Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:33
D_Jeff schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:37:
[...]

Crypto gaat blubbers veel sneller en kent geen load aan kosten (alleen koop / verkoop en fiat handelingen)

Beleggen, kosten:
-> vreemde valuta wisselen
-> geld storten of opnemen
-> koop / verkoop
-> sommige brokers: fondsbeheerkosten, kosten om een rekening te mogen hebben

Enz
Het gaan om gemoedsrust. Als je dat kan kopen voor een paar tientjes, dat is heel wat waard

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

D_Jeff schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:37:
[...]

Crypto gaat blubbers veel sneller en kent geen load aan kosten (alleen koop / verkoop en fiat handelingen)

Beleggen, kosten:
-> vreemde valuta wisselen
-> geld storten of opnemen
-> koop / verkoop
-> sommige brokers: fondsbeheerkosten, kosten om een rekening te mogen hebben

Enz
Ben nog steeds niet hersteld van mijn verliezen van de vorige bitcoin crash in 2018... dus ja, het gaat allemaal sneller en beter en mooier en met meer winst, maar ook met veel meer risico en verlies.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-08 23:04
Bezulba schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:24:
[...]

Ben nog steeds niet hersteld van mijn verliezen van de vorige bitcoin crash in 2018... dus ja, het gaat allemaal sneller en beter en mooier en met meer winst, maar ook met veel meer risico en verlies.
Het mooie is wel dat van de "lessons learned" in crypto ook toepasbaar zijn in het beleggen :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:48:
[...]

Zoals anderen al hebben aangegeven, dat is het ongetwijfeld niet. En niet om vervelend te doen, maar als je de term mt. Stupid nog niet kent, is het nu een mooi moment om dat eens op te zoeken. Want ik denk dat je daarom zo reageert op de opmerking van @Rukapul.

Een ding is gelukkig wel goed: ervaring opdoen en leergeld betalen kun je het beste doen met niet al te veel geld 8).
Het is altijd goed om eens per jaar weer gewezen te worden op Mt. Stupid / Dunning-Kruger effect. Ik beleg nu ruim 6 jaar, maar dan nog zit ik misschien nog steeds prinsheerlijk op Mt. Stupid; "This is easy!".

Maar leergeld heb ik wel gehad.
Ik begon met ETF's, maar na een tijdje toch ook wat individuele stocks gekocht. Dat begon goed, doordat ik goed getimed geluk had met URW en daar een paar honderd euro mee verdiende in enkele dagen tijd (ingekocht onder de 30 en paar dagen later voor meer dan 40 verkocht, weer een paar dagen later inkopen voor 35 en enkele weken later voor boven de 60 verkocht). Buw low, sell high: "This is easy!"

Daarna via leidinggevende een e-mail onder ogen gekregen van de bestuurders van het moederbedrijf waar ik werk, die hadden het er over dat de koers eigenlijk zo'n 30% te laag was nog (koers was al even stijgende). Diezelfde week zat ik voor een herfinanciering bij een gesprek met een taxateur, die deed wat snelle rekensommetjes en sprak ook vol verbazing over de lage beurskoers, hij sloot af met "ik weet wel wat ik vanmiddag ga kopen". FOMO hier in gestapt voor circa 1,2k. In het begin ging de koers wel omhoog, maar daarna ging hij naar beneden. Omdat ik nog wel vertrouwen heb in het bedrijf nog een keer bijgekocht zodat ik ruim 2k had geïnvesteerd in het bedrijf waar ik ook werk. De koers is alleen maar verder gedaald, en ik heb al ruim 1,5k moeten afschrijven...

Of die ene keer dat iemand in dit topic lyrisch was over een of ander biotech bedrijf uit America. Ook hier FOMO maar een paar honderd euro in gestopt (dat was die tijd dat iedereen in biotech zat). Dat bedrijf werd ook vrij snel afgewaardeerd van een paar dollar naar een paar cent...

Het gros ging en gaat echter in ETF's. Maandelijkse incasso aangezet en nu kijk ik daar misschien nog eens per kwartaal naar. That is easy!

De aandelen van mijn werk houd ik aan. Als herinnering aan het feit dat ik ook maar mens ben en in elk geval geen verstand heb van bedrijfswaarderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:38

bert pit

asdasd

OMD schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:10:
Maat van mij doet al jaren enkel en alleen MACD traden. Hij haalt er consistent goede resultaten mee, vind het knap maar werkt bijvoorbeeld stuk minder bij small caps.
Vraag dan wat hij doet, programmeer dat in een trading programma zoals Prorealtime en je zult waarschijnlijk bij backtesten zien dat het niet de gewenste resultaten levert. Is dat wel zo, stuur mij dan een PM. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:48:
[...]
Daarna via leidinggevende een e-mail onder ogen gekregen van de bestuurders van het moederbedrijf waar ik werk, die hadden het er over dat de koers eigenlijk zo'n 30% te laag was
Heet jij toevallig Kroes? Want dit is handelen met voorkennis :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyaero schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:21:
[...]

Ik heb nog nooit een bestuurder horen zeggen dat de koers eigenlijk te hoog is, ook niet intern :+. Lijkt me meer een bericht dat met een grote korrel zout genomen moet worden. In die hoedanigheid zal het ook gezegd zijn.

Een Audi dealer zal ook nooit zeggen dat een Mercedes beter rijdt .

Mijn leermomenten beperken zich toch voornamelijk met kleingeld, denken dat je adhv financiële of conjunctuur gevoelige cijfers een aandeel kan voorspellen. Een bedrijf kan uitmuntend presteren, maar toch zakken in koers of vica versa.

En ook niet-instappen is een leermoment geweest, een grote som geld (overwaarde) tegen 1% rente in box 3 een tijdje apart hebben staan om te wachten op de crash.. Die niet kwam :+
Wel maandelijks ingelegd gelukkig:)

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2024 13:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

bert pit schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:24:
[...]

Vraag dan wat hij doet, programmeer dat in een trading programma zoals Prorealtime en je zult waarschijnlijk bij backtesten zien dat het niet de gewenste resultaten levert. Is dat wel zo, stuur mij dan een PM. ;)
Dat is natuurlijk niet helemaal waar wat je zegt. MACD is, als je in de juiste stocks handelt, best een handige tool om koop/verkoop momenten te zien.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-08 05:41
Worden die indicatoren geen "self-fulfilling prophecies"?
Als iedereen ernaar handelt, wordt het waarheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:21:
[...]

Nou nou.

Handel met voorkennis is:
Koersgevoelige informatie is belangrijke informatie over een onderneming die de beurskoers kan veranderen.
Bron: Rijksoverheid.nl

Je zou het natuurlijk kunnen opvallen als "trachten te handelen met voorwetenschap", wat ook strafbaar is.
Voor het vaststellen of informatie significante invloed op de koers kan hebben, kan het relevant zijn te bepalen of en zo ja, hoe de markt in het verleden heeft gereageerd op soortgelijke informatie bij uw onderneming en/of bij concurrenten.
Bron: AFM.nl

De mening van enkele mensen dat de koers te laag is valt niet onder informatie die significante invloed op de koers kan hebben.

De vergelijking met Kroes vind ik dan ook nogal overtrokken.
1. Kroes investeerde tonnen, ik ~€ 1.200 (bij de eerste aankoop).
2. Kroes had daadwerkelijk informatie die de koers kon beïnvloeden, ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replika90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-07 13:41
Tehh schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:33:
[...]

Nou nou.

[...]

Je zou het natuurlijk kunnen opvallen als "trachten te handelen met voorwetenschap", wat ook strafbaar is.

[...]

De mening van enkele mensen dat de koers te laag is valt niet onder informatie die significante invloed op de koers kan hebben.

Zou je die aandelen ook hebben gekocht als de mail van de schoonmaker kwam?

Het is een vaag bericht, dat ben ik met je eens. Maar klinkt nu toch een beetje alsof je e.e.a. goed praat voor jezelf. Net als dhr. Kroes eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

OMD schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:28:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar wat je zegt. MACD is, als je in de juiste stocks handelt, best een handige tool om koop/verkoop momenten te zien.
OK, vraag dan wat hij doet, dan programmeer ik dat in Prorealtime en laat je de resultaten zien.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Replika90 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:42:
[...]

Zou je die aandelen ook hebben gekocht als de mail van de schoonmaker kwam?

Het is een vaag bericht, dat ben ik met je eens. Maar klinkt nu toch een beetje alsof je e.e.a. goed praat voor jezelf. Net als dhr. Kroes eigenlijk :+
Een bestuurder van een beursgenoteerd moederbedrijf zal nooit dergelijke informatie op de mail zetten, naar wie dan ook binnen het bedrijf.

Als zoiets dan toch geschreven is dan zal het met met een knipoog zijn , in ieder geval niet gebaseerd op de daadwerkelijke prognose.

Het is meer naïef van @Tehh om daarvan uit te gaan , en volgens mij is dat precies het punt dat hij wil maken .

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

bert pit schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:49:
[...]

OK, vraag dan wat hij doet, dan programmeer ik dat in Prorealtime en laat je de resultaten zien.
MACD trading. Zoals tienduizenden anderen. Ga jij maar lekker backtesten, veel succes.

[ Voor 65% gewijzigd door OMD op 08-04-2024 18:13 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:45
Tehh schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:33:
[...]

Nou nou.

[...]

[...]

Feit is dat je intern gehoord hebt dat de koersen 30% te laag stonden. Dat is informatie die een gewone belegger niet heeft. Wat is de oorzaak van dit genoemde percentage? Margeverbetering, een toename van sales, meer efficientie? Wie is de bron van dit gerucht? De directie, afdeling finance, afdeling verkoop, iemand van de OR?

Dit heeft er toch de schijn van dat er gehandeld is met voorkennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aljooge schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:12:
[...]

Feit is dat je intern gehoord hebt dat de koersen 30% te laag stonden. Dat is informatie die een gewone belegger niet heeft. Wat is de oorzaak van dit genoemde percentage? Margeverbetering, een toename van sales, meer efficientie? Wie is de bron van dit gerucht? De directie, afdeling finance, afdeling verkoop, iemand van de OR?

Dit heeft er toch de schijn van dat er gehandeld is met voorkennis.
Feit is dat als een bedrijf van mening is ondergewaardeerd te zijn dit geen voorkennis hoeft te zijn. Zie bijv. onderstaand artikel wat ik toevallig net voorbij zag komen:
Shell’s chief executive has floated the possibility of the petrogiant abandoning its “undervalued” London listing.
Wael Sawan, who runs the largest company on the FTSE 100, said the embattled London exchange was an “undervalued location” as he joined a raft of global CEOs in complaining about the capital’s equity markets.
Shell, he said, was a “fantastic” investment opportunity due to its undervaluation in the interview with Bloomberg.
“I will keep buying back those shares, and buying back those shares at a discount,” he added.
Als iemand die bij Shell werkt een collega hoort zeggen dat het management de aandelen ondergewaardeerd vindt zou hij daar nu niet op mogen handelen?

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 08-04-2024 18:28 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Rustig, rustig...

Edit: ik had hier een geanonimiseerde screenshot van 'de' mail in staan, maar dat gaat jullie ook eigenlijk niets aan want dit heeft al niets meer met de post te maken waar ik mee begon vol wijze levenslessen die met deze halve heksenjacht een beetje ondergesneeuwd is geraakt.

Nog even in het kort hoe het ging:
Ná publicatie halfjaar cijfers 2019 kreeg ik via mijn leidinggevende die op vakantie was een mail. Ergens in de mailwisseling stond een bericht van één van de bestuurders waarin stond 'share price dropped too much' en in een reactie daarop was nog even samengevat dat er 30% groei was gecommuniceerd met aandeelhouders. Dat was dus ná publicatie cijfers.

Op basis van die informatie i.c.m. een goede dosis FOMO heb ik een plukje aandelen gekocht.

En @Sport_Life, ik krijg vaak genoeg opmerkingen over de koers te horen. Komt misschien ook omdat ik vanuit mijn functie als eerste betrokken ben bij nieuwe ontwikkelingen/businesscases én alle finance informatie weet / mag weten (dat was in 2019 nog niet zo overigens). Ook maakt het misschien uit dat ons hoofdkantoor in China zit, er zit een behoorlijk cultuurverschil tussen NL en PRC. Het stukje over dat ik (destijds) naief was klopt dan weer wel :+

Als ik gehandeld had naar alle koersgevoelige informatie die ik ontvangen heb dan had ik veel meer aandelen moeten kopen - en ook veel meer geld verloren :D. De koers van aandelen is niet altijd realistisch te onderbouwen. Hier zit een bak sentiment in die je niet kan beïnvloeden of berekenen. Daarom kan je ook niet puur op basis van koers/winst verhouding aandelen kopen.

[ Voor 78% gewijzigd door Tehh op 08-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

OMD schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:08:
[...]

MACD trading. Zoals tienduizenden anderen. Ga jij maar lekker backtesten, veel succes.
Heb ik al vele malen gedaan zonder goede resultaten, vandaar mijn vraag. Maar het is duidelijk hoor... rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
fsfikke schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:26:
[...]

Feit is dat als een bedrijf van mening is ondergewaardeerd te zijn dit geen voorkennis hoeft te zijn. Zie bijv. onderstaand artikel wat ik toevallig net voorbij zag komen:

[...]

Als iemand die bij Shell werkt een collega hoort zeggen dat het management de aandelen ondergewaardeerd vindt zou hij daar nu niet op mogen handelen?
Dit is interne info uit de wandelgang van een bedrijf. Als die persoon ook maar iets weet, dan is wat hij zegt dat er onderwaardering is, geeft al aan dat het wel goed zit met de ontwikkelingen. Of die onderwaardering blijft gehandhaafd of de koersen gaan stijgen vanwege positief nieuws. Kortom: je hebt met deze gevoelige bedrijfsinformatie bijna een zekerheid dat je niet gaat verliezen. Dit is of je behoud je inleg of je wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:07

XanderDrake

Build the future!

aljooge schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:29:
Kortom: je hebt met deze gevoelige bedrijfsinformatie bijna een zekerheid dat je niet gaat verliezen. Dit is of je behoud je inleg of je wint.
Dit is dus niet waar gebleken, he?

Het lijkt mij dat insider trading duidelijk te maken heeft met specifieke single events die alleen insiders kunnen weten. Een mooie was toen bepaalde Amerikaanse ministers en senatoren die wisten dat er een Covid lockdown aankwam vóór iedereen anders, en vervolgens hun aandelen verkochten voor de rest het door had.

In het algemeen zeggen "we zijn ondergewaardeerd" is gewoon te vaag. Er zijn continue van dit soort waarde analyses en projecties, door allerlei instanties danwel directies.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:24

Qwerty-273

Meukposter

BasvanS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:14:
Weet iemand hoe je kan terugvinden waar de scherpe daling in VWRL vandaan komt op 5 april? Is dat veroorzaakt door een specifiek aandeel?
BasvanS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:27:
Doe natuurlijk niet voor niets aan 'passief' beleggen, dus was vooral benieuwd of er sites zijn die een overzicht leveren van onderliggende aandelen, verhoudingen en stijgingen/dalingen etc. Soms zit er een (voor mij) opvallende daling of stijging in en dan vind ik het altijd wel interessant om op te zoeken waar deze vandaan komt.
Niet om deze site te promoten (ik zelf heb daar geen account) maar er zullen verschillende websites zijn die bijvoorbeeld van de meest bekende indexen de veranderingen laten zien. Anders zal je zelf een overzicht moeten maken van alle bedrijven binnen VWRL om vervolgens daar de koersen van te volgen. Maar een duidelijke aanleiding voor een dip is vaak toch speculeren, er zullen verschillende redenen worden aangedragen vanuit verschillende kanten waarom een bepaald aandeel op een bepaalde dag een daling zag.

https://www.barchart.com/stocks/indices/sp/sp500

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Rukapul schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:55:
[...]

Het is je gegund hoor, maar verdiep je ajb eerst in de risico's die je loopt voordat je je volgende zakgeld erin stopt.

De hippe termen, het overdreven enthousiasme, het overdreven rendement (paar euro WTF) straalt naïviteit uit.
eamelink schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:14:
[...]

Je bent jezelf een beetje voor de gek aan het houden met je administratiemethode. Je staat geen 130 euro in de plus; omdat je nog vijf aandelen in bezit hebt die in totaal zo'n 50 euro minder waard zijn dan waar je ze voor kocht. En door te doen alsof je wel het aandeel dat je op 2 april hebt gekocht al verkocht hebt, maar niet die van 28 maart (waar je tien euro op had moeten afboeken), ben je gerealiseerde winst aan het hooghouden ten koste van een opgeblazen ongerealiseerd verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boSkX0kxr631MMBx0_Wp9LBtaNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKqJ5GxeBShJCEiLDeJ1rrxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal goed nadenken als ik de volgende keer mijn zakgeld in aandelen stop, voordat ik straks weer 10 euro moet gaan afboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52

G83

Ha! Je bent er lekker druk mee. In de tijd die je er aan besteedt zou je effectiever een krantenwijk gaan lopen, daar hou je meer aan over....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
G83 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:49:
Ha! Je bent er lekker druk mee. In de tijd die je er aan besteedt zou je effectiever een krantenwijk gaan lopen, daar hou je meer aan over....
Ik had al gesolliciteerd bij de McDonalds, maar denk je dat ik beter een krantenwijk kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
Ach ja als je het leuk vindt, je wat kennis op doet en er ook nog wat aan verdient, prima toch.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@gop1 ik zou je willen aanraden om goed de risico's in beschouwing te houden. Vroeger (een verhaal van één van mijn misstappen) heb ik een tweetal aanbieders van Signals (een soort copy trade mechanisme) gevolgd via een CFD platform, waarbij zij elk op basis van een zelf geprogrammeerd scalping algoritme (met af en toe een handmatige bijsturing) vergelijkbaar handelden als wat ik zie dat jij doet. Daar werden hier en daar inderdaad prachtige resultaten neergezet, maar wel met onderwater verlieslatende posities die vaak te lang werden aangehouden. Deze telden pas bij het sluiten mee en dus werd dat vaker dan nodig uitgesteld om maar geen verlies te noteren. Vaak gaat het een tijd goed, maar de verlieslatende posities stapelden zich op en werd er met grotere posities gehandeld om het nog openstaande verlies proberen goed te maken. De uitkomst laat zich raden met bijna elke keer een strategie die uiteindelijk alleen maar verlies heeft opgeleverd (en ja daar zat ook een behoorlijke leverage op).

Let goed op je financiën. Voor een 50% verlies van je portfolio zal je 100% winst moeten noteren om weer op hetzelfde niveau te komen. Als je succesvol bent, je vindt het leuk en je hebt de tijd beschikbaar, ga zo door. Maar let op de risico's.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:09:
@gop1 ik zou je willen aanraden om goed de risico's in beschouwing te houden. Vroeger (een verhaal van één van mijn misstappen) heb ik een tweetal aanbieders van Signals (een soort copy trade mechanisme) gevolgd via een CFD platform, waarbij zij elk op basis van een zelf geprogrammeerd scalping algoritme (met af en toe een handmatige bijsturing) vergelijkbaar handelden als wat ik zie dat jij doet. Daar werden hier en daar inderdaad prachtige resultaten neergezet, maar wel met onderwater verlieslatende posities die vaak te lang werden aangehouden. Deze telden pas bij het sluiten mee en dus werd dat vaker dan nodig uitgesteld om maar geen verlies te noteren. Vaak gaat het een tijd goed, maar de verlieslatende posities stapelden zich op en werd er met grotere posities gehandeld om het nog openstaande verlies proberen goed te maken. De uitkomst laat zich raden met bijna elke keer een strategie die uiteindelijk alleen maar verlies heeft opgeleverd (en ja daar zat ook een behoorlijke leverage op).

Let goed op je financiën. Voor een 50% verlies van je portfolio zal je 100% winst moeten noteren om weer op hetzelfde niveau te komen. Als je succesvol bent, je vindt het leuk en je hebt de tijd beschikbaar, ga zo door. Maar let op de risico's.
Bedankt voor je constructieve tips. Ik heb inderdaad al een tijdje een positie (Unilever) die op verlies staat en maar niet wil stijgen. Dit was m'n eerste aankoop.
Posities met verlies sluiten wil ik inderdaad liever niet doen, ook al is dat misschien wel verstandiger.
JohanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:05:
Ach ja als je het leuk vindt, je wat kennis op doet en er ook nog wat aan verdient, prima toch.
Dat is inderdaad de insteek, aldoende leren en meteen ook alvast wat verdienen. Naarmate de bedragen groter worden worden ook de winsten groter. De principes blijven gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
gop1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:32:
Dat is inderdaad de insteek, aldoende leren en meteen ook alvast wat verdienen. Naarmate de bedragen groter worden worden ook de winsten groter. De principes blijven gelijk.
De grotere winsten zijn ook maar potentieel,
En er staan ook grotere potentiële verliezen tegenover, die je hier voor het gemak weg lijkt te laten.

En 1,5 % op Tesla is leuk met de nodige moeite in ongeveer een halve maand, maar een (buitenlandse) spaarrekening met nagenoeg geen moeite en (nagenoeg) geen risico's en dus verliezen, kan al zo'n 4% bieden op maand basis. Dus je eigenlijk heb je al leergeld betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:24
@gekkie 4% op maandbasis? Jaarbasis bedoel je.
Maar je moet toch ergens beginnen als je wilt handelen op de beurs en uiteindelijk het geld wil laten werken voor jou, in plaats van andersom wat de meeste mensen doen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Bedankt voor je constructieve tips. Ik heb inderdaad al een tijdje een positie (Unilever) die op verlies staat en maar niet wil stijgen. Dit was m'n eerste aankoop.
Posities met verlies sluiten wil ik inderdaad liever niet doen, ook al is dat misschien wel verstandiger.
Kijk, of een positie op winst of verlies staat maakt niet uit. Winst of verlies is leuk voor de rapportages/spreadsheets, maar totaal niet van belang voor je volgende beleggingsbeslissing. Van belang is wat jouw verwachting is voor het aandeel voor de toekomst, ten opzichte van vandaag. Ten opzichte van het verleden maakt niets uit, want dat is al voorbij.

Om het anders te zeggen: zou je, met de kennis die je vandaag hebt over het betreffende bedrijf, de positie vandaag nieuw openen als je die nog niet zou hebben?

Nee? Dan kan je het waarschijnlijk beter sluiten. Je ziet de positie niet positief in voor de toekomst, dus waarom aanhouden? Je realiseert weliswaar verlies, maar dan heb je in ieder geval de resterende waarde liquide gemaakt en dat kan je op een andere manier inzetten.

Ja? Dan is het waarschijnlijk prima om de positie aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
JohanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:12:
@gekkie 4% op maandbasis? Jaarbasis bedoel je.
Maar je moet toch ergens beginnen als je wilt handelen op de beurs en uiteindelijk het geld wil laten werken voor jou, in plaats van andersom wat de meeste mensen doen.
Oeps ja je hebt gelijk :F :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
[...]

[...]

Goed dat je al jong met beleggen bezig bent. Je kan dan over een hele lange carrière winst maken. Omdat je nog niet heel veel geld te beleggen hebt, kan je volgens mij het beste beginnen met een ETF en vervolgens hier vanaf te blijven en eventueel later als je nog iets over hebt bij te kopen. Zo houd je de kosten laag en ben je goed gespreidt.

Zou me nu wel concentreren op je studie/ baan. Hoe meer je later gaat verdienen, hoe meer je over gaat houden om te beleggen en ondertussen doet die ETF hopelijk als de beurzen niet crashen zijn werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

wokkelz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:51:
Ik zit uit pure interesse (nog niet van plan iets met hefboomproducten te speculeren) naar hefboomproducten te kijken. Alleen de termen en getallen zeggen mij niet zo veel en via tante google kom ik er ook niet uit.

Kan iemand mij vertellen waar alles voor staat bij bv een hefboomproduct van degiro, voor ING long?

BNP ING Turbo Long SL 0.7000 STR 0.6200 R 1 LV 1.04

BNP = de beurs
ING Turbo Long = ING aandeel speculerend op waardestijging
SL 0.7000 = ?
STR 0.6200 = ?
R 1 = ?
LV 1.04 = ?

Bedankt
Ik weet dat dit een hele oude quote is maar heb ik geen goed antwoord gevonden anders ik zou ver weg blijven van turbo's.

Laat ik beginnen met de specificaties:

Een turbo is eigenlijk een best simpel product: Je lecht de 0,00 euro grens namelijk op een ander niveau. In de quote voorbeeld is dat de SL (stop loss) die in het voorbeeld op 0,70 euro staat van de onderliggende waarde van ING.

STR: de lening die de bank aan jou geeft: het verschil tussen de huidige waarde en de STR waarde (+kosten) is jou inleg op het moment dat je instapt en je moet betalen om in te stappen. (of uit te stappen) de waarde die je krijgt als je verkoopt (inclusief kosten). kosten zitten verwerkt in de bied en laatprijs.

De R1 betekent dat voor jou actie 1 aandeel verhandeld wordt voor 1 turbo die je aanschaft/verkoopt. (de STR moet je dus delen door de R waarde)

De LV is een berekening waarde voor jou en van de bank, dit is de leverage die je dan hebt. in het gequote geval is dat 1,04. In basia houd dat in dat je in het voorbeeld geval je beter de aandelen had kunnen kopen/verkopen. Een leverage van 1 staat gelijk aan de waarde van het aandeel. een LV van 3,5 zou inhouden dat je voor 1 procent stijging 3,5 % winst maakt (simplistisch maar niet helemaal waar, voor een daling geld min of meer hetzelfde)

Zou de leverage bijvoorbeeld 4 zijn (wettelijke verplicht maximum) betekent dit dat als het aandeel met 1% stijgt de turbo 4% meer waard wordt. omgekeerd (en dit klopt niet helemaal) als het onderliggende aandeel daalt met 1% dat de waarde dus tenminste 4,5 % daalt.

Turbo's is dus alsof je een nieuwe 0 lijn in de grafiek plaatst. Dit kan je enorm helpen als je weet welke richting de koers van het onderliggende aandeel heen gaat. Maar heb je hier geen benul van dan kan dit snel tegen je werken.

Bedenk goed dat de bank zo goed als 0 risico neemt en dit product bijna altijd in je nadeel werkt als je niet goed weet hoe dit werkt.

het is echt bijna altijd voor de korte termijn. (een hadche om de waarde van je holding te beschermen, of omdat je zeker bent van jou zaak).

De R waarde is misschien wel de minst belangrijke van alle waardes (1 turbo bij een R van 1 is 1 aandeel) Bij indexes zie je vaak dat er een R van 50 of 100 staat. In dat geval betekent dat 1 turbo gelijk staat aan 1/50 stukjes aandeel. 50 stukjes turbo staan dan gelijk aan 1 aandeel; of bij een R van 100 staan 100 turbo stuks gelijk aan 1 aandeel.

Kortom komplex maar te doorgronden als je weet waar je mee bezig bent.

Turbos kunnen hun functie bewijzen als je weet waar je mee bezig bent, maar weet je dat niet helemaal zeker, blijf er dan maar ver van weg.

Ze vergroten je winst, maar ze vergroten ook je verlies! daar komt het in het kort op neer en is niet gratis, pleeg voor de kosten de aanbieder raad.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 08:05
Gisteren mn laatste ING de deur uit gedaan en daarmee ben ik helemaal los qua individuele aandelen.

Het is vermakelijk en leerzaam geweest en wie weet dat ik me nog een keer laat verleiden als er weer een gekke dip komt, maar voorlopig ga ik lekker rustig vol passief. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08 19:01

Soullie

Planeshift

Charly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:11:
Gisteren mn laatste ING de deur uit gedaan en daarmee ben ik helemaal los qua individuele aandelen.

Het is vermakelijk en leerzaam geweest en wie weet dat ik me nog een keer laat verleiden als er weer een gekke dip komt, maar voorlopig ga ik lekker rustig vol passief. :Y)
ING heeft het ook wel erg goed gedaan dit jaar zeg, ik weet nog dat ik ze vorig jaar wilde oppakken maar er toen de keus voor NN gemaakt heb (ook geen spijt van trouwens).

Hoop dat je mooi resultaat gemaakt hebt hier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Soullie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:03:
[...]
ING heeft het ook wel erg goed gedaan dit jaar zeg, ik weet nog dat ik ze vorig jaar wilde oppakken maar er toen de keus voor NN gemaakt heb (ook geen spijt van trouwens).

Hoop dat je mooi resultaat gemaakt hebt hier op.
Ik zat er al wat langer in dan dat. Ben er deze tijd 2020 ingestapt en heb in de jaren daarna alleen maar bijgekocht. Mijn GAK zat uiteindelijk rond de 7 euro... Dus ik klaag niet nee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:53
Charly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:24:
[...]

Ik zat er al wat langer in dan dat. Ben er deze tijd 2020 ingestapt en heb in de jaren daarna alleen maar bijgekocht. Mijn GAK zat uiteindelijk rond de 7 euro... Dus ik klaag niet nee. :P
Waarom heb je ze verkocht?
ING staat er goed voor, is lang ondergewaardeerd geweest (EU banken in het algemeen) en dit lijkt nu eindelijk gecorrigeerd te gaan worden. Bovendien met een GAK van 7 een dividend rendement van meer dan 14%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
49euro schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:34:
[...]

Waarom heb je ze verkocht?
ING staat er goed voor, is lang ondergewaardeerd geweest (EU banken in het algemeen) en dit lijkt nu eindelijk gecorrigeerd te gaan worden. Bovendien met een GAK van 7 een dividend rendement van meer dan 14%.
Ik heb inderdaad overwogen om ze aan te houden voor het dividend. Maar;
- Ik was al langer bezig om mn losse aandelen van de hand te doen, vooral omdat ik merkte dat ik er te veel mee bezig was.
- Door de waardetoename was ING inmiddels een groter deel van mn portfolio dan me lief was. Dus een deel verkopen "moest" ik sowieso.
-Vrijdag en dinsdag leek de rek er wel een beetje uit dus heb ik de knoop doorgehakt. Achteraf gezien had ik (in ieder geval) vandaag blijkbaar beter nog ff mee kunnen pakken... Maar da's achteraf. Iets over timing the market.

Meer dan 120% koerswinst in 4 jaar en daar bovenop een aardig dividendrendement. Ik doe het er voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-08 18:42

BTU_Natas

Superior dutchie

Meh, winst = winst. Niet rouwen om genomen winst dat moet je juist vieren!

Als je nachtmerries wilt over mis gelopen rendement, is er de bitcoin pizza, Apple die 10 dollar het aandeel koste (5+ aandelen splits terug) en Amazon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Charly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:23:
[...]

Ik heb inderdaad overwogen om ze aan te houden voor het dividend. Maar;
- Ik was al langer bezig om mn losse aandelen van de hand te doen, vooral omdat ik merkte dat ik er te veel mee bezig was.
- Door de waardetoename was ING inmiddels een groter deel van mn portfolio dan me lief was. Dus een deel verkopen "moest" ik sowieso.
-Vrijdag en dinsdag leek de rek er wel een beetje uit dus heb ik de knoop doorgehakt. Achteraf gezien had ik (in ieder geval) vandaag blijkbaar beter nog ff mee kunnen pakken... Maar da's achteraf. Iets over timing the market.

Meer dan 120% koerswinst in 4 jaar en daar bovenop een aardig dividendrendement. Ik doe het er voor.
Bedankt, ik zit exact in hetzelfde schuitje. Dezelfde GAK, waarschijnlijk dezelfde 2 aankoopmomenten gebruikt. Rationeel wil ik de positie behouden, afbouwen begint echter noodzakelijk te worden en het risico op de figuurlijke aap uit de mouw ligt altijd om de hoek bij banken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:42

oscar82

De ondertitel

Ik zou persoonlijk het dividendrendement niet berekenen op basis van GAK. In ieder geval niet als je moet beslissing over verkopen of niet. Want daarmee kan je geen eerlijke vergelijking maken met de alternatieven die je voor de huidige prijs zou moeten kopen. Je houdt jezelf een beetje voor de gek als je focust op "14% dividend" want beter dan dat ga je natuurlijk niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
oscar82 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:44:
Ik zou persoonlijk het dividendrendement niet berekenen op basis van GAK. In ieder geval niet als je moet beslissing over verkopen of niet. Want daarmee kan je geen eerlijke vergelijking maken met de alternatieven die je voor de huidige prijs zou moeten kopen. Je houdt jezelf een beetje voor de gek als je focust op "14% dividend" want beter dan dat ga je natuurlijk niet vinden.
Heb je gelijk in, is iets psychologisch en niet perse rationeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

oscar82 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:44:
Ik had het vergeleken met huizenprijs in jaren huur uitdrukken.
  • Als ze 10 jaren huur bieden, dan kan ik beter gewoon blijven zitten en elke maand huur ontvangen.
  • Als ze 20 jaren huur bieden, dan kan ik verkoop overwegen.
  • Als ze 30 jaren huur bieden, dan ga ik niet 30 jaren wachten op het druppelen en nu snel cashout.
Voor Shell had ik de target op 30 jaren dividend gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Tibs schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:03:
[...]

R&D om een machine te kopieren is één ding. Het ontwikkelen van nieuwe machines zoals deze die aan Intel geleverd werd is nog iets anders.

Het monopolie dat ze nu hebben zal inderdaad ooit wel verdwijnen maar ik vermoed niet dat dit er heel snel zit aan te komen.
Daar is ie al. ASML krijgt een concurrent.

https://tweakers.net/nieu...neel-asml-aangenomen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-08 11:46
Dat is inderdaad misschien sneller dan verwacht maar zat er sowieso aan te komen. Nu afwachten wat het doet met de koers van ASML. Ik zit sowieso fors in de plus met asml dus laat het niet te erg aan mijn hart komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Tibs schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:59:
[...]

Dat is inderdaad misschien sneller dan verwacht maar zat er sowieso aan te komen. Nu afwachten wat het doet met de koers van ASML. Ik zit sowieso fors in de plus met asml dus laat het niet te erg aan mijn hart komen.
Tijd om je winst veilig te stellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02

Duinkonijn

Huh?

Nu uitstappen en over een week instappen :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

gop1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:16:
[...]

Tijd om je winst veilig te stellen dan?
Bouwen van de fabriek duurt jaren, daarna moet de kennis ook binnengeharkt worden.
Kijk eens naar de geschiedenis van ASML, dat duurde jaren voordat die ook maar enigszins in de buurt kwamen van een goed product.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het was natuurlijk wel te verwachten. Bedrijfsspionage was al eerder opgevallen, en nu de stap naar de daadwerkelijke bouw is eigenlijk wel een logisch gevolg. Het is alleen de vraag hoe innovatief men kan zijn om ASML voor te gaan lopen, of zal men blijven steken in het achterna lopen.
NRC: Opgestapte ASML-medewerker ging naar Huawei – en nam bedrijfsgeheimen mee
nieuws: NRC: ex-ASML-medewerker die bedrijfsgeheimen stal, ging bij Huawei we...

Zo maakt Zhaoxin wel volledige x86 cpu's (met een licentie via Via :+), of de Loongson/Godson, of FeiTeng/YinHeFeiTeng, of Sunway/ShenWei, of Allwinner, of MediaTek, of Rockchip, of HiSilicon, of Hygon, of Cambricon. China heeft al veel kennis en innovatie, en kan daar door al bijna helemaal zelfstandig te werk gaan. Het is alleen de vraag of de uiteindelijke kwaliteit van het product (en de service er omheen) op hetzelfde niveau kan komen, en hoe lang dat duurt. En hoe lang het duurt dat ze eerder een stap naar voren zetten dan de Westerse concurrenten (al concurreer je eigenlijk niet meer met elkaar - de politiek maakt het losstaande martken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Koers van shell gaat echt lijnrecht omhoog afgelopen dagen.

Heb ze echt al jaren (dividend) maar begin nu te twijfelen of ik niet iets ga afromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-07 22:14

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Soullie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:41:

Heb ze echt al jaren (dividend) maar begin nu te twijfelen of ik niet iets ga afromen.
Waardering lijkt me nog steeds prima, zeker niet overgewaardeerd. Hier blijf ik zitten.
Laatste maanden sowieso wat energy aan het bijkopen, die cashflows blijven enorm goed. Natuurlijk cyclisch en er komen ooit weer wat mindere tijden (dus dan nog meer investeren) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52

Dan neem ik liever exxon mobile. Die doet het een stuk beter dan shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:17:
[...]

ach ik doe het wel voor de 175% rendement die ik sinds juli 2020 gemaakt heb :D Had destijds alleen wat meer moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als Shell nu een te groot aandeel heeft in je portefeuille kun je idd wat afromen en diversificeren.
Als het meevalt moet je je runners gewoon laten gaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

YakuzA schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:10:
[...]

Als Shell nu een te groot aandeel heeft in je portefeuille kun je idd wat afromen en diversificeren.
Als het meevalt moet je je runners gewoon laten gaan.
Is gegroeid naar 10,4% was rond de 5% bij aankoop.
Maar ik houd ze inderdaad aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
Soullie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:09:
[...]

Je kan ook in stapjes diversifiëren door je Shell-dividend gespreid her te beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Voordeel van Shell in de portefeuille: wanneer de maandlasten omhoog gaan in verband met de dure brandstof wordt dat gecompenseerd door de
gestegen aandelen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Behalve wanneer de prijs omhoog gaat door gestegen kosten. De winstmarge kan dan zelfs dalen. Een stijgende olieprijs is geen garantie op een stijgende aandelenkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aljooge schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:36:
Voordeel van Shell in de portefeuille: wanneer de maandlasten omhoog gaan in verband met de dure brandstof wordt dat gecompenseerd door de
gestegen aandelen. 8)
Die grap maak ik idd ook over mijn FOM aandelen als de F1TV weer duurder wordt :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soullie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:09:
[...]
10% is nog wel prima idd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

phantom09 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:17:
[...]

Dat bedoelt de CEO van Shell dan ook met undervalued, ergo: meer upward potential bij Shell..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
fsfikke schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:56:
[...]

Dat bedoelt de CEO van Shell dan ook met undervalued, ergo: meer upward potential bij Shell..?
Hier een artikel over shell die naar Wallstreet wil gaan:

https://fd.nl/financiele-...-naar-de-verenigde-staten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
waarom heb je liever exxon mobile? Als dit de doorgaat verwacht Shell een koersstijging, die al verwerkt zit in Exxon mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zie onderstaand nieuwsbericht, Rabobank doet bod op eigen certificaten . Vermoedelijk omdat ze verwachten dat de rente komende jaren zal dalen (en daarmee die certificaten stijgen). Hoe gaat dit in zijn werk, kan ik als eigenaar van die certificaten ze aanbieden aan de Rabobank? Momenteel staat de koers op 105,40, dan zou je zeggen koop een hoop van die certificaten en verkoop ze door voor 108,50 met 3% rendement, maar zo werkt het vast niet ;)

Ik heb niet de behoefte ze te verkopen , maar was even benieuwd hoe zoiets gaat. Ben me bewust van de risico's , vandaar dat ik het in dit topic meld, heb ook alles rond de 90% gekocht.
Rabobank doet bod op eigen certificaten
(ABM FN-Dow Jones) Rabobank heeft een bod van 1 miljard euro uitgebracht op de eigen Rabobank Certificaten. Dit maakte de bank dinsdagochtend bekend.

Door middel van dit bod wil Rabobank haar kapitaalpositie actief managen, met behoud van een sterke balans.
De bank biedt een aankoopprijs gelijk aan 108,50 procent van de nominale waarde van elk certificaat. Dat is gelijk aan 27,125 euro per 25 euro aan nominale waarde.
De bank gaf aan dat mogelijk slechts een deel van de aangeboden certificaten zal accepteren, indien het bod wordt overtekend.
Het bod start vandaag en loopt af om 17.00 uur op 30 april 2024, tenzij het wordt verlengd, ingetrokken, heropend of beëindigd.
De afwikkeling van het bod vindt naar verwachting plaats op 3 mei 2024.
https://www.iex.nl/Nieuws...p-eigen-certificaten.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beldewouten!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-08 19:08
Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:32:
Zie onderstaand nieuwsbericht, Rabobank doet bod op eigen certificaten . Vermoedelijk omdat ze verwachten dat de rente komende jaren zal dalen (en daarmee die certificaten stijgen). Hoe gaat dit in zijn werk, kan ik als eigenaar van die certificaten ze aanbieden aan de Rabobank? Momenteel staat de koers op 105,40, dan zou je zeggen koop een hoop van die certificaten en verkoop ze door voor 108,50 met 3% rendement, maar zo werkt het vast niet ;)

Ik heb niet de behoefte ze te verkopen , maar was even benieuwd hoe zoiets gaat. Ben me bewust van de risico's , vandaar dat ik het in dit topic meld, heb ook alles rond de 90% gekocht.

[...]

Heb zelf een paar maanden geleden ook voor zo'n € 5.000 tegen GAK 90,62% gekocht. Ik was van plan door te gaan de maanden daarna, maar helaas steeg de koers toen alweer. Maar dit terzijde.

Ik ben GEEN expert, maar denk dat de catch in het volgende zit: "De bank gaf aan dat mogelijk slechts een deel van de aangeboden certificaten zal accepteren, indien het bod wordt overtekend". Je loopt dus het risico niet te kunnen verkopen voor de hogere koers die zij bieden. Je kan nu dus iets goedkoper kopen en ze dan mogelijk niet tegen hun bod kwijt. Al zal de koers denk ik ook wel richting hun bod gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik houd ze aan, ik zit noninaal rond de 97% oid.
Ik zie in de rabo app ook geen mogelijkheid tot aanmelden, mocht ik dat willen.

Naja fijne stijging in de koers vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beldewouten!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-08 19:08
Soullie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:38:
Ik houd ze aan, ik zit noninaal rond de 97% oid.
Ik zie in de rabo app ook geen mogelijkheid tot aanmelden, mocht ik dat willen.

Naja fijne stijging in de koers vandaag.
Hier geeft een user (ThijsHebben) aan dat hij ze via de Rabo app aan kon bieden en dat ook gedaan heeft. Ik heb ze via de Giro dus ik kan dat sowieso niet doen. Maar wil ik ook niet want ik beleg voor passief inkomen, dus houd ze ook gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beldewouten! schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:43:
[...]

Hier geeft een user (ThijsHebben) aan dat hij ze via de Rabo app aan kon bieden en dat ook gedaan heeft. Ik heb ze via de Giro dus ik kan dat sowieso niet doen. Maar wil ik ook niet want ik beleg voor passief inkomen, dus houd ze ook gewoon aan.
Ik kan ze inderdaad via de Rabo app aanbieden.
Nog wel even getwijfeld om een deel van de woning schuld af te lossen, maarja die 6,5% rente (ik verwacht niet dat ze onder 100% komen) weegt niet op tegen de ultra lage hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:04:
[...]

Ik kan ze inderdaad via de Rabo app aanbieden.
Nog wel even getwijfeld om een deel van de woning schuld af te lossen, maarja die 6,5% rente (ik verwacht niet dat ze onder 100% komen) weegt niet op tegen de ultra lage hypotheekrente.
Ik nu ook, voor de zekerheid maar duidelijk "NEE" aangegeven bij aflossen.
Verschil tussen 105,5 en 108 is ook klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik snap niet direct de onduidelijkheid over het bod van de Rabobank. De details kan je nalezen bij de Rabo zelf
Op 16 april 2024 heeft Rabobank aangekondigd dat zij de houders van Rabobank Certificaten uitnodigt om Rabobank Certificaten tegen contanten te verkopen aan Rabobank (het Bod). Informatie over het Bod is opgenomen op www.rabobank.com/certificaten
Alleen Retail Houders in Nederland en Zwitserland kunnen deelnemen aan het Bod.

Retail Houders kunnen uitsluitend via de bank, beleggingsonderneming, bewaarder, trustbedrijf,
Directe Deelnemer of andere tussenpersoon waar zij hun Certificaten aanhouden een geldige
Instructie indienen vóór de deadline die door het desbetreffende Clearingsysteem of Directe
Deelnemer is gesteld.

Let op: De deadline die door een dergelijke tussenpersoon c.q. Clearingsysteem wordt
gehanteerd voor indiening van Instructies zal eerder zijn dan de Sluitingsdatum die in het
Biedingsbericht wordt vermeld.
Je zal dus terecht moeten bij de partij waar jij jouw certificaten hebt staan (de bank zelf, of een partij als DeGiro) waar je dan vervolgens een instructie kan geven wat het bedrijf door moet communiceren aan de Rabo zelf. Bij een low budget broker kan het zijn dat je voor het geven van die instructie wel zal moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
Ik was van plan meer via TradeRepublic in te kopen, zeker losse aandelen en sommige ETFs, ipv DeGiro (want: goedkoper + prettigere app voor mij + price alerts).
Maar ik zie nu dat je bij TradeRepublic niet de beurs kunt kiezen waar je wil inkopen en dus ook niet de valuta ($ of €).
Bij DeGiro ging ik, als er keuze was voor een aandeel, meestal voor $, daar zit wat meer handel/beweging in. Hoe weet ik nou waar ik inkoop, als ik dat via TradeRepublic doe? Is mij niet helemaal duidelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Jazco2nd van https://support.traderepu...I-trade-at-Trade-Republic
When you place an order with Trade Republic, it is always executed on the same exchange: the Lang & Schwarz Exchange which is part of the Hamburg Stock Exchange. Trade Republic receives a fee from this exchange for every order they send to it (PFOF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
Aha, das wel een nadeel dan, als je van het hogere handelvolume wil genieten. Toch een reden om Degiro te blijven te gebruiken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 08:21
wat zijn de gedachten hier over Tesla? ik denk erover om mijn eerste positie te kopen, het aandeel (de prijs) begint interessant te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:09:
wat zijn de gedachten hier over Tesla? ik denk erover om mijn eerste positie te kopen, het aandeel (de prijs) begint interessant te worden...
Misschien beter om zelf te starten met hoe je er tegenaan kijkt. Zelf heb ik hier wel genoeg over Tesla geschreven maar hoewel ik zelf langzaam mijn positie uitbreid zou ik dat zeker niet zo maar blind adviseren. Het is nogal een rollercoaster en als je er niet in “gelooft” is de kans groot dat je na een daling van 20-30% verkoopt. Die daling is namelijk zeker reëel, ik zie het dit jaar nog wel onder de honderd komen.. of 300. Altijd spannend met TSLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 08:21
Deveon schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:20:
[...]

Misschien beter om zelf te starten met hoe je er tegenaan kijkt. Zelf heb ik hier wel genoeg over Tesla geschreven maar hoewel ik zelf langzaam mijn positie uitbreid zou ik dat zeker niet zo maar blind adviseren. Het is nogal een rollercoaster en als je er niet in “gelooft” is de kans groot dat je na een daling van 20-30% verkoopt. Die daling is namelijk zeker reëel, ik zie het dit jaar nog wel onder de honderd komen.. of 300. Altijd spannend met TSLA.
20-30% vind ik niet erg, dan kan ik nogmaals uitbreiden tegen die tijd...
longterm zie ik wel dat Tesla zelfs hoger dan $500+ eigenlijk, maar was benieuwd naar mensen of men nu al interesse krijgen of bijv pas bij een aandeelprijs van $100 of lager

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
De P/E ratio van Tesla is 31 van byd 17.7 en volkswagen 4.4. Met de hevige concurrentie, waarom zou de koers van Tesla weer "bijtrekken"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:28:
[...]

longterm zie ik wel dat Tesla zelfs hoger dan $500+ eigenlijk, maar was benieuwd naar mensen of men nu al interesse krijgen of bijv pas bij een aandeelprijs van $100 of lager
Maakt het echt uit of je op 150 of 100 inkoopt als het naar 500 gaat? Als je alles aan de kant laat staan wachtend op een lagere prijs mis je misschien de stijging. Makkelijkste is DCA’en.

Er zijn namelijk genoeg redenen waarom de markt het nu nog niet op $500 waardeert gezien die potentie er wel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 22-04-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Kol Nedra schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:28:
[...]

En waarom zie jij Tesla aan 500$, onderbouw het even.

Ik zie het aandeel binnen 2-3 jaar eerder ergens range 100-130$.

Daar zijn te veel redenen voor om te noemen maar enkele zijn.

Je ziet nu al dat ze de prijzen moeten verlagen om productie op pijl te houden. De early adapoters zijn allen al voorzien. Voor de anderen is 60.000 euro voor een auto niet haalbaar (of ze willen momenteel nog geen electrische in de eerste plaats).

Veel consumenten gaan nog altijd kijken wat kost het, ook na aanschaf van de auto. Personen die moeten gaan laden aan 0.80€/kwh ga je particulier of zonder subsidies nooit aan de EV krijgen op die manier. Dat productie target 20m wagens tegen 2030 is gewoon onrealistisch.

Om nog niet te spreken van de komende concurrentie van de traditionele spelers in de sector, is er ook nog eens de Chinese concurrentie. Als we dan kijken naar wat er met de zonnepanelen sector is gebeurt, zal deze concurrentie zeer groot zijn.

Als ik binnen 3 jaar kan kiezen tussen een Tesla van 50.000€ of eeen vergelijkbare BYD van 30.000€ dan is de beslissing voor mij, en een groot deel van de bevolking snel gemaakt. Europa zal ook moeten verkopen om import belasting te gaan heffen op de Chinese en niet op de Amerikaanse. Benieuwd hoe dat gaat lopen, allemaal extra risico factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:32:
[...]
Om nog niet te spreken van de komende concurrentie van de traditionele spelers in de sector, is er ook nog eens de Chinese concurrentie. Als we dan kijken naar wat er met de zonnepanelen sector is gebeurt, zal deze concurrentie zeer groot zijn.

Als ik binnen 3 jaar kan kiezen tussen een Tesla van 50.000€ of eeen vergelijkbare BYD van 30.000€ dan is de beslissing voor mij, en een groot deel van de bevolking snel gemaakt. Europa zal ook moeten verkopen om import belasting te gaan heffen op de Chinese en niet op de Amerikaanse. Benieuwd hoe dat gaat lopen, allemaal extra risico factoren.
De komende concurrentie horen we nu al ruim tien jaar. Eerst zouden de Duitsers komen en nu de Chinezen.

De importheffing op Chinese EVs hebben overigens net zo goed impact op Tesla, enkel de duurdere uitvoeringen komen uit Berlijn. Gezien de meeste batterij onderdelen uit China komen zal echter bij geen enkele van de huidige producenten deze heffing echt weten te mijden.

Ben wel benieuwd hoe je een toekomstige BYD van 30k vergelijkt met een Tesla van 50k. Tot heden kunnen de Chinezen in een vergelijkbaar segment niet concurreren, en heb serieuze twijfels dat ze daar geld aan verdienen. Het is ook maar de vraag hoe lang ze de Chinese staatssteun in stand kunnen houden. Ter tijden van de ramp-up van zonnepanelen stond de economie er daar véél beter voor.

Tot slot zit vermoedelijk in die $500 meer dan alleen auto’s fabriceren, maar dat gaat wel erg diep op inhoud terwijl het grootste deel nog de inkomsten wel komt uit verkoop van auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 07:59
Tesla als pure automaker is kansloos. Er moet dus iets uit de hoge hoed komen (zelfrijden, iets met die robots, etc.) om naar die 500 te gaan. Als ik toch specifiek wil inspelen op technologische vooruitgang zou ik gewoon een gespecialiseerde ETF nemen. Dan heb je in ieder geval (ook) de winnaars.

Dit staat overigens los van mijn overtuiging dat we aan de vooravond staan van hele grote en snelle veranderingen van door AI aangedreven en met elkaar verweven innovatiegolven op het gebied van hernieuwbare energie, robotica, crypto en gentechnologie. Dus ik geloof Cathie Wood! Alleen of Tesla daarin (ook) een winnaar zal worden is gewoon gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
De risk reward is gewoon niet goed. Het feit dat men zegt 20 miljoen auto's te willen leveren in 2030 ten opzichte van nu 1.85 miljoen. Waar moet dat vandaan komen? De hele US markt is +- 16 miljoen wagens per jaar. Azië gaat naar zijn eigen fabrikanten kijken, Chinezen zullen liever een BYD kopen dan een Tesla (China kan ook subsidieren in eigen land). Ok niet elke klassieke fabrikant is sterk bezig met EV, maar sommige zijn dat wel degelijk. In Frankrijk/Duitsland/Italie/UK etc zie ik het marktaandeel van Tesla ook niet direct naar 40% gaan. Nee hoor, het beste is achter de rug op het pad dat ze nu bewandelen. Of er zou de komende kwartalen iets wezelijks moeten veranderen aan de huidige strategie. Maar daar heb je als individu geen vat op, dus is meer gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:39:
De risk reward is gewoon niet goed. Het feit dat men zegt 20 miljoen auto's te willen leveren in 2030 ten opzichte van nu 1.85 miljoen. Waar moet dat vandaan komen? De hele US markt is +- 16 miljoen wagens per jaar. Azië gaat naar zijn eigen fabrikanten kijken, Chinezen zullen liever een BYD kopen dan een Tesla (China kan ook subsidieren in eigen land). Ok niet elke klassieke fabrikant is sterk bezig met EV, maar sommige zijn dat wel degelijk. In Frankrijk/Duitsland/Italie/UK etc zie ik het marktaandeel van Tesla ook niet direct naar 40% gaan. Nee hoor, het beste is achter de rug op het pad dat ze nu bewandelen. Of er zou de komende kwartalen iets wezelijks moeten veranderen aan de huidige strategie. Maar daar heb je als individu geen vat op, dus is meer gokken.
Je vergeet nu wel bewust te vermelden dat de halve wereld dalijk een Cybertruck als 2e auto wil 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Voor de geïntegreerde kijk eens op Reddit mbt de Tesla discussie, daar staan echt honderden zo niet duizenden reacties in verschillende topics met analyses/grafieken alles erop en eraan.

Voor wie niet zoveel wilt lezen: de ene helft gelooft erin de andere helft niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hebben jullie je toevallig verdiept in een Bitcoin ETF?
Ik zou graag een kleine positie willen innemen maar dan via een ETF dus via de beurs (bij de Giro) normale crypto handel heb ik geen verstand van.

[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 22-04-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

49euro schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:55:
[...]
Je vergeet nu wel bewust te vermelden dat de halve wereld dalijk een Cybertruck als 2e auto wil 😅
CyberTruck is (vooralsnog) alleen roadlegal voor de VS.

Voor andere landen zijn er nog wel wat serieuze issues met voetgangers beschermen etc voor zover ik het begreep. :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:32:

[...]

Een klein deel (~2,5%) van mijn belegde vermogen zit in Rabo certificaten, gekocht voor 99,75% van de nominale waarde. Ik heb daarom aangegeven wel te willen verkopen. Het rendement van dit product is m.i. te laag t.o.v. spaargeld op dit moment. Box 3 heffing neemt een hap uit het 6,5% rendement en wat achterblijft is een zwaar achtergestelde lening. En daarvoor vind ik mijn blootstelling nog te groot.
Als een deel wordt verkocht is dat ook prima, dan heb ik in elk geval mijn doel bereikt (blootstelling verminderen). De rest zal dan later in 2024 waarschijnlijk verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:32:
[...]
Dat is toch nu al? Als je het nieuws een beetje volgt: de havens van Vlissingen, Brugge etc staan momenteel geheel vol met Chinese Electrische auto's, omdat de vraag inkakt. Oa door Duitsland etc waar de vraag wegzakt door wegvallen van subsidies en in NL stagnatie door oa de belastingen en een andere groep die minder te besteden heeft en minder intrinsieke interesse in duurzaamheid/electrisch. 100.000 auto's in Zeebrugge staan stil. In de aanbieding binnenkort?

https://www.nrc.nl/nieuws...r-wie-wil-ze-nog-a4196637

BYD Dolphin is nu al vanaf 30k bij Louwman met een range van >400km
En de BYD Seal is qua vorm en prestaties en prijs ook al een goedkopere concurrent van Tesla. Gezien de voorkeur bij prive bezit toch vaak naar een contactpersoon bij Dealers gaat, zie ik Louwman daar nog wel een goede winnaar hebben. (al is de tesla killer natuurlijk ook al 1000x aangekondigd en nog nooit echt iets geweest wat vergelijkbaar is :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 22-04-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdebr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 19:16
Hoi Allemaal, ik zou heel graag willen beginnen met beleggen maar merk dat de overload aan informatie mij wat afschrikt (zeker in de spaarzame tijd naast werk en kind). Ook als ik kijk naar een cursus oid dan komt dat ook heel dubieus over. Ik zie dat de laatste post over een cursus in dit topic uit 2022 dateert dus ik stel de vraag eens of iemand een tip heeft?

Ik doe al aan fonds beleggen bij Robeco one (of Evi van Lanschot) zoals het nu heet), maar dat is inleg en vervolgens niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

mdebr schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:46:
Hoi Allemaal, ik zou heel graag willen beginnen met beleggen maar merk dat de overload aan informatie mij wat afschrikt (zeker in de spaarzame tijd naast werk en kind). Ook als ik kijk naar een cursus oid dan komt dat ook heel dubieus over. Ik zie dat de laatste post over een cursus in dit topic uit 2022 dateert dus ik stel de vraag eens of iemand een tip heeft?

Ik doe al aan fonds beleggen bij Robeco one (of Evi van Lanschot) zoals het nu heet), maar dat is inleg en vervolgens niets doen.
En daar is helemaal niets mis mee. Je hebt de grootste kans op langdurige winst door hetzelfde te blijven doen. Een heel groot deel van handelaren verliest geld. Het zijn in dat opzicht net gokkers. Soms een mooie klapper en dat is dan gelijk de bevestiging dat hun "systeem" werkt om vervolgens dood te bloeden door 100'en aandelen die alleen maar richting het putje gaan.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
mdebr schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:46:

Wat hierboven staat inderdaad.
Ik verwijs je graag door naar dit topic
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Zie vooral deze reactie
xiaoqi in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 22-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
NicoHF schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:40:
Ik zou graag een kleine positie willen innemen maar dan via een ETF dus via de beurs (bij de Giro) normale crypto handel heb ik geen verstand van.
Zo moeilijk is het niet om bij een Nederlandse partij een account te openen en bitcoin te kopen. Er zijn er genoeg die laagdrempelig je faciliteren in de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Get!em schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:17:
[...]
Dat is toch nu al? Als je het nieuws een beetje volgt: de havens van Vlissingen, Brugge etc staan momenteel geheel vol met Chinese Electrische auto's, omdat de vraag inkakt. Oa door Duitsland etc waar de vraag wegzakt door wegvallen van subsidies en in NL stagnatie door oa de belastingen en een andere groep die minder te besteden heeft en minder intrinsieke interesse in duurzaamheid/electrisch. 100.000 auto's in Zeebrugge staan stil. In de aanbieding binnenkort?

https://www.nrc.nl/nieuws...r-wie-wil-ze-nog-a4196637

BYD Dolphin is nu al vanaf 30k bij Louwman met een range van >400km
En de BYD Seal is qua vorm en prestaties en prijs ook al een goedkopere concurrent van Tesla. Gezien de voorkeur bij prive bezit toch vaak naar een contactpersoon bij Dealers gaat, zie ik Louwman daar nog wel een goede winnaar hebben. (al is de tesla killer natuurlijk ook al 1000x aangekondigd en nog nooit echt iets geweest wat vergelijkbaar is :P )
Over het expres killen van concurrentie dmv staatssubsidie door China is inderdaad wel genoeg gezegd, maar Tesla gaat nu ook weer verlagen om marktaandeel te behouden:
Tesla has announced aggressive price cuts in China and Germany, shortly after reducing prices in the United States, as the world’s largest maker of electric vehicles (EV) faces declining sales and growing competition in major markets.

On Sunday, the EV giant slashed the starting prices of four models sold in mainland China, its largest overseas market, by 14,000 yuan ($1,932). The Model Y, the company’s bestselling car in the country, now starts at its lowest -ever price of 249,900 yuan ($34,502).

In Germany, Tesla’s biggest market in Europe, the price of its Model 3 rear-wheel drive was also lowered by 2,000 euros ($2,132) to 40,990 euros ($43,707), according to its official website.
https://edition.cnn.com/2...ny-us-intl-hnk/index.html

(overigens dumpt China juist deze auto's in europa, omdat in China de domestic markt inkakt)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Je zult zo'n auto dalijk maar kopen die 2 jaar lang stil heeft gestaan op een buitenterrein vlakbij zee. Dan kun je nog beter een maandagmorgen model hebben.

Echter kent Tesla dezelfde problemen. Ook daar is de overproductie nog nooit zo hoog geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

ik vind TSLA al heel lang, veel te duur, hoe musk zich de laatste jaren gedraagt zorgt dat ik er geen aandelen van hoef.

Ik vind de 52 week low nu ook echt geen koop moment.

Hij is ook nog altijd zijn beloning aan het proberen door te duwen, dus dat kost je als aandeelhouder ook nog een aardig centje.

[ Voor 27% gewijzigd door Soullie op 22-04-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

BlueTooth76

Let the sun shine!

Soullie schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:55:
ik vind TSLA al heel lang, veel te duur, hoe musk zich de laatste jaren gedraagt zorgt dat ik er geen aandelen van hoef.

Ik vind de 52 week low nu ook echt geen koop moment.

Hij is ook nog altijd zijn beloning aan het proberen door te duwen, dus dat kost je als aandeelhouder ook nog een aardig centje.
Die beloning is een aandelenoptiepakket dat in 2018 is toegezegd als Musk 12 doelen zou halen.
Die doelen zijn gehaald.

Na het uitoefenen van die opties mag hij de aandelen overigens de eerste 5 jaar niet verkopen.

Omdat het al in 2018 is vastgelegd en het opties betreft, kost het de aandeelhouders geen centje extra, helemaal omdat met het halen van die doelen de koers flink gestegen is voor iedere aandeelhouder.

Er gaan een hoop misverstanden rond over dat pakket, vandaar m'n aanvulling.
NicoHF schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:40:
Je kan ook bij Bitonic of Finst kijken, hebben beiden DNB vergunning en redelijk laagdrempelig qua interface. Bitconic heeft sinds enige tijd ook de mogelijkheid om daar bitcoin te stallen, net als Finst.
Naar eigen wallet sturen kan overigens bij beiden ook.
Bitcoin ETF's in Nederland is nog niet zo heel makkelijk, als ik zo wat rondkijk.
Kol Nedra schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:09:
Ik ben op $176 uitgestapt, enige tijd terug, met nog wat winst.
Wat ik zelf doe is de earnings call van morgen afwachten, meestal zakt te de koers daarna nog wel fors.
En voor de rest koop ik dan de komende maanden weer wat in.

Wat de koers gaat doen is onzeker maar 2024 lijkt niet een heel sterk jaar te worden, rente is ook nog hoog in de US en ze houden daar wel van lenen voor een auto.
49euro schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:34:
Je zult zo'n auto dalijk maar kopen die 2 jaar lang stil heeft gestaan op een buitenterrein vlakbij zee. Dan kun je nog beter een maandagmorgen model hebben.

Echter kent Tesla dezelfde problemen. Ook daar is de overproductie nog nooit zo hoog geweest.
Inventory heeft bij Tesla gepiekt op ~80 dagen (maart) geloof ik. Nu zijn ze met die prijsverlagingen snel de voorraad aan het afbouwen.

[ Voor 62% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2024 17:32 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:21:
[...]

Die beloning is een aandelenoptiepakket dat in 2018 is toegezegd als Musk 12 doelen zou halen.
Die doelen zijn gehaald.

Na het uitoefenen van die opties mag hij de aandelen overigens de eerste 5 jaar niet verkopen.

Omdat het al in 2018 is vastgelegd en het opties betreft, kost het de aandeelhouders geen centje extra, helemaal omdat met het halen van die doelen de koers flink gestegen is voor iedere aandeelhouder.

Er gaan een hoop misverstanden rond over dat pakket, vandaar m'n aanvulling.
Daar wil ik toch even op ingaan. Er is sprake van $55 miljard (zie ik in media en heb ik niet gechecked). Dat kost de aandeelhouder wel degelijk geld. Dat moet namelijk van ergens komen.

Dit zou kunnen zijn:

- Ofwel een betaling in cash door Tesla (een bereking vd waarde vd opties op dat moment).
- Ofwel door de uitgifte van nieuwe aandelen (is verwatering voor de bestaande aandeelhouders).
- Ofwel zal Tesla eigen aandelen moeten inkopen om de aandelen aan Musk te kunnen leveren.

Maar het gaat alleszinds iets kosten, die aandelen komen niet uit het niets. De tegenpartij van die opties van Musk is Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

BlueTooth76

Let the sun shine!

Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:51:
[...]

Daar wil ik toch even op ingaan. Er is sprake van $55 miljard (zie ik in media en heb ik niet gechecked). Dat kost de aandeelhouder wel degelijk geld. Dat moet namelijk van ergens komen.
Dat bedrag is fictief. Het gaat om 304 miljoen aandelenopties die Musk kan kopen voor $23,34 per stuk, ofwel de prijs van de aandelen in 2018.

Wat het over 5 jaar waard is, het moment dat hij zou mogen verkopen, is onbekend want we weten niet wat de koers tegen die tijd is.
Dit zou kunnen zijn:

- Ofwel een betaling in cash door Tesla (een bereking vd waarde vd opties op dat moment).
- Ofwel door de uitgifte van nieuwe aandelen (is verwatering voor de bestaande aandeelhouders).
- Ofwel zal Tesla eigen aandelen moeten inkopen om de aandelen aan Musk te kunnen leveren.

Maar het gaat alleszinds iets kosten, die aandelen komen niet uit het niets. De tegenpartij van die opties van Musk is Tesla.
Uiteraard komt dat uit nieuwe aandelen maar dat weten alle aandeelhouders al sinds 2018 (als hij de doelen zou halen). En die aandeelhouders hebben ruimschoots geprofiteerd van de koersstijgingen, omdat die doelen gehaald zijn. Die extra aandelen waren al ingecalculeerd.

Was die rechtszaak er niet geweest, dan was deze nieuwe stemming ook niet nodig geweest.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@BlueTooth76 bedankt voor je reactie mbt de bitcoin etf ik zal er eens naar kijken
Pagina: 1 ... 177 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij