Gewoon in blijven leggen, liefst op vaste periodes bv 1 keer per maand , op die manier doe je aan DCA (dollar cost average) en daarmee win je op de lange termijn altijd, zelfs al stap je op een alltime high in.
Ik ben ook recent weer begonnen met geld inleggen en uiteraard ook op de piek gekocht dus sta ook in de min (wie zegt dat mensen de markt niet kunnen timen

) maar dat komt vanzelf goed. Gewoon altijd blijven kopen, zowel bij een stijgende als bij een dalende markt.
Een simpel voorbeeld van wat DCA kan doen:
Stel je koopt 10 maanden lang elke maand een ETF voor 1000 euro. De beginwaarde van het ETF is 100 euro, je kunt er dan 10 kopen. De maand erna stijgt de prijs naar 120 euro dus je kunt er nu minder bijkopen, 8 ipv 10 maar dan in maand 3 stort de markt in, een beurskrach. Je raakt niet in paniek ondanks dat je ETF de helft in waarde verliest en je kunt er nu (bijna) 17 bijkopen want alles is in de aanbieding
Zo loopt het nog een paar maanden door terwijl de beurs weer opkrabbelt en weer eindigt met een prijs van 100 euro. Doordat je DCA hebt toegepast is je gemiddelde aankoopprijs (GAK) gedaald naar 87,50 en heb je maar liefst 119 stukken in handen. Je inleg van 10.000 euro is nu 11900 waard geworden, ofwel: 19% rendement ondanks (of juist dankzij) de beurskrach en ondanks exact dezelfde waarde van de ETF als waar je mee begonnen bent.
Lang verhaal kort: Blijven inleggen en ook als de beurs instort gewoon blijven bijkopen (liefst nog wat meer dan je normaal deed als je echt ballen hebt). Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten zeggen ze wel eens.
Ik heb tijdens de pandemie stap 1 wel gedaan: Flink ingekocht maar stap 2 wat minder goed gedaan, ben te vroeg uitgestapt en mijn winst véél te vroeg genomen. Was toen al blij met 10% rendement in een paar dagen maar als ik had blijven zitten was het nu richting de 300% gegaan
Deze strategie vereist wel:
1) Dat je niet nerveus wordt als je inleg ineens halveert in waarde
2) Dat je geld aan de kant hebt staan om bij te kopen
3) En het belangrijkste: Je moet het vertrouwen hebben dat het bedrijf waar je aandelen in hebt de economische malaise overleeft. Zeker als je in losse aandelen investeert is het belangrijk om van te voren goed de financials door te lezen en de risico's te begrijpen voor wanneer het economisch minder gaat. Je zit niet echt relaxed als je in bedrijven geinvesteerd hebt die er financieel niet best voor staan en wel eens op de fles kunnen gaan tijdens een recessie of andere economische tegenwind.
( Met een ETF wat minder relevant omdat die van zichzelf al gediversificeerd zijn maar je hebt ook riskantere ETF's. )
50% omlaag betekent wel dat je 100% weer omhoog moet voor je weer op het oude niveau zit, dat is het gevaar van leverage. Het gaat uitvergroot omhoog maar ook uitvergroot omlaag en maak dat maar weer eens goed met de opwaartse bewegingen.
Niet iets om je geld in te stoppen en te laten staan, echt iets voor daytrading.
[
Voor 34% gewijzigd door
Metro2002 op 26-07-2024 19:09
. Reden: typos ]