Maar die grafiek laat juist zien dat als je niet specifieke aandelen had, maar een fonds dat de S&P500 volgt, je waarde in 2008/2009 dan wel met meer dan 40% daalde, maar rond 2013 weer opgekrabbeld was en inmiddels meer dan verdubbeld ten opzicht van voor de crash.Maxwp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
[...]
bedragen even fictief maar
als je 1000 euro belegd dan 250 euro overhoud na die crash en blijft beleggen met die 250 en dan winst maakt gaat dat zeker maar als je dan 500 euro winst maakt dus inleg verdubbeld over die 15 jaar heb je nog 250 euro verlies( 250 plus 500 ) door die crash van toen.
daarnaast ben ik dus gestopt met beleggen heb het laten staan en groeien en dat is nog steeds vele malen minder dan wat het toen was.
als je op de piek koopt
zo had ik een aandeel dat 63 euro per aandeel waard was en nu nog 5 of zo dat gaat echt niet meer naar die 60 toe. dat verlies blijft.
edit
o en er zijn in de tussentijd ook aandelen van de markt gehaald dus bedrijve an de beurs af en uietaard tegen die veel lagere gezakte koers dus moest ik helaas het verlies nemen of ik wilde of niet want weg was het
dus laten staan tot aan pensioen omdat de beurzen weer aantrokken was er niet bij
Als jij niet vergelijkbare resultaten behaald met je specifieke aandelen, is het dus goed om te evalueren of je wel in individuele aandelen moet zitten, of gewoon in een fonds.