Na veel twijfel en pijn heb ik besloten mijn TSLA positie liquideren.
Het hele Twitter debacle heeft mij diverse bruto maandsalarissen gekost, maar ik denk dat het tijd is mijn verlies te nemen.
Waarom verkoop ik?
Reputatie komt te voet en gaat te paard. Ik heb geen vertrouwen meer in TSLA's toekomst met Musk. Zie hier
hoeveel mensen koopinteresse zijn verloren door zijn gedrag. Ik zie Elon niet vrijwillig aftreden als CEO, en aangezien hij niet over zelfreflectie lijkt te beschikken, en geen weerwoord accepteert (omringd door yes men, de rest ontslagen) kan niemand hem terug op het rechte pad krijgen.
Zelfs de huidige 50%-gezakte waardering gaat nog steeds uit van enorme groei. Ik denk niet dat dat nog realistisch is. TSLA's waardering lijkt doorgaans voor 10% uit bestaande business te bestaan, de andere 90% uit beloftes voor de toekomst.
Tevens denk ik dat er een class action lawsuit gaat komen van de mensen die tussen de 5k$ en 15k$ voor FSD hebben betaald, en simpelweg zijn opgelicht met constante FSD beloftes van de CEO (en het filmpje "The driver is only here for legal reasons.") Wederom zal de grootste schade in de vorm van reputatieverlies zijn.
Waarom is dat extra relevant? Als het "belofte" deel - de ~90% deel van de waardering - gebakken lucht blijkt te zijn, dan is de waardering dat ook.
Dit gevoel wordt versterkt door mijn mening dat de huidige beloftes zeer discutabel zijn:
• Roadster 2.0: is in 2017 aangekondigd, en zijn aanbetalingen voor geaccepteerd. Er is niets concreets mee gebeurd tot op heden.
• Cybertruck: komt volgend jaar, al jaren lang. Tevens denk ik dat het polariserende (lees: lelijke) ontwerp alleen werkt als het merk goede status heeft en cool is. Dit is dag na dag minder het geval, en er is geen einde in zicht.
• Semi: in 2017 beloofd, levering zou volgen in 2019. Er is net een launch event geweest voor de eerste levering, maar hoelang duurt het nog tot volumeproductie? Waarom wordt er nog steeds geheimzinnig gedaan over de prijs, het gewicht en de cargocapaciteit? Daarnaast zijn de 2.000 reserveringen niet veel op een schaal van >100.000(?) in de VS geproduceerde semi trucks per jaar.
• Tesla Bot: ze lopen minstens 10 jaar achter op Boston Dynamics, een bedrijf dat ondanks die voorsprong nog steeds geen fatsoenlijk businessmodel heeft (een mooi bedrijf is niet perse een mooi aandeel).
• Solar City: belangenverstrengling, een bailout van het bedrijf van zijn neven waar een rechtzaak over loopt. De solar roof presentatie in 2017 blijkt 100% vaporware te zijn, Musk gaf dit onlangs min of meer toe in de rechtzaak.
• The Boring company/Vegas Loop: een aanfluiting als je ziet wat er beloofd werd vs wat er geleverd is. De memes dat Musk een tragere, duurdere metro aan het uitvinden is zijn pijnlijk, maar waar.
• Hyperloop: nooit economisch haalbaar. Een trein in een tunnel is duurder dan een trein. Een trein in een bijna-vacuum tunnel is astronomisch duurder. En als kers op de taart vervoert een hyperloop pod slechts 10 passagiers, waar een trein >500 vervoert. Elon is bedrijfstechnisch gelukkig niet aan de Hyperloop verbonden, maar heeft zichzelf geprofileerd als de uitvinder ervan, wat nu zijn reputatie schaadt.
Wat heeft deze zeer dure les mij geleerd?
• Een mooi bedrijf is niet perse een mooi aandeel. Er werd hier jaren terug al skeptisch over prijsagnostische visies gepraat, maarja, ik had oogkleppen op, en ging mee in het mooie bedrijf+line go up. Ik kan alleen mezelf de schuld geven. "
It's easier to fool someone than to convince them they've been fooled."
• Ga niet mee in "
Het is geen autobedrijf, maar een techbedrijf, dus met hoge PE!" als het bedrijf >97% van de omzet uit autoverkoop haalt,
• Het Cathie Woods-effect. We zijn we zeer resultaatgeorienteerd wanneer we mensen beoordelen, terwijl dit vaak (groten)deels toe te schrijven is aan geluk. Met name in de financiele en zakelijke wereld is dit het geval. Tot begin dit jaar zagen veel mensen Musk als briljant, maar nu blijkt dat hij grotendeels op het juiste moment en de juiste plek was, net als Cathy Woods. Toegegeven: hij heeft veel bijgedragen aan Tesla en EV-acceptatie, maar je kan argumenteren dat als hij er niet was, iemand anders het had gedaan. Wat ik ermee wil zeggen is dat als hij vijf jaar eerder of later was geboren, het "window of opportunity" er mogelijk niet was, en/of reeds door iemand anders gevuld, en hij ondanks dezelfde eigenschappen nooit een miljardair zou zijn geworden.
• Wees extra voorzichtig als de hele waardering van een bedrijf afhangt van de hype rondom 1 persoon: single point of failure. Bij Apple (Jobs) ging dit goed. Ik had echter niet moeten te negeren dat Elon's narcistische en leugenachtige karakter al jaren zichtbaar was. Het Thaise duikersincident, de nepleveringen van COVID-beademingsapparatuur, de zeven-jaar-op rij "FSD probably in 6 months, definitely next year" (als je 30% risk free return met de Robotaxi hebt, waarom zou het bedrijf die dan aan het publiek verkopen?), doen alsof hij Tesla heeft opgericht, het feit dat hij als CEO via een coup ontslagen werd bij X.Com (voorganger Paypal), etc. Achteraf heel veel red flags.
(De oplettende lezer zal zien dat mijn rant prijsagnostisch is. Ik meen dat TSLA's marketcap echter nog steeds groter is dan de grotere concurrenten bij elkaar. Als het groeiverhaal een sprookje blijkt dan is de conclusie triviaal.)