SvV_Ying schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:07:
[...]
Wat vond je ervan?
25 bps verhoging en de toon in zowel het statement als de persconferentie was milder dan voorheen.
Voor het eerst werd de afzwakking van inflatie bemoedigend genoemd. Powell sprak er ook over dat hij zeker een pad ziet naar een inflatie van 2% zonder al te grote economische schade of hoge werkloosheid.
Waar hij voorheen nog sprak over dat te weinig doen grote gevolgen kan hebben, had hij het er nu ook over dat te veel doen niet wenselijk is. Hij noemde ook nog duidelijk ‘not a recession’ als mogelijkheid voor dit jaar en toen schoten de markten omhoog.
Al met al vond ik het vrij dovish, met name de persconferentie.
Eens wat betreft de toon maar dit is eigenlijk precies wat we verwacht hadden toch? .25, terminal rate blijft hetzelfde, wordt aangepast indien mogelijk en nodig (nogal wiedes?). Ik zie eerlijk gezegd op dit moment ook geen reden voor grotere rentestappen, de inflatie is op het moment vrij rustig, al verwacht ik echt nog wel tweede golven/pieken.
De remmen staan op de economie, en worden voorlopig nog verder ingedrukt. Je hoeft een rempedaal niet eindeloos verder in te blijven drukken om een remeffect te zien. Als je in een tanker de motoren 35% in de achteruit gooit kom je ook stil te staan, duurt alleen langer dan met 100% achteruit.
Zit nog even te rekenen wat SPY puts op 405 nu kosten, zeker met deze uptick kan ik niet uitsluiten dat ik die toch koop. Ben nu vooral even de bondyields aan het tracken.
Ik blijf ervan overtuigd dat we er nog niet zijn. Consumenten rekken hun schulden steeds verder op in Amerika, veel creditcards zijn variable rate. Dat heeft een eind. Om over Europa nog maar niet te spreken, wij hebben een hele set eigen problemen.
Ook ben ik erg ongerust over de FX swaps. Zowel in Europa als Amerika staan enorme bedragen uit (80 trillion dacht ik?) die binnen nu een 9 maanden maturen. Dat kan voor een dollarsqueeze zorgen, en daar overweeg ik weer een bedrag dollars voor aan te kopen.
Er verandert niet zoveel aan mijn outlook maar ik zie ook geen grote aanleiding om nu grote posities bullish of bearish te openen.
Ik blijf liever cash, posities zijn nog teveel gokken en gut feeling nu. En daar doe ik niet aan.
Edit;
Ik heb heel erg het gevoel dat ik vrijdag spijt ga krijgen dat ik niet op de 413 SPY puts heb gekocht. Maar ik ben streng voor mezelf, no gambling!
[
Voor 9% gewijzigd door
DutchManticore op 01-02-2023 21:41
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.