• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sport_Life schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:11:
[...]

20 februari, zowel NT World als NT SC
16 feb was het bij ABN binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL5QXIWLHzpsKgPyfAva0xgEpak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FXriyld0zGf8qqHc5ouxvLVM.webp?f=user_large
23:39 is het bijgeschreven zie ik, dus nog net :p

[ Voor 84% gewijzigd door fsfikke op 22-02-2024 08:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:47
fsfikke schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]

16 feb was het bij ABN binnen.
Lol, dat is voor de officiele betaaldatum als ik de documentatie van NT mag geloven.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Lol, dat is voor de officiele betaaldatum als ik de documentatie van NT mag geloven.
Hier ook de 16de. Wat me een beetje tegenstaat is dat ik niet zie dat het herbelegd gaat worden. Zou gewoon ergens een symbooltje moeten staan van een order of iets dergelijks.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Panzer_V
ArthurMorgan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Hier ook de 16de. Wat me een beetje tegenstaat is dat ik niet zie dat het herbelegd gaat worden. Zou gewoon ergens een symbooltje moeten staan van een order of iets dergelijks.
Volgens mij moet je het zelf handmatig herbeleggen ;)

Maar dan moet het geld wel eerst bijgeschreven zijn...

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Volgens mij moet je het zelf handmatig herbeleggen ;)

Maar dan moet het geld wel eerst bijgeschreven zijn...
Bij de instellingen staat automatisch herbeleggen aan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Panzer_V
ArthurMorgan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Bij de instellingen staat automatisch herbeleggen aan.
Ik kan alleen voor de situatie bij ING spreken....daar bestaat geen automatisch herbeleggen voor dit soort fondsen.

Maar waarschijnlijk zit jij bij een andere bank en werkt het daar weer anders.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Panzer_V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:09:
[...]
Ik kan alleen voor de situatie bij ING spreken....daar bestaat geen automatisch herbeleggen voor dit soort fondsen.

Maar waarschijnlijk zit jij bij een andere bank en werkt het daar weer anders.
:?
Bij ING is het juist standaard herbeleggen voor fondsen, dat kun je niet uitzetten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:17
Panzer_V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Dat is netjes, de dag erna!

Ik heb net ING via de chat benaderd. Het valt mij op dat ze iedere keer erg laat zijn met uitbetalen. Wat erg vervelend is wil je het herbeleggen.
Ik heb een jaar ING gebruikt voor ETFs. Een maand geleden ben ik naar een andere broker om deze en andere redenen.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:19
YakuzA schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:35:
[...]

:?
Bij ING is het juist standaard herbeleggen voor fondsen, dat kun je niet uitzetten?
Nee je krijgt dividend terug in je gelddeel en kunt het dan zelf herbeleggen, dit gaat niet automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
Citroentjuh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Nee je krijgt dividend terug in je gelddeel en kunt het dan zelf herbeleggen, dit gaat niet automatisch.
Ik beleg nu meer dan 5 jaar bij ING en het uitgekeerd dividend wordt wel degelijk herbelegd als je dat hebt aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmRDRxwi9eTa9_I3TacqrvzdJfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h39PFm4uwfOvOHzx3rAuWIwK.jpg?f=fotoalbum_large

Onder transacties kun je je uitgekeerd dividend aflezen en ook zien en wanneer deze herbelegd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 22-02-2024 09:51 ]

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:19
Miki schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik beleg nu meer dan 5 jaar bij ING en het uitgekeerd dividend wordt wel degelijk herbelegd als je dat hebt aangegeven.

[Afbeelding]

Onder transacties kun je je uitgekeerd dividend aflezen en ook zien en wanneer deze herbelegd is.
Doe je dit dan via de website? In de app is die optie er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Citroentjuh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Doe je dit dan via de website? In de app is die optie er niet.
Yes, de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Green.car6808 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb een jaar ING gebruikt voor ETFs. Een maand geleden ben ik naar een andere broker om deze en andere redenen.
ING heeft idd geen fractionele ETF's dus herbeleggen van ETF dividend is er niet (of beperkt?) dacht ik.

PSN

• Panzer_V
YakuzA schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:05:
[...]

ING heeft idd geen fractionele ETF's dus herbeleggen van ETF dividend is er niet (of beperkt?) dacht ik.
Laten we niet vergeten dat de NT producten bij ING als 'fonds' aangeboden worden, niet als 'ETF'. Hier zijn facties wel mogelijk.

Herbeleggen gaat inderdaad automatisch. Ik zelf boek echter direct het belastingdeel naar het depot en herbeleg deze meteen.

Dan kan de teruggave volgend jaar gewoon de algemene middelen in :)

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 22-02-2024 10:16 ]

• Miki
[...]

Klopt wat je zegt :)

Fractionele ETF’s bestaan formeel gezien niet. Het zijn eerder CFD’s, je krijgt een bewijs dat je recht hebt op 1/x’ste deel van het betreffende effect en afhankelijk van de broker naar rato een deel van het dividend.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:50
Citroentjuh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Verwijderd. Was al besproken.

[ Voor 32% gewijzigd door SvV_Ying op 22-02-2024 10:27 ]

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

NicoHF schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:42:
For the quarter, Nvidia reported adjusted earnings per share (EPS) of $5.16 on revenue of $22.1 billion. Analysts were expecting EPS of $4.60 on revenue of $20.4 billion. That's a massive jump from the same period last quarter when Nvidia reported EPS of $0.88 on $6.1 billion a year ago. To put a finer point on Nvidia's performance, the company reported $27 billion in revenue for all of 2022.
Ik had niet anders verwacht, maar ik baal dat er een bubbel over de markt blijft hangen de komende tijd. En dat zeg ik als aandeelhouder Nvidia (die al wel winst heeft afgeroomd).

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Green.car6808
  • Laatst online: 17-09 20:17
[...]

Herbeleggen van dividend en of een ETF fractioneel is zijn volgens mij twee verschillende zaken .

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]Ik heb net ING via de chat benaderd. Het valt mij op dat ze iedere keer erg laat zijn met uitbetalen. Wat erg vervelend is wil je het herbeleggen.
Hier ook ING gesproken. Geven aan dat het probleem bekend is en er aan gewerkt wordt.
Verder standaard "excuses", maar het is al vaker bij ze gebeurd.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
ArthurMorgan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Je bent een beetje ongeduldig. Als ik voor ABN spreek zie je vanzelf weer een automatische afschrijving van het oorspronkelijke dividendbedrag zodra de order wordt verwerkt.

Je hebt ook te maken met handelsdagen en sowieso een minimale tijd die tussen order ingeven en uitvoeren zit. Als je wilt kan je dat zelf op zoeken hoe dat zit. Al is het simpeler om gewoonweg 1 week te wachten. Dan is het ook geregeld bij voldoende saldo.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Crakie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Ik had niet anders verwacht, maar ik baal dat er een bubbel over de markt blijft hangen de komende tijd. En dat zeg ik als aandeelhouder Nvidia (die al wel winst heeft afgeroomd).
Waarom denk je dat er een bubbel is?
Ik ga long met nvda denk dat die nog veel hoger gaat worden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 17-09 21:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6eRha0ylugujv_WIVS5aa5zE70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kEa8xFLEVK6XRtqbzpo5oXJ4.jpg?f=user_large

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Pre 14.5% voor nvda🤣🤣

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Ik had voor de grap voor 25 euro een Turbo op Nvidia calls gezet en nu over 60% gain.

Had ik nu maar echt ballen gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

"To get to a $740 share price simply requires that the company maintain a monopolist-like operating profit margin of 55 per cent for the next decade, while also growing sales tenfold, from $60bn a year to more than $600bn." (Source)

NicoHF schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:04:

[...]

Waarom denk je dat er een bubbel is?
Ik ga long met nvda denk dat die nog veel hoger gaat worden

[ Voor 26% gewijzigd door Crakie op 22-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
Net weer ING gesproken inzake NT dividenden. De klachten stromen binnen daar. Blijf vooral bellen en chatten.

Er is een probleem aan ING zijde en ze zeggen bezig te zijn e.e.a. op te lossen.

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 14:48
Ik overweeg sinds kort Meesman. Ben verder wel een noob op dit gebied. Ik bankier bij ING, dus wellicht is het beter om iets soortgelijks als Meesman via ING te regelen? Zo ja, welke optie dan?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:42
mirod schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:50:
Ik overweeg sinds kort Meesman. Ben verder wel een noob op dit gebied. Ik bankier bij ING, dus wellicht is het beter om iets soortgelijks als Meesman via ING te regelen? Zo ja, welke optie dan?
Meesman is een prettige, gebruiksvriendelijke, kostenefficiënte aanbieder van een breed gespreid wereldwijd beleggingsfonds. Prima keuze. Heb er zelf in de beginjaren gezeten (nu wereldindexfonds via eigen huisbank Rabobank).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Crakie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:25:
"To get to a $740 share price simply requires that the company maintain a monopolist-like operating profit margin of 55 per cent for the next decade, while also growing sales tenfold, from $60bn a year to more than $600bn." (Source)
[...]
En er kan nog meer ingeprijsd worden. Gisteren was wachten op de forward guidance, als ze de exportrestricties naar China gaan omzeilen, kan de koers door de 1000 gaan.

Het was ook in de opties ingeprijsd. De IV lijkt wel op een meme stock en de goedkoopste straddle kost 8k dollar. Om daarmee winst te maken, moet de koers al minstens 10% veranderen.

Waarom een straddle? Earnings is een binaire event, kop of munt en de reactie op de earnings is onvoorspelbaar. De earnings kunnen beter dan verwacht zijn en de koers valt. De earnings kunnen slechter dan verwacht zijn en de koers spuit omhoog. "Buy the rumour, sell the news"

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Als ik aandelen bezit op de ex-dividenddatum, maar de betaaldatum ligt een maand later, krijg ik dan wel of geen dividend uitgekeerd als ik de aandelen in de tussentijd verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 20:33

Fuelke

Forza Ferrari

@gop1 in bezit op datum van ex-div = recht op dividend ook al verkoop je ze de dag na de datum van ex-dividend

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• DJTimo
of je dividend krijgt hangt af van het feit of je de aandelen bezit op record date. Ex-div geeft alleen aan welke dag het dividend uit de koers loopt

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Wat houdt uit de koers lopen precies in? Is dat nog steeds iets van vraag en aanbod, waarbij de vraag automatisch daalt wanneer er wat cash wordt gereserveerd voor dividend?

• gop1
Ik heb vandaag aandelen Unilever gekocht, bij de broker (Trade Republic) stond vermeld ex-div datum 22 FEB 13:00 (ik heb ze rond 10:00 gekocht). Als ik google vermelden diverse websites dat je de aandelen de dag vóór de ex-dividend datum al in bezit moet hebben. Vandaar mijn verwarring.
De betaaldatum is 22 maart, maar ik zou de aandelen eventueel al eerder willen verkopen als de prijs gunstig is.

• poehee
  • Laatst online: 09:46
geenstijl schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Hier ook ING gesproken. Geven aan dat het probleem bekend is en er aan gewerkt wordt.
Verder standaard "excuses", maar het is al vaker bij ze gebeurd.
Ik heb ING voor de betaalrekening, app is prima. Maar gezien de (gaat tot lang terug) reacties en ervaringen hier blijf ik ver van de beleggingen daar. Houd het bij Meesman en IBKR (DeGiro moet ik nog vanaf) en Raisin voor de hoge(re) spaarrentes (overweeg TradeRepublic vanwege de 4% rente tot 50k).

[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 22-02-2024 20:45 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

OMD

poehee schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik heb ING voor de betaalrekening, app is prima. Maar gezien de (gaat tot lang terug) reacties en ervaringen hier blijf ik ver van de beleggingen daar. Houd het bij Meesman en IBKR (DeGiro moet ik nog vanaf) en Raisin voor de hoge(re) spaarrentes (overweeg TradeRepublic vanwege de 4% rente tot 50k).
Kan je toch eventueel ook rentefonds bij Meersman pakken? Die is 3,9 nu volgens mij.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• DJTimo
aljooge schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:00:
Wat houdt uit de koers lopen precies in? Is dat nog steeds iets van vraag en aanbod, waarbij de vraag automatisch daalt wanneer er wat cash wordt gereserveerd voor dividend?
de koers is een getal die de waarde van een aandeel zo reeël mogelijk reflecteert. Vraag en aanbod heeft daar inderdaad invloed op, maar er is een zekere theoretisch waarde die als een soort magneet werkt en daardoor de meeste vraag/aanbod naar zich toe trekt. De openingsprijs is op ex-div daarom meestal gelijk aan de slotkoers van de laatste handelsdag minus het dividend. Op deze dag begint het nieuwe spel van vaag en aanbod met als basis de nieuwe koers. Het kan daarom zijn dat het dividend de dag erna alweer is ingelopen of dat het de koers verder doet zakken. Maar het uitgangspunt is de koers waar het dividend uit is. Het dividend wordt betaald vanuit de free cash flow en dat geld is vanaf moment van uitkering niet meer in het bedrijf, waardoor de nieuwe koers eenvoudig te bepalen zou moeten zijn.

meer: https://www.investopedia....s-affect-stock-prices.asp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

gop1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:02:
Ik heb vandaag aandelen Unilever gekocht, bij de broker (Trade Republic) stond vermeld ex-div datum 22 FEB 13:00 (ik heb ze rond 10:00 gekocht). Als ik google vermelden diverse websites dat je de aandelen de dag vóór de ex-dividend datum al in bezit moet hebben. Vandaar mijn verwarring.
De betaaldatum is 22 maart, maar ik zou de aandelen eventueel al eerder willen verkopen als de prijs gunstig is.
Ik heb nog nooit van ex-dividend tijdstip tijdens handelsuren gehoord; maar ik laat me graag inlichten door de experts. Maar mijn hypothese is dat het gewoon een timezone fuckup is van Trade Republic. Voor zover ik weet is de ex-dividend date gewoon vandaag, de 22e, en krijg je dus geen dividend als je ze vandaag gekocht hebt. Dat is immers wat ex-dividend betekent; vanaf die datum geeft het aandeel geen recht op het eerstvolgende dividend.

De record date is morgen pas, maar wat je vandaag koopt wordt maandag pas geleverd.

Ik vrees dus dat het dividend naar een eerdere eigenaar van je aandelen gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door eamelink op 22-02-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DJTimo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:55:
of je dividend krijgt hangt af van het feit of je de aandelen bezit op record date. Ex-div geeft alleen aan welke dag het dividend uit de koers loopt
Klopt, maar de ex-dividend datum is dus niet meer of minder dan ‘de eerste handelsdag waarop levering ná de record date plaats vindt’. En dus makkelijker voor de belegger; hoef je immers niet na te denken over duffe dingen als niet-handelsdagen zoals het weekend of een van die eindeloze vakantiedagen van bankiers!

[ Voor 38% gewijzigd door eamelink op 22-02-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
gop1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:02:
Het is hoogst ongebruikelijk dat midden op de dag een aandeel ex-div gaat. Eigenlijk kan ik me hiervan geen eerdere voorbeelden herinneren. ik vermoed dat dit het tijdstip is waarop deze marketupdate is gegeven en dat je het aandeel na ex-div hebt gekocht. Dus voor een lagere prijs maar wel zonder het dividend, want dat was op de opening al uit de koers. Dus om 9u NL tijd of 8u UK tijd. dat is in theorie zelfs beter, want nu betaal je stamp duty over een lagere aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
[...]
Ik neem geen kamp, en ben niet specifiek positief of negatief over het aandeel. Er zijn evenveel pro's als cons welke een bepaald koersdoel kunnen rechtvaardigen. Als je je verdiept in AI, AGI etc en ziet wat de mogelijkheden allemaal (kunnen) zijn. Dan kan de vraag naar chips in theorie ongelimiteerd worden. Maar zo werkt het dan weer niet in de echte wereld. De doorbraken kunnen kleiner zijn dan momenteel geanticipeerd, er is (veel) meer rekenkracht nodig, de technologie is toch nog niet helemaal klaar voor (compute cost te hoog). Er zijn erg veel "maars".

Zitten aandelen als NVDA en sectorgenoten in bubblefase, waarschijnlijk, maar het is alles behalve een zekerheid. De bubble hoeft bovendien niet hard te klappen (dot-com) maar kan ook een traag leegloop scenario zijn zoals bij Tesla, waar de koersen 2 tal jaren dalen om dan weer mogelijks een verdere mooie groei te laten zien.

Voor NVDA specific, er zijn al 10-tallen grote bedrijven en startups bezig met het ontwerpen van AI gerelateerde chips. Maar in deze markt heeft NVDA nog makkelijk 2 jaar het bijna alleenrecht met weinig noemenswaardige concurrentie voor hun producten. Ondertussen zullen ze niet stilzitten. Vraag is of ze voorsprong kunnen behouden op langere termijn, en dat denk ik van wel. Of ze deze marges nog 2 jaar volhouden betwijfel ik dan wel. AMD en vele anderen staat ook niet stil.

Het gaat een spannende tijd worden. Ik ben blij dat ze in mijn S&P500 ETF's zitten hoor ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
Zojuist weer ING gesproken. Ze gooien het nog steeds op technische problemen. Ik heb weer een klacht ingediend voor de statistieken.

Blijf vooral melden.

En laten we hopen gaat het dividend ooit nog uitbetaald wordt….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 11:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

aljooge schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:00:
Vroeger werd een coupon van een aandeel afgeknipt. Voor ex-dividend hangt de coupon nog aan het aandeel en op ex-dividend is de coupon verwijderd.

Als het dividend van de waarde van een aandeel afgeknipt wordt, dan valt de koers met het bedrag van de dividend. Daarna kan de markt nog overreageren met meer rood of de koers herstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26

XanderDrake

Build the future!

[...]
Wat zegt dit dan over ASML? Die zitten daar al ondanks dat ze minder omzet hebben.

Verder, ik las gister een heel goed artikel over dit onderwerp op The Verge:
The frenzied hype around AI kept expectations high. The earnings calls disappointed. 2024 is going to be a year of reckoning.

“Microsoft is ahead of Google and basically anyone else,” Niewinski says. Their partnership with OpenAI — about which, more in a minute — also lets them source development in ways that may be more important than just simple investment return, he told me. “Everyone knows ChatGPT and OpenAI and everyone knows Copilot. But it took me a couple seconds to remind myself that Google has Bard, because no one is actually using this name.”

...

Whether Copilot is actually worth its price remains an open question. Certainly, AI didn’t help Microsoft in search — for all the hype around incorporating AI into its Bing search engine, its market share grew by less than half a percent. Microsoft seems to have been fumbling for a good use for Copilot, too; the brand started at GitHub and moved into sales products and then into Microsoft Office apps. Even Microsoft’s Super Bowl ad is vague — if there’s a killer use case, the company hasn’t yet found it.

...

AI is expensive. Take OpenAI, for instance; in December 2023, its annualized run rate was $2 billion. Because that’s a figure that takes the previous month’s revenue and then multiplies it by 12, we know that means that OpenAI made roughly $167 million that month. It is nonetheless operating at a loss and will likely need to raise “tens of billions more” to keep going, the Financial Times reported. Sam Altman, OpenAI’s CEO, has been seeking trillions of dollars in investment to entirely reshape the chip industry. Meanwhile, ChatGPT’s growth has ground to a halt.
TLDR: we zitten oksel diep in de AI Hype cycle, maar de bekendste en grootste initiatieven zoals ChatGPT en Copilot lijken niet direct de cash-cow te zijn die men verwacht, terwijl ze heel duur zijn om te draaien. Ook lijken de investeringen voor 2024 niet heel groot te zijn vanwege bepekte aanwezigheid van VC en hoge rentes.
Het kan dus zijn dat er een aantal startups hele mooie dingen gaan maken dit jaar, of het kan zijn dat de bubbel leegloopt. Of de bubbel kan knallen zoals bij de DotCom crisis.
In het beste geval zijn we nu aan het pieken en krijg je een stabiel plafond, maar ik zie vooral mogelijkheden tot een neergang...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

XanderDrake schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Wat zegt dit dan over ASML? Die zitten daar al ondanks ze minder omzet hebben.

[...]

TLDR: we zitten oksel diep in de AI Hype cycle, maar de bekendste en grootste initiatieven zoals ChatGPT en Copilot lijken niet direct de cash-cow te zijn die men verwacht, terwijl ze heel duur zijn om te draaien. Ook lijken de investeringen voor 2024 niet heel groot te zijn vanwege bepekte aanwezigheid van VC en hoge rentes.
Het kan dus zijn dat er een aantal startups hele mooie dingen gaan maken dit jaar, of het kan zijn dat de bubbel leegloopt. Of de bubbel kan knallen zoals bij de DotCom crisis.
In het beste geval zijn we nu aan het pieken en krijg je een stabiel plafond, maar ik zie vooral mogelijkheden tot een neergang...
ASML is monopolist. Dat is het verschil.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

XanderDrake schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Wat zegt dit dan over ASML? Die zitten daar al ondanks dat ze minder omzet hebben.

[...]

Dat is inderdaad een uitstekend artikel! Grote transities kosten altijd meer tijd dan aandeelhouders willen geloven.

Zelf heb ik inmiddels een leuke winst gerealiseerd op Nvidia, terwijl ik mijn positie nog niet heb afgebouwd naar nul. Ik blijf afromen de komende tijd, ik vermoed dat er nog wel een kwartaal of twee winst te behalen valt.In de tussentijd koop ik niks in de halfgeleiderindustrie, maar krachtpatsers als ASML en TSMC laat ik lekker staan.

Ik ben het wel met jou en @Galactic eens dat het niet pe se tot een crash hoeft te komen. Er kan zich ook een Tesla-achtig scenario ontvouwen, waarin de waardering van Nvidia elke logica tart en hoogstens een langzame leegloop laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Galactic schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:24:
[...]
Voor NVDA specific, er zijn al 10-tallen grote bedrijven en startups bezig met het ontwerpen van AI gerelateerde chips. Maar in deze markt heeft NVDA nog makkelijk 2 jaar het bijna alleenrecht met weinig noemenswaardige concurrentie voor hun producten. Ondertussen zullen ze niet stilzitten. Vraag is of ze voorsprong kunnen behouden op langere termijn, en dat denk ik van wel. Of ze deze marges nog 2 jaar volhouden betwijfel ik dan wel. AMD en vele anderen staat ook niet stil.

Het gaat een spannende tijd worden. Ik ben blij dat ze in mijn S&P500 ETF's zitten hoor ;)
Ik denk dat er twee grote aandachtspunten zijn voor Nvidia.

Ten eerste draait een groot deel van de winst/omzet op een aantal grote spelers, onder andere Microsoft, Meta, Google, Amazon en Tencent. Dat geeft een zeer krappe klantenbasis. Als één van deze spelers de afname enigszins terugdraait dan kan Nvidia misschien z'n hoge verwachtingen niet waarmaken. Helemaal als je bedenkt dat de eerder genoemde bedrijven hard bezig zijn om zelf een AI chip te maken.

En dat brengt me bij punt twee: concurrentie. Dat is nu nog niet aan de orde. Nvidia heeft een voorsprong. Maar het gaat onherroepelijk gebeuren dat er felle concurrentie komt in de nabije toekomst.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkvrs
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 13:29
OMD schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Kan je toch eventueel ook rentefonds bij Meersman pakken? Die is 3,9 nu volgens mij.
Dan telt het wel weer mee als belegging voor de box 3 belasting, dat gaat geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Zojuist heeft ING het dividend van het NT Europe fund bijgeboekt. Voor NT World en NT SmallCap blijft het angstvallig stil....

Update: NT SmallCap wordt nu zichtbaar als 'aangekondigde dividendboeking'.

[ Voor 24% gewijzigd door Panzer_V op 23-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Laatst online: 13-09 18:41
ING heeft ook Small cap aangekondigd/in de app gezet, misschien World ook nog vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
mkvrs schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Dan telt het wel weer mee als belegging voor de box 3 belasting, dat gaat geld kosten.
Is dat een uitgemaakte zaak? Ik weet dat het een kwestie was, maar nog geen uitsluitsel. Veiligst is uitgaan van een belegging.

Bij TradeRepublic krijg je 4% tot 50k, en wordt niet gerekend tot beleggingen (bron: financieelonafhankelijkblog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
//dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door poehee op 23-02-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
En NT SmallCap is verwerkt bij ING. Ze zijn nu bezig met NT World.

Zo te zien worden ook de herbeleggingsorders met terugwerkende kracht ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Panzer_V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:29:
Zojuist weer ING gesproken. Ze gooien het nog steeds op technische problemen. Ik heb weer een klacht ingediend voor de statistieken.

Blijf vooral melden.

En laten we hopen gaat het dividend ooit nog uitbetaald wordt….
In veel gevallen is het probleem bij dergelijke issues niet de bank/broker, hoewel zij er wel mee moeten dealen naar de klanten toe. Het gebeurd zo vaak dat met CAs er te weinig/verkeerd/te laat geleverd wordt aan depository banks, dat het simpelweg niet volgens het gepubliceerde schema van het fonds voor de klant geregeld kan worden.

Vaak is het puur wat extra dagen wachten en dan is het geregeld/hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
flyguy schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:13:
[...]

In veel gevallen is het probleem bij dergelijke issues niet de bank/broker, hoewel zij er wel mee moeten dealen naar de klanten toe. Het gebeurd zo vaak dat met CAs er te weinig/verkeerd/te laat geleverd wordt aan depository banks, dat het simpelweg niet volgens het gepubliceerde schema van het fonds voor de klant geregeld kan worden.

Vaak is het puur wat extra dagen wachten en dan is het geregeld/hersteld.
Dat kan ik begrijpen. Wat ik echter curieus vindt is dat ABN en Rabobank hier nooit problemen mee lijken te hebben. Het is altijd ING die issues heeft.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
En ING heeft nu ook NT World uitgekeerd.

Het duurde even.....maar ze zijn weer bij ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Panzer_V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Dat kan ik begrijpen. Wat ik echter curieus vindt is dat ABN en Rabobank hier nooit problemen mee lijken te hebben. Het is altijd ING die issues heeft.....
Dat is niet waar. Vorig jaar ging de uitkering van dividend voor deze fondsen bij ABN ook niet zoals het hoorde. Wat de ervaring wel leert is dat het vrijwel altijd correct wordt gecorrigeerd en dat je er geen omkijken naar hebt. Zolang je er niet bovenop zit is er dus meestal niet veel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Panzer_V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Ach vorig jaar was er bij ABN gestuntel met vergeten dividend belasting eraf te halen oid? :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 17:19
Ik ben mij het oriënteren op lang lopende (20 jaar) US treasury bonds om een deel geld relatief veilig te stallen voor wanneer de spaarrente weer gaat dalen. Nog nooit eerder gekocht.

Weet iemand of bij Saxo die bonds altijd 100 dollar uitbetalen bij afloop of dat dat de "issue price" is (die altijd lager lijkt te liggen)?

In het geval van de issue price kom ik met rekenen altijd lager uit dan het rendement dat Saxo vermeld (zowel bij zelf rekenen als online reken tools).

[ Voor 5% gewijzigd door Rogers op 23-02-2024 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ben je er van bewust dat je hiermee een valutarisico aan gaat? Wanneer het over 20 jaar slecht zou gaan met de US economie, dan is de USD ook minder waard ten opzichte van de EUR. Je ontvangt gedurende de looptijd weliswaar de rente die je vandaag hebt afgesproken, maar stel dat USD/EUR met 20% daalt of stijgt (wat niet zeldzaam is voor een periode van 20 jaar) dan heb je in EUR gezien nog steeds 20% minder (of meer) dan je vooraf had verwacht.

Dan wat betreft je vraag. Bij maturation keren bonds de nominale waarde uit, dit is niet afhankelijk van de broker. Wanneer je de bond op de open markt koopt betaal je de marktwaarde, niet de nominale waarde. Dit heeft invloed op de effectieve rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkvrs
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 13:29
poehee schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Is dat een uitgemaakte zaak? Ik weet dat het een kwestie was, maar nog geen uitsluitsel. Veiligst is uitgaan van een belegging.

Bij TradeRepublic krijg je 4% tot 50k, en wordt niet gerekend tot beleggingen (bron: financieelonafhankelijkblog).
Bij TradeRepublic staat het geld op een geblokkeerde rekening waar alleen jij bij kan, daarom telt dit wel gewoon als geld.

Een rentefonds /money market fund o.i.d. zal altijd als belegging gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Rogers schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:06:
Ik ben mij het oriënteren op lang lopende (20 jaar) US treasury bonds om een deel geld relatief veilig te stallen voor wanneer de spaarrente weer gaat dalen. Nog nooit eerder gekocht.

Weet iemand of bij Saxo die bonds altijd 100 dollar uitbetalen bij afloop of dat dat de "issue price" is (die altijd lager lijkt te liggen)?

In het geval van de issue price kom ik met rekenen altijd lager uit dan het rendement dat Saxo vermeld (zowel bij zelf rekenen als online reken tools).
Hoeveel rente betalen die bonds? Er zijn genoeg zeer veilige obligaties "dichter bij huis" te vinden, in Euro's. Naast staatsobligaties ook van grote bedrijven zoals Volkswagen en Lufthansa, die ik toch wel als zeer veilig beschouw. Je kunt die gewoon onder nominaal kopen waardoor je toch nog een fatsoenlijk effectief rendement overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
_the_crow_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat er twee grote aandachtspunten zijn voor Nvidia.

Ten eerste draait een groot deel van de winst/omzet op een aantal grote spelers, onder andere Microsoft, Meta, Google, Amazon en Tencent. Dat geeft een zeer krappe klantenbasis. Als één van deze spelers de afname enigszins terugdraait dan kan Nvidia misschien z'n hoge verwachtingen niet waarmaken. Helemaal als je bedenkt dat de eerder genoemde bedrijven hard bezig zijn om zelf een AI chip te maken.

En dat brengt me bij punt twee: concurrentie. Dat is nu nog niet aan de orde. Nvidia heeft een voorsprong. Maar het gaat onherroepelijk gebeuren dat er felle concurrentie komt in de nabije toekomst.
Omdat ze zoveel verdienen kunnen ze het hardste doorontwikkelen en blijven ze de concurrentie ver voor. Voordeel van de grootste zijn, ze blijven technologisch voorlopen en hun R&D kunnen ze makkelijk uit de vrije kasstroom financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OMD schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Gaan die 0,35% fondskosten nog van die 3,9% af? Dan zijn er spaarrekeningen die meer opleveren. Anders kan het wel interessant zijn voor wie Trading212 te riskant vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 24-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 17:19
gop1 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Hoeveel rente betalen die bonds? Er zijn genoeg zeer veilige obligaties "dichter bij huis" te vinden, in Euro's. Naast staatsobligaties ook van grote bedrijven zoals Volkswagen en Lufthansa, die ik toch wel als zeer veilig beschouw. Je kunt die gewoon onder nominaal kopen waardoor je toch nog een fatsoenlijk effectief rendement overhoudt.
Rente van 4.375%, ytm ongeveer 4.6%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:27
fsfikke schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Gaan die 0,35% fondskosten nog van die 3,9% af? Dan zijn er spaarrekeningen die meer opleveren. Anders kan het wel interessant zijn voor wie Trading212 te riskant vindt.
Als ik het me goed herinner uit een podcast met dhr Meesman zelf, is dit product vooral bedoeld voor zakelijke klanten.
Voor particulieren valt dit namelijk in box 3, dus niet interessant.
En zakelijk kun je niet bij Raisin terecht, dus daar is het een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Loek92 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Het zou niet interessant zijn wanneer ze tegen een hoger risico (geen DGS) een lagere rente aanbieden dan op een spaarrekening. Vandaar mijn vraag.
Box 3 is niet voor iedereen een issue. Stel bijv dat je een box 3 hypotheek of andere schuld hebt (of er volledig van vrijgesteld bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Lordy79

Vastberaden

Rogers schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:06:
Ik ben mij het oriënteren op lang lopende (20 jaar) US treasury bonds om een deel geld relatief veilig te stallen voor wanneer de spaarrente weer gaat dalen.
Valutarisico wordt genoemd wat als particulier lastig is te hedgen. Sterker: als ik nu zakelijk dollars koop en op termijn verkoop (valutaswap) dan kost dat termijnpunten en verlies je al flink.

Maar in box3 zouden VV deposito's ook wel eens gezien kunnen worden als belegging ipv spaargeld en word je flink belast.

Als je overigens hoopt op koersstijging - dus je verwacht daling van de lange rente nin de US - is het wel een mooi instrument maar een relatief lagere rente in de VS tov Europa zal de euro dollarkoers doen stijgen wat niet goed voor je is als je dollars bezit.

En op termijn verwachten de geleerden grote problemen met de Amerikaanse staatsschuld wat de kracht van de dollar geen goed zal doen.

Ik zou het zelf dus niet doen, maar heb natuurlijk geen glazen bol.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:47
phantom09 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:00:
Lotus is het op 4 na bekendste koekje ter wereld:

https://www.hln.be/binnen...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Gevolg: Koers van Lotus Bakeries steeg vandaag met meer dan € 1500,- (19%) naar € 9360,- euro per aandeel

https://www.marketwatch.c...code=be&mod=search_symbol

[Afbeelding]

En dan te bedenken dat ik Lotus ooit rond de 2300 euries heb gekocht :)
Korte vraag waar ik met Google niet een duidelijk eenduidig antwoord op kon vinden. Moet je als Nederlander als je b.v. Lotus aankoopt ook TOB (tax op beurstransacties) moet betalen?

Kan alleen terugvinden dat Belgen hiervan zelf aangifte van moeten doen als de broker dit niet automatisch doet. Maar niet wat de werkwijze voor Nederlander is.

Misschien iemand hier die dat weet en/of ervaring mee heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De TOB is van toepassing op inwoners van België, niet op Belgische aandelen. Belgen betalen dit ook voor aandelen uit andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Zr40 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:14:
De TOB is van toepassing op inwoners van België, niet op Belgische aandelen. Belgen betalen dit ook voor aandelen uit andere landen.
Duidelijk. Bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 20:51
Loek92 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Als ik het me goed herinner uit een podcast met dhr Meesman zelf, is dit product vooral bedoeld voor zakelijke klanten.
En zakelijk kun je niet bij Raisin terecht, dus daar is het een oplossing voor.
Je kunt er alsnog wel gebruik van maken door het ingelegde geld minimaal 3 maanden per jaar op een bankrekening/spaarrekening/deposito te parkeren.
Voor 31 december uitstappen en na 31 maart weer instappen is wat velen doen ( of gaan doen )
Hetzelfde kun je doen met je andere beleggingen om het hogere tarief van de VRH te ontwijken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

aljooge schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Omdat ze zoveel verdienen kunnen ze het hardste doorontwikkelen en blijven ze de concurrentie ver voor. Voordeel van de grootste zijn, ze blijven technologisch voorlopen en hun R&D kunnen ze makkelijk uit de vrije kasstroom financieren.
Ik denk dat dit wensdenken is. Het is in de geschiedenis altijd zo geweest dat als iemand ergens goed geld mee kan verdienen, er zich binnen afzienbare tijd concurrenten aandienen. Daarnaast, zoals ik hierboven ook al zei, werken de grote klanten van Nvidia aan hun eigen alternatieven. En als die grote klanten afhaken danwel minder gaan bestellen, zal de groei een stuk minder zijn dan het nu is. En nee, dat is niet van vandaag op morgen. Maar dit gaat onherroepelijk gebeuren.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Dat denk ik ook @_the_crow_, maar dat is met eigenlijk alles wel zo toch? Ook Tesla's zullen een keer voorbij gestreeft worden, ook Microsoft zal dat ooit een keer mee maken, enz. Ik heb alle drie deze aandelen (TSLA, MSFT, NVDA), en persoonlijk geloof ik wel dat dat inderdaad nog wel enkele jaren zal duren.

Zo bijvoorbeeld ook met AMSL… die lopen ver voor met hun EUV technologie, net als NVDA voor loopt met hun kaarten. Mooie investering voor een aantal jaar, maar opletten dat wanneer de concurrentie 'n inhaalslag begint te maken, dat je in de gaten houdt of ze nog wel goed zijn om aan te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Klopt. Wet van de remmende voorsprong @_the_crow_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Kapotlood schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:31:
Dat denk ik ook @_the_crow_, maar dat is met eigenlijk alles wel zo toch? Ook Tesla's zullen een keer voorbij gestreeft worden, ook Microsoft zal dat ooit een keer mee maken, enz. Ik heb alle drie deze aandelen (TSLA, MSFT, NVDA), en persoonlijk geloof ik wel dat dat inderdaad nog wel enkele jaren zal duren.

Zo bijvoorbeeld ook met AMSL… die lopen ver voor met hun EUV technologie, net als NVDA voor loopt met hun kaarten. Mooie investering voor een aantal jaar, maar opletten dat wanneer de concurrentie 'n inhaalslag begint te maken, dat je in de gaten houdt of ze nog wel goed zijn om aan te houden :)
Dat is zeker waar. Ik denk gewoon dat de verwachtingen erg hoog zijn. Als je een forward P/E ratio van bijna 40 wilt waarmaken, kan je je geen enkele tegenslag veroorloven. Ik ben dus altijd een beetje voorzichtig als er zo'n enorme hosanna rondom een aandeel is. Sowieso is de hele aandelenmarkt (de index) een beetje overgewaardeerd naar mijn mening. Zo'n +20% sinds de bodem in november. En nagenoeg in 1 streep.
Lordy79 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:44:
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
Als ik bijvoorbeeld kijk naar BYD vs Tesla valt me op BYD stijgt langzaam en Tesla daalt. Kijk eens naar de auto's die nu naar Europa worden verscheept. Teken aan de wand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Dat denk ik ook... we zullen op lange termijn vast wel verder door stijgen, maar op zo'n relatief korte termijn een stijging als de laatste 4 maanden (en voor een goed deel dankzij NVDA), dat is wachten op een correctie op de index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vincent_1971 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:48:
Als ik bijvoorbeeld kijk naar BYD vs Tesla valt me op BYD stijgt langzaam en Tesla daalt. Kijk eens naar de auto's die nu naar Europa worden verscheept. Teken aan de wand?
Als Tesla staatssteun zoals BYD zou krijgen, zouden ze ook de auto’s goedkoper/onder kostprijs kunnen verkopen? :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

YakuzA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Als Tesla staatssteun zoals BYD zou krijgen, zouden ze ook de auto’s goedkoper/onder kostprijs kunnen verkopen? :p
Krijgen ze al.

Of denk je dat ze in Duitsland zijn gaan zitten omdat ze van bradwurst en bier houden?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Lordy79 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:44:
Hier verschil ik echt van mening. De grote winsten zijn te behalen door de grootste bedrijven. Neem Microsoft. Omdat ze zo groot zijn en de thuis pcs domineren kunnen ze zo groot blijven. Dat we zeggen dat ze uiteindelijk worden ingehaald zeggen we al 30 jaar. Linux zou veel marktaandeel van Microsoft afsnoepen. Op de pc markt is dat nooit gebeurt. In de nieuwe ontwikkelingen kunnen ze makkelijk investeren, omdat ze meer dan genoeg vrije kasstroom hebben. Omdat ze de markt beheersen kunnen ze hun nieuwe diensten als Azure en Teams heel makkelijk integreren en behalen ze winsten waar het meeste te behalen valt. Daar komt nog bij de kracht van branding: een merk als Windows verkoopt altijd top, iets als Suse, zelfs al zouden ze even goed zijn, verkoopt niet veel.

Ik ben van mening dat de echt goede bedrijven een moat hebben en daarom hun positie kunnen uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
aljooge schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Hier verschil ik echt van mening. De grote winsten zijn te behalen door de grootste bedrijven.
Warren Buffett is het vast niet met je eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Aardappelzakje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Die is groot geworden met onder andere coca cola en gilette. Omdat hij als geen ander begreep dat de beste brands het grootste groeipotentieel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Aardappelzakje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Warren Buffett is rijk geworden met vooral dividendbeleggen in waarde-aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
aljooge schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Die is groot geworden met onder andere coca cola en gilette. Omdat hij als geen ander begreep dat de beste brands het grootste groeipotentieel hebben.
Marrtijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Warren Buffett is rijk geworden met vooral dividendbeleggen in waarde-aandelen.
Het gaat mij niet zozeer om hoe Buffett rijk is geworden. Mijn opmerking was gericht op de huidige staat van BRK. In de brief van Buffett zelf (zie website BRK voor de meest recente versie van 24 feb, pagina 6) geeft hij aan dat de grootte van het bedrijf een belangrijke reden is waarom het niet langer in staat is om "eye-popping performance" te behalen. Dat de grote winsten zijn te behalen door de grootste bedrijven is dus een generalisatie die niet klopt. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Aardappelzakje op 01-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
aljooge schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Hier verschil ik echt van mening. De grote winsten zijn te behalen door de grootste bedrijven. Neem Microsoft. Omdat ze zo groot zijn en de thuis pcs domineren kunnen ze zo groot blijven. Dat we zeggen dat ze uiteindelijk worden ingehaald zeggen we al 30 jaar. Linux zou veel marktaandeel van Microsoft afsnoepen. Op de pc markt is dat nooit gebeurt. In de nieuwe ontwikkelingen kunnen ze makkelijk investeren, omdat ze meer dan genoeg vrije kasstroom hebben. Omdat ze de markt beheersen kunnen ze hun nieuwe diensten als Azure en Teams heel makkelijk integreren en behalen ze winsten waar het meeste te behalen valt. Daar komt nog bij de kracht van branding: een merk als Windows verkoopt altijd top, iets als Suse, zelfs al zouden ze even goed zijn, verkoopt niet veel.

Ik ben van mening dat de echt goede bedrijven een moat hebben en daarom hun positie kunnen uitbouwen.
In het eerste deel heb je het over "groot", in de laatste zin over "goed".
En groot is niet bepaald een garantie om de boot niet (regelmatig) te missen.

Veel groter dan IBM kon je het toch niet hebben, maar de tijd dat je niet ontslagen zou worden als je hun producten maar zou kopen is ver achter ons. En ze hebben de boot de ene keer gemist door te langzaam te zijn en bestaande portfolio te willen beschermen. Andere keren weer te vroeg (Watson) terwijl de markt (en deels de mogelijkheden) er nog niet echt waren.

Met Microsoft zelf idem dito, ze deden het best leuk met hun windows CE PDA/telefoon hybridjes ... maar een hoop mensen lopen nu toch met een draaiende Linux kernel op zak.
Met AWS hadden ze ook prima de boot kunnen missen, maar daar hebben ze met Azure kunnen aanhaken en halen ze nu als nog weer heel veel geld binnen, maar ook dat had prima mis kunnen gaan.

Groot kan er voor zorgen dat je soms de financiele armslag hebt dat als je de boot initieel gemist hebt, dat je nog aan kunt haken. Groot kan er ook voor zorgen dat je toch echt je bestaande product portfolio blijft beschermen en daarmee een "paradigm shift" definitief gaat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Aardappelzakje buffet had het over een heel ander fenomeen voor zover de interpretatie van het FD juist was: als alles van zijn imperium redelijk presteert en één onderdeel maakt een klapper maakt dat procentueel voor het hele imperium niet uit.

Zelf denk ik dat een bedrijf zoals Nvidia ook niet tot het oneindige door kan stijgen. Een groeiend bedrijf kan veel harder groeien dan een bedrijf dat een verzadigde markt bedient.

En of Nvidia altijd mijlen voorsprong houdt is twijfelachtig vanwege de eerder genoemde wet van remmende voorsprong.

En van wat @gekkie aanhaalt vind ik Kodak het beste voorbeeld... die waren koning en keizer van de fotografie maar gingen niet mee met de digitale camera ontwikkelingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lordy79 op 03-03-2024 05:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 10:15
Nog mensen die VVY hebben gezien gisteren? Wat een marktreactie zeg, -93%.. Zoiets zie ik niet vaak op het bord staan..

Ben dan wel benieuwd hoe het tot zo'n -93% komt. Is dat dan mainly een grote investeerder met heel veel aandelen die er geen heil meer in ziet vanwege die Alzheimer studie en besluit om alles er in één keer uit te halen?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 05-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OMD

OMD

Atomius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:10:
Nog mensen die VVY hebben gezien gisteren? Wat een marktreactie zeg, -93%.. Zoiets zie ik niet vaak op het bord staan..

Ben dan wel benieuwd hoe het tot zo'n -93% komt. Is dat dan mainly een grote investeerder met heel veel aandelen die er geen heil meer in ziet vanwege die Alzheimer studie en besluit om alles er in één keer uit te halen?
Iedereen vertrekt + er is heeeel ver geld nodig om dingen opnieuw te doen.

Heb het gehad met GRTX. Geen FDA approval van hun medicijn en zag m’n inleg met 86% verdampen.

You win some, you lose some.

Bio stock is een beetje hetzelfde als roulette :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beursbever
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-06-2024
Atomius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:10:

Het kan bijna niet anders. Op een normale dag worden er maar ongeveer 50.000 aandelen verhandeld, terwijl er gisteren bijna 13 miljoen van hand zijn gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08 19:51
Goedemorgen,

Is het al mogelijk om de Blackrock Bitcoin ETF te kopen in Nederland ? Ik zou deze graag willen kopen via mijn Rabobank zelf beleggen portefeuille maar wordt helaas niet aangeboden. Volgens mij doet deze bank helemaal niks met crypto. Klopt dat ? Iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

maze45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:18:
Goedemorgen,

Is het al mogelijk om de Blackrock Bitcoin ETF te kopen in Nederland ? Ik zou deze graag willen kopen via mijn Rabobank zelf beleggen portefeuille maar wordt helaas niet aangeboden. Volgens mij doet deze bank helemaal niks met crypto. Klopt dat ? Iemand een tip ?
Hij staat wel in Lynx volgens mij. Is dat de ticker IBIT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
Goedemorgen,

Vaneck biedt al heel lang de etf aan onder VBTC. Misschien dat Rabobank die wel heeft?

Maar als je wilt speculeren kan je dan niet beter gewoon zelf BTC aanschaffen ipv de bijkomende kosten van de broker en etf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Bedankt voor jullie reactie. Ik vind het via mijn huisbank wat veiliger dan duizenden euro's over te maken naar externe partijen zoals bijvoorbeeld een Bitvavo of Bitcoinmeester. Bij die laatste heb ik erg slechte ervaringen vandaar deze vraag. Maar volgens mij is de Rabobank erg anti crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:56
OMD schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Hij staat wel in Lynx volgens mij. Is dat de ticker IBIT?
IBIT inderdaad,

De giro heeft ook 1 of enkele van de 11 Bitcoin ETFs zoals ik het begrijp.
Flexion1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Vaneck biedt al heel lang de etf aan onder VBTC. Misschien dat Rabobank die wel heeft?

Maar als je wilt speculeren kan je dan niet beter gewoon zelf BTC aanschaffen ipv de bijkomende kosten van de broker en etf?
Uiteindelijk wel goedkoper inderdaad. Ik zou persoonlijke wegblijven van de gare Nederlandse crypto exchanges/aanbieders.

Kraken heeft bijv. een licentie om in Nederland te opereren en bevalt bij mij zeer goed.

[ Voor 50% gewijzigd door Nopheros op 05-03-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Is het al mogelijk om de Blackrock Bitcoin ETF te kopen in Nederland ?
Is dat dan wel volgens de UCITS regelgeving? Ik verwacht het niet namelijk omdat je slechts maar 1 holding zal hebben (BTC) en er dus geen enkele diversificatie in het fonds zal zitten. Het zal dan een ETP / ETN moeten zijn zoals de VanEck Bitcoin ETN (VBTC - DE000A28M8D0).

(dit geldt dan voor de volledige EU)

--edit
Je zou eventueel ook kunnen kijken Fidelity Physical Bitcoin ETP (FBTC - XS2434891219).

[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-03-2024 12:54 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 10:34

BeyondThunder

Lost Lightning

maze45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:03:
Bedankt voor jullie reactie. Ik vind het via mijn huisbank wat veiliger dan duizenden euro's over te maken naar externe partijen zoals bijvoorbeeld een Bitvavo of Bitcoinmeester. Bij die laatste heb ik erg slechte ervaringen vandaar deze vraag. Maar volgens mij is de Rabobank erg anti crypto.
Zou je willen delen hoe deze "slechte ervaringen" eruit zagen? Ik heb verder niets met BCM. Maar ik ben wel benieuwd. Wellicht kan dit ook een ander helpen.

En er is toch niets mis met het in eigen beheer houden van jouw bitcoin (of andere crypto). Het hele idee van crypto is dat er geen bank meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 17-09 22:59
Eens met @Qwerty-273. Vroeger had ik "Bitcoin Tracker EUR XBT Provider | Bitcoin XBTE" omdat ik een echte ETF wilde hebben, maar lopende kosten zijn 2,5% (destijds 2% geloof ik). Deze kon ik toen via Interactive Brokers aankopen. Ter vergelijking IBIT heeft geloof ik 0,25% aan kosten.

Er zitten inderdaad risico's aan het "indirect" beleggen in Bitcoin via een ETF en zeker via een ETN. Ik zie die zelf in mogelijke veranderingen in wet- en regelgeving, vooral in het beperken van het houden van Bitcoins of zelfs pogingen die te verbieden. Lang geleden was een periode onder de goud standaard ook het houden van goud (behalve voor sieraden) verboden.

Maar dit scenario zou ook een veel bredere acceptatie en gebruik van Bitcoin impliceren, zeg maar in directe concurrentie met de dollar en de euro. Waar Bitcoin nu langzaam naar gebruik als "store of value" gaat (zeg maar digitaal goud), zou dat laatste betekenen dat Bitcoin (bijvoorbeeld met behulp van een transactie laag) in grotere mate ook als "medium of exchange" gaat fungeren. Mijn alerts hierin zijn dat (centrale) banken Bitcoin gaan opkopen en/of dat (steeds) meer bedrijven/consumenten Bitcoin als betaalmiddel gaan accepteren/gebruiken. Dat zou voor mij het moment zijn om de indirecte ETF investering over te zetten naar een "echte" Bitcoin in digitale zin.

Maar hier zijn we nog lang niet en wie weet blijft het wel bij "store of value" of helemaal niks, zeg maar value = 0. Maar altijd goed om bewust te zijn van de potentiële impact en risico's denk ik vanuit het idee dat Bitcoin geld kan zijn/worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 17-09 20:51
Ik zou ook vooral kijken naar wat er gebeurt als die bitcoins ' kwijtraken ', hebben ze daar bijvoorbeeld een speciaal garantiefonds voor?
Lopende kosten van 2 - 2,5% zijn natuurlijk ook wel fors, zeker als je er daadwerkelijk voor de LT in wilt beleggen, elk jaar weer 2,5% tast je rendement enorm aan.
Je wat verdiepen in hoe het werkt en hoe je dan veilig een eigen wallet kunt aanmaken en beheren is mogelijk ook geen slecht idee.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maze45
Dit had te maken met een stop loss order die niet goed werd uitgevoerd tijdens een flash crash. Ben daardoor veel geld verloren wat niet werd vergoed.
BeyondThunder schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Zou je willen delen hoe deze "slechte ervaringen" eruit zagen? Ik heb verder niets met BCM. Maar ik ben wel benieuwd. Wellicht kan dit ook een ander helpen.

En er is toch niets mis met het in eigen beheer houden van jouw bitcoin (of andere crypto). Het hele idee van crypto is dat er geen bank meer nodig is.
Pagina: 1 ... 174 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij