Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Charly schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:28:
Week of wat geleden claimde ook nog iemand dat retail beleggers massaal aan het uitstappen waren.
dat was ik denk ik, maar ik had het over retail die niet aan buy en hold doet, en dat is maar een kleine groep.Hier gewoon wat uitspraken van een paar die er wel klaar mee zijn. van reddit, 16 dagen geleden
"Personally, I'm done posting for awhile. I'm tired of hearing every talking head create a narrative to fit the price.

Honestly, just feels like this shit is completely random and you're either lucky or you aren't. Right now, I'm not lucky.

Good luck and see you all again soon."
I’ve remained pretty heavy cash from day to day. I’m waiting to see if March gets hammered or not, then I will start some more long term stuff. In any caee, I hope to see you all back at that time if you disappear for awhile!

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14
Screenshot 1::
- Dan worden er 2x € 7,- aan kosten in rekening gebracht én € 0,98. Dit kan ik niet helemaal thuisbrengen maar verklaart wel waarom ik direct € -14,98 als resultaat.
Is de tweede 7 euro niet “virtueel” voor het geval dat je je positie sluit? De 0,98 lijkt he met koersverlies als je nu verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
ironheart schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:07:
Hoi,

Zojuist lid geworden van Saxo bank maar de chat wil niet echt vlotten, wellicht dat jullie mij kunnen en willen helpen?

Zojuist Takeaway gekocht, 14 stuks:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vragen die ik heb:

Screenshot 2::
- Aangeschaft tegen € 21,500, er staat SINDS START % 0,30% Betekent dit dat mijn aandeel intussen gestegen met 0,030% ? Want dan zou het 21,500 x 0,30 = 6,45 erbij? 8)7 lijkt me niet te kloppen

- Vandaag % -1,53% Die kan ik nog wel thuisbrengen, is dat het verlies van vandaag?

- Dan worden er 2x € 7,- aan kosten in rekening gebracht én € 0,98. Dit kan ik niet helemaal thuisbrengen maar verklaart wel waarom ik direct € -14,98 als resultaat.

Overigens heb ik al deze vragen ook gesteld aan de service desk:

[Afbeelding]

Still waiting....
Bij Saxobank rekenen ze in het resultaat ook de toekomstige kosten om de positie te sluiten. Vandaar dus de 2x E7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
[...]

De vragen die ik heb:

- Aangeschaft tegen € 21,500, er staat SINDS START % 0,30% Betekent dit dat mijn aandeel intussen gestegen met 0,030% ? Want dan zou het 21,500 x 0,30 = 6,45 erbij? 8)7 lijkt me niet te kloppen
[...]
Je zit een factor 100 ernaast te rekenen.
Actuele koers staat op 21565 t.o.v. aanschafkoers 21500, dus de waardestijging is 21565/21500=1.0030, oftewel 0.3% omhoog gegaan.
Dus is het idd 21.500*0.30/100=~0.065 erbij per aandeel.
(En cirkeltje rond, 21.500 + 0.065 = 21.565 wat als huidige koers staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC33
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-05 15:07

Toevallig een minuut geleden ook al aangegeven in de post hierboven

[ Voor 25% gewijzigd door BC33 op 17-02-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:04
Hoi,

Zojuist lid geworden van Saxo bank maar de chat wil niet echt vlotten, wellicht dat jullie mij kunnen en willen helpen?

Voor dit soort kleine posities zit je bij de verkeerde broker.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-05 12:11
Wietsee. schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Voor dit soort kleine posities zit je bij de verkeerde broker.
Want? Kosten bedoel je?
DEGIRO kom ik vandaan en daar werd ik ook niet echt blij van. Plus500 was redelijk maar ik heb tot nu toe een betere service en gevoel bij Saxo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Galactic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Rally zou ik dat niet noemen, eerder een mini rally. En jij neemt als basis voor je investeringsbeslissing de behaalde winsten in het verleden? Ik kijk net naar wat de toekomst brengt. Voor 2023 is dat misschien gematigd of minder, maar het plaatje voor 2024-2025 EN de lange termijn ziet er gewoon rooskleurig uit.

Vraag is wat doet de S&P500 als de winsten in 2025 op 280 liggen en men is bereid een P/E te betalen van 22,5 (ik stel het bewust wat te rooskleurig voor). De inflatie zal zich op termijn ook doorzetten in de beurskoersen. Want de omzetten bij veel bedrijven gaan er goed op vooruit (zie bv omzetten Pepsi, P&G, Unilever...), de marges recupereren wel weer als ze al niet vrij goed overeind gaan blijven.
Je kan het noemen zoals je wilt, maar we staan nu 8-10% hoger in nagenoeg alle indices in de westerse wereld. En op niveau's van voordat inflatie en lonen compleet door het dak gingen.

Daarnaast kijk ik niet alleen naar earnings van 2022Q4, maar ook naar de verwachtingen voor 2023Q1 en Q2 zoals ik al eerder zei. En of mensen bereid zijn een P/E te betalen van 20+ (voor de index) is maar de vraag. Zolang centrale banken de rente hoog houden, is het even uit met gratis geld. Waarom zou je dan vanuit een waardering perspectief investeren als de P/E zo hoog staat?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Zie dat ik het er hier nog niet over gehad heb maar deze week dus weer MoM growth in core inflation bij de CPI in Amerika.

Daarnaast ook een stevige PPI.

50 BPS verhoging weer op de tafel wat mij betreft.

Ik ga nog steeds uit van een basisrente die tegen de 6% gaat schuren in de VS. En dat is ALS ze stevig doorpakken en de inflatie geen kans van doorgroeien geven.

Dit gaat echt een doodsteek zijn voor verschillende Amerikaanse sectoren verwacht ik. De Amerikaanse bevolking zit tot aan de nek in de schulden met car en creditcard debt, veelal ook nog met variabele rentes..

We zijn er nog lang niet. Ik snap helemaal niets van hoe bullish sommige mensen al zijn. Volgens mij moet de echte klap nog komen

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

DutchManticore schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:35:
Zie dat ik het er hier nog niet over gehad heb maar deze week dus weer MoM growth in core inflation bij de CPI in Amerika.

Daarnaast ook een stevige PPI.

50 BPS verhoging weer op de tafel wat mij betreft.

Ik ga nog steeds uit van een basisrente die tegen de 6% gaat schuren in de VS. En dat is ALS ze stevig doorpakken en de inflatie geen kans van doorgroeien geven.

Dit gaat echt een doodsteek zijn voor verschillende Amerikaanse sectoren verwacht ik. De Amerikaanse bevolking zit tot aan de nek in de schulden met car en creditcard debt, veelal ook nog met variabele rentes..

We zijn er nog lang niet. Ik snap helemaal niets van hoe bullish sommige mensen al zijn. Volgens mij moet de echte klap nog komen
En dan vergeet je nog de retail sales die zeer hoog waren. De VS draait gewoon roodgloeiend door qua consumentenaankopen. Punt van zorg is wel de creditcard schulden. Die gaan extreem hard omhoog. Zeker de 90 dagen+ credit card schulden is iets om op te letten. Vooral met de hoge rentes.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:18
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Je kan het noemen zoals je wilt, maar we staan nu 8-10% hoger in nagenoeg alle indices in de westerse wereld. En op niveau's van voordat inflatie en lonen compleet door het dak gingen.

Daarnaast kijk ik niet alleen naar earnings van 2022Q4, maar ook naar de verwachtingen voor 2023Q1 en Q2 zoals ik al eerder zei. En of mensen bereid zijn een P/E te betalen van 20+ (voor de index) is maar de vraag. Zolang centrale banken de rente hoog houden, is het even uit met gratis geld. Waarom zou je dan vanuit een waardering perspectief investeren als de P/E zo hoog staat?
Omdat niet elke PE zo hoog staat en de bedrijven wel gewoon dividend uitkeren. In mijn mandje heeft het meeste een PE ratio van onder de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

aljooge schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Omdat niet elke PE zo hoog staat en de bedrijven wel gewoon dividend uitkeren. In mijn mandje heeft het meeste een PE ratio van onder de 10.
Ik heb het dan ook over de PE van de index. Om het voor individuele bedrijven te beoordelen, is meer kennis nodig. Hangt puur van sector af en andere (deels intrinsieke) kenmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo, de Ierse woonplaatsverklaring lijkt dan eindelijk te zijn verwerkt door IBKR, tenminste de pending task is nu verdwenen uit de lijst. Het heeft maar 17 werkdagen geduurd sinds het indienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:02:
Zo, de Ierse woonplaatsverklaring lijkt dan eindelijk te zijn verwerkt door IBKR, tenminste de pending task is nu verdwenen uit de lijst. Het heeft maar 17 werkdagen geduurd sinds het indienen :+
Eunh, ik heb het verschillende keren moeten indienen voor rekeningen die ik beheer. Dat gebeurde steeds op identiek dezelfde manier (de papieren zijn zelfs door de belastingsdienst door dezelfde mevrouw behandeld). Echter slagen ze er in om het op 2 van de 7 gevallen toch af te keuren. Ben er ondertussen een beetje klaar mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hoi,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vragen die ik heb:

- Vandaag % -1,53% Die kan ik nog wel thuisbrengen, is dat het verlies van vandaag?

Overigens heb ik al deze vragen ook gesteld aan de service desk:

[Afbeelding]

Still waiting....
:o Holy moly! 7 euro per transactie!
Ik vind m'n 4 euro bij de ABN AMRO al veel...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Wat ben ik blij met de beslissing on de hele portefeuille van Saxo naar ABN Amro over te hevelen. Dit soort transactiekosten eet het rendement op en heb tenminste geen gezeur met allemaal van die foutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 21:24
Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:02:
Na bijna 1,5 maand stond het bij mij ook pending. Heb toen maar een een bericht geschreven of ze kunnen aangeven wanneer het verwerkt wordt. Na een paar dagen was het verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hoi,

Aan koop doen van 300 euro Takeaway en 7 euro betalen. 2,33% kosten.
Wel extreem hoog hoor. Kan je dit niet beter bij Buxx kopen of zo?
Om de kosten acceptabel te houden zou je voor 3000 of liefst 6000 euro takeaway moeten kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 19-02-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
phantom09 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Aan koop doen van 300 euro Takeaway en 7 euro betalen. 2,33% kosten.
Wel extreem hoog hoor. Kan je dit niet beter bij Buxx kopen of zo?
Om de kosten acceptabel te houden zou je voor 3000 of liefst 6000 euro takeaway moeten kopen.
Ok, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

Duinkonijn

Huh?

Rapporteren Buxx, Saxo, Degiro ook aan de belastingdienst?

Ik vind dat makkelijk in combinatie met de vooraf ingevulde belasting :P

https://www.degiro.nl/hel...ngifte-inkomstenbelasting
Uw flatex bankrekening wordt aangehouden bij flatexDEGIRO bank AG in Duitsland. Als Duitse financiele instelling is het voor flatexDEGIRO bank AG niet mogelijk rechtstreeks gegevens aan te leveren aan de Nederlandse belastingdienst. In plaats daarvan levert flatexDEGIRO bank AG gegevens over u en uw rekening aan de Duitse belastingdienst, die op haar beurt een deel van deze gegevens deelt met de Nederlandse belastingdient (zie meer hierover bij de vraag ‘Wat is de Common Reporting Standard?’). De Nederlandse belastingdienst neemt de financiële gegevens evenwel niet over in de vooringevulde aangifte Inkomstenbelasting. U zult uw aangifte inkomstenbelasting op dit punt dus zelf moeten aanvullen.
De giro dus niet

[ Voor 79% gewijzigd door Duinkonijn op 19-02-2023 18:46 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Duinkonijn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:49:
Rapporteren Buxx, Saxo, Degiro ook aan de belastingdienst?

Ik vind dat makkelijk in combinatie met de vooraf ingevulde belasting :P
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt te zeggen? Wie wel dan?

Ik ben overigens klein belegger maar vind Saxo, ondanks de kosten, wel fijn. Is dit een dom standpunt om te doen als ik voor langere tijd wil beleggen? Of zouden jullie mij eerder richting een andere broker duwen? Buxx ofzo? Of degiro?

[ Voor 8% gewijzigd door ironheart op 19-02-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Nou, ING levert alles aan de belastingdienst, wat je aan dividend betaalt en ontvangen hebt, aan welke landen etc.

Ik vraag me af of andere dat ook doen, dat maakt het interessanter om ook naar te kijken.

Uw flatex bankrekening wordt aangehouden bij flatexDEGIRO bank AG in Duitsland. Als Duitse financiele instelling is het voor flatexDEGIRO bank AG niet mogelijk rechtstreeks gegevens aan te leveren aan de Nederlandse belastingdienst. In plaats daarvan levert flatexDEGIRO bank AG gegevens over u en uw rekening aan de Duitse belastingdienst, die op haar beurt een deel van deze gegevens deelt met de Nederlandse belastingdient (zie meer hierover bij de vraag ‘Wat is de Common Reporting Standard?’). De Nederlandse belastingdienst neemt de financiële gegevens evenwel niet over in de vooringevulde aangifte Inkomstenbelasting. U zult uw aangifte inkomstenbelasting op dit punt dus zelf moeten aanvullen.
De giro dus niet

[ Voor 70% gewijzigd door Duinkonijn op 19-02-2023 18:46 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt te zeggen? Wie wel dan?

Ik ben overigens klein belegger maar vind Saxo, ondanks de kosten, wel fijn. Is dit een dom standpunt om te doen als ik voor langere tijd wil beleggen? Of zouden jullie mij eerder richting een andere broker duwen? Buxx ofzo? Of degiro?
Als de kosten zo hoog zijn maakt dat wel wat uit voor je rendement. Als je bij broker A 3% aan jaarlijkse kosten kwijt bent en bij Saxo 5% reken dan maar uit wat dat doet met een fictieve winst van 7% over een tijdsvak van 10 jaar. Dat is heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Wat zou je me dan ‘adviseren’ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:45:
Ik laat deze vraag graag over aan andere tweakers. Zelf heb ik bezwaren tegen het uitlenen van aandelen en ben naar mijn eigen ABN Amro gegaan.. Maar alles hangt er een beetje vanaf hoe je belegt. Ik volg een buy and hold strategie en schuif bijna niet. Anderen zijn veel meer aan het schuiven, waarbij het belangrijker wordt om de transactiekosten laag te houden. Weer anderen kopen van die speciale indextrackers die bij mijn broker waarschijnlijk niet aangekocht kunnen worden.

Die vraag vind ik te moeilijk, maar in ieder geval geen Saxo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Duinkonijn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:39:
Nou, ING levert alles aan de belastingdienst, wat je aan dividend betaalt en ontvangen hebt, aan welke landen etc.

Ik vraag me af of andere dat ook doen, dat maakt het interessanter om ook naar te kijken.

[...]
De giro dus niet
Wel bijzonder. Binck en tegenwoordig Saxo kwamen ook altijd al automatisch vooringevuld op mijn aangifte.
Had zeker verwacht dat een bank met Duitse moedermaatschappij dat ook wel zou doen.
(Na nog een paar keer lezen doen hun het dus blijkbaar indirect via de Duitse BD)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2023 20:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:45:
Iedereen maakt zijn eigen keuze m.b.t. een broker. Je moet letten op (willekeurige volgorde):

-Kosten transactie
-Bewaar kosten
-betrouwbaarheid broker
-producten die men bij de broker kan afnemen moeten voldoen aan je eisen
-vestigingsplaats van de broker ?
-Taal van de broker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
aljooge schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik laat deze vraag graag over aan andere tweakers. Zelf heb ik bezwaren tegen het uitlenen van aandelen en ben naar mijn eigen ABN Amro gegaan.. Maar alles hangt er een beetje vanaf hoe je belegt. Ik volg een buy and hold strategie en schuif bijna niet. Anderen zijn veel meer aan het schuiven, waarbij het belangrijker wordt om de transactiekosten laag te houden. Weer anderen kopen van die speciale indextrackers die bij mijn broker waarschijnlijk niet aangekocht kunnen worden.

Die vraag vind ik te moeilijk, maar in ieder geval geen Saxo.
Dank je voor de info, waardeer ik. Wat is er beter aan de ABN tov bijv Degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Duinkonijn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:39:

[...]
De giro dus niet
De afgelopen jaren stonden de gegevens van DEGIRO hier gewoon op de VIA. Maar om daar nou je broker op uit te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

tuinïnen schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:30:
[...]

De afgelopen jaren stonden de gegevens van DEGIRO hier gewoon op de VIA. Maar om daar nou je broker op uit te kiezen..
Het kan een reden zijn toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Dank je voor de info, waardeer ik. Wat is er beter aan de ABN tov bijv Degiro?
De Giro leent aandelen uit, ABN Amro doet dat niet. In deze zijn er ook weer discussies over, of het uitlenen uberhaupt veel risico geeft, maar zelf wil ik dat niet. Anderen zien er geen problemen in en pakken zo misschien nog wat extra kostenreductie mee. Verder weet ik het fijne niet van beleggen bij de giro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:42:
[...]

De Giro leent aandelen uit, ABN Amro doet dat niet. In deze zijn er ook weer discussies over, of het uitlenen uberhaupt veel risico geeft, maar zelf wil ik dat niet. Anderen zien er geen problemen in en pakken zo misschien nog wat extra kostenreductie mee. Verder weet ik het fijne niet van beleggen bij de giro.
Als je een beetje google vindt je uitleg over uitlenen van effecten, bijvoorbeeld:

https://www.beleggingsrek...-over-effecten-uitlenen-/

Een tegenpartij mag niet zo maar lenen, hier moet een onderpand tegenover staan. Vaak 103% van het geleende (of meer). Er wordt automatisch bijgehouden hoe de marge is van de lener. op een gegeven moment wordt de marge te hoog van de lener en moet hij bijstorten. Doet hij dat niet op tijd, dan worden zijn effecten verkocht. Kans dat er dan nog een schuld overblijft is zeer gering tot nihil.

Daarnaast blijft de lener aansprakelijk. Indien de lener het om wat voor reden alsnog niet kan terug betalen dan is de broker aansprakeljik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Als je een beetje google vindt je uitleg over uitlenen van effecten, bijvoorbeeld:

https://www.beleggingsrek...-over-effecten-uitlenen-/

Een tegenpartij mag niet zo maar lenen, hier moet een onderpand tegenover staan. Vaak 103% van het geleende (of meer). Er wordt automatisch bijgehouden hoe de marge is van de lener. op een gegeven moment wordt de marge te hoog van de lener en moet hij bijstorten. Doet hij dat niet op tijd, dan worden zijn effecten verkocht. Kans dat er dan nog een schuld overblijft is zeer gering tot nihil.

Daarnaast blijft de lener aansprakelijk. Indien de lener het om wat voor reden alsnog niet kan terug betalen dan is de broker aansprakeljik.
Toch vind ik het riskant, het is allemaal zo ondoorzichtig als de broker failliet gaat en de tegenpartij niet terug betaald. Sparen bij Icesafe was ook veilig....

https://www.mijntipsenadv...ikken-VLTAPAAR_EU26130701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Maar, welke broker zouden jullie een klein belegger adviseren met het oog op de long run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:09
ironheart schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:24:
Maar, welke broker zouden jullie een klein belegger adviseren met het oog op de long run?
Ben je werkelijk in staat de benodigde die diligence te doen naar individuele bedrijven? Waarschijnlijk niet. In dat geval kun je beter beleggen in indexfondsen. Waar dat goedkoop kan zie je hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
Pim van Jong Beleggen de Podcast heeft +- 250K op De Giro staan. Vincent Kouters van Betering heeft bijna 100K op De Giro staan. LangzaamRijker (YouTube) heeft bijna 90K op De Giro staan.

Zelf zou ik dat niet durven. Ik heb een véééél kleiner bedrag bij De Giro staan. Ben sinds vorige week gestart met Bux Zero als 2e broker naast De Giro. Voor een ETF belegger zoals ik qua kosten voordelig. De aankoop van een ETF is gratis en die wordt dan na 16:00 uur aangekocht.

Geen idee of Bux Zero de aandelen in bezit heeft.
Als de bedragen bij De Giro en Bux Zero dermate groot worden om mij zorgen over te maken ga ik kijken naar een 3e broker.
ABN heb ik ook naar gekeken, maar dan moet ik daar ook een betaalrekening openen a 2,95 per maand. Dit bedrag wordt geregeld opgehoogd. Dus dan kan ik niet zo goed bij mijn huisbank gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Wat zijn de ervaringen met Bux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Tot nu toe goed :-) Ik koop ETF's (VWRL, VUSA, VHYL) en die zijn gratis aan te kopen.
Je kunt ook delen van ETF's kopen, maar dan heb je wel transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:11
Roodey schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Pim van Jong Beleggen de Podcast heeft +- 250K op De Giro staan. Vincent Kouters van Betering heeft bijna 100K op De Giro staan. LangzaamRijker (YouTube) heeft bijna 90K op De Giro staan.

Zelf zou ik dat niet durven. Ik heb een véééél kleiner bedrag bij De Giro staan. Ben sinds vorige week gestart met Bux Zero als 2e broker naast De Giro. Voor een ETF belegger zoals ik qua kosten voordelig. De aankoop van een ETF is gratis en die wordt dan na 16:00 uur aangekocht.

Geen idee of Bux Zero de aandelen in bezit heeft.
Als de bedragen bij De Giro en Bux Zero dermate groot worden om mij zorgen over te maken ga ik kijken naar een 3e broker.
ABN heb ik ook naar gekeken, maar dan moet ik daar ook een betaalrekening openen a 2,95 per maand. Dit bedrag wordt geregeld opgehoogd. Dus dan kan ik niet zo goed bij mijn huisbank gaan beleggen.
Er dient wel onderscheid gemaakt te worden tussen stallen van cash en het bezitten van aandelen. Aandelen worden ergens geparkeerd en zijn veilig bij een faillissement. Afhankelijk van je broker kan cash gedekt worden door het depositogarantiestelsel.

In de onderstaande podcast wordt iets meer verteld over het clearing en custodian verhaal:
https://jongbeleggendepod...ment-met-jan-bart-de-boer

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Roodey schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Tot nu toe goed :-) Ik koop ETF's (VWRL, VUSA, VHYL) en die zijn gratis aan te kopen.
Je kunt ook delen van ETF's kopen, maar dan heb je wel transactiekosten.
Top dank je, waarom zou je deze dan via Saxo kopen te allen tijden en niet via Bux? Noem eens wat redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo doet korte termijn aandelen bij ING (relatief lage kosten per transactie)
Alle buy en hold bij ABN AMRO. Mydealingroom kost 5 euro per maand, maar het is echt zeer fijn voor het nodige onderzoek.
Dat in combinatie met een vreemde valuta rekening (USD) is weer handig voor de US(D) aandelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Naboo op 20-02-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Wat gebruiken jullie voor price alerts? Bij Saxo zie ik nergens een optie daartoe, kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

ironheart schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:49:
Wat gebruiken jullie voor price alerts? Bij Saxo zie ik nergens een optie daartoe, kan dat kloppen?
Ik ben niet bekend met Saxo, maar ik doe ze dus via ING of ABN.
Amerikaanse aandelen doe ik via Yahoo financials, omdat ze hier niet real time zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24
MrFX schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Er dient wel onderscheid gemaakt te worden tussen stallen van cash en het bezitten van aandelen. Aandelen worden ergens geparkeerd en zijn veilig bij een faillissement. Afhankelijk van je broker kan cash gedekt worden door het depositogarantiestelsel.

In de onderstaande podcast wordt iets meer verteld over het clearing en custodian verhaal:
https://jongbeleggendepod...ment-met-jan-bart-de-boer
De theorie klopt alleen DeGiro zoekt geregeld de grenzen op en is daar meerdere malen voor beboet en op de vingers getikt. Ik zou deze toko voor geen cent vertrouwen met zulke grote bedragen.

Ter info: ze zijn al eens veroordeeld voor het niet op orde hebben van de vermogensscheiding.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 20-02-2023 11:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-05 19:16
Roodey schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Zou me niet verbazen als ze daar “toevallig” ook een affiliate / sponsor dealtje mee hebben. Ongegronde aanname van mijn kant, geef ik meteen toe. Maar buiten een commercieel belang zou echt niet weten waarom je met portfolios van dat formaat anders bij de giro zou zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Charly op 20-02-2023 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:01

page404

Website says no

Gek dat ik niemand meer hoor over Lynx of de internationale tak, Interactive brokers. Volgens mij is dat een prima optie en met lage tarieven.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
page404 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Gek dat ik niemand meer hoor over Lynx of de internationale tak, Interactive brokers. Volgens mij is dat een prima optie en met lage tarieven.
Niet sexy genoeg als broker. Saai, en stoffig. Dat trekt de meeste niet zo aan.

Daarom bestaat er ook de wereld van de marketing...

Maar inderdaad, goede broker mits je de nodige kennis hebt en het platform "begrijpt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Galactic schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Niet sexy genoeg als broker. Saai, en stoffig. Dat trekt de meeste niet zo aan.

Daarom bestaat er ook de wereld van de marketing...

Maar inderdaad, goede broker mits je de nodige kennis hebt en het platform "begrijpt".
Zo moeiljik is het platform van Interactive Brokers niet. tenminste de webpagina. Ziet er minder mooi uit dan bijvoorbeeld DeGiro, maar doet prima wat het moet doen. In rapportages is Interactive Brokers zeer uitgebreid.

De special web tool waarmee je kan beleggen bij Interactive brokers moet je inderdaad wel mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
page404 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:57:
Scalable Capital of Trade Republic lees je ook weinig over, terwijl je daar een ruim aanbod, lage orderkosten en een eenvoudige interface hebt. Voor de iets gevorderde gebruiker inderdaad IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:03:
[...]

De theorie klopt alleen DeGiro zoekt geregeld de grenzen op en is daar meerdere malen voor beboet en op de vingers getikt. Ik zou deze toko voor geen cent vertrouwen met zulke grote bedragen.

Ter info: ze zijn al eens veroordeeld voor het niet op orde hebben van de vermogensscheiding.
DeGiro is overgenomen door Flatex. En Flatex heeft vast van de AFM te horen gekregen waar het bij DeGiro niet helemaal in orde was.

De AFM kan nu weinig met Flatex DeGiro doen, deze staat onder toezicht van de Duitse BaFin.
En van BaFin weten we dat Wirecard onder toezicht van de BaFin stond....
Hopelijk heeft BaFin het nu weer op orde.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 20-02-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:23:
[...]

DeGiro is overgenomen door Flatex. En Flatex heeft vast van de AFM te horen gekregen waar het bij DeGiro niet helemaal in orde was.

De AFM kan nu weinig met Flatex DeGiro doen, deze staat onder toezicht van de Duitse BaFin.
En van BaFin weten we dat Wirecard onder toezicht van de BaFin stond....
Hopelijk heeft BaFin het nu weer op orde.
En.. niet zo heel lang geleden heeft de BaFin bij FlatexDeGiro ingegrepen:
Een Duitse financieel toezichthouder heeft bij onlinebroker FlatexDEGIRO tekortkomingen in de bedrijfsvoering geconstateerd, meldt de onderneming op zijn site. Het bedrijf, dat twee jaar geleden het Nederlandse De Giro overnam, moet van de Duitse beurswaakhond Bafin hogere financiële buffers aanhouden. Ook zou het bestuur te klein zijn voor het leiden van een complex bedrijf als FlatexDEGIRO, dat een van de grootste brokers voor particuliere beleggers in Europa is.
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws...latexdegiro-tot-ingrijpen

Ze gaan dus vrolijk door…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:15:
[...]

En.. niet zo heel lang geleden heeft de BaFin bij FlatexDeGiro ingegrepen:

[...]

Bron: https://www.bnr.nl/nieuws...latexdegiro-tot-ingrijpen

Ze gaan dus vrolijk door…
Niet goed, maar ik vindt dit minder erg dan dat ze de scheiding van hun vermogen niet helemaal op orde hadden. Dat kan echt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
phantom09 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Niet goed, maar ik vindt dit minder erg dan dat ze de scheiding van hun vermogen niet helemaal op orde hadden. Dat kan echt niet.
Dat soort “fouten” ontstaan echt niet per ongeluk. Ze nemen doelbewust risico’s met het geld van klanten. De AFM noemt dat: “Het klantbelang staat niet centraal.” Waarom zou je bij zo’n bedrijf je geld in beheer geven?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Vandaag de betaaldag van o.a. NT World en NT Europe.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
phantom09 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Als je dit als losstaand incident beschouwt dan lijkt het inderdaad geen ramp. Maar het is wel aanvaring nummer zoveel met een toezichthouder sinds de oprichting. En als je mij vraagt bij welke broker nog meer lijken in de kast gevonden gaan worden in de toekomst dan is mijn beste gok ook "DeGiro".

Indien mogelijk geniet een andere broker mijn voorkeur.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:25
Hi, misschien heeft iemand hier ervaring mee: vraagje over een aanvraag van een account bij Interactive Brokers in combinatie met (nog) medewerker zijn van een financiële instelling; moet je dit ook doorgeven als je niet in een financiële rol zit (zit zelf in een IT rol)?

Lijkt allemaal controle processen te triggeren waarbij alle seinen op groen staan (ik weet al dat ik ook buiten het trading platform van de bank mag handelen, aangezien ik zo'n saaie rol heb dat ik geen 'insider' status heb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NMCH6VTd3CEYas9zNX9DtOH_Gw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zBAD9U0JEc6ZfsDh63yAbELC.jpg?f=user_large

Als het antwoord 'ja' is, dan wacht ik wel even met een account openen en douw ik het overbodige geld wel even in VWRL via mijn bestaande DeGiro account (geopend voordat ik bij deze werkgever ging)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waar gaan jullie heen nu BUX zero niet meer interessant is? €2,99 per maand aan service fee en een euro per transactie op Amerikaanse markten maakt het al heel wat minder interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AceAceAce schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:37:
Hi, misschien heeft iemand hier ervaring mee: vraagje over een aanvraag van een account bij Interactive Brokers in combinatie met (nog) medewerker zijn van een financiële instelling; moet je dit ook doorgeven als je niet in een financiële rol zit (zit zelf in een IT rol)?

Lijkt allemaal controle processen te triggeren waarbij alle seinen op groen staan (ik weet al dat ik ook buiten het trading platform van de bank mag handelen, aangezien ik zo'n saaie rol heb dat ik geen 'insider' status heb).

[Afbeelding]

Als het antwoord 'ja' is, dan wacht ik wel even met een account openen en douw ik het overbodige geld wel even in VWRL via mijn bestaande DeGiro account (geopend voordat ik bij deze werkgever ging)
Lijkt me dat dat af te leiden is uit het lijstje rollen. Staan daar ook ICT-rollen bij, dan zou ik denken dat ze verwachten van wel.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:58
kamustra schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:30:
Waar gaan jullie heen nu BUX zero niet meer interessant is? €2,99 per maand aan service fee en een euro per transactie op Amerikaanse markten maakt het al heel wat minder interessant.
Nog geen idee maar het wordt je wel door de strot geduwd nu. En dat betekent geforceerd met wat verlies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
pixels66 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Nog geen idee maar het wordt je wel door de strot geduwd nu. En dat betekent geforceerd met wat verlies verkopen.
Van wie moet dat? Als je dat meer kost dan een paar euro, lijkt me dat geen handige move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 21:36
De extra kosten voor traden geeft nog de keuze alles laten staan en een andere broker gebruiken maar de monthly service fee is wel erg zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Officieel wel. Voor de genoemde FINRA regel maakt het niet uit wat je rol is, zelfs de schoonmaker bij een instelling die lid is van FINRA krijgt hier mee te maken als die zou beleggen. En zijn directe familie.

Het gaat om deze regel: https://www.finra.org/rul...ulebooks/finra-rules/3210
Als dit account op enige manier met de US beurs te maken heeft dan had je dit officieel volgens Rule 3210 ook moeten toetsen bij de werkgever binnen 30 dagen na aanvang dienstverband. (Zie supplementary material .01) Ik verwacht eigenlijk wel dat er hier in de EU soortgelijke regels bestaan.

Maar als, zoals je zegt, alle seinen op groen staan, wat houdt je tegen om wel het account bij IBKR te openen?

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 21-02-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
robby609 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:17:
De extra kosten voor traden geeft nog de keuze alles laten staan en een andere broker gebruiken maar de monthly service fee is wel erg zuur.
Ik heb recentelijk Bux gekozen om naast, De Giro, zonder kosten ETF'S aan te kopen. Vanwege de reprimandes die De Giro heeft gekregen afgelopen jaren.

Niet voor abn gekozen omdat ik dan een betaalrekening moet openen daar a 2,95 per maand. Nu kondigt Bux dit aan. Dan ga ik liever naar abn qua zekerheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Miki
Eerst marktaandeel kopen en vervolgens je klanten gijzelen door te prijzen op te schroeven en dwingen om de portefeuille te verkopen als ze willen overstappen omdat ze overschrijven van regels niet ondersteunen. Top bedrijf hoor, zie hier nog een reden waarom gratis nooit gratis is bij beleggingsprutstoko’s als deze, dan ben jij namelijk het product.

Portefeuille verkopen asap en hopen dat je snel weer in de market kunt zijn zonder al te veel verlies en wellicht zelfs goedkoper kunt terugkopen van je stukken.

Kies een beleggingsstrategie, dan een betrouwbare/ solide broker en stick to the plan. Niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 21:36
Gelukkig kan je het wel tegen markt zonder extra kosten verkopen. Ik ben op dit forum wel een keer gewaarschuwd voor dit mogelijke scenario.

Kies een budget broker en wat is je verwachting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Eerst marktaandeel kopen en vervolgens je klanten gijzelen door te prijzen op te schroeven en dwingen om de portefeuille te verkopen als ze willen overstappen omdat ze overschrijven van regels niet ondersteunen. Top bedrijf hoor, zie hier nog een reden waarom gratis nooit gratis is bij beleggingsprutstoko’s als deze, dan ben jij namelijk het product.

Kies een beleggingsstrategie, dan een betrouwbare/ solide broker en stick to the plan. Niet meer niet minder.
robby609 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:34:
Ik ben op dit forum wel een keer gewaarschuwd voor dit mogelijke scenario.

Kies een budget broker en wat is je verwachting!
Roept lekker maar klinkt vooral uit de hoogte. Wat is het alternatief om relatief kleine bedragen te beleggen zonder al met een negatief rendement te starten? Een idioot dure broker? Die is misschien wel "betrouwbaar" maar als je al zoveel euro in de min start heb je er niets aan. Betrouwbaar tussen aanhalingstekens, zelfs met deze nieuwe fees is BUX goedkoper dan de traditionele brokers en mijn aandelen zijn niet weg.

[ Voor 15% gewijzigd door kamustra op 21-02-2023 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik lees het ook net: -O-
Servicefee

BUX wil traden gemakkelijker maken voor jou als klant. Daarom profiteer je van diverse functies die net dat beetje extra bieden: nieuwsberichten, prijsalarmen, dividendkalenders en nog veel meer.BUX wil voorkomen dat alleen een klein groepje klanten met een premiumaccount toegang krijgt tot deze functies ( – beleggen moet toegankelijk, intuïtief en betaalbaar blijven voor iedereen. Omdat we willen dat alle klanten deze functies kunnen gebruiken, komt er een maandelijkse servicefee van € 2,99.
Als slechts een kleine groep er om vraagt, waarom dan het aan iedereen opdringen voor 2.99?
echt.... hoe kan je dit nou weer bedenken :F

Enig lichtpuntje is dat ze meer willen focusen op de buy and hold belegger, en niet op de handelaar die per aandelen per stuk koopt.
Omdat we willen dat nog meer mensen voor de lange termijn kunnen beleggen, komt de fee van € 1 voor spaarplannen per 1 april 2023 te vervallen. Alle plannen zijn dan commissievrij. Je kunt een onbeperkt aantal commissievrije spaarplannen maken, maar let op: in elk plan kun je nog steeds maximaal 10 beleggingsproducten opnemen.
maar ja, wie zegt dat over een jaar ze de tarieven voor hun spaarplan ook niet fors omhoog gooien :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Servicefee

BUX wil traden gemakkelijker maken voor jou als klant. Daarom profiteer je van diverse functies die net dat beetje extra bieden: nieuwsberichten, prijsalarmen, dividendkalenders en nog veel meer.BUX wil voorkomen dat alleen een klein groepje klanten met een premiumaccount toegang krijgt tot deze functies ( – beleggen moet toegankelijk, intuïtief en betaalbaar blijven voor iedereen. Omdat we willen dat alle klanten deze functies kunnen gebruiken, komt er een maandelijkse servicefee van € 2,99.
Ronduit belachelijk. Ik denk dat de meeste mensen die beleggen bij Buxx vaak kleine bedragen inleggen.
Tientjes tot hooguit een paar honderd euries. Als je dan 36 euro per jaar moet betalen is je rendement negatief of zeer weinig. Een redelijke fee zou hooguit 0,5% moeten zijn. Dan zou betekenen dat je als je ongeveer €7200,- of meer bij Buxx hebt staan de fee niet zo'n probleem is.

Bux schiet zichzelf hiermee in zijn voeten. Vele klanten zijn kleine beleggers bij Buxx en velen zullen het op gaan zeggen. Beter was geweest om geen maandelijkse fee te vragen maar de prijzen iets te verhogen. Ik had hier een beetje fun money op staan, die gaat ook per direct naar Interactive brokers heen.

Wat een gezeur allemaal.

[ Voor 47% gewijzigd door phantom09 op 21-02-2023 20:36 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ben ik dan de enige die denkt dat als je maar een paar honderd euro te beleggen hebt zonder uitzicht op maandelijkse inleg, je misschien niet in een financiële positie bevindt waarin het verstandig is om te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:53:
Ben ik dan de enige die denkt dat als je maar een paar honderd euro te beleggen hebt zonder uitzicht op maandelijkse inleg, je misschien niet in een financiële positie bevindt waarin het verstandig is om te beleggen?
Ja, en dat is ook helemaal de vraag niet.
Het bedrag waarmee je bij een bepaalde broker belegt staat toch los van je financiële positie? Elke belegger is ergens klein begonnen en het is beter op een positie van 100 euro wat leergeld te betalen en verlies te nemen dan op een positie van zeg 10.000 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door kamustra op 21-02-2023 21:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Ronduit belachelijk. Ik denk dat de meeste mensen die beleggen bij Buxx vaak kleine bedragen inleggen.
Tientjes tot hooguit een paar honderd euries. Als je dan 36 euro per jaar moet betalen is je rendement negatief of zeer weinig. Een redelijke fee zou hooguit 0,5% moeten zijn. Dan zou betekenen dat je als je ongeveer €7200,- of meer bij Buxx hebt staan de fee niet zo'n probleem is.

Bux schiet zichzelf hiermee in zijn voeten. Vele klanten zijn kleine beleggers bij Buxx en velen zullen het op gaan zeggen. Beter was geweest om geen maandelijkse fee te vragen maar de prijzen iets te verhogen. Ik had hier een beetje fun money op staan, die gaat ook per direct naar Interactive brokers heen.

Wat een gezeur allemaal.
Eens, met kleine bedragen beleggen gaat wel erg moeilijk winstgevend zijn zo.

Betalen per transactie kan ik best mee leven, ik betaalde bij Flatex ook iets van 4 euro per transactie, maar aanhouden kostte niets.

Straks rekent BUX EN commisiekosten EN een service fee. Bux als commisievrije broker? iemand die soms gezien? :? Ik ga in ieder geval mijn BUX account opzeggen. ik hoop dat vele doen volgen.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
Neen.

Maar je bent niet “hip” met deze gedachtengang. Niet “trendy” en niet “millennial”.

Enfin….om mijn jeugdheld te quoten [… Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen! …]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
mrc4nl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Eens, met kleine bedragen beleggen gaat wel erg moeilijk winstgevend zijn zo.

Betalen per transactie kan ik best mee leven, ik betaalde bij Flatex ook iets van 4 euro per transactie, maar aanhouden kostte niets.

Straks rekent BUX EN commisiekosten EN een service fee. Bux als commisievrije broker? iemand die soms gezien? :? Ik ga in ieder geval mijn BUX account opzeggen. ik hoop dat vele doen volgen.
Erg jammer inderdaad, deze had ik niet verwacht, maar dit wordt dan ook een opzegging vanuit mijn kant.
En die functies die '' net even wat extra's bieden '', had die wat mij betreft dan mooi achter een betaalmuur gezet, want ik kom - net zoals veel anderen denk ik - puur voor makkelijk en zonder kosten wat aandelen aan te kopen en aan te houden, in sommige gevallen dan ook met kleine bedragen.
Laten we dan ook niet vergeten dat ze al al het geld uit securities lending in hun eigen zak steken, blijkbaar niet voldoende, jammer!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Je moet toch ergens beginnen...
Ben destijds ook met 25 euro begonnen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 23:44
Ik ben pas begonnen met beleggen, via bux omdat dat makkelijk kan met wat kleine bedragen.
Echter ga ik bux ook opzeggen maar wat is dan een goed alternatief? Zie zo door het bomen het bos niet meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21
J0rdym23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:34:
Ik ben pas begonnen met beleggen, via bux omdat dat makkelijk kan met wat kleine bedragen.
Echter ga ik bux ook opzeggen maar wat is dan een goed alternatief? Zie zo door het bomen het bos niet meer..
Bij je huisbank, Brand New Day of Meesman. Keus hangt af van waar je in/mee wil beleggen. Met wat kleine bedragen maakt het verschil in kosten (nu) niet veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
J0rdym23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:34:
Wat is je beleggingsstrategie want dat is bepalend voor de broker die je kiest. Ga je iets doen met buy and hold indexbeleggen, ga je day-traden, ga je iets doen met opties en andere hefbomen, etc. etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Je moet toch ergens beginnen...
Ben destijds ook met 25 euro begonnen o.i.d.
Ik denk dat je (en anderen) een belangrijke nuance mist.

Je begint weliswaar met een klein bedrag, maar je hebt de middelen en de intentie om meer te storten. Helemaal prima!

Maar als 25 euro (of in mijn voorbeeld 100 euro) je absolute limiet is, en je houdt iedere maand simpelweg niets over van je inkomen om te storten, dan zou je eigenlijk helemaal niet moeten beleggen. Je geld is dan te kostbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 23:44
Miki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Wat is je beleggingsstrategie want dat is bepalend voor de broker die je kiest. Ga je iets doen met buy and hold indexbeleggen, ga je day-traden, ga je iets doen met opties en andere hefbomen, etc. etc.
Buy and hold, voor nu en ik wil elke maand een vast bedrag inleggen.
Ik heb nu voornamelijk etf's gekocht maar wil ik de toekomst ook losse aandelen aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
GoEV6 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Bij je huisbank, Brand New Day of Meesman. Keus hangt af van waar je in/mee wil beleggen. Met wat kleine bedragen maakt het verschil in kosten (nu) niet veel uit.
Sommige huisbanken willen ook nog wel vaste maandelijkse kosten in rekening brengen en m.i. doe je het wel gelijk bij de juiste partij waar je ook meer geld zou willen stallen.
Anders zit je straks met meerdere lege rekeningen, alhoewel dat dan ook weer niet is uit te sluiten met bux als voorbeeld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
J0rdym23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Buy and hold, voor nu en ik wil elke maand een vast bedrag inleggen.
Ik heb nu voornamelijk etf's gekocht maar wil ik de toekomst ook losse aandelen aankopen.
Voor buy and hold zou je eens moeten kijken bij: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
En daar wat data invullen om te zien wat voor jou het meest gunstig is.

Wat betreft losse aandelen, ook hier loont het de moeite om even te bladeren door de verschillende tarieven. Kans is groot dat je bij Interactive Brokers vrij goedkoop uit bent maar de broker omgeving is niet de makkelijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Of hier: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

[ Voor 34% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-02-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik denk dat er genoeg jongeren zijn die een gokje willen wagen en een rekening bij bux hebben.
Effe een paar euries of tientjes inzetten en wat crypto's of etf aanschaffen.
Deze klanten zijn als eerste weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 21:02

GNML

applebuyguide.com

phantom09 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat er genoeg jongeren zijn die een gokje willen wagen en een rekening bij bux hebben.
Effe een paar euries of tientjes inzetten en wat crypto's of etf aanschaffen.
Deze klanten zijn als eerste weg.
Nou ook de ‘grotere’ wel hoor.. ik zat juist op bux voor de US aandelen, geen commissie bij aankoop/verkoop en delen van een aandeel kunnen kopen ipv een heel aandeel (tpl bijv).

Bux kon juist de onkosten dekken door security lendings te hebben en daar was geen opt-out mogelijk.. ik heb de voorwaarden nog niet gelezen maar als dit er nog steeds is, dan stap ik uit want dat is twee keer je klant naaien.. boek ik het wel naar degiro of de huisbank..

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
GNML schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Nou ook de ‘grotere’ wel hoor.. ik zat juist op bux voor de US aandelen, geen commissie bij aankoop/verkoop en delen van een aandeel kunnen kopen ipv een heel aandeel (tpl bijv).

Bux kon juist de onkosten dekken door security lendings te hebben en daar was geen opt-out mogelijk.. ik heb de voorwaarden nog niet gelezen maar als dit er nog steeds is, dan stap ik uit want dat is twee keer je klant naaien.. boek ik het wel naar degiro of de huisbank..
-Bij interactive Brokers kan je ook delen van een aandeel kopen als je dat wilt.

-IB heeft 0 euro/dollar fee: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=38234

-Kosten zijn vrij laag vaak rond de $ 0,50 voor aankoop van US aandelen: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=49808

-4,08% rente op US dollar saldo boven de $10.000,-: https://www.interactivebrokers.ie/en/home.php

Je wordt gewoon gedwongen door brokers in Nederland om naar IB te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 21-02-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic

[Afbeelding]

Idem hier, bij compliance besproken. Geen probleem voor mijn ETF/Optie/FX/Future portefeuille. Ik heb stiekem NEE aangeduid, want ik weet dat het veel gezeik geeft, je gaat een hele papierwinkel voorgeschoteld krijgen... ook voor je partner, kinderen... als ze een rekening hebben... gaat hier al geruime tijd zonder problemen ;)

Maar licht zeker compliance in, houd het mailtje goed bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Galactic schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:18:
[...]

Maar licht zeker compliance in, houd het mailtje goed bij ;)
Ja dat zou het altijd goed doen; ik wist het wel heb er ook onderzoek en navraag naar gedaan maar toch bewust 'Nee' ingevuld ;).

Als ik al dat (administratieve) gedoe rondom IB hier lees ben ik wel genezen overigens van een eventuele overstap. Daar heb ik nu geen zin in, maar over 10-15 jaar al helemaal niet. Dan maar iets meer kosten bij ABN en nog een plukje (tot max 20k) bij DeGiro.

[ Voor 29% gewijzigd door tuinïnen op 22-02-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

[Afbeelding]

Dit heeft volgens mij meer te maken op het mogelijk zijn van een insider. Dit ben je niet zomaar en als je dit al bent, zal je dit ook bij je werkgever al moeten verklaren.

* Naboo werkt ook bij een bank, maar is geen insider. Ik kan dus handelen wanneer ik wil. Insiders mogen tijdens een bepaalde periode niet handelen op de beurs bij bepaalde aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dat insider aspect geldt trouwens niet alleen voor financiele instellingen. Ik werk bij een beursgenoteerd bedrijf en ik werd gevraagd om aan te geven of er insider restricties op mij van toepassing zijn. Wellicht minder stricte controle vanuit de broker omdat het geen financieel bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

Rare actie van BUX, zo jagen ze alle kleintjes toch weg ?

Had er nog hele kleine positie, alles verkocht.
Zit met de bulk bij Rabo.

Kocht bij bux wel eens iets voor de grap, daar ga ik geen 3 euro per maand voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Ik heb het dividend van mijn NT aandelen in geld uitgekeerd gekregen op de betaalrekening, terwijl ik in de instellingen 'uitkeren in aandelen' heb ingesteld. Is dit voor iedereen het geval, of gaat hier iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Naboo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Dit heeft volgens mij meer te maken op het mogelijk zijn van een insider. Dit ben je niet zomaar en als je dit al bent, zal je dit ook bij je werkgever al moeten verklaren.

* Naboo werkt ook bij een bank, maar is geen insider. Ik kan dus handelen wanneer ik wil. Insiders mogen tijdens een bepaalde periode niet handelen op de beurs bij bepaalde aandelen.
Er komt veel meer bij kijken dan dat. En de insider status, krijg je al makkelijk op je bord hoor. En ga er maar eens tegen in als je het er niet mee eens bent... sommige bankprofielen komen ook in aanraking met witwas, handel voorkennis, insider informatie bij belangrijke evenementen, aankomende faillisement informatie wat nog niet publiek is etc. Voor ICT'ers het is echt afhankelijk van bank en compliance afdeling hoe strict ze ermee omgaan, en natuurlijk welke info je kunt raadplegen.

Bij vorige werkgever had ik als IT'er toegang tot de kwartaalcijfers in opmaak... nu bij mijn huidige werkgever is dat voor mij totaal onbereikbare informatie ook al heb ik domain admin rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:23

itarix

404 soul not found

Hoepla33 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:36:
Ik heb het dividend van mijn NT aandelen in geld uitgekeerd gekregen op de betaalrekening, terwijl ik in de instellingen 'uitkeren in aandelen' heb ingesteld. Is dit voor iedereen het geval, of gaat hier iets mis?
Ik heb hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dat werkt alleen maar als de uitkerende partij, in jouw geval NT, ook daadwerkelijk die keuze aanbiedt bij het uitkeren van het dividend. Mijn ervaring is dat het zelden voorkomt dat een uitkerende partij toestaat dat je mag kiezen. Het is bijna altijd uitkeren in cash of soms in aandelen te bepalen door de uitkerende partij.

De term hiervoor is trouwens "keuzedividend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:39
Betreft het Rabobank? Herbeleggen is wat anders dan keuzedividend.
Bij ABN werkt herbeleggen wel goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Trezzahn op 22-02-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Lees even goed wat die instelling doet, die werkt niet zoals je denkt (is geen herbeleggen).

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-02-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je geen broker of bank specificeert, zul je hier waarschijnlijk geen passend antwoord op krijgen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
Soullie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:33:
Rare actie van BUX, zo jagen ze alle kleintjes toch weg ?
Dat zal waarschijnlijk het doel zijn, want dat kost meer dan het oplevert. Volgens mij nog steeds goedkoper dan de grootbanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:22
Bij mij bij de ING is de dividenduitkering automatisch herbelegd in een nieuwe order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Trezzahn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:02:
Betreft het Rabobank? Herbeleggen is wat anders dan keuzedividend.
Bij ABN werkt herbeleggen wel goed.
Ja, excuses. Rabobank inderdaad.

Herbeleggen is dus de juiste term. Zoals ik het lees gaat een uitkering in aandelen (Keuzedividend) bij Rabobank als volgt; (verbeter me als het niet zo is)

1 aandeel NT kost bijv. 100. Dividend is 160. Er wordt automatisch 1 aandeel aangekocht en deze komt in mijn portefeuille. De 60 waarvan geen compleet aandeel kan worden gekocht wordt cash uitgekeerd op de rekening.

Ik heb echter het volledige dividend cash uitgekeerd gekregen. Ik zal eens in de instellingen gaan grasduinen.

[ Voor 57% gewijzigd door Hoepla33 op 22-02-2023 10:42 ]

Pagina: 1 ... 144 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij