Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Een aandeel kopen blijft altijd een gok hoe goed je ook onderzoek doet, er zijn teveel variabelen om 100% zeker te zijn.
Tot op zekere hoogte wel ja, 100% zekerheid bestaat niet. Maar je hebt gokken en je hebt gokken. Er is nogal een verschil tussen een aandeel kopen omdat de prijs 20% is gezakt, of een aandeel kopen nadat je het bedrijf en de sector hebt onderzocht, jaarverslagen hebt gelezen, de markt begrijpt en een hypothese hebt op waarom dit bedrijf zou kunnen gaan outperformen.
Brainstormen en andere vragen wat hun kijk daarop is, daar is een forum voor bedoeld.
Klopt. Maar nu vraag je alleen maar in 2 zinnen wat anderen ervan vinden zonder zelf iets in te brengen. Als je hier een verhaal had gedeeld over waarom je hebt geïnvesteerd in Air France/KLM, maar dat je gezien de koersdaling nu begint te twijfelen dan is dat een mooie start voor een discussie. Nu voelt het meer alsof je hier kant en klaar advies komt vragen omdat je zelf je huiswerk niet wilt doen. Dat staat je natuurlijk vrij maar besef je wel dat je dan dus vooral achter anderen aan aan het aanlopen bent.
Met dit aandeel vind ik gewoon erg lastig momenteel en weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat als ik een vraag stel, ik mij dan gelijk achter de oren moet gaan krabben maar goed.
Ik ben wel benieuwd wat voor soort antwoorden je dan had gehoopt te krijgen. Verwacht je dat iemand voor jou het hele weekend research gaat doen en een epistel schrijft over de luchtvaartsector en de positie van Air France/KLM daarin? En wat de factoren zijn waarop AF/KLM zich onderscheid, en wat de mogelijke redenen zouden kunnen zijn voor over of under performance? Of wil je van iemand anders horen "ik heb de boel verkocht, wordt niks meer" zodat jij daarna hetzelfde kan doen?
Vind het inderdaad wel lastig om de juiste aandelen te kiezen.
Vandaar dat ik vaak op foras lees, soms hebben ze gelijk maar soms helaas ook niet.
Mijn totale portfolio zit mooi in de plus, prima rendementen.
Dan is het juist slim om nu niet teveel te gaan kijken naar welke aandelen je wilt kopen, maar juist meer te gaan leren over stock picking. Welke strategieën er bestaan, hoe je die kan toepassen, en daar eens mee gaan experimenteren. Daar zijn veel blogs en podcasts over te vinden, bijvoorbeeld Jong Beleggen. Er zitten hier veel mensen met ervaring en expertise die ze graag delen. Dat is ook een stuk interessanter discussievoer dan de glazen bol vragen zoals "gaat de koers van AF/KLM nog lager of niet?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25

Soullie

Planeshift

Nike gaat ook hard onderuit vandaag zeg -18%

[ Voor 50% gewijzigd door Soullie op 28-06-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Soullie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:21:
Nike gaat ook hard onderuit vandaag zeg -18%
Hey je moet niet zitten aan m'n nikies :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
49euro schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Precies en dan komen we bij mijn punt aan. Ik reageerde op iemand die aangaf dat Tesla alleen werd beoordeeld op auto verkopen. Dat is dus niet zo, de dromen zitten al in de huidige koers verwerkt.
We zijn nu een aantal weken verder en Tesla tikt inmiddels de 200 dollar aan we stond op moment van schrijven op 160 dollar. Er zit nog voldoende rek in het aandeel. Ark invest geeft een target af van 2000 dollar voor 2027.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:22:
[...]

We zijn nu een aantal weken verder en Tesla tikt inmiddels de 200 dollar aan we stond op moment van schrijven op 160 dollar. Er zit nog voldoende rek in het aandeel. Ark invest geeft een target af van 2000 dollar voor 2027.
Waarmee ze een totale outlier zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIcDbxTknvk7qLupNmktGzPYBwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBOIBnk62Y0EpFEjdLERHFq6.jpg?f=fotoalbum_large
https://archive.ph/fJ4ZM

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toch wel een teleurstelling tegenover de $3000 volgend jaar.. https://ark-invest.com/ar...dels/tesla-price-target-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Misschien is Tesla shorten wel iets voor je want ze staan al boven de 183 dollar, dan ben je niet de enige.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 29-06-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Misschien is Tesla shorten wel iets voor je want ze staan al boven de 183 dollar, dan ben je niet de enige.
Misschien moet je eens serieus blijven. Je bent geen uniek ziel in een wereld van Tesla haters. Maar je hebt nog geen zinnig argument aan kunnen dragen waarom Tesla keer 10 gaat behalve "het is niet enkel een auto bedrijf" (duh!). Ik zou het geweldig vinden als het zou gebeuren hoor, want ik sta nu ook al op een dikke winst met ze.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
fsfikke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Misschien moet je eens serieus blijven. Je bent geen uniek ziel in een wereld van Tesla haters. Maar je hebt nog geen zinnig argument aan kunnen dragen waarom Tesla keer 10 gaat behalve "het is niet enkel een auto bedrijf" (duh!). Ik zou het geweldig vinden als het zou gebeuren hoor, want ik sta nu ook al op een dikke winst met ze.
Je hebt mijn commentaar niet gelezen? De markt van humanoid robots (Optimus) alleen is al 10x de huidig marktwaarde van Tesla op dit moment. Laat ik Energy nog buiten beschouwing en FSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Je hebt mijn commentaar niet gelezen? De markt van humanoid robots (Optimus) alleen is al 10x de huidig marktwaarde van Tesla op dit moment. Laat ik Energy nog buiten beschouwing en FSD.
De vraag gaat niet over jouw commentaar, de vraag gaat erom waarom je denkt dat niemand anders dat ziet. Want die zaken staan elk kwartaal benoemd in het shareholder deck. Bovendien lijkt jouw analyse (in hoeverre hier gedeeld) niet bijzonder diepgravend.

PS: ik ben ook long TSLA maar vind dhr Musk intussen wel een ongeleid projectiel.

[ Voor 5% gewijzigd door ErnstH op 29-06-2024 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Welke koers nu 2 weken later op het bord staat is mijn inziens irrelevant voor onze eerdere discussie. De ontwikkelingen die jij aan hebt gehaald betreffen toch meerjarenplannen?

Dat je Cathie Wood erbij haalt is voor mij bovendien het bewijs dat je analyse beperkt is. Wanneer je nu nog gelooft in haar luchtkasteel heb je volgens mij onder een steen geleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik heb sinds april dit jaar dat als ik een overboeking vanaf mijn Rabobank account doe naar Interactive Brokers dat deze eigenlijk direct wordt geweigerd (volgens de Rabobank door een technische fout aan de kant van de ontvangende bank "om technische of administratieve redenen is deze opdracht niet uitgevoerd ..."), waarna de "automatisch retry" volgende poging wel slaagt. Ik zie dus een afschrijving, bijschrijving, en weer een afschrijving van mijn rekening, in een tijdspanne van een paar minuten. Het geld komt ook gewoon aan bij Interactive Brokers. Herkent iemand dit toevallig? Ik vind het vooral er slordig uitzien in mijn overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06

G83

Ja heb ik ook, ook vanaf Rabobank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:16
G83 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:55:
Ja heb ik ook, ook vanaf Rabobank
Ik werd pas geleden gebeld door Knab vanwege een overboeking naar IB, of dit klopte en ze wilde waarschuwen voor beleggersfraude. Je zou er toch vanuit gaan dat zo’n grote partij wel bekend is bij de bank. Temeer daar ik er al jaren geld naar stort en er nu ineens aandacht voor is. De medewerker had ook nog niet eerder van interactive brokers gehoord…

Misschien dat er bij Rabobank nu ook eerst in een interne check is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
De persoon van de Rabo die ik sprak meldde dat de weigering niet vanuit de Rabobank kwam, maar van de ontvangende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
Ik heb het ook van de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
ErnstH schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:53:
Ik heb sinds april dit jaar dat als ik een overboeking vanaf mijn Rabobank account doe naar Interactive Brokers dat deze eigenlijk direct wordt geweigerd (volgens de Rabobank door een technische fout aan de kant van de ontvangende bank "om technische of administratieve redenen is deze opdracht niet uitgevoerd ..."), waarna de "automatisch retry" volgende poging wel slaagt. Ik zie dus een afschrijving, bijschrijving, en weer een afschrijving van mijn rekening, in een tijdspanne van een paar minuten. Het geld komt ook gewoon aan bij Interactive Brokers. Herkent iemand dit toevallig? Ik vind het vooral er slordig uitzien in mijn overzicht.
Meld je de storting wel van te voren aan bij interactive brokers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
helloitsme schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Meld je de storting wel van te voren aan bij interactive brokers?
Ja, altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier in het topic daytraders? Welke apps gebruiken jullie hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:54:
Ik zie altijd die 'recensies' van die cursussen van Rob Wessels met z'n 2 kompanen in de krant. Lijkt me iets waar ik ver vandaan blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:54:
Ik neem aan dat iedereen de app van zijn eigen broker gebruikt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Ik zie altijd die 'recensies' van die cursussen van Rob Wessels met z'n 2 kompanen in de krant. Lijkt me iets waar ik ver vandaan blijf.
Die betaalde cursussen zijn sowieso overbodig. Ik leerde alles wat ik moest weten over daytraden gratis via youtube :7 YouTube: The Truth About Day Trading

Het mooie is dat je op deze manier ook geen speciale apps nodig hebt! d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 02-07-2024 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 21:26
Charly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Die betaalde cursussen zijn sowieso overbodig. Ik leerde alles wat ik moest weten over daytraden gratis via youtube :7 YouTube: The Truth About Day Trading

Het mooie is dat je op deze manier ook geen speciale apps nodig hebt! d:)b
Haha die comment bij deze video van Ben Felix.
"This is why I recommend night trading instead."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 13:35
Is er ergens al een overzicht van brokers? Lijkt geen apart topic voor te zijn dus informeer er hier toch nog even naar. Een favoriete broker onder tweakers, of altijd voor- en nadelen en afweging per persoonlijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
dZinee schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:52:
Is er ergens al een overzicht van brokers? Lijkt geen apart topic voor te zijn dus informeer er hier toch nog even naar. Een favoriete broker onder tweakers, of altijd voor- en nadelen en afweging per persoonlijke situatie?
Die vraag komt hier iedere twee pagina’s terug. Even zoeken dus.

Het antwoord wisselt per jaar.

In de basis zou ik zeggen: beleg lekker bij je huisbank. Alles onder 1 dag, lekker makkelijk.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Panzer_V schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:55:
[...]

In de basis zou ik zeggen: beleg lekker bij je huisbank. Alles onder 1 dag, lekker makkelijk.
Voor de NT fondsen inderdaad een goed idee maar voor losse aandelen en opties zeker niet hoor zijn veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik gebruik Rabo, beetje beperkter aanbod maar wat ik wil kopen is er.

Ik heb wel Trade Republic, die gebruik ik eigenlijk wel vaak voor de 1% cashback en dat gaat in etfje.
Ik heb een giro account maar die gebruik ik eigenlijk bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 13:35
Panzer_V schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Dank voor de snelle reactie @Panzer_V. Het leek mij inderdaad een veel voorkomende vraag, vandaar dat ik dacht dat iemand misschien een overzicht had gemaakt van tweakers favorieten. Persoonlijk ben ik nu niet echt tevreden over mijn huisbank maar dat is wellicht een ander verhaal. Maar ik snap wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:32:
Zal het nog goedkomen bij Airfrance KLM?
Had een kleine positie ingenomen want ik dacht dat de bodem wel bereikt was maar het is flink gezakt nog afgelopen maand 😅
@NicoHF
Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag, maar dan voor een bekend NL Postbedrijf 8)
Ik sta nu 73% rood, en het blijft maar zakken :(
Zal het nog goedkomen :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
JAN-B schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:32:
[...]

@NicoHF
Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag, maar dan voor een bekend NL Postbedrijf 8)
Je verwacht toch zeker niet dat dit nog goedkomt? Dat aandeel moet dus bijna 200% stijgen voor een break-even voor jou.

Vraag jezelf af waarom je niet eerder verkocht hebt. Wat was je verwachting toen je het kocht? Waarom heb je niet verkocht? Zou je het aandeel nu kopen? Wat vind je van de prijs/ wat zijn je verwachtingen voor de toekomst?

De vraag ‘komt iets nog goed’ hoort niet thuis in de beleggings wereld.

De vraag ‘wat is mijn verwachting voor het komende jaar/ komende paar jaren en zou ik op basis daarvan dit aandeel nu kopen’ wel. Is deze laatste vraag neen, dan moet je nu direct verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19
dZinee schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Dank voor de snelle reactie @Panzer_V. Het leek mij inderdaad een veel voorkomende vraag, vandaar dat ik dacht dat iemand misschien een overzicht had gemaakt van tweakers favorieten. Persoonlijk ben ik nu niet echt tevreden over mijn huisbank maar dat is wellicht een ander verhaal. Maar ik snap wat je bedoeld.
Bij de huisbank voor simpel beleggen, als je meer wilt wordt doorgaans Interactive Brokers (IBKR) aangeraden.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
ErnstH schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:53:
Hier idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 21:02
JAN-B schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:32:
[...]

@NicoHF
Het is pas verlies als je je verlies neemt.
Netzoals dat winst pas winst is wanneer je het neemt.

Risico bij individuele aandelen is doorgaans groter dan een goed gespreide ETF.

Wat is er tussen nu en de virtuele 73% negatieve return gebeurt? Is de wereld/industrie/bedrijf zo erg gedraaid, of gaat het hier om een overreactie?

Als jij denkt dat het bedrijf nog steeds de kracht heeft om op 100% +je verwachte rendement te komen, dan houden ze nu met -73% een grote uitverkoop, en zou je het als koopkans kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 12:34

Duinkonijn

Huh?

Zie het als een gokje… leg je dubbele inleg er in en kijk hoe het over een jaar is. Uitgaande van 2020-2021.
Zo handel ik met de 10..15 bedrijven die ik in mijn portefeuille heb.

Wat zegt je gevoel / wat zegt je verstand.

Persoonlijk denk ik dat ze meer gaan veranderen naar een pakketdienst qua kaarten..

Maar alles wat een begin heeft, heeft een eind.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
appel001 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:31:
[...]

Netzoals dat winst pas winst is wanneer je het neemt.
Grappig dat zie ik met aandelen precies andersom. Dat verlies is er al. Zeker met aandelen als PostNL en KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
PostNL focust zich op de pakketmarkt in Nederland. DHL doet dat echter ook, met een flink schaalvoordeel en lagere overhead. PostNL is rijp voor een overname. Het is alleen de vraag wanneer dat gaat gebeuren

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 04-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik heb postNL precorona gehad (meer geluk dan wijsheid), toen het aandeel richting 4 euro ging heb ik het verkocht.

Ik denk dat postNL alleen weer in waarde stijgt als die czech de boel mag overnemen en het kan samenvoegen met zijn engelse post firma. (en dit zie ik de nederlandse staat nooit goedkeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 08:16
Even een vraagje als ik mag.

Momenteel beleg ik €1500 per 3 maand in 3 ETF's:
- EMIM (voor mijn metekind)
- IWDA (voor mijzelf)
- VWCE (voor mijn dochter)

Kan ik eventueel een ETF schrappen en een andere erbij nemen, of bv alles in 1 port gooien (IWDA) en dan rendement per jaar berekenen en gewoon dat deel aan mijn dochter/metekind geven als ze 18j zijn of als je het nodig hebben?

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
dZinee schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:52:
Ik gebruik Degiro, maar ze zijn ETF's aan het schrappen waardoor ik twijfel om naar Saxo bank te gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
Levii schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:02:

- IWDA (voor mijzelf)

Kan ik eventueel een ETF schrappen en een andere erbij nemen, of bv alles in 1 port gooien (IWDA) en dan rendement per jaar berekenen en gewoon dat deel aan mijn dochter/metekind geven als ze 18j zijn of als je het nodig hebben?

Ik heb alles (privé en 1 pot voor beide kids) bij De Giro gehad. Via Excel alles gescheiden gehouden en berekend. Daar was ik na 1,5 jaar zo klaar mee dat ik het deel van de kinderen heb verkocht en heb ingelegd bij Meesman. Met die keuze ben ik zo blij. Mooi gescheiden portfolio's en inzicht in de rendementen.
Nadeel is dat een deel van mijn rendement (gerealiseerd én ongerealiseerd) bij de Giro is verpest door de toen gekozen opzet. Als startende belegger nooit bij stil gestaan.

Als ik je een advies mag geven is of die ETF's per 'doel' gescheiden houden of overstappen naar een andere broker voor het 'doel'. Anders veel bijkomstige administratie terwijl je gezien de ETF's vooral passief wilt beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

- IWDA (voor mijzelf)

Beleg je die 1500 euro maandelijks ook gelijk 500/500/500?
Voor mijn kinderen is dit zo en voor hen maak ik eigenlijk geen onderscheid.
Ik splits maandelijks een bedrag (afhankelijk van hoeveel we over hebben) over 2 ETF. Wanneer de eerste ooit wil beschikken over dat geld, haal ik gewoon dan de helft af.
Voor de oudste ben ik zogezegd 3 jaar eerder beginnen sparen. Maar ja, de tweede bestond nog niet.

Ik heb dus gewoon een etf-pot voor het nageslacht.
Administratieve opvolging 0.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

- IWDA (voor mijzelf)

Gewoon een broker pakken die je toestaat meerdere potjes/rekeningen/accounts te openen.
Hier bij fitvermogen gewoon 3 rekeningen onder 1 account. Geen gezeur met administratie, alles op mijn naam, maar rekeningen hebben naam van toekomstige doel/kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
Joindry schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Beleg je die 1500 euro maandelijks ook gelijk 500/500/500?
Voor mijn kinderen is dit zo en voor hen maak ik eigenlijk geen onderscheid.
Ik splits maandelijks een bedrag (afhankelijk van hoeveel we over hebben) over 2 ETF. Wanneer de eerste ooit wil beschikken over dat geld, haal ik gewoon dan de helft af.
Voor de oudste ben ik zogezegd 3 jaar eerder beginnen sparen. Maar ja, de tweede bestond nog niet.

Ik heb dus gewoon een etf-pot voor het nageslacht.
Administratieve opvolging 0.0 :)
Die €1500 is "achter de schermen" wel opgesplitst, bv:
- €75 EMIM
- €1275 IWDA
- €150 VWCE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Heeft iedereen over de schenkbelasting nagedacht? Wellicht beter om de portfolio op naam van het kind te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
Er zit weer een half jaar op, tijd op een beetje portfolio te managen en deze te posten om over een half jaar op terug te kijken:

Vrij saai in de ETF's hier.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
50%    |  iShares world IWDA                                            
25%    |  VanEck Dividend leaders TDIV  
7.5%   |  VanEck AEX TDT 
1%     |  iShares global semiconductors SEMI   
----
15%    |   KPN
----
1.5%   |  Cash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:15:
Heeft iedereen over de schenkbelasting nagedacht? Wellicht beter om de portfolio op naam van het kind te zetten.
Inderdaad dit, ik beleg op rekening op naam van de kinderen omdat je anders straks 10% van de waarde boven de vrije schenkgrens aan de staat mag geven.
Nadeel: geen geld van de rekening af mogen halen (want je beheert het wel tot hun 18e maar het is van hen), en op hun 18e kunnen ze alles in 1x uitgeven aan een mooie auto ;)

Ik heb nu door de gescheiden rekeningen wel het 'probleem' dat doordat er 2 jaar tussen de geboortes zit de waardes niet lekker gelijk oplopen. Dus nog even bedenken of en wanneer ik dat rechttrek (nu of bij 'overdracht').

Edit allemaal in NT fondsen trouwens.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Scatman_II schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Inderdaad dit, ik beleg op rekening op naam van de kinderen omdat je anders straks 10% van de waarde boven de vrije schenkgrens aan de staat mag geven.
Nadeel: geen geld van de rekening af mogen halen (want je beheert het wel tot hun 18e maar het is van hen), en op hun 18e kunnen ze alles in 1x uitgeven aan een mooie auto ;)

Ik heb nu door de gescheiden rekeningen wel het 'probleem' dat doordat er 2 jaar tussen de geboortes zit de waardes niet lekker gelijk oplopen. Dus nog even bedenken of en wanneer ik dat rechttrek (nu of bij 'overdracht').

Voor kinderen zou je ook de eenmalig verhoogde vrijstelling kunnen gebruiken:
De eenmalig verhoogde vrijstellingen in 2024:
Schenking van € 31.813 die uw kind vrij mag besteden
Schenking van € 66.268 voor een dure studie van uw kind
Verder heb je natuurlijk de jaarlijkse vrijstelling van €6.633 voor directe kinderen en anders €2.658. €550 resp. €221 per maand. Een prima zakcentje voor tijdens de studie ipv lump sum :)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 04-07-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Get!em schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Gewoon een broker pakken die je toestaat meerdere potjes/rekeningen/accounts te openen.
Hier bij fitvermogen gewoon 3 rekeningen onder 1 account. Geen gezeur met administratie, alles op mijn naam, maar rekeningen hebben naam van toekomstige doel/kind.
Als je je portfolio bijhoudt met een tool zoals Portfolio Performance kan je daar ook virtuele potjes aanmaken onafhankelijk van of je broker dat ondersteunt. Zo kan je investeringen per kind gescheiden bijhouden en per trade de winst/verlies tracken.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-07-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Scatman_II schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Het andere kind krijgt ook pas twee jaar later toegang tot zijn deel toch?
Misschien trekt dat dan weer gelijk.

Mocht je het wel gelijk willen hebben voor beide kinderen dan denk ik dat je beter direct kan doen.
Dan kan dat stuk wat nu mist nog flink rendement maken.

Maar aan de andere kant als beide exact evenveel gaat geven op hun 18de dan maakt dat niks uit dan kan je de eerdere iets minder geven bv.
Maar als het op hun eigen naam staat gaat dat niet op en dan zal je het nu wel gelijk moeten trekken en dat zou ik dan direct doen als ik jou was.

Want een verschil van 100 euro kan dadelijk misschien wel 1000 euro betekenen door rendement misloping

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:15:
Zeker! En ik beleg bewust niet op naam van mijn kinderen.

Staat de rekening op naam van je kind dan krijgt deze op de 18e verjaardag de sleutel van de bank. Op basis van mijn eigen ervaring en die van anderen om mij heen vind ik het niet verstandig om een 18-jarige te voorzien van meer dan 30K aan geld. Zonder dat deze daar wat voor heeft hoeven doen. Oh ja…tot het 23e levensjaar ben jij als ouder verantwoordelijk voor de financiën van je kinderen. Dus ze kunnen het geld er doorheen blazen en dan moet jij ze alsnog onderhouden tot 23 jaar.

Nog los van de verschillen in rendement tussen de kinderen wat er gaat ontstaan.

Neen, ik beleg op eigen naam en bepaal met mijn partner wanneer de kinderen welk bedrag krijgen. De kinderen weten ook van niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 04-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hier ook bewust beleggingen op rekeningen op naam van beide kinderen ivm toekomstige en huidige belastingstelsel. Inclusief een rechterlijke clausule dat ze er niet aan kunnen voor hun 24e, of wel eerder als het met een goed doel is. Als wij er niet meer zouden zijn (heb helaas de praktijkervaring dat je verloofde opeens er niet meer kan zijn) wie er dan de aangewezen personen zijn om tussen de 18 en 24 jaar te beslissen wat een goed doel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:08

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Noord27 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:41:
Hier ook bewust beleggingen op rekeningen op naam van beide kinderen ivm toekomstige en huidige belastingstelsel. Inclusief een rechterlijke clausule dat ze er niet aan kunnen voor hun 24e, of wel eerder als het met een goed doel is. Als wij er niet meer zouden zijn (heb helaas de praktijkervaring dat je verloofde opeens er niet meer kan zijn) wie er dan de aangewezen personen zijn om tussen de 18 en 24 jaar te beslissen wat een goed doel is.
Hoe heb je de rechterlijke clausule ondervangen als ik vragen mag? Moet ik dan denken aan een soort van trust constructie?

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
Ben ook benieuwd hoe en waar je dit geregeld. Bij Saxo leek dit niet mogelijk, zodat ik vooralsnog eigen belegingsrekening en spaarrekeningen voor de kids heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Misschien via een soort van bewindvoerder/curator ?

[ Voor 9% gewijzigd door Duinkonijn op 05-07-2024 09:07 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wij hebben aanvullende eisen laten opstellen door de rechter achter deze rekeningen, waarbij een oom en tante inderdaad bewindvoerder zijn tot hun 24e levensjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Neen, ik beleg op eigen naam en bepaal met mijn partner wanneer de kinderen welk bedrag krijgen. De kinderen weten ook van niks.
Hier weten de kinderen ook van niets maar spaar en beleg wel voor ze. Op hun 18de is het spaargeld naar eigen zeggen uit te geven en voor mij een prima argument als ze om meer vragen. Daarnaast heb ik hetzelfde ingelegd op een beleggersrekening om aan te tonen hoeveel het loont om geld aan het werk te zetten. Na hun 18de zal ik echter de beleggersrekening blijven aanvullen zo lang ze aantonen dat ze er vanaf gebleven zijn en wanneer ze fulltime werken dat ik hun inleg aanvul.

Gaat trouwens ook niet om tienduizenden euro’s (per kind), maar wil ze juist zelf financieel bewust in vermogen en het verschil met geld. Denk ook dat het fiscaal de interessante optie om te helpen bij aanschaf van een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 07:34
@Panzer_V Zo zit ik er ook in. Ik vind het geen prettige gedachte dat mijn kinderen op hun 18e ineens over een voor hen groot vermogen kunnen beschikken.

Ik hoop dat ze op dat moment nog met hun opleiding bezig zijn en ik ze daarbij financieel kan ondersteunen (o.a. collegegeld, studieboeken, kamerhuur) op een manier die passend is. Dat kan betekenen dat ik ze ook de maximale jaarlijks vrijgestelde schenking doe, maar ik ben blij dat ik daar nu nog niet over hoef te beslissen.

Je kunt ze beter op een verstandige manier leren omgaan met geld, dan ze op hun 18e een grote zak geld te geven om schenkbelasting te besparen (teach a man to fish..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Dunedin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:03:
@Panzer_V Zo zit ik er ook in. Ik vind het geen prettige gedachte dat mijn kinderen op hun 18e ineens over een voor hen groot vermogen kunnen beschikken.

Ik hoop dat ze op dat moment nog met hun opleiding bezig zijn en ik ze daarbij financieel kan ondersteunen (o.a. collegegeld, studieboeken, kamerhuur) op een manier die passend is. Dat kan betekenen dat ik ze ook de maximale jaarlijks vrijgestelde schenking doe, maar ik ben blij dat ik daar nu nog niet over hoef te beslissen.

Je kunt ze beter op een verstandige manier leren omgaan met geld, dan ze op hun 18e een grote zak geld te geven om schenkbelasting te besparen (teach a man to fish..).
Wat je zegt.

En om de link met beleggen te maken, je moet juist naar de resultaten uit het verleden kijken (zolang je maar naar alle resultaten kijkt). Doe je dat, dan kom je er achter dat de overheid op het gebied van fiscaal recht zo vaak de boel veranderd dat het haast zinloos is om bij besluiten met een horizon van >5 jaar nog rekening te houden met het fiscaal recht. Je kunt er bijna vanuit gaan dat het dan toch anders is. En dan vervalt in deze specifieke casus het argument fiscaal recht helemaal….en heb je mogelijk de deur opengezet voor je kinderen om op 18 jarige leeftijd over een onverantwoord bedrag te beschikken….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Panzer_V schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Wat je zegt.

En om de link met beleggen te maken, je moet juist naar de resultaten uit het verleden kijken (zolang je maar naar alle resultaten kijkt). Doe je dat, dan kom je er achter dat de overheid op het gebied van fiscaal recht zo vaak de boel veranderd dat het haast zinloos is om bij besluiten met een horizon van >5 jaar nog rekening te houden met het fiscaal recht. Je kunt er bijna vanuit gaan dat het dan toch anders is. En dan vervalt in deze specifieke casus het argument fiscaal recht helemaal….en heb je mogelijk de deur opengezet voor je kinderen om op 18 jarige leeftijd over een onverantwoord bedrag te beschikken….
Dit is allemaal logisch.
Wel altijd even belangrijk om in acht te nemen dat als het bedrag boven een bepaalde grens komt (nu iets meer dan 6k), en het staat NIET op naam van de kinderen, dat je schenkingsbelasting moet betalen als je in 1 jaar meer dan die 6k overmaakt. En als ze 18 zijn jij de vermogenrendements belasting moet betalen over "hun" geld.

Wij hebben blijkbaar geluk gehad. De kinderen sparen graag, dus die ton (dat is niet wat we hebben ingelegd) die we hebben gespaard voor ze op hun (Meesman) rekening groeit alleen maar - ze leggen zelf ook in. Toen ze 18 werden, werden bij wet de tegenrekeningen aangepast naar die van hun. En die 10% per jaar gemiddeld is signifant. 40k hebben ze gewoon via rendement erbij gekregen...We zijn vroeg begonnen (en ik raad iedereen aan om mij heen die het zich kan veroorloven --- het is heel simpel, ik laat het resultaat gewoon zien...)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Dinsdag 9 juli om 19:00 is er een gratis webinar van Saxobank over BOX 3

Wat betekent de veranderde Box-3-belasting voor beleggers?

De Hoge Raad heeft 6 juni over de box-3-belasting beslist. Zolang uw (beleggings)rendement lager is dan het fictieve (forfaitaire) rendement, hoeft u nu toch alleen belasting te betalen over uw werkelijke rendement.

Wat betekent dit voor u als belegger en wat kunt u nu al wel óf nog niet doen? Marcel Piket van FiscAlert brengt u op de hoogte.

Datum:
Di., 09 jul. 2024
Tijd:
19:00 (UTC+02)
Spreker(s):
Hans Oudshoorn (SaxoAcademy), Marcel Piket (FiscAlert)

https://www.home.saxo/nl-nl/insights/events-and-webinars

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 06-07-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Panzer_V schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:35:

Je verwacht toch zeker niet dat dit nog goedkomt? Dat aandeel moet dus bijna 200% stijgen voor een break-even voor jou.
Nee, dat verwacht ik zeker niet.
De vraag ‘wat is mijn verwachting voor het komende jaar/ komende paar jaren en zou ik op basis daarvan dit aandeel nu kopen’ wel. Is deze laatste vraag neen, dan moet je nu direct verkopen.
dat advies > direct verkopen > heb ik hier meer gelezen, maar ja, ik vind het niet prettig om iets met verlies te verkopen; dus wacht ik nog even tot het verlies voor mij acceptabel is.
het gaat trouwens maar om honderden €, niet duizenden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wat is er tussen nu en de virtuele 73% negatieve return gebeurt? Is de wereld/industrie/bedrijf zo erg gedraaid, of gaat het hier om een overreactie?
Wat er gebeurt is :?
Bekijk de grafiek maar, het aandeel is sinds Juli 21 van €4,50 gezakt naar €1,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Net zoals dat winst pas winst is wanneer je het neemt.
Verlies is ook al verlies als het ongerealiseerd verlies is.
Net zoals winst ook al winst is als het ongerealiseerde winst is?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
JAN-B schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:44:

dat advies > direct verkopen > heb ik hier meer gelezen, maar ja, ik vind het niet prettig om iets met verlies te verkopen; dus wacht ik nog even tot het verlies voor mij acceptabel is.
het gaat trouwens maar om honderden €, niet duizenden ;)
Stel je wacht nu no 5 jaar met verkopen. Dan heeft je geld 5 jaar lang niet kunnen renderen in bijvoorbeeld een Global ETF.

Of je verwachting moet zijn dat dit aandeel (PostNL toch?) het de komende 5 jaar beter gaat doen dan een Global ETF. Maar dan zijn we weer terug bij vraag 1. En daarop heb jij neen geantwoord.

Kortom....jij houd jezelf voor de gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

Panzer_V schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Stel je wacht nu no 5 jaar met verkopen. Dan heeft je geld 5 jaar lang niet kunnen renderen in bijvoorbeeld een Global ETF.

Of je verwachting moet zijn dat dit aandeel (PostNL toch?) het de komende 5 jaar beter gaat doen dan een Global ETF. Maar dan zijn we weer terug bij vraag 1. En daarop heb jij neen geantwoord.

Kortom....jij houd jezelf voor de gek.
Wat de boodschap misschien wat beter doet landen bij @JAN-B is dat hij niet de enige is. Natuurlijk verkoopt niemand graag met verlies. Jouw gevoel is echt. Het bestaat bij heel veel mensen. Dat maakt het alleen geen goede raadgever voor jouw beleggingen.

Lees dit maar eens: Wikipedia: Verliesaversie
Of Kahnemann thinking fast and slow als je daar de tijd voor hebt of kan maken deze zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 21:02
oscar82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Wat de boodschap misschien wat beter doet landen bij @JAN-B is dat hij niet de enige is. Natuurlijk verkoopt niemand graag met verlies. Jouw gevoel is echt. Het bestaat bij heel veel mensen. Dat maakt het alleen geen goede raadgever voor jouw beleggingen.

Lees dit maar eens: Wikipedia: Verliesaversie
Of Kahnemann thinking fast and slow als je daar de tijd voor hebt of kan maken deze zomer.
Heeft natuurlijk ook wel wat weg van "sunken cost fallacy".
Wikipedia: Sunk cost

Maar soms is het toch 'beter' om te laten staan. Zeker als het om een klein bedrag gaat. Hoe meer je gaat kopen en verkopen bij kleine bedragen hoe relatief hoger de kosten voor koop/verkoop soms zijn. Dit is ook afhankelijk van je broker.

Er is geen juist antwoord dat op voorhand te geven is. Je kunt nu verkopen, en morgen stijgt je aandeel met 10%. Je kunt nu bijkopen en hij daalt nog eens met 40%. Het kan allemaal. En als je naar postnl kijkt, staat de dividend yield op 7+%, ook niet gek natuurlijk. Maar andere metrics zijn 'misschien' wat minder rooskleurig.

Als je beginnend belegger bent, kan het ook van meerwaarde zijn om het aandeel beter te bestuderen, en je eigen gedrag/emotie daarbij te leren kennen. En hoe zn aandeel zich door het jaar gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zien jullie het beleggen op langere termijn (20-30-40 jaar) in het kader van de limieten van onze planeet?
Kan de wereldeconomie blijven groeien?
(reageren kan ook in dat topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Panzer_V schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Vraag jezelf af waarom je niet eerder verkocht hebt. Wat was je verwachting toen je het kocht? Waarom heb je niet verkocht? Zou je het aandeel nu kopen? Wat vind je van de prijs/ wat zijn je verwachtingen voor de toekomst?

De vraag ‘komt iets nog goed’ hoort niet thuis in de beleggings wereld.

Je kan voor jezelf een plan maken, wat vind je acceptabel? Ik heb jaren geleden Penny stocks geprobeerd, haha wat een klucht was dat. Ik heb die allemaal afgeschreven, en nu voel ik het niet meer. Dat was het plan: geen zorgen meer over maken, leergeld.

Een andere is Palantir. Was toch wel zo'n meme stock, die stortte in aan het einde van de corona. Persoonlijk had ik wel redelijk vertrouwen in de onderliggende waarde, er zijn weinig bedrijven in die sector. Ik stond wel -80% op een gegeven moment. Mijn plan was: deze koers klopt niet, ik wacht op een stijging. En die kwam alsnog, na drie jaar. Ze zitten nu weer op 0% (wat dus een relatieve stijging van 300% betekend) ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:26
XanderDrake schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Je kan voor jezelf een plan maken, wat vind je acceptabel? Ik heb jaren geleden Penny stocks geprobeerd, haha wat een klucht was dat. Ik heb die allemaal afgeschreven, en nu voel ik het niet meer. Dat was het plan: geen zorgen meer over maken, leergeld.

Een andere is Palantir. Was toch wel zo'n meme stock, die stortte aan het einde van de corona. Persoonlijk had ik wel redelijk vertrouwen in de onderliggende waarde, er zijn weinig bedrijven in die sector. Ik stond wel -80% op een gegeven moment. Mijn plan was: deze koers klopt niet, ik wacht op een stijging. En die kwam alsnog, na drie jaar. Ze zitten nu weer op 0% (wat dus een relatieve stijging van 300% bekend) ;)
Heb je ook bijgekocht omdat je er zo'n vertrouwen in had? Of was de gedachte: -80% is niet ver van -100% en als dat gebeurt is dit ook leergeld.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Bobmeister schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Heb je ook bijgekocht omdat je er zo'n vertrouwen in had? Of was de gedachte: -80% is niet ver van -100% en als dat gebeurt is dit ook leergeld.. :P
Nee, want al het geld dat ik er voor over had, zat er al in ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

Alleen: als een los aandeel daalt in waarde en de rest blijft gelijk. Dan daalt de relatieve blootstelling als onderdeel van je portfolio mee. Dus zou je kunnen bijkopen om je risico gelijk te houden. Dat vergt alleen denken in % ipv €.

En wat betreft de invloed van passief beleggen lost het eventuele probleem (wat volgens Ben Felix best meevalt) zichzelf op. Want hoe groter de impact van passief beleggen, des te groter de incentive voor market makers om zich hier actief mee bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
Iemand ervaring met de XAIX ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Levii Ziet er uit als een ETF waarin de grootste holding vrijwel de hele kar trekt. Nvidia zit er voor bijna 10% in. Zou er voor nu zeker niet instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

lligt er aan wat je lange termijn planning is. short nee, long ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Noord27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:39:
@Levii Ziet er uit als een ETF waarin de grootste holding vrijwel de hele kar trekt. Nvidia zit er voor bijna 10% in. Zou er voor nu zeker niet instappen.
Vind je dat wezenlijk anders dan een SP500?
Daar ziet MS op 7,2%, APPL 6,99% en NVDA op 6,68%. Ik vind dat verschil persoonlijk niet zo groot, zelfde orde van grootte zeg maar. Dat gezegd hebbende, ik zit niet in SP500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Noord27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:39:
Zoals hoe 7 aandelen de S&P 500 omhoog pompt en van de rest los trekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Do1AHLdl-gtgGofS86_NYynOas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MywEMMb0h6hDKTnQbsKa3N7.jpg?f=fotoalbum_large

IWM (Russell 2000 ETF, small cap), RSP (equal weighted S&P 500 ETF) en DJI (Dow Jones) gingen een tijdje zijwaarts, terwijl de SPX gemakkelijk op te drijven is door het pumpen van 7 aandelen met de nodige technieken in de derivatenhandel.

Voorbije 2 dagen was het SPX pumpen, dan winst nemen of sell off dat de SPX gemakkelijk 50 dollar in half uur omlaag zet. Leuk voor de traders die opties met minder dan 1 uur looptijd kopen en van 20+ dollar OTM naar 20+ dollar ITM willen zien draaien.

Kapitaal dat uit de S&P 500 gehaald wordt, wordt naar small cap zoals IWM overgeheveld. Dat is wat een stagnerende SPX en omhoog spuitende IWM wilt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@sjorsjuhmaniac De overige 499 in een SP500 kunnen negatieve opvangen. XAIX heeft maar 1/6 (uit het hoofd) van de spreiding. Spreiding is juist een van de speerpunten van een degelijke ETF. Dan zou ik nog eerder kijken naar een Nasdaq ETF met net wat meer spreiding, maar toch zware focus op technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
Noord27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:23:
@sjorsjuhmaniac De overige 499 in een SP500 kunnen negatieve opvangen. XAIX heeft maar 1/6 (uit het hoofd) van de spreiding. Spreiding is juist een van de speerpunten van een degelijke ETF. Dan zou ik nog eerder kijken naar een Nasdaq ETF met net wat meer spreiding, maar toch zware focus op technologie.
Maar dan is je argument dat jij minder vertrouwen hebt in de AI-sector dan @sjorsjuhmaniac, niet dat Nvidia de kar trekt. Het klopt dat de JPMorgans en de Exxons het risico dempen, maar het extra risk-reward is juist de bedoeling van een specifieke sector ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Noord27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:23:
Ben benieuwd welke spreiding je op doelt. Het gaat over een niche etf: ai. Daar zit per definitie weinig spreiding in. Mijn vraag was meer om te begrijpen waar je naar kijkt. Ik vind de spreiding in de big 7 voor deze etf dus bijna net zo evenwichtig als in de sp500. De sp500 heeft alleen veel meer bedrijven in technologie breed. Maar de top 15% is zeer vergelijkbaar.

Anyway. Ik ben altijd benieuwd hoe anderen naar iets kijken. Om zelf van te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Wat @Marrtijn zegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Om toch nog regelmatig na te denken over het wel of niet toevoegen van obligaties aan mijn beleggingen waar invloed op heb (bijvoorbeeld bij de meeste opgebouwde pensioendelen heb ik geen invloed op de wijze hoe de beleggingen in aandelen afbouwen en beleggingen in obligaties opbouwen). Nu zit ik zo goed als 100% (naast wat andere zaken) in aandelen (via één wereld etf).

Het stuk van de Financial Times "The optimal portfolio for the next decade: How investors should adjust the traditional 60/40 investment split" (eerste hit via Google om het volledig te kunnen lezen zonder abo of andere dingen) gaat in op de welbekende verdeling en zet daar ook een historisch plaatje bij op basis van de S&P500 vs 10 jaar VS obligaties. Daar wordt ook aangeraden om open te staan om hier te balanceren afhankelijk van de tijdsperiode (terugkijken is natuurlijk altijd makkelijker dan voorruit kijken). Het is natuurlijk wel weer een 100% VS stuk, maar wel interessant om die terugblik in de geschiedenis te zien waarbij dit wel of niet de beste keuze is geweest voor een vast portfolio.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:06
Vraag is er ook een topic over investeren in start-ups op de beurs? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Yahoo die als een gek opkwam en weer ging. Hoe investeer je uberhaupt in dit soort bedrijven. ALs kind vertelde mijn vader dat hij zich had ingeschreven voor aandelen Ajax toen ze naar de beurs gingen. Hoe kun je zorgen dat je direct bij de launch op de beurs aandelen kan kopen? Hoe kom ik zogenaamde 'Yahoo's' tegen, hoog risicoprofiel en mogelijk grote winst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Joel22 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:21:
Vraag is er ook een topic over investeren in start-ups op de beurs? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Yahoo die als een gek opkwam en weer ging. Hoe investeer je uberhaupt in dit soort bedrijven. ALs kind vertelde mijn vader dat hij zich had ingeschreven voor aandelen Ajax toen ze naar de beurs gingen. Hoe kun je zorgen dat je direct bij de launch op de beurs aandelen kan kopen? Hoe kom ik zogenaamde 'Yahoo's' tegen, hoog risicoprofiel en mogelijk grote winst?
Meestal vinden seed en angel investeringen plaats voordat deze partijen naar de beurs gaan. Anders is het natuurlijk gewoon inschrijven bij je broker voor het aandeel bij de IPO. Aandelen als ASML of Tesla hebben jarenlang onder de 10 gestaan. Dus vaak hoef je er echt niet meteen bij te zijn voor de mogelijk 'grote winst'.

[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 15-07-2024 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Qwerty-273 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:02:
Om toch nog regelmatig na te denken over het wel of niet toevoegen van obligaties aan mijn beleggingen waar invloed op heb (bijvoorbeeld bij de meeste opgebouwde pensioendelen heb ik geen invloed op de wijze hoe de beleggingen in aandelen afbouwen en beleggingen in obligaties opbouwen). Nu zit ik zo goed als 100% (naast wat andere zaken) in aandelen (via één wereld etf).

Het stuk van de Financial Times "The optimal portfolio for the next decade: How investors should adjust the traditional 60/40 investment split" (eerste hit via Google om het volledig te kunnen lezen zonder abo of andere dingen) gaat in op de welbekende verdeling en zet daar ook een historisch plaatje bij op basis van de S&P500 vs 10 jaar VS obligaties. Daar wordt ook aangeraden om open te staan om hier te balanceren afhankelijk van de tijdsperiode (terugkijken is natuurlijk altijd makkelijker dan voorruit kijken). Het is natuurlijk wel weer een 100% VS stuk, maar wel interessant om die terugblik in de geschiedenis te zien waarbij dit wel of niet de beste keuze is geweest voor een vast portfolio.
Een Britse artikel is geschreven voor de Britse context (fiscaliteit). In Nederland worden obligaties belast alsof dat het rendement zo hoog als aandelen is.

Het rendement op US Treasuries noemen de Amerikanen de "risk free rate" als in de banken moeten hoge rente spaarrekeningen aanbieden om te voorkomen dat de mensen hun geld van de bank halen om T-Bills of T-Notes te kopen.

Spaarrente boven 5,0% kan je in de VS vinden: https://www.forbes.com/ad...h-yield-savings-accounts/

Wat de handelaren aan het tracken zijn:
  • Hoe het geld bij de Amerikaanse consumenten op aan het geraken is. Na het maximaliseren van de kredietkaartschulden komt de stijgende delinquency. 2/3 van de Amerikaanse GDP komt van consumentenuitgaven.
  • Zijn er nog meer bedrijven die zoals Pepsi en Delta melden dat de consument naar waar voor z'n geld kijkt? Narratieven beginnen in de pers en media rond te gaan.
    Pepsi and Delta Air Lines both offered subdued financial outlooks as they reported quarterly earnings Thursday, and both cited the same reason: Customers are now becoming more value conscious, after years of struggling with elevated costs.

"The impacts of persistent inflationary pressures and higher borrowing costs over the last few years have resulted in tighter household financial conditions," Pepsi said Thursday in a statement.

As a result, the company said, consumers have become more price sensitive across its entire range of products.
    https://www.nbcnews.com/b...airline-travel-rcna161326
    De consumenten willen niet duurdere vliegtickets betalen.
    Delta CEO Ed Bastian echoed the sentiment in explaining his company's lower outlook for the rest of the year.

“What you see happening is the impact in the domestic marketplace to the lower fare discounting that’s been going on this quarter,” he told CNBC airline reporter Leslie Josephs.

In other words, Delta customers have started to push back on paying top-dollar to travel in the skies.
  • In de supermarkten zien we hoe de kosten en inflatie aan de consument doorgerekend wordt, maar dat kan veranderen als bedrijven marktaandeel verliezen. De consument die niet meer zoveel van bepaalde bedrijven koopt, kan door lagere prijzen overtuigd worden om voor een concurrent te kiezen. Als bedrijven zien dat ze marktaandeel verliezen, dan gooien ze de winstmarges omlaag om marktaandeel te behouden.
  • Als overal de winstmarges omlaag gaan, dan is de S&P 500 niet meer zo aantrekkelijk. De geldstromen komen ook in fasen. Van large cap naar small cap, waren er wat shorts uit IWM gewipt? Daarna de geldstroom naar de grondstoffen. En als het fout gaat, dan zie je zelfs de traders de aandelen voor staatsobligaties inruilen.
Ik laat een aantal zaken buiten beschouwing: bewegingsruimte van de Fed, het dalen van leverage, omslagpunt van het shorten van volatiliteit naar long volatiliteit, het kopen van tail risk hedging,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levii
Ik investeer nu mijn geld in IMIE, maar aangezien ik zelf in de IT sector werk en ik denk dat er in AI en big data nog veel te rapen valt, heb ik “voor de lol” XAIX ook gekocht (kleine €1000).

De bedoeling is om 3- maandelijks 80% in IMIE te storten en 20% in (momenteel) XAIX over een periode van zeker 20j. Als ik zie dat XAIX keldert verkoop ik wel en zoek ik een andere om met te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

flyguy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Voor investeerders in de luchtvaart niet/nauwelijks interessant. Lage marges, enorme capex om operationeel te blijven (ergo, weinig cash over om de aandeelhouders te belonen), gesponsorde staatsconcurrentie (carriers uit het M-O, V-O, etc) en zo kan je nog wel even doorgaan.

Uiteraard zijn er uitzonderingen of periodes van een paar goede jaren, maar in de regel is het bagger.
Dit. Blijf weg van luchtvaart, het gaat zelden omhoog is mijn ervaring. Had een hoop na corona, maar de grote boom is toen uitgebleven.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Joel22 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:21:
Het korte antwoord is, tenzij je een (U)HNWI bent kan je dit niet.

Er zijn wat crowdfunding platforms waar iedereen kan investeren. Dat is echter wel waar je de mindere kwaliteit in de regel vindt. De start-ups die echt veel belovend zijn hebben de VCs voor het uitzoeken. Ondertussen ook in Europa. En bij die VCs moet je vaak in fondsen investeren en slechts bij enkele kan je deal-by-deal doen. Alleen als je geen x bedrag vrij te besteden hebt of een significant salaris, dan kan je geen klant bij ze zijn. (Of bij een VC werken, waardoor ondergetekende in wat spul kon instappen)
Daarnaast moet je rekening houden met hoge kosten (vaak 2/20), moet je echt spreiden want de outliers zorgen voor je totale portfolio winst (de rest gaat failliet, breakeven,. Etc..), gebrek aan liquiditeit, asymetrische info en dilution bij verder financiering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:19
Index fondsen zijn interessant omdat ze volledig geautomatiseerd zijn en daardoor goedkope kosten hebben.
Het nadeel wat je hoort is dat je de markt achterna loopt doordat ze alleen kijken naar hoe groot een fonds is en op basis daarvan kopen of verkopen.

Ik vroeg mij af, als index fondsen te groot worden, kunnen ze dan niet zichzelf versterken en zo instabiel worden? Een aandeel groeit dus de index fondsen kopen bij, dan groeit die nog meer dus kopen ze nog meer, etc...

Een tweede vraag die ik heb,
Zijn er ook fondsen die volledig geautomatiseerd kopen, maar dan op basis van andere parameters? Zoals bijvoorbeeld financiële data of analisten ratings?
Ik ben geïnteresseerd om meer geautomatiseerd te kopen, maar ik zou graag meer spreiden in de achterliggende algoritmes.

Ik heb ook weleens gelezen over een algorithme dat social media analyseerde om aandelen te kopen. Hoe goed werkt dit uiteindelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Deick op 20-07-2024 02:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@Deick Ik ben op zoek naar een algoritme dat voor mij aandelen koopt voordat ze gaan stijgen en verkoopt voordat ze gaan dalen. Totdat ik dat heb gevonden blijft ik gewoon in een wereldaandelenfonds inleggen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marrtijn
Deick schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 02:33:

Ik heb ook weleens gelezen over een algorithme dat social media analyseerde om aandelen te kopen. Hoe goed werkt dit uiteindelijk?
VanEck heeft in Amerika een ETF genaamd BUZZ die precies doet wat jij zegt;
Fund Description
VanEck Social Sentiment ETF (BUZZ) seeks to track, as closely as possible, before fees and expenses, the price and yield performance of the BUZZ NextGen AI US Sentiment Leaders Index (BUZZTR), which is intended to track the performance of the 75 large cap U.S. stocks which exhibit the highest degree of positive investor sentiment and bullish perception based on content aggregated from online sources including social media, news articles, blog posts and other alternative datasets. [link](https://www.vaneck.com/us...ent-etf-buzz/performance/)
Als jij in juli 2021 er 10k in had gegooid, had je nu er nog 8700 van over. Ter vergelijking: 10k in de AEX had je 13.5k opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Index fondsen zijn interessant omdat ze volledig geautomatiseerd zijn en daardoor goedkope kosten hebben.
Het nadeel wat je hoort is dat je de markt achterna loopt doordat ze alleen kijken naar hoe groot een fonds is en op basis daarvan kopen of verkopen.
Volgens mij is het eerder:

Het nadeel voordeel wat je hoort is dat je de markt achterna loopt doordat ze alleen kijken naar hoe groot een fonds is en op basis daarvan kopen of verkopen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Zijn er ook fondsen die volledig geautomatiseerd kopen, maar dan op basis van andere parameters? Zoals bijvoorbeeld financiële data of analisten ratings?
Ik ben geïnteresseerd om meer geautomatiseerd te kopen, maar ik zou graag meer spreiden in de achterliggende algoritmes.
Er zijn growth fondsen die op basis van financiële gegevens aandelen kopen die sterk zouden moeten groeien kopen. Je kan ook fondsen vinden die de ideeën van een individu volgen, zoals die van Cathie Wood's Ark fondsen. Het probleem is dat het moeilijk is de toekomst te voorspellen. Dus in de praktijk doen deze fondsen het vaak slechter dan de markt volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik vroeg mij af, als index fondsen te groot worden, kunnen ze dan niet zichzelf versterken en zo instabiel worden? Een aandeel groeit dus de index fondsen kopen bij, dan groeit die nog meer dus kopen ze nog meer, etc...

Een tweede vraag die ik heb,

Mocht je een algoritme zoeken, hierbij:

https://www.lynx.nl/beurs...atisch-handelen-api-lynx/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Marrtijn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:07:
[...]

VanEck heeft in Amerika een ETF genaamd BUZZ die precies doet wat jij zegt;

[...]

Als jij in juli 2021 er 10k in had gegooid, had je nu er nog 8700 van over. Ter vergelijking: 10k in de AEX had je 13.5k opgeleverd.
10K in berkshire hattaway B geinvesteerd in juli 2021 had nu 15,6K opgeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 23-07-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lukt het jullie om bij een sterke stijging - en vooral daling - niet voortdurend naar je app te kijken of het nog beter/erger wordt? Wat zijn jullie truukjes? De app deïnstalleren zodat je altijd via de site moet kijken? Ik ben beginnen beleggen voor de lange termijn (> 10 jaar), dus verliezen van vandaag zullen wel goedgemaakt worden (9 ETF's verspreid over verschillende regio's en sectoren), maar toch is er wat hoogtevrees. Dit artikel helpt wel om het te relativeren en rationeel weet ik dat ook wel, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:06:
Lukt het jullie om bij een sterke stijging - en vooral daling - niet voortdurend naar je app te kijken of het nog beter/erger wordt? Wat zijn jullie truukjes? De app deïnstalleren zodat je altijd via de site moet kijken? Ik ben beginnen beleggen voor de lange termijn (> 10 jaar), dus verliezen van vandaag zullen wel goedgemaakt worden (9 ETF's verspreid over verschillende regio's en sectoren), maar toch is er wat hoogtevrees. Dit artikel helpt wel om het te relativeren en rationeel weet ik dat ook wel, maar toch.
In je accout staat uiteraard een waarde uitgedrukt in geld. Maar eigenlijk is dat een beetje een mindfuck, want je hebt nu geen geld maar aandelen (net als een auto die nu ook een dagwaarde heeft, ofzo). Je hebt besloten te beleggen voor de lange termijn. Je koopt aandelen/etf van je geld. 1+1 aandelen zijn 2 aandelen. Op dit moment is dat andere gewoon een getal op een scherm zonder emotie of waardeoordeel.

Als je er rationeel naar kan kijken, komt het denk ik vanzelf met de tijd. Voor mensen die wat neurotischer / hoog in emotie zitten is het denk ik moeilijker om los te laten.

Ik denk dat 1 van de beste dingen dan is om zo te kijken van: hè, nu kan ik kopen met korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:42:
[...]

In je accout staat uiteraard een waarde uitgedrukt in geld. Maar eigenlijk is dat een beetje een mindfuck, want je hebt nu geen geld maar aandelen (net als een auto die nu ook een dagwaarde heeft, ofzo). Je hebt besloten te beleggen voor de lange termijn. Je koopt aandelen/etf van je geld. 1+1 aandelen zijn 2 aandelen. Op dit moment is dat andere gewoon een getal op een scherm zonder emotie of waardeoordeel.

Als je er rationeel naar kan kijken, komt het denk ik vanzelf met de tijd. Voor mensen die wat neurotischer / hoog in emotie zitten is het denk ik moeilijker om los te laten.

Ik denk dat 1 van de beste dingen dan is om zo te kijken van: hè, nu kan ik kopen met korting
Ik heb 2 dramatische weken achter de rug. De jaarwinst is bijna geheel weg. Zit wel mooi gespreid, maar het lijkt wel of ze een voor 1 het niet goed blijken te doen. Nu bijkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Ik heb 2 dramatische weken achter de rug. De jaarwinst is bijna geheel weg. Zit wel mooi gespreid, maar het lijkt wel of ze een voor 1 het niet goed blijken te doen. Nu bijkopen?
Je moet bijkopen op het moment dat je dat niet aan iemand anders hoeft te vragen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Je moet bijkopen op het moment dat je dat niet aan iemand anders hoeft te vragen :7
Want als die anderen allemaal ja zeggen ben je eigenlijk alweer veel te laat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Want als die anderen allemaal ja zeggen ben je eigenlijk alweer veel te laat. :P
Nee meer vanwege een stuk eigen verantwoordelijkheid en omdat we alleen zelf in onze portemonnee kunnen kijken. En daarmee samen hangt dat naar anderen luisteren een goede voedingsbodem is om je rot te voelen, bijv als het over een week nog lager staat
Pagina: 1 ... 182 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij