Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Advizor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:19:
Hier ook in ASML gestapt vandaag met 10 stuks. Hoewel de markt grillig blijft zie ik de koers binnen 5 jaar wel verdubbelen.

Zat verder al in Tesla, Philips, Fugro, Nvidia, ASMI, zilver en wat ETF's. Crypto alles verkocht (was niet veel). Dus BTC kan nu naar 100k :+
Ik heb laatst ook extra ASML rond 620 opgepikt. Maar Fugro en Phillips? Had je die al voor de daling, of heb je ze recent opgepikt? Anders zit je nu wel met een flinke min op die aandelen...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Als je Philips ergens in januari had opgepakt dan had dat voor ca 18,50 gekund, nu zijn ze 24,56 dat is toch ongeveer een plus van 35% wat best prima is.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-09 22:22
Pr088 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:27:
[...]

Ik heb laatst ook extra ASML rond 620 opgepikt. Maar Fugro en Phillips? Had je die al voor de daling, of heb je ze recent opgepikt? Anders zit je nu wel met een flinke min op die aandelen...
Nee Fugro heb ik al vanaf de emissie jaren geleden. Gekocht rond 4 euro voor de reverse split (8 euro nu). Dit jaar uitgestapt op 23 en nu weer ingestapt op 17.
Philips rond de 20 eu opgepikt.

Tot zo ver de succesverhalen.

Helaas ook verliezen gemaakt met Just Eat Takeaway en recent met Ebusco.
Ik beleg nu zelf zo'n 5 jaar met wisselend succes. Ebusco heeft me 6k leergeld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

En wat heb je geleerd voor dat 'leergeld'? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-09 22:22
eamelink schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:12:
En wat heb je geleerd voor dat 'leergeld'? :)
Tsja, dat is natuurlijk allemaal achteraf. 'Never catch a falling knife'. Dat soort kreten.
Ik heb te lang gemiddeld en bijgekocht en ben uiteindelijk te lang blijven zitten. Ik dacht echt dat ze hun productie weer op de rit zouden krijgen dit jaar. Allemaal mooie verhalen, gesteund door o.a. Teslin. Pas toen vd Valk begon af te bouwen dit jaar dacht ik; hé dit is niet goed.
Verlies genomen en uiteindelijk ging er nog 70% van die koers af. Dus wat dat betreft wel tevreden. Niet alles wordt een succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:40
Advizor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:19:
Hier ook in ASML gestapt vandaag met 10 stuks. Hoewel de markt grillig blijft zie ik de koers binnen 5 jaar wel verdubbelen.

Zat verder al in Tesla, Philips, Fugro, Nvidia, ASMI, zilver en wat ETF's. Crypto alles verkocht (was niet veel). Dus BTC kan nu naar 100k :+
3i is ook een mooi aandeel. Deze britse investeerder heeft bijna 55% van de action in handen en doet het niet slecht in vergelijking met ASML de afgelopen 5 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqyIsz4la3RC888Qu0mkJ4o7Apk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvvBlQUI823jczeAFDSRLiVm.png?f=fotoalbum_large

Sinds 3i In action zit gaat het erg hard en is het aantal filialen met een factor 10 groter geworden:

https://beursbaas.com/blo...-kwamen-er-sinds-2011-bij

Het begin van action: https://beursbaas.com/blo...-van-een-miljardenbedrijf

En action kan en zal nog flink verder groeien. Ze zitten in meerdere landen in Europa en action heeft denk ik in deze landen nog een flinke groei mogelijkheid gezien de beperkte filialen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYVQoyb-WMbqc-AMgw3UvDKitYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfmaTUgOgaqRYfsvUrmbt0Ko.png?f=fotoalbum_large

https://beursbaas.com/blo...-filialen-heeft-action-nu

Action wil er nog 1300 winkels bij:

https://retailtrends.nl/n...og-eens-1-300-winkels-bij

Ik sta er niet gek van te kijken dat binnen 10 jaar action op zijn minst het dubbele aantal filialen heeft zo niet 3 keer zo veel. Daarmee ook zal het aandeel van 3i meer waard worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 19:04
3i heeft sinds de laatste recap van Action wat meer van ze in handen, geloof iets van 57/58 % nu.

Ze handelen wel flink boven NAV. Bij mijn eerste pluk was het rond NAV, maar zie dat niet snel meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
flyguy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:38:
3i heeft sinds de laatste recap van Action wat meer van ze in handen, geloof iets van 57/58 % nu.

Ze handelen wel flink boven NAV. Bij mijn eerste pluk was het rond NAV, maar zie dat niet snel meer gebeuren.
Marktaandeel vergroten kost geld. Op zich niks mis mee, maar het moet zich wel weer terug betalen.
De consument gaat graag naar de Action. Vroeger was dit de Blokker.
Blokker wist geen raad met de slechte resultaten. Ze probeerden de winkel te verbouwen, een eigen budget keten te maken (Big Bazar). Echter dit sloeg niet aan.
Blokker zat niet in de low budget artikelen, maar ook niet in de high-end sector. Kortom niks speciaals.
En als je dan niet goed acteert dan ga je faillet.

Blokker had het mogelijk kunnen redden als ze hun aantal filialen flink terug hadden geschroeft naar 1-2 filialen per grote stad. Genoeg mensen die dan komen. Ze hadden wel wat filialen gesloten, maar dat waren er veel te weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:45:
[...]
3i is ook een mooi aandeel. Deze britse investeerder heeft bijna 55% van de action in handen en doet het niet slecht in vergelijking met ASML de afgelopen 5 jaar:
Ik blijf meestal zo ver mogelijk bij investeren in de retail weg :p
Consumenten blijven onvoorspelbaar buiten dat ze altijd moeten blijven eten :)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2024 11:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
YakuzA schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:27:
[...]

Ik blijf meestal zo ver mogelijk bij investeren in de retail weg :p
Consumenten blijven onvoorspelbaar buiten dat ze altijd moeten blijven eten :)
Dus je verwacht dat het niet goed zal gaan lopen met action en de uitbreiding tegen zal vallen?
Ik denk juist het omgekeerde. Buitenlandse winkels die moeten concurreren met action zullen kleiner worden of omvallen zoals blokker.
De consument is niet alleen in Nederland dol op Action, maar ook in het buitenland.
Mijn zus in Zwitserland staat al te trappelen om naar de Action in Zwitserland te gaan.

Action heeft vele plusplunten die andere zaken niet altijd hebben:

-Lage prijzen
-Steeds een gedeelte wat wordt vernieuwd
-Een "vast" gedeelte aan assortiment
-Ook A merk producten

Hier een oud bericht over action en de concurrentie. Een aantal zijn al uitgeschakeld zoals:
Blokker, OP=OP, Big Bazar, Kijkshop:

https://www.paulmoers.nl/...n-doet-concurrenten-pijn/

Ik sta er niet raar van op te kijken dat binnen 10 jaar de Hema en Xenos ok omgevallen zijn.
Andere goedkope winkels zoals: Primark, Kruidvat en Ikea hebben een veel grote assortiment dan de Action en zijn niet echt een concurrent van elkaar.

[ Voor 32% gewijzigd door phantom09 op 16-11-2024 22:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:52

Qwerty-273

Meukposter

Tja, de Action (en daarbij Blokker, Hema, Kijkshop, Xenos etc. etc.) is toch wel erg vergelijkbaar met de tal van telefoonfabrikanten die de revue hebben gepasseerd. De consument zit blijkbaar wel te wachten op een winkel waar de grootste troep (persoonlijke mening) voor de laagste bodemprijs direct gekocht kan worden (zie ook het bovengenoemde blog). Of dat altijd de Action blijft, ongetwijfeld niet, maar wel voor het moment zoals de groeicijfers er uitzien.

Juist de switch van sentiment van de consument is toch wel erg willekeurig (kijk naar het oude schoolvoorbeeld van Buckler binnen de NLse grenzen). Action heeft goede marketing (die unie-breed wordt ingezet) en juist met de budget prijzen komen er veel mensen kijken of er toch nog niet iets handigs tussen ligt, of net wat prullaria om iets aan te kleden voor een bepaald moment. En dat maakt een bepaald winkelmerk toch wel bekend, zeker in de unie waar er toch ook behoorlijk verhuist wordt - al is dat verdere familie, een kennis uit de buurt etc. etc. De doorsnee consument zit altijd uit te kijken om spot goedkoop een slag te kunnen slaan. Het is wachten op de volgende keten die nog goedkoper "handige" troep bij elkaar kan sprokkelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 11:42
Qwerty-273 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:26:
Tja, de Action (en daarbij Blokker, Hema, Kijkshop, Xenos etc. etc.) is toch wel erg vergelijkbaar met de tal van telefoonfabrikanten die de revue hebben gepasseerd. De consument zit blijkbaar wel te wachten op een winkel waar de grootste troep (persoonlijke mening) voor de laagste bodemprijs direct gekocht kan worden (zie ook het bovengenoemde blog). Of dat altijd de Action blijft, ongetwijfeld niet, maar wel voor het moment zoals de groeicijfers er uitzien.

Juist de switch van sentiment van de consument is toch wel erg willekeurig (kijk naar het oude schoolvoorbeeld van Buckler binnen de NLse grenzen). Action heeft goede marketing (die unie-breed wordt ingezet) en juist met de budget prijzen komen er veel mensen kijken of er toch nog niet iets handigs tussen ligt, of net wat prullaria om iets aan te kleden voor een bepaald moment. En dat maakt een bepaald winkelmerk toch wel bekend, zeker in de unie waar er toch ook behoorlijk verhuist wordt - al is dat verdere familie, een kennis uit de buurt etc. etc. De doorsnee consument zit altijd uit te kijken om spot goedkoop een slag te kunnen slaan. Het is wachten op de volgende keten die nog goedkoper "handige" troep bij elkaar kan sprokkelen.
Aan de andere kant is de Action de enige die bijv. Deo of douchegel tegen normale prijzen zoals ze in Duitsland zijn aanbieden, bij de supermarkt of de kruidvat betaal je 3x teveel en heb je altijd 1+1 gratis. |:(
En je hebt het over troep, maar veel budget producten van bijvoorbeeld de Blokker waren net zo goed troep en dan 4x zo duur. Ook hebben ze soms A-merken maar vragen 2x zo weinig. Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09 14:22

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Santee schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:54:
[...]

Aan de andere kant is de Action de enige die bijv. Deo of douchegel tegen normale prijzen zoals ze in Duitsland zijn aanbieden, bij de supermarkt of de kruidvat betaal je 3x teveel en heb je altijd 1+1 gratis. |:(
En je hebt het over troep, maar veel budget producten van bijvoorbeeld de Blokker waren net zo goed troep en dan 4x zo duur. Ook hebben ze soms A-merken maar vragen 2x zo weinig. Tja.
Ja inderdaad, ik woon gelukkig dichtbij de Duitse grens, maar als het even kan ga ik liever naar de Action om de hoek.
Zelfde prijzen en toch "goedkoop", vooral als je bijv. Axe deo vergelijkt met het Kruidvat.

Maar evengoed een vraag, ik wil wel wat in Action inversteren.
Waar kan ik het goedkoopst aan een aantal aandelen komen, qua broker?
Account en verificatie boeit me niet, want dat is meestal "alleen maar goed" tegen witwassen... :P

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:49
Wat heb je zelf al geprobeerd? Zoals bijvoorbeeld kijken naar of ze publiek beschikbare aandelen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:17:
[...]
Dus je verwacht dat het niet goed zal gaan lopen met action en de uitbreiding tegen zal vallen?
Daar deed ik toch geen enkele uitspraak over?
Ik meldde alleen dat ik bij investeren bij de retail weg blijf :)

De 'brick and mortar' retail zit in de hoek van hoge investeringen/panden/personeel en dat gecombineerd met de fluctuerende consumentenvraag en sentiment vind ik zelf niet iets om in te investeren :)
(je geeft zelf ook al de onderbouwing om niet te investeren met de voorbeelden V&D/Hema/Blokker/OP=OP etc)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2024 09:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Hoe zit het met de mensen hier die in de space stock investeren? Nog mensen kunnen profiteren van de flinke stijgingen van LUNR / RKLB / ASTS / RDW etc?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:17
YakuzA schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:27:
[...]

De 'brick and mortar' retail zit in de hoek van hoge investeringen/panden/personeel en dat gecombineerd met de fluctuerende consumentenvraag en sentiment vind ik zelf niet iets om in te investeren :)
Ik zou zelf niet in de keten van de action ( i3 group ) investeren. 2 redenen:
-wisselkoers risico pound<>euro
-toenemende concurrentie van discount ketens. Zie als goed voorbeeld Tedi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENPxPbo52YWTKVB-wNeHmMj6vKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ma5ars4Sq7CvkWy5HyzhvHb2.png?f=fotoalbum_large

Vergelijkbare producten als de Action alleen een tikkeltje groter als ik me niet vergis >:)

https://www.tedi.com/expansion/anforderungen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De eerste successen van de de Trump-Musk corruptie:
Members of President-elect Donald Trump's transition team have told advisers they plan to make a federal framework for fully self-driving vehicles one of the Transportation Department's priorities, according to people familiar with the matter.
If new rules enable cars without human controls, that would directly benefit Elon Musk, the Tesla Inc. chief executive officer and Trump mega-donor who has become a powerful fixture in the president-elect's inner circle. He has bet the future of the EV maker on self-driving technology and artificial intelligence.
Deregulering zodat Tesla eindgebruikers zonder verantwoording voor de gevolgen als labratten mag inzetten. De vraag is hoe goed het voor de markt van autonoom rijden is als er een golf aan (mogelijk dodelijke)ongelukken aankomt door het snel willen pushen van beta-software.

Aandeel gaat voorbeurs 8% omhoog.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 18-11-2024 11:50 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:09
Het blijft frappant want Tesla loopt op het gebied van techniek voor zelfrijdende auto's achter op de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sineplex schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:00:
Het blijft frappant want Tesla loopt op het gebied van techniek voor zelfrijdende auto's achter op de concurrentie.
Ik vind bij Tesla altijd wat moeilijk definieren wat 'de concurrentie' is.

tov de reguliere auto bouwers (de duitsers en de GM etc) lijken ze wel wat voor te lopen.
tov de autonome testers (die ze, of de duitsers en de GM etc, ook zo over kunnen kopen) lijken ze wat achter te lopen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:06:
[...]

Ik vind bij Tesla altijd wat moeilijk definieren wat 'de concurrentie' is.

tov de reguliere auto bouwers (de duitsers en de GM etc) lijken ze wel wat voor te lopen.
tov de autonome testers (die ze, of de duitsers en de GM etc, ook zo over kunnen kopen) lijken ze wat achter te lopen.
Mercedes-Benz voorop loopt als je volgens de regels kijkt: Automated driving revolution: Mercedes-Benz announces U.S. availability of DRIVE PILOT – the world’s first certified SAE Level 3 system for the U.S. market

Natuurlijk heeft Tesla een hoop excuusjes waarom zij eigenlijk veel beter en verder zijn ondanks dat ze die certificering niet kunnen halen. Vandaar dat Ome Trump nu wordt ingezet om de regels naar Tesla's kunnen aan te passen. Ik ben benieuwd of daar meteen een verbod bij komt voor alle buitenlandse bedrijven (en binnenlandse bedrijven wiens naam niet op -sla eindigt en met Te- begint).

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 18-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 19:04
vincent_1971 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:33:
[...]

-toenemende concurrentie van discount ketens. Zie als goed voorbeeld
FX risk is afhankelijk van waar de kosten en omzet gegenereerd worden. De FX van de beursnotering is niet zo relevant.

En in het geval van 3i komt het meeste uit de Eurozone, dus voor EU beleggers is FX weinig relevant in deze case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind het wel apart dat Tesla nu zo voorgetrokken lijkt te worden door de Amerikaanse overheid.
Mag dat überhaupt wel in een westelijke land, zijn daar geen toezichtregels voor?

Iedereen zit wel te klagen dat de Chinees auto industrie gesteund wordt en gesubsidieerd door de Chinees overheid maar hoe zit het dan met Amerika en Tesla in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:03:
[...]

Je zal dan bij een broker moeten zijn die wel aangesloten is bij de OTC markten.
DeGiro is dat inderdaad niet: https://www.degiro.nl/hel...-op-de-otc-markt-handelen

Het advies zal dan (hoogstwaarschijnlijk) zijn om die bepaalde positie over te boeken naar een broker die daar wel op aangesloten is. Bijvoorbeeld IBKR of FirstTrade - maar ook daar kan je tegen beperkingen aanlopen bijvoorbeeld wanneer het aandeel/bedrijf naar de grijze markt wordt geschoven. Of dat de beoordeling van jouw kennis/ervaring je geen toegang geeft tot deze risicovolle producten.
https://www.ibkrguides.com/kb/article-3956.htm
Nog bedankt voor je reactie.
Uiteindelijk de gok niet aangedurfd wegens het mogelijke OTC handelen.
Vraag mij dan wel af stel je mag niet OTC handelen wegens de beperkte kennis wat er dan gebeurt met de aandelen of als je bv niet naar een andere Broker wilt toe gaan voor wat van reden dan ook.
Verkopen zij dan je aandelen voor de marktprijs voor je of wat gebeurt er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

NicoHF schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:44:
Ik vind het wel apart dat Tesla nu zo voorgetrokken lijkt te worden door de Amerikaanse overheid.
Mag dat überhaupt wel in een westelijke land, zijn daar geen toezichtregels voor?

Iedereen zit wel te klagen dat de Chinees auto industrie gesteund wordt en gesubsidieerd door de Chinees overheid maar hoe zit het dan met Amerika en Tesla in dit geval?
Zelfde laken in pak maar omdat het westers is vinden we het prima. Dat de hele Duitse economisch beleid gericht is op de auto-industrie is prima deluxe, maar als China het doet is het eng en verschrikkelijk.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
(jarig!)

Welke wetgeving is erdoor heen gejaagd om Tesla een positief voordeel te geven? Je weet dat Biden nog in het Witte huis zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
init6 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:07:
[...]

Welke wetgeving is erdoor heen gejaagd om Tesla een positief voordeel te geven? Je weet dat Biden nog in het Witte huis zit?
Wie heeft het over wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bezulba schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:02:
[...]

Zelfde laken in pak maar omdat het westers is vinden we het prima. Dat de hele Duitse economisch beleid gericht is op de auto-industrie is prima deluxe, maar als China het doet is het eng en verschrikkelijk.
Wat bedoel je dan specifiek? Of heb je het over algemeen (borrel)sentiment? Want volgens mij is elke vorm van overheidssubsidie die Duitsland uitdeelt onderhevig aan toetsing door EU-wetgeving waar we allemaal mee ingestemd hebben.
init6 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:07:
[...]

Je weet dat we het over plannen hebben die al aangekondigd zijn? Daar kan/mag/moet je al kritisch over zijn nog voordat die plannen daadwerkelijk uitgevoerd zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 18-11-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Europa klaagt op zich niet dat de Chinese overheid hun eigen automakers subsidieert, maar Europa klaagt dat deze auto's in Europa verkocht worden waardoor er geen level playing field is tussen Europese bedrijven en Chinese bedrijven.

Bij de grens heffen we daarom sinds kort bij (https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_24_3630). Dit doen we al jaren in de fietsenindustrie voor zover goederen Chinese oorsprong hebben. Voor zover ik weet doen we dit alleen voor goederen van Chinese oorsprong en een paar uitbreidingslanden waar Chinese bedrijven hun productie naar toe verplaatsten.

Als Europa ook anti-dumping heffingen zou gaan toepassen op producten met Amerikaanse oorsprong is dat de facto de eerste stap in een handelsoorlog. Daarom zal dat politiek behoorlijk gevoelig liggen.

(overigens wordt Tesla vziw al geraakt door de nieuwe heffingen voor zover de auto's uit hun Chinese fabriek komen rollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je hebt ETFs die verhandeld worden op een Nederlandse beurs, maar die gebaseerd zijn op een Noord-Amerikaanse beursindex, bijvoorbeeld Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Dis (VUSA / IE00B3XXRP09).

Hoe kan het dat de koers van deze ETF de hele dag vrolijk op en neer schommelt in Amsterdam, terwijl de beurs waar de onderliggende aandelen op verhandeld worden pas aan het eind van onze middag opent?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:49
aawe mwan schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:58:
Je hebt ETFs die verhandeld worden op een Nederlandse beurs, maar die gebaseerd zijn op een Noord-Amerikaanse beursindex, bijvoorbeeld Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Dis (VUSA / IE00B3XXRP09).

Hoe kan het dat de koers van deze ETF de hele dag vrolijk op en neer schommelt in Amsterdam, terwijl de beurs waar de onderliggende aandelen op verhandeld worden pas aan het eind van onze middag opent?
Omdat de koehandel in Amsterdam vrolijk verder gaat.
🐮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
aawe mwan schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:58:

De prijs past zich aan aan de verwachte prijsaanpassingen van de onderliggende aandelen. Anders zou het wel heel makkelijk geld verdienen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ErnstH op 18-11-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:41:
[...]

Europa klaagt op zich niet dat de Chinese overheid hun eigen automakers subsidieert, maar Europa klaagt dat deze auto's in Europa verkocht worden waardoor er geen level playing field is tussen Europese bedrijven en Chinese bedrijven.

Bij de grens heffen we daarom sinds kort bij (https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_24_3630). Dit doen we al jaren in de fietsenindustrie voor zover goederen Chinese oorsprong hebben. Voor zover ik weet doen we dit alleen voor goederen van Chinese oorsprong en een paar uitbreidingslanden waar Chinese bedrijven hun productie naar toe verplaatsten.

Als Europa ook anti-dumping heffingen zou gaan toepassen op producten met Amerikaanse oorsprong is dat de facto de eerste stap in een handelsoorlog. Daarom zal dat politiek behoorlijk gevoelig liggen.

(overigens wordt Tesla vziw al geraakt door de nieuwe heffingen voor zover de auto's uit hun Chinese fabriek komen rollen).
Europa klaagde daar wel dergelijk over de vele subsidies die de Chinese overheid doet bij de auto industrie.
Daardoor zijn de prijzen zo laag en hebben ze een oneerlijke concurrentie positie verkregen in Europa waardoor Europa zich genoodzaakt voelt om de import heffingen fors te verhogen om Europese autofabrikanten te beschermen om een eerlijk speelveld te creëren.

Nu zie je dat Musk zelfs een minister post gaat krijgen en zijn full self driving vrije voet gaat krijgen.

Wat voor voordeeltjes gaat die dadelijk nog meer krijgen?

Denk dat Trump dadelijk wel iets gaat verzinnen of Europa onder druk gaat zetten zodat we de Tesla's die uit China komen niet extra kunnen gaan belasten.
Of denk jij daar anders over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
YakuzA schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:27:
[...]

(je geeft zelf ook al de onderbouwing om niet te investeren met de voorbeelden V&D/Hema/Blokker/OP=OP etc)
Je investeert niet in verliezers als V&D/Hema/Blokker/OP=OP, maar wel in winnaars als de Action.
Groot verschil. In wat voor sectoren investeer jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:26:

Action verkoopt ook A-merken zoals:

-GP (batterijen en oplader)
-Bison
-Patex
-Croky
-snacks van Mondelez (snickers, mars, milka, oreo, etc.)
-varta batterijen
-Tefal airfryer
-3M
-Fischer
-Colgate
-Oral-B
-Aquafrresh
-Sensodyne
-Listerine
-Tefal pannen
-etc.
-etc.

En een niet of onbekend merk wil nog niet zeggen dat het troep is. Een merk is iets dat mensen zelf bedacht hebben. Waar het om draait is of een product aan de eisen voldoet. Soms kan een B-merk beter zijn dan een A-merk.

Zo had ik last van roos op mijn hoofd. Denk je ik gebruik head and shoulders. Werkt, maar niet voldoende. Heb toch nog last van roos. Dus ik ga andere merken uitproberen. Te beginnen met de goedkoopste.
DM drogist in Duitsland heeft een antiroosshampoo van Balea voor € 0.65. Werkt goed, ongeveer net zoals head and shoulders maar niet goed genoeg.
Dus heb ik de duurdere geprobeerd. € 1.45 voor 250 ml balea. Geen last meer van roos. Tevens merk ik dat mijn haar weer wat terug komt. Kun je na gaan hoe agressief head and shoulders voor je huid is.

https://www.dm.de/balea-m...ffein-p4058172923838.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVPfQmR1cyKgFlGnzsT5vOqo4Y8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/she2P2hQ2731ODXFj6d1M0AV.png?f=user_large

En de 200 ml head and shoulders kost bijna € 3.50. Meer dan 2 keer zo duur en werkt minder goed.

Zo ook Deodorant. Denk je ik gebruik Nivea black and white. Krijg ik in de zomer toch last van stinkende zweet lucht. Koop ik Balea deodorant bij de DM (of B-merk van Rossman of Kaufland) heb ik geen last van stinkende oksels.

Ik vindt dat erg, dat een A-merk als head and shoulders en Nivea slechtere producten levert dan deze huismerken. En deze huismerken maken nog winst ook. Dus kan je nagaan hoeveel winst ze maken bij nivea en head and shoulders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
PeaceFreak schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:33:
[...]

Ja inderdaad, ik woon gelukkig dichtbij de Duitse grens, maar als het even kan ga ik liever naar de Action om de hoek.
Zelfde prijzen en toch "goedkoop", vooral als je bijv. Axe deo vergelijkt met het Kruidvat.

Maar evengoed een vraag, ik wil wel wat in Action inversteren.
Waar kan ik het goedkoopst aan een aantal aandelen komen, qua broker?
Account en verificatie boeit me niet, want dat is meestal "alleen maar goed" tegen witwassen... :P
Goedkoopst kan je kopen bij Interactivebrokers. Hier de prijzen: https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe

Ik gebruik tiered. Ik koop vaak US aandelen en dat kost mij iets meer dan 0,5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:36
Iemand hier al eens ern bigbank rekening geopend.
Is dst echt fysiek naar een lokatie gaan voor verificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
vincent_1971 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:33:
[...]

-
Vergelijkbare producten als de Action alleen een tikkeltje groter als ik me niet vergis >:)

https://www.tedi.com/expansion/anforderungen
Wisselkoers vindt ik geen probleem. Grotendeels zijn mijn investeringen in US $.

Ik ken Tedi en vindt deze winkel toch minder dan de action. Beetje rommelig en veel onbekende merken.
Tedi voelt goedkoop aan. Wil niet zeggen dat het niks is, heb er wel eens wat gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:20
Maxwp schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 02:08:
Iemand hier al eens ern bigbank rekening geopend.
Is dst echt fysiek naar een lokatie gaan voor verificatie?
-

[ Voor 18% gewijzigd door SvV_Ying op 19-11-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
NicoHF schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:58:
[...]

Europa klaagde daar wel dergelijk over de vele subsidies die de Chinese overheid doet bij de auto industrie.
Daardoor zijn de prijzen zo laag en hebben ze een oneerlijke concurrentie positie verkregen in Europa waardoor Europa zich genoodzaakt voelt om de import heffingen fors te verhogen om Europese autofabrikanten te beschermen om een eerlijk speelveld te creëren. [/b]
Precies wat ik zeg :-). Ik nuanceer alleen dat Europa klaagt over de EU markt (en niet de concurrentie positie van EU autobedrijven in bijv China).
Nu zie je dat Musk zelfs een minister post gaat krijgen en zijn full self driving vrije voet gaat krijgen.

Wat voor voordeeltjes gaat die dadelijk nog meer krijgen?

Denk dat Trump dadelijk wel iets gaat verzinnen of Europa onder druk gaat zetten zodat we de Tesla's die uit China komen niet extra kunnen gaan belasten.
Of denk jij daar anders over?
Ik denk dat het erg interessant is (of was) om in Tesla te gaan investeren. Met Musk zo dicht bij Trump en Trumps agressieve handelspolitiek gaat Tesla zeker grote voordelen krijgen waar de EU te bang is om tegenin te gaan (want stel je voor dat Duitse auto’s in de US 2x zo hoog belast worden straks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 19:34
Ikzelf ben sinds kort gaan oriënteren en kwam uit op Degiro en ING. Wil maandelijks rond 1000euro inleggen en eenmalige inleg van 50.000euro.

Ik dacht zelf om ongeveer 10keuro aan cryptos te halen. 10k aan aandelen zoals Nvidia, Tesla etc(Actief volgen dus) en de rest beleggen in S&P, BIST 100, EU fonds(weet nog niet welke), via ING NT(alle 3 denk ik).

Maandelijkse inleg gaan naar fondsen. Degiro inleggen om zo een manier dat de commissies laag zijn.

Zit ik beetje in de juiste richting?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 11:42
mustiej schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:50:
Ikzelf ben sinds kort gaan oriënteren en kwam uit op Degiro en ING. Wil maandelijks rond 1000euro inleggen en eenmalige inleg van 50.000euro.

Ik dacht zelf om ongeveer 10keuro aan cryptos te halen. 10k aan aandelen zoals Nvidia, Tesla etc(Actief volgen dus) en de rest beleggen in S&P, BIST 100, EU fonds(weet nog niet welke), via ING NT(alle 3 denk ik).

Maandelijkse inleg gaan naar fondsen. Degiro inleggen om zo een manier dat de commissies laag zijn.

Orienteren waarop? Als je langdurig wilt beleggen met weinig kennis en/of onderzoek, gewoon in die grote NT fondsen beleggen en niet naar omkijken. Wat je nu omschrijft met crypto, Tesla en Nvidia klinkt meer als een beetje achter de hype aanlopen. Zo hebben veel mensen juist enorm veel geld verloren tijdens bijv. de dotcom bubble :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 18:56

CR1992

Thor

Ik zou het 1malige verlagen en het maandelijkse verhogen. Je hebt misschien minder winst als het goed gaat maar als het slecht gaat zit je rapper break-even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:21

Secsytime

Automagisch

Santee schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:41:
[...]

Orienteren waarop? Als je langdurig wilt beleggen met weinig kennis en/of onderzoek, gewoon in die grote NT fondsen beleggen en niet naar omkijken. Wat je nu omschrijft met crypto, Tesla en Nvidia klinkt meer als een beetje achter de hype aanlopen. Zo hebben veel mensen juist enorm veel geld verloren tijdens bijv. de dotcom bubble :+
Buy high, sell low!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

Waarop is je keuze gebaseerd op DeGiro en de ING? Heb je ook andere brokers bekeken zoals:

-Interactive Brokers
-Saxobank
-Andere banken (ABN Amro, Rabobank, etc,).

Belangrijke punten voor een broker is o.a.:

-Betrouwbaarheid/rating van de Broker
-Kosten bij aan/verkoop
-Eventuele periodieke kosten

Op zich is het niet verkeerd om te investeren in crypto en losse aandelen. Crypto kan zeer fluctueren in waarde, dus ik zou hier niet meer dan 5-10% van je portfolio in stoppen.

Losse aandelen kan, maar om je risico niet te groot te laten worden moet je een breed gespreide portfolio hebben van minimaal 25-50 verschillende aandelen. Liefst van bedrijven die zich bewezen hebben zoals Microsoft, Costco, Home depot, Mastercard, etc.
Dus de grote jongens. Niet dat Nvidia of tesla niet goed is, dat kan zekers.

Ook bij Het aanschaffen van indexen, kijk naar de kosten voor onderhoud. Dit kan verschillen.

Wellicht is het goed om ook eerst wat boeken over beleggen te lezen. Een mooi en leuk boek om te lezen is:

https://dagelijksebroodkr...N2cX87ltTnZldnEaUFDl2Kh3Y

https://www.vfb.be/artike...t-boek-het-beleggersbrein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:27:
[...]

Action verkoopt ook A-merken zoals:

-GP (batterijen en oplader)
-Bison
-Patex
-Croky
-snacks van Mondelez (snickers, mars, milka, oreo, etc.)
-varta batterijen
-Tefal airfryer
-3M
-Fischer
-Colgate
-Oral-B
-Aquafrresh
-Sensodyne
-Listerine
-Tefal pannen
-etc.
-etc.

En een niet of onbekend merk wil nog niet zeggen dat het troep is. Een merk is iets dat mensen zelf bedacht hebben. Waar het om draait is of een product aan de eisen voldoet. Soms kan een B-merk beter zijn dan een A-merk.

Zo had ik last van roos op mijn hoofd. Denk je ik gebruik head and shoulders. Werkt, maar niet voldoende. Heb toch nog last van roos. Dus ik ga andere merken uitproberen. Te beginnen met de goedkoopste.
DM drogist in Duitsland heeft een antiroosshampoo van Balea voor € 0.65. Werkt goed, ongeveer net zoals head and shoulders maar niet goed genoeg.
Dus heb ik de duurdere geprobeerd. € 1.45 voor 250 ml balea. Geen last meer van roos. Tevens merk ik dat mijn haar weer wat terug komt. Kun je na gaan hoe agressief head and shoulders voor je huid is.

https://www.dm.de/balea-m...ffein-p4058172923838.html
[Afbeelding]

En de 200 ml head and shoulders kost bijna € 3.50. Meer dan 2 keer zo duur en werkt minder goed.

Zo ook Deodorant. Denk je ik gebruik Nivea black and white. Krijg ik in de zomer toch last van stinkende zweet lucht. Koop ik Balea deodorant bij de DM (of B-merk van Rossman of Kaufland) heb ik geen last van stinkende oksels.

Ik vindt dat erg, dat een A-merk als head and shoulders en Nivea slechtere producten levert dan deze huismerken. En deze huismerken maken nog winst ook. Dus kan je nagaan hoeveel winst ze maken bij nivea en head and shoulders.
Je vergeet de Kopenhagen kwasten. Zijn zelfs professionele schilders die hiermee werken.

Heb er even naar gekeken en het aandeel is als wat ze in de winkel hebben: je krijgt veel voor weinig. Koers winst verhouding lekker laag, return on assets tegen de 20% en nog groei ook. Concurrent ook nog kwijt hier, ik heb hem vandaag maar eens gekocht.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zr40 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:21:
[...]

Nee, een niet uitgevoerde order kost je niets. Je betaalt alleen kosten wanneer je order gedeeltelijk of geheel is uitgevoerd, en dan alleen over het deel dat je daadwerkelijk hebt verhandeld.

Als er sprake is van een vast bedrag, dan betaal je dat maximaal 1 keer per dag voor dezelfde order. Als je de order wijzigt dan telt dat bij de meeste brokers als een nieuwe order.
Dit is me vandaag gebeurd. Ik wilde aandelen verkopen en iemand heeft er letterlijk 1 van me gekocht, de rest van de dag is de koers lager geweest (beneden mijn limiet). Het is een aandeel van een tientje, dus hij en ik betalen samen nu bijna even veel aan kosten, als wat het aandeel waard is. Waarom doet een koper zoiets?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:50
aawe mwan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:56:
[...]

Dit is me vandaag gebeurd. Ik wilde aandelen verkopen en iemand heeft er letterlijk 1 van me gekocht, de rest van de dag is de koers lager geweest (beneden mijn limiet). Het is een aandeel van een tientje, dus hij en ik betalen samen nu bijna even veel aan kosten, als wat het aandeel waard is. Waarom doet een koper zoiets?
Is waarschijnlijk gewoon een market maker geweest die voor liquiditeit zorgt. Hij heeft niet de kosten die jij hebt.

• aljooge
Alphabet -6 procent vandaag. Wat is daar aan de hand?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
aljooge schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:36:
Zal vast iets te maken hebben met dat "de Amerikanen" willen dat ze zowel Chrome als Android afsplitsen?

• mustiej
phantom09 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:43:
[...]

Waarop is je keuze gebaseerd op DeGiro en de ING? Heb je ook andere brokers bekeken zoals:

-Interactive Brokers
-Saxobank
-Andere banken (ABN Amro, Rabobank, etc,).

Belangrijke punten voor een broker is o.a.:

-Betrouwbaarheid/rating van de Broker
-Kosten bij aan/verkoop
-Eventuele periodieke kosten

Op zich is het niet verkeerd om te investeren in crypto en losse aandelen. Crypto kan zeer fluctueren in waarde, dus ik zou hier niet meer dan 5-10% van je portfolio in stoppen.

Losse aandelen kan, maar om je risico niet te groot te laten worden moet je een breed gespreide portfolio hebben van minimaal 25-50 verschillende aandelen. Liefst van bedrijven die zich bewezen hebben zoals Microsoft, Costco, Home depot, Mastercard, etc.
Dus de grote jongens. Niet dat Nvidia of tesla niet goed is, dat kan zekers.

Ook bij Het aanschaffen van indexen, kijk naar de kosten voor onderhoud. Dit kan verschillen.

Wellicht is het goed om ook eerst wat boeken over beleggen te lezen. Een mooi en leuk boek om te lezen is:

https://dagelijksebroodkr...N2cX87ltTnZldnEaUFDl2Kh3Y

https://www.vfb.be/artike...t-boek-het-beleggersbrein
Interactive Brokers en Degiro zat ik over te twijfelen maar ik denk dat de kosten ongeveer hetzelfde zullen zijn en IBKR vindt ik onnodig ingewikkeld. ING omdat het mijn bank is en via daar in NT kan beleggen.

Met crypto en losse aandelen bedoelde ik meer van waar ik persoonlijk op kan focussen en volgen. 25-50 bedrijven volgen en investeren zie ik zelf niet zitten. Crypto zie ik niet meer zitten naar mate tijd verstrekt en investeren in Chinese bedrijven vind ik persoon zeer aantrekkelijk.

Thanks voor de boek. Meer leesmateriaal is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:46:
[...]

Je vergeet de Kopenhagen kwasten. Zijn zelfs professionele schilders die hiermee werken.

Heb er even naar gekeken en het aandeel is als wat ze in de winkel hebben: je krijgt veel voor weinig. Koers winst verhouding lekker laag, return on assets tegen de 20% en nog groei ook. Concurrent ook nog kwijt hier, ik heb hem vandaag maar eens gekocht.
Welk aandeel had je dan specifiek gekocht neem aan van 3I group?
Heb je daar de ISIN voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
NicoHF schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:41:
[...]

Welk aandeel had je dan specifiek gekocht neem aan van 3I group?
Heb je daar de ISIN voor mij?
GB00B1YW4409

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

mustiej schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:04:
…en investeren in Chinese bedrijven vind ik persoon zeer aantrekkelijk.
Een van de gerelateerde risico’s als je daadwerkelijk de Chinese bedrijven zou overwegen om te investeren is het gebrek aan een echte vrije markt. De overheid cq de CCP zit overal in verweven. Je wordt dan met dit deel van jouw belegde vermogen erg afhankelijk van de politieke relatie van het Westen met China.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 15:06

sanook

_/-\o_

Vraagje aan Portfolio Performance gebruikers:
Als je dividend uitbetaald krijgt en dit herinvesteert in hetzelfde fonds, dan ziet Portfolio Performance dit als een nieuwe inleg.
Theoretisch is dit misschien wel correct, maar ik zou dit liever niet als nieuwe inleg zien.
Weet iemand of/hoe je dit in Portfolio Performance kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:14

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

sanook schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:09:
Als je dividend uitbetaald krijgt en dit herinvesteert in hetzelfde fonds, dan ziet Portfolio Performance dit als een nieuwe inleg.
Theoretisch is dit misschien wel correct, maar ik zou dit liever niet als nieuwe inleg zien.
IRC heeft Lynx (wat eigenlijk interactive brokers gebruikt) hier een aparte lijn voor. Bij Shell zie ik mijn Shell aandelen, en een aparte lijn voor aandelen uit dividenten.

Net even nagekeken en dat is inderdaad zo.
De lijntjes noemen 'Shell' en 'Shell divident rights'

[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 22-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:49:
[...]

Een van de gerelateerde risico’s als je daadwerkelijk de Chinese bedrijven zou overwegen om te investeren is het gebrek aan een echte vrije markt. De overheid cq de CCP zit overal in verweven. Je wordt dan met dit deel van jouw belegde vermogen erg afhankelijk van de politieke relatie van het Westen met China.
Hoe meer familiebanden hoe meer rendement :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 07:54
sanook schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:09:
Hoe zou je het dan wel willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

helloitsme schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:47:
[...]

Hoe zou je het dan wel willen hebben?
Dat het niet als betaalde inleg wordt gezien maar als bv 'gratis' inleg. Als ik 10000 inleg en 100 dividend krijg wat ik meteen herbeleg, heb ik nog steeds maar 10000 ingelegd (zo zie ik het althans), maar volgens portfolio performance is mijn inleg dan 10100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sanook schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
[...]

Dat het niet als betaalde inleg wordt gezien maar als bv 'gratis' inleg. Als ik 10000 inleg en 100 dividend krijg wat ik meteen herbeleg, heb ik nog steeds maar 10000 ingelegd (zo zie ik het althans), maar volgens portfolio performance is mijn inleg dan 10100.
Je inleg is ook 10100 omdat je ook 100 dividend ontvangen hebt en van dat geld nieuwe aandelen koopt.

Maar je kan anders toch ook een inbound delivery kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 22-11-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fsfikke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:12:
[...]

Je inleg is ook 10100 omdat je ook 100 dividend ontvangen hebt en van dat geld nieuwe aandelen koopt.

Maar je kan anders toch ook een inbound delivery kiezen?
Theoretisch heb je gelijk over die 10100 maar ik zie het anders omdat die 100 niet uit mijn eigen portemonnee komt maar een resultaat is van de inleg van 10000.
Maar goed, ik zie dat PP verschillende termen gebruikt. Bij absoluut resultaat wordt dividend wel meegerekend als 'winst' maar bij winst/verlies niet. Misschien is het een interpretatie verschil tussen winst en absoluut resultaat.
Overigens maakt het niet uit als ik het als aankoop boek of als inkomende levering.

edit: resultaat aangepast naar absoluut resultaat

[ Voor 8% gewijzigd door sanook op 22-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 07:54
sanook schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:41:
[...]

Theoretisch heb je gelijk over die 10100 maar ik zie het anders omdat die 100 niet uit mijn eigen portemonnee komt maar een resultaat is van de inleg van 10000.
Maar goed, ik zie dat PP verschillende termen gebruikt. Bij absoluut resultaat wordt dividend wel meegerekend als 'winst' maar bij winst/verlies niet. Misschien is het een interpretatie verschil tussen winst en resultaat.
Overigens maakt het niet uit als ik het als aankoop boek of als inkomende levering.
ik heb in het secureties deel een overzicht met o.a. de volgende kolommen:

Capital gains, (somteken) div, taxes en ABS.Perf (allen in euro's)

Capital gains + div - taxes = abs.perf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
sanook schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:41:
[...]

Maar goed, ik zie dat PP verschillende termen gebruikt. Bij absoluut resultaat wordt dividend wel meegerekend als 'winst' maar bij winst/verlies niet. Misschien is het een interpretatie verschil tussen winst en absoluut resultaat.

edit: resultaat aangepast naar absoluut resultaat
Maar theoretische is het wel je eigen geld en zeker geen gratis geld, omdat de koers ook daalt want het bedrijf is minder waard door een verminderde cash positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 17:57

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

[...]

Interactive Brokers en Degiro zat ik over te twijfelen maar ik denk dat de kosten ongeveer hetzelfde zullen zijn en IBKR vindt ik onnodig ingewikkeld. ING omdat het mijn bank is en via daar in NT kan beleggen.
Vaste kosten (per kwartaal) bij ING zijn best hoog. Ik zou dat even uitrekenen.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Met crypto en losse aandelen bedoelde ik meer van waar ik persoonlijk op kan focussen en volgen. 25-50 bedrijven volgen en investeren zie ik zelf niet zitten. Crypto zie ik niet meer zitten naar mate tijd verstrekt en investeren in Chinese bedrijven vind ik persoon zeer aantrekkelijk.

Thanks voor de boek. Meer leesmateriaal is welkom!
Hoezo is IBKR onnodig ingewikkeld? Als je via je browser inlogt is er niks moeilijks aan.
Er is duidelijk verschil in kosten, IBKR is meestal goedkoper. Zekers met omwisselen van valuta.

Ik had ooit een aantal chinese aandelen als NIO en Alibaba. Ben blij dat ik ze weg heb gedaan.
Ik heb dit gedaan omdat er destijds berichten waren dat chinese bedrijven mogelijk niet gingen voldoen aan eisen en daarom mogelijk van wallstreet beurs verwijderd zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 00:29
aljooge schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:36:
Ik dacht dat het is omdat Chrome moet worden afgesplitst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:51

Ves

A gadget addicted Bounty

En Android

nieuws: Justitie VS: Google moet Chrome afstoten, mogelijk ook Android

[ Voor 90% gewijzigd door Ves op 23-11-2024 19:16 ]

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 19:38

Jebus4life

BE User

Ik heb vandaag 1/3e van mijn Palantirs de deur uitgedaan aan $66. Ik had ze 3 jaar terug opgepikt uit FOMO aan $15 (ik had toen rond $7,50 voorgenomen om bij te kopen, maar ik durfde uiteindelijk niet... Jammer...).

Ergens pikt het wel van te verkopen. Het is zo'n bedrijf waar ik echt geen waardering op kan plakken en wat nog vlot een heel stuk hoger kan. Zeker gezien de "innige" banden tussen Thiel en de republikeinse partij. Maar het aandeel staat echt peperduur dus toch besloten was winst te pakken.

Ben wel nog niet zeker wat ik met mijn vers geld ga doen. Ik neig naar mijn positie bij Alphabet verder uit te breide (cijfers van het afgelopen kwartaal waren echt indrukwekkend) of iets in de luxesector nu die waarderingen nog steeds onder druk staan.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier wordt het ook weer tijd voor een review van de posities die inmiddels meer dan 3% van mijn portfolio uitmaken. :)

FICO: gekocht in 2018 voor $178.51, ondertussen $2360. Deze positie ga ik halveren.
TTD: gekocht in 2019 voor $13.28 (split adjusted) en nog een plukje dit jaar in maart voor $87.94, inmiddels circa $129. Deze ga ik ook halveren.
LMB: vorig jaar gekocht voor $12.70, handelt nu rond $102. Deze ga ik geheel sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Laatst online: 01-09 12:00
aljooge schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:46:
[...]

Die Copenhagen Gold kwasten van de Action voldoen voor mij ook prima, maar de schilders gebruiken kwasten van Copenhagen Pro. Die van de Action zijn dus wel van iets mindere kwaliteit. Kon natuurlijk ook niet anders voor dat geld.

• Pr088
  • Nu online
Zr40 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:52:
Hier wordt het ook weer tijd voor een review van de posities die inmiddels meer dan 3% van mijn portfolio uitmaken. :)

FICO: gekocht in 2018 voor $178.51, ondertussen $2360. Deze positie ga ik halveren.
TTD: gekocht in 2019 voor $13.28 (split adjusted) en nog een plukje dit jaar in maart voor $87.94, inmiddels circa $129. Deze ga ik ook halveren.
LMB: vorig jaar gekocht voor $12.70, handelt nu rond $102. Deze ga ik geheel sluiten.
Goeie genade. Wat een rendementen! Gefeliciteerd. Hoe staat je portefeuille gemiddeld dit jaar @Zr40 ? Zit je gemiddeld ver boven de marktperformance?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Roppedop schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:31:
[...]

Vaste kosten (per kwartaal) bij ING zijn best hoog. Ik zou dat even uitrekenen.
Ik ben begonnen met beleggen bij DeGiro, maar inmiddels beleg ik meerendeel bij de ING.

Het kopen van de meeste ETF’s is bij de ING al goedkoper (gratis zelfs) dan bij DeGiro. En voor aandelen vaak ook al. Ja, kwartaal kosten zijn wat hoog, ook al word dat minder als je meer vermogen hebt. Maar met de nieuwe vermogensbelasting die er aan zit te komen, maakt dit niks meer uit, aangezien je alle kosten zoals de kwartaal kosten kan aftrekken van je rendement.

Offtopic, ik zie dat als je zoekt op VWRL bij de ING deze niet meer te vinden is, enige die ik nog vind is de all-world op de duitse beurs die geen dividend uitkeert. Vorig jaar was ING ook al aan het klooien met VWRL, benieuwd wat er nu waar aan de hand is.

[ Voor 16% gewijzigd door KunDun op 28-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-09 22:05
KunDun schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:54:
[...]
Maar met de nieuwe vermogensbelasting die er aan zit te komen, maakt dit niks meer uit, aangezien je alle kosten zoals de kwartaal kosten kan aftrekken van je rendement.
Volgens mij klopt dat niet.
100 euro kosten per jaar, dat aftrekken en daardoor minder VRH betalen is altijd nog minder voordelig dan 5 euro aan kosten hebben en over die overige € 95 VRH betalen. In dat laatste geval hou je netto alsnog 55-60 (ligt aan het VRH tarief) euro over, in het eerste geval ben je dat dus al kwijt aan die kosten.
Minder kosten is altijd beter, behalve als het belastingtarief ook 100% is.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:14
Wat is de goedkoopste optie voor een S&P 500 ETF? Ik zit nu bij ABN Amro Zelf Beleggen Basis in NT North America, maar volgens mij kan dit goedkoper. Liefst van Vanguard of BlackRock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NMMNG schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:29:
Wat is de goedkoopste optie voor een S&P 500 ETF? Ik zit nu bij ABN Amro Zelf Beleggen Basis in NT North America, maar volgens mij kan dit goedkoper. Liefst van Vanguard of BlackRock.
VUSA?

TER is 0,07%

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NT NA is een fonds ;)
Als je een ETF wil zijn daar idd wel de Vanguard en ishares varianten voor met 0,07%
IE00B3XXRP09

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:21:
[...]

NT NA is een fonds ;)
Als je een ETF wil zijn daar idd wel de Vanguard en ishares varianten voor met 0,07%
IE00B3XXRP09
Denk wel aan dividendlek. Veel goedkoper dan de NT fondsen bij de grootbanken kan het niet. Tenminste niet als je hetzelfde gemak wilt is mijn overtuiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pr088 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:43:
[...]

Goeie genade. Wat een rendementen! Gefeliciteerd. Hoe staat je portefeuille gemiddeld dit jaar @Zr40 ? Zit je gemiddeld ver boven de marktperformance?
Nouja, dit zijn dan 3 aandelen die in deze periode een uitstekend rendement hebben opgeleverd, maar dit zijn natuurlijk niet de enige drie in mijn portfolio. Aan de onderkant heb ik er ook heel wat die over de jaren zijn achtergebleven bij de markt of zelfs flink zijn gedaald. Alles bij elkaar wijkt het niet bijster veel af van de marktperformance.

Wel bijzonder om te zien dat mijn portfolio meer profijt heeft gehad van de politieke ontwikkelingen in de VS van de afgelopen maanden dan de indexen. Dat had ik met spreiding tussen ~300 effecten niet verwacht.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik sta altijd een beetje versteld van HAL Holding / HAL Trust met het verschil tussen de aangegeven NAV ten opzichte van de koers van dit aandeel.

In de onlangs verschenen derde kwartaal update:
Rekening houdend met het dividend over 2023 (€ 257 miljoen) en de inkoop van eigen aandelen (€ 2 miljoen) bedroeg de nettovermogenswaarde op 30 september 2024 € 14.990 miljoen (€ 165,95 per aandeel) vergeleken met € 13.563 miljoen (€ 150,12 per aandeel) per 31 december 2023.
Terwijl de beurskoers zo rond de 116 euro per aandeel schommelt. Dat komt natuurlijk ook deels door het deel van het vermogen dat niet beursgenoteerd is, wat het lastiger maakt om op waarde te schatten (cq een stuk minder liquide is). Maar dan nog is het verschil tussen nav en beurskoers fors.

• NicoHF
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:31:
[...]

Nouja, dit zijn dan 3 aandelen die in deze periode een uitstekend rendement hebben opgeleverd, maar dit zijn natuurlijk niet de enige drie in mijn portfolio. Aan de onderkant heb ik er ook heel wat die over de jaren zijn achtergebleven bij de markt of zelfs flink zijn gedaald. Alles bij elkaar wijkt het niet bijster veel af van de marktperformance.

Wel bijzonder om te zien dat mijn portfolio meer profijt heeft gehad van de politieke ontwikkelingen in de VS van de afgelopen maanden dan de indexen. Dat had ik met spreiding tussen ~300 effecten niet verwacht.
Wat is de marktperformance die je aanhoudt?
Is dat de wereld index?

Heeft het in dat geval dus eigenlijk weinig nut om met losse aandelen in de weer te gaan en kan je beter passief gaan beleggen, is dat jou conclusie die je kan opmaken achteraf gezien nu dat je de cijfers in kaart had gebracht?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NicoHF schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:22:
[...]

Wat is de marktperformance die je aanhoudt?
Is dat de wereld index?
Ja, specifiek IWDA. Al is die redelijk gecorreleerd met SPX, zo lijkt het in de grafiek.
Heeft het in dat geval dus eigenlijk weinig nut om met losse aandelen in de weer te gaan en kan je beter passief gaan beleggen, is dat jou conclusie die je kan opmaken achteraf gezien nu dat je de cijfers in kaart had gebracht?
Ja, dat zou efficiënter geweest zijn. Maar daar doe ik het niet voor; ik vind het leuk om individuele aandelen te bezitten. Niet per se een rationele keuze. :) Als ik een conclusie zou moeten opmaken over de voorgaande jaren, dan zou ik zeggen dat de manier waarop ik heb gekozen te beleggen niet nadelig is geweest ten opzichte van passief beleggen.

Maar als ik terug in de tijd kon gaan en één ding kon veranderen, dan had ik géén leverage gebruikt. Wat ik in die tijd deed, was lenen op de beurs tegen negatieve rente via box spreads, en dat geld opnemen en vast zetten in deposito's. Leuk, gratis geld en de rente van al deze constructies stond een aantal jaar vast, dus risicoloos dacht ik. :P En toen kwam maart 2020 langs met een risico dat ik niet had voorzien... Dat was wel even spannend. :X Ik heb gelukkig geen margin calls gehad of gedwongen moeten verkopen, maar voor hetzelfde geld was dat wel gebeurd. Het risico is het gewoon niet waard en ik heb echt geluk gehad dat de leverage niet in mijn gezicht is ontploft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:14
Fonds dat je nu bezit is goedkoper dan bijv. VUSA door het ontbreken van dividend lek. Je zou een synthetische ETF kunnen kopen (bijv. BlackRock I500) dan ben je qua totale kosten goedkoper uit maar synthetische ETF's hebben counter party risk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:29

oscar82

De ondertitel

@Freak187 het antwoord is ja dat kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 08:05
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:38:
Ik sta altijd een beetje versteld van HAL Holding / HAL Trust met het verschil tussen de aangegeven NAV ten opzichte van de koers van dit aandeel.

In de onlangs verschenen derde kwartaal update:

[...]

Terwijl de beurskoers zo rond de 116 euro per aandeel schommelt. Dat komt natuurlijk ook deels door het deel van het vermogen dat niet beursgenoteerd is, wat het lastiger maakt om op waarde te schatten (cq een stuk minder liquide is). Maar dan nog is het verschil tussen nav en beurskoers fors.
Het is natuurlijk ook een beetje het weinig transparante speeltje van de familie van der vorm waarin andere aandeelhouders wel mogen beleggen maar vooral geen inspraak hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:03
Zr40 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:50:
[...]

Ja, specifiek IWDA. Al is die redelijk gecorreleerd met SPX, zo lijkt het in de grafiek.

[...]

Ja, dat zou efficiënter geweest zijn. Maar daar doe ik het niet voor; ik vind het leuk om individuele aandelen te bezitten. Niet per se een rationele keuze. :) Als ik een conclusie zou moeten opmaken over de voorgaande jaren, dan zou ik zeggen dat de manier waarop ik heb gekozen te beleggen niet nadelig is geweest ten opzichte van passief beleggen.

Maar als ik terug in de tijd kon gaan en één ding kon veranderen, dan had ik géén leverage gebruikt. Wat ik in die tijd deed, was lenen op de beurs tegen negatieve rente via box spreads, en dat geld opnemen en vast zetten in deposito's. Leuk, gratis geld en de rente van al deze constructies stond een aantal jaar vast, dus risicoloos dacht ik. :P En toen kwam maart 2020 langs met een risico dat ik niet had voorzien... Dat was wel even spannend. :X Ik heb gelukkig geen margin calls gehad of gedwongen moeten verkopen, maar voor hetzelfde geld was dat wel gebeurd. Het risico is het gewoon niet waard en ik heb echt geluk gehad dat de leverage niet in mijn gezicht is ontploft.
Herinner ik mij goed dat je hier rond april 2020 zowat live verslag uitbracht over je posities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 16:31
Op Investopedia lees ik dat een Amerikaanse 30 jarige obligatie eens per twee jaar rente uitbetaalt, en aan het eind van de 30 jaar het bedrag zelf. Is het voor mij als particuliere belegger bij De Giro mogelijk om zo'n obligatie te kopen? Zo ja hoe werkt dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Delay op 30-11-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Zr40 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:50:
[...]

[...]

Maar over hoeveel leverage gaat dat in jou geval. Bij mij gaat leverage heel goed. Ik heb 7 portefeuilles waarvan er 5 met leverage en 1 zeer speculatieve daarvan zelfs 1 op 7.5. Deze hebben allen 2020 doorstaan. Hoge leverage moet je wel zeer kort op zitten en mag je geen dag uit het oog verliezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Galactic schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:51:
[...]

Maar over hoeveel leverage gaat dat in jou geval. Bij mij gaat leverage heel goed. Ik heb 7 portefeuilles waarvan er 5 met leverage en 1 zeer speculatieve daarvan zelfs 1 op 7.5. Deze hebben allen 2020 doorstaan. Hoge leverage moet je wel zeer kort op zitten en mag je geen dag uit het oog verliezen.
Met een leverage van 7.5x de lockdowncrash overleefd? Dat is compleet ongeloofwaardig. De SPX is vanaf 19 feb 2020 maar liefst 33,9% gedaald op 23 maart en andere indexen deden het ook niet veel beter. Met 'slechts' 3x leverage op 19 feb zou je zonder margin calls of liquidatie al op een negatieve accountwaarde uit zijn gekomen. Met 7.5x gebeurt dit al bij een daling van slechts 14%.

Ik heb mijn statement van 19 feb er even bij gepakt. Mijn leverage op dat moment was 1.3x. Vrij klein zou je zeggen. Maar leverage vergroot ook de daling, voor mij vergrootte dat de 33,9% naar 44%. Als ik niet preventief mijn buffer had gestort, dan had de daling een leverage van ruim 2.3x op 23 maart opgeleverd, en zeer weinig resterende maintenance margin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Zr40 schreef op zondag 1 december 2024 @ 01:12:
[...]

Met een leverage van 7.5x de lockdowncrash overleefd? Dat is compleet ongeloofwaardig. De SPX is vanaf 19 feb 2020 maar liefst 33,9% gedaald op 23 maart en andere indexen deden het ook niet veel beter. Met 'slechts' 3x leverage op 19 feb zou je zonder margin calls of liquidatie al op een negatieve accountwaarde uit zijn gekomen. Met 7.5x gebeurt dit al bij een daling van slechts 14%.

Ik heb mijn statement van 19 feb er even bij gepakt. Mijn leverage op dat moment was 1.3x. Vrij klein zou je zeggen. Maar leverage vergroot ook de daling, voor mij vergrootte dat de 33,9% naar 44%. Als ik niet preventief mijn buffer had gestort, dan had de daling een leverage van ruim 2.3x op 23 maart opgeleverd, en zeer weinig resterende maintenance margin.
Ik heb het over de leverage voor het effectieve event. In een portefeuille als de zeer speculatieve werd al in januari actie ondernomen (zoals gezegd zeer korte en dagelijkse opvoling). Heb het even opgezocht en op 21/02/2020 was de leverage nog 1 op 2,8 (en de weken daarna nog veel lager). En ja die portefeuille is op een gegeven moment meer dan -90% gegaan, maar het jaarrendement was 158% gemeten van 1jan tot 31dec.

Leverage is een begrip dat voor iedereen een andere betekenis kan hebben en is voor mij niet enkel het deel wat je effectief ontleend.

Om een voorbeeld te geven:

100.000 net liquidation value

50.000 TQQQ (dus eigenlijk 3x50.000 belegd in de QQQ)
50.000 LQD
- 10 PUT SPX 500 (als de SPY op dat moment effectief op 500 staat, dus eingelijk 500.000 exposure aan SPY)

Dit is voor mij een leverage van 1 op 7, want je zit met 100.000 euro voor 700.000 euro in de markt. Voor mij is een leveraged ETF, opties etc. ook leverage. Nogmaals gezegd ik beheer meerdere portfolio welke niet enkel van mezelf zijn. Deze zeer speculatieve is dat wel en er zit 2 a 3% van mijn vermogen in ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 01-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Delay schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:07:
Op Investopedia lees ik dat een Amerikaanse 30 jarige obligatie eens per twee jaar rente uitbetaalt, en aan het eind van de 30 jaar het bedrag zelf. Is het voor mij als particuliere belegger bij De Giro mogelijk om zo'n obligatie te kopen? Zo ja hoe werkt dat?
Houd er rekening mee dat je eigenlijk speculeert in de dollar voor een paar procent extra rente.

Bij aandelen is dit niet zo‘n probleem, als de dollar daalt stijgen de winsten van de Amerikaanse bedrijven in dollars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Galactic schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb het over de leverage voor het effectieve event. In een portefeuille als de zeer speculatieve werd al in januari actie ondernomen (zoals gezegd zeer korte en dagelijkse opvoling). Heb het even opgezocht en op 21/02/2020 was de leverage nog 1 op 2,8 (en de weken daarna nog veel lager). En ja die portefeuille is op een gegeven moment meer dan -90% gegaan, maar het jaarrendement was 158% gemeten van 1jan tot 31dec.
Ik heb het ook over de leverage voor het effectieve event. En inderdaad, zoals eerder benoemd heb ik ook actief ingegrepen en dagelijks de vinger aan de pols gehouden. Maar ik weet niet wat je wil bereiken met dit argument, je geeft hier toch net als ik duidelijk aan dat grotere leverage risicovoller is? ;)
Leverage is een begrip dat voor iedereen een andere betekenis kan hebben en is voor mij niet enkel het deel wat je effectief ontleend.

Om een voorbeeld te geven:

100.000 net liquidation value

50.000 TQQQ (dus eigenlijk 3x50.000 belegd in de QQQ)
50.000 LQD
- 10 PUT SPX 500 (als de SPY op dat moment effectief op 500 staat, dus eingelijk 500.000 exposure aan SPY)

Dit is voor mij een leverage van 1 op 7, want je zit met 100.000 euro voor 700.000 euro in de markt. Voor mij is een leveraged ETF, opties etc. ook leverage.
Ik heb deze gegevens even in Risk Navigator gestopt, met equivalente exposure in SPY aandelen ipv SPX puts. Ik zie nagenoeg hetzelfde als wat ik eerder had geschreven: bij een 15% daling zou dit portfolio al op NLV=0 uitkomen. Maar veel eerder nog raak je de maintenance margin grens; met 7x leverage al bij een daling van slechts 4,6%. En dat is nog op basis van de huidige margin regels; ik meen mij te herinneren dat die ook waren aangescherpt tijdens de crash.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEiM9lyp7Z1BoLZBh67UnWWC0O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRLM9s9HpG2voSugMHJQbcBk.png?f=fotoalbum_large
Nogmaals gezegd ik beheer meerdere portfolio welke niet enkel van mezelf zijn. Deze zeer speculatieve is dat wel en er zit 2 a 3% van mijn vermogen in ;)
Dat verklaart al iets. Wanneer je bij IBKR meerdere accounts aanhoudt, dan worden deze voor de marginberekening als een geheel gezien. Dat zeer speculatieve account zou op zichzelf waarschijnlijk al de automatische margin liquidatie hebben getriggerd, maar de marginruimte uit je andere accounts was voldoende om dit account overeind te houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
aljooge schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:46:
Houd er rekening mee dat je eigenlijk speculeert in de dollar voor een paar procent extra rente.
Mee eens. Mijn vraag is meer hoe je dit doet. Hoe zoek ik binnen de Giro naar een 30 jarige Treasury obligatie om aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:21

Secsytime

Automagisch

Delay schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:21:
[...]

Mee eens. Mijn vraag is meer hoe je dit doet. Hoe zoek ik binnen de Giro naar een 30 jarige Treasury obligatie om aan te schaffen?
In het tabblad obligaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 19:10

Grouchy

meep meep

Ik heb geen account bij DeGiro, maar onder (US) Obligaties verwacht ik dat daar zeker 250+ Amerikaanse staatsobligaties beschikbaar zijn. De 30-jaars obligaties met een vervaldatum in 2054 kun je daar waarschijnlijk ook vinden, zoals deze: ISIN US912810UC08 United States of America 4.25% 15 Aug 2054, USD.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Grouchy schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:53:
Ik heb geen account bij DeGiro, maar onder (US) Obligaties verwacht ik dat daar zeker 250+ Amerikaanse staatsobligaties beschikbaar zijn. De 30-jaars obligaties met een vervaldatum in 2054 kun je daar waarschijnlijk ook vinden, zoals deze: ISIN US912810UC08 United States of America 4.25% 15 Aug 2054, USD.
Bedankt, die ISIN werkt inderdaad! Als ik zelf probeer te zoeken kom ik bijvoorbeeld bij Market Watch, daar zie ik dan alleen een grafiek maar geen ISIN. Hoe vind jij zo'n ISIN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 19:10

Grouchy

meep meep

Bij de bron bijvoorbeeld, de uitgevende partij is in dit geval het U.S. Department of the Treasury. Meer informatie over aankondigingen, resultaten en data van veilingen kun je vinden via:
https://www.treasurydirec...nouncements-data-results/

Een voorbeeld van een 30-jarige obligatie daarzo:
30-Year | 912810UA4 | Vervaldatum: 15-05-2054 | Coupon: 4,625% | Rendement: 4,405% | Emissiedatum: 15-07-2024.

US voor de CUSIP zetten en zoeken. Wil je ruimer zoeken, dan kun je de laatste cijfers van het ISIN-nummer weglaten. Bij je broker of op de beurs wordt de ISIN ook vermeld. Bijvoorbeeld hier:
https://www.boerse-frankf...es-of-america-4-625-24-54

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Zr40 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb het ook over de leverage voor het effectieve event. En inderdaad, zoals eerder benoemd heb ik ook actief ingegrepen en dagelijks de vinger aan de pols gehouden. Maar ik weet niet wat je wil bereiken met dit argument, je geeft hier toch net als ik duidelijk aan dat grotere leverage risicovoller is? ;)

[...]

Ik heb deze gegevens even in Risk Navigator gestopt, met equivalente exposure in SPY aandelen ipv SPX puts. Ik zie nagenoeg hetzelfde als wat ik eerder had geschreven: bij een 15% daling zou dit portfolio al op NLV=0 uitkomen. Maar veel eerder nog raak je de maintenance margin grens; met 7x leverage al bij een daling van slechts 4,6%. En dat is nog op basis van de huidige margin regels; ik meen mij te herinneren dat die ook waren aangescherpt tijdens de crash.

[Afbeelding]

[...]

Dat verklaart al iets. Wanneer je bij IBKR meerdere accounts aanhoudt, dan worden deze voor de marginberekening als een geheel gezien. Dat zeer speculatieve account zou op zichzelf waarschijnlijk al de automatische margin liquidatie hebben getriggerd, maar de marginruimte uit je andere accounts was voldoende om dit account overeind te houden.
Het is een appart account om geen besmetting te hebben.

Om even het voorbeeld aan te houden.

De SPY/SPX opties waren er al lang uit voor de echte daling is begonnen. De TQQQ is 3x leverage op QQQ, maar telt niet mee voor de leverage binnen je eigen account, aangezien deze leverage door de ETF zelf genomen werd. Vandaar dat je zo een portefeuille kan laten "overleven" in dat klimaat. De TQQQ heb ik niet moeten verkopen. Daarvan juist wat bijgekocht in volle paniek. De winst op die aankoop was enorm.

Maar dat is dus zeker geen standaard goede huisvader portefeuille ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Stellantis onderuit op de beurs.. Ik weet dat de autoindustrie het zwaar heeft, maar het staat nu voor een PE op 2.64 te koop en ik kan me niet voorstellen dat het nog veel dieper kan zinken.

Edit: Forward dividend trouwens op 12%, maar dat lijkt me niet lang houdbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Marrtijn op 02-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:45

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Marrtijn schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:22:
Stellantis onderuit op de beurs.. Ik weet dat de autoindustrie het zwaar heeft, maar het staat nu voor een PE op 2.64 te koop en ik kan me niet voorstellen dat het nog veel dieper kan zinken.

Edit: Forward dividend trouwens op 12%, maar dat lijkt me niet lang houdbaar.
Weet niet of PE nog een bruikbare graadmeter is bij deze bedrijven en dieper kan altijd. Zeker voor bedrijven met zoveel last op de rug.

Ik blijf er ver van weg, het lijkt altijd (of vaak) goedkoop. Maar lage marge-business en veel verplichtingen hier tegenover. Ik zie niet in hoe dit ooit een stabiele en goede geldmachine kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Galactic schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:21:
[...]

Het is een appart account om geen besmetting te hebben.

Om even het voorbeeld aan te houden.

De SPY/SPX opties waren er al lang uit voor de echte daling is begonnen. De TQQQ is 3x leverage op QQQ, maar telt niet mee voor de leverage binnen je eigen account, aangezien deze leverage door de ETF zelf genomen werd. Vandaar dat je zo een portefeuille kan laten "overleven" in dat klimaat. De TQQQ heb ik niet moeten verkopen. Daarvan juist wat bijgekocht in volle paniek. De winst op die aankoop was enorm.

Maar dat is dus zeker geen standaard goede huisvader portefeuille ;)
Mijn portfolio bij IB is ook leveraged met een factor 1,03 ;) (wat geld geleend om wat aandelen te kopen).
Moet kunnen dacht ik. Wil dit wel afbouwen, gezien koersen vrij hoog staan.

Heb hier een nvidia 2x leveraged staan.
Zodra we weer een crash krijgen van -20% wil ik wel weer wat in leveraged ETF's geld in steken.
Pagina: 1 ... 193 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij