Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:35

G83

Pistachenootje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 06:43:
[...]

Volgens deze info zijn ze net gezakt van ~144 naar ~91. Een daling van 37%. Zodra Rabobank in zwaar weer komt lijkt me een daling van >50% zeker realistisch. Je bent dus een hoop risico aan het nemen met een individueel bedrijf. Dit is precies waarom indexfondsen worden aangeraden: individueel bedrijfsrisico wordt volledig weg gediversifieerd.
De koers van de certificaten is negatief gecorreleerd aan de lange rente, als de rente stijgt dan daalt de koers. Maar dan stijgt relatief ook de coupon die je ontvangt over laag aangekochte certificaten.

De gekte was dus ten tijde dat de koers boven de 120 (en zelfs 140) stond, nu met een koers onder de 100 is het mogelijk interessant aan het worden.

Als je met een daling van 50% bedoelt dat de koers daalt naar 70 is de effectief te ontvangen rente dus 9,3%

Op een gegeven moment is het dus vooral de vraag of je er vertrouwen in hebt dat de Rabo gezond blijft. Ik zie andere sectoren de komende jaren hardere klappen krijgen dan de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Maahes schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:21:
[...]

Tsja, maar met nieuwsberichten vanmorgen met 17% inflatie vraag ik mij af of dat nu zo'n goed idee is. Ik denk dat aandelen nog steeds de enige optie zijn. There is no alternative (TINA).
Ja dat is een goed punt. Van de andere kant, als de inflatie zo hoog blijft zal de rente nog verder verhoogd worden. Wat betreft TINA: er zijn wel alternatieven maar het ligt aan de omstandigheden of ze interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
G83 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:31:
[...]

De koers van de certificaten is negatief gecorreleerd aan de lange rente, als de rente stijgt dan daalt de koers. Maar dan stijgt relatief ook de coupon die je ontvangt over laag aangekochte certificaten.

De gekte was dus ten tijde dat de koers boven de 120 (en zelfs 140) stond, nu met een koers onder de 100 is het mogelijk interessant aan het worden.

Als je met een daling van 50% bedoelt dat de koers daalt naar 70 is de effectief te ontvangen rente dus 9,3%

Op een gegeven moment is het dus vooral de vraag of je er vertrouwen in hebt dat de Rabo gezond blijft. Ik zie andere sectoren de komende jaren hardere klappen krijgen dan de banken.
Het probleem is alleen dat Rabobank zelf kan beslissen dat ze geen rente uitkeren omdat het bijvoorbeeld teveel geld gaat kosten. Liquiditeit is ook nog een dingetje bij dit product aangezien het aantal handelaren vrij beperkt is en Rabobank zelf geen opkoper meer is.
Daarnaast heb je geen stemrecht* zoals een aandeelhouder wel zou hebben en mag je bij een eventueel faillissement helemaal achteraan de rij aansluiten als schuldeiser, iedere andere effectenbezitter en verschuldigde gaat voor de certificaat houder.

*Er is iets van een aandeelhoudersvergadering maar dan alleen van de stichting Administratiekantoor en niet van de entiteit Rabobank die over het bankwezen gaat.

Dit product is puur gericht op de nietsvermoedende slecht geïnformeerde belegger die op basis van mooie plaatjes erin gestonken is. De enige partij die hier echt beter van wordt is de Rabobank zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:12:
Dit product is puur gericht op de nietsvermoedende slecht geïnformeerde belegger die op basis van mooie plaatjes erin gestonken is. De enige partij die hier echt beter van wordt is de Rabobank zelf.
Het product was een "goed" aanbod binnen een coöperatief bankieren visie voor haar leden (sinds 2000 toch?). Pas in 2013 werden ze beschikbaar voor niet-leden en verhandelbaar op de Euronext. En er zitten een behoorlijk aantal haken en ogen aan dit product, en met de beschikbaarheid van andere producten tegen steeds lagere kosten is het de vraag of er nog waarde in deze zeer specifieke certificaten zit voor iemand die niet de coöperatief bankieren visie van de Rabo deelt. ;)

Bij "erin stinken" denk ik toch eerder aan andere producten waar de uitgever nog meer voordelen boven de belegger heeft. En waar de ontwikkeling van het product er puur op gericht is geweest om zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen ten kosten van de belegger (tal van administrative kosten die eerder oplopen dan dalen, en plots verdubbelen etc.).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
Nieuwe emissie
ING 2,25% Fixed Coupon Obligatie 2024
Vanwege de hogere kapitaalmarktrente biedt ING Bank N.V. (“ING”) een obligatie aan waarmee je kunt profiteren van een vaste rente van 2,25% per jaar. De obligatie kent een looptijd van 2 jaar en op einddatum ontvangt u de nominale waarde terug. De obligatie is dus 100% kapitaal gegarandeerd.
De kenmerken van de obligatie
looptijd van 2 jaar
jaarlijks vaste coupon van 2,25%
vanaf EUR 1.000 nominale waarde
100% terugbetaling gegarandeerd door ING van de nominale waarde op einddatum
de actuele rating van ING is Moody’s A1/S&P A+/Fitch AA-

Wellicht interessant in de huidige omstandigheden? Gegarandeerd 2.25% rendement. (tenzij ing omvalt)

[ Voor 74% gewijzigd door Blackouts op 30-09-2022 13:00 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:15

Stewie!

Keen must die!

In de US krijg je al meer op je spaarrekening dan dat. Ik verwacht dat het in Nederland ook snel hoger gaat zijn. Erg defensief product, 2,25% rente en 2 jaar het geld vastzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Blackouts schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:59:
Wellicht interessant in de huidige omstandigheden? Gegarandeerd 2.25% rendement. (tenzij ing omvalt)
Nee want daar gaat zo'n 1.8% vanaf door VRH. Op deposito's kun je meer rente krijgen, DGS en een lagere belasting.

Maar gezien de huidige ontwikkelingen zou ik helemaal niets vast zetten op dit moment. De rente gaat waarschijnlijk nog een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

In PL (ten minste bij mijn bank) krijg je nu een promo rente voor nieuwe tegoeden van net iets boven de 7% (op jaarbasis) wanneer je dit vastzet in een deposito voor 3, 6 of 12 maanden. De standaard deposito is slechts 0,5%.

De term "nieuwe tegoeden" slaat op het verschil tussen het vermogen gestalt bij de bank ten tijde van de start van de promo ( 13.09.2022 ) en het moment dat je daar op inschrijft. En wordt hier vaak toegepast om meer vermogen van de rekeninghouder aan te trekken (ipv dat deze het bij een andere partij dan de bank stalt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de particulier helemaal niet interessant. Er zijn spaardeposito's van 2 jaar te krijgen met 2% rente. Levert meer op (ivm huidige belastingregels) en het valt wel onder het depositogarantiestelsel.

Voor de institutionele belegger is het misschien interessant, als klein onderdeel van een gespreid obligatieportfolio.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stewie! schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:21:
In de US krijg je al meer op je spaarrekening dan dat. Ik verwacht dat het in Nederland ook snel hoger gaat zijn. Erg defensief product, 2,25% rente en 2 jaar het geld vastzetten.
Het lastige daarvan is dat vanuit ons perspectief in EUR, je te maken hebt met het effect dat de rente heeft op de valuta. Wanneer er verder niets verandert kan je er van uit gaan dat de waarde van een valuta, uitgedrukt in een andere valuta, daalt met het renteverschil tussen die twee valuta. (Het is iets gecompliceerder dan dat, maar dit komt voor een forum post voldoende in de buurt.)

De benchmark rente voor USD staat nu ergens rond 3,08%, die voor EUR op 0,70%. Je zou dus 2,38% moeten aftrekken van de rente op de USD spaarrekening om het te kunnen vergelijken met een rendement in EUR. En je loopt nog steeds het valutarisico, want natuurlijk verandert er continu verder wel iets. Deze berekening compenseert alleen voor het verschil in benchmark rente.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

Fuelke

Forza Ferrari

Het beursgenoteerd vastgoed in de portefeuille gaat de laatste dagen ook alle kanten op.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fuelke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:47:
Het beursgenoteerd vastgoed in de portefeuille gaat de laatste dagen ook alle kanten op.
URW is inderdaad extreem volatiel :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Nadat we zowaar in de winst stonden 3 weken geleden is het inmiddels weer helemaal onderuit gegaan YTD ^^

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tsja, de algemene malaise ontkom je niet aan. Financials en/of resultaten van zowat alle bedrijven in mijn portefeuille zijn of blijven erg goed. Dus dan is het gewoon kwestie van geduld hebben en dividenden te ontvangen.

In Q4 verwacht ik niet heel veel, tenzij een duidelijke shift in de oorlogssituatie (die zit er niet direct aan te komen, integendeel). Mocht de inflatie inderdaad uitmonden in een recessie heb ik weinig om te switchen. Enige wat ik overweeg is om wat extra geld in mijn portefeuille te pompen (toename van zo'n 20-25%) om in obligaties te steken, maar voorlopig wacht ik nog even af, dan zou ik in mijn, weliswaar ruime, buffer snijden en dat was ik niet van plan.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:31
Met het oog op de ontwikkelingen rondt Credit Suisse en pensioen fondsen begint de financiële markt op z'n zachts gezegd weer wat onrustig te worden.

Nog even terugkomend over Interactive Brokers en de stabiliteit / garanties.

Op website FxFlat zie ik een uitleg over de garanties.

Het vreemde vindt ik de verdeling tussen IB filialen Hongarije en Ierland.

Hongarije heeft voor CASH hetzelfde depositogarantiestelsel als de meeste EU landen, en dus ook Nederland 100k.

Ierland heeft volgens die website een andere regeling, namelijk 20k voor contanten en na wat zoeken op oa Lynx 90% tot 20k op aandelen.

Dit wetende ben ik wat verder gaan zoeken waar dit in zit. Wat ik niet wist, is dat Ierland niet bij de Schengenzone zit, en waarom dat garantiestelsel daardoor waarschijnlijk anders is.

Als ik in mijn IB account cash wil inboeken, dan staat er als ontvanger Interactive Brokers Ireland. En een JP Morgen SE bank in Duitsland.

Nu kan ik de Hongaarse website ook openen zonder blokkering. Heeft iemand hier toevallig al een account bij IB Hongarije?

En wat zijn momenteel de andere verschillen tussen beide ( handelsmogelijkheden en kosten, rente op cash etc ) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDzXKcjuYc0U3YHC13RSxnI3JhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2jDsUz3xzgLkmnpBnJaLo2z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlHIbQC4y5hwdvlwzp50UYycXMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mNqBTVLqQtCBv7zg9bak5fi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jebus4life schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:09:
Nadat we zowaar in de winst stonden 3 weken geleden is het inmiddels weer helemaal onderuit gegaan YTD ^^

***members only***

Tsja, de algemene malaise ontkom je niet aan. Financials en/of resultaten van zowat alle bedrijven in mijn portefeuille zijn of blijven erg goed. Dus dan is het gewoon kwestie van geduld hebben en dividenden te ontvangen.

In Q4 verwacht ik niet heel veel, tenzij een duidelijke shift in de oorlogssituatie (die zit er niet direct aan te komen, integendeel). Mocht de inflatie inderdaad uitmonden in een recessie heb ik weinig om te switchen. Enige wat ik overweeg is om wat extra geld in mijn portefeuille te pompen (toename van zo'n 20-25%) om in obligaties te steken, maar voorlopig wacht ik nog even af, dan zou ik in mijn, weliswaar ruime, buffer snijden en dat was ik niet van plan.
Dat is nog wel netjes.

Had je alles in NT world gestopt dan had je YTD op -14% gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VanBreukelen schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:03:
Nog even terugkomend over Interactive Brokers en de stabiliteit / garanties.

Op website FxFlat zie ik een uitleg over de garanties.

Het vreemde vindt ik de verdeling tussen IB filialen Hongarije en Ierland.

Hongarije heeft voor CASH hetzelfde depositogarantiestelsel als de meeste EU landen, en dus ook Nederland 100k.
Je maakt hier een vergissing en die website waar je dit leest helpt daar niet aan mee. Er is geen depositogarantiestelsel van toepassing, dat geldt namelijk alleen voor banken. Er wordt door het beleggerscompensatiestelsel simpelweg geen onderscheid gemaakt tussen geld en effecten. De Hongaarse versie van het beleggerscompensatiestelsel dekt bij faillissement 90% van de schade tot 100k EUR, waarvan 100% voor de eerste 1 miljoen HUF (ongeveer 2300 EUR).
Dit wetende ben ik wat verder gaan zoeken waar dit in zit. Wat ik niet wist, is dat Ierland niet bij de Schengenzone zit, en waarom dat garantiestelsel daardoor waarschijnlijk anders is.
Heeft helemaal niets met Schengen te maken. Het beleggerscompensatiestelsel komt voort uit een EU richtlijn en dit vind je in iedere lidstaat terug.
Als ik in mijn IB account cash wil inboeken, dan staat er als ontvanger Interactive Brokers Ireland. En een JP Morgen SE bank in Duitsland.
Het land waar de bank zit waar je het geld heen stuurt is niet van belang. Van belang is dat het een bankrekening is op naam van jouw broker. Je krijgt betaalgegevens die voor jou als Nederlander het meest praktisch zijn. IB zorgt er voor dat het na ontvangst op de juiste plekken bewaard wordt.
Nu kan ik de Hongaarse website ook openen zonder blokkering. Heeft iemand hier toevallig al een account bij IB Hongarije?
Op welke website je zit maakt niet uit. Nederlanders komen bij IBIE terecht, want dat is voor ons de beste optie.
En wat zijn momenteel de andere verschillen tussen beide ( handelsmogelijkheden en kosten, rente op cash etc ) ?
De handelsmogelijkheden bij Hongaarse brokers zijn noemenswaardig anders. Je ontvangt geen creditrente (niet toegestaan in Hongarije). In sommige valuta kan je geen positief saldo aanhouden. Je kan geen losse currency exchange uitvoeren; dit moet samenhangen met een aankoop of verkoop van effecten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
nokiaan958GB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Dat is nog wel netjes.

Had je alles in NT world gestopt dan had je YTD op -14% gestaan.
Nee, -12,43% om precies te zijn. En die -10% die hij aangeeft heeft hij vermoedelijk te danken aan z'n defensieve fondsen die er ook tussenzitten enerzijds, en eur/usd wisselkoers effecten anderzijds, daar MSCI World Utilities, MSCI World Consumer staples en MSCI World Healthcare rond de 0% ytd staan in euros. Als je gewoon de verliezen per fonds * weging doet kom je uit op -14,39% ytd en -9,32% sinds aankoop. Maar ook dat is geen correcte berekening, omdat je dan weging * ytd doet nadat de resultaten hebben plaatsgevonden. De wegingen op startdatum waren dus anders waardoor het ytd resultaat in % mogelijk nog slechter is. Het zou me dus niets verbazen dat zonder wisselkoerseffecten z'n rendement op een grove -30% ytd had gestaan.

[ Voor 22% gewijzigd door rr7r op 02-10-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Wat versta je onder omvallen? Want om te voorkomen dat een bank omvalt kan er een bail-in van bonds juist worden toegepast.. Dus wat is gegarandeerd precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

rr7r schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:20:
[...]

Nee, -12,43% om precies te zijn. En die -10% die hij aangeeft heeft hij vermoedelijk te danken aan z'n defensieve fondsen die er ook tussenzitten enerzijds, en eur/usd wisselkoers effecten anderzijds, daar MSCI World Utilities, MSCI World Consumer staples en MSCI World Healthcare rond de 0% ytd staan in euros. Als je gewoon de verliezen per fonds * weging doet kom je uit op -14,39% ytd en -9,32% sinds aankoop. Maar ook dat is geen correcte berekening, omdat je dan weging * ytd doet nadat de resultaten hebben plaatsgevonden. De wegingen op startdatum waren dus anders waardoor het ytd resultaat in % mogelijk nog slechter is. Het zou me dus niets verbazen dat zonder wisselkoerseffecten z'n rendement op een grove -30% ytd had gestaan.
Gezien ik YTD op - 10% sta, en zowat 20-25% van mijn portefeuille in sterkere munten (USD en CHF) noteren lijkt het me sterk dat mijn volledige portefeuille nog zoveel dieper zou staan.

Snel geteld zou het dan zowat - 15 a - 17% YTD noteren. Nuja, in de fantasiewereld zonder wisselkoerseffecten zou ik de nog veel zwakkere pond en yen eruit kunnen filteren en win ik weer wat procenten terug en noteren we aan - 13% ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Waar kan ik de lijst met ESG uitsluitingen inzien van NT World? Ik zou deze allemaal los willen kopen. Goed idee of worden de transactiekosten dan te hoog?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 21:16
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:10:
Waar kan ik de lijst met ESG uitsluitingen inzien van NT World? Ik zou deze allemaal los willen kopen. Goed idee of worden de transactiekosten dan te hoog?
Dan kan je beter VWRL kopen ipv NT als je toch de ESG fondsen wilt. Een van de redenen dat ik van NT naar VWRL ben overgestapt. Dat dividendlek weegt niet op tegen de misgelopen rendementen van ESG uitsluitingen.

En voor een beter gevoel of het idee dat je goed bezig bent voor het milieu hoef je het ook niet te doen. Grootste deel is greenwashing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je kan dan beter VEVE+VFEM kopen. Dat is meestal goedkoper dan VWRL en soms ook goedkoper dan NT. Zie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

Let nog wel op de transactiekosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 02-10-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Flexion1 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Dan kan je beter VWRL kopen ipv NT als je toch de ESG fondsen wilt. Een van de redenen dat ik van NT naar VWRL ben overgestapt. Dat dividendlek weegt niet op tegen de misgelopen rendementen van ESG uitsluitingen.

En voor een beter gevoel of het idee dat je goed bezig bent voor het milieu hoef je het ook niet te doen. Grootste deel is greenwashing...
Ik ben juist overgestapt van VWRL (DeGiro) naar NT fondsen (ABN Amro) ik wil niet meer terug naar DeGiro. Is VWRL dan nog steeds interessant?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:10:
Aan de ene kant zou ik me afvragen of die ~5% uitsluitingen wel een significant effect gaat hebben op je resultaten. Van de andere kant: wapenfabrikanten gaan wellicht gouden tijden tegemoet. Dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Ik ben juist overgestapt van VWRL (DeGiro) naar NT fondsen (ABN Amro) ik wil niet meer terug naar DeGiro. Is VWRL dan nog steeds interessant?
Dan moet je kijken wat voor transactiekosten ABN rekent voor ETF's. En zoals ik hierboven vermeld is VEVE+VFEM meestal goedkoper dan VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:35:
Ik ben juist overgestapt van VWRL (DeGiro) naar NT fondsen (ABN Amro) ik wil niet meer terug naar DeGiro.
Waarom wil je niet meer terug naar DeGiro? Ik zit namelijk net te overwegen om daar (ook) een rekening te openen (voor VWCE).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
Andrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Waarom wil je niet meer terug naar DeGiro? Ik zit namelijk net te overwegen om daar (ook) een rekening te openen (voor VWCE).
Ik wil een broker waar ik mij goed bij voel en die over 20 jaar nog steeds bestaat aangezien ik nog een redelijk lange beleggingshorizon heb.

DeGiro is meerdere malen negatief in het nieuws geweest en is nu overgenomen door Flatex. Ze zullen hun zaakjes nu wel goed op orde hebben, maar voor mij was het gewoon een optelsom van zaken.

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar de kans is zeer groot dat ABN Amro nog steeds bestaat over 20 jaar.

Doe een google search met 'DeGiro' + 'ACM' en je vind genoeg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Naamloos87 op 02-10-2022 12:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Ik wil een broker waar ik mij goed bij voel en die over 20 jaar nog steeds bestaat aangezien ik nog een redelijk lange beleggingshorizon heb.

DeGiro is meerdere malen negatief in het nieuws geweest en is nu overgenomen door Flatex. Ze zullen hun zaakjes nu wel goed op orde hebben, maar voor mij was het gewoon een optelsom van zaken.

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar de kans is zeer groot dat ABN Amro nog steeds bestaat over 20 jaar.

Je bedoelt de ABN Amro die in 2010 omviel en moest worden genationaliseerd? De bank die een miljard moest afschrijven op investeringen in Bernie Madoff?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Laatst online: 20:09

sll

Ik heb nog een Flatex-rekening waar het saldo al een hele tijd op 0,00 staat. Elk kwartaal krijg ik een setje documenten, en dat is alles. Ik wil eigenlijk van deze administratie af :)

Weet iemand wat de toekomst is van Flatex? Worden de rekeningen op een gegeven moment collectief opgeheven? Of heeft iemand een opheffing laten uitvoeren? Zo te zien kan dat alleen via het contactformulier?

Bij mij is niks omgezet naar DeGiro. Ik had al een DeGiro-account en voor de omzetting had ik alle tegoeden al verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Naamloos87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
AFM ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naamloos87
Vond de koffie al niet zo sterk vanochtend =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RocketKoen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Je bedoelt de ABN Amro die in 2010 omviel en moest worden genationaliseerd? De bank die een miljard moest afschrijven op investeringen in Bernie Madoff?
Ondanks dat verwacht ik dat je beleggingen daar toch wat veiliger staan dan bij DeGiro, maar dat is een persoonlijke overweging natuurlijk; ik kan het niet hard maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Portfolio Performance heeft helaas een bug waardoor het op dit moment niet mogelijk lijkt een IB flex query te importeren. De bug staat hier op Github beschreven. Heeft iemand hier dit ook en een workaround gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:31
Zr40 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Je maakt hier een vergissing en die website waar je dit leest helpt daar niet aan mee. Er is geen depositogarantiestelsel van toepassing, dat geldt namelijk alleen voor banken. Er wordt door het beleggerscompensatiestelsel simpelweg geen onderscheid gemaakt tussen geld en effecten. De Hongaarse versie van het beleggerscompensatiestelsel dekt bij faillissement 90% van de schade tot 100k EUR, waarvan 100% voor de eerste 1 miljoen HUF (ongeveer 2300 EUR).

[...]

Heeft helemaal niets met Schengen te maken. Het beleggerscompensatiestelsel komt voort uit een EU richtlijn en dit vind je in iedere lidstaat terug.

[...]

Het land waar de bank zit waar je het geld heen stuurt is niet van belang. Van belang is dat het een bankrekening is op naam van jouw broker. Je krijgt betaalgegevens die voor jou als Nederlander het meest praktisch zijn. IB zorgt er voor dat het na ontvangst op de juiste plekken bewaard wordt.

[...]

Op welke website je zit maakt niet uit. Nederlanders komen bij IBIE terecht, want dat is voor ons de beste optie.

[...]

De handelsmogelijkheden bij Hongaarse brokers zijn noemenswaardig anders. Je ontvangt geen creditrente (niet toegestaan in Hongarije). In sommige valuta kan je geen positief saldo aanhouden. Je kan geen losse currency exchange uitvoeren; dit moet samenhangen met een aankoop of verkoop van effecten.
Hi Zr40.

Ik heb nog even verder gezocht wat er te vinden is over de garantie die men heeft op positief saldo van de gekoppelde bank bij de broker.

Bij de Giro wordt duidelijk vermeld dat er een wettelijk depositogarantiestelsel geld via Duitse Nationale bank. Dus stel je hebt 100k klaar staan om te investeren, maar de boel klapt, dan is dat zover ik kan lezen beschermd.

Op de site van Lynx, staat het naar mijn gevoel wat onduidelijk beschreven. Bij faillissement hebben schuldeisers geen toegang tot de contanten en activa van de cliënten dankzij de scheiding en veilige bewaring van de financiële instrumenten en contanten.

Maar in zeldzame omstandigheden ( bijv. fraude ), dan wijzen ze naar het beleggersbeschermingsstelsel en zeggen niks over het depositogarantiestelsel.

Dit is toch een kwalijk verschil, gezien je dan toch echt je 80k kwijt bent ondanks dat het niet in aandelen zit.

Er gaan ook wat geruchten dat er naast Credit Suisse nog een grote jongen op omvallen staat, dus ieder let op dat je eitjes goed verspreid zijn :(

Meningen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI-c_IkjWHHt233ceCv9Bkk2sAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIbbm5PkhtuMR6Ki0m2q9eri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92k8BHIJ47HhGhYNIXZNA0Q6-tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkvSfbtHSdqnyG6FxpvwRuqi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
Er gaan ook wat geruchten dat er naast Credit Suisse nog een grote jongen op omvallen staat.
Waar heb je dat gelezen?

Bij IB heb je inderdaad geen DGS. Je saldo is dus niet beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een vraagje, mijn moeder heeft een redelijk bedrag geërfd, daarvan wil ze een deel steken in goud. Nu heb ik in een ander topic de tip gekregen dit te beleggen in bijvoorbeeld een goud ETF.

Nu heb ik nog nooit iets belegd, dus heb er totaal geen ervaring mee. Iemand tips hoe ik snel wijzer kan worden? Bijvoorbeeld tutorials op YouTube (ik kan er genoeg vinden, maar er is zoveel aanbod dat ik soms door de bomen het bos niet zie), het liefst onafhankelijk, want bij sommige YouTube video's heb ik het idee dat ze er ook bepaalde vergoedingen voor krijgen.

Of misschien heeft iemand ervaring met het beleggen in goud (via bijvoorbeeld een ETF) en heeft tips in hoe dit te doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
Pistachenootje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Waar heb je dat gelezen?

Bij IB heb je inderdaad geen DGS. Je saldo is dus niet beschermd.
Denk dat hij Deutsche bank bedoeld. Eerste hit op seeking alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@miicker als ze een rekening heeft bij een grootbank kan ze gewoon daar beleggen. Ik ga er vanuit dat ze allemaal wel een goud ETF of beleggingsfonds aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:00
miicker schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:53:
Ik heb een vraagje, mijn moeder heeft een redelijk bedrag geërfd, daarvan wil ze een deel steken in goud. Nu heb ik in een ander topic de tip gekregen dit te beleggen in bijvoorbeeld een goud ETF.

Nu heb ik nog nooit iets belegd, dus heb er totaal geen ervaring mee. Iemand tips hoe ik snel wijzer kan worden? Bijvoorbeeld tutorials op YouTube (ik kan er genoeg vinden, maar er is zoveel aanbod dat ik soms door de bomen het bos niet zie), het liefst onafhankelijk, want bij sommige YouTube video's heb ik het idee dat ze er ook bepaalde vergoedingen voor krijgen.

Of misschien heeft iemand ervaring met het beleggen in goud (via bijvoorbeeld een ETF) en heeft tips in hoe dit te doen.
Ik zou eens kijken naar de Sprott Physical Gold Trust, ticker PHYS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
robby609 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:56:
[...]
Denk dat hij Deutsche bank bedoeld. Eerste hit op seeking alpha.
Volgens dat artikel zouden we DB moeten kopen.
DB, on the other hand, is in excellent shape and has executed the strategy envisioned by DB's CEO, Mr. Sewing, marvelously. It is on a credible path to earning greater than 10% RoTCE by 2025, powered by strong tailwinds from the paradigm shift in the interest rates settings in the Eurozone. It also has a low-risk business model, which means it is likely to side-step the type of banana peels CS has stepped on.
https://seekingalpha.com/...valuations-which-to-avoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik hoor al 15 jaar dat Deutsche Bank op elk moment kan omvallen.
(Niet dat ik daarom aanraadt om het te kopen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VanBreukelen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
Bij de Giro wordt duidelijk vermeld dat er een wettelijk depositogarantiestelsel geld via Duitse Nationale bank.
Dat komt omdat DEGIRO is overgenomen door een Duits bedrijf met een bankvergunning. Alleen banken kunnen (en moeten) deelnemen aan het depositogarantiestelsel.
Op de site van Lynx, staat het naar mijn gevoel wat onduidelijk beschreven. Bij faillissement hebben schuldeisers geen toegang tot de contanten en activa van de cliënten dankzij de scheiding en veilige bewaring van de financiële instrumenten en contanten.
Dit is precies wat de wet voorschrijft.
Maar in zeldzame omstandigheden ( bijv. fraude ), dan wijzen ze naar het beleggersbeschermingsstelsel en zeggen niks over het depositogarantiestelsel.
Klopt. Ze kunnen en mogen daar ook niets over zeggen, want ze zijn geen bank.
Dit is toch een kwalijk verschil, gezien je dan toch echt je 80k kwijt bent ondanks dat het niet in aandelen zit.
Het is dan ook zaak om een betrouwbare broker te kiezen, die geen reden heeft om failliet te gaan en goed omgaat met zijn bedrijfsrisico's. Zie ook mijn reactie die ik je een week geleden had gegeven, waar ik het als 4 lagen heb omschreven. Bij fatsoenlijke brokers houdt het risico bij faillissement al op bij laag 2, en dan is er nog niet eens een garantiestelsel nodig geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-10-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik heb een pensioenrekening bij BrandNewDay waar ik mijn jaarruimte stort. Je kunt dan met percentages aangeven in welke aandelen of obligatie fondsen je wilt participeren. Er is ook een 'cashallocatie', dat is geld wat niet geïnvesteerd wordt.

BrandNewDay rekent 0,44% servicekosten per jaar over het totaalbedrag dat op de rekening staat. Dat is het totaal van de waarde van je aandelen, obligaties en cashallocatie.
Eens per kwartaal worden de servicekosten afgeschreven van je rekening. Daarvoor worden je participaties verkocht, tenzij er geld in de cashallocatie staat.

De cashallocatie heb ik op 0% staan omdat ik redeneerde dat geld in de cashallocatie aan de zijlijn staat en niet kan renderen.
Aankopen en verkopen van participaties zijn geen kosten aan verbonden. Het lijkt dan voordeliger om al het geld in fondsen te stoppen.
Het maakt niet uit of de waarde van de participaties stijgen of dalen, want er is altijd een vast percentage aan servicekosten.

Ik ben nu echter aan het twijfelen of deze redenering wel klopt. Zie ik iets over het hoofd waardoor de verkoop van participaties ieder kwartaal nadeliger uitpakt i.p.v. een kleine cashallocatie om de servicekosten uit te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt twee factoren.

1. BrandNewDay werkt met swing pricing. In het beste geval vindt de verkoop plaats bij een netto instroom, dan is jouw transactie kosteloos. Vindt het plaats bij een netto uitstroom, dan betaal je transactiekosten, hoogte afhankelijk van het fonds.

2. Je loopt weliswaar het risico van kortetermijnbeleggen door het geld dat je reserveert voor de kosten toch te beleggen.

Echter gaat het hier om relatief kleine bedragen waardoor het op het totaal eigenlijk nauwelijks verschil zou maken. Een voordeel van het op 0% zetten is dat je er verder niet meer over na hoeft te denken.

Ik zou hier aanraden om te doen wat voor jou goed voelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@HyperH 1% cash aanhouden voor transactiekosten lijkt me niet gek. Nog een klein verschil: cash wordt minimaal belast in de huidige VRH, terwijl geld in obligaties met zo'n 1.7% wordt belast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VRH is niet relevant voor een pensioenrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
Sinds 1 oktober is mijn werkgever voor het pensioen om naar BeFrank. Goddank is in de CAO afgesproken dat er geen collectieve regeling komt. Oftewel, je kunt zelf gaan bepalen hoe je het pensioen wilt beleggen. Met al die geriaten in ons bedrijf was het anders niet goed gekomen.

Zojuist alles gewijzigd van de standaard "neutraal" instelling naar "Zelf beleggen met eigen verdeling". Het is daarna even zoeken welke fondsen je wilt hebben. Helaas bieden ze bijvoorbeeld niet het NT World aan.

Ik heb de volgende indeling gemaakt (ik ben voor in de 40, dus nog 25+ jaar te gaan tot pensioen). Graag jullie feedback op de fondskeuze.

75% iShares Developed World Index Fund (komt het dichtst in de buurt van NT World als ik e.e.a. mag geloven)
15% NT EM Custom ESG Equity Index Fund
10% NT Developed Real Estate ESG Index Fund

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 03-10-2022 09:36 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MotorBeast in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Het heeft even geduurd maar de markt is nu toch wakker geworden en ziet de realiteit onder ogen. Het wachten is nu op de eerste bedrijven die gaan omvallen, ontslagen etc. De jaren 80 inclusief Koude Oorlog keren helaas weer terug ben ik bang. :'(

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 03-10-2022 12:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
@MotorBeast En dan roept Poetin in januari opeens 'Genade', zakken de energieprijzen weer, zijn de lonen inmiddels geïndexeerd en zitten we in zomer 2023 weer op een ATH.

Wie zal t zeggen? Ik time de markt op de 1e vd maand middels mn periodieke inleg 🤪

[ Voor 14% gewijzigd door r0bb op 03-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:53:

Het heeft even geduurd maar de markt is nu toch wakker geworden en ziet de realiteit onder ogen. Het wachten is nu op de eerste bedrijven die gaan omvallen, ontslagen etc. De jaren 80 inclusief Koude Oorlog keren helaas weer terug ben ik bang. :'(
Waaruit blijkt dit? Volgens draait de markt nog steeds op beleid van de Fed en niet zo zeer de energiemarkt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Miki
MotorBeast schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:53:

Ik denk dat je eens uit je bubbel moet stappen wat betreft nieuwsgaring. Wat je nu ziet gebeuren op de beurzen is gewoon normaal en past bij de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen. Vooralsnog is er niks exceptioneels aan de hand. De centrale banken grijpen in nadat er een waanzinnige boom heeft plaats gevonden na de Corona pandemie. Te kort aan personeel icm loonsverhogingen = economie afremmen om inflatie te beteugelen dit staat los van de overheden die juist weer tegenstrijdig handelen in de inflatie door energietarieven te beteugelen.

Daarnaast is die koude oorlog er lang heel lang en niet eens alleen met Rusland maar ook met bijvoorbeeld China op economische terreinen. Denk maar bijvoorbeeld aan het verbieden van bepaalde merken bij telco’s.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 03-10-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Miki Ik moet helemaal niets en trek mijn eigen conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiecup
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-09 23:37
Mede door dit topic beleg ik maandelijks al redelijk wat jaar in de welbekende NT fondsen. Eerst via Meesman, daarna via ABN.

Ik wil nu alleen graag wat duurzamer gaan beleggen, wel nog steeds in een relatief breed fonds/ETF. En ja, ik weet dat dit voor een kleinere spreiding zorgt en ik ben op de hoogte van de discussie hoe veel/weinig nut duurzaam beleggen heeft.

Ik wil idealiter graag blijven beleggen bij mijn huisbank (ABN) of Meesman en ben daardoor op 2 opties uitgekomen:

Meesman Duurzame Toekomst
  • 0,50% fondskosten
  • 0,25% transactiekosten
  • Geen dividendlek(?)
iShares MSCI World SRI ETF
  • 0,20% fondskosten
  • 0% transactiekosten via ABN
  • Mogelijk een dividendlek(?)
  • Keuze op basis van dat dit de enige ETF/fonds bij ABN is met een duurzaamheidsrating van 5, wereldwijde spreiding en kosten lager dan 0,25%.
  • Er kan via ABN blijkbaar niet automatisch periodiek in ETF’s worden belegd, dus ik zou maandelijks elke keer een order moeten plaatsen).
Op basis van de kosten is de iShares ETF de betere optie. Ik ben alleen totaal niet thuis in dividendlekkages. Weet iemand hoe het plaatje eruit ziet als hier rekening mee wordt gehouden? En zie ik nog andere dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
nvm

[ Voor 106% gewijzigd door rr7r op 03-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Pfff, ik ben over het algemeen zeer tevreden met IB, maar vandaag wat minder.
Dear Client,

According to the 1997 Irish Tax Consolidation Act, IBKR is required to withhold 20% tax on interest payments to individuals regardless of resident status.

For this reason, IBKR has withheld this amount for your current monthly interest earnings in account [..], as well as those on interest earned since January 1, 2022. You will start to see this withholding as of October 5, 2022. Going forward, withholding will occur every month.

We apologize for the inconvenience in 2022.
Benieuwd hoeveel geld er morgen is verdwenen. En of inkomende borrow fees hier ook onder vallen. Kan wel eens een duur geintje worden. Heel slordig ook dat ze daar nu pas mee komen aankakken. Even niet aan gedacht bij de hele verhuizing .. ?

Zal wel weer verrekend kunnen worden met de belastingopgave, maar toch vervelend. Hou er niet van als ik met terugwerkende kracht geld moet afstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 03-10-2022 21:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
writser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:04:
Pfff, ik ben over het algemeen zeer tevreden met IB, maar vandaag wat minder.

[...]

Benieuwd hoeveel geld er morgen is verdwenen. En of inkomende borrow fees hier ook onder vallen. Kan wel eens een duur geintje worden. Heel slordig ook dat ze daar nu pas mee komen aankakken. Even niet aan gedacht bij de hele verhuizing .. ?

Zal wel weer verrekend kunnen worden met de belastingopgave, maar toch vervelend.
Vroeger nooit monopolie gespeeld?
Toen moest je ook al onverwacht je bank betalen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:04:
Benieuwd hoeveel geld er morgen is verdwenen. En of inkomende borrow fees hier ook onder vallen.
Als ik naar mijn YTD statement kijk is voor mijn account de impact redelijk klein. USD 4,94 aan creditrente ontvangen en voor SYEP wat verdwaalde centen. Maar jij hebt waarschijnlijk vaker een hoge cash positie dan ik :P

Ik ga er trouwens wel van uit dat borrow fees hier ook onder vallen, dit wordt op alle plaatsen die ik ken omschreven als interest.

Het wordt geboekt op 5 oktober dus morgen zie je nog even niets.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 03-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Panzer_V schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:35:
Sinds 1 oktober is mijn werkgever voor het pensioen om naar BeFrank. Goddank is in de CAO afgesproken dat er geen collectieve regeling komt. Oftewel, je kunt zelf gaan bepalen hoe je het pensioen wilt beleggen. Met al die geriaten in ons bedrijf was het anders niet goed gekomen.

Zojuist alles gewijzigd van de standaard "neutraal" instelling naar "Zelf beleggen met eigen verdeling". Het is daarna even zoeken welke fondsen je wilt hebben. Helaas bieden ze bijvoorbeeld niet het NT World aan.

75% iShares Developed World Index Fund (komt het dichtst in de buurt van NT World als ik e.e.a. mag geloven)
15% NT EM Custom ESG Equity Index Fund
10% NT Developed Real Estate ESG Index Fund
Ik heb dit laatst uitgezocht voor mijn partner. Je kan het zo terug zoeken. Let er op dat je per transactie 3 euro moet betalen. Met meer fondsen zijn het fors hogere transactiekosten. Ik kies ervoor om elke 2 maanden het hoofdfonds te kopen en elke 3 de kleine 88/12 verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Zr40 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:38:
1. BrandNewDay werkt met swing pricing. In het beste geval vindt de verkoop plaats bij een netto instroom, dan is jouw transactie kosteloos. Vindt het plaats bij een netto uitstroom, dan betaal je transactiekosten, hoogte afhankelijk van het fonds.
Swing pricing moest ik opzoeken. Brand new day heeft het netjes op hun site vermeld, maar ik was het alweer vergeten. Het zijn in die zin geen verborgen kosten, maar wel goed dat je mij daar op wijst.
Zr40 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:38:
2. Je loopt weliswaar het risico van kortetermijnbeleggen door het geld dat je reserveert voor de kosten toch te beleggen.
Wat bedoel je met het risico van de korte termijn belegging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Pistachenootje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 06:44:
@HyperH 1% cash aanhouden voor transactiekosten lijkt me niet gek. Nog een klein verschil: cash wordt minimaal belast in de huidige VRH, terwijl geld in obligaties met zo'n 1.7% wordt belast.
In mijn situatie is de VRH niet van toepassing, omdat het een pensioenrekening betreft. Indien het wel een reguliere 'vrij beleggen' rekening zou zijn, dan was het ook nog niet van toepassing geweest omdat ik nog ruim beneden de heffingsvrij vermogen grens zit.

Wel een goede tip overigens voor beleggers die boven deze grens komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HyperH schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Wat bedoel je met het risico van de korte termijn belegging?
Je hebt het risico dat de waarde daalt. Misschien gebeurt er iets in de wereld, of misschien heeft de markt gewoon even geen zin. Op de lange termijn is dat verwaarloosbaar, maar op de korte termijn kan het alle kanten op gaan.

Maar zoals gezegd gaat het hier om kleine bedragen (relatief aan het totaal) die voor de korte termijn belegd zouden worden. Eigenlijk is dit dus niet iets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 20:33

Fuelke

Forza Ferrari

Barst in huwelijk met Allianz bezorgt VGP grootste klap ooit

Auw, dat was een minder moment deze ochtend voor een voormalige ster uit de portefeuille. (Heb het nog steeds) Maar toch intraday flinke sprongen gemaakt, deze ochtend ging de koers eerst 22% lager, later in de middag dook die naar - 29% en bij de slotbel dus -19%

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46
Fuelke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
Barst in huwelijk met Allianz bezorgt VGP grootste klap ooit

Auw, dat was een minder moment deze ochtend voor een voormalige ster uit de portefeuille. (Heb het nog steeds) Maar toch intraday flinke sprongen gemaakt, deze ochtend ging de koers eerst 22% lager, later in de middag dook die naar - 29% en bij de slotbel dus -19%
Ik heb even kort gekeken naar de cijfers, maar als ik het goed begrijp komt alle winst uit herwaardering van de bezittingen en draaien ze operationeel verlies? Dat lijkt me ook niet echt een houdbaar businessmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
robby609 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb dit laatst uitgezocht voor mijn partner. Je kan het zo terug zoeken. Let er op dat je per transactie 3 euro moet betalen. Met meer fondsen zijn het fors hogere transactiekosten. Ik kies ervoor om elke 2 maanden het hoofdfonds te kopen en elke 3 de kleine 88/12 verdeling.
Ik heb je posts er even bij gezocht. M.b.t. de kosten ==> er werd expliciet aangegeven dat de iShares en NT fondsen aankoopkostenvrij zijn! De Vanguards hebben dan wel weer aankoopkosten.

Misschien hebben ze dat veranderd in de loop van de tijd?

Ik heb wel gekozen voor maandelijks door BeFrank automatisch laten kopen van de verdeling die ikzelf gekozen heb. Ik hoef dus geen manuele transacties te doen. Zij kopen keurig conform de verdeelsleutel iShares World en de NT fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Als ik naar mijn YTD statement kijk is voor mijn account de impact redelijk klein. USD 4,94 aan creditrente ontvangen en voor SYEP wat verdwaalde centen. Maar jij hebt waarschijnlijk vaker een hoge cash positie dan ik :P

Ik ga er trouwens wel van uit dat borrow fees hier ook onder vallen, dit wordt op alle plaatsen die ik ken omschreven als interest.

Het wordt geboekt op 5 oktober dus morgen zie je nog even niets.
Ik heb geen bericht gehad maar wel een paar honderd euro inkomsten uit SYEP. Misschien valt dat er buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Ik heb een vraag over eeuwigdurende bonds.

En dan specifiek over een perp. Bond van Volkswagen international 5.125.

De koers hiervan is bijna 100 wat volgens mij betekent dat als ik daar nu 1.000 euro in zou investeren ik ongeveer een rendement van 5.125pct per jaar maak.

Natuurlijk zal de waarde van de obligatie kleiner worden als de kapitaalmarkt rente stijgt en omgekeerd en het geld gewoon terugkrijgen na 1, 5 of zelfs 30 jaar zit er niet in omdat ie eeuwigdurend is.

Maar 5.125pct per jaar is niet gek en Volkswagen zal m.i. sterk genoeg zijn om het risico op non betaling van rente als zeer klein te bestempelen.

Maak ik ergens een denkfout of is dit een prima product voor de lange termijn voor een klein deel van mijn portefeuille?

En wanneer wordt de rente betaald? Want ik neem aan dat als dat op 01.01 is de waarde op 02.01 even een opdonder krijgt omdat de houder een jaar moet wachten op de volgende rentebetaling.

Ik hoor het graag!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

robby609 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Niet alle fondsen hebben 3 euro transactie kosten toch?
Ik heb die kosten namelijk nog niet echt ergens terug kunnen vinden. (gefactuureerde kosten ipv de vermelding dat er kosten zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Lordy79 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:

En dan specifiek over een perp. Bond van Volkswagen international 5.125.

De koers hiervan is bijna 100 wat volgens mij betekent dat als ik daar nu 1.000 euro in zou investeren ik ongeveer een rendement van 5.125pct per jaar maak.

Natuurlijk zal de waarde van de obligatie kleiner worden als de kapitaalmarkt rente stijgt en omgekeerd en het geld gewoon terugkrijgen na 1, 5 of zelfs 30 jaar zit er niet in omdat ie eeuwigdurend is.
De obligatie is eeuwigdurend totdat hij gesloten wordt. Per obligatie is dat verschillend wanneer ze het mogen sluiten. De eerste keer dat volkswagen deze obligatie mag sluiten is op 4 september 2023, vervolgens mogen ze dit elke 10 jaar doen.

Per 4 september 2023 en elke 10 jaar daarna veranderen ze ook de hoogte van de rente aan de hand van de 10 jaars swap.

Het is dus allemaal net wat ingewikkelder.
En wanneer wordt de rente betaald? Want ik neem aan dat als dat op 01.01 is de waarde op 02.01 even een opdonder krijgt omdat de houder een jaar moet wachten op de volgende rentebetaling.
Obligaties worden vaak clean verhandeld. Dus de opgelopen rente betaal je naast de obligatie prijs.
Dus de koers zal geen opdonder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dank @HEA220 dus ik kan toch beter op zoek naar een niet-perpetual bond. Dan weet ik precies waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
SandStar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Niet alle fondsen hebben 3 euro transactie kosten toch?
Ik heb die kosten namelijk nog niet echt ergens terug kunnen vinden. (gefactuureerde kosten ipv de vermelding dat er kosten zijn)
Ga ik uitzoeken want daar heb ik niks over gelezen. Van panzer ook is bekijken want die auto verdeel heb ik direct naast me neergelegd en wellicht te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lordy79 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:51:
Dank @HEA220 dus ik kan toch beter op zoek naar een niet-perpetual bond. Dan weet ik precies waar ik aan toe ben.
Hou er wel rekening mee dat obligaties in de VRH gewoon belast worden zoals aandelen, wat vaak betekent dat je er zo'n 1.7% belasting over moet betalen.

Op spaarproducten (ook deposito's) is de belasting bijna 0%. Op 3 jaar vast kun je nu 2.51% krijgen in Frankrijk met deposito garantiestelsel. En je krijgt 50 euro bonus als je iemand zijn referral gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
robby609 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Ga ik uitzoeken want daar heb ik niks over gelezen. Van panzer ook is bekijken want die auto verdeel heb ik direct naast me neergelegd en wellicht te snel.
Een dezer dagen worden bij mij de eerste aankopen gedaan, ze staan nu als "in uitvoering" te boek. Zodra ze uitgevoerd zijn zal ik nog eens dubbelchecken dat er idd geen kosten in rekening gebracht zijn.

Bij het kiezen van de fondsen en het verdeelpercentage stond voor sommige fondsen een asteriks. Die asteriks betekende 3 euro transactiekosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
Lordy79 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:
Als je overweegt zoiets te kopen zou ik altijd eerst de prospectus eens induiken. Die heb ik voor je opgezocht: http://www.oblible.com/Pr...ble.com__XS0968913342.pdf . Een enorm document, maar op de eerste pagina staat een executive samenvatting. De risicofactoren zijn ook altijd interessant. Wat valt mij op als ik er even naar kijk? Pagina 12:
At the Issuer’s option, each issue of the Notes may be redeemed (i) on the first call date or any
interest payment date thereafter.

[..]

There is no restriction on the amount of debt which the Issuer may issue ranking equal or senior to the obligations under or in connection with the Notes.
Pagina 13:
The Guarantor’s obligations under the Guarantee are unsecured and deeply subordinated.

[..]

The Issuer may elect to defer an interest payment. Any such deferral of interest shall not constitute a default for any purpose and deferred interest will not bear interest.
Dus het is een achtergestelde obligatie, zonder onderpand. Als er iets verkeerd gaat bij Volkswagen kun je waarschijnlijk fluiten naar je geld. Volkswagen mag naar eigen inzicht meer leningen aangaan die voorrang hebben op jouw lening. Volkswagen mag naar eigen inzicht rentebetalingen uitstellen en betaalt daarover geen boeterente. En de eerste 'call date' is volgend jaar. Deze dingen zullen waarschijnlijk nooit ver boven de 100 handelen want dan koopt Volkswagen ze terug en herfinanciert ze. Maar ze kunnen wel lager handelen als de rentemarkt zich ongunstig ontwikkelt.

Kortom, je loopt wel degelijk risico's en je hebt geen upside maar wel downside. En je moet ook nog vermogensbelasting betalen over je positie. Afhankelijk van in welke schaal je valt zou ik deze obligatie kopen betitelen als een 'matig' tot 'zeer slecht' idee :P .

Volgens mij is het in Nederland als particulier lastig om iets vastrentends te vinden met een betere risk/reward dan een deposito, helemaal als je belasting in acht neemt. Maar ik sta open voor suggesties, het is niet echt mijn specialiteit.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 04-10-2022 15:21 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dank, @writser dat ze achtergesteld zijn had ik gezien maar goed, de rentevergoeding is niet slecht.
Nochtans ga ik er niet in investeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Sowieso zou ik als particulier niet snel in individuele obligaties stappen. Anders dan aandelen zijn ze totaal niet homogeen en vergt het nogal wat kennis om alle data/legal clauses op te zoeken. Dan is een fonds wat gespecialiseerd hier in is vaak een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om daar nog aan toe te voegen, je hebt te maken met dat de nominale waarde van de kleinst verhandelbare eenheid relatief groot is. Met een klein budget heb je noodzakelijkerwijs een grote exposure naar een klein aantal specifieke uitgevers. Een obligatiefonds is veel breder gespreid en is ook met kleinere bedragen toegankelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
mrc4nl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:39:
Gewoon voor de lol, hoe denken jullie dat de Twitter deal door Elon musk gaat verlopen?
Twitter heeft al de Delaware Court of Chancery ingeschakeld..

Poll: Gaat de twitter deal door?
Ja, zonder gerechtelijke uitspraak
Ja, pas na gerechtelijke uitspraak
Nee, maar Musk betaalt een boete
Nee, en Musk hoeft geen boete te betalen
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Het ziet er naar uit dat een paar tweakers hier een eetbare schoen moeten gaan zoeken oOo
Twitter shares were halted on Tuesday after Bloomberg reported that Elon Musk plans to go through with his acquisition at $54.20 a share.
https://www.cnbc.com/2022...at-54point20-a-share.html

So long for the 4d chess player :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Miki schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

Het ziet er naar uit dat een paar tweakers hier een eetbare schoen moeten gaan zoeken oOo

[...]

https://www.cnbc.com/2022...at-54point20-a-share.html

So long for the 4d chess player :o
Ah, daarom schoot hij omhoog. Vond het wel opmerkelijk binnen enkele minuten +12%. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Ik krijg een e-mail van Interactive Brokers dat ze 20% belasting inhouden op de rente die ik ontvangen heb.
Dit is een Ierse wetgeving. Het is niet zo heel veel wat ik krijg.
Maar goed, kan ik dit terug vorderen? Zo nee, hoe zit het met de Nederlandse wetgeving? Kan dit verrekend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
NN global fund is ook wel interessant via Fitvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42
@writser @phantom09 heb even het belastingverdrag erop nageslagen:

https://wetten.overheid.nl/BWBV0006817/2020-02-29#Verdrag_2

Artikel 11, lid 1 zegt:
"Interest afkomstig uit een verdragsluitende staat en verkregen door een inwoner van de andere verdragsluitende staat die de uiteindelijk gerechtigde is, is slechts in die andere staat belastbaar."

Het lijkt me dus dan alleen Nederland mag heffen. Misschien dat Ierland een vergelijkbaar iets heeft als een W8-BEN?
Anders wellicht nodig om aangifte te doen in Ierland...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:59:
NN global fund is ook wel interessant via Fitvermogen.
Waarom vind je dat? Ik zie >4x zo hoge kosten als het NN enhanced world fonds en mindere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
Volgens indexfondsvergelijken is (althans voor mij) Interactive Brokers met de tickers AVIAW en EMIM de optie die het meeste rendement zou moeten opleveren.
Nu heb ik sinds een kleine week een account op IB en nu blijkt de ticker AVIAW geen koersdata te hebben (zie ook onderstaand) en zelfs geen open of slot koers. Heb inmiddels al contact gehad met de service desk en die geven aan dat er ook geen koersdata beschikbaar is voor deze Actiam fondsen.
Hoe doen andere Tweakers dit met het aankopen van deze AVIAW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWgQU1ZA-h6OIXns_mMtZumFcko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9grOtAk2axPA6yfdSgqXEbO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83

G83

@HipHaan : het is een beleggingsfonds, geen etf. Er is dus geen continue koersontwikkeling, maar eenmaal per dag wordt de waarde van de aandelen in het fonds vastgesteld.

Als jij koopt of verkoopt doe je dat dus tegen de koers die aan het einde van de dag bepaald wordt.

Ook goed om te weten: je kan orders alleen tussen bepaalde tijden inleggen, volgens mij tussen 10.00 uur en 15.00 uur oid.

De huidige koers is net onder de 42 euro per stuk. Maar de exacte prijs doet er niet zoveel toe, jij legt bijvoorbeeld 1000 euro in een krijgt daarvoor dus 23,xx stukken.

[ Voor 17% gewijzigd door G83 op 05-10-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
G83 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:55:
@HipHaan : het is een beleggingsfonds, geen etf. Er is dus geen continue koersontwikkeling, maar eenmaal per dag wordt de waarde van de aandelen in het fonds vastgesteld.

Als jij koopt of verkoopt doe je dat dus tegen de koers die aan het einde van de dag bepaald wordt.

Ook goed om te weten: je kan orders alleen tussen bepaalde tijden inleggen, volgens mij tussen 10.00 uur en 15.00 uur oid.

De huidige koers is net onder de 42 euro per stuk. Maar de exacte prijs doet er niet zoveel toe, jij legt bijvoorbeeld 1000 euro in een krijgt daarvoor dus 23,xx stukken.
Alsnog wel vreemd toch dat er geen slotkoers inzichtelijk is, ook niet van de vorige dag? Als ik het fonds wil verhandelen krijg ik ook de waarschuwing of ik überhaupt wel een fonds zou moeten kopen waarvan ik de prijs niet weet. Daarbij staat de order dan ook in mijn orderboek @1000 per stuk in plaats van @42.
Bij andere Mutual funds kan ik wel gewoon koersdata zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83

G83

Bedoel je niet dat je aankoopt per 1000 euro of een veelvoud daarvan? Dat heb je bijvoorbeeld ook bij de Rabo certificaten bij ib.

Ik ben van plan om binnenkort te starten met adiaw, dus heb er ook niet echt ervaring mee. De koers doet er in principe niet echt toe toch? Of een participatie nou 30 kost of 250, je doel is om bedrag x erin te stoppen.
Als dat 33,x of 4 participaties zijn maakt het toch geen verschil?

Als je de koers van de dag wil zien kan je dat eventueel bij DeGiro of Yahoo Finance ofzo bekijken. Ik verwacht dat als je adiaw in portefeuille hebt er wel gewoon een meest recente koers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
HipHaan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Alsnog wel vreemd toch dat er geen slotkoers inzichtelijk is, ook niet van de vorige dag? Als ik het fonds wil verhandelen krijg ik ook de waarschuwing of ik überhaupt wel een fonds zou moeten kopen waarvan ik de prijs niet weet. Daarbij staat de order dan ook in mijn orderboek @1000 per stuk in plaats van @42.
Bij andere Mutual funds kan ik wel gewoon koersdata zien.
klopt dat het een beetje vreemd is. Ook als je ze hebt staat er geen koers per aandeel, alleen een totale markwaarde. Bij koop geef je aan voor hoeveel geld je wilt kopen, niet voor welk bedrag per stuk.

Overigens koop je alleen hele participaties aan, en niet delen zoals bij NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
@robby609, vanmorgen heb ik nog eens goed gekeken bij BeFrank onder het kopje "wijzig mijn fondsen". Ongeveer 50% van de fondsen kent €3 aankoopkosten per keer, de andere helft dus niet.

iShares wereld, NT EM, en NT REIT zijn kostenvrij. Van Eck REIT bijvoorbeeld weer niet, die kost geld, net als de Vanguard fondsen.

Tip ==> kijk er nog eens goed naar. Het gaat om een kleine asteriks die voor de fondsnaam staan onder het kopje "wijzig mijn fondsen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 17:20
Ik zit ook bij BeFrank en twijfel om zelf fondsen te kiezen.
Ergens is het ontzorgen van BeFrank richting pensioensdatum natuurlijk wel fijn (geleidelijk minder percentage in hoog risico beleggingsproducten). Ik kon alleen niet zo vinden wat de BeFrank beheerde fondsen aan kosten hebben. Kijk ik ergens overheen? Heeft iemand dit een keer uitgezocht/uitgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Coocoocachoo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:42:
Ergens is het ontzorgen van BeFrank richting pensioensdatum natuurlijk wel fijn (geleidelijk minder percentage in hoog risico beleggingsproducten). Ik kon alleen niet zo vinden wat de BeFrank beheerde fondsen aan kosten hebben. Kijk ik ergens overheen? Heeft iemand dit een keer uitgezocht/uitgerekend?
Dat ontzorgen rondom de pensioendatum kan je ook tzt aanzetten natuurlijk. Je hoeft niet tientallen jaren aan potentieel rendement laten liggen omdat over tientallen jaren een "ontzorg" momentje fijn is.

Per fonds kan je extra info opvragen (door erop te klikken). Daarin staat vermeld wat de fondskosten zijn.

Dat verschilt nogal per fonds! Bijvoorbeeld, om wat willekeurige fondsen te noemen, de NN fondsen hebben kosten van 0,5 tot 1%. Ga je richting Vanguard/ iShares wereldtrackers dan zit je meer in de hoek van 0,15-0,20%. Is op de lange termijn nogal een hap uit je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:43
Panzer_V schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Dat ontzorgen rondom de pensioendatum kan je ook tzt aanzetten natuurlijk. Je hoeft niet tientallen jaren aan potentieel rendement laten liggen omdat over tientallen jaren een "ontzorg" momentje fijn is.

Per fonds kan je extra info opvragen (door erop te klikken). Daarin staat vermeld wat de fondskosten zijn.

Dat verschilt nogal per fonds! Bijvoorbeeld, om wat willekeurige fondsen te noemen, de NN fondsen hebben kosten van 0,5 tot 1%. Ga je richting Vanguard/ iShares wereldtrackers dan zit je meer in de hoek van 0,15-0,20%. Is op de lange termijn nogal een hap uit je rendement.
Let ook op dat een een fonds uit Ierland een mogelijke dividenden lek heeft. Dus een NL fonds met iets hogere beheerskosten kan vaak nog goedkoper zijn dat een Ierse fonds met lagere beheerkosten.

Wat dividenden lekkage is kun je hier vinden: https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/

Daarbij heb je ook fondsen met ESG screening, wat weer een risico kan geven op betere of slechtere rendement.

Het is dus beetje geven en nemen want er zal nooit een "perfecte" fonds zijn. Kijk naar je eigen situatie wat voor jouw het beste uit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door TechFox op 06-10-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
TechFox schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Het is dus beetje geven en nemen want er zal nooit een "perfecte" fonds zijn. Kijk naar je eigen situatie wat voor jouw het beste uit komt.
Waarvan akte!

Je vat het perfect samen in mijn optiek _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
freakaleek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:10:
@writser @phantom09 heb even het belastingverdrag erop nageslagen:

https://wetten.overheid.nl/BWBV0006817/2020-02-29#Verdrag_2

Artikel 11, lid 1 zegt:
"Interest afkomstig uit een verdragsluitende staat en verkregen door een inwoner van de andere verdragsluitende staat die de uiteindelijk gerechtigde is, is slechts in die andere staat belastbaar."

Het lijkt me dus dan alleen Nederland mag heffen. Misschien dat Ierland een vergelijkbaar iets heeft als een W8-BEN?
Anders wellicht nodig om aangifte te doen in Ierland...?
Tja, zo te zien zijn er wel formulieren om het terug te claimen (https://www.revenue.ie/en...nt/documents/form-ic7.pdf) en is er ook iets vergelijkbaars als een W-8BEN ( https://www.revenue.ie/en...erest-withholding-tax.pdf ). Maar goed, ik denk dat ik het makkelijk houd, ik gooi een balletje op bij IB om te kijken of die nog wat kunnen helpen en anders geef ik waarschijnlijk 15% op in Nederland als buitenlandse belasting en laat ik de resterende 5% maar zitten.

Als het allemaal klopt en mag ...

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 06-10-2022 10:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Coocoocachoo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:42:
Plot de BeFrank fondsen ook eens tegen andere fondsen/etf's.
Ik krijg daaruit het idee dat een wereld fonds het in wat onrustigere tijden beter doet en ongeveer gelijk presteerd als alles omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 17:20
Panzer_V schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Het klopt inderdaad dat mijn ontzorgnood nog niet aan de directe horizon ligt, waardoor ik er over twijfel.
Maar als ik kijk naar de kosten van Passief Lifecycle beleggen (waarbij ze dus wel richting pensioendatum risico vermindering doen, maar verder gewoon indexbeleggen), dan claimen ze 0.15-0.16%. Dat is imho voor een fonds prima.
Ook als ik dan doorklik naar de onderliggende fondsen (NL0013089006 en NL0013995152), dan doen die individueel 0.15% en 0.21%.

Voor mij lijken dat prima cijfers waarvoor ik niet direct het gevoel heb om zelf fondsen te moeten selecteren. Ik weet alleen niet wat de daadwerkelijke kosten van dit soort fondsen zijn als je inderdaad dingen als eventuele divindendlekkage meeneemt.

Ik ben alleen niet echt goed ingevoerd in dit soort dingen, dus ik weet niet of ik bepaalde informatie/overwegingen over het hoofd zie waardoor de kosten stiekem hoger zijn, of er serieuze alternatieve fondsen zijn met lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Heb jij het al geboekt zien worden? Ik zie het nog niet op mijn statements of ik herken het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Pistachenootje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:32:
[...]

Waarom vind je dat? Ik zie >4x zo hoge kosten als het NN enhanced world fonds en mindere spreiding.
Dankje! Ik hebt het laten wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:56:
@writser Heb jij het al geboekt zien worden? Ik zie het nog niet op mijn statements of ik herken het niet.
Vandaag zie ik onder 'interest accruals' diverse grote reversals. Dat zijn ze volgens mij. Toch niet, zoals Hielko fijntjes opmerkte, dat zijn gewoon de uitbetalingen.

Ik heb nog een beetje rondgeneusd. Het Ierse formulier voor zelf-certificatie (link) geeft op pagina 2/3 een zeer duidelijk voorbeeld, in mijn optiek.

Ze citeren een zin uit het verdrag met Zweden en concluderen dat inwoners van Zweden geen bronbelasting hoeven te betalen over rente. Precies diezelfde zin ("interest arising .. ") staat ook in het verdrag met Nederland, zoals al opgemerkt door @freakaleek (article 11.1) . Het lijkt me zo klaar als een klontje dat Nederlanders ook vrijgesteld zouden moeten zijn. De vraag is alleen of IB wil en kan meewerken met die certificering. Ik betwijfel het, maar heb een ticket geopend. Als nog wat mensen dat doen dan komt er wellicht wat schot in de zaak ..
The interest Article of Ireland’s Double Taxation Agreements is used to determine if tax payable in
Ireland can be relieved in respect of interest payments being made.
For example, the Interest Article [Article 12] of the Double Taxation Agreement between Ireland
and Sweden provides as follows:
“1. Interest arising in a Contracting State and paid to a resident of the other Contracting State
shall be taxable only in that other State
if such resident is the beneficial owner of the
interest.”
Accordingly, in the case of interest payments being made to a person beneficially entitled to
the interest payment who is resident in Sweden, no tax is to be charged or deducted on the
interest payment in Ireland. As such the interest can be paid gross [i.e. without the deduction of
withholding tax as required under section 246(2) TCA 1997] to the payee.

While the Interest Article [Article 11] of the Double Taxation Agreement between Ireland and
Belgium provides as follows:
“1. Interest arising in a Contracting State and paid to a resident of the other Contracting State
may be taxed in that other State.
2. Such interest may also be taxed in the Contracting State in which it arises, and according to
the law of that State. However, the tax so charged shall not exceed 15 per cent of the
amount of the interest.”
Accordingly, in the case of interest payments being made to a person beneficially entitled to the
interest payment who is resident in Belgium, the interest is charged to Irish tax at the reduced
rate of 15%. As such, the interest payment can be made to the payee subject to a withholding
tax at the rate of 15 percent [rather than withholding tax at the rate of 20% as required under the
provisions of section 246(2) TCA 1997].
Maar ik ben helaas geen fiscaal jurist, wellicht zit ik er naast ..

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 06-10-2022 11:19 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:45
writser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Vandaag zie ik onder 'interest accruals' diverse grote reversals. Dat zijn ze volgens mij.

Ik heb nog een beetje rondgeneusd. Het Ierse formulier voor zelf-certificatie (link) geeft op pagina 2/3 een zeer duidelijk voorbeeld, in mijn optiek.

Ze citeren een zin uit het verdrag met Zweden en concluderen dat inwoners van Zweden geen bronbelasting hoeven te betalen over rente. Precies diezelfde zin ("interest arising .. ") staat ook in het verdrag met Nederland, zoals al opgemerkt door @freakaleek (article 11.1) . Het lijkt me zo klaar als een klontje dat Nederlanders ook vrijgesteld zouden moeten zijn. De vraag is alleen of IB wil en kan meewerken met die certificering. Ik betwijfel het, maar heb een ticket geopend. Als nog wat mensen dat doen dan komt er wellicht wat schot in de zaak ..

[...]

Maar ik ben helaas geen fiscaal jurist, wellicht zit ik er naast ..
Ik zal ook eens een ticket inschieten bij IB, kan het altijd proberen. Maar het lijkt me idd wel dat je onder deze belasting uit kan komen, als IB wilt meewerken. Helaas is het formulier niet zo makkelijke als een w8-ben oid, heeft wel een stempel nodig van de Nederlandse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Ik zal ook eens een ticket inschieten bij IB, kan het altijd proberen. Maar het lijkt me idd wel dat je onder deze belasting uit kan komen, als IB wilt meewerken. Helaas is het formulier niet zo makkelijke als een w8-ben oid, heeft wel een stempel nodig van de Nederlandse belastingdienst.
Wellicht is het voldoende om een woonplaatsverklaring bij te voegen. Bij bijvoorbeeld Zweedse reclaims moet het formulier ook officieel ondertekend worden, maar die gaan ook goed met alleen een bijgeleverde woonplaatsverklaring.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 06-10-2022 11:25 ]

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 128 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij