@writser hoe kan ik zien of deze belasting is ingehouden voor mij?
Die heb ik ook en dat zijn inderdaad gewoon de reguliere rentebetalingen.writser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:12:
[...]
Vandaag zie ik onder 'interest accruals' diverse grote reversals. Dat zijn ze volgens mij. Toch niet, zoals Hielko fijntjes opmerkte, dat zijn gewoon de uitbetalingen.
Maar als het wel eerst als accrual zou verschijnen, dan zal de echte boeking met omschrijving pas zichtbaar zijn op de statement van 3 november.
Hier luxe probleem: huis verkocht en nu veel cash >0.5M. Ik beleg al NT fonds via de bank en wat losse aandelen via de Giro. Gesprek gehad met de bank (private banking). Die adviseren dan beheerd beleggen maar als ik daarvan de resultaten vergelijk van beheerd beleggen (alle risico/beleggingsprofielen) met de northern trust rendementen dan is northern trust world in alle gevallen beter (resultaten van de laatste 5 jaar per jaar vergeleken). Nu zit daar natuurlijk niet echt een crisis bij en met beheerd beleggen heb je wellicht dan een minder grote daling door obligaties.
Twee vragen:
1) waar zouden jullie zo'n groot bedrag (laten) beleggen, dus bij welke broker/bank?
2) Zouden jullie voor een actief beheerd fonds gaan, of gewoon ETF/northern trust?
Twee vragen:
1) waar zouden jullie zo'n groot bedrag (laten) beleggen, dus bij welke broker/bank?
2) Zouden jullie voor een actief beheerd fonds gaan, of gewoon ETF/northern trust?
gewoon indexfondsenvergelijken.nlmmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
Hier luxe probleem: huis verkocht en nu veel cash >0.5M. Ik beleg al NT fonds via de bank en wat losse aandelen via de Giro. Gesprek gehad met de bank (private banking). Die adviseren dan beheerd beleggen maar als ik daarvan de resultaten vergelijk van beheerd beleggen (alle risico/beleggingsprofielen) met de northern trust rendementen dan is northern trust world in alle gevallen beter (resultaten van de laatste 5 jaar per jaar vergeleken). Nu zit daar natuurlijk niet echt een crisis bij en met beheerd beleggen heb je wellicht dan een minder grote daling door obligaties.
Twee vragen:
Zo extreem hoog is het bedrag ook weer niet natuurlijk dus dezelfde adviezen als altijd gelden eigenlijk gewoon.
enige voordeel van beheerd beleggen is misschien dat jij er zelf minder invloed op hebt en dus tegen impulsieve acties beschermd wordt?
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 14:18 ]
Ligt heel erg aan je horizon natuurlijk, maar als dat nog ver weg ligt zou ik het "gewoon" bij die NT fondsen storten, eventueel in brokken verdeeld over een maand of twee. Afhankelijk van de kosten daarvan zijn er nog (kleine) rendementswinsten te behalen door te kijken naar de hierboven genomende vergelijkingssite, bijv. fitvermogen.mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
Twee vragen:
WEBN & chill (@IBKR)
Ik zou zelf in deze situatie toch enigszins spreiden.mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
Twee vragen:
Verreweg het grootste gedeelte in ETF's, maar ik zou mezelf ook verdiepen in wat andere producten (ik roep even wat voorbeelden: obligaties, goud, valuta's, (heel) klein beetje crypto, etc etc).
Het is niet extreem inderdaad maar toch voor mij wel veel geld hahade Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
gewoon indexfondsenvergelijken.nl
Zo extreem hoog is het bedrag ook weer niet natuurlijk dus dezelfde adviezen als altijd gelden eigenlijk gewoon.
enige voordeel van beheerd beleggen is misschien dat jij er zelf minder invloed op hebt en dus tegen impulsieve acties beschermd wordt?
Goeie tip van die website. Zit nu bij rabo met NT fondsen die komt daar goed uit de bus. Zijn wel een paar met een verwacht hoger rendement maar dat is te verwaarlozen.
Fitvermogen als spreiding wellicht overwogen?mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Het is niet extreem inderdaad maar toch voor mij wel veel geld haha
Goeie tip van die website. Zit nu bij rabo met NT fondsen die komt daar goed uit de bus. Zijn wel een paar met een verwacht hoger rendement maar dat is te verwaarlozen.
Als spreiding van broker?Fiscalist schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:47:
[...]
Fitvermogen als spreiding wellicht overwogen?
Bij beheerd beleggen is nooit zeker in hoeverre de strategie gestuurd wordt door hun marges. Zijn kunnen risicovol inleggen zonder zelf risico te lopen. Dat kan nooit structureel goed gaan. Bonussen zijn de allerslechtste raadgever (vanuit het klantperspectief).mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
Twee vragen:
De kans dat beheerd beleggen op lange termijn (>10 jaar) minder oplevert ten opzichte van passief (gespreid met lage kosten) zit dicht aan de kant van 100%.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Nee, wat je vooral hebt met beheerd beleggen is bankiers die een graantje mee kunnen pikken van je vermogen.mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
Als je dingen wil doen als risico dempen door een gedeelte obligaties kun je dat ook gewoon prima zelf. In plaats van een enkel fonds hou je er dan twee aan, boeien.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Da's mooi want Rabo zelf beleggen heeft maximale kosten van 100 EUR per kwartaal.mmmmmark schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Zit nu bij rabo met NT fondsen die komt daar goed uit de bus.
Met een dergelijk bedrag in de huidige tijden zou ik zelf wellicht DCA doen i.p.v lump sum. Maar in het verleden heeft lump sum in de meeste gevallen beter gewerkt.
Ik ben wel een voorstander van diversificatie maar obligaties zijn onder de huidige VRH eigenlijk niet interessant omdat ze hetzelfde als aandelen worden belast (zo'n ~1.7%). Als je dan toch 'safe assets' wil hebben zijn deposito's interessanter.Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Ik zou zelf in deze situatie toch enigszins spreiden.
Verreweg het grootste gedeelte in ETF's, maar ik zou mezelf ook verdiepen in wat andere producten (ik roep even wat voorbeelden: obligaties, goud, valuta's, (heel) klein beetje crypto, etc etc).
Qua valuta's heeft ie zeker aan de dollar al meer dan genoeg blootstelling met z'n NT fondsen. Andere valuta's lijken me niet zo interessant.
Ga je het geld op enigszins korte termijn weer nodig hebben voor aankoop van een nieuw huis?
In dat geval zou ik het grootste deel in cash laten staan of een kort deposito afsluiten.
Als je het echt lange termijn vooruit wil beleggen zou ik ook Meesman overwegen. Aan- en verkoop kosten vervallen bij 500k en vanaf een miljoen zijn de totale kosten 0,25%.
Lijkt me nog aantrekkelijker dan een van de grootbanken, maar dat is ook een beetje omdat ik die minder vertrouw dan Meesman.
In dat geval zou ik het grootste deel in cash laten staan of een kort deposito afsluiten.
Als je het echt lange termijn vooruit wil beleggen zou ik ook Meesman overwegen. Aan- en verkoop kosten vervallen bij 500k en vanaf een miljoen zijn de totale kosten 0,25%.
Lijkt me nog aantrekkelijker dan een van de grootbanken, maar dat is ook een beetje omdat ik die minder vertrouw dan Meesman.
Kun je dat ook nog op enigerlei wijze onderbouwen of is het puur een gevoel? Ben je misschien bij meneer Meesman zelf op de koffie geweest?G83 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:24:
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Grotendeels gevoel inderdaad. Niet onbelangrijk.
Meesman is gestart met een simpel doel en simpele transparante producten. Ik ken geen voorbeelden waarbij ze het klantbelang ernstig hebben geschaad (enkele basispunten duurder zijn dan een bank schaar ik daar niet onder).
Van de banken zijn er volgens mij genoeg voorbeelden dat belang klant niet voorop staat.
Het zou me niet verbazen als de Rabo en de andere grootbanken op niet al te lange termijn hun tarieven aanpassen en dan niet meer aantrekkelijker zijn.
Meesman is gestart met een simpel doel en simpele transparante producten. Ik ken geen voorbeelden waarbij ze het klantbelang ernstig hebben geschaad (enkele basispunten duurder zijn dan een bank schaar ik daar niet onder).
Van de banken zijn er volgens mij genoeg voorbeelden dat belang klant niet voorop staat.
Het zou me niet verbazen als de Rabo en de andere grootbanken op niet al te lange termijn hun tarieven aanpassen en dan niet meer aantrekkelijker zijn.
Zo komen binnenkort nog met een nieuwe communicatie over de Ierse WHT, ze moeten zelf ook nog de details uitvogelen zo te horen:writser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:12:
[...]
Vandaag zie ik onder 'interest accruals' diverse grote reversals. Dat zijn ze volgens mij. Toch niet, zoals Hielko fijntjes opmerkte, dat zijn gewoon de uitbetalingen.
Ik heb nog een beetje rondgeneusd. Het Ierse formulier voor zelf-certificatie (link) geeft op pagina 2/3 een zeer duidelijk voorbeeld, in mijn optiek.
Ze citeren een zin uit het verdrag met Zweden en concluderen dat inwoners van Zweden geen bronbelasting hoeven te betalen over rente. Precies diezelfde zin ("interest arising .. ") staat ook in het verdrag met Nederland, zoals al opgemerkt door @freakaleek (article 11.1) . Het lijkt me zo klaar als een klontje dat Nederlanders ook vrijgesteld zouden moeten zijn. De vraag is alleen of IB wil en kan meewerken met die certificering. Ik betwijfel het, maar heb een ticket geopend. Als nog wat mensen dat doen dan komt er wellicht wat schot in de zaak ..
[...]
Maar ik ben helaas geen fiscaal jurist, wellicht zit ik er naast ..
Thank you for your message.
We are still evaluating some further details regarding the Irish WHT. We will be sending out a new communication on this shortly.
Best regards,
IBKR Professional Services
Persoonlijk zou ik liever bij de grootbanken zitten dan bij Meesman. Als er bij de grootbanken iets ernstig mis gaat heb je altijd nog kans dat de overheid bijspringt, zie ING. Bij Meesman zie ik dat niet gebeuren.G83 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:24:
Een week of drie geleden heb ik bovenstaande hier gepost. Helaas geen antwoord op gekregen. Omdat eea nu wat actueler begint te worden nog een laatste poging. Iemand met een goed advies (buiten wegwezen bij DeGirocoelho schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:52:
Ik heb nog een aantal MMTLP preferred shares bij DeGiro staan. DeGiro geeft echter aan dat de waarde $0,0001 is, terwijl het in werkelijkheid $1,63 is.
Omdat MMTLP een OTC genoteerd aandeel is, kun je er bij DeGiro niks mee. Ik heb gekeken of ik ze kan transferren naar Lynx, maar die geven aan geen OTC transfers toe te staan. Ook kun je daar MMTLP niet meer aankopen (wat een optie zou zijn geweest als DeGiro me de zekerheid kan geven dat ze wel tegen dagwaarde kunnen verkopen voor me...).
Welke broker zouden jullie adviseren, die wel OTC ondersteunt en transfers accepteert? Er gaan namelijk wat verhalen dat er een kans is op een sterke waardestijging vanwege gedwongen aankopen van shorts. Dan wil ik niet vast zitten in de ondoorgrondelijke structuren van DeGiro.
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,4%.
Indexpeople is ook een passieve belegger, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik had via Finner een aantal voorstellen gevraagd en Indexpeople kwam daar goed naar voren.
Ik had via Finner een aantal voorstellen gevraagd en Indexpeople kwam daar goed naar voren.
Hmmm, waar haal je de 0.9% vandaan?sanook schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,9%.
Is dat inclusief aankoopkosten? De jaarlijkse kosten zijn meest relevant (mits de aankoopkosten beperkt/redelijk zijn).
Liever 0.4% per jaar en 2% bij aankoop en verkoop, dan 1% per jaar aan kosten.
Oh ik zag 0,4 en 0,5 staan dus in de gauwigheid opgeteld maar is zo te zien 0,4 óf 0,5%. Post aangepast.poehee schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
Hmmm, waar haal je de 0.9% vandaan?
Is dat inclusief aankoopkosten? De jaarlijkse kosten zijn meest relevant (mits de aankoopkosten beperkt/redelijk zijn).
Liever 0.4% per jaar en 2% bij aankoop en verkoop, dan 1% per jaar aan kosten.
Transactiekosten 0,25%
mijn reden om voor meesman te kiezen: ik wil saaiheid en voor meesman is dit hun core-business.
in tegenstelling tot banken waarbij dit maar 1 van de vele produkten is die ze aanbieden: ze kunnen er zo mee stoppen als ze er geen zin meer in hebben (en dan moet je weer switchen: hoeveel verlies je dan met verkoop en weer aankoop kosten bij een andere broker?). Ik heb er meer vertrouwen in dat meesman dit product op langere termijn aan blijft bieden.
ik ben dus niet op zoek naar de goedkoopste, want hoe vaak blijft die nu op de lange termijn de goedkoopste? meestal is dat alleen een lokkertje en gooien ze de kosten op langere termijn weer omhoog als blijkt dat de lage kosten niet sustainable bleken.... dan blijf je steeds switchen. Leuk als mensen dat willen doen, ik niet
in tegenstelling tot banken waarbij dit maar 1 van de vele produkten is die ze aanbieden: ze kunnen er zo mee stoppen als ze er geen zin meer in hebben (en dan moet je weer switchen: hoeveel verlies je dan met verkoop en weer aankoop kosten bij een andere broker?). Ik heb er meer vertrouwen in dat meesman dit product op langere termijn aan blijft bieden.
ik ben dus niet op zoek naar de goedkoopste, want hoe vaak blijft die nu op de lange termijn de goedkoopste? meestal is dat alleen een lokkertje en gooien ze de kosten op langere termijn weer omhoog als blijkt dat de lage kosten niet sustainable bleken.... dan blijf je steeds switchen. Leuk als mensen dat willen doen, ik niet
[ Voor 26% gewijzigd door Leipo op 07-10-2022 11:16 ]
Ik denk dat meer mensen hier de voorkeur geven aan de grootbanken. Daar kun je beleggen in dezelfde onderliggende fondsen, meestal tegen lagere kosten. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/sanook schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt.
Er is ook nog Fitvermogen met nog lagere kosten en wat strenger ESG beleid.
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 07-10-2022 11:32 ]
Geen ervaring mee, maar je betaald Indexpeople dus 0,7% per jaar (over de eerste 250K) om jouw geld in een indexfonds te stoppen en daarnaast betaal je ook nog eens 0,2% aan het indexfonds zelf. Ik zou hier met een grote boog omheen lopen.sanook schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,4%.
https://www.indexpeople.nl/particulier/tarieven/
https://www.meesman.nl/aanmelden-webinar/
Zag dit voorbijkomen in de Meesman nieuwsbrief. Hendrik gaat wat vertellen over de huidige beurs en de nieuwe belasting op beleggen.
Ik houd me trouwens al een tijdje niet meer echt actief bezig met de beurs, maar grappig om te zien dat ZPRV nog best stand houdt in al dat rode geweld
Zag dit voorbijkomen in de Meesman nieuwsbrief. Hendrik gaat wat vertellen over de huidige beurs en de nieuwe belasting op beleggen.
Ik houd me trouwens al een tijdje niet meer echt actief bezig met de beurs, maar grappig om te zien dat ZPRV nog best stand houdt in al dat rode geweld
[ Voor 30% gewijzigd door Atomius op 07-10-2022 19:21 ]
Hoi allemaal, gezien de beursomstandigheden de afgelopen tijd dacht ik maar eens een lijstje te gaan maken met aandelen die ik de komende tijd zou willen gaan kopen. Dit lijstje was eerst nogal groot, 90 aandelen. Toen 65 en nu is het 44 geworden, maar met een hoop vraagtekens achter bepaalde aandelen zijn het er nog maar 25.
Iemand die even naar het lijstje zou willen kijken en eventueel zijn mening kan delen over bepaalde aandelen erop? Is het lijstje gespreid genoeg over verschillende sectoren bijvoorbeeld. Mis ik een belangrijke sector?
Ik heb de aan en verkoop kosten erbij gelaten omdat dat voor sommigge aandelen ook doorslaggevend. Natuurlijk ben ik van plan het meeste in VWRL te stoppen.
Aandeel Kosten Risico Sector
VWRL/VWCE 0 Laag/Medium Alles
AMD 1+0,25 Hoog Semi
Intel 1+0,25 Medium/laag Semi
ASML 3 Hoog/medium Semi
TSM? 1+0,25 Hoog Semi
ASMI of BESI? 3 Hoog Semi
Meta 1+0,25 Hoog/medium Tech
Just eat takeaway 3 Hoog/zeer hoog Tech
Prosus 3 Hoog Tech
Google 1+0,25 Medium Tech
Palantir? 1+0,25 Hoog Tech
Snowflake? 1+0,25 Hoog/medium Tech
Adyen 3 Medium Fintech
Virtu 1+0,25 Hoog/medium Fintech
FlowTraders 3 Hoog/medium Fintech
Philips 3 Hoog/medium Healthcare
Gilead? 1+0,25 Medium Healthcare
Novo Nordisk 3,9 Medium Healthcare
Novartis 3,9 Medium/Hoog Healthcare
Galapagos 3 Hoog Healthcare
HAL Trust 3 Hoog/medium Private equity
Carlyle group? 1+0,25 Hoog Private equity
Blackstone? 1+0,25 Hoog Private equity
Warner Bros 1+0,25 Hoog Entertainment
Paramount global? 1+0,25 Hoog/medium Entertainment
Ahold Delhaize 3 Medium Consumer/tech
Accenture 1+0,25 Medium Consultancy
ING 3 Medium/Hoog Finance
ABN-AMRO 3 Medium/Hoog Finance
JP Morgan? 1+0,25 Medium/Hoog Finance
Goldman Sachs? 1+0,25 Hoog Finance
NN Group? 3 Medium Finance
ASR? 3 Medium Finance
Citi Group? 1+0,25 Medium/Hoog Finance
Blackrock 1+0,25 Medium/High Finance
Philip Morris? 1+0,25 Medium/Hoog Consumer
Polestar 1+0,25 Hoog Automotive
Avantium? 3 Zeer hoog Chemie/eco friendly
Origin Materials 1+0,25 Hoog/Zeer hoog Chemie/eco friendly
Signify 3 Medium Consumer
Orsted 3,9 Medium/Hoog Green energy
Mayr-Melnhof? 3,9 Laag/Medium Packaging/green
Vale/Rio Tinto? 1+0,25 Hoog Mining
Nintendo/Sony? 3,9 Medium Gaming/Consumer
Als laatste heb ik nog 3 andere vragen:
-Heeft iemand ervaring met VWCE in plaats van VWRL? VWCE zou het voordeel hebben dat dividenden automatisch herinvesteerd worden alleen snap ik niet helemaal hoe dit in zijn werking gaat. De koers is namelijk vrijwel gelijk van VWRL en VWCE, dus je ziet niet het dividend erop stapelen. En als ik maar 10 aandelen VWCE heb kan ik natuurlijk met het dividend niet 1 extra aandeel VWCE krijgen.
-Heeft iemand ervaring met de tradegate beurs op degiro, als ik een aandeel koop met euros ipv op een andere beurs met andere valuta. En dus transactiekosten bespaar, krijg ik natuurlijk wel hetzelfde aandeel als op de andere beurs lijkt mij. Krijg ik dan dividenden wel uitgekeerd in de buitenlandse valuta/wordt dat automatisch omgezet naar euros? Zitten hier weer extra kosten aan verbonden?
-Zijn er mensen die andere beleggingsapps gebruiken dan deGiro. Ik vind deGiro namelijk wel vrij duur worden voor mij, zijn er goedkopere beleggingsapps die evenveel kunnen bieden?
Bedankt voor het lezen
Iemand die even naar het lijstje zou willen kijken en eventueel zijn mening kan delen over bepaalde aandelen erop? Is het lijstje gespreid genoeg over verschillende sectoren bijvoorbeeld. Mis ik een belangrijke sector?
Ik heb de aan en verkoop kosten erbij gelaten omdat dat voor sommigge aandelen ook doorslaggevend. Natuurlijk ben ik van plan het meeste in VWRL te stoppen.
AMD 1+0,25 Hoog Semi
ASML 3 Hoog/medium Semi
TSM? 1+0,25 Hoog Semi
Prosus 3 Hoog Tech
Adyen 3 Medium Fintech
ASR? 3 Medium Finance
-Heeft iemand ervaring met VWCE in plaats van VWRL? VWCE zou het voordeel hebben dat dividenden automatisch herinvesteerd worden alleen snap ik niet helemaal hoe dit in zijn werking gaat. De koers is namelijk vrijwel gelijk van VWRL en VWCE, dus je ziet niet het dividend erop stapelen. En als ik maar 10 aandelen VWCE heb kan ik natuurlijk met het dividend niet 1 extra aandeel VWCE krijgen.
-Heeft iemand ervaring met de tradegate beurs op degiro, als ik een aandeel koop met euros ipv op een andere beurs met andere valuta. En dus transactiekosten bespaar, krijg ik natuurlijk wel hetzelfde aandeel als op de andere beurs lijkt mij. Krijg ik dan dividenden wel uitgekeerd in de buitenlandse valuta/wordt dat automatisch omgezet naar euros? Zitten hier weer extra kosten aan verbonden?
-Zijn er mensen die andere beleggingsapps gebruiken dan deGiro. Ik vind deGiro namelijk wel vrij duur worden voor mij, zijn er goedkopere beleggingsapps die evenveel kunnen bieden?
Bedankt voor het lezen
[ Voor 4% gewijzigd door Dessertcrook op 09-10-2022 22:47 ]
ik zou je aanraden om bb code te gebruiken, dat oogt zon tabel wat beter. Maar goed hier mijn mening.Dessertcrook schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:45:
Hoi allemaal, gezien de beursomstandigheden de afgelopen tijd dacht ik maar eens een lijstje te gaan maken met aandelen die ik de komende tijd zou willen gaan kopen. Dit lijstje was eerst nogal groot, 90 aandelen. Toen 65 en nu is het 44 geworden, maar met een hoop vraagtekens achter bepaalde aandelen zijn het er nog maar 25.
je noemt zelf dat je er 25 hebt gevonden, maar je lijst is langer (44)
Mijn eerste vraag is: wat wil je ermee bereiken? je lijst ziet eruit als lukraak wat interessante namen bij elkaar. Als je toch al zo breed mogelijk probeert te houden met een index waarom dan nog eens ~25 extra? ikzelf heb lange tijd belegd met 25 tot 34 aandelen, maar dan zonder een index,en volgde het nieuws dan ook over deze aandelen. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen, maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken met meer transactiekosten, als het doel toch is om het breed te houden.Indien je juist voor stockpicking wil gaan, zou ik de selectie kleiner houden, en ook niet teveel namen in dezelfde sector.
Daarnaast met een snelle blik, als je voor geografische spreiding gaat vind ik dat je nogal op Nederlandse en Amerikaanse namen af gaat.
daar mogen wel wat andere EU namen bij, ook ik zie weinig EM bijvoobeeld.
Voor spreiding op sector zie ik heel veel financials/verzekeraars/halfgeleiders. maar weinig andere sectoren zoals Utilities,basic metals,
Ik ga niet jouw huiswerk controleren, maar wil een paar eruit pakken:
ASMI of BESI -> ASMI
Asmi gaf laatste(?) kwartaalresultaten flinke groei aan terwijl BESI zegt last te hebben van "supply chain" wat ik wel wat zwak over vind komen na twee jaar, kom op management, dat kan beter.
Flow traders en viru
Kunnen mij niet bekoren, Zijn heel erg afhankelijk van beurs nervositeit. en ik denk dat men vanwege de dalende koersen met niet meer zo snel handelt/bang is geworden. en ik zie bij dit soort bedrijven gewoon niet in hoe ze nou echt flink kunnen groeien.
Just eat,
cowboymarkt, Voedselbrengservice is bijna een "commodity" iedereen kan er makkelijk een beginnen, en je winst zit m vooral in schaalvoordeel. Jitse groen heeft die groei duur ingekocht (grub) en dat ligt investeerder niet zo lekker. Ook zie niet wat er men er nou zou in ziet. beetje als KLM, alleen maakte klm wèl winst in q2.
geen ervaringAls laatste heb ik nog 3 andere vragen:
tradegate rekent automatisch om naar euro's echter krijg je dividenden gewoon in de normale munteenheid uitbetaald. Maar dat gebeurd rechtstreeks bij je broker en heeft niets met tradegate te maken. dus de kosten hangt van je broker. ik heb flatex, en die rekent niets extra's voor uitkeringen.-Heeft iemand ervaring met de tradegate beurs op degiro, als ik een aandeel koop met euros ipv op een andere beurs met andere valuta. En dus transactiekosten bespaar, krijg ik natuurlijk wel hetzelfde aandeel als op de andere beurs lijkt mij. Krijg ik dan dividenden wel uitgekeerd in de buitenlandse valuta/wordt dat automatisch omgezet naar euros? Zitten hier weer extra kosten aan verbonden?
BUX-Zijn er mensen die andere beleggingsapps gebruiken dan deGiro. Ik vind deGiro namelijk wel vrij duur worden voor mij, zijn er goedkopere beleggingsapps die evenveel kunnen bieden?
ora et labora
Op basis van welke criteria ben je tot deze lijst gekomen?Dessertcrook schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:45:
AMD 1+0,25 Hoog Semi
ASML 3 Hoog/medium Semi
TSM? 1+0,25 Hoog Semi
Prosus 3 Hoog Tech
Adyen 3 Medium Fintech
ASR? 3 Medium Finance
Bedankt voor het lezen
Het dividend wordt elk kwartaal uitgekeerd. Bij VWCE wordt het dividend op de dag van ex-dividend geherinvesteerd. Dit wordt in de koers verwerkt. Het meest recente dividend was op 15 september.Dessertcrook schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:45:
Als je via bijv. Tradingview de twee ETF's vergelijkt, zie je dat het verschil op de ex-dividend datums net ietsjes groter wordt. Dit is het effect van het dividend wat direct geherinvesteerd wordt. Als je verder uitzoomt zie je dat het verschil op langere termijn steeds groter wordt.
:strip_exif()/f/image/RNeffStPthEPMZQ6VsOn7wy9.jpg?f=fotoalbum_large)
Per saldo zijn de ETF's dus gelijk, maar bij VWRL wordt het dividend uitgekeerd en moet je het eigenlijk direct weer herinvesteren om hetzelfde rendement te behalen. VWCE maakt het je dus makkelijker als je meer van dezelfde ETF wilt kopen met het dividend.
Er zijn brokers die geen transactiekosten rekenen maar die verdienen hun geld weer op andere manieren zoals slechtere uitvoering van je orders, uitlenen van je aandelen zonder dat jij erin meedeelt en het verkopen van producten waar ze commissie op krijgen.Dessertcrook schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:45:
Wil je een broker zonder dit soort fratsen dan kom je uit bij bijv. Interactive Brokers.
Qua samenstelling van je portefeuille vermoed ik dat je (nog) niet genoeg kennis hebt om echte due diligence te doen. Hou het daarom lekker bij VWCE (of VEVE + VFEM want dat is goedkoper). Bestudeer ook eens de informatie hier, dat gaat je waarschijnlijk meer opleveren dan zelf aandelen selecteren: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Hebben mensen hier ook inlogproblemen met DeGiro? Kan het liggen aan het feit dat ik nu al een aantal weken in het buitenland verblijf en er een soort firewall mechanisme is ingetreden? Vorige week kon ik nog inloggen. Van Support krijg ik een waanzinnig slecht antwoord waar ik niets aan heb 
Zo random, nu doet hij het opeens weer
[ Voor 8% gewijzigd door Jedi_Pimp op 10-10-2022 11:09 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Hier geen problemen, zowel web als app.Jedi_Pimp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:00:
Hebben mensen hier ook inlogproblemen met DeGiro?
Verwijderd
Ik had vanmorgen ook issues met inloggen op de app, waarbij ik telkens terug werd gestuurd naar het inlogscherm. De web interface werkte toen wel. Inmiddels doet de app het ook weer.Jedi_Pimp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:00:
Hebben mensen hier ook inlogproblemen met DeGiro? Kan het liggen aan het feit dat ik nu al een aantal weken in het buitenland verblijf en er een soort firewall mechanisme is ingetreden? Vorige week kon ik nog inloggen. Van Support krijg ik een waanzinnig slecht antwoord waar ik niets aan heb
Broker Freedom24 op Cyprus, ik heb zelf hier mijn Russische ADRs laten converteren naar lokale aandelen in RUB (waarvan men hier zei dat ze niets meer waard zouden zijncoelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:57:
[...]
Een week of drie geleden heb ik bovenstaande hier gepost. Helaas geen antwoord op gekregen. Omdat eea nu wat actueler begint te worden nog een laatste poging. Iemand met een goed advies (buiten wegwezen bij DeGiro)
[ Voor 15% gewijzigd door Wietsee. op 10-10-2022 11:23 ]
Ik ben benieuwd over welke post je het precies hebt want ik heb dit over de waarde niemand hier horen zeggen. Ikzelf benoemde daar alleen ontwikkelingen omtrent de verhandelbaarheid.Wietsee. schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
(waarvan men hier zei dat ze niets meer waard zouden zijn)
Ondertussen is de betreffende valuta helemaal niet meer in gebruik bij IBKR. En dat zegt nog steeds niets over de waarde
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 10-10-2022 13:10 ]
Heb je al eens uitgecashed bij deze partij?Wietsee. schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Broker Freedom24 op Cyprus, ik heb zelf hier mijn Russische ADRs laten converteren naar lokale aandelen in RUB (waarvan men hier zei dat ze niets meer waard zouden zijn). Ik ben niet benaderbaar voor verder advies.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ze zijn iets groter dan jij misschien dacht, maar snap je gedachte met al die scam bedrijven op Cyprus.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Heb je al eens uitgecashed bij deze partij?

Dat is dus een ja?Wietsee. schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Ze zijn iets groter dan jij misschien dacht, maar snap je gedachte met al die scam bedrijven op Cyprus.
[Afbeelding]
De reden dat ze in deze landen zitten is altijd dat ze minder verplichtingen hebben voor toezicht (ook op hun klanten) en je moet je afvragen of het wel een goed idee is om met zulke bedrijven in zee te gaan als dat hun USP is...Jedi_Pimp schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Dat is dus een ja?Ik heb geen gedachten over de 'grootte', ik weet echter van een aantal slechte ervaringen met withdrawals van (crypto)beurzen die gevestigd zijn in minder conventionele landen.
blup
Yep, klopt. Kan alsnog interessant zijn als je risk/reward het toelaat. Vandaar ook mijn interesse in of de Tweakert hierboven succesvolle withdrawals heeft gedaan.Bezulba schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
De reden dat ze in deze landen zitten is altijd dat ze minder verplichtingen hebben voor toezicht (ook op hun klanten) en je moet je afvragen of het wel een goed idee is om met zulke bedrijven in zee te gaan als dat hun USP is...
Ook wel het vermelden hier waard: de overheid wil blijkbaar gaan komen met een duidelijkere definitie van peildatum arbitrage.
https://www.raadvanstate..../@132746/w06-22-0149-iii/In deze aanvulling wordt ingegaan op de gemaakte keuze voor een anti-arbitragebepaling in plaats van het gebruiken van het leerstuk van fraus legis en de verschillende afwegingen die daarbij een rol hebben gespeeld. Hierbij is toegelicht dat dit leerstuk in de praktijk niet eenvoudig toe te passen is in verband met de substantiële bewijslast voor de inspecteur. Daarnaast wordt benadrukt dat een anti-arbitragebepaling duidelijkheid biedt voor zowel de belastingplichtige als de Belastingdienst over de vraag wanneer sprake is of kan zijn van ongewenste arbitrage, terwijl fraus legis naar mijn inschatting bij de gemiddelde burger niet bekend zal zijn. Ook wordt de preventieve werking van een anti-arbitragebepaling benoemd en is de periode van drie maanden verduidelijkt door aan te geven dat transacties voor 1 oktober en na 31 maart niet als arbitragehandeling worden aangemerkt en dat beide omzettingshandelingen binnen een periode van drie maanden waarin een peildatum ligt plaats moeten vinden.
Cyprus klinkt natuurlijk als een belastingparadijsje, maar ook daar zal men de EU regelgeving gewoon moeten volgen. En ja in zo'n klein land kan je veel directer de politiek en de uitvoerende macht beïnvloeden dan in een groter land waar je veel meer belanghebbende hebt. Laat staan hoe "makkelijk" het is (of was) om een EU nationaliteit aan te kopen op Cyprus (of op Malta).
Het punt is wel, dat men binnen de EU grenzen diensten aanbied en die zijn dan in de hele unie toegankelijk voor haar inwoners. Vandaar dat bedrijven van buiten de EU in bepaalde sectoren eigenlijk automatisch kiezen voor Cyprus om diensten aan te bieden binnen de EU. Andere populaire optie was natuurlijk de Zuidas in Amsterdam waar je ook voldoende brievenbus firma's terug kan vinden - puur vanwege EU aanwezigheid en belastingvoordelen.
Het punt is wel, dat men binnen de EU grenzen diensten aanbied en die zijn dan in de hele unie toegankelijk voor haar inwoners. Vandaar dat bedrijven van buiten de EU in bepaalde sectoren eigenlijk automatisch kiezen voor Cyprus om diensten aan te bieden binnen de EU. Andere populaire optie was natuurlijk de Zuidas in Amsterdam waar je ook voldoende brievenbus firma's terug kan vinden - puur vanwege EU aanwezigheid en belastingvoordelen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
In theorie wel, in de praktijk blijkt er nauwelijks toezicht te zijn. Dit is ook een paar keer aan bod gekomen in TV programma's zoals 'Oplichters in het buitenland' en 'Opgelicht'. Het wemelt daar van de foute brokers. Een daarvan was 'Investous', dat een sponsor van PSV bleek te zijn. Nadat hun praktijken aan het licht kwamen heeft PSV de samenwerking daarmee beëindigd.Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:13:
Cyprus klinkt natuurlijk als een belastingparadijsje, maar ook daar zal men de EU regelgeving gewoon moeten volgen.
Overigens wel enkel als de aanbieder daar voor kiest. Passporting is een recht, niet een plicht. Een Duitse aanbieder kan kiezen om bijvoorbeeld wel in Frankrijk hun diensten aan te bieden maar niet in Nederland.Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:13:
Het punt is wel, dat men binnen de EU grenzen diensten aanbied en die zijn dan in de hele unie toegankelijk voor haar inwoners.
De koersen op de US beurs dalen de afgelopen tijd, maar de dollar stijgt in waarde versus de euro. Daarom de vraag of er een site is waar ik de waarde ontwikkeling (grafiek) van US aandelen/fte's zoals bijvoorbeeld VTI in euro's kan zien.
Nog een vraagje, jullie doen hier niet echt aan TA toch? Jammer, want er valt genoeg te bespreken momenteel lijkt me. Zou (m.i.) leuk zijn om levels van o.a. SPX en NDX te prognotiseren aan de hand van TA maar zie dat hier gek genoeg nooit voorbij komen
De meeste hier zullen heel saai inleggen ongeacht de omstandigheden. ik heb zelf een tijdje TA geprobeerd, maar voor mij werkte het niet beter dan gewoon aankopen op een willekeurige dip.Jedi_Pimp schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:55:
Nog een vraagje, jullie doen hier niet echt aan TA toch? Jammer, want er valt genoeg te bespreken momenteel lijkt me. Zou (m.i.) leuk zijn om levels van o.a. SPX en NDX te prognotiseren aan de hand van TA maar zie dat hier gek genoeg nooit voorbij komen
Al heb ik laast wel een interesante TA gezien die SPY koppelt aan de 10Y rente. en die lijken elkaar de laatste tijd goed te volgen..... https://www.tradingview.com/chart/jSyfyftQ/
ora et labora
Ja inderdaad, credo lijkt hier DCA'en te zijn. Dan nog kan TA wel leuk zijn om te doen. Zo verwacht ik zelf bijvoorbeeld dat we de 3400 wel gaan halen, mits we door de huidige steun zakken (~3600'ish). Betekent niet dat ik daar op ga wachten met kopen, ik heb limit orders staan onderweg naar beneden en dan relatief meer bij 3400.mrc4nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:16:
[...]
De meeste hier zullen heel saai inleggen ongeacht de omstandigheden. ik heb zelf een tijdje TA geprobeerd, maar voor mij werkte het niet beter dan gewoon aankopen op een willekeurige dip.
Al heb ik laast wel een interesante TA gezien die SPY koppelt aan de 10Y rente. en die lijken elkaar de laatste tijd goed te volgen..... https://www.tradingview.com/chart/jSyfyftQ/
Overigens is de relatie SPX en US10Y vrij evident ja, equities concurreren immers met bonds en je zult dus een inverse relatie zien tussen yield en prijs van equities
Ik heb opnieuw een heel simpele vraag.
ING staat nu op een koers van ca 8.65. Kijkend naar het jaarlijkse dividend (0.60 euro) kom je op een dividendrendement van bijna 7%.
Natuurlijk kan de koers van ING crashen maar normaal gesproken krabbelt deze wel weer op. De kans dat ING failliet gaat ofzo is zeer klein, ook gezien het feit dat het een systeembank is en in het verleden ook gered is door de staat.
Waarom zou ik dus niet een flink bedrag investeren in aandelen ING?
ING staat nu op een koers van ca 8.65. Kijkend naar het jaarlijkse dividend (0.60 euro) kom je op een dividendrendement van bijna 7%.
Natuurlijk kan de koers van ING crashen maar normaal gesproken krabbelt deze wel weer op. De kans dat ING failliet gaat ofzo is zeer klein, ook gezien het feit dat het een systeembank is en in het verleden ook gered is door de staat.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
@Lordy79 Omdat de dividenduitkering van banken zwaar onder druk komt te staan vanwege economisch zwaar weer. Zie ook dit nieuwsbericht van de DNB: https://www.dnb.nl/en/gen...ncial-sector-to-the-test/
It is therefore important to maintain banks' capital levels. Banks should keep their buffers above regulatory requirements as much as possible and exercise restraint in dividend payouts and share buybacks.
Omdat je dan gaat stockpicken. De kans dat je hiermee de markt verslaat op lange(re) termijn is ruim lager dan 50%.Lordy79 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:13:
Ik heb opnieuw een heel simpele vraag.
Maar ik zie ING ook als een leuk aandeel om een gokje te wagen. Alleen dacht ik dat ook toen ze net onder 10,- gingen....dat zou al bijna 15% verlies geven...(dividend niet meegerekend - maar het gaat om het idee hier).
Een TA kan leuk zijn om te doen maar enige waarde eraan hangen is een tweede.Jedi_Pimp schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:53:
[...]
Ja inderdaad, credo lijkt hier DCA'en te zijn. Dan nog kan TA wel leuk zijn om te doen. Zo verwacht ik zelf bijvoorbeeld dat we de 3400 wel gaan halen, mits we door de huidige steun zakken (~3600'ish).
Ik ben ook absoluut geen belegger maar waag alleen gokjes. Soms met succes, soms ook niet. En heb vooral geleerd om soms verlies te nemen (zou ik dit aandeel dat 10% is gedaald nu wel op 90% van mijn koopprijs willen kopen? Nee? Dan verkopen!) en soms winst te pakken (5% winst = veel meer dan spaarrekening dus hup, verkopen)poehee schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Omdat je dan gaat stockpicken. De kans dat je hiermee de markt verslaat op lange(re) termijn is ruim lager dan 50%.
Maar ik zie ING ook als een leuk aandeel om een gokje te wagen. Alleen dacht ik dat ook toen ze net onder 10,- gingen....dat zou al bijna 15% verlies geven...(dividend niet meegerekend - maar het gaat om het idee hier).
Heb nu wat ING's gekocht op 8.65
@Lordy79 eerder dit jaar stond ING nog rond de 13.90. Op basis van die koers is het dividend rendement rond de 4%. En je hebt natuurlijk geen enkele garantie dat of hoeveel ING dividend blijft uitbetalen. Resultaten uit het verleden...
ALS je ING koopt zou ik dat voor de langere termijn doen (dus ook voor de, als ze er nog zijn, dividenden). Dus buy and hold.Lordy79 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:48:
[...]
Ik ben ook absoluut geen belegger maar waag alleen gokjes. Soms met succes, soms ook niet. En heb vooral geleerd om soms verlies te nemen (zou ik dit aandeel dat 10% is gedaald nu wel op 90% van mijn koopprijs willen kopen? Nee? Dan verkopen!) en soms winst te pakken (5% winst = veel meer dan spaarrekening dus hup, verkopen)
Heb nu wat ING's gekocht op 8.65
Mijn persoonlijke kijk hierop: wat NOG slechter is dan stockpicking is (trailing) stop-loss en stop-profit (bestaat dat woord :-))...Grofweg het probleem daarmee is dat je profits niet de losses goedmaken. Eigenlijk zit dat tegen daytrading aan. Dat heeft maar één afloop...Nou ja twee: 1) je komt er ongeschonden uit na wat leergeld, of 2) je raakt echt substantieel vermogen kwijt dat je eigenlijk niet kon missen.
Dank voor de tip maar ik ben eigenwijs. Als de koers 9 euro is verkoop ik ze of schrijf dan een call optie.poehee schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:25:
[...]
ALS je ING koopt zou ik dat voor de langere termijn doen (dus ook voor de, als ze er nog zijn, dividenden). Dus buy and hold.
Echter: ik raad iedereen sterk af om mijn voorbeeld te volgen want inhoudelijk ben ik het helemaal eens met je post.
Mijn vraag over ING was meer bedoeld als: what could go wrong? (behalve een nucleaire oorlog en dingen die we echt niet kunnen voorzien). Daar heb ik een helder antwoord op gekregen - waarvoor dank - en zal dus niet meer 'inzetten' dan ik wil verliezen.
* Naboo doet ook aan buy en hold, al heb ik ING weggedaan omdat ik andere financiele instellingen interessanter vond voor mijn strategie...
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Als ik de laatste zin goed begrijp is peildatumarbitrage dus gewoon toegestaan als je maar langer dan 3 maand op je positie zit. 30 september kopen, 2 januari verkopen is prima. Het lijkt me goed dat nu duidelijk geformuleerd wordt wat wel en niet mag. En drie maand lijkt me een prima duratie: niet te kort, niet te lang. Het kopen van een groenfonds voor een paar maand is potentieel nog steeds aantrekkelijk.Pistachenootje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:55:
Ook wel het vermelden hier waard: de overheid wil blijkbaar gaan komen met een duidelijkere definitie van peildatum arbitrage.
[...]
https://www.raadvanstate..../@132746/w06-22-0149-iii/
Maar goed, eerst maar eens het definitieve voorstel afwachten.
Onvoorstelbaar!
Off topic: iemand heeft mijn creditcard gegevens gejat en veel gespendeerd met taxiritjes bij Uber.. Vandaag besloten te vertrekken bij Fitvermogen ivm veiligheid.
Is het aangetoond dan dat daar het lek zat? Niet voor een off topic discussie, maar het is wel een belangrijk gegeven bij zoiets.Fiscalist schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:40:
Off topic: iemand heeft mijn creditcard gegevens gejat en veel gespendeerd met taxiritjes bij Uber.. Vandaag besloten te vertrekken bij Fitvermogen ivm veiligheid.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Heb je recent de koers van Triodos Groenfonds bekeken?writser schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Het kopen van een groenfonds voor een paar maand is potentieel nog steeds aantrekkelijk.
Wat heeft dit met elkaar te maken?Fiscalist schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:40:
Oh nee maar louter dat Fitvermogen geen 2fa heeft en iedereen zo met je gegevens aan de haal kan gaan. Bijv rekeningnummer wijzigen en dan alles verkopen.
Als je dit soort beslissingen neemt, let dan goed op of dat 2FA geen schijnveiligheid biedt, maar ook belangrijk, dat de afwezigheid van 2FA misschien geen risico hoeft te zijn.
Iemand die jouw tegenrekening kan wijzigen moet al kunnen aantonen dat de nieuwe rekening waar hij controle over heeft ook op jouw naam staat. Hij moet dus succesvol identiteitsfraude kunnen uitvoeren. Maar dan kan diegene net zogoed met jouw identiteit 2FA laten uitschakelen door de klantenservice. Of overboeken naar je echte tegenrekening, waar hij met jouw identiteit toegang tot heeft gekregen.
Los van de kwestie identiteitsfraude waar 2FA al dan niet tegen kan beschermen, wat is het ergste dat je kan overkomen zonder 2FA? Iemand die jouw beleggingen verkoopt en naar je tegenrekening overboekt. Je raakt niets kwijt, je bent alleen even kort uit de markt. Je zit in fondsen, niet in speculatieve individuele effecten, ook wat volatiliteit/koersschommelingen betreft loop je vrij weinig risico.
Ik raad je aan om goed naar de werkelijke risico's te kijken, naar waar 2FA je daadwerkelijk tegen beschermt en wat er ook met 2FA nog steeds mogelijk is.
En als je vergelijkt met credit cards, die dingen zijn technisch zo'n beetje het slechtst beveiligd van alle financiële zaken waar je ooit mee te maken krijgt. Je "wachtwoord" staat in grote cijfers op de kaart gedrukt, iedereen krijgt het te zien, en je kan het niet wijzigen. Het is zelfs zo belabberd, dat je als kaarthouder in geval van fraude financieel gecompenseerd wordt door de uitgevende instelling voor de schade die je daardoor lijdt. Maak alsjeblieft geen extrapolaties naar gereguleerde beleggingsdiensten op basis van je ervaring met creditcardfraude.
Voor beleggen lijkt dit onderwerp mij verder redelijk off-topic
Iemand die jouw tegenrekening kan wijzigen moet al kunnen aantonen dat de nieuwe rekening waar hij controle over heeft ook op jouw naam staat. Hij moet dus succesvol identiteitsfraude kunnen uitvoeren. Maar dan kan diegene net zogoed met jouw identiteit 2FA laten uitschakelen door de klantenservice. Of overboeken naar je echte tegenrekening, waar hij met jouw identiteit toegang tot heeft gekregen.
Los van de kwestie identiteitsfraude waar 2FA al dan niet tegen kan beschermen, wat is het ergste dat je kan overkomen zonder 2FA? Iemand die jouw beleggingen verkoopt en naar je tegenrekening overboekt. Je raakt niets kwijt, je bent alleen even kort uit de markt. Je zit in fondsen, niet in speculatieve individuele effecten, ook wat volatiliteit/koersschommelingen betreft loop je vrij weinig risico.
Ik raad je aan om goed naar de werkelijke risico's te kijken, naar waar 2FA je daadwerkelijk tegen beschermt en wat er ook met 2FA nog steeds mogelijk is.
En als je vergelijkt met credit cards, die dingen zijn technisch zo'n beetje het slechtst beveiligd van alle financiële zaken waar je ooit mee te maken krijgt. Je "wachtwoord" staat in grote cijfers op de kaart gedrukt, iedereen krijgt het te zien, en je kan het niet wijzigen. Het is zelfs zo belabberd, dat je als kaarthouder in geval van fraude financieel gecompenseerd wordt door de uitgevende instelling voor de schade die je daardoor lijdt. Maak alsjeblieft geen extrapolaties naar gereguleerde beleggingsdiensten op basis van je ervaring met creditcardfraude.
[ Voor 124% gewijzigd door Zr40 op 12-10-2022 16:52 ]
Dankjewel voor je reactie… ik begrijp het nu meer.. echter het gevoel overheerst dus ik vertrek. Tot slot, ik ben boos.. vooral vanwege het feit dat Uber mij geen gegevens wil verstrekken van de taxiritjes waarvoor ik heb betaald. Ergo dit gaat een principe kwestie worden waar ik helaas veel geld in ga moeten steken.Zr40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:30:
Als je dit soort beslissingen neemt, let dan goed op of dat 2FA geen schijnveiligheid biedt, maar ook belangrijk, dat de afwezigheid van 2FA misschien geen risico hoeft te zijn.
Om het toch nog on-topic te houden: ik ben zeer risico avers vandaar het besluit te vertrekken naar mijn huisbank, mits zij mij schadeloos stellen.
2FA is wel prettig wanneer iemand bij je tegenrekening kan en alles kan verkopen en wegboeken. Dit dmv diefstal pas en bezit pincode bijv. Dat zit mij nog steeds niet lekker bij ABN.. broker en betaalrekeningen in dezelfde omgeving.Zr40 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:30:
Is dat niet iets wat je juist de creditcardmaatschappij zou moeten uit laten vechten? Je dient bij de maatschappij een bezwaar in dat jij deze betalingen niet hebt gedaan, en dan is het vervolgens een zaak tussen hun en Uber.Fiscalist schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:41:
Tot slot, ik ben boos.. vooral vanwege het feit dat Uber mij geen gegevens wil verstrekken van de taxiritjes waarvoor ik heb betaald. Ergo dit gaat een principe kwestie worden waar ik helaas veel geld in ga moeten steken.
Zoals Zr40 al aangeeft, begrijp 2FA goed. De voordelen maar ook de nadelen. Werkt vlekkeloos met een app op je telefoon. Maar vervolgens gaat die kapot en zal je op een of andere manier overal de 2FA moeten resetten. En als je het kan resetten dan kan een ander met de juiste gegevens dat ook.
[ Voor 20% gewijzigd door Qwerty-273 op 13-10-2022 00:15 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Niet zo lang terug was mijn nieuwe Visa Creditcard in de post kwijtgeraakt, transacties markerer sls frauduleus en was binnen 3 dagen gereversed. Kortom, netjes opgelost door de uitgevende partij. Ook andere creditcard maatschappijen hebben volgens mij standaard zo’n verzekering tegen fraude, ook bij online aankopen. Daarom alleen betaal ik online het liefst met creditcard want dan kan je altijd een dispuut beginnen.
Creditcards worden zo vaak gestolen en misbruikt dat ik daar echt niet wakker van kan liggen, tevens ben je daar bij de meeste maatschappijen tegen verzekerd in ieder geval Mastercard & Visa. Dat is niet het geval met debitcards en/of ideal betalingen…
Creditcards worden zo vaak gestolen en misbruikt dat ik daar echt niet wakker van kan liggen, tevens ben je daar bij de meeste maatschappijen tegen verzekerd in ieder geval Mastercard & Visa. Dat is niet het geval met debitcards en/of ideal betalingen…
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
https://www.tradingview.c...lKLorJ/?symbol=AMEX%3AVTIhelloitsme schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:03:
De koersen op de US beurs dalen de afgelopen tijd, maar de dollar stijgt in waarde versus de euro. Daarom de vraag of er een site is waar ik de waarde ontwikkeling (grafiek) van US aandelen/fte's zoals bijvoorbeeld VTI in euro's kan zien.
Rechts boven in (net onder cameraatje en publish) kan je de currency aanpassen naar EUR.
Links boven in kan je met Symbol Search zoeken naar je aandelen.
Kopen van een groenfonds voor een paar dagen is denk ik ook aantrekkelijk. Een groenfonds wordt ook als belegging gezien dus daar heb je geen last van die peildatumarbitrage...writser schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Als ik de laatste zin goed begrijp is peildatumarbitrage dus gewoon toegestaan als je maar langer dan 3 maand op je positie zit. 30 september kopen, 2 januari verkopen is prima. Het lijkt me goed dat nu duidelijk geformuleerd wordt wat wel en niet mag. En drie maand lijkt me een prima duratie: niet te kort, niet te lang. Het kopen van een groenfonds voor een paar maand is potentieel nog steeds aantrekkelijk.
Maar goed, eerst maar eens het definitieve voorstel afwachten.
Dank je! Moet wel bekennen dat ik de instelling nog niet gevonden heb. Je link werkt ook niet voor mij, maar ik heb zelf ook even zitten proberen op die site. Wellicht omdat ik het op een tablet probeer? Of ik kijk gewoon niet goed....Nadinarama schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:50:
[...]
https://www.tradingview.c...lKLorJ/?symbol=AMEX%3AVTI
Rechts boven in (net onder cameraatje en publish) kan je de currency aanpassen naar EUR.
Links boven in kan je met Symbol Search zoeken naar je aandelen.
Edit: ben er al achter: je moet eerst in de settings aanzetten dat je de currency kan zien in de grafiek schaal.
Nogmaals bedankt
[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 13-10-2022 07:38 ]
@helloitsme ik pak gewoon een ETF die noteert in euro's. Bijvoorbeeld VUSA i.p.v. SPY.
Top! Er zijn ook heel wat knopjes en was zelf ingelogd. Fijn dat het gelukt is.helloitsme schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
Dank je! Moet wel bekennen dat ik de instelling nog niet gevonden heb. Je link werkt ook niet voor mij, maar ik heb zelf ook even zitten proberen op die site. Wellicht omdat ik het op een tablet probeer? Of ik kijk gewoon niet goed....
Edit: ben er al achter: je moet eerst in de settings aanzetten dat je de currency kan zien in de grafiek schaal.
Nogmaals bedankt
Je kunt er vanuit gaan dat als men een peildatumarbitrage-regeling maakt dat deze direct of op termijn werking zal hebben op alle vormen van beleggingen die onder verschillende belastingregimes vallen.eventjes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:56:
[...]
Kopen van een groenfonds voor een paar dagen is denk ik ook aantrekkelijk. Een groenfonds wordt ook als belegging gezien dus daar heb je geen last van die peildatumarbitrage...
Zelfs als deze regeling er niet voor zou gelden heb je nog altijd de kans dat het als fraus legis wordt aangemerkt.eventjes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:56:
[...]
Kopen van een groenfonds voor een paar dagen is denk ik ook aantrekkelijk. Een groenfonds wordt ook als belegging gezien dus daar heb je geen last van die peildatumarbitrage...
Dat zou logisch zijn. Maar in het huidige wetsvoorstel wordt het volgens mij alleen maar genoemd voor de arbitrage tussen spaargeld en beleggingen. En het is natuurlijk allemaal tijdelijk, tot de nieuwe belastingplannen voor vermogen duidelijk zijn.Rukapul schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
Je kunt er vanuit gaan dat als men een peildatumarbitrage-regeling maakt dat deze direct of op termijn werking zal hebben op alle vormen van beleggingen die onder verschillende belastingregimes vallen.
Dat kan. Maar in het wetsvoorstel staat dat ze een expliciet peildatumarbitrage willen opnemen omdat fraus legis moeilijk hard te maken is.Pistachenootje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:07
Zelfs als deze regeling er niet voor zou gelden heb je nog altijd de kans dat het als fraus legis wordt aangemerkt.
In zijn algemeenheid wel maar als iemand een groenfonds aankoopt voor een paar dagen lijkt het me vrij makkelijk.eventjes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:17:
[...]
Dat kan. Maar in het wetsvoorstel staat dat ze een expliciet peildatumarbitrage willen opnemen omdat fraus legis moeilijk hard te maken is.
Hoe kijken jullie naar defensie-aandelen?
Gezien de situatie met onder andere Rusland denk ik dat de defensie-uitgaven structureel omhoog gaan. Maar goed, uiteraard ben ik niet de eerste die dit bedenkt. Kijkende naar een aantal defensie-aandelen zijn de prijzen al een tijd geleden flink omhoog gegaan. Al zijn ze de afgelopen periode ook weer wat met de rest van de markt naar beneden gegaan.
Op mijn shortlist staan nu Rheinmetall en Thales. Daar heb ik een goed gevoel bij, maar ik vind het lastig om aan te geven waarom. Is erg irrationeel.
Zouden jullie nu nog wat in dit soort aandelen stoppen?
Gezien de situatie met onder andere Rusland denk ik dat de defensie-uitgaven structureel omhoog gaan. Maar goed, uiteraard ben ik niet de eerste die dit bedenkt. Kijkende naar een aantal defensie-aandelen zijn de prijzen al een tijd geleden flink omhoog gegaan. Al zijn ze de afgelopen periode ook weer wat met de rest van de markt naar beneden gegaan.
Op mijn shortlist staan nu Rheinmetall en Thales. Daar heb ik een goed gevoel bij, maar ik vind het lastig om aan te geven waarom. Is erg irrationeel.
Helaas is defensie nodig in de huidige wereld en dat van de komende jaren. Echter koop ik niet specifieke defensie aandelen maar een wereld index fonds (MSCI World) waar ze in zitten. Ik denk dat we de komende periode defensie hard nodig gaan hebben met landen als China en Rusland. En daarnaast heb je ook materiaal vernieuwing wat gewoon om het elke paar jaar gebeurd.Matizovic schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:28:
Hoe kijken jullie naar defensie-aandelen?
Ook de regering is anders gaan kijken naar beleggen in de wapenindustrie.
Ik zelf zit o.a. in VTI/VXUS, dus ook in de wapenindustrie.
https://fd.nl/politiek/14...rven-omarmen-nmj2aafOABmgMinister Ollongren: Nederland moet wapenindustrie durven omarmen
Door de oorlog in Oekraïne kijken we anders aan tegen oorlog, vrede en dreigingen, zegt defensieminister Kajsa Ollongren. Tijd voor financiers om hun bedenkingen ten aanzien van de wapenindustrie los te laten, betoogt ze.
Ik zelf zit o.a. in VTI/VXUS, dus ook in de wapenindustrie.
"Dankzij de oorlog kijken we anders aan tegen oorlog." Goed dat we de politiek hebben voor de duiding van de lastigere zaken waar je je als argeloze burger niet van alle facetten bewust bent.
Ik heb er nog wel eentje voor de minister, deze is al wat ouder: si vis pacem, para bellum.

Ik heb er nog wel eentje voor de minister, deze is al wat ouder: si vis pacem, para bellum.
En we doen weer even een jas uit. Oa ASML10% korting. Flinke klappers hoor.
US inflatie van 8.2% y/y en dat maakt blijkbaar een schok.tuinïnen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:43:
En we doen weer even een jas uit. Oa ASML10% korting. Flinke klappers hoor.
Paar uur later is inflatie nog steeds hetzelfde maar staat de markt aardig in de plus. Misschien lag het toch niet aan de inflatiecijfers 
:strip_exif()/f/image/xUCyg3RiE7k5bCFYHZRNBOrw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Pistachenootje op 13-10-2022 18:48 ]
Bizar volatiele rit vandaag. Hier hebben mensen flink geld kunnen verdienen.Pistachenootje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:46:
Paar uur later is inflatie nog steeds hetzelfde maar staat de markt aardig in de plus. Misschien lag het toch niet aan de inflatiecijfers
[Afbeelding]
Ja maar dat geld is dankzij de inflatie gelijk niets waard, dat was nou net het hele idee.tuinïnen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:42:
Bizar volatiele rit vandaag. Hier hebben mensen flink geld kunnen verdienen.

Kan elke dag op de optiebeurs. Daags achteraf gezien dan. Vooraf schijnt ingewikkelder te zijn.tuinïnen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
Bizar volatiele rit vandaag. Hier hebben mensen flink geld kunnen verdienen.
@writser informatie over de withholding tax bij IBIE: https://ibkr.info/article/4687
In het kort: 0% voor inwoners van Nederland met een woonplaatsverklaring.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2022 06:37 ]
Ik heb gisteren een deel van de ings verkocht met ca 6pct / 50 cent winst.Naboo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:36:
* Naboo doet ook aan buy en hold, al heb ik ING weggedaan omdat ik andere financiele instellingen interessanter vond voor mijn strategie...
Voor de rest call opties geschreven die op 21 oktober vervallen of uitgevoerd worden waarbij ik nog iets meer dan 50 cent heb verdiend.
Nu weer wachten op een daling van 6pct
Welke financiële instellingen doel je op, als je dit wilt delen?
Enig idee waar ik kan zien of deze tax daadwerkelijk wordt ingehouden voor mij?Zr40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:30:
@writser informatie over de withholding tax bij IBIE: https://ibkr.info/article/4687
Mooi dat er oplossing is maar eerlijk gezegd wel jammer van de administratieve rompslomp dat je een stempel moet ophalen. Uiteraard de moeite waard maar tochZr40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:30:
Zal het hier ook even vragen: bij de berekening van het fictieve rendement voor de vermogensrendementsheffing van box 3 gebruikt de belastingdienst kennelijk voor 53% onroerend goed prijzen en maar voor 33% aandelen. Weet iemand waarom deze percentages zo gekozen zijn?
Iedereen is altijd zo lyrisch over IBKR maar dit soort dingen zouden mij toch wel doen twijfelen om daar een (groot) gedeelte van mijn vermogen neer te zetten. Wat gaat het volgende zijn?Miki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:36:
[...]
Mooi dat er oplossing is maar eerlijk gezegd wel jammer van de administratieve rompslomp dat je een stempel moet ophalen. Uiteraard de moeite waard maar toch
Ik heb de indruk dat het alleen relevant is als je meer dan 10.000 cash (USD/EUR) aanhoudt, maar ik kan er naast zitten.herrieschopper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Iedereen is altijd zo lyrisch over IBKR maar dit soort dingen zouden mij toch wel doen twijfelen om daar een (groot) gedeelte van mijn vermogen neer te zetten. Wat gaat het volgende zijn?
Maar inderdaad wel een nadeeltje t.o.v. Nederlandse brokers. De kosten maken het wel meer dan goed in mijn geval.
Bij welke broker zit jij dan?herrieschopper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Iedereen is altijd zo lyrisch over IBKR maar dit soort dingen zouden mij toch wel doen twijfelen om daar een (groot) gedeelte van mijn vermogen neer te zetten. Wat gaat het volgende zijn?
Denk dat het lastig is een partij te vinden die 100% bij je wensen aansluit.
Iedere aanbieder heeft zijn voor- en nadelen, dus kies je degene die voor jouw gevoel het beste bij je wensen past.
Bij een internationale broker zal je ongetwijfeld met internationale formulieren en processen moeten werken. Dat is alleen te vermijden bij een puur Nederlandse partij.herrieschopper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk met een reseller zoals Lynx?Zr40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Bij een internationale broker zal je ongetwijfeld met internationale formulieren en processen moeten werken. Dat is alleen te vermijden bij een puur Nederlandse partij.
Dat werkt precies hetzelfde. Lynx is Nederlands, maar IBIE is de uitvoerende partij. Lynx kan mogelijk wel meedenken of extra uitleg geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2022 15:45 ]
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij