Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-09 17:12
^ wel een bijzonder verhaal. Meneer was zo dom om geen 2FA in te stellen. 'Hacker' hackt vervolgens account om er vervolgens aandelen mee te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:14
Kan een vorm van pump and dump geweest zijn, als het een aandeel met een laag volume heeft.

Uitspraak Kifid voor de liefhebbers. Als ik deze even vluchtig doorneem draait het niet om de hack zelf, maar om het feit de klant vragen stelt om de schade erna te beperken en Degiro onvoldoende op reageert.

[ Voor 68% gewijzigd door squaddie op 02-03-2023 07:51 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 11:48
theroman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Ja, dat is de datum die voor de IB van belang is. Kan het zijn dat je na 1/1 geld hebt gestort bij DeGiro? Dat het account al wel bestond op 1/1, maar dat er nog geen geld gestort was?
Nee, sterker nog, account pas Q3-Q4 2022 geopend en toen geld gestort. Dus op 1/1/22 was mijn account er niet.

Wel nog dividend ontvangen in 2022 dus die moet ik wel even meenemen in de aangifte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Eurozone CPI Estimate (Y/Y) Feb: 8.5% (exp 8.3%; prev 8.6%)
Eurozone CPI Core (Y/Y) Feb P: 5.6% (exp 5.3%; prev 5.3%)
Eurozone CPI (M/M) Feb P: 0.8% (exp 0.5%; prev -0.2%)
Eurozone Unemployment Rate Jan: 6.7% (exp 6.6%; prev 6.6%)

Europese core inflatie weer gestegen, en zet onverminderd de opwaartse neiging voort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV8q6zfWLaBVG_RHdwSo8Ye4cB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZJbHzFVYWzDRXAkCvcVw2L0.jpg?f=user_large

Duitse inflatie onverwachts gestegen naar 9,3% Onverwachts :+

Inflatie Nederland toegenomen tot van 7,6% tot 8% in Februari

Verrassing!

Raad eens. Zijn de verhogingen voor de rente al in zicht denken jullie?

[ Voor 69% gewijzigd door DutchManticore op 02-03-2023 11:22 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 08:56
DutchManticore schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:08:

Laat maar komen, mijn ING gaat er over het algemeen wel lekker op. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Eurozone CPI Estimate (Y/Y) Feb: 8.5% (exp 8.3%; prev 8.6%)
Eurozone CPI Core (Y/Y) Feb P: 5.6% (exp 5.3%; prev 5.3%)
Eurozone CPI (M/M) Feb P: 0.8% (exp 0.5%; prev -0.2%)
Eurozone Unemployment Rate Jan: 6.7% (exp 6.6%; prev 6.6%)

Europese core inflatie weer gestegen, en zet onverminderd de opwaartse neiging voort.

[Afbeelding]

Duitse inflatie onverwachts gestegen naar 9,3% Onverwachts :+

Verrassing!

Blijkbaar zijn nogal wat bedrijven de huidige inflatie aan het aanpakken om verhogingen af te dingen die ruim boven contract/inflatie niveau liggen - en wordt daar ook aan toegegeven.

Ik zie en hoor de laatste tijd ook weer stevige verhogingen.

Zie ook prijspeil voor leveringen +7-12% (en vaak ook met terugwerkende kracht voor alle leveringen vanaf 1 januari reeds zijn gedaan) is tegenover niveau januari 2022. Wat ironisch genoeg de inflatie weer aanwakkert, door het grote verschil tussen huidige inflatie en gesloten akkoord. Door de terugwerkende kracht echter nu pas inzichtelijk omdat de onderhandelingen langer hebben geduurd dan normaal.

Ik verwacht dan ook zeker voor maart ook nog een verrassing effect in de inflatie opwaarts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
phantom09 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:07:
Was jammer dat Bux een maandelijks fee van € 2,99 vraagt. Ze hadden van mij gerust de zero order mogen afschaffen en hier een euro of 2 voor mogen vragen.
Nou nee, die moet gewoon gratis blijven, dat is notabene het hele fundament van Bux.
Ze kunnen bij Bux namelijk deze orders intern tegen elkaar wegstrepen en de spread zelf incasseren.
En géén service fee, want ze kunnen je aandelen uitlenen en hiervan gaan de opbrengsten in zijn geheel naar Bux.

Wellicht dat ze nog een inactivity fee zouden introduceren, voor ( vrijwel ) lege accounts, daar zou ik kunnen inkomen. ( alhoewel de slogan altijd is geweest dat je kunt beleggen vanaf €1 )
Daarnaast alle extra functies die er al zijn en nog willen introduceren, dat kan prima achter een betaalmuur.
Maar wat ze nu doen is totaal onacceptabel en uiteindelijk gaat het ze mogelijk alleen meer geld kosten, waarna ze toch heel snel deze aanpassingen moeten terug draaien, of het einde van Bux komt in zicht.

Óf ze komen met iets waarmee ze zich weer kunnen onderscheiden van andere platformen.
Maarja begin maar eens met het evenaren van het aanbod qua effecten welke andere gerenommeerde platformen aanbieden.
Vreemde valutarekeningen is ook zo'n dingetje, want bij elke US order wordt je dan nu ook weer geconfronteerd met een FX fee.
Positieve rente op tegoeden en ten minste delen in de winst op securities lending wil ik dan ook wel zien.
Maargoed, dit gaat natuurlijk allemaal niet gebeuren, want na al die jaren klanten binnen te hebben gehaald willen ze nu gaan cashen zonder verdere inzet :+
Dus doei Bux!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Koren op de molen van @DutchManticore:

Car Debt Is Piling Up as More Americans Owe Thousands More Than Vehicles Are Worth

Dat gezegd hebbende: ik heb elk half jaar sinds 2019 een dergelijk artikel gezien over de opblazende consumentenleningen voor auto's in de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07

Verrassing!

Tsja vindt ik niet gek als werknemers gaan staken en extreem hoge loonsverhogingen gaan eisen.
Ziekenhuis personeel wil er 10% erbij (+100 euro)...
(https://www.ad.nl/binnenl...en-spoedzorg-br~afef9624/

Vuilnisman 13%:
https://www.ad.nl/economi...0doen%20met%207%20procent.

Buschauffeurs willen 14%:

https://dvhn.nl/economie/...ijk-salaris-28224526.html

Ik snap dat ze meer loon willen omdat zaken duurder zijn geworden, maar wat denken ze nu zelf?
Dat deze loonsverhoging uit de hoge hoed komt en niet voor nog meer inflatie gaat zorgen? 8)7 8)7

Vraag dan om een acceptabele loonsverhoging van bijvoorbeeld 4 of 5 %.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 02-03-2023 22:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:10
phantom09 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Als jij in het ziekenhuis ligt ga je met een straight face tegen je verpleegkundige zeggen dat ze maar 5-6% per jaar in koopkracht achteruit moet gaan? Enig idee wat zij de afgelopen Corona jaren hebben moet doen? Hoe hoog het ziekteverzuim is? Hoeveel er nu onderhand definitief met long-COVID zijn uitgevallen?

De wage-price-spiral is niet de oorzaak van het probleem van hoge inflatie maar het gevolg.

[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 02-03-2023 22:42 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 12:50
[...]

Tsja vindt ik niet gek als werknemers gaan staken en extreem hoge loonsverhogingen gaan eisen.

Vuilnisman 13%:

Ik snap dat ze meer loon willen omdat zaken duurder zijn geworden, maar wat denken ze nu zelf?
Dat deze loonsverhoging uit de hoge hoed komt en niet voor nog meer inflatie gaat zorgen? 8)7 8)7

En ik vind het niet gek dat bv het ov staakt, als je weet dat ze de afgelopen jaren gemiddeld 2% per jaar erbij gekregen hebben (en in 2020/2021 niets)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Inflatie komt door de looneisen van de laagstbetaalde beroepen denk je?

Volgens mij ben je succesvol gerekruteerd om de belangen van het grootkapitaal te verdedigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

13 procent voor een vuilnisman is absoluut gezien nog lager dan 3,5% op mijn salaris…

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Vuilnisman 13%:

Ambtenaren vanaf schaal 11 krijgen er mooi even 7% bij in een 1-jarige CAO. (waarvan een kwart al bijna voorbij is). In absolute getallen is dat ongeveer 3x zoveel als de vuilnismannen met 13% verhoging.
In de hoogste salarisschalen (vanaf schaal 11) blijft de loonstijging beperkt tot zo’n 7 procent. Medewerkers in de schalen daartussen – bijvoorbeeld de buitengewone opsporingsambtenaren – zien hun loon dit jaar met 12 procent omhoog gaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Radiodurans schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:41:
[...]

Als jij in het ziekenhuis ligt ga je met een straight face tegen je verpleegkundige zeggen dat ze maar 5-6% per jaar in koopkracht achteruit moet gaan? Enig idee wat zij de afgelopen Corona jaren hebben moet doen? Hoe hoog het ziekteverzuim is? Hoeveel er nu onderhand definitief met long-COVID zijn uitgevallen?

De wage-price-spiral is niet de oorzaak van het probleem van hoge inflatie maar het gevolg.
Ik werk ook in de zorg hoor, weliswaar als IT ér maar goed. Dus ik weet wat de zorg meegemaakt heeft.

En prima. Stel dat elke werkende 10% erbij krijgt wie gaat dat betalen? De overheid? Je baas?
Klopt. Maar wat gebeurd er dan? Hogere belastingen, bezuinigingen, nog hogere prijzen van producten en diensten.
En wat gebeurd er dan weer? Opnieuw gaan staken om weer de lonen met 10% verhogen?
Inflatie is niet iets nieuws, dat is altijd al. Echter o.a. dankzij corona is er een flink verstoring van de consumptie/productie geweest wat dit toch gevolg heeft.
De wage-price-spiral is zekers niet de oorzaak, maar kan wel olie op het vuur gooien wat niemand wil.

En geloof me, vroeg of laat gaat de inflatie weer normaliseren. Alleen vandaag de dag zijn mensen vreselijk ongeduldig dankzij voornamelijk de smartphone waarmee men 24x7 wordt bestookt door informatie.

Niemand wil de jaren 70 en 80 terug hebben waar jaren lang hoge inflatie was geweest. Dat is de schrik voor iedereen.

Een buschauufeur verdient zo'n 2300-2500 netto:

Als ze 10% loonsverhoging krijgen, dan verdienen ze net zoveel als ik. Terwijl ik een hogere functie heb.
En is dat goed?

[ Voor 31% gewijzigd door phantom09 op 02-03-2023 23:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

phantom09 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:49:
Als ze 10% loonsverhoging krijgen, dan verdienen ze net zoveel als ik. Terwijl ik een hogere functie heb.
En is dat goed?
Dan kunnen we ze beter 20% extra geven, dan hebben zij een hogere functie dan jij en verdienen ze meer en is de balans in het universum dus weer hersteld :)

Serieuzer; 10% loonsverhoging van de laagstbetaalde banen leidt niet tot 10% inflatie.

Jouw gedrag - ‘ik hoor meer verdienen dan zij’ - is nog eerder een aanjager van een loonprijsspiraal, want dat zorgt voor een potentiële stijging van salarissen in het hele loongebouw, en dan begint het al iets meer aan te tikken. Maar ook 10% loonstijging op alle lonen levert geen 10% inflatie op, loonkosten zijn immers maar een deel van de kosten van een product.

[ Voor 37% gewijzigd door eamelink op 03-03-2023 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
Jarenlange loonmatiging heeft er voor gezorgd dat veel beroepen steeds minder overhielden aan het eind van de maand. Tot er een moment was dat er een stuk maand over bleef aan het einde van het geld.

Nu is er een flinke inflatie en wil men in een keer een forse correctie, zoals altijd is het beter steeds iets te verhogen en dat te absorberen dan het nu in 1 keer te moeten doen.

Maar ja zo is het nu eenmaal gelopen. Overigens krijgen de lagere loonschalen er nu vaak procentueel meer bij en de hogere minder , deze hebben immers nog de buffer om de inflatie mee op te vangen.

Heeft men alleen wat minder om mee te beleggen, daarover gesproken in hoeverre denken jullie dat de economie de rente stijgingen en de hogere kosten kan dragen ? Ik verwacht dat het wel aardig uit gaat komen. Wellicht iets minder winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
[...]

Ik werk ook in de zorg hoor, weliswaar als IT ér maar goed. Dus ik weet wat de zorg meegemaakt heeft.

En prima. Stel dat elke werkende 10% erbij krijgt wie gaat dat betalen? De overheid? Je baas?
Klopt. Maar wat gebeurd er dan? Hogere belastingen, bezuinigingen, nog hogere prijzen van producten en diensten.
En wat gebeurd er dan weer? Opnieuw gaan staken om weer de lonen met 10% verhogen?
Inflatie is niet iets nieuws, dat is altijd al. Echter o.a. dankzij corona is er een flink verstoring van de consumptie/productie geweest wat dit toch gevolg heeft.
De wage-price-spiral is zekers niet de oorzaak, maar kan wel olie op het vuur gooien wat niemand wil.

En geloof me, vroeg of laat gaat de inflatie weer normaliseren. Alleen vandaag de dag zijn mensen vreselijk ongeduldig dankzij voornamelijk de smartphone waarmee men 24x7 wordt bestookt door informatie.

Niemand wil de jaren 70 en 80 terug hebben waar jaren lang hoge inflatie was geweest. Dat is de schrik voor iedereen.

Een buschauufeur verdient zo'n 2300-2500 netto:

En is dat goed?
Hogere functie? Als in de titel staat hoger aangeschreven? Er is nu blijkbaar meer vraag naar buschauffeurs dan jouw hogere functie ?

Marktwerking doet zijn werk dus, op dit moment is er dus een bepaalde vraag naar buschauffeurs die een grotere stijging in salaris rechtvaardigt , en jouw hogere functie heeft die marktdynamiek even niet.

Niets let jou om buschauffeur te worden. Of diepzee duiker voor onderhoud aan boorplatforms. Betaald ook aardig.

Hoezo moet het gat tussen hogere en lagere (wat dat ook moge inhouden) kunstmatig in stand gehouden worden ?

De timmerman verdiend momenteel meer dan een administratieve functie die vroeger hoog werd aangeschreven, sign of the times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 15:33

Soullie

Planeshift

[...]

En is dat goed?
Dus dat vind je vervelend dat iemand evenveel verdient die jij een "minder" hoge functie vind uitvoeren ?
Als je vind dat jij meer moet verdienen dan deze mensen dan vraag je daar toch voor ?

Dit is toch gewoon marktwerking ? Weinig chauffeurs = hoger loon.

Ik snap de logica wel dat meer loon hogere inflatie veroorzaakt, maar je kunt een individu niet kwalijk nemen dat hij zijn inkomsten terugval wil compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:38
Murphy78 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:35:
Koren op de molen van @DutchManticore:

Car Debt Is Piling Up as More Americans Owe Thousands More Than Vehicles Are Worth

Dat gezegd hebbende: ik heb elk half jaar sinds 2019 een dergelijk artikel gezien over de opblazende consumentenleningen voor auto's in de VS.
wat pas mis gaat als de rente stijgt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
De vraag naar +12-14% is bovendien puur in een onderhandelingsstarter. Je weet dat dat het niet gaat worden. Maar iets als 6-9% lijkt me wel realistisch.

Wat je ook niet moet vergeten, de extreme prijsstijgingen van sommige producten, iemand in de keten plukt er uiteindelijk de vruchten van. Het moet ook niet zo zijn, dat dit de enige winnaars van de inflatie moeten zijn, en dat de rest van de bevolking er maar op achteruit moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-09 16:14
Milton Friedman legt het hier even uit: YouTube: Milton Friedman - Only Government Creates Inflation ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-09 16:14
Deze is eigenlijk nog beter, maar wel wat langer: YouTube: Milton Friedman - Understanding Inflation
Het patroon is telkens hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn betaalprovider Wise deelt sinds december de door hen ontvangen rente voor een positief EUR saldo, dit noemen ze 'balance cashback'. Waarschijnlijk noemen ze het zo omdat het juridisch geen bankrekening is. Maar in alle opzichten is het gewoon rente, en ze houden daarom ook 30% Belgische belasting in. Dit kan niet bij de bron gereduceerd worden naar 0%, omdat ze het proces met het 'Attest Roerende Voorheffing niet-inwoners' niet ondersteunen. Praktisch gezien betekent dit dat voor de maand februari de netto ontvangen rente op jaarbasis 1,12% is (bruto 1,6%).

Sinds kort ondersteunt Wise het bewaren van het geldsaldo in een geldmarktfonds van BlackRock (voor EUR: IE00B41N0724). Het fonds probeert de rente-opbrengsten van €STR te volgen, rekent een fee van 0,1%, en Wise zelf rekent een 0,37% service fee. Er is geen sprake van inhouding. Met een gewogen gemiddelde €STR van 2,275% over de maand februari zou dit neerkomen op een netto rendement van 1,805% op jaarbasis. Qua box 3 belasting zou het geen verschil maken aangezien de rekening toch al onder de categorie 'overige bezitting' zou vallen. Het lijkt dus altijd gunstig om hier gebruik van te maken.

Maar ik ben zelf verder totaal niet bekend met geldmarktfondsen. Zijn er nog risico's of eigenschappen die ik niet heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59

G83

Als je die lijn van denken volgt, dat inflatie alleen maar voort kan komen uit geldcreatie door overheid/centrale bank, dan is niet alleen de overheid een factor maar ook de commerciële banken.

Ik denk dat er sinds 1978 nogal wat veranderd is wat dat betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Zr40 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:47:
Mijn betaalprovider Wise deelt sinds december de door hen ontvangen rente voor een positief EUR saldo, dit noemen ze 'balance cashback'. Waarschijnlijk noemen ze het zo omdat het juridisch geen bankrekening is. Maar in alle opzichten is het gewoon rente, en ze houden daarom ook 30% Belgische belasting in. Dit kan niet bij de bron gereduceerd worden naar 0%, omdat ze het proces met het 'Attest Roerende Voorheffing niet-inwoners' niet ondersteunen. Praktisch gezien betekent dit dat voor de maand februari de netto ontvangen rente op jaarbasis 1,12% is (bruto 1,6%).

Sinds kort ondersteunt Wise het bewaren van het geldsaldo in een geldmarktfonds van BlackRock (voor EUR: IE00B41N0724). Het fonds probeert de rente-opbrengsten van €STR te volgen, rekent een fee van 0,1%, en Wise zelf rekent een 0,37% service fee. Er is geen sprake van inhouding. Met een gewogen gemiddelde €STR van 2,275% over de maand februari zou dit neerkomen op een netto rendement van 1,805% op jaarbasis. Qua box 3 belasting zou het geen verschil maken aangezien de rekening toch al onder de categorie 'overige bezitting' zou vallen. Het lijkt dus altijd gunstig om hier gebruik van te maken.

Maar ik ben zelf verder totaal niet bekend met geldmarktfondsen. Zijn er nog risico's of eigenschappen die ik niet heb gezien?
De risico's is afhankelijk van het fonds, maar is in het algemeen zeer laag (te vergelijken met staatsobligaties). Dit omdat de kredietkwaliteit (meestal!) hoog is, en de looptijden zeer laag (denk aan een aantal dagen).

MAAR

Dit is toch vaak domein van professionelen. Instap is bij veel van die fondsen hoog. Denk aan bedragen zoals 1.000.000 euro. Maar er zullen er ook wel voor particulieren zijn waar de instap lager is. Alleen ken ik deze zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Galactic schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is toch vaak domein van professionelen. Instap is bij veel van die fondsen hoog. Denk aan bedragen zoals 1.000.000 euro. Maar er zullen er ook wel voor particulieren zijn waar de instap lager is. Alleen ken ik deze zo niet.
Ik stap natuurlijk niet zelfstandig in dat fonds. :P Wise haalt op omnibus niveau dat minimum vast met gemak. Ik als klant krijg alleen de keuze om er wel of niet gebruik van te maken. Zij kopen/verkopen achter de schermen automatisch wanneer er betaaltransacties plaats vinden op de rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 03-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

Qwerty-273

Meukposter

Een geldmarktfonds belegt voornamelijk (al kan je het beste de details bekijken van het specifieke fonds) in producten met een zeer laag risico (voornamelijk zeer kort lopende staatsobligaties van landen met een goede rating). En biedt een hoge liquiditeit voor de instellingen (voornamelijk) die geld in zo'n fonds parkeren (voor een korte tijd).

Een aantal risico's worden hier uit elkaar gezet:
https://am.jpmorgan.com/u...k/Money-market-fund-risks

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-08 17:10
Erg blij met de overstap naar IBKR vanaf Rabo Zelfbeleggen, het IBKR platform is duizend keer 'volwassener' dan dat van de Rabo.. De statements en rapports alleen al, hoe uitgebreid ze zijn! Kunnen kopen van US ETFs met Mifid Pro status..
En dan heb ik nog niet eens tijd gehad om TWS uit te proberen!

Bovendien 'verdien' ik nu aan SYEP in een kwartaal wat ik vroeger in een jaar *kwijt* was aan holding fees bij de Rabo 8)7 En dan de 1000 euro aan welcome shares erbij, tikt lekker aan zo.

Ik had achteraf veel eerder moeten overstappen naar een 'serieuze' broker. Hoop alleen niet dat ik lange termijn koers-spijt ga krijgen van beleggen in USD-denominated fondsen.. En anders wordt het met pensioen in Amerika gaan :*)

Ik ben inmiddels mijn toegang tot de Rabo beleggen omgeving kwijt, en ze waren volgens mij net bezig met een 'sterk verbeterde' versie daarvan uitrollen, mocht ook wel. Is er iemand die al toegang heeft en kan vertellen of het wat is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
bumble_bee schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:14:
Erg blij met de overstap naar IBKR vanaf Rabo Zelfbeleggen, het IBKR platform is duizend keer 'volwassener' dan dat van de Rabo.. De statements en rapports alleen al, hoe uitgebreid ze zijn! Kunnen kopen van US ETFs met Mifid Pro status..
En dan heb ik nog niet eens tijd gehad om TWS uit te proberen!

Bovendien 'verdien' ik nu aan SYEP in een kwartaal wat ik vroeger in een jaar *kwijt* was aan holding fees bij de Rabo 8)7 En dan de 1000 euro aan welcome shares erbij, tikt lekker aan zo.

Ik had achteraf veel eerder moeten overstappen naar een 'serieuze' broker. Hoop alleen niet dat ik lange termijn koers-spijt ga krijgen van beleggen in USD-denominated fondsen.. En anders wordt het met pensioen in Amerika gaan :*)

Ik ben inmiddels mijn toegang tot de Rabo beleggen omgeving kwijt, en ze waren volgens mij net bezig met een 'sterk verbeterde' versie daarvan uitrollen, mocht ook wel. Is er iemand die al toegang heeft en kan vertellen of het wat is?
Beetje serieuze belegger met voldoende kennis zit gewoon bij IB. Daar is volgens mij weinig alternatief voor in de wereld. Zelf ben ik klant bij IB sinds 2006. Het platform was wennen bij de start, maar na bijna 20 jaar niet heel wezenlijk veranderd. Ook dat vind ik zeer belangrijk, dat ik niet elke 3 jaar aan een nieuwe schil en omgeving moet gaan zitten wennen. Maar met IB aanraden ben ik al lang gestopt, voor de meeste vrienden en kenissen is het gewoon te moeilijk te begrijpen. Die hebben liever een bepaald interface zoals Saxo iets dergelijks.

SYEP kan aardig optellen idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Hoi

Vanwegens de account kosten, gebruik ik ING niet meer te beleggen. En gebruik FitVermogen en DeGiro

Maar met deze platforms moet ik handmatig met de belasting dienst invullen. Zijn er ook 'gratis' platforms die goed integreren met de Nederlandse belastingdienst? Ik invest alleen in ETFs on DeGiro en NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund op FitVermogen, niks ingewikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:40
@jerkitout als je nou even wat meer 'invest' in je comment snappen mensen ook wat je bedoelt, wat is dit voor taal man haha.

[ Voor 14% gewijzigd door r0bb op 05-03-2023 13:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Nederlands is mijn tweede taal 🐄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Radiodurans schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:41:
[...]

https://www.telegraaf.nl/...r-nieuwe-inflatieschokken

„Ik verwacht dat er loonsverhogingen aan komen die nieuwe inflatieschokken zullen veroorzaken”, zo zegt Issing.

[ Voor 25% gewijzigd door phantom09 op 05-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
phantom09 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:16:
[...]

„Ik verwacht dat er loonsverhogingen aan komen die nieuwe inflatieschokken zullen veroorzaken”, zo zegt Issing…
…ooit van de ECB maar die nu kritiek heeft op de huidige ECB, die meer invloed heeft op inflatie dan wie dan ook.

Maar goed we zijn off-topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Radiodurans op 05-03-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 15:58
snaggyheadshot schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:12:
Kan iemand bevestigen of mijn redenatie klopt?

Ik heb Amerikaanse aandelen die (uiteraard) dividend uitbetalen in USD. Nu wil ik AutoFX op DeGiro gaan uitzetten om de 0.25% fee te besparen op uitbetaald dividend. Ik handel op regelmatige basis in US aandelen.

Zolang ik van het uitbetaald dividend in USD dus nieuwe aandelen in USD blijven kopen hoef ik niet de 10 euro aan kosten te betalen bij handmatige transactie. Klopt deze redenering?
Als je een Active of Trader account hebt, moet je er wel rekening mee houden dat een evt. debetstand op je dollarrekening dus niet automatisch wordt aangezuiverd uit je Euro rekening, en Degiro je ook geen notificatie stuurt van die debetstand.
Zo heb ik vorig jaar een heel fors bedrag aan USD debetrente betaald over een debetstand (als gevolg van een aankoop van US aandelen), terwijl op mijn EUR rekening voldoende saldo stond om dit tekort aan te zuiveren.. Was even vergeten dat Auto-FX uit stond. Mijn beleggingsblunder van 2022 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:35
Wat vinden jullie van de aangeboden rente van IBKR op cash posities (in USD)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5H7k9fm3ca0Hu9vk3MQqJ4r-o34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzZeuQdzKGIe9FThPmD5P4cm.png?f=fotoalbum_large

~4% "rente" is wel interessant vergeleken met aandelen toch? En mogelijk kun je deze ook, ongestrafd, zonder dat het dus peildatum-arbitrage is, voor 1 januari terug op je betaalrekening zetten. Lijkt me goed te beargumenteren dat het gewoon cash is, en cash bleef.

Als dat zou werken, dan zou het wel 2% belasting schelen.

Eventueel kun je nog een dollarrekening openen bij een bank, dan hoef je alleen de dollars 2x per jaar te verplaatsen.

4% rendement + 2% belasting = 6% effectief rendement

Met vermoedelijk minder risico dan een breed gespreide ETF.

Maar je loopt natuurlijk wel valutarisico. Moet je dit hedgen en hoe zou je dit kunnen doen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:00

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:54:

[Afbeelding]

~4% "rente" is wel interessant vergeleken met aandelen toch?
Ja, maar wel jammer dat de eerste 10k niets oplevert en dus niets staat te doen.
En mogelijk kun je deze ook, ongestrafd, zonder dat het dus peildatum-arbitrage is, voor 1 januari terug op je betaalrekening zetten. Lijkt me goed te beargumenteren dat het gewoon cash is, en cash bleef.
De discussie die daarover telkens gevoerd is, ook in dit topic, komt telkens uit dat het niet mag want het valt onder 'overige bezittingen'. Dus je kan wel redeneren, maar uiteindelijk telt de wet/regelgeving gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:35
de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ja, maar wel jammer dat de eerste 10k niets oplevert en dus niets staat te doen.

[...]

De discussie die daarover telkens gevoerd is, ook in dit topic, komt telkens uit dat het niet mag want het valt onder 'overige bezittingen'. Dus je kan wel redeneren, maar uiteindelijk telt de wet/regelgeving gewoon.
Dan zit er niks anders op dan standaard verkopen op 30/09.
En weer aankopen op 2 januari.

Dus dan kun je met 9/12e van de rente rekenen.

9/12*4 = 3% rente
+ 2% vermogenrendementsheffing voorkomen (32% van 6,17 vs iets laags)
= ~5%.

Risico wat nog overblijft: USD/EUR (Valutarisico).

Toch? Of zie ik dit verkeerd? Hoe denken jullie hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 06-03-2023 16:12 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
In EUR krijg je ook bijna 2% en binnenkort richting 2.5%... je hoeft dan geen valuta risico te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

radeoxx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:54:
Ik ben niet van plan om hier gebruik van te maken, want ik beleg in aandelen, niet in valuta. Maar stel dat ik tijdelijk een groot geldbedrag zou hebben staan, dan is die rente natuurlijk mooi meegenomen tot het moment dat ik de gewenste aandelen heb gekocht. Het is fatsoenlijk dat IBKR een prima rente biedt - of eigenlijk belachelijk dat dat elders ongebruikelijk is.
~4% "rente" is wel interessant vergeleken met aandelen toch?
Het percentage maakt helemaal niets uit, of het nu 4%, 10%, 0% of -2% is. De rente volgt namelijk de risk-free rate, minus een opslag voor IBKR. Als je het verwachte rendement op aandelen interessanter vindt dan de risk-free rate, en het verwachte risico van die aandelen acceptabel, dan zou je met 4% daar nog steeds voor kiezen.

Daarnaast, houd rekening met het feit dat de EUR/USD wisselkoers ook de renteontwikkelingen volgt. Even alle andere toekomstige ontwikkelingen buiten beschouwing gelaten die invloed hebben op de wisselkoers (in het kort, het valutarisico), als de rente op USD 2% hoger is dan de rente op EUR, dan kan je verwachten dat de USD uitgedrukt in EUR over een jaar 2% goedkoper is.

Door voor USD cash te kiezen maak je dus naar verwachting niet méér rendement dan EUR cash, maar je neemt wel het valutarisico voor jouw rekening zonder dat daar een te verwachten rendement tegenover staat. Risk zonder reward lijkt mij een slechte deal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2023 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:57:
Over Wise gesproken, tegen eind Maart kunnen Wise accounts met IBKR gekoppeld worden: https://ibkr.info/article/4756
Dit is inmiddels beschikbaar; ik heb het gelijk uitgeprobeerd met een storting.

Koppelen gaat vanuit Account Management die je doorstuurt naar de website van Wise waar je de koppeling kan goedkeuren. De permissions die je moet geven zijn breder dan strikt noodzakelijk, maar dat heeft meer te maken dat het niet nauwkeuriger kan aan de kant van Wise als je een partij toegang wil geven om namens jou geld over te boeken.

Na het koppelen zie je Wise verschijnen als een opgeslagen deposit method. Je ziet je saldo bij Wise, je vult het te storten bedrag in, je ziet indien van toepassing de kosten van Wise, en na bevestigen wordt de overboeking gestart. Wise vraagt om bevestiging via wachtwoord en daarna moet je nog specifiek voor de overboeking akkoord geven via push notification. Lijkt mij prima qua beveiliging!

Volgens IBKR komt het geld binnen enkele uren beschikbaar. In de praktijk was het binnen een half uur al beschikbaar. Bij Transaction Status & History zie je meer informatie dan bij een reguliere deposit notification. Je ziet een reference number en een Wise Transfer ID, en die komen overeen met wat je bij Wise ziet.

Aan de Wise kant ziet het er uit als een overboeking naar het gebruikelijke IBAN van IBIE die, volgens Wise, onmiddellijk is ontvangen door de bank van IBIE (hetzelfde als met instant payments vanaf een NL bank). Voor de overboeking rekent Wise geen kosten. Er zijn wel kosten als er sprake is van valutaconversie door Wise, en in dat geval ontvangt IBKR als partner 5,5% van die kosten.

Geld overboeken vanuit IBKR naar Wise in diverse valuta zou ook mogelijk moeten zijn, maar dat kan ik niet testen ivm margin. Ook niet getest: storten van andere valuta vanuit Wise (die heb ik daar niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 16:56
Zr40 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:47:

Maar ik neem aan als je gebruik wilt maken van de geldmarktfonds, de normale bankrekening wel nog steeds onder 'bankrekeningen' staan dan bij je belastingaangifte? Hoe zou je het dan over 2 jaar dan moeten opgeven als waarde? Bankrekening 0 en dan de saldo bij box 3 overig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De enige bezittingen die niet onder de categorie 'overige bezitting' vallen zijn contant geld en wat de Wft deposito's noemt. De rekening van Wise is nadrukkelijk geen bankrekening en kan dus geen deposito zijn. Daarom concludeer ik dat het hoe dan ook valt onder de categorie 'overige bezitting', en de keuze om gebruik te maken van het geldmarktfonds voor het geld dat toch op deze rekening staat geen nadelig gevolg heeft voor de verschuldigde box 3 belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Ouch. De FED laat er vandaag weer geen gras over groeien tijdens de senate hearing

Morgen nog een FED meeting. Zou de markt voor een tweede keer zo slecht reageren op dezelfde hawkish meeting?

Eind deze maand moet SPY onder de 380 staan om 100% van mijn puts in het groen te hebben. Heb een range van SPY 380-400P

[ Voor 24% gewijzigd door DutchManticore op 07-03-2023 22:53 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) stapt naar de rechter i.v.m. niet realistische fictief rendement van 5,5%. Ook niet leden kunnen zich aanmelden bij de VEB.

https://www.veb.net/artik...ingaanslag-voor-beleggers

https://fd.nl/politiek/14...-rendement-op-beleggingen

Je kan denk ik zelf ook een bezwaarschrift indienen bij de belastingdienst. Toen de spaarrente op een gegeven moment steeds lager werd hebben een aantal spaarders ook een bezwaarschrift ingediend.
Na een aantal jaren hebben ze toch gelijk gekregen en krijgen ze geld terug van de belastingdienst.
Spaarders die niet geklaagd hebben krijgen geen vergoeding.

Zou zou maar kunnen dat bij beleggers hetzelfde gaat gebeuren. Wie gaat een bezwaarschrift indienen?

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 08-03-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik betaal 300 euro belasting over m'n verlies... dat voelt wel een beetje als een trap na.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ga zeker bezwaar indienen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 08:09
De afgelopen 10 jaar prima rendement, nu 1 minder jaar en gelijk klagen over het fictief rendement waarmee wordt gerekend? Vind ik wel heel inhalig. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TobyD schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:54:
De afgelopen 10 jaar prima rendement, nu 1 minder jaar en gelijk klagen over het fictief rendement waarmee wordt gerekend? Vind ik wel heel inhalig. Of mis ik iets?
Volledig mee eens. Aangezien met alleen al indexfondsen minimaal 7% gemiddeld rendement (langjarig) kunt behalen en de afgelopen jaren dat heel wat hoger lag, is de VEB zich volgens mij in haar eigen voet aan het schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 06-09 19:14
Ik ben nooit fan geweest van fictief rendement want het komt voor het gros erop neer dat er of te veel of te weinig belasting betaald wordt.

De rendementen uit het verleden zijn conform de geldende wetten belast en doen niet ter zake in het afgelopen kalenderjaar. In het afgelopen kalenderjaar zullen de meeste beleggers een negatief rendement hebben behaald en vindt ik het niet heel gek dat beleggers tegen een fictief rendement van 5,5 procent in bezwaar gaan.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alleen is daar helemaal geen sprake van bij de beleggers in dit topic. Voor 2022 wordt box 3 zowel op de oude als de nieuwe manier berekend, en de meest gunstige uitkomst wordt toegepast. Niemand hier wordt belast op een forfaitair rendement van 5,5%.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2023 18:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phantom09
Je hebt 2 mogelijkheden:

1. De rechtbank keurt de klacht van de VEB (en of andere aanklagers) herhaaldelijk af.

2. De rechtbank keurt de klacht van de VEB goed. Alleen beleggers die bij de belastingdienst bezwaar gemaakt hebben komen in aanmerking van een vergoeding.

In het verleden moest iedereen 1,2% VRH belasting betalen. Er werd uitgegaan van 4% rendement.
Dit is verhoogt naar 5,5% en de belasting is verhoogt van 30 naar 31%.

Daarnaast gaat het belastingspercentage elk jaar met 1% omhoog:

2. Het belastingpercentage gaat omhoog
Het belastingpercentage gaat omhoog voor grotere vermogens van 31% vorig jaar naar 32% in 2023. Dit percentage gaat vervolgens in stappen omhoog naar 34% in 2025. Dit belastingpercentage wordt alleen geheven over het rendement dat je met je vermogen hebt behaald boven de vrijstelling.

https://www.wijzeringeldz...ng-over-vermogen-in-2023/

Je kan met de onderstaande tool uitrekenen wat het verschil in belasting is tussen 2022 en 2023:

https://www.wijzeringeldz...inkomstenbelasting-box-3/

Voor mij en mijn partner betekend het dat wij 70% 8)7 meer belasting moeten gaan betalen (bij hetzelfde vermogens grootte). Belastingdruk gaat bij mij dan van 0,83% naar 1,38%.
Jij vindt dus dat de overheid niet inhalig is??

Ik kan heel goed begrijpen dat de regering de belasting wat verhoogt, maar met 70% is absurd !
De meeste mensen zullen rond de 50% meer vermogens belasting moeten gaan betalen.

Kortom de belegger mag de rekening van de spaarder gaan betalen. 8)7

De overheid wil budget neutraal uitkomen. Minder inkomsten van spaarders, dus dat geld halen we weg bij beleggers. En beleggers worden in de regering al vaak geassocieerd met geldwolven.
Men vergeet daarentegen dat er zzp'ers, ondernemers en werkende zijn die geld opzij leggen en investeren om dit later voor hun pensioen te gaan gebruiken. Niet om rijk te worden en te gaan pronken naar andere mensen.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 08-03-2023 21:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:36
Men vergeet daarentegen dat er zzp'ers, ondernemers en werkende zijn die geld opzij leggen en investeren om dit later voor hun pensioen te gaan gebruiken.
"Men" vergeet dat helemaal niet: voor al die groepen zijn er mogelijkheden om fiscaal voordelig een pensioen op te bouwen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
writser schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:44:
[...]

"Men" vergeet dat helemaal niet: voor al die groepen zijn er mogelijkheden om fiscaal voordelig een pensioen op te bouwen.
Ja fiscaal voordeel. Voor mij jaarljiks een bedrag van 350 tot 400 euro.....
Heel ruim hoor. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 17:55
phantom09 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:09:
[...]
Ik kan heel goed begrijpen dat de regering de belasting wat verhoogt, maar met 70% is absurd !
De meeste mensen zullen rond de 50% meer vermogens belasting moeten gaan betalen.
Het zegt eigenlijk vooral wat over hoe absurd laag de vermogensbelasting in het verleden was. Een tarief van 30 - 35% over inkomsten uit vermogen is heel schappelijk als je het vergelijkt met hoe ander inkomen belast wordt.
Jouw 70% ligt ook vooral aan hoe de belastingvrije voet voor je uitpakt. Sec het tarief is van 30% van 4% naar 31% van 5.5% gegaan. Dat is een stijging van 44% op het tarief. Maar tegelijk is het heffingsvrije vermogen uitgrebreid, wat er een progressievere heffing van heeft gemaakt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
T-MOB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:23:
[...]

Het zegt eigenlijk vooral wat over hoe absurd laag de vermogensbelasting in het verleden was. Een tarief van 30 - 35% over inkomsten uit vermogen is heel schappelijk als je het vergelijkt met hoe ander inkomen belast wordt.
Jouw 70% ligt ook vooral aan hoe de belastingvrije voet voor je uitpakt. Sec het tarief is van 30% van 4% naar 31% van 5.5% gegaan. Dat is een stijging van 44% op het tarief. Maar tegelijk is het heffingsvrije vermogen uitgrebreid, wat er een progressievere heffing van heeft gemaakt.
Zou je eerst de link willen gebruiken ipv tegelijk conclusies gaan trekken?

Vul hier maar bedragen in met een partner van een paar tonnen. Beetje puzzelen en dan kom je vanzelf wel wat tegen waarbij de belasting met bijna 70% omhoog is gegaan.

Jii vindt dus de vermogensbelasting absurd laag in Nederland? Er zijn europese landen waar het afgeschaft is !!

Wikipedia: Vermogensbelasting

Nederland heeft dus een absurd hoge vermogensbelasting wat nog absurder wordt 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 08-03-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Ik weet niet precies of dit het juiste topic is maar ik merkte net op dat de 5 jaars staatslening rente van Italië hoger is dan die in Griekenland.

Blijkbaar vindt 'de markt' de kans groter dat Italië niet terugbetaalt dan dat Griekenland dat doet.

Dat lijkt me toch vrij groot nieuws.
En is het nou Griekenland waar het zo goed gaat of Italië waar het zo slecht gaat?

Ook nog een vraag:
Als je nu je geld op een spaardeposito zet voor 5 jaar vast krijg je 3.4pct bij een of andere rare Italiaanse bank met ongetwijfeld een dito deposito garantiestelsel.

Maar op 5 jaars Italiaanse staatsleningen krijg je meer dan 3.4pct.

Kan ik daaruit concluderen dat de markt vindt dat het riskanter is Italiaanse staatsleningen te kopen dan het geld te geven aan een Italiaanse bank?

Ik dacht dat de staat altijd goedkoper leent dan een bank van die staat....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lordy79 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:14:
Ook nog een vraag:
Als je nu je geld op een spaardeposito zet voor 5 jaar vast krijg je 3.4pct bij een of andere rare Italiaanse bank met ongetwijfeld een dito deposito garantiestelsel.

Maar op 5 jaars Italiaanse staatsleningen krijg je meer dan 3.4pct.

Kan ik daaruit concluderen dat de markt vindt dat het riskanter is Italiaanse staatsleningen te kopen dan het geld te geven aan een Italiaanse bank?

Ik dacht dat de staat altijd goedkoper leent dan een bank van die staat....
De rente op deposito's en staatsobligaties kan je niet op die manier vergelijken.

De effectieve rente op een deposito wordt niet door marktwaardering bepaald, maar door de bank in kwestie. Het is een commerciële afweging. Als de bank meer stortingen wil aantrekken van particulieren, dan bieden ze een hogere rente, willen ze minder aantrekken, dan bieden ze een lagere rente. Ook belangrijk is dat een deposito boekhoudkundig voor de bank anders werkt dan een obligatie.

Daarnaast is het risicoprofiel anders. Bij een deposito is er sprake van een garantiestelsel, die wordt uitgevoerd door een andere partij dan de bank in kwestie. De kans dat je je geld terug krijgt is daarmee groter dan wat enkel de kredietwaardigheid van de bank zou suggereren. Bij een staatsobligatie is er geen andere partij die garant staat en houdt het op na de kredietwaardigheid van de staat.

Voor Nederlanders in het bijzonder, houd er rekening mee dat volgens de belastingregels die vanaf 2023 gelden een ander forfaitair rendement geldt voor obligaties dan voor deposito's. Daarmee kan de deposito met een lagere rente toch nog interessanter zijn dan de obligatie met een hogere rente.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Zr40 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:59:
[...]

De rente op deposito's en staatsobligaties kan je niet op die manier vergelijken.

De effectieve rente op een deposito wordt niet door marktwaardering bepaald, maar door de bank in kwestie.
Goed punt, maar ben ik niet helemaal met je eens, alleen is de markt voor staatsobilgaties meer een 'vraagmarkt' en de markt voor deposito's een aanbodmarkt. De bank moet echt rekening houden met 'de markt', namelijk andere banken.
Bij een staatsobligatie is er geen garantiestelsel en houdt het op na de kredietwaardigheid van de staat.
Formeel niet maar informeel natuurlijk wel, namelijk de ECB.
Voor Nederland in het bijzonder, houd er rekening mee dat volgens de regels die vanaf 2023 gelden een ander forfaitair rendement geldt voor obligaties dan voor deposito's. Daarmee kan de deposito met een lagere rente toch nog interessanter zijn dan de obligatie met een hogere rente.
Goed punt, maar voor mij niet relevant aangezien ik geen fiscaal inwoner ben van Nederland.

Een ander verschil tussen een staatsobligatie en deposito is ook nog dat een staatsobligatie 'op elk moment' kunt verkopen al kan het zijn dat je een (flink) verlies maakt als je tussentijds verkoopt. Aan de andere kant kan de obligatie ook fors meer opleveren als de rente daalt na aankoop.
Een deposito is gewoon: je stort geld en je mag er xx tijd niet aankomen al kun je soms met een boete toch je geld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lordy79 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Goed punt, maar ben ik niet helemaal met je eens, alleen is de markt voor staatsobilgaties meer een 'vraagmarkt' en de markt voor deposito's een aanbodmarkt. De bank moet echt rekening houden met 'de markt', namelijk andere banken.
Klopt uiteraard, maar het blijft nog steeds een commerciële afweging. Ik als bank X wil meer geld aantrekken, dus ik kies een hogere rente dan de andere banken. Bank Y wil minder geld aantrekken, dus die kiest een lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Zr40 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:09:
[...]

Klopt uiteraard, maar het blijft nog steeds een commerciële afweging. Ik als bank X wil meer geld aantrekken, dus ik kies een hogere rente dan de andere banken. Bank Y wil minder geld aantrekken, dus die kiest een lagere rente.
Goed, maar is het toch niet frappant dat je bij een Italiaanse bank minder rendement maakt dan bij de Italiaanse staat? Nu ken ik het garantiestelsel in Italië niet, maar als de staat garant staat dan is het natuurlijk lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe stel je voor dat dat wat cashflow betreft zou werken? De bank trekt geld aan tegen een hogere rente dan de staatsobligaties waarin ze het grootste deel verplicht moeten bewaren. Waar komt het verschil vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2023 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vond al nooit een probleem met het 'oude' systeem, of nou ja, ik zie de nadelen, maar ik vind de voordelen groter. Dus ook qua beleggen heb ik er nul problemen mee. Tegelijk ben ik ook geen dief van mijn eigen portemonee, als er één ding is wat duidelijk is geworden is dat als je niet graag teveel belasting betaald (teveel als in, een rechter vindt het een schending van je mensenrechten 8)7 ), dan moet je gewoon bij enige twijfel bezwaar maken. Dat is niet mijn idee, dat is het idee van de rechters/overheid.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 49euro
phantom09 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Vul hier maar bedragen in met een partner van een paar tonnen. Beetje puzzelen en dan kom je vanzelf wel wat tegen waarbij de belasting met bijna 70% omhoog is gegaan.

Jii vindt dus de vermogensbelasting absurd laag in Nederland? Er zijn europese landen waar het afgeschaft is !!

Nederland heeft dus een absurd hoge vermogensbelasting wat nog absurder wordt 8)7
Dat gezeur van jou over die paar tientjes extra belasting kun je hier kwijt:
Vermogensrendementsheffing

*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 09:55 . Reden: geen sneren aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Je verwart nu vermogensbelasting met vermogensrendement belasting, wat in geen enkel Europees land is afgeschaft. Granted in Nederland is het wel behoorlijk creatief gedaan door het een vermogensbelasting te noemen, maar je gaat onder de streep echt niet minder betalen als het een 'echte' vermogensrendementbelasting wordt. (Tenzij je door één van de vele gaten weet te kruipen die die systemen vaak hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 17:55
[...]
Jii vindt dus de vermogensbelasting absurd laag in Nederland?
Ja, als je bedenkt dat inkomen uit arbeid al gauw aan 50% belast wordt, dan vind ik 30% (of 35%) op inkomen uit vermogen absurd laag*. Zeker als je het afzet tegen het maatschappelijk nut. Kapitaal op zichzelf creeert geen waarde, daar is altijd arbeid voor nodig.

Maar goed dit is niet echt het topic om erover te discussieren. Misschien verder in het VRH-topic?

* een stel met 3 ton aan beleggingen betaalt door de vrijstelling van 57k effectief overig maar 26% in 2023

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Ja, als je bedenkt dat inkomen uit arbeid al gauw aan 50% belast wordt, dan vind ik 30% (of 35%) op inkomen uit vermogen absurd laag*. Zeker als je het afzet tegen het maatschappelijk nut. Kapitaal op zichzelf creeert geen waarde, daar is altijd arbeid voor nodig.

Maar goed dit is niet echt het topic om erover te discussieren. Misschien verder in het VRH-topic?

* een stel met 3 ton aan beleggingen betaalt door de vrijstelling van 57k effectief overig maar 26% in 2023
Niemand wordt voor 50% belast op inkomen. Zelfs bij een ton per jaar houd je daar netto 60k aan over. Hoe verder je daar boven komt hoe eerder andere constructies gaan lonen zoals een holding BV of iets dergelijks. Nog even los van fiscale voordelen die je in loondienst kan krijgen zoals een pensioen.

Verder is kapitaal erg flexibel. Inkomen verhuis je niet zo maar buiten de Nederlandse grenzen of je constructie loopt aardig snel in de papieren. Vermogen is echter makkelijk elders onder te brengen en met een beetje pech loop je dan ook een deel van het bestedingspatroon van de vermogende inwoner mis. Voor het weer komen mensen niet naar Nederland hoor.

De huidige belasting op investeringen is gewoon krom. De aanname wordt gemaakt dat 6% realistisch op basis van resultaten uit het verleden maar zulke percentages zijn niet zonder risico. Het risico kan je vervolgens niet in mindering brengen zoals meestal bij belasting op capital gain wel ziet. Het verschil tussen beleggen en sparen zorgt er in ieder geval voor dat ik overweeg om (tijdelijk) meer pensioen op te bouwen of/en te gaan beleggen in een BV zodat risicovolle belegging wel kan verrekenen met mijn resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 09-03-2023 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-08 17:10
Vind de opmerking hierboven waarbij er geroepen wordt dat iemand zich "diep moet schamen" veel te makkelijk en onconstructief. Dat zijn van die publieksvriendelijke moraalridder-opmerkingen die niet echt wat bijdragen, er wordt gewoon netjes over het effect van maatregelen en hoe deze scheef kunnen uitpakken gesproken, niet sjiek om dan op de man te spelen. $.02

Maar goed ik kwam eigenlijk om het volgende te posten. Ik ga net zoals half box3 betalend Nederland bezwaar maken. Ik doe dat voor het eerst, en mochten mensen net als ik benieuwd zijn geweest of je dan alsnog de aanslag moet betalen, en of er dan rente wordt gerekend, ik kwam het volgende tegen:
https://www.belastingdien...r-en-uitstel-van-betaling

Je moet dus, als je niet ondanks je bezwaar gewoon betaalt, vanaf 1 juli 3% rekenen over het niet betaalde bedrag, en vanaf 1 januari (2024) 4%. Als je wel betaalt en je krijgt geld terug omdat je bezwaar gegrond is, krijg je zelf geen rente, wat nogal krom is.

Ik overweeg zelf om alles behalve het box3 deel van de aanslag te betalen en het bezwaar daarop maar af te wachten, er wordt ongetwijfeld nog lang over geprocedeerd. Dat geld kan je bijvoorbeeld in een deposito stoppen om de belastingrente-pijn (mocht je die moeten betalen omdat je ongelijk krijgt) wat te verzachten. 1 jaars depositos gaan nu al boven de 3% bijvoorbeeld.

Ik vind overigens dat de overheid al deze bezwaarellende over zichzelf afroept door te kiezen voor rechtsongelijkheid door niet-bezwaarmakers niet te compenseren (de "spaartaks" heb ik het dan over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:52

oscar82

De ondertitel

Mag ik jullie een casus voorleggen? Ik ben tot nu toe buy and hold belegger, maar op zoek naar een manier om rentekosten op mijn aflossingsvrije hypotheek te drukken.

Situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tot nu toe heb ik alles staan bij de huisbank, maar de optie (pun intended) is natuurlijk om een account te openen bij IB. Ik ben nu ook een studieboek aan het lezen over opties, futures en derivaten van Hull. Benieuwd hoe ik dat optimaal kan gebruiken om risico's te verkleinen en/of mogelijkheden te benutten

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 09-03-2023 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je kijkt naar wat opties zijn, opties zijn een middel om een risico om te ruilen voor een vooraf gedefinieerde zekerheid (geld). Je neemt een risico van een ander over en daar ontvang je geld voor, of je laat een ander een risico van jou overnemen en daar betaal je geld voor.

Bedenk dat de tegenpartij van een optie trade vrijwel altijd een market maker is, een professionele partij die het risico van een optiecontract uitstekend weet te vertalen naar een contante waarde. Market makers maken over het algemeen geen verlies op hun trades. Dat betekent dat jij, hun tegenpartij, over het algemeen geen winst maakt op je trades. Risicoloos geld verdienen met opties bestaat niet.

Nu kan je uiteraard opties gebruiken met een ander doel dan winst maken op je trades, en dat is prima. Je kan ze gebruiken om je onderliggende positie te hedgen. Je kan ze gebruiken om een Amerikaanse ETF aan te kopen die je niet rechtstreeks kan kopen. Je kan ze gebruiken als een middel waarmee je leverage kan bewerkstelligen. Allemaal prima, mits dat je doel is. Maar enkel het gebruiken van opties kan geen doel op zich zijn, want de te verwachten opbrengst, a priori, is nihil.

Mag ik je een advies geven? Maak je niet druk over de rentekosten. Ook niet van de kleine aflossingsvrije hypotheek met de hogere rente omdat het maar om een klein bedrag gaat en de rente is praktisch gelijk aan dat waar de kapitaalmarkten naar kijken (EURIBOR 12M = 3.944%). Je hebt een inkomen en je houdt een prima hoeveelheid geld over om te beleggen. Ga lekker door zoals het gaat, betaal die rente en blijf buy&hold beleggen. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan noodzakelijk. :)

Als je voor je gevoel iets moet doen, gebruik dan bij wijze van spreken de helft van je maandelijkse inleg om de box 3 hypotheek met de hogere rente af te lossen. Over een jaartje of 3 ben je er helemaal van af! De opbrengst is gegarandeerd, en mocht je op een gegeven moment wel boven de vrijstelling komen dan is de opbrengst in het nieuwe stelsel zelfs nog beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2023 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
bumble_bee schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:16:
Vind de opmerking hierboven waarbij er geroepen wordt dat iemand zich "diep moet schamen" veel te makkelijk en onconstructief. Dat zijn van die publieksvriendelijke moraalridder-opmerkingen die niet echt wat bijdragen, er wordt gewoon netjes over het effect van maatregelen en hoe deze scheef kunnen uitpakken gesproken, niet sjiek om dan op de man te spelen. $.02.
Dat was mijn opmerking en dat mag jij inderdaad niet chique vinden. We leven in Nederland in een verzorgingsstaat waar dingen ontzettend goed geregeld zijn maar die wel flinke kosten met zich meebrengen, en waar de sterkste schouders nou eenmaal de zwaarste lasten dragen. Als de initiële reactie waar ik op reageer inhoudelijk nou echt van toegevoegde waarde was dan had ik er niet eens op gereageerd echter neigde het meer naar uitsluitend klaagzang. Ik vind dat niet chique wanneer je met een gezamenlijke vermogen van 'tonnen' (argument dat hij zelf inbrengt) de buschauffeurs een week eerder nog geen paar procent opslag gunt, ze in eigen bewoordingen als minderwaardig bestempeld en verder een jammer verhaal gaat ophouden wanneer je voor de eerste keer benadeeld word door het fictieve rendement nadat je er jaren van hebt kunnen profiteren. Ik mag in jou ogen dan een moraal ridder zijn maar blijf het bijzonder triest vinden dat er mensen op deze manier in de wedstrijd staan. Ik ben ben dan liever de moraalridder dan moraalloos.
.
bumble_bee schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:16:

Ik overweeg zelf om alles behalve het box3 deel van de aanslag te betalen en het bezwaar daarop maar af te wachten, er wordt ongetwijfeld nog lang over geprocedeerd. Dat geld kan je bijvoorbeeld in een deposito stoppen om de belastingrente-pijn (mocht je die moeten betalen omdat je ongelijk krijgt) wat te verzachten. 1 jaars depositos gaan nu al boven de 3% bijvoorbeeld.
Dat zou ik in ieder geval niet doen. Je pleegt dan betaalverzuim en daar staan flinke boetes voor. Deze kunnen bij de IB hoog oplopen namelijk
5% van niet tijdig betaalde bedrag met een maximum van € 4.920. Wanneer je bezwaar wordt afgewezen heb je de keus om zelf in beroep te gaan. Ga je zelf niet in beroep en wacht je af tot iemand anders gaat procederen blijft de betaalverplichting bestaan totdat de staatssecretaris besluit om nav uitspraak van de Hoge Raad alle bezwaarmakers gelijk te stellen. Dat gaat mogelijk jaren duren en is geen zekerheid. Indien de zaak stand houdt dan bestaat er een kans dat het wordt terug gedraaid en ontvang je je bedrag incl rente terug van de Belastingdienst.

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 10-03-2023 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:57
49euro schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Dat gezeur van jou over die paar tientjes extra belasting kun je hier kwijt:
Vermogensrendementsheffing

*knip*
*knip* Vervolg van die discussie mag inderdaad hier: Vermogensrendementsheffing 2.0

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door 49euro op 10-03-2023 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Deveon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Niemand wordt voor 50% belast op inkomen. Zelfs bij een ton per jaar houd je daar netto 60k aan over. Hoe verder je daar boven komt hoe eerder andere constructies gaan lonen zoals een holding BV of iets dergelijks. Nog even los van fiscale voordelen die je in loondienst kan krijgen zoals een pensioen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 10-03-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
*knip* Offtopic. Mag in Vermogensrendementsheffing 2.0

[ Voor 111% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 09:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phantom09
49euro schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Dat was mijn opmerking en dat mag jij inderdaad niet chique vinden. We leven in Nederland in een verzorgingsstaat waar dingen ontzettend goed geregeld zijn maar die wel flinke kosten met zich meebrengen, en waar de sterkste schouders nou eenmaal de zwaarste lasten dragen. Als de initiële reactie waar ik op reageer inhoudelijk nou echt van toegevoegde waarde was dan had ik er niet eens op gereageerd echter neigde het meer naar uitsluitend klaagzang. Ik vind dat niet chique wanneer je met een gezamenlijke vermogen van 'tonnen' (argument dat hij zelf inbrengt) de buschauffeurs een week eerder nog geen paar procent opslag gunt, ze in eigen bewoordingen als minderwaardig bestempeld en verder een jammer verhaal gaat ophouden wanneer je voor de eerste keer benadeeld word door het fictieve rendement nadat je er jaren van hebt kunnen profiteren. Ik mag in jou ogen dan een moraal ridder zijn maar blijf het bijzonder triest vinden dat er mensen op deze manier in de wedstrijd staan. Ik ben ben dan liever de moraalridder dan moraalloos.
.
Volgens mij leven wij ook in een staat waarin het normaal is dat er verschillen is in lonen.
Jij vindt het dus prima dat er nauwelijks verschil in loon is tussen een laag geschoolde baan en een MBO+ baan. Dan vraag ik mij af waarom mensen nog moeten gaan studeren.
Het is heel normaal dat mensen die hogere opleiding hebben meer verdienen.

Je vindt het dus waarschijnlijk ook normaal als een HBO afgestudeerde maar 100 euro per maand meer verdient dan iemand met een MBO+ opleiding.

Wij leven hier in de westerse wereld waar je meer krijgt naarmate je meer presteert/een hogere opleiding hebt gevolgd. We leven niet in een communistisch land waar iedereen bijna evenveel verdient.

Die paar tonnen komen niet uit de lucht vallen. Dit komt door jaren lang erg zuinig leven.
Aan het huis is bijna 20 jaar niks verbouwt, keuken/badkamer zijn bijna 25 jaar oud. Uit eten gaan doe ik alleen met vakantie en verjaardagen, kleding koop ik 1 keer per 5 jaar. Heb een tijdje terug schoenen weg gedaan die 15 jaar oud waren, heb geen auto, heb geen kinderen, geen abonementen op tijdschriften/kranten/netflix, geen merkkleding, geen dure apparatuur, computer is meer dan 10 jaar oud en de tv meer dan 15 jaar. Ik koop nauweljiks wat en houd niet van de nieuwste gadgets.

Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij met zijn geld om gaat. Heel jammer dat je het normaal vindt dat als iemand een vermogen heeft opgebouwd om dit afkeuren omdat hij/zij erg zuinig is geweest.
Ik keur ook niemand af als hij/zij van dag tot dag leeft en alles wat een persoon aan inkomsten heeft elke maand uitgeeft. Dat is een eigen keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:52:
Ouch. De FED laat er vandaag weer geen gras over groeien tijdens de senate hearing

Morgen nog een FED meeting. Zou de markt voor een tweede keer zo slecht reageren op dezelfde hawkish meeting?

Eind deze maand moet SPY onder de 380 staan om 100% van mijn puts in het groen te hebben. Heb een range van SPY 380-400P
Mortgage rate: 30 Yr. Fixed 7.00% :o Daar dalen de huizenprijzen al enkele maanden, 2023 zal geen goed jaar zijn voor de vastgoedmarkt. We komen op een niveau dat de rente echt pijn begint te doen in elke hoek van de economie.

Hoe is het met de opties, we zitten op +- 390 SPY en je hebt nog een week en je hebt PUTS gekocht als ik het goed begrijp? Ik schrijf straks (waarschijnlijk) weer JULI PUTS ergens +-380, kans op doorrollen wel behoorlijk, maar dat geeft niet, de premie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Galactic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Mortgage rate: 30 Yr. Fixed 7.00% :o Daar dalen de huizenprijzen al enkele maanden, 2023 zal geen goed jaar zijn voor de vastgoedmarkt. We komen op een niveau dat de rente echt pijn begint te doen in elke hoek van de economie.

Hoe is het met de opties, we zitten op +- 390 SPY en je hebt nog een week en je hebt PUTS gekocht als ik het goed begrijp? Ik schrijf straks (waarschijnlijk) weer JULI PUTS ergens +-380, kans op doorrollen wel behoorlijk, maar dat geeft niet, de premie is prima.
Hier ook een bericht:

https://www.marketwatch.c...in-cc10b890?mod=home-page

Als de FED zo door blijft gaan met rente verhogingen dan komen bedrijven/consumenten straks in grote problemen doordat ze de rekening niet kunnen betalen.
Je krijgt dan gedwongen faillissementen, gedeeltelijk niet inbare schulden, ontslagen personeel, minder bedrijvigheid, consumenten die meer de hand op de knip gaan houden.

Zo vrees ik voor iemand die ik ken dat deze persoon straks bijna het dubbele aan hypotheekrente moet gaan betalen in de toekomst. Gelukkig duurt dit nog een paar jaar en zal de rente op korte termijn omhoog gaan maar mogeljik over een paar jaar weer iets omlaag. In de tussentijd wordt de hypotheek beetje bij beetje verder afgelost. Zal spannend worden, want het inkomen van deze persoon is vrij weinig.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Bij het invullen van de belastingaangifte loop ik tegen het volgende aan:

Mijn vrouw en ik hebben beiden een eigen beleggingsrekening bij Degiro met o.a. enkele US posities.
Uit het Degiro jaaroverzicht van mijn vrouw blijkt dat over haar US dividend een bronbelasting van 30% is ingehouden, terwijl over mijn US dividend slechts 15% is ingehouden. Beiden hebben we een W8-BEN formulier ingevuld om van de voordelen van het belastingverdrag (verlaagde bronbelasting) te profiteren, en lijkt dit toegekend. Onze fiscale status is dezelfde.
Het enige verschil zit m.i. in de posities die we aanhouden: zij VXUS+VTI, ik alleen individuele US aandelen.

Is dit verschil in fiscale behandeling te verklaren?

NB In de aangifte Inkomstenbelasting staat bij de vooraf ingevulde gegevens van haar Degiro rekening ook de volgende opmerking:
Het ingevulde bedrag aan buitenlandse belasting is voor Verenigde Staten hoger dan het bedrag dat volgens het belastingverdrag verrekenbaar is. Het bedrag dat wij verrekenen ziet u aan het einde van de aangifte bij de berekening van de inkomstenbelasting. Soms wordt het bedrag bij 'Dividend' niet juist vooraf ingevuld. Dit gebeurt bij dividend in de vorm van aandelen (stockdividend). Pas in dit geval het bedrag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 13:26

Licko

ZVDK

phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Hier ook een bericht:

https://www.marketwatch.c...in-cc10b890?mod=home-page

Als de FED zo door blijft gaan met rente verhogingen dan komen bedrijven/consumenten straks in grote problemen doordat ze de rekening niet kunnen betalen.
Je krijgt dan gedwongen faillissementen, gedeeltelijk niet inbare schulden, ontslagen personeel, minder bedrijvigheid, consumenten die meer de hand op de knip gaan houden.
Dat is ook het doel lijkt me? De economie moet bloeden om de inflatie te beteugelen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Licko schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Dat is ook het doel lijkt me? De economie moet bloeden om de inflatie te beteugelen.
Klopt, maar de FED kan ook te ver gaan. Doel van de FED/ECB is om de inflatie te laten zakken.
Doel van de FED/ECB is niet om de economie kapot te maken of grote schade te laten veroorzaken.

De vraag is bij welk rentepercentage de FED (of ECB) gaat stoppen.
Ik gok dat ze dat pas doen zodra de inflatie een kwartaal of een half jaar dalende is.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pensioen is niet verplicht vanuit de overheid, enkel bij grote bedrijven. Dat je er zelf geen waarde aan hecht betekent natuurlijk niet dat het geen waarde heeft, zelfs bij een scheiding dien je het pensioen te splitsen. De kans dat je na je 70ste niets krijgt is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 15:33

Soullie

Planeshift

Kijk maar eens hoe hoog de rente / inlfatie in de jaren 80 was.
En hoe dhr Volker er toen op gereageerd heeft, je hoort deze naam best vaak in de Amerikaanse pers vind ik.

Rente kan dus zeker fors hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:41
Dunedin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:54:
Bij het invullen van de belastingaangifte loop ik tegen het volgende aan:

Mijn vrouw en ik hebben beiden een eigen beleggingsrekening bij Degiro met o.a. enkele US posities.
Uit het Degiro jaaroverzicht van mijn vrouw blijkt dat over haar US dividend een bronbelasting van 30% is ingehouden, terwijl over mijn US dividend slechts 15% is ingehouden. Beiden hebben we een W8-BEN formulier ingevuld om van de voordelen van het belastingverdrag (verlaagde bronbelasting) te profiteren, en lijkt dit toegekend. Onze fiscale status is dezelfde.
Het enige verschil zit m.i. in de posities die we aanhouden: zij VXUS+VTI, ik alleen individuele US aandelen.

Is dit verschil in fiscale behandeling te verklaren?

NB In de aangifte Inkomstenbelasting staat bij de vooraf ingevulde gegevens van haar Degiro rekening ook de volgende opmerking:
Het ingevulde bedrag aan buitenlandse belasting is voor Verenigde Staten hoger dan het bedrag dat volgens het belastingverdrag verrekenbaar is. Het bedrag dat wij verrekenen ziet u aan het einde van de aangifte bij de berekening van de inkomstenbelasting. Soms wordt het bedrag bij 'Dividend' niet juist vooraf ingevuld. Dit gebeurt bij dividend in de vorm van aandelen (stockdividend). Pas in dit geval het bedrag aan.
Dit ligt aan DeGiro. Zij moeten ervoor zorgen dat het juiste tarief wordt ingehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Dit ligt aan DeGiro. Zij moeten ervoor zorgen dat het juiste tarief wordt ingehouden.
Als ik mij niet vergis is er bij DeGiro een soort dividendlijst. In deze lijst staat een heleboel bedrijven en mogelijk ETF's waarbij staat vermeld of DeGiro rekening houdt met de 15% belasting.
Alles buiten deze lijst wordt voor de volle 30% belast.
Ik weet zo helaas niet meer hoe deze lijst heet en waar die staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
@phantom09 dank, ik zie het inderdaad. VTI en VXUS zijn uitgezonderd van wat Degiro de Green List noemt.

https://www.degiro.nl/hel...dragstarief-op-amerikaans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:38:
[...]

In tegendeel. 2023 gaat weg fantastisch jaar zijn voor de vastgoed markt! Als koper die geen hypotheek nodig heeft dan :+

Dit is precies wat ik voorspeld heb en al die tijd zat te verwachten. De kern inflatie geeft geen krimp en blijft maar oplopen. De FED zal hun terminal rate echt behoorlijk moeten laten oplopen, en daarmee komt de hypotheek in Amerika rond de 9 a 10%.

In Europa durft de ECB het niet zo goed, maar ze worden gedwongen om mee te gaan. Hier ook genoeg reden om de stevige kerninflatie te bedwingen maargoed zoals ik een jaar geleden ook al zei, bij een te hoge basisrate gaan er veel Europese staten in de problemen komen wat weer een eigen gevaar is. Maakt niet uit, door de internationale geldrentes komt de hypotheek hier ook gewoon boven de 5, 6, 7%

Ik heb inderdaad SPY puts van 4-6 maanden oud met een expiry eind deze maand. Die een strike range van 395-380 hebben :Y) en als deze weer winstgevend worden cash ik weer de helft en de andere helft gaat in nieuwe posities

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Klopt, maar de FED kan ook te ver gaan. Doel van de FED/ECB is om de inflatie te laten zakken.
Doel van de FED/ECB is niet om de economie kapot te maken of grote schade te laten veroorzaken.

De vraag is bij welk rentepercentage de FED (of ECB) gaat stoppen.
Ik gok dat ze dat pas doen zodra de inflatie een kwartaal of een half jaar dalende is.
Nee deze discussie hebben we al zo lang als ik me hier meng op het forum. De inflatie is veel gevaarlijker dan de hoge rente.

De FED en ECB stoppen pas als de KERNinflatie op 2% komt en al deze tijd loopt de kerninflatie alleen maar op in plaats van af.

Het doel is niet om de economie kapot te maken, maar als dat per ongeluk gebeurt op weg naar de inflatie normalisatie dan doen ze het wel

En zoals ook al vaker gezegd. 5% is nog steeds een best lage rente 8)7 hij voelt alleen maar hoog omdat de centrale banken bijna 14 jaar de rente tegen de 0% hadden staan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:56:
[...]

In tegendeel. 2023 gaat weg fantastisch jaar zijn voor de vastgoed markt! Als koper die geen hypotheek nodig heeft dan :+

Dit is precies wat ik voorspeld heb en al die tijd zat te verwachten. De kern inflatie geeft geen krimp en blijft maar oplopen. De FED zal hun terminal rate echt behoorlijk moeten laten oplopen, en daarmee komt de hypotheek in Amerika rond de 9 a 10%.

In Europa durft de ECB het niet zo goed, maar ze worden gedwongen om mee te gaan. Hier ook genoeg reden om de stevige kerninflatie te bedwingen maargoed zoals ik een jaar geleden ook al zei, bij een te hoge basisrate gaan er veel Europese staten in de problemen komen wat weer een eigen gevaar is. Maakt niet uit, door de internationale geldrentes komt de hypotheek hier ook gewoon boven de 5, 6, 7%

Ik heb inderdaad SPY puts van 4-6 maanden oud. Die een strike range van 395-380 hebben :Y) en als deze weer winstgevend worden cash ik weer de helft en de andere helft gaat in nieuwe posities
Waarom zou je in godsnaam een huis kopen zonder hypotheek :D ook al had je het geld. Het is de grootste fout die ik gemaakt heb vroeger als ik jong was, veel cash in mijn bakstenen vastgezet. Of is het bij wijze van spreken? Kerninflatie gaat vermoedelijk binnen 2-3 maanden pas zakken. Een trage daling is inderdaad te anticiperen volgens mij.

De Nederlandse vastgoedmarkt ken in minder goed dan de Belgische. Volgens mij gaan we dit jaar in Nederland wel gemiddeld -3%. Vastgoedwaarde met inflatie gecorrigeerd is natuurlijk nog groter. Vraag is nog steeds, hoeveel huur heb je in tussentijd betaald ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Waarom zou je in godsnaam een huis kopen zonder hypotheek :D ook al had je het geld. Het is de grootste fout die ik gemaakt heb vroeger als ik jong was, veel cash in mijn bakstenen vastgezet. Of is het bij wijze van spreken? Kerninflatie gaat vermoedelijk binnen 2-3 maanden pas zakken. Een trage daling is inderdaad te anticiperen volgens mij.

De Nederlandse vastgoedmarkt ken in minder goed dan de Belgische. Volgens mij gaan we dit jaar in Nederland wel gemiddeld -3%. Vastgoedwaarde met inflatie gecorrigeerd is natuurlijk nog groter. Vraag is nog steeds, hoeveel huur heb je in tussentijd betaald ;)
1000 per maand , geen geld dus. Van de gerealiseerde overwaarde door verkoop op de piek kan ik al 10 jaar huren. Met de winst van de overige posities nog eens een jaar of 15.

De overwaarde op ons vorige huis gecasht, rits SPY puts en meegelift op de euro crash destijds met een flink bedrag in de dollar.

Situatie voor:
100 jaar oud niet-geisoleerd vrijstaand midden-klasse huis met minimale tuin dat onderhoud aan dak en fundering nodig had met 45% LTV hypotheek resterend.

Het onderhoud had ons 50k gekost, de stookkosten waren astronomisch geweest (af en toe nog contact met de kopers, die hebben bijna onze huur aan gas en stroom uitgegeven per maand ;w) en dan moest alles nog geïsoleerd worden, investeren in wamtepomp en zonnepanelen.

Situatie na:
Tijdelijk gehuurd, bod uitgebracht op een 25 jaar oude villa van 210m2 met 1000m2 grond met een A-label, vrij van groot onderhoud, compleet hypotheek-vrij en nog steeds een goed gevulde bankrekening. We horen volgende week of ons bod geaccepteerd is. We hebben een perfecte woning voor ons gevonden nu. Staat al meer dan 13 maanden te koop, weinig bezichtigen en nog minder biedingen, de eigenaren wonen al elders, hebben nu dubbele maandlasten omdat de markt inzakte toen zij hun nieuwe woning kochten en ze onverwacht niet zo snel van hun vorige huis afkwamen als gedacht. De locatie is niet voor veel mensen gewenst maar voor ons meer dan prima dus er is weinig concurrentie in dit prijssegment. Als ze onze (flinke) onderbieding niet accepteren mogen ze nog een half jaar bloeden en dan melden we ons tegen die tijd weer met een nog iets lager bod. Wordt hij toch verkocht? Prima, dan kijken we rustig aan. De echte ellende moet nog komen op de huizenmarkt dus we hebben nul haast.

We hebben iets boven 140.000 onderboden overigens :+, ongeveer €700 per m2 ten opzichte van de vraagprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 10-03-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:58:
[...]

1000 per maand , geen geld dus. Van de gerealiseerde overwaarde door verkoop op de piek kan ik al 10 jaar huren. Met de winst van de overige posities nog eens een jaar of 15.

De overwaarde op ons vorige huis gecasht, rits SPY puts en meegelift op de euro crash destijds met een flink bedrag in de dollar.

Situatie voor:
100 jaar oud niet-geisoleerd vrijstaand midden-klasse huis met minimale tuin dat onderhoud aan dak en fundering nodig had met 45% LTV hypotheek resterend.

Het onderhoud had ons 50k gekost, de stookkosten waren astronomisch geweest (af en toe nog contact met de kopers, die hebben bijna onze huur aan gas en stroom uitgegeven per maand ;w) en dan moest alles nog geïsoleerd worden, investeren in wamtepomp en zonnepanelen.

Situatie na:
Tijdelijk gehuurd, bod uitgebracht op een 25 jaar oude villa van 210m2 met 1000m2 grond met een A-label, vrij van groot onderhoud, compleet hypotheek-vrij en nog steeds een goed gevulde bankrekening. We horen volgende week of ons bod geaccepteerd is. We hebben een perfecte woning voor ons gevonden nu. Staat al meer dan 13 maanden te koop, weinig bezichtigen en nog minder biedingen, de eigenaren wonen al elders, hebben nu dubbele maandlasten omdat de markt inzakte toen zij hun nieuwe woning kochten en ze onverwacht niet zo snel van hun vorige huis afkwamen als gedacht. De locatie is niet voor veel mensen gewenst maar voor ons meer dan prima dus er is weinig concurrentie in dit prijssegment. Als ze onze (flinke) onderbieding niet accepteren mogen ze nog een half jaar bloeden en dan melden we ons tegen die tijd weer met een nog iets lager bod. Wordt hij toch verkocht? Prima, dan kijken we rustig aan. De echte ellende moet nog komen op de huizenmarkt dus we hebben nul haast.

We hebben iets boven 140.000 onderboden overigens :+, ongeveer €700 per m2 ten opzichte van de vraagprijs.
Broer van mijn schoonvader heeft zo zijn huis op de piek 2006 te koop gezet. Zo koppig als een ezel met zijn vraagprijs en dubbele woonlasten is hij pas gecapituleerd in 2014! Dat was ook met dubbele maandlasten ;) je kent de koper niet, je kan enkel gokken dat hij er vanaf wil, maar dat is geen zekerheid.

Jou systeempje zou in België zoiezo niet werken, de prijzen zijn minder volatiel ;) voor goede deals in Nederland ga je nog even moeten wachten, laat ons zeggen 1 jaar, kost je weer 12k. Maar heb het idee dat je wel weet wat je doet, het is in ieder geval niet onbezonnen.

Wat je nu in België wel ziet is dat investeerders echt een andere instapprijs eisen, en ondertussen ook krijgen. Grotere panden of appartementblokken gaan al VEEL lager dan 1,5 jaar geleden. Voor Jantje de investeerder die een appartement van 200k koopt om te verhuren, daar dringt het besef nog niet volledig door, want er is blijkbaar nog voldoende vraag (alhoewel +-30% minder activiteit van investeerders) om de prijzen noemenswaardig te ondersteunen. Dat komt vast met vertraging.

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 10-03-2023 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bankaandelen gaan vandaag niet zo lekker. heeft vast iets te maken met SVB Financial Group, staat op dit moment -63%, en dit is nog pre-markt.
Silicon Valley Bank Financial, onder meer gericht op financiering van startups in Silicon Valley, meldde donderdag nieuwe aandelen te moeten moeten uitgeven. Onder meer durfinvesteerders hebben door de hogere rente moeite om schulden te herfinancieren, waardoor de kwaliteit van het leningenboek van de bank flink onder druk is komen te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 10-03-2023 15:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

""

[ Voor 194% gewijzigd door mrc4nl op 10-03-2023 15:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

" "

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
mrc4nl schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:19:
Bankaandelen gaan vandaag niet zo lekker. heeft vast iets te maken met SVB Financial Group, staat op dit moment -63%, en dit is nog pre-markt.

[...]
Swaps voor Archegos verlopen en er zijn geen kopers. Dat gaat serieus geld kosten, en kan zelfs faillissementen veroorzaken.

De FX Swaps en Volatility / Delta swaps in de markt zijn een kaartenhuis en een enorm gevaar...

De angst is op het moment dat niet duidelijk is welke banken er weer vuistdiep in zitten en welke een schoon portfolio hebben. Vandaar dat investeerders alle banken dumpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:19:

[...]
Ik heb een kleine positie hierin. Ooit gekocht op 215 per stuk :P

Hoort bij het spel, zal ik maar zeggen. Een beetje onvermijdelijk als je een diverse portefeuille hebt. Het kan niet alleen maar uit winnaars bestaan. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, SVB is klaar:
SAN FRANCISCO – The California Department of Financial Protection and Innovation (DFPI) announced today that, pursuant to California Financial Code section 592, it has taken possession of Silicon Valley Bank, citing inadequate liquidity and insolvency. The DFPI appointed the Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) as receiver of Silicon Valley Bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Komt wel goed met het bankensysteem, balans van SVB +- 200 miljard, Lehman was als ik me goed herinner ongeveer 700 miljard en dat is weer 15 jaar geleden. Bovendien zijn de risico's anders. Ze hebben treasuries in portefeuille die zwaar in waarde zijn gezakt. De stukken zijn echter niet waardeloos of in default.

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 10-03-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 16:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Galactic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:25:
Komt wel goed met het bankensysteem, balans van SVB +- 200 miljard, Lehman was als ik me goed herinner ongeveer 700 miljard en dat is weer 15 jaar geleden. Bovendien zijn de risico's anders. Ze hebben treasuries in portefeuille die zwaar in waarde zijn gezakt. De stukken zijn echter niet waardeloos of in default.
Je denkt dat deze club alleen staat met rommel ?
Pagina: 1 ... 146 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij