Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 18:28
Grootste probleem met jouw berekening is dat GGT niet of nauwelijks uitkeringen heeft gedaan in 2001, 2002, 2003, 2004, 2009.
Je kan het wel gaan middelen, maar wel of niet onttrekken op de bodem van de markt scheelt nogal een slok op een borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Even onafhankelijk van valuta's (want omrekenen met USD, EUR en NLG pre-2002 geeft alleen maar vertroebeling).

GGT details:
Inception Date: 11/15/1994
Inception share price: $10

Met een aankoop van 300k heb je dus 30k stukken eind 1994. Je beschrijft in je voorbeeld elke keer een uitkering van 14% of te wel 42k om van te kunnen leven. Maar als ik puur kijk naar de distributies die van 1994 tot en met 2006 hebben plaatsgevonden dan heb je eigenlijk een heel wisselend beeld waar er slechts 2 uitschieters naar boven tussen zitten. De anderen liggen onder de 14% dat is als je het dividend afzet tegen de initiële inleg van 300k. Dat houdt geen rekening met de uitholling (in mijn opinie) later van het fonds zelf doordat er in 2008, 2010-2012, 2014-2017, 2020-heden return of capital deels als bron van het dividend was. Ik laat bewust de waarde van de NAV buitenbeschouwing (dat is alleen maar van belang tijdens de wind up om nog iets van de initiële inleg terug te krijgen).

Als je deze CEF kiest om voor cashflow te zorgen om van te kunnen leven, dan had je het toch moeilijk op de meeste momenten.

jaardividend%
2006
18900
6,30
2005
18000
6,00
2004
0
0,00
2003
0
0,00
2002
1485
0,50
2001
1800
0,60
2000
47250
15,75
1999
108600
36,20
1998
24000
8,00
1997
25500
8,50
1996
11250
3,75
1995
7500
2,50
1994
1446
0,50

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Alleen naar de uitkeringen kijken is natuurlijk waanzin. Een uitkering is niks anders dat het liquide maken van een asset. Zonder de waarde van de asset betekent het helemaal niks.

Als ik geld overmaak van m’n spaarrekening naar m’n betaal rekening heb ik niet opeens rendement gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pj6wkcowLrG_LsZ2yh-J9zfikA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQMiTau8ir88OuGUlOOOKIWw.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt ik wel een beetje treurig van, met deze lage volatiliteit is er met opties weinig meer te verdienen. Wordt tijd dat er weer eens iets gebeurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De waanzin is dat deze CEF (of anderen ook) werd neer gezet als een product waarmee je een regelmatig (gegarandeerd) inkomen kan hebben. En dat dit onmogelijk zou zijn met het volgen van de S&P500 omdat je dan moet verkopen. Terwijl de initiële inleg bij een CEF volledig gegarandeerd aan het einde beschikbaar komt (wat niet klopt).

De prijs van één stuk CEF is in dat opzicht onafhankelijk van de waarde van de assets binnen die CEF. Vandaar dat je ze ziet met een (grote) discount of premium (in het geval van GGT) tussen share price en NAV. En de uitkering is dan eigenlijk het voornaamste punt om naar te kijken als je een stabiele cashflow wilt genereren. De waarde vermeerdering of vermindering binnen de CEF is in dat opzicht alleen van belang om wel de regelmatige uitkeringen te kunnen dekken of aan het einde ten tijde van de wind up het restant uit te kunnen keren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Op Tweakers heb je 3 mogelijke reacties:
- vriendelijk en hulpvaardig reageren
- een post rapporteren als je denkt dat hij niet aan het beleid voldoet
- een post negeren.

Svp dit bedenken voordat je op 'plaats reactie' drukt, want dit gaat veel te vaak mis.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 24-06-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Marrtijn schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:25:
Dus.... Iemand nog iets leuks aangekocht?
Ik heb wat verkocht, namelijk een paar (cash covered) puts VTI voor augustus (@196) waarvan ik verwacht dat ze zullen expiren. Mijn inkomsten momenteel bestaan uit de opgestreken premie en uitbetaalde interest op mijn aangehouden dollars. Het risico dat ik neem is dat ik soms iets meer opties schrijf dan waar ik cash cover voor heb, maar dat is momenteel niet aan de orde.

En een gebrekkige upside natuurlijk, want koersstijging loop ik nu mis.

[ Voor 6% gewijzigd door feelthepower op 23-06-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:43:
[...]

Als ik me goed herinner was jij degene die als eerste met dat rekentooltje kwam aanzetten en je deed in datzelfde bericht op basis van een vergelijking die je had gemaakt een bijzonder stellige uitspraak over GGT versus de S&P.
Huh? Die uitspraak is 100% correct. Het is een simpele constatering, geen toekomstvoorspelling
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:11:
[...]
GGT presteert flink minder dan een simpele S&P 500 tracker en kent ook nog veel grotere volatiliteit. Daarnaast is het ook veel minder gespreid.
Edit: het laatste zinnetje is trouwens niet helemaal correct want GGT heeft meer regionale spreiding, de S&P 500 heeft meer spreiding over bedrijven en sectoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 23-06-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:03:
[...]
Huh? Die uitspraak is 100% correct. Het is een simpele constatering, geen toekomstvoorspelling

Edit: het laatste zinnetje is niet helemaal correct want GGT heeft meer regionale spreiding, de S&P 500 heeft meer spreiding over bedrijven en sectoren.
Het ging over het verkeerd gebruik van een rekentooltje. De uitspraak die je op basis daarvan deed was feitelijk een gok en zoals je zelf al aangeeft in ieder geval gedeeltelijk onjuist, Of de rest van die uitspraak klopt is nog steeds niet aangetoond, het tegendeel overigens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:05:
De waanzin is dat deze CEF (of anderen ook) werd neer gezet als een product waarmee je een regelmatig (gegarandeerd) inkomen kan hebben.
De waanzin is dat het woord garantie er nu door jou in gefietst wordt terwijl dat voorheen nergens beweerd is.

Ik laat dit forum maar voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Het ging over het verkeerd gebruik van een rekentooltje. De uitspraak die je op basis daarvan deed was feitelijk een gok en zoals je zelf al aangeeft in ieder geval gedeeltelijk onjuist, Of de rest van die uitspraak klopt is nog steeds niet aangetoond, het tegendeel overigens ook niet.
Ik gebruikte de tool gewoon goed. Wat ik daar zei is dat GGT minder presteert dan SPY; immers de tool laat zien een CAGR van 7.62% vs. 10.06%. En ik zei dat het een veel grotere volatiliteit kent, immers de tool laat zien 26.19% vs. 15.24%. Dat zijn gewoon feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hallo allemaal,

Momenteel staat het aandeel van TESLA op 224,- per stuk.
Verwachten jullie dat dit nog verder gaan zakken of denken jullie dat het een idee is om in te stappen?
Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja markkapitalisaties van Tesla is 3x die van Toyota met een fractie van het aantal auto's geleverd. Tegelijk gaat het qua prijs natuurlijk meer om wat er in de toekomst gebeurd, en daar heeft Tesla een goede positie. Maar zo'n goede positie?

Persoonlijk vind ik Tesla's koers nog steeds idioot hoog, maar goed, dat heb ik al eerder gedacht en daarna zijn ze alsnog veel omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sissors schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:02:
Tja markkapitalisaties van Tesla is 3x die van Toyota met een fractie van het aantal auto's geleverd. Tegelijk gaat het qua prijs natuurlijk meer om wat er in de toekomst gebeurd, en daar heeft Tesla een goede positie. Maar zo'n goede positie?

Persoonlijk vind ik Tesla's koers nog steeds idioot hoog, maar goed, dat heb ik al eerder gedacht en daarna zijn ze alsnog veel omhoog gegaan.
Tesla is nog steeds wel marktleider voor vol electrisch, maar de traditionele autoproducent (en BYD) zitten ze aardig op de hielen:
https://tridenstechnology.com/electric-car-sales-statistics/

Maar voor een bedrijf als tesla geld natuurlijk dat er een minder rationele koppeling is tussen beurskoers en bedrijfswaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2023 17:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:48
Even een vraag vanuit mijn kant momenteel beleg ik enkele jaren via indexbeleggen, letterlijk x bedrag maandelijks storten keuze index en klaar.

Maar ik wil wat actiever gaan beleggen en kan door het gebruik van een aandeel screener een selectie maken van een lijst aandelen die ik potentieel wil aankopen. Echter wil ik per kwartaal deze lijst actualiseren. Maar hoe is dit te overzien met +- 150 verschillende aandelen? Zijn er mogelijkheden omdat dmv scripting te automatiseren? Want per stuk aankopen en verkopen raak je snel het overzicht kwijt en is enorm tijd consumerend.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 09:55
Iemand een idee van de betaaldatum van Rabo Certificaten? Zie nog steeds geen corporate actions staan in de DEGIRO, terwijl de couponrente volgens mij gisteren wel van de koers is afgegaan.. Einde Q2 is er bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Black-Death schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:00:
Iemand een idee van de betaaldatum van Rabo Certificaten? Zie nog steeds geen corporate actions staan in de DEGIRO, terwijl de couponrente volgens mij gisteren wel van de koers is afgegaan.. Einde Q2 is er bijna.
Vorig kwartaal was het de 30e

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bpanne
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06 21:30
Hari-Bo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:36:
Even een vraag vanuit mijn kant momenteel beleg ik enkele jaren via indexbeleggen, letterlijk x bedrag maandelijks storten keuze index en klaar.

Maar ik wil wat actiever gaan beleggen en kan door het gebruik van een aandeel screener een selectie maken van een lijst aandelen die ik potentieel wil aankopen. Echter wil ik per kwartaal deze lijst actualiseren. Maar hoe is dit te overzien met +- 150 verschillende aandelen? Zijn er mogelijkheden omdat dmv scripting te automatiseren? Want per stuk aankopen en verkopen raak je snel het overzicht kwijt en is enorm tijd consumerend.
Kijk eens naar deze: https://portfoliodividendtracker.com/nl
Is van de podcast Jong Beleggen

Doet volgens mij niet geautomatiseerd aankopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:37
remcoboy1479 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:08:
[...]

Ik heb in maart 2023 van DeGiro, na lang aandringen door een advocaat vanuit de rechtsbijstandsverzekering, een document ontvangen met twee tax vouchers en één MT655 bericht.

Helaas komt de Zweedse belastingdienst nu op de lijn met het verzoek om het andere MT655 bericht. Ook willen ze weten hoe het dividend van Stichting DeGiro (tax voucher) bij FlatexDegiro bank (document), wat waarschijnlijk verklaard wordt door de fusie in 2019..

En daarnaast nog een bijzondere wending:
"When shares have been redeemed, withholding tax is calculated on the difference between the purchase value of the redeemed shared and the gross amount paid out in the redemption process. In order for The Swedish Tax Agency to be able to calculate which amount of repayment you are entitled to, we need furthe documentation. Please submit the following documents: Bank statements that show the purchase cost of the shares in your claim."
Dat zou betekenen dat ik alleen over de waardestijging 15% van de dividendbelasting terug zou krijgen. Dit onderbouwen was niet nodig bij jullie toch? @Hielko @writser

Op https://www.kinnevik.com/...-zalando-distribution.pdf staat nog:
"Withholding tax related to the shareholder’s acquisition cost for the shares or, provided that the shares are listed, 20 percent of the redemption amount if the taxpayer has opted to apply the notional method, may be reclaimed if a refund request is filed with the Swedish Tax Agency."
Dat zou wellicht betekenen dat er nog een apart verzoek moet worden ingediend en daarmee de volledige 30% over het andere gedeelte terugbetaald zou worden?
Een update in deze Zweedse belastingdienst/DeGiro saga:
DeGiro geeft aan vanwege hun SPV-structuur geen SWIFT/MT566 bericht van Morgan Stanley naar Stichting DeGiro te kunnen leveren. De Zweedse belastingdienst verzoekt hier nu wederom om. Aangezien DeGiro de aandelen bij Morgan Stanley als custodian aanhoudt, voelt het niet logisch dat hier nog een bericht aan gekoppeld zou zitten. Dat gaat toch om bankbetalingen en niet om aandelenmutaties?
Daarnaast willen ze een uitdraai van het shareholders register van Kinnevik IL B hebben, vlak voor en vlak na de redemption. Euroclear Sweden AB kan die niet leveren, omdat zij alleen per eind kwartaal records aanbieden. Zij adviseren mij dat bij de bank/broker te vragen.
Beide verzoeken dus maar weer bij DeGiro neergelegd.
Ook wilden ze nu de klantovereenkomst tussen DeGiro en mij hebben, die is inmiddels verstrekt en geaccepteerd.

Voor de andere investeerders hierin echter nog interessant, zoals ik aanhaalde kan ook de 30% ingehouden dividendbelasting over de aankoopkosten worden teruggeclaimd. De aankoopprijs was natuurlijk relatief hoog bij deze investering. Aangezien er in mijn geval dan ook minder dan 15% van de redemption share waarde wordt belast, is er geen extra teruggave meer mogelijk op basis van het belastingverdrag Zweden-NL.
Wie dus al een teruggave van 15% heeft gekregen, kan nog een tweede verzoek indienen bij de Zweedse belastingdienst.. Mijn teruggave gaat richting de 28% en ik heb een bevestiging gekregen dat mijn berekening daarin juist was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

remcoboy1479 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Dat gaat toch om bankbetalingen en niet om aandelenmutaties?
Denk je hier aan bankbetalingen vanwege SWIFT? Dat is het niet :) SWIFT is even heel eenvoudig gezegd een communicatienetwerk voor financiële berichten, al hoeft het in dit geval zeker niet via SWIFT te lopen. MT566 is een van de vele soorten berichten die over SWIFT verzonden kunnen worden, en deze berichten zijn ook buiten SWIFT een soort van de facto standaard geworden.

Hier zie je waar MT566 voor wordt gebruikt: https://www.iso20022.org/15022/uhb/finmt566.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 21:59
Black-Death schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:00:
De vorige keer zat er ook maar 1 dag of zo tussen de melding en uitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushy
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-08 20:15
Hari-Bo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:36:

Bij Interactive Brokers kun je zoiets denk ik via basket orders instellen maar ik heb er geen ervaring mee.
150 aandelen is sowieso wel een flink aantal om nog te kunnen overzien :P Ik houd het juist tussen de 5-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 09:55
helloitsme schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:51:
[...]

De vorige keer zat er ook maar 1 dag of zo tussen de melding en uitbetaling.
Hij staat er nu inderdaad bij. Ook de uitbetalingsdatum staat meteen op vandaag.

Apart overigens die verschillen qua dividendaankondigingen. Heb bijv. ook al corporate actions staan voor 12 juli :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mushy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 04:21:
[...]

Bij Interactive Brokers kun je zoiets denk ik via basket orders instellen maar ik heb er geen ervaring mee.
150 aandelen is sowieso wel een flink aantal om nog te kunnen overzien :P Ik houd het juist tussen de 5-15.
Mee eens, als je 150 stuks in de gaten wil houden (met due diligence), dat is bijna niet te doen. Je gaat de markt in elk geval niet outperformen, je kan in dat geval beter index funds blijven kopen (scheelt ook bergen aan transactiekosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Black-Death schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Hij staat er nu inderdaad bij. Ook de uitbetalingsdatum staat meteen op vandaag.

Apart overigens die verschillen qua dividendaankondigingen. Heb bijv. ook al corporate actions staan voor 12 juli :')
Ik denk dat dat komt door degene die betaald. Mijn beeld is dat vooral US bedrijven, waarvoor dividend uitbetalen een belangrijk iets is, vaak zeer tijdig communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:48
Mushy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 04:21:
[...]

Maar hoe borg je met 5-15 aandelen dan differentiatie? Ik kan ook bepaalde ETF's kiezen om dat te realiseren echter passen deze maar 2 spelregels toe van de 3 die ik an sich wil toepassen vandaar de opties om te kijken naar zelf beleggen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een recent artikel van BankerOnWheel gaat over de statisiteken over stockpicken vs het volgen van de markt via een gekozen index. De kans dat je een bepaalde benchmark verslaat is klein (maar niet onmogelijk) de kans dat je dit op de lange termijn succesvol doet is een heel stuk kleiner. Hij verwijst in de tekst naar een aantal onderzoeken en daar springt "The Agony and the Ecstasy: The Risks and Rewards of a Concentrated Stock Position" van J.P. Morgan voor mij er wel uit.

Het kiezen van de winnaars van morgen is complex en haast onmogelijk, het goedmaken van gemaakte verliezen is extra lastig.
The math works against you. If you lose 30% you need 43% gain to make it back. If you lose 50% you need 100% gain to recoup the losses. And while the market always bounces back, individual stocks or even sectors may not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushy
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-08 20:15
Hari-Bo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Maar hoe borg je met 5-15 aandelen dan differentiatie? Ik kan ook bepaalde ETF's kiezen om dat te realiseren echter passen deze maar 2 spelregels toe van de 3 die ik an sich wil toepassen vandaar de opties om te kijken naar zelf beleggen.
Zelf vind ik dat wel genoeg diversificatie afhankelijk van de sectoren/risicoprofiel. 5 is dan wel heel minimaal maar met rond de 10-15 aandelen/sectoren ben je toch al aardig ingedekt tegen individuele tegenvallers en als de hele markt onderuit gaat dan ga je hoe dan ook nat.
150 is wat dat betreft beter maar zo'n aantal kun je toch niet helemaal goed researchen lijkt me.
Welke spelregel voldoet een ETF dan niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is er een app of website die het volgende kan? Ik heb Amerikaanse ETF's. Bijvoorbeeld 100 stuks VXUS, 100 stuks VTI, 100 stuks VT. Nu wil ik zien hoeveel procent van mijn portfolio EM is. Morningstar kan dit maar die vragen er flink geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:57:
Is er een app of website die het volgende kan? Ik heb Amerikaanse ETF's. Bijvoorbeeld 100 stuks VXUS, 100 stuks VTI, 100 stuks VT. Nu wil ik zien hoeveel procent van mijn portfolio EM is. Morningstar kan dit maar die vragen er flink geld voor.
is toch gewoon gratis?

met stuks gaat niet wel met bedragen. Bijvoorbeeld 50/50 kom ik uit op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MujTXjw0XrpdlZOrAAP6L4BAZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LdQvbjWRd2CfXO4aXr8UPv6.jpg?f=user_large
topposities:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p94thZPz4il3bNlwZvmDj6IDt_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tY3BP1Xqvc298HMPJh7Yth3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Thanks. De Amerikaanse kost geld. De Nederlandse portfolio tool herkent bij mij veel van mijn ETF's niet (zoals VXUS, AVUV, AVDV, AVES etc). Worden deze bij jou wel herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:09
Flink veel geld verloren met het aandeel target… wat is hiermee aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:57
Taxcommunism schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:33:
Geen idee, maar merk het bij meer aandelen zoals Walt Disney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
Zoek eens op 'target woke'

Disney is een beetje hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Going woke means going broke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Thanks. De Amerikaanse kost geld. De Nederlandse portfolio tool herkent bij mij veel van mijn ETF's niet (zoals VXUS, AVUV, AVDV, AVES etc). Worden deze bij jou wel herkend?
Nee, blijkbaar ook niet. Het is dat ik al een portefuille had met VTI en VXUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zie nog steeds een aandeel wat fors gewaardeerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Met welke gedachte kocht je het?

Het bedrijf lijkt de afgelopen paar jaar flink zijn capex opgeschroeft te hebben wat het meest van de cashflow opslokt en de cashflow is niet zo veel gewijzigd ten opzichte van een jaar of 10 geleden. Op zich allemaal vrij solide, maar de waardering een paar jaar geleden kreeg een covid boost, maar lijkt nu te normaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
flyguy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Met welke gedachte kocht je het?

Het bedrijf lijkt de afgelopen paar jaar flink zijn capex opgeschroeft te hebben wat het meest van de cashflow opslokt en de cashflow is niet zo veel gewijzigd ten opzichte van een jaar of 10 geleden. Op zich allemaal vrij solide, maar de waardering een paar jaar geleden kreeg een covid boost, maar lijkt nu te normaliseren.
In ieder geval niet met de gedachte dat het bestuur 50% van de consumenten wegjaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Sinds een paar dagen heeft Avantis een nieuwe ETF. https://www.avantisinvest...equity-markets-value-etf/ AVGV de VT versie van value. Maar zit large caps bij, dus past denk niet bij jou.

Ik hoop dat ze ook nog komen met een wereldwijde Small Cap value ETF, dan hoef je een stuk minder ETF's aan te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 30-06-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:11:
[...]
Sinds een paar dagen heeft Avantis een nieuwe ETF. https://www.avantisinvest...equity-markets-value-etf/ AVGV de VT versie van value. Maar zit large caps bij, dus past denk niet bij jou.
Ja ik zag hem. Wel mooi. En gelijk internationaal en EM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpnpMmyjB3t1z0Iv1LRpsxJoYFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cG9qnlPnRN4PZvVQcA6Dkxfo.png?f=user_large
Ik hoop dat ze ook nog komen met een wereldwijde Small Cap value ETF, dan hoef je een stuk minder ETF's aan te kopen.
Daar hoop ik ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Ja ik zag hem. Wel mooi. En gelijk internationaal en EM.

[Afbeelding]

[...]

Daar hoop ik ook op.
Bij degiro herkennen ze de ticket en de isin niet :o

Een praktische vraag, voor mijn small caps exposure zit ik in IUSN. Maakt dat wezenlijk verschil of zijn het details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afas schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:26:
[...]
Bij degiro herkennen ze de ticket en de isin niet :o
Begrijpelijk, het is een Amerikaanse ETF.
Een praktische vraag, voor mijn small caps exposure zit ik in IUSN. Maakt dat wezenlijk verschil of zijn het details?
Verschil voor wat?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:40
De eerste helft van het jaar zit erop. Stand S&P 4450. Leuk om de voorspellingen van januari er weer bij te pakken voor 2023.

Magpie 4812
Huidige stand 4450
ArthurMorgan 4350
Maahes 4300
RichieB 4242
Chicane600 4235
r0bb 4200
Thompson 4092
Jebus4life 4091
eamelink 4075
Qwerty-273 4046
Soullie 4005
Endurondon 4000
Black-Death 3999
Miki 3950
pdukers 3850
Hbeez 3850
_the_crow 3700
Jedi_Pimp 3647
tuinïnen 3400
Zenix 3305
Eggthud 3275
Gearloose 3200
Dutchmanticore 3200
JosTM 2950
Revox862 2850

Edit: zie ik dat ik helemaal niet heb meegedaan :')

Nasdaq heeft trouwens het beste eerste half jaar in 4 decennia gehad.

[ Voor 85% gewijzigd door SvV_Ying op 01-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:42
SvV_Ying schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:31:
De eerste helft van het jaar zit erop. Stand S&P 4450. Leuk om de voorspellingen van januari er weer bij te pakken voor 2023.

Magpie 4812
Huidige stand 4450
ArthurMorgan 4350
Maahes 4300
RichieB 4242
Chicane600 4235
r0bb 4200
Thompson 4092
Jebus4life 4091
eamelink 4075
Qwerty-273 4046
Soullie 4005
Endurondon 4000
Black-Death 3999
Miki 3950
pdukers 3850
_the_crow 3700
Jedi_Pimp 3647
tuinïnen 3400
Zenix 3305
Eggthud 3275
Gearloose 3200
Dutchmanticore 3200
JosTM 2950
Revox862 2850

Edit: zie ik dat ik helemaal niet heb meegedaan :')

Nasdaq heeft trouwens het beste eerste half jaar in 4 decennia gehad.
Leuke recap. Ik denk dat de tussenstand veelzeggend is. De beurs heeft veel beter gepresteerd dan verwacht. Deze voorspellingen waren natuurlijk niet geheel onterecht aangezien er op 1 januari nog veel onzekerheid was in de markt op economisch en geopolitiek gebied. De ham vraag is; staan we er economisch gezien nu veel beter voor dan toen en/of is de toekomstvoorspelling rooskleuriger geworden gedurende het laatste half jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Of is de beurs gewoon niet te voorspellen? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Het bewijst alleen dat de meeste dat niet kunnen. Koop vandaag uw ArthurMorgan ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:52:
Of is de beurs gewoon niet te voorspellen? ;)
Zekers wel. op de lange termijn gaat de beurs omhoog. In de tussentijd met de nodige dalingen en stijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:30
devices schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:08:
Het bewijst alleen dat de meeste dat niet kunnen. Koop vandaag uw ArthurMorgan ETF.
Hoho we zijn pas halverwege! :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
lawkexarib schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:31:
Hallo allemaal,

Momenteel staat het aandeel van TESLA op 224,- per stuk.
Verwachten jullie dat dit nog verder gaan zakken of denken jullie dat het een idee is om in te stappen?
Tnx!
Het kan nog omhoog gaan. Maar het kan ook omlaag gaan. Weten wij veel. Wat is je eigen beredenering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
phantom09 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Zekers wel. op de lange termijn gaat de beurs omhoog. In de tussentijd met de nodige dalingen en stijgingen.
Ja en nee, de toekomst is natuurlijk niet te voorspellen. Bij scenario van bevolkingskrimp (op wereldschaal) op wat langere termijn is dit geen garantie.

Landen/Regios als Japan, Italie, China, Oost-Europa voorspellen weinig goeds en de kans is toch aanwezig dat zulk scenario zich zal voltrekken. Maar zal mss meer een probleem zijn voor onze kinderen.

Verder on-topic. Ik heb mijn S&P500 tracker (tijdelijk) naar S&P equal weight geswitched. Ik wil vooral wel in de markt blijven, maar voor mij is het genoeg geweest met de AI mania.
Ik hoop dat je dat niet meent en dat je wel weet wat er aan de hand is. Anders zou ik je oprecht voorstellen niet meer in individuele aandelen te beleggen. Wat heeft je doen concluderen om dat aandeel wel aan te schaffen en waarom volg je zoiets niet beter op als je niet in ETF's zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Galactic op 04-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:30
Galactic schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Ja en nee, de toekomst is natuurlijk niet te voorspellen. Bij scenario van bevolkingskrimp (op wereldschaal) op wat langere termijn is dit geen garantie.

Landen/Regios als Japan, Italie, China, Oost-Europa voorspellen weinig goeds en de kans is toch aanwezig dat zulk scenario zich zal voltrekken. Maar zal mss meer een probleem zijn voor onze kinderen.

Verder on-topic. Ik heb mijn S&P500 tracker (tijdelijk) naar S&P equal weight geswitched. Ik wil vooral wel in de markt blijven, maar voor mij is het genoeg geweest met de AI mania.

[...]

Ik hoop dat je dat niet meent en dat je wel weet wat er aan de hand is. Anders zou ik je oprecht voorstellen niet meer in individuele aandelen te beleggen. Wat heeft je doen concluderen om dat aandeel wel aan te schaffen en waarom volg je zoiets niet beter op als je niet in ETF's zit.
Als de inflatie richtlijn van de centrale banken wereldwijd op 2% blijft zal de geldhoeveelheid altijd toenemen en lijkt mij dat een wereld ETF ook altijd blijft stijgen, even los van wat de bevolkingsomvang doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
r0bb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Als de inflatie richtlijn van de centrale banken wereldwijd op 2% blijft zal de geldhoeveelheid altijd toenemen en lijkt mij dat een wereld ETF ook altijd blijft stijgen, even los van wat de bevolkingsomvang doet.
Dat gaat dus net niet samen (zeker niet op wat langere tijdspanne). Bij een scenario van bevolkingskrimp kan als de geldhoeveelheid blijft stijgen de waarde van dit geld enkel maar (hard) dalen. In deze is het belangrijker om te kijken naar geldhoeveelheid in omloop per persoon.

De ETF zou inderdaad kunnen stijgen is absolute zin, maar je zal er mogelijks minder mee kunnen aanschaffen omdat de waarde van het geld wat je krijgt om de ETF of aandelen te liquideren je minder zal kunnen kopen.

Maar het is moeilijk te zeggen hoor. Je zou ook kunnen argumenteren dat als er minder mensen zijn, grondstoffen minder schaars zullen zijn en over minder mondjes verdeeld dienen te worden. Je zal dus meer grondstoffen voor je geld kunnen krijgen. Idem met vastgoed, minder personen betekend meer vrij vastgoed beschikbaar. En als de druk op vastgoed weg is, is de weg open voor dalende prijzen.

Nu zal he tallemaal wel meevallen, de economische wereld zal zich eerst moeten aanpassen naar een stagnerende bevolking, van krimp is nog niet direct sprake. Dat zal nog decenia duren (als het al gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Laatst online: 03-07 23:09
BFmango schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Het kan nog omhoog gaan. Maar het kan ook omlaag gaan. Weten wij veel. Wat is je eigen beredenering?
Geen idee wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
lawkexarib schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Geen idee wat je bedoelt.
Fugazi. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blocked vanwege copyright in NL zo te zien, dus je kan beter zelf wat tekst typen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Blocked vanwege copyright in NL zo te zien, dus je kan beter zelf wat tekst typen ;)
Geen idee, ik woon in het buitenland. :)

Het was een stukje uit de Wolf of Wall Street film. Ik quote:
Mark Hanna: Nobody - and I don't care if you're Warren Buffet or if you're Jimmy Buffet - nobody knows if a stock is going to go up, down, sideways or in circles. You know what a fugazi is?
Jordan Belfort: Fugayzi, it's a fake.
Mark Hanna: Fugayzi, fugazi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Duitse onlinebrokers én minister zijn verbolgen over inperking provisiemodel

Had geen idee dat een dergelijk verbod in de maak was. Is dit wat Degiro ook doet om de kosten te drukken (custody/basic account)?

[ Voor 3% gewijzigd door snaggyheadshot op 06-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 15-09 21:33
Payment for order flow (PFOF) was al verboden in Nederland dus Degiro heeft dat niet.

Overigens vind ik het juist jammer dat we PFOF niet hebben. Theoretisch geeft PFOF zelfs een betere prijs aan retailbeleggers. De reden is als volgt: market makers (MM) plaatsen bied en laatprijzen. Op de 'normale' markt kunnen MMs niet onderscheiden of order flow geïnformeerd is of niet. Ze kunnen niet onderscheiden tussen een particuliere belegger die random 100 aandelen Tesla koopt, of een hedgefund/andere MM die weet wat er gaat gebeuren in 0.0001 seconde. Ze willen de laatste groep juist vermijden, want daar maken ze natuurlijk verlies op. En dit verschil is blijkbaar genoeg dat MMs geld willen betalen voor 'domme' orderflow.

Het voordeel voor de MM is dat ze minder risico nemen, het voordeel van de belegger is dat hij een betere prijs krijgt doordat de MM minder risicopremie (=spread) vraagt. En reminder: bij PFOF moet je tenminste op de best beschikbare bied/laatprijs uitgevoerd worden. Dus wanneer de brokerkosten al hoger zijn dan de spread, dan ben je altijd beter af met PFOF zonder orderkosten. In de VS hebben ze keuze voor beide opties.

Maargoed voor de buy-and-hold belegger maakt het niet zoveel uit. Voor de actieve handelaar in VS aandelen wel wanneer de spread laag is en orderkosten procentueel hoog (zoals bij penny stocks). Bij IB betaal je maar liefst $50 voor een $10k order op een $1 aandeel.

[ Voor 10% gewijzigd door xiaoqi op 06-07-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Ik ben pas net begonnen met beleggen.
En had een vraagje.

Ik lees dat als je passief belegt in ETF,s je dit voor de lange termijn doet wat ook mijn doel is.

Maar wat ik me afvroeg.
Als ik NU geld investeer in ETF,s van bepaalde bedrijven voor de lange termijn.

Wie zegt dan dat die bedrijven er over 10,15,20 jaar nog zijn? Want ik neem aan dat het geld in die ETF,s blijft zolang je ze niet verkoopt.

Of is het dan juist zaak om ze eerder te verkopen als de koers hoog is?

Hoe moet ik zit zien?

Alle tips welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
Smok3yNL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:29:
En had een vraagje.

Ik lees dat als je passief belegt in ETF,s je dit voor de lange termijn doet wat ook mijn doel is.

Maar wat ik me afvroeg.

Wie zegt dan dat die bedrijven er over 10,15,20 jaar nog zijn? Want ik neem aan dat het geld in die ETF,s blijft zolang je ze niet verkoopt.

Hoe moet ik zit zien?

Alle tips welkom.
Voor passief beleggen hebben een specifiek topic waar je nog veel meer info kunt vinden in de startpost, zie: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Wat betreft je vraag, los van de wat exotische thema ETF's beleg je normaliter in een specifieke index en niet niet zo zeer bedrijven. Zo kun je bijvoorbeeld de S&P 500 of de AEX volgen. Of er dan bedrijven uitvallen dan wel worden toegevoegd maakt dan niks uit. Immers wordt de waarde van de index bepaalt door de onderliggende bedrijven van die specifieke index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Miki schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Voor passief beleggen hebben een specifiek topic waar je nog veel meer info kunt vinden in de startpost, zie: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Wat betreft je vraag, los van de wat exotische thema ETF's beleg je normaliter in een specifieke index en niet niet zo zeer bedrijven. Zo kun je bijvoorbeeld de S&P 500 of de AEX volgen. Of er dan bedrijven uitvallen dan wel worden toegevoegd maakt dan niks uit. Immers wordt de waarde van de index bepaalt door de onderliggende bedrijven van die specifieke index.
Aah ok dat verklaart al een hoop dank je.
Wist niet dat er ook een passief beleg topic was.
Ik zal daar ook verder inlezen bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

xiaoqi schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:41:
Overigens vind ik het juist jammer dat we PFOF niet hebben. Theoretisch geeft PFOF zelfs een betere prijs aan retailbeleggers.
Er is echter een groot verschil tussen de VS markt en Europese markten. Er zit te veel fragmentatie binnen Europa door verschillen in wetgeving en tal van toezichthouders die er net iets anders mee omgaan. PFOF kan goed werken binnen een markt, maar het wordt lastiger als je dat over meerdere markten met andere regels en toezichthouders wilt toepassen.

https://www.thetradenews....to-pfof-europe-vs-the-us/
The culprit for the diverging approaches is likely to be transparency. With no consolidated tape to be implemented yet in the fragmented European markets, retail investors have no ability to compare prices or fils like the system available to those trading in the US.

“Europe and US market structure is inherently different – hence opposing stances on payment for order flow,”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 15-09 21:33
Smok3yNL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:29:
En had een vraagje.

Maar wat ik me afvroeg.

Hoe moet ik zit zien?

Alle tips welkom.
Het kan inderdaad zijn dat de bedrijven er niet meer zijn. Maar het is al een garantie dat de compositie van de index die de ETF volgt niet hetzelfde zal zijn binnen 10 tot 20 jaar. Je moet het zo zien: een (normale wereldindex) index kijkt elke X maanden welke aandelen de grootste zijn. Als er een verschil is met de huidige holdings, dan worden de kleinste aandelen verkocht en de grootste bijgekocht. Een wereldindex is dus eigenlijk al een beleggingsstrategie die de grootste Y bedrijven volgt. En met een ETF erop beleg je in die strategie. Technisch gezien is het dus geen 100% 'buy-and-hold'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
Aardig afgekoelde inflatiecijfers uit de VS. Jaar-op-jaar inflatie gezakt naar 3% en ook de core inflatie sterker gedaald dan verwacht naar 4,8%. En slechts 0.2% inflatie juni op mei.

https://www.cnbc.com/amp/...from-price-increases.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab3pHTD5KAy6pWoma4l15Bp3yqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFMPjR7W6TMavqsLzLpf0R3J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door SvV_Ying op 12-07-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:30
Het is nog steeds vrij ver verwijderd van de 2% en ik vrees dat de daling ergens stagneert wanneer we rond de 3% a 4% zitten. Probleem is ook dat het een gradual slowdown lijkt te zijn en de diepte en tijdsduur van de slowdown nog vrij onbekend zijn.

Interessante tijd maar transacties doen is ontzettend lastig.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

En ondertussen gaat men in China richting een deflatie scenario aanhikken.
China Slides to Brink of Deflation, Adding Stimulus Urgency (kan je bijvoorbeeld volledig lezen in Google's cache zonder account bij Bloomberg)
Core inflation, which excludes volatile food and energy costs, slowed to 0.4% from 0.6%. Producer prices fell 5.4% from a year earlier, the deepest pace since December 2015.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CFovl34i9DvbBrhWBUIJPCKDS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APC5ookANPEz8dyMNgAMcHLM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gekochte SPX 0DTE debit spreads aan het traden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l7vPJ5V7QvDJflG67TKEcRG3BU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8TdutZXNrUcPYOxU7oLCrXaI.jpg?f=user_large

3 bull call spreads hedged door 1 bear put spread

Als de SPX door 4450 zakt, dan is de winst van de bear put spread genoeg om de verliezen van de bull call spreads te compenseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZjq4iOKQ3XKpks6UJ-q5wS3gqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obLBGz750hneEQMcSzMJYA7x.jpg?f=fotoalbum_large

De optiereeksen zeggen dat er veel geld op calls op strikes 4470, 4475, 4480,... gezet is voor stijging en obligaties yields namen een duik (de obligaties worden gekocht met geld dat uit de aandelen gehaald is, klinkt bearish voor de aandelen en daarom een hedge gekocht).

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
rapture schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:20:
Gekochte SPX 0DTE debit spreads aan het traden:

[Afbeelding]

3 bull call spreads hedged door 1 bear put spread

Als de SPX door 4450 zakt, dan is de winst van de bear put spread genoeg om de verliezen van de bull call spreads te compenseren

[Afbeelding]

De optiereeksen zeggen dat er veel geld op calls op strikes 4470, 4475, 4480,... gezet is voor stijging en obligaties yields namen een duik (de obligaties worden gekocht met geld dat uit de aandelen gehaald is, klinkt bearish voor de aandelen en daarom een hedge gekocht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koU3uJXIxEoX3YpjOQhikbfdvYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/cqeCVDzBenf9QDeUojhErWpA.gif?f=user_large

*Gaat snel terug naar het passief beleggen topic ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
De laatste maanden is de euro gestegen t.o.v. de dollar, de S&P500 gestegen, de huizenprijzen gestegen. @DutchManticore Ik ben benieuwd wat je visie is. Neem je opnieuw (of nog steeds) posities in op een daling van de markt? Is er ook een punt waarop je het opgeeft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Maahes schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:58:
De laatste maanden is de euro gestegen t.o.v. de dollar, de S&P500 gestegen, de huizenprijzen gestegen. @DutchManticore Ik ben benieuwd wat je visie is. Neem je opnieuw (of nog steeds) posities in op een daling van de markt? Is er ook een punt waarop je het opgeeft?
Nee ik heb nog steeds dezelfde posities, ongeveer 27k aan SPY puts met een expiry range van december tot maart volgend jaar.

Ik zie nog steeds geen tekenen dat de economische neergang die ik eind dit jaar, en volgend jaar verwacht afgeweerd is of uit gaat blijven.

De zomer is traditioneel een periode waar alles onder het tapijt wordt geschoven, en zaken uitblijven.

Het herstel dat je nu in de Amerikaanse indexen ziet is sterk geconcentreerd in een relatief klein clubje met een zware weging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WaYHOioRW2HXp4d5cgXnYXDKHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XE4iiLcrUsvHR5EQUTpGKdfO.png?f=user_large

Ik "geef pas op" als ik zie dat er tekenen zijn dat er positieve verwachtingen zijn. Het feit dat iets omhoog gaat of niet is voor mij geen reden om te gaan twijfelen aan mijn posities.

Voorlopig zie ik nog steeds problemen bij banken en industrie, die zich gaan openbaren zodra aangegane leningen tijdens lage rente periodes geherfinancierd moeten worden tegen nu drastisch hogere rente. Met name in commercieel vastgoed. Ook komt zo hier de golf aan coronasteun faillissementen nog.

De industrie is regelmatig voorloper op het hetgeen consumenten ervaren, en je ziet nu in Nederland, Duitsland (eigenlijk Europa breed) maar ook in China de vraag hard inzakken of langdurig laag blijven.
Als de malaise in de industrie een voorbode is voor de economie als geheel, dan komt er heel zwaar weer aan. Afgelopen mei lag de gemiddelde dagproductie ruim 9% lager dan een jaar geleden, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag bekend. Maand op maand gemeten zette de krimp al ruim een jaar geleden in.
https://fd.nl/economie/14...ndustrie-zit-er-al-vol-in
De Duitse industrie komt nog steeds niet op gang. De productie daalde in de maand mei onverwacht en is nog steeds lager dan voor de coronapandemie. Daardoor blijft de vrees voor een diepere recessie in Duitsland.
https://www.nu.nl/economi...jgt-mogelijk-vervolg.html
Gross domestic product in China fell 2.6% in the second quarter from the previous quarter, official data showed on Friday, compared with expectations for a 1.5% decline and a revised 1.4% gain in the previous quarter.
https://www.reuters.com/w...arken-outlook-2022-07-15/

En realiseer je ook dat heel veel van de financiële malaise is/wordt uitgesteld met tijdelijke middelen. Energie compensatie, prijsplafonds, uitstel van betaling van studiefinancieringsherbetalingen (in de VS).

De geldkraan bij de centrale banken is dan gestopt, maar overheden hebben grotendeels die rol overgenomen met allerlei potjes van gratis geld langer door kon gaan. Eén cruciaal verschil. Een centrale bank kan daadwerkelijk geld bijprinten, een overheid kan zich alleen verder in de schulden steken en dat is dan ook volop gedaan. Dat gaat stoppen.

Nogmaals, ik zie geen enkel scenario waarin ik het op de korte en middellange termijn rooskleurig inzie.

Laat ik het omdraaien? Waarom vraag jij je af waarom ik niet opgeef? Welke bullcase zie jij, anders dan "maar de index is omhoog gegaan dus hoe kan het dan slecht gaan?"

De beurs en de economie zijn niet direct met elkaar verbonden en hebben hooguit een sterke correlatie met elkaar. De beurs zie ik veel meer als een sentiment meter, terwijl de economie een realiteit is. En ik vind dat momenteel de realiteit veel minder optimistisch is, dan in het sentiment op de beurs wordt erkend.

Dat sentiment is overigens objectief vast te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqrZfyWA17wyNG1NrxT0vV3E3_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91uut5DGw58AI6UeoPK5g2F7.jpg?f=fotoalbum_large

https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 16-07-2023 17:58 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Overigens NVDA puts zijn ook echt moeilijk om vanaf te blijven. PE van 209. Werkelijk een luchtkasteel

Probleem is dat, helemaal bij individuele stocks, het erg moeilijk is om te timen wanneer de lucht eruit loopt en retail stopt met blind kopen en hypen.

Idem met GameStop, AMC, TSLA en een paar andere opvallende hoogvliegers.

Aangezien de S&P500 vooral gestoeld is op de AI hype, heb ik genoeg exposure met mijn puts wanneer dat in elkaar zakt.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
DutchManticore schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:53:
Laat ik het omdraaien? Waarom vraag jij je af waarom ik niet opgeef? Welke bullcase zie jij, anders dan "maar de index is omhoog gegaan dus hoe kan het dan slecht gaan?"
Ik heb ook voortdurend een pessimistische kijk op de economie (a.k.a. 'permabear'). Ik zie geen bullcase. Ik zie een AI hype. Ik ben het in grote lijnen eens met jouw anayse over het compleet van de pot gerukte beleid van de centrale banken en de gevolgen daarvan voor (abnormale) prijsvorming van assets op de markt*. Het verschil zit erin dat ik hier niet (meer) naar durf te handelen. Naar mijn idee waren aandelen 10 jaar geleden al overgewaardeerd. Ik vraag of je het opgeeft, omdat ik zelf jaren geleden opgegeven heb. Al heb ik nooit zo stellig positie genomen als jij. Ik heb vooral rendement misgelopen door onvoldoende in de markt geinvesteerd te zijn.

* Hoe kun je ooit van een 'marktprijs' voor obligaties spreken als de ECB alles opkoopt. Dat beinvloed de risk free rate en dus ook de prijzen van alles wat daarvan afgeleid is, inclusief aandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taxcommunism
Gewoon maandelijks je pakketje aandelen kopen en dan hoef jij je geen zorgen te maken om een bubble. Ik koop braaf elke maand Shell en Unilever bij. Het overige investeer ik in centraal beheer in het wereld fonds (met factor tilts naar waarde) en opkomende landen fonds. 5% van mijn portefeuille zit in obligaties die ik alleen inwissel bij een mega dip (zoals Corona) tegen aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
[...]

Nee ik heb nog steeds dezelfde posities, ongeveer 27k aan SPY puts met een expiry range van december tot maart volgend jaar.

Ik zie nog steeds geen tekenen dat de economische neergang die ik eind dit jaar, en volgend jaar verwacht afgeweerd is of uit gaat blijven.

De zomer is traditioneel een periode waar alles onder het tapijt wordt geschoven, en zaken uitblijven.

Het herstel dat je nu in de Amerikaanse indexen ziet is sterk geconcentreerd in een relatief klein clubje met een zware weging.

[Afbeelding]

Ik "geef pas op" als ik zie dat er tekenen zijn dat er positieve verwachtingen zijn. Het feit dat iets omhoog gaat of niet is voor mij geen reden om te gaan twijfelen aan mijn posities.

Voorlopig zie ik nog steeds problemen bij banken en industrie, die zich gaan openbaren zodra aangegane leningen tijdens lage rente periodes geherfinancierd moeten worden tegen nu drastisch hogere rente. Met name in commercieel vastgoed. Ook komt zo hier de golf aan coronasteun faillissementen nog.

De industrie is regelmatig voorloper op het hetgeen consumenten ervaren, en je ziet nu in Nederland, Duitsland (eigenlijk Europa breed) maar ook in China de vraag hard inzakken of langdurig laag blijven.

[...]

https://fd.nl/economie/14...ndustrie-zit-er-al-vol-in

[...]

https://www.nu.nl/economi...jgt-mogelijk-vervolg.html

[...]

https://www.reuters.com/w...arken-outlook-2022-07-15/

En realiseer je ook dat heel veel van de financiële malaise is/wordt uitgesteld met tijdelijke middelen. Energie compensatie, prijsplafonds, uitstel van betaling van studiefinancieringsherbetalingen (in de VS).

De geldkraan bij de centrale banken is dan gestopt, maar overheden hebben grotendeels die rol overgenomen met allerlei potjes van gratis geld langer door kon gaan. Eén cruciaal verschil. Een centrale bank kan daadwerkelijk geld bijprinten, een overheid kan zich alleen verder in de schulden steken en dat is dan ook volop gedaan. Dat gaat stoppen.

Nogmaals, ik zie geen enkel scenario waarin ik het op de korte en middellange termijn rooskleurig inzie.

De beurs en de economie zijn niet direct met elkaar verbonden en hebben hooguit een sterke correlatie met elkaar. De beurs zie ik veel meer als een sentiment meter, terwijl de economie een realiteit is. En ik vind dat momenteel de realiteit veel minder optimistisch is, dan in het sentiment op de beurs wordt erkend.

Dat sentiment is overigens objectief vast te stellen.

[Afbeelding]

https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Ik vind het interessant dat je èn een economische analyse doet waarbij je een economische neergang verwacht en daar je posities op de beurs op instelt, èn stelt dat beurs en economie niet direct aan elkaar gerelateerd zijn en deelt dat beurssentiment uiterst bullish is. Dat komt over alsof je tegen de stroom inroeit op basis van een analyse die beperkte waarde heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@DutchManticore is niet de enige die het somber inziet.

Volgens dit stuk is enkel een sterke productiviteitsgroei onze redding op lange termijn, 2030 horizon. Ik wordt hier ook weinig hoopvol van.

[ Voor 58% gewijzigd door Megalomania op 16-07-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hbeez schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Ik vind het interessant dat je èn een economische analyse doet waarbij je een economische neergang verwacht en daar je posities op de beurs op instelt, èn stelt dat beurs en economie niet direct aan elkaar gerelateerd zijn en deelt dat beurssentiment uiterst bullish is. Dat komt over alsof je tegen de stroom inroeit op basis van een analyse die beperkte waarde heeft.
Inderdaad, aan de ene kant inzetten op een daling van de markt, aan de andere kant doen alsof een stijging ervan irrelevant is. Is dat gewoon je hoofd in het zand steken? Zelfs als je, en krantenknipsels, gelijk hebben dat de markt irrationeel stijgt, dat boeit uiteindelijk helemaal niets. Rationeel of niet, als de markt stijgt verlopen puts gewoon waardeloos.

Net zoals met de redenering van als we AI niet meetellen dan doet de S&P het matig. Ja ok, maar wat je koopt zijn spy puts, niet spy minus AI.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Zullen we Dutchmanticore verder weer gewoon even in zijn waarde laten? Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar wees blij dag er af en toe een contrair geluid is. Over het algemeen leer je niet door te lezen over dingen die je al weet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
Hbeez schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Geen idee wat je precies probeert te zeggen maar het komt erop neer dat beurs en economie elkaar wel volgen en dus gecorreleerd zijn, maar dat ze absoluut van elkaar kunnen divergeren.

Ik zeg dat het sentiment op de beurs nog te weinig kennis heeft de economische realiteit, en dat we zodra dit wel gemene kennis wordt zullen zien dat het sentiment en de indexen weer zullen corrigeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
feelthepower schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:35:
Zullen we Dutchmanticore verder weer gewoon even in zijn waarde laten? Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar wees blij dag er af en toe een contrair geluid is. Over het algemeen leer je niet door te lezen over dingen die je al weet.
Vind de comments netjes, prima en normaal tot nu toe, maar je comment wordt gewaardeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 17-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
i7x schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:11:
[...]

Inderdaad, aan de ene kant inzetten op een daling van de markt, aan de andere kant doen alsof een stijging ervan irrelevant is. Is dat gewoon je hoofd in het zand steken? Zelfs als je, en krantenknipsels, gelijk hebben dat de markt irrationeel stijgt, dat boeit uiteindelijk helemaal niets. Rationeel of niet, als de markt stijgt verlopen puts gewoon waardeloos.

Net zoals met de redenering van als we AI niet meetellen dan doet de S&P het matig. Ja ok, maar wat je koopt zijn spy puts, niet spy minus AI.
Je doet nu net alsof ik alleen daling vanwege AI bubble burst verwacht?

Ik heb toch echt meerdere redenen voor mijn bearishness aangestipt!

- Consumer spending decline. (US, EUR, CHN)
- Industrial demand stagnation. (EUR, CHN)
- Consumer debt rise (US, EUR)
- Commercial debt refinancing (US, EUR)
- Commercial debt default (US)
- Government spending restrictions/reductions (US, EUR)

Dat is wel even iets meer dan alleen AI?

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 17-07-2023 08:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
feelthepower schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:35:
Is ook leuk, maar omdat het een contrair geluid is is het een soort beschermd erfgoed? Er wordt gewoon respectvol een ogenschijnlijke tegenstrijdigheid in z'n betoog aangestipt, als dat al niet meer mag. En volgens mij kan @DutchManticore prima z'n mannetje staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Hbeez op 17-07-2023 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
xiaoqi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Het kan inderdaad zijn dat de bedrijven er niet meer zijn. Maar het is al een garantie dat de compositie van de index die de ETF volgt niet hetzelfde zal zijn binnen 10 tot 20 jaar. Je moet het zo zien: een (normale wereldindex) index kijkt elke X maanden welke aandelen de grootste zijn. Als er een verschil is met de huidige holdings, dan worden de kleinste aandelen verkocht en de grootste bijgekocht. Een wereldindex is dus eigenlijk al een beleggingsstrategie die de grootste Y bedrijven volgt. En met een ETF erop beleg je in die strategie.
Meer algemeen: een ETF belegt niet in specifieke bedrijven, maar in bedrijven die aan bepaalde criteria voldoen. Dit kunnen steeds andere bedrijven zijn of dezelfde bedrijven in andere verhoudingen. Als een bepaalde bedrijf zou ophouden te bestaan, wordt dat deel van de ETF "automatisch" (d.w.z. voor jou als belegger geruisloos) herbelegd in bedrijven die nog wel bestaan en aan de criteria van de ETF voldoen.
Technisch gezien is het dus geen 100% 'buy-and-hold'.
Voor jou als belegger is het dat wel, want je kunt gewoon je deelneming in de ETF buy-and-holden. Intern binnen de ETF wordt er wel verkocht en gekocht, maar daar merk je verder niks van.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:55
Megalomania schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:32:
@DutchManticore is niet de enige die het somber inziet.

Volgens dit stuk is enkel een sterke productiviteitsgroei onze redding op lange termijn, 2030 horizon. Ik wordt hier ook weinig hoopvol van.
Het grote probleem is dat er nog steeds uitgegaan wordt van een set ouderwetse definities van wat een BNP , welvaart en groei inhoudt. De aarde heeft maar een beperkt regeneratievermogen, en wij lopen ieder jaar weer in. Dus we putten de aarde uit. Dat is een stukje (heel eng bekeken) grondstoffen, en die besteden wij dan aan rotzooi die we, arbitrair gesteld niet allemaal nodig hebben.

Dan zijn er de diensten, nog nooit zijn er zoveel diensten voor mensen om uit te kiezen. Je kan dus wellicht inderdaad productiviteitsgroei realiseren. Maar is dat het ook werkelijk. Of hebben we, met consultancy firma's als McKinsey voorop de eigen slagkracht van overheden, bedrijven en andere instellingen uitgehold via een pervers verdienmodel? (Aardige leestip over dit onderwerp is the Big Con)

McKinsey zal vast een hele club consultants kunnen leveren die de productiviteit doet groeien ;)

Ik ben niet zo heel negatief ingesteld, booms en busts horen er nu eenmaal bij, alles hangt af van een herdefinitie van groei, welvaart en aanverwante zaken. Daarnaast hebben we als wereld een zeer groot probleem met klimaatverandering, Als dat niet aangepakt gaat worden is dat de grootste bedreiging voor alles en iedereen, en dan beginnen we met onze gezondheid, het gebrek aan productiviteitsgroei als aanjager van de economie is dan volstrekt irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
CornermanNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Het grote probleem is dat er nog steeds uitgegaan wordt van een set ouderwetse definities van wat een BNP , welvaart en groei inhoudt. De aarde heeft maar een beperkt regeneratievermogen, en wij lopen ieder jaar weer in. Dus we putten de aarde uit. Dat is een stukje (heel eng bekeken) grondstoffen, en die besteden wij dan aan rotzooi die we, arbitrair gesteld niet allemaal nodig hebben.

Dan zijn er de diensten, nog nooit zijn er zoveel diensten voor mensen om uit te kiezen. Je kan dus wellicht inderdaad productiviteitsgroei realiseren. Maar is dat het ook werkelijk. Of hebben we, met consultancy firma's als McKinsey voorop de eigen slagkracht van overheden, bedrijven en andere instellingen uitgehold via een pervers verdienmodel? (Aardige leestip over dit onderwerp is the Big Con)

McKinsey zal vast een hele club consultants kunnen leveren die de productiviteit doet groeien ;)

Ik ben niet zo heel negatief ingesteld, booms en busts horen er nu eenmaal bij, alles hangt af van een herdefinitie van groei, welvaart en aanverwante zaken. Daarnaast hebben we als wereld een zeer groot probleem met klimaatverandering, Als dat niet aangepakt gaat worden is dat de grootste bedreiging voor alles en iedereen, en dan beginnen we met onze gezondheid, het gebrek aan productiviteitsgroei als aanjager van de economie is dan volstrekt irrelevant.
Voor wat betreft jouw boek suggestie.. de schrijfster vervult zelf allerlei consultancy functies bij overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Beginnersvraag : ik ontvang van DeGiro keurig een staatje met de meest gekochte en verkochte aandelen van de afgelopen maand. Hoe kan het dat het meest verkochte aandeel regelmatig een ander aandeel is dan het meest gekochte?
Of kijken ze naar de waarde van de transacties ipv aantallen aandelen?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er staat inderdaad altijd een kooptransactie tegenover een verkooptransactie. Maar DEGIRO rapporteert niet over de beurs, maar over het eigen klantenbestand. Dan kan een aandeel netto meer verkocht dan gekocht worden, of vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:55
Taxcommunism schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:13:
[...]

Voor wat betreft jouw boek suggestie.. de schrijfster vervult zelf allerlei consultancy functies bij overheden.
Klopt dat geeft ze ook ruiterlijk toe, en ook hoe ze de aard van de consultancy wil veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Zr40 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:25:
Er staat inderdaad altijd een kooptransactie tegenover een verkooptransactie. Maar DEGIRO rapporteert niet over de beurs, maar over het eigen klantenbestand. Dan kan een aandeel netto meer verkocht dan gekocht worden, of vice versa.
Helder, dank!

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 22:58
[...]

[Afbeelding]

Hier een link naar de bedrijven en sizes in de SP500: https://www.slickcharts.com/sp500
De top guys wegen samen ongeveer voor 28,123268% van de SP500:

Apple, Microsoft, Nvidia, Tesla, Google, facebook,

Hieronder een aantal in de top die ook leuke rendementen maken:

berkshire hattaway-B weight 1.624573 YTD 11,56%
Jpmorgan Chase & Co weight 1.186131 YTD 14,94%
Visa Weight 1.044841 YTD 16,03%
Broadcom Weight 1.005523 YTD 61,58%
Eli Lilly & Co Weight 0.932077 YTD 23,26%
Mastercard Weight 0.890597 YTD 14,51%
Costco Weight 0.64853 YTD 21,27%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Geen idee wat je precies probeert te zeggen maar het komt erop neer dat beurs en economie elkaar wel volgen en dus gecorreleerd zijn, maar dat ze absoluut van elkaar kunnen divergeren.

Ik zeg dat het sentiment op de beurs nog te weinig kennis heeft de economische realiteit, en dat we zodra dit wel gemene kennis wordt zullen zien dat het sentiment en de indexen weer zullen corrigeren.
Volgens mij bedoeld hij dat je enerzijds aangeeft dat de beurs de economie niet volgt (daar ben ik het met je eens), maar tegelijkertijd neem je wel posities in waarbij je uitgaat van een dalende markt (zowel Spy als op de huizenmarkt).
Dat is dan toch een beetje opmerkelijk?

Je krijgt een plusje voor de moeite, maar inhoudelijk ben ik het niet met je eens :P. Omdat er altijd (teveel) mensen zijn die de boel (kunstmatig) hoog houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2023 22:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16

Waarom stijgt het toch?
  • Meer geld printen
  • Grondstoffen zijn weer goedkoop
  • Iedereen gaat volle bak door met consumeren. Vliegtuigen en Olie aandelen naar de maan ✈
Ik ben een notoraire shorter, en toch snap ik de rally ook. Verder klimaatactivisme ook gedaan. Maar. Ik ben nu zo ver heen dat ik gewoon al mijn winsten uit Tesla in de keiharde olie ga gooien. Shell, Equinor, Exxon, ik zit er nu allemaal in met heel veel geld - en hopelijk gaan ze allemaal failliet en verlies ik al mijn geld.

Of ik word stinkend rijk op een dode planeet
Of ik word arm op een levende planeet.

Klopt deze logica?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHrQ1TD69VJtRDxU-bpBtRoLh60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXcxhvJ2WVPp3Q0keopy7oLj.jpg?f=user_large
Dit ben ik in 2055

Ps. Iedereen zet in zijn handtekening 'panasonic /toshiba warmtepomp'. Panasonic heb ik ook. Snap niet waarom jullie in 35PE Amerikaanse aandelen zitten. Als de 'Japanse Lost decade' komt, dan halveren die ETF's van jullie ook. De hele wereld belegt in Amerika, maar Amerika belegt niet bij ons. Beleg in wat je kent.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 19-07-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:36:
Of hebben we, met consultancy firma's als McKinsey voorop de eigen slagkracht van overheden, bedrijven en andere instellingen uitgehold via een pervers verdienmodel? (Aardige leestip over dit onderwerp is the Big Con)

Nog een aardige leestip: When McKinsey Comes to Town.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harm_H schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Ps. Iedereen zet in zijn handtekening 'panasonic /toshiba warmtepomp'. Panasonic heb ik ook. Snap niet waarom jullie in 35PE Amerikaanse aandelen zitten. Als de 'Japanse Lost decade' komt, dan halveren die ETF's van jullie ook. De hele wereld belegt in Amerika, maar Amerika belegt niet bij ons. Beleg in wat je kent.
Wel grappig dat je dit aanhaalt, zal op mij betrekking hebben? ;).

De keuze voor Toshiba was een combinatie van beschikbaarheid en prijs/kwaliteit, het had net zo goed een A merk uit Duitsland kunnen zijn (iig geen B merk zoals Hitachi of Forelli).

Maar dat deze specifieke warmtepomp toevallig goed bij onze situatie past wil niet per se zeggen dat ik potentie zie bij Toshiba of Japanse bedrijven in het algemeen . (Ik zit trouwens met name in agrarisch vastgoed, juist omdat ik kennis/netwerk heb in die markt).

Los daarvan is de warmtepomp zelf ook een goede investering die makkelijk de beurs verslaat ;) (icm pv panelen en aanschaf voor de enorme prijsverhogingen).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2023 13:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKdxQ45xBABdzUWBUS4AljjfFPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/85cPby5LTas5SAC5F2jbU6GL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik blijf er bij:

Steek uw energie niet in het trachten te voorspellen wat de beurs morgen, binnen een week, maand, jaar,... zal doen.

De foutenmarge is gewoon veel te groot. En dus ook de kans dat je geld zal verliezen.

Draai het om: het is 100% zeker dat er in de toekomst nog dips en crashes zullen komen. En anticipeer daar op, op een manier die je lang kan volhouden.

Bij mij is dat bijvoorbeeld een eenvoudige portefeuille die bestaat uit ongeveer 80% wereldindex fondsen en 20% cash.

Beide met hun voor- en nadelen. Maar het gaat hier over een beleggingsportefeuille geen casino.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Interessant bericht voor mensen die de Trader Workstation van Interactive brokers gebruiken:
We're creating a fresh, new desktop trading platform that combines the best elements of TWS with a modern, easy to navigate interface. We've invited a limited number of IBKR clients to test drive the new IBKR Desktop and provide early-stage feedback as we move forward with our development efforts.
Dus blijkbaar een poging om de TWS er wat moderner uit te laten zien. Ik blijf zelf bij de web en mobiele interfaces van IB, omdat ik 9/10 keer vanaf een computer inlog waar ik zelf geen software op mag installeren. Dus beperkt tot browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

Soullie

Planeshift

Dit soort Tumbnails/titels krijg je toch spontaan buikpijn van.
Gewoon lang genoeg blijven maken tot er een echte krach is en dan roepen dat je gelijk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Soullie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Gewoon lang genoeg blijven maken tot er een echte krach is en dan roepen dat je gelijk had.
Het erge is dat ongetwijfeld mensen hier in mee gaan. Ik weet het niet, de beurs zal ooit corrigeren en daarna wel weer een keer stijgen. Daarom zit ik 2/3 passief in indexfondsen en DCA ik mijn investeringen. En dan zien we het over 20 jaar wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 10:13
Soullie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Wel goed om kliks te genereren en advertentie inkomsten te verhogen. Daar zal die wel meer aan verdienen dan het daadwerkelijke beleggen.
Pagina: 1 ... 160 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij