• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:45
PatrickC schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:39:
Ik ben dit jaar begonnen met Zelf Beleggen Basis bij ABN Amro, omdat ik hier getipt werd over het dividendlek bij het beleggen in VWRL via DEGIRO en beter in NT World/EM kon gaan beleggen. Maar tot nu toe ben ik niet echt tevreden over hoe de ABN Amro website werkt… of beter gezegd… niet werkt. Ik krijg regelmatig errors die helemaal niets zeggen.
“Error:Er is een onbekende fout opgetreden. Probeer het aub later nog een keer.”
Ik probeer gewoon een periodieke maandelijkse order van €125 op ‘ Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund’ aan te maken. 8)7
Nu werkt het wel weer. Schijnbaar waren er problemen bij ABN Amro gisteravond, maar de errors die ze dan tonen zouden wel wat duidelijker kunnen zijn.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Qwerty-273 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Nu ben ik geen belastingexpert maar volgens een snelle zoek tocht is het wel (beperkt waarschijnlijk en voorzien van tal van voorwaarden) mogelijk:

https://taxsummaries.pwc....dual/income-determination

[...]

https://nordisketax.net/pages/en-GB/livein/sweden/shares/

[...]
Klopt wat je zegt, maar de praktijk laat zien dat het in zeer beperkte situaties mogelijk is én dat je gelijk onder verscherpt toezicht staat van de belastingdienst. Die is hier vele maken strenger en kan heel lastig doen. Om die reden gebruikt het grootste deel van de beleggers de beleggingsrekening.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik vraag mij af of er manieren zijn om intrest te vangen op je broker account. Als je broker je geen rente geeft (wegens fiscale redenen geen ETF). Ik merk dat Interactive Brokers wel een prima rente geeft. Maar dus niet bij de balance onder 10.000 euro en 10.000$.

Dan loop je als het ware als je in beide een cash balance hebt, beide deze rente mis. Ik heb dat ook nog eens aan de hand bij meedere rekeningen, dus dat loopt toch wel op.

[Voor 10% gewijzigd door Galactic op 10-01-2023 11:29]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Iemand een idee waarom ASML on hold staat? IBKR, Google, IR, Yahoo en zelfs Twitter tonen geen nieuws.

[Voor 41% gewijzigd door Deveon op 10-01-2023 13:30]

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 10:10
Gauw maar een stop loss ingesteld op Coinbase (pak nog een bescheiden winst mee):

https://www.nu.nl/economi...t-veel-banen-schrapt.html

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:52

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Black-Death schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:58:
Gauw maar een stop loss ingesteld op Coinbase (pak nog een bescheiden winst mee):

https://www.nu.nl/economi...t-veel-banen-schrapt.html
Over het algemeen wordt het schrappen van banen eerder beloond op de beurs dan dat er een negatieve uitslag volgt.

PV Output |

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-01 23:36
Galactic schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:29:
Ik vraag mij af of er manieren zijn om intrest te vangen op je broker account. Als je broker je geen rente geeft (wegens fiscale redenen geen ETF). Ik merk dat Interactive Brokers wel een prima rente geeft. Maar dus niet bij de balance onder 10.000 euro en 10.000$.

Dan loop je als het ware als je in beide een cash balance hebt, beide deze rente mis. Ik heb dat ook nog eens aan de hand bij meedere rekeningen, dus dat loopt toch wel op.
US T-bills kopen? Die geven momenteel 4,6% (de zogenaamde risk free rate). In de webportal van IBKR naar Research --> Bond Scanner --> US treasuries --> Bill selecteren. En dan zoeken op einde looptijd een paar maanden in de toekomst. En dan na de aflossing weer opnieuw T-bills kopen, enz. enz. Heeft trouwens alleen zin bij grotere bedragen vanwege de transactiekosten.

• Black-Death
tuinïnen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Over het algemeen wordt het schrappen van banen eerder beloond op de beurs dan dat er een negatieve uitslag volgt.
Daar ben ik gisteren dus ook achter gekomen. 13 procent omhoog.

Wordt dit dan veroorzaakt door het feit dat beleggers vertrouwen hebben in de strategie om kosten te verminderen?

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:22
Hoe laat is het de beste tijd om EUR.USD om te wisselen? Moet je wachten tot de beurs in Amerika open is?

En ik zie bij IBKR als ik currency conversion doe eigenlijk alleen de optie 'market order'. Is dit een probleem? Want ik krijg doodleuk iedere keer dat ik dat doe x aantal dagen later een mail van: "we noticed that you used market order, bla bla bla".

€ 50 tegoed als je een Tibber refferal gebruikt

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Black-Death schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Daar ben ik gisteren dus ook achter gekomen. 13 procent omhoog.

Wordt dit dan veroorzaakt door het feit dat beleggers vertrouwen hebben in de strategie om kosten te verminderen?
je ziet het wel meer, banen schrappen is blijkbaar in de huidige macro positief. hoe slecht het bedrijf er ook voor staat. zelfs Bed Bath and Beyond staat dik in de plus na het nieuws vandaag. (die aan de afgrond van faillissement staan)

ora et labora

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-01 23:36
radeoxx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:01:
Hoe laat is het de beste tijd om EUR.USD om te wisselen? Moet je wachten tot de beurs in Amerika open is?

En ik zie bij IBKR als ik currency conversion doe eigenlijk alleen de optie 'market order'. Is dit een probleem? Want ik krijg doodleuk iedere keer dat ik dat doe x aantal dagen later een mail van: "we noticed that you used market order, bla bla bla".
https://www.interactivebr...h=ibfxpro&showcategories=

IDEAL PRO Exchange Hours: Sunday - Friday: 17:15 - 17:00 ET

Market order is geen probleem gezien het feit dat EURUSD één van de meest liquide markten ter wereld is, met een zeer kleine spread tussen bid en ask. De kans op een ongunstige "execution" is dus eigenlijk verwaarloosbaar.

Wel is het verstandig om als gewoonte toch overal een limit order te hanteren, zodat je nooit voor een verrassing kan komen te staan. Stel de ask is 1.07363 en je voert een limit order in van 1.075 dan komt dat eigenlijk neer op een market order, maar wel één met de garantie dat je nooit voor meer dan 1.075 zult aankopen.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:22
IBKR rente op positieve USD saldi is nu wel interessant. 3,83% als je >100k aanhoudt.

Maar dan loop je nog wel valutarisico. Hoe hebben anderen dit opgelost?

€ 50 tegoed als je een Tibber refferal gebruikt

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb het opgelost door geen noemenswaardig positief geldsaldo aan te houden, in welke valuta dan ook. Ik beleg in aandelen.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:51

Jebus4life

BE User

Nog mensen hier het Lynx beleggersdebat gevolgd?
Altijd interessant om eens te horen, voor mij als Belg komen daar altijd wel wat potentieel interessante namen uit NL voorbij om eens te bekijken (zo'n HAL, ik heb de naam wel al eens gehoord, maar ik had geen idee wat dat bedrijf was bijvoorbeeld), idem met de kijk op de Amerikaanse markt.

Niet dat ik ooit zal kopen door zo'n verkoopspraatje, maar altijd fijn om op een minuut of 5-6 een pitch te horen over een aandeel + een wederwoord waarom iemand het geen goede koop kan vinden. Kan dingen eens op de radar zetten om zelf verder uit te pluizen.

[Voor 9% gewijzigd door Jebus4life op 12-01-2023 10:24]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:43
Zo, de EUR/USD koers knalt even door de 1.08 heen. Euro heeft een sterke comeback gemaakt vanwege de verwachting dat FED rentes eerder gaat verlagen dan de ECB, niet gunstig voor m'n US overwogen portefeuille, maar kan wel weer meer USD aandelen aankopen met diezelfde euro.

• Galactic
TheDeuce schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:01:
Zo, de EUR/USD koers knalt even door de 1.08 heen. Euro heeft een sterke comeback gemaakt vanwege de verwachting dat FED rentes eerder gaat verlagen dan de ECB, niet gunstig voor m'n US overwogen portefeuille, maar kan wel weer meer USD aandelen aankopen met diezelfde euro.
Maar het is wel een patroon wat zich vaak speelt in de Economische cyclus. Ik heb zo geen data, maar vaak reageren ze in USA sneller op onheil, en kunnen ze ook weer sneller beginnen de omdraai te maken. Dat is volgens mij al decennia zo.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:49
Goede inflatiecijfers uit de VS weer. Maand op maand (november naar december) was de inflatie -0.1%. Voor het eerst in 2,5 jaar een daling. De jaarlijkse inflatie (december 2021 op december 2022) kwam uit op 6.5%, iets lager dan verwacht.

Als je de inflatie van de laatste maanden 'bij elkaar optelt' ziet het er inmiddels echt naar uit dat het eind dit jaar op de 2,5 tot 3,5% zit.

Dus inflatie daalt en met de werkgelegenheid zit het nog goed, krijgen ze daar dan toch de zachte landing voor elkaar?

[Voor 13% gewijzigd door SvV_Ying op 12-01-2023 20:24]

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:03
@DutchManticore Ik ben benieuwd naar een update en of je in de tussentijd een andere positie hebt ingenomen. De huizenprijzen dalen zoals je verwachtte. De euro staat echter hoog en ook aandelen zijn vooralsnog niet gedaald. Koop je extra dollars? Short op aandelen? Is er iets veranderd in je toekomstvisie?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:08
Vraagje over het opnemen van geld van IB naar je eigen bankrekening.

Ik zie 2 opties staan onder "withdrawel":

1) Withdraw funds electronically - SEPA
2) Bank Wire

Is één van deze opties aan te bevelen? Cq. beter dan de ander? Ik kom er niet helemaal uit wat precies het grote verschil is..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40

Qwerty-273

Meukposter

Kies voor SEPA (aanname is dat je EUR wilt opnemen naar jouw EUR rekening in NL).
SEPA (or Single Euro Payment Area) provides payments in Euros with no restriction on the amount and within the Eurozone, where the recipient’s account number is required to be in the IBAN format. SEPA payments are carried out among the 28 EU countries, plus Norway, Iceland, Switzerland and Liechtenstein, which are members of the Schengen Area.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:34

de Peer

under peer review

Qwerty-273 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:23:
Kies voor SEPA (aanname is dat je EUR wilt opnemen naar jouw EUR rekening in NL).

[...]
Ik doe juist altijd bank wire. Toevallig vandaag nog, staat er binnen een paar uur op (deposit)

Geen idee of er grote voordelen of nadelen zijn

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:23
Kom ik op terug. Ben nog niet thuis.
Like dit bericht even zodat ik een notificatie heb en het niet vergeet

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar het gaat wel soort van over beleggen op de beurs.
Ik ben nu al wat dagen die BBBY soap aan het volgen, maar wat is nou precies het idee er achter?

Een Reddit groep is deze aandelen gaan kopen om grote beleggers en fondsen welke dat aandeel kapot aan het shorten waren aan te pakken, althans zo gaat het verhaal. Is dat ook wel zo?

Ik kan mijzelf indenken dat de groep die dit gestart is zelf kapitaalkrachtig is. Deze groep heeft nu een hele stapel goedkope BBBY aandelen. Ze hebben zelf in de hand wat er gaat gebeuren. Als zei hun aandeel verkopen, vervolgens zelf short gaan en in de groep op Reddit zetten dat alle schapen moeten verkopen. Dan doen de schapen dat en heeft de groep insiders dubbele en hele dikke winst. Of denk ik er nu veel te gek over?

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:29:
@DutchManticore Ik ben benieuwd naar een update en of je in de tussentijd een andere positie hebt ingenomen. De huizenprijzen dalen zoals je verwachtte. De euro staat echter hoog en ook aandelen zijn vooralsnog niet gedaald. Koop je extra dollars? Short op aandelen? Is er iets veranderd in je toekomstvisie?
Ben thuis.

Nou toch maar even snel wat op de telefoon bij elkaar typen.

Allereerst, wacht even aandelen niet gedaald?! Al mijn puts liepen in December 2022 af. Veruit het grootste deel daarvan was op SPY, waarvan het leeuwendeel rond SPY 450 (geopend in November 2021 toen de FED top hun portfolio verkocht "wegens ogenschijnlijke conflict of interest") Daarnaast heb ik puts op een aantal blue chips gehad welke nu -70% tot -30% staan. SPY staat vandaag net onder de 400 en heeft op het dieptepunt 357 aangetikt. Ik heb niet alles perfect getimed en meestal zijn het stoplosses geweest die voor gain realisatie hebben gezorgd maar dat zijn best behoorlijke dalingen. Heb genoeg op tafel laten liggen maar toch.

Mijn dollar positie is heel veel waard geweest, maar de stoploss heeft mij er op parity uitgetrokken met toch nog een hele behoorlijke winst. Heb die week niet veel tijd gehad, en achteraf is dat goed afgelopen want de markt heeft de euro niet harder afgestraft. Destijds baalde ik van de stoploss execution.
Ik heb nu geen actieve valuta posities (met andere woorden, alle cash zit in euros verspreid over zoveel mogelijk losstaande bankvergunningen ivm deposito garantie).

Ik heb 2022 afgesloten zonder enige open posities, en een rendement van 37% gerealiseerd.

Huidige posities
Ik heb momenteel voor een redelijk bedrag aan SPY 380 puts met een expiry van Maart 23.

Nog steeds gehuurd. De huizenprijzen zakken momenteel harder dan in 2009. We zijn nu in 6 maanden 9-10% kwijt, en dat duurde destijds een jaar en twee maanden. Logisch, omdat we nu van een veel kunstmatiger en fragieler hoogtepunt komen. Ik denk dat ik me midden of eind dit jaar kan gaan voorbereiden op een aankoop. Maar ik houd nauwgezet de markt in de gaten. De bedoeling is om iemand te treffen die met de broek op de enkels staat. Dat wil zeggen, op de piek het huis te koop heeft gezet, en nog voordat er verkocht was, een nieuw huis heeft gekocht en zo ineens overwaarde tekort komt. Daar gaan we agressief gebruik van maken. Ik verwacht voorlopig nog wel even daling, ik denk dat de NVM nog gaat rapporteren dat de gemiddelde transactiewaarde terug zakt naar ~340k, waar deze op de piek 450k was en nu op 405k zit.

Verwachtingen
SPY gaat met de 320 flirten in 2023.

Huizenprijzen blijven dalen, de hypotheek rente gaat 6-7% aantikken, huurprijzen gaan door het plafond.

Wat betreft crisis, deze materialiseert zich nu steeds meer. Het aantal faillissementen en stakingen stijgt, dat blijft nog wel even oplopen. De recessie komt eraan, inclusief stijgende werkloosheid en daling van koopkracht en levensstandaard.

Er gaat prematuur gevierd worden dat de inflatie is overwonnen. Dat komt omdat de energiemarkt weer stabiliseert, en de scherpste rand daarmee van de inflatie statistieken af gaat. Tegelijk blijft de kern inflatie hoog, of stijgt deze zelfs naarmate 2023 volgt. En de kerninflatie is nu juist de belangrijke van de twee. Piekinflatie is niet zo interessant Er zou ook maarzo eens een tweede harde inflatiegolf kunnen komen wanneer monetair beleid te vroeg verruimd wordt Renteverhogingen en een restrictief monetair beleid blijft zowel voor Europa als de VS nodig om geen valuta destructie te hebben in 23.

Wanneer de basisrente in Amerika op 5.25 komt en een tijdje blijft gaat dit voor flinke problemen zorgen in Europa. De ECB zal dan moeten kiezen tussen toestaan dat de kapitaalmarkt deze rente ook oplegt aan Europese overheden, of zelf weer geld bijdrukken met extra inflatie risicos van dien.

Ze gaan kiezen voor het eerste, en weer zorgen voor een zware recessie en de probleem Euro landen in de problemen brengen.

Ik wacht nog even uit de euro weer op 1.15 dollar komt om nieuwe dollar posities te openen, bij huidig inzicht.

Daarnaast houd ik rallies in de gaten. Mocht Tesla +10% gaan, dan open ik daar direct shorts of puts bijvoorbeeld. Even afhankelijk van de IV en option pricing.

We zijn kortom nog lang niet op het dieptepunt, naar mijn mening. Onze tenen hangen over de rand maar we zijn de klif nog niet ingevallen.

Spannende tijden oOo het blijft een kwestie van dagelijks monitoren op potentiële catalysts voor ommekeer of verdere teloorgang.

[Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 13-01-2023 00:01]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

TheBrut3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:32:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar het gaat wel soort van over beleggen op de beurs.
Ik ben nu al wat dagen die BBBY soap aan het volgen, maar wat is nou precies het idee er achter?

Een Reddit groep is deze aandelen gaan kopen om grote beleggers en fondsen welke dat aandeel kapot aan het shorten waren aan te pakken, althans zo gaat het verhaal. Is dat ook wel zo?

Ik kan mijzelf indenken dat de groep die dit gestart is zelf kapitaalkrachtig is. Deze groep heeft nu een hele stapel goedkope BBBY aandelen. Ze hebben zelf in de hand wat er gaat gebeuren. Als zei hun aandeel verkopen, vervolgens zelf short gaan en in de groep op Reddit zetten dat alle schapen moeten verkopen. Dan doen de schapen dat en heeft de groep insiders dubbele en hele dikke winst. Of denk ik er nu veel te gek over?
Er gaan een hoop complottheorieën over waarom dit soort aandelen nou opeens zo omhoog schieten. en wie er achter zitten.Daar kom je ook niet zomaar achter, ik zou het ook niet weten.Ik ben met je eens dat dit niet direct het werk van retail kan zijn, die zijn niet zo georganiseerd. Echter als het shorts zijn , en retail ziet dat, kan het wel een zeer versterkend effect hebben. En BBBY is niet de enige, AMC,GME,CARVANA,PRTY zijn allemaal namen van slecht lopende bedrijven die flinke koersuitslagen laten zien.

Dat twee kanten op geloof ik niet zo in, Short gaan en angst zaaien doet niet zo veel, retail heeft meer een HODL mentaliteit. en "degene die zegt dat je moet verkopen hoort bij de hedgefunds en naar die lui moet je niet luisteren" . aldus de echokamers op reddit. Degenen die op te top hebben gekocht zullen eerder bijkopen dan verkopen, of vasthouden en hopen dat ze het zonder verlies kunnen verkopen.

ora et labora

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:51
Weer een potje bijeengespaard om te beleggen. Naast ASML, Brederode, AB Inbev en wat grotere fondsen is het tijd voor wat vastgoedaandelen. Mijn oog is gevallen op Aedifica waar ik nu dus ook een deeltje probeer van aan te kopen via een limietorder. Ben eens benieuwd wanneer het zal ingelost worden.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is wat iedereen wilt weten en om het moeilijker te maken is er van iedereen meerdere facties.

Reddit bestaat minstens uit:
  • Fabeltjesfuik bij SuperStonk
  • Weeklies van WSB die plotseling in de optiereeksen binnenrennen en op de grafiek kan je kijken naar hoe de weeklies eruit gejaagd worden
  • Traders die zoeken naar hoe failure-to-deliver, aandelen uit de ETF-mandjes lospeuteren, volatiliteit shorten, variance swaps, internalisation,... Hoe zet iedereen z'n schaakstukken in de optiereeksen, waar staan de put walls zoals loopgraven, wanneer worden verdedigingslinies weggehaald en openingen gemaakt,...? Op woensdag kon je aan de SPX-positionering zien dat iedereen z'n geld op veel groen en stijgende markt ingelegd heeft en je kan wel raden dat de Amerikaanse CPI ging meevallen. Het doel is om steeds efficiënter de cyclussen te benutten met steeds minder risico's.
Shorters bestaan minstens uit:
  • Het aandeel shorten zoals Melvin en willen niet dat de koers zomaar omhoog spuit.
  • De volatiliteit (IV) shorten zoals Citadel en willen juist de koers laten opspuiten om ook van de koers- en volatiliteitsstijging te profiteren terwijl ze nieuwe kansen voor het shorten van volatiliteit maken.
Het verschil is dat de eerste werkte zoals een jager/verzamelaar die achter opportuniteiten gaat en de tweede is een landbouwer die gaat zaaien om wat later te kunnen oogsten. De ene categorie shorter kan de situaties creëren waar de andere categorie shorters "rekt" kunnen gaan.

Retail heeft veel aan de long calls verloren wegens mikken op de verkeerde maanden. Er zijn nu eenmaal teveel onduidelijke FINRA-regels, holiday deferments,... en het gebeurt dat zelfs de hedgefondsen het niet weten.

We gingen long volatiliteit bij GME IV onder 100% en belachelijke lage koers. Uit ervaring blijkt GME calls onder 100% IV en bij zo laag mogelijke koers kopen, is winstgevend als je voldoende lange looptijd kiest. En keken naar de enorme berg calls in de optiereeksen dat Citadel gekocht om exact dezelfde reden. In de voorbije maand zaten we naar elkaar te kijken en te bagholden, zelfs de hedgefondsen hebben de informatie niet. Als Kenny miljoenen wilt verliezen met Jan 2023 calls, dan ga ik mijn 500+ Jan calls (die toch al dieper dan -90% in 't rood stonden) to oblivion HOLD'en. Als ik kansen zie om Jan calls met winst of minimale verlies te sluiten, dan rol ik ze zo snel mogelijk uit voor het lange weekend: Monday, Jan. 16 — Martin Luther King Jr. Day.

De ETF-beheerders weten wanneer ze de ontvangen cash eindelijk gaan gebruiken om de losgepeuterde aandelen uit de ETF-mandjes aan te vullen met heel veel aandelen in korte tijd kopen.

Wat kan hieruit geleerd worden, de onzekerheid van het mikken met calls op de juiste maand kan vervangen worden door de trade omkeren. Wachten totdat de koers en IV omhoog gespoten is, dan schrijf je calls vlak na de piek. De durvers schrijven ITM calls om ze zo snel mogelijk OTM te zien gaan.

Aan de hand van de optiereeksen kan de gamma max berekend worden, tot hoe hoog werken de optiereeksen koersopdrijvend. Wanneer is de "raketbrandstof" op en het vliegt op hoop, dampen, FOMO,...? Je schijft calls als je weet dat de koers op lucht drijft en naar beneden moet gaan.

Waarom zou je meme-aandelen willen hebben? Om opties bij hoge IV te schrijven en paar % rendement aan premies per week maken. Als een trader 10k verliest in een high risk, high reward trade, dan kan die de wekelijkse premies opsparen om aan nieuwe tradingkapitaal te geraken.

Wat vind ik van BBBY? Aan de trade in augustus vorig jaar heb ik verdiend en Ryan Cohen heeft z'n aandelen te vroeg geloosd. Want als hij langer gewacht heeft en het omhoog spuiten ging dwars door de expiratie, dan zou het door de 45 gaan en richting 60.

Waarom zit ik nu niet in BBBY? Ze hebben een schuld wegens de verkeerde redenen: ze hadden de lage rente gebruikt om met geleend geld de aandelen in te kopen. En ze hebben aandelenemissies nodig, dat verwatert de aandelen en geeft de shorters veel liquiditeit. Te weinig aandelen in de markt en te hoge koers, is een goede excuus voor aandelenemissie. Het bedrijf is fundamenteel te zwak en als het aantal aandelen opgedreven kan worden, dan kijk ik wel naar iets anders.

Feb calls over 400% IV, Jan calls over 550% IV,... Daar wil je calls schrijven op de piek.

Ik denk niet dat wie BBBY onder de 2 gekocht heeft, de aandelen wilt verkopen. Want ze kochten destijds bergen calls die geloost of uitgeoefend kunnen worden:

Wie BBBY Jun 5C op 25 cent gekocht heeft, is bijna inleg x10.

En opties op de aandelen bij belachelijk hoge IV schrijven is veel te lucratief. Een call op strike 30 met delta 0,1 en 7 dagen looptijd is 0,2 dollar (gisteren) per onderliggend aandeel of meer dan 10% rendement tov de aandelen onder de 2 gekocht. Double digit % rendement per week is geniaal en kan de eventuele koersdalingen compenseren.

Het gevolg van dermate lucratief calls schrijven, is dat er ongedekte calls op miljarden aan margin geschreven wordt. Geen probleem als de delta kansloos laag blijft, maar als de koers omhoog spuit en de ongedekte calls dreigen ITM te gaan. Dan wordt het gevaarlijk als de market makers plotseling 60 aandelen per ongedekte call (delta 0,6 * 100 onderliggende aandelen) moeten kopen voor de delta-hedging.

Er wordt gespeculeerd op het moment dat de market makers het geweer van schouder veranderen. Van een koersonderdrukkende hedge en spotgoedkope calls voor retail naar koersopdrijvende hedge en opgeblazen callpremies.

De meme stocks zijn via ETF'en aan elkaar verbonden. GME zit in honderdtal ETF'en met als nadeel dat er overal aandelen uit de ETF-mandjes losgepeuterd kan worden. Er zijn andere squeezekandidaten die veel minder ETF-exposure hebben, veel minder liquiditeit hebben en de borrow rate kan snel boven 20% gaan.

Deze week zien we dat de koersonderdrukkers terrein verliezen tov een stijgende markt. We wachten op de volume zoals 10 à 20 miljoen GME-aandelen per dag om de echte opmars te zien.

Bij stevige koersstijgingen gaan teveel calls ITM en dat gaat in T+2 tot heel veel aandelen kopen leiden. En dat zet nog meer calls ITM en nog een keer T+2 dat tot heel veel aandelen gedwongen kopen gaat leiden. Zo kan de optiehandel zoals het sneeuwbaleffect escaleren. Dit is waarom je minstens een maand looptijd na je gekozen doeldatum wilt hebben. Genoeg tijd om het boeltje out of control te laten escaleren en de oorzaak willen zijn die de market makers tot het kopen van de aandelen dwingt.

Een call contract voor minder dan 100 dollar gekocht kan een market maker dwingen om bv 60*20=1200 dollar aan het kopen van de aandelen te spenderen. Dan heb je een hefboom van minstens 12x om je retail-dollars voor meer te laten meetellen in de markt.

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 21:43
DutchManticore schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:54:
[...]

We zijn kortom nog lang niet op het dieptepunt, naar mijn mening. Onze tenen hangen over de rand maar we zijn de klif nog niet ingevallen.
@DutchManticore diep respect voor wat je gedaan hebt, en dat je het hier deelt. Ik denk dat velen met het idee hebben gespeeld, gezien de waanzinnige prijsgroei.

Voel je niet verplicht te beantwoorden, maar ik ben benieuwd naar twee zaken.

Ik neem aan dat je als functie van tijd een bepaald percentage huizenprijzendaling hebt berekend voordat tijdelijk huur rendabel genoeg is geweest? B.v. minstens 10% daling na 1 jaar om 1 jaar huur (minus 1 jaar hypotheekrente), k.k., verhuiskosten, makelaar, notaris, herinrichting/verbouwing, etc eruit te hebben, en b.v. 15% daling nodig na 2 jaar, 20% na 3 jaar, etc. Getallen hier zijn fictief uiteraard, en ik vraag je niet die te delen, maar ik ben wel benieuwd naar je algemene strategie hierin.

Andersom: als de huizenprijzen niet genoeg verder dalen, of lang zijwaarts bewegen, of stijgen, heb je daarvoor ook als functie van tijd een getal waarop je je verlies neemt, en je je terug inkoopt? Dit lijkt mij een moeilijke.

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-01 18:04

Ik heb twee jaar lang geteerd op 8 "traders" die exact dit deden. Zelf voor miljoenen aan aandelen kopen om vervolgens het in hun Discord te plaatsen. Alles wat hun "tipten" was een goede short.
CEI was de laatste. De low floats waren weer in trek en de alert pagina stond: CEI is op dit moment een goede koop. Andere Low float aandelen zijn omhoog dus het kan niet anders dat CEI dat ook doet.
Op de 1 min grafiek en tape zag je een gigantisch volume uit het niks vergeleken met de andere dagen en dat ging totaal over de kop met die alert.

https://www.sec.gov/news/press-release/2022-221

Gelukkig zijn ze opgedoekt.
Weet iemand waar in de Interactive Brokers ik kan zien of de $200 referral bonus is uitbetaald?

• Zr40
  • Niet online
Op je statement zou dit komen te staan onder het kopje Fees. Als je niet weet op welke dag het precies is uitbetaald dan is het handig om de maandelijkse statement te bekijken.

Daarnaast kan je de status controleren onder account settings -> refer a friend status.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:54:
De bedoeling is om iemand te treffen die met de broek op de enkels staat. Dat wil zeggen, op de piek het huis te koop heeft gezet, en nog voordat er verkocht was, een nieuw huis heeft gekocht en zo ineens overwaarde tekort komt. Daar gaan we agressief gebruik van maken.
Nu lees ik wel bewonderenswaardig over de updates van de gekozen beleggingsstrategie en ben benieuwd hoe het uitpakt voor jou/jullie op termijn. Maar het bovenstaande hoop ik toch dat het geschreven is met een behoorlijk sensationele aangedikte tekst. Om van iemand die in een financiële problematische situatie verkeert agressief gebruik te gaan maken om "goedkoop" een huis te scoren, dat valt niet te bewonderen naar mijn mening.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:16
Hoe wrang ook, het adagium blijft toch “kopen als het bloed door de straten loopt”.

• DutchManticore
Qwerty-273 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Nu lees ik wel bewonderenswaardig over de updates van de gekozen beleggingsstrategie en ben benieuwd hoe het uitpakt voor jou/jullie op termijn. Maar het bovenstaande hoop ik toch dat het geschreven is met een behoorlijk sensationele aangedikte tekst. Om van iemand die in een financiële problematische situatie verkeert agressief gebruik te gaan maken om "goedkoop" een huis te scoren, dat valt niet te bewonderen naar mijn mening.
Ok dan koop ik niet en laat ik ze met dubbele woonlasten zitten en twee hypotheken waarvan er tenminste één onder water staat. Strookt dat beter met je morele kompas?

Ik ben niet op zoek naar bewondering of deugpunten maar naar rendement. Mensen hebben bij het volle verstand dat soort risicos genomen, en ik heb met het volle verstand mijn eigen risicos genomen. Als mijn strategie verkeerd uit was gepakt was ik dan ook zielig geweest? Had een verkoper ons dan voor een lagere prijs dan marktwaarde een huis laten kopen omdat wij het foutje hadden gemaakt onze vorige woning te verkopen? Natuurlijk niet, dan had ik (ook volgens jou) gewoon de portemonnee moeten trekken.

Vind je het ook immoreel als werknemers gebruik maken van de krapte op de arbeidsmarkt om een hoger salaris te bedingen?

Ik ben erg vocaal geweest in mijn waarschuwingen voor het ontstaan van deze situatie en toch bleven mensen domme beslissingen nemen waarbij ze zich al rijk rekenenden met hun nog ongerealiseerde overwaarde en zichzelf in een nieuwe woning tilden die ver buiten hun capaciteit lag gezien hun inkomen. Nu de markt hard inzakt komen mensen in de problemen, en ik heb het gecalculeerde risico genomen om daarop in te spelen. Wat mij betreft is dat moreel neutraal. Er zijn zo weinig potentiële kopers en dat betekent dat ik, zeker met verkoop nood, neerwaartse druk op de prijzen uit kan oefenen. That's life.

Aandelen koop ik ook niet op de top van de markt, ik wacht daar ook tot de prijzen door de vloer zakken en mensen onder druk van margin calls wel moeten verkopen.

Als een idioot met je probeert te concurreren moet je nooit proberen van hem te winnen. Laat hem/haar gewoon winnen, en zodra de markt draait ben jij spekkoper.

[Voor 18% gewijzigd door DutchManticore op 15-01-2023 16:39]

• Galactic
[...]

Niks mis mee, wat DutchManticore doet! Jij vind dat niet oke, een ander wel. Ik zeg business as usual. Niks mis mee huis kopen van iemand in scheiding, iemand met teveel schulden enz. Hadden ze maar 2 keer na moeten denken... volgens mij kan je onder de 18 nog altijd niet rechtsgeldig handelen en handel je effectief met volwassenen.

• DutchManticore
Murphy78 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:15:
[...]

@DutchManticore diep respect voor wat je gedaan hebt, en dat je het hier deelt. Ik denk dat velen met het idee hebben gespeeld, gezien de waanzinnige prijsgroei.

Voel je niet verplicht te beantwoorden, maar ik ben benieuwd naar twee zaken.

Ik neem aan dat je als functie van tijd een bepaald percentage huizenprijzendaling hebt berekend voordat tijdelijk huur rendabel genoeg is geweest? B.v. minstens 10% daling na 1 jaar om 1 jaar huur (minus 1 jaar hypotheekrente), k.k., verhuiskosten, makelaar, notaris, herinrichting/verbouwing, etc eruit te hebben, en b.v. 15% daling nodig na 2 jaar, 20% na 3 jaar, etc. Getallen hier zijn fictief uiteraard, en ik vraag je niet die te delen, maar ik ben wel benieuwd naar je algemene strategie hierin.

Andersom: als de huizenprijzen niet genoeg verder dalen, of lang zijwaarts bewegen, of stijgen, heb je daarvoor ook als functie van tijd een getal waarop je je verlies neemt, en je je terug inkoopt? Dit lijkt mij een moeilijke.
Hier is uiteraard goed over nagedacht, maar zoals ik al eerder heb gezegd, de verkoop van ons huis was onderdeel van een breed pakket posities dat zich richt op het profiteren van dalingen.

De verkoop van het huis was niet zozeer gericht op het maken van winst. Het doel daarmee is om bij gelijke maandlasten (of geïnvesteerd kapitaal) een woning in een aanzienlijk hogere klasse te bemachtigen.

Met het rendement op de beurs posities kunnen we ons huidige huurhuis 10 jaar betalen zonder nog onze gerealiseerde overwaarde aan te spreken.

Het verhuizen was het huren van een bus a een paar honderd euro, en wat diesel. Dat zijn geen kosten. Momenteel huren we, en dus gooien we zon 1000 per maand weg (je bouwt bij huur immers geen equity op), anderzijds hebben we ook niet hoeven investeren in het opknappen van de fundering van ons oude huis, hebben we geen warmtepomp hoeven aanschaffen, niets hoeven investeren om van het gas af te gaan, en hebben we niets hoeven investeren in het vernieuwen van de dakpannen wat we anders wel hadden gedaan. Die kosten waren aanzienlijk geweest want het was een meer dan 100 jaar oude woning. Er zat een nieuwe keuken en badkamer in, en we hebben er dubbele glazen in laten zetten maar er was echt nog wel structureel onderhoud nodig. Iets dat overigens open en transparant in de advertentie en verkoop akte stond.

Op het moment ziet het er nog steeds naar uit dat we ons doel gaan behalen en dat we zo voor gelijk geld een veel luxere woning krijgen dan dat we nu hadden terwijl onze maandlasten gelijk zijn, of minder zijn dan bij onze vorige woning. Mission success _/-\o_

Edit:

Even nog toevoegen. De mensen die ons huis hebben gekocht was een ouder stel die helemaal weg waren van onze jaren 20 woning. Zelf hadden ze een grotere villa, die nog even verkocht moest worden maar ze hadden de verwachting dat dat binnen no time rond zou zijn.

Vraagprijs destijds 620.000 oh het was zelfs 665.000
Nu een jaar later staat deze nog steeds te koop, ze vragen inmiddels nog maar 495.000 en elke week dat ik kijk staat hij er nog op..

Die mensen hebben ook een gigantische fout gemaakt, en ik denk dat ze zich de afgelopen winter helemaal arm gestookt hebben in onze oude woning. Daarbij komt ook nog eens dat hun bod ruim 20.000 boven het eerstvolgende bod lag. We hebben dat na de overdracht ook aan de verteld en het antwoord was dat ze gewoon zeker wilde zijn dat ze het huis hadden, zo mooi vonden ze het. En ze waren niet bezorgd, want hun eigen huis zou ook met flinke overwaarde weg gaan.... Dat is toch allemaal wat anders gelopen. Maar het is niet mijn taak om ze daarvoor te behoeden als verkoper, hoe tragisch ook. Vind ik het zielig? Jazeker, maar je verwacht toch niet echt dat ik met zulke mensen in discussie ga om ze te overtuigen dat het verkeerd is wat ze willen doen? Ik denk dat ze letterlijk hadden gedacht "waar bemoeit deze snotaap zich mee"

[Voor 22% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 13:22]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 22:24
Ik zit uit pure interesse (nog niet van plan iets met hefboomproducten te speculeren) naar hefboomproducten te kijken. Alleen de termen en getallen zeggen mij niet zo veel en via tante google kom ik er ook niet uit.

Kan iemand mij vertellen waar alles voor staat bij bv een hefboomproduct van degiro, voor ING long?

BNP ING Turbo Long SL 0.7000 STR 0.6200 R 1 LV 1.04

BNP = de beurs
ING Turbo Long = ING aandeel speculerend op waardestijging
SL 0.7000 = ?
STR 0.6200 = ?
R 1 = ?
LV 1.04 = ?

Bedankt

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:15:
[...]
Op het moment ziet het er nog steeds naar uit dat we ons doel gaan behalen en dat we zo voor gelijk geld een veel luxere woning krijgen dan dat we nu hadden terwijl onze maandlasten gelijk zijn, of minder zijn dan bij onze vorige woning. Mission success _/-\o_
[...]
Heb je nu al een nieuwe woning op het oog? Of wacht je nog even tot de huisprijzen verder dalen? Want dat lijkt me toch het meest lastige van deze strategie: wanneer stap je weer in? Zeker in de huizenmarkt waar je niet gewoon "een goedkoop huis" wil maar je nieuwe woning voor langere tijd. Tijdens al mijn zoektochten naar een nieuw thuis ben ik "koopjes" tegen gekomen waar je duidelijk enorm veel huis kon krijgen voor je geld, maar die lagen niet goed, hadden niet de juiste indeling, stonden niet in de juiste buurt, etc, etc. Mijn woongenot is me te dierbaar, daar zou ik persoonlijk niet veel risico mee willen nemen.

Mbt profiteren van de huizenmarkt: wij hebben het precies andersom gedaan. In 2018 verhuisd naar een woning van een (of 2) klasse hoger voor dezelfde maandelijkse lasten. Niemand wilde de vraagprijs voor onze oude woning betalen dus hebben we het 4 jaar verhuurd. In 2022 op de top van de huizenmarkt uiteindelijk toch verkocht met 2,5 ton winst. Resultaat is dat we nu op onze ideale plek zitten in onze ideale woning. Waren we die in 2018 niet tegen gekomen dan waren we er nooit aan begonnen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:05:
Strookt dat beter met je morele kompas?
...
Wat mij betreft is dat moreel neutraal. Er zijn zo weinig potentiële kopers en dat betekent dat ik, zeker met verkoop nood, neerwaartse druk op de prijzen uit kan oefenen. That's life.
Ik viel dan ook vooral over het stuk "Daar gaan we agressief gebruik van maken.". Dat hint toch echt op het zoveel mogelijk proberen uit te buiten van de situatie. Zeker als je weet dat de andere partij ook gewoon een persoon is, dan valt dat inderdaad buiten mijn morele kompas. Ik streef dan ook niet blind naar het meeste rendement ongeacht de situatie.

Dat je wacht tot het dalen van de huizenprijzen om je slag te slaan, ok dat past natuurlijk. Maar het agressief uitbuiten met een extra laag bod, wat je wel direct op tafel kan leggen zonder allerlei voorbehouden van financiering (om het aantrekkelijk voor de verkoper te maken), dat is waar ik mijzelf niet prettig bij zou voelen. Dat jij je daar anders bij voelt, dat is natuurlijk je goed recht.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

wokkelz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:51:
Ik zit uit pure interesse (nog niet van plan iets met hefboomproducten te speculeren) naar hefboomproducten te kijken. Alleen de termen en getallen zeggen mij niet zo veel en via tante google kom ik er ook niet uit.

Kan iemand mij vertellen waar alles voor staat bij bv een hefboomproduct van degiro, voor ING long?

BNP ING Turbo Long SL 0.7000 STR 0.6200 R 1 LV 1.04

BNP = de beurs
ING Turbo Long = ING aandeel speculerend op waardestijging
SL 0.7000 = ?
STR 0.6200 = ?
R 1 = ?
LV 1.04 = ?

Bedankt
Nu zou ik ver weg blijven van hefboomproducten als je niet weet wat de risico's zijn. Specifiek voor Turbo's:
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 beleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat je nagaat of je je het hoge risico op verlies kunt permitteren.

Wat achtergrond info:
https://www.bnpparibasmarkets.nl/productinformatie/turbos
https://www.bnpparibasmar...rochure_final_cropped.pdf

• DutchManticore
Qwerty-273 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:08:
[...]

IZeker als je weet dat de andere partij ook gewoon een persoon is, dan valt dat inderdaad buiten mijn morele kompas.
Dat je wacht tot het dalen van de huizenprijzen om je slag te slaan, ok dat past natuurlijk. Maar het agressief uitbuiten met een extra laag bod, wat je wel direct op tafel kan leggen zonder allerlei voorbehouden van financiering (om het aantrekkelijk voor de verkoper te maken), dat is waar ik mijzelf niet prettig bij zou voelen. Dat jij je daar anders bij voelt, dat is natuurlijk je goed recht.
Hoeveel geld ik zelf heb is natuurlijk helemaal niet belangrijk. Ik mag dus niet meer naar de markt omstandigheden handelen en moet gewoon de vraagprijs betalen omdat ik zelf (achteraf) betere keuzes heb gemaakt dan diegene van wie ik het huis koop?

Het kopen van een huis is de grootste economische uitgave voor vele mensen, en dat geldt voor ons ook. Daar maakt mij een paar procent meer of minder gewoon heel veel uit.

Zoals je zegt, achter elk huis, achter elke hypotheek zit een mens. Met eigen hersenen, verstand en in ieder geval 18 jaar levenservaring. Het gaat hier om volwassen mensen die bij goed verstand keuzes maken en daar dus ook de verantwoordelijkheid voor dragen.

Verkopers hebben maar wat graag de wanhoop aan de andere kant van de streep. Niemand was toen medelevend met de mens achter het bod en ze lieten wanhopige kopers maar wat graag tegen elkaar opbieden over de vraagprijs heen voor de laatste paar duizend euro.

En als de situatie zich omdraait zou het ineens immoreel zijn om daar als koper op in te spelen? Ik vind het maar een vreemde gedachtengang.

Het staat verkopers vrij om mijn bod af te wijzen of een tegenbod te doen. Of gewoon eigenaar van hun huis te blijven uiteraard.

[Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 14:48]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik proef met name een hoop afgunst naar mensen die op een gunstig moment een hoger segment woning hebben gekocht en dat in waarde hebben zien verdubbelen. En (daardoor) tot vrij recent onbereikbaar voor veel mensen ongeacht inkomen.
Soort nieuwe vorm van FOMO ;).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder denk ik dat dit beter thuishoort in het topic over de huizenmarkt, dan kan het hier weer over aandelen gaan :).

[Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2023 22:53]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• DutchManticore
Sport_Life schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ik proef met name een hoop afgunst naar mensen die op een gunstig moment een hoger segment woning hebben gekocht en dat in waarde hebben zien verdubbelen. En (daardoor) tot vrij recent onbereikbaar voor veel mensen ongeacht inkomen.
Soort nieuwe vorm van FOMO ;).
Wat een rare opmerking? Waar proef je die nieuwe FOMO vorm zoal dan? Het is immers in directe repliek op een post die op mij reageert.

Je gaat nu toch niet onderhands beweren dat dit een motivatie is voor mensen om kentering en prijsdalingen te voorzien?

Je slaat gewoon alle gepresenteerde inhoudelijke argumentatie, opbouw en aanleiding in de wind en gaat voor de schoolplein oplossing van "ach ze zijn gewoon jaloers"?

Dat is.....een strategie...?

Suggereer je dat ik gemotiveerd door jaloezie van plan ben verkopers zo eens even een poot uit te draaien? Is het zo moeilijk te begrijpen dat ik gewoon gebruik maak van de marktsituatie waar ik geduldig op gewacht heb?

Wat is er zo schokkend aan buy low, sell high in een beurstopic :? Ineens zou ik me moeten conformeren aan allerlei moralistische standaarden of zou mijn motivatie gedreven zijn door jaloezie? Wut?

[Voor 32% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 09:02]

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
@DutchManticore

Ik vind het eerlijk gezegd interessant om te lezen hoe je het aanpakt. Het wijkt af van de menigte (in het topic) en financieel gezien lijkt het tot zover een goede keuze.

Ik zou persoonlijk niet zo veel ingaan op allerlei commentaren.

Als ik het zo lees gaan de meeste reacties, tussen de regels door, puur over het stukje over “broek op de enkels en aggresief gebruik van maken”. Klinkt een beetje bot, maar naar mijn idee niet een reden om een heel topic te vullen over allerlei kwesties :)

Iedereen wil toch tenslotte de laagste/beste prijs? :)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Wat een rare opmerking? Waar proef je die nieuwe FOMO vorm zoal dan? Het is immers in directe repliek op een post die op mij reageert.

Je gaat nu toch niet onderhands beweren dat dit een motivatie is voor mensen om kentering en prijsdalingen te voorzien?

Je slaat gewoon alle gepresenteerde inhoudelijke argumentatie, opbouw en aanleiding in de wind en gaat voor de schoolplein oplossing van "ach ze zijn gewoon jaloers"?

Denk je nu echt dat ik gemotiveerd door jaloezie van plan ben verkopers zo eens even een poot uit te draaien? Is het zo moeilijk te begrijpen dat ik gewoon gebruik maak van de marktsituatie waar ik geduldig op gewacht heb?

Wat is er zo schokkend aan buy low, sell high in een beurstopic :? Ineens zou ik me moeten conformeren aan allerlei moralistische standaarden of zou mijn motivatie gedreven zijn door jaloezie? Wut?
Het gaat niet zo zeer om morele aspect want dat is het gevolg maar hoe je het brengt, de toon maakt de muziek. Laat ik het netjes brengen, enige nuance en reflectie ontbreekt vaak in je reacties waardoor dat op anderen niet lekker overkomt, inclusief mezelf.

Dit neemt niet weg dat ik je gekozen strategie kan waarderen :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Denk je nu echt dat ik gemotiveerd door jaloezie van plan ben verkopers zo eens even een poot uit te draaien? Is het zo moeilijk te begrijpen dat ik gewoon gebruik maak van de marktsituatie waar ik geduldig op gewacht heb?

Ik volg je vanaf het begin en vind het zoals anderen ook aangeven interessant je updates te lezen, dus wat dat betreft alleen maar lof.

Wat ik wel merk is dat je veel onzekerheden naar jezelf toeschrijft (aanname dat de rente naar 7-8% gaat) en soms ook zaken helemaal buiten beschouwing laat (loonstijgingen). Jij gaat uit van een 'worst case' met als resultaat een behoorlijke recessie gevolgd door hoge werkeloosheid. Dat is zeker een mogelijkheid, echter wat mij betreft is die kans niet heel veel groter dan 50%, de andere 50% is lage werkeloosheid, hoge(re) lonen en stabiele hypotheekrente op 4-5%. Ik mis dat aspect in je verhaal. Je houdt jezelf een beetje voor de gek door uit te gaan van slechts 1 zeer negatief scenario, een echte objectieve analyse ontbreekt.

Daarbij is je rendement/winst uiteindelijk ook nihil naar mijn verwachting (ik heb een tijd geleden al eens een rekensommetje gemaakt), als je ook gebrek aan woongenot meeneemt voor de tijd dat je huurt. Je moet een woning zien te kopen die een behoorlijke daling heeft sinds jouw verkoop en daarbij kost iedere euro die je -moet lenen 7-8x zoveel als voorheen (tenminste dat is je eigen verwachting met de rente). Je hebt niet alleen de opportunity gemist van een lage rente (1-1,5% die je elders zonder risico kan laten renderen tegen 5%+ indien de rente inderdaad naar 7-8% gaat), maar zit daardoor ook nog 'vast' aan een max budget van zo'n 600k (plus eventuele winsten, die laat ik even buiten beschouwing want die had je ook gehad bij een koopwoning) en je gaat enorm veel belasting betalen over je woning... (want geen schulden box 1).

In bepaalde punten ben je heel sterk, maar doordat je geen objectief beeld schetst en je toon de laatste tijd steeds meer verandert naar verkopers uitlachen die "met de broek op de knieën" straks aan jou 'moeten' verkopen haal je jezelf flink naar beneden. En dat is jammer want je begon vrij sterk (weliswaar door een roze bril), maar nu krijg ik (en blijkbaar anderen ook) steeds meer het gevoel dat we te maken hebben met iemand die het de "haves" niet gunt.

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:47
Crasheeee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:53:
@DutchManticore

Ik vind het eerlijk gezegd interessant om te lezen hoe je het aanpakt. Het wijkt af van de menigte (in het topic) en financieel gezien lijkt het tot zover een goede keuze.
Het is een mooi avontuur en het wordt met de nodige panache gebracht. Dat zorgt voor wat actie in dit topic en het pakt tot nu toe goed uit. Leuke toevoeging inderdaad :) .

Maar dat het tot nu toe goed uitpakt wil wat mij betreft niet zeggen dat het ook een goede keuze was. In dit topic wordt (terecht) altijd gehamerd op kosten, kosten, kosten. Die zijn in dit geval enorm: overdrachtsbelasting, gemis van HRA, belasting in box 3, huur, hypotheekadviseur, bus huren, noem maar op. En de immateriële kosten zouden (voor mij in elk geval) ook zwaar wegen: met zo'n kutbus heen en weer sjouwen, weken tussen de dozen leven, foto's maken voor Funda, verven, klussen, ik word al moe als ik er aan denk. In elk geval, de kosten hier lopen in de tienduizenden euro's en zijn ook percentueel gezien fors.

De markt is over het algemeen behoorlijk efficiënt. Als je denkt dat je een 'edge' hebt op andere marktparticipanten maar je maakt zulke enorme kosten om die te exploiteren dan denk ik dat er gemiddeld genomen niet heel veel toegevoegde waarde overblijft. Soms heb je gelijk, soms niet, maar de kosten ben je sowieso kwijt. Dan moet je a priori wel heel erg zeker weten dat je gelijk hebt en wanneer je gelijk krijgt. In dit geval pakt dat goed uit, maar als je dat honderd keer doet denk ik niet dat het een winnende propositie is. De 'bet' is zo groot en de bijkomende kosten zijn zo hoog dat dat m.i. alleen te verantwoorden is als je 95% zeker van je zaak bent, of iets in die buurt. En volgens mij is er geen enkele macro-handelaar op deze planeet die zo consistent gelijk heeft. Als je op de beurs belegt of handelt mag je over het algemeen al heel blij zijn met eeen winrate van, ik noem maar wat, 52%.

En zelfs als je zo overtuigd bent van je gelijk dat je daar zo grof op wil inzetten dan denk ik dat er betere manieren zijn om de gewenste exposure te krijgen. Bijvoorbeeld je overwaarde verzilveren en daarmee derivatenposities innemen op de beurs. Ook dat zou ik nooit doen, maar het lijkt me verstandiger dan in een huurhuis gaan wonen tot de huizenprijzen genoeg gezakt zijn.

Overigens ben ik het wel helemaal eens met @DutchManticore dat je geen medelijden hoeft te hebben met mensen die hun huis verkopen. Misschien is zijn toonzetting wat bot (heb ik ook wel eens last van), maar: vrije markt, eigen schuld, dikke bult. Als hij een huis op deze manier weet binnen te slepen dan was hij kennelijk bereid om meer te betalen dan de concurrentie. Daar zouden de verkopers juist blij mee moeten zijn, anders hadden ze nog minder ontvangen of hun huis niet eens verkocht. Op de beurs stop je toch ook niet met kopen in een crisis omdat dat 'zielig' is voor de verkopers? Zo werkt een vrije markt niet. De overheid bepaalt de spelregels en binnen dat kader handelt iedereen voor zijn eigen hachie.

Onvoorstelbaar!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Wat ik wel merk is dat je veel onzekerheden naar jezelf toeschrijft (aanname dat de rente naar 7-8% gaat) en soms ook zaken helemaal buiten beschouwing laat (loonstijgingen). Jij gaat uit van een 'worst case' met als resultaat een behoorlijke recessie gevolgd door hoge werkeloosheid. Dat is zeker een mogelijkheid, echter wat mij betreft is die kans niet heel veel groter dan 50%, de andere 50% is lage werkeloosheid, hoge(re) lonen en stabiele hypotheekrente op 4-5%. Ik mis dat aspect in je verhaal. Je houdt jezelf een beetje voor de gek door uit te gaan van slechts 1 zeer negatief scenario, een echte objectieve analyse ontbreekt.
Vind ik een heel onredelijk verwijt. Ik roep niet uit het niets dat de hypotheekrente naar 7-8% gaat. Ik zeg dat ik dat in de cijfers terug zie komen omdat de Amerikaanse basisrente naar 5.25% en hoe de internationale geldmarkten daarop reageren. In Amerika hebben ze nu al een 30 year fixed-rate van 6.46% bij een FED base rate van 4.50%... in Europa zitten we nog op 2,5%. De rente hypotheekrente zit rond de 4,5% maar persoonlijke leningen kun je al niet meer vinden onder de 5,4% (want veel meer onderhevig aan internationale geldmarkten)

Op het moment dat die geldmarkten in Amerika een rendement van 6.46% kunnen halen zullen ze dat in de EU ook gaan eisen, immers anders zetten ze hun kapitaal veel liever in Amerika in waar ze een veel hoger rendement gaan halen. Die 7% is een conservatieve schatting... die gaan we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aantikken. Dat is geen doemscenario, dat is gewoon lezen hoe de markt zich nu ontwikkelt. Kan dat weer keren? Jazeker! Daarom blijf ik ook zoveel tijd investeren in het uitvogelen wat er nu wel en niet gebeurt.

Loonstijgingen heb ik al meerdere keren specifiek benoemd. De loonstijgingen voor 2022 waren maar 3,6%, en resulteerden in een reële koopkracht daling van 6,8%. Hoe kom je er nu bij dat ik dat negeer? Dat is essentiele kennis en een KPI voor iemand met mijn posities. Denk je ECHT dat ik dat zou negeren?

Daarnaast ga ik helemaal niet uit van een worst-case scenario van hoge werklooshei. De daling voor de huizenprijzen van -30% die ik voorspel is puur en alleen gebaseerd op de effecten van het rentebeleid en de geldmarkten. Daar bovenop verwacht ik zeker ook nog financiële malaise, recessie, een verhoging van de werkloosheid en verdere teleurstellingen op long-posities maar dat heeft echt niets te maken met de verwachtingen rondom de hypotheekrente of de huizenprijzen.

Ik vind het altijd erg grappig als mensen een ander verwijten van selectief verdiepen en selectief lezen. Dat zegt veel over hoe mensen zelf aan beslisvorming doen. De meeste mensen kiezen blijkbaar eerst een standpunt en gaan daarna zoeken naar data om dat te staven. Zelf lees ik eerst de data, alle data, en kom ik dan pas tot een standpunt. Dat is voor veel mensen blijkbaar moeilijk voor te stellen dan dan projecteren ze toch hun eigen manier van denken op een ander.
Daarbij is je rendement/winst uiteindelijk ook nihil naar mijn verwachting (ik heb een tijd geleden al eens een rekensommetje gemaakt), als je ook gebrek aan woongenot meeneemt voor de tijd dat je huurt. Je moet een woning zien te kopen die een behoorlijke daling heeft sinds jouw verkoop en daarbij kost iedere euro die je -moet lenen 7-8x zoveel als voorheen (tenminste dat is je eigen verwachting met de rente). Je hebt niet alleen de opportunity gemist van een lage rente (1-1,5% die je elders zonder risico kan laten renderen tegen 5%+ indien de rente inderdaad naar 7-8% gaat), maar zit daardoor ook nog 'vast' aan een max budget van zo'n 600k (plus eventuele winsten, die laat ik even buiten beschouwing want die had je ook gehad bij een koopwoning) en je gaat enorm veel belasting betalen over je woning... (want geen schulden box 1).
Daar hebben we het al meerdere keren over gehad. Mijn beursrendement voor 2022 is terechtgekomen op 39%, meer dan mijn bruto jaarinkomen aan winst. Daar kan ik in de huidige huurwoning meer dan tien jaar voor blijven zitten nog voordat we de gerealiseerde overwaarde van de verkoop van ons huis aan hoeven spreken. Verhuizen kost echt minder dan 1000 euro per keer, dus dat zijn ook echt kosten van helemaal niets.

Elke euro die ik moet lenen? Ik heb al meermaals verteld dat we zo geen enkele hypotheek meer nodig hebben. Ik heb mezelf gepositioneerd om te profiteren van de negatieve effecten van de hoge hypotheekrente die ik aan zie komen...en dan denk je werkelijk dat ik nu als konijn in de koplampen me laat overrompelen door diezelfde hoge hypotheekrente? Oeps even niet aan gedacht :D Dan schat je me toch echt wel veel te laag in.... dat doe je alleen als je voldoende geld hebt om zelf gevrijwaard te zijn van die negatieve effecten. Op dit moment kunnen we voor iets meer dan 7 ton een huis uitkiezen zonder dat we een cent hoeven te lenen (ook al gaan we uiteraard een balans zoeken tussen een kleine hypotheek voor belastingredenen). En dan hebben we bij de huidige rentes van 4,5% nog 8 ton hypotheekruimte als het echt helemaal spaak loopt...

Dat woongenot verhaal raakt ook niet echt kant of wal. Het lijkt wel alsof je denkt dat we een kartonnen doos onder een brug gehuurd hebben in de tussentijd. We hebben gewoon een heel comfortabel appartement nu waar we ons prima vermaken? We hebben geen enkele ervaring van verminderd woongenot en het feit dat we zo direct een volgende woning schuldenvrij in ons bezit hebben in een hoger segment dan we eerst hadden levert juist al een fijne gedachte op.

Daarnaast negeer jij het feit dat we uit een 100 jaar oude woning kwamen waar nog voor bijna 72.000 euro aan verbouwd en gerenoveerd moest worden. Zoals ik al eerder heb gezegd moest er wat aan de fundering gebeuren, de dakpannen waren slecht en aan vernieuwing toe, er moest geïnvesteerd worden om van het gas af te gaan en met energielabel G moest eigenlijk ook alles opnieuw geïsoleerd worden. Dat hebben we allemaal voorkomen door het, met openheid van zaken, te verkopen.
In bepaalde punten ben je heel sterk, maar doordat je geen objectief beeld schetst en je toon de laatste tijd steeds meer verandert naar verkopers uitlachen die "met de broek op de knieën" straks aan jou 'moeten' verkopen haal je jezelf flink naar beneden. En dat is jammer want je begon vrij sterk (weliswaar door een roze bril), maar nu krijg ik (en blijkbaar anderen ook) steeds meer het gevoel dat we te maken hebben met iemand die het de "haves" niet gunt.
En hier wil ik je toch even eerlijk kunnen zeggen dat ik dit een beetje lachwekkend vind. Ik zou het de 'haves' niet gunnen? Sorry dat ik het even over cijfers moet hebben, want dat doen we niet graag in dit calvinistische land en het zal wel opnieuw voor kwaad bloed zorgen. Dan zal het wel niet lang duren voordat ik een patser ben maargoed.

Maar we hebben zelf een huis verkocht, we hebben een gezinsinkomen van ruim 5x modaal, we hebben 8 ton hypotheekruimte (bij huidige rente, dus dat wordt nog minder) en 7 ton spaargeld. In welke wereld ben ik dan een not-have?! Of ben ik volgens jou dan een 'have' die zichzelf misgunt? 8)7 Of zou het misschien zo zijn dat ik helemaal niet bezig hou met triviale en kinderlijke zaken als gunnen en misgunnen, en dat ik me gewoon laat leiden door hetgeen ik in de markt lees?

Ik kan niet alles hier in dit topic plempen, en daar heb ik ook helemaal geen zin in. We wisselen hier gewoon van gedachten en ik haak af en toe in of ik kies er even wat uit om te delen. Dat wil niet zeggen dat mijn analyse aan deze kant van het scherm daar ook bij ophoudt. Als ik langere posts had werd er gezegd dat het een DutchManticore feestje aan het worden was, en nu krijg ik het verwijt dat ik selectief in dingen ben.

Lang verhaal kort, ik mis in de reacties op mijn posts vaak wat inhoud. Het is allemaal niet-ter-zake doende commentaar op de vorm, een hoop projectie, moralisme en wat straw-mans hier en daar maar weinig inhoudelijke repliek. Toch jammer. Moedigt niet aan om hier veel meer tijd door te brengen.

Ik heb in juni 2022 het volgende gepost
Er zijn tekenen dat de remmen erop gaan maar absoluut nog niet van een crash.
Mijn persoonlijke verwachting is dat we Q3 pas het eerste echte kraken gaan horen en dat in Q4 de crash mainstream kennis begint te worden. Q1 2023 is dan het begin van de echte inzakking. Ik blijf de NVM rapportages nauwkeurig volgen om te kijken of mijn verwachtingen kloppen en of de ontwikkelingen zijn zoals ik had voorspeld. Zo niet, dan ben ik ten alle tijden klaar om bij te sturen. Voorlopig wijzig ik niets aan mijn posities.
En dat lijkt me nu best aardig uit te komen. We blijven het weer volgen d:)b

[Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 11:58]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
writser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Overigens ben ik het wel helemaal eens met @DutchManticore dat je geen medelijden hoeft te hebben met mensen die hun huis verkopen. Misschien is de toonzetting wat bot (heb ik ook wel eens last van), maar: vrije markt, eigen schuld, dikke bult.
Echtscheidingen, ongelukken of ziekte met baanverlies tot gevolg, mantelzorg waardoor minder kunnen werken, echt allemaal eigen schuld idd...

• writser
Radiodurans schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Echtscheidingen, ongelukken of ziekte met baanverlies tot gevolg, mantelzorg waardoor minder kunnen werken, echt allemaal eigen schuld idd...
Schuld was het verkeerde woord. Maar je bent wel verantwoordelijk. Als je een vreselijk ongeluk hebt gehad en niemand biedt meer voor je huis dan @DutchManticore dan is hij de liefste koper die op dat moment het meeste bereid is om jou te helpen. En als hij te weinig biedt dan sla je zijn bod af .. Voor verdere hulp kun je hopelijk aankloppen bij vrienden, familie, de overheid, vrijwilligers, etc. Die hulp aanbieden is geen morele verplichting voor een vreemde die een open bod doet op iets dat jij te koop aanbiedt.

[Voor 16% gewijzigd door writser op 16-01-2023 11:20]

Onvoorstelbaar!

• DutchManticore
writser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Misschien is schuld het verkeerde woord. Maar je bent wel verantwoordelijk. Als je een vreselijk ongeluk hebt gehad en niemand biedt meer voor je huis dan @DutchManticore dan is hij de liefste koper die op dat moment het meeste bereid is om jou te helpen. En als hij te weinig biedt dan sla je zijn bod af ..
Precies. En zo werkt het overal. Je bent ook niet immoreel als je aandelen koopt van iemand die zijn margin call probeert te coveren en dus geen keus heeft dan verkopen. Als je koopt ben je blijkbaar de hoogste bieder, als je niet zou bieden zou dat dus betekenen dat hij nog minder voor zijn gedwongen verkoop krijgt.

Dit is niet moreel ambigu. Het is gewoon letterlijk kale marktwerking.

En iedereen die daar nu een moralistische draai aan wil geven... beweren jullie nu echt dat jullie bij de wetenschap dat het een gedwongen verkoop is door ziekte of scheiding gewoon even als enige bieder 30k boven de vraagprijs op tafel leggen om die mensen een zetje in de rug te geven? Of doe je dan ook een bod om te kijken of het geaccepteerd wordt?

Alleen het feit dat ik het hardop benoem en daarmee door de geveinsde moraliteit prik is wat hier voor wrijving zorgt. Dat is ook op en top Nederlands. Je mag best profiteren van de pech van een ander, als je maar doet en volhoudt dat dat niet de bedoeling was en dat je het eigenlijk heel vervelend vindt en dat je je verschrikkelijk naar over alles voelt :F maar wel gewoon je voordeel nemen uiteraard.

[Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 11:28]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:35
@DutchManticore Stel dat de loonprijs spiraal doorzet en dus bijv de lonen dit jaar 6% vooruit zet, maar de kerninflatie blijft beperkt tot zeg 3%, en hierbovenop dooft het Oekraïne conflict uit wat zorgt voor rust op de energiemarkt.

Ben je niet bang dat dit scenario roet in het eten van jou plan gaat gooien? Het zal de recessie verlichten en zodra kerninflatie dalende is zal de rente ook gaan meedalen wat snel weer ruimte geeft aan de huizenprijzen?

• DutchManticore
r0bb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:29:
@DutchManticore Stel dat de loonprijs spiraal doorzet en dus bijv de lonen dit jaar 6% vooruit zet, maar de kerninflatie blijft beperkt tot zeg 3%, en hierbovenop dooft het Oekraïne conflict uit wat zorgt voor rust op de energiemarkt.

Ben je niet bang dat dit scenario roet in het eten van jou plan gaat gooien? Het zal de recessie verlichten en zodra kerninflatie dalende is zal de rente ook gaan meedalen wat snel weer ruimte geeft aan de huizenprijzen?
Als die loonprijs spiraal doorzet verhoogt dat de potentiële leenmogelijkheden maar heeft dat ook een keerzijde. De inflatie zal blijven oplopen, en de noodzaak voor verdere renteverhogingen zal ook doorzetten. Het is simpelweg geen optie dat we de huidige situatie laten bestaan, dat is veel te schadelijk in een geglobaliseerde economie.

Er is een simpelweg een recessie nodig om zowel de krapte op de arbeidsmarkt, de krapte op de huizenmarkt en de toekomst van onze economie veilig te stellen.

De situatie die jij schetst waarbij de lonen stijgen, de kerninflatie daalt en de rente omlaag is eigenlijk gewoon economisch onmogelijk. Je hebt wel helemaal gelijk over het conflict in Oekraïne, zodra dat eindelijk eens eindigt gaat iedereen feest vieren. Dat zal zorgen voor kortstondige oplevingen van de beurzen, het dalen van de energieprijzen en dus ook de inflatie flink drukken.

Mijn verwachting is dat dit van korte duur is omdat we erachter komen dat vooral de piekinflatie hard daalt, maar de kerninflatie stabiel blijft (op afname veroorzaakt door monetaire verkrapping na) omdat de damage al done is. Elke loonsverhoging (die hier wordt beredeneert als bullish) is een verdere garantie voor stabiele of verhogende kerninflatie en en zwaardere recessie en hogere werkloosheid.

Werkgevers gaan al flink gebukt onder coronasteun-terugbetalingen, flinterdunne reserves die verder worden uitgedund door de energieprijzen en inflatie nu. De Philips en Shell van deze wereld overleven dat wel maar daar werkt lang niet iedereen. Het zijn vooral de MKB'ers die onder druk komen te staan en daar werkt een bijzonder groot deel van Nederland.

Daarnaast nog een hele belangrijke factor is het sentiment. Het 'we wachten om te zien hoe zwaar de recessie wordt" is breed gedachtegoed. Mensen zijn al massaal aan het sparen en stellen grote uitgaven uit. Dat is reden om verdere daling op de beurzen te verwachten.

Binnen de huizenmarkt is 'De prijzen dalen" gemeengoed geworden. Extreem snel overigens, dat is ook weer een zelfversterkend effect.

Zowel de beurs als de huizenprijzen krijgen nog een tik. Ik heb op een paar SPY puts na voor Maart dit jaar geen open posities. Reden daarvoor is voornamelijk dat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik wanneer verwacht. Ik kijk dus even aan, verzamel data en ga dan en positie bepalen zodat ik wat betreft exposure en risico naar mijn beste inschatting veilig zit.

Amerika loopt op ons voor en is een mooie leading indicator. Daar heb ik dus veel van mijn onderzoekstijd op gericht in 2023. De huizenmarkt gaat daar eerder inzakken dan hier is mijn verwachting.

[Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 11:51]

• Galactic
Radiodurans schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Echtscheiding is al helemaal geen excuus, en daar vind ik net het eigen schuld gehalte vrij hoog liggen. Voor de andere zaken, daar moet je rekening mee houden bij het budget dat je aan een huis kan besteden. Als er 3500 netto binnenkomt, moet je geen LTV van 100% willen hebben en een maandelijkse afbetaling van 1500 euro. Dat je niet in de problemen komt als je inkomen 1 jaar lang -33% gaat. Voor ziekte zou je jezelf kunnen verzekeren. Wij kunnen gewoon door met onze hypotheek, als 1 van de 2 inkomens wegvalt. Als je al in de problemen komt als 1 inkomen voor 6 maanden wegvalt, tja... valt weer onder eigen verantwoordelijkheid.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Vind ik een heel onredelijk verwijt. Ik roep niet uit het niets dat de hypotheekrente naar 7-8% gaat. Ik zeg dat ik dat in de cijfers terug zie komen omdat de Amerikaanse basisrente naar 5.25% en hoe de internationale geldmarkten daarop reageren. In Amerika hebben ze nu al een 30 year fixed-rate van 6.46% bij een FED base rate van 4.50%...

Op het moment dat die geldmarkten in Amerika een rendement van 6.46% kunnen halen zullen ze dat in de EU ook gaan eisen, immers anders zetten ze hun kapitaal veel liever in Amerika in waar ze een veel hoger rendement gaan halen. Die 7% is een conservatieve schatting... die gaan we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aantikken. Dat is geen doemscenario, dat is gewoon lezen hoe de markt zich nu ontwikkelt. Kan dat weer keren? Jazeker! Daarom blijf ik ook zoveel tijd investeren in het uitvogelen wat er nu wel en niet gebeurt.
Ik heb je onderbouwing gelezen en ben van mening dat het zeker geen feit is dat de rente naar 7-8% gaat, daarvoor hebben teveel onzekere variabelen invloed. Jij presenteert het als feit, dat is je goed recht natuurlijk in het licht van je positie, maar dat betekent natuurlijk niet dat dit het enige scenario is.
Loonstijgingen heb ik al meerdere keren specifiek benoemd. De loonstijgingen voor 2022 waren maar 3,6%, en resulteerden in een reële koopkracht daling van 6,8%. Hoe kom je er nu bij dat ik dat negeer? Dat is essentiele kennis en een KPI voor iemand met mijn posities. Denk je ECHT dat ik dat zou negeren?
De gemiddelde loonstijging is niet zo hoog, echter kijk je naar jouw 'concurrenten' (hoog opgeleid, inkomen >4-5x modaal, etc) dan zien veel inkomens vanuit de CAO een stijging van 10-11% in 1,5/2 jaar, in euro's makkelijk 20k per jaar (!) binnen nu en 2 jaar. Dat Henk en Ingrid blij mogen zijn met 200 euro p maand extra om de boodschappen te kunnen betalen is niet relevant. Daar komt nog bij dat er veel potentie is wanneer mensen jobhoppen.
Daarnaast ga ik helemaal niet uit van een worst-case scenario van hoge werklooshei. De daling voor de huizenprijzen van -30% die ik voorspel is puur en alleen gebaseerd op de effecten van het rentebeleid en de geldmarkten. Daar bovenop verwacht ik zeker ook nog financiële malaise, recessie, een verhoging van de werkloosheid en verdere teleurstellingen op long-posities maar dat heeft echt niets te maken met de verwachtingen rondom de hypotheekrente of de huizenprijzen.

Ik vind het altijd erg grappig als mensen een ander verwijten van selectief verdiepen en selectief lezen. Dat zegt veel over hoe mensen zelf aan beslisvorming doen. De meeste mensen kiezen blijkbaar eerst een standpunt en gaan daarna zoeken naar data om dat te staven. Zelf lees ik eerst de data, alle data, en kom ik dan pas tot een standpunt. Dat is voor veel mensen blijkbaar moeilijk voor te stellen dan dan projecteren ze toch hun eigen manier van denken op een ander.
Jij komt met een bepaalde stelling/invalshoek, daar geef ik commentaar op (hopelijk ook om je scherp te houden, al lijk je alleen maar meer overtuigd te zijn van je eigen gelijk) en ja dat is dan uiteraard vanuit een andere invalshoek :).[...]
Daar hebben we het al meerdere keren over gehad. Mijn beursrendement voor 2022 is terechtgekomen op 39%, meer dan mijn bruto jaarinkomen aan winst. Daar kan ik in de huidige huurwoning meer dan tien jaar voor blijven zitten nog voordat we de gerealiseerde overwaarde van de verkoop van ons huis aan hoeven spreken. Verhuizen kost echt minder dan 1000 euro per keer, dus dat zijn ook echt kosten van helemaal niets.
Mijn punt is dat je je woningwaarde ook had kunnen 'verzilveren' tegen 1% rente, dan had je hetzelfde rendement behaald. Sterker nog ik weet dat er Tweakers zijn die alle of een deel van de overwaarde hebben genuttigd en lump sum hebben ingelegd in aandelen (ik laat even in het midden of dat verstandig was ;)).
Elke euro die ik moet lenen? Ik heb al meermaals verteld dat we zo geen enkele hypotheek meer nodig hebben. Ik heb mezelf gepositioneerd om te profiteren van de negatieve effecten van de hoge hypotheekrente die ik aan zie komen...en dan denk je werkelijk dat ik nu als konijn in de koplampen me laat overrompelen door diezelfde hoge hypotheekrente? Oeps even niet aan gedacht :D Dan schat je me toch echt wel veel te laag in.... dat doe je alleen als je voldoende geld hebt om zelf gevrijwaard te zijn van die negatieve effecten. Op dit moment kunnen we voor iets meer dan 7 ton een huis uitkiezen zonder dat we een cent hoeven te lenen (ook al gaan we uiteraard een balans zoeken tussen een kleine hypotheek voor belastingredenen). En dan hebben we bij de huidige rentes van 4,5% nog 8 ton hypotheekruimte als het echt helemaal spaak loopt...
Eerst geef je aan dat de rente onvermijdelijk naar 7-8% gaat, maar als het je uitkomt om belasting te drukken is de rente ineens 4,5%, dat is precies wat ik bedoel met het toeschrijven naar wat jou uitkomt.

Daarbij is 4,5% rente betalen om belasting te drukken eeuwig zonde sinds het vorig jaar 1-1,5% was.
Dat woongenot verhaal raakt ook niet echt kant of wal. Het lijkt wel alsof je denkt dat we een kartonnen doos onder een brug gehuurd hebben in de tussentijd. We hebben gewoon een heel comfortabel appartement nu waar we ons prima vermaken? We hebben geen enkele ervaring van verminderd woongenot en het feit dat we zo direct een volgende woning schuldenvrij in ons bezit hebben in een hoger segment dan we eerst hadden levert juist al een fijne gedachte op.
Je hebt volgens mij aangegeven dat je huurt voor 800-1000 per maand. Dat kan dan nooit de door jou zo gewilde 'luxe' woning zijn van 700k, want daar hangt een veel hoger huurbedrag aan.
Dat jij het blijkbaar niet als verminderd woongenot ervaart staat natuurlijk los van de onderliggende waarde van het geheel.
Daarnaast negeer jij het feit dat we uit een 100 jaar oude woning kwamen waar nog voor bijna 72.000 euro aan verbouwd en gerenoveerd moest worden. Zoals ik al eerder heb gezegd moest er wat aan de fundering gebeuren, de dakpannen waren slecht en aan vernieuwing toe, er moest geïnvesteerd worden om van het gas af te gaan en met energielabel G moest eigenlijk ook alles opnieuw geïsoleerd worden. Dat hebben we allemaal voorkomen door het, met openheid van zaken, te verkopen.
Dit is allemaal ingecalculeerd in de verkoopprijs van je woning, zelfs label G is de afgelopen 1-2 jaar allang ingeprijsd. Als de woning tiptop in orde was met label A dan had je waarschijnlijk een ton meer gehad. De markt is niet helemaal gek, ook niet in 2022. Ook gezien het feit dat er 2 hoogste biedingen slechts 20k van elkaar af lagen geeft mij aan dat er niet een enkele 'gek' was die 200-250k boven de waarde betaalde. Zoals vorig jaar regelmatig voorkwam (bron Walter Living).
[...]
En hier wil ik je toch even eerlijk kunnen zeggen dat ik dit een beetje lachwekkend vind. Ik zou het de 'haves' niet gunnen? Sorry dat ik het even over cijfers moet hebben, want dat doen we niet graag in dit calvinistische land en het zal wel opnieuw voor kwaad bloed zorgen. Dan zal het wel niet lang duren voordat ik een patser ben maargoed.
Je benadrukt meermaals te (willen) kopen van mensen die gaan scheiden, in de ellende zitten enz. Maar heb je er weleens over nagedacht dat er ook zat 70+ers zijn die voor FL 150k een 2kapper lieten bouwen en volgend jaar de hut voor 700k verkopen? En jou net zo hard uitlachen dat je 700k betaalt voor een woning die in 2015 maar 450k kostte en in 1970 FL 150?

Je verhaal heeft een hoog sensatie gehalte , het komt over alsof je het geweldig vindt om juist de ellende van een ander te 'kopen' omdat jij zoveel slimmer bent en dit allemaal hebt voorzien enz. Stel dat het woningaanbod van 2kappers in 2024 bestaat uit 40% 70plussers, 30% doorstromers naar vrijstaande woningen, 25% gaat een kleiner appartement kopen en koopt voor 150k een camper en slechts 5% in de ellende zit (wat me statistisch gezien al veel lijkt). Waarom leg je dan steeds de nadruk op die kleine groep? Heeft een hoog SBS6 gehalte. Dit is iets wat er bij de laatste berichten is ingeslopen, ik begrijp de relevantie niet en het lijdt af van waar het om gaat (+ mensen vinden het irritant).
Ik denk juist dat er veel meer potentie ligt bij de 70 plusser die geen hypotheek meer heeft en eerder akkoord gaat met een 'goed' bod dan 2 mensen in vechtscheiding waarbij de hypotheek tot aan de lippen staat.
Ik kan niet alles hier in dit topic plempen, en daar heb ik ook helemaal geen zin in. We wisselen hier gewoon van gedachten en ik haak af en toe in of ik kies er even wat uit om te delen. Dat wil niet zeggen dat mijn analyse aan deze kant van het scherm daar ook bij ophoudt. Als ik langere posts had werd er gezegd dat het een DutchManticore feestje aan het worden was, en nu krijg ik het verwijt dat ik selectief in dingen ben.

Lang verhaal kort, ik mis in de reacties op mijn posts vaak wat inhoud. Het is allemaal niet-ter-zake doende commentaar op de vorm, een hoop projectie, moralisme en wat straw-mans hier en daar maar weinig inhoudelijke repliek. Toch jammer. Moedigt niet aan om hier veel meer tijd door te brengen.
Volgens mij krijg je genoeg (positieve) feedback op je berichten (in de vorm van likes), zoals ik eerder aangaf vind ik het interessant om te lezen, maar ik ben het op een aantal zaken niet helemaal eens. Daar waar ik het wel eens ben geef ik je ook gelijk. (Timing van verkopen was perfect).

• DutchManticore
Sport_Life schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb je onderbouwing gelezen en ben van mening dat het zeker geen feit is dat de rente naar 7-8% gaat, daarvoor hebben teveel onzekere variabelen invloed. Jij presenteert het als feit, dat is je goed recht natuurlijk in het licht van je positie, maar dat betekent natuurlijk niet dat dit het enige scenario is.
Nee ik presenteer het als met huidige kennis en inzichten het meest waarschijnlijke scenario, en benoem expliciet dat ik daar dagelijks op reflecteer.... En je suggereert weer dat ik feiten bij mijn positie zoek, in plaats van mijn positie op de feiten aanpas. Vermoeiend.
De gemiddelde loonstijging is niet zo hoog, echter kijk je naar jouw 'concurrenten' (hoog opgeleid, inkomen >4-5x modaal, etc) dan zien veel inkomens vanuit de CAO een stijging van 10-11% in 1,5/2 jaar, in euro's makkelijk 20k per jaar (!) binnen nu en 2 jaar. Dat Henk en Ingrid blij mogen zijn met 200 euro p maand extra om de boodschappen te kunnen betalen is niet relevant. Daar komt nog bij dat er veel potentie is wanneer mensen jobhoppen.
Eens we shoppen in het hoger segment, en concurreren met andere mensen met hoge inkomens. Maar even voor de goede orde welke CAOs bedoel je specifiek? Graag even wat voorbeelden, dat zou helpen.
Jij komt met een bepaalde stelling/invalshoek, daar geef ik commentaar op (hopelijk ook om je scherp te houden, al lijk je alleen maar meer overtuigd te zijn van je eigen gelijk) en ja dat is dan uiteraard vanuit een andere invalshoek :)
Nee je komt helemaal niet met inhoudelijke nieuwe invalshoeken. Je projecteert er lustig op los en je hebt al vanalles geprobeerd. Ik zou selectief naar de feiten kijken, zaken negeren (ookal kan ik je direct voorbeelden linken waar ik specifiek die zaken al adresseer), een soort van vete hebben tegen de "haves". Je hebt inderdaad vanalles geprobeerd maar niets inhoudelijks...
Mijn punt is dat je je woningwaarde ook had kunnen 'verzilveren' tegen 1% rente, dan had je hetzelfde rendement behaald. Sterker nog ik weet dat er Tweakers zijn die alle of een deel van de overwaarde hebben genuttigd en lump sum hebben ingelegd in aandelen (ik laat even in het midden of dat verstandig was ;)).
Dus om te profiteren van de naar mijn verwachtingen lagere huizenprijzen had ik tegen 1% rente een tweede hypotheek op moeten nemen zodat ik de, naar mijn mening, te hoge principal waarde in een hypotheekverplichting vast had kunnen leggen? En daarop vervolgens onder water had kunnen staan...Really?
Eerst geef je aan dat de rente onvermijdelijk naar 7-8% gaat, maar als het je uitkomt om belasting te drukken is de rente ineens 4,5%, dat is precies wat ik bedoel met het toeschrijven naar wat jou uitkomt.
Ik vraag me echt af of ik zo onduidelijk schrijf of dat jij zo slecht begrijpend leest. Ik zeg dat ik bij huidige rentes van 4,5% een bepaalde hypotheekruimte heb. Om een indicatie te geven. Omdat ik niet uit mijn hoofd weet wat mijn hypotheek ruimte bij 7-8% is... Jij presenteert het alsof ik doe dat ik bij een hypotheekrente van 8% en daardoor dalende huizenprijzen zelf voor 4,5% denk te kunnen lenen.... Dan schat je me echt te laag in hoor..

Sterker nog. Ik zeg letterlijk "we hebben 8 ton hypotheekruimte (bij huidige rente, dus dat wordt nog minder) " in een post daarvoor dus het ligt niet aan mij. Jij leest gewoon alleen wat je wilt lezen
Je hebt volgens mij aangegeven dat je huurt voor 800-1000 per maand. Dat kan dan nooit de door jou zo gewilde 'luxe' woning zijn van 700k, want daar hangt een veel hoger huurbedrag aan.
Dat jij het blijkbaar niet als verminderd woongenot ervaart staat natuurlijk los van de onderliggende waarde van het geheel.
1000 per maand inderdaad. En oh nu is woongenot ineens wel weer gelinkt aan de waarde van het onderliggende? Nee, wij ervaren geen vermindering van woongenot in de huurwoning nu inderdaad. Dat is misschien persoonlijk maargoed.
Dit is allemaal ingecalculeerd in de verkoopprijs van je woning, zelfs label G is de afgelopen 1-2 jaar allang ingeprijsd. Als de woning tiptop in orde was met label A dan had je waarschijnlijk een ton meer gehad. De markt is niet helemaal gek, ook niet in 2022. Ook gezien het feit dat er 2 hoogste biedingen slechts 20k van elkaar af lagen geeft mij aan dat er niet een enkele 'gek' was die 200-250k boven de waarde betaalde. Zoals vorig jaar regelmatig voorkwam (bron Walter Living).
Ik heb de overwaarde hier al eens gedeeld. Dat moet je nog maar eens teruglezen dan.
je benadrukt meermaals te (willen) kopen van mensen die gaan scheiden, in de ellende zitten enz.
Dat heb ik letterlijk niet een keer gezegd. Ik noemde zelf het voorbeeld van mensen die op de top hebben gekocht, en hun oude huis niet verkocht hebben gekregen.. Je attribueert de bijdragen van anderen weer aan mij.
Maar heb je er weleens over nagedacht dat er ook zat 70+ers zijn die voor FL 150k een 2kapper lieten bouwen en volgend jaar de hut voor 700k verkopen? En jou net zo hard uitlachen dat je 700k betaalt voor een woning die in 2015 maar 450k kostte en in 1970 FL 150?
Jazeker maar allereerst maak ik me daar niet zo druk over. Ik heb geen beter of slechter leven als anderen meer of minder hebben, vandaar ook dat ik zo moest lachen om je verwijt dat ik de "haves" het niet gun. Daarnaast toont het ook van complete financiële onwetendheid als je over zulke grote tijdsbestekken en een valuta wisseling vergelijkingen maakt, zonder ook daarbij te kijken naar de loonontwikkelingen etc te kijken. Nogmaals het maakt mij niet uit als mensen ook mazzeltjes hebben of grote klappers maken. Waarom zou ik ze dat misgunnen?! Ik ben bezig met mijn leven inrichten zoals ik dat graag zie...
Je verhaal heeft een hoog sensatie gehalte , het komt over alsof je het geweldig vindt om juist de ellende van een ander te 'kopen' omdat jij zoveel slimmer bent en dit allemaal hebt voorzien enz. Stel dat het woningaanbod van 2kappers in 2024 bestaat uit 40% 70plussers, 30% doorstromers naar vrijstaande woningen, 25% gaat een kleiner appartement kopen en koopt voor 150k een camper en slechts 5% in de ellende zit (wat me statistisch gezien al veel lijkt). Waarom leg je dan steeds de nadruk op die kleine groep? Heeft een hoog SBS6 gehalte. Dit is iets wat er bij de laatste berichten is ingeslopen, ik begrijp de relevantie niet en het lijdt af van waar het om gaat (+ mensen vinden het irritant).
Ik denk juist dat er veel meer potentie ligt bij de 70 plusser die geen hypotheek meer heeft en eerder akkoord gaat met een 'goed' bod dan 2 mensen in vechtscheiding waarbij de hypotheek tot aan de lippen staat.
En hier ga ik niet eens op reageren. Je projecteert er weer lustig op los. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in jouw inschatting van mijn intellectueel of moreel functioneren. En nog minder in jouw psychoanalyses. Ik weet dat het moeilijk is maar houd het nu gewoon eens bij de inhoud.

Stuur eens even een paar CAOs waar mensen met 4x modaal onder vallen die er zo even 10% in twee jaar op vooruit gaan. Dat zou wat bijdragen

• r0bb
@DutchManticore Persoonlijk denk ik dat de stijging vd kerninflatie die we hebben gezien vooral veroorzaakt is door het veel te ruime QE programma vanuit de FED (5x teveel geld geprint tijdens Corona was het niet? Bron volgt.) En dat komende loonsverhogingen vooral een inhaalslag zijn om de bestedingsruimte enigzins te repareren. Het betekend allerminst dat de welvaart stijgt en dat hierdoor de vraag naar goederen en dus inflatie weer groeit maar eerder dat de afname vd vraag wat wordt gerepareerd.

Maar ik denk dat het hebben van verschillende meningen op dit punt prima is.

• DutchManticore
r0bb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:
@DutchManticore Persoonlijk denk ik dat de stijging vd kerninflatie die we hebben gezien vooral veroorzaakt is door het veel te ruime QE programma vanuit de FED (5x teveel geld geprint tijdens Corona was het niet? Bron volgt.) En dat komende loonsverhogingen vooral een inhaalslag zijn om de bestedingsruimte enigzins te repareren. Het betekend allerminst dat de welvaart stijgt en dat hierdoor de vraag naar goederen en dus inflatie weer groeit maar eerder dat de afname vd vraag wat wordt gerepareerd.

Maar ik denk dat het hebben van verschillende meningen op dit punt prima is.
Nee we zijn het hier gewoon op eens hoor d:)b althans op grote lijnen.

Ik denk dat de loonsverhogingen ook direct bijdragen aan de kerninflatie waar jij ze alleen ziet als poging tot koopkrachtherstel? Als ik je goed begrijp.

Dat is inderdaad wel de bedoeling maar de uitwerking gaat volgens mij ook zijn dat dit zorgt voor hogere operationele kosten, minder werkgelegenheid en dus druk op aandelen, de beurs en de economie.

[Voor 21% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 13:30]

• r0bb
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Nee we zijn het hier gewoon op eens hoor d:)b althans op grote lijnen.

Ik denk dat de loonsverhogingen ook direct bijdragen aan de kerninflatie waar jij ze alleen ziet als poging tot koopkrachtherstel? Als ik je goed begrijp.

Dat is inderdaad wel de bedoeling maar de uitwerking gaat volgens mij ook zijn dat dit zorgt voor hogere operationele kosten, minder werkgelegenheid en dus druk op aandelen, de beurs en de economie.
Klopt, echter de bedrijfs winstmarges zijn gemiddeld gezien ook flink gestegen sinds corona dus daar zal dat weer vanaf gehaald worden. Onder het motto dat alle kennis ingeprijst zit in de aandelen verwacht ik dat ook op dit vlak.

Ach het wordt een spannend jaar. In het geval van een milde recessie en 'mijn scenario' verwacht ik een minder gunstige positie voor je 'huizenplan'. Indien de boel echter echt doorslaat sta je er behoorlijk goed voor.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:42
Zelfs als een recessie vermeden wordt, dan nog zal er sprake zijn van een lichte GDP groei en inflatie die hoger dan de GDP growth is. Kortom, er zal pijn zijn.

Ik denk dat de rente in de EU lager zal blijven dan in de US, ook omdat de ECB waarschijnlijk de verschillen in bond interest rates tussen de zwakkere en sterkere EU landen niet teveel wil laten oplopen. Dus de US als voorbeeld nemen? Ja maar er zijn structurele verschillen tussen beide zones die je mee zult moeten nemen in je overwegingen. Cruciaal gaat worden hoe Europa de energiecrisis gaat beteugelen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Stuur eens even een paar CAOs waar mensen met 4x modaal onder vallen die er zo even 10% in twee jaar op vooruit gaan. Dat zou wat bijdragen
Ik ga niet alles voorkauwen, er zijn genoeg cao's online te vinden, overigens ga ik uit van 4-5x modaal gezinsinkomen, dus 2x 2-3 modaal. Niet bijzonder hoog bij 2x hbo/wo en 10j+ werkervaring, wat dat betreft zit je in een prijsklasse (700k) wat best veel stellen (= doelgroep 2 kapper, singles gaan in een hip appartement) kunnen betalen middels een hypotheek. (Of men het bereid is te betalen met de huidige rente betwijfel ik).

Verder gaat deze discussie steeds meer richting welles/nietes. Ik blijf (vooralsnog) bij mijn punt dat je een moedige daad hebt gedaan, maar in mijn ogen minstens zo goed af was geweest - waarin meegenomen de risico's, ongemak, tijd, enz - indien je was doorgestroomd met 1-1,5% rente voor 20 jaar en van mijn part 200k uit de woning had gehaald om mee te beleggen. Niet in de laatste plaats om belasting te drukken oOo . (Zowel box 1 als box 3). Want die deksel ga je links of rechts nog krijgen met een 'afbetaalde' woning ..

Geeft ook veel meer rust ;).

[Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2023 14:40]

• Maahes
DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:31:

Hoeveel geld ik zelf heb is natuurlijk helemaal niet belangrijk. Ik mag dus niet meer naar de markt omstandigheden handelen en moet gewoon de vraagprijs betalen omdat ik zelf (achteraf) betere keuzes heb gemaakt dan diegene van wie ik het huis koop?
Als je je woning 'agressief' verkoopt in een bullmarkt (+100%) dan ben je goed bezig en moeten kopers hun eisen bijstellen etc. In een neergaande markt (-5%) kopen mag je niet te hard spelen blijkbaar.

[Voor 15% gewijzigd door Maahes op 16-01-2023 14:20]

• Maahes
writser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:

[...]

met zo'n kutbus heen en weer sjouwen, weken tussen de dozen leven, foto's maken voor Funda, verven, klussen, ik word al moe als ik er aan denk. In elk geval, de kosten hier lopen in de tienduizenden euro's en zijn ook percentueel gezien fors.

[...]

En zelfs als je zo overtuigd bent van je gelijk dat je daar zo grof op wil inzetten dan denk ik dat er betere manieren zijn om de gewenste exposure te krijgen.
Hier ben ik het mee eens. Met eigenwoningbezit komt ook veel 'gedoe'.

Wat zou jij adviseren aan iemand die permanent (levenslang) huurt en toch vermogen wilt opbouwen als een eigenwoningbezitter? Gewoon indexfondsen? Of extra exposure naar REITS?

Denk je ook dat deze huurder erg slecht af is vergeleken met een eigenwoningbezitter? Of misschien juist beter?

• DutchManticore
Sport_Life schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Ik ga niet alles voorkouwen, er zijn genoeg cao's online te vinden, overigens ga ik uit van 4-5x modaal gezinsinkomen, dus 2x 2-3 modaal. (Niet bijzonder hoog bij 2x hbo/wo en 10j+ werkervaring).
Bronnen leveren bij een claim vind ik niet zozeer alles voorkauwen maargoed. Daar ook maar agree to disagree dan. Komt goed

• DutchManticore
Maahes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Als je je woning 'agressief' verkoopt in een bullmarkt (+100%) dan ben je goed bezig en moeten kopers hun eisen bijstellen etc. In een neergaande markt (-5%) kopen mag je niet te hard spelen blijkbaar.
Die indruk krijg ik ook inderdaad. Het zal vast ook aan mijn bewoording hebben gelegen maar kan me niet onttrekken aan de indruk dat veel mensen meer meevoelen met verkopers in de problemen dan kopers op het eind van hun Latijn

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:00

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Maahes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Wat zou jij adviseren aan iemand die permanent (levenslang) huurt en toch vermogen wilt opbouwen als een eigenwoningbezitter? Gewoon indexfondsen? Of extra exposure naar REITS?

Denk je ook dat deze huurder erg slecht af is vergeleken met een eigenwoningbezitter? Of misschien juist beter?
Dat 'gedoe' wordt inderdaad weinig rekening mee gehouden vaak. Een goede verhuurder lost veel zaken op voor je. Een slechte verhuurder derintegen... Kost je veel tijd eer hij iets doet, tijd die je als eigenaar wss gestoken had in het effectieve onderhoud/herstel.

Ik heb, laten we het, 'een kennis' noemen die ooit advies vroeg over wat te kopen. Hij is alleenstaand, IT'er en heeft géén handen aan zijn lijf. Hij huurt al bijna 10 jaar bij een vriend van hem. Voordelig, ik denk dat hij ongeveer 15-20% te weinig betaald als 'vriendentarief'. Verhuurder als huurder zijn perfect gelukkig met elkaar. Ik heb hem geadviseerd te blijven huren en niet meer te denken aan kopen zolang hij 'aan vriendentarief' blijft.
Als eigenaar zou hij alles van onderhoud en herstellingen laten doen.
Toen ik hem uitlegde wat ik de voorbije 5 jaar allemaal aan O&H heb gehad en begon even snel de kosten ervan te berekenen.... Was de oefening snel voorbij.
Deel van de winst bij eigenaarschap zit in het zelf uitvoeren van O&H, als je het zelf kan tenminste. En dat staat volledig los van aankoop en verkoopwaarde.

• writser
Maahes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Lastige vraag, neem mijn antwoord met een korreltje zout. Maar volgens mij is een huis bezitten in Nederland fiscaal veel gunstiger dan huren in de vrije sector. En je lost je woning af i.p.v. iemand anders te spekken. En het is ook mijn ervaring dat een eigen huis prettiger leeft. Geen gezeur met je huurbaas, je kan alles naar eigen inzicht verbouwen en onderhouden. In een huurhuis zul je nooit je droomkeuken inbouwen, om wat te noemen. Een stulpje is niet alleen maar een financieel plaatje.

Ik zou denken dat die persoon slechter af is.

Onvoorstelbaar!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01

Polycom

Poes van goud

• DutchManticore
Oprecht ik ben het met je eens. Maar de ontwikkelingen die de huizenmarkt gaan drijven zijn nu zo gelijk aan de drivers voor beursontwikkelingen dat het bijna niet te doen is om over ze te spreken zonder ze de ander te noemen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Bronnen leveren bij een claim vind ik niet zozeer alles voorkauwen maargoed. Daar ook maar agree to disagree dan. Komt goed
CAO universitaire medische centra, +6% jan 2023, +4% november 2023

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:36

_the_crow_

Rare vogel

DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:57:
Vind ik een heel onredelijk verwijt. Ik roep niet uit het niets dat de hypotheekrente naar 7-8% gaat. Ik zeg dat ik dat in de cijfers terug zie komen omdat de Amerikaanse basisrente naar 5.25% en hoe de internationale geldmarkten daarop reageren. In Amerika hebben ze nu al een 30 year fixed-rate van 6.46% bij een FED base rate van 4.50%... in Europa zitten we nog op 2,5%. De rente hypotheekrente zit rond de 4,5% maar persoonlijke leningen kun je al niet meer vinden onder de 5,4% (want veel meer onderhevig aan internationale geldmarkten)

Op het moment dat die geldmarkten in Amerika een rendement van 6.46% kunnen halen zullen ze dat in de EU ook gaan eisen, immers anders zetten ze hun kapitaal veel liever in Amerika in waar ze een veel hoger rendement gaan halen.

Die 7% is een conservatieve schatting... die gaan we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aantikken. Dat is geen doemscenario, dat is gewoon lezen hoe de markt zich nu ontwikkelt. Kan dat weer keren? Jazeker! Daarom blijf ik ook zoveel tijd investeren in het uitvogelen wat er nu wel en niet gebeurt.
Als hypotheekrentes naar 7-8% zouden gaan, zou het lange eind van de curve (7-15j) ook die kant op moeten gaan. Dat gaat vermoedelijk niet gebeuren. Het risico van een recessie is vrij aanzienlijk als de beleidsrente nog fors omhoog gaat vanaf hier. Dat zal je ingeprijsd zijn worden in de curve. In zowel de VS als de Eurozone is de curve al invers.

In de Eurozone is de mediane voorspelling voor de beleidsrente 3-3.25% ongeveer. Als je ziet dat ook het tempo van de verhogingen eruit gaat richting 25-50bp per keer, dan is een veel hogere beleidsrente nagenoeg uitgesloten denk ik. Dit in combinatie met een curve die echt niet ineens weer oplopend gaat zijn voordat we een recessie hebben en dus zal die hypotheekrente van 7-8% voor nu zeer onwaarschijnlijk zijn.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De gasprijs is wel spectaculair gedaald het afgelopen half jaar. Van 340 euro per MWh op de piek tot 55 euro nu voor de februari future. Een daling van ruim 80%!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:46:
De gasprijs is wel spectaculair gedaald het afgelopen half jaar. Van 340 euro per MWh op de piek tot 55 euro nu voor de februari future. Een daling van ruim 80%!
De gasprijs lijkt nog volatieler dan crypto :X Vandaag + 6,5% Zou dat te maken hebben met een paar koudere dagen die er aan komen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Afas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:54:
[...]

De gasprijs lijkt nog volatieler dan crypto :X Vandaag + 6,5% Zou dat te maken hebben met een paar koudere dagen die er aan komen?
Prijs wordt bepaald door marktwerking en dus vraag en aanbod. Dus bij een zachte winter is er minder vraag, is het een paar dagen kouder is er meer vraag? Dat zal niet alleen gelden op niveau van huishouden maar ook op hoe de energieleveranciers inkopen. Is volgens mij zelfs in het nieuws geweest laatst dat door de zachte winter de voorraden nog helemaal vol waren. En dat ene weekje (half december?) dat het fris was dat de voorraden nog maar 60% of zo gevuld waren. En mogelijk dus ook meer rechtstreeks doorstroomt zonder tussentijdse opslag?

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:46:
Neem het niet persoonlijk, maar ik stoor me aan het korte termijn denken in de berichtgeving. Want je kunt het ook zo omschrijven:

De gasprijs is spectaculair gestegen de afgelopen 2 jaar. Van 13 euro per MWh naar 55 euro nu. Een stijging van ruim 300%!

De daling is goed nieuws. Maar laten we ons niet blindstaren en denken dat de crisis voorbij is cq. hanteerbaar. Dit zijn nog steeds schrikbarend hoge prijzen die de energie intensieve industrie in Europa de nek omdraaien.

[Voor 12% gewijzigd door pdukers op 16-01-2023 19:09]

• DutchManticore
_the_crow_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Als hypotheekrentes naar 7-8% zouden gaan, zou het lange eind van de curve (7-15j) ook die kant op moeten gaan. Dat gaat vermoedelijk niet gebeuren. Het risico van een recessie is vrij aanzienlijk als de beleidsrente nog fors omhoog gaat vanaf hier. Dat zal je ingeprijsd zijn worden in de curve. In zowel de VS als de Eurozone is de curve al invers.

In de Eurozone is de mediane voorspelling voor de beleidsrente 3-3.25% ongeveer. Als je ziet dat ook het tempo van de verhogingen eruit gaat richting 25-50bp per keer, dan is een veel hogere beleidsrente nagenoeg uitgesloten denk ik. Dit in combinatie met een curve die echt niet ineens weer oplopend gaat zijn voordat we een recessie hebben en dus zal die hypotheekrente van 7-8% voor nu zeer onwaarschijnlijk zijn.
De geldmarkt concurreert nu niet meer met het goedkoper geld van de ECB. De vrije geldmarkt speelt nu.

Je bent als Europese geldschieter toch gek om nu Europese MBSen te kopen voor 4% als je in Amerika 6,5% voor hetzelfde product krijgt.

De vrije geldmarkt gaat de hypotheek rente naar die 7-8% duwen, niet de centrale basis rente.

Daarom zag je hier de hypotheekrente ook stijgen nog voordat de ECB begon met het verhogen van de rentes.

In Amerika hebben ze zelfs al een no-bid situatie gehad waarbij de vrije geldmarkt gewoon weigerde MBSen af te nemen omdat ze de beloning niet in verhouding vonden met het risico en liever in high yield bonds zaten.

Daarna vloog de rente in Amerika op hypotheken direct omhoog

• Galactic
Afas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Eunh nee, ik werkte in het verleden samen met gastraders, en kwam ook op de gasdispatch (ondertussen meer dan 10 jaar geleden). Deze houden daar zeker rekening mee en keken toen voor weer en temperatuur verspelling al +2 weken in de toekomst, met professionele weermodellen. Ook keken ze toen al naar wat andere bronnen van opwekking doen, de zon, de wind etc. Dus dit weer was al gekend net na de jaarwisseling ;-)

Ik wil het nog zien dat de inflatie hoog zou blijven, ik geloof er niet in, zowat alle prijzen van grondstoffen en energie gaan door het putje. Idem met veel voedingsgrondstoffen. Idem met assets (beurskoersen, huizenprijzen enz). Geld in record tempo uit de economie gehaald. En het is nog maar de vraag of personeel de gestegen levensduurte volledig en onmiddellijk gecompenseerd gaat zien.

Oke, de geest is gedeeltelijk uit de fles, en de opgelopen inflatie terugdringen zal niet makkelijk zijn EN langer duren dan verwacht, maar het gaat naar mijn inziens toch lukken. Rentes van 7-8% is niet onmogelijk maar vooralsnog vind ik het eerder doemdenken, dan een realistisch scenario.
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:07:
[...] Je bent als Europese geldschieter toch gek om nu Europese MBSen te kopen voor 4% als je in Amerika 6,5% voor hetzelfde product krijgt.
Alleen zijn de Europese in EUR en de Amerikaanse in USD toch :)

Zit je nog eventueel met wisselkoers of swap risico's die niet iedereen wil lopen.

De dollar doet het vooralsnog niet goed ten opzichte van de dollar euro de laatste weken.

[Voor 49% gewijzigd door Galactic op 17-01-2023 10:53]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Galactic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:

Rentes van 7-8% is niet onmogelijk maar vooralsnog vind ik het eerder doemdenken, dan een realistisch scenario.
tja, men doet het nu alsof 5-6% al schrikbarend is, maar historisch gezien lijkt mij dat vrij normaal...

ik ben eind vorig jaar verhuisd, en vond het goed om te zien dat de huizenprijzen daalden. Alleen niet overna gedacht dat met stijgende rente je ook minder kan lenen en het dus niet zo opschiet. Nniet dat het voor mij echt uitmaakte...Ik heb gelukkig een sociale huurwoning kunnen vinden, dus ik ben blij met wat ik heb.
De dollar doet het vooralsnog niet goed ten opzichte van de dollar de laatste weken.

ora et labora

• Maahes
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:07:

Je bent als Europese geldschieter toch gek om nu Europese MBSen te kopen voor 4% als je in Amerika 6,5% voor hetzelfde product krijgt.
Dit is toch gewoon verwerkt in de euro dollar koers?
De vrije geldmarkt gaat de hypotheek rente naar die 7-8% duwen, niet de centrale basis rente.
De vrije markt zorgt vooral toch alleen voor een wijziging in de wisselkoers? De rente zit vast aan de ECB.

• DutchManticore
Maahes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Dit is toch gewoon verwerkt in de euro dollar koers?

[...]

De vrije markt zorgt vooral toch alleen voor een wijziging in de wisselkoers? De rente zit vast aan de ECB.
Nee dat is het hoe het werkt. Banken (of breder gezegd hypotheekverstrekkers) die hypotheken verkopen bundelen deze in securities. Die heten Mortgage Backed Securities.

Deze worden vrij verhandeld op de open markt, net zoals aandelen of staatsbonden. Hypotheekverstrekkers hebben namelijk lang niet genoeg geld om de hypotheken op hun eigen balans te houden. Zij verkopen deze zo snel mogelijk aan nieuwe investeerders.

Ietwat versimpelde weergave warning. Dekt echter wel goed de lading

Een MBS heeft een bepaald rente percentage om die investeerders te verleiden. Is het percentage te laag dan zijn er te weinig investeerders en blijven banken zelf met de hypotheken in hun maag zitten. Dan is het snel einde business. Dan moeten ze stoppen met hypotheken verkopen, geld bij investeerders ophalen, of lenen bij de centrale bank. Dit alles terwijl ze hun balans gezond moeten houden. Om dat te voorkomen bieden banken dus een hogere rente yield om toch investeerders aan te trekken en dat moet weer doorberekend worden aan klanten.

Bij een hypotheekrente van 7% heeft een MBS een yield van 6%. Het verschil is wat de bank verdient. Als er dus een hogere rente door de markt wordt geëist om het risico van de bank over te nemen, stijgt dus ook de hypotheekrente voor klanten.

De laatste 14 jaar was een rare situatie. In plaats van het over te laten aan de vrije markt, sprongen de centrale banken in de bres en kochten zij alle MBSen op, zo snel als de banken ze konden creëeren. Dat deden centrale banken met fictief geld dat ze ter plekke gewoon "bijdrukten" door de MBSen over te nemen.

Resultaat. Zelfs bij hypotheekrentes voor klanten van 1,2% was het voor banken extreem winstgevend. De inkoop van hun geld was namelijk in Europa -0.50 en dat via een gegarandeerde koper met eindeloos diepe zakken. De vrije markt investeerders hadden het nakijken want die konden natuurlijk niet overleven als ze geld toe moesten stoppen. Dat kan alleen met een oneindige geldpers.

Nu de inflatie door het plafond gaat, kunnen centrale banken niet meer als koper fungeren (met nieuw verzonnen geld) want dat zorgt voor nog meer inflatie.

Vanaf nu MOETEN hypotheekverstrekkers dus genoeg rente bieden op hun MBSen om geld uit de vrije markt aan te trekken, en dus ook genoeg aan klanten rekenen om hun eigen marge te creëren.

Als die vrije markt spelers voor Amerikaanse MBSen 5,5% krijgen, hebben ze geen zin om hun geld dat ze maar een keer uit kunnen geven in Europa voor 3,5% te besteden. De Europese MBSen krijgen dus geen of minder biedingen en dan schroeven de banken hier de hypotheekrentes op zodat ze ook weer hogere yields kunnen bieden en weer kunnen concurreren.

De centrale rentes van de centrale banken zijn wel vang belang. Deze leggen namelijk een bodem. En zorgen ervoor dat staatsbonden een interessant alternatief worden voor MBSen.

De valuta markt staat eigenlijk helemaal los, behalve dat je alles in valuta af moet rekenen en dus wisselkoersen mee moet nemen om te weten wat je net yield is.

Daarom zag je ook dat de hypotheekrentes hier al hard stegen nog voordat de ECB überhaupt de rente had verhoogd. De geldmarkten eisten gewoon hogere yields, want die waren in Amerika al wel beschikbaar.

Dat gaat nu weer gebeuren. Met de globalisering van economieën en geldmarkten zijn we extreem met elkaar verbonden.

Nogmaals, in Amerika betaal je nu voor een 30yr fixed rate hypotheek al 6,45% oOo

[Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 17-01-2023 13:23]

• DutchManticore
Galactic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Zit je nog eventueel met wisselkoers of swap risico's die niet iedereen wil lopen.
Daarover gesproken. Dat is echt weer een hele aparte catalyst voor financiële ellende.
Pension funds and other 'non-bank' financial firms have more than $80 trillion of hidden, off-balance sheet dollar debt in FX swaps, the Bank for International Settlements (BIS) said.

The BIS, dubbed the central bank to the world's central banks, also said in its latest quarterly report that 2022's market upheaval had largely been navigated without major issues.

Having repeatedly urged central banks to act forcefully to dampen inflation, it struck a more measured tone and picked over crypto market troubles and September's UK bond market turmoil.

FX swap markets, where for example a Dutch pension fund or Japanese insurer borrows dollars and lends euro or yen before later repaying them, have a history of problems.

They saw funding squeezes during both the global financial crisis and again in March 2020 when the COVID-19 pandemic wrought havoc that required central banks such as the U.S. Federal Reserve to intervene with dollar swap lines.

The $80 trillion-plus "hidden" debt estimate exceeds the stocks of dollar Treasury bills, repo and commercial paper combined, the BIS said. It has grown from just over $55 trillion a decade ago, while the churn of FX swap deals was almost $5 trillion a day in April, two thirds of daily global FX turnover.

For both non-U.S. banks and non-U.S. 'non-banks' such as pension funds, dollar obligations from FX swaps are now double their on-balance sheet dollar debt, it estimated.

• Galactic
Maar jij denkt wel dat diezelfde centrale banken het laten gebeuren dat de marktrente zou oplopen tot 8%. Dit in een wereld waarin westerse economieën een gemiddelde jaarlijkse groei hebben van amper +-1.5%. Dat zou totaal destructief zijn, de centrale banken hebben al voor minder het stimulus kanon afgevuurd. Ik denk dat ook dat de kans dat het gaat gebeuren klein is.

Ik heb in tegenstelling tot jou in december PUT's geschreven JUNI SPY 400. Vrijdag nog de helft daarvan afgebouw met forse winst om exposure terug te dringen. Ga ik die bestaande moeten doorrollen, misschien, naar september of december, maar als ik ze in december toegewezen krijg, houd ik die stukken.

• DutchManticore
Galactic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:18:
Maar jij denkt wel dat diezelfde centrale banken het laten gebeuren dat de marktrente zou oplopen tot 8%. Dit in een wereld waarin westerse economieën een gemiddelde jaarlijkse groei hebben van amper +-1.5%. Dat zou totaal destructief zijn, de centrale banken hebben al voor minder het stimulus kanon afgevuurd. Ik denk dat ook dat de kans dat het gaat gebeuren klein is.

Ik heb in tegenstelling tot jou in december PUT's geschreven JUNI SPY 400. Vrijdag nog de helft daarvan afgebouw met forse winst om exposure terug te dringen. Ga ik die bestaande moeten doorrollen, misschien, naar september of december, maar als ik ze in december toegewezen krijg, houd ik die stukken.
Ho ho. Ik heb gezegd dat dat consumenten hypotheekrente tot 7-8% op zou lopen. Niet de marktrente.

En het feit dat ze voorheen voor minder de stimulus kanonnen hebben aangeslingerd is de hele reden dat we nu met deze ellende zitten haha. Hallo!

Als ze dat weer doen is dat weer een gegarandeerde inflatie impuls.

Kijk dat de piekinflatie 16 procent was interesseert me echt helemaal niets. Dat komt door een duidelijk tijdelijk conflict, waarbij er grote schaarste ontstond. Logisch dat de prijs omhoog gaat. Die gaat ook wel weer naar beneden. Daarom is er ook geen reden om zo te vieren dat de overal inflatie van 16% gedaald is naar 6%. Die zes procent is kerninflatie en die blijft, en die moet die kop ingedrukt worden met renteverhogingen en restrictief monetair beleid

Denk je nu echt dat de ECB en de FED denken dat ze energieprijzen, waar gewoon schaarste is door een oorlog, denken te kunnen drukken met renteverhogingen? Dat ze denken dat dat een aanleiding is om het rentebeleid te draaien?

Die 16% piek inflatie interesseert ze niets. Ze zijn bang voor de 6% kern die oplopend is...

• Galactic
DutchManticore schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Ho ho. Ik heb gezegd dat dat consumenten hypotheekrente tot 7-8% op zou lopen. Niet de marktrente.

En het feit dat ze voorheen voor minder de stimulus kanonnen hebben aangeslingerd is de hele reden dat we nu met deze ellende zitten haha. Hallo!

Als ze dat weer doen is dat weer een gegarandeerde inflatie impuls.

Kijk dat de piekinflatie 16 procent was interesseert me echt helemaal niets. Dat komt door een duidelijk tijdelijk conflict, waarbij er grote schaarste ontstond. Logisch dat de prijs omhoog gaat. Die gaat ook wel weer naar beneden. Daarom is er ook geen reden om zo te vieren dat de overal inflatie van 16% gedaald is naar 6%. Die zes procent is kerninflatie en die blijft, en die moet die kop ingedrukt worden met renteverhogingen en restrictief monetair beleid

Denk je nu echt dat de ECB en de FED denken dat ze energieprijzen, waar gewoon schaarste is door een oorlog, denken te kunnen drukken met renteverhogingen? Dat ze denken dat dat een aanleiding is om het rentebeleid te draaien?

Die 16% piek inflatie interesseert ze niets. Ze zijn bang voor de 6% kern die oplopend is...
Ja hoor, voor een groot deel zitten we op dezelfde lijn.

Maar waarom denk je dat de kerninflatie nog hard zou oplopen of lang bij deze +6% zou blijven. Ik zie daar maar een beperkt aantal argumenten voor, terwijl ik meer argumenten zie dat ook deze binnen enkele maanden zal beginnen dalen.

Vastgoedinflatie welke in de kerninflatie zit zijn altijd lagging cijfers, zeker in de VS (even zonder bron, zit volgens mij makkelijk 4-5 maanden vertraging op). Deze inflatie is zoals je aangehaald hebt in Q4 al volledig stilgevallen, maar nog niet verwerkt in de cijfers bijvoorbeeld.

Bovendien leert mijn ervaring me dat je altijd moet klaarzitten voor de upside. Ik zou zelf nooit helemaal uit de markt stappen. Vorig jaar heeft de portefeuille -4% gedaan met wat risicobeheer , maar ik was wel klaar voor een potentiële upside. Ondertussen is de YTD 6,71% en zal ik bij upside ongeveer 1.25 a 1.45 beter doen dan 50%SPY-50%QQQ.

Dat is een stategie die al 19 jaar goed heeft gewerkt, want al 19 jaar beter dan de index gepresteerd op 20 jaar.

• DutchManticore
Galactic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Ja hoor, voor een groot deel zitten we op dezelfde lijn.

Maar waarom denk je dat de kerninflatie nog hard zou oplopen of lang bij deze +6% zou blijven. Ik zie daar maar een beperkt aantal argumenten voor, terwijl ik meer argumenten zie dat ook deze binnen enkele maanden zal beginnen dalen.
Omdat ze in de laatste drie jaar een enorme bak geld de wereld in hebben geslingerd terwijl de productie van goederen stil lag door een wereldwijde lockdown. Met de influx van geld, en een harde vermindering van de productie capaciteit was er een enorme hoeveelheid geld die een klein aantal producten chasete. Dat heeft een inflationaire werking, met de schok die de energie prijzen de markt in hebben gestuurd en alle maatregelen om dit tegen te gaan of te compenseren wordt deze piekinflatie snel omgezet in kerninflatie.

Daardoor moet de rente omhoog, daar zijn ze huiverig voor omdat dat een doodsteek voor de economie is. Veel MKBers zijn door de reserves heengebrand, gaan nu gebukt onder het terugbetalen van steunpakketten en de inflatie, overheden hebben zich massaal in de schulden gestoken. Die recessie gaat er komen.
Bovendien leert mijn ervaring me dat je altijd moet klaarzitten voor de upside. Ik zou zelf nooit helemaal uit de markt stappen. Vorig jaar heeft de portefeuille -4% gedaan met wat risicobeheer , maar ik was wel klaar voor een potentiële upside. Ondertussen is de YTD 6,71% en zal ik bij upside ongeveer 1.25 a 1.45 beter doen dan 50%SPY-50%QQQ.

Dat is een stategie die al 19 jaar goed heeft gewerkt, want al 19 jaar beter dan de index gepresteerd op 20 jaar.
En mijn ervaring heeft me juist geleerd dat je met de markt mee moet bewegen. Ik heb vorig jaar 39% gerealiseerd met een valutapositie, en SPY en blue chip puts.

Met alle respect. Van de 20 jaar ervaring die je hebt, waren er 14 jaren onder invloed van eindeloze stimulus, lage rentes en roodgloeiende geldpersen. Een unicum in de geschiedenis. Een experiment dat zijn weerga niet kent. De index investeerders van de Nikkei 225 wachten al sinds 1989 op het herwinnen van all-time highs.... Het is niet vanzelfsprekend dat all-time-highs weer bereikt worden, als die zijn ontstaan onder extreme omstandigheden.

Ik heb nu een klein aantal SPY 380 puts voor Maart, verder alles cash. Ik wacht op ontwikkelingen waar ik weer peil op kan trekken voordat ik weer positie inneem en of dat bullish of bearish posities zijn ligt aan wat er gebeurt. Alles wat ik voordertijd aan posities inneem is gokken. En daar doe ik niet aan.

• Galactic
DutchManticore schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Omdat ze in de laatste drie jaar een enorme bak geld de wereld in hebben geslingerd terwijl de productie van goederen stil lag door een wereldwijde lockdown. Met de influx van geld, en een harde vermindering van de productie capaciteit was er een enorme hoeveelheid geld die een klein aantal producten chasete. Dat heeft een inflationaire werking, met de schok die de energie prijzen de markt in hebben gestuurd en alle maatregelen om dit tegen te gaan of te compenseren wordt deze piekinflatie snel omgezet in kerninflatie.

Daardoor moet de rente omhoog, daar zijn ze huiverig voor omdat dat een doodsteek voor de economie is. Veel MKBers zijn door de reserves heengebrand, gaan nu gebukt onder het terugbetalen van steunpakketten en de inflatie, overheden hebben zich massaal in de schulden gestoken. Die recessie gaat er komen.

[...]

En mijn ervaring heeft me juist geleerd dat je met de markt mee moet bewegen. Ik heb vorig jaar 39% gerealiseerd met een valutapositie, en SPY en blue chip puts.

Met alle respect. Van de 20 jaar ervaring die je hebt, waren er 14 jaren onder invloed van eindeloze stimulus, lage rentes en roodgloeiende geldpersen. Een unicum in de geschiedenis. Een experiment dat zijn weerga niet kent. De index investeerders van de Nikkei 225 wachten al sinds 1989 op het herwinnen van all-time highs.... Het is niet vanzelfsprekend dat all-time-highs weer bereikt worden, als die zijn ontstaan onder extreme omstandigheden.

Ik heb nu een klein aantal SPY 380 puts voor Maart, verder alles cash. Ik wacht op ontwikkelingen waar ik weer peil op kan trekken voordat ik weer positie inneem en of dat bullish of bearish posities zijn ligt aan wat er gebeurt. Alles wat ik voordertijd aan posities inneem is gokken. En daar doe ik niet aan.
Ik ben het met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd, alleen zie ik het toch net iets minder pessimistisch dan jou. Afhankelijk van welke definitie je gebruikt voor recessie en welk werelddeel denk ik dat we al in een recessie hebben gezeten/zitten, er zal ongetwijfeld nog pijn komen zoals je zegt.

Die balans zijn ze in USA al geruime tijd aan het afbouwen tegen een aardig tempo. Die balans gaat nooit meer naar 0. Als je weet welke problemen de beperkte afbouw in 2018/2019 al teweeg bracht. Het zou me al verbazen als hij nog onder de 5.000 miljard komt.

Ja en eigenlijk beleg ik al sinds 1997-1998 :) dus al wat gezien, maar pas in 2003 is het echt serieus geworden en heb ik het trackrecord gaan bijhouden. Nikkei bubble vind ik overigens niet te vergelijken, dat was veel sterker en overgewaardeerder, ze hebben al lang geen bevolkingsgroei (sinds een 15 jaar zelfs krimp dacht ik). De (financiële) cultuur is daar ook anders. Zolang de waardering in orde is (en die is nu wel weer oke naar mijn mening) en er is bevolkingsgroei, maak ik me op de lange termijn niet zoveel zorgen.

• DappereDodo
  • Laatst online: 22:28
Ff voor mijn begrip, maar inflatie is toch niet iets wat voortduurt tot er geld uit de markt wordt gehaald?
Ik bedoel, dat inflatie ontstaat als je meer geld in de markt pompt terwijl productie gelijk blijft (of daalt), is logisch. Echter is dat 1 jaar later toch volledig verwerkt in het prijsniveau? De inflatie kan alleen hoog blijven als voortdurend nieuwe impulsen komen die prijzen verder opdrijven.

Qua grondstoffen en energie hebben we het ergste wel gehad, lijkt me. Die prijzen dalen nu en zullen vast wel weer iets opveren, maar het lijkt me sterk dat deze weer op de top van vorig jaar zullen komen. Tenzij Poetin 't weer op z'n stuipen krijgt.

Wat nog blijft is loonstijging en uit alles blijkt dat deze beperkt is. Bovendien bestaat maar een beperkt deel van de kostprijs van goederen en diensten uit loonkosten, dus een (kleine) loon-prijs spiraal zal snel uitdoven. Ik verwacht dat de kerninflatie weer langzaam terugkeert naar normale levels.

• tuinïnen

tuinïnen

Zonder werkeloosheid en met stijgende inkomens blijft de vraag hoog. Grondstoffen zijn nog steeds relatief duur. Vraag blijft hoger dan het aanbod en dat geeft gewoon inflatie.

En dan nog de bak geld die nog in de economie zit van de afgelopen jaren zal blijven zorgen voor aanhoudende vraag. Deze inflatiegolf werk je niet in een jaar weg, hier moet echt heel wat gesneden worden in een oververhitte vraag. Reken maar op doorgaande renteverhogingen de komende tijd om de economie tot stilstand te dwingen.
Lees: veel ontslagen, crises en heel wat meer pijn (wat we nu nog amper gehad hebben).

Vergeet ook niet dat overheden nog flink hebben gecompenseerd waardoor bestedingen op hoog niveau kunnen blijven. Met verder oplopende rentes wordt het voor overheden ook een duurdere exercitie en zal die stimulus moeten worden afgebouwd.

PV Output |

• sjorremans
  • Laatst online: 22:33
Just eat! :D

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Xanaroth
  • Laatst online: 16:09
tuinïnen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:12:
Zonder werkeloosheid en met stijgende inkomens blijft de vraag hoog.

[...]

Lees: veel ontslagen, crises en heel wat meer pijn (wat we nu nog amper gehad hebben).
Tegelijk zorgt de pensioengolf van boomers die nu op volle kracht loopt, ervoor dat de tekorten versneld oplopen en daarmee ook de inkomens rap oplopen.

De golf van boomers begon een jaar of 15 geleden, maar versnelde sindsdien elk jaar. De afgelopen paar jaren praten we over een 30-40% stijging tegenover pre-covid - ondanks een oplopende gemiddelde leeftijd wanneer men met pensioen gaat en ondanks de covid sterfte waardoor (helaas) het aantal mensen dat pensioen haalt is gereduceerd.
Ja - ondanks dat men langer doorwerkt, en een zware ziektegolf, gaan er meer mensen met pensioen. En degene die langer doorwerken, gaan vanzelf alsnog met pensioen.

We gaan ergens de komende 5 jaar pas de piek bereiken (nog nooit zoveel mensen in 1 jaar tegelijk met pensioen) en dat niveau dan ook zeker een jaar of 5 vasthouden.
Degene die nu pakweg 50 jaar zijn is het einde van die enorme golf aan pensioneringen, dan pas gaat de krimp van de groep werkenden merkbaar vertragen/stabiliseren.
Hier hebben we het dan enkel over de snelheid waarin mensen de arbeidsmarkt verlaten, niet het totale aantal pensionado's!

Er is nu grofweg 1 iemand aan het werk en 1 iemand die niet werkt (kind, pensioen, handicap, etc). Binnen 30 jaar gaat dat naar 1:2 omdat de pensioen golf nu pas echt op stoom komt (dus het piekjaren van 2020 en 2021? diegene hebben nog 20-30 jaar te gaan) en door de oplopende gemiddelde leeftijd gaat die golf heel lang doorbewegen door de economie..

De tekorten lopen enkel op door steeds grotere groep die consumeert zonder te produceren/deelnemen. Werkgevers zijn zich ook bewuster geworden dat je tegenwoordig blij moet zijn als je iemand hebt en geen garantie hebt straks ook weer wat te kunnen vinden.

Als er ergens crisis is of vandaan komt, zou ik het eerder daar gaan zoeken. Niet klassieke recessie met massa ontslagen, het is lastig om 10% van je FTE te ontslaan als je voor 20% FTE vacatures open hebt staan. Je aantal vacatures gaat dan slechts omlaag.
En zelfs als er dan net bij jou tóch ontslagen vallen? Dan heb je sectoren als onderwijs waar >9% tekort is (en oplopend, want pensioengolf) dus je kan praktisch morgen aan het werk - en heb je alsnog recessie zonder noemenswaardige werkloosheidscijfers.

Ik zou het eerder gaan zoeken in bijvoorbeeld koopkracht&leefstijl van boomers. Bij de werkenden heb ik er een hard hoofd in dat die er iets van zullen merken.

[Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 18-01-2023 14:27]

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:08
DappereDodo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Ik meen alleen de 1e pagina gestuurd te hebben, maar zeker weet ik het niet meer. In ieder geval zonder begeleidend schrijven. Die mensen weten wel wat de bedoeling is.
We zijn nu 13 dagen verder na verzending. Weet iemand hoe lang het gemiddeld duurt bij de belastingdienst tot je het formulier terug hebt 8)7

• Black-Death
VanBreukelen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:45:
[...]

We zijn nu 13 dagen verder na verzending. Weet iemand hoe lang het gemiddeld duurt bij de belastingdienst tot je het formulier terug hebt 8)7
Je hebt het over de Belastingdienst.. wat denk je zelf? ;)

• tuinïnen

tuinïnen

Xanaroth schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Als er ergens crisis is of vandaan komt, zou ik het eerder daar gaan zoeken. Niet klassieke recessie met massa ontslagen, het is lastig om 10% van je FTE te ontslaan als je voor 20% FTE vacatures open hebt staan. Je aantal vacatures gaat dan slechts omlaag.
En zelfs als er dan net bij jou tóch ontslagen vallen? Dan heb je sectoren als onderwijs waar >9% tekort is (en oplopend, want pensioengolf) dus je kan praktisch morgen aan het werk - en heb je alsnog recessie zonder noemenswaardige werkloosheidscijfers.

Ik zou het eerder gaan zoeken in bijvoorbeeld koopkracht&leefstijl van boomers. Bij de werkenden heb ik er een hard hoofd in dat die er iets van zullen merken.
Grotendeels eens, maar die ontslagen zou je je weleens in kunnen vergissen (of ik ;)) . De arbeidsmarkt is ook weer niet zo flexibel dat ontslagen bij bouw, metalektro, logistiek opeens allemaal het onderwijs ingaan om daar als docent te werken en vice versa. Op papier zou het inderdaad zo kunnen werken, maar in het verleden zie je dit toch amper of zeer vertraagd.

Daarbij moet er juist een rem komen, hogere rentes remmen investeringen ook af wat uiteindelijk ook invloed zal hebben op de werkgelegenheid.

Voor mijzelf geloof ik dus pas in echt economisch herstel zodra er dus wel die massa-ontslagen plaatsvinden en werkloosheid voor een langere tijd toeneemt. Verwacht hier zelf een begin van te zien richting einde 2023.

[Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 18-01-2023 17:10]

PV Output |

• Zr40
  • Niet online
[...]
"Uw verzoek om een woonplaatsverklaring handelen wij af binnen 6 weken." 13 dagen is misschien een tikkeltje optimistisch? ;)

[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2023 18:31]

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:08
Zr40 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:30:
[...]

"Uw verzoek om een woonplaatsverklaring handelen wij af binnen 6 weken." 13 dagen is misschien een tikkeltje optimistisch? ;)
holy moly

• RichieB
  • Laatst online: 22:51
@VanBreukelen Is de ambtenaar al langs geweest om de controle te doen dan? :+

• DappereDodo
  • Laatst online: 22:28
[...]

Ik heb 't niet getimed, maar duurde een paar weken.

• Atomius
  • Laatst online: 20:08
IBKR vraagje; ik ben bezig om deze broker te verlaten maar stuit op het volgende.

Had een positie in IWDA. Alles verkocht. (En in een andere vorm elders weer gekocht.)

Ik had ook wat IB shares gekregen. Die heb ik verkocht en daarna USD omgezet in EUR.

Maar somehow heb ik nu nog 1,52 USD en 0,37 EUR in mijn balance staan.

Die paar centen maken me niets uit, maar ik weet niet of dit een closure van de account in de weg kan staan?

Heb gekozen voor "close account".

Ze zeggen nu dat ik alle statements en tax forms moet uitprinten. En nog wel meer:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed of er nu nog iets van mij verwacht wordt. Misschien is het doodsimpel, maar ik kom er niet goed uit.

• Zr40
  • Niet online
Ze zeggen dat je ze moet downloaden nu het nog kan, want je hebt geen garantie dat je ze nog kan downloaden wanneer je ze bijvoorbeeld over een jaar nodig hebt voor de belastingaangifte 2023.

Een geldsaldo in een vreemde valuta met een waarde onder 5 USD zou ook zonder account closure automatisch en kosteloos omgezet moeten worden naar je base currency. En dat gebeurt de dag nadat alle transacties in die valuta settled zijn. Bij account closure is deze grens zelfs 1000 USD.

Ik geloof dat je bij account closure een eventueel resterend saldo automatisch uitbetaald krijgt op de bankrekening die je hebt gebruikt voor de storting, maar daar heb ik uiteraard geen ervaring mee. :P

De rest van die tekst gaat over de mogelijkheid dat je na sluiting nog geld ontvangt voor diverse redenen. Als je die uitbetaald wil krijgen dan moet je die zelf opnemen. Als je geen behoefte hebt aan dat geld :? dan vervallen ze automatisch dmv de maandelijkse fee voor het hebben van een geldsaldo in een gesloten account.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:14
IBKR jonge, wat een &*^@# bende 8)7

Vandaag weer een account closure omdat zij voor de 7e keer vinden dat ik moet bewijzen wie ik ben, ditmaal via een video-chat. En dat in een half jaar tijd :X
Ik moet alleen zijn, ID-kaart laten zien, wederom bewijs van inkomsten etc. etc.

Ben het helemaal beu en heb het maar dicht gegooid, bij DeGiro is heel dat gezeik niet. Mensen in mijn omgeving nergens last van :X

Is dat nou puur omdat ik ZZP-er ben?

* Ik doe trouwens ongeveer 40 - 150 trades per dag :+

[Voor 5% gewijzigd door Amtelode op 19-01-2023 16:35]

Pagina: 1 ... 140 141 142 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee