Niet doen. Niet reageren op een slechte post, en al helemaal niet noemen dat je een TR ingediend hebt.
[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 21-09-2022 09:18 ]
[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 21-09-2022 09:18 ]
Dat is een prima keuze. Dan kun je de NT fondsen zonder transactiekosten kopen.Plint schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:08:
Ik heb bij de Rabo en ABN een betaalrekening. Bij de ABN zou ik een zelf beleggen basis kunnen aanvragen.
De wisselkoers is min of meer irrelevant*. De waarde van Tesla is niet anders als je het uitdrukt in euro's of dollars. Als Tesla alleen verhandelbaar zou zijn in Europa dan zou het aandeel in je scenario hierboven ook gewoon op 1224 euro handelen.PiepsoDJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:15:
Mannen, ik zit al enkele dagen met een breinbreker (voor mijn gevoel).
Jullie weten dit vast! Of kunnen mij hopelijk op weg helpen.
Tesla aandelen worden alleen verhandeld op de NASDAQ.
Tesla aandelen zijn op deze beurs uitgedrukt in USD.
De huidige prijs van een 1 aandeel is 306 USD. Linkje
So far, so good. Dit snap ik nog![]()
Aan USD heb ik echter niks. Ik 'leef' en betaal mijn gas in EUR.
1.00 EUR == 1.00 USD momenteel. Linkje
Stel het Tesla aandeel verdubbelt op de NASDAQ in waarde.
Stel tevens ook dat de euro/USD halveert en zakt tot 2.00 EUR = 1.00 USD
Dan is 1 tesla aandeel == 612 USD == 1224 EUR.
In feite profiteer ik dan 2x.
TSLA is verdubbeld (in USD)
En de wisselkoers speelt me in de kaarten (is namelijk ook verdubbeld).
Toch?
Nu koop ik geen TSLA, maar ik koop vooral de Vanguard FTSE All-World Accumulating (VWCE).
De ETF heeft USD als 'Fund/Base Currency' -> Linkje
Geniet ik via deze ETF dan in de basis van hetzelfde voor(/na)deel als hierboven bij TSLA?
En reflecteert de prijs die ik bij DeGiro zie voor deze ETF dan ook direct de waardevermeerdering (in USD) + het wisselkoersrendement?
Maar een aandeel verdubbelt niet uit het niks. Als het in jouw scenario 1224 waard is, dan is dat het ook in mijn scenario. De intrinsieke waarde van het bedrijf bepaalt de prijs. Maakt niet uit in welke valuta of rekeneenheid je het vervolgens uitdrukt.PiepsoDJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:42:
@Hielko
Niet geheel toch? Als TSLA alleen in Europa te verhandelen was, en we pakken hetzelfde senario:
Bij start te koop in Amsterdam voor 306 EUR.
Stel het aandeel verdubbelt door de lancering van een nieuwe auto, dan kom je uit op 612 EUR.
Verder niks...
De stap naar 1224 EUR mis je dan toch?
Nee. Je geniet dit voordeel alleen voor de Amerikaanse aandelen in de etf.PiepsoDJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:15:
Geniet ik via deze ETF dan in de basis van hetzelfde voor(/na)deel als hierboven bij TSLA?
En reflecteert de prijs die ik bij DeGiro zie voor deze ETF dan ook direct de waardevermeerdering (in USD) + het wisselkoersrendement?
[ Voor 6% gewijzigd door HEA220 op 20-09-2022 23:07 ]
Hier worden denk ik 2 dingen door elkaar gehaald.Hielko schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:45:
[...]
Maar een aandeel verdubbelt niet uit het niks. Als het in jouw scenario 1224 waard is, dan is dat het ook in mijn scenario. De intrinsieke waarde van het bedrijf bepaalt de prijs. Maakt niet uit in welke valuta of rekeneenheid je het vervolgens uitdrukt.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Zo een constructie is zeker mogelijk. Alleen zijn opties natuurlijk ook niet gratis. Hierin zit ook een gedeelte rente kosten verrekend.eventjes schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:50:
Net de details van het wetsvoorstel 'Overbruggingswet box 3' gelezen. Het lijkt er op dat de komende 3 jaar voor spaargeld bijna geen belasting betaald hoeft te worden, terwijl voor 'beleggingen' elk jaar 1.7% tot 1.9% belasting betaald moet worden.
Ten eerste betekent dat voor mij dat obligatiefondsen de komende tijd helemaal niet meer interessant zijn vergeleken met spaarrekening en deposito's.
Ten tweede is het misschien een idee om als alternatief voor aandelenfondsen een constructie op te zetten waar een groot gedeelte in spaargeld zit en een klein gedeelte in opties o.i.d., waarbij de risico's en rendementen vergelijkbaar zouden moeten zijn met het hele bedrag in aandelen. Heeft iemand hier een idee of zo'n constructie mogelijk is?
Voor een constructie waarbij risico/rendement nagenoeg hetzelfde is zou ik futures ipv opties gebruiken. De impliciete rente is ongeveer 2% (link naar MSCI World futures). Dat is hoger dan de 1.8% belasting, maar als je je spaargeld in een 1-jarige 1% deposito zet heb je het eruit.eventjes schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:50:
Net de details van het wetsvoorstel 'Overbruggingswet box 3' gelezen. Het lijkt er op dat de komende 3 jaar voor spaargeld bijna geen belasting betaald hoeft te worden, terwijl voor 'beleggingen' elk jaar 1.7% tot 1.9% belasting betaald moet worden.
Ten eerste betekent dat voor mij dat obligatiefondsen de komende tijd helemaal niet meer interessant zijn vergeleken met spaarrekening en deposito's.
Ten tweede is het misschien een idee om als alternatief voor aandelenfondsen een constructie op te zetten waar een groot gedeelte in spaargeld zit en een klein gedeelte in opties o.i.d., waarbij de risico's en rendementen vergelijkbaar zouden moeten zijn met het hele bedrag in aandelen. Heeft iemand hier een idee of zo'n constructie mogelijk is?
[ Voor 6% gewijzigd door xiaoqi op 21-09-2022 22:30 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Komt dat niet door de Europese regulering? Bij fondsen/ETFs moeten "van Europa" allemaal documenten zitten over de risicos en zo. Fondsen/ETFs die zich op Amerika richten voorzien niet in deze documenten en mogen dus niet aangeboden worden aan consumenten in Europa. (Dit geldt bv voor de populaire VTI & VXU ETFs).Naboo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
Iemand hier die weet welke broker een uitgebreid aanbod Amerikaanse aandelen heeft?
ABN, ING, DeGiro hebben niet alle indexen, dus zitten aandelen die ik zou willen kopen er niet bij.
Interactive BrokersNaboo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
Iemand hier die weet welke broker een uitgebreid aanbod Amerikaanse aandelen heeft?
ABN, ING, DeGiro hebben niet alle indexen, dus zitten aandelen die ik zou willen kopen er niet bij.
De meeste Amerikaanse aandelen op de gevestigde beurzen (NASDAQ, NYSE) kan je gewoon vinden bij de banken en brokers die je noemt.Naboo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
Zr40 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:35:
[...]
De meeste Amerikaanse aandelen op de gevestigde beurzen (NASDAQ, NYSE) kan je gewoon vinden bij de banken en brokers die je noemt.
Je zegt weliswaar 'Amerikaanse aandelen', maar als je zoals @RobertMe al noemt eigenlijk US-based ETF's bedoelt, dan kan je die hier helaas niet kopen, ook niet bij andere brokers. Het gaat overigens niet zo zeer om de beschikbaarheid van documenten, maar het feit dat US-based ETF's niet kunnen voldoen aan de regels die we hier hebben. Maar niet gevreesd, er zijn genoeg alternatieven!
1. Je kan een vergelijkbare EU-based ETF kiezen. Die zijn er genoeg!
2. In plaats van de ETF koop je de onderliggende aandelen.
3. Je kan kiezen voor herclassificatie als zogeheten 'professional client' voor de MiFID regels. Hiermee geef je de wettelijke beschermingen op die specifiek voor zogeheten 'retail clients' gelden, waaronder de bescherming die verbiedt dat producten die niet aan de regels voldoen aan jou verkocht mogen worden. Als je dit kiest, dan moet je goed begrijpen wat je precies opgeeft en wat het wettelijke minimum is om dit te kunnen doen.
4. Als er voor de betreffende ETF opties beschikbaar zijn, dan kan je de opties gebruiken als omweg om de ETF te kopen. Dit is mogelijk omdat opties wel voldoen aan onze regels.
5. Je kan wachten totdat MiFID III wordt ingevoerd. MiFID III introduceert een nieuwe classificatie tussen 'retail' en 'professional', waardoor je wel toegang krijgt tot US-based ETF's zonder meteen alle andere beschermingen op te hoeven geven. Invoering zal naar verwachting pas over een aantal jaar plaats vinden.
6. Je kan verhuizen naar een niet-EU land, niet zijnde UK, waar deze regels niet gelden.
7. Hoewel het is verboden voor een broker zonder vergunning in Nederland om jou als klant te accepteren, kan je kiezen voor een US-based broker die dit verbod niet serieus neemt, en zich ook niets aantrekt van de MiFID regels.
Gaat niet om ETF/fondsenRobertMe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:57:
[...]
Komt dat niet door de Europese regulering? Bij fondsen/ETFs moeten "van Europa" allemaal documenten zitten over de risicos en zo. Fondsen/ETFs die zich op Amerika richten voorzien niet in deze documenten en mogen dus niet aangeboden worden aan consumenten in Europa. (Dit geldt bv voor de populaire VTI & VXU ETFs).
[ Voor 9% gewijzigd door Naboo op 22-09-2022 17:09 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2022 19:17 ]
Voor het geval je de vraag hierboven niet hebt gezien: om welke aandelen gaat het specifiek?Naboo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:08:
[...]
Gaat niet om ETF/fondsengaat om aandelen.
[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 23-09-2022 00:15 ]
Het voorstel is om dit ook te laten gelden voor de jaren 2023 t/m 2025. Een geschat rendement van ongeveer 5.6%, en daar 31% tot 34% belasting over. Dus zo'n 1.7% tot 1.9% belasting op 'beleggingen' en ongeveer niks voor spaargeld.zunrob schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:16:
Ik las ergens dat de belastingdienst dit jaar een rendement veronderstelt van 5,5 procent op beleggingen, en rond de nul procent voor spaargeld. Gebruiken ze als peildatum 31 december? Dan is het allicht interessant om de aandelen daarvoor nog te verkopen... (Even los van de discussie dat je aandelen meestal voor lange termijn hebt)
Het is niet specifiek alleen NL die het verbied. Er zijn een aantal landen die de financiering van bedrijven die zich met controversiele wapens bezighouden verbieden. Dat deze bedrijven daarnaast nog tal van andere activiteiten ontplooien maakt dan vaak niet meer uit.Zr40 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:15:
Voor die categorie is het specifiek Nederland die Nederlandse financiële ondernemingen verbiedt om investeringen te faciliteren in ondernemingen die clustermunitie produceren, verkopen of distribueren. Ook als dat niet de hoofdactiviteit is. https://www.afm.nl/nl-nl/...uik/clustermunitie-mm-int
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat kun je doen, maar als je ze daarna weer gaat aankopen en je hebt het alleen om fiscale redenen gedaan, dan is het een gevalletje Fraus Legis en dat is strafbaar. Belastingontduiking.zunrob schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:16:
Ik las ergens dat de belastingdienst dit jaar een rendement veronderstelt van 5,5 procent op beleggingen, en rond de nul procent voor spaargeld. Gebruiken ze als peildatum 31 december? Dan is het allicht interessant om de aandelen daarvoor nog te verkopen... (Even los van de discussie dat je aandelen meestal voor lange termijn hebt)
Edit: volgens mij is de peildatum 1 januari van het betreffende jaar. Dus dan gaat hetgeen hierboven staat niet op.
In de toelichting van het wetsvoorstel staat hierover als reden dat er expliciet een bepaling over peildatumarbitrage is opgenomen i.p.v. het onder fraus legis te laten vallen:de Peer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:31:
Dat kun je doen, maar als je ze daarna weer gaat aankopen en je hebt het alleen om fiscale redenen gedaan, dan is het een gevalletje Fraus Legis en dat is strafbaar. Belastingontduiking.
Ook hier heb ik weer bedenkingen of dit in de praktijk goed gaat werken. Maar er is in ieder geval over nagedachtVoor het voorkomen van peildatumarbitrage is niet aangesloten bij het leerstuk fraus legis, omdat dit leerstuk onder meer vanwege de substantiële bewijslast die op de inspecteur rust in de praktijk niet eenvoudig is toe te passen. Dit maakt handhaving lastiger. Belangrijker nog is dat een anti-arbitragebepaling voor zowel de belastingplichtige als de Belastingdienst duidelijkheid biedt over de vraag wanneer sprake is of kan zijn van ongewenste arbitrage. Dit in tegenstelling tot het leerstuk fraus legis, dat naar de regering inschat bij de gemiddelde burger niet bekend zal zijn. Daarnaast heeft een anti-arbitragebepaling ook een zekere preventieve werking. Deze afwegingen maken dat gekozen is voor een anti-arbitragebepaling.
Of het "voordeliger" is heeft de belasting natuurlijk maar een klein effect op.zunrob schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:35:
Goed om te horen, dank. In dit geval willen we het geld dat nu in aandelen zit ook echt gebruiken om een gedeelte van een koophuis mee te financieren. Alleen is het ons tot nu toe nog niet gelukt "het" huis te vinden. We waren eigenlijk van plan het geld daarom gewoon in de beleggingen te laten staan totdat we daadwerkelijk gaan kopen. Maar voor 1 oktober dit jaar van de hand doen zou dus wel voordeliger kunnen zijn, aangezien ik verwacht (en hoop!) binnen een jaar wel een huis te kopen.
Het is wel belangrijk maar je kan er geen invloed op uitoefenen en je kan het ook niet voorspellen. Hoogstens kun je iets zeggen als “de beurs rendeert waarschijnlijk een paar tiende procent per maand met een enorme standaarddeviatie”.HEA220 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:44:
[...]
Of het "voordeliger" is heeft de belasting natuurlijk maar een klein effect op.
Veel belangrijker is wat de beurs in de tussentijd gaat doen.
[ Voor 29% gewijzigd door writser op 23-09-2022 10:40 ]
Onvoorstelbaar!
ora et labora
Shell richt een bloedbad aan in mijn portefeuille vandaag. Maar ja zit er voor ongeveer 15 euro per aandeel in dus kan het hebbenmrc4nl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:57:
Mmm hoop aandelen in de uitverkoop vandaag.
Nadeel: je weet pas achteraf of je een goede deal hebt, en je krijgt geen geld terug
Volgens mij kun je ook nog op 30 december verkopen?zunrob schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:35:
Goed om te horen, dank. In dit geval willen we het geld dat nu in aandelen zit ook echt gebruiken om een gedeelte van een koophuis mee te financieren. Alleen is het ons tot nu toe nog niet gelukt "het" huis te vinden. We waren eigenlijk van plan het geld daarom gewoon in de beleggingen te laten staan totdat we daadwerkelijk gaan kopen. Maar voor 1 oktober dit jaar van de hand doen zou dus wel voordeliger kunnen zijn, aangezien ik verwacht (en hoop!) binnen een jaar wel een huis te kopen.
[ Voor 13% gewijzigd door freakaleek op 23-09-2022 16:19 ]
Mja, of VRWL verkopen en VWCE later kopen. Of wat minder obvious VRWL verkopen op IB en NT World/EM/SC kopen bij je huisbank? Lijkt me allemaal niet de bedoeling en potentieel strafbaar.freakaleek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:16:. S
tel je wisselt rondom 1 januari een bond ETF met 1-3 jaar duration om naar een bond ETF met 1 jaar duration, is dit een zakelijke reden of niet?
Komt vast nog wel jurisprudentie over.
[ Voor 6% gewijzigd door Radiodurans op 23-09-2022 16:24 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
[ Voor 3% gewijzigd door squaddie op 23-09-2022 16:55 ]
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
We zullen er echt even doorheen moeten om de inflatie naar beneden te krijgen. Daar lijkt wel echt een (kleine) recessie of flinke angst voor een recessie voor nodig. AEX nog maar 10 punten verwijderd van het pre-corona level.mrc4nl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:57:
Mmm hoop aandelen in de uitverkoop vandaag.
Nadeel: je weet pas achteraf of je een goede deal hebt, en je krijgt geen geld terug
[ Voor 22% gewijzigd door DutchManticore op 23-09-2022 19:54 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Had je veel puts?Zenix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:18:
Het een positieve dag, we gaan een stuk meer box 3 belasting betalen als het zo door gaat
Ik bedoelde minder natuurlijk, autocorrect
Ik dat geval, same. Zeker als we over het daadwerkelijke rendement zouden gaan betalen.Zenix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:25:
[...]
Ik bedoelde minder natuurlijk, autocorrect
[ Voor 55% gewijzigd door DutchManticore op 23-09-2022 21:58 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Welke producten? De Europese industrie kan niks concurrerend met de wereldmarkt produceren vanwege de gigantisch hoge energieprijzen. De EU heeft zich met die sancties zelf in de voet geschoten en USA is de grote winnaar.DutchManticore schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:46:
Misschien maar hopen dat Europese producten aantrekkelijker worden en dat dat extra werk en economische activiteit oplevert 😬
[ Voor 10% gewijzigd door pdukers op 23-09-2022 22:02 ]
Gaat hard inderdaad. Nederland 5 jaar zit ook al op de 2.1%. https://www.iex.nl/Rente-...353/Nederland-5-jaar.aspx Deze is vooral interessant om te volgen, omdat de rente hiervan de basis is voor de rente op de studieleningen, welke in november bepaald zal worden.DutchManticore schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:56:
Italiaanse 10 jaars op 4.3%
Duitsland op krap 2%
Gaat het zelfs met TPI alsnog uit de klauwen lopen?
Ik heb gelukkig <1k open staan. Ik voel met de starters mee.Zenix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:42:
[...]
Gaat hard inderdaad. Nederland 5 jaar zit ook al op de 2.1%. https://www.iex.nl/Rente-...353/Nederland-5-jaar.aspx Deze is vooral interessant om te volgen, omdat de rente hiervan de basis is voor de rente op de studieleningen, welke in november bepaald zal worden.
[ Voor 13% gewijzigd door _the_crow_ op 24-09-2022 13:30 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
De Vanguard beleggingsfondsen hebben meer dividendlek dan hun ETF evenknieën. Laatste keer dat ik het had uitgerekend kwam ik uit op 17%. VWRL zat op 14%. Overigens wel een mooi fonds maar VWRL of VWCE is in mijn ogen gunstiger._the_crow_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:28:
Ik ben even aan het rondkijken qua beleggen in wereldwijde aandelenfondsen. Naast de al eerder genoemde namen als ACTIAM, Meesman, NN, NT kwam via ABN Zelf Beleggen Basis 'Vanguard' naar voren met het 'Vanguard Global Stock Index Fund' (IE00BFPM9N11). Ik was zelf vooral bekend met de al veel aangehaalde ETFs van Vanguard. Kon hier nauwelijks informatie over vinden op GoT.
(In mijn ogen) Voordelen van Vanguard MSCI World fonds t.o.v. Northern Trust MSCI World fonds:Mis ik hier een cruciaal punt?
- Kosten zijn 11bp ipv 15bp volgens de ABN Amro website. Al zegt de website van Vanguard 18bp voor het EUR Acc fonds.
- Herbelegt het dividend
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 24-09-2022 13:31 ]
Omdat de Vanguard CCF is en de NT een FGR is vermoed ik? En hoe heb je dat precies bepaald trouwens? Gekeken hoe de belastingverdragen het tarief specificeren voor een entiteit in Ierland of Nederland?Miki schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:30:
[...]
De Vanguard beleggingsfondsen hebben meer dividendlek dan hun ETF evenknieën. Laatste keer dat ik het had uitgerekend kwam ik uit op 17%. VWRL zat op 14%. Overigens wel een mooi fonds maar VWRL of VWCE is in mijn ogen gunstiger.
[ Voor 23% gewijzigd door _the_crow_ op 24-09-2022 13:42 ]
Ligt er natuurlijk ook aan onder welke regeling je valt. De rente op mijn studielening (regels <2012) staat tot 31-12-2026 vast (0,0%). Als je niet onder die regeling valt is het natuurlijk wel erg zuur.Zenix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:42:
[...]
Gaat hard inderdaad. Nederland 5 jaar zit ook al op de 2.1%. https://www.iex.nl/Rente-...353/Nederland-5-jaar.aspx Deze is vooral interessant om te volgen, omdat de rente hiervan de basis is voor de rente op de studieleningen, welke in november bepaald zal worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2022 14:12 ]
Ik kan het je wel gaan uitleggen maar ik heb hier mijn informatie vandaag gehaald_the_crow_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:39:
[...]
Omdat de Vanguard CCF is en de NT een FGR is vermoed ik? En hoe heb je dat precies bepaald trouwens? Gekeken hoe de belastingverdragen het tarief specificeren voor een entiteit in Ierland of Nederland?
Overigens zou ik dan alsnog wel eerder voor de NT fondsen gaan denk ik. Gegeven ook de berekening op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/.
Grappig genoeg heb ik meer ervaring vanuit de hoek van professionele beleggingen. Dit soort fondsen nooit echt breder naar gekeken dan IWDA destijds.
Ik heb 5 jaar 0% rente gehad, maar vanaf volgend jaar de nieuwe rente. De rente is elke keer voor vijf jaar bepaald inderdaad.Polycom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:58:
[...]
Ligt er natuurlijk ook aan onder welke regeling je valt. De rente op mijn studielening (regels <2012) staat tot 31-12-2026 vast (0,0%). Als je niet onder die regeling valt is het natuurlijk wel erg zuur.
Te bedenken dat de rente niet negatief kan, heeft de overheid lekker extra geprofiteerd op die leningen. Nu die omhoog gaat, gaat de rente ongetwijfeld mee (flink) omhoog. Eigenlijk zouden we gecompenseerd moeten worden voor het niet kunnen hebben van een negatieve rente, door de rente voorlopig niet mee omhoog te laten stijgen. De generatie die nu met een studieschuld opgescheept zit, heeft ondertussen wel genoeg tegenslagen mogen verwerken. Maar dat is ijdele hoop natuurlijk...Zenix schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:19:
[...]
Ik heb 5 jaar 0% rente gehad, maar vanaf volgend jaar de nieuwe rente. De rente is elke keer voor vijf jaar bepaald inderdaad.
Het kan ook slechter uitpakken, misschien is in 2026 de rente wel een stuk hoger dan nu.
Dank! Ja, ik had die website ergens al gezien, maar het stond niet meer zo op m'n netvlies waar.Pistachenootje schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:11:
@_the_crow_ als je goedkoper uit wil zijn kijk dan ook naar VEVE + VFEM. Die combi pakt ook EM mee en komt vaak goedkoper uit dan NT.
[Afbeelding]
Bron: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Dank voor de info! In combinatie met de reactie van Pistachenootje weet ik genoeg.Miki schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:11:
[...]
Ik kan het je wel gaan uitleggen maar ik heb hier mijn informatie vandaag gehaald
https://finansjaal.nl/dividendlekkage/
Met een spreadsheet kun je zo voor een aantal fondsen uitrekenen wat het lekkage is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je vergeet dat je het niet moeilijker moet maken dan nodig. Dit zou ik doen:Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:40:
Omdat ik nog wat spaargeld onbenut op een bankrekening heb staan, heb ik maar eens een plan gemaakt met de volgende verdeling (beleggingshorizon 20 jaar):
10% aanhouden op een direct opneembare bankrekening
20% op spaardeposito's 3 - 5 jaar.
20% obligatiefondsen. Ik zoek nog iets wat lijkt op de NL0014857104 1895 Euro Obligaties Indexfonds, maar dan wereldwijd.
50% aandelen, waarvan:
- 45% IE00BK5BQT80 VWCE via DEGIRO custody account
- 45% NL0011225305 NT World + NL0011515424 NT EM (88/12) via Rabo zelfbeleggen (huisbankier)
- 10% wat losse aandelen die ik interessant vind
Is dit wat? Wat denken jullie hiervan? Vergeet ik nog wat belangrijks? Tips voor een goed obligatiefonds zijn ook welkom.
Ik zou het logischer vinden om dit niet als percentage uit te drukken maar als absoluut bedrag. Je houdt een bepaalde buffer aan om x maanden te kunnen overleven, en de rest kun je sparen/investeren.Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:40:
10% aanhouden op een direct opneembare bankrekening
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
zunrob schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:16:
Edit: volgens mij is de peildatum 1 januari van het betreffende jaar. Dus dan gaat hetgeen hierboven staat niet op.
Waar hebben jullie dit gelezen? Ik verkeerde in de veronderstelling dat door de spaartaks uitspraak er door de overheid in de tijdelijke vermogensrendementsheffing regeling 0,1% rendement over spaargeld en 5,69% rendement over beleggingen verondersteld zou worden?eventjes schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:58:
Het voorstel is om dit ook te laten gelden voor de jaren 2023 t/m 2025. Een geschat rendement van ongeveer 5.6%, en daar 31% tot 34% belasting over. Dus zo'n 1.7% tot 1.9% belasting op 'beleggingen' en ongeveer niks voor spaargeld.
[ Voor 7% gewijzigd door HyperH op 25-09-2022 13:00 ]
Waar komt die 100k vandaan? Als Europese/Nederlandse klant zit je waarschijnlijk bij IB Ierland onder de Ierse wetgeving. Daar zal dus niks met USD gedaan worden. Daarnaast vermoed ik dat je die 100k baseert op het DGS (deposito garantie stelsel), maar dat is in dit geval ook niet aan de orde omdat het niet over een deposito (lees: spaarrekening / deposito) gaat maar over aandelen. En bij aandelen gelden dus andere regels. In Nederland is dat dat er maar tot €20k vergoeding is Met de verhuizing van IB UK naar IB IR zijn er door andere wetgeving daar ook wijzigingen geweest. UK heeft een hogere garantie dan Ierland meen ik.. Echter zijn aandelen sowieso een compleet ander verhaal. Want het aandeel is min of meer een waardepapier waar op staat dat jij eigenaar bent. Als de broker failliet gaat staat echter nog steeds jou naam op dat papiertje en ben je ook nog eigenaar ervan. Alleen moet je het aandeel dan onderbrengen bij een andere broker. Daarnaast zijn de brokers verplicht om de aandelen te laten beheren door een apart bedrijf. Op het moment dat IB failliet gaat zou de "IB bewaar bv" dus wel nog zelfstandig overeind moeten kunnen blijven staan en dus bv ook de aandelen kunnen overdragen.VanBreukelen schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:07:
Even een vraagje.
Ik ben er inmiddels achter dat je bij Interactive brokers zowel een privé, als een gezamenlijk account kan aanmaken.
Echter, kan ik nergens vinden of beide vermogens ook als twee verschillende accounts worden gezien en bij faillissement worden gedekt.
Dus stel, er staat op beide accounts 100k USD of andere currency, zijn die dan beide verzekerd, of slechts 1?
Grt
Noem het naïef, maar ik weet eerlijk gezegd niet eens of mijn account is ingeschreven in Ierland of UKRobertMe schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:29:
[...]
Waar komt die 100k vandaan? Als Europese/Nederlandse klant zit je waarschijnlijk bij IB Ierland onder de Ierse wetgeving. Daar zal dus niks met USD gedaan worden. Daarnaast vermoed ik dat je die 100k baseert op het DGS (deposito garantie stelsel), maar dat is in dit geval ook niet aan de orde omdat het niet over een deposito (lees: spaarrekening / deposito) gaat maar over aandelen. En bij aandelen gelden dus andere regels. In Nederland is dat dat er maar tot €20k vergoeding is Met de verhuizing van IB UK naar IB IR zijn er door andere wetgeving daar ook wijzigingen geweest. UK heeft een hogere garantie dan Ierland meen ik.. Echter zijn aandelen sowieso een compleet ander verhaal. Want het aandeel is min of meer een waardepapier waar op staat dat jij eigenaar bent. Als de broker failliet gaat staat echter nog steeds jou naam op dat papiertje en ben je ook nog eigenaar ervan. Alleen moet je het aandeel dan onderbrengen bij een andere broker. Daarnaast zijn de brokers verplicht om de aandelen te laten beheren door een apart bedrijf. Op het moment dat IB failliet gaat zou de "IB bewaar bv" dus wel nog zelfstandig overeind moeten kunnen blijven staan en dus bv ook de aandelen kunnen overdragen.
Bij een faillissement van een broker is de kans dus vele malen kleiner dat je überhaupt aanspraak moet maken op het daarbij behorende garantiestelsel.
[ Voor 3% gewijzigd door VanBreukelen op 25-09-2022 13:35 ]
Ik heb zelf sowieso geen IB. Maar weet wel dat voorafgaand aan de Brexit klanten uit de Europese Unie die bij UK zaten gemigreerd zijn. Ze hebben toen IB Luxemburg en IB Ierland opgericht. Maar door verschillende regelgevingen en beperkingen in Luxemburg zijn volgens mij "alle Tweakers" naar Ierland gemigreerd.VanBreukelen schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:34:
[...]
Noem het naïef, maar ik weet eerlijk gezegd niet eens of mijn account is ingeschreven in Ierland of UK
De website inlog is https://www.interactivebrokers.co.uk/. Zou ik zeggen Uk.
En het gaat mij momenteel in 1e instantie om het gegarandeerde cash deel, gezien ik alleen USD en CHF wil aanhouden komende weken...
Als je het wil controleren, dit kan je terugvinden op je statements. Maar hoogstwaarschijnlijk Ierland en 100% zeker niet UKVanBreukelen schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:34:
[...]
Noem het naïef, maar ik weet eerlijk gezegd niet eens of mijn account is ingeschreven in Ierland of UK
Maakt niets uit. IB heeft een wereldwijd gekoppeld systeem.De website inlog is https://www.interactivebrokers.co.uk/. Zou ik zeggen Uk.
Er zijn meerdere lagen die allemaal onvoldoende moeten zijn voordat je bij een faillissement van de broker niet alles terug kan krijgen.En het gaat mij momenteel in 1e instantie om het gegarandeerde cash deel, gezien ik alleen USD en CHF wil aanhouden komende weken...
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2022 14:35 ]
Bedankt voor het antwoord, en stom dat ik niet direct aan je 1e laag dacht. Kan inderdaad de balans in de gaten houden, heb de ticker gelijk in mijn favorieten opgeslagenZr40 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:51:
[...]
Als je het wil controleren, dit kan je terugvinden op je statements. Maar hoogstwaarschijnlijk Ierland en 100% zeker niet UK
[...]
Maakt niets uit. IB heeft een wereldwijd gekoppeld systeem.
[...]
Er zijn meerdere lagen die allemaal onvoldoende moeten zijn voordat je bij een faillissement van de broker niet alles terug kan krijgen.
Laag 1: eerst moet de broker uberhaupt failliet gaan. Om door deze laag te komen dient de broker voor eigen rekening een verlies te lijden dat onvoldoende gedekt kan worden vanuit hun eigen vermogen. IB staat er om bekend dat ze best wel wat eigen vermogen hebben en een conservatief risicomanagementbeleid hanteren, en daar zijn ze trots op (zie het tabje 'Financial Strength' op de pagina uit je screenshot). Aangezien IB regelmatig cijfers publiceert kan je dit desgewenst zelf in de gaten houden.
Laag 2: vervolgens moet blijken dat de wettelijk verplichte vermogensscheiding onverhoopt niet werkt. Je zou dan een verlies hebben omdat jouw geld en jouw stukken niet aan jou teruggegeven kunnen worden. NB: bij fatsoenlijke brokers is dit gewoon op orde en houdt het hier op, want zij zijn altijd in staat om jouw geld en stukken uit te leveren.
Laag 3: de Ierse versie van het beleggerscompensatiestelsel treedt in werking. Dit stelsel dekt 90% van je verlies met een maximum uitkering van 20k (per persoon) en maakt geen onderscheid tussen cash en effecten.
Laag 4: de IB entiteit waar jij klant bent (IBIE) kan zelf aanspraak maken op Amerikaanse compensatiestelsels (en voor accounts die groter zijn dan de dekking van deze stelsels, de aparte verzekeringspolis die IB LLC heeft) ten aanzien van assets die het namens jou bij IB LLC heeft staan, en de opbrengst hiervan gaat naar jou. Zelf heb je geen directe claim op de Amerikaanse stelsels.
ZR40, weet jij trouwens hoe het zit bij IB met een gezamelijk account, naast een prive account? Zijn beide accounts dan gedekt voor 20k bij faillissement?Zr40 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:51:
[...]
Als je het wil controleren, dit kan je terugvinden op je statements. Maar hoogstwaarschijnlijk Ierland en 100% zeker niet UK
[...]
Maakt niets uit. IB heeft een wereldwijd gekoppeld systeem.
[...]
Er zijn meerdere lagen die allemaal onvoldoende moeten zijn voordat je bij een faillissement van de broker niet alles terug kan krijgen.
Laag 1: eerst moet de broker uberhaupt failliet gaan. Om door deze laag te komen dient de broker voor eigen rekening een verlies te lijden dat onvoldoende gedekt kan worden vanuit hun eigen vermogen. IB staat er om bekend dat ze best wel wat eigen vermogen hebben en een conservatief risicomanagementbeleid hanteren, en daar zijn ze trots op (zie het tabje 'Financial Strength' op de pagina uit je screenshot). Aangezien IB regelmatig cijfers publiceert kan je dit desgewenst zelf in de gaten houden.
Laag 2: vervolgens moet blijken dat de wettelijk verplichte vermogensscheiding onverhoopt niet werkt. Je zou dan een verlies hebben omdat jouw geld en jouw stukken niet aan jou teruggegeven kunnen worden. NB: bij fatsoenlijke brokers is dit gewoon op orde en houdt het hier op, want zij zijn altijd in staat om jouw geld en stukken uit te leveren.
Laag 3: de Ierse versie van het beleggerscompensatiestelsel treedt in werking. Dit stelsel dekt 90% van je verlies met een maximum uitkering van 20k (per persoon) en maakt geen onderscheid tussen cash en effecten.
Laag 4: de IB entiteit waar jij klant bent (IBIE) kan zelf aanspraak maken op Amerikaanse compensatiestelsels (en voor accounts die groter zijn dan de dekking van deze stelsels, de aparte verzekeringspolis die IB LLC heeft) ten aanzien van assets die het namens jou bij IB LLC heeft staan, en de opbrengst hiervan gaat naar jou. Zelf heb je geen directe claim op de Amerikaanse stelsels.
Voor spaargeld is er nu een uitzondering. Maar volgens mij kun je voor bijvoorbeeld obligaties nu dezelfde redenering gebruiken als in de vorige regeling voor spaargeld. Ik ga in ieder geval bezwaar indienen. Zoals we sinds dit jaar weten krijgen alleen mensen die bezwaar indienen compensatie als straks blijkt dat de regeling onterecht was...HyperH schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:57:
[...]
Hoe is het door de overheid veronderstelde fictieve rendement van 5,6% anders dan de spaartaks die de rechter heeft afgeschoten?
Gaan mensen nu ook massaal bezwaar indienen tegen deze tijdelijke regeling?
Ik vind het grote nadeel van deze (tijdelijke) regeling dat ik nu belasting voor verschillende categorieen mee moet laten wegen in m'n beslissingen. Zoals hierboven al geschreven zijn obligaties nu opeens een stuk minder interessant dan spaardepositios. Dat is iets wat ik sowieso ga aanpassen aan m'n beleggingsstrategie voor de komende paar jaar.Het raakt mij voorlopig nog niet maar ik ben wel benieuwd of mensen hun beleggingsstrategie hier op aanpassen.
Hoe gaat dat voldoen aan de Nederlandse wetgeving met betrekking to retourprovisies? Hele producten zijn in het verleden van de markt verdwenen hierdoor (Fundcoach).Pistachenootje schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:29:
'Na Flatex en Trade Republic komt er deze week een nieuwe Duitse discountbroker naar Nederland: Scalable. Geld verdient Scalable veelal met retourprovisies van beurs en ETF-aanbieders.'
https://fd.nl/financiele-...ntbroker-bij-jzi2callRwB1
[ Voor 48% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2022 11:08 ]
Ik heb geen idee maar ik verwacht dat ze wel rekening hebben gehouden met de Nederlandse wetgeving.Rukapul schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:48:
[...]
Hoe gaat dat voldoen aan de Nederlandse wetgeving met betrekking to retourprovisies? Hele producten zijn in het verleden van de markt verdwenen hierdoor (Fundcoach).
[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2022 11:10 ]
Voor de mensen die benieuwd zijn naar het antwoord:JEightyFive schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:53:
Mensen hier die sinds kort de iShares Global Clean Energy niet meer kunnen kopen bij DeGiro?
Ik krijg steeds een foutmelding: "Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit."
Ik kan m op basis van de ISIN ook niet meer vinden. Gek genoeg staat ie wel vrolijk genoemd op deze pagina https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie onder meest verhandelde ETFs
Ga maar even contact opnemen.
Wat een ballentent is het toch ook.Bedankt voor uw mail. Onze risicoafdeling heeft besloten een ander risicoprofiel toe te kennen aan dit product. Zodoende valt deze nu onder de high-risk ETF's. Dit betekent dat klanten met een Custody profiel dit product niet meer kunnen aankopen omdat High-risk ETF's uitgesloten zijn voor Custody profielen.
U kunt desgewenst een extra account openen bij DEGIRO met een Basic, Active, of Trader profiel. Hiermee kunt u wel de desbetreffende ETF aankopen. Het is niet mogelijk om uw huidige Custody profiel om te zetten naar een ander profiel.
Het is uiteraard wel mogelijk om uw bestaande positie te verkopen.
[ Voor 28% gewijzigd door DutchManticore op 26-09-2022 12:00 ]
Globale omstandigheden verslechteren wel. Ik verwacht ook een neergaande trend de komende tijd, maar ik ben niet erg goed in de beurs verder timen. Ik koop rustig bij en geniet wel van de steeds reëlere prijzen op de beurs.DutchManticore schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:59:
Wat is het sentiment hier?
Als 0 een globale depressie van enkele jaren is, en 10 een bull market zoals we dat de afgelopen 14 jaar hebben gehad, waar plot je jezelf dan?
Ik heb het idee dat meer mensen beginnen in te zien dat er zwarte wolken aan de horizon staan maar dat kan goed mijn eigen bias zijn 😉
Nu sta je bekend voor de langere lurkers in dit topic om een bepaald standpuntDutchManticore schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:59:
Ik heb het idee dat meer mensen beginnen in te zien dat er zwarte wolken aan de horizon staan maar dat kan goed mijn eigen bias zijn 😉
Wachten op looncorrectie o.b.v. inflatie, dat investeren… profit?DutchManticore schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:59:
Wat is het sentiment hier?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Zou dat een reactie kunnen zijn op de verkiezingsuitslag?DutchManticore schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:56:
Interessante responses thanks!
In other news. De Italiaanse 10 jaars tikt zojuist de 4.5% (weer) aan.... Dat gaat echt hard nu
Daar is niets positiefs aan. Italië hangt aan het EU / ECB infuus en om die miljarden uit het corona herstelfonds te krijgen moeten ze aan regels voldoen en hervormingen doorvoeren. Dat gaat deze rechtse regering niet willen en dat levert problemen om dat geld te krijgen. Met de daarbij horende instabiliteit.Daanb123 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:07:
[...]
Zou dat een reactie kunnen zijn op de verkiezingsuitslag?
En is het iets positiefs of niet?
Ik vind het erg frustrerend dat zij constant bepalen wat ik mag kopen en verkopen van ze.JEightyFive schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:19:
[...]
Voor de mensen die benieuwd zijn naar het antwoord:
[...]
Wat een ballentent is het toch ook.
[ Voor 23% gewijzigd door ApC_IcE op 26-09-2022 14:33 ]
Dan moet je niet kiezen voor "custody". Dit betekent vrij letterlijk dat je ze toestemming geeft om beslissingen voor je te maken.ApC_IcE schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:30:
Ik vind het erg frustrerend dat zij constant bepalen wat ik mag kopen en verkopen van ze.
Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Wel debiel dat ze je bestaande account niet om kunnen zetten maar je dan een nieuw account moet maken, en dus ook weer jaarlijks per beurs af mag gaan tikkenMneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:33:
[...]
Dan moet je niet kiezen voor "custody". Dit betekent vrij letterlijk dat je ze toestemming geeft om beslissingen voor je te maken.
Zoals DG zelf ook al aangeeft heb je deze beperking niet bij zo'n beetje elk ander type account.
Ga dan gelijk naar een serieuze broker: Interactive Brokers.ApC_IcE schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:30:
[...]
Ik vind het erg frustrerend dat zij constant bepalen wat ik mag kopen en verkopen van ze.
Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt.
Scalable heeft dit niet wellicht?
Ik ga ze eens uitproberen.
Of een andere broker iemand?
Soms zet ik hem lekker laag in en dan is het weer te laag voor ze. Is dat overal zo?
Ben beginnend dus als dit de normaalste zaak is dan heb ik niks gezegd. Kom uit de crypto. Dus als ik laag wil inzetten dan lijkt me dat dat moet kunnen.
Denk het niet. Europese rente is al een tijdje aan het stijgen. In Italië is de rente relatief hoog door de lage kredietwaardigheid.Daanb123 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:07:
[...]
Zou dat een reactie kunnen zijn op de verkiezingsuitslag?
Als je Italiaanse obligaties wilde kopen is het positief, als je ze wilde verkopen is het negatief.En is het iets positiefs of niet?
Dat is waarschijnlijk omdat dit geen kwestie is van een vlaggetje omzetten in de DB maar echt assets gaan overzetten of in ieder geval evalueren of ze aan de regels voldoen voor het nieuwe accounttype. Jou een nieuw account laten aanmaken is dan een stuk makkelijker (en goedkoper) dan iemand van de klantenservice daarop moeten zetten. Overigens zou niets je ervan moeten weerhouden het oude account op te zeggen (want het is niet alsof het dan nog iets toevoegt), dus die beurskosten vallen wel mee.JEightyFive schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:36:
Wel debiel dat ze je bestaande account niet om kunnen zetten maar je dan een nieuw account moet maken, en dus ook weer jaarlijks per beurs af mag gaan tikken
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Klopt. Dit is inmiddels ook een serieuze overweging. Moet me iets meer verdiepen in IB denk ik, tot nu toe nooit echt aandacht aan geschonken.MneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:19:
[...]
Dat is waarschijnlijk omdat dit geen kwestie is van een vlaggetje omzetten in de DB maar echt assets gaan overzetten of in ieder geval evalueren of ze aan de regels voldoen voor het nieuwe accounttype. Jou een nieuw account laten aanmaken is dan een stuk makkelijker (en goedkoper) dan iemand van de klantenservice daarop moeten zetten. Overigens zou niets je ervan moeten weerhouden het oude account op te zeggen (want het is niet alsof het dan nog iets toevoegt), dus die beurskosten vallen wel mee.
Maar je kunt de gelegenheid natuurlijk ook te baat nemen om gewoon weg te gaan en over te stappen op een wat serieuzere broker die geen "aansluitkosten" rekent, de naam van IB is al gevallen.
Of soms gebeurd er onverwacht heel iets anders (oorlog in Oekraïne) waardoor jouw voorspelling alsnog uitkomt, zij het om compleet andere redenenQwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
[...]
Nu sta je bekend voor de langere lurkers in dit topic om een bepaald standpuntdaar geen discussie over.
Maar er staan natuurlijk altijd zwarte wolken aan de horizon (zie je ze niet dan kijk je niet goed). Het is alleen wel de vraag wanneer ze over zullen komen waaien. Dat is lastig te timen, hoeveel meetpunten je ook neemt het is altijd gebaseerd op de ervaringen uit het verleden waarmee je de toekomst probeert te voorspellen. Soms komt het uit en soms niet.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bij IB heb je dan inderdaad geen kernselectie en betaal je voor je aankopen, maar de tarieven die ze daarvoor rekenen zijn nog steeds heel scherp. Als je maandelijkse aankoop desondanks te duur word kun je natuurlijk ook opsparen en wat minder vaak aankopen.JEightyFive schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:23:
Het is ook niet zo dat ik met enorme bedragen speel bij DeGiro. Ik heb er wat losse stocks maar het gros is kernselectie ETF waar ik maandelijks de HRA in dump. Die kernselectie werkte hiervoor perfect wegens 0 transactiekosten iedere maand.
Tot ze dus met dit geintje kwamen.
[ Voor 23% gewijzigd door ChiLLeR op 26-09-2022 16:42 ]
>> Signature?
Heel vluchtig door de website gekeken, maar er wordt veel verteld over de aankoop en de mogelijke verkoop na x jaar. Maar de opslag van het kunstwerk (en dat in een goede omgeving) wordt niet genoemd. Daar zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan vast, met ook een deel kosten voor verzekeringen (brand etc.). Het is daarnaast ook erg niet-liquide en zal je eerder de looptijd tot verkoop uit moeten zitten. Ook geeft men al aan dat er verkocht kan worden met verlies. Voor mij klinkt dat als een erg hoog risico.ChiLLeR schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:38:
In het kader van diversificatie kwam ik [website] tegen. Investeren in kunst dus. Wat denken jullie hiervan?
What are the risks of investing in these offerings?
Investing in Masterworks offerings involves a high degree of risk. The risks identified in the bullet-points below apply to all of our offerings and you are urged to review the more extensive and specific language included in the offering circular for any particular offering.
- We have a novel and unproven business model.
- Masterworks issuers do not expect to generate revenue, so investors will only recognize a return on their investment if the painting is eventually sold at a profit
- No market exists for the shares and paintings are highly illiquid, so you must be prepared to hold your investment for an indefinite period.
- Each Issuer owns a single painting and this lack of diversification magnifies risk.
- Your ability to trade or sell your shares is highly uncertain.
- Paintings may be sold at a loss.
- Costs will diminish returns.
- Investing in art is subject to numerous risks, including (i) claims with respect to authenticity or provenance, (ii) physical damage, (iii) legal challenges to ownership, (iv) market risks, (v) economic risks and (vi) fraud.
- Issuers are totally reliant on Masterworks.
- Masterworks has potential conflicts of interest.
- Timing of sale of a painting is uncertain.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq