Waar lees je dit bericht?oscar82 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:26:
Interessant bericht voor mensen die de Trader Workstation van Interactive brokers gebruiken:
[...]
er was een notificatie-achtige popup nadat ik inlogde op de webportal op https://www.interactivebrokers.co.uk/portal/
gek genoeg kan ik het nergens meer terugvinden. Er stond dat ze het uit wilden rollen bij een select aantal klanten en of je niet de download link wilde delen. Stom dat ik niet het hele bericht gecopy paste heb.
Misschien was het gewoon de beta? https://www.interactivebr...g/tws-updateable-beta.php
Als ik meer info vind hou ik jullie op de hoogte.
Het kan dezelfde beta zijn, maar ze hebben wel een andere bestandsnaam "tws-beta-windows-x64.exe" (de link van oscar82) vs "ntws-beta-standalone-windows-x64.exe" (via deze landing page https://www.interactivebr...ype=1&action=NTWS_LANDING )
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik zie hem ook:
:fill(white):strip_exif()/f/image/L2fM2le6zR3wxWJzUzZxsQcG.png?f=user_large)
Edit: link is inderdaad die van @Qwerty-273
:fill(white):strip_exif()/f/image/L2fM2le6zR3wxWJzUzZxsQcG.png?f=user_large)
Edit: link is inderdaad die van @Qwerty-273
[ Voor 48% gewijzigd door Erik1 op 20-07-2023 20:24 ]
Ik heb een probleem met inloggen op degiro, geeft aan dat mijn 2fa code niet juist is.
Hebben anderen hier ook last van?
Ik kan hier gewoon inloggen.wokkelz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:08:
Ik heb een probleem met inloggen op degiro, geeft aan dat mijn 2fa code niet juist is.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Op twitter lees ik dat er meer mensen zijn met inlog problemen. Er is dus wel degelijk iets aan de hand, maar blijkbaar niet bij iedereen. Bedankt voor je reactie.
https://twitter.com/searc...ecent_search_click&f=live
[ Voor 10% gewijzigd door wokkelz op 23-07-2023 12:55 ]
Morgenochtend ga ik een maandelijkse order plaatsen in het actieve fonds van Van Lanschot Kempen Global High Dividend Fund Class X.
TER van 0,50% - niet slecht voor een actief beheerde fonds.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000X5LU
Lang geleden heb ik eens meegedaan met een actie om bij ABN AMRO te beleggen. Ondertussen maak ik al lang geen gebruik meer van die rekening, dus ik dacht, laat ik 'm eens opzeggen.
Krijg netjes een bevestiging per email. Het duurt 15 maanden om de rekening volledig te sluiten...
Krijg netjes een bevestiging per email. Het duurt 15 maanden om de rekening volledig te sluiten...
Ik had zaterdag 22-7 nog ingelogd. Dit ging goed.wokkelz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:08:
Je gaat (terecht) opmerkingen krijgen over het kiezen van een actief fonds, en over het irrelevant zijn van dividenden.. Maar.. Als je dat toch al doet. Waarom dan deze?Taxcommunism schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:21:
Morgenochtend ga ik een maandelijkse order plaatsen in het actieve fonds van Van Lanschot Kempen Global High Dividend Fund Class X.
Lijkt gigantisch slecht gespreid met maar 85 posities. Bijvoorbeeld de Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield ETF heeft bijna 1800 posities (TER 0,29%).
Het aantal posities lijkt mij schappelijk voor een actief fonds. Het vanguard ETF fonds is een stuk duurder dan het Kempen fonds vanwege het dividend lek.bumble_bee schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:12:
[...]
Je gaat (terecht) opmerkingen krijgen over het kiezen van een actief fonds, en over het irrelevant zijn van dividenden.. Maar.. Als je dat toch al doet. Waarom dan deze?
Lijkt gigantisch slecht gespreid met maar 85 posities. Bijvoorbeeld de Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield ETF heeft bijna 1800 posities (TER 0,29%).
Het enige alternatief is het vaneck hoog dividend fonds echter heeft deze een exposure van 40% naar financials.
Geeft exposure naar een aantal factoren zoals value. Verder eens met de irrelevantie van dividend - er wordt vaak gedacht dat dividend helpt tijdens downturns omdat je dan cash flow blijft houden. Bedenk je echter wat er had gebeurd op moment dat je het dividend tijdens die downturn gelijk weer had geherinvesteerd. Het niet herinvesteren van dividend is precies hetzelfde als verkopen.bumble_bee schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:12:
[...]
Je gaat (terecht) opmerkingen krijgen over het kiezen van een actief fonds, en over het irrelevant zijn van dividenden.. Maar.. Als je dat toch al doet. Waarom dan deze?
Dividend uitgekeerd krijgen kan wel psychologisch gezien een duwtje in de rug geven.
Northern Trust heeft ook een hoog dividend fonds zonder dividendlekkage. TER 0.21%Taxcommunism schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:24:
[...]
Het enige alternatief is het vaneck hoog dividend fonds echter heeft deze een exposure van 40% naar financials.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000014D2R
Verkrijgbaarheid kan een dingetje zijn. Ik dacht alleen bij ING of ABN of zo.
'DeGiro misleidde klanten over het uitvoeren van orders ' https://fd.nl/financiele-...20230724&utm_term=app-ios
Goh, waarom verbaast me dit weer niks...Taxcommunism schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:59:
'DeGiro misleidde klanten over het uitvoeren van orders ' https://fd.nl/financiele-...20230724&utm_term=app-ios
Kun je een korte samenvatting geven want weer een artikel achter de betaalmuur.Taxcommunism schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:59:
Ik ben overigens al een tijdje bezig mijn exposure bij DeGiro te verkleinen. Enige wat ik daar straks nog wil aanhouden zijn een paar losse aandelen om mee te 'spelen' en wat Rabo Certificaten. Grootste deel is of gaat naar een indexvolgend fonds. Nu nog bij 1 partij maar dat ga ik waarschijnlijk ook splitsen in 2 delen.
Hier een alinea die het samenvat.Afas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:38:
[...]
Kun je een korte samenvatting geven want weer een artikel achter de betaalmuur.
Matthijs van den Broek, de DeGiro-klant die de zaak aanspande bij het Kifid, eiste een schadevergoeding, onder meer vanwege onterecht betaalde transactiekosten en de vele uren die hij heeft gestoken in zijn onderzoek naar de misleiding door zijn broker. In totaal moet de broker zijn klant ruim €31.500 betalen. Het grootste gedeelte daarvan is een vergoeding voor de vele uren die Van den Broek in zijn uitzoekwerk heeft gestoken, een ander deel is schadevergoeding. Bovendien krijgt hij een vergoeding voor de mindere prijs die hij aantoonbaar kreeg op een transactie bij Morgan Stanley, vergeleken met de prijs op Euronext.
[ Voor 55% gewijzigd door Pistachenootje op 24-07-2023 11:09 ]
Helaas zijn al die NT fondsen ESG, dus dan mag je je gedichte dividendlek voordeel gelijk weer inleverenPistachenootje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:24:
Northern Trust heeft ook een hoog dividend fonds zonder dividendlekkage. TER 0.21%
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000014D2R
Verkrijgbaarheid kan een dingetje zijn. Ik dacht alleen bij ING of ABN of zo.
Volgens mij zijn er geen niet-ESG opties meer zonder dividendlek binnen UCITS? Anders dan de swap-based ETFs dan.
Dat is verre van zeker. Het kan ook de andere kant op werken.bumble_bee schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Helaas zijn al die NT fondsen ESG, dus dan mag je je gedichte dividendlek voordeel gelijk weer inleveren
Verder zijn de ESG uitsluitingen van NT bij de andere fondsen vrij minimaal. Ik heb veel liever gegarandeerd geen dividendlek dan een kleiner, theoretisch voordeel qua ESG.
dank!Pistachenootje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Hier een alinea die het samenvat.
[...]
Je zou verwachten dat de toezichthouder dit aangrijpt om Degiro eens flink aan de tand te voelen
Edit: nu ook een artikel bij de telegraaf hierover
https://www.telegraaf.nl/...nten-bij-uitvoeren-orders
[ Voor 24% gewijzigd door Afas op 24-07-2023 12:01 ]
Annual return neem ik aan? CAGR dan rond de 75%Pistachenootje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
Rendement de laatste 5 jaar:
NT W 10.72%
IWDA 10.24%
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
De CAGR was juist 10.72% vs. 10.24%.
Als je dan bijdehand wil gaan doen, doe het dan wel goed
Nou, bijdehand? Jij van alle mensen hier snapt toch dat je rendement op veel verschillende manieren kan berekenen. En ik vind het niet zo’n gekke gedachte dat je YoY bedoelde aangezien 10% over 5 jaar best weinig is.Pistachenootje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:12:
De CAGR was juist 10.72% vs. 10.24%.
Maar ik zal verder niet meer reageren hier, er zijn blijkbaar ongeschreven regels die ik gemist heb.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Wat hij probeert te zeggen is dat CAGR (compound annual growth rate) al op jaarbasis is. Die ongeveer 75% is een totaal rendement, niet op jaarbasis.
Het leek mij wel duidelijk dat het 5 jaar rendement geannualiseerd was. Maar goed, het ligt er mogelijk aan dat ik wat prikkelbaar ben vandaag. Verder wat Zr40 zei, CAGR is ook geannualiseerd.page404 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:31:
[...]
Nou, bijdehand? Jij van alle mensen hier snapt toch dat je rendement op veel verschillende manieren kan berekenen. En ik vind het niet zo’n gekke gedachte dat je YoY bedoelde aangezien 10% over 5 jaar best weinig is.
Maar ik zal verder niet meer reageren hier, er zijn blijkbaar ongeschreven regels die ik gemist heb.
En hoe beleg je dan in dat indexvolgende fonds? Een andere broker?
Afas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:38:
[...]
Kun je een korte samenvatting geven want weer een artikel achter de betaalmuur.
Ik ben overigens al een tijdje bezig mijn exposure bij DeGiro te verkleinen. Enige wat ik daar straks nog wil aanhouden zijn een paar losse aandelen om mee te 'spelen' en wat Rabo Certificaten. Grootste deel is of gaat naar een indexvolgend fonds. Nu nog bij 1 partij maar dat ga ik waarschijnlijk ook splitsen in 2 delen.
hey google vertaal jij hebt koolmezen
ja, ik zit nu bij Fitvermogen en ga daarnaast waarschijnlijk via een grootbank een NT portefeuille opbouwen als ik mijn 'maximum' daar bereikt heb. Alternatief is dat ik naar IB ga.cco schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:26:
En hoe beleg je dan in dat indexvolgende fonds? Een andere broker?
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Afas op 25-07-2023 11:30 ]
Die lopende kosten zijn daar best hoog he. De meeste fondsen kosten meer dan 1% per jaar.Afas schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:29:
[...]
ja, ik zit nu bij Fitvermogen en ga daarnaast waarschijnlijk via een grootbank een NT portefeuille opbouwen als ik mijn 'maximum' daar bereikt heb. Alternatief is dat ik naar IB ga.
edit: Ik begrijp de angst voor DeGiro niet heel goed. OK, ze komen wel eens in het nieuws, maar je geld is tot 100k gegarandeerd veilig en als je belegt in de kernselectie is het ongekend goedkoop, wat significant meetelt bij je beoogde rendement..
[ Voor 24% gewijzigd door Dekar op 25-07-2023 14:50 ]
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
Ik zit in de fondsen die de index volgen. Kosten zijn uit mijn hoofd 0,17% voor het wereld fonds en 0,30% voor het EM fonds.Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Die lopende kosten zijn daar best hoog he. De meeste fondsen kosten meer dan 1% per jaar.
edit: Ik begrijp de angst voor DeGiro niet heel goed. OK, ze komen wel eens in het nieuws, maar je geld is tot 100k gegarandeerd veilig en als je belegt in de kernselectie is het ongekend goedkoop, wat significant meetelt bij je beoogde rendement..
En wat je zegt over de 100k klopt niet, dit gaat over beleggingen dus Depositogarantiestelsel is niet van toepassing. DeGiro zetelt inmiddels volledig in Duitsland en ze zijn in het verleden al eens op de vingers getikt omdat de vermogensscheiding niet op orde was.
EM en World hebben een lage TER bij Fitvermogen.Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Die lopende kosten zijn daar best hoog he. De meeste fondsen kosten meer dan 1% per jaar.
Die 100k is het depositogarantiestelsel. Het (Duitse) beleggerscompensatiestelsel gaat maar tot 20k.
Buiten het feit dat die 100k niet klopt zoals hierboven al is gezegd, is DeGiro ook binnen de kernselectie helemaal niet zo goedkoop als je dividendlekkage mee gaat nemen.Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Zie bijv. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ voor de uitkomst van wat berekeningen en op Reddit en verschillende blogs staat meer info over de rationale achter deze berekeningen.
Dividendlek (stom woord) is iets nagenoeg onontkoombaars en zou m.i. niet te sterk mee moeten tellen in je portefuille. Tenzij je enkel in ESG funds gaat, maar omdat die per definitie overgewaardeerd en minder gespreid, kan dat een ongecompenseerd risico zijn.
Waar ik wel nieuwsgierig naar zou zijn is een alternatief op DeGiro die in ieder geval niet duurder is.
@herrieschopper heb je een linkje? Ik zie die funds nergens.
Waar ik wel nieuwsgierig naar zou zijn is een alternatief op DeGiro die in ieder geval niet duurder is.
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
https://www.fitvermogen.n...Index-Sustainable-Equity/Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:00:
Dividendlek (stom woord) is iets nagenoeg onontkoombaars en zou m.i. niet te sterk mee moeten tellen in je portefuille. Tenzij je enkel in ESG funds gaat, maar omdat die per definitie overgewaardeerd en minder gespreid, kan dat een ongecompenseerd risico zijn.
en
https://www.fitvermogen.n...ex-Sustainable-EM-Equity/
Dividendlek is makkelijk te voorkomen of grotendeels te reduceren door bv de NT fondsen aan te schaffen of via meesman of de genoemde fitvermogen fondsen.Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:00:
Wat is jou bron t.a.v. dat ESG fondsen overgewaardeerd zijn?
Grappig dat mensen hier de aanname doen dat fondsen die ESG meenemen in de beslissingen "lager-rendement fonds" zijn. Dat is namelijk helemaal niet per definitie zo. Voor passieve fondsen is er wellicht soms iets voor dat standpunt te zeggen, omdat er (kort door de bocht) "domweg regeltjes gevolgd worden" om te investeren. Echter hangt het dan alsnog af van die specifieke regels. Voor actieve fondsen is dit echter allerminst zo. Het meenemen van ESG-factoren in de investeringsbeslissingen kan wel degelijk meer rendement opleveren. Dat wordt overigens voor de G (governance) al heel veel langer gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 25-07-2023 15:29 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Actieve fondsen leveren slechtere rendemenden dan passieve fondsen. ESG fondsen leveren slechtere rendementen dan niet-ESG fondsen._the_crow_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:28:
Grappig dat mensen hier de aanname doen dat fondsen die ESG meenemen in de beslissingen "lager-rendement fonds" zijn. Dat is namelijk helemaal niet per definitie zo. Voor passieve fondsen is er wellicht soms iets voor dat standpunt te zeggen, omdat er (kort door de bocht) "domweg regeltjes gevolgd worden" om te investeren. Echter hangt het dan alsnog af van die specifieke regels. Voor actieve fondsen is dit echter allerminst zo. Het meenemen van ESG-factoren in de investeringsbeslissingen kan wel degelijk meer rendement opleveren. Dat wordt overigens voor de G (governance) al heel veel langer gedaan.
Ik heb voor de grap eens een check gedaan op 2 veelgebruikte fondsen / fondscombinatiesbumble_bee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Actieve fondsen leveren slechtere rendemenden dan passieve fondsen. ESG fondsen leveren slechtere rendementen dan niet-ESG fondsen.
1) VWRL (bij mijn weten geen/weinig ESG uitsluitingen)
2) de 2 fitvermogen (NN/GS) fondsen die veel uitsluitingen hebben. Verhouding tussen world en EM: 89/11 zoals op indexfondsvergelijken word geadviseerd
Ik heb op morningstar.nl de uitgebreide grafiek gekozen en de vergelijk optie gebruikt. Deze geeft de waarde van een investering van 10.000 euro aan over een gekozen periode
resultaten van een 10k belegging
VWRL:
5jr: 15.425
2 fitvermogen fondsen (verhouding 89/11):
5jr: 15.748
ik begrijp dat dit niet een wetenschappelijke benadering is, maar stelt mij toch enigszins gerust
Edit: de fitvermogen fondsen bestaan pas sinds 2017, dus ik heb de 10jr vermelding weggehaald
aanvullend
NT World+EM
5jr: 15.949
[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 26-07-2023 08:40 ]
Je kan de NT fondsen ook aanvullen met een plukkie TDIV, heb je toch wat ESG uitsluitingen weer aan boord met een high div NL based ETF.
Nou is dat natuurlijk gebaseerd op het verleden. En die ESG uitsluitingen zijn juist "toekomst gericht".bumble_bee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Actieve fondsen leveren slechtere rendemenden dan passieve fondsen. ESG fondsen leveren slechtere rendementen dan niet-ESG fondsen.
Daarom vind ik het ook niet zo erg dat de 2 Fitvermogen fondsen die ik heb wat meer ESG uitsluitingen hebben, ik denk dat bedrijven die nu al aan de eisen daarvoor weten te voldoende het ergens in de komende 1~25 jaar (mijn horizon is nog zo'n 25 jaar) naar verhouding beter gaan doen dan bedrijven die daar tegenaan blijven schoppen. Even gechargeerd gesteld.
Helemaal eerlijk had ik ook gewoon geen zin om er heel diep in te duiken, dit kwam goed uit de berekeningen, ik kan het geld missen dus linksom of rechtsom over een periode van 30 jaar een paar 100 of 1000 € verschil kan me m'n reet roesten, zolang ik er maar zo min mogelijk omkijken naar heb en aan het eind van de rit wat leuks aan overhoudt.
Zo ik ga weer weg uit het actief beleggen topic
Beeromaniac
Ik ben hier verder gegaan met de ESG discussie: Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Ze zijn wel heel vaak negatief in het nieuws geweest met belangrijke misstanden (gebruik zoekfunctie voor voorbeelden). Qua kosten vallen de verschillen met Interactive Brokers volgens mij alles mee, en bij IB deel je mee in de opbrengsten van het uitlenen van je aandelen. De inkomsten die ik daar uit heb zijn gemiddeld genomen hoger dan mijn transactiekosten. Als je gebruik maakt van de referral actie bij IB kun je tot $1000 aan aandelen ontvangen.Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Zitten hier ook mensen in de Triodos certificaten? Zo ja, waarom?
Ik heb dit drama een beetje gevolgd, en ook al zakt dit dus danig dat je 10% of 12% dividend / coupon haalt.Taxcommunism schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
Zit je nogaltijd in een super inliquide product. Ik pas ervoor.
Altijd wegblijven bij een club die de handel zomaar voor een lange tijd dichtgooit.Taxcommunism schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
Ik ben hier juist opgewezen door Triodos, maar dit hebben zij mij niet verteld.Chevalley schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:56:
[...]
Altijd wegblijven bij een club die de handel zomaar voor een lange tijd dichtgooit.
Triodos heropent handel in certificaten na drie jaarTaxcommunism schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Ik ben hier juist opgewezen door Triodos, maar dit hebben zij mij niet verteld.
Als het op een normale beurs verhandeld zou worden zou ik langzaamaan ernaar gaan kijken, maar deze malle constructie staat elke normale prijsvorming in de weg.
Bestaande certificaathouders worden geslacht. Vooral ook omdat het platform van captin schijnbaar (als de ervaringen die je kan lezen op iex kloppen) erg lastig is om toe te treden, met een identificatie die zo meer dan een week kan duren.
Het zou me niet verbazen als Triodos aan rechtszaken ten onder gaat. Ze hebben recent een rechtzaak verloren in Spanje waarbij de details niet helemaal helder zijn, maar waar ze de klant onvoldoende hebben voorgelicht. Dat zou wel eens een precedent kunnen zijn voor heel veel meer zaken.
Bestaande certificaathouders worden geslacht. Vooral ook omdat het platform van captin schijnbaar (als de ervaringen die je kan lezen op iex kloppen) erg lastig is om toe te treden, met een identificatie die zo meer dan een week kan duren.
Het zou me niet verbazen als Triodos aan rechtszaken ten onder gaat. Ze hebben recent een rechtzaak verloren in Spanje waarbij de details niet helemaal helder zijn, maar waar ze de klant onvoldoende hebben voorgelicht. Dat zou wel eens een precedent kunnen zijn voor heel veel meer zaken.
Als alternatief voor de Triodos cerftificaten.
De Rabocertificaten zijn langzaam weer iets aan het herstellen.
Bieden ook een best mooie coupon (denk rond 7% op huidige waarde).
Zijn elk moment van de dag te verhandelen.
Als je verwacht dat de rente wellicht volgend jaar flink gaat dalen, dan is er misschien ook nog wel wat koerswinst te halen.
De Rabocertificaten zijn langzaam weer iets aan het herstellen.
Bieden ook een best mooie coupon (denk rond 7% op huidige waarde).
Zijn elk moment van de dag te verhandelen.
Als je verwacht dat de rente wellicht volgend jaar flink gaat dalen, dan is er misschien ook nog wel wat koerswinst te halen.
Ik zie daar maar weinig herstel, ze noteren bijna op het laagste niveau in 5 jaar. En ik vraag me af waarom die Rabo certificaten zo relatief laag gewaardeerd worden momenteel.
Of eigenlijk ik snap het wel aangezien het een best vreemd product is, achtergesteld met rare voorwaarden, maar ze waardeerden voor de corona pandemie tot zo’n 130%. En ik had eigenlijk het vooroordeel dat het vooral een familie/boomer belegging was vanwege de relatief vaste uitkering. What changed? Zou dit allemaal zijn omdat mensen zich na het stoppen van de uitkeringen in 2020 zoch beter zijn gaan verdiepen? Of is er ander sentiment wat ik even over het hoofd zie?
Overigens heb ik zelf ook een plukje, tijdje terug ingestapt op 95,8
Of eigenlijk ik snap het wel aangezien het een best vreemd product is, achtergesteld met rare voorwaarden, maar ze waardeerden voor de corona pandemie tot zo’n 130%. En ik had eigenlijk het vooroordeel dat het vooral een familie/boomer belegging was vanwege de relatief vaste uitkering. What changed? Zou dit allemaal zijn omdat mensen zich na het stoppen van de uitkeringen in 2020 zoch beter zijn gaan verdiepen? Of is er ander sentiment wat ik even over het hoofd zie?
[ Voor 5% gewijzigd door feelthepower op 28-07-2023 08:39 ]
Rendement van 7% is niet uitzonderlijk in huidige marktomstandigheden (dit in nu onder andere ook bij vastgoedaandelen te behalen). De markt vind 7% momenteel niet voldoende voor het risico van de certificaten, het is niet meer dan dat. Daarom de lichte discount onder de 100. Het instaprendement is nu +- 7,4% (op de XS1002121454) wat me inderdaad een meer faire waarde lijkt.feelthepower schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:35:
Ik zie daar maar weinig herstel, ze noteren bijna op het laagste niveau in 5 jaar. En ik vraag me af waarom die Rabo certificaten zo relatief laag gewaardeerd worden momenteel.
Nee, dat is veel te kort door de bocht. Het gaat me ook niet om een ESG-score. Het gaat me om het meenemen van ESG-factoren in je beleggingsbeleid. Zoals ik zei, dat wordt in actieve fondsen al jaren gedaan voor governance (G). Verder kan er een negatieve impact komen uit het niet-groen beleggen als gevolg van ophanden zijnde regelgeving bijvoorbeeld. Ik zeg dus niet dat ESG-factoren meenemen nóóit een lager rendement oplevert, maar jouw opmerking is echt veel te generiek.bumble_bee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:56:
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Heb je uberhaupt de links bekeken of de gelinkte blogs bij die video's gelezen? Of de wetenschappelijke artikelen die daar dan weer op gelinkt zijn?_the_crow_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:53:
Nee, dat is veel te kort door de bocht. Het gaat me ook niet om een ESG-score. Het gaat me om het meenemen van ESG-factoren in je beleggingsbeleid. Zoals ik zei, dat wordt in actieve fondsen al jaren gedaan voor governance (G). Verder kan er een negatieve impact komen uit het niet-groen beleggen als gevolg van ophanden zijnde regelgeving bijvoorbeeld. Ik zeg dus niet dat ESG-factoren meenemen nóóit een lager rendement oplevert, maar jouw opmerking is echt veel te generiek.
Mijn opmerkingen zijn inderdaad generiek, en ook 100% accuraat. Er valt niet echt over te twisten, het is gewoon wetenschap.
Je kan hoogstens wat kanttekeningen plaatsen over de data die gebruikt is voor de studies. Zie ook het passief beleggen topic voor wat verdere duiding en discussie hierover.
'Gewoon wetenschap'...bumble_bee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:56:
[...]
Mijn opmerkingen zijn inderdaad generiek, en ook 100% accuraat. Er valt niet echt over te twisten, het is gewoon wetenschap.
Je kan hoogstens wat kanttekeningen plaatsen over de data die gebruikt is voor de studies.
Wetenschap bestaat uit twijfels en steeds meer vragen, niet 100% accuraat denken te zijn. De wetenschap wordt steeds vaker en steeds gekker misbruikt.
Iets minder denigrerend mag op zich ook wel. Ik heb wat jaartjes ervaring in de beleggingswereld (werk-technisch en hobbymatig) en ik vind dat je redenering veel te kort door de bocht is. En ja, ik had die video's al eerder gezien.bumble_bee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:56:
[...]
Heb je uberhaupt de links bekeken of de gelinkte blogs bij die video's gelezen? Of de wetenschappelijke artikelen die daar dan weer op gelinkt zijn?
Je kan hoogstens wat kanttekeningen plaatsen over de data die gebruikt is voor de studies. Zie ook het passief beleggen topic voor wat verdere duiding en discussie hierover.
Dan inhoudelijk:
Je gebruikt de term ESG-beleggen alsof het één uniforme aanpak is. Daarom zeg ik echt letterlijk dat ik niet per se bedoel 'op basis van een ESG-score'. Er zijn tal van strategiën die ESG-factoren, in de breedste zin van het woord, meenemen. Niet alleen met scores van MSCI of ISS Ethix, maar ook eigen scoringssystemen.
Je hele redenering hangt aan één ding. Namelijk dat 'ESG-aandelen' (wat dat ook moge wezen) meer gewild zijn en op die manier enigszins hoger gewaardeerd zijn dan vergelijkbare 'grijze alternatieven'. In hoeverre je van vergelijkbare alternatieven kan spreken. Dit is namelijk voor aandelen toch wat moeilijker te doen dan bijvoorbeeld voor obligaties. Hier kan je nagenoeg letterlijk het effect zien van de 'greenium'. Maar ik geloof best dat aandelen van bedrijven met een hogere ESG score van MSCI gewilder zijn en dus duurder. Wellicht dat bepaalde sectoren goedkoper zijn, omdat ze stelselmatig uitgesloten worden door bepaalde mandaten. Dan denk ik aan tabak, teerzanden en controversiële wapens bijvoorbeeld.
Dit alles nog even los van de zeer korte historie waar dit hele 'greenium'-verhaal op gebaseerd is. De historie van groene obligaties is 5 a 10 jaar als je wat vergelijkingsmateriaal wilt hebben bijvoorbeeld.
Hi all, ik lees al een tijdje mee en heb een vraag over DeGiro > ik heb een ETF in m'n portfolio die de S&P500 tracked (VUSA), op de Amsterdamse beurs. Wanneer beide beurzen open zijn lopen de koersen in % niet gelijk op, hoe kan dit? Wordt deze pas geupdate nadat de S&P 500 dicht is?
Heb al even zitten zoeken maar kan het niet echt vinden.
Hoor graag van jullie
Hoor graag van jullie
de koers van de één in euro, de ander in dollar?Rolfjes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:47:
Hi all, ik lees al een tijdje mee en heb een vraag over DeGiro > ik heb een ETF in m'n portfolio die de S&P500 tracked (VUSA), op de Amsterdamse beurs. Wanneer beide beurzen open zijn lopen de koersen in % niet gelijk op, hoe kan dit? Wordt deze pas geupdate nadat de S&P 500 dicht is?
Hoor graag van jullie
Wellicht maar de koers van de S&P geeft vandaag +0.81% terwijl de VUSA op -0.41% zit (dit verschil was er ook toen beide beurzen op waren (tussen 15:30 en 18:30).helloitsme schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:30:
[...]
de koers van de één in euro, de ander in dollar?
Edit: typo
Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat EUR<>usd vandaag +0,42% is?Rolfjes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Wellicht maar de koers van de S&P geeft vandaag +0.81% terwijl de VUSA op -0.41% zit (dit verschil was er ook toen beide beurzen op waren (tussen 15:30 en 18:30).
Edit: typo
Dus als je de valuta schommeling pakt, zit je rond/op die -0,41%.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 19:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ligt aan ene kant aan euro/ dollar en aan de andere kant is vusa gisteren om 1830 gesloten en is de Amerikaanse beurs toen nog doorgegaan. Stel dat op de Amerikaanse beurs daarna de sp500 met een procent gedaald is, dan zal dat bij ons vandaag pas in de koers verwerkt worden en er een procentje afgaan bij de start
We zitten inmiddels nog maar een paar procent verwijderd van nieuwe all time highs op de S&P500 en AEX. Het gaat wel érg hard dit jaar. Gesteund door goede Q2 bedrijfsresultaten en aardige vooruitzichten. Dat hadden velen toch ook niet verwacht halverwege vorig jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door SvV_Ying op 28-07-2023 21:38 ]
Beleg-noob hier
Ik zit er aan te denken om te beginnen met beleggen en heb hier en daar wat rondgekeken. Het lijkt bijvoorbeeld interessant om te beleggen in de Vanguard S&P 500 ETF, via de Revolut app (omdat ik die toch al heb om een digitale creditcard te hebben).
Eigenijk zou ik al mijn spaargeld er op in willen zetten, want als je er 500 euro inzet en winst maakt, heb je nog niet veel. Waarschijnlijk is dat een slecht plan, dus misschien een 10k?
Is dit een goed moment, is dit een goede EFT, is Revolut hier een goed platform voor, komen er kosten bij die misschien niet meteen duidelijk zijn, hoe werkt dit met belastingaangifte?
Eigenijk zou ik al mijn spaargeld er op in willen zetten, want als je er 500 euro inzet en winst maakt, heb je nog niet veel. Waarschijnlijk is dat een slecht plan, dus misschien een 10k?
Is dit een goed moment, is dit een goede EFT, is Revolut hier een goed platform voor, komen er kosten bij die misschien niet meteen duidelijk zijn, hoe werkt dit met belastingaangifte?
@JayDawg ik heb me niet verdiept in het beleggen bij Revolut maar grote kans dat je via je grootbank goedkoper kan beleggen omdat ze fondsen aanbieden die geen last hebben van dividendlek. Hier is een goede start om te lezen: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Al je spaargeld inleggen is inderdaad geen goed idee. Ik zou je aanraden om een buffer aan te houden voor onverwachtse uitgaven zoals een kapotte wasmachine of een auto. Hoeveel dit exact is verschilt per situatie. Persoonlijk hou ik ongeveer 6x mijn maandelijkse uitgaven aan als spaargeld. Of dit een goed moment is weten alleen mensen met een glazen bol. Over het algemeen geld 'time in the market beats timing the market'.JayDawg schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:53:
Beleg-noob hierIk zit er aan te denken om te beginnen met beleggen en heb hier en daar wat rondgekeken. Het lijkt bijvoorbeeld interessant om te beleggen in de Vanguard S&P 500 ETF, via de Revolut app (omdat ik die toch al heb om een digitale creditcard te hebben).
Voordat je begint te beleggen bij Revolut, bekijk eerst hun prijzen:JayDawg schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:53:
Beleg-noob hierIk zit er aan te denken om te beginnen met beleggen en heb hier en daar wat rondgekeken. Het lijkt bijvoorbeeld interessant om te beleggen in de Vanguard S&P 500 ETF, via de Revolut app (omdat ik die toch al heb om een digitale creditcard te hebben).
https://help.revolut.com/...e-charged-for-my-trading/
Vergelijk deze ook met andere banken/brokers.
Daarnaast is het altijd verstandig om een x hoeveelheid cash geld op je spaarrekening te hebben staan voor noodgevallen.
Beleggen in de SP500 is op zich niet verkeerd.
Zojuist ook aantal orders ingeschoten in ASN duurzaam aandelen fonds en milieu- en waterfonds.
Ik ben benieuwd naar performance op lange termijn.
Wat is de reden dat je specifiek voor deze fondsen gekozen hebt? Welke analyse hanteer je hiervoor? Hoe zie jij de kosten versus de verwachte opbrengst voor je?Taxcommunism schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:31:
Zojuist ook aantal orders ingeschoten in ASN duurzaam aandelen fonds en milieu- en waterfonds.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Impact fondsen, gaan de dialoog aan met bedrijven omtrent mensenrechten / milieu enz. Het aangaan van dialoog met bedrijven was voor mij doorslaggevend.Panzer_V schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:20:
[...]
Wat is de reden dat je specifiek voor deze fondsen gekozen hebt? Welke analyse hanteer je hiervoor? Hoe zie jij de kosten versus de verwachte opbrengst voor je?
Het zijn ook relatief grote fondsen die actief beheerd worden rond de 1,8miljard en 1 miljard. Dat helpt zeker mee om de dialoog op te starten.
Is 1 miljard, 1.8 miljard groot ?Taxcommunism schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:25:
[...]
Impact fondsen, gaan de dialoog aan met bedrijven omtrent mensenrechten / milieu enz. Het aangaan van dialoog met bedrijven was voor mij doorslaggevend.
Het zijn ook relatief grote fondsen die actief beheerd worden rond de 1,8miljard en 1 miljard. Dat helpt zeker mee om de dialoog op te starten.
Het komt bij mij klein over. Te klein.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Vergeet niet dat ze een stuk minder verschillende aandelen in de portefeuille hebben, waardoor het percentage in het betreffende bedrijf alsnog hoger uitkomt dan een NT world met 6 miljard.poehee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Is 1 miljard, 1.8 miljard groot ?
Het komt bij mij klein over. Te klein.
Is het juist niet zo dat dit fonds door de uitsluitingen die het maakt juist bij een stuk minder bedrijven, vaak ook juist de vervuilende bedrijven, aan tafel zit dan een breed gespreid fonds als NT world.Taxcommunism schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Vergeet niet dat ze een stuk minder verschillende aandelen in de portefeuille hebben, waardoor het percentage in het betreffende bedrijf alsnog hoger uitkomt dan een NT world met 6 miljard.
Ja hun positie is misschien groter bij de bedrijven waarin ze wel aandelen bezitten en die wel duurzaam zijn maar daar is die stem ook veel minder hard nodig.
Zelf het APB had geen impact bij zeer vervuilende bedrijven en die beheren rond de 460miljard en idem dito voor het Noorse staatsfonds van rond de 1000 miljard.49euro schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Is het juist niet zo dat dit fonds door de uitsluitingen die het maakt juist bij een stuk minder bedrijven, vaak ook juist de vervuilende bedrijven, aan tafel zit dan een breed gespreid fonds als NT world.
Ja hun positie is misschien groter bij de bedrijven waarin ze wel aandelen bezitten en die wel duurzaam zijn maar daar is die stem ook veel minder hard nodig.
Klopt maar impact en duurzaamheid zijn geen kenmerken waarop ik mijn pensioenfonds selecteer, sterker nog ik heb daar geen keus in.Taxcommunism schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:49:
[...]
Zelf het APB had geen impact bij zeer vervuilende bedrijven en die beheren rond de 460miljard en idem dito voor het Noorse staatsfonds van rond de 1000 miljard.
Wie doet er mee met de Tupperware stock rally?
Koers op 20-7 $0,67
Koers op 01-8 $4,66
Koerswinst: bijna 700% in 10 dagen !!!!
Koers op 20-7 $0,67
Koers op 01-8 $4,66
:strip_exif()/f/image/Cz8BljIvOGw6dqdhM21jEzoj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door phantom09 op 01-08-2023 22:39 ]
Je zou ze maar op het hoogte punt in december 2013 hebben gekocht voor 95 per stuk.. Oef.phantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:38:
Het is ook maar de vraag of het bedrijf nog wel een toekomst heeft zelf (ongeacht wat de koers van het aandeel doet voor zolang het duurt). Daardoor zit je weer naar shorten, squeezes en meme stocks aan te kijken. Diamond hands etc. etc. Een korte quote uit een artikel van enkele dagen geleden:
Tupperware: Why have the troubled firm's shares surged?
The 77-year-old company warned in April that it could go bust unless it quickly raised new financing. In recent years, Tupperware has been attempting to reposition itself to attract younger shoppers but struggled to stop a slide in its sales.
Earlier this week, AMC shares jumped after a court blocked the firm's plans to settle some of its debts. "The AMC news last week sent retail traders looking for other meme stocks. Tupperware fit the bill and the [brand] name definitely helps," Matthew Tuttle from investment firm Tuttle Capital Management told the BBC.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Optiepremie van gekochte calls verdubbelen van de ene dag op de andere.phantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:38:
Koers op 20-7 $0,67
Koers op 01-8 $4,66
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZU6j8An4Fh4OtINscDL6vSzs.jpg?f=user_large)
Ik heb de TUP weekly calls gisterenavond weggedaan wegens de S&P 500 werd steeds meer bearish en IV over 400% is vragen om een IV-crush.
De opties zijn te duur om nog mee te doen en het ziet gunstig voor short volatiliteit (opties schrijven).
Ah, heeft de WSB crowd een nieuw speeltje gevonden? Of is er echt iets aan de hand?phantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:38:
Koers op 20-7 $0,67
Koers op 01-8 $4,66
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 03-08-2023 10:23 ]
Ik overweeg aan ACATS transfer te doen vanaf IB naar Tastytrade. Zie ik het goed dat dat helemaal gratis zou zijn? Sounds almost too good to be true...
Kosten IB: https://www.interactivebrokers.com/en/pricing/other-fees.php
Kosten TT: https://tastytrade.com/commissions-and-fees/
Kosten IB: https://www.interactivebrokers.com/en/pricing/other-fees.php
Kosten TT: https://tastytrade.com/commissions-and-fees/
Ik ken Tastytrade verder niet, maar houd ook rekening met eventuele kosten van hen als je ooit je assets elders wil onderbrengen.
Paypal met ruim 12% omlaag. Waarom? De operationele marge viel tegen. Als webwinkelier betaal je een belachelijk hoge 3,4% van de transactie aan dit bedrijf. Kennelijk is dat niet genoeg.
https://www.msn.com/nl-nl...41d9f91fe5c8c7a2af3&ei=31
Ik volg het aandeel PayPal zelf niet, dus kan er niet veel over zeggen. Wat ik wel kan zeggen: De koers heeft de marktverwachtingen ingeprijsd. Mogelijk hadden de aandeelhouders van PayPal andere cijfers verwacht.aljooge schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:14:
Paypal met ruim 12% omlaag. Waarom? De operationele marge viel tegen. Als webwinkelier betaal je een belachelijk hoge 3,4% van de transactie aan dit bedrijf. Kennelijk is dat niet genoeg.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik heb het hier al eens eerder gezegd maar de dominante positie die PayPal had is verleden tijd en komt ook niet meer terug. Waar PayPal vroeger het alternatief was voor online aan- en verkopen zijn er tegenwoordig legio van alternatieven. Je bouwt tegenwoordig zo scripts met tientallen betaal mogelijkheden in. Denk aan Adyen Mollie of Shopify. Je hebt Google Pay, Ali pay, Apple wallet
Je opent vandaag de dag ontzettend makkelijk een gratis online bank account en op sommige plekken betaal je zelfs met crypto. Het is een grote markt maar ik denk dat de gouden tijden van PayPal wel voorbij zijn en dat ze hard zullen moeten werken om hun piece of the cake te moeten behouden.
Je opent vandaag de dag ontzettend makkelijk een gratis online bank account en op sommige plekken betaal je zelfs met crypto. Het is een grote markt maar ik denk dat de gouden tijden van PayPal wel voorbij zijn en dat ze hard zullen moeten werken om hun piece of the cake te moeten behouden.
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 04-08-2023 17:12 ]
Wellicht speelt hier ook nog mee misschien dat het Nederlandse Ideal op europees niveau geintroduceerd zal gaan worden.49euro schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:10:
Ik heb het hier al eens eerder gezegd maar de dominante positie die PayPal had is verleden tijd en komt ook niet meer terug. Waar PayPal vroeger het alternatief was voor online aan- en verkopen zijn er tegenwoordig legio van alternatieven. Je bouwt tegenwoordig zo scripts met tientallen betaal mogelijkheden in. Denk aan Adyen Mollie of Shopify. Je hebt Google Pay, Ali pay, Apple wallet
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 17:15 ]
Dat is toch juist goed?G83 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:54:
Als het op een normale beurs verhandeld zou worden zou ik langzaamaan ernaar gaan kijken, maar deze malle constructie staat elke normale prijsvorming in de weg.
Onvoorstelbaar!
Ha ja dat is misschien ook wel een goed perspectief.
Maar stel dat je voor een aardig tarief instapt, kom je er dan ooit zelf weer redelijk van af als het dividend langdurig tegenvalt (vertrouwen in de bank heeft wel een klap gekregen en er hangen veel rechtszaken boven de markt)?
Als de certificaten op een vergelijkbare wijze als rabo certificaten verhandeld zouden worden zou de prijs waarschijnlijk niet zo laag zijn geworden maar zal herstel ook vooral veel makkelijker gaan. Ik ga er voorlopig niet aan beginnen omdat ik de risico's niet kan overzien
Maar stel dat je voor een aardig tarief instapt, kom je er dan ooit zelf weer redelijk van af als het dividend langdurig tegenvalt (vertrouwen in de bank heeft wel een klap gekregen en er hangen veel rechtszaken boven de markt)?
Als de certificaten op een vergelijkbare wijze als rabo certificaten verhandeld zouden worden zou de prijs waarschijnlijk niet zo laag zijn geworden maar zal herstel ook vooral veel makkelijker gaan. Ik ga er voorlopig niet aan beginnen omdat ik de risico's niet kan overzien
Niet echt. Door de wijze van prijsbepaling en veiling is er nauwelijks handelsvolume en de orders worden naar rato afgewikkeld. Dat er nog een relatief hoge prijs op de borden staat betekent dus niet dat je je stukken ook voor die prijs kan verkopen. Sterker nog het is zelfs niet mogelijk om ze voor een lagere prijs te verkopen al zou je dat willen.
Als je nu van je stukken af wil dan gaat dat lastig ja. Ik las hier dat je dan geslacht wordt. Maar dat impliceert dat kopen nu interessant is (en daar hadden we het volgens mij over).
Meer in het algemeen: als je belegt in individuele aandelen lijkt me dat je juist op zoek bent naar situaties zonder normale prijsvorming. Gedwongen verkopers, beperkte handelsuren, een vreemd handelsplatform, belastingperikelen, allemaal heel interessant als je aan de juiste kant van de tafel zit. In een markt met normale prijsvorming is alles efficiënt geprijsd, in theorie in elk geval.
Meer in het algemeen: als je belegt in individuele aandelen lijkt me dat je juist op zoek bent naar situaties zonder normale prijsvorming. Gedwongen verkopers, beperkte handelsuren, een vreemd handelsplatform, belastingperikelen, allemaal heel interessant als je aan de juiste kant van de tafel zit. In een markt met normale prijsvorming is alles efficiënt geprijsd, in theorie in elk geval.
[ Voor 109% gewijzigd door writser op 05-08-2023 22:22 ]
Onvoorstelbaar!
Kopen is m.i. ook niet interessant omdat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt door maar een beperkt aantal orders af te wikkelen. Het kan goed zijn dat er nu mensen zijn die je de stukken nu voor 50% van de huidige koers willen verkopen maar het platform laat die transacties dan niet doorgaan (ondanks dat er een koper en verkoper zijn op die prijs), omdat maar op 1 prijs gehandeld wordt, die ook nog in een bepaalde bandbreedte moet liggen.writser schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:11:
Als je nu van je stukken af wil dan gaat dat lastig ja. Ik las hier dat je dan geslacht wordt. Maar dat impliceert dat kopen nu interessant is (en daar hadden we het volgens mij over).
Je wordt dus ook niet geslacht als je wil verkopen. Je komt er niet vanaf.
[ Voor 12% gewijzigd door DIJK op 06-08-2023 09:11 ]
Ik gebruikt tot nu toe ook altijd deze methode (obv deze post, waarvoor nog dank). Echter zijn de linkjes in Excel gesloopt door de sheet een keer met Google Sheets te openen. NL0011515424 en NL0011225305 kan ik zo construeren, maar ik krijg met geen mogelijkheid NL0013552078 weer gelinkt op deze manier. Bing stocks vindt hem niet op basis van de omschrijving. Enig idee?Verwijderd1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Ik heb ze in Excel (via Bing). Je vult dan de naam (was nogal puzzelen omdat er steeds andere matches waren) in en dan klik je op data -> stocks.
Voor EM NL0011515424 is de naam: 'Northern Trust Emerging Mkt Cst ESG Eq Idx UCITS A'
Voor World NL0011225305 is de naam: 'Northern Trust Wld Cust Esg Eq Idx UCITS Fdr Fd A'
Voor small cap NL0013552078 is de naam: 'Northern Trust Wld SmCap ESG Low Crbn Idx FGR Fd A'
Voor Europe NL0011400346 mocht je die ook nog hebben: 'Northern Trust Eurp Cust ESG Eq Idx UCITS Fdr Fd A'
Er lijkt soms wel een dag vertraging in de data te zitten (vergeleken met de data die bij de Rabobank al bekend is) maar het is voor mij niet echt storend.
Hoe stabiel en veilig is Apex Clearing t.o.v. bijvoorbeeld een IBKR?writser schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:40:
[...]
Als Tastyworks Nederlanders nog wel accepteert dan is dat ook een optie. Waardeloze interface maar dezelfde backend als Firstrade, Apex Clearing.
Voor wie toevallig ook nog op zoek was, ik heb de wijziging in de versiegeschiedenis teruggevonden. Het is nu:DVI_NL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:51:
[...]
Ik gebruikt tot nu toe ook altijd deze methode (obv deze post, waarvoor nog dank). Echter zijn de linkjes in Excel gesloopt door de sheet een keer met Google Sheets te openen. NL0011515424 en NL0011225305 kan ik zo construeren, maar ik krijg met geen mogelijkheid NL0013552078 weer gelinkt op deze manier. Bing stocks vindt hem niet op basis van de omschrijving. Enig idee?
'NT World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR A EUR'
Bannister van Stifel verwacht weinig verandering voor S&P500 tot eind van het jaar
In plaats van constant maar dat bear/bull markt gedoe met hype clickbaits, een zeer gematigd bericht wat mij zeer aannemelijk klinkt.
In plaats van constant maar dat bear/bull markt gedoe met hype clickbaits, een zeer gematigd bericht wat mij zeer aannemelijk klinkt.
Beeromaniac
Ik ben met je eens dat in superlatieven praten niet echt van veel realiteitszin getuigt, maar om dit als aannemelijk te bestempelen omdat het een relatief zijwaarts beeld schetst, gaat me te ver.Thompson schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:24:
Bannister van Stifel verwacht weinig verandering voor S&P500 tot eind van het jaar
Ik zie zelf voor inflatie vooral een zijwaarts beeld door inprijzing loonstijgingen en stijging van de energieprijs recent. Daarnaast zullen centrale banken de rente nog wel even hoog houden. Voor aandelen ben ik al tijden wat pessimistischer. Waarderingen van de grote bedrijven zijn exorbitant te noemen. De overige bedrijven laten een enigszins realistischer beeld zien in termen van P/E o.a. míts de winsten niet al te veel gaan dalen.
Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom, hopelijk kan iemand hier mij helpen.
In een nalatenschap waar ik helaas mee te maken heb dook een portefeuille met allerlei exotische obligaties op. Ik weet weinig van obligaties en zeker niet deze categorie. Inmiddels is bijna alles verkocht, op het pronkstuk na: staatsobligaties venezuela 1997-2027 8,25%.
Ongetwijfeld ooit aangekocht met het idee om een steady inkomstenstroom te hebben, maar niet de sterkste keuze.
Ik zie bij IB dat Venezolaanse obligaties daar niet te verhandelen zijn en kan ook geen actuele koersen vinden.
Op het overzicht van de bank staat dat de obligaties nu op 31% van de oorspronkelijke hoofdsom gewaardeerd zijn.
Maar als we een verkoopopdracht indienen krijgen we slechts ongeveer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.
Wat is nu wijsheid?
Verkopen en verlies nemen?
Of aanhouden tot 2027 in de hoop dan de hoofdsom terug te krijgen?
In dat laatste geval, op welke waarde moeten de obligaties dan gewaardeerd worden bij bepalen waarde bezitten van de nalatenschap voor de erfbelasting? De 31% die de Rabo aangeeft? De 10% die we er nu voor zouden krijgen? Of de hoofdsom?
We gaan de Rabo ook bellen om de opties na te vragen, maar ik twijfel of we daar een goed advies krijgen.
In een nalatenschap waar ik helaas mee te maken heb dook een portefeuille met allerlei exotische obligaties op. Ik weet weinig van obligaties en zeker niet deze categorie. Inmiddels is bijna alles verkocht, op het pronkstuk na: staatsobligaties venezuela 1997-2027 8,25%.
Ongetwijfeld ooit aangekocht met het idee om een steady inkomstenstroom te hebben, maar niet de sterkste keuze.
Ik zie bij IB dat Venezolaanse obligaties daar niet te verhandelen zijn en kan ook geen actuele koersen vinden.
Op het overzicht van de bank staat dat de obligaties nu op 31% van de oorspronkelijke hoofdsom gewaardeerd zijn.
Maar als we een verkoopopdracht indienen krijgen we slechts ongeveer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.
Wat is nu wijsheid?
Verkopen en verlies nemen?
Of aanhouden tot 2027 in de hoop dan de hoofdsom terug te krijgen?
In dat laatste geval, op welke waarde moeten de obligaties dan gewaardeerd worden bij bepalen waarde bezitten van de nalatenschap voor de erfbelasting? De 31% die de Rabo aangeeft? De 10% die we er nu voor zouden krijgen? Of de hoofdsom?
We gaan de Rabo ook bellen om de opties na te vragen, maar ik twijfel of we daar een goed advies krijgen.
Als ik heel snel kijk handelen die obligaties inderdaad rond de 30, en lijkt me de waardering van de Rabobank correct. Als je het niet voor ruwweg die prijs kan verkopen - maar zou eigenlijk niet weten waarom niet - dan zou ik ze iig gewoon vasthouden.
Het is Venezuela he, hoop dat je snapt dat daar alles kan gebeuren. Maar de markt denkt iig dat die obligaties nu 30 waard zijn en als je ze verkoopt voor 10 pis je 2/3 van de waarde weg.
@Hielko Haha, ja ik heb er geen heel hoge verwachtingen van...
Maar ben benieuwd hoe groot de kans is dat oorspronkelijke hoofdsom terugkomt. Is die 30 dan aan de ene kant een afboeking omdat de kans op terugbetaling laag ingeschat wordt en aan de andere kant een afslag omdat markt nu een hogere rente verwacht op zulke risicovolle obligaties?
Dank voor reacties al!
Maar ben benieuwd hoe groot de kans is dat oorspronkelijke hoofdsom terugkomt. Is die 30 dan aan de ene kant een afboeking omdat de kans op terugbetaling laag ingeschat wordt en aan de andere kant een afslag omdat markt nu een hogere rente verwacht op zulke risicovolle obligaties?
Dank voor reacties al!
Begin van het jaar dacht ik dat ook, even pas op de plaats. Stabiele prijzen. Maar volgens mij is er toch al een aardige rally geweest sinds januari. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel waardeloze bedrijven horen te voortbestaan in een krappe arbeidsmarkt!_the_crow_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Ik ben met je eens dat in superlatieven praten niet echt van veel realiteitszin getuigt, maar om dit als aannemelijk te bestempelen omdat het een relatief zijwaarts beeld schetst, gaat me te ver.
Ik zie zelf voor inflatie vooral een zijwaarts beeld door inprijzing loonstijgingen en stijging van de energieprijs recent. Daarnaast zullen centrale banken de rente nog wel even hoog houden. Voor aandelen ben ik al tijden wat pessimistischer. Waarderingen van de grote bedrijven zijn exorbitant te noemen. De overige bedrijven laten een enigszins realistischer beeld zien in termen van P/E o.a. míts de winsten niet al te veel gaan dalen.
Van NIO (22 miljard) met z'n dure marketing zonder productie, PLUG (5 miljard) met z'n waterstof, CVNA (7 miljard) met z'n dure inkoop en lage verkoop, META (800 miljard) zonder groei, Li auto (40 miljard) met z'n hybride zogenaamd EV. Is de dollar dan niets waard!? Of vallen beleggers en pensioenfondsen massaal in de oprichters/oplichters die hard incashen!? Of zijn deze bedrijven wel deze belachelijke waarderingen waard en zie ik iets over het hoofd!?
Waar wij in Nederland en Duitsland nu al de faillisementen hebben, zullen China en de VS het de komende maanden moeten ontgelden. Op dit moment schulden met nog meer schulden 'afbetalen'. Maargoed, dat kan de VS nog prima weer een jaartje doen. De printer kan weer aan, brrrr!
:strip_exif()/f/image/uvo7t9pbIkWuUZ79PA6ZjR1O.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij