• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
tuinïnen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Je denkt dat deze club alleen staat met rommel ?
Jij noemt us treasuries dus rommel als ik het goed begrijp? :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

De beren zijn weer aan het dansen, VIX heeft de 25 aangetikt. Gisteren was het de VIX door 23 in power hour, het laatste uur van de handelsdag bij de Amerikanen. Je hebt volatiliteit nodig om stevige dalingen.

Het gaat goed met mijn gekochte SPX puts. Tijd voor winst nemen om de exposure te reduceren en wat cash te hebben om nieuwe posities in te nemen? Of toch maar lekker blijven zitten om nog meer van de downside te profiteren?

Institutionelen vinden +50% winst in een weekje tijd meer dan genoeg om winst te nemen en kunnen altijd herpositioneren. Want de indexbeleggers zitten een jaar te wachten op 5 tot 8% winst. De traders kunnen greedier zijn en vinden de verdubbeling van de inleg niet genoeg.

Bij volatiele aandelen kan je met opties in WSB/Reddit style mikken op +300 tot +500% winst voor de eerste winstname. Aan de andere kant is te lang de opties vasthouden, de reden waarom veel optiekopers hun trades voorbij gigantische winsten zien gaan totdat het rood wordt. 2 jaren geleden was ik greedy genoeg om bij +1400% niet winst te nemen, wanneer is het wel genoeg?

Als er wat banken door de swaps onderuit gaan en er is dolle paniek, de IV-verandering gaat mijn SPX 3000P voorbij het rekenbereik van de optiecalculatoren blazen. Contractje van 1k dollar inleg kan een nieuwprijs van een auto worden.

Wat als SPX naar 3500 gaat tegen einde van de maand? Calculator kan IV van 34% naar 103% uitrekenen en contractwaarde wordt naar 38k dollar opgeblazen. In werkelijkheid kan de IV nog harder stijgen, bij een crash schieten zelfs de calls door de IV omhoog. SPX 3500 tegen eind april is niet slecht, contractwaarde naar 27k dollar.

Er is vega risico voor de market makers. Ze hebben contractjes van 1k dollar per stuk aan mij verkocht en de optiepremie kan 20x, 30x,... omhoog knallen.

Opties kan je kopen om tegen koersdaling te hedgen en tegelijkertijd van een black swan event te profiteren. Just in case dat het gebeurt en alles compleet fout gaat, dan loop ik met minstens een ton aan winst weg.

De beren dansen voor de tweede keer vandaag, VIX door de 27. De dagwinst van mijn IBKR account is boven +50% en mijn hoofdaccount heeft een dagwinst boven +10%.

Volgende week is het SLD, voor de maandelijkse expiratie moeten de grote spelers in Wall Street geld storten afhankelijk van de optievolume en volatiliteit. Niemand houdt graag teveel cash aan en iedereen wilt z'n geld in de markt laten presteren. Dus ze gaan in de laatste dagen voor de deadline op de sell button rammen om geld op te halen om aan hun verplichtingen te voldoen. Dit werkt accelererend als de markt al in een dalende trend is. Hoe harder de optiehandel gaat en hoe hoger de IV, hoe harder dat ze op de sell button moeten rammen en de indexen naar beneden trappen. En hoe harder dat mijn puts omhoog spuiten.

Oh no, de beren dansen voor de derde keer vandaag, de VIX gaat niet meer stoppen met het stijgen? Voorbij +60% dagwinst op mijn IBKR account.

Zo hard gaat het in de laatste 2 dagen, account verdubbeling:

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:38
Hoe zit het nu met onze eigen banken? Zijn Abn Amro en SNS nog van de staat?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 19:55
tuinïnen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Je denkt dat deze club alleen staat met rommel ?
Dit was in elk geval een behoorlijk incompetente tent .. Achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk, laat ik het afzwakken naar: op zijn minst fast and loose. In de COVID boom allemaal vluchtig geld binnengehaald van tech-bedrijven: spaartegoeden gingen van ~60b naar ~190b in anderhalf jaar. Omdat ze van gekkigheid niet wisten wat ze met al dat geld moesten hebben ze het geinvesteerd in langlopende obligaties terwijl rentestanden historisch laag stonden. Vervolgens klapt de rente omhoog, keldert de waarde van de obligaties met ~30% (groffe gok) en moeten ze ineens veel meer rente uitbetalen over hun spaartegoeden .. Al die tech-bedrijven hebben natuurlijk veel meer geld geparkeerd dan onder het garantiestelsel valt dus die parkeren hun geld snel ergens anders als er wat wolken aan de lucht zijn. Niet bepaald loyale klanten. Om die tegoeden uit te betalen moet de bank genoemde obligaties met fors verlies verkopen. En de andere spaarders denken: "wacht eens even, als dat zo door gaat is er geen geld meer voor mij" en halen ook hun geld weg.

Een financieel drama natuurlijk, maar de fallout is redelijk beperkt. De FDIC laat deze bank niet voor niets omklappen - zo schatten zij dat in waarschijnlijk. Je kan niet altijd elke bank redden en dit is een mooie om een voorbeeld te stellen.

Als je met beleid groeit en investeert ga je als bank echt niet meteen koppie onder als de rente omhoog gaat. JP Morgan staat vandaag gewoon in de plus, die kunnen wellicht juist profiteren van deze crisis. De koersen van andere 'solide' banken doen ook niet al te veel. Maar als je in 2 jaar tijd 100 miljard aan spaargeld in langlopende obligaties stopt, tja, dat is vragen om problemen.

Met Archegos heeft dit hele avontuur niks te maken .. 8)7

[Voor 12% gewijzigd door writser op 10-03-2023 21:03]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bodemvis
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 12:13
Historisch gezien is de kans het grootst dat de bodem van de markt pas bereikt wordt nadat de FED de rente weer begint te verlagen...niet op de pivot, maar eerder rond 1/3 tot halverwege op de weg terug...dit omdat een pivot meestal een reactie is op een systemische breuk en dit de beurs in paniekmodus duwt...indien men hier vanuit gaat kan men gemakkelijk nog wachten tot 2024, vooraleer er van enige bodemvorming sprake kan zijn...vanuit die optiek bekeken is het misschien beter om dit jaar eerder als een tradersmarkt te benaderen ipv er een buy-and-hold strategie op na te houden...een goed jaar om te swingtraden, vermoed ik...het blijft natuurlijk giswerk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-03 19:56
Galactic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Jij noemt us treasuries dus rommel als ik het goed begrijp? :o
De swaps die ermee gecreeerd zijn, of waarmee ze gedekt waren kunnen wel rommel zijn.
Die contagion veroorzaakt...

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor wie graag wat meer leest hierover, dit is Matt Levine's column met wat achtergrond over de situatie: https://www.bloomberg.com...nk-had-a-startup-bank-run

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-03-2023 21:50]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Spoedprocedure voor een Fed meeting achter gesloten deuren aanstaande maandag:
Board Meeting
Closed Board Meeting on March 13, 2023
Government in the Sunshine Meeting Notice

Advanced Notice of a Meeting under Expedited Procedures

It is anticipated that the closed meeting of the Board of Governors of the Federal Reserve System at 11:30 a.m. on Monday, March 13, 2023, will be held under expedited procedures, as set forth in section 261b.7 of the Board's Rules Regarding Public Observation of Meetings, at the Board’s offices at 20th and C Streets, N.W., Washington, D.C. and by audio/video conference call. The following items of official Board business are tentatively scheduled to be considered at that meeting.

Meeting Date: Monday, March 13, 2023
Matter(s) to be Considered:
1.
Review and determination by the Board of Governors of the advance and discount rates to be charged by the Federal Reserve Banks.

A final announcement of matters considered under expedited procedures will be available in the Board's Freedom of Information and Public Affairs Offices and on the Board's Web site following the closed meeting.

Dated: 03/10/2023
Last Update: March 10, 2023
https://www.federalreserv...etings/20230313closed.htm
Dit is voor de CPI en de vraag is hoe groot is de contagion?

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:49:
Voor wie graag wat meer leest hierover, dit is Matt Levine's column met wat achtergrond over de situatie: https://www.bloomberg.com...nk-had-a-startup-bank-run
Yep, zoals altijd een uitstekend artikel over de situatie.

Onvoorstelbaar!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:58:
[...]

1000 per maand , geen geld dus. Van de gerealiseerde overwaarde door verkoop op de piek kan ik al 10 jaar huren. Met de winst van de overige posities nog eens een jaar of 15.

De overwaarde op ons vorige huis gecasht, rits SPY puts en meegelift op de euro crash destijds met een flink bedrag in de dollar.

Situatie voor:
100 jaar oud niet-geisoleerd vrijstaand midden-klasse huis met minimale tuin dat onderhoud aan dak en fundering nodig had met 45% LTV hypotheek resterend.

Het onderhoud had ons 50k gekost, de stookkosten waren astronomisch geweest (af en toe nog contact met de kopers, die hebben bijna onze huur aan gas en stroom uitgegeven per maand ;w) en dan moest alles nog geïsoleerd worden, investeren in wamtepomp en zonnepanelen.

Situatie na:
Tijdelijk gehuurd, bod uitgebracht op een 25 jaar oude villa van 210m2 met 1000m2 grond met een A-label, vrij van groot onderhoud, compleet hypotheek-vrij en nog steeds een goed gevulde bankrekening. We horen volgende week of ons bod geaccepteerd is. We hebben een perfecte woning voor ons gevonden nu. Staat al meer dan 13 maanden te koop, weinig bezichtigen en nog minder biedingen, de eigenaren wonen al elders, hebben nu dubbele maandlasten omdat de markt inzakte toen zij hun nieuwe woning kochten en ze onverwacht niet zo snel van hun vorige huis afkwamen als gedacht. De locatie is niet voor veel mensen gewenst maar voor ons meer dan prima dus er is weinig concurrentie in dit prijssegment. Als ze onze (flinke) onderbieding niet accepteren mogen ze nog een half jaar bloeden en dan melden we ons tegen die tijd weer met een nog iets lager bod. Wordt hij toch verkocht? Prima, dan kijken we rustig aan. De echte ellende moet nog komen op de huizenmarkt dus we hebben nul haast.

We hebben iets boven 140.000 onderboden overigens :+, ongeveer €700 per m2 ten opzichte van de vraagprijs.
13 maanden geleden was de absolute top van de woningmarkt, een woning die op dat moment niet verkocht is was veel te hoog geprijsd. Als de woning destijds 100k te hoog in de markt stond dan bied je feitelijk 40k onder de waarde van het hoogtepunt. Ik schat in dat dat gezien de bedragen die je genoemd hebt zo'n 5% is. Bij een daling van gemiddeld 10-15% in Nederland sinds de top.

Maw puur op basis van de cijfers klinkt het niet als een goede deal waar je op zat te wachten ;).
Het is denk ik ook nog veel te vroeg om echt te profiteren van een flinke prijsdaling, alles wat tot 6-9 maanden niet verkocht raakte is crap en moet je nooit willen kopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-03 10:16
rapture schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:53:
Het gaat goed met mijn gekochte SPX puts. Tijd voor winst nemen om de exposure te reduceren en wat cash te hebben om nieuwe posities in te nemen? Of toch maar lekker blijven zitten om nog meer van de downside te profiteren?
Hoezo had je eigenlijk puts gekocht?
En je noemt WSB, dus misschien moet je dan ook het WSB advies volgen:
"if it's good enough to screenshot, it's good enough to sell"

Mijn tweakblog over de toekomst

• Harm_H
phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Wij leven hier in de westerse wereld waar je meer krijgt naarmate je meer presteert/een hogere opleiding hebt gevolgd. We leven niet in een communistisch land waar iedereen bijna evenveel verdient.
Meer *geld* krijgt. Niet meer zorg, liefde of kinderen. En ook dat geld klopt vaak niet: mbo elektricien/loodgieter verdient meer dan menig hbo'er denk ik, en hbo's die een bedrijf runnen weer meer dan menig wo'er.

[Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 11-03-2023 01:58]

• Harm_H
Dunedin schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Als je een Active of Trader account hebt, moet je er wel rekening mee houden dat een evt. debetstand op je dollarrekening dus niet automatisch wordt aangezuiverd uit je Euro rekening, en Degiro je ook geen notificatie stuurt van die debetstand.
Zo heb ik vorig jaar een heel fors bedrag aan USD debetrente betaald over een debetstand (als gevolg van een aankoop van US aandelen), terwijl op mijn EUR rekening voldoende saldo stond om dit tekort aan te zuiveren.. Was even vergeten dat Auto-FX uit stond. Mijn beleggingsblunder van 2022 8)7
Je kan binnen IB inderdaad vrij makkelijk negatief staan met valuta. Wat ik me nog afvraag of je nou moet kijken naar de cash-posities. Of naar de cumulatieve positie inclusief je aandelen bijvoorbeeld. Ik neem aan dat eerste. En vooral met shorts kan het nog best complex worden qua financieringskosten.
Voorbeeld: (Marktwaarde)
Aandeel A: 10k USD
Aandeel B: -6K USD
Cash: 5K USD
-------
'Net Liquidity' dan 9k USD?

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Harm_H schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 00:32:
[...]

Meer *geld* krijgt. Niet meer zorg, liefde of kinderen. En ook dat geld klopt vaak niet: mbo elektricien/loodgieter verdient meer dan menig hbo'er denk ik, en hbo's die een bedrijf runnen weer meer dan menig wo'er.
uitzonderingen heb je altijd, maar grosso modo geldt: hoe beter opgeleid hoe meer je verdient.
Waarom zou je anders een opleiding volgen? Dan kunnen ze dat ook wel afschaffen/verbieden.

• phantom09
mrc4nl schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:19:
Bankaandelen gaan vandaag niet zo lekker. heeft vast iets te maken met SVB Financial Group, staat op dit moment -63%, en dit is nog pre-markt.

[...]
Wat een opgeblazen aandeel zeg. In 2020 rond de 200 en op zijn hoogtepunt op circa 715 8)7 .
Hoe kan een bedrijf in 1,5 jaar tijd nou meer dan 3 keer in waarde zjin gestegen?? 8)7

En daarna inzakken met bijna 90% daling als een plumpudding.

Ik dacht dat banken moeten voldoen aan stress testen en voldoende reserves moet hebben om faillisement te voorkomen? Lijkt een herhaling van de kredietcrisis..

[Voor 66% gewijzigd door phantom09 op 11-03-2023 10:10]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Wat een opgeblazen aandeel zeg. In 2020 rond de 200 en op zijn hoogtepunt op circa 715 8)7 .
Hoe kan een bedrijf in 1,5 jaar tijd nou meer dan 3 keer in waarde zjin gestegen?? 8)7
Nou sommige portefeuilles hier zitten vol met dat soort aandelen hoor 😬 wachtend op de naald die de zeepbel uit elkaar doet spatten.

PV Output |

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:40
phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Ik dacht dat banken moeten voldoen aan stress testen en voldoende reserves moet hebben om faillisement te voorkomen? Lijkt een herhaling van de kredietcrisis..
Als iedereen tegelijk zijn geld op wil halen is er geen enkele bank die snel genoeg de bezittingen liquide kan maken.

• Galactic
  • Nu online
Wat ik nooit begrepen heb is wie in godsnaam 30 jarige obligaties koopt in een wereld van quasi 0-rente. Blijkbaar deze idioten. Oh en natuurlijk pensioenfondsen en andere fondsen die NIET met hun eigen geld beleggen meer met dat van de klant.

Welke belegger met gezond verstand belegd in een 30 jarige met $-bond met 1% yield. Of nog erger 30-jarige €-bond met negatieve yield (ja dat hebben we dus gehad, negatief op 30 jaar...).

• DIJK
Galactic schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:23:
Wat ik nooit begrepen heb is wie in godsnaam 30 jarige obligaties koopt in een wereld van quasi 0-rente. Blijkbaar deze idioten. Oh en natuurlijk pensioenfondsen en andere fondsen die NIET met hun eigen geld beleggen meer met dat van de klant.

Welke belegger met gezond verstand belegd in een 30 jarige met $-bond met 1% yield. Of nog erger 30-jarige €-bond met negatieve yield (ja dat hebben we dus gehad, negatief op 30 jaar...).
Ze moeten verplicht een deel van het geld in dat soort “veilige” assets investeren.

• Harm_H

Technisch gezien als je dit allemaal aan zag komen had je erin kunnen beleggen. Obligaties shorten vind ik praktisch wel lastig, heb daar geen ervaring mee, in tegenstelling tot aandelen shorten. Zowieso obligaties gaan vaak met te grote bedragen.

Misschien simpel beginnen met je eigen hypotheek voor "30 jaar vast zetten" als je het allemaal zo goed wist. Dat heb jij gedaan?

[Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 11-03-2023 11:57]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 14:25
phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:48:
[...]

uitzonderingen heb je altijd, maar grosso modo geldt: hoe beter opgeleid hoe meer je verdient.
Waarom zou je anders een opleiding volgen? Dan kunnen ze dat ook wel afschaffen/verbieden.
Dat is echt een misvatting. Welke opleiding je hebt gedaan zegt in principe alleen iets over welke kennis je hebt op gedaan en niet op wat voor salaris je recht hebt. Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bepaald uiteindelijk de waarde die hoort bij je kennisniveau en ervaring, en dus het salaris. Kijk naar de opleiding tot piloot. Jaren geleden was dit een van de duurste, intensievere en uitdagende opleiding voor velen. De laatste generaties afgestudeerden konden echter voor een appel en ei aan de slag bij Ryan Air en bleef met grote schulden zitten. Er was immers een overvloed aan piloten. Al die HBO en WO 100 in een dozijn studies hebben inmiddels ook gezorgd voor een overvloed aan economisch en wetenschappelijk geschoold personeel en raad eens bij welke groep de lonen de laatste jaren het hardst stijgen? Dat is niet in deze categorie maar bij de (kleinere) groep die praktisch geschoold is en handig is met zijn handen (MBO). De gemiddelde electricien, schilder of handyman verdient tegenwoordig gewoon een dikkere boterham dan de gemiddelde afgestudeerde HBO of WO student. :)

Ik denk echter dat ook deze discussie hier niet thuis hoort. Wellicht kwam ik in de eerste plaats wat bot uit de hoek, daarvoor excuses wanneer je dat als vervelend hebt ervaren. Ik respecteer jou spartaanse mentaliteit waarop jij je financiën hebt ingericht maar verschil wel van mening over hoe we de samenleving moeten inrichten en de waardering van arbeid. Let's agree to disagree.

[Voor 12% gewijzigd door 49euro op 11-03-2023 12:42]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

De tijd van negatieve rente al vergeten?

Er zijn partijen die geld toegelegd hebben om ergens hun geld te mogen stallen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:48:
Wat bedoel je met "beter" opgeleid?
Ik denk dat het vooral van de branche afhangt. Als je momenteel iets kunt in de techniek (maakt niet uit of dat MBO, HBO of WO is), dan zijn je verdienkansen erg goed.
Daartegenover staan branches als toerisme en cultuur etc. Daar scoor je al een stuk minder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• YakuzA
  • Laatst online: 07:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Omdat dat minder kost dan elke nacht verplicht bij de ECB parkeren tegen negatieve rente.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• phantom09
tuinïnen schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Nou sommige portefeuilles hier zitten vol met dat soort aandelen hoor 😬 wachtend op de naald die de zeepbel uit elkaar doet spatten.
Dan liever een aandeel wat geleidelijk hard stijgt en een betere financiële status heeft:

1995 €57
2000 €69
2005 € 104
2010 € 375
2015 € 1007
2020 € 2650
2022 € 5060

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:51
DutchManticore schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:58:
[...]
1000 per maand , geen geld dus. Van de gerealiseerde overwaarde door verkoop op de piek kan ik al 10 jaar huren. Met de winst van de overige posities nog eens een jaar of 15.

De overwaarde op ons vorige huis gecasht, rits SPY puts en meegelift op de euro crash destijds met een flink bedrag in de dollar.

Situatie voor:
100 jaar oud niet-geisoleerd vrijstaand midden-klasse huis met minimale tuin dat onderhoud aan dak en fundering nodig had met 45% LTV hypotheek resterend.

Het onderhoud had ons 50k gekost, de stookkosten waren astronomisch geweest (af en toe nog contact met de kopers, die hebben bijna onze huur aan gas en stroom uitgegeven per maand ;w) en dan moest alles nog geïsoleerd worden, investeren in wamtepomp en zonnepanelen.

Situatie na:
Tijdelijk gehuurd, bod uitgebracht op een 25 jaar oude villa van 210m2 met 1000m2 grond met een A-label, vrij van groot onderhoud, compleet hypotheek-vrij en nog steeds een goed gevulde bankrekening. We horen volgende week of ons bod geaccepteerd is. We hebben een perfecte woning voor ons gevonden nu. Staat al meer dan 13 maanden te koop, weinig bezichtigen en nog minder biedingen, de eigenaren wonen al elders, hebben nu dubbele maandlasten omdat de markt inzakte toen zij hun nieuwe woning kochten en ze onverwacht niet zo snel van hun vorige huis afkwamen als gedacht. De locatie is niet voor veel mensen gewenst maar voor ons meer dan prima dus er is weinig concurrentie in dit prijssegment. Als ze onze (flinke) onderbieding niet accepteren mogen ze nog een half jaar bloeden en dan melden we ons tegen die tijd weer met een nog iets lager bod. Wordt hij toch verkocht? Prima, dan kijken we rustig aan. De echte ellende moet nog komen op de huizenmarkt dus we hebben nul haast.

We hebben iets boven 140.000 onderboden overigens :+, ongeveer €700 per m2 ten opzichte van de vraagprijs.
Helaas beantwoord je daarmee niet de vraag van @Galactic : waarom wil je graag een huis kopen zonder hypotheek?

Uit je posts leid ik af dat je (tot nu toe) behoorlijke beleggingsrendementen behaalt en bovendien behoorlijke inflatie verwacht. Denk je niet dat die effecten (met het aangaan van een flinke hypotheekschuld en het beleggen van je spaargeld) op langere termijn meer opleveren, zelfs bij de huidige hypotheekrentes?

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42

Momenteel ruim 20% belegd in langlopende US is obligaties. Ook 50% in goud en rond 25% in aandelen wereldwijd en 5% in Ethereum/Bitcoin. Ik weet niet hoe de toekomst zich ontwikkelt, maar op alle economische scenario's ben ik eigenlijk wel voorbereid. Ten koste natuurlijk van het maken van een grote klapper door meer op één paard te wedden. Overigens kan die bank op termijn wel eens gelijk krijgen dat langlopende obligaties prima gaan renderen, maar zoals vaker is de timing erg lastig haha.

• phantom09
Magpie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Momenteel ruim 20% belegd in langlopende US is obligaties. Ook 50% in goud en rond 25% in aandelen wereldwijd en 5% in Ethereum/Bitcoin.
Hoe en waar heb je je goud beleggingen geregeld?

• Galactic
  • Nu online
DIJK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Ze moeten verplicht een deel van het geld in dat soort “veilige” assets investeren.
Ja zover was ik wel ;) maar dat kan ook op 2-3-5 of 10 jaar. Dan is de impact van rentestijging veel beperkter. En zo heeft de meerderheid van de banken en verzekeraars het ook gedaan. Er zijn er ook veel die het in vastgoed parkeren. Ook daar zal een niet te verwaarloosbare waardevermindering zijn, maar de impact is in ieder geval veel minder groot dan de 30-jarige. Ik heb nog nooit gehoort van een verplichting vanuit een of andere waakhond of wetgeving die zegt dat dit in 30 jarig papier moet.
Harm_H schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Technisch gezien als je dit allemaal aan zag komen had je erin kunnen beleggen. Obligaties shorten vind ik praktisch wel lastig, heb daar geen ervaring mee, in tegenstelling tot aandelen shorten. Zowieso obligaties gaan vaak met te grote bedragen.

Misschien simpel beginnen met je eigen hypotheek voor "30 jaar vast zetten" als je het allemaal zo goed wist. Dat heb jij gedaan?
Obligatiemarkt is moeilijk in te beleggen als particulier, al helemaal shorten. Natuurlijk weet iedereen met wat doorgedreven kennis dat dit zou gaan gebeuren. Het probleem is dat je enkel niet weet wanneer dit gaat gebeuren. We hebben als sinds +- 2015 een extreme lage rentestand. Je had je 'short" 8 jaar moeten aanhouden. Het had bovendien evengoed pas in 2026 gebeurt , dat weet je niet.

Nee mijn hypotheek is variabel als je het wil weten, in een heel ander tijdperk afgesloten dan we nu zitten namelijk 2009. Toen was dat de beste optie, en dat is achteraf ook gebleken, ik heb ondertussen meer dan 8 jaar een rente onder de 1% genoten. Nu gaat die binnen 2 maanden naar +- 1.93% want gekoppeld aan rentemarkt, maar mag niet meer dan 1% per jaar stijgen volgens voorwaarden (en maximaal verdubbelen ten opzichte van de orginele rentevoet, ik mijn geval was dit 2,45%). Het bedrag dat intussen nog uitstaat op de hypotheek is verwaarloosbaar.
Magpie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Momenteel ruim 20% belegd in langlopende US is obligaties. Ook 50% in goud en rond 25% in aandelen wereldwijd en 5% in Ethereum/Bitcoin. Ik weet niet hoe de toekomst zich ontwikkelt, maar op alle economische scenario's ben ik eigenlijk wel voorbereid. Ten koste natuurlijk van het maken van een grote klapper door meer op één paard te wedden. Overigens kan die bank op termijn wel eens gelijk krijgen dat langlopende obligaties prima gaan renderen, maar zoals vaker is de timing erg lastig haha.
Maar wat is langlopend, met 30-jarige zou ik steeds opletten.

[Voor 13% gewijzigd door Galactic op 11-03-2023 16:46]

• Bodemvis
Geen zorgen, mensen...Elon Musk, the saviour of mankind schiet te hulp...hij overweegt SVB op te kopen...die vent blijft toch verrassen...waarschijnlijk bluf, maar met hem weet men nooit...ik zie hem er nog toe in staat...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 18:21

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso zijn er grote investeerders als Bill Ackman (Pershing Square Capital) die pleiten dat de Amerikaanse overheid instapt om deze bank te redden. Ik hoop van ganser harte dat ze dat niet gaan doen. Dit is gewoon enorm mismanagement van SVB. Als je weet dat de Fed de rente gaat verhogen, zou je zeggen dat je de rente op z'n minst in enige mate afdekt. Gewoon failliet laten gaan en dan de restanten laten overkopen door iemand.

Ik lees op CNBC dat SVB werknemers een paar uur voor de sluiting hun bonussen gekregen zouden hebben. Verder zou SVB klanten gemaild hebben donderdag dat het “business as usual” was. Dit lijkt me allemaal grote nalatigheid.

[Voor 20% gewijzigd door _the_crow_ op 12-03-2023 10:02]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
_the_crow_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:56:
Sowieso zijn er grote investeerders als Bill Ackman (Pershing Square Capital) die pleiten dat de Amerikaanse overheid instapt om deze bank te redden. Ik hoop van ganser harte dat ze dat niet gaan doen. Dit is gewoon enorm mismanagement van SVB. Als je weet dat de Fed de rente gaat verhogen, zou je zeggen dat je de rente op z'n minst in enige mate afdekt. Gewoon failliet laten gaan en dan de restanten laten overkopen door iemand.
Ik heb wat van zijn Tweets gezien. Waaraan ik twee conclusies kan trekken:
1. Die man heeft geen flauw idee hoe de enter toets werkt. Zie bijvoorbeeld: https://twitter.com/BillAckman/status/1634564398919368704
2. Hij is zwaar short op iig de kleinere banken en probeert angst aan te jagen, en het liefst bankruns. Oftewel een nogal triest persoon. Dat is de enige reden die er kan zijn voor zijn posts over wat de Amerikaanse overheid zou moeten doen, gezien zijn "voorstellen" volkomen onrealistisch zijn.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Sissors schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb wat van zijn Tweets gezien. Waaraan ik twee conclusies kan trekken:
1. Die man heeft geen flauw idee hoe de enter toets werkt. Zie bijvoorbeeld: https://twitter.com/BillAckman/status/1634564398919368704
2. Hij is zwaar short op iig de kleinere banken en probeert angst aan te jagen, en het liefst bankruns. Oftewel een nogal triest persoon. Dat is de enige reden die er kan zijn voor zijn posts over wat de Amerikaanse overheid zou moeten doen, gezien zijn "voorstellen" volkomen onrealistisch zijn.
Ja, ik vind het ook een rare snuiter.

Sowieso zijn het de usual suspects die vinden dat de overheid moet instappen. Ook veel Venture Capital figuren. Natuurlijk zeggen die dat. Zoiets heet persoonlijk/zakelijk belang.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• tuinïnen

tuinïnen

phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Dan liever een aandeel wat geleidelijk hard stijgt en een betere financiële status heeft:

1995 €57
2000 €69
2005 € 104
2010 € 375
2015 € 1007
2020 € 2650
2022 € 5060

[Afbeelding]
In 2018 vond ik dit al duur (2k), nu is het helemaal een prijzige exercitie. Maar inderdaad, een mooi bedrijf maar daar ook naar gewaardeerd.

PV Output |

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

_the_crow_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:56:
Maar dan negeer je de olifant in de kamer; de impact op alle (voornamelijk startup) bedrijven die daar hun geld hebben staan.

Dat SVB failliet gaat, de werknemers ontslagen worden en de aandeelhouders gewipet, daar zal praktisch niemand moeite mee hebben. Dat is immers een beetje een you had one job verhaal.

Maar als rekeninghouders weken of maanden geen toegang hebben tot hun geld (ik heb geen idee hoe lang dat afwikkelen zou duren) en in de tussentijd omvallen, terwijl de verwachting is dat ze uiteindelijk ~90% zullen terugkrijgen, is dat wel zonde.

Ik kan me goed voorstellen dat je dan als overheid ingrijpt en bijvoorbeeld direct 80% van de tegoeden beschikbaar stelt. Dan loop je nog steeds nauwelijks tot geen financieel risico als overheid, vissen de aandeelhouders van SVB nog steeds achter het net, maar voorkom je een enorme kapitaalvernietiging.

Op de iets langere termijn moet het toezicht op banken in de VS natuurlijk verbeterd worden :).

[Voor 3% gewijzigd door eamelink op 12-03-2023 12:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
eamelink schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Maar dan negeer je de olifant in de kamer; de impact op alle (voornamelijk startup) bedrijven die daar hun geld hebben staan.

Dat SVB failliet gaat, de werknemers ontslagen worden en de aandeelhouders gewipet, daar zal praktisch niemand moeite mee hebben. Dat is immers een beetje een you had one job verhaal.

Maar als rekeninghouders weken of maanden geen toegang hebben tot hun geld (ik heb geen idee hoe lang dat afwikkelen zou duren) en in de tussentijd omvallen, terwijl de verwachting is dat ze uiteindelijk ~90% zullen terugkrijgen, is dat wel zonde.

Ik kan me goed voorstellen dat je dan als overheid ingrijpt en bijvoorbeeld direct 80% van de tegoeden beschikbaar stelt. Dan loop je nog steeds nauwelijks tot geen financieel risico als overheid, vissen de aandeelhouders van SVB nog steeds achter het net, maar voorkom je een enorme kapitaalvernietiging.

Op de iets langere termijn moet het toezicht op banken in de VS natuurlijk verbeterd worden :).
Maar dat gaan ze toch ook doen? Sowieso heel snel krijgen mensen toegang tot het verzekerde gedeelte, en daarnaast geloof ik ook dat 50% van hetgeen daarboven al snel beschikbaar wordt gesteld. Daarna gaat het kijken worden hoeveel er nog over is, en ik heb getallen als 98% gehoord. Maar die man wil dat per direct wordt gezegd door de overheid dat ze 100% van alles garanderen zonder enige beperking. Of nou ja, hij wil net doen alsof dat het redelijke is, zodat mensen bang worden als het niet gebeurd, en zijn shorts omhoog gaan.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sissors schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Maar dat gaan ze toch ook doen? Sowieso heel snel krijgen mensen toegang tot het verzekerde gedeelte, en daarnaast geloof ik ook dat 50% van hetgeen daarboven al snel beschikbaar wordt gesteld. Daarna gaat het kijken worden hoeveel er nog over is, en ik heb getallen als 98% gehoord. Maar die man wil dat per direct wordt gezegd door de overheid dat ze 100% van alles garanderen zonder enige beperking. Of nou ja, hij wil net doen alsof dat het redelijke is, zodat mensen bang worden als het niet gebeurd, en zijn shorts omhoog gaan.
Dat verzekerde deel zal voor veel bedrijven te weinig zijn om een week door te komen. Maar als er 50% heel snel beschikbaar komt, dan lijkt me dat inderdaad voldoende om het overgrote deel van de ergste problemen te voorkomen :)

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:57
Ben benieuwd welke andere partijen flinke onderwater T-bond posities hebben. CBs uitgesloten, die holden immers tot maturity en/of kunnen printen als LOLR. Ook wel big brain time van de Fed om dergelijke vereisten te stellen aan % belegd in T-bonds om vervolgens sneller te hiken dan ooit - je weet dat er slachtoffers gaan vallen. Blijkbaar heeft men een gecalculeerde inschatting gemaakt over systeemrisico. Hopelijk volgen er niet (talloze) andere SVBs, immers hebben veel meer partijen posities die flink onderwater staan.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

eamelink schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Natuurlijk is het goed dat er gegarandeerde deposito tegoeden (tot 250k meen ik) gewoon terug gaan naar de deposito houders. Ik ben er gewoon niet zo voor dat overheden iedereen maar elke keer de hand boven het hoofd houden. Wat jij voorstelt vind ik zeker acceptabel overigens. Alleen zijn er aardig wat bedrijven die ver boven de 250k grens zitten las ik ergens. Die gaan hun geld dan vermoedelijk niet (snel) zien.

Ik lees overigens op CNBC dat Yellen (minister van Financiën) heeft gezegd dat er in ieder geval geen bail out komt.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04
Jedi_Pimp schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:33:
Ben benieuwd welke andere partijen flinke onderwater T-bond posities hebben. CBs uitgesloten, die holden immers tot maturity en/of kunnen printen als LOLR. Ook wel big brain time van de Fed om dergelijke vereisten te stellen aan % belegd in T-bonds om vervolgens sneller te hiken dan ooit - je weet dat er slachtoffers gaan vallen. Blijkbaar heeft men een gecalculeerde inschatting gemaakt over systeemrisico. Hopelijk volgen er niet (talloze) andere SVBs, immers hebben veel meer partijen posities die flink onderwater staan.
Bank of America heeft naar verluidt 110 miljard aan "ongerealizeerde" verliezen. Maar uiteraard hebben zij veel veel meer assets dus de impact is veel kleiner. De vraag is met name welke kleine/regionale banken hier ook nog de dupe van kunnen worden, want dit zou weleens tot een concentratie van deposits bij de grote banken kunnen leiden (met het bijbehorende "all the egs in one basket" gevaar).

• phantom09
tuinïnen schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:35:
[...]

In 2018 vond ik dit al duur (2k), nu is het helemaal een prijzige exercitie. Maar inderdaad, een mooi bedrijf maar daar ook naar gewaardeerd.
Ik vond het ook duur toen ik het iets boven de 2K kocht. Heeft wel geloond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Qwerty-273

Meukposter

Sineplex schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:01:De vraag is met name welke kleine/regionale banken hier ook nog de dupe van kunnen worden, want dit zou weleens tot een concentratie van deposits bij de grote banken kunnen leiden (met het bijbehorende "all the egs in one basket" gevaar).
Als je kijkt naar de cijfers van FDIC over ‘failed banks’ dan was het de laatste jaren enigszins rustig. Maar er zijn behoorlijk wat over de kop gegaan sinds 2000. Die concentratie speelt al langer binnen de VS banken, en het worden inderdaad steeds grotere manden. We zullen later zien hoeveel banken daadwerkelijk (onoverkomelijke) problemen hebben gekregen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 23:44

Fuelke

Forza Ferrari

tuinïnen schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:35:
[...]

* Fuelke was koper in 2014 aan € 915 en nog een tweede keer aan € 2570 in 2020. "Probleem" bij Lotus is dat er veel kopers zijn die ook houders zijn, het gebrek aan free float kost ze ook weer een plekje in de Bel20.

https://www.tijd.be/markt...-en-melexis/10452487.html

En ik veel me zelf ook niet geroepen om de stukken van de hand te doen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• DIJK
_the_crow_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:28:
[...]
Ik lees overigens op CNBC dat Yellen (minister van Financiën) heeft gezegd dat er in ieder geval geen bail out komt.
Ze noemen het anders (backstop) maar er komt toch een Bail out.

• Bodemvis
Heb kooporders staan binnen de 'finance sector' voor TROW (T.Rowe price), PYPL (paypal) en C (citigroup), die potentieel deze week aangetikt worden...had deze al maanden lang staan...puur technisch naderen deze aandelen een opportuniteit met vrij veilige risk/reward...ik begin echter wat koude voeten te krijgen omwille van het SVB-debacle...ik weet niet in te schatten hoezeer dit een brede impact zal hebben...Iemand enige suggesties in deze?...PYPL bv is een fintech en geen bank...kan ik bij deze bv het risico op 'besmetting' minimaliseren of zelfs negeren of zie ik iets over het hoofd?...C lijkt me too big to fail, is niet te vergelijken met een regionale bank...TROW is een investing management firm, hoe vergelijk je dit met een bank qua risico?...iemand kennis van deze zaken hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bodemvis
Net een nieuwe update: de FED gaat tussenkomen bij SVB...een soort 'bail-out', dus...om het risico op besmetting de kop in te drukken...dit verandert de zaak wel behoorlijk...tegelijkertijd geeft dit me een soort 'omineus' gevoel...als de FED ingrijpt is er iets werkelijk systemisch aan de hand...gewoon een verwaarloosbaar regionaal bankje is SVB blijkbaar niet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bodemvis
Futures en bitcoin natuurlijk de lucht in...sigh

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:57
Bodemvis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:34:
Heb kooporders staan binnen de 'finance sector' voor TROW (T.Rowe price), PYPL (paypal) en C (citigroup), die potentieel deze week aangetikt worden...had deze al maanden lang staan...puur technisch naderen deze aandelen een opportuniteit met vrij veilige risk/reward...ik begin echter wat koude voeten te krijgen omwille van het SVB-debacle...ik weet niet in te schatten hoezeer dit een brede impact zal hebben...Iemand enige suggesties in deze?...PYPL bv is een fintech en geen bank...kan ik bij deze bv het risico op 'besmetting' minimaliseren of zelfs negeren of zie ik iets over het hoofd?...C lijkt me too big to fail, is niet te vergelijken met een regionale bank...TROW is een investing management firm, hoe vergelijk je dit met een bank qua risico?...iemand kennis van deze zaken hier?
PayPal heeft hier weinig mee te maken en kan je prima oppakken als de koers een technisch interessant niveau nadert. Laatste keer dat ik keek was er nog wel wat downside mogelijk, maar gezien de fikse correctie die al heeft plaatsgevonden kan het voor de LT een interessante koop zijn.

Citi heeft net als alle andere financials een klap gekregen. Technisch kan het interessant zijn, maar wellicht wel wat risky nu? Kan ook even afwachten wat er gaat gebeuren deze week en dan je kooporder later terugzetten.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bodemvis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:00:
Net een nieuwe update: de FED gaat tussenkomen bij SVB...een soort 'bail-out', dus...om het risico op besmetting de kop in te drukken...dit verandert de zaak wel behoorlijk...tegelijkertijd geeft dit me een soort 'omineus' gevoel...als de FED ingrijpt is er iets werkelijk systemisch aan de hand...gewoon een verwaarloosbaar regionaal bankje is SVB blijkbaar niet...
Het gaat vooral om het mogelijk te maken dat het snel afgewikkeld kan worden voor de rekeninghouders, ook voor het saldo boven de FDIC grens. Er gaat geen ‘extra’ geld heen uiteindelijk, alles wordt bekostigd uit de verkoop van de assets.

• Galactic
  • Nu online
Aandeelhouders zullen wel alles verliezen, obligatiehouders vermoedelijk ook behoorlijk wat of alles. Zou me niet verbazen als daarmee alles gedekt is. Benieuwd hoe dit uiteindelijk afgewikkeld gaat worden.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 14:25
Galactic schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:07:
Aandeelhouders zullen wel alles verliezen, obligatiehouders vermoedelijk ook behoorlijk wat of alles. Zou me niet verbazen als daarmee alles gedekt is. Benieuwd hoe dit uiteindelijk afgewikkeld gaat worden.
Klopt dit signaal heeft het ministerie van Financiën afgelopen nacht gegeven. Interessant is ook dat een aantal economen inmiddels n.a.v. dit debacle met 3 banken het idee dat de rente met 0.5 verhoogd gaat worden ook weer heeft losgelaten en denkt dat 0.25 het maximale gaat zijn wat de FED aandurft. :+

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bodemvis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:16:
Futures en bitcoin natuurlijk de lucht in...sigh
Het nieuwe leensysteem voor banken heeft wel wat weg van QE, en de beurs O+ O+ O+ QE

Nooit een saaie dag op de beurs....

ora et labora

Acties:
  • +8Henk 'm!

• DutchManticore
Ok dit is echt hilarisch. Mensen op verschillende reddit fora, CNBC en waar dan ook lijken te denken dat de FED en Yellen nu opgeven, de geldprinter weer aanzetten en dat het weer een bullmarket is. De markt denkt dat ook want prijst nu een lagere rate hike in

Niemand heeft gelezen of begrepen wat de FED en Yellen nu doen, of waarom.

Wat is er gebeurd?
Er zijn drie banken omgevallen. Zij hebben tijdens lage rente laagbetalende staatsobligaties gekocht om hun geld te stallen. Om dit geld, plus de voorspelde winst terug te krijgen, moeten ze de gehele duur van de obligatie uitzitten. Hebben ze eerder geld nodig, dan moeten ze hun staatsobligaties op de markt dumpen, accepteren ze een haircut en realizeren ze flinke verliezen.

Waarom zouden ze eerder geld nodig hebben? Omdat ze aan liquiditeitseisen moeten voldoen, ZEKER wanneer klanten massaal geld opnemen zoals in het geval van de drie omgevallen banken het geval was. Hoe meer geld eruit, hoe meer geld ze nodig hebben om een gezonde balans te houden.

Waarom is dit gevaarlijk?
Als banken miljarden aan staatsobligaties op de markt proberen te verkopen (bij hele lage vraag) verliezen de bonden steeds meer waarde en moeten ze steeds meer verkopen om genoeg geld op te halen. Dat is een vicieuze cirkel die letterlijk systematisch door alle banken heengaat en een kettingreactie van failures kan veroorzaken.

JP Morgan heeft bijvoorbeeld 180 miljard unrealized losses op hun bond holdings.....
De banken die zijn omgevallen hadden in totaal minder dan 180 miljard aan staatsbonden, laat staan 180 miljard unrealized losses.

Wat houden de FED en Yellen maatregelen in?
Het probleem wordt van twee kanten bestreden. Allereerst proberen ze te zorgen dat klanten hun geld niet langer opnemen door tegoeden te garanderen, tot zelfs boven de FIDC deposito garantie. Hiermee hopen ze dat er geen opnames meer komen uit angst voor een bankval, bankruns tegen te gaan en te voorkomen dat banken massaal unmatured staatsbonden moeten dumpen.

Als banken dan TOCH liquide middelen nodig hebben geven ze banken een manier om die staatsbonden te verzilveren zonder ze op de open markt te hoeven verkopen. De FED koopt ze namelijk van je op par value, in plaats van tegen marktwaarde (die ernstig gekelderd is door de rentestijgingen).

Is dat gratis, money printer go brrrrr, feestwaardig en lol nieuwe bullmarket? NEE!
Banken moeten over het geld dat ze van de FED krijgen een rente betalen die bestaat uit de 10 jaars index swap rate plus 10 bps (boete) dus banken gaan dit alleen doen in uiterst geval van nood. Die rente is niet statisch maar bedraagt op het moment van schrijven zo'n 5%. Een flinke pil dus.

Waarom doen ze dit?
Om te voorkomen dat er meer dan de huidige drie banken omvallen en ten gevolge de staatsbonden door de vloer gaan. Dit probleem is ontstaan doordat de rente hard oploopt, en de FED MOET simpelweg de rente blijven verhogen om de inflatie de kop in te drukken.

Ze moeten dus de banken uit de wind houden, de bondmarket stabiliseren, om door te kunnen gaan met renteverhogingen om.

[Voor 82% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 10:48]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:24:
Niemand heeft gelezen of begrepen wat de FED en Yellen nu doen, of waarom.
Behalve jij?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• DutchManticore
Blijkbaar? Zie bovenstaand.
Ik was nog aan het typen.

[Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 09:50]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:32:
[...]

Het gaat vooral om het mogelijk te maken dat het snel afgewikkeld kan worden voor de rekeninghouders, ook voor het saldo boven de FDIC grens. Er gaat geen ‘extra’ geld heen uiteindelijk, alles wordt bekostigd uit de verkoop van de assets.
Dat is geen juiste samenvatting. Om een crisis te voorkomen is het natuurlijk prettig dat rekeninghouders vandaag gewoon toegang tot hun rekening hebben. Maar Silicon Valley Bank is simpelweg insolvent als ze de huidige portfolio op marktwaarde moeten verkopen. De activa zijn niet genoeg waard om aan alle verplichtingen (waaronder de rekeninghouders) te kunnen voldoen.

Het is alleen niet de belastingbetaler, maar de banksector die dat moet bekostigen - tenzij een grote partij wat extra's wil ophoesten om de hele bank over te nemen en op die wijze ook garant staat voor de rekeninghouders. Die veiling is nu bezig. Wellicht komt daar iets moois uit en hoeven andere banken niet in te springen. Maar het gat op de balans is dusdanig groot (en de bedrijfsvoering van de bank heeft m.i. dusdanig weinig bestaansrecht) dat het me zeer zou verbazen als aandeelhouders nog een cent te zien krijgen.
Shareholders and certain unsecured debtholders will not be protected. Senior management has also been removed. Any losses to the Deposit Insurance Fund to support uninsured depositors will be recovered by a special assessment on banks, as required by law.
https://www.federalreserv...ses/monetary20230312b.htm

[Voor 5% gewijzigd door writser op 13-03-2023 10:06]

Onvoorstelbaar!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:58:
[...]

[..] Maar Silicon Valley Bank is simpelweg insolvent als ze de huidige portfolio op marktwaarde moeten verkopen. De activa zijn niet genoeg waard om aan alle verplichtingen (waaronder de rekeninghouders) te kunnen voldoen.
Hoe kan dit mogelijk zijn met alle regels sinds 2009? Heeft de toezichthouder zitten slapen ?

[Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2023 10:14]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sport_Life schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Hoe kan dit mogelijk zijn met alle regels sinds 2009? Heeft de toezichthouder zitten slapen ?
Een hoop van die regels zijn onder Trump weer geschrapt.
Dus een beetje van kolom A en een beetje van B.

blup

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Waarom is dit de schuld van de toezichthouder?

Voor zo ver ik kan inschatten hebben de autoriteiten er vrijdag de stekker uitgetrokken. Nu is het kwestie dat ze stevig doorduwen om de prutsers er uit te duwen. En de verantwoordelijken moeten persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

[Voor 14% gewijzigd door Wozmro op 13-03-2023 10:22]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• writser
[...]

Omdat Silicon Valley bank geen 'SIFI' bank is. Relatief klein en niet systematisch belangrijk geacht, dus hoeven ze niet aan allerlei stringente eisen te voldoen. Aardig stukje in de FT daarover: https://www.ft.com/conten...03-405d-a017-963844eb3dc3 .

Uit het jaarverslag van Silicon Valley bank:

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/https%3A%2F%2Fd1e00ek4ebabms.cloudfront.net%2Fproduction%2Fc0b57f74-4be9-41c0-aa87-2a04ae8c56ce.png?dpr=1&fit=scale-down&source=next&width=700

Om het nog mooier te maken, in 2015 heeft de CEO van Silicon Valley bank (met anderen natuurlijk, maar toch ..) succesvol gelobbied om de grenzen voor minder toezicht op te rekken ( https://www.theguardian.c...aken-risk-regulations-svb ).
Touting “SVB’s deep understanding of the markets it serves, our strong risk management practices”, Becker argued that his bank would soon reach $50bn in assets, which under the law would trigger “enhanced prudential standards”, including more stringent regulations, stress tests and capital requirements for his and other similarly sized banks.

Becker insisted that $250bn was a more appropriate threshold.

“Without such changes, SVB likely will need to divert significant resources from providing financing to job-creating companies in the innovation economy to complying with enhanced prudential standards and other requirements,” said Becker, who reportedly sold $3.6m of his own stock two weeks ago, in the lead-up to the bank’s collapse. “Given the low risk profile of our activities and business model, such a result would stifle our ability to provide credit to our clients without any meaningful corresponding reduction in risk.”
Je verzint het niet 8)7 .

Onvoorstelbaar!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Blijkbaar? Zie bovenstaand.
Ik was nog aan het typen.
JP Morgan's balance sheet staat er natuurlijk wel heel anders voor dan SVB's balance sheet d.w.z. de bonds representeren een substantieel lager percentage en men hoeft dus niet sec te verkopen. Waar ik meer gevaar in zie is dat er een concentratie van assets bij grote banken gaat plaatsvinden gecombineerd met problemen bij een aantal kleinere banks. Het vertrouwen in bepaalde markten is al niet groot, dus dat krijgt ook weer een stevige optater.

Bottomline denk ik dat de FED onderschat hoe lastig het gaat zijn om de inflatie omlaag te krijgen en ik denk niet dat men inflatie onder de 4-5% gaat krijgen. Als men te ver doorgaat met renteverhogingen krijgen we een hard landing in plaats van een soft landing en de FED kijkt teveel naar backward data in plaats van forward looking data. US stocks zijn nog altijd overgewaardeerd en je moet rekening houden met een lagere EV/EBITDA multiple wanneer je aandelen over een aantal jaren wilt verkopen.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

blijkbaar hebben de "stress tests" niet rekening gehouden met renteverhogingen zoals we nu hebben.

ora et labora

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:54
Dit lijkt me een goed moment om in de EU de banken alsnog te splitsen via de aanbevelingen uit het Liikanen report.

• Galactic
  • Nu online
Los van het SVB debacle, ze zouden er beter nog 25 bps erbij doen, dan een korte pauze inlassen van +-3-4 maand om de effecten te overzien. Vraag is nu of er nog wel effectief een verhoging komt, de +50 bps lijkt me al helemaal uitgesloten.

Had dit soort problemen (SVB) eigenlijk pas in het najaar verwacht als de rente nog wat hoger was dan nu, blijkbaar is er genoeg hoogbetaald incompetent management in de markt. Ook bij "middelgrote" banken.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• writser
Sineplex schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:25:
[...]JP Morgan's balance sheet staat er natuurlijk wel heel anders voor dan SVB's balance sheet d.w.z. de bonds representeren een substantieel lager percentage en men hoeft dus niet sec te verkopen. Waar ik meer gevaar in zie is dat er een concentratie van assets bij grote banken gaat plaatsvinden gecombineerd met problemen bij een aantal kleinere banks. Het vertrouwen in bepaalde markten is al niet groot, dus dat krijgt ook weer een stevige optater.
Precies. Het grote risico van niet ingrijpen bij Silicon Valley bank is niet dat wat rijke stinkerds en startups een klein verlies moeten accepteren. Het risico is dat rekeninghouders bij andere kleine banken denken: waarom zou ik in hemelsnaam hier m'n geld parkeren als deze bank kan omklappen en de overheid alleen ingrijpt bij de allergrootste banken.

Met als gevolg dat potentieel veel meer lokale en kleine banken deze week in de problemen komen omdat rekeninghouders er massaal hun geld weghalen. Die banken zijn dan wellicht niet of net niet insolvent, maar lopen dan wel tegen grote (liquiditeits)problemen aan.

Wat dat betreft lijkt me de huidige aanpak de juiste. Ook al had ik persoonlijk graag gezien dat wat rekeninghouders het deksel op hun neus kregen >:) Het is beschamend hoe sommige tech-kapitalisten en -bedrijven ineens roeptoeteren om staatsingrijpen omdat ze zonder enig besef van risico hun geld bij een achterlijke bank geparkeerd hadden.

[Voor 14% gewijzigd door writser op 13-03-2023 10:46]

Onvoorstelbaar!

• DutchManticore
mrc4nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Het nieuwe leensysteem voor banken heeft wel wat weg van QE, en de beurs O+ O+ O+ QE

Nooit een saaie dag op de beurs....
Nee dit is dus niet waar. Het heeft echt niets met QE te maken, hoeveel mensen dat ook beweren. Ja er wordt geld bijgedrukt maar tegen hoge rente.

Eind deze maand gaan we gewoon weer weg renteverhoging zien

[Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 10:34]

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 14:38
Ik heb me niet in het hele SVB debacle verdiept, maar hadden ze daar nooit gehoord van interest rate hedging? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Nee dit is dus niet waar. Het heeft echt niets met QE te maken, hoeveel mensen dat ook beweren.

Duurde even maar de beurs heeft dat nu ook gerealiseerd. indexen in het rood. financials nog meer rood.

ora et labora

• Galactic
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Nee dit is dus niet waar. Het heeft echt niets met QE te maken, hoeveel mensen dat ook beweren. Ja er wordt geld bijgedrukt maar tegen hoge rente.

Ja moet wel, maar misschien niet meer zo stijl als men 2 weken geleden dacht.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat de SVB-perikelen invloed hebben op de komende renteverhogingen.

De renteverhogingen zijn niet de oorzaak van het omvallen van SVB. Matig portfolio en risicomanagement zijn de oorzaak. De renteverhogingen brengen dat slechts aan het licht :)

En de problemen die het omvallen van SVB op haar beurt veroorzaakt gaan vooral over vertrouwen in de bankensector en de kans op verliezen van rekeninghouders, wat verder ook betrekkelijk weinig te maken heeft met de rente.

• DutchManticore
mrc4nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Duurde even maar de beurs heeft dat nu ook gerealiseerd. indexen in het rood. financials nog meer rood.
Ik denk dat het veel erger is. De big boys gebruiken retail als exit liquidity.

Eerst de premarket op low volume pumpen, retail onboard en dan kunnen de verkoop orders de boeken in

• DutchManticore
Galactic schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Ja moet wel, maar misschien niet meer zo stijl als men 2 weken geleden dacht.
Bond yields voorspellen .25, ik denk dat er gewoon .50 komt.

Ze hebben A gezegd door met veel geld de banken te beschermen tegen de problemen van hoge rentes, en nu is het een kwestie van doorrammen

• Galactic
  • Nu online
Denk dat de marktontwikkelingen de komende week meer bepalend gaan zijn dan normaal, voor de keuze die de FED zal maken. De 50 bps is inderdaad niet uitgesloten. Zou op zicht het nog het beste zijn dat ze het doen...

Ik weet niet of er al effectief een interventie is geweest in de 30 jarige treasury markt. Maar het is natuurlijk bemoedigend dat de yield hard is gezakt. dat zou willen zeggen dat de situatie op de markt in zijn algemeen niet heel ernstig is, weinig andere partijen hebben vorige week moeten verkopen. De yield stond bovendien een half jaar geleden (Oktober) een pak hoger, toen zijn geen andere regulieren banken in de problemen gekomen door dit specifieke issue.

• writser
Geinig overigens dat Pharming nog steeds aardig in de min staat t.o.v. de close in de US vrijdag. Die hadden een hele sloot geld geparkeerd bij Silicon Valley bank. Heeft de Nederlandse particuliere belegger nog niet helemaal door dat dit een storm in een glas water lijkt te worden? Mijn glazen bol zegt dat dat aandeel eind van de dag iets hoger staat t.o.v. de Nasdaq. Maar misschien mis ik wat anders - volg het bedrijf niet echt. Doe hier niks mee :P .

[Voor 3% gewijzigd door writser op 13-03-2023 11:03]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchManticore
writser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Precies. Het grote risico van niet ingrijpen bij Silicon Valley bank is niet dat wat rijke stinkerds en startups een klein verlies moeten accepteren. Het risico is dat rekeninghouders bij andere kleine banken denken: waarom zou ik in hemelsnaam hier m'n geld parkeren als deze bank kan omklappen en de overheid alleen ingrijpt bij de allergrootste banken.

Met als gevolg dat potentieel veel meer lokale en kleine banken deze week in de problemen komen omdat rekeninghouders er massaal hun geld weghalen. Die banken zijn dan wellicht niet of net niet insolvent, maar lopen dan wel tegen grote (liquiditeits)problemen aan.
Pardon?

Het grote risico is dat Silicon Valley en de andere drie banken hun staatsobligaties premature in the markt dumpen waardoor de waarde ervan door de vloer gaat. ELKE andere bank die dezelfde staatsobligaties heeft krijgt dan een NOG groter unrealized loss op hun balans en zal dan assets moeten verkopen (vaak ook WEER staatsobligaties) die dan de prijs daarvan nog sneller naar beneden duwen.

JPM heeft nogmaals al 180 miljard unrealized losses. Als de FED niet ingrijpt en Silicon Valley en de overige twee banken toestaat hun bonds te dumpen zwelt dit getal bij JPM enorm op, en moeten zij misschien ook wel assets verkopen om hun liquiditeitsmarges te halen.

Je schets van het probleem understate echt de ernst van de situatie.
Dit is echt een nucleaire meltdown van de assets van alle banken in de VS, en omdat het om staatsbonden gaat krijgt de overheid dus ook een tik! Die moeten namelijk bij elke premature verkoop van staatsbonden de principal terugbetalen aan de banken.

Terwijl ze al tegen het schuldplafond aanzitten.

Deze hele episode wordt enorm ongeschat en verkeerd begrepen. En 97,3% van de deposits van Silicon Valley waren NIET secured op een AUM van 392 miljard.. "Een paar rijke stinkers een klein verlies accepteren". :X

Heb je wel in de gaten dat dit gelden zijn die voor de operations en payroll van duizenden bedrijven worden gebruikt? Dit raakt honderduizenden normale mensen die geen loon meer ontvangen haha.

[Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 11:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
eamelink schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:41:
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat de SVB-perikelen invloed hebben op de komende renteverhogingen.

De renteverhogingen zijn niet de oorzaak van het omvallen van SVB. Matig portfolio en risicomanagement zijn de oorzaak. De renteverhogingen brengen dat slechts aan het licht :)

En de problemen die het omvallen van SVB op haar beurt veroorzaakt gaan vooral over vertrouwen in de bankensector en de kans op verliezen van rekeninghouders, wat verder ook betrekkelijk weinig te maken heeft met de rente.
Onjuist.

De renteverhogingen zijn wel degelijk de oorzaak. Een bank die haar gelden in een zeer risk avers portfolio heeft gestald namelijk staatsbonden kun je nogal moeilijk verwijten dat ze aan matig portfolio of risico management doen. Staatsbonden zijn zo'n beetje de meest saaie, veilige en low-yielding assets. :+

Je kunt ze hooguit verwijten dat ze te weinig spreiding hebben gedaan.

Maar het is wel degelijk aan de renteverhogingen te wijten. Bij elke renteverhoging ontstaat een unrealized gains op staatsobligaties aangekocht tijdens lage rente.

SVB ging onderuit omdat ze relatief klein zijn, en dus eerder geraakt worden in hun liquidity rating.
Maar ditzelfde probleem speelt bij ALLE banken.

Het vertrouwen in de banken verergert het probleem, omdat opnames de liquiditeitsbehoefte van banken vergroot. Maar je zit er echt helemaal naast in al je punten hier.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• writser
Sorry, ik had in alle hectiek even gemist dat dit een nucleaire meltdown van het financiele systeem in de US is. Bedankt voor het attenderen hierop.

Onvoorstelbaar!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 14:38
@DutchManticore Je weet dat rente hedging een ding is?

• DutchManticore
Longcat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:17:
@DutchManticore Je weet dat rente hedging een ding is?
Ja hoor.

Swaps, opties, swapped opties, collars, floors, caps.
Allemaal instrumenten die an sich helemaal geen risk meebrengen.

Jij denkt dat het probleem is dat niemand binnen de gevallen (en nog staande) banken heeft gedacht "Laten we ons in tijden van inflatie eens hedgen voor oplopende centrale rentes?"

De meeste opties die ik hierboven noem vereisen flink kapitaal, liquiditeit is nu juist het probleem dat alle banken parten speelt.

Swaps zijn hier ook geen opties, geen enkele bank wil hun toekomst verbinden aan de blackbox situatie van een andere bank en de swaps die in de markt verhandeld worden zijn geprijsd naar de risico profielen.

[Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 11:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galactic
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Onjuist.

De renteverhogingen zijn wel degelijk de oorzaak. Een bank die haar gelden in een zeer risk avers portfolio heeft gestald namelijk staatsbonden maakt zich niet direct schuldig aan matig portfolio of risico management. Staatsbonden zijn zo'n beetje de meest saaie, veilige en low-yielding assets.

Je kunt ze hooguit verwijten dat ze te weinig spreiding hebben gedaan.

Maar het is wel degelijk aan de renteverhogingen te wijten. Bij elke renteverhoging ontstaat een unrealized gains op staatsobligaties aangekocht tijdens lage rente.

SVB ging onderuit omdat ze relatief klein zijn, en dus eerder geraakt worden in hun liquidity rating.
Maar ditzelfde probleem speelt bij ALLE banken.

Het vertrouwen in de banken verergert het probleem, omdat opnames de liquiditeitsbehoefte van banken vergroot. Maar je zit er echt helemaal naast in al je punten hier.
Als je klanten voornamelijk startups zijn (met andere woorden voorspelbaarheid en volatiliteit van deposito's is nog onzerder dan bij een portefeuille van particulieren) en je zet dan een groot deel van die deposito's vast in 30-jarig papier, in plaats van 10 jarig. Dan is dat niet een matig portefeuille management maar een amateuristisch portefeuille management. Ongelofelijk dat ze zoiets hebben gedaan. En dat om een yield te pakken die misschien 30 bps hoger was dan 10-jarig papier.

Dat 30 jarige papier zit uit mijn hoofd op een verlies van +45%.
Bij het 10 jarige was dit "maar" +-20% was geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

writser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:14:
Sorry, ik had in alle hectiek even gemist dat dit een nucleaire meltdown van het financiele systeem in de US is. Bedankt voor het attenderen hierop.
Ik herken het downplayen tot het niet meer down te playen valt.

De reacties hier passen zo in het malletje van 2008.

PV Output |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galactic
  • Nu online
Next in line First Republic Bank (FRC)

Voorbeurs -62.32%. Balanstotaal +- 212 miljard.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Pardon?

Het grote risico is dat Silicon Valley en de andere drie banken hun staatsobligaties premature in the markt dumpen waardoor de waarde ervan door de vloer gaat. ELKE andere bank die dezelfde staatsobligaties heeft krijgt dan een NOG groter unrealized loss op hun balans en zal dan assets moeten verkopen (vaak ook WEER staatsobligaties) die dan de prijs daarvan nog sneller naar beneden duwen.
Je weet dat de rentes op staatsobligaties juist omlaag zijn gegaan en daarmee de waarde van obligaties OMHOOG als reactie op de bankperikelen in de VS omdat de beleggers veilige assets opzoeken. Dus er is helemaal geen negatieve feedbackloop, het is zelfs het tegenovergestelde!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
phantom09 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Hoe en waar heb je je goud beleggingen geregeld?
Geen fysiek goud voor mij, gewoon een ETF (PHAU). Is wel door fysiek goud gedekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:14:
De renteverhogingen zijn wel degelijk de oorzaak. Een bank die haar gelden in een zeer risk avers portfolio heeft gestald namelijk staatsbonden kun je nogal moeilijk verwijten dat ze aan matig portfolio of risico management doen.
Dit etaleert wel een heel beperkt begrip van risicomanagement :)

Sommige risico's - zoals het risico dat de tegenpartij zijn betalingen niet ophoest - zijn bij staatsobligaties klein, andere risico's - zoals de kans dat de waarde stevig daalt als de rente stijgt - zijn bij langlopende staatsobligaties groot.

In hoeverre een staatsobligatie een laag risico heeft, hangt dus erg af van je eigen financiële verplichtingen :). Hier heeft SVB dat niet goed gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Je weet dat de rentes op staatsobligaties juist omlaag zijn gegaan en daarmee de waarde van obligaties OMHOOG als reactie op de bankperikelen in de VS omdat de beleggers veilige assets opzoeken. Dus er is helemaal geen negatieve feedbackloop, het is zelfs het tegenovergestelde!
Dat zijn de staatsbonden die nu worden uitgegeven op 5+% ja, we hebben het hier over de bonden die in 2020-2022 zijn aangekocht op minder dan 1,5% rente en al IN de portfolios zaten. De hele reden dat men nu massaal naar hoog renderende staatsobligaties rent is precies waarom die oude obligaties aan waarde verloren.

Je mist echt het hele concept en bent in goed gezelschap want je wordt nog geupvote ook :o

En er is wel degelijk een neerwaartse spiraal

Unrealized gains, zorgden voor meer liquide geld behoefte, dus verkopen van de bonds, dus selling pressure, dus meer unrealized gains, zorgden voor meer liquide geld behoefte, dus verkopen van de bonds, dus selling pressure, dus meer unrealized gains, etc.

Dat lost de FED nu met een noodvergadering op een zondag(!) Op. Om maar even aan te duiden dat het wel iets impactvoller is dan een paar rijke stinkerds die wat kleine losses moesten slikken

• DutchManticore
Galactic schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Als je klanten voornamelijk startups zijn (met andere woorden voorspelbaarheid en volatiliteit van deposito's is nog onzerder dan bij een portefeuille van particulieren)
Definieer startups?

Roku, Etsy, dat Nederlandse pharmabedrijf.
Het zijn niet voornamelijk een paar gasten in een garage die ze financieren. Het zijn partijen die tientallen of honderden miljoenen onder beheer hebben en mening Nederlands bedrijf overschaduwen qua kapitaal.

Het zijn met name de tech bedrijven die vaak ook al beursnotering hebben

[Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 11:54]

• Magpie
@DutchManticore Bij mijn weten worden deze obligaties op marktprijs gewaardeerd in de boeken, vandaag neemt de marktprijs toe. Klaarblijkelijk is (voor nu!) de vraag (van risicomijdende beleggers) groter dan het aanbod (van onder druk verkopende banken).

Dat betekent voor nu dat dit risico wat kleiner is, het grote risico m.i. is (zoals altijd bij bankencrises) het vertrouwen van de rekeninghouders. Als iedereen zijn geld wil opnemen bij een bank ontstaat er (zoals bij iedere bank) acuut een liquiditeitsprobleem. Dit is m.i. dan ook het risico waar de FED terecht op acteert.

Het risico dat de vloer onder de prijs van obligaties wegzakt, kan de FED relatief eenvoudig oplossen door zelf op te kopen (waar de aanvankelijke hoop van de markt even op was gericht blijkbaar).

Echter het acute risico van banken die omvallen door het vertrouwensrisico wordt nu klaarblijkelijk groter ingeschat. Anders hadden (ook) de yields op staatsobligaties moeten stijgen.

• DutchManticore
FRC (First Republic Bank) is de volgende in de contagion.

-68% in de premarket

Gaat vandaag gehalt worden en grote kans dat de overheid vandaag nog controle overneemt en ook daar de tegoeden gaat garanderen, ook boven de FIDC.

Doen ze dat niet, dan garanderen ze daar ook een bankrun

[Voor 76% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 12:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galactic
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Definieer startups?

Roku, Etsy, dat Nederlandse pharmabedrijf.
Het zijn niet voornamelijk een paar gasten in een garage die ze financieren. Het zijn partijen die tientallen of honderden miljoenen onder beheer hebben en mening Nederlands bedrijf overschaduwen qua kapitaal.

Het zijn met name de tech bedrijven die vaak ook al beursnotering hebben
Feit blijft dat ze een meer volatiel deposito bestand hadden/hebben dan menig traditionele bank waarbij deposities minder geconcentreerd zjjn, stabieler ect. Dat moet je juist afdekken met minder duration ipv meer.

• DutchManticore
Magpie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:57:
@DutchManticore Bij mijn weten worden deze obligaties op marktprijs gewaardeerd in de boeken, vandaag neemt de marktprijs toe. Klaarblijkelijk is (voor nu!) de vraag (van risicomijdende beleggers) groter dan het aanbod (van onder druk verkopende banken).

Dat betekent voor nu dat dit risico wat kleiner is, het grote risico m.i. is (zoals altijd bij bankencrises) het vertrouwen van de rekeninghouders. Als iedereen zijn geld wil opnemen bij een bank ontstaat er (zoals bij iedere bank) acuut een liquiditeitsprobleem. Dit is m.i. dan ook het risico waar de FED terecht op acteert.

Het risico dat de vloer onder de prijs van obligaties wegzakt, kan de FED relatief eenvoudig oplossen door zelf op te kopen (waar de aanvankelijke hoop van de markt even op was gericht blijkbaar).

Echter het acute risico van banken die omvallen door het vertrouwensrisico wordt nu klaarblijkelijk groter ingeschat. Anders hadden (ook) de yields op staatsobligaties moeten stijgen.
Heb je gemist dat de FED gisteren op een zondag heeft aangekondigd dat banken hun staatsobligaties op market value aan de FED kunnen verkopen middels een lening?

Natuurlijk stabiliseert de waarde nu. De verkoop druk en het verkoop risico is er nu af

• DutchManticore
Ik hoop op een enorme pump vandaag. Laat iedereen helemaal wild gaan.

Dat wordt goedkope SPY puts aanschaffen

Acties:
  • +7Henk 'm!

• writser
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Dat zijn de staatsbonden die nu worden uitgegeven op 5+% ja, we hebben het hier over de bonden die in 2020-2022 zijn aangekocht op minder dan 1,5% rente en al IN de portfolios zaten.
Die worden nu ook gewoon meer waard. Oude 1.5% obligaties op marktwaardering renderen precies hetzelfde als nieuwe obligaties met 5% rente op marktwaardering ..

Jij kijkt maar naar 1 kant van het verhaal: SVB moet obligaties verkopen. En vervolgens zie je allemaal doemscenarios. Maar je vergeet dat aan de andere kant van de streep een hele hoop cash vrijkomt en daar moet ook weer wat mee gebeuren. Denk je dat al die grote rekeninghouders die hun geld weghaalden bij SVB nu 50 miljoen onder hun bed gaan leggen?

Nee. Netto is er momenteel juist vraag naar staatsobligaties. TLT staat ruim 4% in de plus sinds vrijdagochtend. De balans van Silicon Valley bank (en banken met soortgelijke problemen) ziet er ironisch genoeg juist een stuk beter uit dan vorige week door alle paniek. De catastrofale feedbackloop die jij beschrijft is er niet, dat is wat Hielko je probeert uit te leggen.
Heb je gemist dat de FED gisteren op een zondag heeft aangekondigd dat banken hun staatsobligaties op market value aan de FED kunnen verkopen middels een lening?

Natuurlijk stabiliseert de waarde nu. De verkoop druk en het verkoop risico is er nu af
TLT, als graadmeter voor de obligatiemarkt, stond juist vrijdag al dik in de plus: midden in de paniek en voordat de FED ook maar iets had aangekondigd. Dat strookt niet met jouw verklaring dat de obligatiemarkt stabiliseert door de FED-aankondigingen van zondagavond ..

[Voor 33% gewijzigd door writser op 13-03-2023 12:21]

Onvoorstelbaar!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:49

Kol Nedra

don't trust, verify

DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:
FRC (First Republic Bank) is de volgende in de contagion.

-68% in de premarket

Gaat vandaag gehalt worden en grote kans dat de overheid vandaag nog controle overneemt en ook daar de tegoeden gaat garanderen, ook boven de FIDC.

Doen ze dat niet, dan garanderen ze daar ook een bankrun
ik verwacht wel dat de overheid gaat ingrijpen, anders kan het balletje hard rollen en krijg je overal bankruns......en dan hebben we een groot probleem aangezien de banken het geld niet hebben.....
het kan echt fout aflopen, als het fout gaat dan wordt deze crisis erger dan in 2008!

$BAC ook pre: -3.20%

the bull charges

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Dat zijn de staatsbonden die nu worden uitgegeven op 5+% ja, we hebben het hier over de bonden die in 2020-2022 zijn aangekocht op minder dan 1,5% rente en al IN de portfolios zaten. De hele reden dat men nu massaal naar hoog renderende staatsobligaties rent is precies waarom die oude obligaties aan waarde verloren.

Je mist echt het hele concept en bent in goed gezelschap want je wordt nog geupvote ook :o
Ik quote deze alleen even omdat ie te mooi is om niet te bewaren :D

• DutchManticore
writser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Die worden nu ook gewoon meer waard. Oude 1.5% obligaties op marktwaardering renderen precies hetzelfde als nieuwe obligaties met 5% rente op marktwaardering ..

Jij kijkt maar naar 1 kant van het verhaal: SVB moet obligaties verkopen. En vervolgens zie je allemaal doemscenarios. Maar je vergeet dat aan de andere kant van de streep een hele hoop cash vrijkomt en daar moet ook weer wat mee gebeuren. Denk je dat al die grote rekeninghouders die hun geld weghaalden bij SVB nu 50 miljoen onder hun bed gaan leggen?

Nee. Netto is er momenteel juist vraag naar staatsobligaties. TLT staat ruim 4% in de plus sinds vrijdagochtend. De balans van Silicon Valley bank (en banken met soortgelijke problemen) ziet er ironisch genoeg juist een stuk beter uit dan vorige week door alle paniek. De catastrofale feedbackloop die jij beschrijft is er niet, dat is wat Hielko je probeert uit te leggen.
Ja sorry maar je zit er echt helemaal naast, net zoals Hielko. Niet wat betreft dat het er nu beter voorstaat dan vorige week, maar wat betreft de identificatie van het probleem, de mogelijke impact en de ernst missen jullie het hele punt

Misschien moet je even lezen wat de FED zelf zegt en welke motivaties ze geven voor de maatregelen die ze nu nemen?

https://www.federalreserv...ses/monetary20230312b.htm

https://www.federalreserv...ses/monetary20230312a.htm

"Ik zie allemaal doemscenarios". De FED ziet ze ook en trekt honderden miljarden uit in een poging de impact te dempen lol. Misschien moet je de FED even laten weten dat jij en Hielko het probleem niet zien en dat ze het geld beter op zak kunnen houden.

Ik denk eerder dat jullie het probleem niet willen zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Ja sorry maar je zit er echt helemaal naast, net zoals Hielko. Niet wat betreft dat het er nu beter voorstaat dan vorige week, maar wat betreft de identificatie van het probleem, de mogelijke impact en de ernst missen jullie het hele punt
Je hebt een bijzondere manier om je ongelijk toe te geven ;). Jij komt toch met het doemscenario dat de banken hun obligaties moeten dumpen en dat dat een negatieve feedbackloop veroorzaakt? Als je er dan fijntjes op gewezen wordt dat de obligaties juist meer waard zijn geworden zitten wij er helemaal naast en snappen we er niks van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
Hielko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Je hebt een bijzondere manier om je ongelijk toe te geven ;). Jij komt toch met het doemscenario dat de banken hun obligaties moeten dumpen en dat dat een negatieve feedbackloop veroorzaakt? Als je er dan fijntjes op gewezen wordt dat de obligaties juist meer waard zijn geworden zitten wij er helemaal naast en snappen we er niks van?
Zoals ik zei, je begrijpt totaal niet waar ik het over heb..

De banken die nu zijn omgevallen , Silvergate , Silicon Valleybank en Signature Bank zaten alle drie in een liquiditeitscrisis.

Dat kwam omdat hun geld vastzat in afwaarderende de staatsobligaties. Die ook nog eens onder aanschafwaarde zaten door de hard gestegen rentes. Dat zette hun balans onder druk. SVB heeft toen hun eigen aandelen verkocht om geld op te halen. Klanten schrokken daarvan, en begonnen met het opnemen van hun tegoeden. Dat maakte het probleem nog groter.

Om hun liquiditeit nog een keer omhoog te krijgen, hebben ze dus staatsobligaties verkocht voor de maturity date. Ze verliezen dus de rente die ze bij hold to maturity wel hadden gekregen, maar krijgen wel hun inleg terug..

De verkoop van zon obligatie drukt ook de verdere waarde. Als genoeg partijen tegelijkertijd aanbieden, crasht de waarde zelfs. Tegelijk is dit een enorm probleem voor de overheid, want zij moeten grote bedragen terugstorten aan de banken terwijl ze dit juist geleend hadden om beleid en operations mee te financieren.

Je kunt echt heel hooghartig en lollig doen maar dat geeft je geen gelijk. De FED grijpt specifiek in om een race to the bottom op de bond market te voorkomen.

Ook het redden van de tegoeden van de klanten van banken is hierop gericht. Voorkomen dat men uit angst voor een crash en verlies van vertrouwen hun tegoeden van de bank haalt, waardoor nog meer banken nog meer staatsobligaties voortijdig moeten liquideren. De FED en Treasury redden deze, eigenlijk onverzekerde tegoeden, niet uit de goedheid van hun hart maar puur om contagion te voorkomen in een asset die ELKE bank in grote hoeveelheden heeft omdat het een traditioneel secure asset is.

In Engeland is dit een paar maanden terug ook gebeurd. Pensioenfondsen dumpten daar ook massaal staatsobligaties om hun liquiditeit op te pompen. Ook daar is het zooitje gered door de BoE voor 65 miljard pond aan obligaties buiten de markt opkocht om contagion door middel van crashende obligatie waarden tegen te gaan.
Bank confirms pension funds almost collapsed amid market meltdown
Official explains how promise to buy up to £65bn of government debt staved off destructive UK financial spiral
Explaining its emergency intervention to calm turmoil in financial markets last week, the central bank said pension funds with more than £1tn invested in them came under severe strain with a “large number” in danger of going bust.

The Bank said a dramatic rise in interest rates on long-dated UK government bonds in the days immediately after the chancellor’s mini-budget had triggered a “self-reinforcing” spiral in debt markets, putting the stability of Britain’s financial system at risk.

Had the Bank not intervened with a promise to buy up to £65bn of government debt, funds managing money on behalf of pensioners across the country “would have been left with negative net asset value” and cash demands they could not have met.
“As a result, it was likely that these funds would have to begin the process of winding up the following morning,” the Bank said.
The central bank said the meltdown was at risk of rippling through the UK financial system, which could have then caused “excessive and sudden tightening of financing conditions for the real economy”.
https://www.theguardian.c...psed-amid-market-meltdown

Het maakt niet of of je gesterkt wordt in je misconcepties met medeForummers hier en het maakt ook niet uit of ik gezien wordt als een hooghartige betweter.

Kijk even rustig wat er in de markt gebeurt ;)

[Voor 40% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 12:58]

• DutchManticore
.

[Voor 99% gewijzigd door DutchManticore op 13-03-2023 13:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
DutchManticore schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:37:
Kijk even rustig wat er in de markt gebeurt ;)
Je bedoelt dit?

Overigens,
De banken die nu zijn omgevallen , Silvergate , Silicon Valleybank en Signature Bank zaten alle drie in een liquiditeitscrisis.
Het was een solvabiliteitscrisis. Hun assets (obligaties) zijn super liquide, alleen ze waren niet genoeg waard.
De verkoop van zon obligatie drukt ook de verdere waarde. Als genoeg partijen tegelijkertijd aanbieden, crasht de waarde zelfs.
Maar gelukkig voor de banken zijn juist obligaties in tijden van paniek een aantrekkelijke asset class. Dat laten juist die quotes van Reuters ook zien! Een flight to safety, oftewel naar bonds!
Tegelijk is dit een enorm probleem voor de overheid, want zij moeten grote bedragen terugstorten aan de banken terwijl ze dit juist geleend hadden om beleid en operations mee te financieren.
Leg dat eens uit? Als de bank obligaties verkoopt hoeft de overheid geen geld terug te storten hoor.
Pagina: 1 ... 147 ... 150 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee