• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb weer eens goed gegokt door al een jaar aan de kant te staan met cash. Ja ja, kom er maar in. Wanneer koop je dan weer? Als ik voldoende aanknopingspunten zie. Op dit moment hebben we dikke inflatie (die niet zakt zolang er geen stabiele energieprijzen zullen zijn), oplopende rente, een voortdurende energiecrisis (al denken de meeste dat het wel meevalt na een zachte winter. 8)7 Over een 1/2 jaar wordt het gewoon weer koud), geo politieke spanningen etc etc.

Het is hier ook wel opvallend stil met die posters die jarenlang riepen om gewoon alles erin te gooien, timing maakt niet uit, ach ja dipje enz enz. Denk dat vele het beleggen niet meer zo leuk vinden na jaren van hiep hiep hoera. Ik ben een vijftiger en mij doet het denken aan de jaren 80 afgezien van het feit dat er toen ook massa werkloosheid was. Kan nog jaren duren deze ellende.
Ik kan exact dezelfde posts vinden van mensen 5+ jaar geleden.

Dus wil je zo'n post horen? Mijn maandelijkse aankoop is niks aan veranderd. Sterker nog heb deze week extra gekocht (niet vanwege timing, gewoon omdat geld begon op te lopen op de rekening, dus gedeelte naar spaarrekening, gedeelte naar beleggingen). En natuurlijk, ik hoop dat er met genoeg vertraging wordt gekocht door NT fonds dat ik hier voordeel van krijg. Maar als dat niet zo is? Tja dan is het niet zo.

En misschien heb jij gelijk uiteindelijk. Misschien ook niet. Laten we zeggen, als iedereen het met je eens was, dan was de beurs nu 50% lager geweest omdat iedereen massaal aan het verkopen was. De meerderheid is het dus met je oneens. Nu wil ik niet zeggen dat de meerderheid het per definitie aan het juiste eind heeft, maar wel dat ik het simpelweg niet weet, en dus gewoon blijf kopen periodiek.

Ik zie overigens ook vaak: "Persoon die crisis X voorspeld had voorspeld nu weer een crisis!". En dan bedoel ik niet nu, maar ik bedoel letterlijk elk jaar. Iemand had de kredietcrisis voorspeld, en natuurlijk waren er toen signalen die erop wezen vantevoren, maar diezelfde persoon voorspeld nu een crisis elke keer dat de komkommers bij zijn supermarkt zijn uitverkocht.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:12
Goed bezig en vooral blijven doen als je nog lang te gaan hebt. Herhaling....ik had het niet over maandelijks wat stukjes kopen.

[Voor 34% gewijzigd door MotorBeast op 15-03-2023 15:25]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05
En daar gaan mijn ING aandelen weer, wat is die bankensector toch volatiel :')

BlaBlaBla

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:40:
En daar gaan mijn ING aandelen weer, wat is die bankensector toch volatiel :')
T zijn net meme aandelen... je inleg verdubbelen binnen een dag kan gewoon. :P
net als halveren uiteraard :+

ora et labora

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-03 13:46
ING wordt wel steeds interessanter om te kopen.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-03 19:56
Tja ik wil niet heel vervelend doen maar ik ben een hele saaie dollar cost average index belegger 90% van de tijd.

Echter met zulke grote rode vlaggen die op macro economisch niveau spelen vind ik het niet te geloven dat veel mensen een houding blijven hebben van "ach voorspellen kan niet, het is allemaal te moeilijk, je kunt niets voorspellen, alleen maar in blijven leggen is het beste wat je kunt doen"

Mijn ommezwaai van saaie index bull naar actieve bear ontstond in november 2021. Sindsdien heb ik actief gemanaged portfolio (ok ok, een vrij extreem portfolio want ik heb zelfs mijn huis verkocht, en met de opbrengst onder andere in SPY puts en dollar valuta plays succesvol(!) gespeculeerd) en heb ik echt gigantische resultaten neergezet.

Het loont wel degelijk om bij grote up- of down-swings actief te gaan beleggen.

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• DutchManticore
Sissors schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:20:
[...]

maar ik bedoel letterlijk elk jaar. Iemand had de kredietcrisis voorspeld, en natuurlijk waren er toen signalen die erop wezen vantevoren, maar diezelfde persoon voorspeld nu een crisis elke keer dat de komkommers bij zijn supermarkt zijn uitverkocht.
Michael Burry?

Tja weet je. Mensen op de beurs zijn gewoon erg ongeduldig. Je moet Michael Burry zien als een brandweerman die zegt "Jezus jullie hebben nergens brandmelders en je hebt overal brandbaar materiaal en vuurwerk liggen. Willen jullie op zijn minst niet binnen roken?!"

Het kan dan gewoon 20 jaar goed gaan zonder dat je huis afbrandt maar dat wil niet zeggen dat hij ongelijk had bij de risicos die hij signaleerde.

Het timen is lastig. In die 20 jaar is er best wel eens een sigaret vlak naast een vuurwerklont opgebrand, heeft de bewoner nog eens op tijd een brandend stuk papier met een pan water kunnen blussen enzovoorts.

90% van de mensen heeft het nodig dat het hele blok de lucht ingaat met het opgeslagen vuurwerk voordat ze zien dat die vent best in de juiste richting zat met zijn alarm signalen

[Voor 20% gewijzigd door DutchManticore op 15-03-2023 16:21]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:22

de Peer

under peer review

DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:14:
Tja ik wil niet heel vervelend doen maar ik ben een hele saaie dollar cost average index belegger 90% van de tijd.

Echter met zulke grote rode vlaggen die op macro economisch niveau spelen vind ik het niet te geloven dat veel mensen een houding blijven hebben van "ach voorspellen kan niet, het is allemaal te moeilijk, je kunt niets voorspellen, alleen maar in blijven leggen is het beste wat je kunt doen"
Tsja het is toch in talloze studies aangetoond dat passief beleggen 1 van de meest robuuste strategiën is. Daar vaar ik graag op. Voor de massa is dat denk ik het meest verstandig.

en ook talloze studies waaruitblijkt dat individuen de markt niet tot nauwelijks kunnen voorspellen, daar vaar ik niet graag op en al helemaal niet op mijn eigen kennis op dit gebied. Jij denkt dat jij 1 van die slimmeriken bent die op magische wijze de beurs kan voorspellen. Ik hoop het voor je. Het is je gegund als dat echt zo is want dan verdien je het ook met alle energie die je erin steekt en de risico's die je neemt.

Ik denk alleen niet dat je kunt stellen dat iedereen jouw strategie zou moeten volgen omdat dat veel verstandiger is.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 14:25
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Helemaal mee eens, maar je mist een essentieel ding.

Tekort of overschot is een functie van vraag en aanbod. Je zegt zelf al, voorheen waren er een hoop opportunisten die naar de lage rente en hun eigen overwaarde keken en dachten "ach laten wij ook eens wat anders kopen".

Mensen denken bij het horen van "er is een tekort" vaak dat er stomweg meer mensen dan huizen zijn. Dat is veel te simpel.

Het aantal hypotheek aanvragen daalt omdat de vraag hard daalt. Of dat nu vrijwillig is of onvrijwillig (mensen die gewoon niet meer de markt in kunnen door de rentes, of dalende overwaarde) maakt niet uit.

De vraag naar woningen daalt momenteel hard en het tekort lost zich snel op.

En de grap was ook dat dat OVERAL plots speelde. Zoek maar eens op Google "*land naam* housing shortage". Je kunt geen ontwikkeld land intypen waar niet ook opeens plots een tekort was, en er een enorme raket onder de huizenprijzen ging. Je zou bijna zeggen dat de vraag kunstmatig werd opgepompt door het monetair beleid van de centrale banken. In het speciaal tijdens de pandemie

Zoals je zelf al zegt. Vraag en aanbod bepalen de prijzen. Vraag daalt nu, aanbod stijgt, dus de prijzen gaan dalen 8)
Let op he de post waar ik op reageer gaat over het aantal hypotheek aanvragen. Niet iedereen die een hypotheek aanvraag doet is op zoek naar een nieuwe woning, dit kan immers ook over de eigen woning gaan. Deze groep zal logischerwijs nu wachten met oversluiten van zijn hypotheek en relatief gezien zorgen voor het grootste gedeelte van de daling in aanvragen.

Ik denk dat de vraag naar huizen gewoon nog steeds bestaat. Het hebben van een dak boven je hoofd is doorgaans niet iets wat je erg lang kunt uitstellen, de meeste mensen gaan immers niet tijdelijk onder een brug wonen omdat er economische tegenwind bestaat. Ook inwoning bij derden is slechts tijdelijk houdbaar.

De verandering in de voorwaarden van financiering (hogere rente) zorgt er hooguit voor dat er een mismatch ontstaat tussen vraag en aanbod en dat een deel van de vraag niet door de bestaande markt kan worden ingevuld. Ongetwijfeld dat dit ook voor een klein gedeelte meespeelt in de daling van hypotheek aanvragen maar ik betwijfel of deze groep echt zo groot is.

Het aanbod van woningen die te koop worden aangeboden is nog steeds minder dan de helft t.o.v. het aanbod in 2017 (zie je eigen plaatje) terwijl de kosten van financiering momenteel 2 keer zo hoog liggen t.o.v. 2017. De uitval van vraag door verhoogde financieringskosten is dus minimaal en ik betwijfel of dat überhaupt verder door gaat zetten.

Factoren als individualisering en bevolkingsgroei door migratie zorgen er nu eenmaal voor dat er gedurende de laatste jaren meer druk is komen te liggen op de vraag naar woningen. Zeker in combinatie met de minimale aanvulling van de woning voorraad door de PFAS en stikstof problematiek. Nog even daargelaten dat de prijzen historisch gezien in rivierendelta's eigenlijk maar 1 weg kennen en dat is de weg naar boven. De voorgaande huizen crisis werd met name gevoed doordat veel huizen gefinancierd waren met een hypotheek van 100% > zonder dat er überhaupt aflossingen vereist waren. Dit is tegenwoordig helemaal anders. Er werd min of meer gespeculeerd op overwaarde geheel met vreemd vermogen. Financiering boven marktwaarde is tegenwoordig vrijwel uitgesloten, er moet verplicht worden afgelost op minimaal de helft van je huis. Dit zorgt voor een heel ander speelveld. Als er gespeculeerd wordt is dat voortaan met eigen vermogen dus er zit aanzienlijk minder lucht in de markt in vergelijking met destijds. Een verdere verhoging van de rente is een beperkende factor maar dat is maar een beperkt risico aangezien de ECB echt niet zo veel speelruimte heeft met de economie van de zuidelijke lidstaten in het achterhoofd.

Ik ben er daarom ook heilig van overtuigd dat de daling van woningprijzen in jou regio slechts beschouwd kan worden als een tijdelijk effect, een kleine kortdurende correctie omdat de prijzen in die regio vanaf 2017 ook harder zijn gestegen dan het landelijke gemiddelde. Zo is de gemiddelde woningwaarde in mijn regio omgeving Eindhoven sinds november vorig jaar ook gewoon nog steeds gestegen. Dat kan eigenlijk ook niet anders wanneer het aantal huiszoekende toeneemt en de woningbouw achterblijft. Men moet toch ergens wonen. Is het niet in een koopwoning dan is het in een huurwoning maar ook die moeten aangekocht worden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:46
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Gelijk? Ik zeg toch gegokt? ;)
Dus je komt hier om te vertellen dat je aan het roulette wiel hebt gedraaid en dat het balletje toevallig op het goede kleurtje viel?

Klinkt als een uitstekende strategie… :-).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Helemaal mee eens, maar je mist een essentieel ding.

Tekort of overschot is een functie van vraag en aanbod. Je zegt zelf al, voorheen waren er een hoop opportunisten die naar de lage rente en hun eigen overwaarde keken en dachten "ach laten wij ook eens wat anders kopen".

Mensen denken bij het horen van "er is een tekort" vaak dat er stomweg meer mensen dan huizen zijn. Dat is veel te simpel.

Het aantal hypotheek aanvragen daalt omdat de vraag hard daalt. Of dat nu vrijwillig is of onvrijwillig (mensen die gewoon niet meer de markt in kunnen door de rentes, of dalende overwaarde) maakt niet uit.

De vraag naar woningen daalt momenteel hard en het tekort lost zich snel op.

En de grap was ook dat dat OVERAL plots speelde. Zoek maar eens op Google "*land naam* housing shortage". Je kunt geen ontwikkeld land intypen waar niet ook opeens plots een tekort was, en er een enorme raket onder de huizenprijzen ging. Je zou bijna zeggen dat de vraag kunstmatig werd opgepompt door het monetair beleid van de centrale banken. In het speciaal tijdens de pandemie

Zoals je zelf al zegt. Vraag en aanbod bepalen de prijzen. Vraag daalt nu, aanbod stijgt, dus de prijzen gaan dalen 8)
Is je bod van 150k onder de vraagprijs al geaccepteerd? ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:03
Zo zeg, olie gaat ook hard. Energie deflatie, dat is nu al enige tijd aan de gang... olie, kolen, gas werd enorm veel goedkoper tenopzichte van een half jaar geleden 8)

Acties:
  • +11Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:10:
[...]

Is je bod van 150k onder de vraagprijs al geaccepteerd? ;).
Haha dit bedoel je zo cynisch als wat maar het antwoord is:

Ja! Nouja, we zijn op 145k onder de vraagprijs geland omdat we de sauna en de tuinset overnemen maar we wachten nog op de uitkomst van de bouwkundige keuring.

Het bod is dus geaccepteerd ja maar de verkoop nog niet rond.

[Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 15-03-2023 18:20]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Haha dit bedoel je zo cynisch als wat maar het antwoord is:

Ja! Nouja, we zijn op 145k onder de vraagprijs geland omdat we de sauna en de tuinset overnemen maar we wachten nog op de uitkomst van de bouwkundige keuring.

Het bod is dus geaccepteerd ja maar de verkoop nog niet rond.
Niet cynisch hoor, ik heb eerder al mijn analyse gegeven :). (En met de conclusie zal je niet eens zijn - dat snap ik).
Maargoed Gefeliciteerd d:)b

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2023 20:02]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Galactic schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:06:
Zo zeg, olie gaat ook hard. Energie deflatie, dat is nu al enige tijd aan de gang... olie, kolen, gas werd enorm veel goedkoper tenopzichte van een half jaar geleden 8)
Olieprijs gaat onderuit door naderende financiële crisis.

PV Output |

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30
@DutchManticore gefeliciteerd hoor! ik denk dat je tegenreacties teveel ziet als tegenstanders. Wat mij betreft in ieder geval prima gegund.

Je post vermakelijk en interessant, brengt interessante inzichten. Soms wat te pedant naar mijn smaak, maar ook prima.
Je hebt op je timing van verkoop huis en valuta-bet mooi gewonnen en gaat nu lekker met je spy puts.

Alle succes, hopelijk lukt het je om op tijd het moment te herkennen dat alles weer naar het saaie normaal gaat en je beter maar weer in saaie indexfondsen kan gaan zitten...

Ik volg je analyse al een tijd en schat de kans dat je gelijk hebt vaak hoog in, maar heb er te weinig inzicht in en tijd voor er naar te handelen. Dus ik blijf lekker vasthouden en bijstorten, dan komt het vast ook wel goed.

• DutchManticore
G83 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:46:
@DutchManticore gefeliciteerd hoor! ik denk dat je tegenreacties teveel ziet als tegenstanders. Wat mij betreft in ieder geval prima gegund.

Je post vermakelijk en interessant, brengt interessante inzichten. Soms wat te pedant naar mijn smaak, maar ook prima.
Je hebt op je timing van verkoop huis en valuta-bet mooi gewonnen en gaat nu lekker met je spy puts.

Alle succes, hopelijk lukt het je om op tijd het moment te herkennen dat alles weer naar het saaie normaal gaat en je beter maar weer in saaie indexfondsen kan gaan zitten...

Ik volg je analyse al een tijd en schat de kans dat je gelijk hebt vaak hoog in, maar heb er te weinig inzicht in en tijd voor er naar te handelen. Dus ik blijf lekker vasthouden en bijstorten, dan komt het vast ook wel goed.
Nou de verkoop is nog niet rond dus dat front durf ik nog niet te vieren. De cynische kant in mij rekent op bouwkundig problemen, misschien ook wel omdat het bod eigenlijk direct geaccepteerd werd. Maar we gaan het zien. Ik was van plan niet te posten tot het rond was om niet te jinxen. :P

Met mijn beursinzicht is het tot nu toe redelijk goed gedaan inderdaad en ik heb extreem goede posities gekozen. Lang niet overal de max uit gehaald, ik heb altijd vrij conservatieve stoplosses ingesteld staan als mijn posities groen worden. Van winst realiseren is nog nooit iemand failliet gegaan.

Het blijven spannende tijden. Het is nu niet dat ik veel zonneschijn en gemoedsrust voor de toekomst zie. Er is behoorlijk wat contagion gevaar op het moment. Als dat doorslaat gaan we gewoon weer een paar jaar de ellende in.

Morgen leren we wat de ECB doet, en dat zal waarschijnlijk gewoon een stevige verhoging worden. Daar geven alle cijfers aanleiding toe. In de VS idem eind deze maand, maar met Jpow weet je het maar nooit.

Ik blijf erbij dat ze dure warme jassen voor de banken hebben gekocht, en dat doen ze niet als ze de thermostaat zo weer op een lekker temperatuurtje gaan zetten denk ik.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:41
Pittige tijden.. ik blijf gewoon netjes wekelijks inleggen in de 1895 fondsen van de Rabobank. We zien wel waar het schip strand.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:57
DutchManticore schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:14:

Mijn ommezwaai van saaie index bull naar actieve bear ontstond in november 2021. Sindsdien heb ik actief gemanaged portfolio (ok ok, een vrij extreem portfolio want ik heb zelfs mijn huis verkocht, en met de opbrengst onder andere in SPY puts en dollar valuta plays succesvol(!) gespeculeerd) en heb ik echt gigantische resultaten neergezet.

Het loont wel degelijk om bij grote up- of down-swings actief te gaan beleggen.
Dit weten we nu toch wel? Ik bedoel, blijf vooral posten en je mening ventileren, voor mij als hoofdzakelijk lurker alleen maar goed om wat actie in de tent te zien.

Echter helpt het blijven herhalen van je observaties en acties uit het verleden niet bij een discussie die niet alleen inhoudelijk wat toe te voegen heeft, maar ook simpelweg fijn is om te lezen.

De enige mogelijke reactie van 'het andere kamp' hierop is namelijk dat onderzoek uitwijst dat passief inleggen beter is, daar gaan anderen dan weer op reageren en dan zitten we weer in de bekende, eindeloze welles-nietes polemiek. Overigens dezelfde die er voor gezorgd heeft dat we nu twee topics hebben.

---

Zwitserse CB en FINMA hebben dan eindelijk gesproken. Er zou genoeg liquiditeit zijn bij CS en ze springen bij mocht dat nodig zijn.
Verder is de marktverwachting op geen hike of 25bps volgende week nu 50/50. Kan hard gaan deze tijden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03 19:30
Kreeg net deze mail van DeGiro:
We informeren je graag over een recente wijziging in de regelgeving voor ETF’s en beleggingsfondsen. Door aanpassingen in de PRIIPs-regelgeving (Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) kun je een aantal van de producten in je portefeuille niet meer aankopen todat de uitgever bepaalde documentatie beschikbaar stelt.

Bij bepaalde producten moet een Key Investor Document (KID) aangeboden worden

Uitgevers van bepaalde ETF’s en beleggingsfondsen moeten een KID aanbieden in alle eigen talen. De KID is een document met relevante informatie over het product voor beleggers. Deze regel is ingesteld zodat particuliere beleggers meer inzicht krijgen in het product waarin ze handelen, in hun eigen taal, waardoor ze verantwoordelijker kunnen beleggen. Dit betekent dat als een uitgever geen KID in de eigen taal verstrekt voor een product, dat wij dit product helaas niet meer kunnen aanbieden op ons lokale platform.
Wat mij volstrekt onduidelijk is, is waarom ik niet kan overeenkomen met de broker dat ik Engelse documenten prima vind.

Zo beleg ik bijvoorbeeld in een Zwitserse ETF die natuurlijk geen Nederlandstalige KID aanbiedt. De keuze wordt op deze manier steeds kleiner. Het was mijn inziens beter geweest als de keuze bij de consument werd neergelegd: wil je beleggen in ETF's zonder Nederlandstalige KIID? Prima, maar dan wel toestemming geven via een optie in instellingen oid.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 09:31

Naboo

#WINNING!! DUH!

snaggyheadshot schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:35:
Kreeg net deze mail van DeGiro:

[...]

Wat mij volstrekt onduidelijk is, is waarom ik niet kan overeenkomen met de broker dat ik Engelse documenten prima vind.

Zo beleg ik bijvoorbeeld in een Zwitserse ETF die natuurlijk geen Nederlandstalige KID aanbiedt. De keuze wordt op deze manier steeds kleiner. Het was mijn inziens beter geweest als de keuze bij de consument werd neergelegd: wil je beleggen in ETF's zonder Nederlandstalige KIID? Prima, maar dan wel toestemming geven via een optie in instellingen oid.
Terecht punt. Ik kan prima uit de voeten met engelstalige documenten. En als men dan inderdaad inbouwt dat je hier even door een extra hoepel moet springen (om te voorkomen dat niet iedereen zomaar even JA aanvinkt) dan zou ik dat een prima oplossing vinden.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij IBKR is het in ieder geval standaard mogelijk:
Generally KIDs or KIIDs must be provided in an official language of the country in which a client is resident.

However, clients of IBKR have agreed to receive communications in English, and therefore if a KID or KIID is available in English all EEA and UK clients can trade the product regardless of their country of residence.

In cases where a KID or KIID is not available in English, IBKR additionally supports the German, French and Dutch languages as follows:
German: The product can be traded by residents of Germany, Austria, Belgium, Luxembourg and Liechtenstein.
French: The product can be traded by residents of France, Belgium and Luxembourg.
Dutch: The product can be traded by residents of the Netherlands and Belgium.

[Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 16-03-2023 08:57]

• snaggyheadshot
Zr40 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:55:
Bij IBKR is het in ieder geval standaard mogelijk:

[...]
Klopt. Wellicht toch maar verhuizen naar IBKR. Heb daar al een account, maar kwam er pas recent achter dat je tiered pricing apart aan moet zetten 8)7

• DutchManticore
.

[Voor 100% gewijzigd door DutchManticore op 16-03-2023 09:31]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Zr40 Begrijp ik het goed dat het weer mogelijk is om US ETF's te kopen? Dan heb ik iets gemist.

• snaggyheadshot
pdukers schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:33:
@Zr40 Begrijp ik het goed dat het weer mogelijk is om US ETF's te kopen? Dan heb ik iets gemist.
Nee. Want die hebben helemaal geen KIID die aan Europese standaarden voldoet. Dus ook geen Engelstalige.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 17:14

Soullie

Planeshift

Taxcommunism schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:05:
Pittige tijden.. ik blijf gewoon netjes wekelijks inleggen in de 1895 fondsen van de Rabobank. We zien wel waar het schip strand.
Ik denk dat dit het verstandigst is wat je kunt doen.
Dit bleek bij alle andere crisismomenten achteraf altijd de goede keus te zijn geweest.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Soullie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Ik denk dat dit het verstandigst is wat je kunt doen.
Dit bleek bij alle andere crisismomenten achteraf altijd de goede keus te zijn geweest.
De beste keuze is natuurlijk alles op de top verkopen en op het dieptepunt terug aankopen :+
Alleen kan niemand de top voorspellen en hetzelfde geldt uiteraard voor het dieptepunt. En achteraf blijkt dan meestal dat gewoon periodiek blijven inleggen betere resultaten geeft dan eerst te laat (na de daling) verkopen, met verlies, en daarna weer te laat (in de steiging) aankopen ("te duur").

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobertMe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:33:
[...]

De beste keuze is natuurlijk alles op de top verkopen en op het dieptepunt terug aankopen :+
Alleen kan niemand de top voorspellen en hetzelfde geldt uiteraard voor het dieptepunt. En achteraf blijkt dan meestal dat gewoon periodiek blijven inleggen betere resultaten geeft dan eerst te laat (na de daling) verkopen, met verlies, en daarna weer te laat (in de steiging) aankopen ("te duur").
ik moet zeggen, terugkijkend op de periode dat ik veel handelde,dat er best een hoop aandelen tussen zaten die ik veel beter gewoon lekker had moeten laten staan. vaak was ik te voorzichtig en was ik te snel met verkopen.

Voestalpine,PSG ASA, CAT,steel dynamics, zijn goede voorbeelden.

Aan de andere kant zijn er ook een paar die ik gelukkig wel op tijd van de hand heb gedaan.

[Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 16-03-2023 10:50]

ora et labora

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik handel ook wel eens, recent ook wel paar keer succesvol nette bedragen verdient.
Wat ik vaak heb is dat ik iets wat stijgt verkoop, en het dan nog even hard door gaat.

Nu koop ik in principe alleen maar (Dividend)aandelen waar ik het niet erg vind om een tijd in "vast" te zitten.
Veel mensen reageren negatief op dividend beleggen, vaak hoor je dan sigaar uit eigen doos.

Echter als je dit herbelegt haal je best nette resultaten.

• Taxcommunism
Soullie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:02:
Ik handel ook wel eens, recent ook wel paar keer succesvol nette bedragen verdient.
Wat ik vaak heb is dat ik iets wat stijgt verkoop, en het dan nog even hard door gaat.

Nu koop ik in principe alleen maar (Dividend)aandelen waar ik het niet erg vind om een tijd in "vast" te zitten.
Veel mensen reageren negatief op dividend beleggen, vaak hoor je dan sigaar uit eigen doos.

Echter als je dit herbelegt haal je best nette resultaten.
Zolang je je maar niet te veel dividendlekkage hebt is dat een prima tactiek.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

G83 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:46:
Het heeft niks met misgunnen te maken hoor, ik vind het juist interessant (vermakelijk is denk ik het goede woord) om te lezen. Maar ik volg het ook al een tijdje en alles wordt toegeschreven naar een enorme crash (recent nog werd een "bancaire nucleaire meltdown" verwacht als er een kleine speler als gevolg van dubieus beleid lijkt om te vallen). En iedereen die een kritische houding geeft wordt aan de kant geschoven omdat het niet in zijn straatje past.

En dan vervolgens wordt er een bod van 140k onder de vraagprijs (!) binnen een dag geaccepteerd op een woning die al 13 maanden te koop staat, maw op het hoogtepunt van de markt (Q1 2022) blijkbaar ook geen biedingen aantrok, vraag ik me als kritische lezer af of het allemaal nou een succes genoemd mag worden. Of was de vraagprijs wellicht veel te hoog? Als @DutchManticore zijn voorspellingen uitkomen dan is het in ieder geval geen goede keuze om nu deze specifieke woning te kopen, want dan komen er nog veel betere deals aan, die een veel betere investering zijn (qua waarde behoud/locatie danwel veel lagere prijs).
Want het huidige prijsniveau past niet bij een hypotheek rente van 7-8% die hij meermaals heeft voorspeld.

Ondertussen blijven zowel de woningprijzen als de aandelen redelijk stabiel en is er nog geen sprake van een echte daling. Dus wat ziet @DutchManticore wat de rest van de wereld niet ziet?

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2023 11:48]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Naboo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:09:
[...]
:o Holy moly! 7 euro per transactie!
Ik vind m'n 4 euro bij de ABN AMRO al veel...
Sinds kort zijn ze nu bij Saxo gezakt naar 5eu per transactie :P

Maargoed, als ik daar niet zat via een oude Binck rekening had ik daar vast niet gezeten.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DutchManticore
Sport_Life schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Het heeft niks met misgunnen te maken hoor, ik vind het juist interessant (vermakelijk is denk ik het goede woord) om te lezen. Maar ik volg het ook al een tijdje en alles wordt toegeschreven naar een enorme crash (recent nog werd een "bancaire nucleaire meltdown" verwacht als er een kleine speler als gevolg van dubieus beleid lijkt om te vallen). En iedereen die een kritische houding geeft wordt aan de kant geschoven omdat het niet in zijn straatje past.
Je hebt toch niet echt nog steeds twijfels over of SVB het begin was van een nucleaire meltdown die diep ingrijpen benodigde om dat af te remmen of hopelijk te voorkomen?

Ik meen dat jij het samenvatte als "een bank waar een paar rijke stinkerds even wat kleine verliezen moesten accepteren" en nog geen dag later bleek inderdaad dat de staatsbonden enorme verliezen opleverden in de bank portfolios en dat het risico inderdaad een feedbackloop was op de bonds?

Ik heb daarbij ook de FRA-OIS spread aangehaald om te laten zien dat banken elkaar niet vertrouwen.... Wat ook weer het risico op een serieuze bankencrisis onderstreept?
En dan vervolgens wordt er een bod van 140k binnen een dag geaccepteerd op een woning die al 13 maanden te koop staat, maw op het hoogtepunt van de markt (Q1 2022) blijkbaar ook geen biedingen aantrok, vraag ik me als kritische lezer af of het allemaal nou een succes genoemd mag worden. Als @DutchManticore zijn voorspellingen uitkomen dan is het in ieder geval geen goede keuze om nu deze specifieke woning te kopen, want dan komen er nog veel betere deals aan, die een veel betere investering zijn (qua waarde behoud/locatie danwel veel lagere prijs).
Want het huidige prijsniveau past niet bij een hypotheek rente van 7-8% die hij meermaals heeft voorspeld.
Binnen een dag? We zijn hier al een paar weken mee bezig. Ik heb alleen hier een keer laten vallen dat er een bod uitstond, en op jouw vraag geantwoord dat het bod geaccepteerd was, en we nu wachten op bouwkundige keuring.

Ik heb meermaals gezegd dat mijn verwachting was dat huizenprijzen zon 30% zouden corrigeren vanaf de top gezien vanuit de gemiddelde transactieprijs. Die was op de piek 455.000, en is nu gecorrigeerd naar 405.000 in de laatste NVM meting. Daarmee kun je een gemiddelde prijs/m2 destilleren en ik heb nu een bod gedaan dat een correctie op 25% ergens benadert. Close enough. Met het onderbieden hebben we geprobeerd een voorsprong te nemen op de correctie. Ik heb ook al meermaals gezegd dat het vooral de bedoeling is dat we er in type woning, en luxe op vooruit gaan en dat de verkoop van het huis niet bedoeld was als puur winst speculatieve move.

Het succes zit m vooral in mijn rendement van 30%+ op bearish posities met een behoorlijk grote principal in 2022 en in 2023 sta ik groen, maar heb ik nog geen winst of verlies gerealiseerd op enige posities.

En we houden genoeg geld over om nog een tweede woning te kopen , wel puur voor de speculatie, als de markt echt helemaal door de grond zou gaan. Zo niet dan gaan we gewoon weer saai SPY indexbeleggen.

Die hypotheek rente van 7% die ik voorspelde is er in Amerika al. Nu is het nog afwachten of de FED door zet met de verhogingen nu er een banken crisis dreigt te ontstaan. Zo is, dan blijft die rente gewoon oplopen.

Vandaag horen we de plannen van de ECB. Die gaan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stevig verhogen gezien de inflatiecijfers.

Het manifesteert zich allemaal nog op het moment. Be patient! Mijn crash op de beurs en de huizenmarkt worden gedreven door oplopende centrale rentes (die inmiddels al flink opgelopen zijn ten opzichte van het punt waar ik dit voor het eerst voorspelde) en dat proces is nog steeds gaande.

De banken sector is de eerste die onder het gewicht van die oplopende (of in ieder geval langdurig verhoogde) rentes begint de kraken. Mijn voorspelling is niet veel meer dan dat dat in andere sectoren ook gaat gebeuren en dat dat de effecten gaat hebben die ik heb beschreven.

Edit:
Oeh en vergeet ook niet dat ik mijn complete portfolio geliquideerd heb ik November 21. Ik heb daar ook heel wat winst gerealiseerd, die bij holders allemaal is verdampt. SPY stond op wat? 438 toen ik verkocht?

We staan nu op 390. Blijven zitten heeft behoorlijk wat gekost op een beetje portfolio

[Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 16-03-2023 12:20]

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-03 18:24
Wel aardig artikeltje over het leerproces van in- en uitstappen op laagste/hoogste punt:

https://dariusforoux.com/sell-stocks/

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 19:39
https://www.nu.nl/economi...trijd-tegen-inflatie.html

0,5 procentpunt erbij dus. Denk een prima besluit voor de langere termijn mbt inflatie en gezondere financiële markten.

[Voor 7% gewijzigd door SvV_Ying op 16-03-2023 14:35]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 12:34

t_captain

Moderator General Chat
DutchManticore schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:48:
[...]

We staan nu op 390. Blijven zitten heeft behoorlijk wat gekost op een beetje portfolio

Gentle nudge. Je schrijft uitvoerig over je eigen beleggingskeuzes en resultaten.
Dat is welkom en on-topic, maar let graag op dat het geen blog is maar een algemeen topic voor kennisdeling.

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:35:
https://www.nu.nl/economi...trijd-tegen-inflatie.html

0,5 procentpunt erbij dus. Denk een prima besluit voor de langere termijn mbt inflatie en gezondere financiële markten.
Ja denk dat dit een goede keuze is. De kern inflatie is in de VS stabiel (MoM tenminste).
In Europa hebben we nog een absolute draak van een kern-inflatie die ver boven de 2% target ligt.

Veel spannender wordt denk ik wat de FED gaat doen. Daar beginnen echt de eerste scheuren te ontstaan.
Afgaande van de woorden van in het bijzonder Jerome gaan ze doorzetten en minimaal een rentebump van 0.25 doorvoeren maar wie weet zijn ze toch geschrokken van de bankscheuren.

Spannend!

• BootjeVaren
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-03 09:09
Dag medebeleggers

Ik beleg al een jaar of 5 in andelen/fondsen ed.
Ik ben sinds kort me wat gaan verdiepen in futures en wou hiermee eens aan de slag gaan.
Echter biedt mijn broker geen Amerikaanse producten aan en aangezien ik reeds een aandeel op het oog heb om te shorten ben ik dus op zoek naar een broker die actief is in België die deze producten aanbiedt.

Iemand enig idee? Aangezien dit een apart trade potje betreft, had ik er graag ene gehad waar de minimale stortingsbonus geen 10k is oid.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
phantom09 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:22:
[...]
Ik sta er niet raar van op te kijken dat bux veel van zijn klanten kwijt zal raken. Ik gok dat de meeste klanten een niet al te groot bedrag bij bux hadden.
Bux richt zich met zijn nieuwe kosten structuur op klanten die veel meer geld investeren.
Nou, ik had er toch wel een redelijk bedrag staan.
Maar dan ook wel in veel kleinere posities, daarvoor is Bux prima.
Geen kosten voor mij als gebruiker en Bux krijgt de spread in de markt bij aan/verkopen en krijgt de securities lending opbrengsten, dat was de deal.

Ik zie echter niet wat je er moet als grote investeerder of het dan tenminste ook te gebruiken als volledig beleggingsplatform.
Het platform is namelijk beperkt in zo'n beetje alles en qua kosten schiet je er dan waarschijnlijk ook bij in uiteindelijk.
Wellicht dat er nog een aantal mensen blijven plakken, maar dit lijkt mij uiteindelijk toch het einde van Bux, jammer!

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Bijzonder dat Tech stocks ineens zo omhoog schieten. AMD gewoon 7% erbij.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• DutchManticore
Wat een gigantische rally, helemaal zonder nieuws haha. Ik ben gestoplossed op de SPY puts die ik vanochtend nog ingesteld heb.

Heb alleen nog SPY 390 op het moment.

Deze hele markt is verslaafd aan QE. Alleen de gedachte al is reden om bijna 2% te rallyen op SPY haha.

Koren op de molen voor verdere rente verhogingen. })

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

DutchManticore schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:45:
Wat een gigantische rally, helemaal zonder nieuws haha. Ik ben gestoplossed op de SPY puts die ik vanochtend nog ingesteld heb.

Deze hele markt is verslaafd aan QE. Alleen de gedachte al is reden om bijna 2% te rallyen op SPY haha.

Ja en waarom? Allicht als veilige haven om geld te stallen uit de andere sectoren?

Ik zou bijna mijn posities amd verkopen om als ze weer crashen terug te kopen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02

En die renteverhogingen gaan ook consumenten treffen.
Wat te denken aan hypotheken waarvan de looptijd afloopt. Kan zom aar dat de rente van een persoon van 2% naar 4% gaat. En dan is nog maar de vraag of de persoon dit kan betalen. Er bestaat een mogelijkheid dat die persoon in financiele problemen gaat komen.
Gevolg is dat die persoon zijn huis moet verkopen. Huizenprijzen gaan dan nog verder zakken.

• 49euro
phantom09 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Wat te denken aan hypotheken waarvan de looptijd afloopt. Kan zom aar dat de rente van een persoon van 2% naar 4% gaat. En dan is nog maar de vraag of de persoon dit kan betalen. Er bestaat een mogelijkheid dat die persoon in financiele problemen gaat komen.
Gevolg is dat die persoon zijn huis moet verkopen. Huizenprijzen gaan dan nog verder zakken.
Dan ben je ook wel een hele grote sufferd als je nu nog met een aflopende hypotheek zit die je nog moet verlengen. Er is bijna een decennium voorbij gegaan waarin je de tijd hebt gehad om deze hypotheek tegen zeer gunstige voorwaarden over te sluiten. Kan me niet voorstellen dat deze groep erg groot is hier in Nederland, waar we doorgaans de rente lang vast zetten. In ieder geval zeker niet groot genoeg om impact te hebben op de huizenmarkt.

Waar zijn de SPY puts gebleven met een strike van 370, en die van 380 die eind maart en eind mei afliepen? ;)

Die SPY puts waarover je vorig jaar in het cryptocurrency topic hebt gepost voor nov-dec 2022 met een strike van 260-300 heb ik je overigens ook niet meer over gehoord.

Misschien is het beter om je gedachten hier te ventileren zonder continue concrete posities te vermelden. Merk bij mezelf dat dit i.c.m. het cherry picking bij het aandragen van cijfers, de perfecte markt timing (o.a. liquidatie portfolio november 2021 , verkoop huis in de absolute top maand volgens de NVM cijfers, energie klasse G naar A etc.) ten koste gaat van de betrouwbaarheid die ik aan je posts hecht. Misschien ligt het aan mij hoor, ik ben wantrouwend van aard op dit gebied. Ik vind het zeer prettig om jou gedachten over de markt te lezen, blijf dat vooral doen want je hebt een hoop kennis in huis maar om in iedere post je positie te benoemen voegt eigenlijk niet zo heel veel toe hier. Het zorgt juist voor het tegenovergestelde.

[Voor 36% gewijzigd door 49euro op 16-03-2023 21:20]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

phantom09 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Zal allemaal wel meevallen met huizenverkoop dankzij hogere rente. Iedereen die de rente 2% <10 jaar heeft vastgezet heeft een toetsrente van 5,5% dus qua inkomen zal 4% dan geen probleem moeten zijn, tenzij er iets veranderd in inkomen (vooralsnog blijft de werkgelegenheid hoog).

Ik baal achteraf wel een beetje dat we niet alles lekker 30 jaar op ~1,8% hebben gezet (hebben nu 10/20 jaar 1,x% bij <50% LTV), dan was de beleggingshorizon 30 jaar ipv 10/20 jaar. Maarja kan niet alles hebben ;).

• Soullie

Soullie

Planeshift

Rally heeft te maken met dat CS 45 miljard crediet heeft gekregen.
Ook heeft first repulbic bank crediet van 30 miljard gekregen van de amerikaanse grootbanken.

Ik denk dat de hoop is dat dit de boel stabiliseerd, we zullen zien.

Ik vind dat je ook weinig over Deutsche Bank hoort, die waren toch ook niet echt lekker een tijd geleden.

[Voor 22% gewijzigd door Soullie op 16-03-2023 21:06]

• Bodemvis
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 12:13
BootjeVaren schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:02:
Dag medebeleggers

Ik beleg al een jaar of 5 in andelen/fondsen ed.
Ik ben sinds kort me wat gaan verdiepen in futures en wou hiermee eens aan de slag gaan.
Echter biedt mijn broker geen Amerikaanse producten aan en aangezien ik reeds een aandeel op het oog heb om te shorten ben ik dus op zoek naar een broker die actief is in België die deze producten aanbiedt.

Iemand enig idee? Aangezien dit een apart trade potje betreft, had ik er graag ene gehad waar de minimale stortingsbonus geen 10k is oid.
Ik zit bij MEXEM, maakt deel uit van Interactive Brokers...zeer goede transactiekosten...
Wereldwijd handelen op meer dan 120 beurzen...Beleggen in aandelen, opties, futures, obligaties, CFD’s, valuta, sprinters, turbo’s en ETF’s...ik denk dat je hier zeker je gading zal vinden
Heel tevreden van...voorheen zat ik bij Bolero...betaalde veel meer aan kosten, had veel minder mogelijkheden en de site lag regelmatig plat (maandenlang werkten ook bv de alerts niet meer)...
Mexem, daarentegen, na twee jaar nog geen enkele negatieve ervaring bij gehad...het is echter wel een veel complexer platform (wat in mijn ogen alleen maar positief is, maar voor beginners kan dit waarschijnlijk behoorlijk gebruiksonvriendelijk overkomen)...

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
49euro schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Dan ben je ook wel een hele grote sufferd als je nu nog met een aflopende hypotheek zit die je nog moet verlengen. Er is bijna een decennium voorbij gegaan waarin je de tijd hebt gehad om deze hypotheek tegen zeer gunstige voorwaarden over te sluiten. Kan me niet voorstellen dat deze groep erg groot is hier in Nederland, waar we doorgaans de rente lang vast zetten. In ieder geval zeker niet groot genoeg om impact te hebben op de huizenmarkt.
Dank u. Hier dus een grote sufferd. Heb in 2007 een hypotheek afgesloten voor 20 jaar met 4,6% rente.
Was toen gunstig en het leek erop dat het niet lager kon... ;(
Echter was dat wel het geval. Op een gegeven moment heb ik wel gekeken en gevraagd wat het mij nou zou kosten om mijn hypotheek over te sluiten. Begon behoorlijk in de papieren op te lopen.
Ik ging er vanuit dat de rente laag bleef en mocht het omhoog gaan dat de rente in ieder geval lager zou zijn dan 4,6%.
Ik weet niet wat de rente in 2027 wordt, Hij is nu iets boven de 4%. Ik gok dat de rente voor mij in 2027 rond de 3,5% zit. Maar het zou zo ook maar 4,5% kunnen zijn ;(

• Galactic

Verbaasd dat je dan? Wel het nadeel van niet in de markt zitten, de upside mis je ook als die er komt. Als alle problemen opklaren kan die ook wel eens heel groot zijn en die gaat zoals je weet waarschijnlijk ook heel onverwacht komen. Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met de prijs te betalen nu, maar ik blijf bij het feit dat SPX 3600-4000 prima koopmomenten zijn voor lange termijn.

Oke van inflatie zijn we nog niet af, en dat gaat mogelijk nog 2-3 jaar duren. Maar daarna is het terug naar het tijdperk van een lage (of ultralage) rente in een wereld met een steeds tragere groei is dat nog steeds het base case scenario.

Ben ook gestopt met kopen Q1 2021, meeste wat ik betaald heb is iets van 405, werd een beetje te gortig, die prijzen toen en het was gewoon erg duur. Ook toen waren er de eerste tekenen dat er een inflatie probleem aan zat te komen. Ik heb pas eind 2022 terug een aankoop SPY gedaan. De paar geschreven PUTS die ik nog had (maandje geleden 80% afgebouwd, en dinsdag weer opnieuw geschreven voor JUNI) lopen waarschijnlijk morgen waardeloos af.
Soullie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:05:
Rally heeft te maken met dat CS 45 miljard crediet heeft gekregen.
Ook heeft first repulbic bank crediet van 30 miljard gekregen van de amerikaanse grootbanken.

Ik denk dat de hoop is dat dit de boel stabiliseerd, we zullen zien.

Ik vind dat je ook weinig over Deutsche Bank hoort, die waren toch ook niet echt lekker een tijd geleden.
Alhoewel DB geen geweldige bank is, staan die er wel een pak beter voor dan pakweg 5 jaar geleden. Daar is in tegenstelling tot CS een groot deel van de brokken al opgeruimd ondertussen.

[Voor 17% gewijzigd door Galactic op 16-03-2023 21:45]

• 49euro
phantom09 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Dank u. Hier dus een grote sufferd. Heb in 2007 een hypotheek afgesloten voor 20 jaar met 4,6% rente.
Echter was dat wel het geval. Op een gegeven moment heb ik wel gekeken en gevraagd wat het mij nou zou kosten om mijn hypotheek over te sluiten. Begon behoorlijk in de papieren op te lopen.
Ik ging er vanuit dat de rente laag bleef en mocht het omhoog gaan dat de rente in ieder geval lager zou zijn dan 4,6%.
Ik weet niet wat de rente in 2027 wordt, Hij is nu iets boven de 4%. Ik gok dat de rente voor mij in 2027 rond de 3,5% zit. Maar het zou zo ook maar 4,5% kunnen zijn ;(
Jou situatie is dan toch juist hèt voorbeeld dat de huidige rente niveaus nauwelijks impact op de huizenmarkt gaan hebben. Je hebt inmiddels al tussen de 25% tot 100% van je hypotheek afgelost. Je betaalt met de actuele rentestand nog steeds hetzelfde rentepercentage als dat je deed toen je je hypotheek in 2007 afsloot. Intussen vreet de inflatie langzaam maar zeker je hypotheek schuld op en hoef je onder geen beding te verhuizen. Zelfs bij een hypotheek rente van 10% ga jij in principe niet in de problemen komen. Zelfs de groep die dus zijn hypotheek afsloot voor het goude decennium qua hypotheekrente komt er dus goed vanaf.

Bovendien duurt het nog even totdat jou hypotheek afloopt in 2027. Kans dat de rente tegen die tijd nog steeds zo hoog staat is minimaal dus mijn botte opmerkingen over sufferds is überhaupt niet op jou van toepassing ;)

[Voor 12% gewijzigd door 49euro op 16-03-2023 22:49]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

49euro schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Jou situatie is dan toch juist hèt voorbeeld dat de huidige rente niveaus nauwelijks impact op de huizenmarkt gaan hebben. Je hebt inmiddels al tussen de 25% tot 100% van je hypotheek afgelost. Je betaalt met de actuele rentestand nog steeds hetzelfde rentepercentage als dat je deed toen je je hypotheek in 2007 afsloot. Intussen vreet de inflatie langzaam maar zeker je hypotheek schuld op en hoef je onder geen beding te verhuizen. Zelfs bij een hypotheek rente van 10% ga jij in principe niet in de problemen komen. Zelfs de groep die dus zijn hypotheek afsloot voor het goude decennium qua hypotheekrente komt er dus goed vanaf.

Bovendien duurt het nog even totdat jou hypotheek afloopt in 2027. Kans dat de rente tegen die tijd nog steeds zo hoog staat is minimaal dus mijn botte opmerkingen over sufferds is überhaupt niet op jou van toepassing ;)
Erg veel grabbelwerk wat mij betreft;

- Inflatie eet de hypotheekschuld niet op.
- Wie zegt dat er op de hypotheekschuld wordt afgelost? Zeker niet standaard in 2007.
- Kans dat rente zo hoog is minimaal? Dat rijmt niet met de historie..
- Impact op de huizenmarkt zal er zeker zijn met deze rentes. Logisch, door lagere leencapaciteit zullen prijzen dalen. Niet overnight, wel gedurende de komende maanden steeds verder.

PV Output |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:19
phantom09 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ik een paar jaar daarvoor voor 5,2%. Ik kon die 3 jaar voor aflopen gewoon oversluiten met een boete van best wel wat geld, maar na een simpele rekensom betaalde dat zich in 14 maanden terug. Ik had dat geld toch, dus gedaan. Korte renteperiode genomen, daarna nog een keer gedaan, wat afgelost om van de boeterente af te komen, zit nu op 1,02% :) Ik woon bijna gratis. Hypotheken is net beleggen, je moet ook wat mazzel hebben soms.
Wat beleggen betreft: af en toe gaat er gewoon wat van de spaarrekening naar diverse potjes op Bux. Afgelopen paar dagen waren kut, mooi moment om wat bij te kopen.

[Voor 6% gewijzigd door sig69 op 17-03-2023 02:31]

Roomba E5 te koop

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:59
Flink stukje QE idd om de bankensector te redden:

Acties:
  • +16Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

r0bb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:11:
Flink stukje QE idd om de bankensector te redden:
[Afbeelding]
Klassieker, schaal niet op 0 beginnen om het erger te laten lijken ;)

PSN

• r0bb
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:14:
[...]

Er staan toch gewoon prima schalen op X en Y, waar heb jij precies een 0 nodig om het objectief te kunnen lezen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Qwerty-273

Meukposter

Dit zijn wel de typische Amerikaanse grafieken die wel al een bepaalde wending mee willen geven. Daar zie je dan vaak ook creatieve assen op terug, waar er velen ook nog niet lineair schalen (ongeacht waar ze beginnen/eindigen). Het staat er altijd wel op (of in kleine letters ergens vermeld) maar de vluchtige kijker is al van een mening voorzien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Qwerty-273

Meukposter

Wederom een artikel van BankerOnWheels, dit maal over de betrouwbaarheid en stabiliteit van de broker. Met daarbij verschillende voorbeelden waar het mis is gegaan. En tips om goed te kijken naar de eigen broker.

https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

r0bb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Er staan toch gewoon prima schalen op X en Y, waar heb jij precies een 0 nodig om het objectief te kunnen lezen?
Het is een stukje grafische propaganda om een bepaalde mening/standpunt te verkopen.
Lies, damned lies, and statistics

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 18:21

_the_crow_

Rare vogel

Natuurlijk is het een enigszins sturend grafiekje. Maar het geeft wel aan dat QT per saldo vanaf ongeveer medio november gewoon geen effect heeft gehad voor financial conditions.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Galactic
Zo kan je het bekijken, maar deze data is toch ook voor een bepaald publiek die een grafiek analyseren wel begrijpen, en niet voor Jan de vuilnisman. Die krijgt dit niet te zien en heeft daar geen interesse in.

De tabel is geslaagd in de boodschap dat deze wil brengen, namelijk dat de QT van de afgelopen maaden door dit debacle "ongedaan" is gemaakt. Ze kunnen toch moeilijk een grafiek vanaf 1960 gaan geven met schaal 0, dan is deze totaal onleesbaas om deze gebeurtenis grafisch zichtbaar te maken.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Galactic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:08:
Zo kan je het bekijken, maar deze data is toch ook voor een bepaald publiek die een grafiek analyseren wel begrijpen, en niet voor Jan de vuilnisman. Die krijgt dit niet te zien en heeft daar geen interesse in.

De tabel is geslaagd in de boodschap dat deze wil brengen, namelijk dat de QT van de afgelopen maaden door dit debacle "ongedaan" is gemaakt. Ze kunnen toch moeilijk een grafiek vanaf 1960 gaan geven met schaal 0, dan is deze totaal onleesbaas om deze gebeurtenis grafisch zichtbaar te maken.
En klopt die boodschap volgens jou dan niet? Volgens mij zijn wij hier prima in staat om de grafiek te lezen en te beoordelen. Dat het op een schaal vanaf 0 verwaarloosbaar is en dat de Fed alsnog een belachelijke grote balans heeft, doet er niet toe. Het netto effect van de afgelopen maanden komt hier prima door naar voren.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Galactic
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
[...] En klopt die boodschap volgens jou dan niet?
Galactic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:08:
De tabel is geslaagd in de boodschap dat deze wil brengen, namelijk dat de QT van de afgelopen maaden door dit debacle "ongedaan" is gemaakt...
Ben ik nou mis?

En waaruit concludeer je dat de balance sheet te groot is? Een ding kan ik je al bijna garanderen, die gaat niet veel kleiner meer worden. Het zou mij verbazen als die ooit nog onder de 5.500 miljard gaat. Er gaan namelijk al veel eerder dingen stuk bij hoge rente en afbouw balans (zie afgelopen week).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

_the_crow_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
[...]
En klopt die boodschap volgens jou dan niet? Volgens mij zijn wij hier prima in staat om de grafiek te lezen en te beoordelen. Dat het op een schaal vanaf 0 verwaarloosbaar is en dat de Fed alsnog een belachelijke grote balans heeft, doet er niet toe. Het netto effect van de afgelopen maanden komt hier prima door naar voren.
Je moet ook best zelf zien dat de schaal de narratief stuurt.

nota bene in de post zelf staat 'Flink stukje QE', terwijl er maar een toename is van 3 of 4%.
Terwijl dit op de QE schaal een mini druppeltje is als je het vergelijk met de 3 naar 7 biljoen toename in 2020, daar was het 100+% toename :)

(overigens lijkt het niet eens met QE te maken te hebben)
The sharp increase has crypto Twitter saying that the world's most powerful central bank has restarted "quantitative easing" or QE, which involves buying assets like government bonds and mortgage-backed securities to inject liquidity into the financial system. QE initiated after the 2008 crash and following the March 2020 crash expanded the Fed's balance sheet by trillions and stimulated asset prices, including cryptocurrencies.

However, the recent balance sheet expansion stemmed mainly from banks borrowing short-term loans from the central banks to cope with the crisis of confidence triggered by the collapse of three U.S. banks, including the start-ups focused-Silicon Valley Bank.
https://www.coindesk.com/...arly-297b-but-its-not-qe/

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 09:28]

PSN

Acties:
  • +8Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:14:
[...]

wel klagen maar geen plaatje posten, nou laat ik het dan maar doen. ;) bij deze:

ora et labora

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 49euro
tuinïnen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:51:
[...]

Erg veel grabbelwerk wat mij betreft;

- Inflatie eet de hypotheekschuld niet op.
Inflatie zelf niet natuurlijk maar de met inflatie gepaard gaande inkomsten verhogingen zoals loonsverhogingen of inflatiecorrecties op het loon wel. Al blijft je eigen inkomen achter op dat van andere, de inkomsten van de markt als geheel stijgen waardoor de gemiddelde schuld/waarde ratios vanzelf afnemen.
[...]
Wie zegt dat er op de hypotheekschuld wordt afgelost? Zeker niet standaard in 2007.
Er zal ongetwijfeld een kleine groep nog rondlopen inderdaad met een 50-100% aflossingsvrije hypotheek. De kans dat zij in de laatste jaren echter niet hebben afgelost met een negatieve rente op spaargeld i.c.m. de VRH en rentepercentages tussen de 1-2% op 90%> LTV is vrij klein.
[...]
- Kans dat rente zo hoog is minimaal? Dat rijmt niet met de historie..
Het speelveld ziet er geheel anders uit dan in het verleden. Dus de historische waarden kunnen niet als vergelijk dienen. De ECB bepaald de rente voor alle Europese landen. Zijn kunnen onmogelijk zo ver gaan met verhogen als dat de rente in het verleden is verhoogd. De helft van de Europese landen is dan gewoon failliet en dat is iets dat ze ten alle tijden willen voorkomen.
[...]

- Impact op de huizenmarkt zal er zeker zijn met deze rentes. Logisch, door lagere leencapaciteit zullen prijzen dalen. Niet overnight, wel gedurende de komende maanden steeds verder.
Dat er een impact zal zijn is ongetwijfeld waar en dat ontken ik niet maar die impact is minimaal. Dat was mijn stelling. De groep die in de problemen komt door deze rentepercentages is daarvoor gewoon te klein. Zoals ik eerder al schreef het aanbod van woningen is momenteel nog minder dan de helft t.o.v. 2017 terwijl de kosten van financiering verdubbeld zijn. Nog een verdubbeling van deze kosten zit er hiet in Europa niet in want dan is helft van Europa failliet.

De woningmarkt ziet er echt compleet anders uit dan ten tijden van de vorige crisis. Vergeet niet dat op meer dan 90% van de koopwoningen dikke overwaarde zit. Er is al lang geen financiering op toekomstige overwaarde meer. Nederlanders zetten de hypotheekrente lang vast. Vrijwel niemand is verplicht met verlies te verkopen. Ondertussen is er per saldo sprake van positieve migratie en is het aantal mensen dat samen in een huis gaat wonen nog nooit zo laag geweest. Oftewel meer vraag dan aanbod. Tel daarbij op dat de aanvoer van nieuwe woningen door wet- en regelgeving zeer beperkt is dan kun je wel stellen dat die balans voorlopig nog niet in evenwicht is.

Snap echt niet waar al dat doomsday denken hier in het algemeen vandaan komt. Loop eens de stad in winkels draaien op volle toeren, alle lunchtenten en restaurants zitten vol. Sauna idem. Je komt zonder te reserveren nergens binnen. Veel bedrijven maken meer winst dan ooit tevoren. Tuurlijk horen daar hogere waarderingen en schulden bij. Meer omzet/ economische activiteit betekent ook dat je als bedrijf/land meer schulden kunt dragen. Dat de inflatie zo hoog is betekent juist dat de economie als een tierelier draait en afgeremd moet worden ipv dat hij in de slop zit en eruit getrokken moet worden...

[Voor 12% gewijzigd door 49euro op 17-03-2023 10:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Galactic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:27:
Ben ik nou mis?

En waaruit concludeer je dat de balance sheet te groot is? Een ding kan ik je al bijna garanderen, die gaat niet veel kleiner meer worden. Het zou mij verbazen als die ooit nog onder de 5.500 miljard gaat. Er gaan namelijk al veel eerder dingen stuk bij hoge rente en afbouw balans (zie afgelopen week).
Sorry, ik dacht je bedoelde dat de grafiek een boodschap over wilde brengen die niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Ik vond dat wel meevallen als je gewoon goed naar de schaal kijkt. Voor ons is hier volgens mij wel doorheen te prikken namelijk.

Dat 'te groot' vind ik zelf. Ik vrees overigens dat je gelijk hebt dat de balans niet meer zo klein gaat zijn als het ooit was. Mijns inziens is dat gewoon allemaal teveel inmenging van de centrale bank. Ik zie liever een centrale bank die zo kort mogelijk ingrijpt als het allemaal kapot gaat namelijk.
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:27:
[...]

nota bene in de post zelf staat 'Flink stukje QE', terwijl er maar een toename is van 3 of 4%.
Terwijl dit op de QE schaal een mini druppeltje is als je het vergelijk met de 3 naar 7 biljoen toename in 2020, daar was het 100+% toename :)

Dat zie ik ook. Vandaar dat ik eerder zei:
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:07:
Natuurlijk is het een enigszins sturend grafiekje.
En het gaat me helemaal niet om relatieve toename. Het gaat me om de balansvergroting. Volgens mij wordt hier gewoon geld het systeem 'ingepompt' (enigszins grote term, geef ik toe) die de afgelopen maanden QT teniet doet. Het is inderdaad niet letterlijk QE in de zin dat er obligaties worden opgekocht die op de balans worden aangehouden, maar het lijkt me wel monetaire verruiming.

Begrijp me goed, ik wil het allemaal niet dramatiseren. Het is niet wereldschokkend namelijk. Maar gezien het tempo van QT en het feit dat het einde van de verkrapping (QT + renteverhogingen) wel ergens in zicht is aan het einde van dit jaar, lijkt me dit wel op z'n minst relevant.

[Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 17-03-2023 12:54]

• r0bb
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:27:
[...]

[...]
https://www.coindesk.com/...arly-297b-but-its-not-qe/
Ik vind jou vooral zeuren om het zeuren. Volgens mij is het best een relevant plaatje voor een actuele discussie maar jij draait hem de nek om met je 'ik mis een 0 geleuter' en 'dit is geen QE'.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het is gewoon een sturende grafiek. Punt uit. Door hem niet op 0 te laten beginnen ziet het er extremer uit dan het is. De correcte grafiek van @mrc4nl is niet zo sexy, geeft geen discussie want dan zie je meteen dat het een druppel in een emmer is.

blup

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

r0bb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Ik vind jou vooral zeuren om het zeuren. Volgens mij is het best een relevant plaatje voor een actuele discussie maar jij draait hem de nek om met je 'ik mis een 0 geleuter' en 'dit is geen QE'.
Gelukkig hou jij de discussie fatsoenlijk en reageer je inhoudelijk op bijvoorbeeld de YakuzA in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" waarin aangegeven wordt dat het helemaal niet om QE gaat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Dat is echt al zo vaak besproken.
Het probleem is en wordt niet dat zoals in 2008 mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. In ieder geval niet massaal.

Het probleem is dat de vraag uit de markt wordt geslagen. Op de piek werd bij 52% van de verkopen maximaal geleend en de volledige overwaarde gebruikt.

Mensen kunnen simpelweg niet meer bieden wat er op de top geboden is, en kunnen dus het huidige prijspeil niet meer in stand houden

Elke renteverhoging slaat een deuk in de leencapaciteit. Het biedplafond daalt dus, daarmee ook de restwaarde van het vorige huis, daarmee daalt het bied plafond verder, enzovoorts

Daarnaast is ook sentiment een krachtige invloed. Mensen maken zich zorgen om de waarde van huizen en hun economische stabiliteit. Meerdere bank analysten die dat ook beamen.

Niet teveel naar 2008 kijken. Dat was een uniek scenario, dat ook door de banken zelf is dichtgetimmerd.

• Taxcommunism
Bestaat er een fonds zoals dit zonder dividend lekkage? 1895 Aandelen Macro Opportunities Fonds (link: https://www.blackrock.com...-macro-opportunities-fond

• 49euro
DutchManticore schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is echt al zo vaak besproken.
Het probleem is en wordt niet dat zoals in 2008 mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. In ieder geval niet massaal.

Het probleem is dat de vraag uit de markt wordt geslagen. Op de piek werd bij 52% van de verkopen maximaal geleend en de volledige overwaarde gebruikt.

Mensen kunnen simpelweg niet meer bieden wat er op de top geboden is, en kunnen dus het huidige prijspeil niet meer in stand houden

Elke renteverhoging slaat een deuk in de leencapaciteit. Het biedplafond daalt dus, daarmee ook de restwaarde van het vorige huis, daarmee daalt het bied plafond verder, enzovoorts

Daarnaast is ook sentiment een krachtige invloed. Mensen maken zich zorgen om de waarde van huizen en hun economische stabiliteit. Meerdere bank analysten die dat ook beamen.

Niet teveel naar 2008 kijken. Dat was een uniek scenario, dat ook door de banken zelf is dichtgetimmerd.
Ik ben het helemaal met jou eens dat we niet moeten kijken naar crisissen uit het verleden. Andere omstandigheden en een ander speelveld.

Dat er niet meer geboden kan worden worden op huizen betwijfel ik ten zeerste. Dat verhaal hoor je al decennia lang over het prijspeil van woningen in Nederland.

Gemiddelde prijs voor een woning in Hong Kong is echter €25.000 per m² met een gem. inkomen van €41.000. In Singapore €14.000 / m² met een gem. inkomen €43.000. New York zit op gemiddeld €11.000 / m². Of dichter bij huis in Parijs & Londen circa €9.000 / m², Zürich €12.000 / m² . Het gemiddelde salaris in Nederland is ongeveer €36.000 terwijl de gemiddelde prijs per m2 in Amsterdam €6.000 is.

Er zit dus nog genoeg rek in de prijzen. Het enige wat je echter gaat zien is dat de markt voor koopwoningen voor een steeds beperkter deel van de Nederlanders toegankelijk is. Dat gat wordt dan echter opgevangen door buitenlandse investeerders want ondanks dat de groep Nederlanders die het kan financieren krimpt blijft de vraag naar een dak boven je hoofd bestaan.

Overal ter wereld stijgen de prijzen in delta gebieden en grote steden. Het agglomeratie effect leeft al eeuwen lang. Daar komt nog eens bij dat een aantal gebieden in de wereld langzaam onleefbaar worden door klimaatverandering. De druk op gebieden gelegen in rivierendelta's wordt daardoor alleen maar groter.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
49euro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:02:
Daar komt nog eens bij dat een aantal gebieden in de wereld langzaam onleefbaar worden door klimaatverandering. De druk op gebieden gelegen in rivierendelta's wordt daardoor alleen maar groter.
Het zal wel aan mij liggen, maar als klimaatverandering gepaard gaat met zeespiegelstijging zou ik juist niet in een rivierdelta willen wonen maar het wat hogerop zoeken. :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar als klimaatverandering gepaard gaat met zeespiegelstijging zou ik juist niet in een rivierdelta willen wonen maar het wat hogerop zoeken. :)
Ach dan woon ik over tijdje in limburg aan zee. ;)

• Taxcommunism
Soullie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ach dan woon ik over tijdje in limburg aan zee. ;)
Hopelijk verplaatst de overheid jouw woning niet naar box 3 met een jaarlijkse werkelijk rendementsheffing..

• 49euro
Andrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:09:
[...]

De delta zorgt al zolang de aarde bestaat voor vruchtbare en leefbare grond. Hoe meer mensen op 1 plek wonen hoe gunstiger de kosten/baten analyse is om voorzorgsmaatregelen te nemen. In dunbevolkte gebieden wordt je aan je lot overgelaten omdat de kosten niet opwegen tegen de belangen van de meerderheid. Bekende voorbeelden hiervan zijn de deltawerken in Nederland in positieve zin en de Sahel regio in negatieve zin. Ook binnen welvarende landen speelt deze kosten/baten analyse. De noordkust van Engeland erodeert langzaam weg door de zeespiegelstijging. De mensen die in de kleine dorpjes wonen op de rand van de kust worden gewoon aan hun lot overgelaten. Huis weg is dikke pech daar.

[Voor 4% gewijzigd door 49euro op 18-03-2023 10:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Er zou een potentiële deal liggen voor Credit Suisse. Er is EUR 1mrd geboden volgens FT.
The offer was communicated on Sunday morning with a price of SFr 0.25 a share to be paid in UBS stock, far below Credit Suisse's closing price of SFr 1.86 on Friday, the people said. UBS also insisted on a material adverse change that voids the deal if its credit default spreads jump by 100 basis points or more, they added
Dat wordt lachen met CS aandelen morgen als dit doorgaat. En UBS haalt zich wel wat op de hals met alle lopende juridische dossiers bij CS.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchManticore
_the_crow_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:16:
Er zou een potentiële deal liggen voor Credit Suisse. Er is EUR 1mrd geboden volgens FT.

[...]

Dat wordt lachen met CS aandelen morgen als dit doorgaat. En UBS haalt zich wel wat op de hals met alle lopende juridische dossiers bij CS.
Dat is hilarisch.

Niet alleen zijn ze van plan de wet te wijzigen zodat aandeelhouders buitenspel worden gezet bij de beslissing (dat zal de beurs vast leuk vinden), maar even wat saillante cijfers

De Saudi National Bank heeft 10% van CreditSuisse gekocht voor 1.5 miljard. (Valuatie van 15 miljard dus)

Als deze verkoop doorgaat is hun aandeel nog maar 100 miljoen waard. Een verlies van 93%

Proost :')

Edit:
Oh ik lees nu dat ze voor einde vandaag de deal nog rond willen maken. Dus aandeelhouders zijn in dat geval helemaal de zak. Uitstappen kun je dan vergeten

[Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 19-03-2023 14:20]

• Taxcommunism
DutchManticore schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Dat is hilarisch.

Niet alleen zijn ze van plan de wet te wijzigen zodat aandeelhouders buitenspel worden gezet bij de beslissing (dat zal de beurs vast leuk vinden), maar even wat saillante cijfers

De Saudi National Bank heeft 10% van CreditSuisse gekocht voor 1.5 miljard. (Valuatie van 15 miljard dus)

Als deze verkoop doorgaat is hun aandeel nog maar 100 miljoen waard. Een verlies van 93%

Proost :')

Edit:
Oh ik lees nu dat ze voor einde vandaag de deal nog rond willen maken. Dus aandeelhouders zijn in dat geval helemaal de zak. Uitstappen kun je dan vergeten
Wie zijn de andere groot aandeelhouders? Overigens wel leuk voor de Saudi National Bank.

[Voor 3% gewijzigd door Taxcommunism op 19-03-2023 15:08]

• Galactic
1 miljard bied UBS op CS :o

Nu maar hopen voor hun dat er niet teveel lijken meer uit de kast vallen...

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:18
Taxcommunism schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Wie zijn de andere groot aandeelhouders? Overigens wel leuk voor de Saudi National Bank.
https://www.credit-suisse...ificant-shareholders.html

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• Taxcommunism
Dank! Afgezien van blackrock zie ik alleen maar partijen uit oliestaatjes als groot aandeelhouder. Mijn weekend is weer helemaal top.

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De overnamedeal van $1 mrd, die volledig via een aandelenruil plaatsvindt, zou zondagavond worden ondertekend. Het betekent dat UBS, waar de Nederlander Ralph Hamers aan de leiding staat, zijn rivaal voor een fractie van de beurswaarde in handen krijgt, zo meldt de FT. De overnamesom vertegenwoordigt een prijs per aandeel van CHF 0,25. Het aandeel Credit Suisse sloot vrijdag op CHF 1,86.

bron: fd

• Sissors
49euro schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ben het helemaal met jou eens dat we niet moeten kijken naar crisissen uit het verleden. Andere omstandigheden en een ander speelveld.

Dat er niet meer geboden kan worden worden op huizen betwijfel ik ten zeerste. Dat verhaal hoor je al decennia lang over het prijspeil van woningen in Nederland.

Gemiddelde prijs voor een woning in Hong Kong is echter €25.000 per m² met een gem. inkomen van €41.000. In Singapore €14.000 / m² met een gem. inkomen €43.000. New York zit op gemiddeld €11.000 / m². Of dichter bij huis in Parijs & Londen circa €9.000 / m², Zürich €12.000 / m² . Het gemiddelde salaris in Nederland is ongeveer €36.000 terwijl de gemiddelde prijs per m2 in Amsterdam €6.000 is.

Er zit dus nog genoeg rek in de prijzen. Het enige wat je echter gaat zien is dat de markt voor koopwoningen voor een steeds beperkter deel van de Nederlanders toegankelijk is. Dat gat wordt dan echter opgevangen door buitenlandse investeerders want ondanks dat de groep Nederlanders die het kan financieren krimpt blijft de vraag naar een dak boven je hoofd bestaan.

Overal ter wereld stijgen de prijzen in delta gebieden en grote steden. Het agglomeratie effect leeft al eeuwen lang. Daar komt nog eens bij dat een aantal gebieden in de wereld langzaam onleefbaar worden door klimaatverandering. De druk op gebieden gelegen in rivierendelta's wordt daardoor alleen maar groter.
Maar jouw cijfers laten helemaal niet zien dat we meer kunnen betalen voor een woning. Het laat zien dat in andere plaatsen er nog meer per vierkante meter wordt betaald, maar dat is iets heel anders dan dat er meer wordt betaald. Het zou inderdaad kunnen dat we hetzelfde blijven uitgeven aan woningen, maar steeds kleinere woningen gaan bouwen.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Uhuruburu schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:09:
De overnamedeal van $1 mrd, die volledig via een aandelenruil plaatsvindt, zou zondagavond worden ondertekend. Het betekent dat UBS, waar de Nederlander Ralph Hamers aan de leiding staat, zijn rivaal voor een fractie van de beurswaarde in handen krijgt, zo meldt de FT. De overnamesom vertegenwoordigt een prijs per aandeel van CHF 0,25. Het aandeel Credit Suisse sloot vrijdag op CHF 1,86.

bron: fd
blijkbaar is de deal bod afgslagen

ora et labora

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De deal schijnt toch rond te zijn, voor 'meer dan $2 miljard' aldus de Financial Times.
UBS has agreed to buy Credit Suisse after increasing its offer to more than $2bn, with Swiss authorities poised to change the country’s laws to bypass a shareholder vote on the transaction as they rush to finalise a deal before Monday.

• DutchManticore
Snel de deal rondgemaakt voordat de beurzen weer open zijn

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04
As je puur kijkt naar de divisies, dan zijn asset management, wealth management en de core banking divisie van CS wel prima aanwinsten. UBS zal na de overname een enorme wealth management divisie hebben. That's interesting.

De investment banking tak van CS is echt rotten egg shit. God knows hoeveel verborgen claims daar nog inzitten. Daar gaan heel veel mensen ontslagen worden. Overall zal wel 30-40% van het personeel bij CS opzoek moeten naar nieuw werk en dat zal wel de volgende crisis worden. En vergeet niet dat er veel juridische claims gaan komen van gedupeerde aandeelhouders, werknemers etc.

• Taxcommunism
Sineplex schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:17:
As je puur kijkt naar de divisies, dan zijn asset management, wealth management en de core banking divisie van CS wel prima aanwinsten. UBS zal na de overname een enorme wealth management divisie hebben. That's interesting.

De investment banking tak van CS is echt rotten egg shit. God knows hoeveel verborgen claims daar nog inzitten. Daar gaan heel veel mensen ontslagen worden. Overall zal wel 30-40% van het personeel bij CS opzoek moeten naar nieuw werk en dat zal wel de volgende crisis worden. En vergeet niet dat er veel juridische claims gaan komen van gedupeerde aandeelhouders, werknemers etc.
UBS zegt zelf dat dit wel eens mee kan vallen. Veel rijke klanten zitten zowel bij UBS als bij CS vanwege risico spreiding. Als alles samengevoegd word is de kans groot dat ze ergens anders heen gaan vanwege de spreiding.

• Galactic
Benieuwd hoe de beurzen komende week reageren. Vermoed dat het gematigd positief zal onthaald worden, maar dat is lang niet zeker. Was wel een heel ander issue dan dat van SVB natuurlijk. Echter zijn de renteverhogingen bij beide misschien wel de duppel geweest, wat de doorslag heeft gegeven op het catastrofale eindscenario voor hun aandeelhouders.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

MeteoVir schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:56:
De deal schijnt toch rond te zijn, voor 'meer dan $2 miljard' aldus de Financial Times.

[...]
Uiteindelijk is het 3mrd geworden. En enkele provisies vanuit de overheid/toezichthouder. Verder las ik dat CS aandeelhouders UBS aandelen krijgen ter waarde van SFr 0,76 (iets van 1 op 22,18). De koers vrijdag was SFr 1,86 volgens mij. Aandelen worden betaald vanuit treasury shares die UBS al zelf in de boeken had. Dus er hoeft niets uitgegeven te worden. Wel treedt er verwatering op, omdat treasury shares geen dividend krijgen en die aandelen dan nu dus wel dividend gaan uitbetalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
_the_crow_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:16:
[...]

Uiteindelijk is het 3mrd geworden. En enkele provisies vanuit de overheid/toezichthouder. Verder las ik dat CS aandeelhouders UBS aandelen krijgen ter waarde van SFr 0,76 (iets van 1 op 22,18). De koers vrijdag was SFr 1,86 volgens mij. Aandelen worden betaald vanuit treasury shares die UBS al zelf in de boeken had. Dus er hoeft niets uitgegeven te worden. Wel treedt er verwatering op, omdat treasury shares geen dividend krijgen en die aandelen dan nu dus wel dividend gaan uitbetalen.
Wat het meeste vragen op roept is dat houders van converteerbare obligaties achtergesteld lijken te worden op de aandeelhouders . Benieuwd hoe de markten daar op reageren.

• Galactic
De logica is dat CS niet failliet is gegaan.

Tenzij een of andere trigger in de obligatievoorwaarden welke anders stelt, ineens op JA zou staan, kan je er vanuit gaan dat er geen default is en de verplichting gewoon doorloopt. Men andere woorden de obligatie is niet waardeloos geworden en zal op eindvervaldatum gewoon gaan aflossen.

Wel heb ik begrepen dat er nogal out-of-de-box gehandeld werd dit weekend, om het voor maandag rond te krijgen, zijn niet alle toen geldende wettelijke vereisten gerespecteerd.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 12:22
CS nu op -60% in de NYSE voorbeurs. Zit je dan met je relatief veilige investering.

[Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 20-03-2023 09:21]

• Sissors
Marrtijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
CS nu op -60% in de NYSE voorbeurs. Zit je dan met je relatief veilige investering.
Op welke manier is CS een relatief veilige investering geweest?

En ja, ik realiseer me dat je kan denken dat ik nu achteraf aan het zeggen ben dat ik dit allemaal had zien aankomen, maar laten we wel wezen, CS is al lang zat in de problemen.

Ik wilde eerst individuele links plaatsen, maar laat ik het makkelijker doen, dit is Google nieuws over CS van alles t/m vorig jaar, dus niks recents: https://www.google.com/se...ax%3A1%2F1%2F2023&tbm=nws. CS had al grote problemen die algemeen bekend waren voor jaren.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Marrtijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
Serieus? Wie dacht dat nog nadat de koers al met 80% het afgelopen jaar gedaald was?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Afas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:38:
[...]
Wat het meeste vragen op roept is dat houders van converteerbare obligaties achtergesteld lijken te worden op de aandeelhouders . Benieuwd hoe de markten daar op reageren.
In Azië zag ik al wat AT1 obligaties onderuit gaan. Hier wordt natuurlijk niet de waterval structuur gerespecteerd helaas. Daar ging SFr 16mrd aan obligaties in rook op. Voor referentie, de totale markt voor AT1 in Europa is iets van 250mrd meen ik. Dit is de tweede keer dat dit gebeurt, maar de eerste keer dat aandeelhouders wel nog wat krijgen.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04
Taxcommunism schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:54:
[...]

UBS zegt zelf dat dit wel eens mee kan vallen. Veel rijke klanten zitten zowel bij UBS als bij CS vanwege risico spreiding. Als alles samengevoegd word is de kans groot dat ze ergens anders heen gaan vanwege de spreiding.
Grote deposito's waren al gestald bij UBS en niet bij CS, althans gebaseerd op mijn observaties. Er zijn uitzonderingen bij, die hebben vorige week pas actie ondernomen (too late). Nu gaat de vraag worden of dit genoeg is. Indien niet, dan zit Zwitserland zwaar in de shit en gaat het verspreiden door alle markten :)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:26
Sineplex schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Grote deposito's waren al gestald bij UBS en niet bij CS, althans gebaseerd op mijn observaties. Er zijn uitzonderingen bij, die hebben vorige week pas actie ondernomen (too late). Nu gaat de vraag worden of dit genoeg is. Indien niet, dan zit Zwitserland zwaar in de shit en gaat het verspreiden door alle markten :)
En hoe observeer je dat de grote (of grootste) deposito's bij UBS staan en niet bij CS? Is dat publieke informatie?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Pagina: 1 ... 148 149 150 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee