Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 17:20
Maxwp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
[...]
bedragen even fictief maar
als je 1000 euro belegd dan 250 euro overhoud na die crash en blijft beleggen met die 250 en dan winst maakt gaat dat zeker maar als je dan 500 euro winst maakt dus inleg verdubbeld over die 15 jaar heb je nog 250 euro verlies( 250 plus 500 ) door die crash van toen.
daarnaast ben ik dus gestopt met beleggen heb het laten staan en groeien en dat is nog steeds vele malen minder dan wat het toen was.
als je op de piek koopt
zo had ik een aandeel dat 63 euro per aandeel waard was en nu nog 5 of zo dat gaat echt niet meer naar die 60 toe. dat verlies blijft.

edit
o en er zijn in de tussentijd ook aandelen van de markt gehaald dus bedrijve an de beurs af en uietaard tegen die veel lagere gezakte koers dus moest ik helaas het verlies nemen of ik wilde of niet want weg was het
dus laten staan tot aan pensioen omdat de beurzen weer aantrokken was er niet bij
Maar die grafiek laat juist zien dat als je niet specifieke aandelen had, maar een fonds dat de S&P500 volgt, je waarde in 2008/2009 dan wel met meer dan 40% daalde, maar rond 2013 weer opgekrabbeld was en inmiddels meer dan verdubbeld ten opzicht van voor de crash.
Als jij niet vergelijkbare resultaten behaald met je specifieke aandelen, is het dus goed om te evalueren of je wel in individuele aandelen moet zitten, of gewoon in een fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:16
Nog mensen wat ingelegd in Vivoryon? Alzheimer was het niet, maar nu gaan ze hard omhoog en zetten ze in op een medicijn gericht op nierziektes. Ik dacht nog, zal ik eens 1000 euro speelgeld inleggen toen hij op 80 cent stond. Maar natuurlijk niet gedaan omdat ik dan niet goed slaap. En DEGIRO een melding gaf over dat het een aandeel was met hoge risico's, iets over dat het zo van de beurs kan worden gehaald en mensen achter kan laten met de gebakken peren. Inleggen ga ik nu ook niet meer doen. Maar ben toch wel gefascineerd hoe zo'n koers verloopt. Na "de Alzheimerval" las ik vooral berichten dat het louter een aandeel voor speculanten was geworden. Ik dacht nog, zoiets zal vast niet lang zo laag blijven hangen. Anderzijds, Galapagos is alleen maar gedaald over de tijd. Dus helemaal zeker weten deed ik dat ook weer niet, en dan is het vooral gokken. Te meer ook omdat VVY qua kaspositie niet echt goed schijnt te zitten. Dus alles bij elkaar redeneer ik dan zo mijn FOMO weg I guess.

Beetje dezelfde gedachtestroom met NVIDIA. Ik denk dan "ik leg nu niet meer in want het zal vast niet verder stijgen". Inmiddels zijn we YTD 121% verder. Maar ja, is eigenlijk ook niets meer dan gokken en FOMO. En gokken is geen beleggen. Dus houd ik het maar bij die saaie indexfondsen. Maar daar slaap ik dan wel weer goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Atomius schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:47:
Nog mensen wat ingelegd in Vivoryon? Alzheimer was het niet, maar nu gaan ze hard omhoog en zetten ze in op een medicijn gericht op nierziektes. Ik dacht nog, zal ik eens 1000 euro speelgeld inleggen toen hij op 80 cent stond. Maar natuurlijk niet gedaan omdat ik dan niet goed slaap. En DEGIRO een melding gaf over dat het een aandeel was met hoge risico's, iets over dat het zo van de beurs kan worden gehaald en mensen achter kan laten met de gebakken peren. Inleggen ga ik nu ook niet meer doen. Maar ben toch wel gefascineerd hoe zo'n koers verloopt. Na "de Alzheimerval" las ik vooral berichten dat het louter een aandeel voor speculanten was geworden. Ik dacht nog, zoiets zal vast niet lang zo laag blijven hangen. Anderzijds, Galapagos is alleen maar gedaald over de tijd. Dus helemaal zeker weten deed ik dat ook weer niet, en dan is het vooral gokken. Te meer ook omdat VVY qua kaspositie niet echt goed schijnt te zitten. Dus alles bij elkaar redeneer ik dan zo mijn FOMO weg I guess.

Beetje dezelfde gedachtestroom met NVIDIA. Ik denk dan "ik leg nu niet meer in want het zal vast niet verder stijgen". Inmiddels zijn we YTD 121% verder. Maar ja, is eigenlijk ook niets meer dan gokken en FOMO. En gokken is geen beleggen. Dus houd ik het maar bij die saaie indexfondsen. Maar daar slaap ik dan wel weer goed op.
Behalve dan dat het ook direct bij Nvidia is terug te zien in de omzet. Niet te vergelijken met VVY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgYP4qrGG6Vge60AHfWY0rHblMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaZRzSO4uZ2J1Lv3JYLG8Aa7.png?f=fotoalbum_large

Farma blijf ik weg van speculatieve zaken waarbij ik moet hopen op een enkel patentsucces en investeer enkel bedrijven die positieve cashflow hebben en een ontwikkelingslijn hebben of overnemen die gevuld blijft (bijv AbbVie) . Ja dan mis ik de uitschieters naar boven, maar ook naar onder en teken ik voor +/- 15% per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

Dat is de verkeerde gedachte, je moet niet denken 'dit zal wel de top zijn', je moet kijken naar de fundamentals. Maar het belangrijkste is dat je goed slaapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Iemand bij de Rabobank weleens meegemaakt dat een periodieke order niet wordt uitgevoerd? Er staat altijd genoeg geld beschikbaar maar het lijkt er op dat ze maart hebben overgeslagen 8)7 .

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:25

Soullie

Planeshift

LED-Maniak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:11:
Iemand bij de Rabobank weleens meegemaakt dat een periodieke order niet wordt uitgevoerd? Er staat altijd genoeg geld beschikbaar maar het lijkt er op dat ze maart hebben overgeslagen 8)7 .
Het is memorial day, misschien daarom dagje later ?

Edit: Euh oeps je hebt het over maart, sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Soullie op 27-05-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:57
LED-Maniak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:11:
Ja, maar dat was wel omdat mijn salaris 0,1 seconde later binnen kwam dan dat de orders werden uitgevoerd blijkbaar. Dus als ik op de rekening keek leek er ruim voldoende saldo, maar dat was schijnbaar toch te laat.
Maar omdat je zegt dat er ''altijd genoeg geld beschikbaar'' is, verwacht ik niet dat dit het geval was bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Dit topic is niet de plaats voor memes en de betreffende posts/reacties zijn verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zr40 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:36:
[modbreak]Dit topic is niet de plaats voor memes en de betreffende posts/reacties zijn verwijderd.[/]
@Zr40 Sorry hoor, maar heb geen idee wat memes betekent :?
(en ja, heb al op Google gezocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

@JAN-B dan toch net de verkeerde resultaten teruggekregen. Een meme of eigenlijk een internetmeme is in de praktijk een bepaalde vorm van internethumor of -grap, die zijn oorsprong binnen of buiten het internet vindt. Iets is pas een meme als het vaak herhaald wordt.

Wikipedia: Internetmeme

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:45
Coocoocachoo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Maar die grafiek laat juist zien dat als je niet specifieke aandelen had, maar een fonds dat de S&P500 volgt, je waarde in 2008/2009 dan wel met meer dan 40% daalde, maar rond 2013 weer opgekrabbeld was en inmiddels meer dan verdubbeld ten opzicht van voor de crash.
Als jij niet vergelijkbare resultaten behaald met je specifieke aandelen, is het dus goed om te evalueren of je wel in individuele aandelen moet zitten, of gewoon in een fonds.
ik had tomtom gekocht op zijn top. ;-) wat is die nu nog waard van 62 naar 5 euro per aandeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:24:
[...]

ik had tomtom gekocht op zijn top. ;-) wat is die nu nog waard van 62 naar 5 euro per aandeel
En die heb je vastgehouden al die jaren? Dat lijkt mij het probleem dan, niet de performance van TT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Ko.Kane schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:15:
[...]

En die heb je vastgehouden al die jaren? Dat lijkt mij het probleem dan, niet de performance van TT.
verkopen zou betekenen dat je dat verlies zou moeten nemen
en wat er dan overblijft kan je weinig mee dat verlies ga je niet meer goed maken met 10 jaar beleggen.
dus hoop dat tomtom ooit nog eens wat meer waard word of het blijft bij dat verlies

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Niet om je daar direct persoonlijk op aan te spreken, het is één van de valkuilen waar je als investeerder kan invallen. Het niet willen realiseren van verliezen en hopen op een breakeven om pas te verkopen. Daarmee heb je vaak de situatie dat het aandeel minder en minder waard wordt, en dat je het vermogen wat je daar in vast hebt zitten niet aanwent om wel rendement te maken in die zelfde periode.

Of om Investopedia te quoten:
https://www.investopedia..../07/beat_the_mistakes.asp
Waiting to Get Even
Getting even is just another way to ensure you lose any profit you might have accumulated. It means that you are waiting to sell a loser until it gets back to its original cost basis. Behavioral finance calls this a "cognitive error." By failing to realize a loss, investors are actually losing in two ways. First, they avoid selling a loser, which may continue to slide until it's worthless. Second, there's the opportunity cost of the better use of those investment dollars.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
‘If you fail, fail fast’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

Of die bekende quote van die ondernemer die antwoord geeft op de vraag hoe hij failliet ging: “eerst langzaam, toen snel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Tja bij TomTom moet je hopen dat ze ooit worden overgenomen of zo.

All in all was mei een goede maand voor me, wel met veel beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Qwerty-273 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:08:
het is één van de valkuilen waar je als investeerder kan invallen. Het niet willen realiseren van verliezen en hopen op een breakeven om pas te verkopen. Daarmee heb je vaak de situatie dat het aandeel minder en minder waard wordt, en dat je het vermogen wat je daar in vast hebt zitten niet aanwent om wel rendement te maken in die zelfde periode.
@Qwerty-273 Wat adviseer jij dan :?
Ik zit ook in zo,n situatie, heb een kleine belegging, staat al jaaren in de min, nu 70 % rood;
zou jij dan de boel verkopen, verlies nemen en verder gaan??
of toch maar wachten en hopen dat het ooit weer gaat stijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het standaard antwoord daarop is: Zou je als je het aandeel niet had, het nu kopen met de kennis die je hebt, en met de huidige koers? Zo ja, dan lekker houden. Zo nee, dan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JAN-B schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:04:
[...]

@Qwerty-273 Wat adviseer jij dan :?
Ik zit ook in zo,n situatie, heb een kleine belegging, staat al jaaren in de min, nu 70 % rood;
zou jij dan de boel verkopen, verlies nemen en verder gaan??
of toch maar wachten en hopen dat het ooit weer gaat stijgen?
Resultaat uit het verleden is niet zo relevant. Hoezo waardeert de markt het nu lager en deel je die mening?

Naast verkopen of niets doen kan je natuurlijk ook eruit DCA’en of wat ik ook wel eens doe is de positie sluiten en call voor een maand later op dezelfde prijs kopen, al meestal na winst.

Valkuil is wel als de prijs pas een week later omhoog schiet (doei 55 calls op PLTR begin van het jaar..). Met een call heb je echter wel een harde einddatum voor je positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Heb vorige week een gokje genomen en heb jd.com gekocht, een Chinese webwinkel dat groter is dan aliexpress. Aandeel is na de top van corona alleen maar aan het dalen en de koers staat nu op het niveau van voor covid. Hoop dat dit geen domme move van me was en dat het niet nog verder naar beneden gaat, maar verwacht als die economie weer gaat aantrekken hier een mooi rendement op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
aljooge schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:55:
Heb vorige week een gokje genomen en heb jd.com gekocht, een Chinese webwinkel dat groter is dan aliexpress. Aandeel is na de top van corona alleen maar aan het dalen en de koers staat nu op het niveau van voor covid. Hoop dat dit geen domme move van me was en dat het niet nog verder naar beneden gaat, maar verwacht als die economie weer gaat aantrekken hier een mooi rendement op te maken.
Ik heb even gekeken want ik kende het bedrijf niet. Heb je een analyse gedaan of echt gegokt? Wil je anders je analyse delen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@sjorsjuhmaniac Is er echt een verschil? 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:06:
[...]

Ik heb even gekeken want ik kende het bedrijf niet. Heb je een analyse gedaan of echt gegokt? Wil je anders je analyse delen?
Dat jij het niet kent ligt aan jou. Dit aandeel heeft een market cap van 45 miljard dollar, dus een heel groot bedrijf. Het voldoet bovendien aan het winner takes all principe. Kleine webwinkels kunnen niet groot worden, omdat dit soort grote partijen de naamsbekendheid hebben en daardoor groot blijven en op hun thuismarkt China, zijn ze de grootste.

De cijfertjes:P/E 13,3 vind ik redelijk goedkoop. Dividend: 2.57%. Maken volgens mijn berekening 3.7 miljard dollar winst en hebben een ROE van 12.5%

Daarom leek dit me een mooi moment om in te stappen en vanwege de diversiteit in de portefeuille leek me dit ook een wat betere spreiding te geven van wat ik al had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
aljooge schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:01:
[...]

Dat jij het niet kent ligt aan jou. Dit aandeel heeft een market cap van 45 miljard dollar, dus een heel groot bedrijf. Het voldoet bovendien aan het winner takes all principe. Kleine webwinkels kunnen niet groot worden, omdat dit soort grote partijen de naamsbekendheid hebben en daardoor groot blijven en op hun thuismarkt China, zijn ze de grootste.

De cijfertjes:P/E 13,3 vind ik redelijk goedkoop. Dividend: 2.57%. Maken volgens mijn berekening 3.7 miljard dollar winst en hebben een ROE van 12.5%

Daarom leek dit me een mooi moment om in te stappen en vanwege de diversiteit in de portefeuille leek me dit ook een wat betere spreiding te geven van wat ik al had. ;)
Die discount zit op veel Chinese aandelen en vloeit voort uit: a) de geopolitieke spanningen b) overheidsinmenging bij beursgenoteerde bedrijven en c) de zwakke Chinese economie die nog steeds draait op buitenlandse consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:58
Hij is niet de enige die in Chinese aandelen aan het investeren is, er zijn er meer die inzetten op met name de Chinese tech giganten. Uiteraard in de hoop dat dit weer aantrekt en dan zijn ze spekkoper. Kijk je naar private equity fondsen dan zie je juist dat zij China mijden en meer inzetten op andere landen in APAC ter vervanging (India, Australia, Japan etc.). Het aantal landen met een stabiele economie en politiek in Azie valt natuurlijk wel enigszins tegen. Dus het is een risico-overweging.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
49euro schreef op maandag 3 juni 2024 @ 06:56:
[...]

Die discount zit op veel Chinese aandelen en vloeit voort uit: a) de geopolitieke spanningen b) overheidsinmenging bij beursgenoteerde bedrijven en c) de zwakke Chinese economie die nog steeds draait op buitenlandse consumptie.
a. Deze geopolitieke spanningen kijk ik niet naar. Het gaat om het investeren in goede businesses. In Europa zijn ook genoeg dreigingen. Dan maar helemaal niet meer beleggen?
b. ondanks de aanwezigheid van de overheid zijn ze jarenlang de sterkst groeiende economie ter wereld geweest.
c. zwakke economieën kunnen verbeteren, sterken kunnen gaan kwakkelen. De beurzen daar zijn achter gebleven. Mooi instap momentje?

Ik weet het, er zijn redenen tot zorg, maar die zijn er met beleggen altijd. Desondanks toch gekozen om een klein plukje hierin te hebben zitten. Ook vanwege de diversificatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:26:
[...]
a. Deze geopolitieke spanningen kijk ik niet naar. Het gaat om het investeren in goede businesses. In Europa zijn ook genoeg dreigingen. Dan maar helemaal niet meer beleggen?
Geopolitiek kan een flinke impact hebben op je beleggingen in China. Zo’n ad absurdum is ook niet echt op zijn plek.
b. ondanks de aanwezigheid van de overheid zijn ze jarenlang de sterkst groeiende economie ter wereld geweest.
Gezien de Chinese GDP cijfers redelijk fictief zijn, zou ik dit niet kunnen inschatten.

Dit is niet ‘ondanks’ maar juist ‘door invloed van’ hun planeconomie waar ze 7% groei plannen, en dan ‘toevallig’ exact op 7% uitkomen.
c. zwakke economieën kunnen verbeteren, sterken kunnen gaan kwakkelen. De beurzen daar zijn achter gebleven. Mooi instap momentje?
Voor China lijkt het een beetje een coinflip, maar de realestate markt ligt daar nog steeds compleet op zijn gat, dus de economie heeft nog niet echt een florissante outlook vanuit zichzelf.
Ik weet het, er zijn redenen tot zorg, maar die zijn er met beleggen altijd. Desondanks toch gekozen om een klein plukje hierin te hebben zitten. Ook vanwege de diversificatie.
:p
Dat is een heel andere toon dan je eerste bericht.
Ja als diversificatie kun je er wel iets mee doen idd.

Als Chinese beleggers kunnen wisselen van vastgoed naar echt beleggen door een regel wijziging van de overheid zou de aandelenmarkt idd wel een sprong kunnen maken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2024 09:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Wat ik tekenend vind aan China is dat de Chinezen zelf de beurzen van hun land niet vertrouwen en bijna alles investeren in vastgoed, met alle gevolgen van dien. Dus ik zou er ook van weg blijven. Voor elke Tencent heb je zeg maar twee Evergrands, zullen we maar stellen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Tja ik kijk ook soms naar china en denk ook goedkoop.

En dan doen ze weer wat rond Taiwan, en dan denk ik, als het fout gaat gaat dat geld op slot of is weg.
Dit heb ik ook bij TSMC, maar die wil ik wel graag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-09 16:26
Soullie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:41:
Tja ik kijk ook soms naar china en denk ook goedkoop.

En dan doen ze weer wat rond Taiwan, en dan denk ik, als het fout gaat gaat dat geld op slot of is weg.
Dit heb ik ook bij TSMC, maar die wil ik wel graag hebben.
Dit. Rond de invasie van Ukraine waren er ook wat koopjesjagers die dachten dat ze in Rusland moesten zijn en vervolgens werd daar de beurs op slot gegooid... Misschien heb ik iets gemist maar daarna heb ik er volgens mij niemand meer over gehoord hier.

Dan kun je wel stoer roepen dat je niet naar geopolitiek kijkt, maar volgens mij ben je dan gewoon je kop in het zand aan het steken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Charly schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Dit. Rond de invasie van Ukraine waren er ook wat koopjesjagers die dachten dat ze in Rusland moesten zijn en vervolgens werd daar de beurs op slot gegooid... Misschien heb ik iets gemist maar daarna heb ik er volgens mij niemand meer over gehoord hier.

Dan kun je wel stoer roepen dat je niet naar geopolitiek kijkt, maar volgens mij ben je dan gewoon je kop in het zand aan het steken. O-)
Ja daarom twijfel ik dus over TSMC, Dit risico is nooit 0.

Ik kijk eigenlijk alleen naar US / EU / Australie en Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:58
Er is ook vrees of China geen scenario van "Japanification" tegemoet gaat. D.w.z. persistent deflatie, lage groei, hoge schuld etc. Ze hebben ook te maken met een verouderde bevolking. En wat anderen aangeven, China is een land waar de markt gecontroleerd wordt door de overheid. Stel dat Trump verkozen wordt in de US en er nog een grotere handelsoorlog ontstaat, wat dan?

Anyway, uiteraard is het een risk/reward overweging en het is inderdaad relatief gezien goedkoop dus het kan ook goed uitpakken. Maar evident is het zeker niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Soullie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Ja daarom twijfel ik dus over TSMC, Dit risico is nooit 0.

Ik kijk eigenlijk alleen naar US / EU / Australie en Japan.
Maar TSMC heeft ook weer invloed op NVIDIA als ik het goed heb, zo hangt alles aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
WTH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7owyoAEAL_yEUyMv7XhI_PQiu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/840JU3i5E5OCGkwZuZtEuyw5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

best grote bank van canada ook -99%

https://finance.yahoo.com/quote/BMO/

Vast een fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Iemand met een dikke vinger met orders invoeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Qwerty-273 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Iemand met een dikke vinger met orders invoeren :D
Bied is 0,13 en laat is 6,08, bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lijkt er op dat het door foutieve market data is veroorzaakt:
Due to technical issues at the exchange, certain NYSE stocks are experiencing market data issues and are currently halted. As such, please be aware that the valuation of an account with affected securities may be incorrect, and the account should be closely monitored.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Even een BRK-A kopen voor 185 en hopen dat de order doorkomt.... O-)
https://www.google.com/fi...GhP0HHSR_A7MQ3ecFegQIOhAX

[ Voor 42% gewijzigd door ZeRoC00L op 03-06-2024 16:55 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

ZeRoC00L schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:55:
Even een BRK-A kopen voor 185 en hopen dat de order doorkomt.... O-)
https://www.google.com/fi...GhP0HHSR_A7MQ3ecFegQIOhAX
Vraag me altijd af of zo'n orders inderdaad er door kunnen glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Soullie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Hoop eerder dat dit niet een aantal stop-loss orders triggered.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Qwerty-273 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:08:
Niet om je daar direct persoonlijk op aan te spreken, het is één van de valkuilen waar je als investeerder kan invallen. Het niet willen realiseren van verliezen en hopen op een breakeven om pas te verkopen. Daarmee heb je vaak de situatie dat het aandeel minder en minder waard wordt, en dat je het vermogen wat je daar in vast hebt zitten niet aanwent om wel rendement te maken in die zelfde periode.

Of om Investopedia te quoten:
https://www.investopedia..../07/beat_the_mistakes.asp
[...]
ben me meer da bewust daar van hoor
maar het verkopen en met dat geld wat anders kopen in de hoop dat het daar wel goed gaat zou mogelijk pas over 30 jaar break even betekenen.
dan laat ik het wel staan en hoop ik op beteren tijden ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Maxwp schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:29:
maar het verkopen en met dat geld wat anders kopen in de hoop dat het daar wel goed gaat zou mogelijk pas over 30 jaar break even betekenen.
Zie je dan voor TomTom betere groeimogelijkheden dan voor een ander individueel aandeel of een markt gewogen ETF? Dat iets in het verleden een bepaalde waarde heeft gehad, zegt niets over de mogelijke waarde ontwikkeling in de toekomst. Je kan de waarde die nu vastzit in deze aandelen (met een groot verlies) rationeler inzetten om een gemiddeld rendement te behalen dan dat je blijft hopen op een opleving naar oude tijden van het aandeel.

Nu kent NL geen vermogenswinstbelasting, maar je zou de gerealiseerde verliezen daar binnen kunnen verrekenen ten opzichte van de winsten. Om de belasting te drukken als je in zo’n stelsel zou zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
[...]

Vergeet toch wat je er ooit voor betaald hebt. De enige vraag die jezelf moet stellen is of je het aandeel nu zou kopen? Zo niet, verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Qwerty-273 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Zie je dan voor TomTom betere groeimogelijkheden dan voor een ander individueel aandeel of een markt gewogen ETF? Dat iets in het verleden een bepaalde waarde heeft gehad, zegt niets over de mogelijke waarde ontwikkeling in de toekomst. Je kan de waarde die nu vastzit in deze aandelen (met een groot verlies) rationeler inzetten om een gemiddeld rendement te behalen dan dat je blijft hopen op een opleving naar oude tijden van het aandeel.

Nu kent NL geen vermogenswinstbelasting, maar je zou de gerealiseerde verliezen daar binnen kunnen verrekenen ten opzichte van de winsten. Om de belasting te drukken als je in zo’n stelsel zou zitten.
maar we zitten niet in zn stelsel of wel
al is de nieuwe wetgevign daarin nu wel een mogelijkheid voorzien? box3 beleggings veliezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Laatst online: 22:35
[...]

Prima dat jij er niet naar wil kijken maar geopolitieke spanningen hebben per definitie invloed op de markt en economie.

Europa staat bekend om haar sterke interne markt. Wij Europeanen consumeren, en veel ook. Hierdoor zijn opkomende economieën zoals China voor hun groei afhankelijk van de afzet aan Europa. Een handelsembargo raakt Europa dan ook een stuk minder hard dan China, een economie die voor een heel groot gedeelte van haar groei afhankelijk is van de export naar Europa. Wellicht heb je gehoord van Taiwan? Of de steun van China aan Rusland? De strijd om grondstoffen in de Sahel? Allemaal zaken die tot economische escalatie kunnen leiden

Buiten de geopolitieke spanningen heeft de hele wereld kunnen aanschouwen wat er gebeurt wanneer je met je bedrijf in China je kop boven op maaiveld uitsteekt. Ineens verdwijnt je als topman maandenlang en is je bedrijf bij terugkomst voornemens om zich op te splitsen. In een democratie kun je dan nog terugvallen op de Trias politicas, in China trek je als eigenaar/aandeelhouder aan het kortste eind en dien je te dansen naar de pijpen van de communistische partij.

Geen super gezonde omgeving om investeringen aan te trekken als je het mij vraagt. Er staan niet voor niets veel Chinese bedrijven genoteerd bij de NYSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 15:15
Heeft iemand de ex dividend datum dit jaar van de 2 populaire FitVermogen fondsen voorbij zien komen? Typisch is dit eind juni maar ik kan geen aankondiging of nieuw dividend overzicht op hun site vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Haodeyoude schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:56:
Heeft iemand de ex dividend datum dit jaar van de 2 populaire FitVermogen fondsen voorbij zien komen? Typisch is dit eind juni maar ik kan geen aankondiging of nieuw dividend overzicht op hun site vinden.
Is het al eind juni dan? ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Ascension schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Vergeet toch wat je er ooit voor betaald hebt. De enige vraag die jezelf moet stellen is of je het aandeel nu zou kopen? Zo niet, verkopen.
Sunk cost. Is wel lastig concept, de pijn nemen of aanhouden of verkopen voor huidige marktprijzen en op iets nieuws richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Hoop is een slechte strategie, je kunt beter afscheid nemen en nieuwe kansen pakken. Er is zoveel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Soullie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Ja dat kan, maar worden dan teruggedraaid. Want de transactie is niet tot stand gekomen bij een fair market value. Dat zou natuurlijk heel erg oneerlijk zijn voor beide partijen. Heb dit ooit ook wel eens gehad heel lang geleden had je altijd tegenpartijen die een bied koers van 1 cent hadden en als je dan niet oppast (b.v. bij bestens orders) kun je pech hebben.

Daarom moet je altijd een limiet op geven. Sowieso voor elke trade moet je instap en uitstap koers weten.

Genoeg wijsheid weer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Prima dat jij er niet naar wil kijken maar geopolitieke spanningen hebben per definitie invloed op de markt en economie.

Europa staat bekend om haar sterke interne markt. Wij Europeanen consumeren, en veel ook. Hierdoor zijn opkomende economieën zoals China voor hun groei afhankelijk van de afzet aan Europa. Een handelsembargo raakt Europa dan ook een stuk minder hard dan China, een economie die voor een heel groot gedeelte van haar groei afhankelijk is van de export naar Europa. Wellicht heb je gehoord van Taiwan? Of de steun van China aan Rusland? De strijd om grondstoffen in de Sahel? Allemaal zaken die tot economische escalatie kunnen leiden

Buiten de geopolitieke spanningen heeft de hele wereld kunnen aanschouwen wat er gebeurt wanneer je met je bedrijf in China je kop boven op maaiveld uitsteekt. Ineens verdwijnt je als topman maandenlang en is je bedrijf bij terugkomst voornemens om zich op te splitsen. In een democratie kun je dan nog terugvallen op de Trias politicas, in China trek je als eigenaar/aandeelhouder aan het kortste eind en dien je te dansen naar de pijpen van de communistische partij.

Geen super gezonde omgeving om investeringen aan te trekken als je het mij vraagt. Er staan niet voor niets veel Chinese bedrijven genoteerd bij de NYSE.
Voor mijn gevoel is het enorm sentiment gedreven, voornamelijk gebaseerd op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben mij aan het oriënteren op een broker om wat in aandelen te beleggen.

Dit begint op kleine schaal. Grootste probleem voor mij is hoge minimale kosten. Het liefst heb ik een percentage, zodat ik af en toe een kleine aankoop kan doen. Bij 3 euro minimale kosten moet je een groter aantal kopen om die kosten acceptabel te krijgen. Dat vind ik het meest vervelend. Liever iets hogere variabele kosten dan een bedrag aan vaste kosten.

Over veel brokers met hele lage kosten of geen kosten zoals eToro leeg ik slechte berichten. Ik zoek een broker waar ik echt eigenaar ben van aandelen, geen vage constructies.

Het lijkt er op dat IBKR de meest aantrekkelijke is. Ik heb laatst een trialaccount gemaakt, en sinds vandaag zie ik als ik een aandeel open geen grafiek meer en geen koers. De mobiele app heb ik ook geprobeerd en ik heb het idee dat het gewoon een website is. Is dit normaal? Verder is het erg traag. Qua kostenstructuur en aanbod is IBKR heel aantrekkelijk maar het werkt gewoon niet goed.

Een andere optie is Saxo. Maar ik lees heel veel negatieve berichten over Saxo. Die zijn vooral uit de tijd voor hun tariefswijziging en rond hun overname van Binck. Is Saxo nu ok?

Zijn er nog andere aantrekkelijke opties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@SvMp Bekijk Mexem ook eens. Sinds 1 juni aandelen uit US met minimale fee van 1 dollar.
Zeer goede klantenservice ook, in NL taal te bereiken.

Afgelopen jaar heb ik verschillende platformen gebruikt en naast de relatief lage fee is klantenservice met stip op 1 wel het belangrijkste als er iets niet goed gaat in je account. Zo heb ik wat simpele mails en telefoontjes gepleegd om hier meer inzicht in te krijgen naar elke broker.

[ Voor 114% gewijzigd door Noord27 op 04-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SvMp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:22:
Een andere optie is Saxo. Maar ik lees heel veel negatieve berichten over Saxo. Die zijn vooral uit de tijd voor hun tariefswijziging en rond hun overname van Binck. Is Saxo nu ok?

Zijn er nog andere aantrekkelijke opties?
Saxo was altijd wel ok, goede klantenservice vanuit hun gehad bij de omzetting vanuit binck.
Toentertijd vrij slecht qua kosten, maandelijks hoog en transactiekosten hoog.

Nu met de lagere tarieven zijn ze iig een stuk aantrekkelijker.
Vanaf 1eu voor US stocks en service fee alleen op 0,x% van je totale sum.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2024 17:04 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Saxo was altijd wel ok, goede klantenservice vanuit hun gehad bij de omzetting vanuit binck.

Nu met de lagere tarieven zijn ze iig een stuk aantrekkelijker.
Vanaf 1eu voor US stocks en service fee alleen op 0,x% van je totale sum.
0,01% per maand. Dat is niet veel als je een klein portfolio hebt en kan de maand daarop gebruikt worden voor transacties. Lastigste is dat tarieven altijd kunnen veranderen, en aandelen zijn niet gemakkelijk goedkoop van de ene naar de andere aanbieder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Noord27 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:32:
@SvMp Bekijk Mexem ook eens. Sinds 1 juni aandelen uit US met minimale fee van 1 dollar.

Afgelopen jaar heb ik verschillende platformen gebruikt en naast de relatief lage fee is klantenservice met stip op 1 wel het belangrijkste als er iets niet goed gaat in je account. Zo heb ik wat simpele mails en telefoontjes gepleegd om hier meer inzicht in te krijgen naar elke broker.
Account aangevraagd om te bekijken hoe deze werkt. Ik denk dat dit een serieuze aanbieder is.

Voor mijn usecase is Trading 212 ook heel geschikt maar dat beschouwt niemand als een serieuze broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Noord27 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:32:

Van wat hier terug te lezen is, is Mexem gewoon (reseller van) IB?
dus waarom zou je dan bij Mexem gaan zitten ipv direct bij IB?
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2024 17:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Goede vraag. Ik denk dat Interactive Brokers de allerbeste is. Goede balans tussen kosten en serieuze broker. Echter met mijn trial account werkt het niet. Ik zie geen prijzen. In plaats van een grafiek zie ik een spinner. Ik zie geen prijs. Wel zie ik wat ik betaal als ik op Buy klik, waarin ik precies kan zien wat de prijs is van het aandeel (market order) en de kosten. Ook kan ik het aandeel kopen. Werkt goed. Alleen de weergave... Ik zoek dus een aandeel op bijv. AAPL, en in het scherm van het aandeel zie ik alleen de naam en geen overige info. Geen prijs, geen grafiek. Maar de Buy-button werkt gewoon. Dit gebeurt ook met Nederlandse aandelen. Ik vind het vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SvMp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:19:
Goede vraag. Ik denk dat Interactive Brokers de allerbeste is. Goede balans tussen kosten en serieuze broker. Echter met mijn trial account werkt het niet. Ik zie geen prijzen. In plaats van een grafiek zie ik een spinner. Ik zie geen prijs. Wel zie ik wat ik betaal als ik op Buy klik, waarin ik precies kan zien wat de prijs is van het aandeel (market order) en de kosten. Ook kan ik het aandeel kopen. Werkt goed. Alleen de weergave... Ik zoek dus een aandeel op bijv. AAPL, en in het scherm van het aandeel zie ik alleen de naam en geen overige info. Geen prijs, geen grafiek. Maar de Buy-button werkt gewoon. Dit gebeurt ook met Nederlandse aandelen. Ik vind het vreemd.
Misschien iets mis met het trial account? Ik kan hier bij IB gewoon zoeken op AAPL, ASML etc en zie dan de grafiek en koersinformatie verschijnen. Je zou je kunnen aanmelden voor een echt account en kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Misschien iets mis met het trial account? Ik kan hier bij IB gewoon zoeken op AAPL, ASML etc en zie dan de grafiek en koersinformatie verschijnen. Je zou je kunnen aanmelden voor een echt account en kijken of het dan wel werkt.
Zou kunnen maar dan moet je die hele KYC procedure door. Ik probeer chat te openen maar ik krijg supportpagina's en uiteindelijk de melding dat ik met een echt account moet inloggen. E-mailadressen van klantenservice niet te vinden. Wel een of ander ticketsysteem.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 04-06-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
[...]

Mexem is inderaad vanuit IB opgezet. Echter was ik totaal niet tevreden over de inhoud en snelheid van reageren bij IB. Wel over het platform op zich. Dus Mexem genomen vanwege de goede klantenservice. Heb genoeg brokers geprobeerd en als er eenmaal iets niet klopt wil ik ook gerust iets meer betalen voor een goede klantenservice.

Platform van Trading212 beviel me het beste. Kijk echter verder als het platform en de kosten. Door goed te letten op de kosten die je zelf maakt bespaar je wellicht zelfs meer als in het kiezen van een broker.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 04-06-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
SvMp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:05:
[...]
Voor mijn usecase is Trading 212 ook heel geschikt maar dat beschouwt niemand als een serieuze broker.
Waarom zou dat geen serieuze broker zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
fsfikke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Hoop eerder dat dit niet een aantal stop-loss orders triggered.
Stop-loss orders moet je ten alle tijden vermijden. En dit is een extra reden.
Stop-loss en trailing stop-loss (nog erger wellicht) orders zijn verzonnen door brokers.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik schreef eerder al over de overname, en nu is het afgehandeld. Het zijn 5 mooie jaren geweest voor dit bedrijf. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 09:55

Heb paar tientjes ingelegd, gewoon voor de fun. Vliegt alle kanten op haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 05:16
Black-Death schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Heb paar tientjes ingelegd, gewoon voor de fun. Vliegt alle kanten op haha
Idd. Hilarisch wel, Vivoryon casino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Sissors schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:10:
Het standaard antwoord daarop is: Zou je als je het aandeel niet had, het nu kopen met de kennis die je hebt, en met de huidige koers? Zo ja, dan lekker houden. Zo nee, dan verkopen.
Waarschijnlijk is het antwoord dan JA;
maar ik lees hier ook meningen van verkopen, en dan met dat geld proberen rendement te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 17:20
JAN-B schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Waarschijnlijk is het antwoord dan JA;
maar ik lees hier ook meningen van verkopen, en dan met dat geld proberen rendement te maken.
Dat is het idee van elke cent die je op de beurs hebt staan toch? Proberen optimaal rendement mee maken.

Dus als jij denkt dat een ander aandeel meer rendement gaat maken is het logisch om je geld daar in te zetten, dan in een aandeel houden waarbij je lagere/geen verwachting heb.

In theorie wordt je elke dag/uur/minuut/seconde wakker met een verse pot geld die je ergens in wilt zetten. Als uit je analyse blijkt dat je dan aandelen wilt kopen die je al bezit is dat natuurlijk fijn, dan hoef je niets te doen. Als blijkt dat je dan aandelen wilt kopen die je niet bezit, dan moet je overwegen of de transactiekosten het waard zijn om van aandeel te wisselen.
Het feit dat je een aandeel bezit zou, op transactiekosten na, geen invloed moeten hebben op je analyse, die kijkt alleen naar de toekomst potentie, niet naar het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Atomius schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Idd. Hilarisch wel, Vivoryon casino
farmaceuten zijn altijd casino. Het succes van het onderzoek naar een medicijn hangt af van of het middel werkt of niet werkt. Werkt het niet, onvoldoende of zijn er vervelende bijwerkingen dan is het hele onderzoeksgeld weg.

Werkt het wel, dan is het de vraag of ze dit kunnen vermarkten, het beter werkt dan een ander al bestaand middel en of ze in staat zijn dit zelfs te produceren, of dat er een tweede partij er met een deel van de winst vandoor gaat. En dan zijn er nog wat jaren over, waar je je winst uit moet halen, want hef patent gaat verlopen en daarna is de kans groot dat anderen het na gaan maken en voor een klein prijsje op de markt gaan zetten.

Daarom voor mij geen biotech in de portefeuille, dan kan ik net zo goed staatsloten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is onderscheid tussen een aandeel om ermee te traden of om ermee te beleggen.

Biotech is een voorbeeld van aandelen om ermee te traden. Komt er goed nieuws uit een klinische studie, dan is het tijd om te verkopen. Daarna kan je bij een in elkaar gezakte koers een nieuwe positie innemen en er zijn verdere fasen aan klinische studies. Meestal loopt het ergens fout en het wordt geen medicijn.

In geval dat ze een goedgekeurd medicijn hebben, dan is het zien dat ze het kunnen vermarkten en Medicaid overtuigen om het medicijn te vergoeden zodat het doelpubliek toegang tot het medicijn heeft.

Dan heb je nog de financials, managementstijl en strategie.

Ik kan nog goed een bedrijf herinneren die een medicijn heeft om het leven van de vrouwen te verbeteren en de vrouwelijke CEO ging met volle overtuiging voor maximale marketinguitgaven om een prachtig product zo snel als het geloof te verspreiden. F de mannen (die in het bedrijf geïnvesteerd hebben), de ene share dilution na de andere tot in de oneindigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRkXRgcgymCknsPwXgdrmViN_1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GOWSp3EQKKuIadntw4Bl9wK.jpg?f=fotoalbum_large

Eenmaal je wist dat de CEO niets om de aandeelhouderswaarde geeft en alles doet om de koers in de grond te boren, dan moeten de aandelen weg. Op een dollar verkocht is beter dan vasthouden tot 1 cent.

Hoe diep kan de koers van aandeel zakken? Totdat je niet meer een verkooporder kan plaatsen. Je kan een formulier invullen om de waardeloze aandelen vrijwillig aan je broker af te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyack
  • Laatst online: 05-09 16:01
Gamestop gaat lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
SvMp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Heb heel veel jaren getrade met IB, maar die interface was wel verschrikkelijk niet alleen die spreadsheet maar ook waar alles verstopt zat. Ook kon ik geen goed overzicht krijgen van optie posities waardoor ik geen overzicht / controle meer had over mijn risico's. Ooit eens flink veel geld verloren doordat ik close all positiions moest gebruiken waarbij alle opties een voor een bestens werden verkocht. Wat een drama was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Nou vanwege een goede helpdesk? Ik ken Mexem verder niet veel met Lynx gedaan die werkte ook met IB, dan krijg je iemand aan de lijn die wel weet waar een bepaalde functie zit of als er order niet wordt geaccepteerd.

IB is verschrikkelijk qua support, gaat alleen per ticket en duurt lang. NL support is goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:09:
[...]

Nou vanwege een goede helpdesk? Ik ken Mexem verder niet veel met Lynx gedaan die werkte ook met IB, dan krijg je iemand aan de lijn die wel weet waar een bepaalde functie zit of als er order niet wordt geaccepteerd.

IB is verschrikkelijk qua support, gaat alleen per ticket en duurt lang. NL support is goud waard.
Waarvoor verwacht jij support nodig te hebben dat het zo belangrijk is om er een hele broker keuze op te baseren?

Ik beleg al 20 jaar en, op een paar telefoontjes waar het dividend blijft omdat ik te ongeduldig was na, heb nog nooit support nodig gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 07-06-2024 08:07 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Roaring Kitty is weer uit zijn winterslaap gekomen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Panzer_V schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:07:
[...]

Waarvoor verwacht jij support nodig te hebben dat het zo belangrijk is om er een hele broker keuze op te baseren?

Ik beleg al 20 jaar en, op een paar telefoontjes waar het dividend blijft omdat ik te ongeduldig was na, heb nog nooit support nodig gehad.
Ik beleg ook al 25 jaar maar ik heb ook geen support nodig totdat je het wel nodig hebt. Als beginnende belegger heb je vaker support nodig. Ik denk ook niet dat ik support nodig heb maar als er iets is dan is het wel fijn om niet afhankelijk van een ticket wat een paar dagen duurt.

Heb 2 maanden geleden sinds jaren weer eens gebeld met DEGIRO, ik kreeg opeens een margin call voor 20K en had 15 dagen om in te lossen. Bleek dat ze een ETF hadden aangepast van risico cat. B naar D. Stond ergens online in een hele lange lijst.

Gelukkig de ETF met winst kunnen verkopen en daarna op lager prijspunt weer kunnen kopen, ditmaal zonder krediet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
@Vaevictis_ , ben je dan als beginnend belegger niet gewoon beter af bij je huisbank?

Geen gezever met buitenlandse brokers (of NL-rebrands daarvan). Al die extra ‘leukigheidjes’ die ze aanbieden heb je als beginnend belegger toch niet nodig. Het hele ‘bestaat mijn broker nog wel over 5 jaar’ verhaal is ook niet aan de orde. Je kunt je volledig focussen op het leren en onder de knie krijgen van het beleggen. En als er eens wat is….dan kan je met je eigen huisbank bellen.

Tegen de tijd dat je zoveel ervaring/ geld hebt opgedaan dat je qua wensen de propositie van je huisbank bent ontgroeid (wat 99,9% van ons hier toch niet gaat lukken) kan je altijd nog switchen naar een, al dan niet buitenlandse, andere broker.
En op dat moment heb je toch geen reguliere support meer nodig. Omdat je zelfredzaam bent geworden.

Kortom, ik snap dat hele support argument niet. Beginnende beleggers moeten het imho eerst eens wat dichterbij huis zoeken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Panzer_V schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:32:
@Vaevictis_ , ben je dan als beginnend belegger niet gewoon beter af bij je huisbank?

Geen gezever met buitenlandse brokers (of NL-rebrands daarvan). Al die extra ‘leukigheidjes’ die ze aanbieden heb je als beginnend belegger toch niet nodig. Het hele ‘bestaat mijn broker nog wel over 5 jaar’ verhaal is ook niet aan de orde. Je kunt je volledig focussen op het leren en onder de knie krijgen van het beleggen. En als er eens wat is….dan kan je met je eigen huisbank bellen.

Tegen de tijd dat je zoveel ervaring/ geld hebt opgedaan dat je qua wensen de propositie van je huisbank bent ontgroeid (wat 99,9% van ons hier toch niet gaat lukken) kan je altijd nog switchen naar een, al dan niet buitenlandse, andere broker.
En op dat moment heb je toch geen reguliere support meer nodig. Omdat je zelfredzaam bent geworden.

Kortom, ik snap dat hele support argument niet. Beginnende beleggers moeten het imho eerst eens wat dichterbij huis zoeken.
@Panzer_V

Het ging mij niet om de beginnende belegger ook als ervaren belegger wil ik gewoon een skilled helpdesk liefst in het NL. Want zo'n 20K margin call moet je wel snel duidelijkheid over hebben. Dat zijn geen leuke grappen.

Eens dat een beginnende belegger niet naar een buitenlandse broker moet willen. Veel te veel gedoe. Huisbank is prima dan maar wat hogere kosten (let de beginnende gebruiker toch niet op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IBKR (en resellers die hun platform gebruiken) krijg je geen margin call. Bij een overschrijding van marginlimieten worden posities automatisch geliquideerd om de overschrijding op te heffen.

Overigens is een margin call uitstekend te voorkomen: beheers je risicoprofiel. Ga geen verplichtingen aan die potentieel je accountwaarde kunnen overstijgen. De tool 'Risk Navigator' in TWS kan helpen om deze verplichtingen te analyseren in diverse scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:48
Zr40 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:53:
Bij IBKR (en resellers die hun platform gebruiken) krijg je geen margin call. Bij een overschrijding van marginlimieten worden posities automatisch geliquideerd om de overschrijding op te heffen.

Overigens is een margin call uitstekend te voorkomen: beheers je risicoprofiel. Ga geen verplichtingen aan die potentieel je accountwaarde kunnen overstijgen. De tool 'Risk Navigator' in TWS kan helpen om deze verplichtingen te analyseren in diverse scenario's.
Niet ideaal, en veel te gehaast. Op basis van after-market of pre-market prijzen bij USA werden hierdoor mijn Europese posities geliquideerd. Europese transacties hebben helaas hogere transactiekosten. Ik wil gewoon zelfstandig mijn posities liquideren als US open gaat op fatsoenlijk volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Harm_H schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Niet ideaal, en veel te gehaast. Op basis van after-market of pre-market prijzen bij USA werden hierdoor mijn Europese posities geliquideerd. Europese transacties hebben helaas hogere transactiekosten. Ik wil gewoon zelfstandig mijn posities liquideren als US open gaat op fatsoenlijk volume.
Dit vereist wel enige toelichting. Wat voor bijzondere posities of extreme leverage houd je aan dat dit gebeurt? Wat je beschrijft gebeurt simpelweg niet bij een portfolio met wat aandelen en opties en een licht negatief cash saldo, althans niet op basis van pre/after-market prijzen. Het is mij zelfs tijdens de corona-crash van 2020 niet overkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Zr40 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:53:

Graag even mijn post lezen, de margin call kwam doordat DEGIRO categorieen had aangepast van B naar D. Dus was niet echt te voorkomen, had ook nog voldoende cash aangehouden.

Klopt dat IB meteen liquideert, dat is wel een nadeel als je je huiswerk niet goed hebt gedaan geen ruimte om posities te laten "lopen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

bert pit schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Roaring Kitty is weer uit zijn winterslaap gekomen.
Hij is goed op weg om miljardair te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj0swgAZvmDkLaC5jwmDhVrT4vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQY4q5mjitMIDhZZktA9f2Qq.png?f=fotoalbum_large

GME is in de voorbeurs nu 62 dollar. 5 miljoen aandelen is 310 miljoen dollar en 120k 20C heeft 504 miljoen dollar intrinsieke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Harm_H schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Ja heb dit ook in het begin gehad bij een huisbank, met Turbo's die gewoon buiten beursuren een stoploss raken en bij opening direct geliquideerd worden terwijl de koers al herstelt is. Echt waardeloze risico management, maar wellicht ook te scherp ingekocht. Goede business voor de MM en brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rapture schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Hij is goed op weg om miljardair te worden.

[Afbeelding]

GME is in de voorbeurs nu 62 dollar. 5 miljoen aandelen is 310 miljoen dollar en 120k 20C heeft 504 miljoen dollar intrinsieke waarde.
Is dit jouw port @bert pit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik overweeg Trading 212 of Interactive Brokers (voor spot aandelen).

Interactive Brokers:
+ Veel keuze
+ Serieus platform, gerenommeerd
- Userinterface en app
- Kosten

Trading 212:
+ Geen kosten
+ Goede app
- Aandelen niet op naam, maar in pooled account
- Reputatie

Wat laatste..vaak lees je op internet dat neobrokers worden afgeraden. Trading 212 wordt niet gezien als serieus platform. Maar waarom eigenlijk? Ik zie geen rare dingen.

Enige risico is wellicht dat ze ineens wel kosten gaan rekenen, vooral bewaarkosten. En aandelen zijn niet gemakkelijk over te schrijven zonder kosten te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
SvMp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:18:
Ik overweeg Trading 212 of Interactive Brokers (voor spot aandelen).

Interactive Brokers:
+ Veel keuze
+ Serieus platform, gerenommeerd
- Userinterface en app
- Kosten

Trading 212:
+ Geen kosten
+ Goede app
- Reputatie

Wat laatste..vaak lees je op internet dat neobrokers worden afgeraden. Trading 212 wordt niet gezien als serieus platform. Maar waarom eigenlijk? Ik zie geen rare dingen.

Enige risico is wellicht dat ze ineens wel kosten gaan rekenen, vooral bewaarkosten. En aandelen zijn niet gemakkelijk over te schrijven zonder kosten te maken.
Pooled account is nieuw voor mij, maar zou dat nooit doen. Net zoals met crypto not your account not your shares. (vrij vertaald). Mega red flag.

Lijkt me een serieus risico. Kosten zijn dan geen issue meer. Waarom heb je perse IB nodig? Wat mist er bij een andere broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Pooled account is nieuw voor mij, maar zou dat nooit doen. Net zoals met crypto not your account not your shares. (vrij vertaald). Mega red flag.

Lijkt me een serieus risico. Kosten zijn dan geen issue meer. Waarom heb je perse IB nodig? Wat mist er bij een andere broker?
Ik ben ook geen fan van pooled accounts, maar ze staan wel los van Trading 212 zelf, zodat als dit bedrijf failliet gaat de aandelen van klanten gewoon blijven staan. Doen niet veel meer goedkope brokers pooled accounts? Volgens mij heb je daar ook mee te maken als je in fractionele aandelen handelt.

Andere brokers zijn duurder. Met IBKR kun je kosten laag houden, als je door de lastige interface heen kunt prikken. Goedkoper kan bijna niet, afgezien van andere neobrokers zoals Trade Republic.

[ Voor 20% gewijzigd door SvMp op 07-06-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
SvMp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Ik ben ook geen fan van pooled accounts, maar ze staan wel los van Trading 212 zelf, zodat als dit bedrijf failliet gaat de aandelen van klanten gewoon blijven staan.

Andere brokers zijn duurder. Met IBKR kun je kosten laag houden, als je door de lastige interface heen kunt prikken. Goedkoper kan bijna niet, afgezien van andere neobrokers zoals Trade Republic.
Bij fractionele aandelen zul je ook pooled accounts hebben. Maar ik zou daar nooit aan beginnen. Kun je beter iets met opties doen als je het aandeel niet kan kopen.

Maar er zijn meer criteria dan alleen kosten? Geen support nodig? Ik vind een goede UI wel erg belangrijk, dat voorkomt ook dat je (onnodige) fouten maakt.

Ik vond met name alle abonnementen redelijk prijzig als je veel handelt op verschillende beurzen dan lopen de kosten aardig op. Nu heeft DEGIRO ook al weer een tijdje allemaal abonnementen voor feeds.

Qua features is IBKR wel onovertroffen, je kunt bijna als een prof. traden maar je hebt natuurlijk altijd een kennis achterstand en tragere feeds.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-06-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:33:
Maar er zijn meer criteria dan alleen kosten? Geen support nodig? Ik vind een goede UI wel erg belangrijk, dat voorkomt ook dat je (onnodige) fouten maakt.
Ik hoop het niet, maar als het wel nodig is kom je er vaak achter of dat goed is. Ik lees bij de meeste brokers de nodige kritiek op de support. Nadeel van IBKR is dat je niet gewoon een Nederlands nummer kunt bellen. Maar dat geldt ook voor Trading 212, en als je een Nederlandse support wil dan blijven alleen de bedrijven met een vestiging in Nederland over.

Maar ja over de Giro enorm veel geklaag. Saxo hetzelfde verhaal. De grootbanken zijn duur. Bux is van ABN-AMRO en duurder geworden, belooft weinig goeds voor toekomst. Blijft Mexem over. Maar Mexem is gewoon Interactive Brokers maar dan duurder.

[ Voor 16% gewijzigd door SvMp op 07-06-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Bij fractionele aandelen zul je ook pooled accounts hebben. Maar ik zou daar nooit aan beginnen. Kun je beter iets met opties doen als je het aandeel niet kan kopen.
Eens. Daarom is de mogelijkheid voor fractionele aandelen geen criterium voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

SvMp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:18:
De meeste brokers zetten de aandelen niet op naam van de uiteindelijke eigenaar. Dat kost te veel tijd en administratieve rompslomp. Bij bijna de meesten zullen ze op de street name van de broker staan. De broker (of het bewaarbedrijf daarvan eigenlijk) houdt ook een overzicht bij welke klant welke aandelen bezit.

Een pooled account voegt alleen weer een extra laag er tussen. En dus ook weer een extra overzicht dat kloppend gehouden moet worden.

Lees ook eens over de DTC en Cede & Co ;). Er staat maar weinig echt specifiek op de naam van de uiteindelijke aandeelhouder (al blijft die nog steeds eigenaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:44:
[...]

De meeste brokers zetten de aandelen niet op naam van de uiteindelijke eigenaar. Dat kost te veel tijd en administratieve rompslomp. Bij bijna de meesten zullen ze op de street name van de broker staan. De broker (of het bewaarbedrijf daarvan eigenlijk) houdt ook een overzicht bij welke klant welke aandelen bezit.

Een pooled account voegt alleen weer een extra laag er tussen. En dus ook weer een extra overzicht dat kloppend gehouden moet worden.

Lees ook eens over de DTC en Cede & Co ;). Er staat maar weinig echt specifiek op de naam van de uiteindelijke aandeelhouder (al blijft die nog steeds eigenaar).
Klopt eigenlijk altijd bij een Bewaar bedrijf maar een pooled account gaat mij een stap te ver. Snap dat het handig is en minder kost maar ik hoef het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het ergste vind ik nog (in discussies elders) is dat men zegt, 'ze bewaren het bij IBKR dus het is veilig'. Zo simpel is het niet. Je moet óók Trading212 vertrouwen. Als Trading212 morgen spontaan ophoudt te bestaan, dan weet IBKR niet welke assets van wie precies zijn. Dan moet je maar hopen dat de administratie er nog is en op orde is. En dat er niet méér claims zijn dan er in het IBKR account aan assets zijn.

Los daarvan kan ik het voordeel voor Trading212 wel begrijpen. Waar het ze vooral op bespaart is operationele complexiteit. Ze hebben met maar één partij te maken, IBKR, en niet met afzonderlijke bewaarbedrijven voor de diverse beurzen die ze ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Even iets anders doen jullie hier ook aan kansrijke beleggings tips? Ik zit zelf in Tesla vind het echt een koopje met alles wat er aan komt. Ik denk dat de meeste analisten Tesla niet begrijpen want het is een auto fabrikant maar een ai bedrijf die autos en robots maakt en ook nog de grootste batterij opslag fabrikant is. Zoveel waarde die niet in de koers zit.

Zou dat komen door Elon haters en het feit dat ze geen marketing doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk persoonlijk dat de meeste analisten Tesla ondertussen heel goed begrijpen. Daarnaast, een beleggingsthesis naar strekking van "Wall Street ziet dit al jaren niet, en ik wel, ondanks alle media-aandacht" is meestal geen recept voor succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik denk dat de Tesla aandeelhoudersvergadering volgende week wel interessant wordt, met Musk die kennelijk overweegt te stoppen als ie zn 56 miljard niet krijgt. :D Ik heb in elk geval tegen gestemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

Vaevictis_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:00:
Even iets anders doen jullie hier ook aan kansrijke beleggings tips? Ik zit zelf in Tesla vind het echt een koopje met alles wat er aan komt. Ik denk dat de meeste analisten Tesla niet begrijpen want het is een auto fabrikant maar een ai bedrijf die autos en robots maakt en ook nog de grootste batterij opslag fabrikant is. Zoveel waarde die niet in de koers zit.

Zou dat komen door Elon haters en het feit dat ze geen marketing doen?
Ik denk dat als je naar de huidige waarde kijkt dat het al aardig aan de bovenkant zit (PE ratio van 40).

Persoonlijk denk ik dat de AI al heeft gepiekt en zou daar geen aandelen speculatief op kopen.

Met die PE van 40 zou je dan dus dubbel gaan speculeren. Laat ze eerst deze waardering maar eens waar gaan maken.
Pagina: 1 ... 180 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij