Als iemand die FIRE nastreeft word ik er altijd een beetje lijp van als dit een "beweging" genoemd wordt. Alsof je een armband krijgt en dan iedere ochtend marcheeroefeningen gaat doen op een plein.

Er zijn fans van TV-shows die een hechtere "beweging" vormen dan de doorsnede van de wereldbevolking die iets met FIRE doet.
Wat je krijgt als je het een "beweging" noemt zijn inderdaad het soort "get rich quick" mensen als je opsomt: naïevelingen, hustlers, oplichters en de slachtoffers daarvan. Makkelijk scoren voor zowel programmamakers als mensen die ernaar kunnen kijken om met de tong te klakken, het hoofd te schudden en "zie je wel" te zeggen.
Positief denkend: misschien is het maatschappelijk saldo toch positief als er redelijk wat mensen hiermee een waarschuwing gekregen hebben hier niet aan te beginnen.
Als je daarmee bedoelt dat er misschien weer wat meer mensen genezen zijn van het idee dat je snel risicoloos rijk kunt worden, dan wel. Maar als er mensen weglopen met het idee dat alle manieren om naar FIRE te streven (en na te denken over wat je met je centen wil) neerkomen op onredelijk risico en/of bedrog, dan is dat jammer. Ik denk trouwens niet dat dit soort programma's veel invloed hebben, het blijft vaak toch gewoon sensationeel entertainment en aapjes kijken, niet iets voor mensen die gemotiveerd willen worden tot het een of ander.
Tot zover want uiteindelijk heeft dat niets meer met beleggen te maken en er is een
apart draadje voor FO. Niet dat ik jou dat hoef te vertellen natuurlijk.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".