• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:08
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Het gaat alleen over rente betalingen. Dus rente over "cash" wat op je rekening staat bij IB. Daar krijg je een bepaalde rentevergoeding over (dagelijks). Van de uitgekeerde rente wordt vervolgens 20% ingehouden door IB voor de Ierse belastingdienst. Aangezien er een verdrag ligt ter voorkoming van dubbele belastingen tussen Ierland en Nederland mag je dat formulier invullen ("you may complete Form 8-3-6") waarna IB die 20% inhouding van je rente vergoeding ook aan jou mag uitkeren.

Het lijkt mij dat je het formulier niet moet invullen maar eerder mag invullen. Dat zou je als vraag bij IB kunnen neerleggen dat je geen zin hebt om het papierwerk te regelen en dat je akkoord bent met die 20% inhouding van de rente over je cash tegoeden bij IB (wat waarschijnlijk verwaarloosbaar is al je geen cash aanhoudt maar het er alleen staat voor de tijd tussen storting en inleggen in ETFs). En dat je dus geen melding daarover wilt zien in je portaal/app.
Bedankt voor de heldere uitleg. Wil jij een screenshot delen in welke sectie ik die dagelijkse bijschrijvingen kan vinden? Heb al een uur lopen zoeken ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

VanBreukelen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:29:
Bedankt voor de heldere uitleg. Wil jij een screenshot delen in welke sectie ik die dagelijkse bijschrijvingen kan vinden? Heb al een uur lopen zoeken ;)
Ik zit niet bij IB ;) maar volgens hun eigen informatie wordt de rentevergoeding dagelijks berekend en maandelijks "gepost". Waar je dat kan zien binnen de service, geen idee ;)
Interest accrues daily. IBKR posts the interest payments on a monthly basis on the third business day of the following month.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:08
DappereDodo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:50:
[...]

In principe wel. Hier heb je een reeds deels ingevuld formulier. Dan hoef je enkel je NAW gegevens, BSN en handtekening in te vullen, naar Heerlen te sturen en, nadat je het teruggekregen hebt, naar tax-withholding@interactivebrokers.com te sturen.

Bron
Nog even domme vraag, want ik heb nooit contact met Heerlen ;)

Kan ik alleen de 1e pagina sturen waar de stempel moet komen, of alle 3 de paginas van het formulier? En moet er nog een begeleidend schrijven bij van waarom ik het nodig heb?

grt

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:34

de Peer

under peer review

VanBreukelen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Kan ik alleen de 1e pagina sturen waar de stempel moet komen, of alle 3 de paginas van het formulier? En moet er nog een begeleidend schrijven bij van waarom ik het nodig heb?

grt
voor beide geldt: ik zou het risico niet nemen. kost jou 2 minuten extra maar geen gedoe met eventueel een weigering en opnieuw opsturen.
dus voor de zekerheid all 3 de pagina's, en in 2 regels opschrijven waarom je dit nodig hebt.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
VanBreukelen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:18:
[...]

grt
Ik meen alleen de 1e pagina gestuurd te hebben, maar zeker weet ik het niet meer. In ieder geval zonder begeleidend schrijven. Die mensen weten wel wat de bedoeling is.

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Hoe bevalt Saxo tegenwoordig bij jullie eigenlijk?

Ik heb "vroeger" een account gehad bij Binck maar heb er te weinig mee gedaan waarna de account/rekening ook stopgezet is.

Nu we wat ouder worden (~40 jaar) willen we structureel wat gaan beleggen en dacht ik eraan om weer een rekening bij Binck te openen. Nu is dat dus Saxo, maar hoe bevalt dat? Vroeger vond ik Binck qua interface enz. best wel fijn eigenlijk, maar is dat nog altijd zo of zijn er misschien wat betere alternatieven?

Het idee is om bijvoorbeeld elke maand wat geld in o.a. ETF's te duwen en/of wat meer variatie met aandelen. Turbo's wil ik gezien mijn ervaringen in het verleden ver vandaan blijven, net als optie/future handel.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:23
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Het probleem daarmee is wel dat de persoon al de beslissing heeft gemaakt om all-in te gaan op een bepaalde keuze. Jouw reactie valt dan automatisch in de categorie "zeurpieten die het niet snappen", of wellicht een vriendelijkere categorie naam :) Het wordt dan direct heel lastig om commentaar te geven wat die persoon vervolgens constructief zal meenemen om de beslissing te heroverwegen.
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Hij had inderdaad zijn beslissing al genomen, daar had mijn commentaar toch niets aan veranderd.

Maar ik heb nog nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik Tesla extreem overgewaardeerd vind. Zowel qua market cap, PE etc gaat het nergens over. Bij elke belofte van Elon vloog het in de bullmarkt met lage rentes, gratis geld en stimmy checks door het plafond doordat heel retail er geld in stortte en correcties hebben nooit plaatsgevonden als die beloftes niet uitkwamen.
Jij (als commentator) kan er dan wel later naar terug verwijzen "zie je wel ik had gelijk" maar dat helpt niet zoveel voor de persoon die all-in is gegaan.
Precies dus als ik het vooraf zeg dan begrijp ik het niet, en achteraf ben je chef open deur. Al weet ik niet waarom ik het achteraf zou hebben gezegd want ik zei het ruim voordat de beurs open was.

Heb het destijds in verband met tijdsdruk gelaten bij een like voor de bezorgde medetweaker die ook direct aankaartte dat Tesla overvalued is.

Vandaag de eerste posities van het jaar geopend. SPY 380 puts voor Maart 23.
Had liever op een piek gekocht maar het kon nog wel eens consequent in een downtrend blijven. Daarom net OTM gekocht

[Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 03-01-2023 17:39]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
Zoek een andere broker, Saxo is kut en lijkt in de verre verste niet op wat ooit Binck bank was.

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-01 21:11
Zullen we ons weer wagen aan een nieuwe voorspelling voor de eindstand van de S&P 500 na afloop van de laatste handelsdag van 2023?
Puur voor de lol, eer en eeuwige roem :)

Ik trap af met een voorspelling van 3200.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik zie wel een +10% dit jaar uiteindelijk; 4200.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
Doemdenker. Ik ga voor 4242.

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:42
Gearloose schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:30:
Zullen we ons weer wagen aan een nieuwe voorspelling voor de eindstand van de S&P 500 na afloop van de laatste handelsdag van 2023?

na een ruim halfjaartje kwakkelen rond 3500 gaat ie lekker stijgen door de eerste renteverlaging eind Q3/ begin Q4 om uiteindelijk 21% te stijgen en dan eindigt ie dus op 4235 dit jaar.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:

Ik heb "vroeger" een account gehad bij Binck maar heb er te weinig mee gedaan waarna de account/rekening ook stopgezet is.

Nu we wat ouder worden (~40 jaar) willen we structureel wat gaan beleggen en dacht ik eraan om weer een rekening bij Binck te openen. Nu is dat dus Saxo, maar hoe bevalt dat? Vroeger vond ik Binck qua interface enz. best wel fijn eigenlijk, maar is dat nog altijd zo of zijn er misschien wat betere alternatieven?

Het idee is om bijvoorbeeld elke maand wat geld in o.a. ETF's te duwen en/of wat meer variatie met aandelen. Turbo's wil ik gezien mijn ervaringen in het verleden ver vandaan blijven, net als optie/future handel.
Die rekening heb ik opgezegd nadat het was omgezet. Bij een bank die bij mij nog niet eens de tweestaps verificatie op orde had, heb ik niet het vertrouwen dat ze netjes de beleggingen kunnen beheren.

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Skyaero schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Zoek een andere broker, Saxo is kut en lijkt in de verre verste niet op wat ooit Binck bank was.
Haha bedankt voor de eerlijkheid!
aljooge schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Die rekening heb ik opgezegd nadat het was omgezet. Bij een bank die bij mij nog niet eens de tweestaps verificatie op orde had, heb ik niet het vertrouwen dat ze netjes de beleggingen kunnen beheren.
Waar zit je nu?

[Voor 40% gewijzigd door De_Bastaard op 03-01-2023 19:14]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Abn amro. Qua veiligheid is alles prima in orde en ze lenen geen aandelen uit. Mis alleen de analyses en heb ook het gevoel dat ik op minder beurzen kan beleggen als vroeger bij Binck, maar helaas, Binck is niet meer :/

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online

4300 :)

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:40
Hallo allen, kan iemand me helpen?
Ik wil mijn transacties die ik doe via het DeGiro account exporteren naar XLS.
Nu zie ik wel de transactiekosten terug maar geen AutoFX kosten. Kan ik deze automatisch mee exporteren? Zo ja, hoe?:)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Ik verkoop niet, want ik zie nog steeds een stevige onderwaardering en ga ervanuit dat het op termijn goedkomt. Maar in tussentijd trekt het mijn portefeuille natuurlijk wel stevig naar beneden.
KBC Securities heeft voor bpost alleszins een Kopen advies momenteel met doel van 7,40 euro, zie ik op Bolero.
Thanks voor de tip, altijd interessant om verder te bekijken :)

[Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2023 20:38]

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• DappereDodo
  • Laatst online: 22:28
Tjonge jonge, IBKR is ook lekker bezig :F .

Vanmiddag ingelogd om m'n maandelijkse VWRL aankoop te doen, moet ik eerst drie pagina's gegevens controleren en een MiFIR nummer invullen (blijkt m'n paspoortnummer te zijn). Eindelijk ingelogd, staan er 2 pending items, een scan van m'n paspoort (hebben ze al jaren) en het formulier voor Ierse WHT. Die laatste had ik al ingediend, was op verkeerde plek want moest gemailed worden, gedaan, en bevestiging gekregen dat het verwerkt is.

Wtf jongens, zeker ook moeite om aan personeel te komen daar in Ierland? Ik denk dat ik maar een scan van die bevestiging ga opsturen :+ .

ahh, zo'n rant lucht lekker op :+

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zet het maar alvast in je agenda voor 2024, dit mag je ieder jaar doen :)

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:52

tuinïnen

Eventus stultorum magister

3340, het mag nog wel wat naar beneden allemaal.

PV Output |

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Ha leuk en goed idee, laten we er een jaarlijkse traditie van maken :)

Voor 2023 vind ik het lastig voorspellen in verband met grote Geopolitieke vraagstukken.

China worstelt met COVID-19 en tegelijkertijd wil het graag een vladimiertje doen door Taiwan in te lijven.
Over Vladimir gesproken, ook daar zijn we sterk afhankelijk hoe lang de “speciale operatie” nog gaat duren al kan dat ook weer snel aflopen zijn als hij bij het verkeerde raam staat.
En last but not least Amerika, de FED lijkt maar niet de inflatie te kunnen beteugelen ondanks de forse renteverhogingen dus dat kan wel eens spannend worden naast een Trump die de schisma in het al zo politiek verdeelde land volledig op de spits kan drijven.

Anyway… ik gok erop dat we een horizontaal jaartje tegemoet gaan: 3950

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 09:18
Miki schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Ha leuk en goed idee, laten we er een jaarlijkse traditie van maken :)

Voor 2023 vind ik het lastig voorspellen in verband met grote Geopolitieke vraagstukken.
2022 vond je niet lastig? :+

You're either part of the solution or you're part of the problem

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vind het dit jaar moeilijk. Veel variablen. Olie is flink gedaald, de gasprijs ook. Ik zou zeggen met minder inflatie minder redenden voor hogere rentes, dus blijde aandelenmarkten.

Aan de andere kant zie ik de wereld alleen maar verder naar de kl*te gaan, dus waarschijnlijk een verdere daling...

Zwaargewichten op apple na zijn behoorlijk gedaald, en dus meer in lijn met de rest.

De lang voorspelde recessie wil maar niet vlotten. Economie draait nog heel aardig.

Al met al ga ik voor matig positief. Iets van 2-3% @3939

[Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 03-01-2023 22:02]

ora et labora

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
poehee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:48:
[...]

2022 vond je niet lastig? :+
Ik heb mijn oude voorspelling even opgezocht maar nee, niet in de mate van wat er nu momenteel allemaal gaande is in de wereld. Ik had vorig jaar wel rekening gehouden met het afkoelen van de markt, maar nu vind ik echt veel lastiger te voorspellen gezien er heel veel onzekerheden zijn rondom geopolitieke kwesties die direct impact hebben op de effectenmarkten.

Maar gij… wat gokt gij :+

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

2023 eindstand van de S&P 500: 4046

De eerste helft wordt het nog een onstuimig ritje, maar na de zomer gaan we positief omhoog. Of we de 4000 overgaan is de vraag maar een roze zonnebril doet wonderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 09:18
Miki schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Ik heb mijn oude voorspelling even opgezocht maar nee, niet in de mate van wat er nu momenteel allemaal gaande is in de wereld. Ik had vorig jaar wel rekening gehouden met het afkoelen van de markt, maar nu vind ik echt veel lastiger te voorspellen gezien er heel veel onzekerheden zijn rondom geopolitieke kwesties die direct impact hebben op de effectenmarkten.

Maar gij… wat gokt gij :+
Maar, geopolitiek is alles toch nu duidelijker dan begin 2022 (tenzij je de oorlog voorspeld had, petje af...)?
Ik verwacht een flink herstel, alles staat nu op rood - S&P op 4.300
Onzekerheden zijn er continu (ik ken geen periode waarin geen onzekerheid of hoogtevrees was).

(disclaimer, ik leg alleen in, ik time niet, want niemand kan dat. Meestal in ETF's, soms in individuele aandelen. Dat is dom, maar ik kan het niet laten. Ik hanteer ook: doe niet wat ik doe, doe wat ik zeg)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

2023 eindstand S&P 3305. Ik verwacht dat het een vergelijkbaar jaar gaat worden, een daling, maar geen grote daling.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:51

Jebus4life

BE User

Mmm, 4091 voor mij dan.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
4350. 12,5% erbij lijkt me wel weer een keer aardig :)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik gok op een S&P eindstand van 3678.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik denk een eindstand van 3850

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
Gokje: 3275 s&p500

Denk dat er nog wat gedaald gaat worden dit jaar

Als ik even heel cynisch ben dan zakt ie tot rond de 2400 voordat de crisis weer voorbij is (zo’n 50% crash)

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:01
Nog wat verder dalen, daarna opleving, 4000.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09

Soullie

Planeshift

5% erbij 4.005

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 10:10
Gokje van 3999

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Mijn gok is 4.812.

Ik schat in dat we een heel goed beursjaar gaan krijgen, vooral in de tweede helft. De rente daalt, omdat inflatie in eerste half jaar verder daalt (zie olie- en gasprijzen). Dat is - gekoppeld aan een zachte landing van de economie - al zeker 10%. Verder verwacht ik linksom of rechtsom een vorm van een einde aan de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Onderhandelingen en staakt-het-vuren leiden tot euforie. Obligaties blijken zeer aantrekkelijk, met goud en grondstoffen is het oppassen. Dollar wordt zwakker, waardoor voor ons de winsten wat lager uitpakken.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:56

Thompson

Beeromaniac

Wel verdorie, ik wou ook lekker braaf voor het gemiddelde van +7% gaan ;)

Always look on the bright side, 4092 :+

Beeromaniac

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Momenteel ben ik stevig aan het outperformen; ik zit met 6 aandelen die YTD al +5-6% staan 8)7
Mathematisch lig ik on-track voor een +250% performance als het handelsjaar elke dag is zoals de eerste 2,5 dagen :+ Zou ik best tevreden mee zijn :+ O-)

• Black-Death
Jebus4life schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:20:
Momenteel ben ik stevig aan het outperformen; ik zit met 6 aandelen die YTD al +5-6% staan 8)7
Mathematisch lig ik on-track voor een +250% performance als het handelsjaar elke dag is zoals de eerste 2,5 dagen :+ Zou ik best tevreden mee zijn :+ O-)
:+

Wat zijn de stijgers in je portfolio als ik vragen mag?

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:13
Wat een optimisme!

Even ter vergelijking, hieronder de ROIs van een aantal recente en een aantal minder recente bear markets gemeten vanaf de ATH tot de bodem:

Ik geloof niet in fractals en wil niet zeggen dat de huidige bear even lang duurt als bijv. een 2008 of 2000, maar het schept wel wat perspectief.

Verder: de Fed is nog niet klaar met hikes (verwachting is maart 2023), zelfde geldt voor de ECB. Unemployment is vooralsnog ontzettend laag. Dit is tevens wat de huidige bear (tot op heden) behoorlijk anders maakt van andere bears: alhoewel je technisch van een recessie kan spreken, is er sprake van onveranderde krapte op de arbeidsmarkt. Echter, hoe lang nog?

FAANG is aardig door het putje gegaan en in de VS zijn er significante lay-offs gebeurd c.q. gaande in de (big) tech sector. Earnings zien er niet geweldig uit en de prognose voor volgend jaar lijkt nog niet geheel ingeprijsd te zijn (zie mijn vorige post). Sommige analisten verwachten dan ook verdere downside bij tegenvallende earnings.

De grote vraag is hoe unemployment zich gaat ontwikkelen (in zowel US als Europa). Aanhoudend lage unemployment en hoge inflatie is het slechtste scenario voor stonks aangezien CBs dan meer ruimte hebben om te verkrappen en de economie pijn te doen. Verder is het belangrijk om de rentespreads in de Eurozone te volgen aangezien dit grotendeels de koers van de ECB bepaalt. Veel analisten verwachten dat het huidige beleid van QT niet doorgezet kunnen worden aangezien we het ons niet kunnen veroorloven om spreads te laten oplopen.
Ik verwacht dan ook zelf een zwakke EUR en een sterke DXY in 2023. Dit wordt bevestigd door het technische plaatje: DXY lijkt uitgebroken te zijn uit de downward wedge, double bottom neergezet. Een sterke DXY betekent doorgaans zwakte voor risk-on assets zoals equities.

Verder is het interessant om bonds in de gaten te houden, 2022 was een historisch slecht jaar voor bonds vanwege de snelste stijging van de rente (Federal funds rate) ooit. Bonds worden relatief steeds interessanter om op te pakken.

Afsluitend: dit plaatje hieronder wordt naar mijn mening te veel & te vaak genegeerd. De diepe inversie van de yield curve (hieronder de US10Y-US02Y genomen omdat de US03M niet lang genoeg teruggaat) is historisch een ontzettend sterke indicator voor recessies en SPX bear markets geweest. Note: let op dat het moment van "uninversion" (vaak) overeenkomt met de start van de echte daling.

Ik denk dat we een neutraal tot bearish Q1 gaan zien, een korte opleving beginnende ergens in Q2 om vervolgens een nieuwe low neer te zetten ergens in Q3-Q4. Voorspellingen voor een specifieke datum (31-12-2023) zijn natuurlijk zo dubieus en arbitrair als het maar kan, maargoed, laten we zeggen 3647 :+

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• tuinïnen

tuinïnen

Jedi_Pimp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:30:
Wat een optimisme!

Even ter vergelijking, hieronder de ROIs van een aantal recente en een aantal minder recente bear markets gemeten vanaf de ATH tot de bodem:

[Afbeelding]

Ik geloof niet in fractals en wil niet zeggen dat de huidige bear even lang duurt als bijv. een 2008 of 2000, maar het schept wel wat perspectief.

Verder: de Fed is nog niet klaar met hikes (verwachting is maart 2023), zelfde geldt voor de ECB. Unemployment is vooralsnog ontzettend laag. Dit is tevens wat de huidige bear (tot op heden) behoorlijk anders maakt van andere bears: alhoewel je technisch van een recessie kan spreken, is er sprake van onveranderde krapte op de arbeidsmarkt. Echter, hoe lang nog?

FAANG is aardig door het putje gegaan en in de VS zijn er significante lay-offs gebeurd c.q. gaande in de (big) tech sector. Earnings zien er niet geweldig uit en de prognose voor volgend jaar lijkt nog niet geheel ingeprijsd te zijn (zie mijn vorige post). Sommige analisten verwachten dan ook verdere downside bij tegenvallende earnings.

De grote vraag is hoe unemployment zich gaat ontwikkelen (in zowel US als Europa). Aanhoudend lage unemployment en hoge inflatie is het slechtste scenario voor stonks aangezien CBs dan meer ruimte hebben om te verkrappen en de economie pijn te doen. Verder is het belangrijk om de rentespreads in de Eurozone te volgen aangezien dit grotendeels de koers van de ECB bepaalt. Veel analisten verwachten dat het huidige beleid van QT niet doorgezet kunnen worden aangezien we het ons niet kunnen veroorloven om spreads te laten oplopen.
Ik verwacht dan ook zelf een zwakke EUR en een sterke DXY in 2023. Dit wordt bevestigd door het technische plaatje: DXY lijkt uitgebroken te zijn uit de downward wedge, double bottom neergezet. Een sterke DXY betekent doorgaans zwakte voor risk-on assets zoals equities.

Verder is het interessant om bonds in de gaten te houden, 2022 was een historisch slecht jaar voor bonds vanwege de snelste stijging van de rente (Federal funds rate) ooit. Bonds worden relatief steeds interessanter om op te pakken.

Afsluitend: dit plaatje hieronder wordt naar mijn mening te veel & te vaak genegeerd. De diepe inversie van de yield curve (hieronder de US10Y-US02Y genomen omdat de US03M niet lang genoeg teruggaat) is historisch een ontzettend sterke indicator voor recessies en SPX bear markets geweest. Note: let op dat het moment van "uninversion" (vaak) overeenkomt met de start van de echte daling.

[Afbeelding]

Ik denk dat we een neutraal tot bearish Q1 gaan zien, een korte opleving beginnende ergens in Q2 om vervolgens een nieuwe low neer te zetten ergens in Q3-Q4. Voorspellingen voor een specifieke datum (31-12-2023) zijn natuurlijk zo dubieus en arbitrair als het maar kan, maargoed, laten we zeggen 3647 :+
Een mooie (fundamentele) macro-analyse, alleen het onderdeel van de TA blijft aan mij knagen en vooral de vraag; wat zien mensen hier altijd in; Bottoms, wedges, regenbogen? :D

Verder wel in grote lijnen eensch. Zeker de onaflatende lage werkloosheid zal ruimte blijven geven aan de CB's (en voeding voor inflatie), de klap zal echter wel harder zijn wanneer er opeens flink gesneden moet worden. Mogelijk kunnen we het begin hiervan in het tweede deel van 2023 wel gaan zien.

PV Output |

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:13
tuinïnen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Een mooie (fundamentele) macro-analyse, alleen het onderdeel van de TA blijft aan mij knagen en vooral de vraag; wat zien mensen hier altijd in; Bottoms, wedges, regenbogen? :D

Verder wel in grote lijnen eensch. Zeker de onaflatende lage werkloosheid zal ruimte blijven geven aan de CB's (en voeding voor inflatie), de klap zal echter wel harder zijn wanneer er opeens flink gesneden moet worden. Mogelijk kunnen we het begin hiervan in het tweede deel van 2023 wel gaan zien.
Haha ik ben ook niet van de wedges, trend lines en andere magische TA-termen. Dat heb ik de afgelopen 1,5 jaar al doende mogen uitvogelen :P . Vandaar dat ik het technische aspect expliciet benoem bij de DXY - ik verwacht een sterke Dollar in 2023, gedreven door (verschillen in) monetair beleid en met een beetje fantasie kan je stellen dat de TA dit "bevestigt" (op de korte termijn althans).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Black-Death schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:28:
[...]

:+

Wat zijn de stijgers in je portfolio als ik vragen mag?
Het zijn er op moment van schrijven zelfs al 7 nu 8)7

Vonovia (+9,5%) (Duits verhuurder van vastgoed)
Bpost (+7,8%) (Belgische posterij)
Swiss RE (+6,6%) (Zwitserse herverzekeraar)
Volkswagen (+6,3%) (Autofabrikant)
Rieter Holding (+ 5,5%) (Zwitserse industrieel)
MunichRE (+5,5%) (Duitse herverzekeraar)
Orange SA (+5%) (Franse Telco)

En in mijn berekeningen ook Tessenderlo Group (Belgische industriële holding, maar dat klopt eigenlijk niet, dat heeft te maken met een overname van een ander bedrijf in mijn portefeuille (Picanol), maar dat krijg ik niet 100% accuraat in Portfolio Performance :+ )

Als je enkele van deze zaken wilt bekijken zou ik kijk naar:
Vonovia - Vastgoed, maar hoge schuld door overname van Deutsche Wohnen vorig jaar.
Bpost - Noteert goedkoop, maar postbedrijven zijn risicovol. Sterk groeiende tak in Noord-Amerika (Radial) waar ik in geloof.
SwissRE Noteert goedkoop, maar beduidend hoger risicoprofiel in vergelijk met MunichRE
Tessenderlo Group Noteert aan vergelijkbare koersen van 6 a 7 jaar geleden, terwijl het bedrijf dankzij hun huidige CEO getransformeerd is van een bedrijf dat het ene jaar winst maakte en het andere verlies, naar een zeer solide winstgevend bedrijf. Er zit nog meer achter (er zijn uiteraard redenen waarom het achterbleef, ik moet er misschien eens een analysepost over maken, want het is echt een bedrijf waar ik in geloof

De anderen zijn wat mij betreft wat tricky:
-Volkswagen (elektrificatie van het wagenpark en nieuwe concurrenten)
-Rieter (marktleider, maar zeer cyclisch)
-MunichRE (daar doe je defensief imo geen miskoop aan, maar noteert vrij fair value),
-Orange noteert goedkoop, maar Telco's hebben eigenlijk nooit hoge waarderingen

Zoals altijd, niets kopen omdat ik (of iemand anders) er in geloof, altijd zelf checken of het in je eigen investeringsstrategie past

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:29
bumble_bee schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
Ik heb een lijfrente portfolio bij degiro, en een box 3 portfolio bij de rabo voor m'n pensioen, met de volgende split:
  • 25% global stock (degiro VWCE, rabo Vanguard non-ETF)
  • 20% value factor (degiro IS3S, rabo IWVL)
  • 20% small cap (degiro IUSN, rabo Vanguard non-ETF)
  • 15% momentum (degiro IS3R, rabo IWM0)
  • 10% emerging (degiro EMIM, rabo EIMI)
  • 10% europees (degiro VEUR, rabo IMEU)
Daarnaast nog een medium-termijn portfolio bij de rabo:
  • 75% minimum volatility (IQQ0)
  • 25% global bond (Vanguard non-ETF, EUR hedged, 9y duration)
Ik ben op aanraden van wat mensen hier (thanks @Pistachenootje) overgestapt op IB voor het box3 deel en sta op het punt om het volgende te kopen, zou een sanity check waarderen!:

Lange termijn (2/3e vermogen, 20+ jaar):
  • 45% global stock: 25% VTI en 20% VXUS
  • 30% value factor tilt: 15% AVLV, 10% AVIV, 5% AVES
  • 25% small factor tilt: 15% AVUV, 10% AVDV
Kan je een 55% factor weging nog wel een "tilt" noemen vraag ik me af :/
Rationale : prijs / dividendlek voordelen van VTI, AVLV, en AVUV. Avantis fondsen omdat deze hoog staan qua fund size op etfdb/vettafi, en vaak genoemd worden, bovendien lijken het goede fondsen.

Kortere termijn (1/3e vermogen, 10+ jaar):
  • 75% minimum volatility: iShares ACWV
  • 25% global high yield bond: iShares GHYG
Rationale : high yield bonds zijn goed geprijsd nu, daardoor hoge yields, GHYG grote spreiding. ACWV lijkt ook goed gespreid en grote ETF te zijn..

Ik hoor graag wat ik verkeerd doe, of beter kan doen, gaat om grote bedragen ;w
Heeft bijv momentum e.d. toevoegen nog zin, zo ja, welke ETF .. Full Avantis gaan en de Vanguard fondsen laten liggen en vervangen door Avantis fondsen? Index issues met de Vanguard / Avantis combinatie ?? Fondsen van Dimensional pakken ipv Avantis ?

De lijfrente portfolio bij Degiro moet ik nog naar kijken om die te optimaliseren.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
bumble_bee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Ik vind het een prima portfolio, maar ja ik ben een factor investeerder.

Het ligt helemaal aan je eigen overtuigingen. Net als met momentum, als je daar van overtuigt bent zou je VTI/VXUS kunnen vervangen door MTUM/IMTM. Ik zelf doet dat niet.

Ik zou je aanraden een account te maken bij de Rational Reminder community. Daar zit veel kennis qua factor investing.

• Pistachenootje
Geld wisselen bij IB is nu wel gelukt tegen een goede koers maar heb nu een ander 'probleem'.

"The funds were debited from your IBKR account U**** and sent out with value date 2023-01-05.

Please note that this withdrawal received a future value date because you are withdrawing proceeds of unsettled trades."

Verbaast met dat het settlen van een valuta conversie zo lang duurt maar goed. Zeggen ze nu dat het geld pas 5 januari wordt verzonden? 3 januari kreeg ik de notificatie al dat ie uitgevoerd was.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
bumble_bee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik ben op aanraden van wat mensen hier (thanks @Pistachenootje) overgestapt op IB voor het box3 deel en sta op het punt om het volgende te kopen, zou een sanity check waarderen!:

Kan je een 55% factor weging nog wel een "tilt" noemen vraag ik me af :/
Rationale : prijs / dividendlek voordelen van VTI, AVLV, en AVUV. Avantis fondsen omdat deze hoog staan qua fund size op etfdb/vettafi, en vaak genoemd worden, bovendien lijken het goede fondsen.

Kortere termijn (1/3e vermogen, 10+ jaar):
  • 75% minimum volatility: iShares ACWV
  • 25% global high yield bond: iShares GHYG
Rationale : high yield bonds zijn goed geprijsd nu, daardoor hoge yields, GHYG grote spreiding. ACWV lijkt ook goed gespreid en grote ETF te zijn..

Ik hoor graag wat ik verkeerd doe, of beter kan doen, gaat om grote bedragen ;w
Heeft bijv momentum e.d. toevoegen nog zin, zo ja, welke ETF .. Full Avantis gaan en de Vanguard fondsen laten liggen en vervangen door Avantis fondsen? Index issues met de Vanguard / Avantis combinatie ?? Fondsen van Dimensional pakken ipv Avantis ?

De lijfrente portfolio bij Degiro moet ik nog naar kijken om die te optimaliseren.
Stoppen met factor beleggen. Is alleen voor pensieonfondsen die met andermans geld beleggen :-) (oftwel, academisch interessant, praktisch haast onmogelijk om alpha mee te genereren op langere termijn)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07
Pistachenootje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:36:
Geld wisselen bij IB is nu wel gelukt tegen een goede koers maar heb nu een ander 'probleem'.

"The funds were debited from your IBKR account U**** and sent out with value date 2023-01-05.

Please note that this withdrawal received a future value date because you are withdrawing proceeds of unsettled trades."

Verbaast met dat het settlen van een valuta conversie zo lang duurt maar goed. Zeggen ze nu dat het geld pas 5 januari wordt verzonden? 3 januari kreeg ik de notificatie al dat ie uitgevoerd was.
valutadatum is de datum dat het geheel gefinaliceert is.

hoi

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:29
Johan Bogle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Stoppen met factor beleggen. Is alleen voor pensieonfondsen die met andermans geld beleggen :-) (oftwel, academisch interessant, praktisch haast onmogelijk om alpha mee te genereren op langere termijn)
Whut, kan je daar iets meer woorden aan vuilmaken? Factors krijg je extra risico exposure mee (en dus meer rendement, en minder gecorreleerde rendementen), niet alpha.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Leuk en interessant om te lezen hoe iedereen terugkijkt naar afgelopen jaar en wat iedereen van komend jaar verwacht.

Ik vind het komende jaar inschatten een stuk lastiger dan ik dat vorig jaar vond. Ruim 12 maanden geleden zouden in 2022, in mijn ogen, naast inflatie de grootste risico's (of kansen?) zijn:

1) Omicron en maatregelen
2) Dreigend conflict Rusland - Oekraïne
3) Renteverhogingen

Ik moet zeggen dat ik daar redelijk op heb kunnen inspelen en dat dat achteraf gezien ook de belangrijkste punten van 2022 waren. Ik heb tussendoor in het jaar wel in de min gestaan, maar heb mij in grote lijnen aan mijn strategie gehouden die ik voor mijzelf begin januari had bepaald - waarbij ik dus rekening hield met de 3 punten die ik heb genoemd. Dat heeft redelijk uitgepakt, aangezien ik het jaar met een bescheiden plus heb afgesloten.

Voor 2023 ben ik er nog niet helemaal over uit. Op dit moment zijn dit de 3 punten waar ik nog over aan het peinzen ben:

1) Gemixte economische signalen
Sommige indicatoren zijn voor mij donkergroen (zoals werkgelegenheid), andere donkerrood (zoals de inflatie en wat doet met koopkracht). Ik verwacht ook veel verschillen in inflatiecijfers tussen de Eurolanden, vanwege de verschillende aanpakken van de Europese overheden.

2) Overheidsschulden en begrotingstekorten
Ik verwacht dat in het tweede deel van 2023 in veel landen een discussie op gang komt of overheden moeten gaan bezuinigen. Wat daar uitkomt is niet zo relevant, want belangrijker is het sentiment wat daardoor kan ontstaan.

3) Geopolitieke onzekerheid: Amerikaanse politiek en Rusland
In de VS kan besluitvorming stil komen te liggen, omdat zowel de Democraten als de Republikeinen niet de volledige controle hebben van de Senaat, het Huis van Afgevaardigden en het presidentschap. In het verleden niet zo'n probleem, want er werd altijd wel een manier gevonden om samen te werken. Het politieke klimaat is echter zo gepolariseerd dat dat dit jaar niet vanzelfsprekend is. Dat kan een negatieve invloed op de Amerikaanse beursen hebben... en dat heeft vaak ook z'n uitwerking op de Europese beursen. ;)

Rusland is de tweede onzekere. Ik verwacht helaas nog niet dat de oorlog in het oosten van Europa snel over zal zijn.

Gek genoeg is het grote risico als één van de partijen de overhand begint te krijgen. Als Rusland de overhand krijgt, dan zal dat extra betrokkenheid betekenen van het Westen - en dus onzekerheid meebrengen. Als Oekraïne de overhand krijgt (of dreigt te krijgen), dan denk ik dat Rusland gekke sprongen kan maken waar wij in de rest van de wereld nog wel eens van kunnen schrikken.

Samenvattend dus heel veel onzekerheid en dat is dus direct de rede dat ik mijn strategie voor dit jaar nog niet heb bepaald.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
bumble_bee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Whut, kan je daar iets meer woorden aan vuilmaken? Factors krijg je extra risico exposure mee (en dus meer rendement, en minder gecorreleerde rendementen), niet alpha.
Je kan het ‘smart’ beta noemen (strategic is een betere term aangezien het helemaal niet zo slim is) maar het is in feite een actieve benadering om af te wijken van de index en een beter risk return profiel te krijgen. Als het daadwerkelijk ‘smart’ zou zijn (lees zou werken ) zou het alpha zijn. (Dat is het meestal inderdaad niet, omdat het niet levert wat het beloofd en het de factor premie (voor zover die al bestaat en goed getimed wordt) meestal verloren gaat door transactie en fundmanagement kosten) Als het niet werkt is het beta :-)

• Erik1
  • Niet online
Ik ben gisteren begonnen met kopen van VTI/VXUS via opties bij IBKR en heb deze reddit post gebruikt als inspiratie. In vergelijking met FitVermogen zitten er heel veel knopjes en schermpjes op de TWS software die in het begin nogal overweldigend zijn :+ De web interface ziet er wat rustiger uit en lijkt de meeste functies ook wel te hebben. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en de geschreven VXUS puts zijn zelfs al uitgeoefend :)

2 vragen aan de ervaringsdeskundigen:

Wat mij opviel is dat voor de opties de volumes laag lijken te zijn en de spreads best wel groot. Ik heb strikes gekozen die ver genoeg van de prijs liggen maar waar nog wel wat activiteit te zien was. De PEGSTK order die in de Reddit post genoemd wordt kan ik niet kiezen, of ik doe iets fout, dus maar limit orders gedaan. VTI ging vrij goed maar VXUS ging moeizaam en nauwelijks optiepremie kunnen krijgen. Zijn er bepaalde dagen/tijden waarop dit beter is of een bepaalde tactiek om een goede prijs te krijgen? Of misschien dichter bij de expiratie en dan de strike wat dichterbij kiezen? Heb ik nu niet op gewacht omdat ik al had verkocht bij FitVermogen en zo kort mogelijk uit de markt wilde zijn.

Ik heb puts geschreven op de Jan20'23 opties in verhouding 1:2 VTI/VXUS om op een verdeling van ongeveer 65/35 uit te komen. Bij de volgende aankoop kan ik als het goed is herbalanceren naar de "correcte" 60/40 door een deel van de stukken die ik al heb te verkopen, evt met een "pair trade". Ik ben nog aan het puzzelen om een efficiënte aankoopfrequentie te kiezen. Mijn maandelijkse inleg is veel lager dan 1 optie VTI. Ik kan FitVermogen blijven gebruiken voor het opsparen zonder transactiekosten. Hoe doen jullie dat?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik koop elke maand vwrl op degiro en 1x per jaar herbalanceer ik op ibkr. ik doe dat tijdens de quarterly optie expiraties voor (hopelijk) meer volume.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Erik1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:49:
Ik ben gisteren begonnen met kopen van VTI/VXUS via opties bij IBKR en heb deze reddit post gebruikt als inspiratie. In vergelijking met FitVermogen zitten er heel veel knopjes en schermpjes op de TWS software die in het begin nogal overweldigend zijn :+ De web interface ziet er wat rustiger uit en lijkt de meeste functies ook wel te hebben. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en de geschreven VXUS puts zijn zelfs al uitgeoefend :)

2 vragen aan de ervaringsdeskundigen:

Wat mij opviel is dat voor de opties de volumes laag lijken te zijn en de spreads best wel groot. Ik heb strikes gekozen die ver genoeg van de prijs liggen maar waar nog wel wat activiteit te zien was. De PEGSTK order die in de Reddit post genoemd wordt kan ik niet kiezen, of ik doe iets fout, dus maar limit orders gedaan. VTI ging vrij goed maar VXUS ging moeizaam en nauwelijks optiepremie kunnen krijgen. Zijn er bepaalde dagen/tijden waarop dit beter is of een bepaalde tactiek om een goede prijs te krijgen? Of misschien dichter bij de expiratie en dan de strike wat dichterbij kiezen? Heb ik nu niet op gewacht omdat ik al had verkocht bij FitVermogen en zo kort mogelijk uit de markt wilde zijn.

Ik heb puts geschreven op de Jan20'23 opties in verhouding 1:2 VTI/VXUS om op een verdeling van ongeveer 65/35 uit te komen. Bij de volgende aankoop kan ik als het goed is herbalanceren naar de "correcte" 60/40 door een deel van de stukken die ik al heb te verkopen, evt met een "pair trade". Ik ben nog aan het puzzelen om een efficiënte aankoopfrequentie te kiezen. Mijn maandelijkse inleg is veel lager dan 1 optie VTI. Ik kan FitVermogen blijven gebruiken voor het opsparen zonder transactiekosten. Hoe doen jullie dat?
Ik krijg de PEGSTK optie soms wel en soms niet te zien, waarbij het mij onduidelijk is waarom dit gebeurd.

Ik gebruik i.d.d. 'opsparen', maar wat wellicht ook een mogelijkheid voor je is, is het kopen van VT via de optie route (koers is ongeveer 90 dollar, is soort van 60/40 vti+vxus)

[Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 05-01-2023 05:56]

• de Peer

de Peer

under peer review

Erik1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:49:
. Bij de volgende aankoop kan ik als het goed is herbalanceren naar de "correcte" 60/40 door een deel van de stukken die ik al heb te verkopen, evt met een "pair trade".
'correct' zit tussen de oren. ik zou daar geen moeite voor doen en extra kosten maken. Het gaat nooit perfect zijn.
Wat ik zelf doe is alleen bij de aankoopmomenten bepalen hoe ik op dat moment zo best mogelijk de ideale verdeling benader.

60/40 is ook aan verandering onderhevig natuurlijk, dus dat moet je sowieso niet nastreven.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er is al best veel gezegd en geschreven over de Rabobank Certificaten. Ik vond ze nooit echt interessant, maar nu ze op 98,x% staan heb ik toch een beetje gekocht (<5%). 'Dividend' staat nu op ~6,7% , past mooi naast beleggingen/deposito's etc wat mij betreft. Tijdens corona toen er enkele kwartalen geen dividend werd uitgekeerd was de waarde iets lager (92% dieptepunt), dus er zit m.i. meer potentie omhoog dan naar beneden.

Nico heeft er ook iets moois over geschreven https://www.deaandeelhoud...de-rabobank-certificaten/

Wat vinden jullie hiervan?

Ps ik zet het bewust in dit topic omdat het wat mij betreft hetzelfde is als aandelen ING/ABN/etc , alleen met hoger dividend.

[Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2023 11:38]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• tuinïnen

tuinïnen

Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:30:

Ps ik zet het bewust in dit topic omdat het wat mij betreft hetzelfde is als aandelen ING/ABN/etc , alleen met hoger dividend.
Het past prima in dit topic maar wat mij betreft is dit helemaal niet hetzelfde als aandelen in een bedrijf, dividend kan je het ook niet noemen, zelfs geen rente.

De vrijheid die Rabobank heeft met deze certificaten zonder dat de houders enige inspraak hebben weerhoudt mij van aankoop. Ze kunnen worden teruggekocht, extra uitgegeven, vergoedingen kunnen zonder pardon worden gestopt. Nu niet aan de orde maar je bent overgeleverd aan het sentiment van het bestuur. En laat ik daar bij Rabobank al 20 jaar weinig fiducie in hebben.

Het verbaast mij dan ook dat er hele volksstammen in Nederland zich hebben volgeladen met deze certificaten. Zie het zelfs voorkomen dat dit de enige belegging is en het praktisch moet dienen als pensioen. Een recept voor persoonlijke financiële malaise.

PV Output |

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:36

_the_crow_

Rare vogel

Ik ga voor 3700 op de laatste handelsdag van 2023. Daarvoor gaan we nog wel naar 3200 toe.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Black-Death
Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:30:
Er is al best veel gezegd en geschreven over de Rabobank Certificaten. Ik vond ze nooit echt interessant, maar nu ze op 98,x% staan heb ik toch een beetje gekocht (<5%). 'Dividend' staat nu op ~6,7% , past mooi naast beleggingen/deposito's etc wat mij betreft. Tijdens corona toen er enkele kwartalen geen dividend werd uitgekeerd was de waarde iets lager (92% dieptepunt), dus er zit m.i. meer potentie omhoog dan naar beneden.

Nico heeft er ook iets moois over geschreven https://www.deaandeelhoud...de-rabobank-certificaten/

Wat vinden jullie hiervan?

Ik zit er ook al tijden in (met tussenpozen door omstandigheden). Bevalt me goed (precies rond corona toen er geen uitkeringen waren, zat ik er niet in). Heb ook rond 94% ingekocht dus prima wat mij betreft en een lekker rendement.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
Anderen ook problemen met de beleggingsfunctionaliteit in de app en website van de Rabobank? Hier werkt dat totaal niet. Na even zoeken blijkt er een alternatieve link te zijn (voor bedrijven, maar werkt ook voor particulieren) die wel werkt: https://bankieren.raboban...ren/beleggen/portefeuille
Meer mensen hier last van?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Black-Death
Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:49:
Anderen ook problemen met de beleggingsfunctionaliteit in de app en website van de Rabobank? Hier werkt dat totaal niet. Na even zoeken blijkt er een alternatieve link te zijn (voor bedrijven, maar werkt ook voor particulieren) die wel werkt: https://bankieren.raboban...ren/beleggen/portefeuille
op FOK! lees ik ook klachten over Rabo..

• Soullie

Soullie

Planeshift

Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:49:
Ik heb het zelfde, heb er met de rabobank gisteren via twitter overgehad.

Kreeg net weer een bericht met de vraag of alles weer werkt, ik zeg "nee"
Antwoord hier op was, klopt we zijn er mee bezig.

Is al 2,5 dag zo.... eigenlijk sinds ze hun nieuwe omgeving in de app gezet hebben (deze is nu weer terug gedraaid ?)

Super irritant, ik kan niets verkopen mocht ik dat willen, kopen gaat inmiddels wel weer.

• Andrehj
Soullie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:55:
Super irritant, ik kan niets verkopen mocht ik dat willen, kopen gaat inmiddels wel weer.
Via de link die stond in je gequote bericht zou verkopen toch ook moeten kunnen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Klopt, maar daar heb ik een random reader voor nodig. (en die heb ik niet op ieder moment van de dag bij me)
Normaal kan je via je smartphone inloggen en transacties goedkeuren.

Deze oplossing is er ook pas sinds gisterenavond laat.

Volgens mij is het upgraden naar hun nieuwe beleggingsomgeving gewoon niet goed gegaan, deze heb ik een tijd in de app en via web gezien. Na bijna 2 dagen lijkt er een soort van rollback gedaan te zijn.

Op het moment maakt het voor mij weinig uit, dat het niet werkt. Maar het blijft vervelend.

Opzich ben ik best tevreden bijj de rabo maar we gaan nu dag 3 in, dan mag ik het vervelend beginnen te vinden. Lijkt me voor de rabo trouwens ook slecht, als je moeilijk iets kunt verkopen, missen ze toch behoorlijk wat transacties.

**edit hij lijkt het weer te doen**

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Mijn voorspelling voor de S&P500 is 2850 :+

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:24
Mijn voorspelling is 2950

Voornamelijk hierop gebaseerd:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y3M

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

S&P500 eindigt op 4075 dit jaar :Y

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59
Uniciteit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:58:
Leuk en interessant om te lezen hoe iedereen terugkijkt naar afgelopen jaar en wat iedereen van komend jaar verwacht.

Ik vind het komende jaar inschatten een stuk lastiger dan ik dat vorig jaar vond. Ruim 12 maanden geleden zouden in 2022, in mijn ogen, naast inflatie de grootste risico's (of kansen?) zijn:

1) Omicron en maatregelen
2) Dreigend conflict Rusland - Oekraïne
3) Renteverhogingen

Ik moet zeggen dat ik daar redelijk op heb kunnen inspelen en dat dat achteraf gezien ook de belangrijkste punten van 2022 waren. Ik heb tussendoor in het jaar wel in de min gestaan, maar heb mij in grote lijnen aan mijn strategie gehouden die ik voor mijzelf begin januari had bepaald - waarbij ik dus rekening hield met de 3 punten die ik heb genoemd. Dat heeft redelijk uitgepakt, aangezien ik het jaar met een bescheiden plus heb afgesloten.

Voor 2023 ben ik er nog niet helemaal over uit. Op dit moment zijn dit de 3 punten waar ik nog over aan het peinzen ben:

1) Gemixte economische signalen
Sommige indicatoren zijn voor mij donkergroen (zoals werkgelegenheid), andere donkerrood (zoals de inflatie en wat doet met koopkracht). Ik verwacht ook veel verschillen in inflatiecijfers tussen de Eurolanden, vanwege de verschillende aanpakken van de Europese overheden.

2) Overheidsschulden en begrotingstekorten
Ik verwacht dat in het tweede deel van 2023 in veel landen een discussie op gang komt of overheden moeten gaan bezuinigen. Wat daar uitkomt is niet zo relevant, want belangrijker is het sentiment wat daardoor kan ontstaan.

3) Geopolitieke onzekerheid: Amerikaanse politiek en Rusland
In de VS kan besluitvorming stil komen te liggen, omdat zowel de Democraten als de Republikeinen niet de volledige controle hebben van de Senaat, het Huis van Afgevaardigden en het presidentschap. In het verleden niet zo'n probleem, want er werd altijd wel een manier gevonden om samen te werken. Het politieke klimaat is echter zo gepolariseerd dat dat dit jaar niet vanzelfsprekend is. Dat kan een negatieve invloed op de Amerikaanse beursen hebben... en dat heeft vaak ook z'n uitwerking op de Europese beursen. ;)

Rusland is de tweede onzekere. Ik verwacht helaas nog niet dat de oorlog in het oosten van Europa snel over zal zijn.

Gek genoeg is het grote risico als één van de partijen de overhand begint te krijgen. Als Rusland de overhand krijgt, dan zal dat extra betrokkenheid betekenen van het Westen - en dus onzekerheid meebrengen. Als Oekraïne de overhand krijgt (of dreigt te krijgen), dan denk ik dat Rusland gekke sprongen kan maken waar wij in de rest van de wereld nog wel eens van kunnen schrikken.

Samenvattend dus heel veel onzekerheid en dat is dus direct de rede dat ik mijn strategie voor dit jaar nog niet heb bepaald.
Mooi analyse. Enkele aanvullende factoren die ik zelf zie:
- China dat weer gaat groeien als het Covid achter zich laat, waardoor wereldhandel push krijgt
- Eurocrisis door stijgende rente
- Sterk dalende inflatie als energieprijzen Verder dalen

-

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:50
revox862 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:54:
Mijn voorspelling voor de S&P500 is 2850 :+
Voorspelling? Glazen bol in de aanbieding ergens? Ik beleg al 25 jaar en kan het nog steeds niet voorspellen anders was ik wel miljonair geweest.

@Uniciteit Daarom verwacht ik ook helemaal niets want er is niets te verwachten. Alleen te hopen, dat is iets anders denk ik.

[Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2023 19:53]

• Xanaroth
  • Laatst online: 16:09
Xanaroth schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:12:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+64,11%
+671,93%
Totale winst op inleg
+20,81%
+33,78%
Dividend groei
+63,86%
+472,64%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +130,6%
Nordea Bank +64,39%
Macerich +61,95%
MSFT+660,12%
Broadcom +199,37%
MacDonalds +171,10%
Laagste prestaties
Siemens Energy -25,36%
Omega Healthcare Investors -18,53%
European Metals Holding -17,27%
Vodafone -57,28%
AB Inbev -21,09%
European Metals Holding -17,27%

offtopic:
XIR pakweg 24,63% YTD

Gezien ik nu over ben gestapt naar IB kan ik ook allemaal leuke prints maken. Nog beetje aan het klooien met de vergelijkingsindices, maar geeft in elk geval een leuk setje lijnen en kleuren voor het beeld.
[Afbeelding]

Allereerst was dit gewoon een bizarre maand, ergens in lijn met de rest van het bizarre jaar. Waar november een dipje had, werd het deze maand ruimschoots gecompenseerd. In termen van aantal euro's beste maand tot nog toe dit jaar, geholpen door de al bizarre stijging tot nu toe. Procentueel was de herstelbeweging van februari nog nét iets beter.
Tevens ook prettig nu mijn cijfers (blauw) goed af te kunnen zetten tegen indices. Geeft toch wat meer richting en gevoel voor het portfolio als geheel.

Bij de hoogvliegers is LAND z'n bizarre valuation nog altijd omhoog aan het bijstellen. Nog even en het gaat de strijd aan met MacD and AVGO voor de all time high posities. Nog eventjes 30% erbij geschreven in praktisch net zoveel dagen.
Verder wist Nordea nog nipt ING in te halen voor de eindstreep en is daarmee het enige niet-vastgoed aandeel in de top dit jaar. Macerich moest onder het Omicron en lockdown nieuws weer wat gas terugnemen, maar blijft ook verzekerd van een serieuze winst.
Hoewel het erg krap is daar bij die #3 positie. 3 aandelen staan elk op 61,xx% dit jaar, maar zowel ING als Veolia Environnement was niet zo hoog als Macerich.

De all-time-high lijst blijft vrijwel constant met dezelfde 3 blue-chip bedrijven. Wel hebben ze nog een stevige sprong vooruit genomen in 1 maand tijd. Ze voelen de concurrentie van LAND denk ik haha.

De laagvliegers blijft Siemens Energy wat kwakkelen onder druk van Siemens Gamesa en de grondstof prijzen. OHI weet nog aardig te herstellen ondanks de onzekerheid die nog altijd onder de huurders speelt. AT&T was stevig gezakt, maar na ladingen aan upgrade/outperformance nieuws verdampte ook daar een deel van de verliezen waardoor speculatie positie EMH weer terug is bij de slechtste van 2021. Die blijft blijft een rollercoaster rond Lithium in afwachting van opening van de mijn - blijft echter zeer geringe positie.

ATL's, vodafone blijft vodafone, reminder voor mezelf hoe het niet moet. AB Inbev is echt een covid aandeel dat zal blijven kwakkelen tot de terrassen, uitgaansleven en festivals weer tot leven komen. European Metals, zie hierboven.
Unibail heb ik ondertussen afscheid van genomen kijkend naar Omicron nieuws en inzet van de winter. Misschien dat ik in de loop van 2022 daar terug in stap, maar gezien de outperformance van concurrentie SPG/MAC besloten dat geld voor nu elders in te zetten.

Voor volgend jaar staat wederom veel vastgoed op de planning, mogelijk richting de 50% van de inleg kan daar heen gaan. Waarbij ik wel moet zeggen dat er ook veel groei-tech overlap in zit (denk aan datacenters, cell towers, infrastructure, renewables) en speculatieve groei (cannabis sector als IIPR/AFCG/NLCP). Daarnaast ook pure play tech sector (schat een 10-20% van de inleg richting de Broadcom's en Cisco's) evenals pure-play financials in de vorm van banken, vermogensbeheer en verzekeraars (10-20%) hoog op de wishlist staan.
Kortweg focus op trend van groeiende digitale maatschappij en tegelijk wat inflatiebescherming vanuit bedrijven die meer present-day-cashflow ipv future-cashflow gericht zijn als discounted cash flows weer relevant worden onder een toename van de rentes.

YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+2,72%
+690,23%
Money Weighted Return
-10,83%
N/A
Comparable MWR
IWDA -13,3%
78/11/11 ETF -14,45%
N/A
Dividend groei
+35,94%
+642,49%
Hoogste prestaties
BATS +20,91%
Munich RE +16,70%
Blackrock +13,32%
MSFT+442,02%
MacDonalds +166,51%
Broadcom +151,56%
Laagste prestaties
Palantir -64,74%
IIPR -61,45%
JET -59,25%
Vodafone -67,85%
Palantir -59,41%
EuropeanMetalsHolding -58,28%

Beter laat dan nooit, toch nog een korte maar krachtige update over 2022.
De korte en krachtige versie: alles is kut, move along.

Iets serieuzer, een jaar waarover ik niet ontevreden ben. Ja de markt dook omlaag met alles rondom Rusland, Energie en Rentes... daar hoef ik verder niet op in te gaan denk ik zo. Als je de indexen dan comfortabel verslaat is dat toch een respectabel lichtpuntje. Vooral hoe ik heerlijk heb kunnen shoppen tijdens de drop: er zit een 13% verschil in beursresultaat en absolute vermogensgroei, maar de 35% groei van het inkomen (dividend) spreekt boekdelen over het inkoopbeleid - samen met doorlopende verhogingen vanuit het reeds bestaande portfolio.

De echte laagvliegers gingen ook -heel- laag, maar om het in perspectief te stellen: er zit een factor 16 tussen mijn JET positie en mijn BATS positie, en factor 32 tussen EMH of VOD en BATS om eens wat voorbeelden te noemen. Dus hoewel de koplopers bij negatieve percentages zeer indrukwekkend zijn, zijn dat gelukkig de speculatieve posities. De high-conviction, waar mijn geld voornamelijk zit, hebben hun werk netjes gedaan en is waardoor ik uiteindelijk de index comfortabel voor ben gebleven.

Met de jaarafsluitingen zijn de dividend verhogingen as we speak aan het binnenstromen. Hoewel ik nog moet beginnen met handelen in 2023, staat de voorwaartse dividend inkomsten dik 4% hoger. Wat dat betreft kijk ik uit naar wat dit jaar ons gaat brengen, en hoop stiekem dat de recessie voorspellingen uitkomen. Des te meer koopjes om in te slaan met al dat extra inkomen.

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
MotorBeast schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:48:
[...]
Voorspelling? Glazen bol in de aanbieding ergens? Ik beleg al 25 jaar en kan het nog steeds niet voorspellen anders was ik wel miljonair geweest.
Nee. Blijkbaar moet ik uitkijken welke woorden ik gebruik.
Mijn VERWACHTING is op basis van diverse signalen, zoals de door JosTM genoemde T10Y3M.
Deze signalen hebben absoluut geen voorspellende kwaliteiten.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:16
@Xanaroth weer een leuke update!
Vraagje, waarom ben je zo overtuigd van dividend(beleggen)?

Over het algemeen is de strekking in dit topic dat dividend niet of weinig relevant is. Ikzelf denk overigens dat dividend aandelen en etf's/fondsen minder volatiel zijn en minder snel zakken (of stijgen). Maar ik weet ook dat dividend nooit zeker of een vanzelfsprekendheid is.

• Andrehj
Vraagje van een beginner:
Weet iemand hoe snel een aankooporder van ETF's normaliter gaat?

Ik heb woensdagavond bij Rabo zelf beleggen een order geplaatst om drie verschillende NT fondsen te kopen (NT world, EM en small cap), maar deze worden maar niet aangekocht, de status blijft op "lopend" staan. Is dat gebruikelijk? Hoe lang duur zo'n aankooporder normaliter?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:

Ik heb woensdagavond bij Rabo zelf beleggen een order geplaatst om drie verschillende NT fondsen te kopen (NT world, EM en small cap), maar deze worden maar niet aangekocht, de status blijft op "lopend" staan. Is dat gebruikelijk? Hoe lang duur zo'n aankooporder normaliter?
Deze vraag wordt bijna elke dag gesteld. Kijk even terug of in de openingspost

• Trezzahn
Een beleggingsfonds is daarbij ook geen etf...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:

Verkeerde topic daarvoor is Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Om antwoord te geven het duurt minimaal 2-3 werkdagen bij Fondsen (NT World).

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Andrehj
GoEV6 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:57:
Deze vraag wordt bijna elke dag gesteld. Kijk even terug of in de openingspost
Ik lees hier al maanden mee, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen. En ook in de TS (die trouwens erg kort is) wordt nergens gesproken over hoe lang een aankooporder bij een beleggingsfonds normaliter duurt.
Trezzahn schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:00:
Een beleggingsfonds is daarbij ook geen etf...
Sorry, die haal ik door elkaar. Komt ook omdat een ETF als VWRL of VWCE in dit topic vaak als alternatief wordt gezien voor de NT fondsen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:16
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Ik lees hier al maanden mee, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen. En ook in de TS (die trouwens erg kort is) wordt nergens gesproken over hoe lang een aankooporder bij een beleggingsfonds normaliter duurt.
Zie: Sissors in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Maar ja, dat zou wel makkelijk vindbaar ergens neergezet kunnen worden hier. En zo vaak zie ik hem nu ook niet, nu toevallig twee keer snel na elkaar.

[Voor 6% gewijzigd door Sissors op 07-01-2023 09:16]

• Pistachenootje
Vraag is minstens tien keer eerder gesteld. Iedere dag is overdreven natuurlijk.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
Het komt ook vooral omdat de Rabobank je niet meeneemt in het aankoopproces. Ze laten je order gewoon 3 werkdagen op “lopend” staan. Bij IBKR krijg je direct na het inleggen bericht daarvan en de volgende dag (als je op tijd hebt ingelegd) meteen de bevestiging van uitvoering. Veel directer en transparanter (en goedkoper) dan bij de Rabobank.

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:32
Omslachtig is het wel maar als het eenmaal draait boeit het niet echt dat er een paar dagen in zit. Ik stoor me meer aan het feit dat je een aparte beleggingsrekening moet hebben tegenwoordig. Had van mij niet gehoeven.

• Flexion1
  • Laatst online: 18:01
Dubbel

[Voor 95% gewijzigd door Flexion1 op 07-01-2023 10:50]

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:03
RichieB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:26:
Het komt ook vooral omdat de Rabobank je niet meeneemt in het aankoopproces. Ze laten je order gewoon 3 werkdagen op “lopend” staan. Bij IBKR krijg je direct na het inleggen bericht daarvan en de volgende dag (als je op tijd hebt ingelegd) meteen de bevestiging van uitvoering. Veel directer en transparanter (en goedkoper) dan bij de Rabobank.
Dat ligt niet aan de Rabobank maar aan het fonds. Als je bij IBKR de nt fondsen kon kopen zou het ook 3 dagen duren.

Bij Rabobank gaat het kopen van actiam net zo snel als bij IBKR

• Xanaroth
Trezzahn schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:
@Xanaroth weer een leuke update!
Vraagje, waarom ben je zo overtuigd van dividend(beleggen)?

Over het algemeen is de strekking in dit topic dat dividend niet of weinig relevant is. Ikzelf denk overigens dat dividend aandelen en etf's/fondsen minder volatiel zijn en minder snel zakken (of stijgen). Maar ik weet ook dat dividend nooit zeker of een vanzelfsprekendheid is.
Je hebt 2 takken van sport in mijn ogen. Vermogen en inkomen. Wat betreft vermogen klopt je statement aardig, weinig tot niet relevant. Dat is vooral relevant als je kijkt naar iets groots zoals een huis kopen.
Er zit inderdaad wel een verschil in risico gedrag, dividend aandeel is vaak meer defensief/value - gaat om houdbaarheid van cashflow niet toekomstige winst. Minder volatiel, minder omhoog maar ook minder omlaag. Vaak ook uber saai, zoals nutsbedrijven.

Voor inkomen echter, is er een verschil of je maandelijks 1500,- moet verkopen (welk aandeel? hoeveel van dat aandeel?) of simpelweg je binnen gekomen cash 'pinnen' naar je betaalrekening. Daar zit net mijn focus; financiële onafhankelijkiheid. Voor mij is het interessanter om defensief te zitten en voorspelbaar inkomen te hebben, dan toekomstige upside waar je onbekende hoeveelheid tijd op moet wachten of volatiliteit in het resultaat.

Als ik over ga naar geld opnemen, werkt dit voor mij beter. Dan kun je natuurlijk ook stellen ga eerst puur gaan op waarde en dan je hele portfolio overzetten. Op deze manier kan ik ook nú gewoon stoppen. Elk willekeurig moment. Ongeacht of het komt omdat we extra geld nodig hebben, ziekte, ander levensdoel/prioriteit of simpelweg desinteresse in beleggen. Dan heb ik mijn doel nog niet bereikt, maar wel levenslang x extra inkomen en weet ik ook nu exact hoeveel dat dan is. Zonder dat ik dan zaken hoef te regelen om het portfolio om te zetten naar passief inkomen (wanneer alles verkopen/terugkopen? hoe? in 1 dag of over x periode? welke dividend aandelen dan? etc etc).

Dus mijn overtuiging zit vooral in mijn doel. Het sluit simpelweg beter aan met wat wij uiteindelijk willen doen/kunnen met het bedrag dat op de beurs staat.

[Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 07-01-2023 11:14]

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik beleg eigenlijk ook alleen in dividend aandelen, en dan voornamelijk in bedrijven die al jaren dividend trouw betalen (en groeien).

Ik doe dit al een jaar of 5 en gaat vrij aardig, vooral afgelopen jaar heb ik mede door dividenden (en omdat ik shell flink had bijgekocht op de corona dip) best nog een aardige plus gedraaid.
Blijft altijd fijn voelen als je ziet dat bepaalde bedrijven hun dividend weer eens verhogen met 3 tot 15%

Afgelopen week is trouwens echt raar, diverse posities gewoon bijna 10% in de plus YTD.

Ik twijfel al een tijdje of ik een gokje ga wagen met Phillips, stel het valt toch allemaal mee....

[Voor 8% gewijzigd door Soullie op 07-01-2023 15:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Nu speelt dit (nog?) niet voor mensen die vallen onder het Nederlandse belastingstel, maar aangezien ik val onder een stelsel met een capital gain tax (dus belasting over daadwerkelijk rendement - en het bijbehorende papierwerk) en tevens de optie om capital loss af te trekken, was dit wel een interessant artikel.
Take Your Losses…While You Still Can

Om het kort samen te vatten; Na een zwaar jaar, zoals 2022, kan het zomaar beter zijn om je verlies te nemen. Waarna je deze kan opvoeren als capital losses in je belastingen. Om vervolgens niet uit de markt te zijn koop je een vergelijkbaar (maar niet exact hetzelfde) product terug. Als je geen verlies neemt (dus de stukken aanhoudt) dan is er ook geen capital loss (want een gain of loss wordt pas gerealiseerd op het moment van verkoop) en kan je niets aftrekken binnen dit stuk van de belastingen.

Dat is wellicht een punt om eens dieper op in te gaan en een keer over te sparren met een lokale belasting(optimalisatie)specialist. Het maakt het wel weer een tikje complexer dan een eenvoudige buy en hold strategie van een vooraf gekozen ETF (of meerderen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Qwerty-273 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:49:
Nu speelt dit (nog?) niet voor mensen die vallen onder het Nederlandse belastingstel, maar aangezien ik val onder een stelsel met een capital gain tax (dus belasting over daadwerkelijk rendement - en het bijbehorende papierwerk) en tevens de optie om capital loss af te trekken, was dit wel een interessant artikel.

Om het kort samen te vatten; Na een zwaar jaar, zoals 2022, kan het zomaar beter zijn om je verlies te nemen. Waarna je deze kan opvoeren als capital losses in je belastingen. Om vervolgens niet uit de markt te zijn koop je een vergelijkbaar (maar niet exact hetzelfde) product terug. Als je geen verlies neemt (dus de stukken aanhoudt) dan is er ook geen capital loss (want een gain of loss wordt pas gerealiseerd op het moment van verkoop) en kan je niets aftrekken binnen dit stuk van de belastingen.

Dat is wellicht een punt om eens dieper op in te gaan en een keer over te sparren met een lokale belasting(optimalisatie)specialist. Het maakt het wel weer een tikje complexer dan een eenvoudige buy en hold strategie van een vooraf gekozen ETF (of meerderen).
Dit is niet relevant in NL en het lijkt er tot op heden op dat men voor de toekomst ook voor een andere regeling kiest. Wellicht handig om de link in 2025 of 2026 nog een keer te posten? ;)

• Trezzahn
Xanaroth schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Je hebt 2 takken van sport in mijn ogen. Vermogen en inkomen. Wat betreft vermogen klopt je statement aardig, weinig tot niet relevant. Dat is vooral relevant als je kijkt naar iets groots zoals een huis kopen.
Er zit inderdaad wel een verschil in risico gedrag, dividend aandeel is vaak meer defensief/value - gaat om houdbaarheid van cashflow niet toekomstige winst. Minder volatiel, minder omhoog maar ook minder omlaag. Vaak ook uber saai, zoals nutsbedrijven.

Voor inkomen echter, is er een verschil of je maandelijks 1500,- moet verkopen (welk aandeel? hoeveel van dat aandeel?) of simpelweg je binnen gekomen cash 'pinnen' naar je betaalrekening. Daar zit net mijn focus; financiële onafhankelijkiheid. Voor mij is het interessanter om defensief te zitten en voorspelbaar inkomen te hebben, dan toekomstige upside waar je onbekende hoeveelheid tijd op moet wachten of volatiliteit in het resultaat.

Als ik over ga naar geld opnemen, werkt dit voor mij beter. Dan kun je natuurlijk ook stellen ga eerst puur gaan op waarde en dan je hele portfolio overzetten. Op deze manier kan ik ook nú gewoon stoppen. Elk willekeurig moment. Ongeacht of het komt omdat we extra geld nodig hebben, ziekte, ander levensdoel/prioriteit of simpelweg desinteresse in beleggen. Dan heb ik mijn doel nog niet bereikt, maar wel levenslang x extra inkomen en weet ik ook nu exact hoeveel dat dan is. Zonder dat ik dan zaken hoef te regelen om het portfolio om te zetten naar passief inkomen (wanneer alles verkopen/terugkopen? hoe? in 1 dag of over x periode? welke dividend aandelen dan? etc etc).

Dus mijn overtuiging zit vooral in mijn doel. Het sluit simpelweg beter aan met wat wij uiteindelijk willen doen/kunnen met het bedrag dat op de beurs staat.
Dank voor je inhoudelijk reactie! Helder verhaal.
Je geeft aan dat je je richt op voorspelbaar inkomen. Los van het feit dat dividend geen voorspelbaar en gegarandeerd inkomen is, sta ik zeker achter je zienswijze. Ik begrijp dat je je inkomen ook nog niet nodig hebt of gebruikt: zou je dan niet beter eerst voor groei gaan en op moment X pas voor waarde/dividend gaan? Ik zou zeggen dat de weg naar (bijvoorbeeld) €100.000 sneller bereikt kan worden met groei dan met waarde. Toch?!

Nogmaals dank en erg interessant hoe je hier in staat.

• Xanaroth
Trezzahn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:39:
[...]

Dank voor je inhoudelijk reactie! Helder verhaal.
Je geeft aan dat je je richt op voorspelbaar inkomen. Los van het feit dat dividend geen voorspelbaar en gegarandeerd inkomen is, sta ik zeker achter je zienswijze. Ik begrijp dat je je inkomen ook nog niet nodig hebt of gebruikt: zou je dan niet beter eerst voor groei gaan en op moment X pas voor waarde/dividend gaan? Ik zou zeggen dat de weg naar (bijvoorbeeld) €100.000 sneller bereikt kan worden met groei dan met waarde. Toch?!

Nogmaals dank en erg interessant hoe je hier in staat.
Dividend is voorspelbaar, alleen niet gegarandeerd.... tot zekere hoogte. Kijk hiervoor eens naar bijvoorbeeld de top100 oudste beurs genoteerde bedrijven (coca cola, proctor&gamble, banken..). Ook titels als Dividend Aristocates, Dividend Kings bijvoorbeeld - bedrijven die decennia lang als klokslag dividend uitkeren én verhogen.
Bedrijven die titels hebben zoals 'the dividend company' en het bedrijfsmodel volledig is ingericht op dat dividend. Ja garanties blijven uit, maar als er iets is met het dividend is er iets met het bedrijf. Dat geld net zo voor een groei aandeel of elk ander beursgenoteerd product.

Daarmee komen we ook gelijk op het groei punt. Dividend groeit gewoon! Zowel de bedrijfswaarde als de uitkering die je ontvangt. Het groeit alleen inderdaad minder hard in goede tijden. Tegelijk daalt het juist minder of geheel niet in slechtere tijden. Bij zowel dividend of een pure groei (zoals Tesla) strategieën kun je net in een verkeerde periode zitten van under/out performance, of een verkeerd aandeel kiezen.
De stelling dat je daarmee sneller een bedrag bereikt, is daarmee gemiddeld genomen correct bij een grotere ETF of voldoende diversificatie - maar zeer zeker niet een harde definitie.

Verder ontga je dan het laatste punt. Wanneer ga je om van vermogen naar inkomen (in mijn geval dan). Hoe doe je dat precies? Wanneer dan?
Aandelen kopen, je eigen beleggingsprofiel en risicobereidheid leren kennen is allemaal leuk en aardig. Maar naast het krijgen van vermogen, moet je net zo goed een exitplan hebben. Wat wil je uiteindelijk met dat vermogen doen, en hoe wil je daarmee omgaan? Ook als je uiteindelijk je doel niet bereikt: wanneer gaat de knop om en is het genoeg geweest, of als door omstandigheden eerder omslag plaats vindt dan je had gedacht?

Doordat ik vanaf dag 1 volgens mijn doel beleg, hoef ik niks te doen na aankoop. Hold forever zegmaar. Ik kan op elk willekeurig moment domweg stoppen met geld inleggen, en dan is het klaar. Met de ervaringen die ik opdoe, kan ik mijn profiel aanpassen of allocaties bijschaven. En mijn vrouw hoeft niks anders te doen dan 'withdraw funds' aanklikken mocht ik om whatever reden er (tijdelijk) niet bij kunnen maar er wel extra geld nodig is zonder dat ze eerst een stappenplan moet doorlopen om van portfolio A naar portfolio B te migreren.

[Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 08-01-2023 11:01]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:23
verkeerde topic

[Voor 96% gewijzigd door corsat op 08-01-2023 16:50]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

corsat schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
ik ben sinds half december op zoek naar de hoogste rentes op spaarrekeningen en eventueel depositos en heb heb op 20 dec mij aangemeld bij Raisin maar dat is tot nu toe 1 groot drama want ik heb alles doorlopen en wacht inmiddels weken op een rekeningnummer maar er gebeurt helemaal niets, ook vragen worden niet beantwoordt en telefonisch is er ook geen contact. Ik wil nu andere rekeningen zoeken maar bijna allemaal gaan ze via die Raisin club waar je dus van afhankelijk bent maar die niet thuis geeft. Zijn er nog andere mogelijkheden of heeft Raisin de rekeningenmarkt in control.
Je zit in het verkeerde topic, maar toch 3 tips.
Advanzia
trade republic
Lease plan bank

Niet op deze post reageren aub, verder in het spaartopic.

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 08-01-2023 16:49]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Xanaroth schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Dividend is voorspelbaar, alleen niet gegarandeerd.... tot zekere hoogte. Kijk hiervoor eens naar bijvoorbeeld de top100 oudste beurs genoteerde bedrijven (coca cola, proctor&gamble, banken..). Ook titels als Dividend Aristocates, Dividend Kings bijvoorbeeld - bedrijven die decennia lang als klokslag dividend uitkeren én verhogen.
Er zijn dingen die veel dommer zijn dan beleggen in dit soort dividend bedrijven. Meestal zijn solide bedrijven met een bewezen model, maar als je kijkt naar de dividend aristocrats/dividend kings van 10 of 20 jaar geleden dan zul je toch zien dat die lijst er heel anders uit ziet dan die lijst van vandaag.

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:03
Hielko schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Er zijn dingen die veel dommer zijn dan beleggen in dit soort dividend bedrijven. Meestal zijn solide bedrijven met een bewezen model, maar als je kijkt naar de dividend aristocrats/dividend kings van 10 of 20 jaar geleden dan zul je toch zien dat die lijst er heel anders uit ziet dan die lijst van vandaag.
Geldt dat niet voor alle indexen? De S&P500 zag er toen ook heel anders uit.

En de lijst van dividend aristocrats is wel flink veranderd. Maar er zijn meer bedrijven bij gekomen dan eruit gevallen.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik ben dit jaar begonnen met Zelf Beleggen Basis bij ABN Amro, omdat ik hier getipt werd over het dividendlek bij het beleggen in VWRL via DEGIRO en beter in NT World/EM kon gaan beleggen. Maar tot nu toe ben ik niet echt tevreden over hoe de ABN Amro website werkt… of beter gezegd… niet werkt. Ik krijg regelmatig errors die helemaal niets zeggen.
“Error:Er is een onbekende fout opgetreden. Probeer het aub later nog een keer.”
Ik probeer gewoon een periodieke maandelijkse order van €125 op ‘ Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund’ aan te maken. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:29
HEA220 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:28:
[...]

En de lijst van dividend aristocrats is wel flink veranderd. Maar er zijn meer bedrijven bij gekomen dan eruit gevallen.
Tuurlijk is de sp500 ook veranderd, maar daar pak je ook de opkomende winnaars mee omdat de index zichzelf ververst. De grote groeiers zal je niet vinden onder de dividend aandelen.
Als je puur inzet op een selectie als de dividend aristocrats zal je er meer dan een paar treffen die na een paar jaar sneuvelen.

Dit artikel heeft mij ooit volledig overtuigd dat passieve indexen beter zijn dan dividend groei nastreven:
https://jlcollinsnh.com/2...ividend-growth-investing/

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
HEA220 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Verschil is dat de S&P500 niet "verkocht" wordt als een lijst van bedrijven die allen individueel een super veilige belegging zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Qwerty-273 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:49:

Interessante tip!

Ik woon in Zweden en helaas kan je niets aftrekken. Wel is er sinds een aantal jaar een speciale beleggingsrekening waar je een bepaalt percentage over je totale belegde vermogen, berekend over het gemiddelde per kwartaal, moet betalen. Echter verwacht ik dat Nederland uiteindelijk ook richting een capital gains tax gaat (als ze dat maar niet gaan doen op rente van de bank, daar moet je in Zweden boven de 10 euro al 30% op betalen…)

• Xanaroth
Hielko schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Klopt! Alleen is dat niet per se of direct door wanbetaling. Zo zijn veel bedrijven in '08 en '20 van de lijst verdwenen omdat het dividend constant bleef. Constant = niet stijgend = helaas pindakaas. Ook aardig wat banken verdwenen omdat er vanuit hoger hand een uitstel van de '20 betaling naar '21 werd opgelegd.

Unilever bijvoorbeeld zit nu op de wipstoel van de Europese variant van aristocrats. In '21 en '22 hetzelfde dividend uitgekeerd, dus is verdwenen van de hitlijst en begint weer vanaf 0 met tellen. Dat maakt het niet gelijk een slechte buy-and-hold. De lijst verandert dan wel, want regels, maar als je deze niet verkoopt blijf je vrolijk geld ontvangen van een bedrijf met stijgende winsten en is er vrij weinig aan de hand.

Zo verandert de lijst ook door bijvoorbeeld overnames waarbij een bedrijf van de beurs verdwijnt, maar ook spin-offs waarbij dividend omlaag gaat kunnen invloed hebben op de status. Zo was er vorig jaar veel te doen over het dividend van AT&T met de WBD spin-off. Dividend ging omlaag, maar hoeveel exact en was dat in lijn met het WBD deel; dus een nette correctie of toch een cut (en dus gevolgen voor dividend record).

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 09-01-2023 09:24]

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Orangelights23 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:35:
Ik woon in Zweden en helaas kan je niets aftrekken.
Nu ben ik geen belastingexpert maar volgens een snelle zoek tocht is het wel (beperkt waarschijnlijk en voorzien van tal van voorwaarden) mogelijk:

https://taxsummaries.pwc....dual/income-determination
Capital gains on stocks are taxed at 30%. The taxable gain on the sale of stock is the net profit (i.e. the sales price less the average purchase price for all stock of the same kind). Only 70% of the calculated loss may normally be deducted.
https://nordisketax.net/pages/en-GB/livein/sweden/shares/
These capital gains are taxed as income from capital and the rate of tax is 30 % (special rules apply to unlisted shares and units). If you have sold some shares at a profit and some at a loss you have the right to set off the whole loss against the profit. If after set off you have a loss you may make a deduction of 70 % for that. More information on taxation in Sweden is contained in the brochure "Försäljning av aktier" [Sale of Shares] (no. SKV 332) which may be found on skatteverket.

Pagina: 1 ... 140 141 142 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee