Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:06:
Lukt het jullie om bij een sterke stijging - en vooral daling - niet voortdurend naar je app te kijken of het nog beter/erger wordt? Wat zijn jullie truukjes? De app deïnstalleren zodat je altijd via de site moet kijken? Ik ben beginnen beleggen voor de lange termijn (> 10 jaar), dus verliezen van vandaag zullen wel goedgemaakt worden (9 ETF's verspreid over verschillende regio's en sectoren), maar toch is er wat hoogtevrees. Dit artikel helpt wel om het te relativeren en rationeel weet ik dat ook wel, maar toch.
Ik moet wel kijken wegens het handelen van opties. Het kan elk moment omslaan en is eigenlijk voor mensen die hele dagen opties kunnen babysitten.

Mijn SPX september 4400P komen tot leven na 2/3 onder water staan, is het verlies ook sterk gekrompen. Nog wat doorzakken en de puts slaan naar inleg verdubbelen om. Deze puts moeten eruit om naar december door te rollen. Mijn SPX december 4000P is al in 't groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Ik heb 2 dramatische weken achter de rug. De jaarwinst is bijna geheel weg. Zit wel mooi gespreid, maar het lijkt wel of ze een voor 1 het niet goed blijken te doen. Nu bijkopen?
Wees blij, ik ben 2 weken geleden voor het eerst beginnen beleggen met 18000 euro. Wel ook gespreide ETF's met geld dat ik kan missen en voor de lange termijn. Tijd is mijn beste bondgenoot zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 05:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 05:23:
[...]

Wees blij, ik ben 2 weken geleden voor het eerst beginnen beleggen met 18000 euro. Wel ook gespreide ETF's met geld dat ik kan missen en voor de lange termijn. Tijd is mijn beste bondgenoot zeker?
https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, wat hier ook staat: https://www.finner.nl/bel...n-of-wachten-met-beleggen

Zelfs experts kunnen niet goed/perfect timen en uiteindelijk is tijd belangrijker dan timing. Heel gespreid in de tijd beleggen is ook een optie, maar dan betaal je veel transactiekosten ed. Ik ben van plan om volgend jaar nog eens 10000 en het jaar daarna nog eens 10000 in te leggen. Dat is ook spreiding maar zonder te veel transactiekosten. Nog langer wachten zorgt op termijn misschien sowieso voor verlies :P Kan de wereldeconomie blijven groeien?

De enige fout die je kan maken is te vroeg stoppen of je verlies pakken (behalve als het gaat over aandelen van een bedrijf waarvan je weet dat het ten dode opgeschreven is, wat bij grote ETF's niet van toepassing is).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:27
Bovendien komt er waarschijnlijk nog wel wat volatiliteit aan met de Amerikaanse verkiezingen. All in the game. Vraag je het aan investeerders, dan geven ze een enorm brede range aan, de S&P 500 kan op 5000 eindigen maar ook net zo goed op 6000. Punt is dat als het eind volgend jaar op 6000 staat, iedereen winst heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ongeveer 2000 euro per ETF belegd:
AMUNDI ID S-STOXX EUR 600 ETF-ACC-K
ISHAR.III PLC CORE MSCI WORLD KAP
ISHARES II PLC - IGL.CLEAN EN.ETF-K (clean energy)
ISHARES PLC CORE MSC E.M.IM UC ET K (emerging markets)
MUL-AMUNDI MSCI SEMIC.ESG SCR.ETF-K (semiconductor)
VANECK VECTORS ETFS-DEFENSE ETF-A-K
XTR.(IE)AI AND BIG DATA UC.ETF-1C-K
INVESCO PHYSICAL GOLD ETC USD
WISDOMTREE NQ 100 3XLVRGNOTNR ETC (3x leverage Nasdaq)
AI was blijkbaar overhyped, wat semiconductor en vooral die leverage meegezogen heeft. Maar goed, we spreken over een correctie, nog niet over een crash. Goud doet het nu wel goed. Uiteindelijk is er van de 18000 nog 17374 over. Komt wel weer goed en op de spaarrekening had ik er ook niks aan. Zelfs bij een crash zoals in 2008 en 2020 kwam het binnen het jaar weer goed. Bij de energiecrisis duurder het wel anderhalf jaar voor MSCI World. Na de dotcom-crash duurder het 14 jaar voor de Nasdaq, maar zelfs in dat geval zou het voor mijn beleggingstermijn uitkomen op break-even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08TI6Z9lpiMayF-MBM3KB7_cpxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ech9ZY1edG6BNFfbevXZghh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Lukt het jullie om bij een sterke stijging - en vooral daling - niet voortdurend naar je app te kijken of het nog beter/erger wordt? Wat zijn jullie truukjes? De app deïnstalleren zodat je altijd via de site moet kijken? Ik ben beginnen beleggen voor de lange termijn (> 10 jaar), dus verliezen van vandaag zullen wel goedgemaakt worden (9 ETF's verspreid over verschillende regio's en sectoren), maar toch is er wat hoogtevrees. Dit artikel helpt wel om het te relativeren en rationeel weet ik dat ook wel, maar toch.
Oh verrek, ik had nog niet eens gezien dat het gedaald was. ;)
Captain obvious opmerking inbound: Zorg dat je hobby's hebt die geheel niet gerelateerd zijn aan beleggen. En zorg dat je een bepaalde strategie hebt die je gewoon eens per jaar eens update, om te kijken of het nog past. In mijn geval heb ik daarbij de keuze gemaakt voor een enkele ETF. Elke maand wordt keurig een deel van de rekening afgeboekt, elk kwartaal ofzo (soms na één maand, soms na een half jaar, hoe ik eraan denk) log ik eens in om het cash op de beleggersrekening te gebruiken om bij te kopen. En in de week voor kerst duik ik er - samen met allemaal andere zaken die met financien en verzekeringen te maken hebben - nog eens in om te kijken of ik het nog eens ben met de strategie.

Het helpt als je geen app op de telefoon hebt om te kijken hoe het ervoor staat, en als je het wachtwoord moeilijk genoeg maakt dat je moet graven naar het papiertje waar het op staat als je wilt inloggen.

Maar wat het meeste scheelt: tijd. Beleggen op de manier zoals ik het doe (jij hebt met 9 ETF's nog altijd een vrij actieve stijl, en moet vermoedelijk regelmatig balancen) is redelijk saai: na acht jaar beleggen is het maandelijkse bedrag dat ik overmaak nog slechts een druppel op een gloeiende plaat. Zelfs als je dan een aankoop doet twv een paar salarissen voel je er niets bij. Hoogstens de vreugde dat je weer een belangrijk klusje hebt afgewerkt. De strategie is wel een paar keer bijgestuurd wegens voorschrijdend inzicht, maar dat is vooral de eerste paar jaar geweest. De laatste drie jaar is het alleen nog maar aankopen, en eventueel wat trucjes uitvoeren voor het verlagen van de belastingdruk.

Ohja, en los van af en toe in dit topic bladeren voor de lulz geen beursnieuws volgen als je toch niet actief wilt handelen. Beursnieuws volgen zie ik als het instagram scrollen van de white collar worker.

Maar ik denk dat je voor meer tips & tricks beter in het "indexbeleggen" topic kunt kijken. Daar komt hetzelfde 100x herkauwde advies ook telkens voorbij. Maar je zult merken dat tijd de belangrijkste factor is. Het scheelt namelijk als je al een gigantische berg ongerealiseerde winst hebt. Die is dan hoogstens iets hoger of lager op een bepaald moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Oh verrek, ik had nog niet eens gezien dat het gedaald was. ;)
Captain obvious opmerking inbound: Zorg dat je hobby's hebt die geheel niet gerelateerd zijn aan beleggen. En zorg dat je een bepaalde strategie hebt die je gewoon eens per jaar eens update, om te kijken of het nog past. In mijn geval heb ik daarbij de keuze gemaakt voor een enkele ETF. Elke maand wordt keurig een deel van de rekening afgeboekt, elk kwartaal ofzo (soms na één maand, soms na een half jaar, hoe ik eraan denk) log ik eens in om het cash op de beleggersrekening te gebruiken om bij te kopen. En in de week voor kerst duik ik er - samen met allemaal andere zaken die met financien en verzekeringen te maken hebben - nog eens in om te kijken of ik het nog eens ben met de strategie.

Het helpt als je geen app op de telefoon hebt om te kijken hoe het ervoor staat, en als je het wachtwoord moeilijk genoeg maakt dat je moet graven naar het papiertje waar het op staat als je wilt inloggen.

Maar wat het meeste scheelt: tijd. Beleggen op de manier zoals ik het doe (jij hebt met 9 ETF's nog altijd een vrij actieve stijl, en moet vermoedelijk regelmatig balancen) is redelijk saai: na acht jaar beleggen is het maandelijkse bedrag dat ik overmaak nog slechts een druppel op een gloeiende plaat. Zelfs als je dan een aankoop doet twv een paar salarissen voel je er niets bij. Hoogstens de vreugde dat je weer een belangrijk klusje hebt afgewerkt. De strategie is wel een paar keer bijgestuurd wegens voorschrijdend inzicht, maar dat is vooral de eerste paar jaar geweest. De laatste drie jaar is het alleen nog maar aankopen, en eventueel wat trucjes uitvoeren voor het verlagen van de belastingdruk.

Ohja, en los van af en toe in dit topic bladeren voor de lulz geen beursnieuws volgen als je toch niet actief wilt handelen. Beursnieuws volgen zie ik als het instagram scrollen van de white collar worker.

Maar ik denk dat je voor meer tips & tricks beter in het "indexbeleggen" topic kunt kijken. Daar komt hetzelfde 100x herkauwde advies ook telkens voorbij. Maar je zult merken dat tijd de belangrijkste factor is. Het scheelt namelijk als je al een gigantische berg ongerealiseerde winst hebt. Die is dan hoogstens iets hoger of lager op een bepaald moment.
Bedankt voor de tips :) Soms ontkom je er niet aan als het beursnieuws de mainstream media haalt. Als ik de app te vaak blijf checken ga ik hem denk ik gewoon verwijderen :) Uiteindelijk doe ik sinds 2008 ook aan pensioensparen, waarvan de huidige waarde me eigenlijk ook niet veel interesseert, al gaat dat wel over een kleiner bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In algemeen voor degene die hiermee zitten is iets als Meesman een goede optie, simpelweg omdat die niet direct geupdate wordt, en erbovenop dat je eigenlijk geen reden hebt om die te bezoeken. Zeker bij je huisbank is dat een potentieel nadeel, elke keer dat je die app opent, ben je hooguit één scroll verwijderd van te zien wat hij nu doet. (Instaedit: Zie nu wel dat ik niet in passief beleggen hier zit)

Tegelijk kijk ik nu op mijn Rabo app, en zie daar nog niks gebeurd, grafiekje daar lijkt niet zovaak geupdate te worden, en sowieso lijkt NT world nog geen update gehad te hebben sinds 23ste.

Tegelijk snap ik wel dat het nogal vervelend is als je net nu bent begonnen. Maar als je wat langer geleden begonnen bent, zoom wat uit? Je hebt alsnog zeer waarschijnlijk grote winsten gehad dit jaar. YTD sta ik op +15%, als de recente daling dan 5% is, dan sta ik nog steeds op +10%. Zal maar niet gifje posten hier van tranen drogen met dollar biljetten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb 2 dramatische weken achter de rug. De jaarwinst is bijna geheel weg. Zit wel mooi gespreid, maar het lijkt wel of ze een voor 1 het niet goed blijken te doen. Nu bijkopen?
Hoe gespreid zit je dan? Want als ik ook naar MSCI World en S&P500 kijk is er een behoorlijke dip, maar nog niet in de buurt van hele jaarwinst weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:01:
[...]

In algemeen voor degene die hiermee zitten is iets als Meesman een goede optie, simpelweg omdat die niet direct geupdate wordt, en erbovenop dat je eigenlijk geen reden hebt om die te bezoeken. Zeker bij je huisbank is dat een potentieel nadeel, elke keer dat je die app opent, ben je hooguit één scroll verwijderd van te zien wat hij nu doet. (Instaedit: Zie nu wel dat ik niet in passief beleggen hier zit)

Tegelijk kijk ik nu op mijn Rabo app, en zie daar nog niks gebeurd, grafiekje daar lijkt niet zovaak geupdate te worden, en sowieso lijkt NT world nog geen update gehad te hebben sinds 23ste.
In mijn app zie ik mijn portefeuille elke seconde veranderen, is intussen weer gedaald naar 17130. Maar goed, ik moet het loslaten, het is te toegankelijk met een tik en een vingerafdruk. Als je het voortdurend volgt gaan de emoties oei, oef, oei, oei, oef, oei, oef, oei, oef, oef,... en het verandert helemaal niets aan de evolutie. Ik moet de klik maken dat het na 10 of 15 jaar sowieso een grote HOERA zal zijn, tenzij de hele wereldeconomie in elkaar stort, maar dan hebben we wel andere zorgen ivm werkgelegenheid, maatschappelijke onrust en andere ellende. Het is gewoon een herwaardering, geen bankencrisis, eurocrisis of pandemie. En zelfs daarvan herstellen ETF's. Na deze dip zullen er veel beleggers zijn die een koopje willen doen en gaat het net zo snel weer omhoog. Dan is het gewoon alsof ik enkele weken/maanden later ingestapt ben. /rationele modus

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:07:
[...]
In mijn app zie ik mijn portefeuille elke seconde veranderen, is intussen weer gedaald naar 17130. Maar goed, ik moet het loslaten, het is te toegankelijk met een tik en een vingerafdruk. Als je het voortdurend volgt gaan de emoties oei, oef, oei, oei, oef, oei, oef, oei, oef, oef,... en het verandert helemaal niets aan de evolutie. Ik moet de klik maken dat het na 10 of 15 jaar sowieso een grote HOERA zal zijn, tenzij de hele wereldeconomie in elkaar stort, maar dan hebben we wel andere zorgen ivm werkgelegenheid, maatschappelijke onrust en andere ellende. Het is gewoon een herwaardering, geen bankencrisis, eurocrisis of pandemie. En zelfs daarvan herstellen ETF's. Na deze dip zullen er veel beleggers zijn die een koopje willen doen en gaat het net zo snel weer omhoog. Dan is het gewoon alsof ik enkele weken/maanden later ingestapt ben. /rationele modus
Beleg gewoon in indexfondsen maat. Die rust is zo veel waard.
Fitvermogen bijv., zij maken zich ook hard voor naleven klimaatdoelstellingen als aandeelhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Dagen als gisteren vind ik enorm interessant op de beurzen, eindelijk wat leven in de brouwerij. Ondanks we een heel goed jaar hebben gehad, was het ook een behoorlijk saai jaar. Ik houd wel van wat volatiliteit! Over duizend euro zou ik me geen zorgen maken, dat gaat later echt niets meer voorstellen en daar ga je eens goed mee lachen. Persoonlijk hoop ik dit jaar nog eens op een fikse dip a 10-15%, met dat soort scenario's komen voor mij net de grootste winsten.

[ Voor 16% gewijzigd door Galactic op 25-07-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhySoSerious schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Beleg gewoon in indexfondsen maat. Die rust is zo veel waard.
Fitvermogen bijv., zij maken zich ook hard voor naleven klimaatdoelstellingen als aandeelhouder.
Voorlopig ga ik niets doen, gewoon de huidige inleg een tijd zijn werk laten doen. Bij de volgende schijf (volgend jaar of zo) zie ik wel weer.
Een onrustig beursklimaat is een stresstest voor uw plan en risicoprofiel. Door onrust op de beurzen bent u een ervaring rijker. Hoe reageert u op koersdalingen? U wist wel dat het erbij hoort, maar het is iets anders om het mee te maken. Evalueer daarom uw plan en risicoprofiel na een correctie. Vindt u het risico te hoog? Dan kan het zijn dat u uw risicoprofiel naar beneden moet bijstellen.
En nu ga ik dit topic weer uit mijn bookmarks gooien :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:49
Ik vind het wel interessant om het te volgen en ik kijk ook meerdere keren per dag. Gezien het een belegging is voor langere tijd (>20 jaar) maakt het mij helemaal niks uit dat mijn 'winst' aan het dalen is. Beleggen moet je ook doen met geld dat je niet nodig hebt. Ik blijf lekker maandelijks inleggen en met een dalende koers kan je ook meer kopen voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Op zich lukt me dat nu prima @Verwijderd. Uiteindelijk is dat ook een beetje onderdeel van het proces geweest voor mij mbt beleggen. Welke manier, welke strategie past bij mij. Ik ben begonnen met losse aandelen maar merkte dat daar voor mij teveel werk in zit, dus ben ik via fondsen/ETF's gaan spreiden. Vervolgens merkte ik dat ik inderdaad veel keek naar winst/verlies en dat mij liet beïnvloeden. Uiteindelijk maar tot de conclusie gekomen dat wat saai is en verstandig het best bij mij past. Periodiek inkopen, weten dat je laat en hoog inkoopt maar dat dat na verloop van tijd wel verstandig is en het spreiden om rust te krijgen. En dan kijk ik nog wel redelijk vaak omdat ik 2x per maand voor vaste bedragen bijkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ikswarom schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:36:
Ik vind het wel interessant om het te volgen en ik kijk ook meerdere keren per dag. Gezien het een belegging is voor langere tijd (>20 jaar) maakt het mij helemaal niks uit dat mijn 'winst' aan het dalen is. Beleggen moet je ook doen met geld dat je niet nodig hebt. Ik blijf lekker maandelijks inleggen en met een dalende koers kan je ook meer kopen voor later.
Mja, ik kijk nu ook vaak omdat ik pas begonnen ben en de eerste daling wat spannend is, maar op den duur lijkt het op een dwangstoornis, net zoals voortdurend sociale media checken, wat uiteindelijk ook vaak weinig toegevoegde waarde heeft. Ik ga nu proberen om een hele tijd (weken) niet te kijken. Het zijn gespreide ETF's voor de lange termijn en kijken zal niets aan de evolutie veranderen. Rationeel weet ik dat het goed komt dus ik ga mezelf niet gek maken door elk uur nog rodere cijfers te bekijken. Het is het eindresultaat dat telt en dat zal beter zijn dan de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:37:
Ik heb ongeveer 2000 euro per ETF belegd:
Is er een specifieke reden waarom je voor de leveraged ETP hebt gekozen van WisdomTree hebt gekozen? Over het algemeen is dat een product voor een zeer korte termijn zoals ook WisdonTree zelf aangeeft bij dit product.
https://www.wisdomtree.eu...aq-100-3x-daily-leveraged
Investing in Short and Leveraged ETPs is only suitable for sophisticated and or informed investors who understand leverage, daily rebalancing and compounded daily returns and are willing to magnify potential losses. Short and Leveraged ETPs are only intended for investors who understand the risks involved in investing in an ETP with short or leveraged exposure and who intend to invest on a short term basis. Any investment in a short or leveraged ETP should be monitored on a daily basis to ensure consistency with your investment strategy. You should understand that investments in daily leveraged ETPs held for a period of longer than the recommended holding period of one day, may not provide returns equivalent to the return from the relevant unleveraged investment multiplied by the relevant leverage factor over the same period. Daily compounding may result in returns which an investor may not expect, if the investor has not fully understood how a daily leveraged ETP works. Potential losses in leveraged ETPs may be magnified in comparison to investments that do not incorporate leverage. In extreme volatility, returns of leveraged ETPs, even over one day, may under-perform the return of the underlying unleveraged index multiplied by the ETP’s leverage factor because of protection mechanisms within the ETP structure, intended to protect against intra-day market crashes. For more information see here: https://www.wisdomtree.eu...hort-and-leveraged-centre

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Is er een specifieke reden waarom je voor de leveraged ETP hebt gekozen van WisdomTree hebt gekozen? Over het algemeen is dat een product voor een zeer korte termijn zoals ook WisdonTree zelf aangeeft bij dit product.
https://www.wisdomtree.eu...aq-100-3x-daily-leveraged

[...]
Daarin heb ik slechts de rest (1700 euro) belegd. Het maakt grote sprongen en na de vorige piek ging er 3/4 van de waarde af, maar intussen zit het weer even hoog. Ik weet dat het verleden geen garantie voor de toekomst is, maar de overige trackers zijn redelijk conservatief of beredeneerd (behalve dan AI die nu wel overgewaardeerd blijkt te zijn), dus ik vond het wel leuk om met de rest eens zo'n hefboomfonds te doen. Verder heb ik nog nooit in mijn leven gegokt of met de loterij gespeeld, terwijl dit fonds wel meer kans op winst geeft dan een wekelijks lottoticket, want dat geld ben je sowieso kwijt terwijl de kans op winst 1/1000000 is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73Ab6osiJt2BczfZpjeGW-NlK7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tY9hDGw9vRW69Rc4SZ8NyQL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Verwijderd er werd eerder een klein tabelletje gepost in deze draad ( NicoHF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" ) waar de impact van de dagelijkse leverage zichtbaar is met de schommelingen op de beurs. Zeker voor het vasthouden van dit product voor een langere termijn dan één dag kan het behoorlijk impact hebben.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:48
Oh ik zit altijd wel 3 a 4x per dag te neuzen in portefeuille ook al heb vooral wat sleepnet ETF's en 3 aandelen.
Doe het vooral om een 'gevoel' te krijgen hoe de markt reageert op nieuws en te leren. Maar ik kijk ook naar de markt voor de rest (waar ik niet in zit) om dezelfde reden. Ik verander niks aan mijn strategie omdat het Heb vooral sp500 ETF die gaat de laatste paar dagen flink omlaag en ik zie mijn portefeuille flink krimpen. Maarja halfjaar geleden zag ik het allemaal dagelijks omhoog gaan. Ik beleg nog net geen jaar en voor zover ik het tot nu toe zie hoort dit er gewoon bij. Ik doe niks gewoon kijken en leren. Laat je niet gek maken door jezelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:31:
@Verwijderd er werd eerder een klein tabelletje gepost in deze draad ( NicoHF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" ) waar de impact van de dagelijkse leverage zichtbaar is met de schommelingen op de beurs. Zeker voor het vasthouden van dit product voor een langere termijn dan één dag kan het behoorlijk impact hebben.
Maar het is toch gewoon een uitvergroting van de Nasdaq? Zowel positief als negatief. Als de Nasdaq na een tijd weer stijgt zal het hefboomfonds navenant stijgen. In de eerdere reacties zei er ook iemand dat het 0 kan worden, maar dat werd hier weerlegd, net als het 'counterparty risk': Galactic in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFWSRTt5-hcWBq6UOZQtdOYLS2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rq0kmnQrQ012bog0tp86LIho.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Maar het is toch gewoon een uitvergroting van de Nasdaq? Zowel positief als negatief. Als de Nasdaq na een tijd weer stijgt zal het hefboomfonds navenant stijgen. In de eerdere reacties zei er ook iemand dat het 0 kan worden, maar dat werd hier weerlegd, net als het 'counterparty risk': Galactic in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Nasdaq:

[Afbeelding]

3x leverage:

[Afbeelding]
Zoals je ziet is de Nasdaq al het hele jaar boven de oude top van paar jaar geleden, echter de 3x tracker is daar nog niet eens bovenuit gekomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Zoals je ziet is de Nasdaq al het hele jaar boven de oude top van paar jaar geleden, echter de 3x tracker is daar nog niet eens bovenuit gekomen.
Maar 1000 euro belegd in de dip van eind 2022 is wel meer waard geworden dan 1000 euro in de Nasdaq-dip van toen. Ik ga het niet aanbevelen als duurzame of veilige belegging hoor, maar met een restje (9% van het totaal tot nu toe) moet het wel kunnen voor mij.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
[...]

[Afbeelding]
Ben je nu log en niet log schalen aan het vergelijken op hoe stijl ze zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Ben je nu log en niet log schalen aan het vergelijken op hoe stijl ze zijn? :+
Iemand zei "Zeker voor het vasthouden van dit product voor een langere termijn dan één dag kan het behoorlijk impact hebben."

Met die grafieken wilde ik enkel aantonen dat het een afspiegeling/uitvergroting is en dat je niet plots een tegengestelde beweging of 0 kan hebben. Dus ook op de langere termijn kan het zin hebben.

Nasdaq eind 2022: 10.000
Nasdaq op laatste piek: 18.000
x1,8

Leverage eind 2022: 180.000
Leverage op laatste piek: 700.000-800.000 en vandaag: 670.000
gemiddeld x4, of tot vandaag x3,7

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[Afbeelding]
Het risico met leveraged ETF's is de daily reset. Er wordt elke dag winst of verlies genomen. Het is niet zomaar het aantal punten van de index maal 3, maar elke dag winst of verlies maal 3 nemen.

Afhankelijk van wanneer je koopt.

Maand na de COVID dip wegens overheden geven stimulus en centrale banken doen aan geldcreatie. Dan moet je cash naar eender wat omruilen voordat de prijzen omhoog gaan. Het maakt niet uit wat aandelen, grondstoffen, vastgoed en zelfs tweedehandse auto's werden duurder. Geldcreatie, TINA en de mensen kunnen hun geld niet meer aan hospitality, travel,... kwijt, zorgde voor enorme koopdruk op alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWs8QIkykZgH_GZImB1fo7N4Eik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okgX0caUHrnORjCGjw3DNs1D.jpg?f=fotoalbum_large

Eind 2022 zakt de 3x leveraged ETF helemaal tot aan de onderliggende index.

Vaccin nieuws op 9 november 2020 interpreteren als er is licht aan het einde van de tunnel, let's F go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4it_tf79Pf7p58rXcOiNe0XyZ6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcq830YiTUiVYF4uJYRQCdGV.jpg?f=fotoalbum_large

Hier worden de verliezen groter dan 3x de verlies op de index. Ver boven de index terug gaan is mogelijk.

Na eventjes wat slap naar beneden hangen gaat de koers weer omhoog en je koopt in mei 2021:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAXvBIdCkfl-w2IGe32lVignPMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L28jkDKdKEugfP5eoy07itM8.jpg?f=fotoalbum_large

Als je voorbij een piek en door een dip vasthoudt, dan moet de index bijna 30% hoger dan toen je het kocht staan om de leverage ETF terug boven de index te krijgen. Als je op lichte winst wacht om de positie te sluiten dan kijk je naar de index voor wanneer gaat die 20% hoger zijn dan toen je kocht.

Als je vlak voor een piek koopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U72ScVp7JU2xSCquOvl6us_alGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbVPoMgsrV1czBOv9LMG7GkL.jpg?f=fotoalbum_large

Dan ga het na een piek veel achterstand tov de index hebben. Met veel geluk verkoop je op de nieuwe piek en kan het rendement van de index evenaren. Voor break-even wacht je op de index is 25% hoger dan toen je het kocht.

Als het 10% daalt en daarna 10% stijgt, dan is het 0.9*1.1=99%. Na elke daling heb je een grotere stijging nodig om te herstellen. Als je tegen 3x leverage verlies neemt en herhaalt dat veel, dan heb je merkbaar grotere stijgingen nodig om de index bij te houden.

Daarom wordt het advies gegeven dat leverage ETF'en met daily reset niet voor swing trades of lange termijn vasthouden bedoeld is. Wel voor day trading. Hoe lang je het vasthoudt, hoe harder het kan ontsporen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Man, man die angstartikelen in de reguliere media toch altijd 8)7

Een enorm artikel op de Belgische krant de Standaard (toch beschouwd als een kwaliteitskrant - wel geen financiële krant voor de duidelijkheid).

Ik pik er een paar quotes uit:
Al 1.000 miljard dollar beurswaarde weg en teller blijft lopen: barst de AI-bubbel?

Wall Street had woensdag de slechtste dag sinds eind 2022, en die klap zindert wereldwijd na. Beleggers nemen hun winsten op AI-aandelen en stappen over naar achterblijvers elders op de beurs. Is “The Great Rotation” begonnen?

“De winstverwachtingen voor big tech waren compleet doorgeschoten. Zelfs winsten in het hiernamaals werden bij wijze van spreken al meegerekend. Dat was duidelijk overdreven. Er komt op de beurs altijd een punt waarop het tij keert”

Door de klappen voor big tech is alvast een deel van de lucht uit de torenhoge waarderingen verdwenen. De hamvraag is: zien we een tijdelijke terugval en herstelt big tech zich snel? Of is er meer aan de hand en barst de AI-bubbel straks echt?
Ja, ik besef dat het echt specifiek over tech gaat.
Maar de beurssituatie is zó dramatisch dat dat de S&P 500 op zijn peil van half juni staat. De gigantisch geïmpacteerde NASDAQ is zelfs teruggevallen tot koersen van 8 weken terug!

Wat een enorme verliezen lijden we toch allemaal 8)7

(don't get me wrong, er zijn zeker redenen waarom de daling kan verdergaan. Maar het leest echt alsof we middenin de beurscrash van 2008 zitten, terwijl we op koersen staan enkele procenten onder hun ATH en double digitsomhoog tegenover 1 januari 8)7

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jebus4life schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:18:

Een enorm artikel op de Belgische krant de Standaard (toch beschouwd als een kwaliteitskrant - wel geen financiële krant voor de duidelijkheid).

Ik pik er een paar quotes uit:

[...]

Ja, ik besef dat het echt specifiek over tech gaat.
Maar de beurssituatie is zó dramatisch dat dat de S&P 500 op zijn peil van half juni staat. De gigantisch geïmpacteerde NASDAQ is zelfs teruggevallen tot koersen van 8 weken terug!

Wat een enorme verliezen lijden we toch allemaal 8)7

(don't get me wrong, er zijn zeker redenen waarom de daling kan verdergaan. Maar het leest echt alsof we middenin de beurscrash van 2008 zitten, terwijl we op koersen staan enkele procenten onder hun ATH en double digitsomhoog tegenover 1 januari 8)7
Oh no, een stukje Amerikaanse beurspropaganda is naar een Belgische krant uitgelekt.

Het is schering en inslag in Amerikaanse pers, media en websites. Daar is het propaganda langs alle kanten alsof dat het sentiment van een oorlog gestuurd moet worden.

Stijgt iets dan prijzen het aan alsof dat ze nog veel aandelen moeten lozen. Daalt iets, dan praten ze de mensen naar de uitverkoop alsof dat ze aandelen moeten inslaan.

Mijn VIX bull call spreads zijn terug groen en nu is het wachten op mijn laatste puts om groen te worden.

Gaan de beren dansen? Op de intraday momenten wanneer de koers naar beneden dondert, is het tijd voor de bear song.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:43:
[...]

Het risico met leveraged ETF's is de daily reset. Er wordt elke dag winst of verlies genomen. Het is niet zomaar het aantal punten van de index maal 3, maar elke dag winst of verlies maal 3 nemen.

Afhankelijk van wanneer je koopt.

Maand na de COVID dip wegens overheden geven stimulus en centrale banken doen aan geldcreatie. Dan moet je cash naar eender wat omruilen voordat de prijzen omhoog gaan. Het maakt niet uit wat aandelen, grondstoffen, vastgoed en zelfs tweedehandse auto's werden duurder. Geldcreatie, TINA en de mensen kunnen hun geld niet meer aan hospitality, travel,... kwijt, zorgde voor enorme koopdruk op alles.

[Afbeelding]

Eind 2022 zakt de 3x leveraged ETF helemaal tot aan de onderliggende index.

Vaccin nieuws op 9 november 2020 interpreteren als er is licht aan het einde van de tunnel, let's F go.

[Afbeelding]

Hier worden de verliezen groter dan 3x de verlies op de index. Ver boven de index terug gaan is mogelijk.

Na eventjes wat slap naar beneden hangen gaat de koers weer omhoog en je koopt in mei 2021:

[Afbeelding]

Als je voorbij een piek en door een dip vasthoudt, dan moet de index bijna 30% hoger dan toen je het kocht staan om de leverage ETF terug boven de index te krijgen. Als je op lichte winst wacht om de positie te sluiten dan kijk je naar de index voor wanneer gaat die 20% hoger zijn dan toen je kocht.

Als je vlak voor een piek koopt.

[Afbeelding]

Dan ga het na een piek veel achterstand tov de index hebben. Met veel geluk verkoop je op de nieuwe piek en kan het rendement van de index evenaren. Voor break-even wacht je op de index is 25% hoger dan toen je het kocht.

Als het 10% daalt en daarna 10% stijgt, dan is het 0.9*1.1=99%. Na elke daling heb je een grotere stijging nodig om te herstellen. Als je tegen 3x leverage verlies neemt en herhaalt dat veel, dan heb je merkbaar grotere stijgingen nodig om de index bij te houden.

Daarom wordt het advies gegeven dat leverage ETF'en met daily reset niet voor swing trades of lange termijn vasthouden bedoeld is. Wel voor day trading. Hoe lang je het vasthoudt, hoe harder het kan ontsporen.
Dus dan wordt het hoe langer hoe moeilijker om winst te maken? Dat zie ik in deze grafieken toch slechts in beperkte mate terug. Van de 1e naar de 2e grote piek duurt het bij de leverage wat langer om terug break-even te komen, maar dat is ook geen wereld van verschil. Als we op dit moment weer een grote piek meemaken zal het idd wel moeilijker worden, maar ik ga het opvolgen en desnoods bij break-even weer verkopen, en anders was het leergeld dat vast wel gecompenseerd zal worden door bvb. MSCI World ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 15:57
Jebus4life schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:18:
Na de berichten van @Verwijderd dacht ik ook even iets gemist te hebben. Blijkt dat ik 3% ben verloren ten opzichte van vorige week en dat we nu rond de koers van vorige maand zitten inderdaad... (zit wel all-world dus ben eigenlijk in het verkeerde topic)

Als dit teveel is dan heb je denk ik wel een probleem als de koersen -50% gaan, en volgens mij gebeurt dat elk mensenleven 2 of 3 keer? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:02
Sissors schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Hoe gespreid zit je dan? Want als ik ook naar MSCI World en S&P500 kijk is er een behoorlijke dip, maar nog niet in de buurt van hele jaarwinst weg.
Momenteel 18 fondsen. Hele jaarwinst is ook niet weg, voor 3/4 ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loek92 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Na de berichten van @Verwijderd dacht ik ook even iets gemist te hebben. Blijkt dat ik 3% ben verloren ten opzichte van vorige week en dat we nu rond de koers van vorige maand zitten inderdaad... (zit wel all-world dus ben eigenlijk in het verkeerde topic)

Als dit teveel is dan heb je denk ik wel een probleem als de koersen -50% gaan, en volgens mij gebeurt dat elk mensenleven 2 of 3 keer? :o
Het verschil met mij is dat ik de eerste week van juli ingestapt ben en dat het daardoor net iets spannender is ;)

Maar de media overdrijven idd, zo krijg je een self-fulfilling prophecy.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Het verschil met mij is dat ik de eerste week van juli ingestapt ben en dat het daardoor net iets spannender is ;)

Maar de media overdrijven idd, zo krijg je een self-fulfilling prophecy.
Valt wel mee afhankelijk van wat je met ‘de media’ bedoeld:
- ‘Magnificent 7’ vallen even uit de gratie bij beleggers na sterke koerswinsten tot nu toe
- Wij zien de daling van gisteren als een 'normale correctie' op de rally sinds eind oktober vorig jaar
https://www.ing.nl/partic...iteit/dagbericht-beleggen

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-07-2024 18:04 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:03:
[...]

Valt wel mee afhankelijk van wat je met ‘de media’ bedoeld:

[...]
https://www.ing.nl/partic...iteit/dagbericht-beleggen
Met 'de media' bedoel ik kranten ed., niet banken zoals ING :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Waar denk je dat die journalisten zich inlezen?😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

49euro schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Waar denk je dat die journalisten zich inlezen?😉
Kijken die niet gewoon naar de beurskoersen? Of waar halen ze die sensationele conclusies vandaan? Toch niet van banken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Maar wat/welke bedoel je dan?

Ik zie niet echt ergens paniekvoetbal ofzo. Met dit soort abstracte antwoorden kunnen we niet veel discussiëren :)
Ik zie idd alleen de quote van de standaard hierboven :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-07-2024 21:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Maar wat/welke bedoel je dan?

Ik zie niet echt ergens paniekvoetbal ofzo. Met dit soort abstracte antwoorden kunnen we niet veel discussiëren :)
Ik verwijs naar deze post: Jebus4life in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
YakuzA schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Ik zie idd alleen de quote van de standaard hierboven :)
Deze komt uit mijn dagelijkse krant:
Zien we het begin van een bubbel die barst? Het is een zwartgallige manier om te kijken naar wat er momenteel gebeurt op de Amerikaanse beurs. De laatste weken gaan grote techaandelen steeds meer onderuit. Woensdag beleefde de Nasdaq (de beursindex waar tech traditioneel sterk in verrekend zit) de slechtste dag sinds 2022. Volgens Bloomberg zagen techbedrijven intussen al een triljoen dollar aan beurswaarde verdampen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Over paniekvoetbal gesproken: Als we deze youtuber mogen geloven kunnen we beter zo snel mogelijk allemaal uitstappen. Alleen al die gezichtsuitdrukking bij al die filmpjes: alsof het hele financiele systeem al is ingestort.

https://www.youtube.com/@MadelonVos_/videos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:01:
Over paniekvoetbal gesproken: Als we deze youtuber mogen geloven kunnen we beter zo snel mogelijk allemaal uitstappen. Alleen al die gezichtsuitdrukking bij al die filmpjes: alsof het hele financiele systeem al is ingestort.

https://www.youtube.com/@MadelonVos_/videos
Nog iemand die short gaat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
[...]

Jaarwinst is hier gelukkig niet weg met mijn zeer gespreide portfolio.
Nu bijkopen? Lastig, ik vindt dat de koersen nog steeds te hoog zijn. Kan het nog hoger? Ja dat kan.
Kan het nog lager? Ja dat kan.
Het meest extreme is kopen op het hoogte punt vlak voor een beurscrash en als nog na 40 jaar een leuk bedrag aan overhouden:

YouTube: What If You Only Invested at Market Peaks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Nog iemand die short gaat :p
Youtubers doen meestal in de achtergrond juist het tegenovergestelde van wat ze prediken toch? ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoofd koel houden :)
Tijd is belangrijker dan timing

Laat u niet afleiden door beursrecords of onrustige tijden

Angst om in te stappen bij recordkoersen is ongegrond, blijkt ook uit onderzoek.

Stel dat u in die periode een beurscrisis meemaakt, dan heeft u met een langere beleggingshorizon genoeg tijd voor herstel. De geschiedenis leert namelijk dat koersen altijd herstelden na een crisis. Na de corona-correctie in maart 2020 ging het heel snel en duurde het minder dan een jaar.

Belangrijk is te beseffen dat beleggen voor de lange termijn is en daar horen horten en stoten op de beurs bij. Een termijn van 10 jaar of langer is ideaal om te beleggen. Dan hebt u de tijd om verliezen goed te maken en is de kans groter dat beleggen een succes wordt. Verliezen treden vaak op de korte termijn op, waarna de beurzen weer herstellen. Dat kan enkele weken, maar ook een aantal maanden duren zoals na de crisis van 2008.
Ik kijk nu niet meer naar mijn portefeuille.

Het 'probleem' bij veel ETF's is ook de overlap. Als je MSCI World én S&P500 én Nasdaq hebt, dan kan je bij groei van techbedrijven extra profiteren, maar een waardedaling weegt dan ook extra door, want de 'magnificent 7' zitten in allemaal. Misschien eindig ik op termijn wel gewoon bij 1 of 2 ETF's: MSCI World + Emerging of MSCI all world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ah de BelgischeNederlandse Michael Burry die short gaat in haar vlogs :D
(2-4 jaar geleden keek ze nog vrolijk lachend op haar video's de lens in en was toen puur crypto bezig. Je ziet wel een hele verandering in haar content en haar gemoedsrust voor de camera...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Laatst online: 15-09 10:47
Ik ben wat nieuw in de beurs wereld en heb af en toe wat vragen. Wat ik dus niet goed begrijp. Daytraden schijnt heel moeilijk te zijn. Snap ik. Tegelijk denk ik neem nou zoiets als ASML. Heeft net een dipje gehad en nu een wat betere dag. Waarom is het zo ingewikkeld om geld te verdienen met daytraden. Je koopt op een tipje voor een paar duizend en verkoopt zonder al te grote winst weer als het wat stijgt. Je herhaalt dit patroon. Waar zit de moeilijkheid in? Daarnaast kun je saves inbouwen dat als aandeel 10 procent zakt je sowieso verkoopt bijv. Dan heb je 10 procent verlies, maar goed als je wat spreid moet dat toch weer op te vangen zijn? Ik snap dat dit allemaal veel te simpel klinkt. Toch ben ik benieuwd hoe jullie dit zien?
Nogmaals ASML
ALs er restricties uit china komen, als Trump aan de macht komt etc. etc.
Maar ik heb het gewoon over binnen een paar dagen/paar weken een buy sell maken. Waarom is dit toch echt veel moeilijker dan dat ik het voor me zie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Joel22 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:02:
Tegelijk denk ik neem nou zoiets als ASML. Heeft net een dipje gehad en nu een wat betere dag. Waarom is het zo ingewikkeld om geld te verdienen met daytraden. Je koopt op een tipje voor een paar duizend en verkoopt zonder al te grote winst weer als het wat stijgt. Je herhaalt dit patroon. Waar zit de moeilijkheid in?
Dat is inderdaad de eenvoud die je hoort van een finfluencer, koop wanneer het laag staat en verkoop wanneer het hoog staat.

Maar er is geen garantie dat de koers weer omhoog of omlaag gaat, en wanneer verkoop je dan? Bij 1 euro winst? Bij 100 euro winst? Bij 500 euro winst? En wat als de koers weer naar beneden knalt net voor je wilt verkopen, en je naar een ongerealiseerd verlies aan zit te kijken. Langer wachten? Of toch de positie sluiten?
En kan je die winstgevende trades op termijn volhouden, of tellen de verliesgevende trades toch harder aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 26-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik ben wat nieuw in de beurs wereld en heb af en toe wat vragen. Wat ik dus niet goed begrijp. Daytraden schijnt heel moeilijk te zijn. Snap ik. Tegelijk denk ik neem nou zoiets als ASML. Heeft net een dipje gehad en nu een wat betere dag. Waarom is het zo ingewikkeld om geld te verdienen met daytraden. Je koopt op een tipje voor een paar duizend en verkoopt zonder al te grote winst weer als het wat stijgt. Je herhaalt dit patroon. Waar zit de moeilijkheid in? Daarnaast kun je saves inbouwen dat als aandeel 10 procent zakt je sowieso verkoopt bijv. Dan heb je 10 procent verlies, maar goed als je wat spreid moet dat toch weer op te vangen zijn? Ik snap dat dit allemaal veel te simpel klinkt. Toch ben ik benieuwd hoe jullie dit zien?
Nogmaals ASML
Maar ik heb het gewoon over binnen een paar dagen/paar weken een buy sell maken. Waarom is dit toch echt veel moeilijker dan dat ik het voor me zie? :)
Maar 2% schijnt geld te verdienen met daytraden, dat geeft wel aan hoe moeilijk het is, maar kans is natuurlijk dat jij tot die 2% toetreedt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nogmaals ASML
Neem een test account ergens en doe het een weekje met speelgeld, good luck :7

Trading212 heeft bijv. practice accounts:
https://www.trading212.co...g%20into%20live%20trading.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 26-07-2024 11:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
maharens schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Maar 2% schijnt geld te verdienen met daytraden, dat geeft wel aan hoe moeilijk het is, maar kans is natuurlijk dat jij tot die 2% toetreedt :)
Stuk groter dan profvoetballer worden :P. Maar goed ben dus vooral benieuwd waarom het dus zo moeilijk is. Omdat de mark toch zelfs bij stabiele bedrijven te afhankelijk is van factoren die je niet goed kunt voorspellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Nogmaals ASML
Kijktip:

Samengevat, het komt erop neer dat de toekomstige koersen niet te voorspellen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 26-07-2024 11:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het probleem is dat toekomstige gebeurtenissen, en dus de beweging van de koers van het aandeel, niet te voorspellen zijn. Je kan inderdaad werken met een stop-loss, maar risico blijf je houden. Het risico is dat het aandeel stijgt nadat je stop-loss is getriggerd. Je bent dan ongunstiger uit dan zonder de stop-loss. En andersom kan het aandeel ook prima blijven dalen.

Punt is dat jij het niet kan voorspellen. Jij als 'hobbybelegger' om het zo maar te noemen hebt per definitie minder informatie dan professionele beleggers (en minder tijd om de informatie goed te analyseren, waar professionals een heel team full-time achter zich hebben), en je handelt dus altijd met een achterstand. Dat is geen probleem voor buy&hold stijl beleggen, maar funest voor day trading. Iedere transactie doe je met een informatieachterstand, waardoor winst behalen in feite neer komt op geluk. De gemiddelde verwachte uitkomst is verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:24

Soullie

Planeshift

Ik moet zeggen een aantal van mijn defensieve aandelen echt omhoog schieten de laatste dagen.
Ik nam het rotatie verhaal niet echt serieus maar je ziet toch wel wat beweging hier en daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sineplex
Zr40 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:16:
Het probleem is dat toekomstige gebeurtenissen, en dus de beweging van de koers van het aandeel, niet te voorspellen zijn. Je kan inderdaad werken met een stop-loss, maar risico blijf je houden. Het risico is dat het aandeel stijgt nadat je stop-loss is getriggerd. Je bent dan ongunstiger uit dan zonder de stop-loss. En andersom kan het aandeel ook prima blijven dalen.

Punt is dat jij het niet kan voorspellen. Jij als 'hobbybelegger' om het zo maar te noemen hebt per definitie minder informatie dan professionele beleggers (en minder tijd om de informatie goed te analyseren, waar professionals een heel team full-time achter zich hebben), en je handelt dus altijd met een achterstand. Dat is geen probleem voor buy&hold stijl beleggen, maar funest voor day trading. Iedere transactie doe je met een informatieachterstand, waardoor winst behalen in feite neer komt op geluk. De gemiddelde verwachte uitkomst is verlies.
En zelfs professionele investeerders die wel die informatie hebben lijsten zowel opportuniteiten als risico's verbonden aan een investering op. Die gaan uit van een "base case" maar hebben ook een "upside" en een "downside" scenario. En zelfs dan hoeft het nog niet in die range te zitten, bijvoorbeeld door marktomstandigheden waardoor je moet bijsturen en portfolio diversificatie speelt dan wederom een rol.....

Bij mijn vorige werkgever was een investering onderschreven voor een range van 1.8x - 2.4x (multiple of invested capital). Vervolgens komt er een elektriciteitscrisis en schiet de prijs door het dak heen en kom je uiteindelijk zelfs uit op 3.1x..... Dat wordt dan gemarket richting investeerders maar intern wist iedereen wel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Soullie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:22:
Ik moet zeggen een aantal van mijn defensieve aandelen echt omhoog schieten de laatste dagen.
Ik nam het rotatie verhaal niet echt serieus maar je ziet toch wel wat beweging hier en daar.
Mijn defensieve aandeel flow traders doet t Anders niet heel goed. 😁
Wat betreft daytraden, zoals mijn trainer bij Optiver ooit zei: "if it was easy, everybody would do it".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Joel22 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Stuk groter dan profvoetballer worden :P. Maar goed ben dus vooral benieuwd waarom het dus zo moeilijk is. Omdat de mark toch zelfs bij stabiele bedrijven te afhankelijk is van factoren die je niet goed kunt voorspellen?
Ik denk dat je het beste het eens een maandje kunt proberen met een demo-account. Koersen zijn idd echt niet te voorspellen zoals hierboven aangegeven. Het is soms echt een groot spel en de aandelenmarkt komt niet altijd overeen met de echte markt. Sommige bedrijven presteren kwartaal op kwartaal goed en toch zakt de koers of doet nagenoeg niks.

Ik hoop dat het lukt, maar zelfs met een demo account zul je toch anders beleggen dan met echt geld ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

ErnstH schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Mijn defensieve aandeel flow traders doet t Anders niet heel goed. 😁
Wat betreft daytraden, zoals mijn trainer bij Optiver ooit zei: "if it was easy, everybody would do it".
Ik vind flow ook niet echt defensief, ik heb het over een Abbvie en Unilever, Coca Cola, Altria dat soort dingen.

Ik vond flow ook wel een mooi aandeel, heb het in het verleden gehad ivm de mooie dividenden die tijdens stress in de markt wel eens betaald werden, ik las dat ze het dividend gaan skippen ? Lijkt me slecht teken, ik heb niet gelezen waarom maar volgens mij zijn ze ook naar bermuda verhuist tijd geleden etc....

Als ik ze had verkocht ik ze nu ook, en nu kopen zou ik ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
Soullie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Ik vind flow ook niet echt defensief, ik heb het over een Abbvie en Unilever, Coca Cola, Altria dat soort dingen.

Ik vond flow ook wel een mooi aandeel, heb het in het verleden gehad ivm de mooie dividenden die tijdens stress in de markt wel eens betaald werden, ik las dat ze het dividend gaan skippen ? Lijkt me slecht teken, ik heb niet gelezen waarom maar volgens mij zijn ze ook naar bermuda verhuist tijd geleden etc....

Als ik ze had verkocht ik ze nu ook, en nu kopen zou ik ook niet doen.
Dat soort aandelen zijn dikwijls al vrij scherp geprijsd door de marketcap en het volume waarin gehandeld wordt. Je moet dan echt gaan letten op margin of safety, wat dan weer een goed begrip van de business en de valuation vereist. Kortom, stel dat het inzakt, waar kom je dan op uit? Wat is je upside? En wat is het langetermijnperspectief?

Ik zeg niet dat je niet van dit soort aandelen kunt vinden maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt en als je kritisch ernaar kijkt kom je misschien maar een paar aandelen tegen.

Let wel, ik heb er ook een paar maanden terug een gespot waarvan ik dacht dat het bedrijf ondergewaardeerd is. Maar dat is dan wel een bedrijf wat ik al enige tijd volgde, en na aankoop zakte de aandeelprijs initieel in. Nu beweegt de prijs in de tegenovergestelde richting van de tech stocks maar onder aan de streep heb ik het aandeel ook gekocht omdat het (a) een stabiel bedrijf is en (b) goede vooruitzichten heeft voor de lange termijn. That's just it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Sineplex schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Dat soort aandelen zijn dikwijls al vrij scherp geprijsd door de marketcap en het volume waarin gehandeld wordt. Je moet dan echt gaan letten op margin of safety, wat dan weer een goed begrip van de business en de valuation vereist. Kortom, stel dat het inzakt, waar kom je dan op uit? Wat is je upside? En wat is het langetermijnperspectief?

Ik zeg niet dat je niet van dit soort aandelen kunt vinden maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt en als je kritisch ernaar kijkt kom je misschien maar een paar aandelen tegen.

Let wel, ik heb er ook een paar maanden terug een gespot waarvan ik dacht dat het bedrijf ondergewaardeerd is. Maar dat is dan wel een bedrijf wat ik al enige tijd volgde, en na aankoop zakte de aandeelprijs initieel in. Nu beweegt de prijs in de tegenovergestelde richting van de tech stocks maar onder aan de streep heb ik het aandeel ook gekocht omdat het (a) een stabiel bedrijf is en (b) goede vooruitzichten heeft voor de lange termijn. That's just it.
Dat soort aandelen staan ook te hoog, omdat ze veel worden verpakt in van die fondsen of worden opgenomen in de portefeuilles van die beleggingsadviseurs om ze voor veel te veel kosten aan te smeren aan degene die het beleggen laten uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Sineplex schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Even er van uitgaand dat je op het lijstje wat ik opsomde reageerde, ik heb die aandelen al een jaartje of 7, Als ik de koers koopwaardig vond koop ik bij, staan ze hoog doe ik eerlijk gezegd niets.

Vooral bij een Unilever maakt het inderdaad heel erg uit wanneer je ze koopt. Die grafiek gaat mooi van 44 tot 56 in de jaren.

Een Abbvie heb ik eigenlijk gewoon destijds te weinig gekocht, groeit bijna ieder jaar in koers en dividend etc.

En een KO doe ik het zelfde als bij Unilever, staat de koers op iets wat ik fijn vind om te betalen ervoor koop ik bij, en anders duw ik het dividend in iets anders.

Terug te komen op unilever, zonder dividend doet dit aandeel dus echt helemaal niets, terwijn een PG (die ik ook heb, die gaat qua koers wel lekker).

Dit soort aandelen zijn inderdaad altijd duur, maar soms dipt het en dan koop ik bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
Soullie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Even er van uitgaand dat je op het lijstje wat ik opsomde reageerde, ik heb die aandelen al een jaartje of 7, Als ik de koers koopwaardig vond koop ik bij, staan ze hoog doe ik eerlijk gezegd niets.

Vooral bij een Unilever maakt het inderdaad heel erg uit wanneer je ze koopt. Die grafiek gaat mooi van 44 tot 56 in de jaren.

Een Abbvie heb ik eigenlijk gewoon destijds te weinig gekocht, groeit bijna ieder jaar in koers en dividend etc.

En een KO doe ik het zelfde als bij Unilever, staat de koers op iets wat ik fijn vind om te betalen ervoor koop ik bij, en anders duw ik het dividend in iets anders.

Terug te komen op unilever, zonder dividend doet dit aandeel dus echt helemaal niets, terwijn een PG (die ik ook heb, die gaat qua koers wel lekker).

Dit soort aandelen zijn inderdaad altijd duur, maar soms dipt het en dan koop ik bij.
Healthcare vind ik ook een interessante sector. Is niet alleen stabiel maar heeft ook gewoon een goed perspectief. Daar zit ik ook altijd in als het iets dipt. Consumer goods heb ik dan weer wat minder mee, al is het vrij stabiel. Telecom is zo'n sector waar ik van wegblijf, zit weinig echte groei in wat mij betreft de komende jaren maar je hebt een stabiel dividend :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Nogmaals ASML
Zoals hier al eerder vermeld, niemand weet aan het begin van de dag wat de koers gaat doen.
Op welk tijdstip moet je gaan kopen en wanneer moet je gaan verkopen?

1 ding is zekers, voor elke aan en verkoop moet je betalen. En als je dagelijk gaat daytraden en dat voor zeg 40 jaar lang dan heb je enorm hoge kosten wat de winst drukt.
Doe je buy and hold dan heb je alleen maar 2 keer kosten (aan koop in het begin en verkoop na die 40 jaar (of later)).

Ooit had ik ASML gekocht voor rond de 35 euro en dan voor een bedrag van 8000 euro. Had meer dan 2 ton waard kunnen zijn. Heb het helaas ergens in 2010 verkocht omdat robeco aangaf dat ze gingen stoppen met echte aandelen. Toen heb ik het maar verkocht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Sineplex schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Healthcare vind ik ook een interessante sector. Is niet alleen stabiel maar heeft ook gewoon een goed perspectief. Daar zit ik ook altijd in als het iets dipt. Consumer goods heb ik dan weer wat minder mee, al is het vrij stabiel. Telecom is zo'n sector waar ik van wegblijf, zit weinig echte groei in wat mij betreft de komende jaren maar je hebt een stabiel dividend :).
Telecom blijf je weg? Dan kijk jij niet naar T-Mobile in de US. Doet het best goed. Verdubbelt circa elk 4 jaar in waarde. Doet het beter de de SP500TR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vuQhMo1I04z1VelkRG3dBW_xns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlrD1M2o0tOCX0xqxBvsTptt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Voorlopig ga ik niets doen, gewoon de huidige inleg een tijd zijn werk laten doen. Bij de volgende schijf (volgend jaar of zo) zie ik wel weer.
Gewoon in blijven leggen, liefst op vaste periodes bv 1 keer per maand , op die manier doe je aan DCA (dollar cost average) en daarmee win je op de lange termijn altijd, zelfs al stap je op een alltime high in.
Ik ben ook recent weer begonnen met geld inleggen en uiteraard ook op de piek gekocht dus sta ook in de min (wie zegt dat mensen de markt niet kunnen timen :+) maar dat komt vanzelf goed. Gewoon altijd blijven kopen, zowel bij een stijgende als bij een dalende markt.

Een simpel voorbeeld van wat DCA kan doen:
Stel je koopt 10 maanden lang elke maand een ETF voor 1000 euro. De beginwaarde van het ETF is 100 euro, je kunt er dan 10 kopen. De maand erna stijgt de prijs naar 120 euro dus je kunt er nu minder bijkopen, 8 ipv 10 maar dan in maand 3 stort de markt in, een beurskrach. Je raakt niet in paniek ondanks dat je ETF de helft in waarde verliest en je kunt er nu (bijna) 17 bijkopen want alles is in de aanbieding ;)
Zo loopt het nog een paar maanden door terwijl de beurs weer opkrabbelt en weer eindigt met een prijs van 100 euro. Doordat je DCA hebt toegepast is je gemiddelde aankoopprijs (GAK) gedaald naar 87,50 en heb je maar liefst 119 stukken in handen. Je inleg van 10.000 euro is nu 11900 waard geworden, ofwel: 19% rendement ondanks (of juist dankzij) de beurskrach en ondanks exact dezelfde waarde van de ETF als waar je mee begonnen bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1YkxQYzMIDYU-bY-lOnpDO3awQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YNbDBy5T4RfopM1kJNURALJH.png?f=user_large

Lang verhaal kort: Blijven inleggen en ook als de beurs instort gewoon blijven bijkopen (liefst nog wat meer dan je normaal deed als je echt ballen hebt). Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten zeggen ze wel eens.

Ik heb tijdens de pandemie stap 1 wel gedaan: Flink ingekocht maar stap 2 wat minder goed gedaan, ben te vroeg uitgestapt en mijn winst véél te vroeg genomen. Was toen al blij met 10% rendement in een paar dagen maar als ik had blijven zitten was het nu richting de 300% gegaan 8)7

Deze strategie vereist wel:
1) Dat je niet nerveus wordt als je inleg ineens halveert in waarde
2) Dat je geld aan de kant hebt staan om bij te kopen
3) En het belangrijkste: Je moet het vertrouwen hebben dat het bedrijf waar je aandelen in hebt de economische malaise overleeft. Zeker als je in losse aandelen investeert is het belangrijk om van te voren goed de financials door te lezen en de risico's te begrijpen voor wanneer het economisch minder gaat. Je zit niet echt relaxed als je in bedrijven geinvesteerd hebt die er financieel niet best voor staan en wel eens op de fles kunnen gaan tijdens een recessie of andere economische tegenwind.
( Met een ETF wat minder relevant omdat die van zichzelf al gediversificeerd zijn maar je hebt ook riskantere ETF's. )
[...]

[Afbeelding]
50% omlaag betekent wel dat je 100% weer omhoog moet voor je weer op het oude niveau zit, dat is het gevaar van leverage. Het gaat uitvergroot omhoog maar ook uitvergroot omlaag en maak dat maar weer eens goed met de opwaartse bewegingen.
Niet iets om je geld in te stoppen en te laten staan, echt iets voor daytrading.

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 26-07-2024 19:09 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Gewoon in blijven leggen, liefst op vaste periodes bv 1 keer per maand , op die manier doe je aan DCA (dollar cost average) en daarmee win je op de lange termijn altijd, zelfs al stap je op een alltime high in.
Ik ben ook recent weer begonnen met geld inleggen en uiteraard ook op de piek gekocht dus sta ook in de min (wie zegt dat mensen de markt niet kunnen timen :+) maar dat komt vanzelf goed. Gewoon altijd blijven kopen, zowel bij een stijgende als bij een dalende markt.

Een simpel voorbeeld van wat DCA kan doen:
Stel je koopt 10 maanden lang elke maand een ETF voor 1000 euro. De beginwaarde van het ETF is 100 euro, je kunt er dan 10 kopen. De maand erna stijgt de prijs naar 120 euro dus je kunt er nu minder bijkopen, 8 ipv 10 maar dan in maand 3 stort de markt in, een beurskrach. Je raakt niet in paniek ondanks dat je ETF de helft in waarde verliest en je kunt er nu (bijna) 17 bijkopen want alles is in de aanbieding ;)
Zo loopt het nog een paar maanden door terwijl de beurs weer opkrabbelt en weer eindigt met een prijs van 100 euro. Doordat je DCA hebt toegepast is je gemiddelde aankoopprijs (GAK) gedaald naar 87,50 en heb je maar liefst 119 stukken in handen. Je inleg van 10.000 euro is nu 11900 waard geworden, ofwel: 19% rendement ondanks (of juist dankzij) de beurskrach en ondanks exact dezelfde waarde van de ETF als waar je mee begonnen bent.

[Afbeelding]

Lang verhaal kort: Blijven inleggen en ook als de beurs instort gewoon blijven bijkopen (liefst nog wat meer dan je normaal deed als je echt ballen hebt). Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten zeggen ze wel eens.

Ik heb tijdens de pandemie stap 1 wel gedaan: Flink ingekocht maar stap 2 wat minder goed gedaan, ben te vroeg uitgestapt en mijn winst véél te vroeg genomen. Was toen al blij met 10% rendement in een paar dagen maar als ik had blijven zitten was het nu richting de 300% gegaan 8)7

Deze strategie vereist wel:
1) Dat je niet nerveus wordt als je inleg ineens halveert in waarde
2) Dat je geld aan de kant hebt staan om bij te kopen
3) En het belangrijkste: Je moet het vertrouwen hebben dat het bedrijf waar je aandelen in hebt de economische malaise overleeft. Zeker als je in losse aandelen investeert is het belangrijk om van te voren goed de financials door te lezen en de risico's te begrijpen voor wanneer het economisch minder gaat. Je zit niet echt relaxed als je in bedrijven geinvesteerd hebt die er financieel niet best voor staan en wel eens op de fles kunnen gaan tijdens een recessie of andere economische tegenwind.
( Met een ETF wat minder relevant omdat die van zichzelf al gediversificeerd zijn maar je hebt ook riskantere ETF's. )
Maar bij Bolero (BE) kost dat wel meer:
Net als veel brokers biedt Bolero geen fractionele aandelen aan. Je wordt gedwongen om hele eenheden aandelen te kopen. In combinatie met de hoge kosten wordt het erg onpraktisch om maandelijks te beleggen bij Bolero. Je moet bijna je toevlucht nemen tot het consolideren van je maandelijkse investeringen in grote en onregelmatige bijdragen, zoals elk kwartaal of halfjaar.
Meer info:
We berekenden de kosten en belastingen bij het doen van "dollar-cost averaging" voor verschillende brokers in België. Als voorbeeld beleggen we elke maand €200 in VWCE, een populair fonds voor Belgische passieve beleggers. We leggen het proces uit om VWCE via een broker te kopen in een stap-voor-stap gids.

Zoals je in de resultaten hieronder kunt zien, zijn er grote verschillen in de kosten van een DCA-strategie in België. DEGIRO is veruit de goedkoopste broker voor VWCE, met totale kosten van slechts €2,82. De op één na goedkoopste broker in onze vergelijking, Lynx, is met €80 meer dan 28 keer zo duur. Voor de andere brokers, Bolero, MeDirect en Keytrade, ben je minstens €208 kwijt, oftewel 8,7% van je totale inleg.

Dit betekent dat voor elke broker buiten DEGIRO, de kosten het dollar-cost-middeling bijna onbetaalbaar maken in België.
De reden waarom ik niet voor bvb. Degiro gekozen heb is omdat het als Belg te veel gedoe is:
Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Zie ook Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Misschien is het per kwartaal of halfjaar wel voordelig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:36:
[...]
Dus dan wordt het hoe langer hoe moeilijker om winst te maken? Dat zie ik in deze grafieken toch slechts in beperkte mate terug. Van de 1e naar de 2e grote piek duurt het bij de leverage wat langer om terug break-even te komen, maar dat is ook geen wereld van verschil. Als we op dit moment weer een grote piek meemaken zal het idd wel moeilijker worden, maar ik ga het opvolgen en desnoods bij break-even weer verkopen, en anders was het leergeld dat vast wel gecompenseerd zal worden door bvb. MSCI World ;)
Nee, het laat wel zien dat je niet teveel dalingen mag uitzitten tov de stijgingen. Hoe later en dichter bij een piek kopen, hoe moeilijker het is om na een dip te herstellen naar de onderliggende index evenaren of zelfs break-even gaan.

Jouw grafieken laat zien dat tijdens de rustige jaren van niemand wilt tech kopen (AMD onder 3 dollar, NVDA onder 1 dollar (in de huidige prijzen na de vele splits uitgedrukt),...), dat een leveraged ETF kopen minder kwaad kan doen. NVDA is meer dan maal 100 gegaan compenseert de uitvergrote verliezen.

Maar als je 3 weken geleden gekocht hebt, dan kan je niet snel genoeg de 3x leveraged ETF wegdoen voordat er nog meer dalingen eraan komen en mogelijk in de komende 10+ jaren niet meer break-even kan gaan en je kijkt tegen -75% of meer verlies aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:35:
[...]

Nee, het laat wel zien dat je niet teveel dalingen mag uitzitten tov de stijgingen. Hoe later en dichter bij een piek kopen, hoe moeilijker het is om na een dip te herstellen naar de onderliggende index evenaren of zelfs break-even gaan.

Jouw grafieken laat zien dat wie tijdens de rustige jaren van niemand wilt tech kopen (AMD onder 3 dollar, NVDA onder 1 dollar (in de huidige prijzen na de vele splits uitgedrukt),...), dat een leveraged ETF kopen minder kwaad kan doen. NVDA is meer dan maal 100 gegaan compenseert de uitvergrote verliezen.

Maar als je 3 weken geleden gekocht hebt, dan kan je niet snel genoeg de 3x leveraged ETF wegdoen voordat er nog meer dalingen eraan komen en mogelijk in de komende 10+ jaren niet meer break-even kan gaan en je kijkt tegen -75% of meer verlies aan.
Ik heb het al weer verkocht - schade beperkt tot 300 euro. Voor de overige ga ik rustig wachten en over een half jaar nog eens 10000 inleggen, misschien zelfs enkel in MSCI World.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Metro2002 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:49:
Dat je geld aan de kant hebt staan om bij te kopen
Hoewel achteraf het makkelijker is om terug te rekenen. Welk rendement maak je over het geld dat staat te wachten? Nu zijn spaarrentes weer wat omhoog gegaan, maar in de tijd met zo goed als 0% rente of zelfs negatief, wat is het nut om te wachten op de dip? Je mist daardoor wel rendement en er is geen garantie dat een dip op korte termijn om de hoek komt kijken (of je wacht te lang en ipv een diepere dip stijgt de koers weer omhoog, waardoor je de dip hebt gemist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Qwerty-273 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Hoewel achteraf het makkelijker is om terug te rekenen. Welk rendement maak je over het geld dat staat te wachten?
Het hoeft natuurlijk niet perse geld te zijn dat letterlijk aan de zijlijn staat, kan ook gewoon je cashflow zijn zoals je salaris dat gestort wordt of dividend inkomsten. Dat is vaak het probleem bij economische recessies, als je je aandelen in waarde ziet dalen, de dividenden worden gestopt en je raakt je baan ook nog kwijt, dan kun je geen gebruik maken van DCA.

Een beetje extra geld aan de zijlijn (10% wordt vaak genoemd) voor als zich een mooi koopmoment voordoet kan een strategie zijn, of misschien heb je een buffer die aan de hoge kant is en strategisch ingezet kan worden op zulke momenten (dat vereist dan wel lef om juist op die momenten je buffer aan te spreken)

Belangrijkste is dat je bij kunt blijven kopen, ook tijdens economisch tegenspoed. Een veilige baan is dan goud waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 27-07-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwachting van ING: big tech gaat verder dalen en small & mid cap verder stijgen (zoals Russell 2000):
De Nasdaq index sloot gisteren met een verlies van 0,9%, de S&P 500 index eindigde 0,5% lager door het koersverlies van de zwaargewichten uit de IT sector. De gelijkgewogen S&P 500 index steeg echter 0,1%, wat betekent dat de rally zich verder verbreedt.

Dat is ook wat wij ook voor de komende maanden verwachten. Sinds 11 juli, de dag waarop er meevallende Amerikaanse inflatiecijfers werden gepubliceerd en beleggers de kans op een renteverlaging door de Fed in september op bijna 100% schatten, is de S&P 500 index 3,3% gedaald, de Magnificent 7 index 8,5% gedaald maar is de Russell 2000 index 4,6% gestegen en noteert de gelijk gewogen S&P 500 index een plus van 0,1%. We verwachten niet het einde van de rally maar een verdere verbreding, mede gesteund door lagere rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52
Metro2002 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:15:
[...]

Een beetje extra geld aan de zijlijn (10% wordt vaak genoemd) voor als zich een mooi koopmoment voordoet kan een strategie zijn, of misschien heb je een buffer die aan de hoge kant is en strategisch ingezet kan worden op zulke momenten (dat vereist dan wel lef om juist op die momenten je buffer aan te spreken)

Belangrijkste is dat je bij kunt blijven kopen, ook tijdens economisch tegenspoed. Een veilige baan is dan goud waard.
Dit klinkt leuk, maar reken het eens door: hoeveel rendement loop je mis terwijl 10% van je vermogen op een spaarrekening staat te wachten op een mooie kans?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:10:
Verwachting van ING: big tech gaat verder dalen en small & mid cap verder stijgen (zoals Russell 2000):

[...]
Verwachtingen van banken en analisten dienen maar 1 doel. Gedrag van hun lezers en klanten wijzingen, meer niet.

Niet teveel aandacht aan schenken... ;)

Bank X "dumpt aandeel Y, raadt aan zijn klanten hetzelfde aan en vermindert het uit zijn fondsen".

Vervolgens kunnen ze zelf terug goedkoper oppikken en schrijven dat X klaar is voor een comeback wanneer zij long zijn.
Fuck the clients. Your only responsibility is to put meat on the table. The name of the game, moving the money from the client's pocket to your pocket.
Kleine update van mijn kant van de afgelopen maand of 2-3:
Xior bijgekocht aan €28,50
Unilever (€52,50) ingewisseld voor Nestle (CHF 94)(absoluut niet de beste timing, Unilever direct een dikke 5% erbij, Nestle een dikke 5% eraf :+)
Elia gekocht op €89
Bristol Myers Squibb gidteren bijgekocht na de halfjaarcijfers ($48,75)

Verder eigenlijk al maanden weinig beweging. Ik overweeg een twee of drie van mijn mindere aandelen te verkopen om zo het aantal aandelen in mijn portefeuille te verminderen (ik zit op 26, ik zou sowieso onder de 25 willen blijven)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RichieB schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Dit klinkt leuk, maar reken het eens door: hoeveel rendement loop je mis terwijl 10% van je vermogen op een spaarrekening staat te wachten op een mooie kans?
True, dat is de afweging. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor veel minder dan die 10% als de markt flink stijgt maar je kunt daarnaast ook weer meer aanhouden als je een recessie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:10:

[...]
Dit had ik 2 weken geleden gepost en veel Redditors wisten het toen al dat small cap een inhaalbeweging maakte. Geldstroom van large cap naar small cap was al begonnen. En als je zulke dingen trackt, dan zat je al een maand geleden naar de grafiek te kijken naar wanneer begint het.

Eenmaal iedereen (in the know) posities ingenomen heeft, praten de analisten van een bank de mensen naar de juiste richting van de trade.

De argumentatie is dat small caps niet goed tegen hoge rente kunnen en renteverlaging is goed nieuws voor small caps. Large caps kunnen een aandelenemissie doen om miljarden op te halen met minimale verwatering van de aandelen.

Dan heb je nog het argument "Als Shell bij tientallen banken halve miljard dollar per bank wilt lenen, dan regelen ze het. Want het alternatief is dat Shell gaat defaulten en sleuren tientallen banken mee.". Op een bepaalde schaalgrootte heb je macht over de banken ipv omgekeerd.

Een small cap is overgelaten aan de grillen van de banken die aan Alfen kunnen vragen om een aandelenemissie met veel verwatering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Dit had ik 2 weken geleden gepost en veel Redditors wisten het toen al dat small cap een inhaalbeweging maakte. Geldstroom van large cap naar small cap was al begonnen. En als je zulke dingen trackt, dan zat je al een maand geleden naar de grafiek te kijken naar wanneer begint het.

Eenmaal iedereen (in the know) posities ingenomen heeft, praten de analisten van een bank de mensen naar de juiste richting van de trade.

De argumentatie is dat small caps niet goed tegen hoge rente kunnen en renteverlaging is goed nieuws voor small caps. Large caps kunnen een aandelenemissie doen om miljarden op te halen met minimale verwatering van de aandelen.

Dan heb je nog het argument "Als Shell bij tientallen banken halve miljard dollar per bank wilt lenen, dan regelen ze het. Want het alternatief is dat Shell gaat defaulten en sleuren tientallen banken mee.". Op een bepaalde schaalgrootte heb je macht over de banken ipv omgekeerd.

Een small cap is overgelaten aan de grillen van de banken die aan Alfen kunnen vragen om een aandelenemissie met veel verwatering te doen.
Idd, 11 juli was het omslagpunt. Anderzijds is het nog geen record en in 2021 was Russell 2000 een heel jaar zo hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWfN4tSg2lLFeZ1Jg7F2lqNymDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGNHWaA9yaA7HyVX9vB4ZKlx.png?f=fotoalbum_large

Large cap is bij het grote publiek denk ik het populairst, dus los van die voorspelling lijkt het me sowieso goed voor de diversificatie om ook wat small en mid cap in de portefeuille te hebben. Maar ook hier weer: zo veel keuze dat een beginner niet weet wat te kiezen.

PS: wat wordt bedoeld met de topic-warning 'geen referrals'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:03
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:51:
[...]
Idd, 11 juli was het omslagpunt. Anderzijds is het nog geen record en in 2021 was Russell 2000 een heel jaar zo hoog.

[Afbeelding]

Large cap is bij het grote publiek denk ik het populairst, dus los van die voorspelling lijkt het me sowieso goed voor de diversificatie om ook wat small en mid cap in de portefeuille te hebben. Maar ook hier weer: zo veel keuze dat een beginner niet weet wat te kiezen.

PS: wat wordt bedoeld met de topic-warning 'geen referrals'?
Referrals is engels voor 'verwijzing'. Vaak kan je als bestaande klant 'verdienen' aan andere mensen ook klant maken. De link die jij deelt, en de nieuwe klant gebruikt, wordt dan geregistreerd op jouw naam waarna jij een vergoeding krijgt; bv geld of korting etc.

Dergelijke links/codes mogen in dit topic niet gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:18:
[...]

Referrals is engels voor 'verwijzing'. Vaak kan je als bestaande klant 'verdienen' aan andere mensen ook klant maken. De link die jij deelt, en de nieuwe klant gebruikt, wordt dan geregistreerd op jouw naam waarna jij een vergoeding krijgt; bv geld of korting etc.

Dergelijke links/codes mogen in dit topic niet gepost worden.
Klopt, maar een prive bericht sturen met een referral mag dan wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 28-07-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Amundi Semiconductor ETF is 10% gedaald sinds de aankoop begin juli.

Hier en daar lees je dat je bij -10% best verkoopt:
quote: ergens op de site van Bolero
Laat de verliezen niet oplopen: Verkoop ten minste de helft van uw positie bij een verdubbeling van de koers. Beperk het verlies en verkoop het aandeel als de koers 8 tot 10% onder initiële koers daalt. Maak gebruik van stop loss of stop limiet orders.
De enige ETF die sindsdien gestegen is is IShares Clean Energy (+ 0,51%), terwijl ik net die het grootste risico vond omdat hij een dalende historiek had. AI & Big Data doen het met -6% iets minder slecht dan die Semiconductor, maar wat gaat er morgen weer gebeuren, wanneer steeds meer mensen winst pakken - en ik mijn verlies probeer te beperken. De overige zitten tussen -0,5 en -2,5%, wat voorlopig dus best meevalt (euro stoxx 600, emerging markets (daarin zijn de grootste ook technologie), goud, world (grootste ook Big Tech), defense). Ik had moeten weten dat zo'n exponentiële koers onnatuurlijk is, in de natuur kennen enkel plagen en ziektes zo'n evolutie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M25nj9nl5EbYpAbu0GgBWIdWUks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tk3Gs75qeUQfHYTJ7F53bWG7.png?f=fotoalbum_large

Waarom ben ik dan toch ingestapt? Ik volg al lang de Buffet Indicator en die staat al 10 jaar 'overgewaardeerd', in 2021 zelfs nog iets meer dan vandaag. Maar dit artikel heeft me toch overtuigd om niet nog langer te wachten, met de bekende argumenten 'tijd is belangrijker dan timing' en 'op lange termijn komt het sowieso goed'. Dan hoop ik wel dat dit geen tech-bubbel wordt zoals in 2000, want toen duurde het 14 jaar voor de Nasdaq om te herstellen.

Ik verwacht van jullie geen advies hoor, want dat kan altijd verkeerd uitdraaien :) In plaats van nu verkopen zou ik wel nog het 'dal' kunnen afwachten en dan voor een zelfde bedrag bijkopen om wat te compenseren. Maar goed, je weet pas achteraf wat het echte dieptepunt was, net zoals wanneer ik nu zou verkopen en bij het dal weer kopen. Ivm kosten lijkt bijkopen me dan beter, maar dan leg je weer meer eieren in het tech-mandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:16:

[...]

De enige ETF die sindsdien gestegen is is IShares Clean Energy (+ 0,51%), terwijl ik net die het grootste risico vond omdat hij een dalende historiek had. AI & Big Data doen het met -6% iets minder slecht dan die Semiconductor, maar wat gaat er morgen weer gebeuren, wanneer steeds meer mensen winst pakken - en ik mijn verlies probeer te beperken. De overige zitten tussen -0,5 en -2,5%, wat voorlopig dus best meevalt (euro stoxx 600, emerging markets (daarin zijn de grootste ook technologie), goud, world (grootste ook Big Tech), defense). Ik had moeten weten dat zo'n exponentiële koers onnatuurlijk is, in de natuur kennen enkel plagen en ziektes zo'n evolutie.

[Afbeelding]
Bij dit soort vragen vraag ik mij altijd af of je enig idee hebt wat je doet en waarom je iets doet. Niet specifiek op jou gericht, maar ‘ergens gelezen’ Twitter dit , Reddit dat. Daar zit weinig fundamenteels achter behalve het volgen van anderen. Dat is niet duurzaam en geeft meteen onrust bij dalingen, je hebt dan geen eigen overtuiging en vertrouwen in je aandelen/etf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Bij dit soort vragen vraag ik mij altijd af of je enig idee hebt wat je doet en waarom je iets doet. Niet specifiek op jou gericht, maar ‘ergens gelezen’ Twitter dit , Reddit dat. Daar zit weinig fundamenteels achter behalve het volgen van anderen. Dat is niet duurzaam en geeft meteen onrust bij dalingen, je hebt dan geen eigen overtuiging en vertrouwen in je aandelen/etf.
Euhm, zelfs experts weten niet wat AI gaat doen, jij wel? Of andere beleggers die nu Tech aandelen hebben? (de meerderheid dus) Ik denk dat zelfs de CEO's van die bedrijven nog niet goed kunnen inschatten wat AI zal brengen. Ik lees geen sociale media. Mijn portefeuille is gediversifieerd maar op dit moment vraag ik me toch af of de koersen van AI/Tech gebaseerd zijn op de realiteit. Een belegger die zich dat nu niét afvraagt, dié weet niet wat ie doet of heeft te veel geld...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Euhm, zelfs experts weten niet wat AI gaat doen, jij wel? Of andere beleggers die nu Tech aandelen hebben? (de meerderheid dus) Ik denk dat zelfs de CEO's van die bedrijven nog niet goed kunnen inschatten wat AI zal brengen. Ik lees geen sociale media. Mijn portefeuille is gediversifieerd maar op dit moment vraag ik me toch af of de koersen van AI/Tech gebaseerd zijn op de realiteit. Een belegger die zich dat nu niét afvraagt, dié weet niet wat ie doet of heeft te veel geld...
Even naar de P/E ratio’s kijken van de big tech groeiaandelen:

Alphabet 23.6
Microsoft 36.6
Amazon 50.0
Nvidia 64.6
ASML 47.8
Besi 58.11

Nu een paar waarde aandelen

Coca cola 27,2
Mc Donalds 20.94
LVMH 22.19
Danone 43.44

Ik zie nog niet dat de tech aandelen niveaus hebben van de dotcom crisis. Ze zijn duur, maar groeien ook hard.

Wat heb je liever: een aandeel met een P/E ratio van 40 die elke x jaar zijn winst ziet verdubbelen, of een aandeel met een P/E ratio van 25 waarbij de winst slechts licht groeit of nagenoeg hetzelfde blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

aljooge schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Alphabet 23.6
Microsoft 36.6
Amazon 50.0
Nvidia 64.6
ASML 47.8
Besi 58.11

Coca cola 27,2
Mc Donalds 20.94
LVMH 22.19
Danone 43.44

Ik zie nog niet dat de tech aandelen niveaus hebben van de dotcom crisis. Ze zijn duur, maar groeien ook hard.

Wat heb je liever: een aandeel met een P/E ratio van 40 die elke x jaar zijn winst ziet verdubbelen, of een aandeel met een P/E ratio van 25 waarbij de winst slechts licht groeit of nagenoeg hetzelfde blijft?
Daar doe je LVMH wel wat tekort? Gaat uiteraard om toekomstig potentieel, maar 50PE voor de techstocks zijn wel enorme verwachtingen natuurlijk. Daar zit heel wat in geprijsd en mag het niet tegenzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtJje04DUwgnpr0kpakGFCDucyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4K2fpJq4j4QB66n8x9Qqp9ZX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ3m5N4RTS0xA6AnQGBE_olW6m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6f0yITdQjO6smZRtYWrsnSwK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tuinïnen op 28-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:40

Secsytime

Automagisch

EBITDA is een beetje een bullshit metric (zeg ik zelf als financial), je kan beter naar Net income kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Secsytime schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:25:
[...]

EBITDA is een beetje een bullshit metric (zeg ik zelf als financial), je kan beter naar Net income kijken.
Natuurlijk, maar dat (de trend) wijkt in dit geval niet veel af. En dat samen met een goede balans, lijkt geen verkeerde investering. Ben er verder niet ingedoken overigens en staat hier niet op de shortlist, maar zoiets koop ik liever in dan een Besi waar je niet weet wat de volgende dag gaat brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aArjaMo0DaskJQVU-5i9olKkg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNldFfae2p7WXQ8EkmRwrdWC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door tuinïnen op 28-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wat ik dus niet goed begrijp. Daytraden schijnt heel moeilijk te zijn. Snap ik. Tegelijk denk ik neem nou zoiets als ASML. Heeft net een dipje gehad en nu een wat betere dag. Waarom is het zo ingewikkeld om geld te verdienen met daytraden. Je koopt op een tipje voor een paar duizend en verkoopt zonder al te grote winst weer als het wat stijgt. Je herhaalt dit patroon. Waar zit de moeilijkheid in?
@Joel22Ik was even benieuwd: ben je van plan om te gaan daytraden :?
of bedoel je: na een bepaalde tijd > paar weken / maanden weer verkopen met winst ?

en je vraagt wat is de moeilijkheid: stel ASML staat op 1000 €, zakt naar 800 €, je koopt voor een paar duizend, en het zakt naar 700 €, dan moet je dus wachten op winst;
heb je het geduld daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 12:48
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:16:

[...]

[Afbeelding]

Waarom ben ik dan toch ingestapt? Ik volg al lang de Buffet Indicator en die staat al 10 jaar 'overgewaardeerd', in 2021 zelfs nog iets meer dan vandaag. Maar dit artikel heeft me toch overtuigd om niet nog langer te wachten, met de bekende argumenten 'tijd is belangrijker dan timing' en 'op lange termijn komt het sowieso goed'. Dan hoop ik wel dat dit geen tech-bubbel wordt zoals in 2000, want toen duurde het 14 jaar voor de Nasdaq om te herstellen.

Ik verwacht van jullie geen advies hoor, want dat kan altijd verkeerd uitdraaien :) In plaats van nu verkopen zou ik wel nog het 'dal' kunnen afwachten en dan voor een zelfde bedrag bijkopen om wat te compenseren. Maar goed, je weet pas achteraf wat het echte dieptepunt was, net zoals wanneer ik nu zou verkopen en bij het dal weer kopen. Ivm kosten lijkt bijkopen me dan beter, maar dan leg je weer meer eieren in het tech-mandje.
Je realiseert je wel dat je de ene dag vraagt om advies hoe minder bezig te zijn met de beurs en daar allerlei respons en advies op krijgt, dan zegt niet meer naar je portefeuille te kijken en een dag later dit weer post? Is dat logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Alphabet 23.6
Microsoft 36.6
Amazon 50.0
Nvidia 64.6
ASML 47.8
Besi 58.11

Coca cola 27,2
Mc Donalds 20.94
LVMH 22.19
Danone 43.44

Een P/E van 50 hebben we eerder al gehad :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-Mx0gQAISq2jDrp6BnY3AAbTZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EfcGuT9ImXJhxZ5rXaa5xGT5.png?f=fotoalbum_large

In deze iets oudere grafiek zag het er nog redelijk uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEeh4p_WytnoT1lPChl16xxm4e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BoF4OFfp2n6VfwsPeSOoQ33c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Atomius schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Je realiseert je wel dat je de ene dag vraagt om advies hoe minder bezig te zijn met de beurs en daar allerlei respons en advies op krijgt, dan zegt niet meer naar je portefeuille te kijken en een dag later dit weer post? Is dat logisch?
Nee, ik ben zelf nog zoekende :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

In deze grafiek uit april zag het er nog redelijk uit:

[Afbeelding]
Ik begrijp werkelijk niet waarom je een grafiek post dat loopt tot 2016, van voor de opkomst van AI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet waarom je een grafiek post dat loopt tot 2016, van voor de opkomst van AI.
Je moet enkel naar het stukje rond het jaar 2000 kijken. Of is een P/E van 50 met AI anno 2024 geen probleem meer? (oprechte vraag, ik weet niet wat er nog allemaal meespeelt)

Eens kijken wat AI zegt over AI-aandelen :P
Beleggen in AI-aandelen op dit moment is een genuanceerde beslissing, met zowel hoge potentie als aanzienlijke risico's. Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen op basis van de gegeven meningen:

Positieve Indicatoren:

1. Langetermijnpotentieel:
- AI wordt vergeleken met transformatieve technologieën zoals personal computers en het internet, wat suggereert dat het de samenleving fundamenteel kan veranderen en enorme nieuwe markten kan creëren.
- Techgiganten zoals Google en Microsoft investeren zwaar in AI, wat wijst op een sterk institutioneel geloof in toekomstige winstgevendheid.

2. Huidige Marktprestaties:
- Aandelenkoersen van belangrijke AI-spelers (Google, Microsoft, Nvidia) zijn aanzienlijk gestegen, wat een groot vertrouwen en interesse van investeerders toont.

3. Brede Toepassingen:
- AI wordt al gebruikt voor verschillende praktische toepassingen zoals documentvertaling, het schrijven van e-mails en hulp bij coderen, met verwachtingen voor veel bredere toekomstige toepassingen.

Negatieve Indicatoren:

1. Potentiële Bubbel:
- Analisten waarschuwen voor een financiële bubbel, waarbij de huidige investeringsniveaus de verwachtingen voor de korte termijn inkomsten ver overschrijden.
- Goldman Sachs en Barclays benadrukken zorgen over de duurzaamheid van AI-investeringen en de kloof tussen uitgaven en inkomsten.

2. Hoge Kosten en Onzekere Opbrengsten:
- Het ontwikkelen en uitvoeren van AI-technologieën is momenteel erg duur en de tijdlijn voor het rendement op deze investeringen is onzeker.
- Het rendement op investering in AI wordt in twijfel getrokken, waarbij sommige analisten wijzen op het beperkte aantal zeer succesvolle AI-producten tot nu toe.

3. Marktscepsis:
- Er is groeiende scepsis op Wall Street over de directe winstgevendheid van AI-ondernemingen, wat kan leiden tot volatiliteit en mogelijke correcties in de aandelenkoersen van AI.
- De historische parallel met de dot-com bubbel suggereert dat hoewel de technologie zal groeien, veel bedrijven kunnen falen voordat de markt stabiliseert.

Conclusie:

Gezien deze punten kan beleggen in AI-aandelen voordelig zijn voor degenen met een hoge risicotolerantie en een langetermijn beleggingshorizon. Hier zijn enkele strategische overwegingen:

- Diversificatie: Overweeg om uw beleggingen te spreiden over meerdere bedrijven die betrokken zijn bij AI-technologie, in plaats van te concentreren op één enkele AI-aandeel.

- Due Diligence: Evalueer zorgvuldig de financiële gezondheid, strategische plannen en AI-specifieke initiatieven van de bedrijven die u overweegt.

- Langetermijnvisie: Wees voorbereid op kortetermijnvolatiliteit en mogelijke correcties. De langetermijnimpact van de technologie zal waarschijnlijk significant zijn, maar het pad kan hobbelig zijn.

- Trends Monitoren: Blijf geïnformeerd over ontwikkelingen in AI-technologie, regelgevende veranderingen en marktsentiment om tijdige beslissingen te nemen.

Beleggen in AI-aandelen is geen gegarandeerde snelle winst, maar kan een waardevolle toevoeging zijn aan een gediversifieerde portefeuille als het met voorzichtigheid en een langetermijnvisie wordt benaderd.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:15:
[...]

In deze iets oudere grafiek zag het er nog redelijk uit:

[Afbeelding]
Die grafiek heeft de coronadip in 2019 geplaatst 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Die grafiek heeft de coronadip in 2019 geplaatst 8)7
Ik denk dat de streepjes op de x-as het midden van het jaar moeten voorstellen, is idd niet duidelijk zo. Maar goed, het ging over de PE-ratio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Je moet enkel naar het stukje rond het jaar 2000 kijken. Of is een P/E van 50 met AI anno 2024 geen probleem meer? (oprechte vraag, ik weet niet wat er nog allemaal meespeelt)

Eens kijken wat AI zegt over AI-aandelen :P

[...]
Rond 2000 ging het over gemiddelden, de hierboven geschetste P/E ratio’s gaan over individuele aandelen die veel groei laten zien. 2000 was de tijd van World online, Newconomy en KPNQwest, waarbij internet aandelen door het dak gingen zonder dat ze zelf enige winst hebben gedraaid, maar ook gewone aandelen als Aegon, KPN, Ahold onrealistisch hoog stonden.

Nu, bij een NVidia of een Amazon is er wel sprake van winst en laten ze hoge groeicijfers zien. De bedrijven hoeven ook niet te lenen om hun groei te financieren, ze kunnen de investeringen zelf betalen uit vrije cashflow.

De vergelijking met 2000 gaat denk ik mank, er is nu wel degelijk een gefundeerde koersgroei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Rond 2000 ging het over gemiddelden, de hierboven geschetste P/E ratio’s gaan over individuele aandelen die veel groei laten zien. 2000 was de tijd van World online, Newconomy en KPNQwest, waarbij internet aandelen door het dak gingen zonder dat ze zelf enige winst hebben gedraaid, maar ook gewone aandelen als Aegon, KPN, Ahold onrealistisch hoog stonden.

Nu, bij een NVidia of een Amazon is er wel sprake van winst en laten ze hoge groeicijfers zien. De bedrijven hoeven ook niet te lenen om hun groei te financieren, ze kunnen de investeringen zelf betalen uit vrije cashflow.

De vergelijking met 2000 gaat denk ik mank, er is nu wel degelijk een gefundeerde koersgroei.
Ok, dat is duidelijk. Als ik het nu opnieuw bekijk vind ik dat ik toch overexposure heb, met de Mag7 in Amundi SC ETF en in AI & Big data, terwijl die ook al de grootste zijn in MSCI World en ook in Emerging Markets zijn TSMC en Samsung bij de grootste, dus ook via die ETF's kan je er een graantje van meepikken. De overige 4 ETF's die ik volg hebben minder/niks met technologie te maken. Misschien kies ik voor die eerste twee wel eieren voor mijn geld bij -15 of -20%. Dat maak ik later dan wel goed met de gemengde ETF's. Misschien eindig ik zoals sommigen hier wel met 1 of 2 globale/gemengde ETF's, afhankelijk van waar ik me goed bij voel. Al doende leert men en iedereen betaalt wel wat 'leergeld'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
JAN-B schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:51:
[...]

@Joel22Ik was even benieuwd: ben je van plan om te gaan daytraden :?
of bedoel je: na een bepaalde tijd > paar weken / maanden weer verkopen met winst ?

en je vraagt wat is de moeilijkheid: stel ASML staat op 1000 €, zakt naar 800 €, je koopt voor een paar duizend, en het zakt naar 700 €, dan moet je dus wachten op winst;
heb je het geduld daarvoor?
Het is vooral beurswereld leren begrijpen, zelf tot nu toe alleen wat passief belegd met lange horizon.
Nouja het gaat inderdaad om durven beleggen en rustig blijven als het minder gaat. Mijn vader verkocht weleens als het minder ging terwijl de meeste stabiele bedrijven uiteindelijk wel weer bijtrokken :). Daytraden eigenlijks niet, het gaat mij meer om zelf beleggen vs laten beleggen. Daarvoor probeer ik eerst wat meer begrip te krijgen van het hele ‘spel’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 08:34
Goedemorgen, wellicht is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik krijg het zo snel niet gevonden.
Maken jullie wel eens gebruik van zulk soort tooling --> klik ?
Om een beeld te verkrijgen? Nu houd ik mijn dividend bij in Excel maar zou leuk zijn als het ook automagisch ging.

Daarnaast; lezen jullie wel eens magazines ofzo met interessante artikelen aangaande de beurs? Zo ja, wat zou een interessante magazine kunnen zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ironheart schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:37:
Goedemorgen, wellicht is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik krijg het zo snel niet gevonden.
Maken jullie wel eens gebruik van zulk soort tooling --> klik ?
Om een beeld te verkrijgen? Nu houd ik mijn dividend bij in Excel maar zou leuk zijn als het ook automagisch ging.
Zoek maar eens op Portfolio Performance.
Zoiets moet je niet online gaan bijhouden bij een of andere vage 3de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:57
Slonzo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Zoek maar eens op Portfolio Performance.
Zoiets moet je niet online gaan bijhouden bij een of andere vage 3de partij.
Eeeeeeeeeyyy gebruik het al jaren, klik per ongeluk op de link en zie nu pas dat de Android app er eindelijk is. Helemaal gemist joh. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 29-07-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij BND heb je een tool om te kijken wat beleggen oplevert. Als ik die tool invul lijkt het er telkens op dat wanneer je in een keer zeg €100.000 stort dit echt niet veel oplevert, vooral niet als je dit vergelijkt met zeg €1000 per maand voor 20 jaar. https://new.brandnewday.nl/wat-levert-beleggen-u-op/ Dus bij maandelijks sparen levert dat ongeveer evenveel op als dat ik direct een ton stort. Dat is toch gek want die ton kan toch direct en dus veel langer "werken" voor mij, of begrijp ik iets niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52
@Verwijderd

€100k in 1 keer:
Uw verwachte eindkapitaal in 2044 bij een...
Verwachte markt
€ 290.893
Slechte markt
€ 75.667
Goede markt
€ 880.477
En €1k per maand, totale inleg dus €240k:
Uw verwachte eindkapitaal in 2044 bij een...
Verwachte markt
€ 440.441
Slechte markt
€ 186.803
Goede markt
€ 935.409
Wat vind je hier niet logisch aan? In het 2e voorbeeld leg je 2,4x zoveel geld in..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 183 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij