Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:47
Hoepla33 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Ja, excuses. Rabobank inderdaad.

Herbeleggen is dus de juiste term. Zoals ik het lees gaat een uitkering in aandelen (Keuzedividend) bij Rabobank als volgt; (verbeter me als het niet zo is)

1 aandeel NT kost bijv. 100. Dividend is 160. Er wordt automatisch 1 aandeel aangekocht en deze komt in mijn portefeuille. De 60 waarvan geen compleet aandeel kan worden gekocht wordt cash uitgekeerd op de rekening.

Ik heb echter het volledige dividend cash uitgekeerd gekregen. Ik zal eens in de instellingen gaan grasduinen.
Hier ook volledig uitgekeerd.

Is er, behalve praktisch/gemak, nog een reden dat automatische herbelegging "beter" is?

Ik heb nu gewoon weer van het complete saldo op mijn beleggingsrekening (=dividend NT) opnieuw NT aangekocht.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
SvV_Ying schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Bij mij bij de ING is de dividenduitkering automatisch herbelegd in een nieuwe order.
Hier ook, erg fijn dat ING ondanks dat het niet de goedkoopste is, werk uit handen neemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herbeleggen is iets anders dan stockdividend. Is er sprake van stockdividend? Dan wordt het bruto dividendbedrag uitgekeerd in nieuwe aandelen. Er wordt geen dividendbelasting ingehouden, daarom is dit fiscaal voordelig. Aan het verwerken van stockdividend zijn verder geen extra kosten verbonden. Wil je dividend laten herbeleggen? Van het bruto dividend wordt eerst dividendbelasting ingehouden. Vervolgens wordt met het netto dividend een aantal nieuwe aandelen gekocht. Hierbij is er sprake van een beurstransactie, en zijn er ook kosten verbonden.
Dus geen transactiekosten en geen dividendbelasting zover ik zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:12
[...]
Ik heb echter het volledige dividend cash uitgekeerd gekregen. Ik zal eens in de instellingen gaan grasduinen.
Daar hoef je niet voor te gaan grasduinen. Rabobank keer het dividend van de NT fondsen altijd gewoon uit en je zal dit zelf moeten herbeleggen (als je dat wil).
Bij ING kan het inderdaad wel automatisch herbelegd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
1 aandeel NT kost bijv. 100. Dividend is 160. Er wordt automatisch 1 aandeel aangekocht en deze komt in mijn portefeuille. De 60 waarvan geen compleet aandeel kan worden gekocht wordt cash uitgekeerd op de rekening.
NT zijn fondsen. En fondsen werken niet met aandelen maar met participaties. Participaties kun je vervolgens ook in fracties hebben i.p.v. bij aandelen die (normaliter) alleen per heel stuk verhandeld worden. Het maakt dus niet uit hoeveel een participatie kost, je legt een bedrag in en dat wordt altijd volledig omgezet in participaties. Als een participatie dus €100 kost en je legt €160 in krijg je daarvoor 1,6 participatie.
Rabo ondersteund geen herbeleggen / werkt niet / heeft nooit gewerkt. Het kan daarbij ook best zijn dat de optie die Rabo bied puur gaat over "als het fonds ook direct zelf kan herbeleggen, moet dit dan gedaan worden"? Waarbij NT dan niet kan/doet herbeleggen en dus krijg je het bijgeschreven. Wat ING en ABN doen voor zover ik weet is dat je het geld krijgt uitgekeerd door het fonds maar ING/ABN het bedrag niet echt bijschrijft op de rekening maar automatisch een nieuwe aankooporder aanmaakt voor het bedrag dat je uitgekeerd hebt gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Herbeleggen is dus de juiste term. Zoals ik het lees gaat een uitkering in aandelen (Keuzedividend) bij Rabobank als volgt; (verbeter me als het niet zo is)

Rabo doet dat inderdaad niet voor je: (in dit geval)
J0kerNL in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Verder zijn de NT fondsen franctional, dus je kunt dan 1,6 'aandeel' kopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:35
Soullie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:33:
Rare actie van BUX, zo jagen ze alle kleintjes toch weg ?

Had er nog hele kleine positie, alles verkocht.
Zit met de bulk bij Rabo.

Kocht bij bux wel eens iets voor de grap, daar ga ik geen 3 euro per maand voor betalen.
voelt beetje aan als:
eerst zo goedkoop mogelijk maken om zo veel mensen te trekken, daarna naar $$ vragen.
Ikzelf heb geen BUX enkel DEGIRO, ik doe ook niet aan kleine fluffjes. ik doe 1x per maand een dca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het duurde even maar mijn voorspelling is uitgekomen, intel dividend gaat met 66% omlaag.
mrc4nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

....ik kijk gewoon naar het financiele plaatje, dit zijn de q2 cijfers (q3 zal nu niet ver weg meer zijn)

[Afbeelding]

dividend zie ik op 0.37 staan, Inkomsten zijn lager dan dividend, lijkt mij niet erg houdbaar zo. en het is nou ook niet dat de PC markt laatste paar maanden enorm is aangetrokken.Dus of Intel tovert verbeterde winstgevendheid tevoorschijn of zal in het dividend gaan snijden.
Niet dat ik nu elke voorspelling van mij wil checken ( ik zal er ook vaak naastzitten) maar deze was ik vrij zeker zijn.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
Bigf00t schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Dat zal waarschijnlijk het doel zijn, want dat kost meer dan het oplevert. Volgens mij nog steeds goedkoper dan de grootbanken.
Maar ook een simplistisch en beperkt platform.
Voor velen kán dat natuurlijk voldoende zijn, maar daar stond dan ook tegenover dat je vrijwel geen kosten had.
Want die zijn er onder de kap wel degelijk bij Bux, ook al doe je alles enkel via Zero orders.
Met die orders kan Bux namelijk intern transacties tegen elkaar wegstrepen en zodoende het verschil van de bied en laat van de markt zelf incasseren.
Dan lenen ze je aandelen ook uit waarbij alle inkomsten die hieruit voortvloeien naar Bux zelf gaan, ontvang je geen rente op je spaartegoeden en zit er een FX-fee op US transacties.
Genoeg inkomsten dus en zo'n service fee is dan ook totaal onacceptabel en doet het hele idee van Bux teniet.

Mogelijk draaien ze toch nog wat bij, maar het ziet er sowieso niet erg goed meer uit en heb er zelf dan ook geen vertrouwen meer in.
Helaas een trend die je ziet onstaan bij fintechs, zoals bijvoorbeeld ook Vivid waarbij ze uit het niets ineens voorwaarden aanpassen en zodoende het hele platform langzamerhand de nek omdraaien.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:01
JohanNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Voor velen kán dat natuurlijk voldoende zijn, maar daar stond dan ook tegenover dat je vrijwel geen kosten had.
Want die zijn er onder de kap wel degelijk bij Bux, ook al doe je alles enkel via Zero orders.
Met die orders kan Bux namelijk intern transacties tegen elkaar wegstrepen en zodoende het verschil van de bied en laat van de markt zelf incasseren.
Dan lenen ze je aandelen ook uit waarbij alle inkomsten die hieruit voortvloeien naar Bux zelf gaan, ontvang je geen rente op je spaartegoeden en zit er een FX-fee op US transacties.
Genoeg inkomsten dus en zo'n service fee is dan ook totaal onacceptabel en doet het hele idee van Bux teniet.

Mogelijk draaien ze toch nog wat bij, maar het ziet er sowieso niet erg goed meer uit en heb er zelf dan ook geen vertrouwen meer in.
Helaas een trend die je ziet onstaan bij fintechs, zoals bijvoorbeeld ook Vivid waarbij ze uit het niets ineens voorwaarden aanpassen en zodoende het hele platform langzamerhand de nek omdraaien.
Uiteindelijk wil elke broker winst maken, of dat nu via servicekosten, spread of wisselkoersen is. Misschien dat ze teveel kleine klanten hadden en zich nu willen richten op de grotere beleggers als alternatief op de grootbanken? Maar die doelgroep zal juist weer minder 'app only' gericht zijn, dus ik ben benieuwd hoe ze de concurrentie gaan overleven.

Het valt wel op dat ze samenwerken met ABN AMRO en nu dit weer gebeurt. Daarvan hebben ook nog ooit Moneyou gehad die ineens verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

ABN Amro is nou ook niet een bank zonder dubieuze praktijken,Maar ik zie wel dat ze een toffe actie hebben
Beleg periodiek met nú € 75 bonus!

Start met periodiek beleggen! Open een beleggingsrekening en zet periodiek geld opzij. Beleg nu 4 opeenvolgende maanden minimaal € 150 en ontvang € 75 bonus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv69zop-4nX8R7atRs_3VAlXLis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzchzG0Brtb9HiSisCjrw5aD.png?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
mrc4nl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:57:
ABN Amro is nou ook niet een bank zonder dubieuze praktijken,Maar ik zie wel dat ze een toffe actie hebben

[...]

[Afbeelding]
Niet interessant als je geen ABNAMRO rekening hebt.
Tenzij je het leuk vindt om een rekening hier wilt openen voor 5-6 maanden en dan de stekker er weer uit trekt.
Hou je nog wel wat aan over.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 22-02-2023 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-07 12:39
JohanNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Dat de broker aan mij verdient op deze manier was acceptabel maar dat er vervolgens nog een service fee bij komt is dan erg jammer. Dat het platform beperkt was nam ik dan op de koop toe.

Het uitkeren van keuzedividend zoals met Aegon of Philips is nog steeds niet mogelijk dat had ik met deze update nog wel verwacht als extra service bij de maandelijkse fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eens zien wat mijn NVDA puts gaan doen. Op 10-Q aan het wachten.

Nvidia heeft tegenwoordig een hogere P/E-ratio dan Tesla. ChatGPT en AI hype heeft het naar onhoudbare hoogten opgestuwd. Bij een dalende markt was Nvidia 1 van de aandelen die de meeste klappen kreeg.

[edit]
Ze gaan de 10-Q toch niet vasthouden tot na de earnings call? Is het dat dramatisch slecht? De vorige keer hadden ze de 10-Q 35 minuten na de market close gepubliceerd en de earnings call is een uur na de market close.

[ Voor 32% gewijzigd door rapture op 22-02-2023 22:45 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
rapture schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:11:
Eens zien wat mijn NVDA puts gaan doen. Op 10-Q aan het wachten.

Nvidia heeft tegenwoordig een hogere P/E-ratio dan Tesla. ChatGPT en AI hype heeft het naar onhoudbare hoogten opgestuwd. Bij een dalende markt was Nvidia 1 van de aandelen die de meeste klappen kreeg.

[edit]
Ze gaan de 10-Q toch niet vasthouden tot na de earnings call? Is het dat dramatisch slecht? De vorige keer hadden ze de 10-Q 35 minuten na de market close gepubliceerd en de earnings call is een uur na de market close.
PUT geschreven of gekocht?

Mij lijkt het bedrijf te hoog gewaardeerd (ook nu nog na afstraffing vorig jaar). In wezen is het een chip designer. Ook weet ik niet of er nog veel groei zal komen uit de core business. Desktop verkopen vallen terug (prijzen nog verhogen op producten lijkt zo goed als uitgesloten). Voor laptop verkopen, waar groeiverwachtig beter is, lijkt de trend een krachtigere igpu te worden. Daar zijn ze minder goed gepositioneerd.

Dan heb je nog de andere zaken waar ze zich mee bezig houden (waaronder het sterk gehyped AI), maar daarvan zit al wel heel veel verwachting in de koers. Vraag is of het allemaal zo gaat uitspelen. Ik denk slechts gedeeltelijk.

• rapture
  • Laatst online: 02:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Galactic schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:37:
[...]

PUT geschreven of gekocht?

Mij lijkt het bedrijf te hoog gewaardeerd (ook nu nog na afstraffing vorig jaar). In wezen is het een chip designer. Ook weet ik niet of er nog veel groei zal komen uit de core business. Desktop verkopen vallen terug (prijzen nog verhogen op producten lijkt zo goed als uitgesloten). Voor laptop verkopen, waar groeiverwachtig beter is, lijkt de trend een krachtigere igpu te worden. Daar zijn ze minder goed gepositioneerd.

Dan heb je nog de andere zaken waar ze zich mee bezig houden (waaronder het sterk gehyped AI), maar daarvan zit al wel heel veel verwachting in de koers. Vraag is of het allemaal zo gaat uitspelen. Ik denk slechts gedeeltelijk.
Puts gekocht en zo zie je waarom velen vlak voor de earnings de hedge erbij kopen, calls voor juist in case dat de koers de verkeerde kant opgaat. Zo spectaculair is het nog niet omhoog gespoten en 2 miljoen volume is niet veel. Vandaag zien dat de recente piek op 230 houdt en afgeprijsde puts bijkopen.

Het is een 8-K geworden.

Wat was dat voor een earnings call? Bij de meeste bedrijven is het de resultaten snel bespreken en een Q&A session.

Een uur zeveren over AI (vervangt alle andere onzin en buzzwords dat in hun voorgaande presentaties verteld werd), softwareplatform dat ze nog niet hebben, maar gaan ontwikkelen, markten die nog niet bestaan, enorm veel groei, 300 billion dollar potentieel,... dat eraan komt en ze hebben zelfs letterlijk gezegd "een miljoen maal groei". Uiteraard zeggen ze niks over hun oplopende voorraden, 25% meer kosten, hoe hard dat hun chipverkopen in elkaar gezakt zijn,...

Ze praten alsof dat ze een softwarebedrijf zijn ipv een bedrijf die chips ontwerpt en verkoopt.

Ik kan voorstellen dat iemand die niet aan hun gezever gewend is, zit te denken "Is this dotcom or 2008 all over again?" We are in a bubble!". Een oneindeloze stroom aan dromen, fantasieën,... dat ze vertellen bij in elkaar gezakte earnings.

Propaganda en klein beetje meer omzet dan verwacht werkt misschien op retailbeleggers, de analisten rekenen met cijfers. Het is niet omdat een aandeel in 5 jaren veel waard kan zijn, dat het in half jaar tot een jaar niet nog veel lager kan zakken.
SANTA CLARA, Calif., Feb. 22, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- NVIDIA (NASDAQ: NVDA) today reported revenue for the fourth quarter ended January 29, 2023, of $6.05 billion, down 21% from a year ago and up 2% from the previous quarter.

GAAP earnings per diluted share for the quarter were $0.57, down 52% from a year ago and up 111% from the previous quarter.
https://investor.nvidia.c...-Fiscal-2023/default.aspx
Omzet 21% gezakt tov vorig jaar en EPS 52% gezakt terwijl de koers ongeveer zo hoog is als een jaar geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 23-02-2023 09:51 ]

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:02
En NT dividend fonds. Maar ik zie nog niks bij ABN amro bijgeschreven zijn terwijl ik op ex datum (7-2) sowieso participaties had.
Meer mensen bij ABN die dit hebben, al dan niet met een ander fonds?

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 17:49
[...]

Jep, met als verschil dat het hier een fonds betreft dus de volledige uitkering kan worden herbelegd en je dus niet exact op hele aandelen hoeft in te leggen. N.b. de netto uitkering wordt belegd (niet de bruto uitkering, de dvidiendbelasting kun je met je IB aangifte wel terugkrijgen)

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:13

Licko

ZVDK

Trezzahn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:15:
[...]

En NT dividend fonds. Maar ik zie nog niks bij ABN amro bijgeschreven zijn terwijl ik op ex datum (7-2) sowieso participaties had.
Meer mensen bij ABN die dit hebben, al dan niet met een ander fonds?
Bij mij is het al bijgeschreven op mijn rekening en inmiddels is NT world ook weer gecorrigeerd. Ze hadden 15% teveel overgemaakt ;)

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 16:22
Zr40 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Maar als, zoals je zegt, alle seinen op groen staan, wat houdt je tegen om wel het account bij IBKR te openen?
Wat me tegenhoudt is, zoals @tuinïnen @Galactic en @Naboo zeggen in deze 3 posts, het een rompslomp oplevert die als drempel werkt.

Ik ga een balletje opgooien bij compliance of het voor hun een probleem is (niet, omdat ik geen insider ben), en of ik volgens hun het dan nog moet opgeven bij IB.

Andere vraag: waarom wordt er geen IB gezegd maar IBKR? om het verschil met inkomstenbelasting duidelijk te houden, of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AceAceAce schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Andere vraag: waarom wordt er geen IB gezegd maar IBKR? om het verschil met inkomstenbelasting duidelijk te houden, of iets anders?
Dat is de afkorting die ze zelf gebruiken, wanneer het niet gaat over een specifieke entiteit (zoals IBIE).

• Trezzahn
Licko schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Bij mij is het al bijgeschreven op mijn rekening en inmiddels is NT world ook weer gecorrigeerd. Ze hadden 15% teveel overgemaakt ;)
Vreemd dat ik dan niks bijgeschreven heb gekregen...

• AceAceAce
Zr40 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Dat is de afkorting die ze zelf gebruiken, wanneer het niet gaat over een specifieke entiteit (zoals IBIE).
Dank je.
Heb inmiddels verklaring van dat ik vrij ben om te beleggen bij IB als non-insider.
Ik ga dat uitgebreide proces wel in bij IB en zie wel of en waar het schip strand.

edit:
En jawel, compliancy moet instemmen voordat ik uberhaupt geld kan storten.
Voor wie het wil weten, hieronder de instructie die IBKR meegeeft:
Applicant Information : Compliance Letter
Instructions: Send the following text to your compliance officer. Please include your IB Account ID in the subject line of the return email.
-----------------------
Dear Compliance Officer:
wishes to establish an account with Interactive Brokers. Interactive Brokers is required to get an authorization from in order to open this account. We must receive an email from you in the following form to proceed:
Email Addressed To: newaccounts@interactivebrokers.com
Email Subject: Employee Account Authorization | Interactive Brokers Account Number:
Email Body:
Interactive Brokers is authorized to establish and maintain an account for .
agrees to accept daily confirmations and monthly statements by email to: [insert email address receiving the daily confirmations / monthly statements from Interactive Brokers] re:
ADDITIONAL INFORMATION FOR COMPLIANCE OFFICERS
Interactive Brokers EmployeeTrack helps compliance officers monitor employee trading risks by providing a transparent, integrated and auditable view of employee trading activity. EmployeeTrack offers turnkey integration with the Interactive Brokers trading platform and API integration with any other broker. Access to EmployeeTrack is complimentary. Visit ibkr.com/et to learn more about how EmployeeTrack helps compliance officers ensure the integrity of their employee trading risk management process.
Tekst mag ook aangepast worden om aan te geven dat ze geen statements hoeven te ontvangen.

[ Voor 68% gewijzigd door AceAceAce op 23-02-2023 18:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
Hier een uitleg van Bux op hun forum:

https://community.getbux....month-service-fee/4650/79

YorickBUX
23h
Dear all, let me take this opportunity to provide you all with a response. I think given all the raised concerns it would be good for everyone to be aware of the rationale and strategy around the price changes.

To begin with, it would be good to do some proper math on the impact of this service fee if you’re an active user of BUX. It is correct that some people will be impacted negatively, but many people are also impacted positively (e.g. people that actively use BUX for multiple savings plans). All products in our savings plans are commission free and the plan itself is also free so it’s a great way to invest your future savings. Next to this, the savings plan is a great way to build up wealth for the future in an innovative and straightforward way. History has shown that dollar-cost-averaging is one of the best ways to build up wealth for the future and we would like to make this as attractive as possible for you. More features will come to improve the savings plan experience in the near future.

One of the most important reasons for the price change is our future direction. It’s our mission to become a profitable company this year. I’m very transparent around this. We’ve been subsidizing trades before to capture market share, but this is not sustainable for the future. The current economic climate demands us to be a solid player in the space. It’s the only way we can continue our mission to further disrupt the European investment space.

I believe we are by far the most accessible and intuitive platform for everyone that wants to invest, our UI/UX is the most attractive in the market, and our service levels are absolutely the best. A service fee of €2.99 per month is a very fair amount taking into account we don’t charge anything else out of the ordinary (e.g. connectivity fees, market data fees, premiums, interest rates, etc.) and we don’t make any money from practices that we believe are a conflict of interest and can therefore be harmful to our clients (payment for order flow or other inducements).

In the end, it’s your decision as a client to decide where to do your business. As you can see from this post we take your feedback very seriously. If you believe in the vision of BUX to make investing accessible and intuitive for everyone, and offer investments in a transparent and fair manner to all our clients, then please keep supporting us in achieving this vision. Affordability is also still very crucial in our future strategy and even though we are implementing this monthly fee, we’re still very affordable and attractive in comparison to what’s out there in the market.

I hope this helps in addressing some of your concerns. I’m more than happy to do another AMA so everyone has the chance to ask me any questions. For now, I hope we can count on your support.

All the best,
Yorick Naeff

BUX | CEO

Heel leuk Yorick, maar daar heb ik geen boodschap aan. Ik ben weg en kom niet weer terug.
Ergens anders is beter, goedkoper en betrouwbaarder dan Bux

Mooi antwoord:

Frisoke
Enthusiast
I am really disappointed in everything that happened in the past months. Bux has been completely dead. No progress. All marketing, including free marketing gone. Firing some of your best employees (Fergus,…). TOB got automatic, but we do not try to gain market share in Belgium. Let’s make people pay a service fee! For value/ information that is incorrect and incomplete! Do you know how much I pay for Yahoo Finance? Zero, like Bux used to be. Price increases are totally fine, but this service fee is insane. Bux is known for small investors, students,… Yet, the service fee is the worst for the largest group of your target audience. Large investors will never come to Bux, if they do not have a proper website. Seems like Bux is clueless about what to do going forward and I will probably also be one to leave the platform, like 80% of your current users, if the service fee is an actual thing.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 23-02-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Heb zojuist een zero-order uitgevoerd bij bux om alles te verkopen (en nooit weer terug te komen.
Echter vraag ik mij of hoe het nu met de volgende zaken zit.
Ik sluit mijn rekening voorlopig nog niet. Ik boek eerst alles terug. Daarna stuur ik per e-mail een opzegging
(https://buxzerosupport.ge...ik-mijn-bux-zero-account-).

1. Jaaropgave 2022 ontvang ik binnenkort. ik dacht ergens in maart? Die krijg ik nog ook al heb ik de rekening opgezegd? Althans ik kreeg ook een jaaropgave van Lynx toen ik de rekening al had opgezegd.

2. Bewijs dat mijn saldo 0 is binnenkort en mijn rekening is opgeheven?

Iemand ervaring hiermee bij Bux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citizen.Erased
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:08
phantom09 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:18:
Heb zojuist een zero-order uitgevoerd bij bux om alles te verkopen (en nooit weer terug te komen.
Ik sluit mijn rekening voorlopig nog niet. Ik boek eerst alles terug. Daarna stuur ik per e-mail een opzegging

1. Jaaropgave 2022 ontvang ik binnenkort. ik dacht ergens in maart? Die krijg ik nog ook al heb ik de rekening opgezegd? Althans ik kreeg ook een jaaropgave van Lynx toen ik de rekening al had opgezegd.

Die jaaropgave moet je nu ongeveer krijgen.
Saldo daarna op 0 zetten en opzeggen moet ik ook nog regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Citizen.Erased schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Die jaaropgave moet je nu ongeveer krijgen.
Saldo daarna op 0 zetten en opzeggen moet ik ook nog regelen.
Dank je. Ik las ook net dat ergens in februari je een jaaropgave via je e-mail mag verwachten.
En ik verwacht dat ik deze volgend jaar ook krijg voor de jaaropgave 2023. Dat is bux verplicht te doen.
Daarna niet meer.

Waar open je een nieuwe rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik maakte geen gebruik van Bux, had het wel ooit geïnstalleerd om te bekijken. Vandaag ook maar opgezegd met als reden: maandelijkse fee. :+
Even los van dit wilde ik het account toch al sluiten omdat ik er geen gebruik van maakte. Maar voor de statistieken is het leuk :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:59

Soullie

Planeshift

Voor wat het waard is het opzeggen kan ook via de app, krijg je netjes een mailtje die zegt dat het binnen 5 dagen gepiept is. (was binnen 2 dagen zo bij mij).

Je andere vragen weet ik niet, wellicht in jou geval waard om te wachten tot maart en die 3 euro maar te betalen voor je jaaropgaaf ? Weet je wel zeker dat je hem krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Soullie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:34:
Voor wat het waard is het opzeggen kan ook via de app, krijg je netjes een mailtje die zegt dat het binnen 5 dagen gepiept is. (was binnen 2 dagen zo bij mij).

Je andere vragen weet ik niet, wellicht in jou geval waard om te wachten tot maart en die 3 euro maar te betalen voor je jaaropgaaf ? Weet je wel zeker dat je hem krijgt.
Bux is verplicht om je een jaaropgave te sturen.

Jaren geleden zat ik bij Lynx. Toen kreeg ik ook een e-mail waarbij ze aangaven dat je een maandelijks fee van 5 euro per maand moest betalen. Ik heb deze toen op opgezegd. Het jaar daarna kreeg ik alsnog een jaaropgave. Ik verwacht dit ook van bux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
phantom09 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:18:

Ik heb van bux zojuist de jaaropgave 2022 gekregen per mail, daarna alles verkocht en zodra ik m'n geld op m'n rekening heb staan dan sluit ik het account bij bux.
Op de site van bux staat:
Er zijn drie manieren om je BUX Zero account te verwijderen:

Stuur ons een bericht via de in-app chatfunctie
E-mail naar support-zero@getbux.com met het e-mailadres waarmee je je hebt geregistreerd bij BUX Zero
Gebruik de knop account sluiten, deze vind je in de instellingen (alleen beschikbaar voor iOS gebruikers)
Volgens bux staat het geld op 1 maart de rekening en dan onderneem ik zowel stap 1 als 2 aangezien ik een Android gebruiker ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb nog nergens op internet gelezen dat er ook maar 1 persoon is die zegt dat hij bij Bux blijft.
Iedereen gaat weg of gaat eerst kijken naar wat andere brokers te bieden hebben.

Als dit zo door gaat is bux over 1-2 jaar van het toneel verdwenen.

Jammer dat ze niet een maandelijks fee bedenken van bijvoorbeeld 0,1% of zo.
Of een staffel 1 euro voor account tot 1K, 2 euro voor accounts tot 5K, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:00

GNML

applebuyguide.com

Soullie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:34:

de tarieven gaan per 1 April in, dus je hebt nog een maand om het op te zeggen..
Zojuist alles teruggeboekt, hopelijk bij aankoop lager kunnen instappen bij de volgende broker..

De order kosten deden me weinig, die service fee is naar mijn mening buitensporig voor de activiteit die ik er heb en ook de mensen die ik ken overigens. Jammer, het was een leuke 2 jaar.

Eens kijken hoelang ze het gaan volhouden, iedereen in mijn omgeving is in ieder geval voornemens op te zeggen.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:44
On February 17, 2023, the Federal Financial Supervisory Authority ( BaFin ) ordered flatexDEGIRO Bank AG to take measures to ensure proper business organization in risk management and money laundering prevention and to limit risks.

In order to ensure proper business organization in risk management, BaFin has ordered flatexDEGIRO Bank AG to eliminate deficiencies, some of which are serious, in particular in the internal control system, supervisory reporting and money laundering prevention.
https://www-bafin-de.tran...x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Laatst online: 16:34
Ben benieuwd hoe hier tegen beleggen bij ASN wordt aangekeken?
Ik zit nu bij ING, maar wil overstappen naar ASN voor mijn bankzaken, vanwege hun duurzame beleid (en voor mijn gevoel meer openheid).

Dit maakt ook minder aantrekkelijk om te beleggen bij ING, waar ik nu nog een aantal northern trust index fondsen heb.

Ik weet dat de kosten voor de actieve beleggingsfondsen bij ASN (een stuk) hoger zijn, maar het duurzame spreekt mij dan wel weer aan. En daarnaast begin ik zelf te twijfelen aan passieve indexfondsen. Het verleden heeft inderdaad uitgewezen dat je daar een goed rendement mee kan halen. Maar op dit moment heb ik het idee dat het wel heel populair is en dat er bijna blind vanuit wordt gegaan dat dit in de toekomst nog steeds het geval is. Terwijl mijn gevoel zegt dat er andere manieren zijn om het beter te doen als steeds meer mensen passief gaan beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Matedeor schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:20:
Ben benieuwd hoe hier tegen beleggen bij ASN wordt aangekeken?
Ik zit nu bij ING, maar wil overstappen naar ASN voor mijn bankzaken, vanwege hun duurzame beleid (en voor mijn gevoel meer openheid).

Dit maakt ook minder aantrekkelijk om te beleggen bij ING, waar ik nu nog een aantal northern trust index fondsen heb.

Ik weet dat de kosten voor de actieve beleggingsfondsen bij ASN (een stuk) hoger zijn, maar het duurzame spreekt mij dan wel weer aan. En daarnaast begin ik zelf te twijfelen aan passieve indexfondsen. Het verleden heeft inderdaad uitgewezen dat je daar een goed rendement mee kan halen. Maar op dit moment heb ik het idee dat het wel heel populair is en dat er bijna blind vanuit wordt gegaan dat dit in de toekomst nog steeds het geval is. Terwijl mijn gevoel zegt dat er andere manieren zijn om het beter te doen als steeds meer mensen passief gaan beleggen.
ASN is duur. Hier een lijstje met ETF's die duurzaam zijn en niet al te hoge kosten met zich mee brengt:

https://finansjaal.nl/beste-duurzame-etf/

Je kan natuurlijk ook zelf aandelen kopen die een goede ESG score hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 25-02-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
phantom09 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:40:
[...]

ASN is duur. Hier een lijstje met ETF's die duurzaam zijn en niet al te hoge kosten met zich mee brengt:

Bedankt, de manier waarop ASN het doet spreekt mij wel iets meer aan. Door onderzoek te doen en bedrijven te beoordelen op het beleid. EFT's werken volgens mij met criteria, wat ook een goede stap in de richting is, maar waarmee je niet alles kan beoordelen.
De aandelen zelf kopen is nog wel een optie inderdaad. Al zal het dan wat minder breed gespreid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:38
Weet iemand of je bij IB het Form 8-3-6 per se (verplicht) moet invullen?

Voor wat ik zie is dit alleen nodig voor inhouding van belasting op rente op je bij IB gestalde cash? Ik heb er typisch weinig geld op staan, dus die 15% (o.i.d.) van de rente kan me gestolen worden. (Via search vond ik dit dit bericht, maar daar werd ik niet wijzer van.)

Rant: ik word gek van al die formulieren die ze steeds willen hebben; sinds migratie is het echt een rotzooi daar. Ik wacht al een maand op goedkeuring een aanpassing van een formulier, en ik vond vandaag toevallig ineens een pasport upload request uit 2019, terwijl die al jaren goedgekeurd was, en het passportnummer al die tijd al netjes in mijn profiel staat. En dan vragen ze ook nog een ID kaart terwijl rijbewijs en paspoort er al in staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

Murphy78 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:50:
Weet iemand of je bij IB het Form 8-3-6 per se (verplicht) moet invullen?
Die vraag is in dit topic een paar keer gesteld en beantwoord. Nee is niet verplicht. Ik heb hem ook niet Ingediend want ik stal daar geen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Artikel van Bafin ging niet alleen over witwassen maar ook over risk management, wat ik veel erger vind. Dit is de zoveelste keer dat DeGiro/Flatex daarvoor op de vingers wordt getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Artikel van Bafin ging niet alleen over witwassen maar ook over risk management, wat ik veel erger vind. Dit is de zoveelste keer dat DeGiro/Flatex daarvoor op de vingers wordt getikt.
Was bij de ING ook het geval:

Uit het strafrechtelijk onderzoek komt naar voren dat een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van de tekortkomingen lag in de onvoldoende aandacht die ING NL gaf aan compliance risk management (business boven compliance).

https://www.om.nl/actueel...n-bij-voorkomen-witwassen

Bij het artikel van de BaFin vermelden ze:

Die Maßnahmen sind seit dem 21. Februar 2023 bestandskräftig. of te wel

De maatregelen zijn definitief sinds 21 februari 2023.

Dus DeGiro/Flatex heeft de maatregelen al doorgevoerd?

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 26-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:33:
[...]
Was bij de ING ook het geval:
Je haalt dingen door elkaar. Bij Flatex/DeGiro worden voor de zoveelste keer gebreken vast gesteld m.b.t. tot de risk bearing capacity.

Beleg je toevallig zelf bij DeGiro? Het lijkt erop dat je ze aan het verdedigen bent.

Als je denkt dat het nu allemaal wel goed geregeld is... tja, dan heb je weinig geleerd van het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-07 08:19
Pistachenootje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. Bij Flatex/DeGiro worden voor de zoveelste keer gebreken vast gesteld m.b.t. tot de risk bearing capacity.
Heb je daar wat meer details over bij de hand? Ik zie er zo snel niets over staan, behalve dat ze aan striktere kapitaal eisen moeten voldoen, maar wellicht kijk ik er overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Mesque schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Heb je daar wat meer details over bij de hand? Ik zie er zo snel niets over staan, behalve dat ze aan striktere kapitaal eisen moeten voldoen, maar wellicht kijk ik er overheen.
In 2019 of 2020 heeft de AFM een rapport gepubliceerd over dat ze de vermogensscheiding niet op orde hadden. En in 2021 of 2022 heeft de AFM (meen ik, ondanks dat het toen al onderdeel van Flatex was) nog eens een rapport gepubliceerd dat de (ICT) infrastructuur een puinzooi was en klanten daardoor een risico liepen. Het eerste zijn ze volgens mij voor beboet, het tweede stond meen ik een voorwaardelijke boete op.

Edit:
Tweede heeft zelfs de frontpage van Tweakers behaald: nieuws: DNB grijpt in bij beleggingsplatform DeGiro vanwege langdurige IT-pro...

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 26-02-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matedeor
phantom09 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Na wat meer inlezen toch gewoon voor Meesman gekozen. Duurzaam beleggen blijft volgens mij een lastig fenomeen en de extra kosten van actief beleggen zijn inderdaad moeilijk terug te verdienen. Ik ga wel naar ASN voor mijn bankzaken.
Meesman is wel iets duurder dan ING bijvoorbeeld, maar ik vind het wel makkelijk dat je dan nieuwe ontwikkelingen en de verhouding tussen aandelen minder zelf in de gaten hoeft te houden.

Het aandeel passief beleggen lijkt nu nog niet groot genoeg om de markt echt inefficiënt te maken. Al blijf ik wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:34
Over het verrekenen van 15% dividendbelasting in box 3 bij het uit het buitenland (USA) ontvangen van dividend; iemand ervaring met het volgende?

In mijn situtatie is het bruto uitgekeerde dividend gelijk aan het netto uitgekeerde dividend want er wordt in mijn geval geen bronbelasting ingehouden door de USA. Echter is in het belastingverdrag wel 15% van het dividend toegewezen aan `de bron', oftewel de USA.
Kan ik dan, ondanks het feit dat aan de bron nog geen belasting is ingehouden, toch 15% van het uitgekeerde brutodividend in box 3 verrekenen?

Op internet zie ik alleen situaties waarbij men al spreek over `ingehouden' bronbelasting, waar bij mij dus geen sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, er moet daadwerkelijk iets zijn ingehouden om de inhouding te kunnen verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:20:
Nee, er moet daadwerkelijk iets zijn ingehouden om de inhouding te kunnen verrekenen.
Heb je daar een bron van? Immers moet je nog steeds belasting betalen in dat andere land (in dit geval USA), en als wat jij zegt klopt is er dus sprake van dubbele heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je schreef net niet over dat je ook in de USA belastingplichtig bent :P

Als je daadwerkelijk belasting over dat inkomen betaalt aan dat andere land, en over datzelfde inkomen ben je hier ook belastingplichtig, dan kan je dat natuurlijk wel verrekenen. Dat is namelijk het hele idee achter het principe van voorkoming van dubbele belasting. :P

Je kan alleen niets in Nederland verrekenen als je niet daadwerkelijk iets hebt betaald (zij het rechtstreeks, zij het via inhouding). En voor de volledigheid, je moet hier ook belastingplichtig zijn over inkomen uit vermogen. Geen box 3 belastingplicht = geen verrekening in box 3.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 26-02-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:52:
Je schreef net niet over dat je ook in de USA belastingplichtig bent :P

Als je daadwerkelijk belasting over dat inkomen betaalt aan dat andere land, en over datzelfde inkomen ben je hier ook belastingplichtig, dan kan je dat natuurlijk wel verrekenen. Dat is namelijk het hele idee achter het principe van voorkoming van dubbele belastingheffing. :P
Daarom benoemde ik expliciet ingehouden bronbelasting, maar misschien had ik specifieker/duidelijker moeten zijn :)
Het lijkt me inderdaad dat ik het kan verrekenen, maar zoals gezegd is het lastig een document te vinden dat deze situatie bespreekt.

Trouwens: iederen is belastingplichtig in de USA bij wie (voor het geval van NL) geen 15% (of meer) aan bronbelasting is ingehouden, daar hoeft verder niet voor aan een speciale voorwaarde voor worden voldaan, zie ook instructies hier https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/i1040nr.pdf onder tabel A punt 2.
Je kan alleen niets in Nederland verrekenen als je niet daadwerkelijk iets hebt betaald (zij het rechtstreeks, zij het via inhouding). En voor de volledigheid, je moet hier ook belastingplichtig zijn over inkomen uit vermogen. Geen box 3 belastingplicht = geen verrekening hier.
Jep dat weet ik, thanks.

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 26-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:42
freakaleek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Daarom benoemde ik expliciet ingehouden bronbelasting, maar misschien had ik specifieker/duidelijker moeten zijn :)
Het lijkt me inderdaad dat ik het kan verrekenen, maar zoals gezegd is het lastig een document te vinden dat deze situatie bespreekt.

Trouwens: iederen is belastingplichtig in de USA bij wie (voor het geval van NL) geen 15% (of meer) aan bronbelasting is ingehouden, daar hoeft verder niet voor aan een speciale voorwaarde voor worden voldaan, zie ook instructies hier https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/i1040nr.pdf onder tabel A punt 2.

[...]

Jep dat weet ik, thanks.
9.2 wet IB zou je kunnen uitpluizen, icm besluit ter voorkoming dubbele heffing.

Dit is typisch iets dat een IB fiscalist zou kunnen uitzoeken voor je. Wellicht dat @JanHenk hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
freakaleek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Heb je daar een bron van? Immers moet je nog steeds belasting betalen in dat andere land (in dit geval USA), en als wat jij zegt klopt is er dus sprake van dubbele heffing.
In beginsel met ik het met @Zr40 eens; in Nederland is de grondslag van box 3 de waarde van je (wereldwijde) bezit en mag je dividendbelasting als voorheffing verrekenen. Afhankelijk van het land nagenoeg altijd ook (tot 15%) van de ingehouden bronheffing in een ander land.

Als er niets is ingehouden, is er geen sprake van dubbele heffing en heb je dus überhaupt geen verrekening nodig.

Op welke manier moet jij belasting betalen (over je vermogen) in de VS? Je zal daar waarschijnlijk wel aangifte moeten doen als je een US Person bent; US heft namelijk op basis van nationaliteitsbeginsel, ze belast al zijn onderdanen. Maar ik weet niet in hoeverre je vermogen daar is vrijgesteld of (beter gezegd) effectief tot een belastingheffing leidt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
RobertMe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:42:
[...]

In 2019 of 2020 heeft de AFM een rapport gepubliceerd over dat ze de vermogensscheiding niet op orde hadden. En in 2021 of 2022 heeft de AFM (meen ik, ondanks dat het toen al onderdeel van Flatex was) nog eens een rapport gepubliceerd dat de (ICT) infrastructuur een puinzooi was en klanten daardoor een risico liepen. Het eerste zijn ze volgens mij voor beboet, het tweede stond meen ik een voorwaardelijke boete op.

Edit:
Tweede heeft zelfs de frontpage van Tweakers behaald: nieuws: DNB grijpt in bij beleggingsplatform DeGiro vanwege langdurige IT-pro...
Klopt deze berichten ken ik uiteraard, maar ik doel op de verwijzing nu naar een soortgelijk bericht van BaFin in February 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
JanHenk schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Als er niets is ingehouden, is er geen sprake van dubbele heffing en heb je dus überhaupt geen verrekening nodig.
Dit is toch niet altijd waar? In mijn geval in elk geval niet: er wordt niets ingehouden, maar ik moet toch belasting betalen over het dividend in de USA; als ik dus alleen een voorheffing maar niet bij de (Amerikaanse) belastingaangifte betaalde dividendbelasting mag verrekenen wordt ik toch echt dubbel belast.

De vraag is dus specifiek: mag je alleen een voorheffing verrekenen, of ook betaalde belasting die op een later moment over dat dividend is betaald.
Op welke manier moet jij belasting betalen (over je vermogen) in de VS? Je zal daar waarschijnlijk wel aangifte moeten doen als je een US Person bent; US heft namelijk op basis van nationaliteitsbeginsel, ze belast al zijn onderdanen. Maar ik weet niet in hoeverre je vermogen daar is vrijgesteld of (beter gezegd) effectief tot een belastingheffing leidt.
Ik ben geen Amerikaans staatsburger maar wel fiscaal inwoner, en ben in de loop van 2022 ook weer fiscaal inwoner geworden van Nederland.
In de VS betaal je over dividenden ofwel een preferent tarief (in mijn geval 15%) of het normale inkomstenbelastingstarief (12-37%), afhankelijk van je inkomen. Hierbij is de belastingdruk afhankelijk van hoe lang je een aandeel in bezit hebt op het moment dat het dividend wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

freakaleek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Dit is toch niet altijd waar? In mijn geval in elk geval niet: er wordt niets ingehouden, maar ik moet toch belasting betalen over het dividend in de USA; als ik dus alleen een voorheffing maar niet bij de (Amerikaanse) belastingaangifte betaalde dividendbelasting mag verrekenen wordt ik toch echt dubbel belast.

De vraag is dus specifiek: mag je alleen een voorheffing verrekenen, of ook betaalde belasting die op een later moment over dat dividend is betaald.
[...]
Ik ben geen Amerikaans staatsburger maar wel fiscaal inwoner, en ben in de loop van 2022 ook weer fiscaal inwoner geworden van Nederland.
In de VS betaal je over dividenden ofwel een preferent tarief (in mijn geval 15%) of het normale inkomstenbelastingstarief (12-37%), afhankelijk van je inkomen. Hierbij is de belastingdruk afhankelijk van hoe lang je een aandeel in bezit hebt op het moment dat het dividend wordt betaald.
Over het algemeen zijn mensen maar fiscaal inwoner van 1 land per jaar.
Voor dit soort afwijkende exotische combinaties zul je maar weinig lotgenoten vinden gok ik.

Vooral die exotische regels van de VS maken alles moeilijker.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2023 21:37 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ik kan je verder niet helpen, maar om eventuele verwarring te voorkomen, alleen Nederlandse dividendbelasting is een voorheffing, net als dat de loonheffing dat is. Voorheffingen verreken je niet, maar gelden praktisch gezien als vooruitbetaalde belasting. Teveel betaalde belasting krijg je terug. Daarom kan je Nederlandse dividendbelasting altijd terugkrijgen, ook als de box 3 belasting lager is dan de Nederlandse inhouding.

Buitenlandse bronbelasting wordt in de volksmond soms omschreven als een voorheffing omdat je het terugkrijgt via verrekening, maar dat is het niet. Nederland geeft aan een ander land betaalde belasting nooit aan je terug, dat kan ook niet want dat geld blijft bij dat andere land. In plaats daarvan wordt het betaalde verrekend met de te betalen box 3 belasting. In andere woorden, we heffen zelf minder belasting omdat het elders al is belast.

Praktisch betekent dat dat men de betaalde buitenlandse bronbelasting terugkrijgt. Maar fiscaal gezien is de juiste term verrekening, niet voorheffing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:35:
Over het algemeen zijn mensen maar fiscaal inwoner van 1 land per jaar.
Voor dit soort afwijkende exotische combinaties zul je maar weinig lotgenoten vinden gok ik.
Het is inderdaad raadzaam om als er voldoende vermogen in het spel is een fiscaal specialist met kennis van beide landen te raadplegen. Belastingverdragen waar dubbele heffingen tegen elkaar weggestreept kunnen worden zijn erg droge stof… En dan moet je ook nog de regels van beide kanten weten (up-to-date met alle regelmatige veranderingen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

[...]

Aha, oké. Redelijk complexe situatie, maar het is voor Nederland qua aangifte inkomstenbelasting wel vrij simpel;

Je mag buitenlandse dividendbelasting verrekenen met je inkomstenbelasting tot 15%. Dat is zo opgenomen in belastingverdrag US-NL en daarnaast ook gewoon in de Nederlandse enkelzijdige regeling.

Als jij 15% belasting over je dividend afdraagt, kan dat gewoon verrekend worden. Het hoeft niet specifiek door de uitkerende partij ingehouden te zijn.

Ik ben verder te weinig op de hoogte van US tax en hoe je inhoudelijk daar je dividendbelastingen afdraagt. Daar zijn specialisten voor. Maar, als ik jouw Nederlandse aangifte zou verzorgen en jij kan mij een betalingsbewijs en/of aangifte US dividendbelasting overleggen, zou ik die niet inschakelen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JanHenk schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:43:
[...]
Aha, oké. Redelijk complexe situatie, maar het is voor Nederland qua aangifte inkomstenbelasting wel vrij simpel;

Je mag buitenlandse dividendbelasting verrekenen met je inkomstenbelasting tot 15%. Dat is zo opgenomen in belastingverdrag US-NL en daarnaast ook gewoon in de Nederlandse enkelzijdige regeling.

Als jij 15% belasting over je dividend afdraagt, kan dat gewoon verrekend worden. Het hoeft niet specifiek door de uitkerende partij ingehouden te zijn.

Ik ben verder te weinig op de hoogte van US tax en hoe je inhoudelijk daar je dividendbelastingen afdraagt. Daar zijn specialisten voor. Maar, als ik jouw Nederlandse aangifte zou verzorgen en jij kan mij een betalingsbewijs en/of aangifte US dividendbelasting overleggen, zou ik die niet inschakelen.
Dat soort regelingen zijn vziw alleen als je niet belastingplichtig bent in de VS.
Voor dit soort zaken moet je gewoon een pro inschakelen.
Maar als het over maar een paar euro’s gaat dan heeft dat niet zoveel zin.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mesque schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb alleen dat Bafin artikel gelezen, waarin er op enkele plaatsen naar verwezen wordt.

Darüber hinaus hat die Aufsicht gegenüber der flatexDEGIRO Bank AG und der flatexDEGIRO AG als übergeordnetem Unternehmen der flatexDEGIRO AG Finanzholdinggruppe am 8. September 2022 zusätzliche Eigenmittelanforderungen angeordnet. Die Maßnahmen sind seit dem 21. Februar 2023 bestandskräftig.

Es soll die laufende Risikotragfähigkeit von Kreditinstituten sichergestellt werden.

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 27-02-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Pistachenootje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:07:
[...]

Ik heb alleen dat Bafin artikel gelezen, waarin er op enkele plaatsen naar verwezen wordt.

Darüber hinaus hat die Aufsicht gegenüber der flatexDEGIRO Bank AG und der flatexDEGIRO AG als übergeordnetem Unternehmen der flatexDEGIRO AG Finanzholdinggruppe am 8. September 2022 zusätzliche Eigenmittelanforderungen angeordnet. Die Maßnahmen sind seit dem 21. Februar 2023 bestandskräftig.

Es soll die laufende Risikotragfähigkeit von Kreditinstituten sichergestellt werden.
Ja precies, maar daar staat dus niet dat er op dat vlak concreet gebreken zij geconstateerd nu. Die indruk werd eerder in dat dit topic wel gewekt, maar als dit de enige bron daarvan is dan staat er weinig concreets waaruit op te maken valt dat hier risico’s voor bij cliënten lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mesque schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:18:
[...]
Ja precies, maar daar staat dus niet dat er op dat vlak concreet gebreken zij geconstateerd nu.
Waarom denk je dat de Bafin vordert dat het eigen vermogen wordt aangevuld? Omdat het allemaal zo goed geregeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht ter informatie of verdere vragen, aangezien zowel BaFin als de AFM vaak weinig precieze details vrijgeven. In het Halbjahreskonzernbericht 2022 meldt flatexDEGIRO zelf het volgende, maar de vraag is of beide aan elkaar gerelateerd zijn.
Anhörung der Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht
(BaFin)

Mitte Juli 2022 wurde die flatexDEGIRO Bank AG, Frankfurt am Main, informiert, dass die BaFin beabsichtigt ein Bußgeld aufgrund begangender Ordnungswidrigkeiten im Zusammenhang mit der Ermittlung und Mitteilung der Eigenmittel und mit der Anrechnung von Kapitalinstrumenten aus den Aktienoptionsplänen 2014 und 2015 anzuordnen. Der flatexDEGIRO Bank AG wurde die Möglichkeit einer Stellungnahme eingeräumt.

Nach erster juristischer Würdigung des Sachverhaltes werden zum Berichtszeitpunkt keine wesentlichen Auswirkungen auf die Vermögens-, Finanz- und Ertragslage der flatexDEGIRO Gruppe erwartet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
JanHenk schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Bedankt, ik denk dat ik dan op zoek was naar die Nederlandse enkelzijdige regeling (het belastingverdrag ben ik inderdaad bekend mee).

We gebruiken voor de aangifte een bureau met kennis van beide systemen; die doen dit jaar voor het eerst onze aangifte waarbij we ook fiscaal inwoner zijn van Nederland, en ik wil graag goed beslagen ten ijs komen.

Bedankt voor alle input iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Pistachenootje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:44:
[...]

Waarom denk je dat de Bafin vordert dat het eigen vermogen wordt aangevuld? Omdat het allemaal zo goed geregeld is?
Ik heb geen idee wat de achtergrond is, vandaar mijn vraag hierover. Ik vul dat niet liever zelf in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mesque schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Ik heb geen idee wat de achtergrond is, vandaar mijn vraag hierover. Ik vul dat niet liever zelf in.
Als de Bafin dit soort straffen oplegt en persberichten de wereld instuurt mag je er gerust van uit gaan dat er een reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Pistachenootje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Als de Bafin dit soort straffen oplegt en persberichten de wereld instuurt mag je er gerust van uit gaan dat er een reden voor is.
Natuurlijk is er een reden voor, maar dat kunnen hele andere redenen zijn dan dat “de vermogensafscheiding niet op orde was” zoals is gesteld in een eerder bericht. Het gaat veel te ver automatisch te veronderstellen dat dat nu ook wéér/nog steeds het geval was waardoor cliënten op dat vlak risico’s liepen. Dat zie ik namelijk nergens terug, vanwaar ik mij afvroeg of ik wellicht een bericht gemist had deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat is totaal iets anders dat ik nooit heb beweerd. Het artikel stelt dat er problemen waren (o.a.) met de risk bearing capacity en dat daarom het eigen vermogen moet worden aangevuld.

[ Voor 43% gewijzigd door Pistachenootje op 27-02-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Pistachenootje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:20:
Dat is totaal iets anders dat ik nooit heb beweerd. Het artikel stelt dat er problemen waren (o.a.) met de risk bearing capacity en dat daarom het eigen vermogen moet worden aangevuld.
Ik zeg ook niet dat jij het beweerde.. dat was een andere poster, waar mijn eerste reactie ook op was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mesque schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat jij het beweerde.. dat was een andere poster, waar mijn eerste reactie ook op was.
Je was nog steeds op zoek naar een bron daarvoor? https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 23 april 2018 een last onder dwangsom opgelegd aan DeGiro B.V. De last is opgelegd omdat DeGiro geen adequaat beleid heeft gevoerd voor een integere uitoefening van haar bedrijf.

DeGiro heeft stelselmatig en op meerdere fronten de Wet op het financieel toezicht overtreden. Onder andere op het gebied van de inrichting van de bedrijfsvoering (governance), de compliancefunctie, belangenconflicten, eerlijke behandeling van klanten en vermogensscheiding.
Of waar ging de discussie nu nog over? Bron dat dat nu nog aan de orde is? Want ik zeg niet dat dat nu nog zo is. Maar DeGiro was en is een knakenbroker die elke keer wel weer een flinke dauw krijgt omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Als je vervolgens vertrouwen hebt in de toezichthouder dat die er continu bovenop kun je er natuurlijk gewoon gebruik van maken. Ik ben er intussen in ieder geval al twee jaar weg. Want mijn vertrouwen hebben ze niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Hallo,

Ik heb 2 vraagjes.

Allereerst, ik heb mn Interactive Brokers (IBKR) account nu, en geld erop gezet. Ik wil AVIAW + EMIM aangeschaffen, maar de eerste is een beleggingsfonds en geen ETF, en klaagt de Trader Workstation dat ik daarvoor een Market Data Subscription moet afsluiten (3 euro per maand is de goedkoopste voor Euronext).
Is dit wel nodig voor het aankopen van een fonds, of is het gewoon een kwestie van geld erin stoppen en dan een andere bron gebruiken voor de dagelijkse koers van het fonds?

Ten tweede, gebruiken jullie SMART afhandeling bij IBKR, of forceren jullie afhandeling op de beurs zelf?

[ Voor 17% gewijzigd door AceAceAce op 27-02-2023 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Market data subscriptions zijn nooit nodig. Je kan in theorie zelfs blind handelen, wat natuurlijk niet aan te raden is. :P Wat TWS zegt is dat je via het platform geen realtime market data hebt en dat is voor actieve traders natuurlijk funest, maar voor iemand die buy&hold in gangbare fondsen belegt is dat niet echt van belang en kan je prima uit de voeten met de standaard 15 minuten delayed data.

Als je realtime data wil zien, dan kan je ook kiezen voor de gratis market data subscriptions genaamd "Alternative European Equities" en "European (BATS/Chi-X) Equities". Je ziet dan weliswaar enkel de realtime data van enkele kleinere beurzen voor de aandelen die daar verhandeld worden (wat betekent dat het geen data bevat voor de wat meer exotische aandelen), maar dat is voldoende om je een redelijk idee te geven van waar de koers zich nu bevindt. Voor de uitvoering van je order maakt het sowieso niets uit.

Voor beleggingsfondsen bestaat realtime market data uberhaupt niet, want die hebben geen orderboek en worden ook slechts dagelijks gewaardeerd.

SMART is verder helemaal prima. Daarmee worden alle beschikbare beurzen en alternatieve handelsplaatsen overwogen, je krijgt uitvoering op de plek die jou op dat moment de beste all-in prijs geeft. Dat is extra nuttig met tiered pricing, want dan heb je te maken met verschillende tarieven voor verschillende execution venues.

Je kiest alleen iets anders dan SMART als je daar een specifieke reden voor hebt. Bijvoorbeeld omdat je een bepaald ordertype wil gebruiken dat alleen op een specifieke venue beschikbaar is, of omdat je graag met een non-marketable order in het orderboek wil zitten en het is van belang dat dit alleen bij een bepaalde venue gebeurt en nergens anders. Het betekent dat indien een andere venue een betere prijs biedt, je geen uitvoering krijgt op die betere prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 27-02-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
RobertMe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:14:
[...]

Je was nog steeds op zoek naar een bron daarvoor? https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

[...]

Of waar ging de discussie nu nog over? Bron dat dat nu nog aan de orde is? Want ik zeg niet dat dat nu nog zo is. Maar DeGiro was en is een knakenbroker die elke keer wel weer een flinke dauw krijgt omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Als je vervolgens vertrouwen hebt in de toezichthouder dat die er continu bovenop kun je er natuurlijk gewoon gebruik van maken. Ik ben er intussen in ieder geval al twee jaar weg. Want mijn vertrouwen hebben ze niet (meer).
Inderdaad, een bron dat dat nu weer/nog steeds was en te maken heeft met de vingertik van BaFin. Zoals werd gesuggereerd. Ik ben het verder helemaal eens met jouw stelling over degiro, maar dat staat voor mij los van dit BaFin nieuwsbericht want de witwas regels en compliance daaromtrent daar lopen alle banken flink tegenaan.

De stukken uit 2020 waar je naar linkt zijn mij uiteraard bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:08
Ik snap niet waarom de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) hier überhaupt ter sprake komt. Dit gaat puur en alleen over het faciliteren van-, oftewel het niet omkijken naar- waarvoor klanten de diensten gebruiken of eigenlijk misbruiken. Dat dit een hot topic is binnen de bancaire sector mag duidelijk zijn maar het echte probleem wat de meeste beleggers hebben met Flatex / De Giro betreft dat ze hun interne processen niet op orde hebben of zelfs misbruiken om klanten dan wel doelbewust of onbewust te benadelen ten opzichte van zichzelf. Hierdoor verhogen zij hun eigen winstgevendheid en lopen de klanten een onnodig- en hoger risico. Ondanks duidelijke wetgeving heeft de Nederlandse (AFM) en Duitse toezichthouder (BAFIN) zich daar al meerdere keren over uit moeten spreken. Dat staat los van de hele Wwft wet natuurlijk waar handhaving door de Nederlandse Bank wordt getoetst.

[ Voor 14% gewijzigd door 49euro op 28-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mesque schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. Je eerste reactie was op mij, waarin je vroeg naar meer details over de problemen met de 'risk bearing capacity'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zr40 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:00:
Market data subscriptions zijn nooit nodig. Je kan in theorie zelfs blind handelen, wat natuurlijk niet aan te raden is. :P Wat TWS zegt is dat je via het platform geen realtime market data hebt en dat is voor actieve traders natuurlijk funest, maar voor iemand die buy&hold in gangbare fondsen belegt is dat niet echt van belang en kan je prima uit de voeten met de standaard 15 minuten delayed data.
Thanks. Was nu wel op tijd voor de aankoop van EMIM, maar voor de aankoop van AVIAW (fonds), was ik net 5 minuten te laat; kennelijk kan je die alleen kopen tussen 13:00 en 16:00... En de Time in Force staat alleen op DAY (geen GCT). Of kan je dan alsnog submitten maar dat het een dag later wordt opgepikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:26
Inflation linked bonds geven op dit moment toch een vrij goede bescherming tegen inflatie en een acceptabel rendement?

(Box 3 laat ik hierbij even buiten beschouwing.)

Hier een inflation linked bond ETF:

https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf

Effectief rendement: 0,59%
Gewogen gem. looptijd: 8,60 years

Dan is dit toch gewoon de meest veilige belegging als je je geld voor de komende 7 a 10 jaar niet nodig hebt?

@writser @Hielko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Maahes schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:11:
[...]
Dan is dit toch gewoon de meest veilige belegging als je je geld voor de komende 7 a 10 jaar niet nodig hebt?
Veilig tov van wat? In 2022 presteerden ze met -9,83% slechter dan je geld op een spaarrekening zetten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
Inflation linked bonds geven op dit moment toch een vrij goede bescherming tegen inflatie en een acceptabel rendement?

@writser @Hielko
Het is heel verleidelijk om in te zoomen op effecten die het nu goed doen maar je zou verder moeten uitzoomen om te zien wat je over een langere periode mag verwachten. Tijdje terug deden grondstoffen en olieproducten het leuk, daarvoor tech aandelen.
Uiteraard kun je het ook inzetten om tijdelijk eea op te vangen maar besef wel dat je dan actief aan het handelen bent en alleen achteraf kunt zeggen om je aan- en verkoop momenten goed zijn geweest.

De ervaring leert dat de markt volgen betere resultaten geeft op de langere termijn dan proberen te timen met verschillende aandelen/ ETF’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

@writser @Hielko
Leuke vraag. Ben ook benieuwd naar het antwoord van anderen. IBCI bevat wel 46% Frankrijk en 27% Italië, of met name dat laatste zo veilig is weet ik niet.

Dit is een quote uit een boekje waarvan ik mijn twijfels heb over de kwaliteit maar goed, wellicht klopt deze quote:
Forget bonds from Germany, France, etc. These are very weak countries that have been unable to repay their debt many times in the past. From 1800, for example, France went bankrupt eight times.
Waarom laat je box 3 buiten beschouwing? Die ~ -2% verandert het plaatje wel behoorlijk. Op een 7 jaars deposito (Raisin/België) kun je +3% krijgen. Maar lastig in te schatten hoe die de komende 7 jaar belast gaat worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Pistachenootje op 01-03-2023 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Pistachenootje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:13:
[...]

Dit is een quote uit een boekje waarvan ik mijn twijfels heb over de kwaliteit maar goed, wellicht klopt deze quote:

[...]
Wow, met zo een quote verlies je bij mij direct alle geloofwaardigheid idd.

Wat je moet mijden is de tikkende europeese tijdbom genaamd Italië.

In een normaal functionerende markt, welke we door ECB beleid nog steeds niet hebben, was Italië er al lang aan geweest, kijk maar naar laatste rente opstoot daar vorig jaar en hoe snel de ECB toen ingegrepen heeft. Het is niet de vraag of het daar gaat klappen, maar wanneer (dat kan uiteraarde nog jaren duren).

Oplopende schulden bij een krimpende bevolking zijn een behoorlijk toxische cocktail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 20:35
All, mijn belegd vermogen groeit (gelukkig) maar ik kan niet zo goed vinden hoe 'veilig' mijn geld op Etoro is. Ik lees op een aantal sites dat het depositogarantiestelsel dekt tot 35K (terwijl bij Nederlandse banken dit 100k is).

Heb ik dit juist?

Edit:

1. ik 'bankier' bij de ABN AMRO en zou dus het andere deel daar in gewone index funds willen stallen.
2. Etoro vind ik een vreselijk makkelijk app + gratis FD, WSJ en Economist
3. Welke bank is het goedkoopst om te beleggen (passief, vaste lumpsum en daarna maandelijks naar S&P ETF/mogelijk iets spreiding -> maar zeker zeer passief beleggen)

[ Voor 42% gewijzigd door tatata op 01-03-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

tatata schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:03:
All, mijn belegd vermogen groeit (gelukkig) maar ik kan niet zo goed vinden hoe 'veilig' mijn geld op Etoro is. Ik lees op een aantal sites dat het depositogarantiestelsel dekt tot 35K (terwijl bij Nederlandse banken dit 100k is).

Heb ik dit juist?

Edit:

1. ik 'bankier' bij de ABN AMRO en zou dus het andere deel daar in gewone index funds willen stallen.
2. Etoro vind ik een vreselijk makkelijk app + gratis FD, WSJ en Economist
3. Welke bank is het goedkoopst om te beleggen (passief, vaste lumpsum en daarna maandelijks naar S&P ETF/mogelijk iets spreiding -> maar zeker zeer passief beleggen)
Vraag 3 is echt even een kwestie van de websites bezoeken van de banken. Beetje zelf onderzoek doen voor zoiets simpels hoor.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-07 16:09
Stuur DEGIRO ivm belastingaangifte zelf een jaaroverzicht 2022 met de benodigde gegevens of kan ik dat ergens downloaden? Zie het zo snel niet staan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@tatata beleggers compensatie stelsel is tot 20k zie: https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Goedkoopste bank ligt o.a. aan hoeveel vermogen je stalt zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 01-03-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
Black-Death schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:48:
Stuur DEGIRO ivm belastingaangifte zelf een jaaroverzicht 2022 met de benodigde gegevens of kan ik dat ergens downloaden? Zie het zo snel niet staan..
Je krijgt volgens mij een melding in de app. Echter is het overzicht nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-07 20:26
Kan iemand bevestigen of mijn redenatie klopt?

Ik heb Amerikaanse aandelen die (uiteraard) dividend uitbetalen in USD. Nu wil ik AutoFX op DeGiro gaan uitzetten om de 0.25% fee te besparen op uitbetaald dividend. Ik handel op regelmatige basis in US aandelen.

Zolang ik van het uitbetaald dividend in USD dus nieuwe aandelen in USD blijven kopen hoef ik niet de 10 euro aan kosten te betalen bij handmatige transactie. Klopt deze redenering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27
DeGiro geeft het direct door aan de BD, dus het zou gewoon in je VIA moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
theroman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:41:
[...]

DeGiro geeft het direct door aan de BD, dus het zou gewoon in je VIA moeten staan.
Ja ik zag wel de rekening van DEGIRO benoemt staan, maar niet de waarde.
Peildatum 1-1-22 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

snaggyheadshot schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:12:
Zolang ik van het uitbetaald dividend in USD dus nieuwe aandelen in USD blijven kopen hoef ik niet de 10 euro aan kosten te betalen bij handmatige transactie. Klopt deze redenering?
Dat klopt, als je een tegoed in USD aanhoudt (doordat je AutoFX uitzet) en dat is voldoende om een aankoop in USD te bekostigen dan betaal je niet die handmatige omwisselkosten van 10 euro en ook niet die 0,25%.

Aangezien het aan/uitzetten van AutoFX direct is (ok DeGiro geeft aan dat het 5-10 minuten kan duren voordat het hele platform van de verandering op de hoogte is), kan je op het moment dat je toch meer wilt kopen dan je aan USD hebt staan AutoFX weer aanzetten om ook die 10 euro handmatige omwisseling te besparen. Wel moet je dan opletten dat je daarna AutoFX weer uitzet, anders wordt een eventueel USD tegoed 's nachts omgewisseld naar EUR. Oh en het volgende is ook belangrijk om te onthouden als je regelmatig AutoFX aan/uit zet.
Openstaande orders worden niet beïnvloed door een omschakeling in valuta. Als u een order in een vreemde valuta hebt geplaatst terwijl AutoFX was ingeschakeld, wordt het geld voor die order automatisch omgezet wanneer de order wordt gevuld, ongeacht of u AutoFX in de tussentijd hebt uitgeschakeld.
Als ik het goed heb wordt USD aangehouden op een bankrekening (onder flatexDEGIRO Bank) net zoals EUR tegoeden (al kan je dat voor 100% zekerheid het beste bevestigen bij DeGiro). Dan valt dat dus onder het Duitse depositogarantiestelsel. Maar bijvoorbeeld PLN wordt nog steeds via geldmarktfondsen aangehouden. Ook voor de UK DeGiro'ers worden alle tegoeden aangehouden in geldmarktfondsen omdat ze sinds de Brexit niet meer onder de Europese bankgarantie kunnen vallen - en DeGiro dan liever geldmarktfondsen gebruikt ipv het proces te starten om een UK bankvergunning te bemachtigen (ik had recentelijk een discussie hierover met een kennis die in de UK woont momenteel). Afhankelijk van het bedrag kan de beweging van het geldmarktfondsen wel een kleine invloed hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:32
mijn jaaropgave zag ik zojuist verschijnen in de DeGiro-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Death
wibblemoo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:05:
[...]

mijn jaaropgave zag ik zojuist verschijnen in de DeGiro-app.
Moet nog even geduld hebben dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-07 20:26
Qwerty-273 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Dat klopt, als je een tegoed in USD aanhoudt (doordat je AutoFX uitzet) en dat is voldoende om een aankoop in USD te bekostigen dan betaal je niet die handmatige omwisselkosten van 10 euro en ook niet die 0,25%.

Aangezien het aan/uitzetten van AutoFX direct is (ok DeGiro geeft aan dat het 5-10 minuten kan duren voordat het hele platform van de verandering op de hoogte is),
Thanks, heb het zojuist uitgezet. Toch wel handig als dividendbelegger :)

Overigens kreeg ik deze melding bij het uitzetten:
Om deze valuta aan te houden, moet u een Vreemde Valuta Bankrekening openen bij flatexDEGIRO Bank AG. Houd er rekening mee dat het tot 1 uur kan duren voordat de wijziging in werking treedt.
Kan dus +/- 1 uur duren. Heb ook al gekeken naar mijn IBKR rekening, wellicht dat ik daar in de toekomst koop en het laat wisselen bij bijv. Revolut. Momenteel gebruik ik die nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door snaggyheadshot op 01-03-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27
Black-Death schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Ja ik zag wel de rekening van DEGIRO benoemt staan, maar niet de waarde.
Peildatum 1-1-22 toch?
Ja, dat is de datum die voor de IB van belang is. Kan het zijn dat je na 1/1 geld hebt gestort bij DeGiro? Dat het account al wel bestond op 1/1, maar dat er nog geen geld gestort was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07 12:56
Black-Death schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Moet nog even geduld hebben dus ;)
Hier ook nog geen Jaaropgave 2022 bij Degiro, ze zijn dit jaar wel erg laat idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 10:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja de afgelopen jaren kreeg ik van Degiro eigenlijk nooit voor 1 maart bericht. Duurde bij mij soms wel een tot twee weken.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

@writser @Hielko
Waarom open je geen spaarrekening bij Openbank (1,5% rente) of renault bank (1,55% rente).
Beide rekeningen zijn vrij opneembaar. Hoger rendement en geen lange looptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Heb de jaaropgave van Bux binnen. Wederom heeft mijn vrouw net zoals vorig jaar weer geen jaaropgave gekregen. Heb beide rekeningen alles verkocht en het complete saldo overgeboekt.
Zodra ik de jaaropgaves binnen heb stuur ik ze een e-mail met het verzoek om een eind rekeningafschrift te sturen en dan zeg ik beide rekeningen op.

Was jammer dat Bux een maandelijks fee van € 2,99 vraagt. Ze hadden van mij gerust de zero order mogen afschaffen en hier een euro of 2 voor mogen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pagina: 1 ... 145 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij