Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:24
Mompelt wat over time decay.
Maar dat is volgens mij al eens besproken hier nav een van je posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:09

Qwerty-273

Meukposter

Galactic schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:35:
En ja die portefeuille is op een gegeven moment meer dan -90% gegaan, maar het jaarrendement was 158% gemeten van 1jan tot 31dec.
Nu was het een heel apart jaar met een diep dal en ook weer snel een hogere piek.

Maar als je 90% de diepte in gaat, zal je vervolgens op die positie weer 900% rendement moeten maken om quite te spelen. (Je gaat van 100 naar 10, en vervolgens moet je van die 10 weer 100 maken). Percentages zijn wat onduidelijk als je met zulke verschillen werkt. Ook een daling van "slechts" 50% zal je moeten compenseren met een stijging van 100%.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
We zitten momenteel al weer in de maand december van 2024 en het einde van dit jaar nadert.
Dan hebben we 2025 weer voor de boeg.Op welke stand zal de SP500 staan eind 2025?
Ik gok rond de 7000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:23
phantom09 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:23:
[...]

Mijn portfolio bij IB is ook leveraged met een factor 1,03 ;) (wat geld geleend om wat aandelen te kopen).
Moet kunnen dacht ik. Wil dit wel afbouwen, gezien koersen vrij hoog staan.

Heb hier een nvidia 2x leveraged staan.
Zodra we weer een crash krijgen van -20% wil ik wel weer wat in leveraged ETF's geld in steken.
Hoe kan je aan de ene kant de koersen vrij hoog vinden en aan de andere kant een stijging naar 7000 verwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
aljooge schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:49:
[...]

Hoe kan je aan de ene kant de koersen vrij hoog vinden en aan de andere kant een stijging naar 7000 verwachten?
Omdat de persoonlijke mening niet hoeft te stroken met de verwachting van "de rest"? Lijkt mij dus weinig onlogisch aan. Zolang @phantom09 geen correctie verwacht zal de boel gewoon blijven stijgen, ondanks dat hij het (nu al) te hoog vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Marrtijn schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:22:
Stellantis onderuit op de beurs.. Ik weet dat de autoindustrie het zwaar heeft, maar het staat nu voor een PE op 2.64 te koop en ik kan me niet voorstellen dat het nog veel dieper kan zinken.

Edit: Forward dividend trouwens op 12%, maar dat lijkt me niet lang houdbaar.
Tot ze zometeen aankondigen geen dividend uit te keren over 2024, dan zul je zien dat de koers nog eens 10% zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 15:11
Zr40 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:50:
...en ik heb echt geluk gehad dat de leverage niet in mijn gezicht is ontploft.
Voor mij is je conversatie met Galactic een beetje abracadabra, maar tegelijkertijd ook wel interessant. Kan je in lekentaal schetsen wat er was gebeurd als die leverage wel in je gezicht was ontploft? Als in, sta je dan bijvoorbeeld ineens een ton in de min op je account wat je dan moet bijstorten? Of zit dat anders in elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:30:
[...]

Voor mij is je conversatie met Galactic een beetje abracadabra, maar tegelijkertijd ook wel interessant. Kan je in lekentaal schetsen wat er was gebeurd als die leverage wel in je gezicht was ontploft? Als in, sta je dan bijvoorbeeld ineens een ton in de min op je account wat je dan moet bijstorten? Of zit dat anders in elkaar?
In lekentaal en in het kort: dan zou ik met een nagenoeg leeg account eindigen.

Wat er dan gebeurd zou zijn, is dat IBKR automatisch posities sluit (verkoopt), net zolang totdat de marginoverschrijding is opgelost. Oftewel, automatisch blind verkopen net zolang de daling blijft voortzetten. Dat voorkomt dat de accountwaarde negatief wordt, maar als het lang genoeg door blijft dalen dan is alles verkocht zodra de accountwaarde richting 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:02:
[...]

In lekentaal en in het kort: dan zou ik met een nagenoeg leeg account eindigen.

Wat er dan gebeurd zou zijn, is dat IBKR automatisch posities sluit (verkoopt), net zolang totdat de marginoverschrijding is opgelost. Oftewel, automatisch blind verkopen net zolang de daling blijft voortzetten. Dat voorkomt dat de accountwaarde negatief wordt, maar als het lang genoeg door blijft dalen dan is alles verkocht zodra de accountwaarde richting 0 gaat.
Heftig. Gelukkig maar dat dat niet gebeurd is.

Want bij margin ga je dan bijvoorbeeld met 1 op zoveel er vanuit dat een aandeel stijgt of daalt, maar als je het dan mis hebt je enorme verliezen kan lijden? IB lost dat bij verliezen dan op door andere posities te verkopen waarbij je op 0 portfoliowaarde kan eindigen of daaronder?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:16:
[...]

Heftig. Gelukkig maar dat dat niet gebeurd is.

Want bij margin ga je dan bijvoorbeeld met 1 op zoveel er vanuit dat een aandeel stijgt of daalt, maar als je het dan mis hebt je enorme verliezen kan lijden? IB lost dat bij verliezen dan op door andere posities te verkopen waarbij je op 0 portfoliowaarde kan eindigen of daaronder?
Niet margin, maar leverage. Als voorbeeld, als je 1000 euro stort en 2000 euro aan aandelen koopt, dan heb je (op dat moment!) 2x leverage. Stijgingen en dalingen hebben het dubbele effect op je accountwaarde. Stijgt de waarde van de aandelen naar 2100 euro (5% winst), dan stijgt je accountwaarde naar 1100 euro (10% winst). En andersom, daalt de waarde van de aandelen naar 1900 euro (5% verlies), dan daalt de accountwaarde naar 900 euro (10% verlies). En vanwege de daling is de leverage gestegen naar 2.11x (1900 gedeeld door 900).

(Als er sprake is van leveraged ETFs, opties of andere derivaten, dan spreekt men vaak over 'exposure' naar het onderliggende effect. Uitgedrukt in een bedrag kan je dat voor het gemak zien als voor dat bedrag het onderliggende effect kopen.)

Margin is hoe de limiet berekend wordt. Zolang je marginverplichtingen onder de accountwaarde blijft is er wat margin betreft niets aan de hand. Bijvoorbeeld, als de marginverplichting voor deze 2000 euro aan aandelen 25% is, dan is de marginverplichting 500 euro en is er 500 euro aan 'marginruimte' over. Dalen de aandelen in dit voorbeeld met 5%, dan daalt de accountwaarde naar 900 euro en is de marginverplichting 450 euro. Nu is er nog maar 450 euro aan ruimte over.

Stel nu dat de aandelen niet 5%, maar 35% zijn gedaald (zoals in maart 2020). De aandelen zijn nog maar 1300 euro waard en dus is de accountwaarde ook nog maar 300 euro en de marginverplichting 325 euro. Nu is er een margintekort! IBKR gaat dan voor 100 euro posities verkopen om die marginverplichting terug te brengen naar 300 euro. Verlies wordt gerealiseerd en margin staat niet toe om bij een eventueel herstel evenveel leverage te gebruiken als wat je had tijdens de daling. Oftewel, jouw portfolio herstelt minder hard dan dat het is gedaald.

Als de voorbeeld-daling nog verder zou doorzetten, dan zou er opnieuw een margintekort plaats vinden en worden er opnieuw posities verkocht. Met een leverage van 4x op dat moment is er niet veel nodig om op een total loss te komen.

In theorie kan je zelfs met een restschuld eindigen, wanneer er onvoldoende liquiditeit beschikbaar is op de beurs om onmiddellijk te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27

page404

Website says no

Vandaag maar eens even met SAXO gebeld want sinds mijn kids 18 zijn geworden heb ik geen toegang tot de beleggersrekening die ik van ze beheerde. Op zich niet gek, maar niemand heeft een mail of brief gekregen. Blijkt dus dat ze een of ander formulier in moeten vullen van TIEN PAGINA'S. Dat heb ik nu toegestuurd gekregen.
Saxo is wel kampioen indekken als het om due diligence en KYC gaat. Wat een vragenlijst weer. En het gaat om 2 tieners van 18.... en een fatsoenlijk briefje sturen met wat er moet gebeuren na hun 18e is te veel gevraagd.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:22:
[...]

Niet margin, maar leverage. Als voorbeeld, als je 1000 euro stort en 2000 euro aan aandelen koopt, dan heb je (op dat moment!) 2x leverage. Stijgingen en dalingen hebben het dubbele effect op je accountwaarde. Stijgt de waarde van de aandelen naar 2100 euro (5% winst), dan stijgt je accountwaarde naar 1100 euro (10% winst). En andersom, daalt de waarde van de aandelen naar 1900 euro (5% verlies), dan daalt de accountwaarde naar 900 euro (10% verlies). En vanwege de daling is de leverage gestegen naar 2.11x (1900 gedeeld door 900).

(Als er sprake is van leveraged ETFs, opties of andere derivaten, dan spreekt men vaak over 'exposure' naar het onderliggende effect. Uitgedrukt in een bedrag kan je dat voor het gemak zien als voor dat bedrag het onderliggende effect kopen.)

Margin is hoe de limiet berekend wordt. Zolang je marginverplichtingen onder de accountwaarde blijft is er wat margin betreft niets aan de hand. Bijvoorbeeld, als de marginverplichting voor deze 2000 euro aan aandelen 25% is, dan is de marginverplichting 500 euro en is er 500 euro aan 'marginruimte' over. Dalen de aandelen in dit voorbeeld met 5%, dan daalt de accountwaarde naar 900 euro en is de marginverplichting 450 euro. Nu is er nog maar 450 euro aan ruimte over.

Stel nu dat de aandelen niet 5%, maar 35% zijn gedaald (zoals in maart 2020). De aandelen zijn nog maar 1300 euro waard en dus is de accountwaarde ook nog maar 300 euro en de marginverplichting 325 euro. Nu is er een margintekort! IBKR gaat dan voor 100 euro posities verkopen om die marginverplichting terug te brengen naar 300 euro. Verlies wordt gerealiseerd en margin staat niet toe om bij een eventueel herstel evenveel leverage te gebruiken als wat je had tijdens de daling. Oftewel, jouw portfolio herstelt minder hard dan dat het is gedaald.

Als de voorbeeld-daling nog verder zou doorzetten, dan zou er opnieuw een margintekort plaats vinden en worden er opnieuw posities verkocht. Met een leverage van 4x op dat moment is er niet veel nodig om op een total loss te komen.

In theorie kan je zelfs met een restschuld eindigen, wanneer er onvoldoende liquiditeit beschikbaar is op de beurs om onmiddellijk te verkopen.
Dank :) Helder, interessant en informatief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:49:
[...]

Ik ben de markt niet, dus ik bepaal de koers niet. Zoals ik al zei is het een schatting dat de SP500 naar 7000 kan gaan. Hier onder een logaritmische grafiek van de SP500. Huidige waarde zit waascrhijnlijk nog in de binnen grenzen. In ieder geval is de markt niet zo zwaar overspannen als rond het jaar 2000. Toen was de SP500 binnen 5 paar jaar bjina verdrievoudigd in waarde (wat absurd is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rACbjBMiw5oqlC9ccFTlvk-DYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaegML9bSu6mUb0gFl8KmnEF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Atomius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:30:
[...]

Het punt met margin is dat je hoogst waarschijnlijk niet wil verkopen als je dat moet dankzij een margin call.
Want dat gebeurd normaal gesproken wanneer de gehele aandelen markt daalt. Je aankopen zijn dan minder waard geworden. Als je niet op margin handelt, dan is het niet erg dat een aandeel bijvoorbeeld 50% daalt. Je hoeft alleen te wachten totdat de markt in zijn geheel weer hersteld heeft.
Echter bij een margin call wordt het gewoon voor je verkocht en kan je niet meer "genieten" van een markt die gaat herstellen, want verkocht is verkocht.

Daarom kan handelen op margin erg gevaarljik zijn als je teveel leent. Zolang je de leverage erg laag houd is er niks aan de hand. Zelfs niet als de markt met 75% daalt. Voor de zekerheid moet je altijd je margin in de gaten houden en eventueel aanvullen indien nodig door geld in te leggen of vanuit een andere portoflio wat overhevelen naar je portfolio waar een margin call dreigt te gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 22:31
writser schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:58:
[...]

Bingo. Niet zo'n kristalheldere situatie als Sapec een paar jaar geleden maar heeft zeker potentie.
Hoe kijk je hier (D'Ieteren) inmiddels naar? Verwacht je dat de koers op 10 december (ex-div) met minder dan het dividend van 74 euro zal dalen omdat de (Belgische) particuliere beleggers ze weer terugkopen om 30% roerende voorheffing te besparen?

Ik zie ook diverse waarderingen rond 280 euro (vóór dividend), maar dan zou instappen na het dividend ook kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:16

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:04:
[...]

Ik ben de markt niet, dus ik bepaal de koers niet. Zoals ik al zei is het een schatting dat de SP500 naar 7000 kan gaan. Hier onder een logaritmische grafiek van de SP500. Huidige waarde zit waascrhijnlijk nog in de binnen grenzen. In ieder geval is de markt niet zo zwaar overspannen als rond het jaar 2000. Toen was de SP500 binnen 5 paar jaar bjina verdrievoudigd in waarde (wat absurd is).

[Afbeelding]
Maar zijn de earnings in verhouding ook meegestegen? Of is alles gebaseerd op future earnings.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Na aardig wat zoeken, toch maar even hier de vraag: ik ben op zoek naar een ETF/instrument in euro's welke de US markt dekt, waarin ik een long call optie kan kopen.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 06-09 08:56
Ves schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Kort samengevat, de politieke spanningen in de US.
Wat een Trump winst kan betekenen voor bedrijven die veel exporteren naar de US. Wat het niet accepteren van een verlies door de Republicans kan betekenen en onrust die het kan veroorzaken.
Die onzekerheid die er heerst is voor mij reden om even een stap terug te doen. En daarna verder te kijken.

En ik kan het natuurlijk mis hebben, en dat alles met 20% omhoog schiet. Dat verlies neem ik voor lief.
Moest gisteren opeens weer aan deze post denken. Inmiddels al weer ingestapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:30

Ves

A gadget addicted Bounty

Charly schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:56:
[...]

Moest gisteren opeens weer aan deze post denken. Inmiddels al weer ingestapt?
Ja, maar tot nu toe maar 40% van wat ik toen verkocht had. o.a. AMD bij de dip van 134.
Probeer bedrijven te zoeken die weinig aan import doen in de US. Of export naar de US.
En mij aan het verdiepen in de Europese defensie aandelen.

Als ik kijk naar de aandelen die ik verkocht heb is ongeveer de helft na mijn verkoop hetzelfde gebleven of een klein beetje gedaald. En de andere helft licht gestegen met 3 die uitschieters hebben gehad in de afgelopen 7 dagen.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

phantom09 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]
Op naar most leveraged of all times?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BirCOJMVtKSl7dCVJoh8Fxy48Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNJgT4Q63UveEXusHjpPeUeS.jpg?f=fotoalbum_large

Een trendlijn door pieken van voor 1900 door 1929 tot door de dotcom piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:36
remcoboy1479 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:32:
[...]

Hoe kijk je hier (D'Ieteren) inmiddels naar? Verwacht je dat de koers op 10 december (ex-div) met minder dan het dividend van 74 euro zal dalen omdat de (Belgische) particuliere beleggers ze weer terugkopen om 30% roerende voorheffing te besparen?
Goede vraag! Niks is zeker natuurlijk, maar het zou me niet verbazen als de koers een paar euro opveert op de ex-datum. Niet met de volledige voorheffing natuurlijk, maar misschien een kwart van de voorheffing, dus zeg 5 euro per aandeel (?) Ook heb ik vernomen dat de Belgische belastingdienst inmiddels iets sneller is met het uitkeren van reclaims. Dus ik heb een paar stukjes gekocht.

Kanttekeningen:

1. Ik weet het natuurlijk niet zeker, als iedereen denkt zoals ik keldert het aandeel.
2. We hebben het over een verwacht rendement van 0% tot 5%. Dus je moet een aardige positie inslaan (en het bijbehorende marktrisico acccepteren) voor het de moeite waard wordt.
3. Ik heb geen sterke fundamentele mening over d'Ieteren zelf. Volgens mij is Belron een aardige business. Maar deze transactie maakt wel duidelijk dat het grootaandeelhouders geen bal interesseert wat er met de kleine aandeelhouders gebeurt.
4. Een reclaim en te verrekenen bronbelasting zijn geen kas op de bank. Je moet zelf inschatten wanneer je die assets kan verzilveren, of je broker reclaims faciliteert (*kuch* deGiro), of je vertrouwen hebt in het correct indienen en terugkrijgen van je reclaim en of het dan nog steeds de moeite waard is.

Maar bovenstaande kanttekeningen zijn ook de redenen dat ik verwacht dat het wat omhoog gaat als het dividend is uitgekeerd. De voorheffing terugkrijgen kan lang niet iedereen en zelfs voor de mensen die het wel kunnen is het een administratieve rompslomp en wellicht een beetje spannend. Ik denk dat er weinig mensen op dit forum zijn (of op de beurs zijn) die een enorme positie in d'Ieteren zouden innemen voor een onzeker rendement van ~1% in een week.

Ik hik er een beetje tegenaan of het groter moet. Sapec was in elk geval een mooiere deal, daar kon je met een kleinere investering en minder risico belastingkrediet kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door writser op 05-12-2024 10:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
writser schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:56:
[...]

Goede vraag! Niks is zeker natuurlijk, maar het zou me niet verbazen als de koers een paar euro opveert op de ex-datum. Niet met de volledige voorheffing natuurlijk, maar misschien een kwart van de voorheffing, dus zeg 5 euro per aandeel (?) Ook heb ik vernomen dat de Belgische belastingdienst inmiddels iets sneller is met het uitkeren van reclaims. Dus ik heb een paar stukjes gekocht.

Kanttekeningen:

1. Ik weet het natuurlijk niet zeker, als iedereen denkt zoals ik keldert het aandeel.
2. We hebben het over een verwacht rendement van 0% tot 5%. Dus je moet een aardige positie inslaan (en het bijbehorende marktrisico acccepteren) voor het de moeite waard wordt.
3. Ik heb geen sterke fundamentele mening over d'Ieteren zelf. Volgens mij is Belron een aardige business. Maar deze transactie maakt wel duidelijk dat het grootaandeelhouders geen bal interesseert wat er met de kleine aandeelhouders gebeurt.
4. Een reclaim en te verrekenen bronbelasting zijn geen kas op de bank. Je moet zelf inschatten wanneer je die assets kan verzilveren, of je broker reclaims faciliteert (*kuch* deGiro), of je vertrouwen hebt in het correct indienen en terugkrijgen van je reclaim en of het dan nog steeds de moeite waard is.

Maar bovenstaande kanttekeningen zijn ook de redenen dat ik verwacht dat het wat omhoog gaat als het dividend is uitgekeerd. De voorheffing terugkrijgen kan lang niet iedereen en zelfs voor de mensen die het wel kunnen is het een administratieve rompslomp en wellicht een beetje spannend. Ik denk dat er weinig mensen op dit forum zijn (of op de beurs zijn) die een enorme positie in d'Ieteren zouden innemen voor een onzeker rendement van ~1% in een week.

Ik hik er een beetje tegenaan of het groter moet. Sapec was in elk geval een mooiere deal, daar kon je met een kleinere investering en minder risico belastingkrediet kopen.
Hier een uitleg over het dividend van Dieteren:

YouTube: Sofina, D'Ieteren, ASML, OCI, Apple, Sif, Ebusco, IBA & Rente | DeAa...

Historisch gezien daalt een aandeel iets meer na het uitkeren van een groot dividend. Maar je weet het nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
*knip* dit is niet het topic voor Bitcoin nieuws

[ Voor 131% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
writser schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:56:
[...]

Kanttekeningen:

Voor mijn beeldvorming: waarom zou je een auto importeur met een P/E ratio van 29 in de portefeuille willen hebben? Of zie ik hier groeikansen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Als je je er in wil verdiepen zou je hiermee kunnen beginnen, pagina 3 tot 12 geven een aardige samenvatting van het bedrijf: https://east72.com.au/wp-...rly-Report-March-2024.pdf .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 23:04
aljooge schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:50:
[...]

Voor mijn beeldvorming: waarom zou je een auto importeur met een P/E ratio van 29 in de portefeuille willen hebben? Of zie ik hier groeikansen over het hoofd?
Het is met name hun stake in Belron wat interessant is.

En P/E is in veel gevallen sowieso niet handig om naar te kijken. Helemaal niet in dergelijke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 22:43
Belron is een goed bedrijf, heeft ook enorme groei doorgemaakt. Let wel op dat ze recent fors geld hebben geleend om een buitengewoon dividend te kunnen uitkeren (sigaar uit eigen doos dus). Maar marges en marktpositie zijn en blijven goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40

oscar82

De ondertitel

hmm... geld lenen om dividend uit te keren? Waarom zou je dan nog in het bedrijf geinvesteerd willen blijven ex-div?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
oscar82 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:44:
hmm... geld lenen om dividend uit te keren? Waarom zou je dan nog in het bedrijf geinvesteerd willen blijven ex-div?
Ik snap dat het gek klinkt maar in principe doet bijna elk bedrijf dit. Shell keert elk jaar miljarden aan dividend uit terwijl ze tegelijkertijd tientallen miljarden lenen. En daar is niks mis mee, als het bedrijf die schuldenlast aan kan. Je leent wat geld bij de bank met het bedrijf als onderpand, keert dat uit aan aandeelhouders, die kunnen dat geld weer in iets anders investeren om zo meer rendement te behalen en wat overblijft is hetzelfde bedrijf maar met meer leverage. Bovendien zijn schulden fiscaal voordelig. Als je een winstgevend, stabiel bedrijf hebt kan een herkapitalisatie een uitstekende beslissing zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 06-12-2024 17:05 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
flyguy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:21:
[...]

Het is met name hun stake in Belron wat interessant is.

En P/E is in veel gevallen sowieso niet handig om naar te kijken. Helemaal niet in dergelijke gevallen.
Een hoge P/E is verantwoord wanneer er groei is. Wat maakt dat sterretje in de ruit zo bijzonder dat ook het aandeel zo hard kan uitgroeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Het is een hele gekende merknaam voor autoruiten (Carglass), een autoruit is tegenwoordig een hoogtechnologisch stuk glas met camera's, sensoren,...
En het meest belangrijke is nog wel denk ik dat herstelling/vervanging gedekt wordt door de autoverzekering. Daar maken ze zelf ook actief reclame mee.

En daardoor kunnen ze ook hoge marges rekenen denk ik.

Ik herinner mij dat ik ooit eens belde naar hun klantendienst voor vervanging voorruit. Niets speciaals, ruitje voor een mazda2 zonder opties.
Was iets van een 800€. Vond ik veel geld, toch even gebeld naar de eigen garage om daar na te vragen: oh ja, wij hebben daar een mannetje voor die regelmatig langskomt om ruiten te vervangen, 250€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 08:54
Hallo, ik wil via abn amro zelf beleggen basis periodiek ETF's kopen. Tot hier lukt dat :-)

Echter wil ik ook graag een Stoploss invullen zodat alles automatisch verkocht wordt bij een bepaald niveau. Zie ik nu gewoon die optie over het hoofd of is het echt niet mogelijk bij abn amro zelf beleggen basis?

update

ABN AMRO gebeld, stoploss wordt niet aangeboden in Zelf Beleggen Basis. Alleen vanaf het Plus pakket (a EUR 4 p/m)

[ Voor 17% gewijzigd door tatata op 09-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 17:30
page404 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:26:
Vandaag maar eens even met SAXO gebeld want sinds mijn kids 18 zijn geworden heb ik geen toegang tot de beleggersrekening die ik van ze beheerde. Op zich niet gek, maar niemand heeft een mail of brief gekregen. Blijkt dus dat ze een of ander formulier in moeten vullen van TIEN PAGINA'S. Dat heb ik nu toegestuurd gekregen.
Saxo is wel kampioen indekken als het om due diligence en KYC gaat. Wat een vragenlijst weer. En het gaat om 2 tieners van 18.... en een fatsoenlijk briefje sturen met wat er moet gebeuren na hun 18e is te veel gevraagd.
Voordat de oudste 18 werd, alles geliquideerd bij Saxo (wou daar sowieso weg) en naar Meesman gebracht (waar ze ook al zaten). En bij Meesman was het met een paar klikken geregeld toen ze 18 werden (via bank identificatie bankrekening omgezet naar die van hun).

Tip. Voor kinderen kun je niet vroeg genoeg beginnen bij Meesman. Ik heb collega's dit 10 jaar geleden geadviseerd, en dat heeft ze (en de kinderen) geen windeieren gelegd. Zorg dat de rekening op hun naam staat (hun bsn).

Daar heb jij niets meer aan helaas (als het al een overweging zou zijn geweest), maar voor anderen om te overwegen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27

page404

Website says no

poehee schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:20:
[...]

Voordat de oudste 18 werd, alles geliquideerd bij Saxo (wou daar sowieso weg) en naar Meesman gebracht (waar ze ook al zaten). En bij Meesman was het met een paar klikken geregeld toen ze 18 werden (via bank identificatie bankrekening omgezet naar die van hun).

Tip. Voor kinderen kun je niet vroeg genoeg beginnen bij Meesman. Ik heb collega's dit 10 jaar geleden geadviseerd, en dat heeft ze (en de kinderen) geen windeieren gelegd. Zorg dat de rekening op hun naam staat (hun bsn).

Daar heb jij niets meer aan helaas (als het al een overweging zou zijn geweest), maar voor anderen om te overwegen.
Ik ben blij dat ik een kleine 10 jaar geleden die rekening geopend heb ja. Behoorlijk rendement gehaald. Ik ga ook Meesman voor ze overwegen zodra ze weer bij hun geld kunnen. Zelf heb ik 3 jaar geleden mijn boeltje opgepakt en naar IBKR gebracht. Maar dat vond ik iets te complex voor hun.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Wozmro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:31:
Het is een hele gekende merknaam voor autoruiten (Carglass), een autoruit is tegenwoordig een hoogtechnologisch stuk glas met camera's, sensoren,...
En het meest belangrijke is nog wel denk ik dat herstelling/vervanging gedekt wordt door de autoverzekering. Daar maken ze zelf ook actief reclame mee.

En daardoor kunnen ze ook hoge marges rekenen denk ik.

Ik herinner mij dat ik ooit eens belde naar hun klantendienst voor vervanging voorruit. Niets speciaals, ruitje voor een mazda2 zonder opties.
Was iets van een 800€. Vond ik veel geld, toch even gebeld naar de eigen garage om daar na te vragen: oh ja, wij hebben daar een mannetje voor die regelmatig langskomt om ruiten te vervangen, 250€.
Fijn dat de techniek van autoruiten zo goed is en dat Belron zo‘n mooi bedrijf is. Iets kan nog zulke goede spullen maken, maar als de waardering op de beurs zo hoog is, dan heb ik toch liever iets anders. Zoals bijvoorbeeld die 3i group met een P/E van 7 en groeikansen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
aljooge schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:14:
[...]

Fijn dat de techniek van autoruiten zo goed is en dat Belron zo‘n mooi bedrijf is. Iets kan nog zulke goede spullen maken, maar als de waardering op de beurs zo hoog is, dan heb ik toch liever iets anders. Zoals bijvoorbeeld die 3i group met een P/E van 7 en groeikansen.
Om even op je voorbeeld in te gaan: verreweg het grootste deel van de winst (en de waarde) van 3I komt van hun belegging in Action (ja, die winkel). Die belegging waarderen ze zelf op 18.5x adjusted EBITDA. Afgelopen jaar was de nettowinst van 3I 3.8 miljard. De herwaardering van Action leverde 3.7 miljard op (zie pagina 168). De cash die daadwerkelijk verdiend werd met bedrijfsvoering was 'slechts' 366 miljoen, een factor 10 lager. Die 3.7 miljard is, zou je kunnen zeggen, kwalitatief slechte winst. Geen harde euro's op de bank, maar een herwaardering op papier door een private equity boer die graag alle waarderingen zo hoog mogelijk heeft - dan ontvangen ze meer performance fees van hun beleggers.

Als we kijken naar d'Ieteren: Belron had vorig jaar een adjusted EBITDA van 1.5 miljard (zie pagina 69). Als we daar dezelfde (aggressieve?) waardering op plakken als 3I doet bij Action is de positie in Belron alleen al meer dan 11 miljard waard, t.o.v. een marktwaarde van ~11 miljard voor d'Ieteren. Dus je krijgt de grootste autodealer van Belgie en nog een aantal andere ondernemingen er gratis bij. En adjusted EBITDA van Belron steeg in 2023 met 236 miljoen - als we dezelfde waarderingsmethode gebruiken als 3I dan kunnen we de boekwaarde van 50% van Belron verhogen met 2.2 miljard in 2023 t.o.v. 2022 en dan hebben we ineens een P/E ratio van onder de 5 uit de hoge hoed getoverd voor d'Ieteren. Koopje!

Ik ben zeker geen expert betreft d'Ieteren of 3I en ik heb geen mening over de waardering van beide. Als iemand hier daadwerkelijk verstand heeft van die bedrijven maakt hij of zijn ongetwijfeld gehakt van mijn verhaal (zou leuk zijn!). Maar mijn punt is: over het algemeen is de beurs verdomd efficient en zijn er altijd marktpartijen die er beter naar hebben gekeken dan jij of ik. Als je alleen naar de kerncijfers van twee totaal verschillende bedrijven kijkt en dan een bedrijf meteen afschrijft op basis van die cijfers voeg je geen waarde toe op de beurs.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 09-12-2024 12:56 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

writser schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:29:
[...]
Om even op je voorbeeld in te gaan: verreweg het grootste deel van de winst (en de waarde) van 3I komt van hun belegging in Action (ja, die winkel). Die belegging waarderen ze zelf op 18.5x adjusted EBITDA. Afgelopen jaar was de nettowinst van 3I 3.8 miljard. De herwaardering van Action leverde 3.7 miljard op (zie pagina 168). De cash die daadwerkelijk verdiend werd met bedrijfsvoering was 'slechts' 366 miljoen, een factor 10 lager. Die 3.7 miljard is, zou je kunnen zeggen, kwalitatief slechte winst. Geen harde euro's op de bank, maar een herwaardering op papier door een private equity boer die graag alle waarderingen zo hoog mogelijk heeft - dan ontvangen ze meer performance fees van hun beleggers.
Een beetje hetzelfde verhaal als vorig jaar dus?
DIJK in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
DIJK schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:44:
[...]
Ik vind dat soort clubs nogal ondoorzichtig. De hele jaarlijkse winst bestaat praktisch (95%) uit herwaardering Action. Als ze die verkopen is het toch een beetje wat de gek ervoor geeft. Of hun waardering reëel is zal dan pas blijken .

Ze hebben een paar jaar geleden een deel proberen te verkopen toen de toko nog maar de helft waard was, maar toen hapte niemand toe.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 13:39 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Die heb ik destijds gemist maar ja: mee eens!

Maar het bredere punt is: er zijn verschillende manieren voor bedrijven om hun beleggingen te waarderen: marktwaarde, fair value, equity method, cost basis (ik ben niet zo thuis in de precieze Nederlandse termen). En als je 3i met d'Ieteren vergelijkt maar daar niet voor corrigeert kun je echt nul komma niks zinnigs zeggen over deze bedrijven o.b.v. de P/E ratio. In dit geval zorgt het hanteren van een andere boekhoudkundige methode voor een miljardenverschil in de 'bottom line'.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 09-12-2024 14:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
writser schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:11:
Die heb ik destijds gemist maar ja: mee eens!

Maar het bredere punt is: er zijn verschillende manieren voor bedrijven om hun beleggingen te waarderen: marktwaarde, fair value, equity method, cost basis (ik ben niet zo thuis in de precieze Nederlandse termen).En als je 3i met d'Ieteren vergelijkt maar daar niet voor corrigeert kun je echt nul komma niks zinnigs zeggen over deze bedrijven o.b.v. de P/E ratio. Je moet wel snappen wat er onder de kap gebeurt.
Moet je dit soort investeringen onder IFRS en US GAAP niet op fair value waarderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:14:
[...]

Moet je dit soort investeringen onder IFRS en US GAAP niet op fair value waarderen?
Kennelijk niet want KPMG heeft het goedgekeurd! Wat de precieze regels zijn weet ik ook niet maar welke methode je hanteert hangt onder andere af van het percentage dat je bezit, hoeveel invloed je uitoefent over de onderneming, met welke intentie je het bezit en welk framework je aanhoudt (dus IFRS, GAAP of iets anders). Bij een stake van 20% tot 50% hanteer je volgens mij de equity method volgens IFRS. 3I gebruikt vermoedelijk de fair-value methode omdat ze als private equity boer Action bezitten als, laten we zeggen 'bedrijfsinventaris' en niet als daadwerkelijk bedrijfsonderdeel. M.a.w. ze bezitten het 'voor de handel' en daarom moeten ze het ook waarderen op een (geschatte) marktprijs.
In 2022 and 2023, Belron Group s.a. (“BGSA”), the joint venture holding the Belron activities
(see note 1 for more information), is accounted for as an equity-accounted investee, and is
owned 50.30% in economic rights by the Group on fully diluted basis as at 31 December
2023. The Group has joint control over BGSA as a result of some reserved matters being
shared with Clayton, Dubilier & Rice (“CD&R”).
d'Ieteren bezit meer dan 50% van Belron maar door de 'joint control' clausule mogen ze waarschijnlijk de equity methode hanteren en hoeven ze Belron niet te consolideren. Maar als je een waterdichte uitleg wil hebben van wanneer je welke methode moet of mag gebruiken (en de eventuele fiscale implicaties) moet ik je doorverwijzen naar een echte accountant :P .

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 09-12-2024 14:49 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

writser schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:28:
[...]

Kennelijk niet want KPMG heeft het goedgekeurd! Wat de precieze regels zijn weet ik ook niet maar welke methode je hanteert hangt onder andere af van het percentage dat je bezit, hoeveel invloed je uitoefent over de onderneming, met welke intentie je het bezit en welk framework je aanhoudt (dus IFRS, GAAP of iets anders). Bij een stake van 20% tot 50% hanteer je volgens mij de equity method volgens IFRS. 3I gebruikt vermoedelijk de fair-value methode omdat ze als private equity boer Action bezitten als, laten we zeggen 'bedrijfsinventaris' en niet als daadwerkelijk bedrijfsonderdeel. M.a.w. ze bezitten het 'voor de handel' en daarom moeten ze het ook waarderen op een (geschatte) marktprijs.

[...]

d'Ieteren bezit meer dan 50% van Belron maar door de 'joint control' clausule mogen ze waarschijnlijk de equity methode hanteren en hoeven ze Belron niet te consolideren. Maar als je een waterdichte uitleg wil hebben van wanneer je welke methode moet of mag gebruiken (en de eventuele fiscale implicaties) moet ik je doorverwijzen naar een echte accountant :P .
3i waardeert Action wel degelijk tegen fair value, alleen zitten daar nog wat verschillende smaken in. Het lastige aan Action is dat het niet gaat om 'quoted prices' (zoals op een beurs), maar om 'unquoted prices'. Je belandt dan in fair value level 3 en dat is wat subjectiever dan bijvoorbeeld beurskoersen. Op pagina 179 is de uitsplitsing tussen de verschillende soorten gemaakt. Op pagina 134 vind je een verdere toelichting van de Valuations Committee over de waardering van Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Helemaal mee eens, ik dacht alleen dat de vraag was of Belron niet zo gewaardeerd moet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 09-12-2024 15:32 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

writser schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:30:
Helemaal mee eens, ik dacht alleen dat de vraag was of Belron niet zo gewaardeerd moet worden.
Nee, als er sprake is van een joint venture, heb je enkel recht op de net assets en waardeer je volgens de equity method.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-09 09:24
Vraagje,

Ik heb een account geopend bij Interactive Brokers (IKBR), alles netjes ingevuld, wat geld overgemaakt..

Nu wil ik in enkele Amerikaanse ETF's wat geld stoppen, maar ik krijg de volgende melding:
Trading Restricted

This product requires a KID in English or in a language approved for your country. Retail clients can trade packaged retail products only if an appropriate KID is available. More information is available in https://ibkr.info/node/4718 .
Is er een manier om aan dat Key Information Document te komen?
Mis ik misschien nog een stap in mijn registratie?

Al lees ik ook weer berichten dat US based ETF's niet door mensen in de EU gekocht mogen worden.. :|

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 10-12-2024 13:58 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

verstappen33 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:43:
Ik heb een account geopend bij Interactive Brokers (IKBR), alles netjes ingevuld, wat geld overgemaakt..
Het zijn hoogst waarschijnlijk fondsen die niet aan UCITS regelgeving voldoen (bijvoorbeeld VT, VTI of VXUS). En die zijn daardoor niet beschikbaar voor Europese particuliere beleggers. Wel zou je die nog kunnen aankopen via de optie route. Zie daarvoor de doorverwijzing onder "Interactive Brokers - VTI/VXUS" in de topic start van Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-12-2024 14:08 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
verstappen33 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:43:
Vraagje,

Nu wil ik in enkele Amerikaanse ETF's wat geld stoppen, maar ik krijg de volgende melding:

[...]

Mis ik misschien nog een stap in mijn registratie?

Al lees ik ook weer berichten dat US based ETF's niet door mensen in de EU gekocht mogen worden.. :|
Ook ETF's die niet gekocht mogen worden door particulieren kan je als particulier kopen. Dit kan alleen als je dit via een optie aanschaft.
Zie ook hier:

https://www.financieelona...se-etfs-kopen-via-opties/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:27:
[...]

Ook ETF's die niet gekocht mogen worden door particulieren kan je als particulier kopen.
Nee, er bestaat geen verbod voor particulieren op het kopen van ETF's zonder KID. Er bestaat een verbod voor je broker/bank op het aanbieden van 'verpakte beleggingsproducten' zonder een KID aan 'retail clients'. Die mogen je, als je retail client bent, niet de mogelijkheid bieden om deze producten te verhandelen.

Wanneer het verpakte beleggingsproduct wel een KID heeft, dan mag het aan jou aangeboden worden. Opties hebben een KID. Dat je een optie kan uitoefenen om het product zonder KID te kopen, of met het schrijven van een optie een koopverplichting kan krijgen, dat maakt niet uit. De optie heeft een KID en dat is voldoende.

Wanneer je geen retail client bent, dan mag het ook aan jou aangeboden worden. Particulieren zijn niet per se een retail client. In de wet staat wanneer dit het geval is. En aan de andere kant, ook professionele partijen kunnen een retail client zijn. Aan hen mogen ETF's zonder KID ook niet aangeboden worden.

Maar zeggen dat er een koopverbod geldt voor particulieren, dat is simpelweg niet waar, en veel te kort door de bocht. Als er een koopverbod zou gelden, dan zou je de opties niet kunnen uitoefenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 11-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:15

tomtom901

Moderator General Chat
Hoe zit het eigenlijk met margin en de vermogensbelasting, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

de Peer

under peer review

tomtom901 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:07:
Hoe zit het eigenlijk met margin en de vermogensbelasting, heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, wat is je vraag?
Je geeft zowel je 'overige bezittingen' als je 'schulden' op.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 13-12-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Wat / hoe reken je af? Netto waarde van de portfolio tegen het fictieve rendement op aandelen? Margin tegen spaargeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

de Peer

under peer review

tomtom901 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:07:
[...]

Wat / hoe reken je af? Netto waarde van de portfolio tegen het fictieve rendement op aandelen? Margin tegen spaargeld?
je aandelen ==> overige bezittingen
je lening ==> schulden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
de Peer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:08:
[...]

je aandelen ==> overige bezittingen
je lening ==> schulden
Roger, thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stel, je hebt voor 200k aan aandelen en een negatief geldsaldo van 20k. De waarde van de beleggingsrekening is dus 180k. Daarnaast heb je 10k op een spaarrekening staan.

In dit voorbeeld vul je 200k in voor de waarde van de beleggingen, 10k voor de spaarrekening, en 20k als schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:29
Ik denk dat dit de juiste plaats is hiervoor. BlackRock vergelijkt bitcoin qua risicoprofiel met een investering in een aandeel van de 'magnificent 7'. En dat in een klassieke 60-40 portfolio een allocatie van 1-2% geoorloofd is. Weet dat deze magnificent 7 voor 36% in de S&P 500 wegen en voor bijna een kwart in een wereldindex. Dus bij een 100% aandelenportfolio zou de allocatie minimaal 3-5% bedragen. Natuurlijk wordt er netjes gemeld dat je dan wel moet geloven in de groei van de usecases van bitcoin, maar geldt niet hetzelfde voor deze aandelen? Neem allen al een tesla of nvidia. Geen oproep om dit te doen, maar opvallend dat een grotere vermogensbeheerder dit soort dingen roept.

https://www.blackrock.com...ing-bitcoin-in-portfolios

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Magpie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:31:
Ik denk dat dit de juiste plaats is hiervoor. BlackRock vergelijkt bitcoin qua risicoprofiel met een investering in een aandeel van de 'magnificent 7'. En dat in een klassieke 60-40 portfolio een allocatie van 1-2% geoorloofd is. Weet dat deze magnificent 7 voor 36% in de S&P 500 wegen en voor bijna een kwart in een wereldindex. Dus bij een 100% aandelenportfolio zou de allocatie minimaal 3-5% bedragen. Natuurlijk wordt er netjes gemeld dat je dan wel moet geloven in de groei van de usecases van bitcoin, maar geldt niet hetzelfde voor deze aandelen? Neem allen al een tesla of nvidia. Geen oproep om dit te doen, maar opvallend dat een grotere vermogensbeheerder dit soort dingen roept.

Met ibit verdienen ze wel lekker 25 basispunten, een stuk meer dan meer traditionele ETFs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
Magpie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:31:

Natuurlijk roepen ze van alles. Het enige wat ze willen is meer AUM om daar wat basispunten van te pakken. Praktische alle info van vermogensbeheerder, analysis, publicaties of koersdoelen van analisten is marketing om je binnen te halen of te doen handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
flyguy schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:45:
[...]

Natuurlijk roepen ze van alles. Het enige wat ze willen is meer AUM om daar wat basispunten van te pakken. Praktische alle info van vermogensbeheerder, analysis, publicaties of koersdoelen van analisten is marketing om je binnen te halen of te doen handelen.
Cynisch maar waar. Wij van WC-eend ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flyguy
writser schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:51:
[...]

Cynisch maar waar. Wij van WC-eend ..
Na tig jaar in de industrie kan ik de KIDs, slide decks en pitches dromen. 'Hetzelfde rendement, maar met minder risico', 'onze TAM is 100 biljoen, als we slechts x procent pakken', 'in verhouding met recente publieke en private transacties is X EV/EBITDA eigenlijk helemaal niet superhoog', 'onze kosten zijn x, met hurdle y, maar z administratieve kosten voor reporting, etc zijn er buiten'.

Het is 99.9% BS. Vermogensbeheer is een fee business, niet meer en minder.

[ Voor 4% gewijzigd door flyguy op 13-12-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Terechte opmerkingen, ben ik naïef als ik zeg dat er ook reputatie op het spel staat? Zeker bij zo'n niet veilige keus, iets waar veel beleggers tulpenmanie bij denken? Of zou zo'n partij echt alleen maar aan de korte termijn denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 12:49
Magpie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:29:
Terechte opmerkingen, ben ik naïef als ik zeg dat er ook reputatie op het spel staat? Zeker bij zo'n niet veilige keus, iets waar veel beleggers tulpenmanie bij denken? Of zou zo'n partij echt alleen maar aan de korte termijn denken?
Je bent dan inderdaad nogal naïef. Die grote clubs verkopen gewoon wat het meest oplevert. Voor zichzelf welteverstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door DIJK op 14-12-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 16:31
Of zou zo'n partij echt alleen maar aan de korte termijn denken?
Wat is de lange termijn voor een financieel product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Blackrock heeft 10 biljoen aan AUM in elke mogelijke smaak. Elke week komen ze met nieuwe producten en cancelen ze oude. Of een product implodeert is een non-issue tenzij ze bijvoorbeeld ook een operationeel element (als ze binnen private equity meerderheidsbelangen hebben in portfolio-businesses en te veel er van klappen is dat wel een ding) hebben en/of er juridisch iets niet klopt.

Anders nee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
@DutchManticore Hoe gaat het in je huurhuis(je)?

Ondertussen sta ik schat ik 50% hoger en woon ik nog steeds in mijn eigen huisje waarvan de waarde niet is gezakt. MAAR ook ik begin te denken dat we toch in de eindfase van de "bubble" beginnen te komen. Ik blijf belegd maar leg in ieder geval niet meer extra in sinds deze maand.

Maar zoals een oude wijsheid zegt, volledig uitstappen is nooit interessant (tenzij je in de tijd kan kijken natuurlijk). Wel ben ik aan het kijken welke strategieen ik ga volgen in 2025. In ieder geval begin ik spoedig na een grote RISC-ON (98% stock + leverage) in 2023/2024 naar een meer RISC-OFF te evolueren (mijn leverage bouw ik vanaf nu tot 3 januari volledig af).

Daarna opbouwen van cash als de waarderingen nog oplopen (wat helemaal mogelijk is)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28
Galactic schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:25:

Ondertussen sta ik schat ik 50% hoger en woon ik nog steeds in mijn eigen huisje waarvan de waarde niet is gezakt. MAAR ook ik begin te denken dat we toch in de eindfase van de "bubble" beginnen te komen. Ik blijf belegd maar leg in ieder geval niet meer extra in sinds deze maand.

Maar zoals een oude wijsheid zegt, volledig uitstappen is nooit interessant (tenzij je in de tijd kan kijken natuurlijk). Wel ben ik aan het kijken welke strategieen ik ga volgen in 2025. In ieder geval begin ik spoedig na een grote RISC-ON (98% stock + leverage) in 2023/2024 naar een meer RISC-OFF te evolueren (mijn leverage bouw ik vanaf nu tot 3 januari volledig af).

Daarna opbouwen van cash als de waarderingen nog oplopen (wat helemaal mogelijk is)...
Ondanks dat ik zijn denkwijze en de specifieke signalen waarop hij zijn afwegingen maakte kon volgen geeft het eens te meer aan dat de beurs niet te voorspellen is. Het zijn uiteindelijk impact volle events (externe triggers) of het kaartenhuis instort of niet.

Wel ben ik benieuwd naar het effect van Trump’s importtarieven en verdere economische beleid. Iets in mij zegt dat het een katalysator gaat zijn voor een hoop ellende. Maar ook dan zal ik in de markt blijven. Time in market beats timing the market :)

Edit: en uiteraard hebben wij verkeerd begrepen dat hij het verkeerd begrepen had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001

Duinkonijn

Huh?

Ik denk mbt Trump, zitten en wachten tot het over waait.

Ik hoop dat huizen/staal wel lekker blijven gaan

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Galactic schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:25:

Ik ben al ruim anderhalf jaar bezig met bouwen op een stuk grond dat ik goedkoop als landbouwgrond heb gekocht, waarop ik NSW landgoed status heb laten vestigen en bouwtoestemming op heb gekregen. Zitten er nu drie maanden in.

En mijn updates hier zijn lang geleden. Marktontwikkelingen dienen continu geëvalueerd te worden, en verwachtingen continu bijgesteld.

Het gebrek van begrip daarvan in de beurs en huizen topics was reden voor mij om niet meer in deze topics te posten

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:02:
[...]

Ik ben al ruim anderhalf jaar bezig met bouwen op een stuk grond dat ik goedkoop als landbouwgrond heb gekocht, waarop ik NSW landgoed status heb laten vestigen en bouwtoestemming op heb gekregen. Zitten er nu drie maanden in.

En mijn updates hier zijn lang geleden. Marktontwikkelingen dienen continu geëvalueerd te worden, en verwachtingen continu bijgesteld.

Het gebrek van begrip daarvan in de beurs en huizen topics was reden voor mij om niet meer in deze topics te posten
Ter info, het was zeker niet aanvallend bedoelt als het zo zou overkomen. En inderdaad in dit topic zitten zowel veel beginners al wat meer ervaren leden. Ik zou me niet zo laten afschrikken door de gemiddelde mening ;)

We zitten in een beurstopic, ben je nog steeds volledig uit de aandelen / etf's en gaat alles in het nieuwe huis en de rest op de spaarrekening? Of zijn er toch beleggingen. Vind het altijd interessant om andere visies te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Galactic schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:17:
[...]

Ter info, het was zeker niet aanvallend bedoelt als het zo zou overkomen. En inderdaad in dit topic zitten zowel veel beginners al wat meer ervaren leden. Ik zou me niet zo laten afschrikken door de gemiddelde mening ;)

We zitten in een beurstopic, ben je nog steeds volledig uit de aandelen / etf's en gaat alles in het nieuwe huis en de rest op de spaarrekening? Of zijn er toch beleggingen. Vind het altijd interessant om andere visies te zien!
Nee helder! Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld. Maar ik krijg bij de minste of geringste afwijkende mening hier nogal wat post reports, en de bans vliegen me om de oren dus ik reageer hier gewoon niet meer.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
*knip* onnodig

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2024 21:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Nu je er toch bent @DutchManticore: wat zijn jouw gedachten over het beleggingsjaar 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:36

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Requiem19 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:13:
Nu je er toch bent @DutchManticore: wat zijn jouw gedachten over het beleggingsjaar 2025?
@Requiem19
Hij schrijft duidelijk dat hij niet meer reageert alhier, dus de kans is klein;
(hij zit trouwens de laatste tijd veel op een auto topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:49:
[...]

Nee helder! Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld. Maar ik krijg bij de minste of geringste afwijkende mening hier nogal wat post reports, en de bans vliegen me om de oren dus ik reageer hier gewoon niet meer.
Jammer, maar begrijpelijk. Vond je uitleg altijd interessant en verhelderend.
Ik hoop alsnog dat je wat gaat posten.Ik zou zelf niks aantrekken van meningen/uitingen die posters tegen mij zeggen. Maar goed dat ben ik en niet jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:13:
Ik had al een voorspelling gedaan voor de SP500 eind 2025: Die zit op 7000.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Vandaag een titel in de krant van een expert fondsenbeheerder (artikel kon ik niet lezen):

'Blijf belegd in 2025, tenzij het tij keert'.

Meer hoef je toch niet te weten? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:24:
En, koop in de dip en verkoop op de top.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 17:30
Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:24:
Vandaag een titel in de krant van een expert fondsenbeheerder (artikel kon ik niet lezen):

Nou ja, ik maakte er nog een screenshot van! Zo van, die ga ik aan mijn vrienden laten zien. Epic! Wat een loser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osHWX7xp-h41p7eIqXD1F8cBgps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GstWrDPTmXkNox5ZXDZI5Lfs.jpg?f=fotoalbum_large

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Galactic
Gisteren nog een paar k's gepakt. Hop naar de jaarafsluiting! Huidige koersen zou ik in ieder geval een prima jaareinde vinden. Morgen nog even spannend met de expiraties misschien en dan kunnen we waarschijnlijk/vermoedelijk aan de feestperiode beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je SPX Mar 4000P in een dag tijd maal 3 ziet gaan, dan zijn er belangen om de IV te crushen. Met het schrijven van overpriced opties dwing je market makers om op bergen gekochte opties te zitten. Schrijf je duizenden puts, dan gaan market makers op duizenden gekochte puts zitten en kunnen de negatieve delta hedgen met het kopen van futures.

Reddingsacties voor de geschreven puts van voor de FOMC kunnen georganiseerd worden. Optieschrijvers willen dat de geschreven opties OTM expireren en het is niet goed als de geschreven opties (bv 6000P) diep ITM gegaan zijn. Kortstondig de koers pumpen kan de geschreven puts heel wat goedkoper maken zodat het terugkopen minder pijnlijk is.

Voor de putschrijvers is het belangrijk dat het gestabiliseerd is en dat de nieuwe geschreven puts niet ook ITM gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
rapture schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:02:
Als je SPX Mar 4000P in een dag tijd maal 3 ziet gaan, dan zijn er belangen om de IV te crushen. Met het schrijven van overpriced opties dwing je market makers om op bergen gekochte opties te zitten. Schrijf je duizenden puts, dan gaan market makers op duizenden gekochte puts zitten en kunnen de negatieve delta hedgen met het kopen van futures.

Reddingsacties voor de geschreven puts van voor de FOMC kunnen georganiseerd worden. Optieschrijvers willen dat de geschreven opties OTM expireren en het is niet goed als de geschreven opties (bv 6000P) diep ITM gegaan zijn. Kortstondig de koers pumpen kan de geschreven puts heel wat goedkoper maken zodat het terugkopen minder pijnlijk is.

Voor de putschrijvers is het belangrijk dat het gestabiliseerd is en dat de nieuwe geschreven puts niet ook ITM gaan.
Blijft vraag en aanbod. Ook de-risking en de-leveraging na zo een mooi beursjaar is volkomen te begrijpen, ben ik zelf ook aan het doen sinds 2-3 weken. Benieuwd naar vandaag als US markets openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 11:12
Ik wil beginnen met het kopen van losse aandelen. Ik heb een spaarrekening bij trade republic. De transactiekosten zijn hiervoor €1. Is er een beter of goedkoper alternatief? Of kan ik het beste bij trade republic blijven? Ik heb ook betaalrekeningen bij ING en ABN (geen spaargeld of beleggingen) maar die zijn weer duurder met transactiekosten als ik wel een beleggingerekening zou openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Galactic schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:35:
[...]

Blijft vraag en aanbod. Ook de-risking en de-leveraging na zo een mooi beursjaar is volkomen te begrijpen, ben ik zelf ook aan het doen sinds 2-3 weken. Benieuwd naar vandaag als US markets openen :)
Index futures en SPY, QQQ,... in voorbeurs in 't rood. Goed voor mijn gekochte puts, slecht voor de putschrijvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 15:33

Soullie

Planeshift

empowerfreedom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:41:
Ik wil beginnen met het kopen van losse aandelen. Ik heb een spaarrekening bij trade republic. De transactiekosten zijn hiervoor €1. Is er een beter of goedkoper alternatief? Of kan ik het beste bij trade republic blijven? Ik heb ook betaalrekeningen bij ING en ABN (geen spaargeld of beleggingen) maar die zijn weer duurder met transactiekosten als ik wel een beleggingerekening zou openen.
Je kunt bij TR die kosten ook nog vermijden door week / maand ordertje in te leggen en dan deze te annuleren naar koop. Misschien niet helemaal netjes maar het kan. :P

Ik zit zelf bij rabo maar die is vrij duur, de giro telt meen ik 3 euro per transactie.

Ik heb trouwens een uitstekend beleggingsjaar achter de rug behalve deze maand, die is echt bagger.
Maar goed ik had Trump als als een olifant in een porseleinkast ook wel verwacht.

Misschien goed dat er uit bepaalde dingen een beetje lucht uitloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Soullie op 20-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Leuk kerstcadeautje van IBKR :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/consolidated%20audit%20trail%20fee%20refund.png

Voor wie niet weet wat dit is: de Consolidated Audit Trail Fee is een fee die geheven wordt op optietrades. De hoogte van die fee kan niet vooraf exact bepaald worden, dus rekent IBKR een voorschot. Nu heb ik het verschil teruggekregen: drie hele centen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
Nu wil ik voor de fun wat geld in aandelen steken, waarschijnlijk Amerikaanse aandelen. Hiervoor heb ik 100 euro per maand beschikbaar. Nu zit ik te kijken naar waar ik zit zou willen, maar het verschil in kosten is dermate groot dat ik denk een rekenfout te maken. Ik heb het volgende zelf gevonden, klopt dit? En zijn er betere alternatieven die niet in het lijstje staan?:

(op basis van 1 aankoop per maand van €100)

IBKR: €1+0,05% per transactie = 12,60 per jaar
Saxo: €1+0,08% per transactie, 0,01% service per transactie = 13,08 euro per jaar
Degiro: 3 euro per transactie en 2,50 per jaar = 38,50 per jaar

(op basis van 1 aankoop per 2 maanden van €200)

IBKR: 6,60 per jaar
Saxo: 7,08 per jaar
Degiro: 20,50 per jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Drag0nizer op 21-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:40
@Drag0nizer je verhouding vaste kosten en variabele kosten is erg hoog. ik zou zoiezo overwegen om al naar 6x per jaar a 200e te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:32:
@Drag0nizer je verhouding vaste kosten en variabele kosten is erg hoog. ik zou zoiezo overwegen om al naar 6x per jaar a 200e te gaan.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid! Maar heb ik de kosten wel goed opgezocht? Want degiro word best veel aangeraden en is gewoon 3x zo duur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:00

G83

Ik weet niet precies waar je 'de fun' uit denkt te gaan halen, maar met een relatief beperkt bedrag is losse aandelen uitzoeken nogal duur vanwege de aankoopkosten. Als je echt gelooft dat je een bijzonder aandeel op het oog hebt zet 100 euro of een paar keer 100 euro ook niet echt zoden aan de dijk.

Met een wereldfonds van fitvermogen/centraal beheer/meesman/brand new day/etc. Pak je 1000 tot 8000 verschillende aandelen mee voor veel lagere kosten en minder risico, is dat ook 1000x zoveel fun? Rationeel is het in ieder geval wel de betere keuze als je niet serieuze kennis over specifieke bedrijven hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drag0nizer
G83 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:35:
Ik weet niet precies waar je 'de fun' uit denkt te gaan halen, maar met een relatief beperkt bedrag is losse aandelen uitzoeken nogal duur vanwege de aankoopkosten. Als je echt gelooft dat je een bijzonder aandeel op het oog hebt zet 100 euro of een paar keer 100 euro ook niet echt zoden aan de dijk.

Met een wereldfonds van fitvermogen/centraal beheer/meesman/brand new day/etc. Pak je 1000 tot 8000 verschillende aandelen mee voor veel lagere kosten en minder risico, is dat ook 1000x zoveel fun? Rationeel is het in ieder geval wel de betere keuze als je niet serieuze kennis over specifieke bedrijven hebt...
Ik denk dat Tesla met Trump toch wel een dikke boost gaat krijgen. En wie weet verlies ik al mn inleg, dat is dan maar zo. Maar het is een gok die ik wel wil wagen. Alleen ik wil dan wel zo min mogelijk kosten kwijt zijn voor als ik wel gelijk ga krijgen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 20:29
Drag0nizer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:24:
Nu wil ik voor de fun wat geld in aandelen steken, waarschijnlijk Amerikaanse aandelen. Hiervoor heb ik 100 euro per maand beschikbaar. Nu zit ik te kijken naar waar ik zit zou willen, maar het verschil in kosten is dermate groot dat ik denk een rekenfout te maken. Ik heb het volgende zelf gevonden, klopt dit? En zijn er betere alternatieven die niet in het lijstje staan?:

Saxo: €1+0,08% per transactie, 0,01% service per transactie = 13,08 euro per jaar
Ik zou voor zo'n laag bedrag, zeker als het over meerdere aandelen verspreid wordt, de goedkopere brokers zoals Trade Republic (geen transactie kosten met savings plans), Scalable Capital (idem) of Trading212 (gratis transacties) gebruiken. De spread zal bij die eerste twee misschien iets hoger zijn, en Trading212 zit een in land met zwakker toezicht (weet niet of ik ze meer dan 20k zou toevertrouwen). Maar dat is bij deze bedragen allemaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Drag0nizer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat Tesla met Trump toch wel een dikke boost gaat krijgen. En wie weet verlies ik al mn inleg, dat is dan maar zo. Maar het is een gok die ik wel wil wagen. Alleen ik wil dan wel zo min mogelijk kosten kwijt zijn voor als ik wel gelijk ga krijgen haha
Dan ga je met de huidige koers al snel terug naar 2 a 3 aankopen op jaarbasis... Je kan je ook afvragen hoe relevant deze paar euro kosten zijn als je ervan uitgaat een klapper te maken :+

Ik kan me goed vinden in de post van @G83.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drag0nizer
Roozzz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:17:
[...]

Dan ga je met de huidige koers al snel terug naar 2 a 3 aankopen op jaarbasis... Je kan je ook afvragen hoe relevant deze paar euro kosten zijn als je ervan uitgaat een klapper te maken :+

Ik kan me goed vinden in de post van @G83.
Maar zijn die wereldfondsen niet bedoeld om het juist 20 jaar te laten staan? Mij lijkt het juist leuk om er wat actiever mee bezig te zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
Drag0nizer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:
Mij lijkt het juist leuk om er wat actiever mee bezig te zijn
Als het jouw leuk lijkt kun je het gewoon met kleine bedragen in losse aandelen handelen.
Maar kijk dan niet na de kosten en verwacht geen winst: een hobby mag geld kosten.

Als je geld wilt verdienen maar het niet perse leuk hoef te zijn: doe lekker saai met lage kosten in fondsen en zoek een ander hobby om iets leuks te doen.

en ja, ik zou het zelf ook leuk vinden om met actief handelen en mijn goede keuzes grof geld te kunnen verdienen (verdienen is leuker dan winnen :)). Maar om eerlijk te zijn, ik verwacht niet dat ik een beter inzicht heb dan de grote computers van de grote handelshuizen enzo. Dus ik ben saai en heb andere hobby's
[...]Maar zijn die wereldfondsen niet bedoeld om het juist 20 jaar te laten staan?
Het lang vastzetten in grote fondsen is een (goede) strategie. Het is niet zo dat je bij fondsen dat verlicht bent, je kunt het ook elke maand wisselen van fonds.
Ook daarbij geld dat het wel leuk is maar waarschijnlijk veel minder opbrengst. Iemand moet de kosten van het wisselen dragen, en dat ben jij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drag0nizer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:24:

(op basis van 1 aankoop per 2 maanden van €200)

IBKR: 6,60 per jaar
Saxo: 7,08 per jaar
Degiro: 20,50 per jaar
En bij saxo kun je de transactiekosten wegstrepen tegen de maandelijkse fee.

Met zo weinig transacties worden die al snel ‘gratis’ zodra je meer geld erin hebt zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-12-2024 13:19 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:16

Secsytime

Automagisch

Volgens mij wil je vooral gokken, waarom kies je dan niet gewoon voor opties? Kun je lekker met wsb meedoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

@Drag0nizer Bij kleine bedragen worden de transactiekosten overheersend.

Met 100 euro per maand of 200 euro per 2 maanden koop je geen TSLA-aandelen dat boven 420 dollar verhandeld wordt.

Als je denkt dat de recente sell off een goed moment om onder de All Time High long te gaan, want het kan nog een keertje 488 testen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O338dM-V9aXHQA6d8k8ob6vn84w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PZRRmU1N2CpZXAX8I5fxNfKz.jpg?f=user_large

Dan kan ik je naar de optiehandel doorverwijzen. Met jouw budget wordt het spreads of FD (goedkope OTM weeklies dicht bij de expiratie).

Als je op snelle veranderingen vanaf de inauguration wilt inspelen, dan kan je met klein budget nog 3 maanden tijd erbij nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtnsLhxwptiGQi1mgTs2LI8WXLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCWWeLMj3iTufNim0A7om9Yd.jpg?f=fotoalbum_large

Voor meer fun/risico kan je ook de "idiot trades" op de SPX doen. 4-cijferige koers gaat nog harder dan 3-cijferige zoals TSLA of (pre-split) GME en je kan in het laatste uur voor de expiratie meedoen. Er expireren elke handelsdag SPX(W) opties.

De index kan zoals een meme stock gedragen, maar 1% verandering is hier 59 dollar opschuiven en niet 29 cent bij GME van tegenwoordig. Van tientallen dollars OTM naar tientallen dollars ITM verschuiven, is erg interessant voor de optiehandelaren.

Wat ik gisterenavond deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAffJQCOOmdapdJ6YmNHAOvOL1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCBZ6HouopDsARFfcu9hH6DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag was een leuke avond:

In de Realized P/L kolom aan de rechterkant staan de verliezen van het waardeloos laten expireren van gekochte opties niet erbij. De lijnen van het waardeloos expireren staan ook niet erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYK3N8LgKioxAnucwMnTo4hxYf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIy11Y8Yezy1dTncVaHinGgM.jpg?f=fotoalbum_large

Als er procentueel vette winsten zijn, dan gebruik ik een beetje van de winst om wat hedges te kopen voor het geval dat het keihard de andere kant opgaat. Deze opties expireren een kwartier na de slotbel en kunnen van een grote lange candle stick in de eerste 15 minuten in nabeurs profiteren.

Ik laat zien wat er bestaat, maar dit betekent niet dat je zomaar andermans trades kan nadoen. Je weet niet hoe steil de leercurve is en hoeveel leergeld dat het kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Drag0nizer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:40:
[...]

Kom je wel heel erg laat mee. De US verkiezingen zijn al heel lang voorbij en sinds het winnen van Trump is Tesla met bijna 70% in waarde gestegen. Verdere stijging is natuurlijk niet uitgesloten, maar ik denk dat het meeste al voorbij is. Dit besluit had je 2 maanden geleden moeten nemen, niet nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:17:
[...]
Kom je wel heel erg laat mee. De US verkiezingen zijn al heel lang voorbij en sinds het winnen van Trump is Tesla met bijna 70% in waarde gestegen. Verdere stijging is natuurlijk niet uitgesloten, maar ik denk dat het meeste al voorbij is. Dit besluit had je 2 maanden geleden moeten nemen, niet nu.
De terugval komt later potentieel als ze politiek toch minder erdoorheen kunnen krijgen dan verwacht is momenteel door de ‘beurs’.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
YakuzA schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:23:
[...]

De terugval komt later potentieel als ze politiek toch minder erdoorheen kunnen krijgen dan verwacht is momenteel door de ‘beurs’.
Klopt, een koerstijging van bijna 70% in nog geen 2 maanden tijd is extreem. Naar mijn mening speculatief.
Als de verwachtingen tegen vallen zal de koersval flink zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 22-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:17:
[...]

Bij de inauguratie verwacht ik dat Musk naast Trump staat te springen en er een nieuwe ath komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:38:
[...]

Bij de inauguratie verwacht ik dat Musk naast Trump staat te springen en er een nieuwe ath komt.
Dit dus! Nergens op gebaseerd maar dat is niks met die man
Pagina: 1 ... 194 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij