Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
ChiLLeR schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:38:
In het kader van diversificatie kwam ik [site verwijderd] tegen. Investeren in kunst dus. Wat denken jullie hiervan?
Ik denk vooral dat dit soort dingen niets te maken hebben met beleggen op de beurs en beter in hun eigen topic kunnen. Ik heb de naam van de site uit voorzorg verwijderd, niet omdat ik denk dat het een scam is maar omdat ik er in mijn post niet mee wil adverteren.

Het belangrijkste om in de gaten te houden is dat je je met dit soort platforms op glad ijs begeeft qua regulatie en bescherming -- kort en goed, die is er niet. Een broker moet aan allerlei eisen voldoen om jouw aandelen veilig te beheren, dit clubje (dat nota bene enthousiast adverteert met een holding op de Kaaimaneilanden, dan moet er toch wel een klein alarmbelletje gaan rinkelen) hoeft dat allemaal niet. Dat geven ze dan ook wel netjes aan:
[redacted] is not registered, licensed, or supervised as a broker dealer or investment adviser by the SEC, the Financial Industry Regulatory Authority (FINRA), or any other financial regulatory authority or licensed to provide any financial advice or services.
Caveat emptor.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
Hier een degelijke review: https://wantfi.com/masterworks-review.html

spoiler:
If you can get beyond the shady business practices, marketing, founder’s past business activities, fee grab where they act as an art hedge fund, and unique art risks, then Masterworks investing offers that opportunity to buy a fractional ownership in “blue chip” fine art.

Is investing in Masterworks worth it though?

For me, I think there is just too many red flags. While Masterworks isn’t an outright scam, they have a scammy business model where they fee your investment to death, which overwhelmingly favors their interests. If you do well, then they do well, but if you don’t do well, they still do okay based on their fee structure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
fsfikke schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:31:
[...]

Of soms gebeurd er onverwacht heel iets anders (oorlog in Oekraïne) waardoor jouw voorspelling alsnog uitkomt, zij het om compleet andere redenen ;)
Haha. Nee de wereld is toch echt wel iets plotbaarder dan je voor doet komen.

Denk wat simpeler.

Als ik naar een bedrijventerrein vol pallets en brandhout kijk en ik zie dat men allemaal oud papier achteloos rond laat slingeren dan kan ik echt wel inschatten of het brandrisico hoog of laag is.

Jij doet nu net alsof ik ook moet voorspellen dat er op een specifieke datum om 22u17 vanuit het Oosten een man met een paarse kapuchon een sigaret door het hek gooit om juist te zijn met die brand risico schatting / voorspelling. Zo werkt het uiteraard niet.

Al ver voor de oorlog in Oekraïne liep de inflatie (meetbaar en door mij ook actief genoemd) globaal hard op, ontstond er instabiliteit in de euro zone met rentedivergentie, waren er hoge staatsschulden, waren de handelsroutes en voorraden compleet ontwricht door corona en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er waren nogal wat pallets en rondslingerend papier en daar heb ik mijn posities op aangepast en die betalen nu prachtig uit.

De enige die nog niet actief "rendeert" is de verkoop van mijn huis maar we zien nu al een lichte daling ontstaan in de verkoopwaarden en mijn verwachting is dat dat nog wel even doorzet. Ik blijf dus rustig zitten waar ik zit en mijn plan om over een tijdje veel gunstiger terug te kopen staat nog. :)F

Sommige mensen zijn zo axiomatisch in de stelling "je kunt niets voorspellen dus ik probeer het ook maar niet" dat ze ook elk voorspellend vermogen bij iemand anders weg moeten kunnen cijferen om geen dissonantie te voelen haha

[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 26-09-2022 18:27 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Qwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
[...]

Maar er staan natuurlijk altijd zwarte wolken aan de horizon (zie je ze niet dan kijk je niet goed). Het is alleen wel de vraag wanneer ze over zullen komen waaien. Dat is lastig te timen, hoeveel meetpunten je ook neemt het is altijd gebaseerd op de ervaringen uit het verleden waarmee je de toekomst probeert te voorspellen. Soms komt het uit en soms niet. ;)
Ja maar het is dus ook niet zo simpel als zwart rood met roulette. Pre-condities kun je gewoon objectief in de markt constateren en momentum op die pre-condities kun je actief plotten en volgen om een tendens te schatten.

Moet je dat wel met discipline doen, en ook actief op zoek gaan naar de signalen die je aannames tegengaan. Maar daar is de wetenschappelijke methode voor.

De grote moeilijke variabele in de beurs (die mensen in mijn optiek vaak verwarren met onvoorspelbaarheid) is sentiment. Sentiment is niet rationeel of vaak zelfs irrationeel zoals nu. Er is een hele generatie beleggers actief (met broekzakken rinkelend van het geld door het extreem ruime monetair beleid mondiaal) die onrealistisch bullish is omdat zij simpelweg niet anders kennen in de laatste 14 jaar. Ze hebben 14 jaar lang nonstop zelfs de grootste tegenslagen positief uit zien pakken omdat het gewoon weggefinancierd werd. Dat beleid draaide nu, en dat was de aanleiding voor mijn positie innames. De oorlog in Oekraïne was zeker een extra catalyst maar is niet de prima causa.

[ Voor 48% gewijzigd door DutchManticore op 26-09-2022 18:54 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:12
ik krijg weer jeuk om Intel te kopen, nu op 52 week low.... maar het kan altijd nog lager 😌

nothing stops this train

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:28
Keuzes maken met behulp van voorspellingen is lastig want je voorspelling moeten iedere keer juist zijn.

Persoonlijk vind ik het interessanter om keuzes te maken die er voor zorgen dat je niet afhankelijk bent van voorspellingen. Niet deze die je zelf maakt en zéker niet deze van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14
Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:35:
[...]

Hier een degelijke review: https://wantfi.com/masterworks-review.html

spoiler:
If you can get beyond the shady business practices, marketing, founder’s past business activities, fee grab where they act as an art hedge fund, and unique art risks, then Masterworks investing offers that opportunity to buy a fractional ownership in “blue chip” fine art.

Is investing in Masterworks worth it though?

For me, I think there is just too many red flags. While Masterworks isn’t an outright scam, they have a scammy business model where they fee your investment to death, which overwhelmingly favors their interests. If you do well, then they do well, but if you don’t do well, they still do okay based on their fee structure.
Fijne review, had ik nog niet gevonden! Geeft wel perspectief.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
Kol Nedra schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:51:
ik krijg weer jeuk om Intel te kopen, nu op 52 week low.... maar het kan altijd nog lager 😌
Je bent de tweede in een maand tijd die jeuk krijgt. Alleen die prijs zegt zo verdomd weinig over de toekomstige prijs, wat maakt het dat het aandeel nu interssant is :?

Met die redenatie zou je ook kunnen kijken naar Palantir, die staan nu ook zo lekker laag nadat ze ooit bijna $40 aantikten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ChiLLeR schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:38:
In het kader van diversificatie kwam ik https://masterworks.io tegen. Investeren in kunst dus. Wat denken jullie hiervan? Ik geloof wel in de asset klas kunst in je hele portfolio en ik vind het idee dat ze hebben wel heel goed. Als kleine investeerder is het niet te doen om de 'juiste' kunst aan te kopen, tenzij je miljoenen als budget hebt. Dmv dit platform krijg je toegang tot grote internationale werken en ontnemen je een hoop werk. Ik heb een call gehad met een van de medewerkers en het lijkt wel een solid systeem. Het enige dat mij weerhoud is de sales gedreven aanpak maar dat kan ook erg amerikaans zijn.
Iemand hier ervaring mee? Een paar voorbeelden van gerealiseerde werken:
[Afbeelding]
Zelf koop ik al een tijdje af en toe wat werken en ben al 3 jaar bezig om van 2 schilders een werk te krijgen, heb het idee dat het een enorme bubbel is.

Vorige week bijvoorbeeld nog een paar prints gekocht van Alexander Jansson (dit zal niets gaan doen qua rendement, zijn prints). Doe het zelf omdat ik ze een plek in mijn huis geef. Niet om mee te speculeren. Denk dat dit je uitgangspunt moet zijn, als het iets oplevert over 10 jaar is het mooi meegenomen. Zo heb ik ook een paar flipperkasten, heb er twee volgens marktplaats heb ik al 25% rendement op een kast die ik pas 2 jaar heb. Op lego schijn je ook een ziek rendement te kunnen halen. Probleem is dat je bij al deze dingen moet weten wat je koopt.

Kunst is te doen, heb schilderijen van 500 euro direct van de kunstenaar. Maar zoals gezegd het is een bubbel, de twee kunstenaars waar ik al jaren naar werken op jacht ben kwamen 5 jaar geleden voor 4000-5000 op de markt. Hun laatste werken gaan inmiddels voor 50k

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 26-09-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
Miki schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:00:
[...]

Je bent de tweede in een maand tijd die jeuk krijgt. Alleen die prijs zegt zo verdomd weinig over de toekomstige prijs, wat maakt het dat het aandeel nu interssant is :?

Met die redenatie zou je ook kunnen kijken naar Palantir, die staan nu ook zo lekker laag nadat ze ooit bijna $40 aantikten.
chips zijn altijd nodig in de toekomst, tenzei we terug gaan naar stenen tijdperk....
nooit garantie wat de toekomst bied met prijzen, dat is met elk aandeel

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:43
Maar waarom zou intel dan interessanter zijn dan bijv: IBM?

[ Voor 5% gewijzigd door J0rdym23 op 26-09-2022 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Kol Nedra schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:02:
[...]

chips zijn altijd nodig in de toekomst, tenzei we terug gaan naar stenen tijdperk....
nooit garantie wat de toekomst bied met prijzen, dat is met elk aandeel
En waarom dan specifiek Intel en niet bijvoorbeeld Samsung, AMD, SK Hynix of Micron Technology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
AMD is ook interessant, maar RR vind ik Intel nu interessanter..... kan er ook naast zitten natuurlijk :)
heb ook niet veel verstand van aandelen, maar ik doe aan risico spreiding....

AMD heb ik overigens ook

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Wat vinden jullie van dit NL fbi fonds? AMUNDI ESG REGIONAL MULTI FACTOR
NL0013649627.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Om @init6 nog wat aan te vullen. Vaak zie je dat de verzamelaars (of de kunstcollecties van commerciële bedrijven, zoals ABN AMRO, Shell, Essent en Enexis) ook opkomende talenten van de kunstacademies ondersteunen (ie door aankopen maar ook door de kunst te promoten in het netwerk). Daar zit dan wel een hoog risico voor een langere termijn in (wordt de kunstenaar een gevestigde naam of niet?). Natuurlijk kijkt men ook naar de werken van de gevestigde orde, maar die liggen vaak wel erg buiten budget van posters hier.
<+:)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Kol Nedra schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:51:
Intel heeft alle boten de afgelopen 10 jaar gemist. Heeft weinig geïnvesteerd in de toekomst, de oude aandeelhouders en management hebben het bedrijf leeggegeten. Maar een gokje is alijtd wel leuk. Als je een bowlingbal maar van hoog genoeg naar beneden gooit schijnt die ook te stuiteren ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:42:
Wat vinden jullie van dit NL fbi fonds? AMUNDI ESG REGIONAL MULTI FACTOR
NL0013649627.
Lijkt een aardige value tilt te hebben maar helaas wel ~81% Noord Amerika, aldus M*.

Waar kan je hem kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:07:
[...]

Lijkt een aardige value tilt te hebben maar helaas wel ~81% Noord Amerika, aldus M*.

Waar kan je hem kopen?
ABN AMRO zelf beleggen plus (fonds is sinds maandag volgens mij pas beschikbaar) ik controleer namelijk elke week voor nieuwe beleggingsfondsen.

Betreft overigens ook een fbi. Via https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0013649627:EUR kan je bij de jaarrekening komen van 2021

[ Voor 13% gewijzigd door Fiscalist op 26-09-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Fiscalist op 26-09-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:19:
[...]

ABN AMRO zelf beleggen plus (fonds is sinds maandag volgens mij pas beschikbaar) ik controleer namelijk elke week voor nieuwe beleggingsfondsen.

Betreft overigens ook een fbi. Via https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0013649627:EUR kan je bij de jaarrekening komen van 2021
Wellicht zijn er Robeco fondsen beschikbaar met soortgelijke factor loadings tegen lagere kosten. Bij de Rabobank in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:26:
[...]

Wellicht zijn er Robeco fondsen beschikbaar met soortgelijke factor loadings tegen lagere kosten. Bij de Rabobank in ieder geval wel.
Correctie: doel je op dit fonds? NL0011354881

[ Voor 15% gewijzigd door Fiscalist op 26-09-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:31:
[...]
Klopt, maar helaas hebben die fondsen van Robeco geen fbi status.
Oh dat is jammer. Rabobank heeft die wel, bijvoorbeeld: NL0011354881

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:31:
[...]
Correctie: doel je op dit fonds? NL0011354881
Ja die :) heeft ABN die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 10:31
Kol Nedra schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:32:
AMD is ook interessant, maar RR vind ik Intel nu interessanter..... kan er ook naast zitten natuurlijk :)

AMD heb ik overigens ook
Je zou ook deze etf kunnen overwegen IE000I8KRLL9 , heb je gelijk goede spreiding. Het kan nog stukken lager in de semi-c sector. Met stijgende rente en bijv. Nvidia nog rond the 40 P/E zou ik voorzichtig zijn met DCA. Kan zo maar eens richting de 20 gaan in dit tempo, zit je op ca. 70usd (nvidia).

Of deze IE00BMC38736 , als je liever in dollars / CHF aanhoud in euro-zuela

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Helaas niet. Ik doe het wel met de Amundi variant 😊! Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
Allen, ik ben tot nu toe met tevredenheid overgestapt van DeGiro naar IB. Echter, komt er nu een popup in mijn account naar boven, dat Paspoort required is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is daar nog iets in te regelen met klantenservice, of moet ik echt een paspoort naast mijn ID gaan aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Wat vinden jullie van deze strategie?

https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/

50/50

Dus NT World + EM + SC 50%

en dan 50% iShares | iShares MSCI World ETF Acc

Behalve dat je het risico spreid over 2 fondsaanbieders heeft het verder nog een voordeel?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Naamloos87 het verbaast me dat FOB aan dergelijke spreiding doet. Mi. compleet onnodig. Wellicht voelt hij zich niet 100% prettig bij de ESG uitsluitingen van NT.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naamloos87
Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:00:
@Naamloos87 het verbaast me dat FOB aan dergelijke spreiding doet. Mi. compleet onnodig. Wellicht voelt hij zich niet 100% prettig bij de ESG uitsluitingen van NT.
Mja ik vond het ook al vreemd. Ik vind deze reactie van een lezer wel geniaal:
Hallo Mr FOB,

Rabobank wordt bij een portefeuille vanaf ongeveer €250k goedkoper dan ABN AMRO door de limiet op de servicekosten. Ik doe de aanname dat je ruim boven dit bedrag zit. Wat is eigenlijk de reden dat je toch voor ABN AMRO kiest in plaats van Rabobank? Valt er wellicht te onderhandelen met ABN zodat de prijs op het niveau van Rabobank komt te liggen?
Ik doe geen uitspraken over mijn vermogen, dat voelt als privé-informatie voor mij.
Bij mijn weten is het tarief bij ABN AMRO niet onderhandelbaar.
Ik denk dat veel finfluencers net doen alsof ze het gemaakt hebben. Want rationeel zou je gewoon voor de Rabobank moeten kiezen. Zeker een centenneuker zou dat doen.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
Naamloos87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:04:
[...]

Mja ik vond het ook al vreemd. Ik vind deze reactie van een lezer wel geniaal:

[...]

[...]

Ik denk dat veel finfluencers net doen alsof ze het gemaakt hebben. Want rationeel zou je gewoon voor de Rabobank moeten kiezen. Zeker een centenneuker zou dat doen.
Mochten de banken echt in de problemen komen, is het wel fijn te weten dat de staat nog flink in ABN zit. Wellicht daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
VanBreukelen schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:06:
[...]

Mochten de banken echt in de problemen komen, is het wel fijn te weten dat de staat nog flink in ABN zit. Wellicht daarom.
Goed punt. Maar dan had hij dat gewoon kunnen noemen. Hij ging er verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Naamloos87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:51:
Wat vinden jullie van deze strategie?

https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/

50/50

Dus NT World + EM + SC 50%

en dan 50% iShares | iShares MSCI World ETF Acc

Behalve dat je het risico spreid over 2 fondsaanbieders heeft het verder nog een voordeel?
Ik kan er niets rationeels van maken. Ook fondsaanbieders moeten vermogensscheiding toepassen. Dus dat risico is al afgedekt vervolgens als je gewoon een degelijke en fatsoenlijke broker hebt die ook zijn zaken goed op orde hebt dan acht ik zelf het risico minimaal. Daarbij is het ook nog eens zo dat als een Blackrock of Northern Trust omvalt je je om andere zaken beter zorgen kunt maken gezien het grote spelers zijn in de financiële markt.
Kol Nedra schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:32:

AMD heb ik overigens ook
Wat let je om er eens een paar weken tijd in te stoppen ipv alleen naar een onzinnige koers te kijken? Dat zal je meer opleveren dan het gokken wat je nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik had ook verwacht dat ie wel boven de 250k zit. En hij is toch volledig anoniem op die website?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naamloos87
Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:08:
Ik had ook verwacht dat ie wel boven de 250k zit. En hij is toch volledig anoniem op die website?
Ja het slaat gewoon nergens op.

Vraag:
Helemaal mee eens en begrijp me niet verkeerd, ik wil absoluut niet weten wat je privevermogen is 🙂 Laat me de vraag als volgt stellen: waarom heb je ABN boven Rabobank verkozen? Had Rabobank prijstechnisch niet handiger geweest?

Reden dat ik dit vraag is omdat ik nog aan het begin van de FIRE-reis sta en momenteel nog voordeliger uit ben bij ABN. Echter zie ik een kantelpunt ontstaan over ongeveer 10 jaar waardoor ik verwacht in de toekomst een switch te maken. Ik kan me niet voorstellen dat je dit ook niet hebt gezien en vraag me daarom af of ik iets over het hoofd zie wanneer ik op termijn (vanwege lagere service fees) kies voor Rabobank.
Anrtwoord:
Volgens mij zie je niets over het hoofd wanneer je op termijn voor Rabobank kiest vanwege lagere service fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Naamloos87 lijkt me sterk dat de tarieven over 10 jaar nog hetzelfde zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

VanBreukelen schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:06:
[...]

Of passief inkomen via affiliate links?

Rabo heeft geen link, abn amro via verschillende pagina’s wel via zijn linktracker en affiliated links.

*de affiliated link naar abn komt bij bij niet voorbij de blacklist van mijn adblocker…..

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 26-09-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Get!em schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:20:
[...]

Of passief inkomen via affiliate links?

Rabo heeft geen link, abn amro via verschillende pagina’s wel via zijn linktracker en affiliated links.

*de affiliated link naar abn komt bij bij niet voorbij de blacklist van mijn adblocker…..
Scherp! Net gekeken en kon hem niet vinden. Wel DeGiro en nog een paar andere.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DutchManticore schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:18:
[...]

Sommige mensen zijn zo axiomatisch in de stelling "je kunt niets voorspellen dus ik probeer het ook maar niet" dat ze ook elk voorspellend vermogen bij iemand anders weg moeten kunnen cijferen om geen dissonantie te voelen haha
Soms drijf je misschien een beetje door in je drang om jezelf in het verdomhoekje te stoppen en je strategie te rechtvaardigen. Niemand beweert dat je analyse onzin is, maar het blijft een verschil om op basis daarvan een paar duizend Euro te zetten op een bepaalde voorspelling of om all-in te gaan en je hele huis in te zetten. Dat laatste is waar de meeste mensen huiverig over zijn, wat jij misschien als kritiek op jouw analyse interpreteert.

Ik heb respect voor je dat je dat doet, en risico nemen mag zich ook zeker lonen. Maar het kosten/baten plaatje zou voor mij niet opgaan. Alleen al het verhuizen, paar jaar huren (bij gelijkblijvend wooncomfort), weer verhuizen + verbouwen, k.k., etc. Dan moet die ~€40k ‘winst’ tot nu toe toch hopelijk nog een heel stuk meer worden.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 27-09-2022 00:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hebben ze daar Northern Trust value?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:59:
[...]

Hebben ze daar Northern Trust value?
Nee die hebben ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanBreukelen
Naamloos87 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:13:
[...]

Ja het slaat gewoon nergens op.

Vraag:

[...]

Anrtwoord:

[...]
Wellicht ook het vermelden waard. De positieve rente bij IB op Dollars ( alles wat je boven de 10k aanhoud ) is inmiddels 2.58% . Daar kan je best een TER van 0,22% mee dekken als je VWRL aan houd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:05:
[...]

Wellicht ook het vermelden waard. De positieve rente bij IB op Dollars ( alles wat je boven de 10k aanhoud ) is inmiddels 2.58% . Daar kan je best een TER van 0,22% mee dekken als je VWRL aan houd ;)
Die rente is leuk maar ik begrijp even niet wat de TER van VWRL er mee te maken heeft?

Zoals je waarschijnlijk weet is de rente puur op cash. Als je cash voor een langere tijd niet nodig hebt kun je Amerikaanse staatsobligaties kopen tegen hogere rente.

PS. Overigens zijn de totale kosten van VWRL iets boven de 0.5%.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 27-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:23:
[...]

Die rente is leuk maar ik begrijp even niet wat de TER van VWRL er mee te maken heeft?

Zoals je waarschijnlijk weet is de rente puur op cash. Als je cash voor een langere tijd niet nodig hebt kun je Amerikaanse staatsobligaties kopen tegen hogere rente.

PS. Overigens zijn de totale kosten van VWRL iets boven de 0.5%.
En krijg je alleen de volledige rente indien je minimiaal 100k USD aan assets hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Is er naast Lynx een andere aanbieder van OTC handel?
Op dit moment ben ik aangehaakt bij verschillende brokers om verschillende redenen.
De OTC markt is echter lastig toegankelijk vanuit Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heeft niets met het land te maken. Handelen in effecten die niet voldoen aan de wettelijke reporting eisen (zoals het tijdig publiceren van jaarcijfers) is bij iedere broker lastig. Effecten die daar wel aan voldoen kan je bij Lynx/IB gewoon verhandelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 28-09-2022 08:13 ]

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
De laatste 10 jaar heb ik een beheerde beleggingsrekening. Eerst Robeco One en sinds een jaar of 5 Evi Beheer. Er gaat geautomatiseerd elke maand een bedrag heen en verder heb ik er nooit echt over nagedacht, maar nu begin ik erachter te komen dat deze producten behoorlijk wat kosten terwijl de performance niet beter is dan grote indexen als de SP500 of AEX.

Doe ik er beter aan om zelf iets te kopen en maandelijks in te leggen via bijvoorbeeld DeGIRO? En zo ja wat te kopen?

De Rabobank heeft ook een soort Zelf Beleggen product, is dit aan te raden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:02
Boefs schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:40:
De laatste 10 jaar heb ik een beheerde beleggingsrekening. Eerst Robeco One en sinds een jaar of 5 Evi Beheer. Er gaat geautomatiseerd elke maand een bedrag heen en verder heb ik er nooit echt over nagedacht, maar nu begin ik erachter te komen dat deze producten behoorlijk wat kosten terwijl de performance niet beter is dan grote indexen als de SP500 of AEX.

Doe ik er beter aan om zelf iets te kopen en maandelijks in te leggen via bijvoorbeeld DeGIRO? En zo ja wat te kopen?

De Rabobank heeft ook een soort Zelf Beleggen product, is dit aan te raden?
Zelf beleggen is altijd goedkoper. Kijk eens op deze website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ daarin kun je zien welke goede fondsen beschikbaar zijn bij welke broker. Veel mensen zijn fan van de NT fondsen. Deze zijn belasting technisch voordelig.

Advies die ik je wil meegeven hou het simpel en de kosten laag. Kies een of meerdere indexfondsen met brede spreiding, lage kosten en een betrouwbare broker. Blijf op je gekozen route ook al dalen de beurzen.

[ Voor 11% gewijzigd door TechFox op 28-09-2022 09:47 ]

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
TechFox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:29:
[...]

Zelf beleggen is altijd goedkoper. Kijk eens op deze website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ daarin kun je zien welke goede fondsen beschikbaar zijn bij welke broker. Veel mensen zijn fan van de NT fondsen. Deze zijn belasting technisch voordelig.

Advies die ik je wil meegeven hou het simpel en de kosten laag. Kies een of meerdere indexfondsen met brede spreiding, lage kosten en een betrouwbare broker. Blijf op je gekozen route ook al dalen de beurzen.
Dus overstappen naar Rabo Zelf Beleggen en 100% NT World + NT EM + NT SC kopen is voordeliger dan wat ik nu doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zr40 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:10:
Heeft niets met het land te maken. Handelen in effecten die niet voldoen aan de wettelijke reporting eisen (zoals het tijdig publiceren van jaarcijfers) is bij iedere broker lastig. Effecten die daar wel aan voldoen kan je bij Lynx/IB gewoon verhandelen.
Dit is wel erg kort door de bocht. Aandelen die OTC verhandeld worden moeten ook voldoen aan de wet en vallen ook onder SEC-toezicht. Maar omdat ze niet gelist zijn op een 'national securities exchange' hoeven ze aan veel minder regelgeving te voldoen. Dat trekt natuurlijk cowboys aan, maar ook legitieme kleine bedrijven. Een NASDAQ-listing met alles wat er bij komt kijken kost al snel een miljoen of meer per jaar.

Het is simpelweg niet zo'n interessante markt voor de meeste brokers. Een cowboy markt zonder volume, met veel rotte appels, waar weinig interesse in is. Volgens OTC markets was de totale omzet daar gisteren ~3 miljard. Alleen al het aandeel Microsoft wordt meer verhandeld dan alle ~12.000 securities op OTC markets bij elkaar. Maar het is niet zo dat bedrijven daar de standaarden aan hun laars lappen. De standaarden zijn gewoon anders :P .

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 28-09-2022 11:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox
Boefs schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:04:
[...]

Dus overstappen naar Rabo Zelf Beleggen en 100% NT World + NT EM + NT SC kopen is voordeliger dan wat ik nu doe?
Ik denk dat het belangrijk is om zelf hierin de keuze te maken, ga nooit af puur op één advies af maar lees jezelf in met zoveel mogelijk informatie en maak daarna de keuze. En luister zeker niet naar zomaar “iemand” op het internet. Ik kan en andere kunnen je echter wel helpen met de informatie te vinden.

Als je namelijk zelf inleest over het onderwerp begrijp je de keuze en informatie beter. Ben je ook zekerende van je keuze en blijf je langer deze keuze vasthouden. Wat beter is voor je resultaat van je beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
TechFox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is om zelf hierin de keuze te maken, ga nooit af puur op één advies af maar lees jezelf in met zoveel mogelijk informatie en maak daarna de keuze. En luister zeker niet naar zomaar “iemand” op het internet. Ik kan en andere kunnen je echter wel helpen met de informatie te vinden.

Als je namelijk zelf inleest over het onderwerp begrijp je de keuze en informatie beter. Ben je ook zekerende van je keuze en blijf je langer deze keuze vasthouden. Wat beter is voor je resultaat van je beleggingen.
Vooral dit, het advies is naar mijn persoonlijke mening prima maar spendeer er zelf wat avonden aan om goed te doorgronden wat je aangaat. Daar heb je op de lange termijn meer aan.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

writser schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:05:
[...]
Het is simpelweg niet zo'n interessante markt voor de meeste brokers. Een cowboy markt zonder volume, met veel rotte appels, waar weinig interesse in is. Volgens OTC markets was de totale omzet daar gisteren ~3 miljard. Alleen al het aandeel Microsoft wordt meer verhandeld dan alle ~12.000 securities op OTC markets bij elkaar. Maar het is niet zo dat bedrijven daar de standaarden aan hun laars lappen. De standaarden zijn gewoon anders :P .
Dat vind ik het fijne aan tradegate. je kan een hoop otc aandelen vinden, Panasonic bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 28-09-2022 11:34 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Boefs schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:04:
[...]
Prima keuze. En ja dat is voordeliger dan beheerd beleggen.

PS. Rabo heeft ook Actiam fondsen. Hun wereld fonds is iets goedkoper dan NT en heeft meer ESG uitsluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 28-09-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:34:
[...]

Dat vind ik het fijne aan tradegate. je kan een hoop otc aandelen vinden, Panasonic bijvoorbeeld.
Je mist hier enige informatie :P

Als je niet kijkt naar het aanbod op een beurs, dan zien "OTC aandelen" er precies hetzelfde uit als andere aandelen. Het enige verschil tussen de twee categorieën is dat de een wel is genoteerd op een gevestigde beurs, en de ander (voor welke reden dan ook) niet. Als je die toch wil verhandelen, dan gaat dit OTC. Niet te verwarren met de handelsplaats die "OTC" in hun naam heeft (de oude pink sheets) :P

Panasonic is een normaal aandeel dat op de Japanse beurs wordt verhandeld. Dit is het aandeel dat je ook op Tradegate kan vinden.

Dan heb je PCRFY die je in de VS alleen OTC kan vinden. Dat is het aandeel Panasonic, maar dan verpakt als ADR. Niet hetzelfde dus!

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 28-09-2022 15:01 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:53:
[...]

Je mist hier enige informatie :P

A
Panasonic is een normaal aandeel dat op de Japanse beurs wordt verhandeld. Dit is het aandeel dat je ook op Tradegate kan vinden.

Dan heb je PCRFY die je in de VS alleen OTC kan vinden. Dat is het aandeel Panasonic, maar dan verpakt als ADR. Niet hetzelfde dus!
bedankt voor de info :)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
wow, de beurs gaat lekker vanavond :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie vroege assignment op enkele short puts die ik heb lopen. Een zelfs nog met meer dan een jaar tot expiration. Vind ik niet erg (want anders zou ik ze niet hebben geschreven) maar waarom zou iemand vandaag al kiezen voor exercise? Mogelijk gedwongen door margin requirements?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

TechFox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:41:
had iets te doen met Engeland en een geldprinter.
De Bank of England gaat vanaf vandaag tijdelijk Britse langjarige staatsobligaties opkopen om de financiële markten te kalmeren. Dit bleek woensdag uit een verklaring van de Britse centrale bank.
Markt denkt, ooh als engeland de printer aanzet, misschien gaan andere landen dat ook doen.
Maarja vamndaag weer over tot de orde van de dag, de boel weer in het gebruikelijke rood en negativiteit alom..

ora et labora

• Flexion1
  • Laatst online: 07:47
Zr40 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:30:
Ik zie vroege assignment op enkele short puts die ik heb lopen. Een zelfs nog met meer dan een jaar tot expiration. Vind ik niet erg (want anders zou ik ze niet hebben geschreven) maar waarom zou iemand vandaag al kiezen voor exercise? Mogelijk gedwongen door margin requirements?
Dat is wel vreemd want bij margin requirements kunnen ze beter de puts verkopen dan uitoefenen ivm tijdswaarde die er nog in zit. Die raken ze toch kwijt bij uitoefenen?

Misschien dat de broker het dan verplicht gedaan heeft maar dan nog is het een erg nadelige optie voor de eigenaar van de opties...

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zijn hier meer mensen die hun investeringen aanpassen aan de huidige dalingen en de naderende recessie (iedereen roept het, dus zal ook wel zo zijn)?

Ik zit nu 100% in aandelen, maar ben van plan om met de nieuwe inleg staatsobligaties te kopen.

Als ik de cijfers namelijk volg staan we aan de voet van een nieuwe business cycle.
Economische groei neemt af, laatste kwartaal nog steeds groei maar wel minder dan voorheen.
Inflatie piekt. En de rente stijgt nog wel, maar er zijn landen (engeland, met hun puinhopen) die al aan het verruimen zijn.

In het begin van de cyclus doen obligaties het beter dan aandelen. Daarom ga ik denk van mijn nieuwe inleg DBZB kopen ipv de wereld index aandelen.

Hoor graag jullie mening.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik plaats niet alles in 1 mandje (zowel aandeel- sector, locatie, type, etc. afzonderlijk alsook asset klassen).

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Zr40 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:10:
Ik neem aan dat je Interactive Brokers bedoelt met IB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Nitrohoss schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:26:
[...]

Ik neem aan dat je Interactive Brokers bedoelt met IB?
uiteraard. Lynx is reseller van IB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:04
mrc4nl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:31:
[...]

Markt denkt, ooh als engeland de printer aanzet, misschien gaan andere landen dat ook doen.
Misschien mijn bubbel, maar ik heb niet het idee dat de internationale consensus over het economisch beleid in Engeland "goed idee, lekker bezig, willen wij ook" is. :X

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
nvm reeds geholpen

[ Voor 78% gewijzigd door HipHaan op 29-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
HEA220 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:15:
Zijn hier meer mensen die hun investeringen aanpassen aan de huidige dalingen en de naderende recessie (iedereen roept het, dus zal ook wel zo zijn)?
[..]
Als iedereen het roept dan is het toch al ingeprijsd?

Onvoorstelbaar!

• Pistachenootje
ben van plan om met de nieuwe inleg staatsobligaties te kopen.
Welk land bedoel je dan?

Ben je je er van bewust dat deposito's door de huidige belastingregels veel minder belast worden?

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:57:
[...]

Welk land bedoel je dan?

Ben je je er van bewust dat deposito's door de huidige belastingregels veel minder belast worden?
DBZB is een wereldwijd staatsobligatie ETF, zie deze factsheet: https://etf.dws.com/nl-nl...e2f34f1255/Factsheet.pdf/

Op zichzelf een prima etf om volatiliteit in je portefeuille te dempen.

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:57:
[...]

Welk land bedoel je dan?

Wel gewoon wereldwijd en euro hedged.

Ben me daarvan bewust. En dat is zeker goed om rekening mee te houden wanneer je obligaties alleen als stabiele factor in je portefeuille hebt.
Maar zie het meer als een asset die het komende tijd beter gaat doen dan aandelen.
writser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]

Als iedereen het roept dan is het toch al ingeprijsd?
Als je een aanhanger bent van de Efficient Markets Hypothesis dan klopt dat.
Ik geloof meer in de zwakke variant hiervan. En dat dus nooit alles is in geprijsd. Daarom kan nu dus de markt 10% lager staan dan een maand geleden, terwijl er toen ook al een grote recessie vrees was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:09:
[...]

DBZB is een wereldwijd staatsobligatie ETF
DBZB ken ik wel. Te snel gelezen, ik dacht dat hij individuele obligaties wilde kopen.
HEA220 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:47:
[...]

Wel gewoon wereldwijd en euro hedged.

Ben me daarvan bewust. En dat is zeker goed om rekening mee te houden wanneer je obligaties alleen als stabiele factor in je portefeuille hebt.
Maar zie het meer als een asset die het komende tijd beter gaat doen dan aandelen.
Verwacht rendement op DBZB is zo'n ~2.75% over de komende ~8 jaar. Daar gaat volgens mij zo'n 1.8% vanaf door VRH, kom je theoretisch uit rond de 1%. Dan heb je nog wel kans op volatiliteit, zowel naar onder als naar boven.

Op deposito's van 3 jaar kun je 2.4% krijgen (ik laat Italië even buiten beschouwing), zonder volatiliteit.

Dat laatste lijkt me een betere deal, niet?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mijn portefeuille zit inmiddels vrij dicht tegen rode cijfers aan en ik ben al een paar jaar bezig. Heb nog wat cash achter de hand maar weet niet of dit al het juiste moment is om extra bij te komen.

Standaard dilemma dus _O-

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Afas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:05:
Mijn portefeuille zit inmiddels vrij dicht tegen rode cijfers aan en ik ben al een paar jaar bezig. Heb nog wat cash achter de hand maar weet niet of dit al het juiste moment is om extra bij te komen.

Standaard dilemma dus _O-
Buy the dip,... zou het wel in delen doen.... :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Naboo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:06:
[...]

Maar is dit nou de dip of komt die nog? :P

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 07:47
TechFox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:41:
And its gone :-)

• Afas
  • Niet online
Naboo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:06:
[...]

Haha, als Poetin in zijn brakke hoofd haalt ergens een tactisch kernwapen te laten ontploffen dan was dit een kleine rimpeling in de dip :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

ArthurMorgan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:08:
[...]

Maar is dit nou de dip of komt die nog? :P
Dit is de dip, maar die wordt nog wel groter, vandaar spreiden :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Afas
  • Niet online
Hoe kijken we trouwens aan tegen Rabo certificaten? Rabobank zit natuurlijk diep in de agrarische sector aan de andere kant is het tegen een koers van 91 een prima rendement zo lang ze niet omvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

enige buy the dip die voor mij deze week heeft gewerkt is whitehaven coal :P
rest allemaal in de min.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Afas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:10:
Hoe kijken we trouwens aan tegen Rabo certificaten? Rabobank zit natuurlijk diep in de agrarische sector aan de andere kant is het tegen een koers van 91 een prima rendement zo lang ze niet omvallen.
Ziet de belastingdienst die certificaten als obligaties? Dan heeft het evenveel last van relatief nadelige VRH categorisering waar een paar posts hierboven over gesproken wordt. In de tussentijd lijken deposito's in ieder geval fiscaal een stuk aantrekkelijker. Als je geen last hebt van VRH dan kan ik ook engelse staatsobligaties aanbevelen.... zolang ze niet omvallen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:26

Stewie!

Keen must die!

Deze geven inmiddels effectief meer dan 7% rendement. Misschien dat de spaarrekening, met minder risico, dit ook biedt over enkele maanden :P

• Afas
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:13:
[...]

Ziet de belastingdienst die certificaten als obligaties? Dan heeft het evenveel last van relatief nadelige VRH categorisering waar een paar posts hierboven over gesproken wordt. In de tussentijd lijken deposito's in ieder geval fiscaal een stuk aantrekkelijker. Als je geen last hebt van VRH dan kan ik ook engelse staatsobligaties aanbevelen.... zolang ze niet omvallen! ;)
Dit is een diep achtergesteld product waar je risico op loopt dus dat zal in de categorie aandelen en obligaties vallen inderdaad.

Hoe zou Truss het deze dagen hebben op Downing Street, belastingverlaging intrekken of denkt ze de politieke dood of de gladiolen :9
Labour gaat de komende verkiezing op deze manier met een monsterlijke meerderheid winnen, maar wat wil je als de halve bevolking inmiddels in bittere armoede leeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Daarnaast ook nog:

- De Rabobank heeft het recht om de uitkering op te schorten. Dat is al eerder gebeurd!
- De Rabobank kan altijd terugkopen tegen 100%. Dat is vooral een risico als de aankoop of koers boven de 100% ligt.

Triodos certificaten zijn ook een mooi voorbeeld hoe het mis kan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afgaande op dit soort berichten verwacht/hoop ik dat we tegen het einde van het jaar deposito's met 3-4% rente kunnen krijgen via Raisin. In combinatie met de (nu nog) zeer lage VRH op spaarproducten een mooi alternatief voor obligaties imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor de mensen die toegang hebben tot Amerikaanse ETF's misschien nog een leuk nieuwtje: Avantis AVGE, een wereldwijde tracker (incl. EM) met een tilt naar value, profitability and size. Kosten 0.23%. Zo'n 70% VS dus wat meer gericht op de Amerikaanse belegger. Wel een leuke 'one stop shop' voor de factor belegger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Niet aan beginnen. Heb ze een paar jaar gehad, vervolgens was er een flinke dip voor corona, dus wat extra gekocht en de couponrente ook gekocht. Maar banken mochten geen dividenden meer uitkeren, dus Rabobank stopte met de betalingen. Koers flink omlaag en een hoop gedoe. Rente is geen dividend, maar daar dacht de Rabobank anders over natuurlijk. Uiteindelijk alles verkocht en met de corona dip alles in aandelen gezet.

Het gaat dus niet alleen om omvallen, als ze een excuus kunnen vinden om geen rente te betalen, dan maken ze daar zeker gebruik van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
HEA220 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:47:
[...]
Als je een aanhanger bent van de Efficient Markets Hypothesis dan klopt dat.
Ik geloof meer in de zwakke variant hiervan. En dat dus nooit alles is in geprijsd. Daarom kan nu dus de markt 10% lager staan dan een maand geleden, terwijl er toen ook al een grote recessie vrees was.
Zelfs al geloof je in de zwakke variant van EMH, dan nog lijkt het me zo goed als onmogelijk dat je outperformance kan genereren door ineens een totaal andere aankoopstrategie te hanteren omdat je van veel anderen hoort dat er een recessie aankomt. Wat is je ‘edge’? Hoe weet jij dat een recessie nog niet is ingeprijsd?

Wie weet heb je gelijk maar ik heb nog geen enkel inhoudelijk argument gezien. Ik zou zeggen: verander niet je strategie op basis van “wat je gehoord hebt”.

[ Voor 22% gewijzigd door writser op 29-09-2022 19:27 ]

Onvoorstelbaar!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

writser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:22:
[...]

Zelfs al geloof je in de zwakke variant van EMH, dan nog lijkt het me zo goed als onmogelijk dat je outperformance kan genereren door ineens een totaal andere aankoopstrategie te hanteren omdat je van veel anderen hoort dat er een recessie aankomt. Wat is je ‘edge’? Hoe weet jij dat een recessie nog niet is ingeprijsd?

Wie weet heb je gelijk maar ik heb nog geen enkel inhoudelijk argument gezien. Ik zou zeggen niet te veel luisteren naar anderen, stick to the plan.
ik denk dat EMH vooral sterk zwak is op korte termijn en losse aandelen. Ook algoritmes maken wel eens een foutje. En kennen niet goed verschillende tussen aandelen in dezelfde sector. Want waar een bedrijf het zwaar heeft en met bijbehorende kwartaalresultaten,daar worden concurrenten vaak mee omlaag getrokken,terwijl die concurrent misschien niet zo last heeft van die marktomstandigheden.

Als je heel breed de index pakt gaan dit soort uitslagen verloren in het gemiddelde, al heb je soms een gelukje
-> tuinïnen in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 29-09-2022 19:40 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ik zit nu 100% in aandelen, maar ben van plan om met de nieuwe inleg staatsobligaties te kopen.

Hoe ver zit je van je pensioen af?

Ik zelf zit in de 'pensioen'/uitgeef fase. Maar ik zat maar voor zo'n 45% in aandelen (nu wat minder). Gelukkig doen mijn andere investeringen het een stuk beter. Ik heb een tijd geleden wel eens gemeld dat ik toen voor ongeveer de helt in aandelen zat waarna de een na de ander stellig beweerde dat ik veel te weinig in aandelen had ;) Ik zelf ben wel overtuigd geraakt van de voordelen van diversificatie en deze tijden onderstrepen dat maar weer eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:53

G83

Ik heb eergisteren een aantal Rabo certificaten gekocht en overweeg dat volgende week nog een keer te doen. Ik denk de risico's en nadelen voldoende te begrijpen en zie dat met een coupon van ongeveer 7% wel positief in.

Mogelijk daalt de koers nog wat, maar nu lijkt het me al vrij gunstig. Als de rentes tzt dalen is er naast de rente ook behoorlijk opwaarts potentieel. Het zou mij niet verbazen als in een jaar of 2 à 3 de rentes weer een stuk lager zijn dan nu en dan stijgt de koers weer.

Ik zou trouwens niet meer dan 5% van je vermogen hierin stoppen. Dat doe ik in ieder geval niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
G83 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:02:
[...]

Ik heb eergisteren een aantal Rabo certificaten gekocht en overweeg dat volgende week nog een keer te doen. Ik denk de risico's en nadelen voldoende te begrijpen en zie dat met een coupon van ongeveer 7% wel positief in.

Mogelijk daalt de koers nog wat, maar nu lijkt het me al vrij gunstig. Als de rentes tzt dalen is er naast de rente ook behoorlijk opwaarts potentieel. Het zou mij niet verbazen als in een jaar of 2 à 3 de rentes weer een stuk lager zijn dan nu en dan stijgt de koers weer.

Ik zou trouwens niet meer dan 5% van je vermogen hierin stoppen. Dat doe ik in ieder geval niet.
Reken jezelf niet rijk want de Rabobank is in het verleden onbetrouwbaar gebleken als het gaat om deze certificaten en het uitkeren van de rente. Het is eigenlijk gewoon rommel waar je weg van moet blijven. De voorwaarden van deze certificaten zijn sterk in het nadeel van de koper.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 29-09-2022 21:34 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:46
Zr40 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:30:
Dat zou kunnen ja. De beurs is grillig de afgelopen dagen.

Hoe staat het met jouw portefeuille? Vroeger deelde je mooie overzichten. De laatste tijd heb ik ze even gemist denk ik. Wat is het effect van de sterk stijgende rente en dalende beurskoersen op jouw posities?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:59:
[...]
Hoe staat het met jouw portefeuille? Vroeger deelde je mooie overzichten. De laatste tijd heb ik ze even gemist denk ik. Wat is het effect van de sterk stijgende rente en dalende beurskoersen op jouw posities?
Ik heb dit inderdaad al een tijd niet meer gedeeld. Door omstandigheden (nee, niet de beurs!) heb ik niet echt de behoefte gehad om deze op te stellen. Maar omdat je er om vraagt... :)

Ja, het beweegt echt alle kanten op. Je ziet duidelijk de eerste renteverhoging in juni, de daling van de euro / de stijging van de dollar in augustus, en wat er nu aan de hand is.

En toch is de boel (volgens de grafiek dan) nog steeds meer waard dan in maart 2020...

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20220928.png

• G83

G83

Miki schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:29:
[...]

Reken jezelf niet rijk want de Rabobank is in het verleden onbetrouwbaar gebleken als het gaat om deze certificaten en het uitkeren van de rente. Het is eigenlijk gewoon rommel waar je weg van moet blijven. De voorwaarden van deze certificaten zijn sterk in het nadeel van de koper.
Bedoel je in die periode dat alle banken en verzekeraars hun dividend betalingen ook stil moesten leggen? Dat is volgens mij de enige keer dat het is voorgekomen sinds het bestaan van de certificaten, of heb ik iets gemist?

Ik ben het met je eens dat de voorwaarden in het voordeel van de bank zijn, maar risicovrije lekker renderende alternatieven zijn er niet heel veel. Ik verwacht dat de Rabobank veel waarde hecht aan haar betrouwbaarheid en zo lang het voor Rabo een goedkope manier van eigen vermogen op de balans is zal het wel goed gaan.

Je bent wel erg stellig dat het rommel is. Waarin zie jij het grootste risico van de certificaten? Dat de bank ze opkoopt? Stoppen met rentebetalingen? Of faillissement/bail-in scenario?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

G83 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:16:
[...]

Bedoel je in die periode dat alle banken en verzekeraars hun dividend betalingen ook stil moesten leggen? Dat is volgens mij de enige keer dat het is voorgekomen sinds het bestaan van de certificaten, of heb ik iets gemist?

Ik ben het met je eens dat de voorwaarden in het voordeel van de bank zijn, maar risicovrije lekker renderende alternatieven zijn er niet heel veel. Ik verwacht dat de Rabobank veel waarde hecht aan haar betrouwbaarheid en zo lang het voor Rabo een goedkope manier van eigen vermogen op de balans is zal het wel goed gaan.

Je bent wel erg stellig dat het rommel is. Waarin zie jij het grootste risico van de certificaten? Dat de bank ze opkoopt? Stoppen met rentebetalingen? Of faillissement/bail-in scenario?
Vraag je eens af wat je koopt.

Grootste risico zit wat mij betreft vrijheid van rentebetalingen en de slechte verhandelbaarheid. De bank heeft zelf nogal wat vrijheid om er mee te doen wat ze willen, de certificaathouder is passagier.

Kan het niet als een serieuze belegging zien. Maar als je het doet zou ik het zeker niet meer doen dan voor 5% van je portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83

G83

Ik heb me ook afgevraagd wat ik koop en hoor graag nieuwe argumenten waarom het zoveel risicovoller is dan alternatieven.

'Vrijheid van rentebetaling' is een risico. Gevolg lijkt me dan dat certificaten worden gedumpt en dat de koers instort. Maar ook dat Rabo dus een probleem heeft met z'n eigen vermogen. Die kans acht ik dan ook vrij klein.

Hebben de certificaten in jouw ogen een veel groter risico dan aandelen ing of abn? De kans dat het naar 0 gaat is groter, maar de kans dat er 50% af gaat lijkt me een stuk kleiner.

Let wel, ik zit voor meer dan 95% in indexfondsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
G83 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:09:
Hebben de certificaten in jouw ogen een veel groter risico dan aandelen ing of abn? De kans dat het naar 0 gaat is groter, maar de kans dat er 50% af gaat lijkt me een stuk kleiner.
Volgens deze info zijn ze net gezakt van ~144 naar ~91. Een daling van 37%. Zodra Rabobank in zwaar weer komt lijkt me een daling van >50% zeker realistisch. Je bent dus een hoop risico aan het nemen met een individueel bedrijf. Dit is precies waarom indexfondsen worden aangeraden: individueel bedrijfsrisico wordt volledig weg gediversifieerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 30-09-2022 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eventjes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-01-2023
Pistachenootje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 06:43:
[...]
Ik vermoed overigens dat deze certificaten qua product dichter in de buurt komen bij een bedrijfsobligatie dan bij een aandeel maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb me er nooit in verdiept.
Ik beschouw ze (qua rendement en risico) meer als aandelen Rabobank. Ze zijn zonder einddatum, diep achtergesteld en het vergoedingenbeleid is 'een indicatie'. De vergoeding is ook best te vergelijken met een dividend - Rabobank wil vast graag aan het beleid vasthouden maar er is geen enkele garantie.

Ook qua koersbeweging zijn de certificaten te vergelijken met aandelen ABN Amro en ING.

Ik ben ondertussen langzaam deze certificaten en aandelen ING en ABN Amro aan het kopen. Ik denk dat de koersdaling overdreven is, zelfs bij een flinke recessie. Maar alleen met m'n speelgeld: niet meer dan 5% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
eventjes schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:29:
[...]
Ik beschouw ze (qua rendement en risico) meer als aandelen Rabobank.
10 minuten voordat je dit postte had ik die opmerking al verwijderd. Kwam er inderdaad al achter dat er teveel verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:46
Zr40 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit inderdaad al een tijd niet meer gedeeld. Door omstandigheden (nee, niet de beurs!) heb ik niet echt de behoefte gehad om deze op te stellen. Maar omdat je er om vraagt... :)

Ja, het beweegt echt alle kanten op. Je ziet duidelijk de eerste renteverhoging in juni, de daling van de euro / de stijging van de dollar in augustus, en wat er nu aan de hand is.

En toch is de boel (volgens de grafiek dan) nog steeds meer waard dan in maart 2020...

[Afbeelding]
Jij zit vrij veel in tech toch? Die hebben wel flinke klappen gehad ja. Aan de andere kant, die zullen straks ook weer flink profijt hebben als de boel weer omhoog gaat ;)

Thanks voor het delen. Ik vind het altijd erg interessant om dit soort overzichten te zien. Maakt het allemaal wat realistischer.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:41
Pistachenootje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:41:
Afgaande op dit soort berichten verwacht/hoop ik dat we tegen het einde van het jaar deposito's met 3-4% rente kunnen krijgen via Raisin. In combinatie met de (nu nog) zeer lage VRH op spaarproducten een mooi alternatief voor obligaties imo.
Tsja, maar met nieuwsberichten vanmorgen met 17% inflatie vraag ik mij af of dat nu zo'n goed idee is. Ik denk dat aandelen nog steeds de enige optie zijn. There is no alternative (TINA).
Pagina: 1 ... 127 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij