Sport_Life schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:28:
[...]
Het heeft niks met misgunnen te maken hoor, ik vind het juist interessant (vermakelijk is denk ik het goede woord) om te lezen. Maar ik volg het ook al een tijdje en alles wordt toegeschreven naar een enorme crash (recent nog werd een "bancaire nucleaire meltdown" verwacht als er een kleine speler als gevolg van dubieus beleid lijkt om te vallen). En iedereen die een kritische houding geeft wordt aan de kant geschoven omdat het niet in zijn straatje past.
Je hebt toch niet echt nog steeds twijfels over of SVB het begin was van een nucleaire meltdown die diep ingrijpen benodigde om dat af te remmen of hopelijk te voorkomen?
Ik meen dat jij het samenvatte als "een bank waar een paar rijke stinkerds even wat kleine verliezen moesten accepteren" en nog geen dag later bleek inderdaad dat de staatsbonden enorme verliezen opleverden in de bank portfolios en dat het risico inderdaad een feedbackloop was op de bonds?
Ik heb daarbij ook de FRA-OIS spread aangehaald om te laten zien dat banken elkaar niet vertrouwen.... Wat ook weer het risico op een serieuze bankencrisis onderstreept?
En dan vervolgens wordt er een bod van 140k binnen een dag geaccepteerd op een woning die al 13 maanden te koop staat, maw op het hoogtepunt van de markt (Q1 2022) blijkbaar ook geen biedingen aantrok, vraag ik me als kritische lezer af of het allemaal nou een succes genoemd mag worden. Als @
DutchManticore zijn voorspellingen uitkomen dan is het in ieder geval geen goede keuze om nu deze specifieke woning te kopen, want dan komen er nog veel betere deals aan, die een veel betere investering zijn (qua waarde behoud/locatie danwel veel lagere prijs).
Want het huidige prijsniveau past niet bij een hypotheek rente van 7-8% die hij meermaals heeft voorspeld.
Binnen een dag? We zijn hier al een paar weken mee bezig. Ik heb alleen hier een keer laten vallen dat er een bod uitstond, en op jouw vraag geantwoord dat het bod geaccepteerd was, en we nu wachten op bouwkundige keuring.
Ik heb meermaals gezegd dat mijn verwachting was dat huizenprijzen zon 30% zouden corrigeren vanaf de top gezien vanuit de gemiddelde transactieprijs. Die was op de piek 455.000, en is nu gecorrigeerd naar 405.000 in de laatste NVM meting. Daarmee kun je een gemiddelde prijs/m2 destilleren en ik heb nu een bod gedaan dat een correctie op 25% ergens benadert. Close enough. Met het onderbieden hebben we geprobeerd een voorsprong te nemen op de correctie. Ik heb ook al meermaals gezegd dat het vooral de bedoeling is dat we er in type woning, en luxe op vooruit gaan en dat de verkoop van het huis niet bedoeld was als puur winst speculatieve move.
Het succes zit m vooral in mijn rendement van 30%+ op bearish posities met een behoorlijk grote principal in 2022 en in 2023 sta ik groen, maar heb ik nog geen winst of verlies gerealiseerd op enige posities.
En we houden genoeg geld over om nog een tweede woning te kopen , wel puur voor de speculatie, als de markt echt helemaal door de grond zou gaan. Zo niet dan gaan we gewoon weer saai SPY indexbeleggen.
Die hypotheek rente van 7% die ik voorspelde is er in Amerika al. Nu is het nog afwachten of de FED door zet met de verhogingen nu er een banken crisis dreigt te ontstaan. Zo is, dan blijft die rente gewoon oplopen.
Vandaag horen we de plannen van de ECB. Die gaan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stevig verhogen gezien de inflatiecijfers.
Het manifesteert zich allemaal nog op het moment. Be patient! Mijn crash op de beurs en de huizenmarkt worden gedreven door oplopende centrale rentes (die inmiddels al flink opgelopen zijn ten opzichte van het punt waar ik dit voor het eerst voorspelde) en dat proces is nog steeds gaande.
De banken sector is de eerste die onder het gewicht van die oplopende (of in ieder geval langdurig verhoogde) rentes begint de kraken. Mijn voorspelling is niet veel meer dan dat dat in andere sectoren ook gaat gebeuren en dat dat de effecten gaat hebben die ik heb beschreven.
Edit:
Oeh en vergeet ook niet dat ik mijn complete portfolio geliquideerd heb ik November 21. Ik heb daar ook heel wat winst gerealiseerd, die bij holders allemaal is verdampt. SPY stond op wat? 438 toen ik verkocht?
We staan nu op 390. Blijven zitten heeft behoorlijk wat gekost op een beetje portfolio
[Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 16-03-2023 12:20]
7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)