Leuk en interessant om te lezen hoe iedereen terugkijkt naar afgelopen jaar en wat iedereen van komend jaar verwacht.
Ik vind het komende jaar inschatten een stuk lastiger dan ik dat vorig jaar vond. Ruim 12 maanden geleden zouden in 2022, in mijn ogen, naast inflatie de grootste risico's (of kansen?) zijn:
1) Omicron en maatregelen
2) Dreigend conflict Rusland - Oekraïne
3) Renteverhogingen
Ik moet zeggen dat ik daar redelijk op heb kunnen inspelen en dat dat achteraf gezien ook de belangrijkste punten van 2022 waren. Ik heb tussendoor in het jaar wel in de min gestaan, maar heb mij in grote lijnen aan mijn strategie gehouden die ik voor mijzelf begin januari had bepaald - waarbij ik dus rekening hield met de 3 punten die ik heb genoemd. Dat heeft redelijk uitgepakt, aangezien ik het jaar met een bescheiden plus heb afgesloten.
Voor 2023 ben ik er nog niet helemaal over uit. Op dit moment zijn dit de 3 punten waar ik nog over aan het peinzen ben:
1) Gemixte economische signalen
Sommige indicatoren zijn voor mij donkergroen (zoals werkgelegenheid), andere donkerrood (zoals de inflatie en wat doet met koopkracht). Ik verwacht ook veel verschillen in inflatiecijfers tussen de Eurolanden, vanwege de verschillende aanpakken van de Europese overheden.
2) Overheidsschulden en begrotingstekorten
Ik verwacht dat in het tweede deel van 2023 in veel landen een discussie op gang komt of overheden moeten gaan bezuinigen. Wat daar uitkomt is niet zo relevant, want belangrijker is het sentiment wat daardoor kan ontstaan.
3) Geopolitieke onzekerheid: Amerikaanse politiek en Rusland
In de VS kan besluitvorming stil komen te liggen, omdat zowel de Democraten als de Republikeinen niet de volledige controle hebben van de Senaat, het Huis van Afgevaardigden en het presidentschap. In het verleden niet zo'n probleem, want er werd altijd wel een manier gevonden om samen te werken. Het politieke klimaat is echter zo gepolariseerd dat dat dit jaar niet vanzelfsprekend is. Dat kan een negatieve invloed op de Amerikaanse beursen hebben... en dat heeft vaak ook z'n uitwerking op de Europese beursen.
Rusland is de tweede onzekere. Ik verwacht helaas nog niet dat de oorlog in het oosten van Europa snel over zal zijn.
Gek genoeg is het grote risico als één van de partijen de overhand begint te krijgen. Als Rusland de overhand krijgt, dan zal dat extra betrokkenheid betekenen van het Westen - en dus onzekerheid meebrengen. Als Oekraïne de overhand krijgt (of dreigt te krijgen), dan denk ik dat Rusland gekke sprongen kan maken waar wij in de rest van de wereld nog wel eens van kunnen schrikken.
Samenvattend dus heel veel onzekerheid en dat is dus direct de rede dat ik mijn strategie voor dit jaar nog niet heb bepaald.