Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:19

OMD

maze45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:21:
Dit had te maken met een stop loss order die niet goed werd uitgevoerd tijdens een flash crash. Ben daardoor veel geld verloren wat niet werd vergoed.

[...]
Gebruik van stop loss orders is toch sowieso altijd het risico van de gebruiker? Althans, zover mij bekend is.

Even wat interactive brokers er over zegt:
A Stop Order — i.e. a Stop (Market) Order — is an instruction to buy or sell at the market price once your trigger ('stop') price is reached, subject to any additional instructions for handling/simulating the particular Stop Orders type you specified and other order conditions you specify when submitting your order. Please note that a Stop Order is not guaranteed a specific trade price and may trade significantly away from its stop price, especially in volatile and/or illiquid markets.

Stop Orders may be triggered by a sharp move in price that might be temporary. If your Stop Order is triggered under these circumstances, you may buy or sell at an undesirable price. Sell Stop Orders may make price declines worse during times of extreme volatility. If triggered during a sharp price decline, a Sell Stop Order also is more likely to result in a trade well below the stop price.

Placing a limit price on a Stop Order may help manage some of these risks. A Stop Order with a limit price — a Stop (Limit) Order — becomes a limit order when the stock reaches the stop price and other conditions are met. By using a Stop (Limit) Order instead of a regular Stop Order, you will receive more certainty regarding the trade price, but there is the possibility that your order will not trade at all if your limit price is not available in the market when the order is triggered.
In accordance with our obligations as a broker, large Stop (Market) Orders may be split into smaller orders, which will be traded over time. This is designed to reduce the impact of these large orders on the market, including the impact your order has on the market price.

Please note that we will send you similar FYIs each month in which you place a Stop Order, to remind you of this information, which IBKR is providing in accordance with its regulatory obligations.

[ Voor 71% gewijzigd door OMD op 05-03-2024 20:03 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

maze45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:21:
Dit had te maken met een stop loss order die niet goed werd uitgevoerd tijdens een flash crash. Ben daardoor veel geld verloren wat niet werd vergoed.

[...]
De orders, koersvorming, het aantikken van orders in de orderboeken,... kennen, is een onderdeel van het leren handelen.

Als de koers door de stop loss zakt, dan wordt een market order geplaatst om je positie zo snel mogelijk te verkopen tegen eender welke prijs. Je hebt geen enkele controle over het verkopen op een belachelijke lage koers dat voor een fractie van een seconde bestaan heeft.

Je kan ook een stop limit order plaatsen, als de koers door prijs x zakt, dan wordt een sell limit order op prijs y gezet. Als de volatiele koers alle kanten op stuitert, dan wordt er niet onder prijs y verkocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:41

Jebus4life

BE User

Toch altijd een fijne dag als het eerste getal van je beleggingsportefeuille omhoog gaat :+ *O*

(overigens niets dat mijn portefeuille zo uitzonderlijk presteert dit jaar hoor; dikke 2% erbij nog maar).

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:10
Ik heb momenteel een flink bedrag in USD bij Degiro staan, dat ik graag tijdelijk in een brede ETF wil parkeren. Aangezien ik dit bedrag uiteindelijk (binnen 12 maanden) in Amerikaanse aandelen zal beleggen, vind ik het vanwege de hoge valutakosten zonde om dit bedrag naar EUR te wisselen.

Zijn er ook in USD genoteerde ETF's zonder dividendlekkage verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:18
Jebus4life schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:37:
Toch altijd een fijne dag als het eerste getal van je beleggingsportefeuille omhoog gaat :+ *O*

(overigens niets dat mijn portefeuille zo uitzonderlijk presteert dit jaar hoor; dikke 2% erbij nog maar).
Inderdaad een lekker dagje. Heijmans +14%
Had ik het in januari toch goed gezien om dit te kopen. Het aandeel gaat als een speer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 06:28
Dunedin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:51:

Is niet het in Berkshire Hathaway zetten een optie? Die betalen sowieso geen dividend, en zijn vrij breed gespreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Dunedin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:51:
Ik heb momenteel een flink bedrag in USD bij Degiro staan, dat ik graag tijdelijk in een brede ETF wil parkeren. Aangezien ik dit bedrag uiteindelijk (binnen 12 maanden) in Amerikaanse aandelen zal beleggen, vind ik het vanwege de hoge valutakosten zonde om dit bedrag naar EUR te wisselen.

Alle USD etfs in USD obligaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
HEA220 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Alle USD etfs in USD obligaties
Ik vergat te zeggen dat ik wel graag in aandelen wil beleggen :)

Heb nu Vanguard S&P 500 UCITS (USD) Distributing (VUSD) op het oog: https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing
Domicilie in Ierland en geregistreerd o.a. in Nederland, dat zou goed moeten gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:32

G83

Niet als je geen dividendlek wil, daar hebben alle in Ierland gevestigde fondsen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dunedin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:27:
Domicilie in Ierland en geregistreerd o.a. in Nederland, dat zou goed moeten gaan toch?
Als je dat aanneemt op basis waarvan ik denk dat je dat aanneemt ("geregistreerd in Nederland") dan AFAIK: nee. Dividendlekkage heeft betrekking op het dividend dat de fondsbeheerder ontvangt en belasting over betaald. Als dit fonds (/Vanguard) in Ierland gevestigd is dan heeft de Ierse wetgeving betrekking op het dividend dat het fonds ontvangt. En AFAIK zegt de Ierse wetgeving dat daarover belasting betaald moet worden. Dus als de bedrijven in het fonds (samen) bij wijze van E100 dividend uitkeren dan ontvangt het fonds maar E90 en wordt er E10 belasting betaald. En dat verschil is het fonds dus "kwijt" en kunnen ze niet uitkeren. Dat is de dividendlekkage.

En Nederland heeft een speciale regeling dat fondsen die in Nederland gevestigd zijn geen belasting hoeven te betalen over het ontvangen dividend. Dus als de bedrijven E100 dividend uitkeren ontvangt het fonds ook E100, en kunnen ze dat ook direct verdelen onder de fonds eigenaren / klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Waarom doet Unilever het zo slecht? De koers blijft maar dalen. Zal ik m'n positie verkopen om verder verlies te voorkomen of aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

gop1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:22:
Waarom doet Unilever het zo slecht? De koers blijft maar dalen. Zal ik m'n positie verkopen om verder verlies te voorkomen of aanhouden?
Aandeel (bedrijf eigenlijk) presteert wat onder de verwachtingen de laatste jaren, maar Q4 was er voor het eerst in lang terug een stijging in het omzetvolume.

Lijkt me niet dat de investmentcase voor Unilever wezenlijk verandert is de afgelopen jaren? Al is de licht negatieve langetermijntrend van de koers niet wat we graag willen zien natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

ik denk dat dit typisch zo'n aandeel is dat men van oudsher aanhield voor het dividend. Dat is in ieder geval sinds '21 stabiel als ik zo even gauw kijk. In een omgeving waar je óók 3 a 4 % kan krijgen op een deposito vrijwel zonder risico lijkt het me gezond dat Unilever daar relatief veel last van heeft tov groeibedrijven die iets met chips doen. Ze doet natuurlijk wel iets met chips maar de verkeerde soort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43

Lordy79

Vastberaden

@oscar82 en @gop1 wat ik ook hoorde is dat supermarkten (nog) meer willen inzetten op huismerken wat niet zo gunstig is voor Unilever.

En dat dus niet alleen in NL maar ook bijv de carrefour

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

Ik heb Unilever en Procter and Gamble, de laatste doet het duidelijk beter.

Unilever zorgt wel al jaren voor mooi kwartaal dividend, alleen groeit dat niet :(
Laag in de 40 euro is het best koopwaardig, rond de 50 niet.

Het beweegt al jaren tussen die koersen 40 - 50 - 40 - 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

rapture schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:52:
De orders, koersvorming, het aantikken van orders in de orderboeken,... kennen, is een onderdeel van het leren handelen.

Als de koers door de stop loss zakt, dan wordt een market order geplaatst om je positie zo snel mogelijk te verkopen tegen eender welke prijs. Je hebt geen enkele controle over het verkopen op een belachelijke lage koers dat voor een fractie van een seconde bestaan heeft.

Je kan ook een stop limit order plaatsen, als de koers door prijs x zakt, dan wordt een sell limit order op prijs y gezet. Als de volatiele koers alle kanten op stuitert, dan wordt er niet onder prijs y verkocht.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar ja, @maze45 . Is er echt verkeerd gehandeld door de broker, of wellicht onbegrip over hoe stop-loss orders nou eenmaal werken bij een flashcrash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Heeft iemand hier ervaring met het kopen van geldmarktfondsen bij Degiro? Dit lijkt me een aantrekkelijke en veilige parkeerplaats voor cash, maar kan er niets over vinden.

Op de website van Degiro worden welke enkele geldmarktfondsen genoemd, maar daar lijkt niet in gehandeld te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53
Dunedin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:21:
Heeft iemand hier ervaring met het kopen van geldmarktfondsen bij Degiro? Dit lijkt me een aantrekkelijke en veilige parkeerplaats voor cash, maar kan er niets over vinden.
Ik denk niemand hier, omdat dat vziw niet kan via DEGIRO. heb er wel eens naar gezocht maar helaas niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:32

G83

Voordat de Giro een bankvergunning had mochten ze geen cash geld stallen, daarom was er een tijdje een standaard Geldmarktfonds waar je niet belegde geld in werd gestort.
Misschien is de documentatie die je hebt gevonden nog van die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Mensen nog HelloFresh gekocht vandaag? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tQ6LopVcQsHHlCzOh7A23wIta4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teqtAZxHo39FOTx7GLDNdyrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
gop1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:18:
Mensen nog HelloFresh gekocht vandaag? :)

[Afbeelding]
Nee, maar wel besteld :)

En dan begrijp ik ook wel dat ze flink onderuit gaan op de beurs, want tegen die kortingen die zij aanbieden kan zelfs de grootste supermarkt discounter niet tegenop.
Waarbij Hellofresh het dan ook nog bezorgd en je recepten meegeeft.
Als nieuwe gebruiker kun je zelfs een box gratis krijgen _O-

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JohanNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Nee, maar wel besteld :)

En dan begrijp ik ook wel dat ze flink onderuit gaan op de beurs, want tegen die kortingen die zij aanbieden kan zelfs de grootste supermarkt discounter niet tegenop.
Waarbij Hellofresh het dan ook nog bezorgd en je recepten meegeeft.
Als nieuwe gebruiker kun je zelfs een box gratis krijgen _O-
Je doet net of ze de maaltijden met verlies bij je thuis bezorgen. Ze maken gewoon winst. Probleem alleen is dat de aandelen te duur zijn, maar dat ligt niet aan Hello Fresh, maar aan al die domme speculanten die dachten dat dit de toekomst ging worden en de koers hebben opgedreven, met name tijdens de pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
G83 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:29:
Voordat de Giro een bankvergunning had mochten ze geen cash geld stallen, daarom was er een tijdje een standaard Geldmarktfonds waar je niet belegde geld in werd gestort.
Misschien is de documentatie die je hebt gevonden nog van die tijd?
Ik ben er inmiddels achter dat Degiro inderdaad helemaal geen geldmarktfondsen aanbiedt.
Waarschijnlijk een bewuste (commerciele) keuze, om klanten zoveel mogelijk geld te laten aanhouden op hun Degiro geldrekening.. Daar wordt namelijk geen enkele rente op vergoed, stukje van het verdienmodel dus :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Dunedin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat Degiro inderdaad helemaal geen geldmarktfondsen aanbiedt.
Waarschijnlijk een bewuste (commerciele) keuze, om klanten zoveel mogelijk geld te laten aanhouden op hun Degiro geldrekening.. Daar wordt namelijk geen enkele rente op vergoed, stukje van het verdienmodel dus :-(
Wat bedoel je met 'bieden ze niet aan'? Geldmarktfondsen zitten niet in de kernselectie (en dat is inderdaad een beetje flauw) maar volgens mij kun je gewoon een ETF kopen die overnight of andere kortlopende euro-rente aanbiedt. Bijvoorbeeld CSH (Amundi EUR Overnight Return UCITS ETF Acc) of iets soortgelijks van een andere aanbieder.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 21:24
Kan je beter aandelen in Costco kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 08:55
aljooge schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Je doet net of ze de maaltijden met verlies bij je thuis bezorgen. Ze maken gewoon winst. Probleem alleen is dat de aandelen te duur zijn, maar dat ligt niet aan Hello Fresh, maar aan al die domme speculanten die dachten dat dit de toekomst ging worden en de koers hebben opgedreven, met name tijdens de pandemie.
HelloFresh liet zijn doelstellingen voor de middellange termijn vallen. En door investeringen in onder meer de uitbreiding van zijn productiecapaciteit en hoge marketingkosten denkt het bedrijf dit jaar verlies te lijden.

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Kwam laatst volgende tegen: https://leverageshares.com/en/#

Wat vinden jullie ervan? Ook EU burgers kunnen deze kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 09-03-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:20:
Kwam laatst volgende tegen: https://leverageshares.com/en/#

Wat vinden jullie ervan? Ook EU burgers kunnen deze kopen.
Bij Trading212 zijn ze al aardig lang beschikbaar.
Maar ze doen wat ze zeggen, je kunt hiermee een margin-positie openen zonder je hele portefeuille hieraan bloot te stellen.
De kosten kunnen alleen wel significant zijn en algeheel door hun structuur niet iets wat je voor de lange termijn wilt aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Bij Trading212 zijn ze al aardig lang beschikbaar.
Maar ze doen wat ze zeggen, je kunt hiermee een margin-positie openen zonder je hele portefeuille hieraan bloot te stellen.
De kosten kunnen alleen wel significant zijn en algeheel door hun structuur niet iets wat je voor de lange termijn wilt aanhouden.
Waarom zou je het niet voor lange tijd willen aanhouden? Ik had ooit in het verleden Direxion Daily SP500 bull 3x gekocht (https://www.direxion.com/...-sp-500-bull-bear-3x-etfs) voor iets van 30 euro. Is nu rond de $125 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Waarom zou je het niet voor lange tijd willen aanhouden? Ik had ooit in het verleden Direxion Daily SP500 bull 3x gekocht (https://www.direxion.com/...-sp-500-bull-bear-3x-etfs) voor iets van 30 euro. Is nu rond de $125 waard.
Juist door het ' x3 effect ' en er nog wel eens dagenlang verliezen zijn, kan het snel gaan.
Maar ook bij langere periodes van een vrij stabiele koers van de onderliggende waarde, kun je er veel op verliezen.
Laat ik het anders zo zeggen: je wilt de onderliggende waarde heel goed in de gaten houden en je positie constant evalueren bij dit soort producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Juist door het ' x3 effect ' en er nog wel eens dagenlang verliezen zijn, kan het snel gaan.
Maar ook bij langere periodes van een vrij stabiele koers van de onderliggende waarde, kun je er veel op verliezen.
Laat ik het anders zo zeggen: je wilt de onderliggende waarde heel goed in de gaten houden en je positie constant evalueren bij dit soort producten.
Ik heb direxion daily bull 3x al meer dan 5 jaar. De nodige dalingen zoals corona en 2022 heeft dit ook meegemaakt en ik het loopt nog steeds goed.
Belangrijk is dat de leverage niet te hoog is. 3x kan prima, 4x of hoger is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
writser schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:49:
[...]
Wat bedoel je met 'bieden ze niet aan'? Geldmarktfondsen zitten niet in de kernselectie (en dat is inderdaad een beetje flauw) maar volgens mij kun je gewoon een ETF kopen die overnight of andere kortlopende euro-rente aanbiedt. Bijvoorbeeld CSH (Amundi EUR Overnight Return UCITS ETF Acc) of iets soortgelijks van een andere aanbieder.
Dank. De door jou genoemde is via DeGiro niet in USD en niet via Degiro te koop, maar ik vond wel deze:
https://www.amundietf.nl/...its-etf-cusd/lu1248511575

(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 12:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Het staat in je link uitgelegd dat het niet gemaakt is om langer dan een dag aan te houden.
These leveraged ETFs seek a return that is 300% or -300% of the return of their benchmark index for a single day. The funds should not be expected to provide three times or negative three times the return of the benchmark’s cumulative return for periods greater than a day.
Bijkomende redenen waarom je zoiets niet langer dan een dag aanhoudt.
Assume an investor has placed $100 in a triple-leveraged fund. Consider what happens when the price of the benchmark index goes up 5% one day and down 5% on the next trading day. The 3x leveraged fund goes up 15% and down 15% on consecutive days. After the first day of trading, the initial $100 investment is worth $115. The next day after trading closes, the initial investment is now worth $97.75. That represents a loss of 2.25% on an investment that would normally track the benchmark without the use of leverage.
https://www.investopedia....are-riskier-you-think.asp
Stel dat 100 dollar * 1,05 * 0,95 gaat dan heb je zonder hefboom 99,75 dollar. Doe je hetzelfde met een 3x leveraged ETF dan is het 100 * 1,15 * 0,85 = 97,75

De valkuil bij procenten is op basis van welke getal is het gerekend. 15% van 115 dollar is groter dan 15% van 100 dollar. Elke keer dat de winst uitvergroot wordt, kan je winst nemen voordat de verliezen op basis van een hoger getal verder uitvergroot wordt.

Om de hefboom constant op 3x te houden, is er een daily reset (herbalanceren).

Jaarlijkse kosten is rond 1%.

Traders gebruiken leveraged ETF in de intraday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
Dat wil daarom niet per se zeggen dat je een leveraged ETF niet long (of short) kunt houden. Je moet je gewoon bewust zijn van de risico's en het gedrag.

een lichtjes gekleurde mening:
https://www.linkedin.com/...sing-out-christian-knapp/
Leverage ETFs are risky. But, when managed well they can be a tool for long-term investors to increase their returns. One portfolio long-term investors could construct may consist of 80% SPY and 20% SSO. This would create a leverage ratio of 1.2 (0.8 x 1 + 0.2 x 2 = 1.2). Assuming the historical performance of the S&P 500 continues in terms of returns and volatility, this should modestly improve annual returns without introducing too much risk. However, the investor would need to rebalance their portfolio daily in order to maintain their target leverage level: something that would be a challenge to many retail investors.
ps: ik investeer trouwens niet in leveraged ETFs, maar wilde even toch een andere kijk geven op leveraged ETFs lang aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Nouja je wilt dus er wel elke beursdag mee bezig zijn, wat een ander verhaal is bij mensen die gewoon een S&P500 tracker aanhouden voor de LT.
Sommigen zijn zo passief hierin dat ze maar om het jaar eens kijken hoe het ervoor staat, met zo'n leveraged ETF wil je dat dus absoluut niet doen.
Sterker nog, vrijwel zeker dat elke leveraged ETF ( of tenminste met hefboom x3 of hoger ) uiteindelijk een keer naar 0 gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door JohanNL op 12-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 28-05 10:09

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

rapture schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Het staat in je link uitgelegd dat het niet gemaakt is om langer dan een dag aan te houden.

[...]

Bijkomende redenen waarom je zoiets niet langer dan een dag aanhoudt.

[...]

Stel dat 100 dollar * 1,05 * 0,95 gaat dan heb je zonder hefboom 99,75 dollar. Doe je hetzelfde met een 3x leveraged ETF dan is het 100 * 1,15 * 0,85 = 97,75

De valkuil bij procenten is op basis van welke getal is het gerekend. 15% van 115 dollar is groter dan 15% van 100 dollar. Elke keer dat de winst uitvergroot wordt, kan je winst nemen voordat de verliezen op basis van een hoger getal verder uitvergroot wordt.

Om de hefboom constant op 3x te houden, is er een daily reset (herbalanceren).

Jaarlijkse kosten is rond 1%.

Traders gebruiken leveraged ETF in de intraday.
Is allemaal waar, maar hetzelfde werkt ook in je voordeel. Dwz, wanneer het niet schommelt heb je ook veel meer rendement.

Ik begrijp de waarschuwing, en het mag best zijn dat deze producten "niet zijn gemaakt" om lange tijd aan te houden, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan werken. De historie laat ons immers zien dat het prima kan werken. Er is dan ook een grote community die hier gebruik van maakt. Zie bijv het bekende draadje op Boggleheads met uitgebreide informatie--honderden pagina's inmiddels.

Zelf heb ik ook een redelijke collectie aan leveraged ETFs in bezit: UPRO, TQQQ, en FNGU. Ja, er zijn zeker risico's, maar er lijkt vaak zonder er verder over na te denken een aanname te zijn dat 1x leverage per definitie de meest ideale hoeveelheid lijkt te zijn, maar dat is simpelweg incorrect. Afhankelijk van de soort markt ligt de ideale lange termijn leverage meestal tussen de 2x en 3x, en zeker niet 1x. Hier maar een voorbeeldje van een analyse waaruit dat blijkt. En voor een "real world" voorbeeld, hier bijvoorbeeld een draadje van een persoon die 10 jaar 3x ETFs heeft aangehouden met astronomisch resultaat. (Ja, het is een wsb draadje, maar dat is met dit soort methoden niet gek natuurlijk).

Kortom, ik zou op zijn minst verder kijken dan het simpele statements dat leveraged ETFs "niet zijn gemaakt" voor langer dan 1 dag. Kan waar zijn, maar in de praktijk kan het een goede manier zijn om dichter bij de ideale hoeveelheid leverage te geraken dan enkel normale 1x posities aanhouden.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:47:
Nouja je wilt dus er wel elke beursdag mee bezig zijn, wat een ander verhaal is bij mensen die gewoon een S&P500 tracker aanhouden voor de LT.
Sommigen zijn zo passief hierin dat ze maar om het jaar eens kijken hoe het ervoor staat, met zo'n leveraged ETF wil je dat dus absoluut niet doen.
Sterker nog, vrijwel zeker dat elke leveraged ETF ( of tenminste met hefboom x3 of hoger ) uiteindelijk een keer naar 0 gaat.
Waar is deze 0 op gebaseerd? Je wilt dus zeggen dat als je direxion daily aan zou hebben gehouden voor de kredietcrisis en de direxion daily dan tijdens deze krisis of bijna erna op 0 zou staan?
Dan heb je het mis. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTSJU_3KJfuLOY_FyLTyMQU0g68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1gxoo73WmUYZ9BhaFF36UQ3.png?f=fotoalbum_large

Het is wel van circa 75 dollar naar 19 dollar gegaan, maar niet naar 0.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 14-03-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
phantom09 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Waar is deze 0 op gebaseerd? Je wilt dus zeggen dat als je direxion daily aan zou hebben gehouden voor de kredietcrisis en de direxion daily dan tijdens deze krisis of bijna erna op 0 zou staan?

[Afbeelding]

Een intraday daling van 33,34% van de onderliggende waarde of meer is genoeg om op 0 uit te komen.
Dat dit vandaag of morgen gaat gebeuren bij een index als de S&P500 is zo goed als uitgesloten, maar binnen een beleggingshorizon van 20 á 30 jaar die mensen vaak hanteren is dit zeker niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Een intraday daling van 33,34% van de onderliggende waarde of meer is genoeg om op 0 uit te komen.
Dat dit vandaag of morgen gaat gebeuren bij een index als de S&P500 is zo goed als uitgesloten, maar binnen een beleggingshorizon van 20 á 30 jaar die mensen vaak hanteren is dit zeker niet ondenkbaar.
Dit kan niemand uitsluiten natuurlijk. In het verleden was de maximale downsize -20,47%.
En dat was in 1987.

Wikipedia: List of largest daily changes in the S&P 500 Index

Zelfs in 1929 ging het niet zo hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
phantom09 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Dit kan niemand uitsluiten natuurlijk. In het verleden was de maximale downsize -20,47%.
En dat was in 1987.

Wikipedia: List of largest daily changes in the S&P 500 Index

Zelfs in 1929 ging het niet zo hard.
Voor alles moet een eerste keer zijn. In 1929 was er voor veel mensen geen telefoon beschikbaar om order door te bellen, handel was volledig "manueel" en met een heel ander publiek. In 1989 was er nog geen internet. Handel was veel trager dan nu. Nu is alles "high-speed", je kan letterlijk met 1 muisklik je portefeuille de deur uit doen. Het kan dus zeker zeer hard gaan en extreme volatiliteit (zie maar 2020) is zeker in de toekomst te verwachten.

Maar ook goed nieuws. De meeste beurzen hebben veiligheidsmechanismen ingebouwd tegenwoordig. De daling kan bijvoorbeeld max 10% zijn op 1 dag (soms ook in de plus). Dat wil niet zeggen dat het dan niet 5 dagen op rij zou kunnen gebeuren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:34

Qwerty-273

Meukposter

Galactic schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:58:
In 1989 was er nog geen internet. Handel was veel trager dan nu.
Nu weet ik niet meer wanneer beleggen mogelijk werd via Girotel (door in te leggen in een fonds van de Postbank, dat zou ook goed pas in de jaren ‘90 geweest kunnen zijn), dit systeem van electronisch bankieren zag in 1986 het licht.

Nog steeds traag, maar wel al een hele stap ten opzichte van papier via de post of telefonisch orders doorgeven.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:39:
[...]

Nu weet ik niet meer wanneer beleggen mogelijk werd via Girotel (door in te leggen in een fonds van de Postbank, dat zou ook goed pas in de jaren ‘90 geweest kunnen zijn), dit systeem van electronisch bankieren zag in 1986 het licht.

Nog steeds traag, maar wel al een hele stap ten opzichte van papier via de post of telefonisch orders doorgeven.
Ik heb nog Girotel gehad. In de tijd toen er ook BBS'en waren :) .
De Postbank had in hetbegin een pinas waar je alleen bij de Postbank kon pinnen (en in de winkels). Compleet niet praktisch. Kwam later nog de chipkaart uit, heb die altijd permanent geweigerd.
Kon je saldo op de chipkaart zetten. Vraag mij af hoe het zou zijn als de chipkaart kapot was, kan je dan je geld nog terug krijgen?

Wie van nostalgie houd is dit boek misschien wel wat over de Postbank:

https://blauw-bloed.nl/on...20van%20de%20Postbank.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Goede oude tijden.

Welkom bij de girofoon van de Postbank. Voor sparen, toets een 1, voor beleggen toets een 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwees
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-04-2024
Hoi,

Ik kan het antwoord niet vinden met de zoekfunctie, vandaar deze post.

Ik ben opzoek naar een goede betrouwbare broker om te handelen in aandelen op de Nasdaq.
Omdat ik maar met 2000$ begin graag lage order kosten.
Graag een fijne klantenservice.
Een goed platform vergelijkbaar met tradingview met livekoersen.
Mogelijkheid tot handelen in premarket en afterhours
Geen hefboomwerking of cfd gedoe.

Iemand goeie tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:52
En zeker ook een hoog rendement en laag risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Met een dergelijk startkapitaal is het niet verstandig zo actief te gaan beleggen en zeker niet te gaan daytraden. Zoals je zelf aangeeft, de kosten zijn hoog en als je steeds loopt aan en verkopen, weet je zeker dat je 2000 dollar verdampt aan transactiekosten. Om goed actief te beleggen, moet je kunnen spreiden en dat lukt niet met 2000 dollar.

Naar mijn mening is de enige kans op rendement met een goed gespreide portefeuille, om passief te gaan beleggen in een ETF en dat dan de tijd geven om meer waard te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 19:16
Nou hehe. Is ING nu dan eindelijk een keer die eindeloze 13 euro voorbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Qwerty-273 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:39:
[...]

Ja, ik bedoelde bij "de massa" :). Zelf heb ik de BBS tijd nog mogen meemaken, dat was een kleine hoeveelheid early adopters die toen op "het net" aanwezig was. Idem met de nieuwsgroepen voor de fora het licht zagen. Bovendien was ik erg jong, dus veel weet ik daar niet meer van.

On-topic.

Heb een aankoop SPY gedaan, deze keer ook een call optie erop geschreven (540 op 20/12). Calls schrijven doe ik zelden. Er is een goede kans dat we de 540 halen, en dan ben ik alsnog tevreden met het jaarrendement van +11%. Vind de SPY ietwat duur om naakt te kopen. Op deze manier heb ik de premie van +-21 welke neerwaards risico gedeeltelijk kan opvangen.

Euro's heb ik ook verkocht voor dollar. Lang getrwijfeld omdat ik de wisselkoers niet optimaal vind. Maar op langere termijn zie ik de Amerikaanse stocks beter presteren dan de Europeese. Het zal me ook niet verbazen dat de rentes in Europa sneller (in tijd en tempo) gaan dalen dan de dollar rente.

Als er nu een eventuele correctie zou komen van meer dan 8% de komende maanden zal ik de call vermoedelijk sluiten en overweeg ik een PUT te schrijven dichtbij de indexwaarde op dat moment, en dan hopen dat ik hem toegewezen zal krijgen voor op bij expiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Jwees schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:39:
Hoi,

Ik ben opzoek naar een goede betrouwbare broker om te handelen in aandelen op de Nasdaq.

Iemand goeie tips?
aljooge schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:05:
Met een dergelijk startkapitaal is het niet verstandig zo actief te gaan beleggen en zeker niet te gaan daytraden. Zoals je zelf aangeeft, de kosten zijn hoog en als je steeds loopt aan en verkopen, weet je zeker dat je 2000 dollar verdampt aan transactiekosten. Om goed actief te beleggen, moet je kunnen spreiden en dat lukt niet met 2000 dollar.

Naar mijn mening is de enige kans op rendement met een goed gespreide portefeuille, om passief te gaan beleggen in een ETF en dat dan de tijd geven om meer waard te worden.
1. Trade Republic - alle aandelen worden verhandeld in € (ook die met een buitenlandse valuta), €1 transactiekosten (dus €2 per trade)

2. Trading212 - helemaal geen transactiekosten, perfect om met lage bedragen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:29
Goedenavond,

Ik wil graag met geld wat ik overhoud elke maand(Rond de €300,00) beleggen voor een beleggers horizon van 10 jaar. Dit wil ik in 1 of meerdere ETF's doen,

Wat zouden jullie aanraden? Ik zat te denken aan een match tussen VUSA en VWRL.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dunedin
gop1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:50:
[...]
1. Trade Republic - alle aandelen worden verhandeld in € (ook die met een buitenlandse valuta), €1 transactiekosten (dus €2 per trade)
Staar je vooral niet blind op die 2 euro transactiekosten per trade, zeker bij budgetbrokers kunnen de valutakosten nogal buitensporig zijn en een veelvoud daarvan bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

sgouman schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:16:
Goedenavond,

Ik wil graag met geld wat ik overhoud elke maand(Rond de €300,00) beleggen voor een beleggers horizon van 10 jaar. Dit wil ik in 1 of meerdere ETF's doen,

Hebben jullie nog tips?
Goedenavond! Die twee ETFs overlappen elkaar voor uit m’n hoofd zo’n 60%. Ook de overige 40% heeft hoogstwaarschijnlijk een soortgelijk rendement. Kies dus vooral één van de twee en hou het simpel voor jezelf. Probeer eventueel een en ander te automatiseren. Of dat kan hangt af van je broker. Check de beginpost in het passief beleggen topic voor tips: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Jwees schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:39:
Hoi,

Iemand goeie tips?
Bij Interactive Brokers kost een tranasctie meestal rond de $0,50.
Betrouwbare broker met goede rating:https://www.interactivebrokers.eu/ru/index.php?f=1387

Klanten service is in het engels.
Trading around the clock: https://www.interactivebr.../us-overnight-trading.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
sgouman schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:16:
Goedenavond,

Hebben jullie nog tips?
je zou ook Berkshire Hattaway-B kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Kan iemand hier ervaringen delen van beleggen in een BV. Welke brokers bieden deze mogelijkheid of kom je dan snel bij je huisbank terecht?

Zit zelf met een holding waar het doel is om aardig wat in op te sparen en dit ook uiteindelijk aan de kinderen over te kunnen dragen, ik moet alleen wel even beginnen natuurlijk maar veel informatie is toegespitst op de particuliere markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:00
tuinïnen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:53:
Kan iemand hier ervaringen delen van beleggen in een BV. Welke brokers bieden deze mogelijkheid of kom je dan snel bij je huisbank terecht?

Zit zelf met een holding waar het doel is om aardig wat in op te sparen en dit ook uiteindelijk aan de kinderen over te kunnen dragen, ik moet alleen wel even beginnen natuurlijk maar veel informatie is toegespitst op de particuliere markt.
Ik heb gewoon een beleggingsrekening bij de ING geopend, waar ook de rekening van mijn holding actief is. Dan elke maand standaard bedrag NT World aankopen, en verder niets meer aan doen. Maar meer informatie daarover kun je terugvinden in het Passief beleggen met indexfondsen-topic

P.S. Weet niet hoeveel je voor je kinderen wil gaan beleggen en wat voor horizon ze hebben, maar als het over serieuze bedragen gaat kan het verstandig zijn om nu al een beleggingsrekening op naam van de kinderen te openen en daarop elke maand in te leggen i.v.m. schenkbelasting.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Vetifuro schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:00:
[...]

P.S. Weet niet hoeveel je voor je kinderen wil gaan beleggen en wat voor horizon ze hebben, maar als het over serieuze bedragen gaat kan het verstandig zijn om nu al een beleggingsrekening op naam van de kinderen te openen en daarop elke maand in te leggen i.v.m. schenkbelasting.
Fijne details moet ik nog uitwerken, maar ze zullen uiteindelijk aandeelhouders worden in de beleggings/investering BV samen met mij. Stapsgewijs en nog zonder meerderheidsbelang.

Het doel is om echt iets op te zetten voor de lange termijn, ook voor als ik er niet meer ben.

Een risico zijn onderlinge verstandhoudingen, maar ik hoop ze een bepaalde filosofie bij te brengen om die risico’s te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
tuinïnen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:21:
[...]

Fijne details moet ik nog uitwerken, maar ze zullen uiteindelijk aandeelhouders worden in de beleggings/investering BV samen met mij. Stapsgewijs en nog zonder meerderheidsbelang.

Het doel is om echt iets op te zetten voor de lange termijn, ook voor als ik er niet meer ben.

Een risico zijn onderlinge verstandhoudingen, maar ik hoop ze een bepaalde filosofie bij te brengen om die risico’s te beperken.
Dat is eigenlijk wel een goeie, wellicht ook maar eens over na gaan denken om het op die manier in te gaan kleden. Nu ben ik zelf pas 34 en de kids 5 en bijna 3, dus voldoende horizon om beide methodes toe te passen :P

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-05 19:36

Je hebt in ieder geval een LEI nodig, kun je bij de KvK aanvragen. Ik gebruik de rabobank omdat die maximaal 100 euro per kwartaal rekenen.

Je kan in ieder geval ook bij Saxo (daar ben ik aan het wegmigreren) terecht en volgens mij ook bij IB.

Verwacht wel dat het meer moeite kost dan een particuliere rekening, ik moest bijvoorbeeld een jaarrekening overleggen (ik denk ivm onderzoek naar witwassen etc).

En wat betreft je kinderen wellicht kun je ze aandelen zonder stemrecht geven, hoe eerder je begint hoe minder schenk/erfbelasting uiteindelijk.

En let er op dat je de grondslagen van je jaarrekening goed zet, dus waarderen op aankoopwaarde of lagere marktwaarde. Anders moet je elk jaar afrekenen bij de vpb aangifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
phantom09 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]

Om hier op terug te komen. Heb mij er zelf wat op aan het inlezen geweest, want ik was niet op de hoogte dat deze producten bestonden. Bij een 3X leveraged ETF zou ik mij (als iemand met een hoog risico niveau) toch niet comfortabel voelen.

Nu begrijp ik dat het slechts een deel van je portefeuille is wegens risicobeheer.

Is het dan niet verstandiger voor je dat je een 2x leveraged koopt (als voorbeeld ProShares Ultra S&P500 (SSO) maar dan deze procentueel een groter stuk van je portefeuille laat uitmaken. Dan creëer je hetzelfde effect maar sluit je zonder meerkost bepaalde risico's uit.

Zelf geef ik de portefeuille leverage door middel van opties. Dat is meestal tussen 1.10 en 1.30. Dat lukt goed en heeft zowel 2007/2008 als 2020 zonder problemen doorstaan. Ik ga de leveraged ETF's beter onderzoeken en overweeg als alles goed zit ook de aankoop ervan. Het zou voor mij minder "werk" beteken als ik van opties kan afstappen en het op deze manier ook kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

En nu? :)

Keek hier toch wat kritisch naar toen het hier werd genoemd (en later ook afgebrand / geneutraliseerd) maar blijkbaar zat/zit er nog wat upside in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Aparte vraag: Kan iemand eens meekijken wanneer de ex-dividend datum van Vonovia is?
TLDR: Tipranks zegt 9 mei, ik heb geen idee of dat betrouwbaar is, maar ik vind geen andere info...

Full story:
Ik heb na het negatieve nieuws van afgelopen week een nieuwe portie ingeslagen iets onder de €25, inmiddels zijn we alweer €1,50 omhoog gegaan en gezien ik die extra portie niet héél lang wil vasthouden ben ik al een exit moment aan het bepalen (iets te enthousiast geweest met kopen. Hoewel ik weinig twijfels heb op (heel) lange termijn heb ik er nu eigenlijk best wel veel).

Nu zie dat ik calls kan schrijven voor 17 mei; met een strike van €27 waar ik een premie van zowat €1 zou ontvangen. Dus, dat houdt in dat als ze ITM zijn over 2 maanden ik uitstap met een erg leuke 10% winst. Als de koers terug zakt herevalueer ik nog wel eens.

Máár, ik weet dat ik ergens rond die periode ook mijn dividend uitbetaald krijg. Nu zegt tipranks dat de ex-dividend op 9 mei zou zijn; net vóór die call opties aflopen. Nu heb ik geen idee hoe betrouwbaar die info is, maar het lijkt me wel wat bizar dat die opties een week na ex-dividend aflopen? Maakt de kans wat kleiner dat mijn calls ITM eindigen (maar OK, ik zou wel het dividend krijgen + nieuwe calls kunnen schrijven voor juni of september...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Jebus4life schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:11:
Aparte vraag: Kan iemand eens meekijken wanneer de ex-dividend datum van Vonovia is?
TLDR: Tipranks zegt 9 mei, ik heb geen idee of dat betrouwbaar is, maar ik vind geen andere info...
Over het algemeen bij Duitse aandelen is de ex-div datum de dag na de AGM. En deze is op 8 mei bij Vonovia.

Lijkt mij dus accuraat.

https://www.boerse-frankfurt.de/en/know-how/glossary/ex-day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
tuinïnen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:55:
[...]

En nu? :)

Keek hier toch wat kritisch naar toen het hier werd genoemd (en later ook afgebrand / geneutraliseerd) maar blijkbaar zat/zit er nog wat upside in.
Jeetje, wat heeft die koers gedaan vandaag. +16%. In totaal heb ik er nu al 28% rendement op gemaakt in 1,5 maand tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

Jebus4life schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:11:

Full story:
Ik heb na het negatieve nieuws van afgelopen week een nieuwe portie ingeslagen iets onder de €25, inmiddels zijn we alweer €1,50 omhoog gegaan en gezien ik die extra portie niet héél lang wil vasthouden ben ik al een exit moment aan het bepalen (iets te enthousiast geweest met kopen. Hoewel ik weinig twijfels heb op (heel) lange termijn heb ik er nu eigenlijk best wel veel).

Nu zie dat ik calls kan schrijven voor 17 mei; met een strike van €27 waar ik een premie van zowat €1 zou ontvangen. Dus, dat houdt in dat als ze ITM zijn over 2 maanden ik uitstap met een erg leuke 10% winst. Als de koers terug zakt herevalueer ik nog wel eens.

Máár, ik weet dat ik ergens rond die periode ook mijn dividend uitbetaald krijg. Nu zegt tipranks dat de ex-dividend op 9 mei zou zijn; net vóór die call opties aflopen. Nu heb ik geen idee hoe betrouwbaar die info is, maar het lijkt me wel wat bizar dat die opties een week na ex-dividend aflopen? Maakt de kans wat kleiner dat mijn calls ITM eindigen (maar OK, ik zou wel het dividend krijgen + nieuwe calls kunnen schrijven voor juni of september...)
Meestal klopt dit.

https://www.dividendmax.c...ices/vonovia-se/dividends

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53
aljooge schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:01:
[...]

Toch maar besloten om in Micron te stappen.
Goed gezien. Gefeliciteerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Vetifuro schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Ik heb gewoon een beleggingsrekening bij de ING geopend, waar ook de rekening van mijn holding actief is. Dan elke maand standaard bedrag NT World aankopen, en verder niets meer aan doen. Maar meer informatie daarover kun je terugvinden in het Passief beleggen met indexfondsen-topic

Maar als je gelijk op het naam van het kind belegt, dan krijgen ze toch op hun 18de ook gelijj zeggenschap over het geld / tegoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Kan iemand mij het volgende uitleggen?

VanEck Semiconductor UCITS ETF (SMH.L) (genoteerd LSE) is vandaag 5,67% hoger gesloten, terwijl niet één van de top10 holdings vandaag met een dergelijk percentage gestegen is.

Vanwaar dit verschil?
Heeft dit te maken met het feit dat deze ETF in London verhandeld, terwijl sommige van de onderliggende aandelen op andere beurzen/in andere tijdzones, zodat er vandaag nog after hours verschillen van gisteren zichtbaar zijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55
Crasheeee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Maar als je gelijk op het naam van het kind belegt, dan krijgen ze toch op hun 18de ook gelijj zeggenschap over het geld / tegoeden?
Jazeker. Naast geld opzij leggen moet je ze dus ook opvoeden in die tijd. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vetifuro
Crasheeee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Ja dat klopt, dus de financiële voorlichting start zo vroeg mogelijk. De oudste kan nu net een beetje rekenen dus daar kunnen we binnenkort beginnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:56
@Deveon hey ik kan me herinneren dat er in het verleden (lees 2 jaar terug) met jou hier veel gediscussieerd is over je positie in Tesla. Destijds was deze positie veruit het grootste gedeelte van je portefeuille en je was toen best uitgesproken.

We zijn nu 2 jaar verder en er is veel veranderd op de EV markt. Ik vroeg me af of je nog eens een analyse kan posten hier met je plan en verwachtingen wat betreft Tesla.

Ik zit zelf niet zo in deze markt maar ben wel benieuwd naar hoe jij hier momenteel tegenaan kijkt.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06

Crakie

I want my board back, Lance

aljooge schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Jeetje, wat heeft die koers gedaan vandaag. +16%. In totaal heb ik er nu al 28% rendement op gemaakt in 1,5 maand tijd.
Ook aan commodities kun je leuk verdienen ;)
49euro schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:48:
@Deveon hey ik kan me herinneren dat er in het verleden (lees 2 jaar terug) met jou hier veel gediscussieerd is over je positie in Tesla. Destijds was deze positie veruit het grootste gedeelte van je portefeuille en je was toen best uitgesproken.

We zijn nu 2 jaar verder en er is veel veranderd op de EV markt. Ik vroeg me af of je nog eens een analyse kan posten hier met je plan en verwachtingen wat betreft Tesla.

Ik zit zelf niet zo in deze markt maar ben wel benieuwd naar hoe jij hier momenteel tegenaan kijkt.

Alvast dank!
Ik ken die discussie niet, maar ben ook benieuwd naar visies hierop. Kijk zelf al tijden begerig naar BYD (long), maar ik durf het niet aan. Investeren in China kent al de nodige haken en ogen, en met de huidige toestand van de markt daar al helemaal.En dan zijn er ook nog de gepolitieke strubbelingen die groot effect kunnen hebben op de concurrentiekracht van het bedrijf.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
49euro schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:48:

Alvast dank!
Haha, leuk dat je aan mij denkt. Mijn visie op Tesla is eigenlijk niet echt veranderd. Ben er niet zoveel meer mee bezig omdat ik wat passiever ben geworden qua beleggingen nadat er wat winsten verdampt zijn na een duur lesje opties. Diversifiëren heeft mij uiteindelijk meer gekost dan opgeleverd.

Specifiek op de bedrijfsvoering van Tesla zie ik eigenlijk weinig zorgen. De afhankelijkheid van de grote leider neemt duidelijk af, al gaat dat wel ten koste van de aandeelprijs. Voor de lange termijn maak ik mij daar echter geen zorgen om. Juist onder de kap van de Cybertruck is te zien hoe goed ze zaken op orde hebben. De buitenkant is echter nog een Elon rest-puntje maar laat wel zien waar de engineers toe in staat zijn.

Enkel de long-shot met betrekking AI is nogal vaag gezien het aandelenpakket door de rechtbank onrechtmatig is verklaard. Eigenlijk zie ik Elon Musk nu als grootste risico voor de bedrijfsvoering. Niet dat hij weg of vervangen moet worden maar misschien een COO zoals Tim Cook destijds bij Apple, misschien dat JB Strauber (Founder, recent board member, ex-CEO elders) daar een rol kan spelen. Helaas is de vorige CFO afgehaakt en verder hebben Franz en Lars tegenwoordig de PR prima op orde.

@Crakie BYD durf ik ook niet aan. Ten eerste is het Chinese regime onbetrouwbaar en ten tweede beweegt Europa en de VS steeds meer richting protectionisme. Volgens mij was Buffet ook begonnen met verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 22-03-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Deveon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Haha, leuk dat je aan mij denkt. Mijn visie op Tesla is eigenlijk niet echt veranderd. Ben er niet zoveel meer mee bezig omdat ik wat passiever ben geworden qua beleggingen nadat er wat winsten verdampt zijn na een duur lesje opties. Diversifiëren heeft mij uiteindelijk meer gekost dan opgeleverd.

Specifiek op de bedrijfsvoering van Tesla zie ik eigenlijk weinig zorgen. De afhankelijkheid van de grote leider neemt duidelijk af, al gaat dat wel ten koste van de aandeelprijs. Voor de lange termijn maak ik mij daar echter geen zorgen om. Juist onder de kap van de Cybertruck is te zien hoe goed ze zaken op orde hebben. De buitenkant is echter nog een Elon rest-puntje maar laat wel zien waar de engineers toe in staat zijn.

Enkel de long-shot met betrekking AI is nogal vaag gezien het aandelenpakket door de rechtbank onrechtmatig is verklaard. Eigenlijk zie ik Elon Musk nu als grootste risico voor de bedrijfsvoering. Niet dat hij weg of vervangen moet worden maar misschien een COO zoals Tim Cook destijds bij Apple, misschien dat JB Strauber (Founder, recent board member, ex-CEO elders) daar een rol kan spelen. Helaas is de vorige CFO afgehaakt en verder hebben Franz en Lars tegenwoordig de PR prima op orde.

@Crakie BYD durf ik ook niet aan. Ten eerste is het Chinese regime onbetrouwbaar en ten tweede beweegt Europa en de VS steeds meer richting protectionisme. Volgens mij was Buffet ook begonnen met verkopen.
Waarom zou je hem niet wegwillen? Zijn houdbaarheid is allang overschreden, je ziet aan alles dat hij meer bezig is met andere dingen dan Tesla dus wat is zijn toegevoegde waarde? Ooit was het de bink uithangen en de koers omhoog lullen, maar nu gaat de koers naar beneden met elke tweet, dan blijft er imho weinig over.

Bedankt voor je diensten en tot ziens.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 29-05 22:09
Galactic schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Om hier op terug te komen. Heb mij er zelf wat op aan het inlezen geweest, want ik was niet op de hoogte dat deze producten bestonden. Bij een 3X leveraged ETF zou ik mij (als iemand met een hoog risico niveau) toch niet comfortabel voelen.

Nu begrijp ik dat het slechts een deel van je portefeuille is wegens risicobeheer.

Is het dan niet verstandiger voor je dat je een 2x leveraged koopt (als voorbeeld ProShares Ultra S&P500 (SSO) maar dan deze procentueel een groter stuk van je portefeuille laat uitmaken. Dan creëer je hetzelfde effect maar sluit je zonder meerkost bepaalde risico's uit.

Zelf geef ik de portefeuille leverage door middel van opties. Dat is meestal tussen 1.10 en 1.30. Dat lukt goed en heeft zowel 2007/2008 als 2020 zonder problemen doorstaan. Ik ga de leveraged ETF's beter onderzoeken en overweeg als alles goed zit ook de aankoop ervan. Het zou voor mij minder "werk" beteken als ik van opties kan afstappen en het op deze manier ook kan doen.
Op deze manier gebruik ik 2x leveraged ETF's met een zodanige variabele cashpositie dat ik in de praktijk tussen 0,75x tot max 1,5x leverage zit.

Expense ratio 0,91% voor bijvoorbeeld SSO maar dividend yield is ook 1,2% lager dan gewone S&P 500 etf. De extra kosten t.o.v. een dubbele positie in normale ETF zijn dus 0,91% + 2 x 1,2% is ongeveer 3,3% (zeg 3% als ik nog rekening houd met lopende kosten reguliere ETF). Deze kosten zet ik af tegen de 3,4% rente op een cash tegoed ter waarde van de positie (anders had ik immers dubbele exposure moeten hebben voor hetzelfde resultaat). Zou je moeten lenen voor 2x leverage, ga je richting de 5-6% te betalen rente.

Er zal ongetwijfeld nog wat aan te merken zijn op de berekening, maar ik vind het zeker niet een hele dure manier om leverage te realiseren. Even zonder de extra risico's vanuit de vormgeving van deze ETF's met bijvoorbeeld de synthetische constructie en effecten daily rebalancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

tuinïnen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Over het algemeen bij Duitse aandelen is de ex-div datum de dag na de AGM. En deze is op 8 mei bij Vonovia.

Lijkt mij dus accuraat.

https://www.boerse-frankfurt.de/en/know-how/glossary/ex-day
Top, opties geschreven op €27; heb daar een premie van €1,07 op gekregen (ervanuitgaand dat die ITM eindigen heb ik dan een koerswinst van een dikke 12% ). Met het dividend erbij is dat vlotjes 15%. Zou niet slecht zijn voor 2 maanden.

Gezien het dividend er dan dus afgeknipt zou ijn is, acht ik het wel realistisch dat ze niet ITM gaan eindigen en dan herbekijk ik dan wel even en schrijf ik nieuwe opties voor juni of september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bezulba schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Waarom zou je hem niet wegwillen? Zijn houdbaarheid is allang overschreden, je ziet aan alles dat hij meer bezig is met andere dingen dan Tesla dus wat is zijn toegevoegde waarde? Ooit was het de bink uithangen en de koers omhoog lullen, maar nu gaat de koers naar beneden met elke tweet, dan blijft er imho weinig over.

Bedankt voor je diensten en tot ziens.
Ten eerste heeft hij nog wel 12% in handen en ga er vanuit dat het gaat veranderen als hij geen CEO meer is, nog los van of de fanboys daarin mee gaan. Verder creëert Tesla daarmee een enorme concurrent op AI vlak en is maar de vraag of de investering in FSD of de bot zonder visionair ooit nog zullen lonen. Zal mij niet verbazen als het vertrek van Elon de huidige marketcap halveert. Rustig uitfaseren lijkt mij daarom het beste en hoop dat hij binnenkort ook weer gaat stoppen met de kwartaalmeetings gezien er momenteel weinig qua visie toe te voegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Magpie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Op deze manier gebruik ik 2x leveraged ETF's met een zodanige variabele cashpositie dat ik in de praktijk tussen 0,75x tot max 1,5x leverage zit.

Expense ratio 0,91% voor bijvoorbeeld SSO maar dividend yield is ook 1,2% lager dan gewone S&P 500 etf. De extra kosten t.o.v. een dubbele positie in normale ETF zijn dus 0,91% + 2 x 1,2% is ongeveer 3,3% (zeg 3% als ik nog rekening houd met lopende kosten reguliere ETF). Deze kosten zet ik af tegen de 3,4% rente op een cash tegoed ter waarde van de positie (anders had ik immers dubbele exposure moeten hebben voor hetzelfde resultaat). Zou je moeten lenen voor 2x leverage, ga je richting de 5-6% te betalen rente.

Er zal ongetwijfeld nog wat aan te merken zijn op de berekening, maar ik vind het zeker niet een hele dure manier om leverage te realiseren. Even zonder de extra risico's vanuit de vormgeving van deze ETF's met bijvoorbeeld de synthetische constructie en effecten daily rebalancing.
Ben het aan het afzetten tegen alternatieve strategie met PUT opties. Alhoewel nog niet ver in het onderzoek gaat de voorkeur toch nog steeds naar de PUTs momenteel, vooral in scenario van dalende markt. De PUT strategy lijkt superieur bij een markt met jaarrendement -10% tot +10% maar heeft natuurlijk ook (andere) nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:29
Ik wil voor lange termijn beleggen.

Waar kan ik dit het beste doen?

Ik zit te kijken naar trading 212 . Hier vind ik de pies wel erg handig waar je 50 aandelen in kan stoppen en hij alles verdeeld.

Nadeeel vind ik hiervan is dat je vermogen veel minder gedekt is als ik het goed lees. Tot 20.000 maar.
De andere is trade republic. Deze heeft alleen de pies etc niet maar is je vermogen wel beter afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
sgouman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:43:

Ik zit te kijken naar trading 212 . Hier vind ik de pies wel erg handig waar je 50 aandelen in kan stoppen en hij alles verdeeld.

Nadeeel vind ik hiervan is dat je vermogen veel minder gedekt is als ik het goed lees. Tot 20.000 maar.
De andere is trade republic. Deze heeft alleen de pies etc niet maar is je vermogen wel beter afgedekt.
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51

Ik heb zowel een rekening bij IB als bij Meesman met mijn Holding. Vooral bij IB was het wel wat gepruts met het aanleveren van de juiste documenten maar uiteindelijk dus een pro account. Meesman voor het bekende ETF fonds is vrij eenvoudig te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-05 19:56
sgouman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:43:

Hoezo is je vermogen daar beter afgedekt? 20k is toch de max voor Beleggerscompensatie? https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Of bedoel je het geld dat niet belegd is en onder depositogarantiestelsel valt?

[ Voor 5% gewijzigd door Bulldock op 23-03-2024 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 15:58
Wanneer is sprake van handel mer voorkennis?

Mag je aandelen kopen of verkopen van een bedrijf als je onbewust van iemand informatie heb gekregen die nog niet publiek is?
Bijvoorbeeld:
  • Ik maak mij zorgen want er gaan ontslagen vallen bij bedrijf X waar ik werk
  • We gaan binnenkort een grote order ontvangen van een groot bedrijf Y dus ik krijg een bonus
  • Toeleverancier Z heeft problemen en onze orders worden niet meer geleverd
Dingen die wel eens onder bekenden wordt gedeeld op straat of bij de sportclub. De informatie is niet concreet.

Is dit voorkennis of niet? Mag je als particulier dan nog handelen in de aandelen van een bedrijf nadat je zoiets hebt gehoord?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Apollyon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:56:
Bijvoorbeeld:
  • We gaan binnenkort een grote order ontvangen van een groot bedrijf Y dus ik krijg een bonus
Bedoel je nu dat je zelf bij een bedrijf zou werken en informatie hebt over ontslagen en op basis daarvan zou handelen? Dat ligt helemaal vast in regels en als het goed is ben je daar ook over geïnformeerd door je werkgever. Ook over black-out periodes e.d. (wanneer je helemaal niet mag handelen in periodes rondom kwartaal/jaarcijfers e.d.).

Als je de informatie van een vriend hebt gekregen die bij een bedrijf werkt, dan had hij die informatie niet mogen geven aan jou. Ik denk dat als jij duidelijk weet dat het voorkennis is je dat ook niet mag gebruiken. Maar met die details ben ik zelf niet bekend mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apollyon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:56:
Wanneer is sprake van handel mer voorkennis?

Mag je aandelen kopen of verkopen van een bedrijf als je onbewust van iemand informatie heb gekregen die nog niet publiek is?
Bijvoorbeeld:
Dingen die wel eens onder bekenden wordt gedeeld op straat of bij de sportclub. De informatie is niet concreet.

Is dit voorkennis of niet? Mag je als particulier dan nog handelen in de aandelen van een bedrijf nadat je zoiets hebt gehoord?
De AFM heeft een uitgebreid document over ‘handel met voorwetenschap’:
https://www.afm.nl/~/prof...etenschap.ashx?la=nl%2Dnl

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
rube schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:36:
Bedoel je nu dat je zelf bij een bedrijf zou werken en informatie hebt over ontslagen en op basis daarvan zou handelen?
Nee. Niet over het detacheringsbedrijf of klant waar ik zelf werk. Ik bedoel dat iemand onbewust of onbedoeld iets over het bedrijf vertelt waar hij werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apollyon
YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:01:
De AFM heeft een uitgebreid document over ‘handel met voorwetenschap’:
https://www.afm.nl/~/prof...etenschap.ashx?la=nl%2Dnl
Dank je. In de PDF is het in de inleiding duidelijk geschreven:

Een persoon die beschikt over voorwetenschap, beschikt over bepaalde vertrouwelijke, niet
openbare informatie. Deze informatie kan bijvoorbeeld betrekking hebben op een aankomende
overname of op betalingsproblemen van een uitgevende instelling. Iemand kan over
voorwetenschap beschikken vanwege zijn werk, beroep of functie bij een uitgevende instelling
(zoals een bestuurder, juridisch of financieel adviseur, of werknemer). Het is ook mogelijk dat
iemand ‘onbedoeld’ beschikt over voorwetenschap. Bijvoorbeeld omdat hij zijn buurman of
kennis, die bestuurder van een uitgevende instelling is, hoort praten in de tuin of in de trein.

Als een persoon wil profiteren van voorwetenschap (en dus van de te verwachten
koersontwikkeling van bijvoorbeeld de aandelen) en besluit deze financiële instrumenten te
(ver)kopen -voor het moment dat de uitgevende instelling de koersgevoelige informatie openbaar
maakt - dan handelt deze persoon met voorwetenschap. Dit is verboden. Overigens is het ook
verboden om voorwetenschap wederrechtelijk aan een derde mee te delen of een derde aan te
raden of aan te zetten om transacties te verrichten in de financiële instrumenten waarop de
voorwetenschap betrekking heeft.

Het is bijna mijn voorbeeld. Het per ongeluk overhoren van een buurman of voorbijganger is al voorinformatie. En voorinfromatie mag niet gebruikt worden want dat is verboden. Zelfs als iemand per ongeluk en onbewust vertrouwelijke onfmatie deekt dan is dat strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pawncrusher
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-07-2024
Hoi allemaal, ik lees vaak mee maar ik heb nu een vraag. Ik krijg van de ING reclame over de ing aex garantie note. Beleggen met 100% inleggarantie en kans op 17% rendement. Looptijd is 3 jaar. Op de einddatum krijg je je inleg terug plus de eventuele stijging van de AEX index tot een maximum van 17%. Is dat een goed aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pawncrusher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:20:
Hoi allemaal, ik lees vaak mee maar ik heb nu een vraag. Ik krijg van de ING reclame over de ing aex garantie note. Beleggen met 100% inleggarantie en kans op 17% rendement. Looptijd is 3 jaar. Op de einddatum krijg je je inleg terug plus de eventuele stijging van de AEX index tot een maximum van 17%. Is dat een goed aanbod?
Heb je hun aanbod wel doorgelezen?
:+

Had en zelf verkeerd gelezen product info zie onder, ik dacht dat je maar een percentage van de stijging kreeg.
(In de afgelopen 3 jaar is de aex nu van 680 naar 870 gegaan)

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2024 18:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pawncrusher
Dit is het aanbod. Alleen als je tussentijds wilt verkopen kan het zijn dat je niet je volledige inleg terug krijgt. Je krijgt geen dividend. Toch lijkt het te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pawncrusher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:25:
Toch lijkt het te mooi om waar te zijn.
Dus zul je een addertje missen. De bank gaat natuurlijk niet gratis geld weggeven ;) En de bank heeft uiteraard ook geen garantie dat de AEX over 3 jaar niet lager staat dan nu, en als dat wel zo is kun je je wel indenken dat de bank dat niet uit eigen zak gaat betalen.

En de bank zal ook vast wel slim genoeg zijn om te berekenen dat over 3 jaar de winst hoger is dan 17%. Easy money dus. Als de winst 18% blijkt te zijn uiteindelijk dan krijgt de bank dus 1% winst over de inleg van alle klanten, en daar hoefden ze niks voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Dus zul je een addertje missen. De bank gaat natuurlijk niet gratis geld weggeven ;) En de bank heeft uiteraard ook geen garantie dat de AEX over 3 jaar niet lager staat dan nu, en als dat wel zo is kun je je wel indenken dat de bank dat niet uit eigen zak gaat betalen.

En de bank zal ook vast wel slim genoeg zijn om te berekenen dat over 3 jaar de winst hoger is dan 17%. Easy money dus. Als de winst 18% blijkt te zijn uiteindelijk dan krijgt de bank dus 1% winst over de inleg van alle klanten, en daar hoefden ze niks voor te doen.
Ik had het zelf verkeerd gelezen :)

Maar wel gegarandeerd je inleg terug idd. Dus als je 100 inlegt krijg je over 3 jaar minimaal 100 terug.

https://www.ing.nl/partic...017%25*%2D%20weer%20terug.

Het grootste issue lijkt me dat je in het meest optimale geval niet eens je box3 aanslag haalt:
De AEX Index stijgt gedurende de looptijd met 30%

Omdat de stijging van de Index hoger is dan de maximale participatie van 17%*, zal de ING AEX Garantie Note aflossen op EUR 1.000 + EUR 1.000 x 17% = € 1.170 Je rendement bedraagt 17% ofwel 5,66%* op jaarbasis.

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2024 18:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het addertje is dat de winst voor de deelnemer beperkt wordt tot +17% na 3 jaar. De bank verwacht dat het te verwachten rendement van de onderliggende effecten hoger is dan dat. Daarnaast ontvang je geen dividend van de onderliggende effecten.
YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:32:
Het grootste issue lijkt me dat je in het meest optimale geval niet eens je box3 aanslag haalt:
Nee, je betaalt geen 5,66% per jaar aan belasting. Het tarief voor 2024 is 36% * 6,17% = 2,22%.

Dit is overigens niet een nadeel van dit specifieke product; immers, bij andere beleggingen betaal je hetzelfde.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 23-03-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pawncrusher
Dus het rendement van 17% vinden jullie veel te laag over een looptijd van 3 jaar? Dan zou ik nog beter in een aex tracker kunnen gaan beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pawncrusher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:50:
Dus het rendement van 17% vinden jullie veel te laag over een looptijd van 3 jaar? Dan zou ik nog beter in een aex tracker kunnen gaan beleggen?
Gezien de historische charts, performt de aex gemiddeld beter dan 5,66% per jaar.
https://www.1stock1.com/1stock1_759.htm

Helemaal als je over 3-jarige intervallen gaat kijken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-05 19:16
Apollyon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:06:
[...]
Het is bijna mijn voorbeeld. Het per ongeluk overhoren van een buurman of voorbijganger is al voorinformatie. En voorinfromatie mag niet gebruikt worden want dat is verboden. Zelfs als iemand per ongeluk en onbewust vertrouwelijke onfmatie deekt dan is dat strafbaar.
Ik weet niet wat je gehoord hebt, maar je zou je ook nog af kunnen vragen (lees, uitzoeken) of die informatie niet al via de jaarcijfers, of een persbericht van 1 van de betrokken partijen bekend gemaakt of af te leiden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Gezien de historische charts, performt de aex gemiddeld beter dan 5,66% per jaar.
https://www.1stock1.com/1stock1_759.htm

Helemaal als je over 3-jarige intervallen gaat kijken.
Als we box 3 buiten beschouwing laten mogelijk wel interessant voor degenen die een alternatief zoeken voor sparen.
Het risico dat je mogelijk ' geen rente ' ontvangt na afloop van de looptijd is een risico die zelfs deze groep wel zou durven nemen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door JohanNL op 23-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Als we box 3 buiten beschouwing laten mogelijk wel interessant voor degenen die een alternatief zoeken voor sparen.
Het risico dat je mogelijk ' geen rente ' ontvangt na afloop van de looptijd is een risico die zelfs deze groep wel zou durven nemen denk ik.
Voor die groep en de groep die alleen bij een Nederlandse bank durven te sparen is dat zeker wel een goede optie inderdaad.
Vooral als je nog onder de vrh grens zit.

Maar voor als je bij een buitenlandse bank durft te sparen tegen laten we zeggen 4%~ per jaar gegarandeerd dat is 12%~ na drie jaar dan zou je beter voor dat kunnen kiezen omdat dat echt risicoloos is en je dan garandeerd 12%~ ipv de maximale haalbare van 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Apollyon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Dank je. In de PDF is het in de inleiding duidelijk geschreven:

Een persoon die beschikt over voorwetenschap, beschikt over bepaalde vertrouwelijke, niet
openbare informatie. Deze informatie kan bijvoorbeeld betrekking hebben op een aankomende
overname of op betalingsproblemen van een uitgevende instelling. Iemand kan over
voorwetenschap beschikken vanwege zijn werk, beroep of functie bij een uitgevende instelling
(zoals een bestuurder, juridisch of financieel adviseur, of werknemer). Het is ook mogelijk dat
iemand ‘onbedoeld’ beschikt over voorwetenschap. Bijvoorbeeld omdat hij zijn buurman of
kennis, die bestuurder van een uitgevende instelling is, hoort praten in de tuin of in de trein.

Als een persoon wil profiteren van voorwetenschap (en dus van de te verwachten
koersontwikkeling van bijvoorbeeld de aandelen) en besluit deze financiële instrumenten te
(ver)kopen -voor het moment dat de uitgevende instelling de koersgevoelige informatie openbaar
maakt - dan handelt deze persoon met voorwetenschap. Dit is verboden. Overigens is het ook
verboden om voorwetenschap wederrechtelijk aan een derde mee te delen of een derde aan te
raden of aan te zetten om transacties te verrichten in de financiële instrumenten waarop de
voorwetenschap betrekking heeft.

Zal dit ook voor de kleine particulier dan gelden die misschien maar paar duizend ofzo belegd omdat die toevallig via een buurman iets vernomen heeft?
Het zal vast en zeker niet over honderden duizenden/miljoenen euro's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 23:14
Pawncrusher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:20:
Heeeeeeee....dit komt uit de woekerpolist/Nina Brink tijd. Ik ga ervan uit dat ING dit met een optie constructie opzet, jou deze constructie (waaronder de transactiekosten) laat betalen. Ze beleggen het niet eens waarschijnlijk, gewoon een synthetische opzet.

Nou begeef ik me op glad ijs :| -- Er zijn vast wat members die dit beter kunnen uitleggen - graag zelfs!

Je kun dit ongeveer simuleren met een geschreven call optie op [koers * 117%] en gekochte call optie rond de huidige koers. Daar betaal je een premie voor, dus de bandbreedtes en misschien tijdwaardes van de opties zullen ongetwijfeld iets anders liggen ook. En ik kan me niet anders voorstellen dat ze met een put, of put constructie een daling afdekken. De bank gaat namelijk per definitie hier op verdienen.
Geen idee of ze hier eventueel futures en/of turbo's (bestaan die nog?) voor gebruiken. De kosten zijn voor hun overigens nihil omdat ze aanbieder zijn of er dicht tegenaan zitten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Pagina: 1 ... 175 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij