Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:00:
Even iets anders doen jullie hier ook aan kansrijke beleggings tips? Ik zit zelf in Tesla vind het echt een koopje met alles wat er aan komt. Ik denk dat de meeste analisten Tesla niet begrijpen want het is een auto fabrikant maar een ai bedrijf die autos en robots maakt en ook nog de grootste batterij opslag fabrikant is. Zoveel waarde die niet in de koers zit.

Zou dat komen door Elon haters en het feit dat ze geen marketing doen?
Waarom zou de professionele markt niet dezelfde inzichten hebben die jij hebt en alleen maar druk zijn met Elon haten? Als jij die vraag kunt beantwoorden dan heb je zeker een koopje te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Even iets anders doen jullie hier ook aan kansrijke beleggings tips? Ik zit zelf in Tesla vind het echt een koopje met alles wat er aan komt. Ik denk dat de meeste analisten Tesla niet begrijpen want het is een auto fabrikant maar een ai bedrijf die autos en robots maakt en ook nog de grootste batterij opslag fabrikant is. Zoveel waarde die niet in de koers zit.
Het enige wat ze verkopen is auto's.
Ze zijn dus een autofabrikant. Voor een autofabrikant zijn ze ver overgewaardeerd.

Het hele AI stuk is leuk, ze kunnen er alleen niks mee, de hele auto markt met veiligheid etc is extreem gereguleerd. Behalve op een paar test locaties kan de FSD verder de komende jaren of decennia nergens ingezet worden.
Als je hele waarde gebaseerd is op techniek die niet ingezet kan worden of doorverkocht, zit je op een gegeven moment op een dood spoor.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als je een echte AI bedrijf wilt hebben dan pak je NVDA, AMD misschien zelfs Intel dat soort bedrijven of de kleine onbekende en ga je daarmee een gokje wagen

TSLA heb ik zelf persoonlijk niet zo een vertouwen in.
Je ziet het nu al dat autoverkopen terug aan het lopen is terwijl we nog aan de begin fase van elektrische rijden zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Zr40 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:07:
Ik denk persoonlijk dat de meeste analisten Tesla ondertussen heel goed begrijpen. Daarnaast, een beleggingsthesis naar strekking van "Wall Street ziet dit al jaren niet, en ik wel, ondanks alle media-aandacht" is meestal geen recept voor succes.
Flauw antwoord, is dit om goedkoop te kunnen scoren? Ik roep niet zomaar iets. Graag een inhoudelijie reactie.

Ik volg het redelijk goed en als ik iets van Tesla hoor in de media dan is het iets over protesten, minder leveringen of China issues. Terwijl ik niets hoor over robotaxi, Optimus, energy storage of fsd als abonnementsmodel.

Ze kunnen alle recente Tesla's een fsd abo aansmeren en later ook als robotaxi laten verhuren. Zeg maar dag tegen über en lift. Ik vind deze strategie best wel briljant want ze hebben de hele keten in eigen hand. Van productie auto, software tot leveren dienst en verzekering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:43:
... iets van Tesla hoor in de media ...
Het verkopen van nieuws (of de reclame ruimte er naast) heeft natuurlijk een compleet ander doel (scoren met koppen om lezers te trekken om een artikel te lezen - of zelfs te sturen puur en alleen op basis van de koppen). Dan de (beroeps)analisten die echt wel verder kijken dan de koppen in de media voor hun beoordeling van een bedrijf en de bijbehorende waarde.

Omdat aan te vullen, de meeste rapporten van de analysten zullen niet vrijelijk beschikbaar zijn, maar een quote zie je vaak wel terug in artikelen. Om dit artikel van 11 september 2023 aan te halen:
https://markets.businessi...re-is-the-tech-1032621381
The Morgan Stanley Analyst: Jonas on Sunday upgraded Tesla from Equal-Weight to Overweight with a $400 price target. The thesis centered around the transformative potential of Tesla's custom supercomputer, Dojo.

The analyst predicted a surge in Tesla's enterprise value from Dojo — to the tune of $500 billion.

Jonas's logic hinges on Dojo’s abilities beyond just the automotive realm, saying the supercomputer could find applications in diverse industries including robotics, healthcare and security.

Backing his thesis with figures, the Morgan Stanley analyst noted that just as Amazon Web Services became a cornerstone for Amazon.com, Inc.’s (NASDAQ:AMZN) earnings, Tesla Network Services might contribute a sizable chunk — more than 60% by 2040 — to Tesla's EBITDA.

“Ninety-eight of their gross profit in Q2 was from selling cars,” Johnson said in a Schwab Network interview on Monday, “You and others have been saying this is a tech company for the last five years; where is the tech?”
Dat is een analyst die echt wel verder kijkt dan puur de media koppen. Of dat hij het bij het juiste eind heeft, dat is iets wat de toekomst uit kan wijzen. Maar dat is weer een andere discussie.

[ Voor 60% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-06-2024 16:09 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

[...]

Flauw antwoord, is dit om goedkoop te kunnen scoren? Ik roep niet zomaar iets. Graag een inhoudelijie reactie.

Ik volg het redelijk goed en als ik iets van Tesla hoor in de media dan is het iets over protesten, minder leveringen of China issues. Terwijl ik niets hoor over robotax, Optimus, energy storage of fsd als abonnementsmodel.

Ze kunnen alle recente Tesla's een fsd abo aansmeren en later ook als robotaxi laten verhuren. Zeg maar dag tegen über en lift. Ik vind deze strategie best wel briljant want ze hebben de hele keten in eigen hand. Van productie auto, software tot leveren dienst en verzekering.
Speculeren dus.

Ik zie het niet op korte of middellange termijn gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Secsytime schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Speculeren dus.

Ik zie het niet op korte of middellange termijn gebeuren.
Hoezo speculeren? Eind van de zomer gaan er (proef)ritten met robotaxi plaatsvinden. Dus al vrij dichtbij.

Dan volgens jou elke vorm van investeren dus speculeren want je verwacht een koersstijging of daling zonder dat je de toekomst kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:17:
[...]

Hoezo speculeren? Eind van de zomer gaan er (proef)ritten met robotaxi plaatsvinden. Dus al vrij dichtbij.

Dan volgens jou elke vorm van investeren dus speculeren want je verwacht een koersstijging of daling zonder dat je de toekomst kent.
Dat het technisch kan, betekent niet dat het ook gebruikt mag gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De analysten aangehaald door de Nasdaq hebben een gemiddelde prijsrichting van 175 USD, niet al te verschillend van de huidige koers. Daar zitten ook uitschieters bij, zowel omhoog tot 310 USD als omlaag tot 23 USD.
https://www.nasdaq.com/ma...cks/tsla/analyst-research
Based on analysts offering 12 month price targets for TSLA in the last 3 months. The average price target is $174.6 with a high estimate of $310 and a low estimate of $22.86.
Als je één of meerdere analyses van de 32 genoemden niet juist vind. Dan zal je echt meer in de discussie moeten treden op de details.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
[...]

Heb je enig idee hoelang bedrijven als Waymo al proefritten maken? Hoeveel weerstand dit opwekt? Hoe moeizaam het is om vergunningen te krijgen om op plekken met deze auto's rond te rijden? Hoe veel eenvoudiger het is om dit te realiseren in US in tegenstelling tot in Europese steden?

Er is nog een hele lange weg te gaan, zowel op technisch, juridisch als maatschappelijk vlak. Er zijn veel spelers die meedoen aan deze wedstrijd, allen met onuitputtelijke investerings budgetten. Het lijkt vooral een wedstrijd te zijn wie het meeste geld kan verbranden zodat de andere het hebben opgegeven wanneer we maatschappelijk zo ver zijn. Het is dus een gok om op Tesla te wedden wat betreft dit onderwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 07-06-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Heb je enig idee hoelang bedrijven als Waymo al proefritten maken? Hoeveel weerstand dit opwekt? Hoe moeizaam het is om vergunningen te krijgen om op plekken met deze auto's rond te rijden? Hoe veel eenvoudiger het is om dit te realiseren in US in tegenstelling tot in Europese steden?

Er is nog een hele lange weg te gaan, zowel op technisch, juridisch als maatschappelijk vlak. Er zijn veel spelers die meedoen aan deze wedstrijd, allen met onuitputtelijke investerings budgetten. Het lijkt vooral een wedstrijd te zijn wie het meeste geld kan verbranden zodat de andere het hebben opgegeven wanneer we maatschappelijk zo ver zijn. Het is dus een gok om op Tesla te wedden wat betreft dit onderwerp.
Misschien is het eenvoudiger om het in de USA voor elkaar te krijgen, juridische stappen zijn daar ook makkelijker als het mis gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Nee niet van mij.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En hoeveel jaar gaan er eind van de zomer al proefritten plaatsvinden? Snelle Google leert me dat in Mei 2017 volgens Elon ze dat jaar nog geheel autonoom van LA naar New York zouden rijden.

Geen enkele autofabrikant komt in de buurt van markt kapitalisatie van Tesla per auto die geproduceerd wordt. Granted Tesla heeft natuurlijk relatief prijzige auto's, maar alsnog. Dus het lijkt mij ook niet eerlijk om te stellen dat Tesla als gewoon een willekeurige autofabrikant gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dat is heel jammer, van wie dan wel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
[...]

Ik volg het redelijk goed en als ik iets van Tesla hoor in de media dan is het iets over protesten, minder leveringen of China issues. Terwijl ik niets hoor over robotaxi, Optimus, energy storage of fsd als abonnementsmodel.

Dat hele Tesla wordt sowieso weggevaagd door Chinese merken. De meeste consumenten hebben geen geld om even ruim 60k af te tikken voor een nieuwe auto. Dan koop je liever een Chinese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:19
[...]

Zelfs ik ken dit verhaal al sinds 2020, dus dit is allemaal al jaren ingeprijsd. Als jij denkt dat dit veel beter gaat lukken dan hoe de gemiddelde investeerder hier over denkt, is het inderdaad een koopje.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:36:
[...]

Dat is heel jammer, van wie dan wel :9~
Van @rapture ?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Dat hele Tesla wordt sowieso weggevaagd door Chinese merken. De meeste consumenten hebben geen geld om even ruim 60k af te tikken voor een nieuwe auto. Dan koop je liever een Chinese.
Tijdje terug had je een model 3 voor €40k en in België zelfs voor €35k.
Tesla Y in België voor €35k.
Ze komen regelmatig in de aanbieding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

aljooge schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Tesla mikt niet op de “meeste consumenten”, Chinese merken doen dat wel, enkele uitzonderingen daargelaten. China heeft momenteel meer dan 100 merken die EV’s produceren, die ruimte is er niet in de markt dus zal een groot deel afvallen. Hoe kies je degene die overblijft?
Veel van die merken leveren goedkope EV’s. Aan goedkope auto’s is niets te verdienen. Dus je stelling dat “ Dat hele Tesla wordt sowieso weggevaagd door Chinese merken” lijkt me overdreven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:54:
[...]

* Zr40 kijkt naar zijn cost basis... De waardestijging vandaag is ruim 2x wat ik er oorspronkelijk voor heb betaald :+

Positie wordt ondertussen wel een beetje groot zo. :P Heb 2/3e verkocht.
Inmiddels een jaar verder, en Nvidia evenaart ondertussen Apple en Microsoft qua market cap... :+

Ja, als ik vorig jaar niet had verkocht stond ik er beter voor. Maar spijt heb ik niet, want ik kan mij nog steeds vinden in de redenering van destijds.

Maar nu ze qua market cap bij de top 3 zitten vind ik het tijd om de positie als geheel te herevalueren. Of AI zo waardevol is als hoe de markt impliceert daar ben ik nog niet over uit, maar feit is wel dat het inmiddels voor Nvidia niets nieuws meer is en ik zie niet hoe de fundamentals kunnen stijgen naar het niveau van Apple of Microsoft.

Het laatste stukje NVDA heb ik zojuist verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09

Wat bedoel je precies met een 'kansrijke' belegging? Als ik de chart koppel aan de bedrijfsresultaten, dan zijn er enorm veel andere bedrijven die er momenteel een stuk beter voor staan voor een langdurige belegging. Afgelopen 3 kwartaalcijfers waren lager als verwacht en vooral in het laatste kwartaal is de netto winst van 31,5% naar slechts 5,5% gegaan.

Elk bedrijf heeft iets in de pijpleiding zitten, want stilstand is achteruitgang. Waarin verschilt Tesla daarin met andere bedrijven? Een aandeel kopen op speculatie is totale onzin. Bekijk de chart en bedrijfsresultaten en oordeel zelf.

Tesla staat hier op de watch-list. En wordt pas serieus interessant als het zijn weerstandniveau weet te handhaven op de kritische (van dit specifieke aandeel) van circa $145,-. Anders is de kans reëel dat het niveau van $104,- aan getikt kan worden, hetgeen circa 40% lager ligt als de huidige koers. Dat is een mooi instap moment.

Kort gezegd: Tesla kan momenteel nog 2 kanten op gaan. Ik wacht nog even een duidelijke richting in de chart af om dan pas eventueel in te stappen. Voor nu zou ik toch echt kijken naar een andere 'kansrijke' belegging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oIbn5JV9pEOYPglmnjaoDAaHL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3f7WKs6Q4LeidB7hhrc9wrtl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 07-06-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
NicoHF schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 04:02:
[...]
Heb jij nog tips voor welke ETF of waar ik het makkelijkst zo een ETF kan vinden of überhaupt bestaat?
https://www.justetf.com/en/ is een goede start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik gebruik altijd de morningstar ETF screener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
bij DeGiro had/heb ik Gazprom aandelen. Kan ik daar nog wat mee? Ik wil ze van de hand doen, maar volgens mij kan je daar niet meer in handelen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Dit soort opmerkingen zijn niet nodig

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2024 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 00:04
c-nan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:51:
bij DeGiro had/heb ik Gazprom aandelen. Kan ik daar nog wat mee? Ik wil ze van de hand doen, maar volgens mij kan je daar niet meer in handelen?
Ik neem aan dat het ADR s zijn? Daar kun je niks mee. Je kon ze omzetten naar aandelen en ze bij een Russisch gezinde broker stallen, maar die termijn is verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik denk dat je gelijk hebt. Tesla wordt afgerekend op het aantal verkochte auto’s, terwijl het nog steeds een groeiaandeel is in de andere markten waarop Tesla actief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
bert pit schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:08:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Tesla wordt afgerekend op het aantal verkochte auto’s, terwijl het nog steeds een groeiaandeel is in de andere markten waarop Tesla actief is.
Met een PE van 45 wordt Tesla volgens mij alles behalve afgerekend op het aantal verkochte auto's.

Toyota staat op 9 en bijvoorbeeld Volkswagen en Stellantis op 4. Zou Tesla dus als autobedrijf gewaardeerd worden en op verkochte auto's worden afgerekend dan zou er eerder een koers van 15 tot 40 USD per aandeel op het bord staan.

[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 10-06-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopen dat de oorlog snel overwaait, Poetin weg gaat, de sancties stoppen en dat het in waarde stijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
49euro schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Met een PE van 45 wordt Tesla volgens mij alles behalve afgerekend op het aantal verkochte auto's.

Toyota staat op 9 en bijvoorbeeld Volkswagen en Stellantis op 4. Zou Tesla dus als autobedrijf gewaardeerd worden en op verkochte auto's worden afgerekend dan zou er eerder een koers van 15 tot 40 USD per aandeel op het bord staan.
Ze hebben inderdaad een hogere PE maar dat is ook logisch. Omdat je geen autofabrikant zijn maar een technologie speler dus je kunt het beter vergelijken met een apple of nvidia ondank dat de marktwaarding wel veel lager is.

Stel je eens de vraag, wat als Tesla een groot aantal robots kan leveren voor fabriekswerkers tegen lagere kosten dan een mens? Of de markt van taxi's gaat domineren en nu al de grootste is in energie opslag (batterijen). Dit komt er komende jaren aan dus niets speculatiefs aan.

Tel dat eens bij elkaar op en kijk dan hoeveel groeiruimte er nog is. Tesla heeft alles in eigen hand en voldoende kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Hopen dat de oorlog snel overwaait, Poetin weg gaat, de sancties stoppen en dat het in waarde stijgt?
Dank voor je reacties, ook de andere reageerders.

Het gaat om een pensioenrekening, die wil ik sluiten en overhevelen naar BND. Vandaar mijn vraag. Wachten kan uiteraard, maar dan kom ik niet van mijn account af :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Vaevictis_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Ze hebben inderdaad een hogere PE maar dat is ook logisch. Omdat je geen autofabrikant zijn maar een technologie speler dus je kunt het beter vergelijken met een apple of nvidia ondank dat de marktwaarding wel veel lager is.

Stel je eens de vraag, wat als Tesla een groot aantal robots kan leveren voor fabriekswerkers tegen lagere kosten dan een mens? Of de markt van taxi's gaat domineren en nu al de grootste is in energie opslag (batterijen). Dit komt er komende jaren aan dus niets speculatiefs aan.

Tel dat eens bij elkaar op en kijk dan hoeveel groeiruimte er nog is. Tesla heeft alles in eigen hand en voldoende kapitaal.
Het aantal mensen wat tijdens een assemblage proces met de hand nog onderdelen monteert is al vrij klein in de auto industrie. Het grootste deel wordt al door robots en andere slimme mechanische apparatuur gedaan. Het idee dat Tesla dit (veel) efficiënter gaat doen met hun droids is echt nog maar de vraag. Daarnaast heb ik mijn twijfels of Tesla überhaupt goede robots weet te bouwen. Van wat zij nu hebben laten zien is hun achterstand op Boston Dynamics enorm.

Idem geldt zelf rijdende taxi’s daar hebben ze geen enkele ervaring mee. Waymo die first to market is gegaan heeft dat wel. Naast technologische ontwikkeling heeft Waymo ook praktijk ervaring en allerlei afspraken met overheden over het toepassen van autonome taxi’s. Ook hier heeft Tesla ontzettend veel te bewijzen, met alleen marketing kom je er niet.

Wat betreft batterij technologie, ze zijn sterk afhankelijk van Panasonic die de batterijen ontwikkelt en daarmee dus ook kwetsbaar.

Gezien de huidige stand van de koers zou en Musk’s opmerkelijke uitglijders momenteel, ben ik benieuwd of Tesla het allemaal gaat waarmaken. De concurrenten doen dat namelijk al wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 10-06-2024 11:28 . Reden: Tekstueel verbeterd o.a. interpuncties :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik snap dat het vloeken in de kerk van het Muskisme is, maar als je bedrijf voor die toekomstplannen weer gegijzeld wordt door de CEO lijkt me ook niet optimaal:
Musk has even said he would not want to grow Tesla to become a leader in artificial intelligence and robotics, as he has promised, without a compensation plan that would give him ownership of around 25% of the company’s stock. That would be about double the roughly 13% stake he currently owns.
https://edition.cnn.com/2...areholder-vote/index.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Gazprom had in april 2022 gevraagd aan BNY Mellon om het DR programma voor Gazprom te stoppen. En daardoor zou je de ADR's in wisselen en aandelen aan de Russische beurs er voor terug krijgen. Echter vanwege sancties etc heeft BNY Mellon momenteel de boeken bevroren voor deze DR's.

https://adr.gazprom.com/en
https://www.adrbnymellon....ountry-profile?country=RU

Afhankelijk van welke DR je precies hebt (die via BNY Mellon zijn bevroren, maar die via de SPB Exchange zijn geforceerd teruggeroepen door Gazprombank) heb je of te wel iets in een ijsklontje dat pas weer iets kan doen wanneer de sancties op worden geheven (dan is de oorlog al tijden voorbij of zitten we met Poetin gezinden aan de macht), of het is al omgezet in een Russisch aandeel waar je niets mee kan (want dan zou je al door het openen van een Gazprombank broker account process moeten zijn gegaan - en vanuit een "onvriendelijk" land zoals ze dat zien in Rusland kan je daar geen geld uit onttrekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 23:50
Is bij meer mensen spontaan het idee gekomen om even te stoppen met werken toen ze vandaag inlogde bij DeGiro en hun saldo zagen?

Ik vind het erg onhandig hoe ze de saldo's van splits terugboeken bij DeGiro. Eerst paladin energy vorige maand en nu nvidia.
Er klopt nu echt totaal niks meer van de totalen.

Samenvatting:
Bij het splitten van nvidia gebeurt iets aparts wat ik niet helemaal kan onschrijven. Maar het aantal van de nieuwe aandelen is al vermenigvuldigd met de huidige koers bij mij. Wat een factor 10 verschilt.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
alaintje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:
Is bij meer mensen spontaan het idee gekomen om even te stoppen met werken toen ze vandaag inlogde bij DeGiro en hun saldo zagen?

Ik vind het erg onhandig hoe ze de saldo's van splits terugboeken bij DeGiro. Eerst paladin energy vorige maand en nu nvidia.

Samenvatting:
Bij het splitten van nvidia gebeurt iets aparts wat ik niet helemaal kan onschrijven. Maar het aantal van de nieuwe aandelen is al vermenigvuldigd met de huidige koers bij mij. Wat een factor 10 verschilt.
Was afgelopen weekend ook onderhoud bij DeGiro.

En de koers van Nvidia zal wel 'goed' gezet worden als de Amerikaanse beurs opengaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Noord27 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Wat bedoel je precies met een 'kansrijke' belegging? Als ik de chart koppel aan de bedrijfsresultaten, dan zijn er enorm veel andere bedrijven die er momenteel een stuk beter voor staan voor een langdurige belegging. Afgelopen 3 kwartaalcijfers waren lager als verwacht en vooral in het laatste kwartaal is de netto winst van 31,5% naar slechts 5,5% gegaan.

Elk bedrijf heeft iets in de pijpleiding zitten, want stilstand is achteruitgang. Waarin verschilt Tesla daarin met andere bedrijven? Een aandeel kopen op speculatie is totale onzin. Bekijk de chart en bedrijfsresultaten en oordeel zelf.

Tesla staat hier op de watch-list. En wordt pas serieus interessant als het zijn weerstandniveau weet te handhaven op de kritische (van dit specifieke aandeel) van circa $145,-. Anders is de kans reëel dat het niveau van $104,- aan getikt kan worden, hetgeen circa 40% lager ligt als de huidige koers. Dat is een mooi instap moment.

Kort gezegd: Tesla kan momenteel nog 2 kanten op gaan. Ik wacht nog even een duidelijke richting in de chart af om dan pas eventueel in te stappen. Voor nu zou ik toch echt kijken naar een andere 'kansrijke' belegging.

[Afbeelding]
ik vind Tesla nu ook prima geprijst, een higher low in de maak.

en mocht ie lager gaan dan kan ik alsnog een order inschieten.

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ZeRoC00L schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Was afgelopen weekend ook onderhoud bij DeGiro.

En de koers van Nvidia zal wel 'goed' gezet worden als de Amerikaanse beurs opengaat.
Inloggen verliep ook stroef dus er zal wel meer aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51
alaintje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:

Samenvatting:
Het is inderdaad een puinhoop, De GAK is al wel aangepast naar de stocksplit alleen de huidige koers nog niet.... Aandelen zijn al wel vermenigvuldigd. Kon ik dit inderdaad maar uitbetalen nu :+

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
[...]

Precies en dan komen we bij mijn punt aan. Ik reageerde op iemand die aangaf dat Tesla alleen werd beoordeeld op auto verkopen. Dat is dus niet zo, de dromen zitten al in de huidige koers verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
-

[ Voor 99% gewijzigd door Noord27 op 11-06-2024 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Kol Nedra schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:26:
[...]

ik vind Tesla nu ook prima geprijst, een higher low in de maak.

en mocht ie lager gaan dan kan ik alsnog een order inschieten.
Earnings zullen wel verder afnemen en dan schiet vanzelf de pe ratio omhoog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
17.4% importheffing op BYD. Nu weet ik niet of dit goed of slecht nieuws is. Denk dat het meevalt en dit aandeel houd. Vandaag staag hij licht in de min.

Er zullen nu wel tegenmaatregelen komen op BMW en Volkswagen en de beschikbaarheid van accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
aljooge schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:22:
17.4% importheffing op BYD. Nu weet ik niet of dit goed of slecht nieuws is. Denk dat het meevalt en dit aandeel houd. Vandaag staag hij licht in de min.

Er zullen nu wel tegenmaatregelen komen op BMW en Volkswagen en de beschikbaarheid van accu's.
38% op MG (SAIC). Is bijna staats eigendom en heeft niet meegewerkt aan EU onderzoek. Maar zal niet veel gaan uitmaken op LT want MG gaat een fabriek openen in Hongarijen is een logische zet en waar Orban graag aan meewerkt om dwars te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Secsytime schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Earnings zullen wel verder afnemen en dan schiet vanzelf de pe ratio omhoog :+
Gisteren was een mooi moment om TSLA bij te kopen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:22:

Zijn ze niet al bezig met een fabriek in Hongarije ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Zijn ze niet al bezig met een fabriek in Hongarije ofzo?
ja klopt. dus voor de lange termijn effecten maakt dit niet eens uit. Desnoods maken ze de hele auto gewoon in China en mogen ze alle onderdelen in Hongarije in elkaar schroeven. Importheffingen omzeild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
aljooge schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:03:
[...]

ja klopt. dus voor de lange termijn effecten maakt dit niet eens uit. Desnoods maken ze de hele auto gewoon in China en mogen ze alle onderdelen in Hongarije in elkaar schroeven. Importheffingen omzeild.
Als de EU dezelfde principes hanteert als bij anti-dumping rechten op andere goederen, worden essentiële auto onderdelen ook subject van AD rechten.

Het is wat ingewikkelder dan geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:09:
[...]

Als de EU dezelfde principes hanteert als bij anti-dumping rechten op andere goederen, worden essentiële auto onderdelen ook subject van AD rechten.

Het is wat ingewikkelder dan geschetst.
Dan zouden de Europese autos toch ook duurder worden? Want die bevatten dezelfde essentiële onderdelen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
Secsytime schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:26:
[...]

Dan zouden de Europese autos toch ook duurder worden? Want die bevatten dezelfde essentiële onderdelen..
Daarvoor kun je dan de exempted party status aanvragen bij de EU. In de fietsenindustrie krijg je dan vrijstelling van AD rechten bij invoer zolang maximaal 59,9% van de onderdelen van de auto uit China komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Dit is toch gek: lees net dat Hongarije kritisch is op de importheffingen, terwijl net in dat land een BYD fabriek komt en ze hier toch juist voordeel bij moeten hebben. Ik snap het even niet.

https://www.msn.com/nl-nl...922a15cd9dad280e427&ei=39

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 49euro
aljooge schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:40:
Dit is toch gek: lees net dat Hongarije kritisch is op de importheffingen, terwijl net in dat land een BYD fabriek komt en ze hier toch juist voordeel bij moeten hebben. Ik snap het even niet.

https://www.msn.com/nl-nl...922a15cd9dad280e427&ei=39
Als je het geld van China accepteert praat je ook naar de mond van China.

Het mag dan wel in het belang van Hongarije zijn dat er door Chinese investeringen een autofabriek met werkgelegenheid is neergezet. Deze importheffingen zijn niet in het belang van China dus nu is het tijd voor de tegenprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Zijn er hier ook beleggers die aandelen kopen vanwege de "stock perks" (ik beschouw dividend NIET als een stock perk) ?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
D_Jeff schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:50:
Zijn er hier ook beleggers die aandelen kopen vanwege de "stock perks" (ik beschouw dividend NIET als een stock perk) ?
Denk dat je er weinig zal vinden, naast dat ze al behoorlijk zeldzaam zijn, moeten vaak de aandelen geregistreerd zijn op naam, dus dan werken de DeGiro's en eToro's van de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ken eigenlijk alleen Disney die dat heeft in de attractieparken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sixt heeft ook een shareholder tarief.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 07:57
Marrtijn schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:14:
Denk dat je er weinig zal vinden, naast dat ze al behoorlijk zeldzaam zijn, moeten vaak de aandelen geregistreerd zijn op naam, dus dan werken de DeGiro's en eToro's van de wereld niet.
Bj welke broker kan je aandelen op naam kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

Fuelke

Forza Ferrari

Bij Company des Alpes kan je korting krijgen op skipassen en een verblijf vanaf 400 aandelen op naam.

Maar op naam is niet altijd nodig. Volgens mij kan je bij TotalEnergies al lid worden van de Shareholders club vanaf 100 aandelen, als je ze op naam hebt volstaan 50 aandelen. Voordelen zijn daar wel beperkt tot evenementen. Had enkel een attest van de broker nodig dat ik ze in portefeuille had.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Het zijn voornamelijk bedrijven actief in leisure en retail die stockperks hebben

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
Mede vanwege de perks heb ik een paar certificaten van brouwerij Frontaal, maar dat zag ik meer als hobby/supporting van de brouwerij dan als hele goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
De kleine kapitalist heeft over stock perks een blogpost geschreven. De korting van Accor (hotel) was wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 10:09

Jebus4life

BE User

Nvidia is het meest waardevolle bedrijf ter wereld.
Wie had dat een jaar of 2 geleden gedacht...

De verleiding om puts te kopen is wel heel groot. Maar net zoals Tesla blijf ik er ver van weg...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:40:
Nvidia is het meest waardevolle bedrijf ter wereld.
Wie had dat een jaar of 2 geleden gedacht...

De verleiding om puts te kopen is wel heel groot. Maar net zoals Tesla blijf ik er ver van weg...
Toch een goede keus dat ze van quads naar triangles geswitched zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Koers zal nog wel verder stijgen aangezien de Tech ETF's gaan/moeten her balanseren.
The $72.34 billion Technology Select Sector SPDR Fund (XLK), managed by State Street Global Advisors, will buy some $10 billion shares of Nvidia while slashing its exposure to Apple, Matthew Bartolini, head of SPDR Americas research at State Street confirmed.
Bron Yahoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gaat AMD doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

NicoHF schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:51:
Koers zal nog wel verder stijgen aangezien de Tech ETF's gaan/moeten her balanseren.

[...]

Bron Yahoo
Als het bedrijf de grootste is geworden door koersstijging tov de competitie, dan hoeft een ETF toch niks te veranderen aan het aantal aandelen dat ze bezitten? De aandelen die ze al in hun mandje hadden zijn simpelweg meer waard geworden.

Dat gezegd hebbende, bij mijn market cap ETF (VTI) viel het me op dat apple en microsoft nog een groter deel uitmaken dan NVIdia. Hoe komt dat dan? Heeft het iets met de free float te maken ofzo?

Saudi Aramco is ook een giga bedrijf, maar zal je mede om het gebrek aan free float niet zo hoog terugvinden in de meeste lijstjes van VXUS of EM, heb ik ooit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Als het bedrijf de grootste is geworden door koersstijging tov de competitie, dan hoeft een ETF toch niks te veranderen aan het aantal aandelen dat ze bezitten? De aandelen die ze al in hun mandje hadden zijn simpelweg meer waard geworden.

Dat gezegd hebbende, bij mijn market cap ETF (VTI) viel het me op dat apple en microsoft nog een groter deel uitmaken dan NVIdia. Hoe komt dat dan? Heeft het iets met de free float te maken ofzo?

Saudi Aramco is ook een giga bedrijf, maar zal je mede om het gebrek aan free float niet zo hoog terugvinden in de meeste lijstjes van VXUS of EM, heb ik ooit begrepen.
Jawel dat ligt aan de weging die ze hanteren.
In dit voorbeeld kennen ze een grotere weging toe aan de twee grootste bedrijven.
Nvidea was eerst een kleinere speler dan nu maar is nu de grootste en krijgt daardoor een grotere weging in de ETF.
Daarom dat ze ook voor 10 Miljard moeten aan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

NicoHF schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Jawel dat ligt aan de weging die ze hanteren.
In dit voorbeeld kennen ze een grotere weging toe aan de twee grootste bedrijven.
Nvidea was eerst een kleinere speler dan nu maar is nu de grootste en krijgt daardoor een grotere weging in de ETF.
Daarom dat ze ook voor 10 Miljard moeten aan kopen
Wat een bizarre index. Nu NVidia weer wat is gedaald, hebben ze alles weer moeten verkopen. Als ik https://www.sectorspdrs.com/mainfund/xlk mag geloven, zit hun portfolio nu dan maar even dik (14,5%) in de US dollars. Maar wat de index belooft, zouden ze alweer in apple geinvesteed moeten zitten.
Wat een hoofdpijn voor de managers van dit fonds. Dit zal wel voor enorme turnover zorgen en een grote tracking error aan het eind van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
ik zou denken dat dit nagenoeg automatisch gebeurd of ben ik mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over het balanceren van een index en hoe vervolgens een fonds daar mee omgaat zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Een recent voorbeeld is "Should Passive Investors Actively Manage Their Trades?" van Sida Li uit 2021 ( https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3967799 ). Als volgt aangeduid:
Using novel daily holding data for exchange-traded funds (ETFs), I identify three types of ETFs that adopt distinct approaches to rebalancing their portfolios, which generates meaningful return heterogeneity. First, 56% of ETFs track public indices that pre-announce their rebalances, and they trade entirely on reconstitution days at closing prices. Their large, uninformed trades pay 67 bps in execution costs, a figure that is three times higher than what is paid in similar-sized institutional trades. Second, 7% of ETFs spread out their trades across 10 days and save 34 bps per trade or 7.3 bps per year. Third, 37% of ETFs use self-designed indices to avoid pre-announcements of rebalancing stocks and save 30 bps per trade. The alternative rebalance schedule leads to a tracking error of 10.6 bps per year and an information ratio of 0.69.
Als het goed is staat dit beschreven in de methodiek van de index en ook in de documenten van het fonds. Het fonds bepaalt weer zelf hoe accuraat de index gevolgd moet worden op elk moment. De meesten houden, zoals het onderzoek laat zien, een schema aan stipt op 4 uur 's middag op de vastgestelde dagen de orders uit te voeren om de tracking error van het fonds ten opzichte van de index te minimaliseren. Dat levert voor de partijen die arbitrage doen momenten op om daar proberen van te profiteren. Je kan daar als fonds natuurlijk van afwijken maar dan kan de tracking error ook groter worden (positief of negatief), een daadwerkelijk passief fonds zal proberen zo min mogelijk af te wijken van de index.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Qwerty-273 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:15:
Je kan daar als fonds natuurlijk van afwijken maar dan kan de tracking error ook groter worden (positief of negatief), een daadwerkelijk passief fonds zal proberen zo min mogelijk af te wijken van de index.
Het is toch wel een beetje tyranny of metrics. Als grote ETF weet je dat de strategie van aangekondigd aankopen tijdens de slotveiling niet de beste strategie is om een goede marktprijs te betalen voor je aandelen (= wat je eigenlijk zou willen bereiken, maar wat moeilijk te meten is). Maar het minimaliseert wel de tracking error (= heel makkelijk te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
Ik zie dat Heijmans een behoorlijke correctie heeft gehad, de hele gap-up van mei is verdwenen.

Lijkt me wel een interessant aandeel in de bouwsector om in de gaten te houden. Goed dividend, lage koerswinst-verhouding en op een gegeven moment moeten we toch echt gaan bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Marrtijn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:31:
Ik zie dat Heijmans een behoorlijke correctie heeft gehad, de hele gap-up van mei is verdwenen.

Lijkt me wel een interessant aandeel in de bouwsector om in de gaten te houden. Goed dividend, lage koerswinst-verhouding en op een gegeven moment moeten we toch echt gaan bouwen..
Met de bijbehorende risico's van een bouwsector..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
oscar82 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Wat een bizarre index. Nu NVidia weer wat is gedaald, hebben ze alles weer moeten verkopen. Als ik https://www.sectorspdrs.com/mainfund/xlk mag geloven, zit hun portfolio nu dan maar even dik (14,5%) in de US dollars. Maar wat de index belooft, zouden ze alweer in apple geinvesteed moeten zitten.
Wat een hoofdpijn voor de managers van dit fonds. Dit zal wel voor enorme turnover zorgen en een grote tracking error aan het eind van de rit.
Ik maak het niet direct op vanuit de link die je poste dat ze het direct alweer moesten aanpassen?

Van wat ik begreep volgt het fonds de bewegingen van de S&P500, de S&P500 wordt kennelijk elk kwartaal geherbalenceerd.
Dus ik denk dat het elk kwartaal gebeurt.

Overigs doet volgens mij elk fonds/ETF aan herbalancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De European Securities and Markets Authority (ESMA) organiseert op 10 juli (registratie open tot 5 juli) een openbare zitting over het verkorten van de settlement cyclus. Of te wel "T+1 for EU markets" met daarbij ook kijkend naar de ervaringen die de VS daarmee heeft.

https://www.esma.europa.e...ortening-settlement-cycle
ESMA is organising a public hearing on the shortening of the settlement cycle on 10 July 2024. This event will be the opportunity for ESMA to share preliminary thoughts and get further input on its ongoing assessment on shorter securities settlement cycles in the European Union, get the views of key panellists and answer questions from online participants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn kanarie (in de koolmijn) is door de verandering in volatiliteit recht gesprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saux4kRvlTFYORvCGB6k1HlnQB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0lCitbXaowsw5FZuaWADgCV.jpg?f=user_large

De hoogste strike om de delta te minimaliseren, jaren aan looptijd om de theta te minimaliseren en de vega te maximaliseren.

Normaal gezien blijft deze positie een lange tijd in dieprood totdat de market makers de IV omhoog trekken en meer inprijzen.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:15:
Over het balanceren van een index en hoe vervolgens een fonds daar mee omgaat zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Een recent voorbeeld is "Should Passive Investors Actively Manage Their Trades?" van Sida Li uit 2021 ( https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3967799 ). Als volgt aangeduid:

[...]

Als het goed is staat dit beschreven in de methodiek van de index en ook in de documenten van het fonds. Het fonds bepaalt weer zelf hoe accuraat de index gevolgd moet worden op elk moment. De meesten houden, zoals het onderzoek laat zien, een schema aan stipt op 4 uur 's middag op de vastgestelde dagen de orders uit te voeren om de tracking error van het fonds ten opzichte van de index te minimaliseren. Dat levert voor de partijen die arbitrage doen momenten op om daar proberen van te profiteren. Je kan daar als fonds natuurlijk van afwijken maar dan kan de tracking error ook groter worden (positief of negatief), een daadwerkelijk passief fonds zal proberen zo min mogelijk af te wijken van de index.
En als de traders voor de openingsbel al van ver kunnen ruiken dat er belangen zijn om de slotkoers zo hoog mogelijk omhoog te sleuren, dan kan je zulke trades met SPX 0DTE opties doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa-aQhonkvA76gzmY6OEcCeQits=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrAo30hUK1FFMcMxfVu08zRM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrw48fiQQgx9X0dog08eraa_Lfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7JeSAQTMgoluM1hq3KhsKQk.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden niet gedacht dat het nog extremer omhoog kan gaan. Als je gekochte opties voorbij inleg maal 20 gegaan zijn, hoeveel potentieel is er nog? Greedy HODL tot in de cash settled expiratie of winst nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:53
Alfen weer hard onderuit op de beurs vandaag, nadat het sowieso al flink geraakt was dit jaar. Wat is jullie take? Inmiddels een PE ratio van 14.5. Toch wel erg laag voor een bedrijf dat zo cruciaal is in de energietransitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25

Soullie

Planeshift

Avalaxy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:00:
Alfen weer hard onderuit op de beurs vandaag, nadat het sowieso al flink geraakt was dit jaar. Wat is jullie take? Inmiddels een PE ratio van 14.5. Toch wel erg laag voor een bedrijf dat zo cruciaal is in de energietransitie?
Als je na de koers kijkt is dit toch wel een drama aandeel, jezus. YTD -69% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je een omzetverwachting met -25% bijstelt kun je wel een correctie verwachten.

Voor de energietransitie zijn ze gewoon 1-of-many, met hun omzet zitten ze iig niet in de buurt bij 'cruciaal' (wel kwa product, maar niet kwa bedrijf) :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Laatst online: 21:38
Beste (mede)Tweakers,

Wie weet welk platform als Nederlander het meest geschikt is om opties te handelen van de Amerikaanse beurs? Denk hierbij aan Meta, Apple, NVIDIA etc.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Veel orders zijn door geschoven naar 2025, dat kan ik als groot afnemer bij een Netbeheerder bevestigen. Investeringen blijven hoog in het E-net. Alleen al in Limburg en NB wordt aankomend decennium 2 miljard geïnvesteerd in hoogspanning. Daar onder zal de netbeheerder een veelvoud in het middenspanning en laagspanning aan moeten brengen met legio verdeel- en klantstations alsmede buffers van veelal Alfen.

Vandaag flinke pluk bij gekocht. Wellicht zelfs nog meer als Alfen medio augustus met halfjaarlijkse cijfers komt en nog een tik krijgt. De vraag zal toenemen, echter wat later als eerder voorspelt.

Wijziging: gemiddelde aankoopkoers (GAK) zit nu onder de €22,-/aandeel

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 27-06-2024 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:19
DG90 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:56:
Beste (mede)Tweakers,

Wie weet welk platform als Nederlander het meest geschikt is om opties te handelen van de Amerikaanse beurs? Denk hierbij aan Meta, Apple, NVIDIA etc.

Alvast bedankt!
Interactive Brokers wordt vaak aangeraden

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

DeadKennedy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Interactive Brokers wordt vaak aangeraden
Eens, ik zit daar sinds vorig jaar en het werkt perfect om opties te kopen. Ze hebben trouwens een leuke welkomstactie waarbij je voor elke belegde dollar 1% aandelen in IBKR cadeau krijgt tot een max van 1000,-. Dankzij koersstijging IBKR is dat bij mij inmiddels 1200$ waard :)

Ik gebruik het vooral voor Amerikaanse ETF's. Op dit platform zijn vooral de kosten heel erg laag. Op dit moment voor zover ik weet het laagst. Opties soms bijv. maar 0,25$ om uit te voeren. Het duurst is je euro's naar dollars omwisselen a 2$. En zelfs dat is lager dan bij veel concurrenten, begreep ik.

Gebruiksvriendelijkheid is wat lager dan bij sommige andere brokers. Het is gewoon een uitgebreid systeem vanwege alle mogelijkheden.
En klantenservice in het Nederlands is er natuurlijk niet.

Dat miste ik in de oorspronkelijke vraag: Waar ben je zelf eigenlijk naar op zoek?

[ Voor 11% gewijzigd door oscar82 op 27-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

oscar82 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Eens, ik zit daar sinds vorig jaar en het werkt perfect om opties te kopen. Ze hebben trouwens een leuke welkomstactie waarbij je voor elke belegde dollar 1% aandelen in IBKR cadeau krijgt tot een max van 1000,-. Dankzij koersstijging IBKR is dat bij mij inmiddels 1200$ waard :)

Ik gebruik het vooral voor Amerikaanse ETF's. Op dit platform zijn vooral de kosten heel erg laag. Op dit moment voor zover ik weet het laagst. Opties soms bijv. maar 0,25$ om uit te voeren. Het duurst is je euro's naar dollars omwisselen a 2$. En zelfs dat is lager dan bij veel concurrenten, begreep ik.

Gebruiksvriendelijkheid is wat lager dan bij sommige andere brokers. Het is gewoon een uitgebreid systeem vanwege alle mogelijkheden.
En klantenservice in het Nederlands is er natuurlijk niet.

Dat miste ik in de oorspronkelijke vraag: Waar ben je zelf eigenlijk naar op zoek?
Wat is het voordeel bij IBKR t.o.v. Nederlandse Broker DeGiro bijv.? Qua kosten schelen ze volgens mij niet zoveel, wel Nederlandse klantenservice en iets gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
twu schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Wat is het voordeel bij IBKR t.o.v. Nederlandse Broker DeGiro bijv.? Qua kosten schelen ze volgens mij niet zoveel, wel Nederlandse klantenservice en iets gebruiksvriendelijker.
Duitse DeGiro ;) DeGiro is al in 2019 of 2020 overgenomen door het Duitse Flatex.

En DeGiro heeft waarschijnlijk de reputatie tegen. Meermaals dat de AFM ze een tik op de vingers heeft gegeven. Doordat ze de randjes van de wetgeving opzochten of hun IT niet op orden hadden. Incl dus potentiële risico's voor klanten.

Terwijl IBKR een van de grootste brokers wereldwijd is en hoe ik het begrijp ook "professioneel" vaak wordt gebruikt.
Wil je vervolgens toch een Nederlandse klantenservice kun je eens naar Lynx kijken. Zij zijn een (Nederlandse) reseller van IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Laatst online: 21:38
RobertMe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Duitse DeGiro ;) DeGiro is al in 2019 of 2020 overgenomen door het Duitse Flatex.

En DeGiro heeft waarschijnlijk de reputatie tegen. Meermaals dat de AFM ze een tik op de vingers heeft gegeven. Doordat ze de randjes van de wetgeving opzochten of hun IT niet op orden hadden. Incl dus potentiële risico's voor klanten.

Terwijl IBKR een van de grootste brokers wereldwijd is en hoe ik het begrijp ook "professioneel" vaak wordt gebruikt.
Wil je vervolgens toch een Nederlandse klantenservice kun je eens naar Lynx kijken. Zij zijn een (Nederlandse) reseller van IBKR.
Thanks all! Ik ga eens een account aanmaken bij IBKR!

Lynx is behoorlijk duur qua fee’s had ik ergens gelezen, of valt dat nog mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 49euro
Zo moeilijk is dat toch niet tarieven van brokers opzoeken en vergelijken? Hoop dat het wat betreft bedrijven je beter afgaat anders zou ik ver weg blijven van opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zal het nog goedkomen bij Airfrance KLM?
Had een kleine positie ingenomen want ik dacht dat de bodem wel bereikt was maar het is flink gezakt nog afgelopen maand 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:32:
Had een kleine positie ingenomen want ik dacht dat de bodem wel bereikt was maar het is flink gezakt nog afgelopen maand 😅
Air France KLM SA
8,12 EUR
-59.21 (-87.94%)all time

Er zijn naar mijn persoonlijke mening bij airfrance/KLM heel veel momenten geweest waar je kon denken, "zow dat is lekker gezakt" :P

En eigenlijk nooit dividend dus, niets voor mij persoonlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
Waarom dacht je dat de bodem bereikt was dan? Volgens mij kan niemand je dit antwoord geven namelijk, als je niet je oorspronkelijke hypothese deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Soullie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Air France KLM SA
8,12 EUR
-59.21 (-87.94%)all time

Er zijn naar mijn persoonlijke mening bij airfrance/KLM heel veel momenten geweest waar je kon denken, "zow dat is lekker gezakt" :P

En eigenlijk nooit dividend dus, niets voor mij persoonlijk. :)
Dividend is toch een sigaar uit eigen zak dus waarom dan daar de focus op?
Zelf kijk ik niet naar dividend maar naar aandelen groei omdat dat meer rendement oplevert zegt men altijd en lees je bijna overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Metalman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Waarom dacht je dat de bodem bereikt was dan? Volgens mij kan niemand je dit antwoord geven namelijk, als je niet je oorspronkelijke hypothese deelt.
Omdat het aandeel flink was gezakt, een lage P/E ratio had en op Reddit waren er diverse topics die ik had doorgenomen en daar wel wat in zag, het overtuigde mij om een positie in te nemen.
Maar helaas afgelopen maand 15% eraf dus twijfel nu wel.
Vind het niet erg om tijdelijk verlies te hebben als het maar wel hersteld👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Dividend is toch een sigaar uit eigen zak dus waarom dan daar de focus op?
Zelf kijk ik niet naar dividend maar naar aandelen groei omdat dat meer rendement oplevert zegt men altijd en lees je bijna overal.
Deze discussie heb ik in dit topic al eens gevoerd, dus die ga ik niet nog eens beginnen.
Is eeuwige discussie, voor mij persoonlijk is het een belangrijke overweging. (ieder ander mag er over denken hoe hij of zij dat het beste vind).

Ik bedoelde bij KLM meer dat er zelfs geen sigaar uit eigen doos in zat de afgelopen 10+ jaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Soullie op 28-06-2024 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Voor investeerders in de luchtvaart niet/nauwelijks interessant. Lage marges, enorme capex om operationeel te blijven (ergo, weinig cash over om de aandeelhouders te belonen), gesponsorde staatsconcurrentie (carriers uit het M-O, V-O, etc) en zo kan je nog wel even doorgaan.

Uiteraard zijn er uitzonderingen of periodes van een paar goede jaren, maar in de regel is het bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
flyguy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Voor investeerders in de luchtvaart niet/nauwelijks interessant. Lage marges, enorme capex om operationeel te blijven (ergo, weinig cash over om de aandeelhouders te belonen), gesponsorde staatsconcurrentie (carriers uit het M-O, V-O, etc) en zo kan je nog wel even doorgaan.

Uiteraard zijn er uitzonderingen of periodes van een paar goede jaren, maar in de regel is het bagger.
Ik merk het helaas.....verkeerd gegokt.

Wat zouden jullie met het aandeel doen? Ik sta momenteel 16% in de min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Soullie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Deze discussie heb ik in dit topic al eens gevoerd, dus die ga ik niet nog eens beginnen.
Is eeuwige discussie, voor mij persoonlijk is het een belangrijke overweging. (ieder ander mag er over denken hoe hij of zij dat het beste vind).

Ik bedoelde bij KLM meer dat er zelfs geen sigaar uit eigen doos in zat de afgelopen 10+ jaar :)
Vind het wel interessant om te lezen.
Kan je het denk je terugvinden zodat ik het kan nalezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Ik merk het helaas.....verkeert gegokt.
en gespelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
NicoHF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Ik merk het helaas.....verkeerd gegokt.

Wat zouden jullie met het aandeel doen? Ik sta momenteel 16% in de min
Die keuze kan je alleen zelf maken. Als je geen duidelijke beleggingsvisie hebt snap ik dat het een moeilijke keuze is. Je kan overwegen om je verlies te nemen en dat te zien als leergeld.

Overigens vind ik het erg onverstandig om op deze manier te gokken (jouw woorden, niet die van mij) met beleggingen. Je gaat dan in de toekomst nog wel vaker de deksel op je neus krijgen...

Eigenlijk zou je je achter de oren moeten krabben zodra je op een forum anderen moet gaan vragen wat je zou moeten doen. Dat betekent al dat je zelf geen vooropgezet plan had, en dat is een uitstekende manier om geld te verliezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Metalman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Die keuze kan je alleen zelf maken. Als je geen duidelijke beleggingsvisie hebt snap ik dat het een moeilijke keuze is. Je kan overwegen om je verlies te nemen en dat te zien als leergeld.

Overigens vind ik het erg onverstandig om op deze manier te gokken (jouw woorden, niet die van mij) met beleggingen. Je gaat dan in de toekomst nog wel vaker de deksel op je neus krijgen...

Eigenlijk zou je je achter de oren moeten krabben zodra je op een forum anderen moet gaan vragen wat je zou moeten doen. Dat betekent al dat je zelf geen vooropgezet plan had, en dat is een uitstekende manier om geld te verliezen :)
Een aandeel kopen blijft altijd een gok hoe goed je ook onderzoek doet, er zijn teveel variabelen om 100% zeker te zijn.

Brainstormen en andere vragen wat hun kijk daarop is, daar is een forum voor bedoeld.
Met dit aandeel vind ik gewoon erg lastig momenteel en weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat als ik een vraag stel, ik mij dan gelijk achter de oren moet gaan krabben maar goed.

Vind het inderdaad wel lastig om de juiste aandelen te kiezen.
Vandaar dat ik vaak op foras lees, soms hebben ze gelijk maar soms helaas ook niet.
Mijn totale portfolio zit mooi in de plus, prima rendementen.
Pagina: 1 ... 181 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij