• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:41
Silver Bank Financial launched a $1.75 billion share sale on Wednesday to shore up its balance sheet, claiming it needed the proceeds to plug a $1.8 billion hole caused by the sale of a $21 billion loss-making bond portfolio consisting mostly of U.S. Treasuries.

The shock threw a spotlight on possible hits other banks may suffer from the renewed rout in bond prices as the U.S. Federal Reserve signals another severe tightening of credit - and the possible contagion within the banking system from balance sheet uncertainty.

While investors holding bonds to maturity can absorb bond price hits, as 'safe' bonds like Treasuries will pay back at par eventually, banks and leveraged investors required to mark holdings to current market prices may have to register the hit - with unnerving consequences.

The reverberations around world markets more generally saw a retreat from risk and dash for safety - not least on a critical day for assessing Fed rate risk given the release of the February employment report later.

Ironically, the dash for safety prompted a rally in bonds - in part because some think signs of financial stress may force the Fed to think again about speeding up rate hikes later this month.

Ten-year Treasury yields have recoiled almost 20 basis points from yesterday's highs to just above 3.8% on Friday and futures pricing for peak and yearend Fed policy rates dialled back.

Misschien kunnen jullie ook Reuters even uitleggen dat ze er helemaal naast zitten en jullie gelijk hebben haha

https://www.reuters.com/m...kets-view-usa-2023-03-10/

[Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:00]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• DutchManticore
Dat is de flight to bonds ja, in een abstractie namelijk een ETF. High yielding nu de rente flink hoog staat. Denk jij nu echt dat het niet uitmaakt wanneer je bonds koopt of wat is nu de verwarring? Jij denkt dat bonds gekocht in 2020 met een base interest van 1,25 ook 5% yielden nu?!

Overigens,
Het was een solvabiliteitscrisis. Hun assets (obligaties) zijn super liquide, alleen ze waren niet genoeg waard.
Daar ga ik in mee. Maar daarmee erken je dus direct het fenomeen wat ik noem 😅
Maar gelukkig voor de banken zijn juist obligaties in tijden van paniek een aantrekkelijke asset class. Dat laten juist die quotes van Reuters ook zien! Een flight to safety, oftewel naar bonds!
Klopt. Maar dat helpt de banken die voor 190 miljard aan verlies lijdende 1,25% yield bonds contracts hebben niet
Leg dat eens uit? Als de bank obligaties verkoopt hoeft de overheid geen geld terug te storten hoor.
ALS ze op de market verkocht kunnen worden niet nee, maar dat gaat in dit geval gepaard met zulke dramatische bondwaardedalingen dat de FED nu 180 miljard bijdrukt om de verliezen op te vangen haha

Ik wil best toegeven dat de FED technisch niet tot de overheid behoort maar je snapt prima wat ik bedoel

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als de gehele financiële wereld volgens jou geen gelijk heeft, en meerdere mensen hier doen hun best om je er op te wijzen en het uit te leggen, misschien heb je dan toch iets over het hoofd gezien? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
Als de gehele financiële wereld volgens jou geen gelijk heeft, en meerdere mensen hier doen hun best om je er op te wijzen en het uit te leggen, misschien heb je dan toch iets over het hoofd gezien? :)
Boffen wij toch even dat wij zo’n orakel in ons midden hebben die keer op keer haarfijn uit kan leggen hoe dom alle anderen wel niet zijn haha lol haha.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DutchManticore
Zr40 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
Als ik in een groepje sta van 6 idioten die samen beweren dat de aarde plat is terwijl ik uitleg dat hij rond is, is het in de minderheid zijn voor mij geen reden om aan mezelf te gaan twijfelen.

Ik weet dat ik gelijk heb en kan ook uitleggen waarom dus ik voel nul peer pressure

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zijn er goede sites die (long read) duiding geven over deze discussie?

Lees ik dat even ipv het persoonlijke venijn naar elkaar :-).

Acties:
  • +7Henk 'm!
Je herhaalt hetzelfde riedeltje dat net al ontkracht is. Leg mij eens uit waarom de obligatiemarkt middenin de paniek van afgelopen vrijdag de beste dag van het jaar had .. Langlopende staatsobligaties stonden ruim 3% in de plus. Terwijl volgens jou banken potentieel moeten verkopen waardoor de prijzen kelderen. Niet alleen staatsobligaties, zelfs de specifieke hypotheekinstrumenten die SVB op de balans heeft stonden in de plus ( https://seekingalpha.com/symbol/VMBS ). Nog voor de FED ook maar iets aangekondigd had. Dat strookt toch totaal niet met jouw verhaal?

En de vraag die je ook nog niet hebt beantwoord: wat gaan de depositors van SVB doen? Want voor elke $100 aan obligaties die gedwongen verkocht moeten worden door SVB komt ook $100 vrij die weer ergens ingestopt moet worden. Kopen de voormalige rekeninghouders obligaties? Of parkeren ze hun tegoeden bij een andere bank? Wat gaat die bank dan kopen met dat geld? Drijven die kopers de prijzen van obligaties dan niet enorm op? Jij kijkt maar naar 1 kant van de medaille.

Ik snap er niks van, Hielko snapt er niks van, de reagluurders hier upvoten de verkeerde posts, die snappen er niks van en de obligatiemarkt stond vrijdag in de plus, die snapt er al helemaal niks van ..

Onvoorstelbaar!

• DutchManticore
fsfikke schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Boffen wij toch even dat wij zo’n orakel in ons midden hebben die keer op keer haarfijn uit kan leggen hoe dom alle anderen wel niet zijn haha lol haha.
*knip* laat die sneren en kinderachtige opmerkingen nou achterwege...

Aangezien jullie gevoelig zijn voor peer-pressure en argument of authority.

Lees even de gelinkte artikelen van Reuters, Telegraph en de FED statements. Als je een beetje je best doet kun je zien dat ik gelijk heb, hoe onpopulair mijn standpunten en de gevolgen ook zijn. ;)

De renteverhogingen gaan gewoon door, de verliezen op de long term bonds ook en de maatregelen van de FED en Yellen zijn erop gericht om portfolio meltdown van banken te voorkomen, verergerd door bankruns.

[Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2023 14:20]

• DutchManticore
writser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:15:
Je herhaalt hetzelfde riedeltje dat net al ontkracht is. Leg mij eens uit waarom de obligatiemarkt middenin de paniek van afgelopen vrijdag de beste dag van het jaar had .. Langlopende staatsobligaties stonden ruim 3% in de plus. Terwijl volgens jou banken potentieel moeten verkopen waardoor de prijzen kelderen. Niet alleen staatsobligaties, zelfs de specifieke hypotheekinstrumenten die SVB op de balans heeft stonden in de plus ( https://seekingalpha.com/symbol/VMBS ). Nog voor de FED ook maar iets aangekondigd had. Dat strookt toch totaal niet met jouw verhaal?

En de vraag die je ook nog niet hebt beantwoord: wat gaan de depositors van SVB doen? Want voor elke $100 aan obligaties die gedwongen verkocht moeten worden door SVB komt ook $100 vrij die weer ergens ingestopt moet worden. Kopen de voormalige rekeninghouders obligaties? Of parkeren ze hun tegoeden bij een andere bank? Wat gaat die bank dan kopen met dat geld? Drijven die kopers de prijzen van obligaties dan niet enorm op? Jij kijkt maar naar 1 kant van de medaille.

Ik snap er niks van, Hielko snapt er niks van, de reagluurders hier upvoten de verkeerde posts, die snappen er niks van en de obligatiemarkt stond vrijdag in de plus, die snapt er al helemaal niks van ..
Lees hier even:

SVB collapse highlights $620 billion hole lurking in banks’ balance sheets
https://www.fortuneindia....likely-over-620-bn/111876

US banks sitting on unrealized losses of $620 billion
of hier https://edition.cnn.com/2...cks-week-ahead/index.html
Silicon Valley Bank’s collapse last week sent tingles of panic down investors’ spines as it highlighted a larger problem across the banking sector: The widening gap between the value large lenders place on the bonds they hold and what they’re actually worth on the market.

Back when interest rates were near zero, US banks scooped up lots of Treasuries and bonds. Now, as the Federal Reserve hikes rates to fight inflation, those bonds have declined in value.

When interest rates rise, newly issued bonds start paying higher rates to investors, which makes the older bonds with lower rates less attractive and less valuable.

The result is that most banks have some amount of unrealized losses on their books.

“The current interest rate environment has had dramatic effects on the profitability and risk profile of banks’ funding and investment strategies,” said FDIC Chairman Martin Gruenberg in prepared remarks at the Institute of International Bankers last week.

“Unrealized losses weaken a bank’s future ability to meet unexpected liquidity needs,” he added.

In other words, banks might find they have less cash on hand than they thought — especially when they need it — because their securities are worth less than they expected.

“Many institutions — from central banks, commercial banks and pension funds — sit on assets that are worth significantly less than reported in their financial statements,” said Jens Hagendorff, a finance professor at King’s College London. “The resulting losses will be large and need to be financed somehow. The scale of the problem is starting to cause concern.”
Ik probeer ook nog wat zinnigs te doen vandaag. Ik kan niet iedereen aan het handje naar water leiden

[Voor 38% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Dat is de flight to bonds ja, in een abstractie namelijk een ETF. High yielding nu de rente flink hoog staat. Denk jij nu echt dat het niet uitmaakt wanneer je bonds koopt of wat is nu de verwarring? Jij denkt dat bonds gekocht in 2020 met een base interest van 1,25 ook 5% yielden nu?!
Ehm ja... daarom handelen ze nu aardig onder par.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Ehm ja... daarom handelen ze nu aardig onder par.
PRECIES!

En dat is een enorm gat in de balans van banken.
Als ze die op enig moment op moeten vullen dan gebeurt dat met de verkoop van bonds, die zijn namelijk vrij liquide en groot in omvang.

En wat gebeurt er met de waarde van die bonds als men ze massaal dumpt?!
Dan daalt de waarde nog verder en wordt het gat nog groter.
En DAT is precies de vicieuze cirkel die jullie hier allemaal glashard ontkennen.

Hoe kan het nu in godsnaam dat je wel snapt dat de huidige bondyields niets te maken hebben met de yields die banken in hun portfolio genieten, dat je ook snapt dat de bonds van banken onder par handelen, dat je ook snapt dat dit een gat in de balans is en dat je vervolgens met z'n allen omdraait en mij van ongelijk en onbegrip beschuldigt haha.

Je hebt echt 90% van de puzzel in handen en bij de laatste 10 procent weiger je gewoon

[Voor 27% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:26:
[...]

PRECIES!

En dat is een enorm gat in de balans van banken.
Als ze die op enig moment op moeten vullen dan gebeurt dat met de verkoop van bonds, die zijn namelijk vrij liquide en groot in omvang.

En wat gebeurt er met de waarde van die bonds als men ze massaal dumpt?!
Dan daalt de waarde nog verder en wordt het gat nog groter.

En DAT is precies de vicieuze cirkel die jullie hier allemaal glashard ontkennen.

Deze vicieuze cirkel bedoel je? ;)

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]
Deze vicieuze cirkel bedoel je? ;)
*knip*

Lees nu gewoon eens deze artikelen. Misschien dat dat helpt.
En reageer daar inhoudelijk op in plaats van het spammen van plaatjes en platitudes

[Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2023 14:20]

Acties:
  • +32Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Hebben jullie allemaal al wat Bitcoin gekocht?

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchManticore
En kunnen jullie jezelf alsjeblieft even inlezen voordat jullie jezelf nog meer ridicuul maken :+
Deze artikelen heb ik netjes voor jullie voorgelezen en gesorteerd.

Eerst maar eens even leren hoe de bond market werkt, en welk effect stijgende rentes op bonds heeft.
Spoiler, bij elke renteverhoging stijgen de ongerealiseerde verliezen.
How rising interest rates impact the bond market

Nu gaan we duiken in waarom SVB onderuit werd getrokken:
How SVB Was Doomed By a Bad Bet on Mortgage Securities and the Fed’s Rate Hikes

En daarna nog een uitleg over waarom dit een contagion event kan zijn.
Silicon Valley Bank: The spectre of market contagion

Als jullie dan nog niet snappen dat wat de FED doet is om contagion tegen te gaan middels enorme ongerealiseerde verliezen op US treasury bonds, en dat dat nodig is om renteverhogingen te kunnen voortzetten dan weet ik het ook niet meer. Vooral bullish zijn, pijn is vaak de beste manier om te leren.

Op korte termijn kan dit best allemaal een rally veroorzaken, maar mijn strategie wordt het kopen van 3-6 month out SPY puts. Ik hoop dus dat we vandaag een steady climb hebben zodat de VIX lekker laag blijft, IV ook, dan kan ik mooi goedkope puts aanschaffen.

@Requiem19 deze links zijn voor jou ook interessant denk ik

[Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:53]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25
Denk dat dit plaatje wel genoeg zegt helaas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Jezus christus haha.
Zoals ik zei, je snapt er dus inderdaad niets van. Ongelofelijk

Lees nu gewoon eens deze artikelen. Misschien dat dat helpt.
En reageer daar inhoudelijk op in plaats van het spammen van plaatjes en platitudes
Vreemd genoeg gaan de de banken nu weer naar beneden en de obligaties omhoog. De markt snapt er ook helemaal niks van merk ik.

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Vreemd genoeg gaan de de banken nu weer naar beneden en de obligaties omhoog. De markt snapt er ook helemaal niks van merk ik.
Nee de markt snapt het prima. Jij en de mensen die je bijvallen snappen het niet.
*knip*

[Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2023 20:40. Reden: Erg onvriendelijk, zie ook modbreak]

• DutchManticore
GrooV schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:39:
Denk dat dit plaatje wel genoeg zegt helaas
[Afbeelding]
Dit is goud. Dank voor het delen.
Even kijken of dit wel licht weet te werpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Nee de markt snapt het prima. Jij en de mensen die je bijvallen snappen het niet.
Dat is niet erg, maar de mate van zelfingenomenheid waarmee je echt de plank compleet misslaat is toch wel smakelijk
Maar hoe rijmt dit dan met de vicieuze cirkel waarin de obligatiemarkt volgens jou terecht zou komen als de banken zouden omvallen? Daar laat de markt in ieder geval geen enkel teken van zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Maar hoe rijmt dit dan met de vicieuze cirkel waarin de obligatiemarkt volgens jou terecht zou komen als de banken zouden omvallen? Daar laat de markt in ieder geval geen enkel teken van zien.
De FED en het ministerie van Financiën hebben in een weekendje, het bestek van twee dagen!, er een maatregelen en steunpakket van ongeveer 250 miljard euro uitgepoept. Jij dacht dat die haast en die weekend ijver toevallig was?

Ze hebben zoveel mogelijk tijdens de gesloten beurzen en banken (geen kans op bankrun!) deze maatregelen uitgewerkt en aangekondigd om de impact zoveel mogelijk te dempen.

Ze smoren de bankruns in de kiem door de FIDC een grap te verklaren en gewoon alle tegoeden te garanderen. Daarmee valt voor partijen de noodzaak weg om geld weg te halen bij eventueel falende banken, immers de overheid dekt het toch wel als ze omvallen. Daarmee voorkomen ze dat er nog eens meerdere banken gerund worden en omvallen.

En ten tweede plakken ze een pleister op de gaten in de balansen van de bank door banken de mogelijkheid te bieden niet voor de enorm lage marktwaarde bonds te dumpen, maar voor PAR VALUE en dat de FED dan als koper optreedt zodat ze aan liquide geld kunnen komen zonder hun bonds in de markt te moeten dumpen welke dan weer het probleem groter maakt middels dalende waarde (door het massaal dumpen).

Dit is echter geen echte verkoop, maar een lening met een forse rente.
Dit is om banken te ontmoedigen en te zorgen dat ze het alleen doen bij echte noodzaak, ze geen vrijkaartje te geven. Als het geen lening zou zijn zou je namelijk letterlijk als bank zijnde gewoon 800 miljard aan bonden kunnen kopen zonder ook maar op risico te letten en bij verlies bij de FED kunnen aankloppen.

Je snapt tot nu toe fundamenteel de werking van de bondmarkten niet, ik wil je echt aanraden om eens rustig die links te lezen die ik stuurde. Even zonder cynisme of frustratie. Ik denk dat dat enorm helpt.

Jij kijkt naar de yields en percentages van NIEUW uit te geven staatsobligaties en verwart dit met de aparte markt die bestaat voor bestaande contracten. Dit gebeurt namelijk niet in de primary maar de secondary markt. Ik denk dat dit oprecht de grote verwarring is?

[Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:57]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:45
zwembroek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:32:
Hebben jullie allemaal al wat Bitcoin gekocht?
Nee joh, even wachten en het is een gouden (haha) tijd om aandelen te kopen. Hopelijk heb ik dan wat te besteden, want geen werk, geen huis en spaargeld opeten om een uitkering te krijgen.

Maar ach, kinderen zijn groot genoeg om met mij onder de brug te leven. Is er naast jou nog een plekkie vrij?

WMWL

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:57
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:52:
En ten tweede plakken ze een pleister op de gaten in de balansen van de bank door banken de mogelijkheid te bieden niet voor de enorm lage marktwaarde bonds te dumpen, maar voor PAR VALUE en dat de FED dan als koper optreedt zodat ze aan liquide geld kunnen komen zonder hun bonds in de markt te moeten dumpen welke dan weer het probleem groter maakt middels dalende waarde (door het massaal dumpen).
tl;dr @DutchManticore stelt dat dat TLT kunstmatig hoog wordt gehouden door de bodem die de Fed biedt (c.q. een subsidie in economische termen), ergo de 'echte' waarde van TLT weten we niet.

De rest stelt dat bonds het juist goed doen want vluchten naar safe haven.

Wie van jullie gelijk heeft weet ik niet, ik weet alleen dat de markt gaat bepalen hoe geloofwaardig het ingrijpen is en hoe sifinificant de spillover effecten zijn van onderwater posities :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
Het geeft m.i. aan dat het vertrouwen in banken (en vooral degenen met veel exposure naar langlopende staatsobligaties) is afgenomen. Bankieren is een vertrouwensspel, als rekeninghouders hun geld gaan weghalen komt iedere bank (ongeacht of ze hun geld in leningen of obligaties hebben zitten) onherroepelijk in de problemen. Dit is ook waar de FED op inspringt nu. Dit is het echte gevaar dus, maar zoals @writser ook aangeeft: waar gaan deze opgenomen gelden naar toe? In goud of bitcoin? Of... misschien ook wel weer in veilige staatsobligaties?

Een nucleaire implosie van de koersen van US staatsobligaties vraagt erom dat de houders van deze obligaties het vertrouwen volledig verliezen in de mogelijkheid van de US overheid om aan haar verplichtingen te voldoen. Maar daar is de FED juist in de afgelopen periode steeds op ingesprongen via QE en zij zal dat (indien noodzakelijk) weer doen om het financiële systeem te redden. Maar daar zijn we nu nog lang niet, sterker nog obligatiekoersen stijgen.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik zie de 10 year yield nogmaals op -23bps vandaag op 3.45% nu, gaat wel hard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
Jedi_Pimp schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:58:
[...]

tl;dr @DutchManticore stelt dat dat TLT kunstmatig hoog wordt gehouden door de bodem die de Fed biedt (c.q. een subsidie in economische termen), ergo de 'echte' waarde van TLT weten we niet.

De rest stelt dat bonds het juist goed doen want vluchten naar safe haven.

Wie van jullie gelijk heeft weet ik niet, ik weet alleen dat de markt gaat bepalen hoe geloofwaardig het ingrijpen is en hoe sifinificant de spillover effecten zijn van onderwater posities :)
Nee gek genoeg beide!

Banken die in 2020 low yield bonds hebben gekocht kijken tegen ongerealiseerd verlies aan want het zijn in vergelijking met nieuwe obligaties waardeloze contracten. EN die verliezen worden groter bij elke ratehike want de marktwaarde van de contracten daalt. (en dat voorkomt de FED nu deels door ze een alternatieve route te bieden om deze te verzilveren in geval van nood)

Tegelijk zijn nieuwe bonds een enorme magneet voor de markt want je krijgt 5+% rente, MITS de FED de rente niet verder verhoogt. Het aantal mensen dat nu de bonds in vlucht lijkt in dit hele fiasco een signaal te zien dat de FED stopt met het verhogen van de interest rate omdat er banken om beginnen te vallen.

En daar ben ik het weer met de markt oneens. De FED trekt hier de portemonnee en beschermt de banken JUIST zodat ze door kunnen gaan met de rate hikes.

[Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 14:09]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:02:
[...]
En daar ben ik het weer met de markt oneens. De FED trekt hier de portemonnee en beschermt de banken JUIST zodat ze door kunnen gaan met de rate hikes.
Het zal wel vuurwerk op de geldmarkten worden wanneer het komende rentebesluit bekend wordt gemaakt. :)

ora et labora

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DutchManticore
mrc4nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Het zal wel vuurwerk op de geldmarkten worden wanneer het komende rentebesluit bekend wordt gemaakt. :)
Dat denk ik wel ja. Men verwacht nu massaal 0.25 of zelfs een pauze.

De rente is nog lang niet hoog genoeg om de kern inflatie te drukken dus ik denk dat er nog verhogingen aan zitten te komen. Combineer dat met het feit dat de FED nu een extreem duur middel uit de kast haalt om banken te beschermen waar ze liever zo snel mogelijk weer vanaf willen....

Ik acht het goed mogelijk dat er zelfs een veel hogere hike komt dan iedereen nu verwacht.
Maar het blijft koffiedik kijken, je weet nooit wat de FED commission beslist. Ook daar zitten slimme en minder slimmere mensen, hawks, doves etc.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Friendly reminder: hou het een beetje vriendelijk. Sneren over en weer voegen niets toe, hou dat gewoon bij de inhoud en laat kwalificaties over en weer gewoon achterwege.

Dank!

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:12
*knip* het is hier geen HK

[Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 13-03-2023 16:11]

• DutchManticore
Morgen CPI data, dat wordt ook spannend.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Magpie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:59:
Dit is het echte gevaar dus, maar zoals @writser ook aangeeft: waar gaan deze opgenomen gelden naar toe? In goud of bitcoin? Of... misschien ook wel weer in veilige staatsobligaties?
Het aardige is, ook als je er goud of bitcoins van koopt, blijft het geld bij een bank. Alleen dan bij de bank van de vorige eigenaar van die bitcoins of goud :)

• DutchManticore
Magpie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:59:
Dit is het echte gevaar dus, maar zoals @writser ook aangeeft: waar gaan deze opgenomen gelden naar toe? In goud of bitcoin? Of... misschien ook wel weer in veilige staatsobligaties?
Staatsobligaties die vroegtijdig ten gelde worden gemaakt ten behoeve van het repareren van liquiditeits risicos worden zonder instrument door banken aangehouden.

Ze verkopen omdat ze geld als asset nodig hebben. Dat geld wordt dus niet direct weer in andere assets gepompt.

Wat overblijft wordt in bijvoorbeeld nieuwe staatsobligaties met nu wel high yield (tenzij de rente door blijft stijgen ;( )of in wanhopige gevallen high yield, high risk assets gestopt.

Silicon Valley Bank's demise began with downgrade threat

Waren ze bij SVB ook van plan

[Voor 28% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 15:42]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:09

Kol Nedra

don't trust, verify

eamelink schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Het aardige is, ook als je er goud of bitcoins van koopt, blijft het geld bij een bank. Alleen dan bij de bank van de vorige eigenaar van die bitcoins of goud :)
hoe bedoel je? Als je fysiek goud thuis hebt dan heeft de bank het toch niet in beheer? evenals bitcoin op de Ledger.....

the bull charges

• DutchManticore
Kol Nedra schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:36:
[...]

hoe bedoel je? Als je fysiek goud thuis hebt dan heeft de bank het toch niet in beheer? evenals bitcoin op de Ledger.....
Je hebt iemand betaald voor dat goud, of voor de Bitcoin. Tenzij je dat zonder valuta hebt gedaan staat jouw aankoop geld gewoon weer als deposito bij een andere bank! Die van de verkoper 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 21:42
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Staatsobligaties die vroegtijdig ten gelde worden gemaakt ten behoeve van het repareren van liquiditeits risicos worden zonder instrument door banken aangehouden.

Ze verkopen omdat ze geld als asset nodig hebben. Dat geld wordt dus niet direct weer in andere assets gepompt.

Wat overblijft wordt in bijvoorbeeld nieuwe staatsobligaties met nu wel high yield (tenzij de rente door blijft stijgen ;( )of in wanhopige gevallen high yield, high risk assets gestopt.

Silicon Valley Bank's demise began with downgrade threat

Waren ze bij SVB ook van plan
Maar wat dan met de uitgekeerde gelden aan de houders van banktegoeden die hun tegoeden hebben opgeëist? Dus degenen waarvoor überhaupt vanwege de bankrun de ontstane liquiditeitsrisico's voor gerepareerd moeten worden? Deze gelden moeten ook weer ergens gestald worden.

• DutchManticore
Magpie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar wat dan met de uitgekeerde gelden aan de houders van banktegoeden die hun tegoeden hebben opgeëist? Dus degenen waarvoor überhaupt vanwege de bankrun de ontstane liquiditeitsrisico's voor gerepareerd moeten worden? Deze gelden moeten ook weer ergens gestald worden.
Worden ze ook! Maar vergeet niet dat de klanten van SVB vooral VC backed bedrijven waren. De Amerikaanse methode is jaren lang geld binnen met high velocity om marktaandeel te krijgen en zodra de concurrentie kapot is de kosten verhogen. Deze "startups" hebben cashburns van tientallen of honderden miljoenen per jaar. Decennia lang.

Veel van het geld bij SVB was gewoon payroll geld bijvoorbeeld

97.3% van de 300+ miljard gestald bij SVB viel buiten het deposito garantie stelsel van 250k per klant. Hier zaten behoorlijk cash rich bedrijven. De term "startup bank" doet continu vermoeden dat het om een paar studenten ging die met 15000 op zolder aan het knutselen waren maar dit ging over goed gespekte VC backed scale ups.

[Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 15:56]

• DutchManticore
Wow!

https://www.bnnbloomberg....cut-by-year-end-1.1893865
Derivative traders lost no time re-instating bets that the Federal Reserve will cut interest rates before the year is out.

As recently as Wednesday, a half-point rate hike this month was viewed as likelier than another quarter-point move and a rate cut later this year was counted out. But with rising borrowing costs subsequently taking the blame for the year’s first bank failure, pricing of swaps linked to Fed meetings shifted Friday to levels suggesting the central bank’s policy rate will peak at around 5.3% in June and end the year below 5%. It’s in a range of 4.5% to 4.75% now.
De FED swaps laten zien dat "de markt" verwacht dat de FED eind dit jaar de rente met 0.5% verlaagt.

Ze zijn echt overtuigd dat het feit dat de banken die om beginnen te vallen genoeg reden zijn voor de FED om inflatie dan maar te accepteren.

Heel erg wild. Als de CPI moeten hoog uitvalt of als de FED duidelijk maakt dat ze blijven verhogen zo lang de core inflatie oploopt, of God forbid, eind deze maand met 0.5% verhogen ipv 0.25% dan is dit een gigantische neerwaartse catalyst.

Op dit punt in de markt bullish zijn betekent dat je denkt dat de rente gaat dalen in plaats van stijgen voor het einde van het jaar. Be warned.

[Voor 48% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 17:26]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:25:
Wow!
https://www.bnnbloomberg....cut-by-year-end-1.1893865
[...]
De FED swaps laten zien dat "de markt" verwacht dat de FED eind dit jaar de rente met 0.5% verlaagt.

Ze zijn echt overtuigd dat het feit dat de banken die om beginnen te vallen genoeg reden zijn voor de FED om inflatie dan maar te accepteren.

Heel erg wild. Als de CPI moeten hoog uitvalt of als de FED duidelijk maakt dat ze blijven verhogen zo lang de core inflatie oploopt, of God forbid, eind deze maand met 0.5% verhogen ipv 0.25% dan is dit een gigantische neerwaartse catalyst.

Op dit punt in de markt bullish zijn betekent dat je denkt dat de rente gaat dalen in plaats van stijgen voor het einde van het jaar. Be warned.
Aangezien verhogen van de rente minder effect heeft op aanbod inflatie, zou dat me niet verbazen idd.

Verder staan mijn 'us financials' gedeelte nu op -40% afgelopen week, gelukkig is dat maar een deel van mijn portefolio :x

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Magpie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Geen fysiek goud voor mij, gewoon een ETF (PHAU). Is wel door fysiek goud gedekt.
Bedankt voor de tip.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Nee gek genoeg beide!

Banken die in 2020 low yield bonds hebben gekocht kijken tegen ongerealiseerd verlies aan want het zijn in vergelijking met nieuwe obligaties waardeloze contracten. EN die verliezen worden groter bij elke ratehike want de marktwaarde van de contracten daalt. (en dat voorkomt de FED nu deels door ze een alternatieve route te bieden om deze te verzilveren in geval van nood)

Tegelijk zijn nieuwe bonds een enorme magneet voor de markt want je krijgt 5+% rente, MITS de FED de rente niet verder verhoogt. Het aantal mensen dat nu de bonds in vlucht lijkt in dit hele fiasco een signaal te zien dat de FED stopt met het verhogen van de interest rate omdat er banken om beginnen te vallen.

Maar hoewel die bonds inderdaad minder waard zijn als er nieuwere zijn met hogere rente, zolang de overheid niet default erop, worden ze uiteindelijk gewoon 100% terugbetaald.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Maar hoewel die bonds inderdaad minder waard zijn als er nieuwere zijn met hogere rente, zolang de overheid niet default erop, worden ze uiteindelijk gewoon 100% terugbetaald.
Maar dat is dus het hele probleem van zo’n bankrun die nu bij een paar banken gebeurd is. Om de tegoeden van hun klanten terug te betalen moeten ze wat van deze bonds liquide maken door ze met verlies te verkopen.

• DutchManticore
xiangpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Maar dat is dus het hele probleem van zo’n bankrun die nu bij een paar banken gebeurd is. Om de tegoeden van hun klanten terug te betalen moeten ze wat van deze bonds liquide maken door ze met verlies te verkopen.
Precies!

• Galactic
  • Nu online
Ondertussen is dat onderpand mede door de interventies de afgelopen dagen, weer fors in waarde opgelopen.

Als het zo blijft tot en met 31/03 kunnen de banken nette cijfers in hun Q1 verslag zetten ivm hun posities.

Maar het zal wel een volatiele week worden met alle cijfers + FED.

Inflatie nog niet meteen naar beneden volgens mij.

Zou me niet verbazen dat die gewoon langer dan verwacht op het niveau 4.5 a 5.5% gaat blijven uiteindelijk.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Galactic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:08:
Ondertussen is dat onderpand mede door de interventies de afgelopen dagen, weer fors in waarde opgelopen.

[Afbeelding]

Als het zo blijft tot en met 31/03 kunnen de banken nette cijfers in hun Q1 verslag zetten ivm hun posities.

Zou me niet verbazen dat die gewoon langer dan verwacht op het niveau 4.5 a 5.5% gaat blijven uiteindelijk.
7% omhoog is leuk, maar als je wat verder uitzoomt zie je dat het echt nog fors in de min staat. Ja het is leuk dat het nu meer waard is dan 1-6 maanden geleden. Maar zodra je verplicht moet verkopen met verlies om aan liquiditeitseisen te voldoen maakt dat niet meer uit.

[Voor 6% gewijzigd door xiangpo op 14-03-2023 08:21]

• Galactic
  • Nu online
Maar daar gaat het niet om, dit is al besproken en is ook wel voor iedereen duidelijk... Het gaat om vertrouwensherstel, onder andere de daling van de yield tonen aan dat dit gelukt ljikt te zijn.

• DutchManticore
Galactic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:08:

[Afbeelding]

Ik zie het nog steeds als een maatregel om banken te beschermen tegen verdere verhogingen.

Even in een hele simpele analogie.
Banken zitten in een heel koud huis doordat de thermostaat heel erg laag staat gezien de energie prijzen. De FED koopt nu voor iedereen flinke dikke warme jassen met een enorme investering. Waarom zouden ze dat doen als ze weten dat ze binnenkort de thermostaat weer hoger gaan zetten >:)

De FED heeft het zelf meermaals over dat ze systemic risk tegenaan met de maatregelen. Ze zorgen dat withdrawals stoppen door de FIDC limiet feitelijk te verhogen tot oneindig, en geven banken een manier om aan liquide middelen te komen zonder een race to the bottom.

Ik vind het allemaal erg duidelijk maar de markt lijkt te denken dat dit het einde is van de renteverhogingen 8)7 denk dat dat echt wishful thinking is. Niet zo gek aangezien ze iedereen de laatste 14 jaar hebben geleerd om bij elk teken van pijn direct te verwachten dat de geldprinters toch wel weer aan gaan.

Alsof opnieuw oplevende inflatie bullish is. Verlagingen eind dit jaar zijn wat mij betreft echt uitgesloten. Best case scenario laat de FED de rente staan waar deze nu is, en dan staat de rem er alsnog goed op.

[Voor 25% gewijzigd door DutchManticore op 14-03-2023 10:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-03 21:19
Is er een simpele manier om van die Amerikaanse staatsobligaties te kopen met een rente van 5%? Als ik het goed begrijp (maar heb geen grote kennis) kun je daar alleen maar op winnen: 10 jaar vast met een hoog vast rendement, en mocht de rente komende tien jaar een keer lager uitvallen dan huidig niveau heb je ook nog waardestijging. Kun je bijna niet mee verkeerd zitten toch?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:23
Remco d schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:10:
Is er een simpele manier om van die Amerikaanse staatsobligaties te kopen met een rente van 5%? Als ik het goed begrijp (maar heb geen grote kennis) kun je daar alleen maar op winnen: 10 jaar vast met een hoog vast rendement, en mocht de rente komende tien jaar een keer lager uitvallen dan huidig niveau heb je ook nog waardestijging. Kun je bijna niet mee verkeerd zitten toch?
Je zit nog wel met het valutarisico.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20

T-MOB

Echte chocomel eerst!

En als de rente doorstijgt en je hebt het geld nodig ga je ook nat. Ook inflatie is een risico als je geld 10 jaar vaststaat. Bij 10% inflatie is 5% rente alsnog 5% verliezen....

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• DutchManticore
Vergeet het valuta risico niet, en uiteraard dat je niet hetzelfde probleem krijgt als de banken nu.

Als je niet kunt holden tot maturity mag je ze op de open secundaire markt aan gaan bieden, en dan kun je op fors verlies rekenen als de rente verder stijgt.

Misschien ook nog.... Wat als de US defaulted? Ze zitten weer tegen het schuldlimiet. De kans is zeer klein, no way dat ze hun geloofwaardigheid of positie als world reserve currency op het spel gaan zetten maar ook dat is een risk. Hoe klein ook.

[Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 14-03-2023 10:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
Ouch. Credit Suisse... al sinds midden vorig jaar een zorgen kindje krijgt toch mijn nominatie voor "meeste kans onder de big boys om te falen".

Na het drama met Archegos is er een enorme deposit outflow gestart en die hebben ze nog steeds niet onder controle. Meer dan 120 miljard aan vertrekkend kapitaal. Sindsdien zijn de Credit Default Swaps voor Credit Suisse populair in de laatste dagen met alle bank ellende vlogen ze nogmaals omhoog.

Vorige week donderdag stelden ze hun jaarrapport uit nadat ze door de SEC gevraagd werden tekst en uitleg te geven over hun financiële staat.

Vandaag brengen ze dat rapport alsnog uit, en staat deze vol taal die investeerders beangstigt.
CS zelf zegt "material weaknesses" te zien in hun eigen situatie. Ze noemen zelf dat hun internal controls betreft financial reporting niet effectief zijn en dat ze niet in staat zijn gebleken de outflow van kapitaal te stemmen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bodemvis
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 12:13
Die enorme kooplust bij crypto's, vind ik toch een headscratcher...van een risk asset gesproken...en toch stromen de miljarden vlijtig binnen...ik zou mijn geld nog eerder parkeren in het overgeprijsde TSLA, dan in het casino der crypto's...

• DutchManticore
Bodemvis schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:50:
Die enorme kooplust bij crypto's, vind ik toch een headscratcher...van een risk asset gesproken...en toch stromen de miljarden vlijtig binnen...ik zou mijn geld nog eerder parkeren in het overgeprijsde TSLA, dan in het casino der crypto's...
Gestoeld op de aanname van einde ratehikes en zelfs weer QE. Ik lees op verschillende crypto websites dat "De FED officieus weer aan QE begint en dat de printers weer aanstaan".

Hele hoge crash kans als dat niet waar blijkt

https://bitcoinmagazine.n...er-aan-bitcoin-explodeert

Kuch

[Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 14-03-2023 12:28]

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Er bestaat natuurlijk ook nog steeds de mogelijkheid dat de rente hoger uitvalt dan de markten op dit moment verwachten, maar over het algemeen gezien lijkt mij 5% zeker een mooi rendement. Alleen weet ik niet goed hoe je aan dit rendement komt, want ik zie op 10 jaar een yield van rond de 3,50%. Daarnaast bestaat er ook een valutarisico, zoals eerder vermeld, al heb je dat bij aandelen uiteraard ook (al is het opwaarts potentieel daar hoger).

Obligaties kun je behoorlijk eenvoudig een goedkoop aankopen via bijvoorbeeld Interactive Brokers, net zoals aandelen.

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
Als ik op internet zoek naar de TTWROR dan krijg ik een uitleg hoe de berekening is opgebouwd. Nu maakt gelukkig portfolio performance voor mij de berekening over de gehele portfolio since inception. Ik vind het alleen moeilijk om er een waarde aan te hangen wat is hoog en wat is laag bij dit getal. Op het moment staat de TTWROR op 90% en de IRR op 12%.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-03 20:12
20% korting zeg je? ... Okee, okee, dan koop ik nog wel wat ING bij.

• DutchManticore
Core inflation US
5.54 vs 5.58 monthly

Oooooh dan! Zet de printers maar weer aan. We won!

Maar even serieus. Geef me even een mooie rally zonder al teveel IV zodat ik weer een nieuw straatje puts kan kopen.

[Voor 38% gewijzigd door DutchManticore op 14-03-2023 14:21]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Ehm, casino der crypto's? Vooral Bitcoin doet het goed, zie de enorme toename in Bitcoin Dominance (BTC.D). Crypto is inderdaad erg volatiel, maar het dogma "casino" wordt vaak gebruikt in combinatie met niet-Bitcoin coins, i.e. "shitcoin casino".
DutchManticore schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:17:
Gestoeld op de aanname van einde ratehikes en zelfs weer QE. Ik lees op verschillende crypto websites dat "De FED officieus weer aan QE begint en dat de printers weer aanstaan".

Hele hoge crash kans als dat niet waar blijkt

https://bitcoinmagazine.n...er-aan-bitcoin-explodeert

Kuch
Mwah, dat lees ik vooral op /wsb en soortgelijke groepen. Het heersende narratief binnen crypto is nu vooral dat eindelijk de voorspellingen/kernboodschap(pen) van de whitepaper van Nakamoto materialiseren, i.e. Bitcoin als vlucht voor falende fiatsystemen. Dit is overigens geen uitnodiging voor discussie hierover in dit topic, daar zijn andere plekken voor ;) . Slechts een nuancering op het hierboven genoemde.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:09

Kol Nedra

don't trust, verify

ik ben het wel met je eens over crypto's, maar vele crypto's leunt mee met bitcoin. alhoewel sommige crypto's niet zo heel high risk zijn zoals Ethereum en ChainLink.

the bull charges

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 17:14

Soullie

Planeshift

Dit is eigenlijk ook hoe ik er over denk.

bij TSLA staat er nog een bedrijf tegenover, bij bitcoin ? Een mooi verhaal en toekomstige schaarste ?

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 09:31

Naboo

#WINNING!! DUH!

Nog meer mensen die Bux hebben opgezegd maar nog steeds niks hebben vernomen? Mijn opzegging had ik al gedaan in februari, maar niks van Bux vernomen en account werkt nog steeds.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Ehm, casino der crypto's? Vooral Bitcoin doet het goed, zie de enorme toename in Bitcoin Dominance (BTC.D). Crypto is inderdaad erg volatiel, maar het dogma "casino" wordt vaak gebruikt in combinatie met niet-Bitcoin coins, i.e. "shitcoin casino".

[...]

Mwah, dat lees ik vooral op /wsb en soortgelijke groepen. Het heersende narratief binnen crypto is nu vooral dat eindelijk de voorspellingen/kernboodschap(pen) van de whitepaper van Nakamoto materialiseren, i.e. Bitcoin als vlucht voor falende fiatsystemen. Dit is overigens geen uitnodiging voor discussie hierover in dit topic, daar zijn andere plekken voor ;) . Slechts een nuancering op het hierboven genoemde.
6 jaar zit ik in de bitcoins, geloof dat ik m'n verlies nog steeds niet goed heb gemaakt. Het is gewoon een casino, geen toezicht maar veel cowboys.

blup

• JohanNL
  • Laatst online: 22:36
Naboo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:26:
Nog meer mensen die Bux hebben opgezegd maar nog steeds niks hebben vernomen? Mijn opzegging had ik al gedaan in februari, maar niks van Bux vernomen en account werkt nog steeds.
Zolang je bewijs hebt van dat je het hebt doorgegeven zou ik mij er niet zorgen om maken, wellicht sluiten ze ook wel accounts automatisch die leeg zijn t.z.t.
Een leeg account kunnen ze namelijk niet plukken.
Als ze hun administratie niet op orde hebben is dat vanaf nu mooi hun probleem, zullen ook wel veel opzeggingen binnen hebben gekregen dus wellicht ook wel vandaar.
Zorg er dus wel voor dat je account leeg is en dat je niet nog dividend tegoed hebt staan, maar die nog niet uit uitbetaald zijn.
Dat is wel even belangrijk dat via externe bronnen extra te controleren want Bux laat dit niet weergeven aan haar gebruikers...
Om die reden ga ik er morgen pas mee aan de slag mijn account te sluiten.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:05
Ik krijg van Bux geen antwoord op mijn moppermail over de gestegen transactiekosten & nieuw in te voeren vaste maandelijkse kosten en of ik mijn portefeuille dan maar op hun kosten kan overhevelen (ik weet dat ze dat eigenlijk niet doen). Ruim twee weken verder met reminders en nog steeds geen antwoord.

Pikant is dat Trade Republic me nu tot 500 EUR aanbiedt als je je opzegging bij andere broker laat zien (of portfolio overhevelt zo dat kan). :D

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Ik heb bux per e-mail voor mijzelf opgezegd. Ik heb hier per e-mail een bevestiging van gekregen.
Die van mijn vrouw heb ik pas gisteren opgezegd. Dit omdat ik dacht geen jaaropgave gekregen te hebben.
Bleek dat ik niet goed gekeken had en ze een e-mail met een verhaal over kosten (en een bijlage hiervan) en tevens een jaaropgave als bijlage hadden verstuurd. Ik had deze toen verwijderd.
Kon hem gelukkig uit de prullenbak halen.

Mocht ik niet tijdig een bevestiging hebben gekregen, dan ga ik ook in de app van bux het account opzeggen.
Heb als commentaar bij gezet dat ik het jammer vindt dat bux voor deze nieuwe maandelijkse fee heeft gekoezen. Ik had liever gezien geen maandelijks fee, maar een verhoging van de aankoop kosten of afschaffing van de zero order. Tevens vermeld dat ik van plan was om mijn positie bij bux te vergroten, maar nu gedwongen ben om naar Interactive Brokers over te stappen.

Ik sta er niet raar van op te kijken dat bux veel van zijn klanten kwijt zal raken. Ik gok dat de meeste klanten een niet al te groot bedrag bij bux hadden.
Bux richt zich met zijn nieuwe kosten structuur op klanten die veel meer geld investeren.
Interactive Brokers had in het verleden ook geen maandelijks fee, maar is hier aan begonnen met ik dacht $10,- per maand. Aankoopkosten mocht je hiervan aftrekken. Dus als je voor $5,- aan kosten had (voor aankoop van effecten) dan betaalde je alleen nog maar $5).
Echter Interactive Brokers is hiervan afgestapt. Wellicht te veel klachten en/of klanten zijn weggelopen.

[Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 15-03-2023 07:29]

• Galactic
  • Nu online
Hypotheekaanvragen in België met bijna de helft gedaald in januari en februari (tegenover januari en februari 2022 gaat het om een terugval met 47 procent). Als dat tekenend is voor Nederland en de omliggende landen...

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Galactic schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:44:
Hypotheekaanvragen in België met bijna de helft gedaald in januari en februari (tegenover januari en februari 2022 gaat het om een terugval met 47 procent). Als dat tekenend is voor Nederland en de omliggende landen...
Tekenend voor wat? Dat er geen huizen beschikbaar zijn?

blup

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bezulba schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:21:
[...]

Tekenend voor wat? Dat er geen huizen beschikbaar zijn?
Minder vraag zou ik zeggen. Vraag omlaag, aanbod gelijk -> lagere prijzen?

ora et labora

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 14:25
Zie onderstaande

[Voor 97% gewijzigd door 49euro op 15-03-2023 08:29]

• 49euro
Door de lage rentestand gedurende de laatste jaren was het aantal hypotheek aanvragen ook historisch hoog. Dit kwam met name door de oversluiters in combinatie met de groep die is verhuisd om de vaste lasten te verlagen door een nieuwe hypotheek af te sluiten. Het is logisch dat deze categorie nu snel afvalt, blijft wonen waar hij woont of genoegen neemt met het huidige rente percentage wat ze betalen. Er is in Nederland nog steeds gewoon een groot tekort aan koopwoningen en woningen in zijn geheel. Of het lagere aantal hypotheek aanvragen dus van invloed gaat zijn op de prijzen van woningen valt dus nog maar te bezien. Natuurlijk is de rente en hetgeen wat je moet betalen voor een woning van invloed op de vraag maar uiteindelijk komen prijzen nog altijd tot stand door vraag en aanbod naar woningen, en niet vraag en aanbod naar hypotheken.

[Voor 13% gewijzigd door 49euro op 15-03-2023 08:46]

• 49euro
Ook fout sorry

[Voor 97% gewijzigd door 49euro op 15-03-2023 08:44]

• DutchManticore
49euro schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:28:
Door de lage rentestand gedurende de laatste jaren was het aantal hypotheek aanvragen ook historisch hoog. Dit kwam met name door de oversluiters in combinatie met de groep die is verhuisd om de vaste lasten te verlagen door een nieuwe hypotheek af te sluiten. Het is logisch dat deze categorie nu snel afvalt, blijft wonen waar hij woont of genoegen neemt met het huidige rente percentage wat ze betalen. Er is in Nederland nog steeds gewoon een groot tekort aan koopwoningen en woningen in zijn geheel. Of het lagere aantal hypotheek aanvragen dus van invloed gaat zijn op de prijzen van woningen valt dus nog maar te bezien. Natuurlijk is de rente en hetgeen wat je moet betalen voor een woning van invloed op de vraag maar uiteindelijk komen prijzen nog altijd tot stand door vraag en aanbod naar woningen, en niet vraag en aanbod naar hypotheken.
Helemaal mee eens, maar je mist een essentieel ding.

Tekort of overschot is een functie van vraag en aanbod. Je zegt zelf al, voorheen waren er een hoop opportunisten die naar de lage rente en hun eigen overwaarde keken en dachten "ach laten wij ook eens wat anders kopen".

Mensen denken bij het horen van "er is een tekort" vaak dat er stomweg meer mensen dan huizen zijn. Dat is veel te simpel.

Het aantal hypotheek aanvragen daalt omdat de vraag hard daalt. Of dat nu vrijwillig is of onvrijwillig (mensen die gewoon niet meer de markt in kunnen door de rentes, of dalende overwaarde) maakt niet uit.

De vraag naar woningen daalt momenteel hard en het tekort lost zich snel op.

En de grap was ook dat dat OVERAL plots speelde. Zoek maar eens op Google "*land naam* housing shortage". Je kunt geen ontwikkeld land intypen waar niet ook opeens plots een tekort was, en er een enorme raket onder de huizenprijzen ging. Je zou bijna zeggen dat de vraag kunstmatig werd opgepompt door het monetair beleid van de centrale banken. In het speciaal tijdens de pandemie

Zoals je zelf al zegt. Vraag en aanbod bepalen de prijzen. Vraag daalt nu, aanbod stijgt, dus de prijzen gaan dalen 8)

[Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 15-03-2023 08:57]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Tekort of overschot is een functie van vraag en aanbod. Je zegt zelf al, voorheen waren er een hoop opportunisten die naar de lage rente en hun eigen overwaarde keken en dachten "ach laten wij ook eens wat anders kopen".

Mensen denken bij het horen van "er is een tekort" vaak dat er stomweg meer mensen dan huizen zijn. Dat is veel te simpel.

Het aantal hypotheek aanvragen daalt omdat de vraag hard daalt. Of dat nu vrijwillig is of onvrijwillig (mensen die gewoon niet meer de markt in kunnen door de rentes, of dalende overwaarde) maakt niet uit.

En de grap was ook dat dat OVERAL plots speelde. Zoek maar eens op Google "*land naam* housing shortage". Je kunt geen ontwikkeld land intypen waar niet ook opeens plots een tekort was, en er een enorme raket onder de huizenprijzen ging. Je zou bijna zeggen dat de vraag kunstmatig werd opgepompt door het monetair beleid van de centrale banken. In het speciaal tijdens de pandemie

Zoals je zelf al zegt. Vraag en aanbod bepalen de prijzen. Vraag daalt nu, aanbod stijgt, dus de prijzen gaan dalen 8)
Dat zou je inderdaad zeggen. Alleen zie ik in de praktijk bij een aantal relaties die recent hun huis in de verkoop gezet hebben dat er eigenlijk amper sprake is van een daling. De strategie van de makelaar verandert ook omdat ze minder overbiedingen verwachten waardoor het wat hoger in de markt gezet wordt. En dan toch wordt er nog ca. 5% overboden waardoor er eigenlijk tot nu toe een hoger bedrag uitgekomen is dan door de makelaar over verkoper verwacht. Het tekort lijkt zo groot te zijn, mogelijk in combinatie met weinig vooruitzicht op meer nieuwbouw en daarmee verrruiming, dat de prijzen dus redelijk goed blijven liggen.

De toekomst is lastig te voorspellen maar met de snelle stijging van de hypotheekrente had ik verwacht dat er al veel meer effect te zien zou zijn geweest en dat valt dus mee tot nu toe. Of dat uitstel is of dat het woningtekort de prijzen op peil blijft houden, geen idee. Maar opvallend vind ik het wel.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:56
Bezulba schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:48:
[...]

6 jaar zit ik in de bitcoins, geloof dat ik m'n verlies nog steeds niet goed heb gemaakt. Het is gewoon een casino, geen toezicht maar veel cowboys.
Knap, als je 6 jaar geleden op de absolute all time high ingekocht hebt van december 2017, dan zou je nu toch 20% koerswinst moeten hebben (en het heeft ook 250% hoger gestaan)

Of is het geen bitcoin en heb je in een shitcoin geïnvesteerd?

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:10
mrc4nl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Minder vraag zou ik zeggen. Vraag omlaag, aanbod gelijk -> lagere prijzen?
Dit zullen voornamelijk oversluiters zijn. Was het niet zo dat de afgelopen jaren toen de rente zo grandioos laag was dat het grootste deel van de aanvragen oversluiters waren?

Hoeft dus niet direct iets te zeggen over woningen verkopen.

• DutchManticore
Afas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Dat zou je inderdaad zeggen. Alleen zie ik in de praktijk bij een aantal relaties die recent hun huis in de verkoop gezet hebben dat er eigenlijk amper sprake is van een daling. De strategie van de makelaar verandert ook omdat ze minder overbiedingen verwachten waardoor het wat hoger in de markt gezet wordt. En dan toch wordt er nog ca. 5% overboden waardoor er eigenlijk tot nu toe een hoger bedrag uitgekomen is dan door de makelaar over verkoper verwacht. Het tekort lijkt zo groot te zijn, mogelijk in combinatie met weinig vooruitzicht op meer nieuwbouw en daarmee verrruiming, dat de prijzen dus redelijk goed blijven liggen.

De toekomst is lastig te voorspellen maar met de snelle stijging van de hypotheekrente had ik verwacht dat er al veel meer effect te zien zou zijn geweest en dat valt dus mee tot nu toe. Of dat uitstel is of dat het woningtekort de prijzen op peil blijft houden, geen idee. Maar opvallend vind ik het wel.
Het is ook beter om je daarom niet te baseren op wat je in je omgeving ziet, maar wat de instanties zoals de NVM hierover rapporteren.

Terwijl het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad redelijk stabiel blijft, zet de daling van de koopprijzen in het vierde kwartaal van 2022 gestaag door. De fors gestegen hypotheekrente in de afgelopen maanden heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens. In combinatie met de recente koopprijsdaling, maakt deze rentestijging potentiële kopers bovendien weer meer risicomijdend. De woonconsument kan niet alleen minder betalen, maar wil ook minder betalen voor een te koop staande woning. Toch zijn er ook voldoende redenen om aan te nemen dat een prijsherstel op middellange termijn mogelijk is.

De woningmarkt wordt wat rustiger en ruimer. Dit blijkt uit de NVM-woningmarktcijfers en analyse van NVM-dochter brainbay over het derde kwartaal van 2022. Het groeiende woningaanbod zet met een plus van 80% in het derde kwartaal 2022 krachtig door ten opzichte van het derde kwartaal 2021. Aan het eind van het derde kwartaal 2022 stonden bij NVM-makelaars ruim 30.000 woningen in aanbod. Het flink toegenomen aanbod en de gematigde ontwikkeling van de verkoopprijs zorgen voor wat meer ruimte en keuze in de markt. Op jaarbasis is de gemiddelde prijsstijging 2%. Dit is aanmerkelijk minder dan de afgelopen jaren toen de prijs met zo’n 20% op jaarbasis steeg. De woningmarkt blijft goed op niveau en staat op een stabiel fundament met de verkoop van 133.000 woningen op jaarbasis.

Het is sterk regio afhankelijk, en de transactieprijzen zijn ook in de randstad vorig kwartaal met bijna 10% YoY gedaald. Dat is op een gemiddelde transactieprijs van 445.000 een daling van 44.5k.

Niet alleen de rente en het hypotheekplafond, maar ook het sentiment drukt hard.

[Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 15-03-2023 11:42]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Het is ook beter om je daarom niet te baseren op wat je in je omgeving ziet, maar wat de instanties zoals de NVM hierover rapporteren.

Terwijl het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad redelijk stabiel blijft, zet de daling van de koopprijzen in het vierde kwartaal van 2022 gestaag door. De fors gestegen hypotheekrente in de afgelopen maanden heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens. In combinatie met de recente koopprijsdaling, maakt deze rentestijging potentiële kopers bovendien weer meer risicomijdend. De woonconsument kan niet alleen minder betalen, maar wil ook minder betalen voor een te koop staande woning. Toch zijn er ook voldoende redenen om aan te nemen dat een prijsherstel op middellange termijn mogelijk is.

[Afbeelding]

De woningmarkt wordt wat rustiger en ruimer. Dit blijkt uit de NVM-woningmarktcijfers en analyse van NVM-dochter brainbay over het derde kwartaal van 2022. Het groeiende woningaanbod zet met een plus van 80% in het derde kwartaal 2022 krachtig door ten opzichte van het derde kwartaal 2021. Aan het eind van het derde kwartaal 2022 stonden bij NVM-makelaars ruim 30.000 woningen in aanbod. Het flink toegenomen aanbod en de gematigde ontwikkeling van de verkoopprijs zorgen voor wat meer ruimte en keuze in de markt. Op jaarbasis is de gemiddelde prijsstijging 2%. Dit is aanmerkelijk minder dan de afgelopen jaren toen de prijs met zo’n 20% op jaarbasis steeg. De woningmarkt blijft goed op niveau en staat op een stabiel fundament met de verkoop van 133.000 woningen op jaarbasis.

Het is sterk regio afhankelijk, en de transactieprijzen zijn ook in de randstad vorig kwartaal met bijna 10% YoY gedaald. Dat is op een gemiddelde transactieprijs van 445.000 een daling van 44.5k.

Niet alleen de rente en het hypotheekplafond, maar ook het sentiment drukt hard.
Voor eind 2022 klopt dit maar in januari zag je een kentering in de CBS cijfers met een stijging ten opzichte van december. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de cijfers voor februari. Er zitten een aantal tegenstrijdige aspecten aan. Aan de ene kant heb je de hogere rente en gestegen kosten voor levensonderhoud, aan de andere kant heb je schaarste en begint de inflatie ook door te sijpelen in loonstijgingen wat weer wat meer financieringsruimte geeft. Reëel dalen de prijzen maar de vraag is nu of deze ook absoluut door dalen of dat in februari de trend van januari door zet.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:48
Iemand Credit Suisse stock aan het shorten? Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen, dat zou oprecht dramatisch zijn als het mis gaat.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Sineplex schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:59:
Iemand Credit Suisse stock aan het shorten? Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen, dat zou oprecht dramatisch zijn als het mis gaat.
Maar ook totaal geen verrassing. Daar wapperen al jaren rode vlaggen op/aan het hoofdkantoor.

PV Output |

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:12
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:54:
[...]

De vraag naar woningen en hypotheken daalt omdat de meerderheid van de Nederlanders met een modaal inkomen met de huidige rente die te hoog wordt/is niet meer het benodigd bedrag voor aankoop woning kan verkrijgen. Wil niet betekenen dat er geen tekort aan woningen is in zowel de koop- als huurmarkt. Denk dat een hoop twintigers de komende 10 jaar nog "fijn" bij hun ouders kunnen blijven wonen. Het aanbod van woningen zal nog verder krimpen door de vergrijzing die niet doorstroomt naar appartementen en daarvoor ook niet gebouwd wordt (stikstof en ontwikkelaars stoppen nu al met bouwen omdat het ook niet meer rendabel is) en daardoor zullen woningen echt niet veel goedkoper worden. De woningmarkt zit volledig op slot. Vraag daalt minimaal, aanbod daalt denk ik nog harder.

En zodra de rente weer gaat zakken zal de vraag ophoog vliegen weer bij een nog kleiner aanbod dan ten tijden de hype een tijd geleden.

• DutchManticore
Er is voor 90 miljard gebruik gemaakt van de regeling van de FED op de eerste dag.

Banks tap Federal Home Loan Bank System for $90 billion in liquidity

En de zorgen om Credit Suisse nemen toe.

Europese beurzen behoorlijk rood en de voorbeurs in Amerika is al niet veel beter

Mijn SPY puts 395-380 lopen eind maart af..

[Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 15-03-2023 12:53]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:52:
Er is voor 90 miljard gebruik gemaakt van de regeling van de FED op de eerste dag.

Banks tap Federal Home Loan Bank System for $90 billion in liquidity

En de zorgen om Credit Suisse nemen toe
Ook bij andere financials borrelt de onrust steeds verder omhoog en lag bijv handel in BNP ook stil vandaag.

Prijzen van credit default swaps schieten de afgelopen tijd ook door het dak.

Benieuwd hoe deze 'storm in een glas water' zich verder zal ontwikkelen. Een behoorlijke test voor het sterk 'gereguleerde' systeem (in theorie) lijkt dit te worden.

PV Output |

• DutchManticore
tuinïnen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Ook bij andere financials borrelt de onrust steeds verder omhoog en lag bijv handel in BNP ook stil vandaag.

Prijs van credit default swaps schieten de afgelopen tijd ook door het dak.

Benieuwd hoe deze 'storm in een glas water' zich verder zal ontwikkelen. Een behoorlijke test voor het sterk 'gereguleerde' systeem (in theorie) lijkt dit te worden.
Je ziet het ook aan de FRA-OIS spread.
Banken vertrouwen elkaar totaal niet. Ze weigeren elkaar geld te lenen ..

We zitten echt op het randje van een nieuwe liquiditeitscrisis......

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 18:21

_the_crow_

Rare vogel

Ik hoop dat de ECB en de Federal Reserve hun rug recht houden en respectievelijk 50 en 25 basispunten de beleidsrente verhogen. Gezien de inflatiecijfers in de Eurozone en de VS lijkt me dat gerechtvaardigt.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DutchManticore
_the_crow_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:03:
Ik hoop dat de ECB en de Federal Reserve hun rug recht houden en respectievelijk 50 en 25 basispunten de beleidsrente verhogen. Gezien de inflatiecijfers in de Eurozone en de VS lijkt me dat gerechtvaardigt.
Het kan zijn dat als de vlam in de pan slaat dat het niet meer nodig is. Als we echt een nieuwe banken crisis krijgen is het een kwestie van tijd voordat de vraag in de markt de kop in wordt gedrukt

Dan zakt de inflatie ook vanzelf hard

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 18:21

_the_crow_

Rare vogel

DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Het kan zijn dat als de vlam in de pan slaat dat het niet meer nodig is. Als we echt een nieuwe banken crisis krijgen is het een kwestie van tijd voordat de vraag in de markt de kop in wordt gedrukt

Zeker. Maar gezien Credit Suisse al langer een van de zwakkere broeders is, zou ik daar geen uitzondering voor maken in het rentebeleid. Natuurlijk streven centrale banken stabiliteit na, maar gezien de hardnekkige inflatie zie ik het anders vrij lang duren voordat die inflatie terug onder de 2% is. Als het aantal banken in crisis beperkt blijft, lijkt me het verhogen van de rente gerechtvaardigd.

Overigens las ik in een mailing van een investment bank dat de Governing Council volgens insiders nog steeds naar 50bp zou neigen. Wie de insiders ook mogen zijn.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Galactic
  • Nu online
De kans dat het fout loopt met Credit Suisse lijkt me wel aanzienlijk. Maar dit voelde ik bijna 2 jaar aankomen. In 2021 heeft CS het plaatsje van Deutsche Bank ingenomen voor slechtste grootbank van Europa naar mijn inziens. Iemand vroeg me na de daling bij het Archos schandaal of het niet interessant was om in te stappen, heb hem nog gezegd absoluut van die troepaandelen af te blijven.

Vraag is wat zal men in Zwiterland doen om deze bank te "redden".

Dit slaat ook gewoon een hele deuk in het "veilige" Zwitserse imago toch...

• Jedi_Pimp
Galactic schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:29:
De kans dat het fout loopt met Credit Suisse lijkt me wel aanzienlijk. Maar dit voelde ik bijna 2 jaar aankomen. In 2021 heeft CS het plaatsje van Deutsche Bank ingenomen voor slechtste grootbank van Europa naar mijn inziens. Iemand vroeg me na de daling bij het Archos schandaal of het niet interessant was om in te stappen, heb hem nog gezegd absoluut van die troepaandelen af te blijven.

Vraag is wat zal men in Zwiterland doen om deze bank te "redden".

Dit slaat ook gewoon een hele deuk in het "veilige" Zwitserse imago toch...
Dit geldt natuurlijk ook voor de andere Europese grootbanken. Exposure zal niet op hetzelfde niveau zijn als pak 'm beet 5 jaar geleden. De vraag is dan ook wat voor rol CS speelt vanuit het perspectief van systemisch risico.

UBS zal wel weer de lachende derde worden net als een tijdje terug.

[Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 15-03-2023 14:06]

• MotorBeast
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb weer eens goed gegokt door al een jaar aan de kant te staan met cash. Ja ja, kom er maar in. Wanneer koop je dan weer? Als ik voldoende aanknopingspunten zie. Op dit moment hebben we dikke inflatie (die niet zakt zolang er geen stabiele energieprijzen zullen zijn), oplopende rente, een voortdurende energiecrisis (al denken de meeste dat het wel meevalt na een zachte winter. 8)7 Over een 1/2 jaar wordt het gewoon weer koud), geo politieke spanningen etc etc.

Het is hier ook wel opvallend stil met die posters die jarenlang riepen om gewoon alles erin te gooien, timing maakt niet uit, ach ja dipje enz enz. Denk dat vele het beleggen niet meer zo leuk vinden na jaren van hiep hiep hoera. Ik ben een vijftiger en mij doet het denken aan de jaren 80 afgezien van het feit dat er toen ook massa werkloosheid was. Kan nog jaren duren deze ellende.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-03 20:07
Heb je je gelijk weer even gehaald jongen ;)?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb weer eens goed gegokt door al een jaar aan de kant te staan met cash. Ja ja, kom er maar in. Wanneer koop je dan weer?
Jou hadden we niet gehoord als de beurs was blijven stijgen.
Het is hier ook wel opvallend stil met die posters die jarenlang riepen om gewoon alles erin te gooien, timing maakt niet uit, ach ja dipje enz enz.
dat is inherent aan een passieve belegger. Die haalt zijn schouders op en gaat door met het leven, en de automatische incasso voor maandelijkse inleg gaat gewoon door. Een groot deel heeft het nieuws over de banken in de VS niet eens meegekregen waarschijnlijk, en kan het sowieso niet duiden vanwege gebrek aan kennis (wat ook prima is).

Bovendien hebben wij (de passieve beleggers) tegenwoordig een eigen topic :D
dus Sherlock, logisch dat je ons hier niet meer hoort.

[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 15:09]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• MotorBeast
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Jou hadden we niet gehoord als de beurs was blijven stijgen.

[...]

dat is inherent aan een passieve belegger. Die haalt zijn schouders op en gaat door met het leven.
Bovendien hebben wij (De passieve beleggers) tegenwoordig een eigen topic :D
Jawel hoor. Ah vandaar dat hier veel diepgang is. Wel leuk om te lezen hier tegenwoordig.

Maar wat ik bedoel is dat die mannen altijd maar met hetzelfde verhaaltje kwamen terwijl het moment van instappen echt wel veel kan uitmaken. Ik heb verschillende crisis nu meegemaakt en weet me nog te bijvoorbeeld te herinneren de enorme hype voor de IT crisis. Ik heb echt mensen gezien die net voor dat punt dik waren ingestapt en jaren nodig hebben gehad om maar weer in ieder geval break-even te komen. Net zoals je nu bijvoorbeeld ziet met dat rare muntje. 8)

• MotorBeast
EnduronDon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
Heb je je gelijk weer even gehaald jongen ;)?
Gelijk? Ik zeg toch gegokt? ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Jawel hoor. Ah vandaar dat hier veel diepgang is. Wel leuk om te lezen hier tegenwoordig.

Maar wat ik bedoel is dat die mannen altijd maar met hetzelfde verhaaltje kwamen terwijl het moment van instappen echt wel veel kan uitmaken. Ik heb verschillende crisis nu meegemaakt en weet me nog te bijvoorbeeld te herinneren de enorme hype voor de IT crisis. Ik heb echt mensen gezien die net voor dat punt dik waren ingestapt en jaren nodig hebben gehad om maar weer in ieder geval break-even te komen. Net zoals je nu bijvoorbeeld ziet met dat rare muntje. 8)
en wat is de link met maandelijks door blijven gaan met inleggen? (passieve belegger)

Iedereen zal erkennen dat het moment van instappen met een groot bedrag een grote impact kan hebben. Ook passieve beleggers.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• MotorBeast
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:11:
[...]

en wat is de link met maandelijks door blijven gaan met inleggen? (passieve belegger)

Iedereen zal erkennen dat het moment van instappen met een groot bedrag een grote impact kan hebben. Ook passieve beleggers.
Oh ja? Ik las hier nooit anders dat dat op de lange termijn fractioneel was. Dat was hier een mantra.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb weer eens goed gegokt door al een jaar aan de kant te staan met cash. Ja ja, kom er maar in. Wanneer koop je dan weer? Als ik voldoende aanknopingspunten zie. Op dit moment hebben we dikke inflatie (die niet zakt zolang er geen stabiele energieprijzen zullen zijn), oplopende rente, een voortdurende energiecrisis (al denken de meeste dat het wel meevalt na een zachte winter. 8)7 Over een 1/2 jaar wordt het gewoon weer koud), geo politieke spanningen etc etc.

Het is hier ook wel opvallend stil met die posters die jarenlang riepen om gewoon alles erin te gooien, timing maakt niet uit, ach ja dipje enz enz. Denk dat vele het beleggen niet meer zo leuk vinden na jaren van hiep hiep hoera. Ik ben een vijftiger en mij doet het denken aan de jaren 80 afgezien van het feit dat er toen ook massa werkloosheid was. Kan nog jaren duren deze ellende.
Die personen die jij bedoelt zitten nu in het index beleggen topic. En daar is helemaal niemand in paniek en blijven de orders inderdaad gewoon doorgaan. Niet timen, niet verkopen, gewoon strategie volgen en zowel in pieken als dalen kopen. Sterker nog: dit is waarschijnlijk best een zege voor een langetermijn portfolio gebaseerd op index beleggen.

Ik heb het anders gedaan dan jij en ben stug doorgegaan met aandelen kopen in het afgelopen jaar. Heeft geen pijn gedaan. De AEX staat namelijk 7% hoger dan exact een jaar geleden, VCWE slechts een paar procent lager. Een paar aandelen in mijn bezit als Shell en ING staan flink hoger dan een jaar geleden. En dan zijn er ook nog dividenden hier en daar geherinvesteerd. Dus jouw ‘gok’ om volledig in cash te blijven is niet per se de enige optie.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Maar dat weet toch iedereen als ze ergens instappen?

Ik ben nu ook aan het kijken wanneer ik het best kan instappen. Niet alleen vanwege het mogelijke rendement, maar ook omdat ik het mooi vind om ergens in te investeren ipv dat geld staat te verpieteren op de bank. Dat je ook kan verliezen is me uiteraard bekend. En eerlijk gezegd zou ik daar prima mee kunnen leven. Ik ben niet zo heel bang om wat geld kwijt te raken, doe er voor de rest toch niks mee ;)

• MotorBeast
SvV_Ying schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Die personen die jij bedoelt zitten nu in het index beleggen topic. En daar is helemaal niemand in paniek en blijven de orders inderdaad gewoon doorgaan. Niet timen, niet verkopen, gewoon strategie volgen en zowel in pieken als dalen kopen. Sterker nog: dit is waarschijnlijk best een zege voor een langetermijn portfolio gebaseerd op index beleggen.

Ik heb het anders gedaan dan jij en ben stug doorgegaan met aandelen kopen in het afgelopen jaar. Heeft geen pijn gedaan. De AEX staat namelijk 7% hoger dan exact een jaar geleden, VCWE slechts een paar procent lager. Een paar aandelen in mijn bezit als Shell en ING staan flink hoger dan een jaar geleden. En dan zijn er ook nog dividenden hier en daar geherinvesteerd. Dus jouw ‘gok’ om volledig in cash te blijven is niet per se de enige optie.
Weet ik. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Ik heb het niet over maandelijks kopen. Doen mijn kinderen ook. Ik heb het over al die mannen die nieuwe beleggers altijd maar adviseerde gewoon echt grote bedragen er maar klakkeloos in te gooien. Ik zou daar met de huidige situatie maar even mee wachten.

• MotorBeast
BarôZZa schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Maar dat weet toch iedereen als ze ergens instappen?
Nope. Massa's studenten die met hun lening zelfs te dom zijn om daar dan maar Bitcoins/Aandelen van te kopen. Jij weet waar je mee bezig bent. Massa's die zich laten leiden (en later lijden) door hypes en verkeerde adviezen.
Pagina: 1 ... 148 149 150 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee