MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:37:
[...]
Vertel dat maar eens aan mensen die net voor het knappen van de IT bubbel destijds fors daarin geinvesteerd hadden.
Het komt ook altijd wel weer goed maar het kan jaren duren voordat je dat soort verliezen hebt goed gemaakt. Ik wacht dan liever in een periode zoals nu en kijk het even aan.
Ik snap dat continu hameren op een crash niet zo. Als je investeert, doe je dat als het goed is met een risicoprofiel dat past bij je plan/leeftijd en ben je er je van bewust dat je portfolio op enig moment stevig zou kunnen dalen (in de accumulatiefase is dit zelfs een zege). Een crash is niks nieuws en elke keer hoor je ‘dit keer is het echt anders’. Je zegt het zelf: uiteindelijk komt het wel weer goed. Dat het jaren duurt tot je weer groene cijfers ziet is ook wel erg uitgaande van investeren op een piek, dan niks meer bijkopen en dan inderdaad jaren moeten wachten. Ik las onlangs een artikel, zal die nog even zoeken, dat ook in de periode na 2000 en 2008 je met het herinvesteren van dividend en periodiek bijkopen veel sneller dan je denkt weer groen zag. Was nog geen twee jaar dacht ik. Uitgaande van gespreid index volgen. Als ik dat allemaal zelf zou moeten gaan timen, dat is niet te doen.
En zelfs in deze periode zijn er lichtpuntjes:
- de gasvoorraden worden veel sneller dan verwacht gevuld. De gasprijs is met tientallen procenten gedaald de afgelopen weken. Al is deze nog erg hoog. Er zijn op dit moment 81 schepen met LNG-gas op weg naar West-Europa (bron Natgas), meer dan ooit tegelijk. De prijs is ook zo hard gestegen doordat de EU als een malle is gaan inkopen om die voorraden op te hogen. Als daar meer rust in komt, is er ruimte om flink te dalen in prijs (bron ING). Ik denk zelf dat de moeilijkheden aanstaande winter overschat worden. Zodra hier meer zekerheid in komt is er ruimte om te stijgen.
- de inflatie in de VS koelt duidelijk af. Vorige maand was er al een daling van de inflatiestijging. Maand op maand was er zelfs geen stijging. Volgende week komen de nieuwe cijfers naar buiten. De schattingen zijn nu dat het maand op maand zelfs negatief is en jaar op jaar (augustus op augustus) weer minder hard gestegen dan de
maand ervoor.
Het komt wel goed. En ja, dat kan even duren. Maar als het goed is zit iemand met een plan in de markt wat past bij zijn situatie en horizon. Als iemand nu tegen zijn pensioen aan zit en zijn portfolio is nog in staat om tientallen procenten te dalen. Dan was je samenstelling ook niet helemaal in orde bijvoorbeeld.