• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer je een vermogensbeheerder of bankier inschakelt zodat je er zelf geen seconde meer mee bezig hoeft te houden. Wanneer de meest ernstige beurscrash in geschiedenis, twee keer achter elkaar, nog geen reden is om je zorgen te hoeven maken over je financiën. Wanneer je met het dividend van dit kwartaal een leuke woning kan kopen. Wanneer geld iets is waar je niet aan hoeft te denken.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:30
Zr40 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:36:
Wanneer je een vermogensbeheerder of bankier inschakelt zodat je er zelf geen seconde meer mee bezig hoeft te houden. Wanneer de meest ernstige beurscrash in geschiedenis, twee keer achter elkaar, nog geen reden is om je zorgen te hoeven maken over je financiën. Wanneer je met het dividend van dit kwartaal een leuke woning kan kopen. Wanneer geld iets is waar je niet aan hoeft te denken.
Sommige mensen hebben andere definities van ‘rijk’. Ik ken iemand in deze situatie, maar echt gelukkig kan ik hem niet noemen… (lang verhaal). Financieel rijk is hij, ja dat wel.
Ik voel me rijker met (1) eigen huis, 2 kinderen en wetende dat we maandelijks goed rondkomen en ook nog wat kunnen sparen/beleggen/investeren voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Alpina schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:09:
Sommige mensen hebben andere definities van ‘rijk’. Ik ken iemand in deze situatie, maar echt gelukkig kan ik hem niet noemen… (lang verhaal). Financieel rijk is hij, ja dat wel.
Ik voel me rijker met (1) eigen huis, 2 kinderen en wetende dat we maandelijks goed rondkomen en ook nog wat kunnen sparen/beleggen/investeren voor later.
Dat geluk en rijkdom niet hetzelfde zijn mag bekend verondersteld worden. Rijk ben je als je je niet druk hoeft te maken over je bezit (en vaak maar niet altijd volgt daar dan achteraan "en je moet veel bezit hebben in vergelijking met de rest, tevreden zijn met weinig telt niet"). Of je daar dan gelukkig(er) van wordt is weer iets heel anders -- zeker als je er dan toch voor kiest om je druk te maken over je bezit of niet kan stoppen met meer bezit vergaren, ook al heb je er niks meer aan. Als je "rijk" toch breder wil trekken kunnen we het er in ieder geval over eens zijn dat het met dit topic niets meer te maken heeft. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zich voorgenomen heeft de kinderen te verkopen als het erop lijkt dat ze de studie niet gaan afmaken en daarmee onder de benchmark blijven. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52

Duinkonijn

Huh?

Harm_H schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:28:
[...]

Wanneer ben je stinkend rijk?
Als je gezond bent en een lieftallig gezin hebt, de rest boeit niet. Geld is maar een nummer
Materialistisch bestaan heeft in mijn ogen geen zin meer. vroeger wel.

Als je over 40 jaar, alleen, ongezond in je luxe villa zit, zou dat van mij niet hoeven voor mijzelf

Als je van nul bent af gestart van de 2e keer in je leven, dan leer je makkerlijker te kiezen voor een niet materialistisch bestaan, waardeer het gene wat je heb en niet wat je wil wilt bereiken. Kijk verder en zie

[ Voor 46% gewijzigd door Duinkonijn op 11-09-2022 11:51 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:56

G83

Duinkonijn schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:38:
[...]

Als je gezond bent en een lieftallig gezin hebt, de rest boeit niet. Geld is maar een nummer
Dat is wel heel makkelijk gesteld. 'Geld is maar een nummer' geldt alleen als je niet gewend bent aan tekort.

Nastreven van FO is volgens mij juist gericht op vergaren van genoeg geld om je geen zorgen meer te hoeven maken over geld. En wat genoeg is en hoe je je leven dan wil invullen is voor iedereen anders. Heel bewust omgaan met geld, zodat je er niet echt iets om hoeft te geven.

Ik denk dat er hier niemand is die liever heel veel geld heeft dan voldoende gezondheid en geluk met mensen om zich heen, maar doen alsof geld helemaal niet belangrijk is is weer het andere uiterste.
Omdat we voldoende geld hebben kunnen we op een fijne plek wonen, hoeven we niet fulltime te zwoegen in een uitputtende baan en kunnen we tzt eerder stoppen als we denken daar gelukkig en gezonder van te worden.

Edit: zie nu pas dat dit in het beleggen topic is ipv FO, maar ook hier wel op zn plaats

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 11-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52

Duinkonijn

Huh?

G83 schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:51:
[...]

Dat is wel heel makkelijk gesteld. 'Geld is maar een nummer' geldt alleen als je niet gewend bent aan tekort.

Nastreven van FO is volgens mij juist gericht op vergaren van genoeg geld om je geen zorgen meer te hoeven maken over geld. En wat genoeg is en hoe je je leven dan wil invullen is voor iedereen anders. Heel bewust omgaan met geld, zodat je er niet echt iets om hoeft te geven.

Ik denk dat er hier niemand is die liever heel veel geld heeft dan voldoende gezondheid en geluk met mensen om zich heen, maar doen alsof geld helemaal niet belangrijk is is weer het andere uiterste.
Omdat we voldoende geld hebben kunnen we op een fijne plek wonen, hoeven we niet fulltime te zwoegen in een uitputtende baan en kunnen we tzt eerder stoppen als we denken daar gelukkig en gezonder van te worden.

Edit: zie nu pas dat dit in het beleggen topic is ipv FO, maar ook hier wel op zn plaats
Ik heb er ook bij gezet dat dit makkelijker is als je hebt ondervonden, dat sommige functionaliteit niet zo standaard is als gedacht. Dat er een moment komt dat je fysiek niet in staat bent om op te staan. ( nu denk je lekker boeiend, ben nog geen 80, maar dit kan ook met 30 voortkomen ) en dan is het leuk dat je die 5 ton op de bank hebt staan, maar daar heb je niks aan

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Duinkonijn schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:12:
Ik heb er ook bij gezet dat dit makkelijker is als je hebt ondervonden, dat sommige functionaliteit niet zo standaard is als gedacht. Dat er een moment komt dat je fysiek niet in staat bent om op te staan. ( nu denk je lekker boeiend, ben nog geen 80, maar dit kan ook met 30 voortkomen ) en dan is het leuk dat je die 5 ton op de bank hebt staan, maar daar heb je niks aan
Van 5 ton kun je anders heel wat aangepaste voorzieningen en hulpverleners betalen. Het is ongetwijfeld nog steeds beter om hulpbehoevend te zijn met 5 ton op te bank, dan hulpbehoevend te zijn met geen cent te makken. Ook als je een engelachtige familie hebt met heel veel kleinkindertjes.

Maar dit topic is "beleggen op de beurs in de praktijk", niet "algemene beschouwingen over rijkdom en levensgeluk", dus misschien kunnen we het daarbij laten? Het is wel een gezapige zondagmiddag maar dan zijn er nog altijd genoeg leuke dingen over om te doen dan off-topic posten. :)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

[
Wel erg kort door de bocht, ga jij dan met je gezin even rondkomen voor minimumloon, denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Het sentimentele geneuzel dat je elkaar hebt blabla werkt misschien voor een korte periode maar als je elke maand financiële stress hebt omdat de rekeningen moeten worden betaald zal dat op de lange termijn ook de relatie niet ten goede komen, laten we over de mentale gesteldheid helemaal niet over beginnen.

Daarnaast maken veel mensen de aanname dat je alleen gelukkig kan worden als je een gezin hebt, er zijn zat mensen die solo gelukkiger zijn dan in gezelschap met anderen. Iedereen is anders met andere voorkeuren. De 1 wordt gelukkig met een luxe villa en 3 dikke auto’s voor de deur en alleen leeft, de ander wordt weer gelukkiger met een bescheiden huisje boompje beestje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:22
Dat geld niet zo belangrijk is zeggen toevallig altijd de mensen die genoeg geld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:38
Harm_H schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:28:
[...]

Wanneer ben je stinkend rijk?
Zodra je een eigen family office hebt met meer dan 50 miljoen belegd vermogen (dus buiten je vastgoed/autos/jachten/jet) en eigenlijk alles voor je afhandeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ben zelf tevreden als ik geen financiële stress heb.

Dat kan zowel zijn door geld te hebben als door weinig geld nodig te hebben.

Zowiezo ben ik van mening dat je niet moet denken in geld maar in risico's. Enkel met geld rekenen is de realiteit bekijken met oogkleppen op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Geld is maar een nummer.

Dit kan je pas bedenken zodra je op een zeer comfortabel financieel niveau actief bent. Ik kom uit een arm gezin, jochie vd straat. Mn moeder stond erop dat ik de complete bieb uitlas naast mn straatvoetbal hobby en vandaar kwam ik hooggeschoold de uni uit. Via 5 jaar Accenture de wereld rond nu ZZP in de IT, waar ik me dus af en toe betrap op deze gedachte, "geld is maar een nummer".

Je mag van geluk spreken als je dit denkt. Het betekend indirect vaak dat je de tang van het systeem ontsprongen bent (volk wordt beziggehouden met werken om de rust te bewaren (mening)).

Toch pin ik nog weleens een 50je om te bewijzen dat geld echt niet enkel een nummer is. Als je het niet meer hebt zijn de gevolgen niet te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:30:
[...]

Eeeeuh. Die daytraders waren gewoon particulieren klanten van ons. Niet mensen die bij ons in dienst waren. _O- Er zijn mensen die de ballen hebben veel risico te nemen met hun geld en dat gewoon goed doen. Dat de gemiddelde hier dat niet kan hebben dat dat ook kan werken...tja. Ik begin er ook niet aan want heb daar de tijd niet voor en geeft me teveel stress, maar er zijn echt mensen die daar van kunnen leven. En ja, die timen ook regelmatig mis.
een goede daytrader maakt ook verlies, maar het gaat erom dat je bijv. maandelijks in de plus staat.
Ikzelf ben geen trader maar wat ik wel begrijp is als je een goede stop-loss hanteert maak je weinig verlies.
daytraden kost veel tijd en energie; een beetje positietraden lukt zo nu en dan wel, maar het aller makkelijkste is toch wel je koopt wat je wilt kopen en dit hou je gewoon voor 10+ jaar vast, of wellicht wel voor altijd!

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

BHQ

Atsiz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:32:
Zijn er mensen die op ING beleggen?

Het ziet er erg kaal en blanko uit.
Ik kan niet eens beleggen in Amerikaanse aandelen? Vreemd.
(achter een pc niet maar op mobiel wel. Kan de aandelen niet vinden op pc).

Omdat ik toch met veel geld wil beleggen wil ik switchen van DeGiro naar een groter beleggingsplatform.
Om veiliger te zijn.
Je betaalt geen transactiekosten op ETF's, dat is dan wel weer prettig. Maar of je dat eruit haalt t.o.v. de kosten per kwartaal is de vraag.

Verder, inderdaad een beperkt aanbod en je kan niet zoeken op ticker of een specifieke beurs voor een aandeel/ETF kiezen. Bijvoorbeeld de Invesco QQQ mist (maar er zijn wel alternatieven). Doorgaans lijkt het wel dat ze hier redelijke keuzes in maken op basis van liquiditeit.

Voor de nodige aandelen/ETF's wordt gebruikt van Equiduct waar volume/liquiditeit lager is. Dus een grotere kans dat je (ver)koopt aan/van aan een market maker. Equiduct baseert zich op de boeken van andere markten (Euronext, Xetra e.d.) voor de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
BHQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:53:
[...]

Je betaalt geen transactiekosten op ETF's, dat is dan wel weer prettig. Maar of je dat eruit haalt t.o.v. de kosten per kwartaal is de vraag.
Bij de ETFs die je bij DeGiro verhandeld heb je waarschijnlijk wel te maken met het dividendlek. Met de NT fondsen (fondsen dus, geen ETFs) heb je dat dividendlek niet waardoor je alsnog goedkoper uit bent / hoger rendement behaald.

Let overigens ook op met de transactiekosten. Bij Rabobank betaal je afwijkende transactiekosten op ETFs, omdat het gewoon aandelen zijn, ten opzichte van fondsen. Of daar bij ING ook verschil in zit durf ik echter niet te zeggen. Dus dat je daar bv bij ETFs ook transactiekosten betaald maar dan niet bij fondsen.

En verder uiteraard: www.indexfondsenvergelijken.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

BHQ

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:01:
Of daar bij ING ook verschil in zit durf ik echter niet te zeggen. Dus dat je daar bv bij ETFs ook transactiekosten betaald maar dan niet bij fondsen.
Bij ING betaal je geen transactiekosten voor fondsen en ETF's, iig niet in het Zelf op de Beurs pakket.

Maar je betaalt wel een basisfee en service fee per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:46
Pistachenootje schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:50:
[...]
Nee, cash is bij sommige brokers wel gedekt door Deposito Garantie Stelsel. Niet bij IB.

De kans dat je het bij IB nodig hebt acht ik wel kleiner dan bij DeGiro.
[mbr]
(knip) Speculatie over kans van omvallen deze broker t.o.v. andere partij.
Citation needed. Dit is een claim over financiele stabiliteit van verschillende brokers en die moet onderbouwd worden.
[/mbr]
@t_captain Dit is reeds vaak besproken. Kijk bijvoorbeeld naar het eigen vermogen van IB vs. DeGiro en kijk naar de vele waarschuwingen die DeGiro heeft gehad. Dus ja, ik acht de krans groter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
[...]

Als je over 40 jaar, alleen, ongezond in je luxe villa zit, zou dat van mij niet hoeven voor mijzelf

Als je van nul bent af gestart van de 2e keer in je leven, dan leer je makkerlijker te kiezen voor een niet materialistisch bestaan, waardeer het gene wat je heb en niet wat je wil wilt bereiken. Kijk verder en zie
Als je de keuze hebt tussen rijk, ongezond en alleen of arm maar met een liefdevol gezin, dan zou ik ook voor dat tweede kiezen. Maar die keuze is er natuurlijk helemaal niet, en daarmee is de hele tegenstelling bullshit. Het zijn twee lost staande feiten. Ik streef daarom naar én gezond én een liefdevol gezin én veel geld. Nog nooit meegemaakt dat dat op een bepaald moment tegengestelde belangen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:46:
[...]

Probeer eens een maand niet te kijken. Ik ben dat gaan proberen en het bevalt me zo goed dat ik nu zo min mogelijk kijk. Het brengt me meer rust.
Ik heb sinds vorige week donderdag de app met real time aandelenkoersen van mijn telefoon gehaald en kijk ook niet meer naar VWRL koers via Google. Gek hoeveel rust dat inderdaad geeft. Ook al was ik overtuigd dat het me niet veel uitmaakte. Al met al is het een beetje vergelijkbaar met toen ik van een sociaal medium zoals Twitter of Facebook af ging. Opeens ben ik een stukje minder cynisch en wat blijer in en met het echte leven.
Ik checkte nog wel wat de koers over de hele week had gedaan in de papieren krant. Dat is zo’n drempel qua gedrag dat ik niet bang ben dat ik dat overmatig blijf doen. Dank ook de anderen voor jullie ongezouten feedback. Alleen heeft het checken van dit topic nu ook wat aan urgentie verloren omdat ik er gewoon veel minder mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Die storing van ING van niet bij je beleggersrekening kunnen komen (zowel site als mobiel) begint nu wel te lang te duren.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Naboo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:17:
Die storing van ING van niet bij je beleggersrekening kunnen komen (zowel site als mobiel) begint nu wel te lang te duren.
Ik kan er mobiel gewoon in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
r0bb schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:28:
[...]

Ik kan er mobiel gewoon in hoor.
Hier ook geen problemen, @Naboo wellicht app verwijderen en opnieuw installeren met aankoppelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:
[...]

Mensen die stinkend rijk zijn posten hier niet. Die genieten van hun centen en laten dit geneuzel aan hen voorbij gaan.
Oef ik denk dat je er heel erg naast zit. Hoe meer geld, hoe meer zorgen om het kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Megalomania schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:16:
[...]

Oef ik denk dat je er heel erg naast zit. Hoe meer geld, hoe meer zorgen om het kwijt te raken.
Niet als je boven een bepaalde treshold zit. Dan laat je defensief beleggen door een private bank om je vermogen te beschermen, niet om maximalisatie te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
[...]

Inderdaad, waar 1 schrikt en een maandloon verliest verliest de ander op dat zelfde moment een jaar salaris.
Laat staan bij nog grotere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:23:
[...]

Inderdaad, waar 1 schrikt en een maandloon verliest verliest de ander op dat zelfde moment een jaar salaris.
Laat staan bij nog grotere bedragen.
Op het moment dat je daarvan schrikt zit je niet goed in de wedstrijd. Of het is de balans in / samenstelling van je portefeuille, je leverage of teveel emotie in het spel.

Vandaag ook weer een dagje waar er toch een aantal hun stocks weer zien verdampen in waarde. Ieder beetje lucht in de koersen wordt er de komende tijd wel uitgeperst met stijgende rentes.

[ Voor 19% gewijzigd door tuinïnen op 13-09-2022 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
[...]

De meeste echte rijken die ik persoonlijk ken (eigenaren /langdurige CEOs van Fortune 500 bedrijven/private banks/hedge funds) die kunnen het echt aan hun reet roesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16

Fuelke

Forza Ferrari

Ik ben aangenaam verrast door het aandeel Euroapi in mijn portefeuille. Dochteronderneming van Sanofi, ergens in mei apart naar de beurs gebracht door een afsplitsing. Zat met een te kleine positie dus bijgekocht . YTD op +28 % (nou ja, mei to nu), in dit klimaat.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Gearloose
  • Laatst online: 18-09 10:27
flyguy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:03:
[...]

De meeste echte rijken die ik persoonlijk ken (eigenaren /langdurige CEOs van Fortune 500 bedrijven/private banks/hedge funds) die kunnen het echt aan hun reet roesten
Dit dus, exact mijn persoonlijke ervaring.

• Playa del C.
  • Nu online
Nog niet genoemd, maar ik zie rijk meer als het percentage savingsrate. Als je bijvoorbeeld netto meer dan de helft van je inkomsten overhoudt, dan heb je financieel gezien alle opties. Je kan snel sparen voor dure dingen, je kan snel vermogen opbouwen met sparen/beleggen, je kan minder werken, je kan tegenvallers opvangen. Enige verschil met FO is dat je in dat geval er niet meer bij hoeft te werken.

Voor mensen in bovenstaand scenario kan de beurs naar 0 gaan. Ze kunnen alsnog daarna weer snel vermogen opbouwen, zeker als de beurs weer van 0 gaat stijgen...

Zelf leg ik de komende jaren nog maandelijks in. Als de beurs stijgt, maak ik winst op reeds belegd vermogen. As de beurs daalt, kan ik goedkoop blijven inleggen. Mensen die nog maar net beleggen, zijn gefixeerd op snelle winst. Na een tijdje schakelt het over naar het halen van het einddoel. Zelf hoop ik over ongeveer tien jaar een rendement van minstens 1% gehaald te hebben, dan is het beleggen een succes. Ook al is het dan mogelijk niet optimaal geweest en ook al loop je dan mogelijk achter op de inflatie. Het is dan beter geweest dan niks doen op een spaarrekening.

• MneoreJ
  • Nu online
Playa del C. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:12:
Zelf hoop ik over ongeveer tien jaar een rendement van minstens 1% gehaald te hebben, dan is het beleggen een succes. Ook al is het dan mogelijk niet optimaal geweest en ook al loop je dan mogelijk achter op de inflatie. Het is dan beter geweest dan niks doen op een spaarrekening.
Dat zou ik wel heel conservatief willen noemen. Dat 1% over 10 jaar beter is dan "niks doen op een spaarrekening" is ook maar zeer de vraag: wel met de huidige rentes natuurlijk, maar die zijn historisch laag, en trekken binnenkort weer aan. Als je niet meer dan 1% nodig hebt, en je kunt het vrijwel risicoloos krijgen door je geld in een spaarrekening of deposito te gieten (met garantie) is dat natuurlijk een betere keus dan beleggen, want zelfs bij een hoger verwacht rendement op de lange termijn kunnen de beurzen over 10 jaar er toevallig net slecht voor staan. Die 1% is een manier om jezelf alvast in te dekken tegen teleurstelling, maar de beurs is niet de beste winst/risicoverhouding als die 1% genoeg is. Hou dan vooral ook rekening met de mogelijkheid dat je over 10 jaar lager staat dan 1%, en hoe je daar dan mee om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:38
Al je mikt op 1% over 10 jaar zou ik naar depositos gaan kijken en niet aan beleggen (met alle risico's van dien) beginnen.

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:01:
Al je mikt op 1% over 10 jaar zou ik naar depositos gaan kijken en niet aan beleggen (met alle risico's van dien) beginnen.
Kun je dan niet beter overheidsobligaties kopen van kredietwaardige landen? Heb je toch al ongeveer 1,5%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:38
user001 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:03:
[...]

Kun je dan niet beter overheidsobligaties kopen van kredietwaardige landen? Heb je toch al ongeveer 1,5%.
Welk voordeel brengt dat je dan? Want dan ben je nog steeds aan het beleggen voor een return die vergelijkbaar is met een 5 jaars deposito.

En als vermogen straks per categorie belast gaat worden ga je over die beleggingen mogelijk nog een hoger belastingtarief betalen ook. Dan boer je met een beetje pech alsnog achteruit.

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 14-09-2022 10:14 ]

• user001
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
[...]

Welk voordeel brengt dat je dan? Dan ben je nog steeds aan het beleggen voor een return die vergelijkbaar is met een 5 jaars deposito.

En als vermogen straks per categorie belast gaat worden ga je over die beleggingen mogelijk nog een hoger belastingtarief betalen ook. Boer je met een beetje pech alsnog achteruit.
Inderdaad, ik dacht dat die 1% sloeg op het jaarlijks rendement op een deposito.

• Pistachenootje
user001 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:03:
[...]

CentraalBeheer geeft tegenwoordig 1.75% op 10 jaar vast. Over een paar maanden wellicht meer.

https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

• user001
  • Niet online
Anderzijds zitten overheidsobligaties van veel Europese landen al boven de 2%, bijvoorbeeld 2,2% voor Frankrijk (AA) of 3,50% voor Polen (A). Niet noodzakelijk de moeite, maar een slecht alternatief misschien ook niet.

• Pistachenootje
Op buitenlandse deposito's kan je meestal ook wat hogere percentages krijgen dan op Nederlandse.

En zoals Charly al aangaf moet je ook nog rekening houden met de huidige belastingregels die obligaties veel zwaarder belasten dan spaarproducten. En het ziet er naar uit dat dat voorlopig nog wel jaren zo zal blijven.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:12
Zelf vind ik Google Finance wel fijn om mijn portfolio's bij te houden.
Echter mis ik daar de GAK. Zit de optie/kolom ergens verstopt?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik heb nog een aantal MMTLP preferred shares bij DeGiro staan. DeGiro geeft echter aan dat de waarde $0,0001 is, terwijl het in werkelijkheid $1,63 is.

Omdat MMTLP een OTC genoteerd aandeel is, kun je er bij DeGiro niks mee. Ik heb gekeken of ik ze kan transferren naar Lynx, maar die geven aan geen OTC transfers toe te staan. Ook kun je daar MMTLP niet meer aankopen (wat een optie zou zijn geweest als DeGiro me de zekerheid kan geven dat ze wel tegen dagwaarde kunnen verkopen voor me...).

Welke broker zouden jullie adviseren, die wel OTC ondersteunt en transfers accepteert? Er gaan namelijk wat verhalen dat er een kans is op een sterke waardestijging vanwege gedwongen aankopen van shorts. Dan wil ik niet vast zitten in de ondoorgrondelijke structuren van DeGiro.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Zo, hier zojuist een Interactive Broker Lite account aangemaakt om ook VTI te kunnen aanschaffen, naast onze DeGiro account met VWRL. Moet nog wel even kijken of ik in VWRL wil blijven investeren, of iets meer EU-gerichte ETF wil aanschaffen op DeGiro.

Heb mijn verder nog niet erg verdiept in de mogelijkheden dat zo een account brengt. Heeft iemand van jullie nog tips over welke producten nu met zo een account ook binnen de mogelijkheden liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Phyrozi op 15-09-2022 14:56 ]

• Miki
  • Nu online
Phyrozi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:55:
Zo, hier zojuist een Interactive Broker Lite account aangemaakt om ook VTI te kunnen aanschaffen, naast onze DeGiro account met VWRL. Moet nog wel even kijken of ik in VWRL wil blijven investeren, of iets meer EU-gerichte ETF wil aanschaffen op DeGiro.

Heb mijn verder nog niet erg verdiept in de mogelijkheden dat zo een account brengt. Heeft iemand van jullie nog tips over welke producten nu met zo een account ook binnen de mogelijkheden liggen?
Geen idee wat je specifiek aan producten zoekt maar je kunt bij Lynx ook handige uitleg in het Nederlands vinden over het gebruik van het handelsplatform van IB. Zie hiervoor service center :)

• Phyrozi
@Miki ik ben niet op zoek naar iets specifieks, maar meer de vraag, omdat je met een NL IB account geen VTI kunt kopen, er vast nog wel meer interessante dingen zijn die met een US IB account wel kunnen. Mijn vrouw is een USC namelijk, dus we hebben toegang tot andere producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Phyrozi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:55:
Als je US ETFs mag kopen kan je beter VT kopen i.p.v. VWRL.

Zorg verder dat je je kosten op tiered zet en niet fixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tiered/fixed is niet relevant bij lite :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:32
Pistachenootje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:57:
[...]

Als je US ETFs mag kopen kan je beter VT kopen i.p.v. VWRL.

Zorg verder dat je je kosten op tiered zet en niet fixed.
Als US citizen kun je beter VTI VXUS kopen ivm verrekenen buitenlandse bronheffing op de Amerikaanse aangifte die met VT niet mogelijk is maar met VXUS wel.

Daarnaast weet ik niet waarom het zijn van US citizen meespeelt met de wel/niet mogelijkheid tot aanschaffen van genoemde producten. Ik dacht dat het om residency ging en niet om nationaliteit…? Tenzij de partner van @Phyrozi in de US woont natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door freakaleek op 15-09-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
freakaleek schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:32:
[...]

Als US citizen kun je beter VTI VXUS kopen ivm verrekenen buitenlandse bronheffing op de Amerikaanse aangifte die met VT niet mogelijk is maar met VXUS wel.

Daarnaast weet ik niet waarom het zijn van US citizen meespeelt met de wel/niet mogelijkheid tot aanschaffen van genoemde producten. Ik dacht dat het om residency ging en niet om nationaliteit…? Tenzij de partner van @Phyrozi in de US woont natuurlijk.
Check, die bedoelde ik.
Uuhm, nee, ze woont hier, maar de US is nou niet bepaald up-to-date met hun registratiesysteem. Dat gaat in sommige delen bij de overheid zelfs nog op papier....

Dus, dat betekent dat veel systemen haar nog gewoon zien alsof ze woont op haar oude adres en daar komen geen checks uit voort. Dikke prima dus :)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57
Het klopt dat ze het allemaal niet zo up-to-date houden maar als je een beleggingsrekening opent moet je op dat moment dus gaan liegen dat je nog in de VS woonachtig bent. Ik zou echt niet de IRS willen tarten, tenzij je het vermogen en de branie van een Trump hebt.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
Ja, zelf ook aan gedacht. De oplossing is dat er er tot januari niks opzetten. Dan komt er geen asset op de tax filing voor dit jaar te staan.

-- gevoelig --

Edit: erg behulpzame post gevonden op Reddit.
Je kunt alsnog een extra foreign adres opgeven en volledige transparantie geven. Onze casus komt redelijk vaak voor en lijkt niet voor problemen te zorgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Phyrozi op 02-05-2023 16:05 ]

• Pistachenootje
...(verwijderd)...

[ Voor 169% gewijzigd door Pistachenootje op 15-09-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:32
Phyrozi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:39:
[...]

Check, die bedoelde ik.
Uuhm, nee, ze woont hier, maar de US is nou niet bepaald up-to-date met hun registratiesysteem. Dat gaat in sommige delen bij de overheid zelfs nog op papier....

Dus, dat betekent dat veel systemen haar nog gewoon zien alsof ze woont op haar oude adres en daar komen geen checks uit voort. Dikke prima dus :)
Ah ok, je bedoelt dat ze gewoon een rekening heeft geopend met een Amerikaans adres ;-)
Heeft verder weinig te maken met het wel/niet zijn van Amerikaans staatsburger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
1 jaar Amerikaanse treasury levert nu 4% op. Een jaar geleden nog 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
freakaleek schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 02:02:
[...]

Ah ok, je bedoelt dat ze gewoon een rekening heeft geopend met een Amerikaans adres ;-)
Heeft verder weinig te maken met het wel/niet zijn van Amerikaans staatsburger.
De rekening kan niet geopend worden zonder Social Security Number. Dus met alleen een Amerikaans woonadres - zoals jullie aangeven - kom je er niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet je TIN opgeven. Voor Nederlanders is dat de BSN. En voor US citizens is dit de SSN. Het maakt verder niet uit bij welke IB entiteit je klant bent, dit geldt bij iedere financiële instelling.

Je kan bij IB LLC (of andere US-based brokers die de regels respecteren) klant worden als je niet woonachtig bent in een jurisdictie die dat verbiedt.

Als je bijvoorbeeld als Nederlander in Zwitserland woont, dan kan je gewoon bij IB LLC terecht. Zonder US adres en zonder SSN :)

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Ik had vorige week bedacht dat ik doelen ging stellen voor vermogen op eindejaar. Als de koersen dan dalen leg ik gewoon meer in zodat ik mijn doel haal. Dus dit jaar nog van 41k naar 45k. 4 maanden, 1000€ per maand inleg was al volgens planning.
Portefeuille afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE3COKmxqOUR2Q7AuzDxgeC2PX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4iQvbAxDHZxxbRndVXhvT5b.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, komende 3 maanden nog 600€ p/mnd extra inleggen? Nope. Toont wel aan dat je stevige koersdalingen niet kan compenseren met extra inleg. Ik probeer wel wat meer in te leggen tot einde jaar en dan hopen dat de koersen een beetje meewerken :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:57
Maand op maand ben ik in totaal belegd vermogen nog nooit naar beneden gegaan, de nieuwe inleg was altijd genoeg om het eventueel verlies te compenseren. Maar ben bang dat het deze maand voor het eerst anders gaat zijn. Voelt dan bijna als geld weggooien, maar heb er wel een stuk meer aandelen voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
De komende jaren komen er juist kansen aan volgens mij. Gewoon blijven inleggen. Ik vraag me soms ook af hoeveel mensen van de ‘FIRE’ beweging gaan stoppen omdat het nu allemaal niet blijft stijgen… dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

Anyway:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCJbSykbnfem_tG4O5IZ4CauaAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zcwPCkmZupvb7b9sYH13yPvF.webp?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

page404 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:03:
Ik had vorige week bedacht dat ik doelen ging stellen voor vermogen op eindejaar. Als de koersen dan dalen leg ik gewoon meer in zodat ik mijn doel haal. Dus dit jaar nog van 41k naar 45k. 4 maanden, 1000€ per maand inleg was al volgens planning.
Portefeuille afgelopen week:
[Afbeelding]

Ok, komende 3 maanden nog 600€ p/mnd extra inleggen? Nope. Toont wel aan dat je stevige koersdalingen niet kan compenseren met extra inleg. Ik probeer wel wat meer in te leggen tot einde jaar en dan hopen dat de koersen een beetje meewerken :)
Het heeft geen zin om doelen te stellen waar je zelf geen invloed op hebt. Wat wel een doel kan zijn is om voor het eind van het jaar een 'x' bedrag extra in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

tuinïnen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:47:
[...]

Het heeft geen zin om doelen te stellen waar je zelf geen invloed op hebt. Wat wel een doel kan zijn is om voor het eind van het jaar een 'x' bedrag extra in te leggen.
Of een percentage extra inleg. Op die manier push je jezelf ook om de extra inleg door de jaren heen extra te laten groeien.
Zelf stel ik niet zo'n doel omdat ik m'n persoonlijke (spaar)buffer gewoon extreem klein hou. Dáár heb ik direct invloed op. De ene maand geef ik blijkbaar meer geld uit dan de andere.
Gevolg daarvan is dat mijn inleg een factor 10 kan verschillen per maand. Ik troost mezelf met de gedachte dat ik altijd optimaal 'in de markt' zit. Misschien zit er wel een ontwikkeling in per jaar. Wie weet. Hopelijk wel, maar dat zal pas achteraf blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Alpina schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:30:
De komende jaren komen er juist kansen aan volgens mij. Gewoon blijven inleggen. Ik vraag me soms ook af hoeveel mensen van de ‘FIRE’ beweging gaan stoppen omdat het nu allemaal niet blijft stijgen… dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

Anyway:

[Afbeelding]
Geen idee of dit al de dip is maar heb wel een plukje VWCE gekocht :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik ben persoonlijk zelfs van mening dat op de langere termijn een etf als bvb vwce veiliger is dan een spaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Alpina schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:30:
. Ik vraag me soms ook af hoeveel mensen van de ‘FIRE’ beweging gaan stoppen omdat het nu allemaal niet blijft stijgen…
als het goed is niemand, want dan heb je er weinig van begrepen of je was er nooit serieus mee bezig. Juist die mensen zitten er voor de lange termijn in en zijn niet onder de indruk van een dip hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:45:
[...]

als het goed is niemand, want dan heb je er weinig van begrepen of je was er nooit serieus mee bezig. Juist die mensen zitten er voor de lange termijn in en zijn niet onder de indruk van een dip hier en daar.
Mee eens! De Influencer FIRE beweging was misschien beter verwoord ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Er was op de Belgische openbare televisie onlangs een kleine docu over de fire-beweging. Ondertussen reeds niet meer te zien wegens ronduit schandalig.

Als ik me goed herinner waren er vijf deelnemers waarvan 1,5 ok waren.
1. beursanalist, woont in Bulgarije, minimalist, leeft van 850€/maand: ok
2. Vrouw die bedrijf verkocht had, villa huurt in Spanje om te kunnen nadenken over haar beleggingen en hoe ze anderen daarin kan coachen: hmm.
3. Ongeveer idem als 2 maar dan in Bali en meer over crypto. : hmm.
4. Jongeman die miljonair is in dubai, veel geld uitgeeft, pandje koopt als investering. Geld komt uit ’risicoloze beleggingen’ uit een tradingplatform die gegarandeerd 1,4% per week opbrengt. Blijkt nadien een Russisch piramidespel te zijn. !!!
5. Jongeman, woont in dubai, huurt villa in Thailand. Heeft eigen tradingplatform voor crypto en forex en biedt opleidingen aan om 50k per maand te verdienen (zonder moeite). !!!!

Ik vraag mij toch af hoeveel belastingsgeld dit docu’tje gekost heeft...

Positief denkend: misschien is het maatschappelijk saldo toch positief als er redelijk wat mensen hiermee een waarschuwing gekregen hebben hier niet aan te beginnen.

Alhoewel er in het programma ook ’duiding’ was van een psychologe en een journaliste van een bekend financieel blad. Die hebben er toch ook hun naam onder gezet. Terwijl die duiding nogal aan de zachte kant was naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Wozmro schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:35:
Er was op de Belgische openbare televisie onlangs een kleine docu over de fire-beweging. Ondertussen reeds niet meer te zien wegens ronduit schandalig.

Als ik me goed herinner waren er vijf deelnemers waarvan 1,5 ok waren.
1. beursanalist, woont in Bulgarije, minimalist, leeft van 850€/maand: ok
2. Vrouw die bedrijf verkocht had, villa huurt in Spanje om te kunnen nadenken over haar beleggingen en hoe ze anderen daarin kan coachen: hmm.
3. Ongeveer idem als 2 maar dan in Bali en meer over crypto. : hmm.
4. Jongeman die miljonair is in dubai, veel geld uitgeeft, pandje koopt als investering. Geld komt uit ’risicoloze beleggingen’ uit een tradingplatform die gegarandeerd 1,4% per week opbrengt. Blijkt nadien een Russisch piramidespel te zijn. !!!
5. Jongeman, woont in dubai, huurt villa in Thailand. Heeft eigen tradingplatform voor crypto en forex en biedt opleidingen aan om 50k per maand te verdienen (zonder moeite). !!!!

Ik vraag mij toch af hoeveel belastingsgeld dit docu’tje gekost heeft...

Positief denkend: misschien is het maatschappelijk saldo toch positief als er redelijk wat mensen hiermee een waarschuwing gekregen hebben hier niet aan te beginnen.

Alhoewel er in het programma ook ’duiding’ was van een psychologe en een journaliste van een bekend financieel blad. Die hebben er toch ook hun naam onder gezet. Terwijl die duiding nogal aan de zachte kant was naar mijn mening.
Ik zag er iets van voorbij komen in de Belgische krant. Is dit vanuit Nederland terug te kijken toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
1,4% per dag zelfs (gegarandeerd vast rendement). Was dit platform: url verwijderd, niet nodig.(opgelet: oplichting). Verbaast mij altijd dat mensen hierin geloven.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 21-09-2022 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Wozmro schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:35:
Als iemand die FIRE nastreeft word ik er altijd een beetje lijp van als dit een "beweging" genoemd wordt. Alsof je een armband krijgt en dan iedere ochtend marcheeroefeningen gaat doen op een plein. :P Er zijn fans van TV-shows die een hechtere "beweging" vormen dan de doorsnede van de wereldbevolking die iets met FIRE doet.

Wat je krijgt als je het een "beweging" noemt zijn inderdaad het soort "get rich quick" mensen als je opsomt: naïevelingen, hustlers, oplichters en de slachtoffers daarvan. Makkelijk scoren voor zowel programmamakers als mensen die ernaar kunnen kijken om met de tong te klakken, het hoofd te schudden en "zie je wel" te zeggen.
Als je daarmee bedoelt dat er misschien weer wat meer mensen genezen zijn van het idee dat je snel risicoloos rijk kunt worden, dan wel. Maar als er mensen weglopen met het idee dat alle manieren om naar FIRE te streven (en na te denken over wat je met je centen wil) neerkomen op onredelijk risico en/of bedrog, dan is dat jammer. Ik denk trouwens niet dat dit soort programma's veel invloed hebben, het blijft vaak toch gewoon sensationeel entertainment en aapjes kijken, niet iets voor mensen die gemotiveerd willen worden tot het een of ander.

Tot zover want uiteindelijk heeft dat niets meer met beleggen te maken en er is een apart draadje voor FO. Niet dat ik jou dat hoef te vertellen natuurlijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

user001 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:17:
1,4% per dag zelfs (gegarandeerd vast rendement). .....Verbaast mij altijd dat mensen hierin geloven.
Omdat veel mensen geen idee hebben van wat voor rendementen wel en niet mogelijk zijn. De "verkoper" (vaak een kennis of iemand die als een influencer in een mooie auto rijdt) geeft aan dat het altijd goed gaat. Je kan je voortgang zien in een mooi portaal waar je mooie cijfers ziet. Hoe meer je stort, hoe meer rendement je kan maken. Veel mensen zijn daardoor blind voor de risico's of de mogelijke oplichting scenario's die er bij zitten. Eenmaal in zo'n bubbel hoor je alleen maar positieve reacties, de negatieve reacties filter je al snel zelf weg omdat je gaat geloven in de rendementen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:13:
[...]

[YouTube: RR #144 - "Buy The Dip"]
Vanaf minuut 40 gaat het inhoudelijk over buying the dip. Wellicht steek je er wat van op :)

Edit:
En hier kun je het transcript teruglezen: https://rationalreminder.ca/podcast/144?
Totale versimpeling, "instappen bij -10%" adviseert geloof ik niemand als ze het hebben over de markt timen. Verder typisch dat ze alleen de gemiddelden bespreken. Dat je historisch gezien gemiddeld genomen beter lump sum kan inleggen, kun je met één zin verklaren (de beurs gaat historisch gezien gemiddeld genomen namelijk omhoog), daar hoef je niet een uur voor naar hun gezwets te luisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ze bespreken de resultaten van deze paper, daarin testen ze zowel -10% als -20% in diverse scenario's (zoals all time highs) in allerlei regio's. Ook wordt er besproken of het verstandig is om te lenen als er een dip is.

https://www.pwlcapital.co...Warwick-Buy-The-Dip_A.pdf

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Cocytus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:28:
[...]

Totale versimpeling, "instappen bij -10%" adviseert geloof ik niemand als ze het hebben over de markt timen. Verder typisch dat ze alleen de gemiddelden bespreken. Dat je historisch gezien gemiddeld genomen beter lump sum kan inleggen, kun je met één zin verklaren (de beurs gaat historisch gezien gemiddeld genomen namelijk omhoog), daar hoef je niet een uur voor naar hun gezwets te luisteren.
Een uur lang is inderdaad overdreven. Maar het is niet per definitie zo dat lump sum beter is dan dca. Dat is in de huidige context zo. Dus bijvoorbeeld omdat de markt grillig is (totaal onvoorspelbaar, wat zou ik blij zijn als al die analisten wat nuttigs gingen doen ipv roeptoeteren dat de markt voorspellen heel moeilijk is. Het is niet heel moeilijk, het is gokken). Dus een beetje onderbouwing mag wel. Dat paper van Felix is een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 17-09-2022 20:30 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

tuinïnen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:47:
[...]

Nou ja geen invloed, door extra in te leggen hoop ik toch dichter bij mijn doelstelling te komen en tegelijkertijd misschien net wat meer in te kopen als de koersen dalen. Het toont voor mij ook weer aan hoe hard het kan dalen áls het omlaag gaat. Inmiddels zit ik overigens nu onder de 40k, ongeveer net zoveel als in januari en voordat ik al ettelijke duizenden euro’s had ingelegd.dit jaar is echt een rollercoaster hoor.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
poehee schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:04:
[...]

Een uur lang is inderdaad overdreven. Maar het is niet per definitie zo dat lump sum beter is dan dca. Dat is in de huidige context zo. Dus bijvoorbeeld omdat de markt grillig is (totaal onvoorspelbaar, wat zou ik blij zijn als al die analisten wat nuttigs gingen doen ipv roeproeteren dat de markt voorspellen heel moeilijk is. Het is niet heel moeilijk, het is gokken). Dus een beetje onderbouwing mag wel. Dat paper van Felix is een stuk beter.
Het is inderdaad niet zo dat lump sum per definitie beter is. Maar wat beter was zie je achteraf pas. En statistisch / achteraf gezien was lump sum wel in veruit de meeste gevallen beter. En in een grillige / volatile markt is juist lump sum niet per definitie beter. Door de volatiliteit is juist de kans ook groter dat je met lump sum op een "piekje" inlegt en het daarna weer daalt. Doe je dan DCA koop je wel eens op een hogere koers maar ook een lagere koers. (Uiteraard dan DCA met aankopen per week of zo. Als je elk half jaar een grote inleg doet "mis" je ook veel tussendoor en koop je waarschijnlijk juist in een opgaande beurs).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:11:
[...]
Door de volatiliteit is juist de kans ook groter dat je met lump sum op een "piekje" inlegt en het daarna weer daalt.
Da's waar maar de kans dat je op een dalletje inlegt is net zo goed groter.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:10
Wat denken jullie van Intel, redelijk gezakt kopen of niet kopen?

• phantom09
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:45:
[...]

Ik niet, maar ik was onder de indruk van de extreem overdreven daling in het begin van de corona tijdperk.
Was eigenlijk een heel duidelijk koop signaal, maar dat is helaas achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nederlandse belegger vindt zichzelf ten onrechte een expert

De Nederlandse belegger overschat zichzelf. Schroders Investment Management ondervroeg in 33 landen tienduizenden beleggers over hun beursgewoontes, waaronder ook 1000 Nederlanders. Opvallend resultaat: bijna een derde van de Nederlandse beleggers vindt zichzelf een expert en het gros daarvan is ook nog eens overtuigd dat ze voldoende in huis hebben om goede financiële beslissingen voor de toekomst te nemen. Dat bleek in de praktijk flink tegen te vallen.

Of experts zich ook daadwerkelijk experts mochten noemen werd getoetst, maar een kwart van deze ’kenners’ wist niet dat koersen van obligaties juist dalen als de rente stijgt.

[...]
https://www.telegraaf.nl/...f-ten-onrechte-een-expert

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 17-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
geldermalsen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:18:
Wat heb je zelf aan onderzoek gedaan behalve dan naar de prijs kijken? Ik bedoel het niet lullig maar wat heb je opgemaakt uit de cijfers, aandeelhoudersvergaderingen en trends en ontwikkelingen? Een aantal concurrenten waaronder Hynix, Micron en Samsung geven aan dat het 3de en 4de kwartaal niet zo best zal worden, wat maakt Intel in deze anders?

• phantom09
Hmmm, koers is ongeveer gehalveerd sinds de laatste top.
Komt dit niet bekend voor? In 2008 ging de koers ook flink omlaag tot aan ongeveer de helft.
Daarna ging de gehel markt weer omhoog. Zouden we rond het dieptepunt van de markt zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wordt momenteel enorm veel subsidie in deze sector en met name Intel gepompt om fabrieken te bouwen. Echter met al die investeringen in microchips fabrieken zal de marge daar de komende jaren wel krap worden.

Verder hoorde ik laatst maar weet even niet waar dat er een trend is dat veel aandelen nu een hogere waarde omdat ze flink gezakt zijn en de “retail” investor dan vaak denkt dat het weer terug gaat naar dat niveau. Er is echter geen enkele aanleiding dat een aandeel hersteld naar de piek waarde.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Pistachenootje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:45:
[...]

Da's waar maar de kans dat je op een dalletje inlegt is net zo goed groter.
Exact.
Het verschil tussen DCA en LumpSum is klein genoeg om te kiezen waar je je het beste bij voelt. Misschien dat bij een kleine horizon (<15 jaar) je beter slaapt met DCA. Geld aan de zijlijn is in een gemiddeld stijgende beurs gewoon een nadeel. Mooi in Felix' paper is de opmerking dat als je op margin (lenen) wil gaan inleggen bij een dip, dat je dan beter niet op de dip moet wachten. Ik doe dit nu ook bij dips, en kom er nu achter dat het nergens op slaat (overigens staat er cash tegenover in een nog lopende deposito, dus nooit naked).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• phantom09
Playa del C. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:12:
Nog niet genoemd, maar ik zie rijk meer als het percentage savingsrate. Als je bijvoorbeeld netto meer dan de helft van je inkomsten overhoudt, dan heb je financieel gezien alle opties. Je kan snel sparen voor dure dingen, je kan snel vermogen opbouwen met sparen/beleggen, je kan minder werken, je kan tegenvallers opvangen. Enige verschil met FO is dat je in dat geval er niet meer bij hoeft te werken.

Voor mensen in bovenstaand scenario kan de beurs naar 0 gaan. Ze kunnen alsnog daarna weer snel vermogen opbouwen, zeker als de beurs weer van 0 gaat stijgen...
Als de beurs naar 0 gaat dan heb je wel andere zorgen dan dat je aandelen 0 waard zijn. Er zal dan een complete ramp aan de hand zijn (epidemie als corona maar dan met een hoge kill ratio van 80% (ipv 0,15 tot max 12% nu) of meer, nucleaire oorlogen, etc.).

Het is haast onmogelijk dat de beurs naar 0 gaat. Dat wil zeggen dat iedere belegger failliet is en geen enkel beurgenoteerd bedrijf meer bestaat.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 17-09-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Of dat alle bedrijven genationaliseerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:08:
Hmmm, koers is ongeveer gehalveerd sinds de laatste top.
Komt dit niet bekend voor? In 2008 ging de koers ook flink omlaag tot aan ongeveer de helft.
Daarna ging de gehel markt weer omhoog. Zouden we rond het dieptepunt van de markt zitten?
Moment, ik check het even. Kop is ja, munt is nee.

Munt. Doe er je voordeel mee.

Alle gekheid op een stokje, dit soort patronen zijn geen knip voor de neus waard. Je kunt de grafiek altijd ergens naar achteruit schuiven zodanig dat het lijkt op wat er een keer eerder gebeurd is, dat zegt meestal niets over het vervolg. En zelfs als het een keer wel zo is heb je alsnog niets aan de info omdat "rond" het dieptepunt geen houvast geeft voor beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
MneoreJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:07:
[...]

Moment, ik check het even. Kop is ja, munt is nee.

Munt. Doe er je voordeel mee.

Alle gekheid op een stokje, dit soort patronen zijn geen knip voor de neus waard. Je kunt de grafiek altijd ergens naar achteruit schuiven zodanig dat het lijkt op wat er een keer eerder gebeurd is, dat zegt meestal niets over het vervolg. En zelfs als het een keer wel zo is heb je alsnog niets aan de info omdat "rond" het dieptepunt geen houvast geeft voor beslissingen.
Gewoon groene en duurzame aandelen opkopen. Bijv abn amro Aegon impact fonds. Ik vermoed met alle miljarden steun in de toekomst hier veel groei te behalen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:17
Weet iemand of het mogelijk is in te schrijven voor de Porsche IPO als particulier (via DeGiro)? Beleggers kunnen vanaf morgen hun orders plaatsen lees ik, met een notering vanaf eind deze maand: https://fd.nl/bedrijfslev...rd-en-75-mrd-jsi2calpII1o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door phantom09 op 19-09-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
TheDeuce schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
Weet iemand of het mogelijk is in te schrijven voor de Porsche IPO als particulier (via DeGiro)? Beleggers kunnen vanaf morgen hun orders plaatsen lees ik, met een notering vanaf eind deze maand: https://fd.nl/bedrijfslev...rd-en-75-mrd-jsi2calpII1o
De IPO wordt niet aan Nederlanders aangeboden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 16:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheDeuce schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
Ik zou van een IPO afblijven. Het wordt georganiseerd voor de private equity beleggers om hun aandelen zo hoog mogelijk op de beurs te lozen. Ze rekenen op de FOMO om hun aandelen zo duur mogelijk aan de bagholders aan te smeren. Wacht een aantal maanden om de grafiek te vullen zodat er data is en je kan aflezen hoe de mensen op de beurs een aandeel waarderen.

Je kan naar de Ferrari IPO (RACE) terugkijken. Op de eerste dag boven 57 de aandelen lozen en na een kwartaal aan dalingen vond het een bodem op 32.

De timing is op de piek van de autoprijzen en wachttijden gekozen. De bestellingen dalen al, de wachttijden worden al korter en straks gaan de automerken moeten prijsvechten zoals voor de Corona. Als het volgend jaar kommer en kwel in de autosector is, dan ga ik naar de autofabrikanten kijken.

Besef dat dit over Porsche AG (de auto's) en niet Porsche SE (is al beursgenoteerd, de grootaandeelhouder van Volkswagen en investeringsbedrijf die bv in 3D printed raketten voor het lanceren van satellieten geïnvesteerd heeft.) gaat.

Het zijn uiteraard preferred shares. Voorrang bij faillisement, maar geen stemrecht. Want dat willen ze altijd al binnen de familie houden (common shares hebben stemrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Hoe wordt het voor private equity beleggers georganiseerd als 0 private equity beleggers ook maar iets van Porsche ag heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 16:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

flyguy schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:43:
Hoe wordt het voor private equity beleggers georganiseerd als 0 private equity beleggers ook maar iets van Porsche ag heeft?
Strik genomen kan je iedereen die (mede)eigenaar van een niet-beursgenoteerd bedrijf is, als private equity beschouwen, want de aandelen worden niet op de beurs verhandeld.
Private equity (PE) is ownership or interest in an entity that is not publicly listed or traded.
Het gaat pas uit de private equity categorie als het grote publiek, iedereen,... de aandelen op de beurs kan kopen/verkopen.

Voor Volkswagen AG is nu het juiste moment om 1/8 van de Porsche AG aandelen op de beurs te verkopen. Er wordt geschat dat ze 9 miljard dollar/euro kunnen ophalen. Volkswagen AG is een private equity belegger, want het bezit een bedrijf dat nu niet op de beurs genoteerd is.

Ik deed algemene uitspraken dat voor 99% van de IPO's van toepassing is en de achterliggende redenen om aan het IPO te beginnen. Bij veel IPO's gaat het om beleggers die heel vroeg in een start-up belegd hadden en hun aandelen op de beurs willen lozen op 10x, 100x,... inleg of meer.

De autosector is al voorbij de piek en aan het afkoelen. Ze gaan aandelen verkopen aan de mensen die nog niet beseffen dat de hoge prijzen en lange wachttijden straks niet meer van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 03:48
mister_S schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:09:
Dat geld niet zo belangrijk is zeggen toevallig altijd de mensen die genoeg geld hebben :)
Je krijgt veel likes maar ik ben het eens met @Duinkonijn. Dit zijn mijn inziens de prioriteiten:

1. Gezondheid
2. Gezin
3. Geld

Blijkbaar wil de mens altijd iets wat hij niet heeft. Gezien de reacties is er een groep met gezin/weinig geld maar er is ook een groep rijke tweakers die in een rijke samenleving helaas zonder gezin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
rapture schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 02:03:
[...]

Strik genomen kan je iedereen die (mede)eigenaar van een niet-beursgenoteerd bedrijf is, als private equity beschouwen, want de aandelen worden niet op de beurs verhandeld.

[...]

Het gaat pas uit de private equity categorie als het grote publiek, iedereen,... de aandelen op de beurs kan kopen/verkopen.

Voor Volkswagen AG is nu het juiste moment om 1/8 van de Porsche AG aandelen op de beurs te verkopen. Er wordt geschat dat ze 9 miljard dollar/euro kunnen ophalen. Volkswagen AG is een private equity belegger, want het bezit een bedrijf dat nu niet op de beurs genoteerd is.

Ik deed algemene uitspraken dat voor 99% van de IPO's van toepassing is en de achterliggende redenen om aan het IPO te beginnen. Bij veel IPO's gaat het om beleggers die heel vroeg in een start-up belegd hadden en hun aandelen op de beurs willen lozen op 10x, 100x,... inleg of meer.

De autosector is al voorbij de piek en aan het afkoelen. Ze gaan aandelen verkopen aan de mensen die nog niet beseffen dat de hoge prijzen en lange wachttijden straks niet meer van toepassing is.
Sorry, maar dit is behoorlijke (lees: complete) onzin (net zoals je vorige post). Een corporate als VW is per definitie geen PE en een dochteronderneming van hun als beursgenoteerd bedrijf is ook geen 'private onderneming'. VW als PE bestempelen is compleet absurd en 100% incorrect.

VW verkoopt overigens 25% van Porsche AG, 12.5% rechtstreeks aan Porsche SE en de rest op de beurs.

IPO's gebeuren ook om verschillende redenen en niet 99% procent om te cashen. In dit geval gaat het met name om meer controle over Porsche AG te krijgen voor de familie en waarde te unlocken. Naar voorbeeld van hoe Fiat Ferrari naar de beurs bracht.

Dat de autosector aan het afkoelen is, is ook niet op feiten gestoeld. Verkopen zwakken niet af, maar worden nog steeds gehinderd door supply chain issues (in Europa zijn de verkopen juist stijgende). Bijvoorbeeld STMicroelectronics, als grootste Europese chipleverancier aan de auto-industrie, geeft aan niet aan de vraag te kunnen voldoen en is voor heel volgend jaar ook al volgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Ik zit al een tijd te denken om te beleggen en ben me gaan inlezen(luisteren) afgelopen twee maanden.
De podcast Jong beleggen is wel leerzaam en kan ook veel tips vinden op de FOB website.
Ik heb inmiddels een Giro rekening geopend en begin met 4000,- Euro die ik gespreid wil gaan beleggen.

Mijn plan is om nu elke twee weken 500,- in te zettten, en daarna per maand 1000,-. Waarbij ik zal beginnen met EFT's en hopelijk in de toekomst meer een portfolio kan opzetten die meer bij mij past.

Nu heb ik een behoorlijke beginnersvraag gok ik. Maar als ik zoek op een ISIN, dan krijg ik meerdere varianten waaronder valuta, maar ook in verschillende afkortingen XET | VG7A / TDG | VGVE / EAM | VEVE. Maakt dat uit welke keuze je hier in maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:31

-CJ

Not remastered

Wel voor de kernselectie van DeGiro. Goed dus de nummers controleren.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Vanguard FTSE Developed World (IE00BKX55T58) zit sowieso niet in de kernselectie. De ISIN is natuurlijk wel overal hetzelfde, de tickers verschillen omdat het op verschillende beurzen verhandeld wordt (XET = Xetra, TDG = Tradegate, EAM = Euronext Amsterdam). Je bent normaal gesproken op zoek naar een fonds dat in de kernselectie zit (voor de kosten) en dan zit de beurs daar ook bij. Tenzij je het aspect "developed world" heel belangrijk vind kun je ook gewoon voor een wereldtracker gaan die wel in de kernselectie zit, zoals iShares MSCI World (IE00B4L5Y983) op EAM. Zie natuurlijk ook de indexfondsvergelijker in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Deze was ik idd aan het bekijken Vanguard FTSE Developed World (IE00BKX55T58). Gezien deze ook op het FOB word aanbevolen en ook aangegeven dat deze in de kernselectie zit. Maar idd niet.

Dan zou de All world een alternatief kunne zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Plint heb je ook een rekening bij ABN, ING of Rabo? Dan kun je daar de Northern Trust fondsen aanschaffen, die komen vaak goedkoper uit dan Vanguard World, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Ik heb bij de Rabo en ABN een betaalrekening. Bij de ABN zou ik een zelf beleggen basis kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AfterSun
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 22:02
Laat maar. Succes iedereen

[ Voor 97% gewijzigd door AfterSun op 20-09-2022 14:31 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij