Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:23
BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:30:
[...]

Dat bedrag is fictief. Het gaat om 304 miljoen aandelenopties die Musk kan kopen voor $23,34 per stuk, ofwel de prijs van de aandelen in 2018.

Wat het over 5 jaar waard is, het moment dat hij zou mogen verkopen, is onbekend want we weten niet wat de koers tegen die tijd is.

[...]

Uiteraard komt dat uit nieuwe aandelen maar dat weten alle aandeelhouders al sinds 2018 (als hij de doelen zou halen). En die aandeelhouders hebben ruimschoots geprofiteerd van de koersstijgingen, omdat die doelen gehaald zijn. Die extra aandelen waren al ingecalculeerd.

Was die rechtszaak er niet geweest, dan was deze nieuwe stemming ook niet nodig geweest.
Ik vraag me toch echt af in hoeverre het gedrag van Elon Musk voorspelbaar is. Hij kan natuurlijk met het verkrijgen van deze bonus aandelen natuurlijk gewoon direct zijn bestaande positie afbouwen. Daar hoeft hij geen 5 jaar op te wachten.

Wie weet bij wat voor bizar project hij morgen weer instapt. Ook bij de aankoop van Twitter werd in rap tempo een flink deel van zijn portefeuille Tesla afgebouwd. Dat zag destijds ook bijna niemand aankomen.

Dus dat deze bonus ingecalculeerd is en dat er 5 jaar niets staat te gebeuren zijn wat mij betreft geen garanties.

[ Voor 11% gewijzigd door 49euro op 23-04-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

49euro schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:05:
[...]

Ik vraag me toch echt af in hoeverre het gedrag van Elon Musk voorspelbaar is. Hij kan natuurlijk met het verkrijgen van deze bonus aandelen natuurlijk gewoon direct zijn bestaande positie afbouwen. Daar hoeft hij geen 5 jaar op te wachten.

Wie weet bij wat voor bizar project hij morgen weer instapt. Ook bij de aankoop van Twitter werd in rap tempo een flink deel van zijn portefeuille Tesla afgebouwd. Dat zag destijds ook bijna niemand aankomen.

Dus dat deze bonus ingecalculeerd is en dat er 5 jaar niets staat te gebeuren zijn wat mij betreft geen garanties.
Ik weet niet welke consequenties het heeft maar er wordt telkens expliciet verteld dat hij die aandelen de eerste 5 jaar (na het uitoefenen van de opties) niet mag verkopen, behalve om aankoopkosten te dekken en bijkomende belastingen te betalen.

Het lijkt me dat hij in de problemen komt met de SEC als hij ze toch eerder verkoopt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:21:
[...]

Ik ben op $176 uitgestapt, enige tijd terug, met nog wat winst.
Wat ik zelf doe is de earnings call van morgen afwachten, meestal zakt te de koers daarna nog wel fors.
En voor de rest koop ik dan de komende maanden weer wat in.

[...]

Inventory heeft bij Tesla gepiekt op ~80 dagen (maart) geloof ik. Nu zijn ze met die prijsverlagingen snel de voorraad aan het afbouwen.
Vandaag horen we meer, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat de financiën slechter uitvallen dan de huidige verwachtingen. Hopelijk ligt de focus wel op aanpak van de huidige uitdagingen en niet van toekomstige uitdagingen (autonomie, bots, ect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Deveon schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:49:
[...]

Vandaag horen we meer, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat de financiën slechter uitvallen dan de huidige verwachtingen. Hopelijk ligt de focus wel op aanpak van de huidige uitdagingen en niet van toekomstige uitdagingen (autonomie, bots, ect).
Eigenlijk verwacht ik juist wel een verlegging van focus naar AI, autonomie, robots en energy storage.

Bij EV's zit de klad er een beetje in op het moment, het is niet zo dat groei niet meer mogelijk is maar niet meer de groei die we in het verleden hebben gezien.

Dit zal bij aandeelhouders misschien niet altijd goed vallen maar ik verwacht niet dat Musk daar veel rekening mee gaat houden.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die aandeelhouders gaan binnenkort echter wel stemmen op zijn compensatie plan uit 2018. Als Tesla niet het Wallstreet spelletje mee kan of gaat spelen dan kan dat Musk wel eens heel duur komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:36:
[...]

Ik weet niet welke consequenties het heeft maar er wordt telkens expliciet verteld dat hij die aandelen de eerste 5 jaar (na het uitoefenen van de opties) niet mag verkopen, behalve om aankoopkosten te dekken en bijkomende belastingen te betalen.

Het lijkt me dat hij in de problemen komt met de SEC als hij ze toch eerder verkoopt.
Het lijkt mij dat hij gewoon vrij is om zijn huidige aandelenpakket van 13% te verkopen. Dat nieuwe pakket kan hij dan 5 jaar aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

49euro schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:16:
[...]

Het lijkt mij dat hij gewoon vrij is om zijn huidige aandelenpakket van 13% te verkopen. Dat nieuwe pakket kan hij dan 5 jaar aanhouden.
Klopt, maar dat is wel wat anders. Die kan hij altijd verkopen, dat is geen onderdeel van het beloningspakket.

Overigens wil hij meer inspraak en dat krijg je niet met minder aandelen.

Ik kan me wel voorstellen dat als het pakket er niet doorkomt, dat Musk zijn toekomst daar aan verbindt, opstapt bij Tesla en vol op AI projecten gaat storten, zoals Grok.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-04-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mij lijkt dat er tegenwoordig best wel wat Tesla aandeelhouders zijn die Tesla aandelen hebben ondanks Musk, niet dankzij Musk. Een eventueel vertrek zou met de ontwikkelingen van de laatste jaren zelfs als positief gezien kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zr40 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:44:
Mij lijkt dat er tegenwoordig best wel wat Tesla aandeelhouders zijn die Tesla aandelen hebben ondanks Musk, niet dankzij Musk. Een eventueel vertrek zou met de ontwikkelingen van de laatste jaren zelfs als positief gezien kunnen worden.
Ik ga waarschijnlijk niet meer terug in het aandeel Tesla als Musk opstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
Zr40 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:44:
Ik weet niet, ben bang dat een hoop aandeelhouders er juist inzitten vanwege de volatiliteit die Musk brengt. Het is nu niet dat automotive nu echt de place to be is voor de waardebelegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Zonder Musk is Tesla geen Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Destijds werd dat ook gezegd over Steve Jobs en Apple, en kijk waar dat bedrijf nu is. :)

Ik wil alleen maar zeggen, het is niet noodzakelijkerwijs slecht (of voor hetzelfde geld, goed) wanneer een topman vertrekt of wegvalt. Wel ben ik er van overtuigd dat verreweg de meeste bedrijven (waaronder Tesla) prima hun huidige koers kunnen voortzetten en kunnen voortbestaan zonder hun huidige CEO.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 23-04-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
gop1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:53:
Zonder Musk is Tesla geen Tesla.
No worries Tesla bestond al voor Musk, en zal ook zeker na Musk nog bestaan.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:33:
[...]

Klopt, maar dat is wel wat anders. Die kan hij altijd verkopen, dat is geen onderdeel van het beloningspakket.

Overigens wil hij meer inspraak en dat krijg je niet met minder aandelen.

Ik kan me wel voorstellen dat als het pakket er niet doorkomt, dat Musk zijn toekomst daar aan verbindt, opstapt bij Tesla en vol op AI projecten gaat storten, zoals Grok.
Hoezo het maakt toch geen reet uit wanneer hij zijn volgende hobby wil financieren welke aandelen hij verkoopt ? Wanneer hij nu dat 'oude' aandeelpakket verkoopt verwatert zijn positie. Wanneer hij zeker is van dat nieuwe aandelenpakket vergroot hij zijn positie die hij weer kan laten verwateren met de verkoop van dat oude pakket. Dat hij zijn nieuwe pakket niet mag verkopen betekent dus niet dat je 5 jaar gegarandeerd bent van geen prijsdruk omdat onze visionair weer iets nieuws heeft ontdekt waar hij graag veel geld voor wilt verbranden

Elon heeft veel dure hobby's: space projects, AI, X, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:58:
Destijds werd dat ook gezegd over Steve Jobs en Apple, en kijk waar dat bedrijf nu is. :)

Ik wil alleen maar zeggen, het is niet noodzakelijkerwijs slecht (of voor hetzelfde geld, goed) wanneer een topman vertrekt of wegvalt. Wel ben ik er van overtuigd dat verreweg de meeste bedrijven (waaronder Tesla) prima hun huidige koers kunnen voortzetten en kunnen voortbestaan zonder hun huidige CEO.
Eens dat het het gissen is wat er zonder Musk gebeurt. Helaas komt het alleen na het vertrek van de CFO Zach Kirkhorn en recent ook Drew Baglino als SVP van drivetrain en energy.

Grote verschil met Apple is natuurlijk ook dat Tesla verder geen COO (Tim Cook) die de rol als CEO op zich kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:49
morgen krijg ik mijn salaris binnen en wilde Tesla kopen.
en ja hoor, prijs is al gestegen 7(8)7

ik denk toch maar kopen......zucht

[ Voor 43% gewijzigd door Kol Nedra op 24-04-2024 01:22 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
Kol Nedra schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:04:
Zonder me verder in te lezen: Klinkt als een response op de earnings call…
Zal uit je analyse blijken toch? Toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kol Nedra schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:04:

Hoop dat je op de hoogte was van de kwartaalcijfers voordat je koopt. Als je echt bullish was maar het geld nog niet kon missen had je een optie kunnen kopen, al waren die opties ook flink aan de prijs gisteren (voor vrijdag).

Overigens geen tijd voor fomo, grote kans dat er binnen een week een correctie volgt en dit zijn nog maar after market cijfers met zeer laag volume.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 24-04-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik stel de terugkeer in Tesla aandelen nog even uit.

Het nieuws zorgde voor een koersstijging maar voor de komende kwartalen blijven de verkopen naar verwachting slap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:53
Als je even naar de discounted cash flow van Tesla kijkt, dan kom je op een fair value van rond de $96. Tel daar het gedrag van Musk bij op en het feit dat de auto-sector erg cyclisch is, dan kom ik tot de conclusie om dit aandeel links te laten liggen. (En ook niet onbelangrijk: het aantal uitstaande aandelen is erg fors toegenomen de laatste jaren. Verwatering dus.)

[ Voor 18% gewijzigd door TutanRamon op 24-04-2024 12:53 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TutanRamon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:19:
Als je even naar de discounted cash flow van Tesla kijkt, dan kom je op een fair value van rond de $96. Tel daar het gedrag van Musk bij op en het feit dat de auto-sector erg cyclisch is, dan kom ik tot de conclusie om dit aandeel links te laten liggen. (En ook niet onbelangrijk: het aandeel uitstaande aandelen is erg fors toegenomen de laatste jaren. Verwatering dus.)
Dat is prima in lijn met wat Musk zelf ook aangeeft. Wie Tesla als een autofabrikant ziet moet het aandeel niet bezitten.

Overigens vond ik zelf wel een intressante call. Aantal korte termijn businesscases en geruststellingen maar geen vage lange termijn goals. Op korte termijn ben ik met name benieuwd of ze ridesharing al gaan inzetten vóórdat autonomie gereed is. Veel Uber en Lyft's rijden al in Tesla's en zou op korte termijn een snelle adoptie zijn. Ook het kunnen bedienen van de infotainement van de Tesla Taxi vanuit je eigen app is wel een hele mooie integratie.

Verder ook wel gecharmeerd van het idee om de FSD computers als soort decentrale datacenter in te zetten, al mis je natuurlijk wel een snelle data verbinding. Denk dat het dan meer richting folding@home gaat waarbij de eigenaar/bestuurder van de auto gecompenseerd wordt voor het stroomgebruik (en beschikbaarheid).

Helaas verder wel weer een vast gezicht (IR manager) die vertrekt. Gelukkig gaf Elon in de call zelf wel aan dat het bedrijf ook zonder hem succesvol zal zijn, enkel heeft die twijfels bij de implementantie van Optimus zonder hem. De interne inzet hiervan eind van het jaar is echter wel erg korte termijn maar net als bij Semi betekent dat nog lange van verkoop aan outsiders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Met mijn meerdere decennia ervaring op de beurs heb ik nog niet vaak een bedrijf gezien waarvan de aandelen (fors) hoger gaan, wanneer ze aankondigen een product in het ondersegement (=lager marges) te gaan produceren.

Meestal bewegen aandelen hoger dit als marges hoger gaan of er vooruitzichten zijn om duurdere producten aan de man te brengen. Voor mij is dit nogmaals het bewijs dat het op langere termijn gewoon een autobouwer gaat worden. Met bijhorende valuatie.

Ik wil er ook aan herinneren dat de Tesla investeerder sinds 4! jaar een rendement heeft van ong 0%. De grootste waardecreatie voor de aandeelhouders is hier al gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Galactic op 24-04-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik denk er een beetje hetzelfde over als jou @Deveon… zie Tesla ook absoluut niet als auto-bedrijf, maar als softwarebedrijf wat o.a. auto's verkoopt. Hun software zoals autonoomrijden e.d. loopt in mijn ogen flink voor op de concurrentie, evenals hun gigafactory(s) die met veel minder onderdelen een heel frame uit kunnen poepen persen.

Hun overige zaken (een betaalbaardere EV die ze blijkbaar rond eind 2024 op de markt willen brengen, maar ook hun robot taxi en enkele andere zaken zoals hun doel om de winstmarges te vergroten), geven me persoonlijk toch een positiever gevoel dat de koers weer bij zal trekken later dit jaar. Niet dat ±$150 een goedkope prijs is voor hun aandeel, maar ik geloof wel in het bedrijf. Dat Musk een rare snuiter is neem ik voor lief… hij is raar, maar in een aantal opzichten geniaal in z'n ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kapotlood schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
Ik denk er een beetje hetzelfde over als jou @Deveon… zie Tesla ook absoluut niet als auto-bedrijf, maar als softwarebedrijf wat o.a. auto's verkoopt. Hun software zoals autonoomrijden e.d. loopt in mijn ogen flink voor op de concurrentie, evenals hun gigafactory(s) die met veel minder onderdelen een heel frame uit kunnen poepen persen.
Al dat geld is wat daarin is geïnvesteerd is vaak gewoon weggegooid geld.
Vooral in landen als NL waar je niet eens een ‘lane change’ automatisch mag laten doen door zo’n functie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
In landen waar het wel mag is daar dus nog een hoop groei in te vinden, en in landen waar het niet mag zullen ook zaken aangepast worden, zoals de afgelopen jaren al vaker is gebeurd zoals bij lanekeep-assist bijvoorbeeld. En slimmere software zorgt (en zal in de toekomst in mijn ogen nog meer zorgen) voor betere beveiliging tegen botsingen, herkenning van verkeersaanduidingen, of je kinderen/dieren in je auto achter laat, en dat soort zaken meer. Ik geloof er persoonlijk in ieder geval wel in, daarom is mijn idee van aandelen die daar iets mee doen (zoals Tesla) ook wat positiever misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kapotlood schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:51:
In landen waar het wel mag is daar dus nog een hoop groei in te vinden, en in landen waar het niet mag zullen ook zaken aangepast worden, zoals de afgelopen jaren al vaker is gebeurd zoals bij lanekeep-assist bijvoorbeeld. En slimmere software zorgt (en zal in de toekomst in mijn ogen nog meer zorgen) voor betere beveiliging tegen botsingen, herkenning van verkeersaanduidingen, of je kinderen/dieren in je auto achter laat, en dat soort zaken meer. Ik geloof er persoonlijk in ieder geval wel in, daarom is mijn idee van aandelen die daar iets mee doen (zoals Tesla) ook wat positiever misschien.
Wat je beschrijft heeft elke reguliere auto-bouwer ondertussen ook al.
Tegen de tijd dat in de EU bijv dat soort functies worden toegestaan is er geen voorsprong tov de reguliere auto-bouwer.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2024 16:01 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Die reguliere auto bouwers lopen wat achter op de kwaliteit er van, én het zijn daadwerkelijk auto bouwers. Tesla is een softwarebedrijf wat auto's verkoopt, en hebben daarmee een heel andere insteek. Ik blijf er bij dat ik geloof dat Tesla het op termijn weer beter gaat doen, en dat ze met hun diverse software-onderdelen, batterij-ontwikkelingen, gigapress en enkele andere zaken, later dit jaar weer de goede kant op gaan. Helemaal als later de Golf weer veilig/open is voor regulier transport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik kijk regelmatig eens een fsd12 filmpje op YouTube. In het begin supervet om te zien maar het begint steeds saaier te worden, dat ding rijdt gewoon. Nog niet goed genoeg om echt als robotaxi te gaan werken maar in 1 jaar tijd is het toch echt wel al veel beter geworden en ik zie geen reden waarom die evolutie niet verder zal doorzetten.
Dat ding rijdt nu al beter dan een 18 jarige die nog maar kort zijn rijbewijs heeft en dan een oudere die misschien al iets te lang een rijbewijs heeft.

Ik zie ook niet goed in hoe andere autofabrikanten ooit zelf zoiets zullen kunnen ontwikkelen binnen een redelijke termijn.
Ik denk dat Tesla uiteindelijk hun systeem zullen verkopen aan andere fabrikanten.
Net zoals ze steeds meer hun laadnetwerk openstellen voor andere automerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wozmro schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:34:
Ik kijk regelmatig eens een fsd12 filmpje op YouTube. In het begin supervet om te zien maar het begint steeds saaier te worden, dat ding rijdt gewoon. Nog niet goed genoeg om echt als robotaxi te gaan werken maar in 1 jaar tijd is het toch echt wel al veel beter geworden en ik zie geen reden waarom die evolutie niet verder zal doorzetten.
Dat ding rijdt nu al beter dan een 18 jarige die nog maar kort zijn rijbewijs heeft en dan een oudere die misschien al iets te lang een rijbewijs heeft.

Ik zie ook niet goed in hoe andere autofabrikanten ooit zelf zoiets zullen kunnen ontwikkelen binnen een redelijke termijn.
Ik denk dat Tesla uiteindelijk hun systeem zullen verkopen aan andere fabrikanten.
Het zal inderdaad niet meevallen voor andere merken om zoiets te ontwikkelen.
Tesla stopt al sinds 2016 de benodigde camera's in hun auto's en dat betekent dat in potentie ongeveer 85% van alle ruim 6 miljoen rondrijdende Tesla's data kan verzamelen om de AI te trainen, aangezien ongeveer 85% van alle rondrijdende Tesla's geproduceerd is in of na 2016.

Als Ford zoiets nu zou willen, hebben ze geen data en onvoldoende hardware om die data mee te verzamelen. Tesla kan tot miljarden kilometers per jaar aan data verzamelen en zoals we in het Q1 overzicht zagen, is dat explosief gestegen.

Daarnaast heeft Tesla bijvoorbeeld het equivalent van zo'n 38.000 Nvidia H100's online (eind dit jaar een stuk of 85.000) waardoor ze ook iets met die data kunnen doen.

En het belangrijkste: ze hebben met hun AI met de huidige V12 releases eindelijk een echte doorbraak, waardoor ze grote vorderingen kunnen maken met het rijden op een getraind neural network ipv code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Kapotlood schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
Ik denk er een beetje hetzelfde over als jou @Deveon… zie Tesla ook absoluut niet als auto-bedrijf, maar als softwarebedrijf wat o.a. auto's verkoopt. Hun software zoals autonoomrijden e.d. loopt in mijn ogen flink voor op de concurrentie
Dan ben ik benieuwd hoe je het rondrekent.

Gezien je statement nemen we 51% van de huidige waarde van TeslaSoft Inc.?

De rest is simpel: wat is een licentie op AutoDrive TM in de OEM automarkt waard?

En wat is de MOAT cq hoelang blijft de voorsprong zodanig dat de veronderstelde grote winsten en cash flows gemaakt kunnen blijven worden?

Het is software dus weten dat het kan triggert heel snel imitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
TutanRamon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:19:
Als je even naar de discounted cash flow van Tesla kijkt, dan kom je op een fair value van rond de $96. Tel daar het gedrag van Musk bij op en het feit dat de auto-sector erg cyclisch is, dan kom ik tot de conclusie om dit aandeel links te laten liggen. (En ook niet onbelangrijk: het aantal uitstaande aandelen is erg fors toegenomen de laatste jaren. Verwatering dus.)
Ik heb al mijn Tesla aandelen (behalve 1 niet (aangehouden voor nostalgie) verkocht een tijdje terug voor rond de 170. Ik verkoop nauwelijks wat, maar Tesla ging eruit.
Vergeet ook niet dat er steeds meer chinese electische auto's op de markt komen.

Liever wat koekies kopen (Lotus Bakeries) :) . Of misschien Rhein Metall.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 24-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Galactic schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:21:
Met mijn meerdere decennia ervaring op de beurs heb ik nog niet vaak een bedrijf gezien waarvan de aandelen (fors) hoger gaan, wanneer ze aankondigen een product in het ondersegement (=lager marges) te gaan produceren.

Meestal bewegen aandelen hoger dit als marges hoger gaan of er vooruitzichten zijn om duurdere producten aan de man te brengen. Voor mij is dit nogmaals het bewijs dat het op langere termijn gewoon een autobouwer gaat worden. Met bijhorende valuatie.

Ik wil er ook aan herinneren dat de Tesla investeerder sinds 4! jaar een rendement heeft van ong 0%. De grootste waardecreatie voor de aandeelhouders is hier al gebeurt.
Totdat je de beurs niet vanuit fundamentele analyse bekijkt, maar vanuit een trader's perspectief. Het is een multiplayer game waar allerlei belangen die koers naar een bepaalde richting kunnen sturen.

Iedereen weet dat het fundamenteel niet goed gaat in de in elkaar gezakte EV-markt, overproductie en havens vol onverkochte voorraden.

Hoe zou jij zijn, als je een fonds beheert?

Massaal puts schrijven (niet ongebruikelijk om honderdduizenden, miljoenen,... putcontracten in de optiereeksen van 1 ticker te zien) en aansmeren aan iedereen die denkt dat de koers alleen maar lager kan zakken (laat de websites, mainstream media,... zoveel mogelijk negativiteit spuwen, bepaalde fondsen bezitten bepaalde websites, het gebruik van bronnen voor financiële informatie is net zo gevaarlijk/onbetrouwbaar als het gebruik van bronnen om een oorlog te volgen) en gebruik de premies om calls te kopen. Jouw doel is om de puts zo ver mogelijk OTM te laten expireren.

Je weet dat Tesla cult following, fanboyisme,... heeft, Elon Musk zal wat luchtballonnetjes, valse beloften, superlatieven (mega, super, giga,... zoals in een comic book),... om de mouw schudden om wat "positief" nieuws naar de leken (grote publiek) te smijten en er is niet veel volume nodig om in de after hours de koers omhoog te laten spuiten. Om je gekochte calls van OTM naar ITM te duwen.

Als je fonds Tesla-aandelen heeft, dan zijn ze default uitgeleend aan iedereen die wilt shorten. Als je deze aandelen wilt verkopen, dan moet je ze eerst terugroepen. Zo squeeze je de short sellers eruit en je koopt uiteraard stapels calls voordat je de koers omhoog jaagt. Je gebruikt geen cash om calls te kopen, dus nog meer puts (op de margin) schrijven voor de premies om het kopen van de calls te financieren.

De calls zijn door de market makers geschreven en waren als ongedekte calls begonnen. Wanneer een calloptie contract ITM gaat, dan draait de delta snel naar 0,6 en de market maker moet 60 aandelen per contract kopen voor de delta-hedging. Met honderdduizenden, miljoenen,... contracten maal 60 aandelen kopen, wordt er opwaartse druk gecreëerd. Is de delta 0,7 geworden, dat is 70 gekochte aandelen per geschreven call.

De institutionele beleggers denken allemaal op ongeveer dezelfde manier. Daarom willen ze liefst de particulieren buiten de derivatenhandel houden (zo gezegd om de brave huisvaders van de grote risico's te beschermen). Particulieren brengen meer onvoorspelbaarheid op de beurs tov de institutionele beleggers weten van elkaar dat ze allemaal op ongeveer dezelfde manier gedragen en niet te ver gaan, niet overdrijven,... (om niet de aandacht van de SEC te trekken, ze stoppen op tijd voordat het uit de hand loopt zoals januari 2021 liet de kracht van enorme hoeveelheden gekochte en te lang vastgehouden calls zien). Dus je bent niet de enigste fondsbeheerder die dit doet en iedereen doet dit in Wall Street.

Als je op WSB veel posts van TSLA-bears ziet onderbouwen waarom dat ze puts gekocht hebben, dan kan je het inverse van WSB doen. Want hoe meer particulieren in de val van de fondsbeheerders gelopen zijn, hoe groter de belangen zijn om de koers de andere kant op te laten gaan.

Advies dat er gegeven kan worden? Earnings zijn binaire events: erop of eronder, kop of munt en niemand weet op voorhand naar welke kant dat het kan gaan. Earnings kunnen slechter dan verwacht zijn en de beurs kan irrationeel reageren met koers omhoog spuiten. Wie een positie door de earnings wilt vasthouden, kan z'n positie hedgen voor als de koers irrationeel naar de andere kant gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Als je zo gaat redeneren is alles een binair event. True or false. Levend of dood. Ja of nee. Als je mooie bedrijven selecteert met een bewezen track record, dan kunnen kwartaal of jaarcijfers nog steeds onder verwachting zijn, maar je ziet de koers snel genoeg weer opwaarts corrigeren indien de onwetenden massaal verkopen. Bij minder mooie bedrijven zie je de koers die beweging niet of veel later pas maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:57

Lordy79

Vastberaden

TutanRamon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:04:
Als je zo gaat redeneren is alles een binair event.
Ja maar alles is toch binair? Als ik een lot koop van de staatsloterij zijn er twee mogelijkheden:
1. Ik win *O*
2. Ik win niet -O-

Dus 50pct kans dat ik win. Net zoals ik 100pct kans heb dat ik niet win als ik niet meedoe.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TutanRamon
Lordy79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:03:
[...]

Ja maar alles is toch binair? Als ik een lot koop van de staatsloterij zijn er twee mogelijkheden:
1. Ik win *O*
2. Ik win niet -O-

Dus 50pct kans dat ik win. Net zoals ik 100pct kans heb dat ik niet win als ik niet meedoe.
Ik hoop dat dit sarcasme is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
Lordy79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:03:
[...]

1. Ik win *O*
2. Ik win niet -O-

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
TutanRamon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:04:
Als je zo gaat redeneren is alles een binair event. True or false. Levend of dood. Ja of nee. Als je mooie bedrijven selecteert met een bewezen track record, dan kunnen kwartaal of jaarcijfers nog steeds onder verwachting zijn, maar je ziet de koers snel genoeg weer opwaarts corrigeren indien de onwetenden massaal verkopen. Bij minder mooie bedrijven zie je de koers die beweging niet of veel later pas maken.
Als je zo zeker weet dat dit soort koersen snel opwaarderen: Grijp je kans! Meta op -12%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
aljooge schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:39:
[...]

Als je zo zeker weet dat dit soort koersen snel opwaarderen: Grijp je kans! Meta op -12%.
Ik weet niets zeker. Niemand heeft glazen bol. Maar in geval van Meta is het wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Jebus4life

BE User

Alphabet jongens... Goede keuze die op te pikken 2 maanden terug...

Enorm sterke prestatie in Q1. Omzet $2 miljard boven consensus. EPS $1,89 vs $1,51 expected. Marges omhoog. Aankondiging van dividend (0,20
dollar per kwartaal, zowat 0,5%) en er wordt nog eens $70 miljard share aan buybacks toegevoegd.

Nabeurs 12% omhoog. 20% sinds in ze 2 maand terug heb opgepikt...

[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 26-04-2024 00:06 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jebus4life schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:05:
Alphabet jongens... Goede keuze die op te pikken 2 maanden terug...

Enorm sterke prestatie in Q1. Omzet $2 miljard boven consensus. EPS $1,89 vs $1,51 expected. Marges omhoog. Aankondiging van dividend (0,20
dollar per kwartaal, zowat 0,5%) en er wordt nog eens $70 miljard share aan buybacks toegevoegd.

Nabeurs 12% omhoog. 20% sinds in ze 2 maand terug heb opgepikt...
Laat ik die nou 2 maanden geleden ook hebben opgepikt. Mijn timing was net iets te vroeg, maar was een goede aankoop.

Meta nu aanschaffen, zou dat verstandig zijn, of eerst de tijd geven een nieuw evenwicht te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:54
Heeft er hier iemand ervaring met het terugvragen van bronbelasting op Canadese aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beldewouten!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 08:59
Vraagje over beleggen bij deGiro (of ik dit goed begrijp en het handig is om zo te doen):

Ik heb Europese aandelen en Amerikaanse aandelen. Mijn vraag gaat over mijn Amerikaanse aandelen. AutoFX staat aan en daardoor betaal ik bij kopen/verkopen en dividend ontvangen 0,25% valutakosten voor omwisselen van en naar euro's. Maar stel nu dat ik mijn pakket Amerikaanse aandelen (gaat om iets meer dan 11k in euro's) wil verkopen en daar andere Amerikaanse aandelen voor terug wil kopen, is het dan handig om tijdelijk Manual FX in te stellen. Klopt het dat ik dan tijdelijk een USD rekening krijg waarop de waarde van de verkochte aandelen in USD komt te staan en ik van dat bedrag in USD weer Amerikaanse aandelen kan kopen zonder wisselkosten? Om daarna vervolgens auto FX weer aan te zetten waarmee alles weer is zoals het verder was?

Tnx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
Ben bezig met mijn aangifte inkomstenbelasting 2023. Ik wil het saldo invullen van IBKR op 1 januari 2023. Ik heb daarvoor een activity statement, annual, gedownload voor 2023, vervolgens het bedrag onder 'Total', 31 december 2022, ingevuld in de aangifte. Doe ik dat zo goed? Ik vermoed van wel maar kan geen kwaad om even te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Beldewouten! schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:23:
Vraagje over beleggen bij deGiro (of ik dit goed begrijp en het handig is om zo te doen):

Ik heb Europese aandelen en Amerikaanse aandelen. Mijn vraag gaat over mijn Amerikaanse aandelen. AutoFX staat aan en daardoor betaal ik bij kopen/verkopen en dividend ontvangen 0,25% valutakosten voor omwisselen van en naar euro's. Maar stel nu dat ik mijn pakket Amerikaanse aandelen (gaat om iets meer dan 11k in euro's) wil verkopen en daar andere Amerikaanse aandelen voor terug wil kopen, is het dan handig om tijdelijk Manual FX in te stellen. Klopt het dat ik dan tijdelijk een USD rekening krijg waarop de waarde van de verkochte aandelen in USD komt te staan en ik van dat bedrag in USD weer Amerikaanse aandelen kan kopen zonder wisselkosten? Om daarna vervolgens auto FX weer aan te zetten waarmee alles weer is zoals het verder was?

Tnx alvast.
Ben niet bekend met de Degiro, maar bij iedere transactie wisselen van euro's naar dollars en weer terug lijkt me niet handig. Houd gewoon een dollar-rekening aan (ik neem aan dat daar geen kosten aan verbonden zijn) en blijf met je Amerikaanse aandelen handelen in dollars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Beldewouten! dat is inderdaad de manier om dat bij DeGiro te doen. Let er wel op dat de omschakeling tussen AutoFX en ManualFX enige tijd kan duren. Ze adviseren zelf om met een verwerkingstijd van 5 tot 10 minuten rekening te houden.

Het grootste verschil tussen AutoFX en ManualFX zijn de kosten. Beide rekenen een opslag van 0,25% over het om te wisselen bedrag (in de wisselkoers verwerkt). Maar als je dat handmatig doet, dan komt daar nog 10 EUR boven op.
https://www.degiro.nl/hel...en-op-mijn-degiro-account
https://www.degiro.nl/hel...n-vreemde-valuta-beleggen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beldewouten!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 08:59
Qwerty-273 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:28:
@Beldewouten! dat is inderdaad de manier om dat bij DeGiro te doen. Let er wel op dat de omschakeling tussen AutoFX en ManualFX enige tijd kan duren. Ze adviseren zelf om met een verwerkingstijd van 5 tot 10 minuten rekening te houden.

Het grootste verschil tussen AutoFX en ManualFX zijn de kosten. Beide rekenen een opslag van 0,25% over het om te wisselen bedrag (in de wisselkoers verwerkt). Maar als je dat handmatig doet, dan komt daar nog 10 EUR boven op.
Hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 03:48
Wozmro schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:34:

Ik heb zojuist een uitgebreide analyse van fsd12 op Tweakers geplaatst:
Harm_H in "Zelfrijdende auto's in 2024? (poll)" @Kapotlood @BlueTooth76

Het is sinds vorige week nu het kenmerk geworden voor het aandeel Tesla. Elon Musk zei in de earnings call dat als mensen er niet in geloven, de aandelen weg moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:23
Zr40 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:24:
@Pistachenootje Update over interest withholding tax:

[...]

Misschien lees ik er teveel in, maar ik zie dat ze het nu specifiek hebben over credit interest income. Als ik het goed lees lijkt het dus geen betrekking te hebben op de SYEP vergoeding.

Verder:

[...]

De inhouding terugvragen bij de Ierse belastingdienst zou mogelijk moeten zijn en ze zijn van plan het proces te ondersteunen. Heb alleen geen eerdere ervaring met dit proces - iemand hier wel? :)
Sorry voor de quote van bijna 1.5 jaar terug, maar ik ben mijn aangifte IB 2023 aan het afronden en een van mijn rapportages op Interactive Brokers laat zien dat er een bedrag van €572.34 als 'interest withholding tax' is ingehouden op mijn rente inkomsten van de cash die ik bij IBKR had staan.

Nu weet ik even niet meer zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit vanuit Ierland al naar de Nederlandse staat is overgemaakt en dat ik het dan in mijn aangifte mag aftrekken. Of moet ik het formulier ergens naartoe opsturen en het zelf terug proberen te halen, maar ik kan niet vinden of dat ook digitaal kan.

Ik zag dat @Zr40, @Pistachenootje en @radeoxx hier in het verleden over gesproken hebben en vroeg me af of jullie hier ook iets wijzer over zijn geworden. Hoor het graag, alvast bedankt!

Bijlage: Certificate of Income Tax Deducted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROvwNcb4vuAb2IAzCzI7Wv3m_qM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1yz47Y1BQWBAFEYmsD76riNJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geen persoonlijke ervaring want ik houd geen groot geldsaldo aan :)

Op basis van je screenshot kan je invullen bij de aangifte dat er door Ierland € 573 is ingehouden over € 2861 aan inkomsten (de aangifte noemt dat "dividend e.d.").

Je hoeft het Ierse document niet op te sturen. Natuurlijk wel bewaren in je administratie voor het geval ze je aangifte willen controleren.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit vanuit Ierland al naar de Nederlandse staat is overgemaakt en dat ik het dan in mijn aangifte mag aftrekken.
Nee, er gaat geen geld van Ierland naar Nederland, althans niet op basis van een belastingverdrag. Wat er gebeurt is dat Nederland als het ware 'korting' geeft op de belasting voor de hoeveelheid die je elders al hebt betaald. Dit in het kader van voorkoming van dubbele belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Zr40 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:21:
Wat er gebeurt is dat Nederland als het ware 'korting' geeft op de belasting voor de hoeveelheid die je elders al hebt betaald. Dit in het kader van voorkoming van dubbele belasting.
Net zoals Ierland korting geeft op haar belastingen als een fiscale inwoner van Ierland in Nederland belastingen betaald heeft.
Het werkt twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:23
Zr40 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:21:
Geen persoonlijke ervaring want ik houd geen groot geldsaldo aan :)

Op basis van je screenshot kan je invullen bij de aangifte dat er door Ierland € 573 is ingehouden over € 2861 aan inkomsten (de aangifte noemt dat "dividend e.d.").

Je hoeft het Ierse document niet op te sturen. Natuurlijk wel bewaren in je administratie voor het geval ze je aangifte willen controleren.
Top dat is het perfecte antwoord dankjewel voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:06
Disclaimer: Ik weet niet zo goed in welk topic mijn vraag thuishoort. Ik vrees niet hier, maar het valt ook niet helemaal onder het spaartopic.

Ik vind het mooi om te investeren in 'groene' ondernemingen zoals op invesdor.nl. Zeker nu de rente weer daalt vind ik het best rendabel. Wat is jullie visie op dit soort investeringen? En hebben jullie nog alternatieven voor partijen als Invesdor?

Hartelijk dank en verwijs me gerust door naar een ander topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Joel22 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:47:
. Zeker nu de rente weer daalt vind ik het best rendabel.
Nu heb je technisch misschien gelijk dat de rente iets gedaald is na de piek in oktober (12 mnds euribor) maar om nou te zeggen daf de rente weer daalt is te kort door de bocht want na het dal van 3.5pct in februari is het nu alweer gestegen naar 3.7pct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Lordy79 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Nu heb je technisch misschien gelijk dat de rente iets gedaald is na de piek in oktober (12 mnds euribor) maar om nou te zeggen daf de rente weer daalt is te kort door de bocht want na het dal van 3.5pct in februari is het nu alweer gestegen naar 3.7pct.
Oke, op raisin scheelt het toch wel eenm half procent. Nouja misschien is dat niet zoveel ja 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Disclaimer: Ik weet niet zo goed in welk topic mijn vraag thuishoort. Ik vrees niet hier, maar het valt ook niet helemaal onder het spaartopic.
rs
Ik vind het mooi om te investeren in 'groene' ondernemingen zoals op invesdor.nl. Zeker nu de rente weer daalt vind ik het best rendabel. Wat is jullie visie op dit soort investeringen? En hebben jullie nog alternatieven voor partijen als Invesdor?

Dit soort beleggingen begin ik absoluut niet aan. Alles dat ver wordt gerealiseerd heeft een slechte reputatie in het verleden, met van die projecten die er op papier fantastisch uit zien en in de praktijk het werk was van oplichters die hun eigen luxe leventje met de inleg financierden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
aljooge schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Dit soort beleggingen begin ik absoluut niet aan. Alles dat ver wordt gerealiseerd heeft een slechte reputatie in het verleden, met van die projecten die er op papier fantastisch uit zien en in de praktijk het werk was van oplichters die hun eigen luxe leventje met de inleg financierden.
Ok, staan ook gewoon windmolenparken van de gemeente Friesland op hoor :), maar bedankt voor de waarschuwing. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:27

G83

Joel22 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Ok, staan ook gewoon windmolenparken van de gemeente Friesland op hoor :), maar bedankt voor de waarschuwing. :)
Als er een project van 'de gemeente Friesland' op staat zou ik ook daar voorzichtig zijn voor oplichting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Joel22 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:17:
Daar zat natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan vast om bij Windpark Fryslân in te kunnen stappen (je moet in Friesland wonen en volwassen zijn - en het is problematisch om je investering te verkopen aan iemand buiten Friesland op het moment dat je zou willen uitstappen).

Ik ken het platform niet, en weet dan ook niet hoe goed de projecten standaard doorgelicht worden. Je zal het bedrijf goed moeten doornemen om zelf te beoordelen of het wel of niet zin heeft om daar bij in te stappen (lening of aandelen). En dan zal je bruut door marketing praat moeten kunnen prikken en puur naar de cijfers kijken. Vaak zijn die niet beschikbaar of zijn ze aangevuld met de verwachtingen van de komende jaren. Ook zal de mogelijkheid om voortijdig uit te stappen vaak minimaal zijn. En het is maar de vraag hoe hard eventuele vorderingen zullen worden gespeeld.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Daar zat natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan vast om bij Windpark Fryslân in te kunnen stappen (je moet in Friesland wonen en volwassen zijn - en het is problematisch om je investering te verkopen aan iemand buiten Friesland op het moment dat je zou willen uitstappen).

Ik ken het platform niet, en weet dan ook niet hoe goed de projecten standaard doorgelicht worden. Je zal het bedrijf goed moeten doornemen om zelf te beoordelen of het wel of niet zin heeft om daar bij in te stappen (lening of aandelen). En dan zal je bruut door marketing praat moeten kunnen prikken en puur naar de cijfers kijken. Vaak zijn die niet beschikbaar of zijn ze aangevuld met de verwachtingen van de komende jaren. Ook zal de mogelijkheid om voortijdig uit te stappen vaak minimaal zijn. En het is maar de vraag hoe hard eventuele vorderingen zullen worden gespeeld.
Dank ik ga het allemaal meenemen. :) Nouja bedankt dat ik even in dit topic mocht inbreken, nu maar weer naar de beurs. Goede tips hoor. Herken wel dat goede cijfers soms lastig te vinden zijn. Maar zo'n Bamboologic die bijv. nu op de site staat. Ik vind het dan best moeilijk te zien waarom dit zo enorm risicovol is (ja ik heb de financiele cijfers doorgenomen.) Ik ben wat dat betreft best blind voor dit soort risico's. Beurs investeringen veiliger? Kan toch ook alle kanten op :). Zijn we direct weer ontopic :).

[ Voor 11% gewijzigd door Joel22 op 03-05-2024 00:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40

Werkgerelateerd een paar windparken in de renewables portfolio, maar wat een gezeik voor relatief weinig rendement.

Wat voorbeelden:
zeldzame dode vogel in de buurt gevonden... gelijk een dure studie door een derde partij nodig om de soort in de buurt van het park te laten onderzoeken.

Vleermuizen? Niet draaien rond schemeren

Scheurtjes in rotoren, refit duurt enkele jaren...

Lease voor grond loopt af in jaar X en een andere partij heeft al snel een optie op koop op de grond gefixed...

En zo kan ik nog wel doorgaan. Zou er zeker van weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
flyguy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Werkgerelateerd een paar windparken in de renewables portfolio, maar wat een gezeik voor relatief weinig rendement.

Wat voorbeelden:
zeldzame dode vogel in de buurt gevonden... gelijk een dure studie door een derde partij nodig om de soort in de buurt van het park te laten onderzoeken.

Vleermuizen? Niet draaien rond schemeren

Scheurtjes in rotoren, refit duurt enkele jaren...

Lease voor grond loopt af in jaar X en een andere partij heeft al snel een optie op koop op de grond gefixed...

En zo kan ik nog wel doorgaan. Zou er zeker van weg blijven.
Dank! Goed dan maar naar de beurs. Waar groen beleggen dan :)? Kijk bij Meesman kun je aandelen verantwoorde toekomst kopen. Ik ben daar alleen wat sceptisch in is dat nou zoveel beter dan ‘wereldwijd totaal’ waarin ook al met enkele ethische zaken rekening wordt gehouden? Ik ben geen idealist. Duurzaam investeren moet gewoon kunnen samen gaan met rendement, alleen vaak heb ik het idee dat dit soort fondsen vooral goed zijn voor de onderbuik dan dat het nu echt zoveel ‘beter’ is dan gewone fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
Joel22 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Dank! Goed dan maar naar de beurs. Waar groen beleggen dan :)? Kijk bij Meesman kun je aandelen verantwoorde toekomst kopen. Ik ben daar alleen wat sceptisch in is dat nou zoveel beter dan ‘wereldwijd totaal’ waarin ook al met enkele ethische zaken rekening wordt gehouden? Ik ben geen idealist. Duurzaam investeren moet gewoon kunnen samen gaan met rendement, alleen vaak heb ik het idee dat dit soort fondsen vooral goed zijn voor de onderbuik dan dat het nu echt zoveel ‘beter’ is dan gewone fondsen.
Just my two cents: ik denk dat je terecht sceptisch bent en je vooral vanuit overtuiging in dit soort (passieve) fondsen moet beleggen. Opzich worden gewoon nog meer bedrijven uitgesloten (inclusief meest 'vervuilende' bedrijven) en je belegt meer in de 'duurzaam' beter scorende bedrijven. Je krijgt dus gewoon een iets meer quality/ESG tilt. Aangezien die bedrijven doorgaans lager staan gewaardeerd, moet je er vertrouwen in hebben dat die op termijn beter renderen dan de totale benchmark (en andere passieve fondsen met lagere kosten) om hetzelfde rendement te halen. Al zou je kunnen veronderstellen dat door de scherpere waardering/ betere ESG score er een lager risico zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
Qwerty-273 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:28:

oh?? je kan meerdere valuta hebben op DeGiro? Kan je dan ook bijv. kiezen om je dividend die je in dollars krijgt ook in dollars laten?

edit: ja dus, dit had ik eerder moeten weten :+
aan ene kant wil ik ook liever dollars vasthouden ipv euro's om zo risico verder te spreiden.

edit:
kan niet zo snel vinden of er extra kosten aan verbonden zijn, verwacht het wel want als ik het inschakel krijg ik de optie om Vreemde Valuta Bankrekening te openen bij flatexDEGIRO Bank AG.

[ Voor 15% gewijzigd door Kol Nedra op 04-05-2024 13:43 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
Wat is jullie visie op dit soort investeringen?
Dat het resultaat het niet waard is ten opzichte van het risico dat je neemt. Ik kan ofwel op invesdor een hele risicovolle investering in een mini-bedrijfje doen voor een mogelijke return van 8%, of ik kan het gewoon in de S&P500 gooien wat allemaal respectabele grote bedrijven zijn, voor ook een verwachte (historische gemiddelde) return van 8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Avalaxy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Dat het resultaat het niet waard is ten opzichte van het risico dat je neemt. Ik kan ofwel op invesdor een hele risicovolle investering in een mini-bedrijfje doen voor een mogelijke return van 8%, of ik kan het gewoon in de S&P500 gooien wat allemaal respectabele grote bedrijven zijn, voor ook een verwachte (historische gemiddelde) return van 8%.
Dankjewel 😊!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:48

Secsytime

Automagisch

Mooi stuk in het NRC vandaag over BYD, interessant bedrijf hoor. Knap hoe het bedrijf waar Musk om moest lachen, nu een bedrijf is waar hij bang voor is (zijn woorden). Zal natuurlijk niet zonder staatssteun geweest zijn, maar alsnog, doe het maar eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
Kol Nedra schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:30:
[...]

.

edit:
kan niet zo snel vinden of er extra kosten aan verbonden zijn, verwacht het wel want als ik het inschakel krijg ik de optie om Vreemde Valuta Bankrekening te openen bij flatexDEGIRO Bank AG.
Google eens op "DeGiro valuta tarieven" . Pagina 8 van het tarieven document.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik doe m'n beursapp open om te zien wat er gebeurd in de US.

Mmm, dit klopt precies niet. Ik heb zoveel geld plots?

Ah, mijn grootste positie gaat even +25% :+ _/-\o_ 7(8)7

(Adma biologics. Ik zeg al 6 maanden dat ik moet beginnen verkopen omdat er ik teveel heb, maar ik ben te verliefd op het aandeel... Ooit gaat dat slecht uitpakken, maar vandaag vieren we feest O+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:45
Lekker hoor. Hoe kwam je op dit aandeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Jebus4life schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:58:
Ik doe m'n beursapp open om te zien wat er gebeurd in de US.

Mmm, dit klopt precies niet. Ik heb zoveel geld plots?

Ah, mijn grootste positie gaat even +25% :+ _/-\o_ 7(8)7

(Adma biologics. Ik zeg al 6 maanden dat ik moet beginnen verkopen omdat er ik teveel heb, maar ik ben te verliefd op het aandeel... Ooit gaat dat slecht uitpakken, maar vandaag vieren we feest O+)
Is dat feest niet prematuur? Je weet de winst pas als je het verkoopt. Nu +25% kan maandag -50% zijn en dan was het feest voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tsjah, +25% in 1 dag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:30:
[...]

oh?? je kan meerdere valuta hebben op DeGiro? Kan je dan ook bijv. kiezen om je dividend die je in dollars krijgt ook in dollars laten?

edit: ja dus, dit had ik eerder moeten weten :+
aan ene kant wil ik ook liever dollars vasthouden ipv euro's om zo risico verder te spreiden.

edit:
Ik heb ook een extra USD rekening daar lopen voor het USD geld.
Heb namelijk Amerikaanse aandelen USD en als ik die verkoop wordt het normaal gesproken direct weer verwisseld voor EUR met wisselkoers opslag, stel je wilt vervolgens weer USD aandelen kopen wordt die weer omgewisseld.
Met de USD rekening heb ik die kosten niet meer.

Auto FX moet je wel uitschakelen en op Manuel zetten voordat je gaat kopen of verkopen want anders doet automatisch alsnog het omwisselen naar EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

siveiro schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:00:
Lekker hoor. Hoe kwam je op dit aandeel?
Goeie vraag. Het ging in een eerder topic al eens over biotech, en het is daar ooit ter sprake gekomen, maar in mijn hoofd had ik ze toen al op mijn lijst staan dus geen idee of het vandaar komt...
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Is dat feest niet prematuur? Je weet de winst pas als je het verkoopt. Nu +25% kan maandag -50% zijn en dan was het feest voor niks.
Bwa, dan is elk aandeel prematuur (wat natuurlijk ook ergens wel klopt).

Uiteraard kan er morgen slecht nieuws komen, maar het is nu niet zo dat het een bedrijf is dat enkel een patent en onderzoeksteam van 5 man en een paaedekop. Die hebben FDA approved producten, plasma centres,... met een omzet van 350 miljoen waar ze dit jaar verwachten zowat 25% marge op te draaien.

Speculatief is het wel natuurlijk (het is geen Unilever nee). Maar inmiddels wel een solide business. Toen ik ze 3 jaar geleden kocht was het risico imo wel wat groter.

Maar op zich wel een terecht punt dat winstnemen geen slecht idee is. En long overdue. Inmiddels is het x4 gegaan in mijn portefeuille en sta ik dus op +330%.

Overigens wil ik er geen goednieuwsshow van maken. Gelijktijdig met adma heb ik een andere biotech gekocht (naam ontglipt me nu even) die lekker - 99% gedaan heeft. Deze winst maakt dat méér dan ruimschoots goed, maar je moet soms ook wat geluk hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:58
Er is niet persé een meme-stock-topic, dus dan maar hier.

Roaring Kitty heeft voor het eerst in een paar jaar wat getweet. De grote drijfveer achter GME shortsqueeze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlk5_ID_9-EpWp37wLgLB7CLbHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ksu11rZb0GtGHMayx83hoyE8.png?f=fotoalbum_large

https://twitter.com/TheRo...tus/1789807772542067105#m

Wat zou het kunnen betekenen. ;)

[ Voor 239% gewijzigd door ZpAz op 13-05-2024 09:09 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZpAz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:06:

Roaring Kitty heeft voor het eerst in een paar jaar wat getweet. De grote drijfveer achter GME shortsqueeze.

[Afbeelding]

Dat je ook met een game console controller in je hand een actieve zithouding moet aannemen? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
YakuzA schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Dat je ook met een game console controller in je hand een actieve zithouding moet aannemen? :)
* ZpAz sluit trading app en start Red Dead Redemption 2.

Afbeeldingslocatie: https://kagi.com/proxy/one-of-the-most-relaxing-things-to-do-in-rdr2-what-is-your-v0-1nzmyfqnn4d91.jpg?c=MHaoEHf4JA4T1dYEo1CR0ZKZ3eQ-P8A4mU7eYuenqOZP3tuNrNKn2R0G4O3oadMmkHOOT1Q7OISXks1nhN4L-e0q7xQ8lXDCbBWRDXyvH7PZrjUW-KnQmfwSwEdtG7us2Vglymqlhk2ZYCBwulSlVw0HsQxgn_0sOhswQ5o9jbQJn8oFa74AQ7_h91RSRa17OwMjgCOPEBwt2ihvMhZt4IaETBGJUnRLUfkMP3lbttA%3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Off-topic: Grappig, mijn zoon wilde vissen, ik moest hier gisteren spontaan aan denken. Om hem eens te laten zien hoe ze dat doen.

On-topic: Sinds februari zet ik alle excess naar USD/Treasury. Na volgen Berkshire meeting heeft dat enkel mijn gedachte bevestigd. De yield is goed ten opzichte van de huidige beurswaardering en wil de treasury opbouwen naar +- 10% portefeuille (nu 3%). In afwachting van betere investeringstijden.

Als het niet werkt, nog steeds de 5,5% yield ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wat denken jullie inmiddels van het aandeel Intel?
Ik twijfel of ik een positie zal gaan innemen, heb namelijk al redelijk veel tech en vooral QQQ (nasdaq 100).

Op Reddit lees ik wisselende verhalen de ene denk dat het nog wel wat kan zakken andere vinden dit een mooie koers en denken dat dit nu wel de bodem is.
Verwachte koersdoel over 3 jaren zo een 80 a 100 las Ik dat geven veel reacties weer op Reddit

P/E 37
PEG ratio 0.48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Afbeelding]

In de voorbeurs meer dan de helft omhoog gegaan, Halt en raast het weer omhoog.

En weer halt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
rapture schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:42:
[...]

In de voorbeurs meer dan de helft omhoog gegaan, Halt en raast het weer omhoog.

En weer halt!
Yeah, ik had er wat geld in gegooid. Zo far so good. /3
'T kan altijd weer omlaag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Galactic schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:08:
Off-topic: Grappig, mijn zoon wilde vissen, ik moest hier gisteren spontaan aan denken. Om hem eens te laten zien hoe ze dat doen.

On-topic: Sinds februari zet ik alle excess naar USD/Treasury. Na volgen Berkshire meeting heeft dat enkel mijn gedachte bevestigd. De yield is goed ten opzichte van de huidige beurswaardering en wil de treasury opbouwen naar +- 10% portefeuille (nu 3%). In afwachting van betere investeringstijden.

Als het niet werkt, nog steeds de 5,5% yield ;)
Via welke broker doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
NicoHF schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:32:
Wat denken jullie inmiddels van het aandeel Intel?
Ik twijfel of ik een positie zal gaan innemen, heb namelijk al redelijk veel tech en vooral QQQ (nasdaq 100).

Op Reddit lees ik wisselende verhalen de ene denk dat het nog wel wat kan zakken andere vinden dit een mooie koers en denken dat dit nu wel de bodem is.
Verwachte koersdoel over 3 jaren zo een 80 a 100 las Ik dat geven veel reacties weer op Reddit

P/E 37
PEG ratio 0.48
2019 ROI 18.4% netto winst 21.0 miljard omzet 72.0 miljard
2020 ROI 16.46% netto winst 20.9 miljard omzet 77.9 miljard
2021 ROI 14.39% netto winst 19.9 miljard omzet 79.0 miljard
2022 ROI 5.16% netto winst 8.0 miljard omzet 63.1 miljard
2023 ROI 1.04% netto winst 1.7 miljard omzet 54.2 miljard

Buiten deze dalende cijfers: ik vraag me af of ze goed bezig zijn. Ze hebben de technologie om zuinige processoren te maken. Intel nuc is verkocht aan Asus en als ik een 14700T of een 14900T wil kopen is die nergens te verkrijgen. Een gemiste kans om de wereld te voorzien van zuiniger rekenkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Nou, $GME is vandaag x2 gegaan en de handel is enige tijd stilgelegd

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ZpAz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Yeah, ik had er wat geld in gegooid. Zo far so good. /3
'T kan altijd weer omlaag. :+
Ik heb GME-aandelen al jaren in mijn account en gisteren wat bull call spreads gekocht.

In de voorgaande weken heb ik opties op de andere meme stocks gekocht. Ik wacht op de lancering van de rest.

Deze week zijn mijn opties al met de prijs van een RTX 4090 gestegen. Nu is het op naar een maandloon, meerdere maandlonen en daarna de prijzen van auto's.

Het is de kracht van de optiehandel en de market maker hedge voor je kar spannen om de koers omhoog te accelereren.
  • De T+2 (Settlement periode waarin aandelen gekocht moeten worden. Ze stellen het uit in de hoop dat de koers in elkaar zakt en het kopen minder pijnlijk is. Te vroeg kopen kan meer FOMO uitlokken en nog meer ongedekte calls ITM doen gaan.) van de expiratie vorige week vrijdag kan vandaag en morgen nog binnenkomen.
  • Veel calls zijn gisteren ITM gegaan en de T+2 kan vandaag, woensdag of donderdag binnenkomen.
  • Nu in de voorbeurs is GME ongeveer +40% en veel calls zijn ITM gegaan. 42,5 dollar is naar pre-split omgerekend 170 dollar. T+2 kan morgen, donderdag of vrijdag binnenkomen.
  • Hoe hoger de maandelijkse expiratie deze vrijdag opgepompt wordt, hoe heftiger de T+2 volgende week maandag, dinsdag en woensdag wordt.
  • Als de geschiedenis herhaalt, dan komt het tegenoffensief in de laatste dagen van de volgende week om de koers in elkaar te laten zakken.
Ik kan goede posities innemen en heb in het verleden moeten werken aan mijn exit strategy.

Nu is het de exit strategy zo goed mogelijk toepassen, winst nemen om de inleg van de tafel te halen, winsten veilig te stellen en geeft het nog genoeg kansen om te groeien.

Voor GameStop is het ook een kans om geld op te halen met aandelenemissie. Gelukkig was de earnings in maart. Ik kan de SEC filings dumping nog goed herinneren. Tegen dat je de juiste Form 8-K opent om te lezen dat ze met een surprise aandelenemissie een miljard dollar ophalen en het begon op de seconde dat de filing gepubliceerd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
rapture schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Deze week zijn mijn opties al met de prijs van een RTX 4090 gestegen. Nu is het op naar een maandloon, meerdere maandlonen en daarna de prijzen van auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hLguwqry8Tbx-l8WRiyl8RWHAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8FeYb8ne6CK433BkRJhSH43.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd het hier maar bescheiden op reguliere stocks, geen opties etc. Geen Lambo voor mij. Less pain, less gain. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rapture schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Ik heb GME-aandelen al jaren in mijn account en gisteren wat bull call spreads gekocht.

In de voorgaande weken heb ik opties op de andere meme stocks gekocht. Ik wacht op de lancering van de rest.

Het is de kracht van de optiehandel en de market maker hedge voor je kar spannen om de koers omhoog te accelereren.
  • De T+2 (Settlement periode waarin aandelen gekocht moeten worden. Ze stellen het uit in de hoop dat de koers in elkaar zakt en het kopen minder pijnlijk is. Te vroeg kopen kan meer FOMO uitlokken en nog meer ongedekte calls ITM doen gaan.) van de expiratie vorige week vrijdag kan vandaag en morgen nog binnenkomen.
  • Veel calls zijn gisteren ITM gegaan en de T+2 kan vandaag, woensdag of donderdag binnenkomen.
  • Nu in de voorbeurs is GME ongeveer +40% en veel calls zijn ITM gegaan. 42,5 dollar is naar pre-split omgerekend 170 dollar. T+2 kan morgen, donderdag of vrijdag binnenkomen.
  • Hoe hoger de maandelijkse expiratie deze vrijdag opgepompt wordt, hoe heftiger de T+2 volgende week maandag, dinsdag en woensdag wordt.
  • Als de geschiedenis herhaalt, dan komt het tegenoffensief in de laatste dagen van de volgende week om de koers in elkaar te laten zakken.
Ik kan goede posities innemen en heb in het verleden moeten werken aan mijn exit strategy.

Nu is het de exit strategy zo goed mogelijk toepassen, winst nemen om de inleg van de tafel te halen, winsten veilig te stellen en geeft het nog genoeg kansen om te groeien.

Voor GameStop is het ook een kans om geld op te halen met aandelenemissie. Gelukkig was de earnings in maart. Ik kan de SEC filings dumping nog goed herinneren. Tegen dat je de juiste Form 8-K opent om te lezen dat ze met een surprise aandelenemissie een miljard dollar ophalen en het begon op de seconde dat de filing gepubliceerd werd.
Gokken noemen ze dat toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Premarket

GME +%160
AMC +%120

Bizar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe bizar het ook is, ik ga hier niet op short en ga ook geen optiepositie aan. Dit soort gedrag dat niets te maken heeft met de onderliggende business is niet te voorspellen en de beste positie voor mij is daarom géén positie. In plaats daarvan neem ik een bak met popcorn :P

Zoals een oude beurswijsheid al stelt: The market can stay irrational longer than you can stay solvent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voorbeurs piekje 80*4=320 dollar pre-split

Holy shit

Dit gaat overkoken in de voorbereidende run omhoog.

We gaan naar onvoorspelbare proporties. Nucleaire of astronomische schaalgroottes?

Lynx trading app laadt niet meer.

De stabiliteit van brokers wordt getest en in noodgevallen ga je op onderwetse wijze je broker bellen. Schrijf de telefoonnummers maar op.
Zr40 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:59:
Hoe bizar het ook is, ik ga hier niet op short en ga ook geen optiepositie aan. Dit soort gedrag dat niets te maken heeft met de onderliggende business is niet te voorspellen en de beste positie voor mij is daarom géén positie. In plaats daarvan neem ik een bak met popcorn :P

Zoals een oude beurswijsheid al stelt: The market can stay irrational longer than you can stay solvent.
Inderdaad, als je niet weet hoe en waarom de handelaren de optiehandel tot een op hol geslagen kernreactor aan het drijven zijn. Dan kan je best zo ver mogelijk wegblijven.

De premies in de GME optiereeksen zijn knettergek, veel te duur om long of short te gaan. Het houdt zelfs de bears en shorters buiten, die hebben deze dagen geen ammo, zijn ontwapend,... Een hypothetische situatie is werkelijkheid geworden.

Het ziet zoals Chernobyl eruit en het dak kan eraf geblazen worden. De regelstaven werken niet meer. Naast de winnaars gaan er veel slachtoffers vallen in een zero sum game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vaak zijn er andere aandelen op het rumoer van gme en amc meeliften. hoe hoog het dit keer zal gaan? geen idee

Maar ik ga alleen toekijken. Meedoen is niet goed voor mijn bloeddruk.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Heb voor de lol 2 aandeeltjes GME gekocht, heb ik in ieder geval het gevoel dat ik mee doe.
Had ik in het verleden ook gedaan. Even aanhouden voor een paar dagen en dan dumpen. Heeft mij destijds wat geld opgeleverd.

Eens kijken wat het mij nu opleverd, ik gok op een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
mrc4nl schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:36:
Vaak zijn er andere aandelen op het rumoer van gme en amc meeliften. hoe hoog het dit keer zal gaan? geen idee

Maar ik ga alleen toekijken. Meedoen is niet goed voor mijn bloeddruk.
BlackBerry ging rond hetzelfde moment omhoog. Lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

rapture schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:26:
Lynx trading app laadt niet meer.

De stabiliteit van brokers wordt getest en in noodgevallen ga je op onderwetse wijze je broker bellen. Schrijf de telefoonnummers maar op.
Dat zal een probleem kunnen zijn inderdaad dat jouw broker overkookt en je niet langer een order kan inschieten. Of dat eerder ingestelde verkooporders niet meer getriggerd worden op het juiste moment. En ook wanneer telefonisch honderden mensen bellen met slechts 5 personen die de lijn bemensen, voordat je iemand kan spreken ben je uren verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Dat zal een probleem kunnen zijn inderdaad dat jouw broker overkookt en je niet langer een order kan inschieten. Of dat eerder ingestelde verkooporders niet meer getriggerd worden op het juiste moment. En ook wanneer telefonisch honderden mensen bellen met slechts 5 personen die de lijn bemensen, voordat je iemand kan spreken ben je uren verder.
Onderliggend maakt Lynx gebruik van Interactive Brokers. Heb zoals net vermeld een aankoop gedaan bij Interactive Brokers en dat ging soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na de grote koersstijging in de voorbeurs wilde iedereen winst nemen en naarmate er meer calls verkocht worden, daalt de opwaartse druk. Market makers kunnen minder in de optiereeksen inprijzen en het was wachten op het kalmeren van de IV. Eenmaal de IV tijdens de dode momenten laag genoeg was, konden de handelaren weer calls kopen om opwaartse druk te genereren.

Mijn GME 30/34 bull call spreads waren op 100 dollar per contract gekocht en op 200 dollar per contract weggedaan.

Daarna GME 50/55 bull call spreads op 1 dollar premie of 100 dollar per contract gekocht. Anders gezegd, ik heb de bull call spreads omhoog gerold. In de nabeurs is de koers boven 52,0 en de gekochte 50C is al ITM gegaan en de geschreven 55C is OTM. Naarmate de koers doorstijgt, is de potentiële winst van een bull call spread: het verschil tussen de strikes - de premie dat ik voor de spread betaald heb.

Mijn BYND calls:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pes3h8-a0HX2L6Wh6ha4Y4wqXSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pi7l6j23T0Vkh6nzz31XAX62.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd wanneer de T+2 van maandag op de borden verschijnt.

Er waren gisteren 187 miljoen GME-aandelen verhandeld tov 268 miljoen aandelen free float of meer dan een maand aan normale gemiddelde handelsvolume. Niet elke exemplaar werd verhandeld en dezelfde exemplaar kan meerdere keren verhandeld.

Wat ze ook doen, is belofte tot levering op veelvouden van de koers van vorige week verkopen in de hoop dat ze de aandelen later goedkoper kunnen kopen wanneer ze de aandelen moeten leveren. Normaal gezien hebben ze T+2 settlement period. Vandaag is de koers bijna de hele dag boven de piek van gisteren en ze kunnen het kopen naar morgen uitstellen. Tweede handelsdag na maandag eindigt met orders vlak voor de openingsbel van donderdag plaatsen en uitwerking kan in de loop van donderdag nog op de beurs komen.

In de praktijk kunnen ze de delivery failen en met 35 kalenderdagen verder uitstellen. Als ze de koers in de grond boren, dan kunnen ze aankopen naar eind volgende maand uitstellen. Zie GME-grafiek januari/februari 2021.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Na herstarten van mijn phone werkt de app terug. Het lag niet aan mijn broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ook AMC gaat sinds maandag door het dak:

Begin maandag rond de 3 dollar, dinsdag max koers op 11 dollar (en weer zakken naar boven de 6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
phantom09 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:45:
Ook AMC gaat sinds maandag door het dak:

Begin maandag rond de 3 dollar, dinsdag max koers op 11 dollar (en weer zakken naar boven de 6).
De CEO heeft al weer een dilution aangekondigd, dus weer een rechte lijn naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35

Hij is lekker bezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv1RmeYiF7eqZ_lpNcI-bhQaP38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeYbWWIZ0xRYRlQ9jcCRpT9t.jpg?f=fotoalbum_large

Bears?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik zal wel wat missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Marrtijn schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:32:
[...]

De CEO heeft al weer een dilution aangekondigd, dus weer een rechte lijn naar beneden.
Zo kennen we hem. Spuit de koers omhoog?

Eventjes 23,3 miljoen aandelen bijmaken om 170,6 miljoen dollar aan schulden + interesten af te betalen.
On May 14, 2024, AMC Entertainment Holdings, Inc. (the “Company”) entered into privately negotiated exchange agreements, under which it will issue an aggregate of 23,280,295 shares of the Company’s Class A common stock, par value $0.01 per share (the “Common Stock”) in exchange for $163,850,000 aggregate principal amount of its 10%/12% Cash/PIK Toggle Second Lien Subordinated Notes due 2026 (the “Exchange Transactions”). The Company may engage in similar transactions in the future but is under no obligation to do so. Based on the aggregate principal amount exchanged plus $6,872,597 aggregate accrued interest thereon through the relevant date of exchange, the Common Stock issued had an implied value of $7.33 per share.
https://investor.amctheat...061550/tm2414552d1_8k.htm
De schuldeisers kunnen de aandelen vrij snel op de beurs verkopen ipv wachten op de maturatie in 2026.

Vlak na de vorige aandelenemissie dat op 13 mei klaar was.
On May 13, 2024, AMC Entertainment Holdings, Inc. completed its previously disclosed “at-the-market” equity offering launched on March 28, 2024. AMC raised in aggregate approximately $250 million of new equity capital through the sale of 72.5 million shares, before commissions and fees, at an average price of approximately $3.45 per share.
https://investor.amctheat...060813/tm2412799d2_8k.htm
Share dilution door de jaren:

Afbeeldingslocatie: https://www.thestreet.com/.image/t_share/MjAzNTAzNzU3NjMwMTIxNzgw/image-6-1-2024-at-1214-pm.jpg

Op deze manier zullen de AMC-aandelen nooit schaars en duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Ik wilde jaren geleden beginnen met (ETF) beleggen. Helaas is het er al die tijd niet van gekomen en zit ik momenteel op een punt dat ik overspoeld ben met grote klussen en projecten. Ik heb de tijd en energie momenteel niet om een nauwkeurige strategie te formuleren en de nodige punten hiervoor te leren. Voor het moment wil ik beginnen met iets eenvoudigs en hands-off met een 5-10 jaren horizon ivm de hypotheekconstructie die ik dan moet aflossen en hiervoor het geld weer terug kan krijgen na de verkoop.

Ik wil beginnen met iets van ~10k inleggen initieel met 1500 euro per maand opbouw. Als ik rustiger vaarwater ben beland kan ik zoeken naar een tweede beleggingsbank voor risicospreiding om hier nog ~30-50k op in te leggen.

Wat willekeurige comments online vonden ING best aardig qua fees voor ETF. Is hier een specifiek ING product voor en raden jullie een bepaalde spread aan? Ik wil waarschijnlijk een aardig aandeel in de VS beleggen.

- Een iets te slecht ingelezen iemand die graag gewoon even wilt beginnen
Pagina: 1 ... 178 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij