Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:40:
Bij BND heb je een tool om te kijken wat beleggen oplevert. Als ik die tool invul lijkt het er telkens op dat wanneer je in een keer zeg €100.000 stort dit echt niet veel oplevert, vooral niet als je dit vergelijkt met zeg €1000 per maand voor 20 jaar. https://new.brandnewday.nl/wat-levert-beleggen-u-op/ Dus bij maandelijks sparen levert dat ongeveer evenveel op als dat ik direct een ton stort. Dat is toch gek want die ton kan toch direct en dus veel langer "werken" voor mij, of begrijp ik iets niet?
Ik heb het ook even ingevuld maar ik vind het niet meer dan logisch dat als je meer inlegt, je ook meer eindopbrengst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat die €100.000 meteen geld kan opleveren terwijl die maandelijkse stortingen veel langzamer een berg geld opbouwen dus je zou denken dat als je direct zoveel inlegt je "beloning" ook groter is.

Of heb ik teveel een spaar model in mijn hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:52:
Nou dat die €100.000 meteen geld kan opleveren terwijl die maandelijkse stortingen veel langzamer een berg geld opbouwen dus je zou denken dat als je direct zoveel inlegt je "beloning" ook groter is.

Of heb ik teveel een spaar model in mijn hoofd?
Als je maandelijks €50.000 stort zal het meer opleveren dan in een keer €100.000. Maar als je elke maand €10 stort zal het minder opleveren dan die ton. Je bent twee hele andere inleggen met elkaar aan het vergelijken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:52:
Nou dat die €100.000 meteen geld kan opleveren
dat doe hij ook, en niet zo'n beetje ook. Realiseer je je wel dat je vervolgens 20 jaar niets inlegt en toch een mooie opbrengst haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Slonzo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Zoek maar eens op Portfolio Performance.
Zoiets moet je niet online gaan bijhouden bij een of andere vage 3de partij.
Regelt portfolio performance dividend automatisch ?
Dat zou me enorm helpen. Ik vul dat zelf in elke keer.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is meer dat als je 2000 euro per maand inlegt voor 20 jaar je uiteindelijk rond de miljoen zit bij een verwachte markt. Leg je een ton in eenmalig en eveneens 2000 euro per maand voor 20 jaar dan kom je ook rond het miljoen uit. Die ton start kapitaal lijkt zo veel minder te doen dan elke maand 2000 euro inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:06:
Het is meer dat als je 2000 euro per maand inlegt voor 20 jaar je uiteindelijk rond de miljoen zit bij een verwachte markt. Leg je een ton in eenmalig en eveneens 2000 euro per maand voor 20 jaar dan kom je ook rond het minuten uit. Die ton start kapitaal lijkt zo veel minder te doen dan elke maand 2000 euro inleggen.
Nogmaals. Je vergelijkt appels met peren. Ik begrijp niet wat je punt nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Het is meer dat als je 2000 euro per maand inlegt voor 20 jaar je uiteindelijk rond de miljoen zit bij een verwachte markt. Leg je een ton in eenmalig en eveneens 2000 euro per maand voor 20 jaar dan kom je ook rond het minuten uit. Die ton start kapitaal lijkt zo veel minder te doen dan elke maand 2000 euro inleggen.
Ik heb hetzelfde gevoel gehad. Ik verkeek me op hoeveel je wel niet inlegd bij maandelijks 2k. Na 3j10m heb je al 100k portfolio met de calculator die je linkt bij een neutraal profiel.
Die 100k start inleg 'koopt' dus ong 3j10m maanden af.
Vanwege rente op rente (niet lineaire grafiek) heb je steeds meer startkapitaal nodig om die 'maanden' af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Het is meer dat als je 2000 euro per maand inlegt voor 20 jaar je uiteindelijk rond de miljoen zit bij een verwachte markt. Leg je een ton in eenmalig en eveneens 2000 euro per maand voor 20 jaar dan kom je ook rond het miljoen uit. Die ton start kapitaal lijkt zo veel minder te doen dan elke maand 2000 euro inleggen.
Ik heb net eventjes gekeken, maar met een eenmalige inleg van 100k is het verwacht rendement tót 880k. Leg je eenmalig 100k in en elke maand 2k, dan kom je uit op een rendement tot 2,7m.

Maar er zijn genoeg calculators die een 50% en een +/- 1 a 2 stdev band geven met beleggen. Als je wat meer details wilt, kun je altijd eens deze invullen;
https://earlyretirementcalc.com/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Meer mensen met mail over de IBCE & IBIE merger?

De enige vraag die ik eigenlijk heb, moet ik vanuit Nederlands perspectief nog ergens rekening mee houden bij de verplaatsing naar IBIE? Ik kan me voorstellen dat een woonplaatsverklaring zin kan hebben als er bijvoorbeeld een bepaalde witholding tax is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je spreekt over een verwachting van een "slechte markt", zal er kansberekening in het spel zijn.

Iemand die 20 jaar lang periodiek inlegt, zal inleggen in goede tijden en in slechte tijden. De verwachting moet dan zijn dat diegene uiteindelijk dichter bij het gemiddelde rendement komt, dan iemand die eenmalig inlegt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
aawe mwan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:06:
Als je spreekt over een verwachting van een "slechte markt", zal er kansberekening in het spel zijn.

Iemand die 20 jaar lang periodiek inlegt, zal inleggen in goede tijden en in slechte tijden. De verwachting moet dan zijn dat diegene uiteindelijk dichter bij het gemiddelde rendement komt, dan iemand die eenmalig inlegt.
Grappig genoeg zie je dat júist met 20(+) jaar ook de eenmalig aankoop erg dicht ligt bij het gemiddeld rendement in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

poehee schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Regelt portfolio performance dividend automatisch ?
Dat zou me enorm helpen. Ik vul dat zelf in elke keer.
Nee, moet je zelf doen. PP weet niet hoeveel belasting ingehouden wordt en of het herbelegd wordt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 19:57
feelthepower schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:28:
Meer mensen met mail over de IBCE & IBIE merger?

De enige vraag die ik eigenlijk heb, moet ik vanuit Nederlands perspectief nog ergens rekening mee houden bij de verplaatsing naar IBIE? Ik kan me voorstellen dat een woonplaatsverklaring zin kan hebben als er bijvoorbeeld een bepaalde witholding tax is?
Mail niet gehad. Ik ben destijds van IBUK overgezet naar IBIE, net als vrijwel iedereen hier, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zit je bij IBIE, dan verandert er niets. Zit je bij IBCE, dan word je overgezet naar IBIE, dat gaat op dezelfde manier als dat je destijds werd overgezet naar IBCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Big Tech blijft dalen en trekt voor een deel de rest mee, daarnaast is het ook niet zo dat alles nu naar small/mid cap gaat. De meesten houden ws. gewoon hun winst opzij om op een lager punt terug mee te doen? Ik ben nu eens naar de obligaties aan het kijken en er is een 'fallen angel bond' die op 5 jaar het hoogst van allemaal scoort en ook op kortere termijn nog goed scoort. Er is ook geen dip op 11/7 zoals bij de meeste aandelen.

Al bij al toont die grafiek dus een duurzame groei (2022 was overal slecht):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km9ZhBcyPx8q8CXOSQIUkh9pS_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qoq01MVvEvOtOOV3J9tpYWj3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZTDC9uRTuQ75mOYoynR65v7gV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsuYYCGW51jUSWdFlzjOjW8P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyVpOX1aOChFNJxsUmmknqLBUwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WU7dw1CMqZlqLHNPL9kGjT3Y.png?f=fotoalbum_large

Voor wie het niet kent:
Een 'fallen angel bond' is een obligatie die oorspronkelijk als een investeringswaardige obligatie werd uitgegeven (met een hoge kredietwaardigheid), maar die sindsdien is afgewaardeerd naar de status van 'junk bond' door een of meer kredietbeoordelingsbureaus zoals Moody's, Standard & Poor's of Fitch. Deze downgrade gebeurt meestal omdat de financiële gezondheid of de vooruitzichten van de uitgever verslechteren.
Of zitten er hier toch addertjes onder het gras? Ik heb er in dit of het vorige topic niets over gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Zr40 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:57:
Zit je bij IBIE, dan verandert er niets. Zit je bij IBCE, dan word je overgezet naar IBIE, dat gaat op dezelfde manier als dat je destijds werd overgezet naar IBCE.
Ja ik zit nu dus bij IBCE. Ik heb voor de zekerheid maar vast een woonplaatsverklaring aangevraagd bij de belastingdienst, maar ik weet niet of dat het juiste formulier is om geen witholding tax over door IBIE uitbetaalde interest te betalen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 16:20

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ik wist wel dat Boeing problemen had met zijn vliegtuigen, deuren die eraf vallen, crashes etc. maar nu blijkt dat ze 58 miljard aan schuld hebben staat het bedrijf zelf ook op losse schroeven. :X

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

Soullie

Planeshift

de USA laat die echt niet failliet gaan, strategisch belang e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door Soullie op 31-07-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Soullie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:27:
de USA laat die echt niet failliet gaan, strategisch belang e.d.
Nu is het wel iets dat tegen het kapitalisme ingaat, maar het redden van het bedrijf (of onderdelen daarvan) door nationalisatie is natuurlijk wel een optie - afhankelijk van waar de schulden zich bevinden kan je die overnemen of je schrijft de schuld aan buitenlandse houders af. Of ze tuigen weer een bailout fund op.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:56

Jebus4life

BE User

keuringsdienst schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:52:
Ik wist wel dat Boeing problemen had met zijn vliegtuigen, deuren die eraf vallen, crashes etc. maar nu blijkt dat ze 58 miljard aan schuld hebben staat het bedrijf zelf ook op losse schroeven. :X
De VS laat Boeing niet failliet gaan.
Eenderzijds is het een prestigebedrijf voor Amerikaanse technologie. Het is bovendien een enorme werkgever in dan nog eens een strategisch sector (naast hun vliegtuigen heeft Boeing een zeer belangrijke tak voor de Amerikaanse defensie en ruimtevaart).

Dat betekent trouwens niet dat je de aandelen maar moet kopen, want als kleine aandeelhouder ben je eraan als het foutloopt

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Jebus4life schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:25:
[...]
De VS laat Boeing niet failliet gaan.
Eenderzijds is het een prestigebedrijf voor Amerikaanse technologie. Het is bovendien een enorme werkgever in dan nog eens een strategisch sector (naast hun vliegtuigen heeft Boeing een zeer belangrijke tak voor de Amerikaanse defensie en ruimtevaart).

Dat betekent trouwens niet dat je de aandelen maar moet kopen, want als kleine aandeelhouder ben je eraan als het foutloopt
Juist de ruimtevaart loopt ook spaak met continu problemen.
Techniek uit de jaren 70 krijgen ze niet eens onder controle.

Dat ze failliet zouden gaan is onwaarschijnlijk maar er moet wel flink de bezem doorheen.
Een schuldenlast van 58 miljard en blunder op blunder is natuurlijk niet houdbaar.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

keuringsdienst schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Juist de ruimtevaart loopt ook spaak met continu problemen.
Techniek uit de jaren 70 krijgen ze niet eens onder controle.

Dat ze failliet zouden gaan is onwaarschijnlijk maar er moet wel flink de bezem doorheen.
Een schuldenlast van 58 miljard en blunder op blunder is natuurlijk niet houdbaar.
Voor een normaal bedrijf zou het niet houdbaar zijn nee. Maar Boeing pruttelt gewoon vrolijk verder. Ook de vliegtuigentak. Ondersteund door de "America First" onzin bij vliegtuigmaatschappijen en consumenten die daar heel erg op geilen. Ik zie ze nooit failliet gaan. Zelfs genationaliseerd gaan ze niet worden, dat is helemaal anti-Amerikaans. Dan een ouderwetse bail-out zonder voorwaarden, dat past meer in hun straatje.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Er bestaat ook nog zoiets als management en cultuur en die zijn daar overduidelijk niet meer houdbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:16:
Big Tech blijft dalen en trekt voor een deel de rest mee, daarnaast is het ook niet zo dat alles nu naar small/mid cap gaat. De meesten houden ws. gewoon hun winst opzij om op een lager punt terug mee te doen? Ik ben nu eens naar de obligaties aan het kijken en er is een 'fallen angel bond' die op 5 jaar het hoogst van allemaal scoort en ook op kortere termijn nog goed scoort. Er is ook geen dip op 11/7 zoals bij de meeste aandelen.

Al bij al toont die grafiek dus een duurzame groei (2022 was overal slecht):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor wie het niet kent:

[...]

Of zitten er hier toch addertjes onder het gras? Ik heb er in dit of het vorige topic niets over gevonden.
Tenzij je jaren werkervaring hebt bij een partij als Ares, Apollo of Oaktree zou ik afraden om individuele obligaties als particulier te kopen.
Anders dan bij aandelen die meestal homogeen aan elkaar zijn (ook niet altijd; stemrechten, etc), zijn obligaties veel meer heterogeen. Daarom zit er vaak een boekwerk van een prospectus aanvast. Sommige zijn callable door de issuer, dan zijn er conversies, rate-resets/adjustments, kan er meer senior debt komen en zo kan je nog wel een eind doorgaan. Helemaal wanneer je in de junkbak gaat grabbelen als leek.

Dan kan je beter een gespecialliseerd fonds kopen in dit veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flyguy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Tenzij je jaren werkervaring hebt bij een partij als Ares, Apollo of Oaktree zou ik afraden om individuele obligaties als particulier te kopen.
Anders dan bij aandelen die meestal homogeen aan elkaar zijn (ook niet altijd; stemrechten, etc), zijn obligaties veel meer heterogeen. Daarom zit er vaak een boekwerk van een prospectus aanvast. Sommige zijn callable door de issuer, dan zijn er conversies, rate-resets/adjustments, kan er meer senior debt komen en zo kan je nog wel een eind doorgaan. Helemaal wanneer je in de junkbak gaat grabbelen als leek.

Dan kan je beter een gespecialliseerd fonds kopen in dit veld.
Je hebt het over individuele obligaties, maar ik heb het over ETF's, of bedoel je iets anders? Deze ziet er ook goed uit (geen junk): https://www.ishares.com/n...eld-corp-bond-ucits-etf#/

Enkel jammer van de 30% taks op de winst in België: https://curvo.eu/nl/artikel/reynders-taks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:30
Het is high-yield omdat de credit rating van de bedrijven die de betreffende bonds uitgeven BB, B (en soms zelfs C) is. Dat is vrij laag en als er een marketschok is en de credit rating een notch naar beneden wordt gehaald zit je meteen in junk territory. Dat is het risico dat je met dit soort bonds neemt.

De returns zijn dan ook meer equity like en dus niet conform traditionele bonds die een hogere kredietwaardigheid hebben. Dat gezegd hebbende was het rendement op dit soort ETFs vorig jaar c. 6% (na kosten) dus dat is zeker niet slecht. En qua seniority zit je nog altijd voor de aandeelhouders (maar achter meer senior lenders) indien er iets misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sineplex schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:02:
Het is high-yield omdat de credit rating van de bedrijven die de betreffende bonds uitgeven BB, B (en soms zelfs C) is. Dat is vrij laag en als er een marketschok is en de credit rating een notch naar beneden wordt gehaald zit je meteen in junk territory. Dat is het risico dat je met dit soort bonds neemt.

De returns zijn dan ook meer equity like en dus niet conform traditionele bonds die een hogere kredietwaardigheid hebben. Dat gezegd hebbende was het rendement op dit soort ETFs vorig jaar c. 6% (na kosten) dus dat is zeker niet slecht. En qua seniority zit je nog altijd voor de aandeelhouders (maar achter meer senior lenders) indien er iets misgaat.
Ok, het rendement is idd goed, veel beter dan bij de ETF's die hier aanbevolen worden (de grafieken staan ergens halfweg): https://curvo.eu/nl/artikel/beste-obligatie-etf-belgie

Het lijkt geen goede tijd voor obligaties te zijn, ik heb er geen rendabele met hoge rating gevonden.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Ok, het rendement is idd goed, veel beter dan bij de ETF's die hier aanbevolen worden (de grafieken staan ergens halfweg): https://curvo.eu/nl/artikel/beste-obligatie-etf-belgie

Het lijkt geen goede tijd voor obligaties te zijn, ik heb er geen rendabele met hoge rating gevonden.
Ik vraag me altijd af of die prognoses zijn gebaseerd op het verleden of ook daadwerkelijk forward-looking zijn. Om nou de laatste 10-15 jaar met lage rentepercentages als representatief te beschouwen....

Die high-yield bond ETFs hebben doorgaans allemaal c. 60%-67% BB rated bonds, en dan nog eens 20-30% B en de rest zit daar boven of zelfs iets onder (C).

Wil je een betere credit rating dan kom je uit op een lagere yield, wat natuurlijk inherent is aan een lager risico. Het enige alternatief is dan een private credit fonds (dus fondsen gemanaged door Oaktree, Apollo etc.) maar daar hebben jij en ik dikwijls geen toegang tot omdat we geen professionele investeerders zijn plus de fees liggen ook een flink stuk hoger. Die fondsen gaan wel meer en meer toegankelijk worden in de komende jaren, maar daar hebben we nu geen profijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Intussen nog wat verder rondneuzen, nu bij grondstoffen aanbeland, deze ziet er interessant uit:
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF (ticker: SXRS)

De iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF volgt de Bloomberg Commodity USD Total Return index, die een brede en gediversifieerde blootstelling biedt aan grondstoffen, waaronder energie, edelmetalen, industriële metalen, landbouw en vee. De index is gebaseerd op futurescontracten op grondstoffen, die worden gewogen op basis van hun liquiditeit, productie en economisch belang. De index wordt jaarlijks geherbalanceerd om de concentratierisico’s te verminderen.

De iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF is de grootste ETF die deze index volgt, met een beheerd vermogen van bijna 3 miljard euro. De ETF heeft een totale kostenratio (TER) van 0,19% per jaar. De ETF keert geen dividenden uit, maar herbelegt ze in de ETF. De ETF is synthetisch gerepliceerd, wat betekent dat hij de prestaties van de index nabootst met behulp van een swap. De ETF is genoteerd in verschillende valuta’s, waaronder euro, dollar en pond.

De iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF kan een interessante optie zijn voor beleggers die willen profiteren van de stijging van de grondstofprijzen, die wordt ondersteund door de economische groei, de inflatie, de schaarste en de innovatie. De ETF biedt een brede en gediversifieerde blootstelling aan de grondstoffenmarkt, met een lage kostenratio en een hoge liquiditeit. De ETF kan echter ook blootgesteld zijn aan de schommelingen in de grondstofprijzen, de wisselkoersen, de rolkosten en de geopolitieke risico’s. Bovendien kan de synthetische replicatie leiden tot een tegenpartijrisico, hoewel dit wordt beperkt door het gebruik van onderpand.

De iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt, dankzij de stijging van de grondstofprijzen en de diversificatievoordelen. De ETF heeft in 2023 een rendement behaald van 33,67%, vergeleken met 33,88% voor de index. In de afgelopen vijf jaar heeft de ETF een jaarlijks rendement behaald van 10,77%, vergeleken met 11,01% voor de index.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVArGLoKiOtp9jDBnAhluSVKabo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIuZSCr2wqSHpZP1DgffJJ0C.png?f=fotoalbum_large

Dat sluit aan bij een ander topic waarin ik mijn bezorgdheid uit over de economische groei die op termijn misschien beperkt zou kunnen worden door oa. een gebrek aan (goedkope) grondstoffen.
Kan de wereldeconomie blijven groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:23:
Intussen nog wat verder rondneuzen, nu bij grondstoffen aanbeland, deze ziet er interessant uit:

[...]

[Afbeelding]

Dat sluit aan bij een ander topic waarin ik mijn bezorgdheid uit over de economische groei die op termijn misschien beperkt zou kunnen worden door oa. een gebrek aan (goedkope) grondstoffen.
Kan de wereldeconomie blijven groeien?
Als je het zo zeker weet dat de groei beperkt wordt, moet je vol gas short gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Als je het zo zeker weet dat de groei beperkt wordt, moet je vol gas short gaan.
Nee, omdat de druk op grondstoffen toeneemt denk ik dat de prijzen ervoor ook enkel zullen toenemen. Ik geloof ook niet dat alles meteen in elkaar kan klappen, wel stagneren en ook in die periode zullen er nieuwe kansen/markten ontstaan of verschuivingen plaatsvinden.

Weer een artikel:

Barst de AI-bubbel? ‘Beleggers beginnen hoogtevrees te krijgen’

Maar de conclusie:
“Bubbels impliceren irrationeel gedrag en dat zien we niet bij de grote techbedrijven en bij uitbreiding de bredere techsector.”
En de banken zijn zoals gewoonlijk optimistisch:
Prima omstandigheden voor beleggers

Een prima economische groei, een dalende inflatietrend en het zicht op renteverlagingen door de Fed vormen prima omstandigheden voor beleggers. Voorsorterend op een renteverlaging daalden de rentes op Amerikaanse staatsobligaties over een brede linie. De tweejaarsrente zakte 10 basispunten naar 4,26%, de tienjaarsrente daalde 11 basispunten naar 4,03%, het laagste niveau sinds begin februari. Fraaie koerswinsten dus voor obligatiebeleggers, maar ook aandelenbeleggers hadden een goede dag. De S&P 500-index sloot, onder aanvoering van IT-aandelen (+4%), 1,6% hoger. De beursgraadmeter wist in juli (+1,1%) voor de achtste keer in de afgelopen negen maanden hoger te sluiten. De Nasdaq-index steeg gisteren met 2,6% en de Dow Joes-index pluste 0,2%. De smallcap-index Russell 2000 steeg met 0,5%, net als de gelijk-gewogen S&P 500-index (waarin alle aandelen hetzelfde gewicht hebben). Een breed gedragen rally op Wall Street dus, en we verwachten dat deze nog wel even doorzet. We houden daarom vast aan onze voorkeur voor aandelen boven obligaties in onze beleggingsstrategieën.
Jammer genoeg zie ik dat (nog) niet terug, van de 9 ETF's die ik sinds begin juli heb staan er nog 7 in het rood, ook global small en mid cap. Enkel goud en hernieuwbare energie staan +1%.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

Duinkonijn

Huh?

Ik ben ook uit de rode cijfers op het totaal

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

En de banken zijn zoals gewoonlijk optimistisch:

[...]
Jammer genoeg zie ik dat (nog) niet terug, van de 9 ETF's die ik sinds begin juli heb staan er nog 7 in het rood, ook global small en mid cap. Enkel goud en hernieuwbare energie staan +1%.
de tekst die je linkt is natuurlijk al oud nieuws en toont maar weer eens aan hoe irrationeel de beurs wel niet is. Een dagje later (gister) werd er een rapport betreffende economische groei gepubliceerd waar een grote terugval is te zien met alle paniek tot gevolg (blijkbaar). De winst van de vorige dag helemaal weg gevaagd. Vandaag "bang" afwachten op het jobrapport.

ps: ik zet bang tss quotes omdat de meesten onder ons beleggen voor de lange termijn en bij regelmatige inzet deze schommelingen minder van belang zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de nabeurs ging Intel naar de 23 dollar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zANXvMzJW893tCLcpBoLoSiY5GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nko9RRjdgBHnG9ILyEZqfqXe.jpg?f=user_large
  • Second-quarter revenue of $12.8 billion, down 1% year over year (YoY).
  • Second-quarter GAAP earnings (loss) per share (EPS) attributable to Intel was $(0.38); non-GAAP EPS attributable to Intel was $0.02.
  • Forecasting third-quarter 2024 revenue of $12.5 billion to $13.5 billion; expecting third-quarter GAAP EPS attributable to Intel of $(0.24); non-GAAP EPS attributable to Intel of $(0.03).
  • Implementing comprehensive reduction in spending, including a more than 15% headcount reduction, to resize and refocus.
  • Suspending dividend starting in the fourth quarter of 2024. The company reiterates its long-term commitment to a competitive dividend as cash flows improve to sustainably higher levels.
https://www.intc.com/news...er-2024-financial-results
Q2 omzet is een procent lager dan een jaar geleden.

Verlies draaien, volgende earnings ook negatieve EPS verwacht. Meer dan 15% personeel ontslaan.

Nu nog dividend en volgend kwartaal stoppen ze met het dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

de tekst die je linkt is natuurlijk al oud nieuws en toont maar weer eens aan hoe irrationeel de beurs wel niet is. Een dagje later (gister) werd er een rapport betreffende economische groei gepubliceerd waar een grote terugval is te zien met alle paniek tot gevolg (blijkbaar). De winst van de vorige dag helemaal weg gevaagd. Vandaag "bang" afwachten op het jobrapport.

ps: ik zet bang tss quotes omdat de meesten onder ons beleggen voor de lange termijn en bij regelmatige inzet deze schommelingen minder van belang zijn
Inderdaad, maar vanmorgen stond dit artikel groot op de frontpage, waardoor nog meer beleggers wakkergeschud worden en misschien hun winst zullen pakken, waardoor de waarde weer daalt en zelfs de meer rustige beleggers zich wat zorgen beginnen maken, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Was jij niet een week geleden aan het praten over hoe je stopte met nieuws volgen? ;)
Iets met stress om een 3% daling.

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 02-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Niet handig, want de volatiliteit door de Amerikaanse verkiezingen zal niet afnemen in de komende periode ;-). Wel interessant nu dat de recente earnings toch enigszins tegenvallen en de pricing gekte iets afneemt. Alhoewel dit niet danig bijzonder is in zekere zin, als je de geluiden bij diverse bedrijven al opving. Manufacturing zat vorig jaar al in een zware slump en hoewel er iets van een rebound effect heeft plaatsgevonden is het zeker geen full recovery. Asset managers en banken hebben ook veel van hun werknemers 4 of zelfs 5 dagen terug naar kantoor geroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 09:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sineplex schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:12:
Niet handig, want de volatiliteit door de Amerikaanse verkiezingen zal niet afnemen in de komende periode ;-). Wel interessant nu dat de recente earnings toch enigszins tegenvallen en de pricing gekte iets afneemt. Alhoewel dit niet danig bijzonder is in zekere zin, als je de geluiden bij diverse bedrijven al opving. Manufacturing zat vorig jaar al in een zware slump en hoewel er iets van een rebound effect heeft plaatsgevonden is het zeker geen full recovery. Asset managers en banken hebben ook veel van hun werknemers 4 of zelfs 5 dagen terug naar kantoor geroepen.
Dat terugroepen is omdat ze a. meer controle op hun medewerkers willen en b. omdat het vastgoed anders helemaal niets meer waard is.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:07:
Was jij niet een week geleden aan het praten over hoe je stopte met nieuws volgen? ;)
Iets met stress om een 3% daling.
Gelukkig ben ik het blijven volgen want een ETF ging -15% (sinds aankoop) en die heb ik weer verkocht. Te veel focus op tech, terwijl dat ook al oververtegenwoordigd is in andere ETF's omdat ze de grootste zijn. Tech is zo groot dat het alles naar beneden trekt. Maar ik weet het: op het verkeerde moment ingestapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Gelukkig ben ik het blijven volgen want een ETF ging -15% (sinds aankoop) en die heb ik weer verkocht. Te veel focus op tech, terwijl dat ook al oververtegenwoordigd is in andere ETF's omdat ze de grootste zijn. Tech is zo groot dat het alles naar beneden trekt. Maar ik weet het: op het verkeerde moment ingestapt...
Tech wordt op een hoop gegooid, Netflix, Tesla, Nvidia en Microsoft vallen allemaal onder tech maar zijn totaal andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrooV schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Tech wordt op een hoop gegooid, Netflix, Tesla, Nvidia en Microsoft vallen allemaal onder tech maar zijn totaal andere bedrijven.
Inderdaad, maar toch lijden ze allemaal onder een negatief sentiment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K93WS_FRjKCnFbjP8FC4RGNWHL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aIYkLjnDoR8tKvlBkjGz9xhD.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik begon 6 jaar geleden met een rendement van -7 %, en had 2 jaar geleden een rendement van -14%. Toch is het totaal plaatje nog steeds meer winst dan ik ooit op een spaarrekening zou hebben, zelfs met de daling van de afgelopen weken.

Ik zou je horizon gaan verleggen naar een jaar of 10 en je niet te veel druk maken in de tussentijd... En dat dan doen zoals ze het doen hier: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

[ Voor 13% gewijzigd door majoh op 02-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je bent nu een maand bezig. Ik denk dat je een beetje rustig aan moet doen en misschien zelfs moet kijken of dit echt wat voor je is.

De aloude buy high sell low strategie is in ieder geval niet de meest efficiente manier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Inderdaad, maar toch lijden ze allemaal onder een negatief sentiment:

[Afbeelding]
Nou ja negatief sentiment, bedoel je niet een gezonde correctie na een extreme stijging? :+ Dit is meer stijging YTD dan ze in 10 jaar deden tussen 2003 en 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
[...]

De meeste simpele tip is, koop gewoon een combinatie van indexfondsen (of alleen VWRL), kijk anders even hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Dan hoef je nergens naar te kijken en gewoon buy & hold te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majoh schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:
Ik begon 6 jaar geleden met een rendement van -7 %, en had 2 jaar geleden een rendement van -14%. Toch is het totaal plaatje nog steeds meer winst dan ik ooit op een spaarrekening zou hebben, zelfs met de daling van de afgelopen weken.

Ik zou je horizon gaan verleggen naar een jaar of 10 en je niet te veel druk maken in de tussentijd...
Inderdaad, daarvan ben ik me bewust, ik ga op het einde van het jaar en volgend jaar nog eens 10000 inleggen om het risico te spreiden in de tijd. Mijn horizon is sowieso 15-20 jaar.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Je bent nu een maand bezig. Ik denk dat je een beetje rustig aan moet doen en misschien zelfs moet kijken of dit echt wat voor je is.

De aloude buy high sell low strategie is in ieder geval niet de meest efficiente manier
Op de site van Bolero (mijn broker) staat dat je best verkoopt bij -8 tot -10 procent, om het verlies te beperken. Ik heb gewacht tot -15%, maar het is altijd een gok: als je het laat staan kan het verder dalen (wat gebeurd is), als je het verkoopt kan het de dag erna weer stijgen. Het enige aandachtspunt is dan nog de transactiekost: best niet te vaak kopen en verkopen.
Santee schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

De meeste simpele tip is, koop gewoon een combinatie van indexfondsen (of alleen VWRL), kijk anders even hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Dan hoef je nergens naar te kijken en gewoon buy & hold te doen.
Ik denk dat ik nu tamelijk goed gespreid zit (ongeveer 2000 euro elk). Met de verkoop van Amundi Semiconductor heb ik goud bijgekocht, dat is zowat het enige wat het nu goed doet. Al moet je ook telkens opletten dat je niet achter de feiten aanloopt. Maar ik ben nog aan het leren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXakJGVbrLSX7bMqWhjU3G4TG98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Z0uoBwQ41IruncWdlHz8vkb.png?f=fotoalbum_large

Obligaties en andere grondstoffen dan goud doen het nu niet goed, al geldt wel: wat nu (historisch) laag staat kan enkel nog stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:22

Secsytime

Automagisch

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Inderdaad, daarvan ben ik me bewust, ik ga op het einde van het jaar en volgend jaar nog eens 10000 inleggen om het risico te spreiden in de tijd. Mijn horizon is sowieso 15-20 jaar.

[...]
Op de site van Bolero (mijn broker) staat dat je best verkoopt bij -8 tot -10 procent, om het verlies te beperken. Ik heb gewacht tot -15%, maar het is altijd een gok: als je het laat staan kan het verder dalen (wat gebeurd is), als je het verkoopt kan het de dag erna weer stijgen. Het enige aandachtspunt is dan nog de transactiekost: best niet te vaak kopen en verkopen.

[...]

Ik denk dat ik nu tamelijk goed gespreid zit (ongeveer 2000 euro elk). Met de verkoop van Amundi Semiconductor heb ik goud bijgekocht, dat is zowat het enige wat het nu goed doet. Al moet je ook telkens opletten dat je niet achter de feiten aanloopt. Maar ik ben nog aan het leren :)

[Afbeelding]

Obligaties en andere grondstoffen dan goud doen het nu niet goed, al geldt wel: wat nu (historisch) laag staat kan enkel nog stijgen.
Je bent behoorlijk wat geld aan het vergokken ofniet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Secsytime schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Nee, niemand kan een piek voorspellen, dus ik heb gewoon pech gehad met het instapmoment. Daarnaast bestaat er eigenlijk geen slecht instapmoment als je op lange termijn belegt:
https://www.finner.nl/bel...n-of-wachten-met-beleggen
https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

En verlies beperken omdat een ETF >15% daalt vind ik niet gokken, net als de spreiding die ik hanteer is redelijk conservatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Buy and Hold werkt ook best goed :)

Hoe minder ik koop / verkoop ben gaan doen, hoe beter het gaat.

Edit: ik ben trouwens extreem onderwogen in tech. Ben nu toch stiekem aan het kijken naar een BESI of ASML, maar ik laat het toch even uitrazen denk ik.

[ Voor 91% gewijzigd door Soullie op 02-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
[...]

dat soort mensen moeten er ook zijn, waar komt anders mijn rendement vandaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Waarom doe je niet gewoon alles in MSCI world en dan een jaar niet kijken? Dat is minder stress, het kost je vrijwel geen tijd, en zeeeeer waarschijnlijk een beter resultaat. Geloof mij, "beursnieuws" bijhouden is echt totaal onnuttig om geld te verdienen / goede beslissingen te maken. Je kunt het lezen omdat je het interessant vindt, maar ik zou echt verre blijven van het te gebruiken om je handel op te baseren. Ik zou, als ik jouw was, voor nu ook dit topic mijden en het passief beleggen topic gaan volgen. Is heel saai, maar dat is de bedoeling ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

SPY, ES (S&P 500 futures) zijn al een procent in 't rood in de voorbeurs en NQ (Nasdaq 100 futures) 1,6% in 't rood.

Goed voor mijn SPX puts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Nee, niemand kan een piek voorspellen, dus ik heb gewoon pech gehad met het instapmoment. Daarnaast bestaat er eigenlijk geen slecht instapmoment als je op lange termijn belegt:

En verlies beperken omdat een ETF >15% daalt vind ik niet gokken, net als de spreiding die ik hanteer is redelijk conservatief.
En wat als die de dag daarna weer +5% gaat en verder stijgt? Ik probeerde dit ook destijds in de corona dip omdat ik verwachtte dat het een dead cat rebounce was, verkocht VWRL ergens in de €60 om daarna 'goedkoper terug te kopen', harde les :+

En je laat een spreiding zien met allemaal ETFs met overlap e.d., maar waarom niet gewoon 1, 2 of 3 ETFs met lage kosten? Lopende kosten lager, je loopt nooit achter de feiten aan omdat je gewoon passief belegt. Maar goed, ik snap goed dat je het leuk vindt om in wat losse dingen te beleggen, als je maar weet dat de meeste mensen de markt niet verslaan op die manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:40

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Soullie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:10:
Buy and Hold werkt ook best goed :)

Hoe minder ik koop / verkoop ben gaan doen, hoe beter het gaat.

Edit: ik ben trouwens extreem onderwogen in tech. Ben nu toch stiekem aan het kijken naar een BESI of ASML, maar ik laat het toch even uitrazen denk ik.
Ik zit nu zo'n jaar of 7 op de beurs, heb alles wel een beetje geprobeerd en "buy & hold" heeft mij het meeste geld opgeleverd. Je moet wel geduldig zijn en je emotie in bedwang kunnen houden, dat is waarbij 90% van de mensen het misgaat.

De afgelopen 7 jaar heb ik gemiddeld 20-25% positieve koersstijging over mijn portfolio per jaar.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toch wel, je doet alles waarvoor gewaarschuwd wordt om het niet te doen.
Uiteindelijk blijf je met minder achter.

Maar goed, de meeste beginners moeten eerst een paar keer op hun bek gaan voor ze het geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErnstH schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:12:
Waarom doe je niet gewoon alles in MSCI world en dan een jaar niet kijken? Dat is minder stress, het kost je vrijwel geen tijd, en zeeeeer waarschijnlijk een beter resultaat. Geloof mij, "beursnieuws" bijhouden is echt totaal onnuttig om geld te verdienen / goede beslissingen te maken. Je kunt het lezen omdat je het interessant vindt, maar ik zou echt verre blijven van het te gebruiken om je handel op te baseren. Ik zou, als ik jouw was, voor nu ook dit topic mijden en het passief beleggen topic gaan volgen. Is heel saai, maar dat is de bedoeling ook.
MSCI World heb ik maar dat is enkel large cap, nu heb ik ook global small en global mid + emerging (large) + topics die ik belangrijk vind (hernieuwbare energie en defensie) en goud als bonus die nu als enige stijgt. Maar goed, ik zei het al: als het me op termijn verveelt zal ik misschien ook gewoon eindigen met MSCI All World of zo :)
Slonzo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

[...]

Toch wel, je doet alles waarvoor gewaarschuwd wordt om het niet te doen.
Uiteindelijk blijf je met minder achter.

Maar goed, de meeste beginners moeten eerst een paar keer op hun bek gaan voor ze het geloven.
Wie heeft waarvoor gewaarschuwd om niet te doen? En laten we het vriendelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 14:16

Ves

A gadget addicted Bounty

rapture schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:00:

[Afbeelding]

[...]

Verlies draaien, volgende earnings ook negatieve EPS verwacht. Meer dan 15% personeel ontslaan.

Kijken of het aandeel van AMD hier een voordeel van krijgt

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Ik denk dat @Slonzo een gezonde reality check doet. Je komt chaotisch over en statisch gezien ga je de markt niet verslaan. Flauw he.
Over statistiek gesproken, ooit al eens gehoord van factor based investing? Als je zo nodig toch wat actiever wilt zijn kun je daar eens naar kijken. @Pistachenootje kan je daar ook het eea van vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
rapture schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:00:

[Afbeelding]

[...]

Ik had Intel al een tijdje in de gaten gehouden, maar ondanks dat AI, zie nergens dat er ook maar enige groei zit in de omzet en dat was al voor deze cijfers.

Trouwens, het is wederom weer een bloedige dag in mijn portefeuille. Zit nu wel erg te overwegen om wat bij te kopen.maar vind het nog net iets te vroeg daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

aljooge schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

Ik had Intel al een tijdje in de gaten gehouden, maar ondanks dat AI, zie nergens dat er ook maar enige groei zit in de omzet en dat was al voor deze cijfers.

Trouwens, het is wederom weer een bloedige dag in mijn portefeuille. Zit nu wel erg te overwegen om wat bij te kopen.maar vind het nog net iets te vroeg daarvoor.
Voor hun producten hoeft je het niet te doen. Ze hebben zoveel boten gemist dat niemand meer daarin gelooft.

Dan gaat het over de speculatie op de fabs en een chip foundry worden. Gefinancierd door de Amerikaanse overheid. Als China een gokje waagt op Taiwan, dan worden de fabs in de VS veel belangrijker.
Ves schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

+1% in de voorbeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

aljooge schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

Ik ook, en nu valt ook nog dividend weg dus denk dat hij ook uit veel dividend etfs gegooid wordt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Laat alles maar een procent of 10 zakken, genoeg kwaliteit die ik graag tegen wat korting (bij)koop *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 02-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Zo komt het op mij over.

Wat is je strategie precies, want voor mij is het echt all over the place?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:31:
Ik denk dat @Slonzo een gezonde reality check doet. Je komt chaotisch over en statisch gezien ga je de markt niet verslaan. Flauw he.
Over statistiek gesproken, ooit al eens gehoord van factor based investing? Als je zo nodig toch wat actiever wilt zijn kun je daar eens naar kijken. @Pistachenootje kan je daar ook het eea van vertellen.
Iemand die begin juli ingestapt is zal de markt de komende maanden inderdaad niet snel verslaan ;)

Maar als je een reality check wilt:
  • Denk niet ‘kortetermijn’: beleg steeds met een lange termijn voor ogen
  • - check: ik denk aan 15-20 jaar
  • Steek niet al uw geld in 1 aandeel: Beperk u als startende belegger daarom tot een tiental welgekozen en gespreide aandelen
  • - check: ik heb 9 ETF's, wat voor nog meer spreiding zorgt dan individuele aandelen
  • Koop geen kat in een zak
  • - check: ik heb ETF's gespreid over sectoren, continenten en cap's (small/mid/large), waarvan 8 gebaseerd op de reële economie en eentje met goud, mag het? Geen crypto of andere gebakken lucht.
  • Zet niet al uw geld in op de beurs: Als u op de beurs belegt, doet u dat niet met al uw spaarcenten, maar met een bepaald bedrag dat u kunt “missen” of niet op korte termijn nodig hebt.
  • - check: er staat nog geen derde van mijn geld op de beurs (nog 45000 op de spaarrekening)
  • Wees niet te zelfzeker: Bepalen wat het juiste moment is om aandelen te kopen, is geen exacte wetenschap: u koopt altijd iets te vroeg of iets te laat, tenzij u een kristallen bol heeft.
  • - check: wie wist dat er half juli een grote correctie ging plaatsvinden?
  • Laat de verliezen niet oplopen: Beperk het verlies en verkoop het aandeel als de koers 8 tot 10% onder initiële koers daalt.
  • check: ETF verkocht bij -15%
Wat is nu eigenlijk je punt?
Jebus4life schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:05:
Laat alles maar een procent of 10 zakken, genoeg kwaliteit die ik graag tegen wat korting (bij)koop *O*
Ik had sowieso een te grote focus op tech, dat is nu gecorrigeerd met de verkoop van de CHIP ETF, dat nu in het stijgende goud zit. Voor wat het waard is:
Dus we kopen na de zomer best meer obligaties, die meer opbrengen bij een hogere rente, en minder aandelen?

“Op dit moment zou ik nog voor aandelen gaan, al zijn de twee natuurlijk met elkaar gecorreleerd. Normaal is zo’n correlatie negatief, wat betekent dat wanneer de rente op lange termijn daalt aandelen stijgen en obligaties dalen – en omgekeerd natuurlijk. Vandaag is die correlatie echter positief: op het moment dat de rente zakt doen de aandelen het goed, maar de obligaties ook. Vandaar dat we in het licht van de diversificatie van de portefeuille ook alternatieven aanraden, en dan kom je al snel bij goud en grondstoffen uit.”

Toen ik u in januari voor het laatst sprak, zei u dat er met goud winst te behalen viel. Is die winst er gekomen?

“We stonden toen op 1.800 dollar per ounce en nu op meer dan 2.400, de hoogste prijs ooit. Ik denk dat dat over een paar jaar makkelijk 4.000 dollar kan zijn. Goud houdt niet van stijgende rentes omdat goud op zich niets opbrengt. Je krijgt er geen interest op. Stel dat je 5 procent krijgt op een spaarrekening, dan moet je goud al 5 procent in waarde stijgen om het gelijke tred te laten houden met de spaarrente. Velen geloofden daar met de recente hoge rentes niet in, en dus stapten ze uit het goud.”

Maar waarom steeg de goudprijs dan toch nog?

“Wie heeft er wél massaal goud gekocht: de centrale banken, met China op kop. En daar is ook een goede reden voor. Iedereen heeft gezien wat er met Rusland is gebeurd. Het land valt Oekraïne binnen, krijgt geen toegang meer tot dollars en ziet hoe zijn tegoeden, die trouwens voor het grootste deel in België zitten, bevroren worden. Wat zeggen veel andere landen dan, die niet altijd de beste maatjes zijn met het Westen? ‘Wij hoeven geen Amerikaans overheidspapier (staatsobligaties et cetera, red.) meer, want die Amerikanen zijn niet te vertrouwen. Als het hen niet zint, ben je je geld kwijt. Geef ons dus maar goud.’”
Secsytime schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Zo komt het op mij over.

Wat is je strategie precies, want voor mij is het echt all over the place?
Strategie? Lange termijn, grote spreiding en enkele accenten op topics die ik belangrijk vind (defensie en hernieuwbare energie). Maar de experts in dit topic zullen wel weer een stok vinden om de hond mee te slaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:33:
Strategie? Lange termijn, grote spreiding en enkele accenten op topics die ik belangrijk vind (defensie en hernieuwbare energie). Maar de experts in dit topic zullen wel weer een stok vinden om de hond mee te slaan ;)
Die strategie is denk ik iets waar de meesten het mee eens zijn. Zelfs een kleine toevoeging van goud kan helpen om je sharpe ratio wat te verbeteren, en nog belangrijker, je max drawdowns te verlagen. Zeker als je met portfolio leverage werkt zijn dergelijke metrics zowaar nog belangrijker dan absolute returns. Je moet dan wel vertrouwen hebben in het proces dat het op portfolioniveau stabiliserend werkt, en niet eentje gaan verkopen omdat die plotsklaps 15% daalt.

Wat ik echter niet snap is waarom je een dozijn ETF's nodig hebt voor deze spreiding. Je wilt wereldwijde spreiding, een tilt naar small cap value, en goud. Dat vertaalt zich naar 3, misschien 4 ETF's. Ja, misschien mis je een heel kleine niche ergens of zit er een lichte oververtegenwoordiging van een sector of land. Maar kleine niches vertalen zich naar kleine returns die je misschien gemist hebt. Potentiele returns die allicht overschaduwd worden doordat je een wat hogere TER hebt, en de kosten van het telkens in- en verkopen.

Overigens doe je net alsof je de gebeten hond bent als anderen kritisch kijken naar hoe je deze strategie uitvoert. ;)

Aan de andere kant is het wel eens interessant om te zien dat iemand hier het weer eens wat anders aanpakt. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar welke ETF's je in welke percentages hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:51:

[...]
Een 3x leveraged ETF is ook niet echt de (risicoloze of lager risico) instapper die je had moeten hebben. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ves schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Ik hoop het. Vind het wel een beetje apart.
Aandeel daalde, ging weer een stuk omhoog na goede Q2 resultaten om vervolgens weer hard naar beneden te gaan.

AMD heb ik nu een tijdje en blijf daar long in zitten omdat ik wel goede hoop heb, maar blijf de koers ontwikkeling wel apart vinden.

Intel zat ik net als de andere ook een tijd naar te kijken en twijfel nu wel om een beetje te kopen strakjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iemand die begin juli ingestapt is zal de markt de komende maanden inderdaad niet snel verslaan ;)

Maar als je een reality check wilt:
  • Denk niet ‘kortetermijn’: beleg steeds met een lange termijn voor ogen
  • - check: ik denk aan 15-20 jaar
  • Steek niet al uw geld in 1 aandeel: Beperk u als startende belegger daarom tot een tiental welgekozen en gespreide aandelen
  • - check: ik heb 9 ETF's, wat voor nog meer spreiding zorgt dan individuele aandelen
  • Koop geen kat in een zak
  • - check: ik heb ETF's gespreid over sectoren, continenten en cap's (small/mid/large), waarvan 8 gebaseerd op de reële economie en eentje met goud, mag het? Geen crypto of andere gebakken lucht.
  • Zet niet al uw geld in op de beurs: Als u op de beurs belegt, doet u dat niet met al uw spaarcenten, maar met een bepaald bedrag dat u kunt “missen” of niet op korte termijn nodig hebt.
  • - check: er staat nog geen derde van mijn geld op de beurs (nog 45000 op de spaarrekening)
  • Wees niet te zelfzeker: Bepalen wat het juiste moment is om aandelen te kopen, is geen exacte wetenschap: u koopt altijd iets te vroeg of iets te laat, tenzij u een kristallen bol heeft.
  • - check: wie wist dat er half juli een grote correctie ging plaatsvinden?
  • Laat de verliezen niet oplopen: Beperk het verlies en verkoop het aandeel als de koers 8 tot 10% onder initiële koers daalt.
  • check: ETF verkocht bij -15%
Wat is nu eigenlijk je punt?

[...]

Ik had sowieso een te grote focus op tech, dat is nu gecorrigeerd met de verkoop van de CHIP ETF, dat nu in het stijgende goud zit. Voor wat het waard is:

[...]

[...]

Mensen vragen het omdat je telkens zegt dat je een horizon van 15-20 jaar hebt, maar je wel 1 maand nadat je bent begonnen iets verkoopt dat onder je aankoopprijs is gezakt.

En over dat je moet verkopen als iets -8% onder je aankoopprijs staat; geen idee in wiens belang dat is. Klinkt een beetje als een broker die uitlokt op actief traden (goed voor hun portemonee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn SPX puts naar 10k dollar winst helpen is een goed plan om geld voor (bij)kopen op te halen.

En 20% eraf zet mijn SPX Sep 4400P ITM. Dan gaat mijn positie van 1100 dollar per contract naar 10k dollar per contract. IV-verandering niet meegerekend en dat kan de optiepremies nog een eindje omhoog jagen. VIX naar de 40!

En als mijn SPX Dec 4000P ITM gaat, dan is het helemaal feest.
wie wist dat er half juli een grote correctie ging plaatsvinden?
Ik zag de draai in de derivatenhandel aankomen. Na 3 kwartalen short volatiliteit (de VIX naar de 12 helpen) kwam een omslagpunt en we zitten in de derde week aan stijgende long volatiliteit. Nu wilt het grote geld van een omhoog knallende VIX profiteren.

Hoe short je volatiliteit? Massaal opties schrijven om tegen de bid te tikken, market makers zetten de bid, IV en VIX omlaag.

Ze schreven massaal SPX puts en dat kon je zien aan ATM put premie bijna de helft goedkoper dan ATM call premie. De market makers werden met negatieve delta van bergen gekochte puts opgezadeld en moeten dat hedgen met positieve delta zoals long ES futures, de onderliggende aandelen van de index kopen,... en dat dreef de markt na elke daling weer omhoog. Gestegen putpremies lokt nog meer put schrijven uit en dat deed de mensen geloven dat the market is immortal.

Wat doen de handelaren als je belachelijke goedkope puts ziet en de VIX in maximaal in de grond getrapt? Ik begin SPX puts in juni te kopen, 90 dagen looptijd is de september expiratie. Want als de VIX een keertje omhoog spuit, dan springen de verkeerd ingeprijsde puts naar meer in lijn met hoe de calls ingeprijsd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scoobs schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Die strategie is denk ik iets waar de meesten het mee eens zijn. Zelfs een kleine toevoeging van goud kan helpen om je sharpe ratio wat te verbeteren, en nog belangrijker, je max drawdowns te verlagen. Zeker als je met portfolio leverage werkt zijn dergelijke metrics zowaar nog belangrijker dan absolute returns. Je moet dan wel vertrouwen hebben in het proces dat het op portfolioniveau stabiliserend werkt, en niet eentje gaan verkopen omdat die plotsklaps 15% daalt.

Wat ik echter niet snap is waarom je een dozijn ETF's nodig hebt voor deze spreiding. Je wilt wereldwijde spreiding, een tilt naar small cap value, en goud. Dat vertaalt zich naar 3, misschien 4 ETF's. Ja, misschien mis je een heel kleine niche ergens of zit er een lichte oververtegenwoordiging van een sector of land. Maar kleine niches vertalen zich naar kleine returns die je misschien gemist hebt. Potentiele returns die allicht overschaduwd worden doordat je een wat hogere TER hebt, en de kosten van het telkens in- en verkopen.
MSCI World en Emerging is enkel large cap, daarom heb ik ook small/mid cap (globaal) toegevoegd. Het is ook heel US-centric, daarom heb ik met EURO Stoxx 600 wat meer gewicht aan Europa gegeven (geografische spreiding), die doet het nu samen met de 2 'niches' beter dan MSCI World, die nu vooral door Big Tech naar beneden gaat. Er is idd soms overlap, maar het is een manier om accenten te leggen.

Je hebt wel een goed punt ivm kosten, als ik op het einde van het jaar bijleg zal het waarschijnlijk vooral MSCI World zijn. Maar anderzijds, als MSCI (All) World de beste of veiligste optie is, waarom zitten we dan niet allemaal in het 'passief beleggen topic'? :)
Overigens doe je net alsof je de gebeten hond bent als anderen kritisch kijken naar hoe je deze strategie uitvoert. ;)
Dat kwam vooral door de reactie "elke beginner moet enkele keren op zijn bek gaan". Dat mocht wel wat vriendelijker.
Aan de andere kant is het wel eens interessant om te zien dat iemand hier het weer eens wat anders aanpakt. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar welke ETF's je in welke percentages hebt.
Allemaal ongeveer 10%, goud ongeveer 15%.
YakuzA schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Een 3x leveraged ETF is ook niet echt de (risicoloze of lager risico) instapper die je had moeten hebben. :)
Dat klopt :p Ik zag het als een extra'tje om mee te gokken, maar dat werkt uiteraard in beide richtingen :p

Ik ben er nu vanaf omdat in dit topic duidelijk werd dat dat geen ETF voor de lange termijn is.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Mensen vragen het omdat je telkens zegt dat je een horizon van 15-20 jaar hebt, maar je wel 1 maand nadat je bent begonnen iets verkoopt dat onder je aankoopprijs is gezakt.
Mja, beginner + grote correctie :/ Het is toch een feit dat 'Amundi SC' de grootste daling in 10 jaar kent en het daalt enkel omdat heel veel beleggers vinden dat het overgewaardeerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uoyPtEvYOfBkuTg90lKgToJ7Nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tITBadxW0QJibxWdiVcWdMuS.png?f=fotoalbum_large

Voor XAIX ga ik de rit gewoon uitzitten.
En over dat je moet verkopen als iets -8% onder je aankoopprijs staat; geen idee in wiens belang dat is. Klinkt een beetje als een broker die uitlokt op actief traden (goed voor hun portemonee)
Dat komt idd van een broker, maar ik denk aan het spook van de dotcom-bubbel, waarbij mijn ouders toch een som geld verloren hebben en het 14 jaar duurde voor de Nasdaq om te herstellen, dat is ongeveer mijn horizon. Maar goed, door de verkoop heb ik minder Tech-exposure.
rapture schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:51:

[...]

Ik zag de draai in de derivatenhandel aankomen. Na 3 kwartalen short volatiliteit (de VIX naar de 12 helpen) kwam een omslagpunt en we zitten in de derde week aan stijgende long volatiliteit. Nu wilt het grote geld van een omhoog knallende VIX profiteren.

Hoe short je volatiliteit? Massaal opties schreven om tegen de bid te tikken, market makers zetten de bid, IV en VIX omlaag.

Ze schreven massaal SPX puts en dat kon je zien aan ATM put premie bijna de helft goedkoper dan ATM call premie. De market makers werden met negatieve delta van bergen gekochte puts opgezadeld en moeten dat hedgen met positieve delta zoals long ES futures, de onderliggende aandelen van de index kopen,... en dat dreef de markt na elke daling weer omhoog. Gestegen putpremies lokt nog meer put schrijven uit en dat deed de mensen geloven dat the market is immortal.

Wat doen de handelaren als je belachelijke goedkope puts ziet en de VIX in maximaal in de grond getrapt? Ik begin SPX puts in juni te kopen, 90 dagen looptijd is de september expiratie. Want als de VIX een keertje omhoog spuit, dan springen de verkeerd ingeprijsde puts naar meer in lijn met hoe de calls ingeprijsd zijn.
AI-gegeneerde antwoorden zijn hier ongewenst.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2024 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03
Voortaan graag een TR indienen ipv dit in het topic benoemen

[ Voor 80% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Poah, wat een slagveld is het zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Ware het niet dat de oorzaak van de daling (veel) mindere cijfers zijn. Om nu de polonaise te gaan doen wanneer de bedrijfscijfers inzakken snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Wat ben ik blij dat ik weg wilde blijven van de tech stocks en healthcare heb opgezocht de laatste 3 maanden. Maar poeh, dit is een enorme klap.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Secsytime schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:52:
Poah, wat een slagveld is het zeg.
Het gaat hard met mijn SPX puts: al +50% in 't groen. VIX gaat al naar de 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Is het zo extreem dan? Ik sta op -3% ofzo sinds mijn top?

***EDIT***
S&P toch 6% kwijt op enkele dagen idd - NASDAQ procentje of 11 op enkele weken.
aljooge schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Ware het niet dat de oorzaak van de daling (veel) mindere cijfers zijn. Om nu de polonaise te gaan doen wanneer de bedrijfscijfers inzakken snap ik niet.
Lijkt me toch vooral een "redelijke" correctie op heel duur gewaardeerde tech te zijn. Kan nog verder doorzetten de komende weken/maanden natuurlijk. Meer dan genoeg erg kwalitatieve bedrijven die mee naar beneden gaan op het algemene beurssentiment, maar waar er in se niets aan de hand it.

[ Voor 113% gewijzigd door Jebus4life op 02-08-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23

Polycom

Poes van goud

Ebusco is inmiddels ook pennystock geworden. Ben blij dat ik daar nooit ben ingestapt/ingetrapt.

[ Voor 5% gewijzigd door Polycom op 02-08-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jebus4life schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:20:
Is het zo extreem dan? Ik sta op -3% ofzo sinds mijn top?

***EDIT***
S&P toch 6% kwijt op enkele dagen idd - NASDAQ procentje of 11 op enkele weken.
Het gebeurt niet veel dat de winst tegenover de vorige dag zo hard verandert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eujO4l-vvFlhgjQjfouTnf8H1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1FzO8VbAz2UaHN0IKPFgDkmU.jpg?f=user_large

En de screenshot is al gedateerd, nog duizend dollar erbij.

Verkooporder voor een september put op 3x inleg gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 02-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Zo, gaat lekker vandaag. /s

Gezonde correctie, techkoopjes te mooi om waar te zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

[...]

• Laat de verliezen niet oplopen: Beperk het verlies en verkoop het aandeel als de koers 8 tot 10% onder initiële koers daalt. check: ETF verkocht bij -15%
[/list]
Ik vind dit echt vreemd advies. De koers van een aandeel zegt lang niet altijd iets over de onderliggende financials. Goed voorbeeld is de coronacrisis, kocht je vlak daarvoor een bijvoorbeeld een aandeel Shell voor 20 euro dan zag je dat met maar liefst 50(!)% dalen in een maand tijd tot ongeveer 10 euro per aandeel.

Volgens dit advies had je dan moeten verkopen en die 50% verlies moeten pakken. Enig idee wat het aandeel Shell nu waard is? ... bijna 33 euro.

Als je destijds had gekeken naar het bedrijf (is het er nog? Gaat het failliet? Hoe zijn de cijfers) in plaats van op emotie handelen of naar dit soort (met alle respect) vreemde adviezen te luisteren dan had je nu 26% winst gehad ipv 50% verlies.

Zelfde zie je met bv de S&P 500, zwaargewichten in deze index zijn techbedrijven en daar zijn dips van 10-15% in een paar dagen tijd niet ongewoon, net als stijgingen van dezelfde orde overigens.

Mijn S&P500 ETF staat vandaag ook dik 5% (!) lager dan gisteren, echt niet dat ik nu die honderden euro's verlies ga pakken, ik laat het mooi staan en als mijn salaris weer wordt gestort koop ik gewoon weer bij tegen een lagere prijs.
De FED en de ECB doen er alles aan om de economie op gang te houden Ja je geld wordt steeds harder waardeloos door inflatie door geldcreatie maar bedrijven blijven bedrijven en vastgoed blijft vastgoed. Die aandelenmarkt gaat op de lange termijn maar 1 kant op, al was het maar puur door de geldontwaarding.

Don't fight the system.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:46:
Zo, gaat lekker vandaag. /s

Gezonde correctie, techkoopjes te mooi om waar te zijn.
Ik kon het toch niet laten en heb Amazon opgeraapt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Ik vind dit echt vreemd advies. De koers van een aandeel zegt lang niet altijd iets over de onderliggende financials. Goed voorbeeld is de coronacrisis, kocht je vlak daarvoor een bijvoorbeeld een aandeel Shell voor 20 euro dan zag je dat met maar liefst 50(!)% dalen in een maand tijd tot ongeveer 10 euro per aandeel.

Volgens dit advies had je dan moeten verkopen en die 50% verlies moeten pakken. Enig idee wat het aandeel Shell nu waard is? ... bijna 33 euro.

Als je destijds had gekeken naar het bedrijf (is het er nog? Gaat het failliet? Hoe zijn de cijfers) in plaats van op emotie handelen of naar dit soort (met alle respect) vreemde adviezen te luisteren dan had je nu 26% winst gehad ipv 50% verlies.

Zelfde zie je met bv de S&P 500, zwaargewichten in deze index zijn techbedrijven en daar zijn dips van 10-15% in een paar dagen tijd niet ongewoon, net als stijgingen van dezelfde orde overigens.

Mijn S&P500 ETF staat vandaag ook dik 5% (!) lager dan gisteren, echt niet dat ik nu die honderden euro's verlies ga pakken, ik laat het mooi staan en als mijn salaris weer wordt gestort koop ik gewoon weer bij tegen een lagere prijs.
De FED en de ECB doen er alles aan om de economie op gang te houden Ja je geld wordt steeds harder waardeloos door inflatie door geldcreatie maar bedrijven blijven bedrijven en vastgoed blijft vastgoed. Die aandelenmarkt gaat op de lange termijn maar 1 kant op, al was het maar puur door de geldontwaarding.

Don't fight the system.
Er staat 'verkopen bij -10%', niet wachten tot -50%. Zelfs als het snel daalt kan je met een alert of stop loss order snel ingrijpen en vervolgens terug kopen wanneer het enkele weken stijgt. Maar dit advies komt wel van een broker die ook baat heeft bij veel transacties. Gelijk hoe, ik ga voor XAIX (AI & Big data) gewoon de rit uitzitten (-11% sinds start). Gelukkig heb ik wat diversificatie, sinds de start zijn er 6 ETF's die het minder slecht doen dan MSCI World en 2 die het slechter doen, al moet je per ETF wel nog wat extra kosten tellen.

Gelijk hoe, het komt altijd weer goed, tenzij je een aandeel/ETF hebt van een bedrijf/sector dat ten dode opgeschreven is majoh in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
aljooge schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:06:
Ik kon het toch niet laten en heb Amazon opgeraapt. :P
Hier Shell verkocht en daarvoor ASML, Besi en ASMI aangeschaft. En nu op vakantie... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Hier Shell verkocht en daarvoor ASML, Besi en ASMI aangeschaft. En nu op vakantie... :)
Besi twijfel ik over, vind hem nog steeds te duur. Asml heb ik al. Shell ga ik echt niet verkopen hiervoor. Never sell Shell

Fijne vakantie ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majoh schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:

Ik zou je horizon gaan verleggen naar een jaar of 10 en je niet te veel druk maken in de tussentijd... En dat dan doen zoals ze het doen hier: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Heb je in 2022 dan niet bijgekocht ter compensatie?

Ik heb nu ook de klik gemaakt. Op mijn spaarrekening zou dat geld helemaal niks doen, nu wordt het wat minder waard maar op lange termijn meer dan op een spaarrekening. Eigenlijk is het sowieso een luxeprobleem, de helft van de bevolking heeft niet eens geld over om te beleggen. Geld maakt geld, zo wordt de kloof tussen rijk en arm echter wel groter.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2024 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Heb je in 2022 dan niet bijgekocht ter compensatie?

Ik heb nu ook de klik gemaakt. Op mijn spaarrekening zou dat geld helemaal niks doen, nu wordt het wat minder waard maar op lange termijn meer dan op een spaarrekening. Eigenlijk is het sowieso een luxeprobleem, de helft van de bevolking heeft niet eens geld over om te beleggen. Geld maakt geld, zo wordt de kloof tussen rijk en arm echter wel groter.
Dat is het mooie aan passief beleggen. Ik leg elke maand een standaard bedrag in. Dus ja, ook al gaat het naar beneden. Je koopt dan op een lager punt bij. Dus als het dan weer omhoog gaat, heb je extra profijt.

En ik doe het bijvoorbeeld bewust bij www.meesman.nl, daar heb je geen omkijken meer naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:31
De ruil van Shell voor ASML snap ik ook niet helemaal. Een dividend aandeel inruilen voor speculeren op koerswijziging.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Toch maar even koekeloeren. -5% gemiddeld over mijn ETFs maak ik maar zelden mee. Eerst even gekeken op het nieuws of er geen nieuwe oorlog oid is. Is er iets specifieks aan te wijzen voor deze magere dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Halfjaar cijfers van bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
cheiron schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:01:
De ruil van Shell voor ASML snap ik ook niet helemaal. Een dividend aandeel inruilen voor speculeren op koerswijziging.
Traditionele aandelen zijn relatief weinig gestegen, ik zie dit vooral als een instapmoment om de draai van defensief dividend naar tech te maken. 5% is leuk maar de markt deed veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Veel aandelen zijn natuurlijk behoorlijk gewaardeerd, een correctie was onvermijdbaar.

Heb er wat low ball orders ingezet, we zullen zien of ze worden geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:23:
[...]

Traditionele aandelen zijn relatief weinig gestegen, ik zie dit vooral als een instapmoment om de draai van defensief dividend naar tech te maken. 5% is leuk maar de markt deed veel meer.
Om dan toch even eentje te noemen: Shell overweegt om naar de Amerikaanse beurs te gaan. Mocht dit dorgaan, dan verwachten ze da de korting die ze nu hebben ten opzichte van ExxonMobile en Chevron verdwijnt. Er zit misschien nog wat extra's in het vat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:06
YKla schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:01:
Toch maar even koekeloeren. -5% gemiddeld over mijn ETFs maak ik maar zelden mee. Eerst even gekeken op het nieuws of er geen nieuwe oorlog oid is. Is er iets specifieks aan te wijzen voor deze magere dag?
Bijna oorlog midden oosten
Duitse economie stagneert
Nederlandse inflatie stijgt fors
Veel meer faillissementen Europees dan verwacht (bron FD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:44

-CJ

Not remastered

siveiro schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Bijna oorlog midden oosten
Duitse economie stagneert
Veel meer faillissementen Europees dan verwacht (bron FD)
Plus het nieuws van de Amerikaanse arbeidsmarkt en de kijker op de FED.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
cheiron schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:01:
Waarom denk je dat je bij een dividend aandeel niet afhankelijk bent van koerswijzigingen? Wat is het verschil tussen 2% van je aandelen verkopen vs 2% dividend ontvangen voor de waarde van je portefeuille?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

YKla schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:01:
Slechte vooruitzichten arbeidsmarkt, lagere consumptie en de FED die de renteverlaging heeft uitgesteld in combinatie met flink overgewaardeerde techfondsen.
Afwachten wat de FED in september gaat doen met de rente maar ik ga er vanuit dat deze verlaagd zal worden wat de aandelen weer een boost zal geven. Lage rente betekent groeicapaciteit voor bedrijven én het betekent dat sparen minder interessant wordt en aandelen weer interessanter worden.

Denk dat we eind 2024 wel weer een stijging gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Bij Besi zie je vaak duidelijk extreme daling en stijging. En sinds kort met 40% gedaald.

In 2022 is BESI met meer dan 50% sinds zijn top gedaald en dat was in een veel langer periode. Nu vele malen korter.

-35% in 2020

-61% in 2018 (toeb heb ik flink wat ingekocht ergens in 2018/2019)

-53% in 2015.

Naar mijn idee was het veel te hoog gewaardeerd maar nu weer normaal.
Vaak slaan beleggers door zowel naar de boven als beneden en zal het nog 1 tot3 weken door dalen.
Dus mogelijk zijn we bijna klaar met de dalingen.
BESI is een mooie indicator die ongeveer aangeeft of het dalen al bijna klaar is of niet.

[ Voor 27% gewijzigd door phantom09 op 02-08-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
phantom09 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:14:
Vaak slaan beleggers door zowel naar de boven als beneden en zal het nog 1 tot3 weken door dalen.
Als ik over 3 weken terug ben kijk ik wil verder, beleg al 15 jaar dit hoort er gewoon bij.

Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

siveiro schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

En nu daalt hierdoor de olieprijs weer en gaat de inflatie flink dalen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 184 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij