Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
de Foarsitter schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:31:
De afgelopen vier weken erg klote. Stond eindelijk weer in de plus, nu -15%. Goed gespreide portefeuille, dus dit doet pijn
Niet om te jennen, maar als je hier al pijn van hebt zou ik de boel maar verkopen. De afgelopen 4 weken waren klote?

Ik denk dat het ergste nog moet komen zoals ik in augustus meldde. Deze inflatie, een winter waarbij de gemiddelde consument alleen al minimaal €250,- per maand minder heeft te besteden door energieprijzen, voedsel wat met de week duurder wordt, loon/prijsspiraal die werkgevers niet meer kunnen doorberekenen straks, bedrijven die al stil gaan liggen door de energieprijzen, personeels tekorten op alle fronten, oplopende rentes, Poetin die Europa in zijn greep heeft met zijn gaskraan. Vertel mij eens waar groene signalen zijn? Ik zie ze niet.

De gouden jaren zijn volgens mij voorbij. Kan je wel goedkoop inkopen als de beurs naar beneden knalt. Ik vind het verbazingwekkend dat we nog steeds op dit hoge niveau staan overigens dus wees blij met je -15%.

Leuk stukje voor je https://www.iexprofs.nl/N...t-beursdaling-van-57.aspx 8)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-09-2022 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-08 04:22
oscar82 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:54:
Ik kijk niet zozeer naar m’n portfolio, maar ben wel redelijk verslaafd aan het volgen van de VWRL koers.
Probeer eens een maand niet te kijken. Ik ben dat gaan proberen en het bevalt me zo goed dat ik nu zo min mogelijk kijk. Het brengt me meer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:37:
[...]
Dan heeft deGiro er voor de rest toch vrij weinig mee van doen?
Gaat ook niet op bij brokers die doen aan securities lending, zoals Degiro (nieuwe custody-accounts zijn niet meer mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pistachenootje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:46:
[...]

Probeer eens een maand niet te kijken. Ik ben dat gaan proberen en het bevalt me zo goed dat ik nu zo min mogelijk kijk. Het brengt me meer rust.
Dat doen mensen met veel schulden ook en als ze dan maanden later hun post eens openmaken is het te laat. :+ Nee, je hebt als lange termijn belegger wel gelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
oscar82 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:54:
Ik kijk niet zozeer naar m’n portfolio, maar ben wel redelijk verslaafd aan het volgen van de VWRL koers.
Als het stijgt denk ik mooi, het totaal wordt meer waard. En als het daalt denk ik mooi, goedkoper inkopen volgende maand.
Jawel, maar wat doe je dan als de koers vlak blijft? Dat is dan toch ENORM STRESSVOL! :+

Ik doe het volgende spelletje: ik beeld me in dat morgen de hele boel op 0 staat. Al het geïnvesteerde geld is weg. Hoe? Weet ik veel, laten we zeggen dat een dictator de macht gegrepen heeft in het land van je broker en die heeft iedereen onteigend, het is niet bedoeld als realistisch scenario.

Hoe "erg" voelt dat dan? Hoe ziet je leven er dan uit? Wat zou je gaan doen als reactie daarop? Als je hierbij alleen maar negatieve verhalen kan vertellen of zelfs geen uitweg meer zou zien, dan heb je teveel geïnvesteerd. Als je er helemaal niets van zou merken dan ben je als het goed is al stinkend rijk en kun je je geld beter uit gaan geven. Als je gewoon op de oude voet door kan gaan maar een doel X jaar uit moet stellen, dan zit je precies goed -- rottig, maar niet te rottig. Als je dat spelletje eenmaal onder de knie hebt maakt het echt niet meer uit wat de koersen precies doen, en is 1x per jaar kijken waarschijnlijk al voldoende (als je klassieke buy & hold doet en geen stockpicker bent natuurlijk, bij dat laatste ben je er by design vaker mee bezig).

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:37:
[...]

Zo werkt het toch: Ik geef deGiro geld en zeg "koop X aandeel Y tegen koers Z" zij geven mijn geld aan de verkoper (minus wat kosten etc) en ergens op een centrale plek wordt gemeld dat Bezulba nu X aandelen heeft.

Dan heeft deGiro er voor de rest toch vrij weinig mee van doen? De boetes waren volgens mij voor de interne geldstromen van deGiro die doodleuk alles op een hoop gooide.
Het punt is dat destijds DeGiro de aandelen van hun klanten gebruikten om leveraged te gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
user001 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:50:
[...]

Gaat ook niet op bij brokers die doen aan securities lending, zoals Degiro (nieuwe custody-accounts zijn niet meer mogelijk).
Niet correct. Als je kiest voor securities lending bij DeGiro, Interactive Brokers of welke broker dan ook dan eist de broker een garantie van de lener van ik dacht 102-103%. En als de beurs crasht dan gaan brokers hogere eisen stellen aan de marges.

DeGiro leende destijd zonder onderpand.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 07-09-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:48
Pistachenootje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:46:
[...]

Inderdaad, lekker maandelijks inleggen en misschien jaarlijks een wat grotere aankoop in VTI VXUS opties. 1x per jaar naar de totale waarde kijken voor de belasting aangifte. Heerlijk rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Janpietertje89 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:22:
[...]

Inderdaad, lekker maandelijks inleggen en misschien jaarlijks een wat grotere aankoop in VTI VXUS opties. 1x per jaar naar de totale waarde kijken voor de belasting aangifte. Heerlijk rustig.
Is dat zo als je er bijvoorbeeld nu een ton in of meer erin hebt zitten en volgend jaar je bijvoorbeeld 30 mille kwijt bent? Kijken of je dan nog rustig bent of je vrouw die je dat vertelt.

Ik vind het een opmerking van mensen die nog nooit een echte crash hebben meegemaakt (zegt de wat oudere belegger 8) ) ,een riant pensioen uit loondienst hebben, een goed salaris hebben en beleggen bijzaak is en winst mooi is meegenomen. Ondernemers (oa kleine zelfstandigen) die hun pensioen zien verdampen blijven echt niet rustig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 13:11

Zenix

BOE!

MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:16:
[...]

Is dat zo als je er bijvoorbeeld nu een ton in of meer erin hebt zitten en volgend jaar je bijvoorbeeld 30 mille kwijt bent? Kijken of je dan nog rustig bent of je vrouw die je dat vertelt.

Ik vind het een opmerking van mensen die nog nooit een echte crash hebben meegemaakt (zegt de wat oudere belegger 8) ) ,een riant pensioen uit loondienst hebben, een goed salaris hebben en beleggen bijzaak is en winst mooi is meegenomen. Ondernemers (oa kleine zelfstandigen) die hun pensioen zien verdampen blijven echt niet rustig.
Ik denk dat meeste mensen met een ton de coronadip hebben, meegemaakt en de flinke dip in het eerste deel van dit jaar. Die coronadip was niet lang, maar dat weet je pas achteraf. Ik heb er niet slechter van geslapen. Afgelopen maand ook gewoon -6k met een ton. Dat is 2,5 maandsalaris. Ik slaap er niet minder om.

Ik kijk juist graag naar koersen, ook al gaat het omlaag. Hoe meer rood ik zie, hoe beter ik met de pijn kan omgaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:16:
[...]

Nee, ik denk dat je gewoon slecht bezig bent als je ook maar enige vorm van stress hebt vanwege de koers van je beleggingen. Ongeacht de situatie.

Je neemt een rationeel besluit om geld te investeren en bent je daarbij volledig bewust van de risico's. Wat is dan in godsnaam het nut van stressen als het slechter gaat, of überhaupt dagelijks te weten dat het slechter gaat.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02

Duinkonijn

Huh?

Omdat het je interesseert?

Ik kijk gewoon omdat ik het ervaar als een achtbaan. Zonder stress overigens.

Als het weg zou vallen, eet ik er niet minder om, tuurlijk, het zou wel erg jammer zijn.

Misschien dat ik wel minder eet, maar dat is meer dat er dan ernstig wat mis gegaan is in de wereld

[ Voor 111% gewijzigd door Duinkonijn op 08-09-2022 07:05 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Precies het kan iemand toch interesseren? Ik ondervind geen stress van koersbewegingen maar vind het erg fijn om een widget op mn telefoon te hebben van 1x1 met VWRL en het koersgetal.

Dit vooral om het economische nieuws dat ik lees af te wegen aan de beursimpact en vice versa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Zenix schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:42:
[...]

Ik denk dat meeste mensen met een ton de coronadip hebben, meegemaakt en de flinke dip in het eerste deel van dit jaar. Die coronadip was niet lang, maar dat weet je pas achteraf. Ik heb er niet slechter van geslapen. Afgelopen maand ook gewoon -6k met een ton. Dat is 2,5 maandsalaris. Ik slaap er niet minder om.

Ik kijk juist graag naar koersen, ook al gaat het omlaag. Hoe meer rood ik zie, hoe beter ik met de pijn kan omgaan :+
En dat bedoel ik dus. De coronadip was geen crash met daarna jaren van krimp, ontslagen, bedrijven die omvallen etc. You ain't seen nothing yet. ;) De meeste hier kennen alleen maar jaren van voorspoed en tijdelijke dipjes.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51

Bezulba

Formerly known as Eendje

MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:57:
[...]

En dat bedoel ik dus. De coronadip was geen crash met daarna jaren van krimp, ontslagen, bedrijven die omvallen etc. You ain't seen nothing yet. ;) De meeste hier kennen alleen maar jaren van voorspoed en tijdelijke dipjes.
Zijn de meesten hier > 14 jaar oud dan?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vermoed dat hij bedoelt dat de meerderheid hier sinds minder dan 14 jaar aan het beleggen is. Ik denk wel dat dat klopt. Hoewel er natuurlijk ook genoeg mensen hier zijn die al langer beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Pistachenootje Precies dat. Niet voor niets is of was beleggen een hype onder jongeren (twintigers) die dat zelfs doen met een lening die eigenlijk bedoeld is voor de studie. Bij een immer opgaande beurs is het altijd leuk, makkelijk praten. Ben echt benieuwd hoeveel mensen hun strategie aanhouden als het een keer echt langdurig mis gaat. Ik ken de tijd nog dat veel mensen riepen....ik ga nooit meer beleggen (na de IT bubbel was zo'n tijd).

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:13
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:38:
@Pistachenootje Precies dat. Niet voor niets is of was beleggen een hype onder jongeren (twintigers) die dat zelfs doen met een lening die eigenlijk bedoeld is voor de studie. Bij een immer opgaande beurs is het altijd leuk, makkelijk praten. Ben echt benieuwd hoeveel mensen hun strategie aanhouden als het een keer echt langdurig mis gaat. Ik ken de tijd nog dat veel mensen riepen....ik ga nooit meer beleggen (na de IT bubbel was zo'n tijd).
Maar wat is langdurig? Daaronder kun je dit jaar ook al scharen. Want ik heb alleen in augustus even "all time" groen gestaan met mijn portefeuille bij Rabo (nadat ik in november alles bij DeGiro heb verkocht en naar Rabo heb verplaatst, wat een verdubbeling van de portefeuille gaf en dus "scheef", tel ik het gerealiseerde rendement van bij DeGiro mee sta ik wel groen all time).
Ik kan mij dus best indenken dat anderen van dit gehele jaar dus ook al zenuwachtig worden. En dat is dan nog geen crash maar een jaar dat in ieder geval negatief is ten opzichte van laatste maanden van 2021.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:38:
Klopt, ik denk dat je gelijk hebt. Mijn vader is na die tijd ook niet meer in aandelen gestapt :D
Welke lessen kunnen we uit die perioden leren? Is dat put/shorts toevoegen aan je portfolio om dalignen te dempen. Of blijven zitten, en blijven kopen, als dat je plan al was. Mijn idee is het laatste, stick to the plan.

>> Signature?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe groot de crash was in ruim een week daalde de koersen met 33%. Dat is zelfs een uitzondering als je kijkt naar bijvoorbeeld 2008. Achteraf kan je zeggen, het viel allemaal wel mee. Maar dat wisten we toen niet. Ik zag die week al mijn winsten van jaren beleggen verdampen, maar ben gewoon blijven zitten. En kon gewoon lekker slapen. Het was dus wel degelijk een goede test voor mij persoonlijk.

Wikipedia: 2020 stock market crash

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
RobertMe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:42:
[...]

Maar wat is langdurig? Daaronder kun je dit jaar ook al scharen. Want ik heb alleen in augustus even "all time" groen gestaan met mijn portefeuille bij Rabo (nadat ik in november alles bij DeGiro heb verkocht en naar Rabo heb verplaatst, wat een verdubbeling van de portefeuille gaf en dus "scheef", tel ik het gerealiseerde rendement van bij DeGiro mee sta ik wel groen all time).
Ik kan mij dus best indenken dat anderen van dit gehele jaar dus ook al zenuwachtig worden. En dat is dan nog geen crash maar een jaar dat in ieder geval negatief is ten opzichte van laatste maanden van 2021.
Wat is langdurig? Ik schrijf toch JAREN van krimp en ellende. Ik ging eind jaren 80 de arbeidsmarkt op en heb toch echt heel andere jaren gekend. Blij zijn dat je een baan kon vinden, hypotheekrente 12,5% voor mijn eerste huis, stakingen, ontslagen, bezuinigingen, Koude Oorlog etc etc. We hebben jaren van luilekker land achter de rug en hoop voor de jongeren echt van harte dat we niet terug gaan naar wat de 50 plussers wel kennen. De Koude Oorlog is in ieder geval al weer terug en de rente begint al op te lopen. :'(

@Zenix Rest my case en fingers crossed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 16:12
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:53:
[...]

Wat is langdurig? Ik schrijf toch JAREN van krimp en ellende. Ik ging eind jaren 80 de arbeidsmarkt op en heb toch echt heel andere jaren gekend. Blij zijn dat je een baan kon vinden, hypotheekrente 12,5% voor mijn eerste huis, stakingen, ontslagen, bezuinigingen, Koude Oorlog etc etc. We hebben jaren van luilekker land achter de rug en hoop voor de jongeren echt van harte dat we niet terug gaan naar wat de 50 plussers wel kennen. De Koude Oorlog is in ieder geval al weer terug en de rente begint al op te lopen. :'(

@Zenix Rest my case en fingers crossed.
Het waren ook tijden van meer bestaanszekerheid: Vaste banen, gereguleerde huren en een sociaal vangnet. Jongeren van nu zijn veel meer gewend om met onzekerheid te leven, inclusief de onzekerheid van tegenvallende beleggingsresultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Maahes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:33:
[...]

Het waren ook tijden van meer bestaanszekerheid: Vaste banen, gereguleerde huren en een sociaal vangnet. Jongeren van nu zijn veel meer gewend om met onzekerheid te leven, inclusief de onzekerheid van tegenvallende beleggingsresultaten.
Ik schrijf net dat er veel ontslagen waren en we blij waren met een baan. 8)7

Jongeren hebben nog geen tegenvallende beleggingsresultaten. Zoja, heb je toch echt iets verkeerd gedaan de afgelopen jaren. Bijna geen Nederlander kan met onzekerheid leven. Jaren in de verzekeringen gewerkt en als er in volk is wat alles verzekerd zijn het Nederlanders. Jongeren verzekeren zelfs hun smartphone. _O-

En mijn dochter (twintiger) heeft gewoon een vaste baan, krijgt bij ontslag WW en bij ziekte ZW (lijkt me toch een mooi sociaal vangnet) en bouwt pensioen op. Je moet het wel een beetje goed regelen voor jezelf. 8)

Maar we gaan het zien mocht de boel echt klappen. Veel wijsheid toegewenst.

Mooi stukje: https://www.iex.nl/Nieuws...trijd-tegen-inflatie.aspx en https://www.iex.nl/Nieuws...met-renteverhogingen.aspx

Deze onzekerheid kennen jongeren echt niet. Kijken hoe ze hiermee omgaan. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 08-09-2022 16:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat als de boel "echt klapt" je veel meer zit met de reële gevolgen van de tegenvallende economie, en juist minder met beleggingsresultaten -- die gaan dan ook door het putje, maar dat is dan verhoudingsgewijs automatisch minder erg. Als je het mensen nu vraagt bijvoorbeeld zullen ze zich ongetwijfeld een stuk drukker maken over de energierekening dan over of de portefeuille in de plus staat, even aangenomen dat je er een hebt.

In die zin is en blijft beleggen wel "luxe", ook als je het voor je oude dag moet doen -- want zolang je nog niet daadwerkelijk daar bent valt er nog bij te sturen, hoe ongemakkelijk dat ook wordt. Als je er eenmaal van afhankelijk bent niet meer natuurlijk, maar dat is hopelijk waarom je daar in de opbouwfase rekening mee hebt gehouden. 100% zekerheid heb je onderaan de streep natuurlijk nooit, maar het zo regelen dat je geen rolberoerte krijgt als een recessie zich aandient is te doen (opnieuw, sowieso aangenomen dat je de luxe hebt om te kunnen beleggen, wat voor veel mensen niet eens op gaat).

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-08 13:39
Mensen als ik geld beleg is het dan verstandig om het in 1 keer te doen of elke maand een deel? Ik heb een bepaald bedrag wat ik wil beleggen en daarna wil ik eens per jaar een x bedrag toevoegen. Ik overweeg Meesman. Nog andere tips?
Tenslotte is beleggen verstandig als je tussen 5-10 jaar het geld nodig hebt. Meningen zijn daar erg over verdeeld… (en ja ik snap dat niemand de toekomst kan voorspellen). Geld nu in euro’s laten staan voelt ook niet zinnig.
Andere optie is het omzetten in dollars, of ben ik daar al te laat mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Joel22 op 08-09-2022 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Joel22 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
Mensen als ik geld beleg is het dan verstandig om het in 1 keer te doen of elke maand een deel? Ik heb een bepaald bedrag wat ik wil beleggen en daarna wil ik eens per jaar een x bedrag toevoegen. Ik overweeg Meesman. Nog andere tips?
Tenslotte is beleggen verstandig als je tussen 5-10 jaar het geld nodig hebt. Meningen zijn daar erg over verdeeld… (en ja ik snap dat niemand de toekomst kan voorspellen). Geld nu in euro’s laten staan voelt ook niet zinnig.
Google "Dollar-Cost Averaging Vs. Lump-Sum Investing" is al veel over geschreven.

Uit studies blijkt dat lump sum in 67% gevallen beter is dan dca

https://www.deseret.com/1...e-than-gradual-investment

Beide zijn prima. Doe waar je je lekker bij voelt.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Naamloos87 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:09:
[...]

Google "Dollar-Cost Averaging Vs. Lump-Sum Investing" is al veel over geschreven.

Uit studies blijkt dat lump sum in 67% gevallen beter is dan dca

https://www.deseret.com/1...e-than-gradual-investment

Beide zijn prima. Doe waar je je lekker bij voelt.
...ik zou alleen niet linken naar een nieuwsartikel die resultaten tussen 1926 en 1991 beschrijft.

Dat is vanaf je geboortejaar tot aan je pensioen (65 jaar) en niet echt nuttig om als referentie te gebruiken, er zat een wereldoorlog tussen en dan alsnog was het resultaat winst "two-thirds of the time".

Doe niet waar je je lekker bij voelt, maar breng het risico dat je loopt zo ver mogelijk naar beneden.

En geen lump-sums investeren als je bovenop een berg zit.
Op alle denkbare manieren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Stukfruit schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:24:
[...]
En geen lump-sums investeren als je bovenop een berg zit.
Op alle denkbare manieren.
Aha jij hebt een glazen bol en kan de markt timen. Duidelijk.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-08 13:39
@Naamloos87 dank voor je antwoor! En ik overweeg dus passief beleggen in Meesman. Nog andere aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij je eigen huisbank is het vaak wat goedkoper. Meesman is net wat eenvoudiger (niet dat het moeilijk is bij je huisbank). Afhankelijk van je eigen voorkeuren kan het een voordeel of nadeel zijn dat je bij Meesman niet zo vaak je aandelen ziet. Bij je huisbank zal je het zien zo ongeveer elke keer dat je je app opent. En de één waardeert dat, de ander slaapt slecht als hij zit dat de handel minder waard is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Naamloos87 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:32:
[...]

Aan de vooravond van een recessie zou ik niet alles erin plempen. Oh nee, de jongeren zijn gewend aan onzekerheid. :+ Heb zelf ook nog wat contanten lekker rustig aan de zijlijn staan. Wellicht toch maar eens wat gaan aflossen op de hypotheek ipv beleggen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 08-09-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Naamloos87 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:32:
[...]

Emotioneel reageren is ook nooit verstandig tijdens het beleggen ;)

Dat zit wel Schnorr.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

Stukfruit schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:04:
[...]

Emotioneel reageren is ook nooit verstandig tijdens het beleggen ;)
Ik vond het een vrij rationele constatering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:08:
[...]

Ik vond het een vrij rationele constatering
Het ging natuurlijk om zijn reactie op iets wat niet klopte. Ik zei niet dat mensen de markt moeten timen. Risk management != timen.

Gaat dit een bitchfruitfight worden? :P

Dat zit wel Schnorr.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:00:
[...]

Aan de vooravond van een recessie zou ik niet alles erin plempen. Oh nee, de jongeren zijn gewend aan onzekerheid. :+ Heb zelf ook nog wat contanten lekker rustig aan de zijlijn staan. Wellicht toch maar eens wat gaan aflossen op de hypotheek ipv beleggen.
Eind 2018 zouden we in een diepe recessie komen, 2019 werd een heel sterk beursjaar. Eind maart 2020 stond ik op -31% (Corona crash) om het jaar af te sluiten met 13,5% in de plus.

Maar goed, alle wetenschappelijke onderzoeken over de markt weten te timen ten spijt dit keer zal het echt anders zijn :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 11:10
Zenix schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe groot de crash was in ruim een week daalde de koersen met 33%. Dat is zelfs een uitzondering als je kijkt naar bijvoorbeeld 2008. Achteraf kan je zeggen, het viel allemaal wel mee. Maar dat wisten we toen niet. Ik zag die week al mijn winsten van jaren beleggen verdampen, maar ben gewoon blijven zitten. En kon gewoon lekker slapen. Het was dus wel degelijk een goede test voor mij persoonlijk.

Wikipedia: 2020 stock market crash
Ik weet dat 1800-2020 'stocks always go up'. Ben nog steeds in dubio of het deze eeuw wel echt anders zal zijn (ook al vond Peter Lynch dat iedereen zei dat het deze keer anders was, terwijl dat het niet was).

Aan de ene kant gaat klimaatverandering alles kapot maken dus verwacht ik komende eeuw alleen maar stock dalingen, maar aan de andere kant laten Turkije en Argentinië zien dat bij massaal bijprinten, aandelen wel hard omhoog gaan (zeker geen cash houden). Het lijkt erop dat empires niet omvallen bij crashende beursen, maar bij hyper stijgende beursen.

Maargoed, ik ben niet goed in macro, denk liever na over individuele bedrijven. Ik zou nu graag een live discussie willen tussen Michael Burry (beurscrash kamp, inflatie, hoge rente) en Cathie Wood (beurs stijging kamp, deflatie, lage rente).

[ Voor 9% gewijzigd door Harm_H op 08-09-2022 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:48:
[...]

Ik schrijf net dat er veel ontslagen waren en we blij waren met een baan. 8)7

Jongeren hebben nog geen tegenvallende beleggingsresultaten. Zoja, heb je toch echt iets verkeerd gedaan de afgelopen jaren. Bijna geen Nederlander kan met onzekerheid leven. Jaren in de verzekeringen gewerkt en als er in volk is wat alles verzekerd zijn het Nederlanders. Jongeren verzekeren zelfs hun smartphone. _O-

En mijn dochter (twintiger) heeft gewoon een vaste baan, krijgt bij ontslag WW en bij ziekte ZW (lijkt me toch een mooi sociaal vangnet) en bouwt pensioen op. Je moet het wel een beetje goed regelen voor jezelf. 8)

Maar we gaan het zien mocht de boel echt klappen. Veel wijsheid toegewenst.

Mooi stukje: https://www.iex.nl/Nieuws...trijd-tegen-inflatie.aspx en https://www.iex.nl/Nieuws...met-renteverhogingen.aspx

Deze onzekerheid kennen jongeren echt niet. Kijken hoe ze hiermee omgaan. ;)
Ik geloof zeker dat er genoeg mensen zijn die alles gaan verkopen als het gaat klappen, die heb je altijd en die hebben we ook nodig om dan weer goedkoop in te kopen >:) Die rente verhogingen horen erbij, de vorige keer viel de verhoging mee en gingen de beurzen juist stijgen.

Ik herken wel dat de gemiddelde Nederlander geen risico wilt nemen. Veel verzekeringen, maar ook alles doen om schulden te vermijden, terwijl het soms gunstig is om schulden te hebben. Bijvoorbeeld een duurzaamheidslening of een studielening. Je ziet ook dat veel mensen zich puur richten op het aflossen van de hypotheek, schulden is een vies woord in Nederland.

Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van je eigen situatie. Ik heb bijvoorbeeld een vaste baan bij de Rijksoverheid, dus ik ben niet bang voor een crisis, want ik ga niet ontslagen worden, waardoor ik dus ook meer risico's kan nemen. Vandaar dat ik naast de buffer ook 100% in de aandelen zit, gaat het klappen, jammer, maar zonder risico's te nemen kan ik mijn doelen sowieso niet halen, en dat is ook een risico. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Ik zie dat de rente stijgt, maar ik krijg ook signalen dat de FED niet zo hard de balans afbouwt als dat ze laten blijken. Dus ze zeggen 'we gaan inflatie hard aanpakken' maar ondertussen worden er blijkbaar nauwelijks MBS (Mortgage Backed Securities) verkocht van de balans?

Zou graag een diepte artikel hierover lezen over wat de FED of de ECB nu echt doen. In plaats van wat ze zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 08-09-2022 22:39 ]

• Harm_H
Zenix schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:31:
[...]

Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van je eigen situatie. Ik heb bijvoorbeeld een vaste baan bij de Rijksoverheid, dus ik ben niet bang voor een crisis, want ik ga niet ontslagen worden, waardoor ik dus ook meer risico's kan nemen. Vandaar dat ik naast de buffer ook 100% in de aandelen zit, gaat het klappen, jammer, maar zonder risico's te nemen kan ik mijn doelen sowieso niet halen, en dat is ook een risico. :+
Als ik 2 dingen voor 2023 voorspel dan zijn het wel hard stijgende salarissen en overheden die wereldwijd in het nauw komen. Nu is Nederland rijk, maar ook hier gaan we merken dat de overheid de hand op de knip moet gaan houden volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Harm_H schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:49:
[...]

Als ik 2 dingen voor 2023 voorspel dan zijn het wel hard stijgende salarissen en overheden die wereldwijd in het nauw komen. Nu is Nederland rijk, maar ook hier gaan we merken dat de overheid de hand op de knip moet gaan houden volgend jaar.
Hoe kan de overheid hand op de knip houden als de salarissen hard stijgen? Ik vrees dat de salarissen niet hard zullen stijgen, zeker voor wie tussen het nieuwe minimumloon en modaal in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Miki schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:21:
[...]

Eind 2018 zouden we in een diepe recessie komen, 2019 werd een heel sterk beursjaar. Eind maart 2020 stond ik op -31% (Corona crash) om het jaar af te sluiten met 13,5% in de plus.

Maar goed, alle wetenschappelijke onderzoeken over de markt weten te timen ten spijt dit keer zal het echt anders zijn :')
Vertel dat maar eens aan mensen die net voor het knappen van de IT bubbel destijds fors daarin geinvesteerd hadden. Het komt ook altijd wel weer goed maar het kan jaren duren voordat je dat soort verliezen hebt goed gemaakt. Ik wacht dan liever in een periode zoals nu en kijk het even aan. Wat in portefeuille zit, zit erin maar als ik nu een ton erf gooi ik het er nu niet in. Nee precies timen kan niemand, maar wie nu objectief kijkt naar de beurs ziet geen enkel groen signaal. En vergeet niet, we komen nu uit een rentebubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-07 13:10
Iedereen zegt nu dat we op een top zitten, alle lichten op rood staan en we ellende krijgen. Was dat juist niet een moment waarop je juist wel in moest stappen?

Ofwel het drama wat iedereen voorspelt zou toch al de koers verwerkt moeten zitten? Stel Poetin gaat sneller dan gedacht terug in zijn hok en de gasprijzen zakken terug naar het niveau van twee jaar terug, dan heb je een grote bron van inflatie ertussen uit en stijgt de boel misschien wel vrolijk door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Remco d schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:57:
Iedereen zegt nu dat we op een top zitten, alle lichten op rood staan en we ellende krijgen. Was dat juist niet een moment waarop je juist wel in moest stappen?
Nee, je moet instappen ongeacht de situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-07 13:10
Ben ik net een maand geleden mee begonnen, maandelijks bedrag in nt fondsen.

Ieder miljoen begint met één euro zullen we maar zeggen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:17
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:37:
[...]

Vertel dat maar eens aan mensen die net voor het knappen van de IT bubbel destijds fors daarin geinvesteerd hadden. Het komt ook altijd wel weer goed maar het kan jaren duren voordat je dat soort verliezen hebt goed gemaakt. Ik wacht dan liever in een periode zoals nu en kijk het even aan.
Ik snap dat continu hameren op een crash niet zo. Als je investeert, doe je dat als het goed is met een risicoprofiel dat past bij je plan/leeftijd en ben je er je van bewust dat je portfolio op enig moment stevig zou kunnen dalen (in de accumulatiefase is dit zelfs een zege). Een crash is niks nieuws en elke keer hoor je ‘dit keer is het echt anders’. Je zegt het zelf: uiteindelijk komt het wel weer goed. Dat het jaren duurt tot je weer groene cijfers ziet is ook wel erg uitgaande van investeren op een piek, dan niks meer bijkopen en dan inderdaad jaren moeten wachten. Ik las onlangs een artikel, zal die nog even zoeken, dat ook in de periode na 2000 en 2008 je met het herinvesteren van dividend en periodiek bijkopen veel sneller dan je denkt weer groen zag. Was nog geen twee jaar dacht ik. Uitgaande van gespreid index volgen. Als ik dat allemaal zelf zou moeten gaan timen, dat is niet te doen.

En zelfs in deze periode zijn er lichtpuntjes:
- de gasvoorraden worden veel sneller dan verwacht gevuld. De gasprijs is met tientallen procenten gedaald de afgelopen weken. Al is deze nog erg hoog. Er zijn op dit moment 81 schepen met LNG-gas op weg naar West-Europa (bron Natgas), meer dan ooit tegelijk. De prijs is ook zo hard gestegen doordat de EU als een malle is gaan inkopen om die voorraden op te hogen. Als daar meer rust in komt, is er ruimte om flink te dalen in prijs (bron ING). Ik denk zelf dat de moeilijkheden aanstaande winter overschat worden. Zodra hier meer zekerheid in komt is er ruimte om te stijgen.

- de inflatie in de VS koelt duidelijk af. Vorige maand was er al een daling van de inflatiestijging. Maand op maand was er zelfs geen stijging. Volgende week komen de nieuwe cijfers naar buiten. De schattingen zijn nu dat het maand op maand zelfs negatief is en jaar op jaar (augustus op augustus) weer minder hard gestegen dan de
maand ervoor.

Het komt wel goed. En ja, dat kan even duren. Maar als het goed is zit iemand met een plan in de markt wat past bij zijn situatie en horizon. Als iemand nu tegen zijn pensioen aan zit en zijn portfolio is nog in staat om tientallen procenten te dalen. Dan was je samenstelling ook niet helemaal in orde bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-07 20:20
Ondertussen staan alle signalen op rood,
AEX is op 23 jun op het voorlopig dieptepunt geweest.
DAX op 5 jul
DOW en S&P op 17 jun

Alles staat nog op -15 tot -20% van de top (was -20 tot -25%)
Waar ligt de bodem?
Wat is het ideale moment? Luidt aub even de bel als je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:37:
[...]

Vertel dat maar eens aan mensen die net voor het knappen van de IT bubbel destijds fors daarin geinvesteerd hadden. Het komt ook altijd wel weer goed maar het kan jaren duren voordat je dat soort verliezen hebt goed gemaakt. Ik wacht dan liever in een periode zoals nu en kijk het even aan. Wat in portefeuille zit, zit erin maar als ik nu een ton erf gooi ik het er nu niet in. Nee precies timen kan niemand, maar wie nu objectief kijkt naar de beurs ziet geen enkel groen signaal. En vergeet niet, we komen nu uit een rentebubbel.
En hoe denk je dat de signalen waren tijdens mijn twee aangehaalde momenten? Echt niet veel beter, toen waren er ook zogenaamde bubbels.
Financial insiders contemplate “imminent” 2018 US stock market crash of up to “50%”
Coming dramatic decline of US stock prices would trigger global recession, finds grim US economist’s forecast to be explored at roundtable hosted by British financial services think-tank
Bron: https://medium.com/insurg...f-up-to-fifty-ed217752428

En deze documentaire van de VPRO over de Corona crash zou ons ook hel en verdoemenis brengen wat nog jaren zou na ijlen. We hadden een onhoudbaar financieel systeem gecreëerd.
https://www.vpro.nl/progr...58-48fb-9a76-a9f84a5a934a

Maar ik hoor graag waarom het dit keer anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
namliam_eht schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:17:
Ondertussen staan alle signalen op rood,
AEX is op 23 jun op het voorlopig dieptepunt geweest.
DAX op 5 jul
DOW en S&P op 17 jun

Alles staat nog op -15 tot -20% van de top (was -20 tot -25%)
Waar ligt de bodem?
Wat is het ideale moment? Luidt aub even de bel als je het weet.
Als Poetin voor zijn kop geschoten wordt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:05:
[...]

Nee, je moet instappen ongeacht de situatie.
Ik moet helemaal niets. :N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iedereen weet hoe niet te timen de beurs is. En toch zijn we elke keer weer aan het discussiëren dat er een crash/correctie zit aan te komen en dat je beter niet in kunt stappen nu. Als je de oude draadjes tot nu toe nakijkt kom je geen maand tegen zonder dat er mensen zijn die dat zeggen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:31:
[...]

Maar ik hoor graag waarom het dit keer anders is :)
Niet, want uiteindelijk gaat het inderdaad omhoog doordat mensen naar groei zoeken en dit terug te zien is op de beurs.

Maar wat je (en anderen) lijkt te missen is dit: er worden overal voorbeelden aangehaald om mee aan te geven dat het echt wel blijft stijgen. Tot en met jaartallen tussen 1800 en 2020.

Ik weet niet hoeveel broccoli jullie eten om gezond te blijven, maar (overdreven om m'n punt duidelijk te maken) ik ga niet 220 jaar oud worden om die gegarandeerde stijgingen mee te krijgen.

Dus: risk management om te voorkomen dat je geld en winst weggooit op te slechte momenten. Niet om te timen wanneer het gaat stijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stukfruit op 09-09-2022 13:48 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 18:15
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:46:
Iedereen weet hoe niet te timen de beurs is. En toch zijn we elke keer weer aan het discussiëren dat er een crash/correctie zit aan te komen en dat je beter niet in kunt stappen nu. Als je de oude draadjes tot nu toe nakijkt kom je geen maand tegen zonder dat er mensen zijn die dat zeggen.
Daarom moet je dit forum aandachtig doorlezen, alle meningen in een blender gieten met een sausje eigen omstandigheden en een korrel zout. 5 minuten aanzetten en je het een mooi recept om stinkend rijk te worden _/-\o_ O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
En toch blijf ik lekker aan de zijlijn staan met contanten en laat wat al in portefeuille zit lekker lopen.Ik verwacht nog een correctie. Zoniet dan heb ik winst op de lopende portefeuille en het mis gehad. Zowel koop in net als bij de Corona dip weer lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bregweb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:50:
[...]

Daarom moet je dit forum aandachtig doorlezen, alle meningen in een blender gieten met een sausje eigen omstandigheden en een korrel zout. 5 minuten aanzetten en je het een mooi recept om stinkend rijk te worden _/-\o_ O-)
Mensen die stinkend rijk zijn posten hier niet. Die genieten van hun centen en laten dit geneuzel aan hen voorbij gaan. Er is geen recept om stinkend rijk te worden met beleggen. Anders zouden alle klanten van banken/brokers die beleggen dat allemaal al lang zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
SvV_Ying schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:16:
[...]
Ik las onlangs een artikel, zal die nog even zoeken, dat ook in de periode na 2000 en 2008 je met het herinvesteren van dividend en periodiek bijkopen veel sneller dan je denkt weer groen zag. Was nog geen twee jaar dacht ik.
Ben het eens met de rest van je post maar dit hierboven klopt niet helemaal. Als je in 2000 was begonnen met gespreid beleggen in developed international was je pas in 2006 weer in het groen gekomen, vervolgens weer flink in het rood gegaan totdat in 2013 weer de piek van 2007 werd bereikt.

https://www.portfoliovisu...l2=VGTSX&allocation2_1=40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:17
Aanvullend moet ik zeggen dat ik stiekem de markt heb geprobeerd te timen afgelopen weken, maar vooralsnog zonder succes.

Naast mijn automatische kooporders die gewoon doorlopen had ik een doorlopende order aangemaakt voor een aantal Vanguard FTSE tegen €95. Dacht dat er nog wel wat daling in zat, ging ook iets onder de €100. Mocht ie geactiveerd worden, dan was de markt weliswaar gedaald, maar dan zou deze kooporder een stuk lager zijn dan een vorige.

Deze week vooralsnog alleen maar gestegen en met €101 nu ruim boven de €95 kooporder.. Tot zover mijn timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Stukfruit schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:46:
[...]

Niet, want uiteindelijk gaat het inderdaad omhoog doordat mensen naar groei zoeken en dit terug te zien is op de beurs.

Maar wat je (en anderen) lijkt te missen is dit: er worden overal voorbeelden aangehaald om mee aan te geven dat het echt wel blijft stijgen. Tot en met jaartallen tussen 1800 en 2020.

Ik weet niet hoeveel broccoli jullie eten om gezond te blijven, maar (overdreven om m'n punt duidelijk te maken) ik ga niet 220 jaar oud worden om die gegarandeerde stijgingen mee te krijgen.

Dus: risk management om te voorkomen dat je geld en winst weggooit op te slechte momenten. Niet om te timen wanneer het gaat stijgen.
Wellicht dat je wel in aandelen broccoli kunt stappen :+

Voor de rest ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden, nee ik time niet om vervolgens te gaan timen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:53:
[...]

En toch blijf ik lekker aan de zijlijn staan met contanten en laat wat al in portefeuille zit lekker lopen.Ik verwacht nog een correctie. Zoniet dan heb ik winst op de lopende portefeuille en het mis gehad. Zowel koop in net als bij de Corona dip weer lekker goedkoop.
Maar stel dat hij uitblijft, blijf je dan aan de zijlijn staan? En stel dat hij over 2 of 3 jaar komt en je bent nog steeds niet ingestapt, moet de correctie dan zo zijn dat hij substantieel onder de huidige koers zit?

stel dat je in 2017 al iets had van er gaat een correctie komen, dan was zelfs de coronadip boven de prijs van toen geweest. (gemiddeld)

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar ben gewoon serieus benieuwd of je naast je huidige verwachting ook een idee hebt om te handelen als dat idee uitblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Timen is inderdaad lastig. Maar weetje wat je ook doen kan? langzaam verkopen als je richting ATH gaat en langzaam weer terugkopen indien de beurs weer gedaald is. Zo verschiet je niet al je kruit en èèn keer, en heb je cash over om de dip te kopen... Blijft de beurs stijgen? mooi je zit nog altijd met een groot deel geïnvesteerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 09-09-2022 14:12 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_4LeKpmHG1Rh4AUchMgPGIqL0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1uHaGd8i8QfiFrzwStVRhtCL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:06:
[...]

Wellicht dat je wel in aandelen broccoli kunt stappen :+

Voor de rest ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden, nee ik time niet om vervolgens te gaan timen.
Nee hoor, want je ziet nog steeds niet wat ik bedoel.

Zoals @MotorBeast houd ik alles gewoon aan. Eventuele winst gaat mee en ik hou geld over om in te leggen voor wanneer het bloedrood wordt, want beursen stijgen in golven en gaan niet in 1 keer naar de maan. Daar komt die uitspraak "maar nu is het echt anders" notabene vandaan.

Je kan me belachelijk maken (en dat is geen probleem - ik begin over broccoli dus tja :+), maar uiteindelijk ben jij het die indirect mijn winst betaalt ipv dat je deze volledig (let op dat woord) zelf opstrijkt.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 18:15
Stukfruit schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:23:
[...]

Zoals @MotorBeast houd ik alles gewoon aan. Eventuele winst gaat mee en ik hou geld over om in te leggen voor wanneer het bloedrood wordt, want beursen stijgen in golven en gaan niet in 1 keer naar de maan. Daar komt die uitspraak "maar nu is het echt anders" notabene vandaan.

Je kan me belachelijk maken (en dat is geen probleem - ik begin over broccoli dus tja :+), maar uiteindelijk ben jij het die indirect mijn winst betaalt ipv dat je deze volledig (let op dat woord) zelf opstrijkt.
Ik denk niet dat iemand je belachelijk wil maken, maar niet maandelijks inleggen en 'aanhouden voor wanneer het bloedrood wordt' kan gezien worden als timen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 29-07 16:10
En toch is het zeker dat er een crash aankomt :+

Nadeel alleen is dat niemand weet wanneer die komt, hoe diep die gaat en hoe lang het herstel gaat duren.
Ik ook niet, en ik heb mezelf vaak genoeg wijs gemaakt dat ik het wel wist en daar netjes mijn leergeld voor betaald :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Stukfruit schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:23:
[...]

Precies! _/-\o_ Maar op dit topic geldt alleen de mantra dat in 1 keer kopen het beste is en/of maandelijks kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:27:
[...]

Precies! _/-\o_ Maar op dit topic geldt alleen de mantra dat in 1 keer kopen het beste is en/of maandelijks kopen.
Dat is niet slechts het mantra in het topic, maar de uitkomst van vele wetenschappelijke studies. En ja, veel mensen maken hun keuzes graag op basis van feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:
[...]

Maar stel dat hij uitblijft, blijf je dan aan de zijlijn staan? En stel dat hij over 2 of 3 jaar komt en je bent nog steeds niet ingestapt, moet de correctie dan zo zijn dat hij substantieel onder de huidige koers zit?

stel dat je in 2017 al iets had van er gaat een correctie komen, dan was zelfs de coronadip boven de prijs van toen geweest. (gemiddeld)

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar ben gewoon serieus benieuwd of je naast je huidige verwachting ook een idee hebt om te handelen als dat idee uitblijft.
Ik vind gewoon het huidige klimaat geen gezonde en voel me er niet goed bij om er veel in te kwakken nu. Ik heb het niet over €1000,- die ik heb liggen. Daarbij ben ik geen twintiger of dertiger meer die nog 35 jaar heb te gaan tot aan zijn pensioen. Er bestaat ook nog zoiets als een horizon.

Ik zei toch ook, als ik het niet correct heb dat er nog een grote correctie komt....jammer dan. Staan er eerder meer signalen op groen en koop ik weer wat. Ik vind het gewoon leuk om eventueel wat extra %-en mee te pakken als dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:32:
[...]

Dat is niet slechts het mantra in het topic, maar de uitkomst van vele wetenschappelijke studies. En ja, veel mensen maken hun keuzes graag op basis van feiten.
Ik tart graag de feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

His famous last words :P

Is natuurlijk helemaal prima hoor. dat mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:36:
[...]

His famous last words :P

Is natuurlijk helemaal prima hoor. dat mag.
Er zijn toch mensen die niets anders doen dan hele dagen op schermen kijken en niets anders doen dan daytraden (timen) en daar echt een hele dikke boterham mee verdienen (ik niet). Het kan echt wel, het kost je alleen heel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:34:
[...]

Ik vind gewoon het huidige klimaat geen gezonde en voel me er niet goed bij om er veel in te kwakken nu. Ik heb het niet over €1000,- die ik heb liggen. Daarbij ben ik geen twintiger of dertiger meer die nog 35 jaar heb te gaan tot aan zijn pensioen. Er bestaat ook nog zoiets als een horizon.

Ik zei toch ook, als ik het niet correct heb dat er nog een grote correctie komt....jammer dan. Staan er eerder meer signalen op groen en koop ik weer wat. Ik vind het gewoon leuk om eventueel wat extra %-en mee te pakken als dat kan.
En met die gedachten is de kans groter dat je wat procenten verliest dan dat je wat extra procenten winst pakt. Leeftijd is irrelevant voor deze discussie, als je je risico wilt beperken vanwege je leeftijd zou je dat risico verlagen ook niet moeten willen timen maar gewoon af laten hangen van een voorbedacht plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:38:
[...]

Er zijn toch mensen die niets anders doen dan hele dagen op schermen kijken en niets anders doen dan daytraden (timen) en daar echt een hele dikke boterham mee verdienen (ik niet). Het kan echt wel, het kost je alleen heel veel tijd.
Ik denk dat jij vooral de succesverhalen te horen krijgt.

En daarnaast, ja stel dat 0.1% van de mensen in staat is om de markt enigszins te timen, dan is het nogal wat om te denken dat je tot die groep behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Janpietertje89 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:38:
[...]

En met die gedachten is de kans groter dat je wat procenten verliest dan dat je wat extra procenten winst pakt. Leeftijd is irrelevant voor deze discussie, als je je risico wilt beperken vanwege je leeftijd zou je dat risico verlagen ook niet moeten willen timen maar gewoon af laten hangen van een voorbedacht plan.
Doe het al jaren zo. Geen enkel probleem. Maar houden jullie je bij je mantra, ik bij de mijne, Loop al 30 jaar mee. Ik wacht gewoon nog even. Hoeveel hebben jullie gepakt na de vorige Corona dip? Ik voldoende. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat jij vooral de succesverhalen te horen krijgt.

En daarnaast, ja stel dat 0.1% van de mensen in staat is om de markt enigszins te timen, dan is het nogal wat om te denken dat je tot die groep behoort.
Jaren bij een bank gewerkt. Ken er genoeg. Die verdiende meer dan ik als loonslaaf. Alleen jij wil dat niet horen en gelooft alleen je eigen strategie.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-09-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Joel22 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
-Ik zou gewoon elke maand een deel inzetten en niet 1 keer per jaar. Zo zit het geld een 1-12 maanden niks te doen.

-Voordat je Meesman kiest, zet voor jezelf eerst een aantal zaken op een rijtje zoals:
Kosten, betrouwbaarheid broker, spreiding, aanbod, etc.
Vergelijk alle aanbieders.

-Ik zou altijd als eerst een buffer klaar hebben staan voor onverwachte zaken. Daarna beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Dus ook niet over 5 of 10 jaar. Maar ook niet over 20 of 30 jaar (tenzij je al met pensioen bent).

-Euro's nu omzetten naar dollars kan. Je moet je afvragen of de euro nog verder zal gaan zakken. Als je de historie na kijkt en dit vergelijkt met nu, dan is de kans klein dat de euro nog lang blijft zakken.
Mede ook omdat de ECB de rente met 0,75% verhoogt heeft en waarschijnliji de FED gaat bijhouden n de rente verhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Harm_H schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:49:
[...]

circa meer dan € 21.000,- staatsschuld per Nederland en je vindt dat Nederland rijk is?

https://www.destaatsschuldmeter.nl/

Noorwegen heeft meer dan 1100 miljard dollar aan investeringen:

https://www.nbim.no/

Daarnaast hebben ze nog circa 650 miljard schuld. Netto dus 500 miljard over.
5.2 miljoen inwoners, dus bijna $100.000,- per inwoner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:42:
[...]

Doe het al jaren zo. Geen enkel probleem. Maar houden jullie je bij je mantra, ik bij de mijne, Loop al 30 jaar mee. Ik wacht gewoon nog even. Hoeveel hebben jullie gepakt na de vorige Corona dip? Ik voldoende. ;)
Kleine correctie, het gaat om een wetenschappelijke onderbouwde mantra vs zelfoverschatting.

Als jij daadwerkelijk 30 jaar lang mee loopt dan hoef jij niet de aankomende dip klaar te staan om in te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:02:
[...]

Kleine correctie, het gaat om een wetenschappelijke onderbouwde mantra vs zelfoverschatting.

Als jij daadwerkelijk 30 jaar lang mee loopt dan hoef jij niet de aankomende dip klaar te staan om in te kopen ;)
Moet...hoef...etc. Jullie maken je allemaal wel druk om wat anderen moeten of hoeven doen zeg. Volg lekker je eigen strategie en ik doe de mijne. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:08:
[...]

Moet...hoef...etc. Jullie maken je allemaal wel druk om wat anderen moeten of hoeven doen zeg. Volg lekker je eigen strategie en ik doe de mijne. ;)

Vanaf minuut 40 gaat het inhoudelijk over buying the dip. Wellicht steek je er wat van op :)

Edit:
En hier kun je het transcript teruglezen: https://rationalreminder.ca/podcast/144?

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 09-09-2022 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Maar we staan nu toch op een punt dat dmv rate hikes de economie bewust een (hopelijk kleine) recessie in wordt geduwd zodat die inflatie terugzakt? Dan weet je toch dat de beurs wat gaat dalen? Ik doe al jaren aan dca elke maand NT maar ik snap wel wat @MotorBeast zegt, als je nu nog een ton erin wilt gooien kijk je even wat er gebeurd.

In tegenstelling tot minister Kaag die 200M in KLM gooit terwijl er een krimpplan op tafel ligt probeer ik wel iets meer macro economisch een impact te bepalen bij zo'n eenmalige ton extra erin..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:13:
[...]

[YouTube: RR #144 - "Buy The Dip"]
Vanaf minuut 40 gaat het inhoudelijk over buying the dip. Wellicht steek je er wat van op :)

Edit:
En hier kun je het transcript teruglezen: https://rationalreminder.ca/podcast/144?
Hier is de PDF: https://www.pwlcapital.co...Warwick-Buy-The-Dip_A.pdf

TL/DR:
Investing a lump sum prior to a sharp stock price decline is an outcome that many investors fear; it seems intuitive that investing a lump sum is risky. One popular heuristic for dealing with this concern is “buying the dip.” Rather than investing a lump sum of cash at the time that it becomes available, an investor may choose to hold their cash until the stock market has declined, allowing them to take advantage of lower prices while also avoiding participation in the decline that they had feared. This approach feels appealing because humans are loss averse – they fear taking losses more than missing gains.

The perceived attractiveness of “buying the dip” may become particularly pronounced when the stock market appears to be expensive based on measures like the Shiller price earnings ratio, or the market index reaching new all-time highs. Many investors take an alternative perspective; instead of waiting for a market drop out of fear, they might sit on cash hoping to make excess profits by investing after a drop and participating in a recovery. Some may even use leverage to increase their market exposure after a drop in hopes of earning excess returns.

While it seems appealing to “buy the dip”, the strategy implies that available capital is sitting idle while waiting for the right time to invest. This implication raises an important question about opportunity costs. Does the opportunity cost of waiting for a drop outweigh the perceived benefit of buying low? In this paper we set out to answer that question by testing “buy the dip” strategies in six individual country stock indexes, the MSCI World index, and the MSCI World ex-US index. We find no compelling evidence in favor of waiting for market drops to invest. Instead, we find that “buying the dip” is a sub-optimal strategy in both normal times and when the market appears expensive. On average, “buying the dip” trails investing a lump sum by a wide margin over 10-year periods.

[ Voor 67% gewijzigd door Pistachenootje op 09-09-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:43:
[...]

Jaren bij een bank gewerkt. Ken er genoeg. Die verdiende meer dan ik als loonslaaf. Alleen jij wil dat niet horen en gelooft alleen je eigen strategie.
Ik doe niet aan geloof of religie.
Ik vertrouw op wetenschap, feiten en een daarop gebaseerde strategie.
Dat geeft niet per se de hoogste opbrengst op de lange termijn, maar wel een verhoogde kans daarop met de kennis van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r0bb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:36:
Maar we staan nu toch op een punt dat dmv rate hikes de economie bewust een (hopelijk kleine) recessie in wordt geduwd zodat die inflatie terugzakt? Dan weet je toch dat de beurs wat gaat dalen? Ik doe al jaren aan dca elke maand NT maar ik snap wel wat @MotorBeast zegt, als je nu nog een ton erin wilt gooien kijk je even wat er gebeurd.

In tegenstelling tot minister Kaag die 200M in KLM gooit terwijl er een krimpplan op tafel ligt probeer ik wel iets meer macro economisch een impact te bepalen bij zo'n eenmalige ton extra erin..
Als je zeker weet dat de beurs gaat dalen, kun jij heel erg rijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki

Wat let je om dan om te gaan shorten als je het toch voorziet dat de beurs gaat dalen, gratis geld is zo op te halen niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar we staan nu toch op een punt dat dmv rate hikes de economie bewust een (hopelijk kleine) recessie in wordt geduwd zodat die inflatie terugzakt? Dan weet je toch dat de beurs wat gaat dalen?
Nee dat weet je niet want die verwachtingen zijn al ingeprijsd. Daarom staat de S&P 500 nu op -15% YTD. Als jij weet wat ie in de toekomst gaat doen kun je makkelijk veel geld verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Miki schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:13:
[...]

[YouTube: RR #144 - "Buy The Dip"]

Edit:
Jongens wat doen jullie toch je best mij te overtuigen. d:)b Dat hoeft niet want ik weet dat ik nooit op het absolute dieptepunt kan kopen. Ik vind het gewoon leuk om met geld wat aan de zijkant staat enigszins te anticiperen om wat (wellicht) komen gaat. Soms lukt het wel, soms lukt het niet. Afgelopen Coronadip was de leukste sinds jaren. Ik meldde ook dat ik net als jullie gewoon een lopende portefeuille heb.

Wat is jullie probleem? Steek je energie in je vrouw en kinderen opvoeden. Mij kan je niet meer opvoeden. Daar loop ik al te lang voor mee (ook in de financiële wereld met destijds DSI inschrijving https://www.dsi.nl/). Misschien steek je er wat van op? _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Reacties zijn niet alleen vanwege op wie je reageert, maar ook voor meelezers. Je methode mag voor jou een methode zijn die je fijn vind. Maar feitelijk is het geen goede methode.
Ga rustig door ermee als je dat graag wil. Maar voor anderen die hier informatie over zoeken heb ik graag dat we zorgen dat de feitelijke onderbouwing van die methode goed beschreven staat hier.

Trouwens over die daytraders bij de bank die zo goed verdienen. Zij zijn uiteindelijk de grote winnaars van daytraden. Niet degenen met wiens geld ze daytraden. Ze krijgen een mooi percentage van de winst die ze maken, maar als de beurzen kelderen en het vermogen verdampt van degenen waarvoor ze dat deden, hun raakt het niet.

[ Voor 30% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik heb het vermoeden dat mensen hier ook niet per se de context begrijpen en associaties maken die niet kloppen. Ik zei bv gekscherend "spring niet van een berg" en daar kwam een heel verhaal achteraan met een paper over het kopen van dips waarin voor zover ik snel op m'n smartphone kan zien alleen de extremen (en daarmee de ideale situaties) behandeld lijken te worden.

Daarnaast ging het in eerste instantie niet eens over het kopen van de dip. Dat maken sommige mensen ervan. Het ging mij over het kopen om er zoveel mogelijk rendement uit te krijgen met zo min mogelijk risico (binnen de context dat een mens een vast aantal jaren heeft om tot die winst te komen - daar was ik idd niet direct duidelijk in).

Wetenschap is de beste vinding ooit, maar wat ik denk te zien is dat als je blindelings die paper volgt, dat je risico op in ieder geval een lagere winst uitkomt dan volgens wiskunde + het feit dat je nooit op ideale momenten instapt (ze bespreken een tienjarige investering die op een vast punt lijkt te beginnen).

Ik wil trouwens graag m'n ongelijk krijgen hoor. Woorden inslikken is iets wat ik op dagelijkse basis moet doen omdat ik nog steeds dingen leer :) Maar wat ik hier momenteel zie is voornamelijk een paper om mensen te overtuigen de diensten van PWL Capital af te nemen door extreme voorbeelden te gebruiken die in de praktijk niet van toepassing lijken te zijn.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik snap @MotorBeast wel.

Om risico te vermijden eventueel in combinatie met de relatief kort beleggingshorizon kun je toch gewoon met jezel afspreken dat je pas gaat kopen als de koers van wat je wilt kopen bijvoorbeeld 20% beneden de koers per 1/1 ligt?

En gebeurt dat niet dan koop je toch gewoon die camper of boot ? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nokiaan958GB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:16:
Ik snap @MotorBeast wel.

Om risico te vermijden eventueel in combinatie met de relatief kort beleggingshorizon kun je toch gewoon met jezel afspreken dat je pas gaat kopen als de koers van wat je wilt kopen bijvoorbeeld 20% beneden de koers per 1/1 ligt?

En gebeurt dat niet dan koop je toch gewoon die camper of boot ? :+
Dat zou je kunnen doen ja. Maar laten we niet doen alsof daar enige logica achter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:01:
Reacties zijn niet alleen vanwege op wie je reageert, maar ook voor meelezers. Je methode mag voor jou een methode zijn die je fijn vind. Maar feitelijk is het geen goede methode.
Ga rustig door ermee als je dat graag wil. Maar voor anderen die hier informatie over zoeken heb ik graag dat we zorgen dat de feitelijke onderbouwing van die methode goed beschreven staat hier.

Trouwens over die daytraders bij de bank die zo goed verdienen. Zij zijn uiteindelijk de grote winnaars van daytraden. Niet degenen met wiens geld ze daytraden. Ze krijgen een mooi percentage van de winst die ze maken, maar als de beurzen kelderen en het vermogen verdampt van degenen waarvoor ze dat deden, hun raakt het niet.
Eeeeuh. Die daytraders waren gewoon particulieren klanten van ons. Niet mensen die bij ons in dienst waren. _O- Er zijn mensen die de ballen hebben veel risico te nemen met hun geld en dat gewoon goed doen. Dat de gemiddelde hier dat niet kan hebben dat dat ook kan werken...tja. Ik begin er ook niet aan want heb daar de tijd niet voor en geeft me teveel stress, maar er zijn echt mensen die daar van kunnen leven. En ja, die timen ook regelmatig mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:23:
[...]

Dat zou je kunnen doen ja. Maar laten we niet doen alsof daar enige logica achter zit.
Als jullie logica 100 procent zou werken zou volgens mij 1/2 Nederland na de afgelopen 15 jaar toch wel zijn schaapjes op de droge moeten hebben, huis afgelost moeten hebben en met vervroegd pensioen zijn? En als er iets niet logisch is, is het de beurs dus in principe is daar geen logica op los te laten. Hooguit een systeem waarmee je je risico spreidt en de tijd neemt in de hoop daar rendement uit te halen. Dat doe ik overigens ook. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:30:
[...]

Eeeeuh. Die daytraders waren gewoon particulieren klanten van ons. Niet mensen die bij ons in dienst waren. _O- Er zijn mensen die de ballen hebben veel risico te nemen met hun geld en dat gewoon goed doen. Dat de gemiddelde hier dat niet kan hebben dat dat ook kan werken...tja. Ik begin er ook niet aan want heb daar de tijd niet voor en geeft me teveel stress, maar er zijn echt mensen die daar van kunnen leven. En ja, die timen ook regelmatig mis.
Het probleem is dat als het misgaat ze in veel gevallen alles kwijt zijn. Het is hetzelfde als wat je veel ziet bij crypto. Zolang het goed gaat groeien de bomen tot in de hemel en hoor je inderdaad alle mooie verhalen, maar als het fout gaat... ja dan is het vaak ook gelijk einde verhaal. Daytrading werkt het beste in een redelijk stabiel beursklimaat. Je hebt volatiliteit nodig, maar niet te extreem. Veel daytraders werken ook met opties, en ook daar, zolang het allemaal redelijk stabiel is en geen al te rare dingen gebeuren is daar een mooie bonus mee te verdienen. Maar...

Het gaat er niet om dat we niet zouden kunnen hebben dat het werkt. Het probleem is dat de risico's op lange termijn groter zijn dan de winst tov normaal langdurig beleggen. (Sommigen hebben geluk en ontspringen dat scenario, maar dat is echt puur dat, geluk. Net als dat er mensen zijn die de loterij winnen. Moet je ook daar de verhalen eens van lezen. Hoeveel wel niet denken dat het kwam door de getallen die ze kozen, iets goeds dat ze deden of waar ze het geld voor wilden gebruiken. Mensen zijn ultiem geneigd om het goede wat ze overkomt toe te schrijven aan hun eigen kunde.)

Maar goed, dit is een discussie die puur om timen gaat en daytraden. Die zijn beiden hier al vele malen besproken. Jij vindt beiden goede alternatieven, ik denk dat ze dat op de lange termijn niet zijn. Iedereen doet er verder maar mee wat hij of zij, of hen ermee wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:13
[...]

Natuurlijk zit er logica achter? Volgens mij heeft @MotorBeast al aangegeven of laten doorschemeren dat hij 50+ is. Dan is de beleggingshorizon dus veel korter dan iemand van 20 of 30 (en ik gok dat ee meesten hier 40- zijn, en een beleggingshorizon dus met 30 jaar "maximaal" tot 70 is, tegen die tijd pensioenleeftijd), terwijl MotorBeast met 30 jaar 80+ is. Dan pas je daar het beleggingsprofiel toch ook op aan?

Er is ook voldoende discussie over of je naar gelang het bereiken van de "doel leeftijd" niet aandelen moet verkopen en obligaties kopen om het risico te verkleinen. Dan kun je toch net zo goed besluiten om als je richting de streefdatum gaat niet in te leggen bij een volatile markt.
Of het vervolgens logisch is om te zeggen "ik houd het geld qan de zijkant en leg in als de volatiliteit er af is is natuurlijk weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:38:
[...]

Als jullie logica 100 procent zou werken zou volgens mij 1/2 Nederland na de afgelopen 15 jaar toch wel zijn schaapjes op de droge moeten hebben, huis afgelost moeten hebben en met vervroegd pensioen zijn? En als er iets niet logisch is, is het de beurs dus in principe is daar geen logica op los te laten. Hooguit een systeem waarmee je je risico spreidt en de tijd neemt in de hoop daar rendement uit te halen. Dat doe ik overigens ook. ;)
Als iedereen ook daadwerkelijk de discipline zou kunnen opbrengen en voldoende kan inleggen. Dan is het antwoord : ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:
[...]

Ik zelf koop momenteel ook niks. Heb wel wat cash in dollars klaar staan, maar dit is vrij klein t.o.v. mijn portfolio.
Vanwege uitgaven heb ik momenteel te weinig contanten/reserve in euro's.
Dus zodra er weer salaris binnenkomt ga ik deze weer aanvullen tot het voor mij voldoende is.
Daarnaast heb ik nog geld nodig voor komende uitgaven de komende maanden.

Wel stel ik kopen op marge uit. Ik had begin van het jaar wat gekocht op marge, maar dat heb ik alweer afgelost.

Wanneer zou ik wel weer wat kopen? Goede vraag. Dat had ik een paar weken gelden gedaan, maar ben meteen weer gestopt. Wellicht later van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Waarom verkopen professionele handelaren dan structureel op de beurs in fases als het niet goed gaat?
Wat ik zo lees is dat als de rente met bijvoorbeeld 0,75% omhoog gaat ze hun excel sheetje erbij pakken en gaan uitrekenen hoeveel % van bepaalde aandelen verkocht moeten worden.
En bij aandelen zoals bijvoorbeeld BESI verkoopt men vaak meer omdat de winsten in de toekomst zijn gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:38:
[...]

Helaas werkt dat niet zo. Vele Nederlanders houden niet van risico nemen, ook al is de logica dat op lange termijn het beter rendeert in aandelen dan sparen of wat anders.

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:39
Zijn er mensen die op ING beleggen?

Het ziet er erg kaal en blanko uit.
Ik kan niet eens beleggen in Amerikaanse aandelen? Vreemd.
(achter een pc niet maar op mobiel wel. Kan de aandelen niet vinden op pc).

Omdat ik toch met veel geld wil beleggen wil ik switchen van DeGiro naar een groter beleggingsplatform.
Om veiliger te zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Atsiz op 10-09-2022 19:42 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02

Duinkonijn

Huh?

Atsiz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:32:
Zijn er mensen die op ING beleggen?

Het ziet er erg kaal en blanko uit.
Ik kan niet eens beleggen in Amerikaanse aandelen? Vreemd.
(achter een pc niet maar op mobiel wel. Kan de aandelen niet vinden op pc).

Omdat ik toch met veel geld wil beleggen wil ik switchen van DeGiro naar een groter beleggingsplatform.
Om veiliger te zijn.
Ja ik oa..

Welke vorm heb je qua beleggen?
Beleggen is linksboven op bankieren klikken --> beleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 10-09-2022 21:16 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
MotorBeast schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:
[...]

Mensen die stinkend rijk zijn posten hier niet. Die genieten van hun centen en laten dit geneuzel aan hen voorbij gaan. Er is geen recept om stinkend rijk te worden met beleggen. Anders zouden alle klanten van banken/brokers die beleggen dat allemaal al lang zijn. ;)
Wanneer ben je stinkend rijk?
Pagina: 1 ... 124 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij