Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hier nog maar sinds de laatste week van december echt gestart met aandelen (al had ik al een jaar het account op Bolero, maar had er nog geen goed gevoel bij), als je dan nu op +25% staat op je portfolio, dan is verkopen plots niet zo'n moeilijke beslissing..
Al gaat het nog dubbel zo hoog, na een maand je "target in een ideaal scenario" voor het hele jaar halen, is niet mis...

Ik vind de markt alleszins vrij overhyped reageren, en ben eigenlijk de crypto markt gewoon waar hype heer en meester is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z-P2k6bbJ0VgkCpVeiRETYkFTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGlbMhZyBiid65hbbQmYuXKL.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 02-02-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Charly schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
[...]

Ietwat retorische vraag maar als retail de handdoek in de ring gooit, maar de prijzen stijgen wie is er dan aan het kopen? En waarom zouden ze dat doen?
Alle grote fondsen die al een paar jaar lang cash aan het opbouwen zijn om "de dip" te kopen.
Het lijkt erop dat de rente en inflatie stabiliseren op een heel hoog niveau. Dat geeft aan dat de centrale bank vertrouwen heeft in de toekomst van de economie. En als je cash aanhoudt wordt het erg snel minder waard.

Je moet wel van achtbanen houden om nu te beleggen... Ik heb nu YTD 33% winst en TTM 30% verlies.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:26:
Je moet wel van achtbanen houden om nu te beleggen...
Hoezo? Is er wat aan de hand dan? Mijn periodieke aankoopordertje loopt gewoon door hoor. Ik kijk over dertig jaar wel weer eens. Alles is al ingeprijsd. We kunnen niks voorspellen. Niemand kan het beter doen dan de markt. ETFs hiep hoi. Trouwens ook nog twee vragen; ik betaal nu 0,00001TER, maar ik heb uitgerekend dat me dat over een periode van tienduizend jaar honderd euro kost. Zijn er goedkopere brokers? En ik heb gisteren een NT-World order ingeschoten, maar die is nog niet uitgevoerd, hoe zit dat?

* eamelink probeert de vibe-van-weleer terug te brengen in dit topic, nu alle buy-and-holders zijn weggerend naar Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik moet wel zeggen, deze paar dagen zijn best goed geweest voor mijn Excess Liquidity. Een destijds verdwenen cijfertje is weer teruggekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
eamelink schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Hoezo? Is er wat aan de hand dan? Mijn periodieke aankoopordertje loopt gewoon door hoor. Ik kijk over dertig jaar wel weer eens. Alles is al ingeprijsd. We kunnen niks voorspellen. Niemand kan het beter doen dan de markt. ETFs hiep hoi. Trouwens ook nog twee vragen; ik betaal nu 0,00001TER, maar ik heb uitgerekend dat me dat over een periode van tienduizend jaar honderd euro kost. Zijn er goedkopere brokers? En ik heb gisteren een NT-World order ingeschoten, maar die is nog niet uitgevoerd, hoe zit dat?

* eamelink probeert de vibe-van-weleer terug te brengen in dit topic, nu alle buy-and-holders zijn weggerend naar Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 :*)
Ik heb ook al 2,5 jaar geen aandelen verkocht. En toen alleen omdat ik van degiro weg ging. Maar ik betrap mijzelf er wel op dat ik iedere dag kijk hoeveel rijker (of armer) ik ben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04 09:30
SmokingCrop schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:47:
Hier nog maar sinds de laatste week van december echt gestart met aandelen (al had ik al een jaar het account op Bolero, maar had er nog geen goed gevoel bij), als je dan nu op +25% staat op je portfolio, dan is verkopen plots niet zo'n moeilijke beslissing..
Al gaat het nog dubbel zo hoog, na een maand je "target in een ideaal scenario" voor het hele jaar halen, is niet mis...

Ik vind de markt alleszins vrij overhyped reageren, en ben eigenlijk de crypto markt gewoon waar hype heer en meester is..

[Afbeelding]
Of het nou Crypto of de reguliere aandelenbeurs is, ergens een keer wat meuk kopen, de boel parkeren en later weer eens bekijken is gewoon hoe het wereldje draait voor de meeste.

Het enige echte verschil zit 'm in de kosten, wat bij regulier beleggen een hoop rendement schilt

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Hielko schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Volgens mij is het toch al enkele decennia het geval dat een groot deel van de bevolking toegang heeft tot beleggingsproducten. We hebben al een tijdje "discount" internet brokers, een dotcom crash waar veel retail beleggers druk mee bezig waren, maar ook de woekerpolisaffaire wat natuurlijk ook gewoon beleggen voor de massa was (alleen niet op zo'n beste manier....).
Dat is zo, maar cijfers laten zien dat juist sinds covid het aantal particuliere beleggers significant is toegenomen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ach het is een achtbaan, maakt het ook wel leuk.

Heb een paar US tech aandelen van bedrijven waar ik ook echt in geloof en sommigen ook hun producten gebruik. Heb een paar weken terug bij gekocht toen het laag stond en nu staat alles minstens 25% in het groen.

Nog steeds een stuk lager dan het vorig jaar stond dus we houden ze nog even :)

Voor de rest lekker in ETF's die ook lekker in het groen door pruttelen

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 03-02-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:25:
[...]
Ik heb ook al 2,5 jaar geen aandelen verkocht. En toen alleen omdat ik van degiro weg ging. Maar ik betrap mijzelf er wel op dat ik iedere dag kijk hoeveel rijker (of armer) ik ben.
Dat is een fase, dat passeer je op een gegeven moment (ik toch) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:16
[...]

"En ik heb gisteren een NT-World order ingeschoten, maar die is nog niet uitgevoerd, hoe zit dat? "

Goede keus! Dat duurt altijd een paar dagen. No stress :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zr40 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:22:
Ik moet wel zeggen, deze paar dagen zijn best goed geweest voor mijn Excess Liquidity. Een destijds verdwenen cijfertje is weer teruggekomen :)
Ik weet het, een beetje gemeen maar; krijgen we dan nu ook weer je updates te zien ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Galactic schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Dat is een fase, dat passeer je op een gegeven moment (ik toch) ;)
Het wordt eerder erger :P
Vroeger was het niet zo boeiend. Dan werd het in een week misschien honderd euro meer of minder waard.
De laatste tijd gaat het soms om 3 maandsalarissen op een dag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

tuinïnen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Ik weet het, een beetje gemeen maar; krijgen we dan nu ook weer je updates te zien ? ;)
Hier heb je in ieder geval de actuele grafiek :)

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20230204.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
@Zr40 Je kan ook vergelijken met ARKK, die versla je wel mooi. Toch mooi dat je een Pro-fonds verslaat :+

Op exact deze tijdslijn verslaat Berkshire ARKK ook trouwens. Dus zit je in goed gezelschap.

[ Voor 31% gewijzigd door Ko.Kane op 04-02-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik wil 10% van mijn portfolio gaan stockpicken in bedrijven die ik 'leuk' vind puur om ermee bezig te zijn en benieuwd ben hoe die aandelen erover 15 jaar voorstaan. (buy and hold) Denk aan AMD, Nintendo, etc.

Ik zit bij ABN Amro (Zelf Beleggen Basis) en toen ik naar de kosten keek schrok ik wel. Aandelen buitenland: per order: € 10 + 0,10% over de orderwaarde. Zijn dit gangbare prijzen? Ik dacht aandelen per stuk te kopen, maar dat word dan wel een duur grapje zo.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47
[...]

Het schijnt dat er snellere brokers zijn die indexfondsen op het moment van aankoop bijschrijven, bij die grootbanken moet je altijd wachten.

Btw. Heb je de order naar de juiste wallet overgemaakt en heb je de hash gevalideerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Charly schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
[...]

Ietwat retorische vraag maar als retail de handdoek in de ring gooit, maar de prijzen stijgen wie is er dan aan het kopen? En waarom zouden ze dat doen?
Het zijn dan met name de retail beleggers die actief handelen, veel met opties werken en dus ook puts kopen. dus ja die zijn niet zo blij als de boel tegen hun verwachtingen in zo stijgt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 10:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Naamloos87 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:32:
Ik wil 10% van mijn portfolio gaan stockpicken in bedrijven die ik 'leuk' vind puur om ermee bezig te zijn en benieuwd ben hoe die aandelen erover 15 jaar voorstaan. (buy and hold) Denk aan AMD, Nintendo, etc.

Ik zit bij ABN Amro (Zelf Beleggen Basis) en toen ik naar de kosten keek schrok ik wel. Aandelen buitenland: per order: € 10 + 0,10% over de orderwaarde. Zijn dit gangbare prijzen? Ik dacht aandelen per stuk te kopen, maar dat word dan wel een duur grapje zo.
Yep dat zijn de prijzen bij ABN. Als je voor kleine bedragen buitenlandse aandelen wilt kan je anders iets als bux doen.

Zit zelf ook bij ABN en probeer hierdoor ook alleen grotere aandelen in 1 keer te kopen.

Of ETF's, die zijn recentelijk grotendeels gratis qua transactie kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Naamloos87 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:32:

Bij Interactive Brokers ben ik vaak iets meer dan € 0,50 kwijt per order voor het aankopen van aandelen op de US market.

Wil je geen buitenlandse broker, dan ben je denk k ook goedkoper uit bij DeGiro, Saxobank of Buxx.
Alhoewel DeGiro eigenlijk Duits is en Saxo Deens.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 04-02-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

SvV_Ying schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:07:
Wat vond je ervan?

25 bps verhoging en de toon in zowel het statement als de persconferentie was milder dan voorheen.

Voor het eerst werd de afzwakking van inflatie bemoedigend genoemd. Powell sprak er ook over dat hij zeker een pad ziet naar een inflatie van 2% zonder al te grote economische schade of hoge werkloosheid.

Waar hij voorheen nog sprak over dat te weinig doen grote gevolgen kan hebben, had hij het er nu ook over dat te veel doen niet wenselijk is. Hij noemde ook nog duidelijk ‘not a recession’ als mogelijkheid voor dit jaar en toen schoten de markten omhoog.

Al met al vond ik het vrij dovish, met name de persconferentie.
Ik vond de toon van Powell zeer onverstandig. Veel te dovish op sommige punten. 'Financial conditions' zitten op het niveau van maart-april 2022. Dat werkt gewoon het monetaire beleid tegen. Dan krijgt Powell daar direct een vraag over en dan reageert hij enorm laconiek. Vervolgens gaat de markt ermee aan de haal. Zoals ongeveer met alles de laatste anderhalve maand. Gebaseerd op feitelijk niet veel.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
phantom09 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Bij Interactive Brokers ben ik vaak iets meer dan € 0,50 kwijt per order voor het aankopen van aandelen op de US market.

Wil je geen buitenlandse broker, dan ben je denk k ook goedkoper uit bij DeGiro, Saxobank of Buxx.
Alhoewel DeGiro eigenlijk Duits is en Saxo Deens.
Ben bezig daar een account te openen. Ik moest een selfie maken maar de telefoon gebruikt de buiten camera ipv selfie camera. Telefoon omgedraaid maar er gebeurd niks.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Naamloos87 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:21:
Ben bezig daar een account te openen. Ik moest een selfie maken maar de telefoon gebruikt de buiten camera ipv selfie camera. Telefoon omgedraaid maar er gebeurd niks.
Mocht het niet lukken kun je misschien ook nog naar Scalable Capital kijken. Een Duitse broker die sinds september 2022 actief is op de Nederlandse markt. Kost je €0,99 per order via gettex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01
Naamloos87 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:21:
[...]

had hetzelfde probleem en heb uiteindelijk maar documenten geüpload voor de verificatie. in het weekend geüpload en op maandagochtend was account actief

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Morgen ga ik een order plaatsen voor het ASN milieu & water fonds. Ik ben benieuwd naar de prestaties… het uitgangspunt is ieder geval dat het rendement slecht zal zijn.

Aanpassing: niet alleen ik maar ook mijn vriendin.

Beleggen nog meer mensen in dit fonds? Zo ja, met welk motief beleggen jullie hierin?

[ Voor 29% gewijzigd door Fiscalist op 05-02-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fiscalist schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:45:
Morgen ga ik een order plaatsen voor het ASN milieu & water fonds. Ik ben benieuwd naar de prestaties… het uitgangspunt is ieder geval dat het rendement slecht zal zijn.

Aanpassing: niet alleen ik maar ook mijn vriendin.

Beleggen nog meer mensen in dit fonds? Zo ja, met welk motief beleggen jullie hierin?
Ziet er redelijk standaard uit. Vergelijkbare ups en downs als vele andere fondsen:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04EJK

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
YakuzA schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Ziet er redelijk standaard uit. Vergelijkbare ups en downs als vele andere fondsen:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04EJK
Qua op en neer beweging ben ik het met je eens.
Qua beleggingen zitten ze wel in bedrijven die ik veel
Fondsen niet tegenkom.

Zie bijgaand
https://www.asnbank.nl/we...1f0ff1928e&contentid=3448

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:55
Fiscalist schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Qua op en neer beweging ben ik het met je eens.
Qua beleggingen zitten ze wel in bedrijven die ik veel
Fondsen niet tegenkom.

Zie bijgaand
https://www.asnbank.nl/we...1f0ff1928e&contentid=3448
En wat hebben Signify en ASML te maken met milieu en water?

Oké, de machines van ASML gebruiken een shitload aan water……en Signify zorgt er voor dat je het kunt zien.

Maar om hiervoor nou extra te betalen t.o.v. een standaard ESG fonds met een kostpercentage van 0,1%…..neen, dat snap ik niet.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Ik zou zeggen dat smart verlichting alles met het milieu te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 27-03 21:40
Lastige aan Signify vind ik de duurzaamheid. Bedoel. Wanneer heeft iemand hier ook een LED lamp vervangen, omdat die echt kapot was?

Gloeilamp was 1000-1500 uur.
Spaarlamp was 6000-10.000 uur.
LED lamp is 20.000-60.000 uur.

Het business model werkt voor nieuwbouw, of upgrades, etc. Maar over een paar jaar vraag ik mij af waar dan nog inkomen vandaan komt.
Als ik naar mijn persoonlijke gebruik kijk waar (over een heel jaar genomen) een lamp 2-4 uur per dag aan staat...afhankelijk van de kwaliteit praat je dan over 15-60 jaar mee gaan. En om een 5w lamp nu nog te 'upgraden' naar een 4w is dan gewoon de moeite niet waard - zowel kwa verbruik als verbruikskosten.

Dus vraag mij sterk af waar over zeg 5-10 jaar dan de omzet vandaan gaat komen. Straks is alles een keer vervangen, en wordt het meest 'duurzame' de opheffing cq consolidatie van bedrijven als Signify/Osram/... omdat de productie niet langer nodig is op het huidige niveau.

Als er een bedrijf is wat ik momenteel links laat liggen, is het wel in die hoek.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 06-02-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Xanaroth schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:09:
Lastige aan Signify vind ik de duurzaamheid. Bedoel. Wanneer heeft iemand hier ook een LED lamp vervangen, omdat die echt kapot was?

Gloeilamp was 1000-1500 uur.
Spaarlamp was 6000-10.000 uur.
LED lamp is 20.000-60.000 uur.

Het business model werkt voor nieuwbouw, of upgrades, etc. Maar over een paar jaar vraag ik mij af waar dan nog inkomen vandaan komt.
Als ik naar mijn persoonlijke gebruik kijk waar (over een heel jaar genomen) een lamp 2-4 uur per dag aan staat...afhankelijk van de kwaliteit praat je dan over 15-60 jaar mee gaan. En om een 5w lamp nu nog te 'upgraden' naar een 4w is dan gewoon de moeite niet waard - zowel kwa verbruik als verbruikskosten.

Dus vraag mij sterk af waar over zeg 5-10 jaar dan de omzet vandaan gaat komen. Straks is alles een keer vervangen, en wordt het meest 'duurzame' de opheffing cq consolidatie van bedrijven als Signify/Osram/... omdat de productie niet langer nodig is op het huidige niveau.

Als er een bedrijf is wat ik momenteel links laat liggen, is het wel in die hoek.
Het vervangen van lampen blijft natuurlijk een doorgaand proces. De lampen die 10 jaar geleden zijn gezet zijn dan inmiddels weer aan vervanging toe.

Overigens moet je niet vergissen dat op kantoren / warehouses lampen meer dan 10 uur per dag draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-04 17:58
Heeft er iemand ervaring met het 'periodiek beleggen' bij Saxo (AutoInvest) noemen ze dat sinds kort. Sinds de overgang van Binck naar Saxo lijkt dat helemaal niet lekker te gaan.

Mijn doorlopende opdracht (met uitvoering op de 4e van iedere maand) is in september '22 niet uitgevoerd, december '22 ook niet en vandaag is er ook nog niks gebeurd, dus ik vraag me af of dat goed gaat. Na contact met de servicedesk krijg je wel transactietegoed om alsnog 'kosteloos' de transactie door te voeren. Ben ik een uitzondering of zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
BiLLie- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:59:
Heeft er iemand ervaring met het 'periodiek beleggen' bij Saxo (AutoInvest) noemen ze dat sinds kort. Sinds de overgang van Binck naar Saxo lijkt dat helemaal niet lekker te gaan.

Mijn doorlopende opdracht (met uitvoering op de 4e van iedere maand) is in september '22 niet uitgevoerd, december '22 ook niet en vandaag is er ook nog niks gebeurd, dus ik vraag me af of dat goed gaat. Na contact met de servicedesk krijg je wel transactietegoed om alsnog 'kosteloos' de transactie door te voeren. Ben ik een uitzondering of zijn er meer mensen met deze ervaring?
Als je het forum een beetje doorleest dan zal je lezen dat sinds de overgang van Binck naar Saxo iedereen hier hard aan het wegrennen is van Saxo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-04 17:58
Panzer_V schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Als je het forum een beetje doorleest dan zal je lezen dat sinds de overgang van Binck naar Saxo iedereen hier hard aan het wegrennen is van Saxo.
Die opmerkingen had ik inderdaad ook al gevonden :). Helaas is het kostentechnisch niet interessant om de hele portefeuille naar een andere broker over te zetten (verkoopkosten, aankoopkosten).
Maar wat is dan het alternatief?

Ik 'beleg' nu maandelijks een vast bedrag in een ETF en zou dat graag tegen zo min mogelijk kosten doen en er geen omkijken naar hebben. Wellicht maar bij een tweede broker instappen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
BiLLie- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Die opmerkingen had ik inderdaad ook al gevonden :). Helaas is het kostentechnisch niet interessant om de hele portefeuille naar een andere broker over te zetten (verkoopkosten, aankoopkosten).

Ik 'beleg' nu maandelijks een vast bedrag in een ETF en zou dat graag tegen zo min mogelijk kosten doen en er geen omkijken naar hebben. Wellicht maar bij een tweede broker instappen dus..
Overstappen naar een broker die geen aankoopkosten heeft?

Zo te lezen beleg je in een ETF. Ikzelf zit bij een grootbank (ING) en deze hanteert geen kosten voor de aanschaf/ verkoop van ETF's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BiLLie- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:43:
ogelijk kosten doen en er geen omkijken naar hebben. Wellicht maar bij een tweede broker instappen dus..
Je kan ook je portefeuille over laten boeken. Is goedkoper dan zelf verkopen en weer kopen. Als voorbeeld de instructies bij deGiro:
https://www.degiro.nl/hel...eggingen-overstappen-naar

Zou ik wel eerst uitzoeken of de nieuwe broker ook jouw EFTs aanbiedt

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 05:30
BiLLie- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:59:

Doe. Het. Niet. Ze hebben bij mij de tekortenprocedure opgestart omdat ik een gekochte OTM call optie had die ging expireren die dag maar illiquide was (dus geen biedingen) want te ver OTM. Margin berekenen ze omdat ze ITM call opties automatisch uitoefenen. https://www.help.saxo/hc/...e-optie-expiratie-nadert-

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 06-02-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe ze met opties omgaan is misschien discutabel, maar dat is voor de situatie van de vraagsteller toch niet relevant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 27-03 21:40
Nieuw jaar, nieuwe lijst

YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+8,01%
+746,48%
Money Weighted Return
+7,1%
N/A
Comparable MWR
78/11/11 ETF +5,81%
IWDA +4,88%
N/A
Dividend groei
+1,8%
+650,89%
Hoogste prestaties
SPCE +56,31%
WBD +54,05%
Blackstone +27,32%
MSFT+480,33%
MacDonalds +170,95%
Broadcom +170,53%
Laagste prestaties
IIPR -13,05%
VirginOrbit -10,51%
BATS -5,25%
Vodafone -65,4%
EuropeanMetalsHolding -55,00%
VirginOrbit -48,17%

De maand werd toch vooral getekend door een stevige herstelbeweging na Q4 vorig jaar. Over de hele breedte ging het aardig omhoog: het aantal posities dat uberhaupt in het rood dook is letterlijk op 1 hand te tellen.

Aan de positieve kant zie je vooral (speculatieve) groei stijgen, evenals vermogensbeheerders welke profiteren van stijgend vermogen (=hogere beurs). Met dit soort getallen toch jammer dat SPCE iets van 0,06% van mn portfolio was en nu een hele dikke 0,1% is geworden. Compenseerd mooi z'n stiefbroer VORB. If only i knew....

Aan de negatieve kant wordt IIPR vooral geraakt door 'wanbetaling'. Tussen aanhalingstekens, want zijn grote ketens die bewust op 1 pand niet hebben betaald maar op al hun andere panden wel. Onzekerheid hoe dat spelletje zich gaat ontwikkelen, zijn er problemen of bluft er iemand? Dat zie je terug in de prijs.
BATS was vorig jaar dik 20% gestegen als defensive/value play, met de huidige marktstemming lijkt men deze weer van de hand te doen voor meer groei/risico elders. Dalingen zijn niet leuk, maar het doet z'n taak in het portfolio.

Al met al niet ontevreden. Dividend blijft doorgaan met het stijgen, en blijf nog altijd voorlopen op index beleggen. Doel voor dit jaar is hopelijk wat conservatief: 25% stijging van het vermogen en inkomen tegenover 1 januari. De boekhouding zegt dat de inleg kant moet lukken, nu de beursstemming nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Zr40 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:52:
Hoe ze met opties omgaan is misschien discutabel, maar dat is voor de situatie van de vraagsteller toch niet relevant?
Hangt er van af hoe je het beziet. Wat zegt het over Saxo? Zou ook kunnen dat vraagsteller een keer een call optie koopt voor de gok en een week later merkt dat zn hele porto is geliquideerd.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 07-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
rr7r schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Doe. Het. Niet. Ze hebben bij mij de tekortenprocedure opgestart omdat ik een gekochte OTM call optie had die ging expireren die dag maar illiquide was (dus geen biedingen) want te ver OTM. Margin berekenen ze omdat ze ITM call opties automatisch uitoefenen. https://www.help.saxo/hc/...e-optie-expiratie-nadert-
Lijkt met toch ook gewoon zoals het hoort?

OTM call opties, lopen waardeloos af, dus logisch dat niemand die wil kopen op de dag van expiratie.
En de ITM call opties wil je toch dat die uitgeoefend worden, en ikzelf het liefste automatisch, anders krijg je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
..

[ Voor 255% gewijzigd door rr7r op 07-02-2023 12:40 . Reden: nvm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:09
Wellicht een newbie vraag, maar ik ben vrij nieuw in de beleggingen.

Ik heb een zwik aandelen Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund - Class A (NL0011225305) in bezit. In de documenten van NT (https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf) vind ik over het dividend terug:
BELANGRIJKE DATA VOOR DE VOLGENDE FGR DIVIDEND DISTRIBUTIEVAN DE
VOLGENDE FONDSEN:

▪ Aankondigingsdatum: vrijdag, 13 januari 2023
▪ Registratiedatum: vrijdag, 3 februari 2023
▪ Ex-dividend datum: dinsdag, 7 februari 2023
▪ Betaalbaarstelling: dinsdag, 21 februari 2023
Naar mijn weten betekent dit dat er vandaag bekend wordt wat het dividend zal zijn en dat dit 21 februari betaalt wordt. Maar als ik de koersen opzoek dan krijg ik te zien dat deze voor het laatst op 2 feb 00:00 bijgewerkt zijn.

Nu snap ik het dividend gedeelte wel qua data. Maar ik vroeg mij af of rondom de dividend datum de handel dan stilgelegd wordt of iets dergelijks? En hoe en wanneer wordt dan het exacte dividend per aandeel bekend? En wat als ik ze vandaag verkoop, krijg ik dan nog het dividend? Hoe werkt dat allemaal in de praktijk?

Geen halszaak verder, het is interesse.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:55:
Wellicht een newbie vraag, maar ik ben vrij nieuw in de beleggingen.

Ik heb een zwik aandelen Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund - Class A (NL0011225305) in bezit. In de documenten van NT (https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf) vind ik over het dividend terug:

[...]

Naar mijn weten betekent dit dat er vandaag bekend wordt wat het dividend zal zijn en dat dit 21 februari betaalt wordt. Maar als ik de koersen opzoek dan krijg ik te zien dat deze voor het laatst op 2 feb 00:00 bijgewerkt zijn.

Nu snap ik het dividend gedeelte wel qua data. Maar ik vroeg mij af of rondom de dividend datum de handel dan stilgelegd wordt of iets dergelijks? En hoe en wanneer wordt dan het exacte dividend per aandeel bekend? En wat als ik ze vandaag verkoop, krijg ik dan nog het dividend? Hoe werkt dat allemaal in de praktijk?

Geen halszaak verder, het is interesse.
Volgens mij is het:
- aankondiging: aankondiging hoogte div
- registration: op deze dag moet je uiterlijk gekocht hebben ivm t+2 of t+3 levering
- ex: op deze dag wordt het dividend verrekend met de koers
- payable: uitkeringsdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Hoe hoog is het dividend per aandeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Fiscalist schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:03:
Hoe hoog is het dividend per aandeel?
Nog niet bekend. NT is daar structureel nogal laat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Edit: gelukt

[ Voor 96% gewijzigd door Naamloos87 op 07-02-2023 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Laatst online: 20:25

NeoflexNL

Forever young

Nog meer mensen een gokje gewaagd met Adyen vandaag?

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

NeoflexNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
nej, ik heb niet genoeg geld op de plank om zelfs maar een aandeeltje te kopen. :p
plus ben niet zon fan van adyen, erg hoge PE.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Niet Adyen maar wel ABNAMRO, erg prettige dag tot nu toe... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
1,5% winst afgezet tegen de waarde van het aandeel, je kunt het geld beter op de bank zetten. Kost ook een stuk minder VRH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

Afas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:10:
[...]

1,5% winst afgezet tegen de waarde van het aandeel, je kunt het geld beter op de bank zetten. Kost ook een stuk minder VRH.
Ik heb mijn best gedaan, maar ik begrijp niets van deze opmerking

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NeoflexNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik heb mijn best gedaan, maar ik begrijp niets van deze opmerking
Het was ongelukkig geformuleerd, het gaat om koers-winst verhouding of het rendement op je vermogen.

Een aandeel Adyen noteert na de afslag van vandaag tegen grofweg €1280 en de winst per aandeel over 2022 was €18,21. Oftewel het rendement op het vermogen was - los van koerseffecten - 1,4% Als je weet dat je zo'n 2% VRH betaalt is dit een groeiaandeel is wat flink wat potentie waar moet gaan maken om beter te doen dan een spaarrekening.
De koers-winst verhouding is 70! Zelfs als Adyen volgens eigen verwachting de winst meer dan verdubbelt kijk je naar een koers-winst van ruim 30 in 2024 waarbij je dan geen koersstijging hebt. Dat is de Shiller PE van de hele Nasdaq op dit moment, waar dan ook een aantal flinke luchtkastelen tussen zitten als Tesla. Oftewel het aandeel staat veel te hoog gewaardeerd naar mijn mening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 21:33
NT World dividend 2023: 0.26568 EUR netto

NT SC dividend 2023: 0.1792 EUR netto

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 08-02-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35
r0bb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:30:

En van NT Emerging Markets Custom ESG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

Afas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Het was ongelukkig geformuleerd, het gaat om koers-winst verhouding of het rendement op je vermogen.

Een aandeel Adyen noteert na de afslag van vandaag tegen grofweg €1280 en de winst per aandeel over 2022 was €18,21. Oftewel het rendement op het vermogen was - los van koerseffecten - 1,4% Als je weet dat je zo'n 2% VRH betaalt is dit een groeiaandeel is wat flink wat potentie waar moet gaan maken om beter te doen dan een spaarrekening.
De koers-winst verhouding is 70! Zelfs als Adyen volgens eigen verwachting de winst meer dan verdubbelt kijk je naar een koers-winst van ruim 30 in 2024 waarbij je dan geen koersstijging hebt. Dat is de Shiller PE van de hele Nasdaq op dit moment, waar dan ook een aantal flinke luchtkastelen tussen zitten als Tesla. Oftewel het aandeel staat veel te hoog gewaardeerd naar mijn mening.
Helder en zo begrijp ik je idd beter! De waardering is ook imo te hoog en ook de forecast is niet bijzonder optimistisch (dit zou een investeringsjaar moeten worden).

Ik was enkel even benieuwd of hier nog mensen op een -16% een gokje gingen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35
Dank. Zag net dat Meesman vorig jaar einde juni dividend uit had gekeerd. Nog even afwachten dus. Voor wat dividend waard is…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 15:31
Yup ben benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
r0bb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:30:

Best wel weinig dividend voor het NT world fonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 20:54

oscar82

De ondertitel

@Fiscalist als % van de koerswaarde is het niet bijster veel nee. En al die monstersividenden die nu in de media worden gedeeld komen pas volgend jaar onze nt kant op.
Ik ben Benieuwd of er groei in het dividend zit per participatie door de jaren heen. Alleen heb ik de historische cijfers niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Interactive Brokers account is nu geverifieerd. Meteen deed de app het niet meer. Wachtwoord is onjuist. Wtf. Wachtwoord veranderd. Daarna foutmeldingen.

Als ik nu inlog op de site krijg ik dit: You are logged in without Trading/Market Data permissions You are not connected to the brokerage system (You may be logged in on another platform). The displayed portfolio and market data are delayed.

Had ik de amerikaanse app en is die alleen voor amerikaanse klanten ofzo? Ik word namelijk omgeleid naar de .co.uk versie.

Wat een ellende allemaal. Ik kan helemaal niks nu.

Als ik inlog op de site en bij portfolio withdraw doe krijg ik een melding onderaan 'Invalid_username_or_password Error code =1'

Slechtste ervaring ooit :(

[ Voor 12% gewijzigd door Naamloos87 op 09-02-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan je niet helpen met je loginproblemen, maar wat betreft een paar dingen die je noemt:
Naamloos87 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:05:
Als ik nu inlog op de site krijg ik dit: You are logged in without Trading/Market Data permissions You are not connected to the brokerage system (You may be logged in on another platform). The displayed portfolio and market data are delayed.
Dat is geen foutmelding. Het betekent alleen dat je (nog) geen trading sessie hebt gestart in de browser.

Meestal zie je dit als je al een actieve trading sessie hebt op een ander platform (in TWS of in de mobiele app bijvoorbeeld) en die wordt niet automatisch beëindigd als je ook op de website inlogt. Want dat zou vervelend zijn als je daar op dat moment actief mee bezig bent, en je account management ergens voor nodig hebt.

Dit kan trouwens ook gebeuren als je de app alleen opent voor de 2FA. Als je bij die melding klikt op 'Log in' dan schop je die andere sessie eruit en kan je wel handelen vanuit de browser.
Had ik de amerikaanse app en is die alleen voor amerikaanse klanten ofzo? Ik word namelijk omgeleid naar de .co.uk versie.
Maakt niets uit, je kan op iedere versie inloggen en het is functioneel hetzelfde. De domeinnaam die je te zien krijgt is slechts voor jouw internetverbinding dichtbij, maar achter de schermen is het systeem wereldwijd.

De openbare websites zijn wel anders, dat heeft te maken met de informatievoorziening. Op .ie bijvoorbeeld zie je alleen informatie die relevant is voor IBIE klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Fiscalist schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:44:
[...]

1,4% terwijl vorig jaar 1,6% was.

Wel wat conservatief idd maar miss ook wel het juiste na beursjaar 2022..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Fiscalist schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:44:
[...]

let op: deze bedragen zijn netto, dus excl 15% belasting. bruto bedrag voor world is: ,3125
Als mijn gegevens kloppen 4% hoger dan vorig jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
r0bb schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:58:
[...]

1,4% terwijl vorig jaar 1,6% was.

Wel wat conservatief idd maar miss ook wel het juiste na beursjaar 2022..
,3125/18,95= 1,65%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51
Naamloos87 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:05:
Interactive Brokers account is nu geverifieerd. Meteen deed de app het niet meer. Wachtwoord is onjuist. Wtf. Wachtwoord veranderd. Daarna foutmeldingen.

Wat een ellende allemaal. Ik kan helemaal niks nu.

Als ik inlog op de site en bij portfolio withdraw doe krijg ik een melding onderaan 'Invalid_username_or_password Error code =1'

Slechtste ervaring ooit :(
Dit duurt 1 dag, de volgende dag kun je zonder melding aan de gang. Had ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 21:21
Afas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Maar de omzet van Adyen is de afgelopen 5 jaar (oid) maal 10 gegaan, de operating earnings zijn vertienvoudigd en de winst per aandeel is ook een aantal keer over de kop gegaan. En dat zonder grote overnames en de balans ziet er ook nog eens heel gezond uit. Dat is echt een bizar knappe prestatie.

Ik hou ook niet van hoge multiples betalen, over het algemeen ben ik het met je eens. Maar een k/w multiple alleen is niet genoeg om een bedrijf van tafel te vegen. Nog een paar jaar van deze groei en het bedrijf is ineens spotgoedkoop .. Overigens heb ik geen sterke mening over Adyen verder.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 09-02-2023 22:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
VanBreukelen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor de guide. Ik heb er verder geen id van, maar als ik dit formulier in stuur, krijg ik dan met terug werkende kracht de "ingehouden" hoeveelheid terug van mijn USD rente?

En als aanvulling nog een vraag. Moet je het formulier ondertekenen met Adobe en digitaal sturen, of even printen en op de post?
Ik begreep al van anderen dat het in hun accounts gebeurd was, maar in mijn IB account is het ook zo ver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YqDOIV6OcjkH6z9nK80QxqNdhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaF7SbyXmb1kWWBz2HgFOFYp.png?f=fotoalbum_large

De Ierse bronbelasting is weer terug bij het baasje. En ondanks eerdere berichtgeving ook keurig alle bronbelasting terug die is geheven in de maanden voordat duidelijk was dat we een formulier moesten opsturen.

Blijft een slordige gang van zaken bij IB, maar uiteindelijk wel correct afgehandeld.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
writser schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik begreep al van anderen dat het in hun accounts gebeurd was, maar in mijn IB account is het ook zo ver.

[Afbeelding]

De Ierse bronbelasting is weer terug bij het baasje. En ondanks eerdere berichtgeving ook keurig alle bronbelasting terug die is geheven in de maanden voordat duidelijk was dat we een formulier moesten opsturen.

Blijft een slordige gang van zaken bij IB, maar uiteindelijk wel correct afgehandeld.
Bedankt voor het doorgeven. Ik zie alleen staan dat het 8-3-6 form received is, being processed.

In welke sectie van de website heb jij de terugstorting gevonden?

Ik blijf het een onduidelijke website layout vinden 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij mij is de status: "Received - Being Processed". Ik had het gewaarmerkte formulier rond eind januari geupload.

Hier is geen sprake van credit interest en dus geen withholding, dus heel veel haast heeft het wat mij betreft niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
VanBreukelen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor het doorgeven. Ik zie alleen staan dat het 8-3-6 form received is, being processed.

In welke sectie van de website heb jij de terugstorting gevonden?

Ik blijf het een onduidelijke website layout vinden 😂
In je account statement onder het kopje “withholding taxes”.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
writser schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:32:
[...]

In je account statement onder het kopje “withholding taxes”.
Dit is alles wat ik kan openen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zZFVusommF0iCyjX8qntHPweds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90gbUjxrQ9qDefEqyq6aiN7W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Volgens mij moet je bovenaan naar performance / reports en dan activity statements. Uit m’n hoofd.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Ik kan geen Nintendo stock kopen via IKBR. (NTDOY PINK. LIMITED)

Dit zijn mijn huidige trading permissies:

Existing Trading Permissions
Belgium - Stocks
Central Europe - Stocks
France - Stocks
Global (Trade in Fractions) - Stocks
Netherlands - Stocks
United Kingdom - Stocks
United States - Stocks

[ Voor 255% gewijzigd door Naamloos87 op 11-02-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Post kan weg.

[ Voor 91% gewijzigd door Naamloos87 op 11-02-2023 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:00
Dat was een zachte crash-landing: Brussel: hoge energieprijzen en geopolitieke onzekerheid, maar economische recessie is afgewend
Nog 1 of 2 renteverhogingen om de inflatie te dempen en dan is de sky weer de limit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:26
Het lijkt alsof geen enkel nieuwsbericht de huidige rally in de weg zit. Zowel hier als in de VS. Inflatie VS niet echt bemoedigend, maar geen effect op de markt. Apple voor het eerst in jaren de verwachtingen niet gehaald, als reactie ging de koers alleen maar omhoog. AEX beste jaarstart in 40 jaar. Nog maar 6% verwijderd van een nieuw ATH. Ik klaag niet, maar het voelt wat voorbarig. Ben benieuwd of het dal gewoon al achter ons ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:34
Het is wachten op de volgende onverwachte gebeurtenis om weer bergaf te gaan.

Een natuurramp, escalatie oorlog, terroristische aanslag, pandemie, nieuwe technologie,...

Of nog iets anders. Ik weet niet wat en ik weet niet wanneer. En daar heb ik ook mijn beleggingsstrategie op ingesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Ik hoop wel dat @DutchManticore al een huis heeft gekocht. Straks gaan die prijzen ook weer omhoog.

[ Voor 31% gewijzigd door RichieB op 15-02-2023 22:23 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Laatst online: 01-03 10:02
RichieB schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:22:
Ik hoop wel dat @DutchManticore al een huis heeft gekocht. Straks gaan die prijzen ook weer omhoog.
Nee dat heeft hij niet haha
We zijn wel bij een huis wezen kijken! Huis staat al 7 maanden te koop, ze zijn al 2 ton in vraagprijs gezakt en wij hebben nog onder de vraagprijs geboden.

Dat gaan ze niet accepteren, maar we hebben dan ook geen haast met kopen.

De beurs kan rallyen, huizenprijzen kunnen hypothetisch weer even opleven. Mijn outlook blijft fundamenteel hetzelfde want die is gebaseerd op wat ik lees en zie.

Je ziet vooral retail traders nu erg actief zijn op de beurs. Die zijn uitermate optimistisch gestemd door dat ze vaak minder dan 14 jaar ervaring hebben waarin meerdere zwarte gaten toch met beursopleving werden ontvangen door historisch uniek monetair beleid.

Ik ben anders gestemd maar timen is, gezien de invloed van iets moeilijks als bijvoorbeeld "sentiment" gewoon erg moeilijk.

Ik heb nog steeds (momenteel flink rode) SPY 380 puts voor Mei.
Maar ik ben ook niet zeker genoeg om nieuwe / extra posities te openen.

Ik wacht gewoon rustig af

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:17:
Het lijkt alsof geen enkel nieuwsbericht de huidige rally in de weg zit. Zowel hier als in de VS. Inflatie VS niet echt bemoedigend, maar geen effect op de markt. Apple voor het eerst in jaren de verwachtingen niet gehaald, als reactie ging de koers alleen maar omhoog. AEX beste jaarstart in 40 jaar. Nog maar 6% verwijderd van een nieuw ATH. Ik klaag niet, maar het voelt wat voorbarig. Ben benieuwd of het dal gewoon al achter ons ligt.
Kijk eens naar de hoeveelheid retail traders in de markt 7(8)7 die vinden alles eindeloos bullish. Zijn ze de laatste 14 jaar ook op geprogrammeerd, geef ze eens ongelijk.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:53:
Dat was een zachte crash-landing: Brussel: hoge energieprijzen en geopolitieke onzekerheid, maar economische recessie is afgewend
Nog 1 of 2 renteverhogingen om de inflatie te dempen en dan is de sky weer de limit.
Artikel bewaard. Dit wordt er een voor in het plakboek

Zal ik even wat artikelen gaan zoeken waarin de FED in 2007 trots riep dat ze een soft landing achieved hadden. Die bestaan namelijk haha

https://www.nytimes.com/2...ss/15iht-fed.4605930.html

En ook bij daar nog voorgaande recessies waren er vooraanstaande economen die de soft landing helemaal zagen gebeuren vlak voordat het fout ging.

https://www.forbes.com/sites/mattnovak/2023/02/07/5-predictions-for-a-soft-landing-that-were-totally-wrong/?sh=b3e324517b53

Blijft leuk, mensen die in extreem complexe systemen voorspellingen doen. Zeker in het huidige geglobaliseerde bestel.

[ Voor 31% gewijzigd door DutchManticore op 15-02-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 10:21
Er kan altijd iets gebeuren, maar je investeringen afstemmen op een black swan event lijkt me toch geen winnende strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Spacejockey schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:46:
Er kan altijd iets gebeuren, maar je investeringen afstemmen op een black swan event lijkt me toch geen winnende strategie.
Dat doe ik dan ook niet. Ik zet niet in op een event maar op effect van een enorme centrale driver.

De rente in de VS staat op de 5% zo, en gaat daar nog wel even blijven

Idem voor Europa.

Dat gaat invloed hebben, ookal wordt dat effect vooralsnog ontkend.

• Galactic
Dipje mag nu wel komen hoor. Puts al verkocht :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
DutchManticore schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
Blijft leuk, mensen die in extreem complexe systemen voorspellingen doen. Zeker in het huidige geglobaliseerde bestel.
Aldus de meneer die zijn huis heeft verkocht en van de opbrengsten kortlopende puts op de S&P koopt :P .

Onvoorstelbaar!

• DutchManticore
writser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Aldus de meneer die zijn huis heeft verkocht en van de opbrengsten kortlopende puts op de S&P koopt :P .
Nee alle puts die ik heb gekocht waren tenminste 4-6 months out.
Ik heb nooit kortlopende opties.

• oscar82
  • Laatst online: 20:54

oscar82

De ondertitel

Tot het moment dat die langlopende opties wel kortlopend worden. Wat dat betreft zit er niet zo veel verschil in het aanhouden van een bestaande optie als het nu afsluiten ervan. De waarde in het economische verkeer is hetzelfde, toch?
Alleen voor jou mentaal is de put langlopend omdat je 'm al een tijd geleden hebt afgesloten. Wat is de actie die je plan nu voorschrijft: Doorrollen of laten uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001

Soullie

Planeshift

Flinke winst gemaakt met Ahold deze week, naja winst ik heb niets verkocht dus het is allemaal virtueel.
Denk dat ik ze aanhoud, dividend verhoging van 10,5% is erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zojuist een kleine IBKR quirk ontdekt. Als er een bijgewerkt formulier klaar staat in account management die je moet invullen om een trade te kunnen doen, en die trade doe je direct nadat je het formulier hebt ingediend, dan zijn je margin waarden eventjes niet correct.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/margin.png

(waarden niet afgeschermd omdat ze toch niet juist zijn :))

Negatieve Equity with Loan Value! SCHREEUWENDE HOOFDLETTERS! Ik dacht even, welke wereldramp heb ik nu weer gemist. :+

Na een minuut was alles weer in orde en werd de order geaccepteerd. Maar deze screenshot gaat in de collectie! :P

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:49:
Zojuist een kleine IBKR quirk ontdekt. Als er een bijgewerkt formulier klaar staat in account management die je moet invullen om een trade te kunnen doen, en die trade doe je direct nadat je het formulier hebt ingediend, dan zijn je margin waarden eventjes niet correct.

[Afbeelding]

(waarden niet afgeschermd omdat ze toch niet juist zijn :))

Negatieve Equity with Loan Value! SCHREEUWENDE HOOFDLETTERS! Ik dacht even, welke wereldramp heb ik nu weer gemist. :+

Na een minuut was alles weer in orde en werd de order geaccepteerd. Maar deze screenshot gaat in de collectie! :P
Leuk verjaardagscadeautje _O-

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

DutchManticore schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:49:
[...]

Dat doe ik dan ook niet. Ik zet niet in op een event maar op effect van een enorme centrale driver.

De rente in de VS staat op de 5% zo, en gaat daar nog wel even blijven

Idem voor Europa.

Dat gaat invloed hebben, ookal wordt dat effect vooralsnog ontkend.
Ik denk dat ik het hier wel met je eens ben. Als je kijkt naar de recente economische data m.b.t. werkeloosheid (non-farm payrolls), werkeloosheidsaanvragen (initial claims), consumenteninflatie (zowel core als headline) en nu ook producenteninflatie (zowel core als headline) is dat niet enorm hoopgevend op de korte termijn. Dat we op de langere termijn weer naar een lagere inflatie gaan zal ongetwijfeld. Maar de beursrally is mijns inziens best wel onterecht.

Daarnaast zijn verwachtingen voor bedrijfswinsten (2022Q4) al fors omlaag bijgesteld. Ja, dat dan 70% de verwachtingen (net aan) verslaat, is geen wonder. Vooruitzichten van de bedrijven is ook niet al te rooskleurig. Voor 2023Q1 en Q2 zal er nog wel een forsere deuk in komen. Zie ook verwachtingen van analisten via Yardeni (bron). Een earningscijfer voor de hele S&P500 van 215-220 over heel 2022. Met een P/E van 16 (nu op 18) zou je dan op 3450-3525 uitkomen voor de S&P500. Sterker nog. Zelfs met de huidige PE van 18 kom je nog lager uit voor de S&P500 met zulke earnings cijfers. En dan moet de verwachte dip nog komen.

Maar goed, misschien zie ik wat ik wil zien als iemand die voor de korte termijn best wel bearish (en short) is.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
https://finance.yahoo.com...ock-market-193801422.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMabx_Av-kw1xRUsYvx7rjEmU-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34GtPZ1E8xUq3OjvqxEgo6Y0.jpg?f=user_large

Zoals we al zeiden. Het is vooral retail dat momenteel bakken geld in de markt gooit. Geprogrammeerd door 14 jaar nonstop roodgloeiende geld printers om te denken dat alles bullish is of kan zijn.

Je ziet ze in de grafiek gewoon afwachten.
De S&P koers laat het lichtste herstel zien en ze springen er allemaal als hyenas bovenop _O-

Er is ook sprake van een flinke decoupling van de aandelenmarkt met de bondmarket.

Allemaal rode vlaggen die mij ver bij long posities vandaan houden. Werkelijk al het slechte nieuws van de afgelopen tijd is genegeerd, of erger nog er ontstond een massale rally. En Bullard zegt gister dat met de huidige CPI, PPI en employment numbers mogelijk 50BPS weer nodig is en bam we gaan van intraday +1% naar -1% op de S&P.

Kangaroo markt 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door DutchManticore op 17-02-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat ik het hier wel met je eens ben. Als je kijkt naar de recente economische data m.b.t. werkeloosheid (non-farm payrolls), werkeloosheidsaanvragen (initial claims), consumenteninflatie (zowel core als headline) en nu ook producenteninflatie (zowel core als headline) is dat niet enorm hoopgevend op de korte termijn. Dat we op de langere termijn weer naar een lagere inflatie gaan zal ongetwijfeld. Maar de beursrally is mijns inziens best wel onterecht.

Daarnaast zijn verwachtingen voor bedrijfswinsten (2022Q4) al fors omlaag bijgesteld. Ja, dat dan 70% de verwachtingen (net aan) verslaat, is geen wonder. Vooruitzichten van de bedrijven is ook niet al te rooskleurig. Voor 2023Q1 en Q2 zal er nog wel een forsere deuk in komen. Zie ook verwachtingen van analisten via Yardeni (bron). Een earningscijfer voor de hele S&P500 van 215-220 over heel 2022. Met een P/E van 16 (nu op 18) zou je dan op 3450-3525 uitkomen voor de S&P500. Sterker nog. Zelfs met de huidige PE van 18 kom je nog lager uit voor de S&P500 met zulke earnings cijfers. En dan moet de verwachte dip nog komen.

Maar goed, misschien zie ik wat ik wil zien als iemand die voor de korte termijn best wel bearish (en short) is.
Rally zou ik dat niet noemen, eerder een mini rally. En jij neemt als basis voor je investeringsbeslissing de behaalde winsten in het verleden? Ik kijk net naar wat de toekomst brengt. Voor 2023 is dat misschien gematigd of minder, maar het plaatje voor 2024-2025 EN de lange termijn ziet er gewoon rooskleurig uit.

Vraag is wat doet de S&P500 als de winsten in 2025 op 280 liggen en men is bereid een P/E te betalen van 22,5 (ik stel het bewust wat te rooskleurig voor). De inflatie zal zich op termijn ook doorzetten in de beurskoersen. Want de omzetten bij veel bedrijven gaan er goed op vooruit (zie bv omzetten Pepsi, P&G, Unilever...), de marges recupereren wel weer als ze al niet vrij goed overeind gaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik lees hier vaak dat retailbeleggers blijkbaar de oorzaak zijn van alles. Vage duikelingen, gekke oplevingen, tegendraagse ontwikkelingen, allemaal retail!

Maar klopt dat wel? Misschien dat in totaal aantal beleggers wij groter zijn dan de "professionals" maar als een Noors oliefonds alleen al miljarden per jaar belegt in van alles en nog wat, moet ik toch echt wel een heel groot blik medebeleggers opentrekken om dat te kunnen matchen.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:25
Week of wat geleden claimde ook nog iemand dat retail beleggers massaal aan het uitstappen waren.

Zo lang ik geen bronnen zie hou ik een pakje zout bij de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

Qwerty-273

Meukposter

Het handelsvolume dat retail beleggers veroorzaakt op de markt is de laatste jaren wel gegroeid, op een hoogtepunt zal dat een kwart van het volume zijn. Het is wel een volume dat niet de standaard analyses meer volgt van analysten die voorspellingen voor de institutionele beleggers en market makers doen. Of dat allemaal een radicale omslag of patronen op de beurs veroorzaakt, geen idee.

In verschillende nieuws artikelen zie je dat de eenvoudige data / grafieken van Bloomberg Intelligence afkomen, maar dat is wel een betaalde service ;)

https://www.bloomberg.com...tock-market-it-once-ruled
https://www.bnymellonweal...se-of-retail-traders.html
https://www.forbes.com/si...cks-are-the-most-popular/

Individual Investors’ Share of U.S. Equities Trading Volume by Year
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA5QT8fFh_oJ5dNfb5HVq9ozSKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKdBpmrCrxixSo6aQD4Ist9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su4FObngo2Vyd1fAdBWdWuF-veo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oLXoybm4obOoWrV2yq7QulLc.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
DutchManticore schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:08:
https://finance.yahoo.com...ock-market-193801422.html

[Afbeelding]

Zoals we al zeiden. Het is vooral retail dat momenteel bakken geld in de markt gooit. Geprogrammeerd door 14 jaar nonstop roodgloeiende geld printers om te denken dat alles bullish is of kan zijn.

Je ziet ze in de grafiek gewoon afwachten.
De S&P koers laat het lichtste herstel zien en ze springen er allemaal als hyenas bovenop _O-

Er is ook sprake van een flinke decoupling van de aandelenmarkt met de bondmarket.

Allemaal rode vlaggen die mij ver bij long posities vandaan houden. Werkelijk al het slechte nieuws van de afgelopen tijd is genegeerd, of erger nog er ontstond een massale rally. En Bullard zegt gister dat met de huidige CPI, PPI en employment numbers mogelijk 50BPS weer nodig is en bam we gaan van intraday +1% naar -1% op de S&P.

Kangaroo markt 8)7
Dit zegt toch niet zoveel zonder dat je ook de uitstapbewegingen erbij toont? Als retail veel harder is uitgestapt vorig jaar lijkt me dit wel verklaarbaar en in lijn der verwachting dat Retail zich volatieler gedraagd op de beurs. Pas op voor cognitieve dissonantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
DutchManticore schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Nee alle puts die ik heb gekocht waren tenminste 4-6 months out.
Ik heb nooit kortlopende opties.
Dan verschillen we geloof ik van mening wat kortlopende opties zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:37
Hoi,

Zojuist lid geworden van Saxo bank maar de chat wil niet echt vlotten, wellicht dat jullie mij kunnen en willen helpen?

Zojuist Takeaway gekocht, 14 stuks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5miuTQ225-Pr80mIEQccBn2g2xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3WKUslHlJHGkxOrn1Rygu0UB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwg5_L5ffX_0fFHMiKHoFcR-Iu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WMxhGhZsqXvLAKDkgw1t27M.png?f=fotoalbum_large

De vragen die ik heb:

Screenshot 2::
- Aangeschaft tegen € 21,500, er staat SINDS START % 0,30% Betekent dit dat mijn aandeel intussen gestegen met 0,030% ? Want dan zou het 21,500 x 0,30 = 6,45 erbij? 8)7 lijkt me niet te kloppen

- Vandaag % -1,53% Die kan ik nog wel thuisbrengen, is dat het verlies van vandaag?

Screenshot 1::
- Dan worden er 2x € 7,- aan kosten in rekening gebracht én € 0,98. Dit kan ik niet helemaal thuisbrengen maar verklaart wel waarom ik direct € -14,98 als resultaat.

Overigens heb ik al deze vragen ook gesteld aan de service desk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSkzKOxl7dxXO3cWgxB0zpKeaLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZzpGoXkxrkMN7qzOqVeRuzoG.png?f=user_large

Still waiting....
Pagina: 1 ... 143 ... 209 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij