Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat de beurzen nog steeds niet echt door het ijs zakken. Ook deze week leken de indexen even onder de bodem te duiken maar veren ze toch weer aardig terug vandaag.

Wat denken jullie, wordt het in de winter alsnog ellende of gaat het meevallen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34

Thompson

Beeromaniac

Ik denk dat we nog wel een half jaartje een beetje doorkwakkelen. Schommelen tussen 3500~4200 (S&P500).
Vanaf voorjaar 2023 pas weer een enigszins solide stijgende lijn richting ATH (4800+) zomer 2024.

Bron: Ik heb net een banaan gegeten.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thompson schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:56:
Ik denk dat we nog wel een half jaartje een beetje doorkwakkelen. Schommelen tussen 3500~4200 (S&P500).
Vanaf voorjaar 2023 pas weer een enigszins solide stijgende lijn richting ATH (4800+) zomer 2024.

Bron: Ik heb net een banaan gegeten.
Een ATH in 2024 zou ik toch wel vrij optimistisch vinden. Ik zie het komende half jaar de S&P toch nog wel terugzakken tot 2800-3000 geledingen.

En dan moeten we ook nog de winter van 2023-2024 goed doorkomen waar nu ook alweer energie/gas problemen worden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb de indruk dat het alleen relevant is als je meer dan 10.000 cash (USD/EUR) aanhoudt, maar ik kan er naast zitten.

Maar inderdaad wel een nadeeltje t.o.v. Nederlandse brokers. De kosten maken het wel meer dan goed in mijn geval.
Heeft deelname aan het SYEP nog invloed? M.a.w.: als ik geen cash aanhoud, maar wel deelneem aan het SYEP? (Uitlenen van efffecten) heeft die interest withholding tax dan nog invloed?

https://www.interactivebr...d-enhancement-program.php

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
radeoxx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
Heeft deelname aan het SYEP nog invloed? M.a.w.: als ik geen cash aanhoud, maar wel deelneem aan het SYEP? (Uitlenen van efffecten) heeft die interest withholding tax dan nog invloed?
Dat is een vraag waar ik ook mee zit. Ik heb geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb zelf geen email gehad maar krijg wel inkomsten uit SYEP. Mogelijk kan je daar iets uit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
Misschien stomme vraag, maar kun je die withholding tax niet gewoon aftrekken van de box 3 belasting? Hetzelfde systeem als dividendbelasting zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Dat is een vraag waar ik ook mee zit. Ik heb geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb zelf geen email gehad maar krijg wel inkomsten uit SYEP. Mogelijk kan je daar iets uit opmaken.
Ik ben ook zoekende. De SYEP uitkering staat onder het kopje "interest" vermeld van het activity statement. Ik zou dus verwachten dat dit onder de Ierse withholding tax valt.

Op het activity statement kan ik echter nergens de Ierse withholding tax terugvinden. Onder "Withholding Tax" staan bij mij alleen dividendbelasting vermeld. Maar ik heb ook (nog) niet de email ontvangen.

Als iemand wel de Ierse withholding tax gevonden heeft op zijn activity statement dan zou ik graag willen weten waar dat vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:35
Tano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:03:
Misschien stomme vraag, maar kun je die withholding tax niet gewoon aftrekken van de box 3 belasting? Hetzelfde systeem als dividendbelasting zeg maar?
Dat lijkt me niet, aangezien het verdrag juist regelt dat Nederland mag heffen, en Ierland niet.

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 14-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Wie zit er inmiddels short of in putopties? Of hopen jullie nog steeds dat het meevalt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Poecillia schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:20:
Wie zit er inmiddels short of in putopties? Of hopen jullie nog steeds dat het meevalt?
Of gewoon de rit uitzitten en tijd het werk laten doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Tano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:03:
Dat kan maar deels, omdat de Ierse tax 20% is en je in box 3 maximaal maar 15% kan verrekenen (en voor sommige landen minder, maar dan moet je het specifieke percentage voor Ierland opzoeken). Dus de beste is gewoon dat formulier invullen en die hele belasting voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het ingevulde formulier moet volgens mij hier naar toe:

Belastingdienst/Centrale invoer/wpv
Postbus 2519
6401 DA HEERLEN

https://www.belastingdien...laatsverklaring_aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:25:
Het ingevulde formulier moet volgens mij hier naar toe:

Belastingdienst/Centrale invoer/wpv
Postbus 2519
6401 DA HEERLEN

https://www.belastingdien...laatsverklaring_aanvragen
Maar staat daar ook dat we bewijsstukken moeten aanleveren? Gaan jullie statements sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alleen als het buitenlandse formulier daar om vraagt. Voor zover ik zie hier niet het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:35:
Alleen als het buitenlandse formulier daar om vraagt. Voor zover ik zie hier niet het geval :)
Top. Afgelopen maanden wel een stuk meer SYEP gekregen dan normaal, jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:47
Hielko schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Dat kan maar deels, omdat de Ierse tax 20% is en je in box 3 maximaal maar 15% kan verrekenen (en voor sommige landen minder, maar dan moet je het specifieke percentage voor Ierland opzoeken). Dus de beste is gewoon dat formulier invullen en die hele belasting voorkomen.
Hoe zit dit met een broker zoals de rabobank of ING en een Ierse index fonds zoals vanguard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:54
Ik heb wel een “verzekering” om mijn left tail risk af te dekken.
Maar we zijn nog lang niet ver genoeg weggezakt voordat die echt in werking gaat treden.
En als die wel in werking gaat treden is het alleen om het verlies enigszins te dempen.
We gaan het zien, verder gewoon blijven zitten en als je koopjes ziet lekker inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:44:
Zal het hier ook even vragen: bij de berekening van het fictieve rendement voor de vermogensrendementsheffing van box 3 gebruikt de belastingdienst kennelijk voor 53% onroerend goed prijzen en maar voor 33% aandelen. Weet iemand waarom deze percentages zo gekozen zijn?
Dit is hier natuurlijk off-topic. Er loopt een groot topic over de nieuwe VRH-regelingen en -plannen, ik zou het daar vragen: Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Hielko schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Het lijkt me dat je alleen 15% kunt verrekenen indien het belastingverdrag daadwerkelijk 15% toewijst aan het bronland.
In dit geval wijst het verdrag 0% toe aan het bronland, oftewel we zullen dus echt in Ierland moeten zijn voor teruggaaf:
https://www.belastingdien...itenlandse_bronbelasting/

Zie ook deze link:
https://vwg.nl/nieuws/max...bronbelasting-verrekenen/
Via je Nederlands aangifte inkomstenbelasting kun je de buitenlandse bronbelasting op dividenden verrekenen met je Nederlandse inkomstenbelasting. Deze verrekening bedraagt echter maximaal de :
(1) door de bronstaat daadwerkelijk geheven bronbelasting;
(2) Nederlandse belasting die met de netto buitenlandse opbrengst samenhangt.

De tweede limiet is gelijk aan de bronbelasting die de bronstaat maximaal op grond van het belastingverdrag mag heffen.

[ Voor 26% gewijzigd door freakaleek op 14-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:14
freakaleek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Het lijkt me dat je alleen 15% kunt verrekenen indien het belastingverdrag daadwerkelijk 15% toewijst aan het bronland.
In dit geval wijst het verdrag 0% toe aan het bronland (Ierland).

We zullen dus echt in Ierland moeten zijn voor teruggaaf:
https://www.belastingdien...itenlandse_bronbelasting/

Zie ook deze link:
https://vwg.nl/nieuws/max...bronbelasting-verrekenen/

[...]
Je links onderbouwen niet wat je zegt, of ik moet wat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Hielko schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

Je links onderbouwen niet wat je zegt, of ik moet wat missen.
De tweede limiet is gelijk aan de bronbelasting die de bronstaat maximaal op grond van het belastingverdrag mag heffen.

Nog een bron: Link
Vervolgens wordt de verschuldigde box 3 inkomstenbelasting verminderd met het bedrag van de ingehouden buitenlandse dividendbelasting (voor maximaal het in het toepasselijke belastingverdrag opgenomen percentage; doorgaans 15%)
Het is mijns inziens redelijk logisch dat aftrek niet mag, immers, waarom zou de Nederlandse overheid effectief geld overmaken naar Ierland terwijl in een verdrag is geregeld dat Nederland mag heffen?

[ Voor 50% gewijzigd door freakaleek op 14-10-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Miki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Of gewoon de rit uitzitten en tijd het werk laten doen ;)
Ik vraag me af waarom iedereen alleen rendement wil halen in een Bull market en de kansen in een bear market laat liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
Poecillia schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Ik vraag me af waarom iedereen alleen rendement wil halen in een Bull market en de kansen in een bear market laat liggen.
Ik vraag me af waarom velen aan stock picking doen terwijl wetenschappelijk is bewezen dat je daarmee niet continu rendement volle beslissingen kunt nemen en vrijwel altijd slechter uit bent dan gewoon de markt volgen over een langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Dit is hier natuurlijk off-topic. Er loopt een groot topic over de nieuwe VRH-regelingen en -plannen, ik zou het daar vragen: Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022
Daar had ik het al gevraagd maar niemand lijkt het te weten, vandaar dat ik het hier vraag. Overigens gaat deze vraag over de belasting op beleggen, dat is hier niet helemaal off topic natuurlijk, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:01:
[...]

Daar had ik het al gevraagd maar niemand lijkt het te weten, vandaar dat ik het hier vraag. Overigens gaat deze vraag over de belasting op beleggen, dat is hier niet helemaal off topic natuurlijk, maar goed.
Heb je de Memorie van Toelichting voor het wetsvoorstel al opgezocht? Daar zou ik beginnen om dit soort detailvragen uit te zoeken.

Je kunt evt ook nog de Nota van het Verslag erbij pakken.

Laat even weten of je er daarmee uitkomt, anders kan ik nog even voor je kijken in NDFR (fiscale database).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38

page404

Website says no

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:54:
Ik vind dat de beurzen nog steeds niet echt door het ijs zakken. Ook deze week leken de indexen even onder de bodem te duiken maar veren ze toch weer aardig terug vandaag.

Wat denken jullie, wordt het in de winter alsnog ellende of gaat het meevallen?
Even voor het perspectief:
CSPX staat op 373€ met 52 weken hoogste op 493€ en laagste 360€.
EXXT OP 107€ met resp 145€ en 103€.
Ik interpreteer dat als al door het ijs gezakt, met -20 tot -25% tov het ATH. Ik denk dat het best nog wat kan zakken maar ik vraag me af of de economie er echt 25% slechter voor staat dan een jaar geleden. Volgens mij is veel onrust al ingeprijsd.
Maar met de disclaimer dat dit ook maar mijn mening is hè B)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Miki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Ik vraag me af waarom velen aan stock picking doen terwijl wetenschappelijk is bewezen dat je daarmee niet continu rendement volle beslissingen kunt nemen en vrijwel altijd slechter uit bent dan gewoon de markt volgen over een langere termijn.
Dat vraag ik me ook af, maar stock picking is wat anders dan short gaan of opties gebruiken op een index. Maar de consensus hier is stil blijven zitten als je geschoren wordt en hopen dat je vlees niet geraakt wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Poecillia schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:37:
[...]
Dat vraag ik me ook af, maar stock picking is wat anders dan short gaan of opties gebruiken op een index.
Maar ook voor dat soort tactieken bestaat er geen overtuigend bewijs.

Maa je hebt natuurlijk wel mensen die daar af en toe goed mee scoren. Die blazen meestal het hoogst van de toren. De mensen die flink verliezen zijn veel minder mondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

page404 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Ik interpreteer dat als al door het ijs gezakt, met -20 tot -25% tov het ATH. Ik denk dat het best nog wat kan zakken maar ik vraag me af of de economie er echt 25% slechter voor staat dan een jaar geleden. Volgens mij is veel onrust al ingeprijsd.
Tja, ligt eraan hoe je het bekijkt. Ten opzichte van de pre-corona piek (daar stond de CSPX pas op 320) staan vrijwel alle indexen nog enorm hoog.

Dat we tijdens corona enorm zijn gestegen zegt vooral dat er ook weer heel veel vanaf kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Kan je je ook afvragen of de economie vorig jaar 30% ofzo beter was als het jaar daarvoor ;) . Pak je een vijf jaar grafiek van de beurs, dan is het vooral een dipje, en is er nog steeds een gigantische stijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik heb de afgelopen 6 maanden bij bijna elke opleving een (levered) short opgezet en weer afgehaald na een ritje. Dit heeft me geen windeieren gelegd, maar het kan soms hard tegen je ingaan. Dat geeft wat klamme handjes af en toe. Ik denk dat we nog wel een stukje lager gaan (3000-3300 in de S&P500). Met name doordat monetair beleid wereldwijd nog wel even restrictief blijft tot maart 2023 en ik het gevoel heb dat de markt toch elke keer inzet op het, in mijn ogen onrealistisch, draaien van de FED qua beleid. En bedrijfsresultaten voor q3 zullen, denk ik, vermoedelijk nog wel wat klappen laten zien. Mijn onderbuik zegt dat later dit kwartaal een goed instap moment komt. Maar dat is uiteindelijk koffiedik kijken natuurlijk.

* _the_crow_ heeft nu geen short posities

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Pistachenootje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:01:
Zoals hierboven ook genoemd wordt staat er iets in de memorie van toelichting (link en de bijlage van een eerdere wet waar naar verwezen wordt in die memorie van toelichting (link).

Overigens kan ik in geen van allen de daadwerkelijke reden vinden anders dan "er wordt ook belegd in onroerend goed dus includeren we dat in de rendementen". Maar misschien raakt het nu te ver off-topic inderdaad.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Kan je je ook afvragen of de economie vorig jaar 30% ofzo beter was als het jaar daarvoor ;) . Pak je een vijf jaar grafiek van de beurs, dan is het vooral een dipje, en is er nog steeds een gigantische stijging.
Exact dit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:18
De laatste nieuwsbrief van John Mauldin is weer erg somber:
https://www.mauldineconom...thoughts/pension-sandpile

Maar wel realistisch is mijn inschatting.
In 2007 wist hij de bankencrisis ruim van te voren te voorspellen met een analyse die veel lijkt op zijn analyse van dit moment.
Heeft mij toen veel geld opgeleverd; op tijd verkopen en later weer kopen (eerst te vroeg kopen, flink verlies, maar blijven zitten op dieptepunt en toen heel hard omhoog...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
En de rentecurve duidt ook al geruime tijd op een flinke recessie:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y

(Kies even voor de "Max" periode; dan zie je het grotere plaatje...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tja John Mauldin schreef in 2017 dat je hard moest wegrennen van de S&P 500. M.a.w. als je vaak een crash voorspelt krijg je af en toe gelijk.

Persoonlijk zou ik de beste man negeren net als alle andere 'experts' die voorspellen wat de markt gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:50:
Tja John Mauldin schreef in 2017 dat je hard moest wegrennen van de S&P 500. M.a.w. als je vaak een crash voorspelt krijg je af en toe gelijk.

Persoonlijk zou ik de beste man negeren net als alle andere 'experts' die voorspellen wat de markt gaat doen.
Je moet gewoon de juiste expert kiezen. Na elke crisis weet je wie dat geweest is. Want ja elke crisis is voorspeld.

Maar zelfs als een octopus goed gokt op de uitslagen van een WK. (Een van de duizenden dieren die een voorspelling deed voor dat WK) Dan staan de kranten een WK later uitgebreid stil bij de voorspellingen deze keer. En gek genoeg leken die nergens op dus na een wedstrijd of drie verdwenen de voorspellingen ook weer.

Mensen houden niet van toeval, dus als je de vorige keer goed gokte willen wij geloven dat je dat weer zult doen. Want die persoon is wel schathemelrijk geworden die keer. Dat wil je niet missen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38

page404

Website says no

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Tja, ligt eraan hoe je het bekijkt. Ten opzichte van de pre-corona piek (daar stond de CSPX pas op 320) staan vrijwel alle indexen nog enorm hoog.

Dat we tijdens corona enorm zijn gestegen zegt vooral dat er ook weer heel veel vanaf kan.
Ja zo ken ik er nog wel een paar. Sinds 2010 staan ze natuurlijk ook extreem hoog.
En dat ze omlaag kunnen omdat ze omhoog gegaan zijn is ook een platitude van de bovenste plank.
Ik mis de argumentatie een beetje. Wij beweert die bewijst :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
Ja, Mauldin is vaak somber, en daar moet je een beetje doorheen kijken.
Maar regelmatig heeft hij rake analyses, zoals deze uit december 2006:
https://www.mauldineconom...cession-of-2007-mwo120106

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JosTM schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:59:
Ja, Mauldin is vaak somber, en daar moet je een beetje doorheen kijken.
Maar regelmatig heeft hij rake analyses, zoals deze uit december 2006:
https://www.mauldineconom...cession-of-2007-mwo120106
Vind het altijd wel interessant om te lezen, maar ja, hoe bepaal ik vervolgens welke expert voor de volgende keer de 'rake analyse' maakt waarop ik mijn keuzes moet baseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Welk percentage moet ik op het IBKR formulier invullen? 0%?

Edit: ah staat gewoon uitgelegd, 0% :z

[ Voor 64% gewijzigd door Pistachenootje op 15-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom zou je met stock picking gemiddeld beter of slechter uit zijn dan de markt? Pas als je veel gaat handelen komen transactiekosten spelen. Ga vervolgens zeer regelmatig handelen, dan vorozie ik ook problemen maar met een lange termijn buy & hold niet zo zeer.

Stel ik beleg ipv de AEX index, 100% in (stel) Adyen. Dan gaat het me of beter of slechter dan het gemiddelde. De volgende Tweaker doet 100% in Aegon en de volgende 100% in Ahold, etc. We kijken 20 jaar later waar we staan. Gemiddeld genomen komen we dan netjes uit op de AEX index (ongewogen). Alleen de afwijking in individuele gevallen zal groot zijn.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
_the_crow_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Ik heb de afgelopen 6 maanden bij bijna elke opleving een (levered) short opgezet en weer afgehaald na een ritje. Dit heeft me geen windeieren gelegd, maar het kan soms hard tegen je ingaan. Dat geeft wat klamme handjes af en toe. Ik denk dat we nog wel een stukje lager gaan (3000-3300 in de S&P500). Met name doordat monetair beleid wereldwijd nog wel even restrictief blijft tot maart 2023 en ik het gevoel heb dat de markt toch elke keer inzet op het, in mijn ogen onrealistisch, draaien van de FED qua beleid. En bedrijfsresultaten voor q3 zullen, denk ik, vermoedelijk nog wel wat klappen laten zien. Mijn onderbuik zegt dat later dit kwartaal een goed instap moment komt. Maar dat is uiteindelijk koffiedik kijken natuurlijk.

Leuk om te horen dat je dit doet. Als ik je goed begrijp heb je ze zelf uitgeschreven? Ik heb zelf ervaring met putopties en daar met de coronadip een leuke klapper gemaakt. Maar later ook weer een deel verloren. Ik vind opties vaak duur omdat de volatiliteit zo hoog is en ben er nu niet mee bezig. Inverse ETF's is hetzelfde probleem. Wat dat betreft heb je veel minder kosten aan short gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

bombadil schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Waarom zou je met stock picking gemiddeld beter of slechter uit zijn dan de markt? Pas als je veel gaat handelen komen transactiekosten spelen. Ga vervolgens zeer regelmatig handelen, dan vorozie ik ook problemen maar met een lange termijn buy & hold niet zo zeer.

Stel ik beleg ipv de AEX index, 100% in (stel) Adyen. Dan gaat het me of beter of slechter dan het gemiddelde. De volgende Tweaker doet 100% in Aegon en de volgende 100% in Ahold, etc. We kijken 20 jaar later waar we staan. Gemiddeld genomen komen we dan netjes uit op de AEX index (ongewogen). Alleen de afwijking in individuele gevallen zal groot zijn.
Volgens mij noemen zoiets op Reddit een self-awarewolf. Gemiddeld is er inderdaad niks aan de hand.
Maar meer dan de helft van de beleggers zal geld hebben verloren. Slechts een klein aantal bedrijven zorgt voor het gros van de gemiddeld positieve returns.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
extreem: Een failliet bedrijf staat tegenover 1 bedrijf dat 2 keer zoveel waard wordt. 2 Failliete bedrijven staan tegen 1 bedrijf dat 3 keer zoveel waard wordt.

Dus 2 man al hun geld kwijt 1 persoon 3 keer zo rijk. rendement over hen drieën samen precies hetzelfde.

Neem de ontwikkeling van Google, MS, Apple de afgelopen 20 jaar. Zij dragen een behoorlijk deel van de winsten op indexen en brede ETFs. Daar staan dus niet 3 bedrijven tegenover die minder dan de index presteren, maar vele. De markt is geen normaalverdeling maar drijft op de grote positieve uitschieters in een bepaalde tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-10-2022 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Poecillia schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:23:
Leuk om te horen dat je dit doet. Als ik je goed begrijp heb je ze zelf uitgeschreven? Ik heb zelf ervaring met putopties en daar met de coronadip een leuke klapper gemaakt. Maar later ook weer een deel verloren. Ik vind opties vaak duur omdat de volatiliteit zo hoog is en ben er nu niet mee bezig. Inverse ETF's is hetzelfde probleem. Wat dat betreft heb je veel minder kosten aan short gaan.
Hoe bedoel je precies uitgeschreven? Nee, ik heb via SocGen een aantal factor producten op de AEX gehad diverse malen. Die dingen gaan van -2 (dus 2 maal hefboom short) tot -15. Voor de grote factoren moet je heel erg oppassen. Die lopen heel makkelijk heel snel van je weg. Dus wees er erg terughoudend mee. Ik heb de reversal een paar keer gespeeld met -8 en -12 factor producten. Het voordeel van deze producten is dat het lineair is tov het onderliggende product (AEX in mijn geval). Maar nogmaals, een groot risico om geld te verliezen als je niet uitkijkt. Bij opties heb je, zoals je zelf ook aangeeft, meer factoren om rekening mee te houden zoals implied volatility. Daar heb ik wisselend resultaat mee gehad. Per saldo misschien een mini-plusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

JosTM schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:41:
En de rentecurve duidt ook al geruime tijd op een flinke recessie:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y

(Kies even voor de "Max" periode; dan zie je het grotere plaatje...)
Dan kan het voor een recessie nog wel een jaar duren.

Bekijk de analyse/grafieken op de website van Edward Yardeni ([urlhttps://www.yardeni.com/]link[/]). Zoals bijvoorbeeld de 'bear market indicators' (link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
_the_crow_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Dan kan het voor een recessie nog wel een jaar duren.

Bekijk de analyse/grafieken op de website van Edward Yardeni ([urlhttps://www.yardeni.com/]link[/]). Zoals bijvoorbeeld de 'bear market indicators' (link).
Een bear market, waar waar we nu in zitten loopt meestal vooruit op een recessie. De vraag is meer of het een korte recessie wordt of een diepe recessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Poecillia schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Een bear market, waar waar we nu in zitten loopt meestal vooruit op een recessie. De vraag is meer of het een korte recessie wordt of een diepe recessie.
Zeker goed om de bear market en de recessie uit elkaar te houden inderdaad. Voor nu zou ik zeggen dat een recessie in ieder geval wat langer zou kunnen duren. Centrale banken kunnen de rente niet echt op korte termijn verlagen en de balans nog verder opblazen lijkt ook niet een enorm goed idee voor nu. De vraag is wat monetair beleid kan doen. Ik denk zelf dat dat vrij beperkt is. In de VS zal de economie ongetwijfeld wat veerkrachtiger zijn dan in Europa. Zoals je eigenlijk wel vaker ziet. We hebben hier in Europa meer obstakels qua energievoorziening en de politieke/fiscale diversiteit van de verschillende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Dat vind zelfs ik een beetje riskant en ik vind optiepremie betalen ook gewoon erg duur.
Liever koop ik aandelen en schrijf dan calls. Dan profiteer je ook als de koers flink daalt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Omdat een gokje wagen gewoon leuk is. Wetenschappelijk gezien is de roulette tafel ook geen goed idee toch spelen duizenden mensen het spel.

Toen shell na begin corona crisis ver onder de 15 euro stond heb ik aardig wat ingekocht maar ook weer veel te vroeg verkocht. 20pct rendement gemaakt maar dat had wel 100pct kunnen zijn
Moet ik nu huilen omdat ik maar 20pct rendement heb gemaakt in een jaar ipv 100 of gewoon heel tevreden zijn? Ik ga voor t laatste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Omdat een gokje wagen gewoon leuk is. Wetenschappelijk gezien is de roulette tafel ook geen goed idee toch spelen duizenden mensen het spel.

Toen shell na begin corona crisis ver onder de 15 euro stond heb ik aardig wat ingekocht maar ook weer veel te vroeg verkocht. 20pct rendement gemaakt maar dat had wel 100pct kunnen zijn
Moet ik nu huilen omdat ik maar 20pct rendement heb gemaakt in een jaar ipv 100 of gewoon heel tevreden zijn? Ik ga voor t laatste....
Dit had ik ook toen de oorlog in Oekraïne begon. Direct aandelen Rheinmetall gekocht en eind maart weer verkocht. Mijn bedrag had ook verdubbeld kunnen zijn i.p.v. 50% hoger als ik het ergens in de zomer pas had verkocht. Was ook gewoon interessant om te doen (leuk is misschien het verkeerde woord in deze context).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

finsdefis schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Dit had ik ook toen de oorlog in Oekraïne begon. Direct aandelen Rheinmetall gekocht en eind maart weer verkocht. Mijn bedrag had ook verdubbeld kunnen zijn i.p.v. 50% hoger als ik het ergens in de zomer pas had verkocht.
Van gerealiseerde winst wordt je nooit slechter.
Was ook gewoon interessant om te doen (leuk is misschien het verkeerde woord in deze context).
Ja, maar ik ben ervan overtuigd dat je niet handenwrijvend je geld telt en niets geeft om het leed daar.
Overigens ben ik er 100 procent van overtuigd dat er mensen voorkennis hebben van die soort zaken en daar grof geld mee verdienen. Ik bedoel: als Putin weet je dat als je bepaalde uitspraken doet, de beurzen een bepaald effect geven. Net zoals de aanslagen van 9/11.
Maar goed dat is misschien een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Van gerealiseerde winst wordt je nooit slechter.

[...]

Ja, maar ik ben ervan overtuigd dat je niet handenwrijvend je geld telt en niets geeft om het leed daar.
Overigens ben ik er 100 procent van overtuigd dat er mensen voorkennis hebben van die soort zaken en daar grof geld mee verdienen. Ik bedoel: als Putin weet je dat als je bepaalde uitspraken doet, de beurzen een bepaald effect geven. Net zoals de aanslagen van 9/11.
Maar goed dat is misschien een beetje offtopic.
Het gaf wel een beetje een wrang gevoel, maar ja, in elk geval de 'goede' partij aangekocht.

Toevallig ben ik geïnteresseerd in (militaire) geschiedenis e.d. dus dit was echt 1+1=2. Vooral toen de Duitse overheid aankondigde 100 mrd te gaan investeren in het leger.

Met als klein verschil dat ik geen beleidsmaker ben die zelf kan beslissen om een land binnen te vallen en daarop vooraf mijn beleggingsstrategie aan kan passen :+ daar zal zeker genoeg geld mee 'gemaakt' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
_the_crow_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Hoe bepaal je je stop losses, als resultaat van max risico % dat je per trade wilt lopen? En ben je weleens uitgestopt?
JosTM schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:33:
De laatste nieuwsbrief van John Mauldin is weer erg somber:
https://www.mauldineconom...thoughts/pension-sandpile

Maar wel realistisch is mijn inschatting.
In 2007 wist hij de bankencrisis ruim van te voren te voorspellen met een analyse die veel lijkt op zijn analyse van dit moment.
Heeft mij toen veel geld opgeleverd; op tijd verkopen en later weer kopen (eerst te vroeg kopen, flink verlies, maar blijven zitten op dieptepunt en toen heel hard omhoog...).
Ik snap de volgende passage niet. Mocht dit teveel monetair-/macroeconomisch van aard zijn om hier te bespreken en je wellicht een linkje hebt naar iets dat hier verder op in gaat is dat natuurlijk ook top!
Thirty-year bonds would assume characteristics of 29-year bonds, generating a slight profit. So, the logical conclusion was to leverage up to 30 times on these safe instruments to get a good target return. Then diversify into the bond markets of scores of nations, as the trades are similar.

Except the math broke. Traders began to notice and started to front run LTCM, causing the trade to yield less and then “inexplicably” the trade dynamic reversed and hedge funds piled on, causing LTCM to lose $4 billion or so leveraged 30 times. This almost broke the financial markets in 1998.

[ Voor 40% gewijzigd door Jedi_Pimp op 16-10-2022 15:46 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Al ingeprijsd? Dat vertelden ze hier ook zo'n 1,5 maand geleden. ;) Ondertussen ben ik blij dat ik nog steeds met cash aan de zijlijn sta al vonden ze dat hier niet slim.

De eerste bedrijven stoppen ondertussen hun productie omdat energie niet meer te betalen is en de eerste staan op omvallen. Hoe langer die k.. oorlog duurt hoe harder de klap wordt. Ik zie er voorlopig geen eind aan komen helaas (ook voor de bevolking daar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Lordy79 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Je vat het mooi samen, een gokje nemen. Wat je verder persoonlijk doet om je emoties te uiten zal mij een worst wezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik investeer maandelijks zo een 1500 euro in de ETFs.

Nu de beurs omlaag gaat en ik ook wat extra geld overhoud, overweeg ik een gedeelte van dat extra geld te investeren in crowdfunding projecten met minimaal 8% rendement. Ik realiseer mij dat ik mijn inleg kan verliezen door te investeren in crowdfunding projecten.

Zo kwam ik bij geldvoorelkaar.nl en zit ik eraan te denken om 10 - 15 projecten te kiezen met een minimum rendement van 8%. Ik wil in elk project 100 euro investeren.

Ik ben wel nieuwsgierig, heeft er iemand ervaring met crowdfunding of misschien zelfs ervaring met geldvoorelkaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jeroeningen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:00:

Nu de beurs omlaag gaat en ik ook wat extra geld overhoud, overweeg ik een gedeelte van dat extra geld te investeren in crowdfunding projecten met minimaal 8% rendement. Ik realiseer mij dat ik mijn inleg kan verliezen door te investeren in crowdfunding projecten.

Zo kwam ik bij geldvoorelkaar.nl en zit ik eraan te denken om 10 - 15 projecten te kiezen met een minimum rendement van 8%. Ik wil in elk project 100 euro investeren.

Ik ben wel nieuwsgierig, heeft er iemand ervaring met crowdfunding of misschien zelfs ervaring met geldvoorelkaar?
Peer-2-Peer lenen: de praktijk

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox

Waarom niet gewoon extra inleggen in de ETF die je toch al elke maand netjes inkoop? Crowdfunding klinkt misschien leuk maar ETF lijkt me veiliger en verstandiger op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:52
Momenteel koop ik maandelijks de 3 bekende NT Fondsen maandelijks bij mijn huisbank. De NT World, EM en SC en daarnaast koop ik ook maandelijks 3 verschillende ETF's bij DeGiro welke zijn;

iShares Global Clean Energy UCITS ETF (A0MW0M)
iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF (A142N1)
VanEck Vectors Semiconductor UCITS ETF (SMH)

De reden dat ik bovenstaande ETF's heb gekocht is omdat ik verwacht dat deze sectoren het in de toekomst goed gaan doen, voor mij gaat het om de lange termijn beleggen (20-30 jaar).

Naar mijn idee heb ik met bovenstaande een goede basis qua spreiding (mocht het niet zo zijn hoor ik het graag). Ik vroeg me af of ik er wellicht verstandig aan doe om nog een AEX en/of Europa ETF aan toe te voegen gezien de bovenstaande redelijk op de USA is gericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Phorcys schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:34:
Momenteel koop ik maandelijks de 3 bekende NT Fondsen maandelijks bij mijn huisbank. De NT World, EM en SC en daarnaast koop ik ook maandelijks 3 verschillende ETF's bij DeGiro welke zijn;

De reden dat ik bovenstaande ETF's heb gekocht is omdat ik verwacht dat deze sectoren het in de toekomst goed gaan doen, voor mij gaat het om de lange termijn beleggen (20-30 jaar).

Naar mijn idee heb ik met bovenstaande een goede basis qua spreiding (mocht het niet zo zijn hoor ik het graag). Ik vroeg me af of ik er wellicht verstandig aan doe om nog een AEX en/of Europa ETF aan toe te voegen gezien de bovenstaande redelijk op de USA is gericht.
Wat is de verhouding tussen je nt fondsen en de ETFs bij de giro?
Bij 90-10 verhouding zou ik je spreiding nog wel ok vinden. Maar hoe groter de waarde van degiro ETFs wordt, des te slechter je spreiding. Want je zit dan dus steeds geconcentreerder in een klein aantal bedrijven.
Zelfde geldt voor toevoegen aex of Europe. Is een verslechtering* van je spreiding. Op een gegeven moment bezit je allerlei fondsen of ETFs waar bijv. ASML een flink deel van uitmaakt. Tot nu toe natuurlijk een lekkere cash cow en onze nationale trots. Maar bij te grote blootstelling aan een bedrijf of sector loopt je een risico waar je geen extra compensatie voor hoeft te verwachten.
*) Op basis van market capitalization.

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 17-10-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
oscar82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:21:
[...]

Wat is de verhouding tussen je nt fondsen en de ETFs bij de giro?
Bij 90-10 verhouding zou ik je spreiding nog wel ok vinden. Maar hoe groter de waarde van degiro ETFs wordt, des te slechter je spreiding. Want je zit dan dus steeds geconcentreerder in een klein aantal bedrijven.
Zelfde geldt voor toevoegen aex of Europe. Is een verslechtering* van je spreiding. Op een gegeven moment bezit je allerlei fondsen of ETFs waar bijv. ASML een flink deel van uitmaakt. Tot nu toe natuurlijk een lekkere cash cow en onze nationale trots. Maar bij te grote blootstelling aan een bedrijf of sector loopt je een risico waar je geen extra compensatie voor hoeft te verwachten.
*) Op basis van market capitalization.
Momenteel is de verdeling als volgt; 60% NT World, 7% EM, 7% SC, 7-8% per ETF. Waarde van de NT Fondsen was al hoger toen ik met de ETF's begon en maandelijks doe ik 75/25.

Had destijds naar de Top 10-15 gekeken en zag daar daar wel enkele bedrijven overlappen maar dacht dat er ook genoeg verschillen in zaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Phorcys op 17-10-2022 07:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat verwacht de markt ook. Je gaat pas verdienen met je strategie als die sectoren het nog beter gaan doen dan de markt verwacht. Je NT fondsen zitten al voor >20% in technologie. Ik zie zelf geen reden om nog meer technologie toe te voegen. Ook jammer dat die extra ETFs allemaal dividendlekkage hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TechFox

Sorry maar met alle respect, wat ben je aan het rommelen. Heb je al gekeken welke bedrijven in je ETF / index fondsen zitten die je koopt? Zo niet.. kijk hier. https://www.msci.com/inde...msci.com%252Fconstituents

Je ben nu echt rendement aan het weggooien omdat je overlapping hebt, dubbele beheer kosten. Spreiding van je beleggingen en dit gaat ten kosten van je rendement, je hebt dividendlekkage. En dubbele kosten van je broker.

Hou het gewoon lekker simpel en blijf bij die NT fondsen. Goede spreiding, ESG beleggingen, lage kosten en geen dividendlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
TechFox schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Sorry maar met alle respect, wat ben je aan het rommelen. Heb je al gekeken welke bedrijven in je ETF / index fondsen zitten die je koopt? Zo niet.. kijk hier. https://www.msci.com/inde...msci.com%252Fconstituents

Je ben nu echt rendement aan het weggooien omdat je overlapping hebt, dubbele beheer kosten. Spreiding van je beleggingen en dit gaat ten kosten van je rendement, je hebt dividendlekkage. En dubbele kosten van je broker.

Hou het gewoon lekker simpel en blijf bij die NT fondsen. Goede spreiding, ESG beleggingen, lage kosten en geen dividendlekkage.
Bedankt voor de input, ik zal er nog eens naar kijken en aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechFox
Phorcys schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Bedankt voor de input, ik zal er nog eens naar kijken en aanpassen.
Kijk het mooie aan die NT of iedere andere goed gespreide world index fonds / ETF is dat de het spreiding heeft naar bepaalde sectoren.

Tijdens deze crisis doet bijvoorbeeld de energie sectoren het goed en de tech sector slecht. Het mooie is dat het elkaar een beetje in evenwicht houdt. Misschien stort over een jaar als de energie prijzen weer dalen die hele “clean energie aandelen ETF” helemaal in. En gaat de tech aandelen weer stijgen omdat hun weer volop producten kunnen produceren nu de energie kosten weer laag zijn.

Je weet het gewoon niet. Daarom zijn de gespreide index fondsen of ETF zo mooi omdat je het hele jaar door voor lage kosten de hele aandelen markt aankoopt. Dus zit je altijd goed voor heel het jaar. Gaan de tech aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio. Gaan de vastgoed aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio etc.. er zijn altijd wel sectoren die het wel en niet goed doen voor een bepaalde periode.

Maak gebruik van die periodes om op die momenten juist de aandelen voor mindere kosten in te kopen.

En hou vooral simpel en kosten laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Pistachenootje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Dat verwacht de markt ook. Je gaat pas verdienen met je strategie als die sectoren het nog beter gaan doen dan de markt verwacht. Je NT fondsen zitten al voor >20% in technologie. Ik zie zelf geen reden om nog meer technologie toe te voegen. Ook jammer dat die extra ETFs allemaal dividendlekkage hebben.
Dit is inderdaad de angel. Ik betrap mijzelf er ook op dat ik dit soms wel eens vergeet.

Dit is de efficiënte markt hypothese (de veronderstelling dat alle kennis al verwerkt zit in de aandelenkoers) in twee simpel te begrijpen zinnen uitgelegd. Complimenten daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
Pistachenootje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:47:
Welk percentage moet ik op het IBKR formulier invullen? 0%?

Edit: ah staat gewoon uitgelegd, 0% :z
Nog een vraagje over dit formulier. Ik heb het zelf ook maar ingevuld en opgestuurd, maar is dit net nieuw ofzo? Of hadden we dat al eerder moeten doen? Toevallig lees ik er nu maar over, maar ik had het natuurlijk net zo goed niet kunnen lezen.

En weet iemand of dit jaarlijks gaat terugkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@radeoxx ik weet niet of je de voorgaande discussie hebt gelezen, een paar pagina's terug. Een aantal mensen hebben een email gehad van IB over deze belasting. Ik ga er vanuit dat we het formulier eenmalig moeten invullen. Of het nieuw is weet ik niet. Wel een goede vraag want is deze belasting wellicht al ingehouden in 2021?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phorcys
TechFox schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Kijk het mooie aan die NT of iedere andere goed gespreide world index fonds / ETF is dat de het spreiding heeft naar bepaalde sectoren.

Tijdens deze crisis doet bijvoorbeeld de energie sectoren het goed en de tech sector slecht. Het mooie is dat het elkaar een beetje in evenwicht houdt. Misschien stort over een jaar als de energie prijzen weer dalen die hele “clean energie aandelen ETF” helemaal in. En gaat de tech aandelen weer stijgen omdat hun weer volop producten kunnen produceren nu de energie kosten weer laag zijn.

Je weet het gewoon niet. Daarom zijn de gespreide index fondsen of ETF zo mooi omdat je het hele jaar door voor lage kosten de hele aandelen markt aankoopt. Dus zit je altijd goed voor heel het jaar. Gaan de tech aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio. Gaan de vastgoed aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio etc.. er zijn altijd wel sectoren die het wel en niet goed doen voor een bepaalde periode.

Maak gebruik van die periodes om op die momenten juist de aandelen voor mindere kosten in te kopen.

Top, duidelijk verhaal. Ik dacht dat ik er wellicht verstandig aan deed om wat extra aan te kopen in een specifieke sector maar het is toch verstandiger om de inleg in de NT Fondsen te doen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:31
[...]

Interessante toevoeging. Wat is jouw mening over index-ETFs die wel vrij verspreid zijn maar een focus hebben op bijvoorbeeld dividend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik denk dat het voor 90% van de mensen het beste is om alleen op NT of andere brede ETFs in te zetten.
Daar buiten kun je wat doen voor de lol (of staatsloten kopen). Om echt losse aandelen te kopen of specifieke ETFs met het oog om de markt te verslaan moet je gewoon heel veel kennis op doen. Je moet de bedrijven uitpluizen, je moet kijken waarom deze bedrijven uniek zijn en moeilijk te verslaan door de concurrentie. Je moet je inlezen over hun toekomstbeeld, en een beeld krijgen van het toekomstbeeld van anderen. Je kennisniveau moet dus exceptioneel beter zijn dan dat van andere beleggers, pas dan kun je ze verslaan. (en dan nog is de toekomst altijd onzeker, en heb je niet altijd in de gaten wat er achter de schermen gebeurd (wirecard))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Marrtijn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Interessante toevoeging. Wat is jouw mening over index-ETFs die wel vrij verspreid zijn maar een focus hebben op bijvoorbeeld dividend?
Aan de hand van de post die hij eerder plaatste wil hij vermogen (geld) opbouwen. Dus buy and hold.

Als je naar een dividend ETF kijkt zijn de focus daar erg gericht op het uitkeren van dividenden. Dit is een hele andere categorie dan buy and hold fondsen.

Buy and hold fondsen kiezen aandelen die voornamelijk bezig zijn te groeien in waarde. De dividenden die je krijgt dien je dan ook voor het beste resultaat gelijk te herbeleggen.

Een dividenden ETF zijn voornamelijk gericht op zoveel mogelijk dividenden uit te keren aan hun aandeelhouders. Dus groeien minder hard maar daar krijg je wel meer geld van. Dat geld kan je er voor kiezen om te gebruiken als extra inkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door TechFox op 17-10-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Phorcys schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Top, duidelijk verhaal. Ik dacht dat ik er wellicht verstandig aan deed om wat extra aan te kopen in een specifieke sector maar het is toch verstandiger om de inleg in de NT Fondsen te doen. Bedankt.
Het is zeker niet onverstandig om extra te investeren in een beurs die lager staat. Dit is juist goed en slim. Maar doe dit wel verstandig en leg dit geld bovenop je huidige beleggingen. Dit zorgt ervoor dat je op lange termijn extra voordeel haalt uit de aandelen die je voor een lage prijs hebt ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:01

de Peer

under peer review

TechFox schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Het is zeker niet onverstandig om extra te investeren in een beurs die lager staat. Dit is juist goed en slim. Maar doe dit wel verstandig en leg dit geld bovenop je huidige beleggingen. Dit zorgt ervoor dat je op lange termijn extra voordeel haalt uit de aandelen die je voor een lage prijs hebt ingekocht.
Hoe weet je dat de beurs lager staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Hoe weet je dat de beurs lager staat?
Haha tja. Als ik dat antwoord wist zat ik nu op de bahamas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:01

de Peer

under peer review

TechFox schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Haha tja. Als ik dat antwoord wist zat ik nu op de bahamas.
maar dan kun je dus ook niet stellen dat investering in een lage beurs een goede strategie is, als je dus nooit weet of dat het geval is. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

maar dan kun je dus ook niet stellen dat investering in een lage beurs een goede strategie is, als je dus nooit weet of dat het geval is. ;)
Klopt zeker. Echter zijn er verschillende strategie waarvan weer verschillende mengingen zijn. In een dalende beurs kun je bijvoorbeeld voor een lump slump extra inkopen doen of extra inkopen op een dalende beurs over een langere periode.

Maar goed. Dit is weer een heel ander gespreksonderwerp. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Anders gezegd: investeren in een dalende beurs kan een goede strategie zijn.

Of een beurs laag staat is relatief inderdaad, of een beurs daalt is objectief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Marrtijn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Je stelt de vraag niet aan mij maar zal ook mijn antwoord geven: focus op dividend heeft eigenlijk geen zin omdat je -als je een rationele belegger bent- geen voorkeur zou moeten hebben voor een euro uit dividend ten opzichte van een euro uit waarde toename.

Wel is het zo dat dividend gerichte ETFs vaak blootstelling aan factoren geven zoals waarde of winstgevendheid. Op die manier zijn ze soms toch interessant. Zo kan Van Eck dividend leaders (TDIV) bijvoorbeeld dienst doen als value ETF zonder dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Beleggen moet ook leuk blijven.. ikzelf zit ook in de indexfondsen en voor de hobby 30% exposure naar verzekeringsmaatschappijen.. waarom?? Ik vind het leuk daarover beurs nieuws te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...] Dus zit je altijd goed voor heel het jaar. Gaan de tech aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio. Gaan de vastgoed aandelen goed? Dan groeit dat deel van je portfolio etc.. er zijn altijd wel sectoren die het wel en niet goed doen voor een bepaalde periode.
Gaat de wapenindustrie goed omdat een maf persoon Europa bedreigd? Oh snap daar heeft de NT ESG uitsluiting voor gezorgd dat die sector niet je portfolio balanceert…
Verder hier volledig mee eens.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Radiodurans schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Gaat de wapenindustrie goed omdat een maf persoon Europa bedreigd? Oh snap daar heeft de NT ESG uitsluiting voor gezorgd dat die sector niet je portfolio balanceert…

[...]

Verder hier volledig mee eens.
Ach iets minder papieren winst neem ik graag voor lief. Dan maar geen aandeel in de Iraanse kamikaze dronefabriek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Ach iets minder papieren winst neem ik graag voor lief. Dan maar geen aandeel in de Iraanse kamikaze dronefabriek.
Ik vermoed dat die ook niet in VWRL of VXUS zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
De spread tussen de US10Y en de US03M is flink gezakt naar slechts 3.5 basispunt - bij een inversie (i.e. < 0) is een recessie zo goed als een zekerheidje.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51

Er is een zeer actieve topic op FOK! over Crowdfunding.

Ik zit er al een tijd in, via Funding Circle best wat geld kwijt geraakt, zij zijn inmiddels ook gestopt met hun activiteiten in Nederland. Ik ben voornamelijk nog actief op Collin Crowdfund en zit alleen in projecten met een recht op eerste hypotheek.
Daarnaast in een aantal projecten bij SamenInGeld (ook allemaal hypothecair gedekt).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Kan iemand mij uitleggen hoe ik TTOO nu moet lezen? Ik had er 350, er staan er nu ineens nog maar 7 in mijn portfolio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WJOin7cpBPZaM10PztUsehgsRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0xhju8EO5C3yBlVx8QoNf7P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie wel een hoge valuta winst maar ook 40.000000000% verlies. Hoe dan? Of heeft dat hier mee te maken http://www.nasdaqtrader.com/TraderNews.aspx?id=ECA2022-283

[ Voor 73% gewijzigd door MagniArtistique op 18-10-2022 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
MagniArtistique schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:07:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik TTOO nu moet lezen? Ik had er 350, er staan er nu ineens nog maar 7 in mijn portfolio.

[Afbeelding]

Ik zie wel een hoge valuta winst maar ook 40.000000000% verlies. Hoe dan? Of heeft dat hier mee te maken http://www.nasdaqtrader.com/TraderNews.aspx?id=ECA2022-283
Er heeft een reverse stock split plaatsgevonden, dwz 50 aandelen zijn naar 1 omgezet (de koers is toen uiteraard x50 gegaan). Dit in verband met de zeer lage koers en de dreiging van delisting.

https://finance.yahoo.com...erse-stock-123000341.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
pdukers schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

Er heeft een reverse stock split plaatsgevonden, dwz 50 aandelen zijn naar 1 omgezet (de koers is toen uiteraard x50 gegaan). Dit in verband met de zeer lage koers en de dreiging van delisting.

https://finance.yahoo.com...erse-stock-123000341.html
Ah oke. En degiro kan er niet echt mee omgaan qua percentageberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MagniArtistique schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:42:
[...]

Ah oke. En degiro kan er niet echt mee omgaan qua percentageberekening.
Dat bedrijf is aardig door het putje gegaan zeg. Weet dat het hier al een paar jaar voorbij komt, oa als aanbeveling.. laten we zeggen dat het de beloftes niet echt waar heeft kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
oscar82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Nou ja, vooral geen aandeel in een Rheinmetal anti kamikaze-drone systeem, want dat is onethisch.ofzo. Ik zou een stuk liever hebben gehad dat zulk soort bedrijven er gewoon inzaten. En natuurlijk gebeuren daar onethische dingen hoor, maar bivoorbeeld wapens verkopen aan de Nederlandse politie, heb ik ook weinig problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
TTOO: inderdaad vorige week een reverse stock split van 1 op 50. Ik heb maar voor gestemd op de aandeelhoudersvergadering. Ik zat er redelijk fors in, mede nadat het aandeel hier enkele jaren geleden eens voorbij is gekomen, en een hele poos geleden al een flink deel van mijn verlies genomen. Maar heb nog steeds een setje aandelen aangehouden. Geen zak meer waard en verkopen levert nu zo weinig op dat ik ze maar aan houd als leergeld.

Hoewel ik er geen seconde van heb wakker gelegen wel een goede les dat ik maar beter gewoon bij heel breedgespreide fondsen kan blijven, waar gelukkig altijd al >95% van belegd vermogen zit.

[Misschien vind @coelho het interessant er nog eens zijn licht over te laten schijnen?]

[ Voor 18% gewijzigd door Leaguer op 18-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Leaguer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:03:
TTOO: inderdaad vorige week een reverse stock split van 1 op 50. Ik heb maar voor gestemd op de aandeelhoudersvergadering. Ik zat er redelijk fors in, mede nadat het aandeel hier enkele jaren geleden eens voorbij is gekomen, en een hele poos geleden al een flink deel van mijn verlies genomen. Maar heb nog steeds een setje aandelen aangehouden. Geen zak meer waard en verkopen levert nu zo weinig op dat ik ze maar aan houd als leergeld.

Hoewel ik er geen seconde van heb wakker gelegen wel een goede les dat ik maar beter gewoon bij heel breedgespreide fondsen kan blijven, waar gelukkig altijd al >95% van belegd vermogen zit.

[Misschien vind @coelho het interessant er nog eens zijn licht over te laten schijnen?]
Ik heb ze me hier ook aan laten smeren. Maar goed wie weet; het is zeker een goed en schaalbaar product. Dominos ging ook eerst door het putje. Ik houd ze gewoon lekker 10 jaar aan en zie dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Ik had een heel klein plukje TTOO gekocht (wat nu minder waard is als de opties die ik erop geschreven heb :+ ), en een behoorlijk plukje ADMA (dat had ik in detail bestudeerd in tegenstelling tot TTOO wat ik gewoon met een overschotje aan cash erbij genomen had).

Gelukkig niet andersom *O*

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

De indexen bewegen laatste paar dagen sneller dan crypto's, dat was vorig jaar wel anders :p

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Een simpel overzicht met een eenvoudige vraag uit een ander forum. Het is een recentere tabel dan degene die in deze blogpost https://compoundadvisors.com/2022/10-chart-thursday-10-6-22 staat vermeld.
With total return data going back to 1928 never both the S&P 500 and 10-Year Treasury Bond were down in a specific year by more than 10%. Would it be different this time?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ7O7guay8L-Tscfs3punp4lbcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYsP9XMnXsJ9XbJkrmokUo2V.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Wow, this time it is different! :P

Het is niet heel verbazingwekkend dat dit soort dingen gebeuren, maar wel een goede reminder dat teruggaan tot 1928 en de Great Depression en wat al niet allemaal bij je data hebben zitten nog altijd geen garantie biedt voor de toekomst. Backtesters beware.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:59:
Een simpel overzicht met een eenvoudige vraag uit een ander forum. Het is een recentere tabel dan degene die in deze blogpost https://compoundadvisors.com/2022/10-chart-thursday-10-6-22 staat vermeld.

[...]

[Afbeelding]
T jaar is nog niet om. Gaan we vanaf nu elke week bijhouden hoe bijzonder dit jaar tot nu toe is in vergelijking met jaren die al voorbij zijn? En als de beurs in december plots stijgt: “oh nee dit jaar was toch niet zo bijzonder.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
oscar82 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:03:
T jaar is nog niet om. Gaan we vanaf nu elke week bijhouden hoe bijzonder dit jaar tot nu toe is in vergelijking met jaren die al voorbij zijn? En als de beurs in december plots stijgt: “oh nee dit jaar was toch niet zo bijzonder.”
Het jaar is hoe dan ook al bijzonder, of er nu herstel komt of niet.
This has led to the longest (26 months) and deepest (-16%) drawdown we’ve ever seen in the US bond market.

The 10-Year treasury bond is on pace for its worst year ever (-16.7%), and a 60/40 portfolio of the S&P 500 and 10-Year bond (-21%) is on pace for the 2nd worst year ever, trailing only 1931.
Dat eerste is al een wapenfeit, dat laatste zou zich dus nog kunnen herstellen in de 2.5 maanden die we nog te gaan hebben. Aan de andere kant, ik zou daar mijn geld niet op in durven te zetten. En zelfs als er gigantisch herstel komt zou het een bijzonder jaar zijn vanwege het gigantische herstel. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Pagina: 1 ... 130 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij