wokkelz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:51:
Ik zit uit pure interesse (nog niet van plan iets met hefboomproducten te speculeren) naar hefboomproducten te kijken. Alleen de termen en getallen zeggen mij niet zo veel en via tante google kom ik er ook niet uit.
Kan iemand mij vertellen waar alles voor staat bij bv een hefboomproduct van degiro, voor ING long?
BNP ING Turbo Long SL 0.7000 STR 0.6200 R 1 LV 1.04
BNP = de beurs
ING Turbo Long = ING aandeel speculerend op waardestijging
SL 0.7000 = ?
STR 0.6200 = ?
R 1 = ?
LV 1.04 = ?
Bedankt
Ik weet dat dit een hele oude quote is maar heb ik geen goed antwoord gevonden anders ik zou ver weg blijven van turbo's.
Laat ik beginnen met de specificaties:
Een turbo is eigenlijk een best simpel product: Je lecht de 0,00 euro grens namelijk op een ander niveau. In de quote voorbeeld is dat de SL (stop loss) die in het voorbeeld op 0,70 euro staat van de onderliggende waarde van ING.
STR: de lening die de bank aan jou geeft: het verschil tussen de huidige waarde en de STR waarde (+kosten) is jou inleg op het moment dat je instapt en je moet betalen om in te stappen. (of uit te stappen) de waarde die je krijgt als je verkoopt (inclusief kosten). kosten zitten verwerkt in de bied en laatprijs.
De R1 betekent dat voor jou actie 1 aandeel verhandeld wordt voor 1 turbo die je aanschaft/verkoopt. (de STR moet je dus delen door de R waarde)
De LV is een berekening waarde voor jou en van de bank, dit is de leverage die je dan hebt. in het gequote geval is dat 1,04. In basia houd dat in dat je in het voorbeeld geval je beter de aandelen had kunnen kopen/verkopen. Een leverage van 1 staat gelijk aan de waarde van het aandeel. een LV van 3,5 zou inhouden dat je voor 1 procent stijging 3,5 % winst maakt (simplistisch maar niet helemaal waar, voor een daling geld min of meer hetzelfde)
Zou de leverage bijvoorbeeld 4 zijn (wettelijke verplicht maximum) betekent dit dat als het aandeel met 1% stijgt de turbo 4% meer waard wordt. omgekeerd (en dit klopt niet helemaal) als het onderliggende aandeel daalt met 1% dat de waarde dus tenminste 4,5 % daalt.
Turbo's is dus alsof je een nieuwe 0 lijn in de grafiek plaatst. Dit kan je enorm helpen als je weet welke richting de koers van het onderliggende aandeel heen gaat. Maar heb je hier geen benul van dan kan dit snel tegen je werken.
Bedenk goed dat de bank zo goed als 0 risico neemt en dit product bijna altijd in je nadeel werkt als je niet goed weet hoe dit werkt.
het is echt bijna altijd voor de korte termijn. (een hadche om de waarde van je holding te beschermen, of omdat je zeker bent van jou zaak).
De R waarde is misschien wel de minst belangrijke van alle waardes (1 turbo bij een R van 1 is 1 aandeel) Bij indexes zie je vaak dat er een R van 50 of 100 staat. In dat geval betekent dat 1 turbo gelijk staat aan 1/50 stukjes aandeel. 50 stukjes turbo staan dan gelijk aan 1 aandeel; of bij een R van 100 staan 100 turbo stuks gelijk aan 1 aandeel.
Kortom komplex maar te doorgronden als je weet waar je mee bezig bent.
Turbos kunnen hun functie bewijzen als je weet waar je mee bezig bent, maar weet je dat niet helemaal zeker, blijf er dan maar ver van weg.
Ze vergroten je winst, maar ze vergroten ook je verlies! daar komt het in het kort op neer en is niet gratis, pleeg voor de kosten de aanbieder raad.