Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 16:26
Soru schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:54:
Ik wilde jaren geleden beginnen met (ETF) beleggen. Helaas is het er al die tijd niet van gekomen en zit ik momenteel op een punt dat ik overspoeld ben met grote klussen en projecten. Ik heb de tijd en energie momenteel niet om een nauwkeurige strategie te formuleren en de nodige punten hiervoor te leren. Voor het moment wil ik beginnen met iets eenvoudigs en hands-off met een 5-10 jaren horizon ...

- Een iets te slecht ingelezen iemand die graag gewoon even wilt beginnen
Dit is je topic: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 8)

Begin gewoon met NT world oid te kopen als je het simpel wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06

G83

Je moet bij de saaie (maar verstandige!) buren van het 'passief beleggen met indexfondsen' topic zijn!

Lees de startpost daar en begin!
Niet wekenlang twijfelen en lezen, maar beginnen! Maakt echt niet veel uit of je bij meesman, brand new day, ing met NT fondsen, fitvermogen of centraal beheer begint.

Edit: wat Charly zegt dus...

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 16-05-2024 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Ik wilde jaren geleden beginnen met (ETF) beleggen. Helaas is het er al die tijd niet van gekomen en zit ik momenteel op een punt dat ik overspoeld ben met grote klussen en projecten. Ik heb de tijd en energie momenteel niet om een nauwkeurige strategie te formuleren en de nodige punten hiervoor te leren. Voor het moment wil ik beginnen met iets eenvoudigs en hands-off met een 5-10 jaren horizon ivm de hypotheekconstructie die ik dan moet aflossen en hiervoor het geld weer terug kan krijgen na de verkoop.

Ik wil beginnen met iets van ~10k inleggen initieel met 1500 euro per maand opbouw. Als ik rustiger vaarwater ben beland kan ik zoeken naar een tweede beleggingsbank voor risicospreiding om hier nog ~30-50k op in te leggen.

Wat willekeurige comments online vonden ING best aardig qua fees voor ETF. Is hier een specifiek ING product voor en raden jullie een bepaalde spread aan? Ik wil waarschijnlijk een aardig aandeel in de VS beleggen.

Je kan ook Berkshire hattaway B kopen. Is min of meer ook een ETF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
phantom09 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Je kan ook Berkshire hattaway B kopen. Is min of meer ook een ETF.
Dat is meer een beleggingsfonds, geen ETF, omdat het actief beheerd wordt. Waarbij de vraag is: hoe gaan ze het doen wanneer Buffett stopt? Die man is ook al in de 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
aljooge schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Dat is meer een beleggingsfonds, geen ETF, omdat het actief beheerd wordt.
Waar denk je dat ETF voor staat? ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik wilde jaren geleden beginnen met (ETF) beleggen. Helaas is het er al die tijd niet van gekomen en zit ik momenteel op een punt dat ik overspoeld ben met grote klussen en projecten. Ik heb de tijd en energie momenteel niet om een nauwkeurige strategie te formuleren en de nodige punten hiervoor te leren. Voor het moment wil ik beginnen met iets eenvoudigs en hands-off met een 5-10 jaren horizon ivm de hypotheekconstructie die ik dan moet aflossen en hiervoor het geld weer terug kan krijgen na de verkoop.

Ik wil beginnen met iets van ~10k inleggen initieel met 1500 euro per maand opbouw. Als ik rustiger vaarwater ben beland kan ik zoeken naar een tweede beleggingsbank voor risicospreiding om hier nog ~30-50k op in te leggen.

Wat willekeurige comments online vonden ING best aardig qua fees voor ETF. Is hier een specifiek ING product voor en raden jullie een bepaalde spread aan? Ik wil waarschijnlijk een aardig aandeel in de VS beleggen.

Voor passief beleggen bestaat een ander topic waar de mensen hun religie kunnen bedrijven zonder kritiek te krijgen of kritiek op anderen te geven.

Het is het voor actief beleggen. Wa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
JohanNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:43:
[...]

Waar denk je dat ETF voor staat? ;)
Een etf wordt passief beheerd. Daar is bij Berkshire Hattaway geen sprake van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
aljooge schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:28:
[...]

Er zijn ook genoeg actief beheerde ETF’s hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
aljooge schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:28:
[...]

Er zijn ook actief beheerde ETF's.

De tip van Berkshire ipv ETF is op dit moment een goede tip voor een deel van de (aspirant) beleggers. Lagere beta, meer cash op balans, toch vergelijkbare (of soms betere) prestaties dan de index. Ook minder overwegend in de grootste 7 in de S&P500.

Momenteel denk ik dat het daarom een goede keuze kan zijn. Ik switch soms ook wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:11

OMD

Laat maar zitten.

[ Voor 98% gewijzigd door OMD op 17-05-2024 12:13 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

OMD schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:36:
Pfff, de micro-caps zijn wel bezig zeg deze week met als uitschieter FFIE -> 6500% !!!!
Dat zijn life changers. Red je niet zo snel met passief beleggen :+

CRKN
BRSH

Flinke stijgers
Ik kan je zeggen dat als actief meme-stock hunter mijn passieve beleggingen een veel beter resultaat hebben laten zien :X

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Laat maar zitten

[ Voor 119% gewijzigd door OMD op 17-05-2024 12:14 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OMD schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Nou nee, I call bulsshit. Er is geen passief beleggings manier die in 2 dagen dit voor elkaar krijgt.

Even voor de duidelijkheid, dat bedoelde ik met deze zin:

[...]

Dus net zo snel als zo een aandeel (dus 2/3 dagen), niet over een compleet termijn van passief beleggen.
Dus meme-stocks achterna hollen is een veel duurzamere beleggingsstrategie zeg je?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Laat maar zitten.

[ Voor 109% gewijzigd door OMD op 17-05-2024 12:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

OMD schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb het toch niet over strategiën man.

Is gewoon bedoeld als leuke info. Is namelijk ongekend deze week. Extreem veel micro caps vliegen de lucht in. Absoluut niet houdbaar maar wel leuk om te zien. Niveau azijnpisser is zo freaking hoog in dit topic, niet te zuinig.
No offence, maar mijns inziens heeft deze "meme bullshit" niets met beleggen te maken. Dit had net zo goed onderdeel mogen zijn van het cryptocurrency topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pawncrusher
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-07-2024
Bij de ing wordt een obligatie aangeboden van gegarandeerd 3 procent rente. De kosten zijn in dit product dan al verrekend. Na afloop van de looptijd, deze is 1 jaar, krijg je de inleg plus 3 procent 100 % gegarandeerd uitgekeerd. Ze geven aan dat de rente ook hoger kan zijn dan 3% maar nooit lager. Kan iemand uitleggen hoe het kan dat je meer dan 3% zou kunnen krijgen? En een tweede vraag is of 3% wel rendabel is in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 14:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Even een vraagje.

Ik zat voorheen altijd bij Degiro omdat die gratis was.
Sinds een tijdje is dat helaas niet meer zo.
Ik beleg uitsluitend in ETFs.

Dus daarom de vraag, welke partij is anno 2024 het goedkoopste qua transactiekosten en eventueel ook goedkoop in de kosten voor het storten en opnemen.

Google laat me meerdere sites zien en dan open ik bij een partij en account en dan blijken er achteraf weer opnamekosten aan vast te zitten.
Dus ik dacht laat ik het eens hier vragen.
Zouden jullie mij daarbij kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Edit: Extra info:
Ik was vergeten te vermelden dat het om kleine bedragen gaat (beginnen met 2k-3k)
Ik wilde dat nieuwe account gebruiken om geld dat ik over heb daarin te stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door PeaceFreak op 18-05-2024 21:04 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

PeaceFreak schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:50:
Even een vraagje.

Ik zat voorheen altijd bij Degiro omdat die gratis was.
Sinds een tijdje is dat helaas niet meer zo.
Ik beleg uitsluitend in ETFs.

Dus daarom de vraag, welke partij is anno 2024 het goedkoopste qua transactiekosten en eventueel ook goedkoop in de kosten voor het storten en opnemen.

Google laat me meerdere sites zien en dan open ik bij een partij en account en dan blijken er achteraf weer opnamekosten aan vast te zitten.
Dus ik dacht laat ik het eens hier vragen.
Zouden jullie mij daarbij kunnen helpen?

Alvast bedankt!
IBKR.
Ik betaal meestal 0.3-1 euro transactiekosten per etf. Echter heb ik ook inkomsten door uitlenen van aandelen en die zijn hoger dan de transactiekosten. Dus eigenlijk krijg ik geld toe.
Verder ook 1000 euro welkomstkorting (als Je 100k belegt)

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 18-05-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:58:
[...]

IBKR.
Ik betaal meestal 0.3-1 euro transactiekosten per etf. Echter heb ik ook inkomsten door uitlenen van aandelen en die zijn hoger dan de transactiekosten. Dus eigenlijk krijg ik geld toe.
Verder ook 1000 euro welkomstkorting (als Je 100k belegt)
Dank je voor de info.
Ik was vergeten te vermelden dat het om kleine bedragen gaat (beginnen met 2k-3k)
Ik wilde dat nieuwe account gebruiken om geld dat ik over heb daarin te stoppen.

Is IKBR ook geschikt voor dat soort bedragen?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PeaceFreak schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Dank je voor de info.

Is IKBR ook geschikt voor dat soort bedragen?
Ja hoor. Ze zijn sowieso goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@PeaceFreak Je kant eventueel ook kijken naar partijen die als "tussenbroker" hun ding doen.
Je hebt dan vaak niet de echte beurskoers(inkoop/verkoop order), maar daar staat wel vaak tegenover dat de kosten laag zijn

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:30
Pawncrusher schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:24:
Bij de ing wordt een obligatie aangeboden van gegarandeerd 3 procent rente. De kosten zijn in dit product dan al verrekend. Na afloop van de looptijd, deze is 1 jaar, krijg je de inleg plus 3 procent 100 % gegarandeerd uitgekeerd. Ze geven aan dat de rente ook hoger kan zijn dan 3% maar nooit lager. Kan iemand uitleggen hoe het kan dat je meer dan 3% zou kunnen krijgen? En een tweede vraag is of 3% wel rendabel is in jullie ogen?
In box3 worden obligaties aangeslagen tegen hoog tarief (overige bezittingen). Met 3% kun je beter gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:05:
[...]

Ja hoor. Ze zijn sowieso goedkoop
En zijn er nog (kleine) dingen waar ik specifiek opmoet letten bij IKBR?
Denk aan, inactivity fees of andere fees die nog ergens bij komen...

@D_Jeff Wat zijn tussenbrokers?
Kun je me daar een voorbeeld van geven?

[ Voor 11% gewijzigd door PeaceFreak op 18-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@PeaceFreak Discussie over & Ervaringen met Trade Republic is zo'n optie
Ook is het mooie van hun dat wat passief staan, gewoon een mooie rente krijgt + maandelijkse uitbetaling (volgt de ECB, momenteel dus 4% dagrente)

Nadeel: Niet de mooiste inkoop / verkooporders qua koers
kosten verder: 1 euro per transactie.

[ Voor 4% gewijzigd door D_Jeff op 18-05-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PeaceFreak schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:16:
[...]

En zijn er nog (kleine) dingen waar ik specifiek opmoet letten bij IKBR?
Denk aan, inactivity fees of andere fees die nog ergens bij komen...
Nee. Das van vroeger.

Enige is dat ibkr wat overweldigend kan zijn aan het begin. Mogelijk voor beginners schrikt dat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Oke, dank beiden voor alle info.
Ik neig naar IKBR.

Maar ik heb laatst ook iets gehoord van dat echt gratis brokers ook niet meer mogen (volgens mij EU besluit).
Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Zegt mij niets. Aan de andere kant: De pijp moet ergens van roken, dus waar komt het dan wel vandaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

D_Jeff schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:38:
Zegt mij niets. Aan de andere kant: De pijp moet ergens van roken, dus waar komt het dan wel vandaan? ;)
Dan zat ik verkeerd.
Wel fijn dat dat nu in mijn hoofd ontkracht is.
Dacht dat ik bij Degiro zoiets voorbij zag komen.

Maar inderdaad, ik ben het helemaal met je eens.
De pijp moet ergens van roken.
Maar vaak (imho) zag je dan bepaalde producten belast worden (bijv. Opties) en andere weer gratis (bijv. ETFs).

Dank voor de info, nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik wil binnenkort gaan beginnen met beleggen in opties. Bij mijn huidige broker kan dat niet, dus ik ben een beetje aan het orïenteren. Ik heb nu DeGiro op het oog, maar heb nog wat vragen:

Als je bijvoorbeeld put opties schrijft met een expiratiedatum van over 5-6 maanden, moet je dan meteen al cash op je rekening hebben staan of kan je dat tegen het bereiken van de strike datum storten?
Ik begrijp namelijk dat ze geen rente op kasgeld geven en ik wil dat geld ook niet ongeïnvesteerd laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:29

Lordy79

Vastberaden

gop1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:37:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met beleggen in opties.
Beleggen in opties bestaat niet.
Speculeren dmv opties wel.

Als je put opties schrijft ga je een verplichting tot koop aan en vermoed ik dat je de centen die de transactie kost als de optie wordt uitgeoefend op een rekening moet hebben staan. Als je jezelf immers verplicht tot aankoop van 100 aandelen X a 20 euro per stuk moet je op exp datum wel 2000 euro beschikbaar hebben.

Verder wellicht ten overvloede maar een gewaarachuwd mens telt voor twee: pas alsjeblieft op met putopties schrijven en ook met het schrijven van ongedekte calls.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Lordy79 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Als je put opties schrijft ga je een verplichting tot koop aan en vermoed ik dat je de centen die de transactie kost als de optie wordt uitgeoefend op een rekening moet hebben staan. Als je jezelf immers verplicht tot aankoop van 100 aandelen X a 20 euro per stuk moet je op exp datum wel 2000 euro beschikbaar hebben.
De vraag was of je het geld ten tijde van het schrijven van de optie op je rekening moet hebben. Dat je het bij uitoefing moet hebben lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gop1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:59:
[...]

De vraag was of je het geld ten tijde van het schrijven van de optie op je rekening moet hebben. Dat je het bij uitoefing moet hebben lijkt me logisch.
Dat begrijp ik. Maar ik vermoed dat elke broker wil daf er een garantie is dat degene die moet afnemen, kàn afnemen. En de beste garantie is natuurlijk kasgeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
[...]

Zoek eens op maintenance margin. @Zr40 kan je hier van alles over vertellen, maar de zoekfunctie zal ook prima werken.
Lees je iig goed in voordat je transacties gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
gop1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:37:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met beleggen in opties.
Hoe past dat bij de 'daghandel-verkoop-alleen-bij-winst'-strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Rukapul schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Hoe past dat bij de 'daghandel-verkoop-alleen-bij-winst'-strategie?
Waarom zou dat daarbij moeten passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:19
PeaceFreak schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:33:
Oke, dank beiden voor alle info.
Ik neig naar IKBR.

Maar ik heb laatst ook iets gehoord van dat echt gratis brokers ook niet meer mogen (volgens mij EU besluit).
Klopt dat?
Niet direct, maar bijv TR verdient aan Payment for Order Flow, en dat wordt vanaf 2026 verboden in de EU. Dat zal zeker impact hebben op het verdienmodel van goedkope brokers.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
DappereDodo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Zoek eens op maintenance margin. @Zr40 kan je hier van alles over vertellen, maar de zoekfunctie zal ook prima werken.
Lees je iig goed in voordat je transacties gaat doen.
Thnx, daar kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Beleggen in opties bestaat niet.
Speculeren dmv opties wel.
Wat is het verschil tussen een synthetic long stock en een normale long positie dan? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het verschil is dat een synthetic long een positie met leverage is. En met hogere kosten.

Ook dan beleg je niet in opties, maar met opties. Net zoals je niet in leverage belegt, maar met leverage. Je belegt in het onderliggende effect, en de opties maken het complexer.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 19-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Dat lijkt me dan een semantische discussie tussen wat je beleggen en speculeren noemt. Feit blijft dat opties een prima tool zijn, en je kunt ze zelfs gebruiken om juist risico te verminderen (dat is dan ook hoe futures en opties ooit begonnen zijn meen ik). Maar daar ben je ongetwijfeld van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

ErnstH schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:50:
. Feit blijft dat opties een prima tool zijn,
Als je blote opties schrijft is het een feit dat dat speculeren is.
Beleggen is in een bedrijf investeren omdat je denkt dat het bedrijf een mooier rendement haalt dan het risicoloze alternatief genaamd 'sparen'. Nou ja, niets is risicoloos maar je snapt me wel.

Ik heb overigens niets tegen opties en heb zelf veel gespeeld met opties in het verleden, met wisselend succes. Het was vooral spielerei en eens kijken of het in de praktijk zo werkt als in de theorie. Nadeel vind ik de hoge transactiekosten als je een beperkte hoeveelheid opties koopt of schrijft en als je een grote hoeveelheid doet is het geen spielerei meer. :*)

@gop1 lijkt te weten wat ie doet dus ik wens @gop1 heel veel succes! :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

American-style options kunnen op eender welke moment voor de expiratie uitgeoefend worden. Zet het geld al maar op je rekening voordat je aan een cash secured put begint.

Het gaat om de style. Er zijn ook European-style options bij de Amerikanen.
Index options are European-style, which means they can be exercised only at expiration. Stock and ETF options, in contrast, are American-style. They can be exercised at any time before expiration.
https://www.cboe.com/trad...-benefits-european-style/
Opties op de S&P 500 kunnen American-style of European-style zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fkqNZwcdZpjfaIkGefz1jS4cJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKdwmswEf0jNdXfbuwTSg40r.jpg?f=fotoalbum_large

Er is ook een verschil in settlement type: cash settlement vs de onderliggende waarde leveren/afnemen.

En opties op Shell in Amsterdam zijn American style:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7UB9tZIxED5RAE6Y6lb-yl0wgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYfRym2MYKS2OlEY30N6SEGP.jpg?f=fotoalbum_large
https://live.euronext.com...MS/contract-specification

Je vraag geeft je intentie aan. Vertaald naar hoe de mensen je vraag lezen: "Kan je naked options op de margin schrijven en achteraf geld op de account zetten?".

Dan kan ik begrijpen dat de mensen, die ervaring met opties hebben, heftig reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
rapture schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:10:
[...]

American-style options kunnen eender welke moment voor de expiratie uitgeoefend worden. Zet het geld al maar op je rekening voordat je aan een cash secured put begint.

[...]

Opties op de S&P 500 kunnen American-style of European-style zijn.

[Afbeelding]

Er is ook een verschil in settlement type: cash settlement vs de onderliggende waarde leveren/afnemen.

En opties op Shell in Amsterdam zijn American style:

[Afbeelding]
https://live.euronext.com...MS/contract-specification

Je vraag geeft je intentie aan. Vertaald naar hoe de mensen je vraag lezen: "Kan je naked options op de margin schrijven en achteraf geld op de account zetten?".

Dan kan ik begrijpen dat de mensen, die ervaring met opties hebben, heftig reageren.
Zeker. Heb veel gehandeld met opties maar dat is al weer 10 jaar geleden. Zat toen bij International brokers, die hadden een mooie option strategy lab waarin je de optie combinaties kon doorrekenen. Weet iemand een tool wat los staat van een broker?

Handel nu vooral bij degiro maar die zijn voor opties best wel ruk. Bieden ook geen tooling aan alleen execution only.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rapture schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:10:
[...]
Even voor de duidelijkheid voor de lezers onder ons die wat minder bekend zijn met opties: European/American style heeft niets met Europa of Amerika te maken. Er zal vast wel een historische reden zijn waarom het zo heet, maar tegenwoordig is de benaming alleen maar verwarrend voor beginners.

European style = niet tussentijds uitoefenbaar.
American style = wel tussentijds uitoefenbaar.

Opties op een aandeel/ETF (zoals SPY in de screenshot) zijn in de regel American style. Opties op een index (zoals SPX in de screenshot) zijn meestal, maar niet altijd, European style.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik overweeg een positie te nemen op de DAX. Weet iemand hoe het zit met dividendbelasting (25% in Duitsland vs 15% in Nederland). Zijn hierover afspraken in het belastingverdrag met Dld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heb recent een kapitaaluitkering ontvangen van URW. Weet iemand hier hoe dit fiscaal behandeld wordt? Er is geen dividendbelasting ingehouden en ik lees op een ander forum dat je dit bij de belastingaangifte apart moet aangeven. Alleen betekent dat er alsnog afgerekend moet worden of is het per saldo 0 omdat je de dividendbelasting normaal ook terug krijgt en in verband met een belastingverdrag tussen Frankrijk en Nederland je de hogere belasting in Frankrijk terug kunt vorderen? Hoewel ik dat laatste niet zou doen want dat is veel te veel moeite voor een beperkt bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rockerpoet schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:59:
Ik overweeg een positie te nemen op de DAX. Weet iemand hoe het zit met dividendbelasting (25% in Duitsland vs 15% in Nederland). Zijn hierover afspraken in het belastingverdrag met Dld?
Even googelen gaf de volgende link waar het uitgelegd wordt:

https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/duitsland/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
In het kader van "market-timing"

https://fd.nl/financiele-...offer-niet-te-compenseren

Zonder paywall: https://archive.ph/6WiO4

Een mooi voorbeeld van handelen met emotie. Als die vrouw gewoon een portefeuille had gehad bij bijv. een Meesman, en gewoon lekker "HODL" had gedaan, was er niks aan de hand...

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Mensen even een vraagje over IBKR.
Ik krijg bij veel ETFs (bijna alle) de volgende melding en kan niks aan of verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAGdK9TfAAv6DPuNU4sE23hqCNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjYXHefZQxd0ispGV2I98rFi.png?f=user_large

Wat kan ik doen zodat ik wel kan traden.
Bovenstaande screen is van de ETF SCHD en ook bij VGK en anderen krijg ik deze melding.
Is daar nog wat aan te doen? Lijkt mij niet toch?

Edit: Ik heb de link ook al gecheckt maar daar wordt ik ook niet wijzer van.... :'(

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceFreak op 20-05-2024 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Amerikaanse ETF's kan je niet rechtstreeks kopen helaas, door goedbedoelde regels ter bescherming van retailbeleggers, waar Amerikaanse fondsbeheerders helaas niet aan kunnen voldoen. Een broker die zich aan de regels houdt mag dergelijke producten niet aanbieden; dit is dus niet iets specifieks van IBKR.

Als je per se deze ETF's wil kopen, dan bestaat er een workaround met opties en dat voldoet wel aan de regels. Je kan een call optie kopen en uitoefenen, dit gaat per 100 stuks van de onderliggende ETF. Als 100 stuks teveel is dan kan je na uitoefening het meerdere weer verkopen. Je hebt tussentijds wel voldoende margin nodig, en je betaalt hooguit één beursdag aan rente voor het verschil in settlementdatum bij het uitoefenen van een optie.

Een andere mogelijkheid is om de regels vrijwillig uit te schakelen. Dit is voor de meesten niet weggelegd omdat niet aan de (wettelijke) vereisten voldaan kan worden: minimaal 500k eigen vermogen, actief handelen (gedefinieerd als 200k transactiewaarde per jaar), en je geeft alle beschermingen op die specifiek voor retail clients gelden.

Een derde mogelijkheid is om een broker te gebruiken die zijn laars lapt aan de regels. Uiteraard niet aan te raden. Je zal te maken hebben met partijen die zijn gevestigd in 'bijzondere' landen buiten de EU/UK/US; niet-SEPA bankrekeningen, vreemd recht, lastig verhaal halen mocht er iets mis gaan, en natuurlijk het risico dat ze jou niet meer als klant kunnen behouden en (op jouw kosten) je elders je beleggingen moet onderbrengen.

Als laatste kan je nog wachten tot de inwerkingtreding van MiFID 3. De verwachting is dat deze regelgeving het mogelijk maakt dat je wél deze Amerikaanse ETF's probleemloos kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Zr40 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:45:
Amerikaanse ETF's kan je niet rechtstreeks kopen helaas, door goedbedoelde regels ter bescherming van retailbeleggers, waar Amerikaanse fondsbeheerders helaas niet aan kunnen voldoen. Een broker die zich aan de regels houdt mag dergelijke producten niet aanbieden; dit is dus niet iets specifieks van IBKR.

Als je per se deze ETF's wil kopen, dan bestaat er een workaround met opties en dat voldoet wel aan de regels. Je kan een call optie kopen en uitoefenen, dit gaat per 100 stuks van de onderliggende ETF. Als 100 stuks teveel is dan kan je na uitoefening het meerdere weer verkopen. Je hebt tussentijds wel voldoende margin nodig, en je betaalt hooguit één beursdag aan rente voor het verschil in settlementdatum bij het uitoefenen van een optie.

Een andere mogelijkheid is om de regels vrijwillig uit te schakelen. Dit is voor de meesten niet weggelegd omdat niet aan de (wettelijke) vereisten voldaan kan worden: minimaal 500k eigen vermogen, actief handelen (gedefinieerd als 200k transactiewaarde per jaar), en je geeft alle beschermingen op die specifiek voor retail clients gelden.

Een derde mogelijkheid is om een broker te gebruiken die zijn laars lapt aan de regels. Uiteraard niet aan te raden. Je zal te maken hebben met partijen die zijn gevestigd in 'bijzondere' landen buiten de EU/UK/US; niet-SEPA bankrekeningen, vreemd recht, lastig verhaal halen mocht er iets mis gaan, en natuurlijk het risico dat ze jou niet meer als klant kunnen behouden en (op jouw kosten) je elders je beleggingen moet onderbrengen.

Als laatste kan je nog wachten tot de inwerkingtreding van MiFID 3. De verwachting is dat deze regelgeving het mogelijk maakt dat je wél deze Amerikaanse ETF's probleemloos kan aanschaffen.
Oke, das wel balen zeg.
Welke etfs kan ik dan wel kopen, ik kan dat niet vinden op IBKR?

Ze hebben niet zo'n duidelijk overzicht zoals bij Degiro e.d..
Of hebben ze dat wel, maar ben ik in de verkeerde hoek aan het zoeken...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Ze zijn verplicht een EID/KID in het Nederlands te hebben meen ik

Wikipedia: Essentiële-informatiedocument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Zr40 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:45:

Je kunt ze prima kopen bij een partij buiten de EU hoor, doe ik regelmatig. Zolang ze hier geen vestiging hebben, hebben ze ook geen last van de regeltjes hier.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

i7x schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Je kunt ze prima kopen bij een partij buiten de EU hoor, doe ik regelmatig. Zolang ze hier geen vestiging hebben, hebben ze ook geen last van de regeltjes hier.
Sorry, maar zou je me kunnen vertellen waar je dat doet.
Ik ben namelijk vooral erg benieuwd naar leveraged ETFs.
En ik vind het ook makkelijker zoeken op internet naar ETFs die net effe wat meer opbrengen dan de huis-tuin-keuken ETFs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

PeaceFreak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:06:
[...]

En ik vind het ook makkelijker zoeken op internet naar ETFs die net effe wat meer opbrengen dan de huis-tuin-keuken ETFs.
Ik doe het met Tastytrade. Eigenlijk meer op opties gericht maar kunt gewoon etf’s kopen. Geld overmaken is wel een beetje onhandig maar goed, het is nu eenmaal zo dat je wat gelimiteerd bent als je US etf’s wilt.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

i7x schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Ik doe het met Tastytrade. Eigenlijk meer op opties gericht maar kunt gewoon etf’s kopen. Geld overmaken is wel een beetje onhandig maar goed, het is nu eenmaal zo dat je wat gelimiteerd bent als je US etf’s wilt.
Thanks, heb even een kijkje genomen op hun website.
Ik vraag me alleen af, wat kost het geld in en uitboeken naar een NL'se bankrekening?
Op hun website kan ik alleen vinden dat Foreign wires, 45 Dollar per keer kosten...
Dat vind ik namelijk nogal wat als je met maar 2k begint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

PeaceFreak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Ik vraag me alleen af, wat kost het geld in en uitboeken naar een NL'se bankrekening?
Op hun website kan ik alleen vinden dat Foreign wires, 45 Dollar per keer kosten...
Ik wil hier geen slow chat van maken verder maar je kunt met CurrencyFair ACH doen, zo doe ik het i.i.g. Wire is idd erg aan de prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PeaceFreak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Als het om slechts 2k gaat dan heb ik één advies voor je: houd het eenvoudig. Scheelt je in de kosten en in de stress ;)

Zodra je wat meer ervaring hebt, en je vermogen ook wat beter tegen een stootje kan, dan zijn die andere mogelijkheden nog steeds beschikbaar.

Aangezien je ETF's noemt (vanwege lage lopende kosten, neem ik aan) dan is dit topic wellicht ook interessant: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1. De topicstart daarvan bevat veel informatie :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2024 00:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Hou je wel rekening met de risico's van een leveraged ETF?
Zeker de laatste tijd schommelt de beurs nogal, de dipjes kunnen nog wel eens hele dure dipjes worden als je met leveraged speelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ilMrrevPbQmaZcQ3qlRUP51bKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty3h01m9jNyXakDojUhdaYQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Op voorhand is niet te zeggen of ze meer gaan opbrengen. Dat kan flink tegen vallen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
NicoHF schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Zeker de laatste tijd schommelt de beurs nogal, de dipjes kunnen nog wel eens hele dure dipjes worden als je met leveraged speelt

[Afbeelding]
Kijk maar eens naar koersverloop 3x Microstrategy ETP long https://business-customer...403&tz=Europe%2fAmsterdam

Nu kun je bij het kopen van een long positie ten hoogste je inleg kwijt raken (als je moet verkopen) en bij ETN en ETP producten heb je ook eens counterparty risico omdat het door een partij wordt uitgegeven en als die failliet gaat dan ben je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
[...]

Als je zoekt naar ETFs die meer opbrengen moet je vooral zoeken naar lage TER. Leveraged ETFs zijn vaak erg duur (zoals in de post hierboven mooi wordt uitgelegd). Is natuurlijk wel niet zo sexy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ErnstH schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Als je zoekt naar ETFs die meer opbrengen moet je vooral zoeken naar lage TER. Leveraged ETFs zijn vaak erg duur (zoals in de post hierboven mooi wordt uitgelegd). Is natuurlijk wel niet zo sexy.
Eens, en met ETF's moet je niet te lang aanhouden het zijn geen aandelen dus bij mooie winst uitstappen.
Voordat je een aankoop doet moet je eerst je ondergrens en bovengrens (winst) bepalen. Ik leg altijd direct verkooporders in om de winst veilig te stellen. Dan hoef je er niet continu mee bezig te zijn. En winst=winst :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank allen voor de info.
Ik denk dat ik die 2k dan toch ga gebruiken als extra vermogen, dus dat gaat naar mijn huidige indexfondsen-account.

Nogmaals allen bedankt voor alle info, dat is fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

[Afbeelding]
En let ook op de kosten, waaronder de rente die op dit moment niet mals is.
Dat is uiteraard dan ook niet het spaarrentetarief van de ING o.i.d.
Zijn sowieso producten voor de (zeer) korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Qwerty-273

Meukposter

[Afbeelding]
Om dat aan te vullen, een leveraged ETF wordt door de professionele belegger eigenlijk alleen voor (zeer) korte termijnen gebruikt. Je stipt inderdaad goed aan dat de leverage per dag telt. Bij een alleen maar omhoog gaande markt tik je dan veel extra binnen. Maar bij de schommelingen gaat er elke dag dat er een klein dipje is geweest, ook weer behoorlijk wat af. Dat is wat de meeste particuliere beleggers niet (willen) zien.

https://www.fidelity.com/...es-of-etfs-leveraged-etfs
For professional investors, leveraged ETFs are useful in statistical arbitrage, short-term tactical strategies, and for use as short-term hedges without the need to roll futures. For individual investors, leveraged ETFs are alluring because of the potential for higher returns.

Uninformed investors might assume that the leverage returns are generated on a continuous basis, so that if an underlying index is up 5% for a month, the double-leveraged ETF will be up 10% for the same month; if the index is up 10% for 6 months, the ETF will be up 20%, and so forth. That is absolutely not the case. The leverage is determined on a daily basis and the returns for any other period usually will not be double or triple the underlying index.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:11:
[...]

En let ook op de kosten, waaronder de rente die op dit moment niet mals is.
Dat is uiteraard dan ook niet het spaarrentetarief van de ING o.i.d.
Zijn sowieso producten voor de (zeer) korte termijn.
De TER kosten zijn toch de enige kosten buiten de broker kosten om of komen er nog extra kosten bij want dat is dan nieuw voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Ik zit er grofweg zo in (ik raad anderen aan er ook zo in te zitten)

Op termijn gaat een leveraged ETF gewoon naar 0 vanwege de kostenstructuur.
En een niet-leveraged ETF van het type wereldwijd gespreid in aandelen met lage kosten gaat alleen maar omhoog.

Het is lastig kiezen, maar ik ga voor de tweede optie.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mooie cijfers weer voor NVDA
The Santa Clara, Calif.-based chipmaker earned an adjusted $6.12 a share on sales of $26 billion in the quarter ended April 28. Analysts polled by FactSet had expected earnings of $5.60 a share on sales of $24.59 billion. On a year-over-year basis, Nvidia earnings rocketed 461% while sales blasted 262% higher.
En ze gaan stock split doen 10-for-1 stock split.

Inmiddels in de after market +5.4%, se stonden even op +7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Eens, en met ETF's moet je niet te lang aanhouden het zijn geen aandelen dus bij mooie winst uitstappen.
Voordat je een aankoop doet moet je eerst je ondergrens en bovengrens (winst) bepalen. Ik leg altijd direct verkooporders in om de winst veilig te stellen. Dan hoef je er niet continu mee bezig te zijn. En winst=winst :D
Niet te lang aanhouwen want? Ik mis onderbouwing. Bepaalde leveraged ETF zijn juist passend om langere periode aan te houden als een deel van je portefeuille. Bovendien zijn er niet enkel leveraged ETF die op dagelijkse basis resetten maar ook wekelijks, maandelijks, per kwartaal... (afhankelijk wat voorkeur van de belegger is).

Voorbeeld 2xSPX ETF zoals SSO is een prima instrument om te gebruiken voor iemand die kennis van zaken heeft. Buiten dat je een ijzeren maag moet hebben bij correcties en crashes is daar helemaal niets mis mee om dit voor lange periode aan te houden.

De winstvooruitzichten dekken het extra risico.
poehee schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:02:
Ik zit er grofweg zo in (ik raad anderen aan er ook zo in te zitten)

Op termijn gaat een leveraged ETF gewoon naar 0 vanwege de kostenstructuur.
Onderstaande uitspraak maakt toch duidelijk dat je niet helemaal begrijpt hoe dit werkt. Als je het niet wil kopen is het prima dat je het niet weet. Maar als advies is dit natuurlijk niet correct.

Ook wilde ik nog even terugkomen op het counterparty risk wat een andere tweaker aanhaalde. Deze info is niet helemaal correct. Als dit een UCITS betreft wat bijna altijd het geval is voor een Europese particulier dan zal het counterparty risk nooit geconcentreerd mogen zijn bij 1 partij, maar bijvoorbeeld verdeeld over 10 partijen.

[ Voor 39% gewijzigd door Galactic op 23-05-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Galactic schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Niet te lang aanhouwen want? Ik mis onderbouwing. Bepaalde leveraged ETF zijn juist passend om langere periode aan te houden als een deel van je portefeuille. Bovendien zijn er niet enkel leveraged ETF die op dagelijkse basis resetten maar ook wekelijks, maandelijks, per kwartaal... (afhankelijk wat voorkeur van de beegger is).

Voorbeeld 2xSPX ETF zoals SSO is een prima instrument om te gebruiken voor iemand die kennis van zaken heeft. Buiten dat je een ijzeren maag moet hebben bij correcties en crashes is daar helemaal niets mis mee om dit voor lange periode aan te houden.

De winstvooruitzichten dekken het extra risico.
Dat is mijn beleggingsstrategie en persoonlijke voorkeur bij producten met wat hoger risico. Ik neem liever wat vaker winst en neem de transactiekosten voor lief. Winst = winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Vaevictis_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:17:
[...]

Dat is mijn beleggingsstrategie en persoonlijke voorkeur bij producten met wat hoger risico. Ik neem liever wat vaker winst en neem de transactiekosten voor lief. Winst = winst.
Ik heb hetzelfde en heb tijdens/na corona flink winst gepakt maar ik kan/wil nu niet instappen hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Galactic schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Onderstaande uitspraak maakt toch duidelijk dat je niet helemaal begrijpt hoe dit werkt. Als je het niet wil kopen is het prima dat je het niet weet. Maar als advies is dit natuurlijk niet correct.

Ook wilde ik nog even terugkomen op het counterparty risk wat een andere tweaker aanhaalde. Deze info is niet helemaal correct. Als dit een UCITS betreft wat bijna altijd het geval is voor een Europese particulier dan zal het counterparty risk nooit geconcentreerd mogen zijn bij 1 partij, maar bijvoorbeeld verdeeld over 10 partijen.
Ik geef toe dat ik me er niet heel erg in heb verdiept. Heb jij een voorbeelden van een leveraged ETF's die het over langere tijd (zeg 10 jaar) beter doet dan de niet-leveraged ETF? (dus niet toevallig eentje die je heel toevallig gehad zou moeten hebben).

Mijn persoonlijke advies blijft om hier niets mee te doen, naar mijn mening is een het "greed" product (net als opties en turbo's), vermomd als "instrument" (jaja, dat verkoopt lekker) om de portefeuille te beschermen of een pixel meer rendement te halen. Ik trap er zelf af en toe nog in, gedekt call-optietje schrijven, gewoon om ook ik, net als jullie, het niet kan laten. Verstandig: nee, leuk: ja. Prima toch.

Hoe dan ook, wat betreft advies, kijk zelf even zo objectief mogelijk wat leveraged ETF's (of andere "leveraged" producten) zijn. Ik ben wel benieuwd naar een "leveraged" product dat "de markt" jaar in jaar uit verslaat (gemiddeld).

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 23-05-2024 08:54 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
poehee schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Ik geef toe dat ik me er niet heel erg in heb verdiept. Heb jij een voorbeelden van een leveraged ETF's die het over langere tijd (zeg 10 jaar) beter doet dan de niet-leveraged ETF? (dus niet toevallig eentje die je heel toevallig gehad zou moeten hebben).

Mijn persoonlijke advies blijft om hier niets mee te doen, naar mijn mening is een het "greed" product (net als opties en turbo's), vermomd als "instrument" (jaja, dat verkoopt lekker) om de portefeuille te beschermen of een pixel meer rendement te halen. Ik trap er zelf af en toe nog in, gedekt call-optietje schrijven, gewoon om ook ik, net als jullie, het niet kan laten. Verstandig: nee, leuk: ja. Prima toch.
Persoonlijk zou ik het houden op 2X leverage (de 3x leverage hebben meer risico, zeker bij extreme volatiliteit).

Ik handel enkel in de Amerikaanse, maar er zijn ook Europese tegenhangers.

Voor de SPX is er SSO - ProShares Ultra S&P 500
Voor de Nasdaq is er QLD - ProShares Ultra QQQ

Beide noteren sinds 2006. Voorbeeld op 5 jaar.

SSO +168.89%
SPY +87.36%

Er is wel een iets lagere dividend uitkering bij SSO. Zelf zou ik om risico te beperken enkel de grote ETF's hierin gebruiken, een niche ETF met bijvoorbeeld 100 miljoen onder AUM (Asset Under Management) zou ik ten stelligste vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 16:11
poehee schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Ik trap er zelf af en toe nog in, gedekt call-optietje schrijven, gewoon om ook ik, net als jullie, het niet kan laten. Verstandig: nee, leuk: ja. Prima toch.
Deze triggerde me even. Waarom is dat niet verstandig? Ik vind het schrijven van een call optie een prima manier om winst te nemen. Of noem je dit onverstandig omdat je dan van buy&hold afstapt? Dan snap ik hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met het schrijven van een call optie verkoop je de kans dat het aandeel stijgt tot boven de gebruikte strike. Het is onjuist om dat als 'winst nemen' te omschrijven. Wat je namelijk doet is een verzekering verkopen. Je komt ongunstig uit wanneer het aandeel onverwachts stijgt.

Sterker nog, ik zou durven stellen dat je hiermee het te verwachten rendement zelfs verlaagt. Je tegenpartij is in de regel een market maker, en die handelt alleen met jou wanneer die op zijn minst break-even verwacht te komen. Ondertussen betaal je wel extra transactiekosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 23-05-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:45
is er ook een saxo specifiek topic?

hoe dan ook
ik begrijp dat men bij saxu nu geen service kosten meer in rekening brengt maar dat dit niet klpot
als je elke maand aandelen handeld word die fee verrekend maar als je niks doet moet je gewoon betalen.
dus als je niks doet en hun ook bijna niks kost dan moet je betalen maar als je kosten maakt dan krijg je die voor deel terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
@Maxwp staat toch vrij duidelijk aangegeven? Service kosten zijn 0,01% per maand met een maximum van 40 euro. Wat je aan service kosten betaald is ook gelijk je budget voor transacties in de volgende maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maxwp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:31:

hoe dan ook
ik begrijp dat men bij saxu nu geen service kosten meer in rekening brengt maar dat dit niet klpot
als je elke maand aandelen handeld word die fee verrekend maar als je niks doet moet je gewoon betalen.
dus als je niks doet en hun ook bijna niks kost dan moet je betalen maar als je kosten maakt dan krijg je die voor deel terug?
Dit soort ' dealtjes ' hadden ze destijds met Binck ook al.
Jammergenoeg is de service flink onderuit gegaan en de kosten omhoog sinds de overname en het nieuwe platform, heb mijn rekening daar al een geruime tijd opgezegd.
Maar inmiddels zijn ze aan het herpakken zo te zien, qua kosten gaan ze weer de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maxwp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:31:

hoe dan ook
Probeer je nu te klagen over dat je nu 4 euro per maand minder hoeft te betalen en dat je de 0,01% aan kosten die je ook al had nu ook als transactie tegoed kan gebruiken?
:p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JohanNL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Dit soort ' dealtjes ' hadden ze destijds met Binck ook al.
Jammergenoeg is de service flink onderuit gegaan en de kosten omhoog sinds de overname en het nieuwe platform, heb mijn rekening daar al een geruime tijd opgezegd.
Maar inmiddels zijn ze aan het herpakken zo te zien, qua kosten gaan ze weer de goede kant op.
waar ben je naar over gegaan en kan je zomaar alles menemen zonder kosten? of moet je alles verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
Maxwp schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 02:40:
[...]

waar ben je naar over gegaan en kan je zomaar alles menemen zonder kosten? of moet je alles verkopen?
Als je dit soort vragen stelt dan hoop ik van harte dat jij geen geld belegd. Dit is echt beleggen 101. 8)7

Ik mag toch hopen dat iedereen hier voordat ze ergens een rekening openen eerst alle voorwaarden etc gelezen heeft, onderzocht heeft of de partij de juiste vergunningen heeft, hoe het ‘uit elkaar gaan’ er uit ziet etc.

Enfin, waarschijnlijk ben ik gewoon oud en snap ik niets van de millennials mentaliteit.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:40

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Panzer_V schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Als je dit soort vragen stelt dan hoop ik van harte dat jij geen geld belegd. Dit is echt beleggen 101. 8)7

Ik mag toch hopen dat iedereen hier voordat ze ergens een rekening openen eerst alle voorwaarden etc gelezen heeft, onderzocht heeft of de partij de juiste vergunningen heeft, hoe het ‘uit elkaar gaan’ er uit ziet etc.

Enfin, waarschijnlijk ben ik gewoon oud en snap ik niets van de millennials mentaliteit.
Nee hoor, toen ik net begon met beleggen heb ik mijn geld gestopt in een platform dat voor mij betrouwbaar oogde en mij hielp beleggen te begrijpen. Onbewust koos ik 7 jaar terug voor de grootste speler dus dat zat wel goed. Ook de voorwaarden niet tot mij genomen, die leerde ik later pas :*)

Het is meer dan goed gekomen kan ik je vertellen :9

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorwaarden? Je ziet toch een of andere (f)influencer op Youtube of Insta die ook nog eens een linkje deelt zodat jij een gratis aandeel/gratis transactiekosten/ander cadeautje hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Voordat ze de prijzen verlaagden had het idd zin om daar weg te gaan (was ik ook te lui voor na de overname van Binck).

Om nu nog weg te gaan bij Saxo nu de prijzen eindelijk normaler zijn geworden is redelijk raar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2024 09:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:09:
Mooie cijfers weer voor NVDA

[...]

En ze gaan stock split doen 10-for-1 stock split.

Inmiddels in de after market +5.4%, se stonden even op +7%
Terug komend op dit, wat zijn jullie ervaringen met een stock split.
Door de stock split kan je dadelijk al voor rond de €100~ een aandeel kopen, op deze manier is het voor veel meer mensen toegankelijk, zal dit de prijs extra kunnen opdrijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gemiddeld wordt er ruim 40 miljard dollar per dag aan NVDA verhandeld. Dus stel dat er honderdduizend nieuwe kopers zijn die nu voor 100 dollar toeslaan, is dat een stuk minder dan één duizendste van wat er normaliter op een dag verhandeld wordt. Nog afgezien van dat veel van die mensen wellicht al bij een broker zitten die fractioneel handelen aanbiedt. Ik zou dus zeggen van niet.

Dus dikke kans van wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

tja net voor de beurs crash van 2008/2009 dan 75% verliezen en daarna niks meer mee doen maar af en toe in de gaten houden zodat het niet nog minder waard word.
eigenlijk liefs wil ik er vanaf heeft me in 15 jaar alleen maar geld gekost dan opgeleverd.

edit
voor de crash ging het juist goed deed wel af en toe wat daytrading zeg maar leuke winsten gemaakt maar niks om het verlies erna te compenseren.
bij gebrek aan tijd en motivatie na die crash ook wel weer klaar mee
hoge winsten betekenen grote verliezen 8)7

edit
nu saxo beslist om het "gratis" te maken maar alleen voor wie verhandeld en anders betaal je gewoon vind ik niet netjes.
liefs ergens heen waasr ik het kan stallen en niet meer naar om hoef te kijken dus vroeg me af of je dat zomaar kon overzetten heb daar niks meer over ingelezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Maxwp op 25-05-2024 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
[...]

Waarom je hier een leeftijdsgroep specifiek bij betrekt is mij een raadsel. Onvoldoende geinformeerde beleggers is van alle tijden. Idem met biotech beleggers en tech beleggers die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en maar iets kopen omwille van momentum. Sommige hebben geluk, de meeste hebben pech. De succesverhalen hoor je, de miserie bijna nooit.
NicoHF schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Terug komend op dit, wat zijn jullie ervaringen met een stock split.
Door de stock split kan je dadelijk al voor rond de €100~ een aandeel kopen, op deze manier is het voor veel meer mensen toegankelijk, zal dit de prijs extra kunnen opdrijven?
Door de betere verhandelbaarheid en een betere mogelijkheid voor optie constructies etc. zal dit meestal een positief effect hebben op de koers. Er zijn ook studies die een outperformance tonen van aandelen na hun splitsing.

[ Voor 24% gewijzigd door Galactic op 25-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
Maxwp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:51:
[...]

tja net voor de beurs crash van 2008/2009 dan 75% verliezen en daarna niks meer mee doen maar af en toe in de gaten houden zodat het niet nog minder waard word.
eigenlijk liefs wil ik er vanaf heeft me in 15 jaar alleen maar geld gekost dan opgeleverd.

edit
voor de crash ging het juist goed deed wel af en toe wat daytrading zeg maar leuke winsten gemaakt maar niks om het verlies erna te compenseren.

edit
nu saxo beslist om het "gratis" te maken maar alleen voor wie verhandeld en anders betaal je gewoon vind ik niet netjes.
liefs ergens heen waasr ik het kan stallen en niet meer naar om hoef te kijken dus vroeg me af of je dat zomaar kon overzetten heb daar niks meer over ingelezen.
Sinds 2008 geen winst? Dan moet je wellicht je strategie eens overdenken: SP500 sinds 2008 klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Galactic schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:52:
[...]

[...]

Door de betere verhandelbaarheid en een betere mogelijkheid voor optie constructies etc. zal dit meestal een positief effect hebben op de koers. Er zijn ook studies die een outperformance tonen van aandelen na hun splitsing.
Zal de outperformance een tijd aanhouden of zakt dat dan vervolgens weer weg?
Ik zit te twijfelen waar ik verstandig aan doe om de aandelen nog aan te houden in de hoop in een nog hogere koers of verkopen of misschien wel een gedeelte te verkopen.
Vind het maar lastig, een tijd terug had ik met een andere aandeel een groot deel verkocht en even later ging die flink de lucht in dat was wel balen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

edit

edit
Maar waarom had je helemaal niks meer bijgekocht in de tussentijd?
Als je tijdens de dip had aangekocht had je de verliezen weer kunnen compenseren.
Desnoods een wereld fonds, mijn meeste geld zit daar in momenteel in NT world en Nasdaq 100 en een derde zit in losse aandelen.

Misschien moet je eens kijken naar het Passief beleggen topic

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 25-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ko.Kane schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Sinds 2008 geen winst? Dan moet je wellicht je strategie eens overdenken: SP500 sinds 2008 klik
bedragen even fictief maar
als je 1000 euro belegd dan 250 euro overhoud na die crash en blijft beleggen met die 250 en dan winst maakt gaat dat zeker maar als je dan 500 euro winst maakt dus inleg verdubbeld over die 15 jaar heb je nog 250 euro verlies( 250 plus 500 ) door die crash van toen.
daarnaast ben ik dus gestopt met beleggen heb het laten staan en groeien en dat is nog steeds vele malen minder dan wat het toen was.
als je op de piek koopt
zo had ik een aandeel dat 63 euro per aandeel waard was en nu nog 5 of zo dat gaat echt niet meer naar die 60 toe. dat verlies blijft.

edit
o en er zijn in de tussentijd ook aandelen van de markt gehaald dus bedrijve an de beurs af en uietaard tegen die veel lagere gezakte koers dus moest ik helaas het verlies nemen of ik wilde of niet want weg was het
dus laten staan tot aan pensioen omdat de beurzen weer aantrokken was er niet bij

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 25-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
NicoHF schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Maar waarom had je helemaal niks meer bijgekocht in de tussentijd?
Als je tijdens de dip had aangekocht had je de verliezen weer kunnen compenseren.
Desnoods een wereld fonds, mijn meeste geld zit daar in momenteel in NT world en Nasdaq 100 en een derde zit in losse aandelen.

Misschien moet je eens kijken naar het Passief beleggen topic
omdat ik geen tijd en zin had om weer geld te verliezen
75% kwijt raken hakt er wel in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
als je 1000 euro belegd dan 250 euro overhoud na die crash en blijft beleggen met die 250 en dan winst maakt gaat dat zeker maar als je dan 500 euro winst maakt dus inleg verdubbeld over die 15 jaar heb je nog 250 euro verlies( 250 plus 500 ) door die crash van toen.
daarnaast ben ik dus gestopt met beleggen heb het laten staan en groeien en dat is nog steeds vele malen minder dan wat het toen was.
als je op de piek koopt
zo had ik een aandeel dat 63 euro per aandeel waard was en nu nog 5 of zo dat gaat echt niet meer naar die 60 toe. dat verlies blijft.

edit
o en er zijn in de tussentijd ook aandelen van de markt gehaald dus bedrijve an de beurs af en uietaard tegen die veel lagere gezakte koers dus moest ik helaas het verlies nemen of ik wilde of niet want weg was het
dus laten staan tot aan pensioen omdat de beurzen weer aantrokken was er niet bij
Zoals al gezegd, kijk eens naar Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1. In plaats van losse aandelen beleg je dan in indexfondsen met daarin aandelen van duizenden bedrijven bij elkaar en dat wordt 'automatisch' gebalanceerd om de index te volgen. Dan heb je niet of veel minder last van de problemen die je noemt - een bedrijf dat jarenlang aanmoddert zal minder meewegen in de index en dus je fonds, en een bedrijf als Nvidia dat het goed doet neemt een groter plekje in. Heerlijk passief meebewegen met de markt voor langere tijd.

Ik snap dat je geen zin hebt om meer geld te verliezen, maar ik zou aanraden om de topic start door te nemen en misschien over te stappen of met een klein bedrag dit eens te proberen. Het is echt een hele andere insteek dan actief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

edit
Nogmaals, wat vind je niet netjes aan de kosten van 4eu/maand + 0,01% naar slechts 0,01% wat je dan als transactie tegoed krijgt :p
Das toch juist een nette verandering?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
[...]
als je op de piek koopt

edit
Dat is wat ik bedoel: je beleggingsstrategie rammelt nogal. Ik adviseer ook eens in passieve beleggingstopic te kijken, want lijkt me niet dat je er met losse aandelen uit bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51
[...]

Letterlijk de eerste hit op google......
https://www.beleggingsrek...ers-en-banken-vergeleken/

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
YakuzA schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Nogmaals, wat vind je niet netjes aan de kosten van 4eu/maand + 0,01% naar slechts 0,01% wat je dan als transactie tegoed krijgt :p
Das toch juist een nette verandering?
als je niet belegd krijg je die 4 euro toch niet terug? of is het zo dat je 0,01 moet betalen en de 4euro per maand in allee gevallen vervalt en je die 0.01 terug krijgt als je belegd en anders alsnog moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]
als je op de piek koopt

edit
Jij kan beter "laten beleggen" of gewoon fondsbeleggen via je (t)huisbank. Kost allebei wat meer, maar lijkt me voor jou een veiligere optie...
Pagina: 1 ... 179 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij