Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:57
Michel Burry begon volgens mij in 2019 met het voorspellen van doem (naast zijn subprime voorspellingen natuurlijk). Wie toen geluisterd had had vooralsnog mooie winsten gemist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NaTADtw3j1ABg9rnaD2C5d76U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXBjRCURFQSLoIiFd7ou82vj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 02-09-2022 07:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:00
TheDeuce schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Buy & sold 😄 We gaan het zien het komende half jaar, ik laat het weten zodra ik weer ingestapt ben.
Toch maar weer ingestapt deze week. Het bedrag stond daar maar te staan op m'n spaarrekening en had geen zin om één of andere Raisin account bij Renault bank te openen (0.65% rente). Helemaal eens met jullie comments op m'n eerdere besluit om uit te stappen, dat strookt niet met het buy & hold principe. Want inderdaad, wanneer ga je weer instappen, zeker als de koers zou stijgen. Wacht je dan tot de koers weer daalt (als dat al gebeurt) of neem je je verlies?

Toch hebben die twee weken me leuk geld opgeleverd/koersverlies bespaart. Ik heb NT World verkocht op EUR 20.49 en terug aangekocht op EUR 19.15 (koers van gisteren). Gecorrigeerd voor enige transactiekosten heb ik daardoor nu ca. 330 participaties meer dan voor die tijd, bij een koers van EUR 19.15 is dat toch ca. EUR 6300 :)

Dus dit keer heeft het behoorlijk goed uitgepakt, maar ben me er goed van bewust dat het net zo goed andersom had kunnen zijn. Voorlopig verwacht ik dat de beurzen nog wel even zullen dalen, maar een groot bedrag op je spaarrekening wat staat te verdampen is ook geen prettig gevoel. Andere asset classes geen interesse in.

Ik zou laten weten zodra ik weer in zou stappen, bij deze ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:23

page404

Website says no

TheDeuce schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:48:
[...]

Toch maar weer ingestapt deze week. Het bedrag stond daar maar te staan op m'n spaarrekening en had geen zin om één of andere Raisin account bij Renault bank te openen (0.65% rente). Helemaal eens met jullie comments op m'n eerdere besluit om uit te stappen, dat strookt niet met het buy & hold principe. Want inderdaad, wanneer ga je weer instappen, zeker als de koers zou stijgen. Wacht je dan tot de koers weer daalt (als dat al gebeurt) of neem je je verlies?

Toch hebben die twee weken me leuk geld opgeleverd/koersverlies bespaart. Ik heb NT World verkocht op EUR 20.49 en terug aangekocht op EUR 19.15 (koers van gisteren). Gecorrigeerd voor enige transactiekosten heb ik daardoor nu ca. 330 participaties meer dan voor die tijd, bij een koers van EUR 19.15 is dat toch ca. EUR 6300 :)

Dus dit keer heeft het behoorlijk goed uitgepakt, maar ben me er goed van bewust dat het net zo goed andersom had kunnen zijn. Voorlopig verwacht ik dat de beurzen nog wel even zullen dalen, maar een groot bedrag op je spaarrekening wat staat te verdampen is ook geen prettig gevoel. Andere asset classes geen interesse in.

Ik zou laten weten zodra ik weer in zou stappen, bij deze ;)
Goed gedaan! En nu afblijven ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-07 20:34
Ik stap nooit meer uit NT. Plan is over 30 jaar dividend te gaan consumeren en portefeuille door te schuiven naar de kids.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:52
Ik probeer het met deze marktschommelingen zelf maar leuk te maken. Als de koersen stijgen is het leuk dat het vermogen groeit en als de koersen dalen dan is het automatische wekelijkse koopmoment tegen een lagere prijs. Hoe dan ook een positieve draai aan te geven zo.

Het zal vast in 2035/2040 een stuk meer waard zijn dan nu..? (zoekend naar bevestiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

SvV_Ying schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:33:
Ik probeer het met deze marktschommelingen zelf maar leuk te maken. Als de koersen stijgen is het leuk dat het vermogen groeit en als de koersen dalen dan is het automatische wekelijkse koopmoment tegen een lagere prijs. Hoe dan ook een positieve draai aan te geven zo.

Het zal vast in 2035/2040 een stuk meer waard zijn dan nu..? (zoekend naar bevestiging).
Dat is ook mijn insteek. Ik koop diverse fondsen en aandelen om een gespreide portefeuille op te bouwen met lange termijn visie.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Wietsee. schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Puts op $TLT, u weet denk ik niet waar u het over heeft :+. Als u van uw geld af moet, raad ik het bovenstaande ook aan.
Bedankt voor de tip: nu 2 maanden later met puts op $TLT winst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zijn er Belgen die ervaring hebben met het beleggingsplatform van Belfius (RE=BEL)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:26

JAN-B

525 Wp op mijn dak

rapture schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:15:

De Chinezen kunnen veel miserie of doden verdragen.

[Afbeelding]
@rapture Heel mooi / lang verhaal hoor,

maar ik snap even niet wat een afbeelding met massa moordenaars in een Beleggen Topic doet :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 18:52
Vraagje mijnerzijds over het AVIAW fonds en IB :)

Ik heb bij IB aangevraagd om mutual funds te kunnen traden. Die staat bij trading permissions nu niet meer op request. Dit i.t.t. bijv. futures en options. Ik neem dus aan dat dit goed zit.

Dan, als ik AVIAW in de zoekbalk typ, zie ik daarna rechts het koopscherm. Nauwelijks informatie verder, zoals dat bij IWDA bijv. wel het geval is.

Vervolgens wil hij het bij een koopopdracht niet voor minder doen dan 1000 euro. Hij gaat in stappen van 1000 euro omhoog, dus ik kan alleen kiezen voor 2000, 3000 etc.

Als ik op preview klik bij een order van 1000 euro krijg ik de melding "the time for placing mutual fund orders has passed".

Mijn vragen: klopt het dat je alleen per 1000 euro kan inleggen? En de preview functie werkt denk ik niet bij dit soort objecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

JAN-B schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
[...]

@rapture Heel mooi / lang verhaal hoor,

maar ik snap even niet wat een afbeelding met massa moordenaars in een Beleggen Topic doet :? :?
Als ze 4x Hitler of 3x Stalin aan doden kunnen verdragen, dan is al hun geld verliezen niet extreem genoeg om de partij te doen wankelen. China heeft de politiestaat verder geperfectioneerd dan Noord-Korea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
Atomius schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:28:

Ik heb bij IB aangevraagd om mutual funds te kunnen traden. Die staat bij trading permissions nu niet meer op request. Dit i.t.t. bijv. futures en options. Ik neem dus aan dat dit goed zit.

Dan, als ik AVIAW in de zoekbalk typ, zie ik daarna rechts het koopscherm. Nauwelijks informatie verder, zoals dat bij IWDA bijv. wel het geval is.

Vervolgens wil hij het bij een koopopdracht niet voor minder doen dan 1000 euro. Hij gaat in stappen van 1000 euro omhoog, dus ik kan alleen kiezen voor 2000, 3000 etc.

Als ik op preview klik bij een order van 1000 euro krijg ik de melding "the time for placing mutual fund orders has passed".

Mijn vragen: klopt het dat je alleen per 1000 euro kan inleggen? En de preview functie werkt denk ik niet bij dit soort objecten?
Dat van die 1000 euro herken ik niet. Wat wel het geval is dat je alleen 's middags vanaf 12 of 13 uur je aankoop kunt ingeven (daar slaat die time opmerking op denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51

Nee, je kunt ook kleinere hoeveelheden inleggen. (tenminste in de webversie van lynx)

"the time for placing mutual fund orders has passed". Je moet even een half uurtje wachten. Orders inleggen tussen 1300 en 1600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het goed is kan je gewoon een ander bedrag invoeren, het hoeft geen veelvoud te zijn van 1000 euro.

Wat de preview functie betreft: dit gedraagt zich hetzelfde als het indienen van een live order, alleen dan zonder het daadwerkelijk plaatsen van de order. Als je live een order rejection zou krijgen, dan krijg je die met de preview ook. Betekent dat je de preview niet kan gebruiken op tijdstippen waarop orders niet geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34
HEA220 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:33:
[...]

Nee, je kunt ook kleinere hoeveelheden inleggen. (tenminste in de webversie van lynx)

"the time for placing mutual fund orders has passed". Je moet even een half uurtje wachten. Orders inleggen tussen 1300 en 1600
Ik vraag me sterk af of de kostenbesparing wel opweegt tegen het gemak van het automatiseren van je periodieke aankopen bij een grootbank of andere beleggingsinstelling zoals Fitvermogen of Meesman.
Of is het wel mogelijk om een order bestens in te schieten zodat deze meegenomen wordt als de betreffende time frame open wordt gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 23:57

Fuelke

Forza Ferrari

Admiral Freebee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:37:
Zijn er Belgen die ervaring hebben met het beleggingsplatform van Belfius (RE=BEL)?
Wat wil je graag weten?

Ik heb het gebruikt voor een aantal ETF aankopen voor mijn mama omdat ze al klant was bij Belfius, Het verwerken van aankooporders lijkt altijd een paar werkdagen te duren en het is nogal veel klikwerk in de app om uiteindelijk te achterhalen op welk tijdstip en aan welke koers je order werd uitgevoerd. Dat geld trouwens ook voor de aan- & verkoop van fondsen bij Belfius (dus buiten RE=BEL) dat de orderuitvoering veel klikwerk vereist.

Misschien ben ik te verwend door Bolero ;)

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Fuelke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:16:
[...]

Wat wil je graag weten?

Ik heb het gebruikt voor een aantal ETF aankopen voor mijn mama omdat ze al klant was bij Belfius, Het verwerken van aankooporders lijkt altijd een paar werkdagen te duren en het is nogal veel klikwerk in de app om uiteindelijk te achterhalen op welk tijdstip en aan welke koers je order werd uitgevoerd. Dat geld trouwens ook voor de aan- & verkoop van fondsen bij Belfius (dus buiten RE=BEL) dat de orderuitvoering veel klikwerk vereist.

Misschien ben ik te verwend door Bolero ;)
De kostenstructuur lijkt nogal acceptabel voor ETFs en ik ben al klant bij Belfius. Ik gebruik ook al Keytrade maar ik vind het geen slecht idee om wat te spreiden. Minder overzichtelijk misschien maar ook wel minder eieren in één mand.

Interessant om te horen dat het aankopen niet zo transparant is. Bij keytrade valt dat nogal goed mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-09-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 27-07 23:57

Fuelke

Forza Ferrari

Niet zo transparant is niet de uitdrukking die ik zou gebruiken, eerder omslachtig. Je moet een aantal keer doorklikken in de app om de uitvoering te zien.

Startscherm RE=BEL >> Onderaan kiezen voor de drie puntjes >> Historiek aanklikken >> Dan klikken op Uw orders >> dan klikken op het order in kwestie >> dan nog eens de uitvoering tab open klikken waar je dan aantal, prijs en bedrag ziet staan >> Dan nog eens op afrekening klikken voor het volledige borderel.

Misschien ben ik ongeduldig ;)

Bij Bolero krijg je een sms bij uitvoering, en het borderel in je mailbox rond 22h30 .

[ Voor 51% gewijzigd door Fuelke op 02-09-2022 14:22 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Admiral Freebee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:34:
[...]

De kostenstructuur lijkt nogal acceptabel voor ETFs en ik ben al klant bij Belfius. Ik gebruik ook al Keytrade maar ik vind het geen slecht idee om wat te spreiden. Minder overzichtelijk misschien maar ook wel minder eieren in één mand.

Interessant om te horen dat het aankopen niet zo transparant is. Bij keytrade valt dat nogal goed mee.
Ik heb er ook wat lopen, en inderdaad wat betreft kosten zit het vrij goed.

Ik herken het punt ook niet dat aankopen lang op zich laten wachten, gewoon aangeven tegen markttarief te kopen en dat is meteen geregeld (tijdens handelsmomenten uiteraard). De app openen, inloggen onder knop re=bel en je ziet meteen de huidige waarde van je totale portefeuille, weinig klikken vereist. Om precies de order terug te zoeken moet je inderdaad het menu in maar is dat in de praktijk ooit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Bedankt. Het ging mij echter om obligaties aanhouden gedurende de gehele looptijd. Dat (inflation linked) obligaties tussentijds een koersrisico hebben door wijzigingen van inflatie en of rente speelt dan geen rol.
Ik ben helemaal nieuw qua inflation linked bonds maar ik lees hier dat de "Germany’s 10-year inflation-linked bond yield" -1.828% was. Stel inflatie is 5% per jaar, betekent dat dan dat je +3.172% per jaar krijgt over die 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:21
Pistachenootje schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:36:
[...]

Ik ben helemaal nieuw qua inflation linked bonds maar ik lees hier dat de "Germany’s 10-year inflation-linked bond yield" -1.828% was. Stel inflatie is 5% per jaar, betekent dat dan dat je +3.172% per jaar krijgt over die 10 jaar?
Dat is helaas niet hoe inflation linked bonds werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:04:
[...]
Dat is helaas niet hoe inflation linked bonds werken :9
Da's jammer. Ik had al zo'n idee. Hoe dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Pistachenootje schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:18:
[...]

Da's jammer. Ik had al zo'n idee. Hoe dan wel?
Je krijgt de hoofdsom terug gecorrigeerd voor inflatie, maar betaalt daar een fors negatieve rente over. Op dit moment kun je daardoor met inflation linked bonds niet je 'purchasing power' behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Dit is een voorbeeld van een ETF met inflation linked bonds:
https://www.ishares.com/u...government-bond-ucits-etf

De 'real yield' is momenteel -0,58%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:25:
[...]

Je krijgt de hoofdsom terug gecorrigeerd voor inflatie, maar betaalt daar een fors negatieve rente over. Op dit moment kun je daardoor met inflation linked bonds niet je 'purchasing power' behouden.
Hier ook nieuw in dergelijke obligaties.

Stel dat je de (losse) obligatie US91282CCA71 koopt. Vervaldatum 15/04/2026, koers 97,52%, coupon 0.125%. Bijgevolg een geannualiseerd rendement van 0,823%, wat effectief een stuk lager is dan soortgelijke klassieke obligaties in USD.

Bovenop dit rendement wordt je dan wel gecompenseerd voor onverwachte inflatie in de VS?

Wat gebeurt er met de koersen van bestaande obligaties indien inflatie hoger is dan verwacht. Stijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door user001 op 02-09-2022 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 21:13
SvV_Ying schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:33:

Met deze achtbaan krijg je vanzelf extra momenten: ik heb net een paar weken geleden "gevierd" dat ik een bepaalde som had bereikt, daar zit ik nu weer ruim onder. Ooit passeer ik die grens weer, heb ik weer een feestje! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
user001 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:07:
[...]

Bovenop dit rendement wordt je dan wel gecompenseerd voor onverwachte inflatie in de VS?

Wat gebeurt er met de koersen van bestaande obligaties indien inflatie hoger is dan verwacht. Stijgen?
Je rendement is dan onafhankelijk van de inflatie als je het de hele looptijd aanhoudt.

De koers daalt als de reele rente stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:25:
[...]

Oke in mijn voorbeeld betaal je dus 1.8% per jaar en krijgt uiteindelijk de hoofdsom gecorrigeerd voor 10 jaar inflatie van 5%. De geldstromen zijn dan weliswaar anders dan ik zei maar het uiteindelijke resultaat na afloop is toch wel alsof je 10 jaar 3.2% ontvangt?

ps. voor de duidelijkheid, ik heb het over een individuele bond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:26:
Dit is een voorbeeld van een ETF met inflation linked bonds:
https://www.ishares.com/u...government-bond-ucits-etf

De 'real yield' is momenteel -0,58%.
Ja maar dan heb je wel een behoorlijk portie Italië en Spanje. Dat lijkt me toch wel een extra risico, of niet? Ik zou me beter voelen bij individuele bonds uit Duitsland. Eventueel Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:00:
[...]

Oke in mijn voorbeeld betaal je dus 1.8% per jaar en krijgt uiteindelijk de hoofdsom gecorrigeerd voor 10 jaar inflatie van 5%. De geldstromen zijn dan weliswaar anders dan ik zei maar het uiteindelijke resultaat na afloop is toch wel alsof je 10 jaar 3.2% ontvangt?

ps. voor de duidelijkheid, ik heb het over een individuele bond.
Je hebt inderdaad een 'nominale' winst, maar niet na inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:23:
[...]

Ja maar dan heb je wel een behoorlijk portie Italië en Spanje. Dat lijkt me toch wel een extra risico, of niet? Ik zou me beter voelen bij individuele bonds uit Duitsland. Eventueel Frankrijk.
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:41:
[...]

Je rendement is dan onafhankelijk van de inflatie als je het de hele looptijd aanhoudt.

De koers daalt als de reele rente stijgt.
Ik denk dat ik het nu begrepen heb. Het voorbeeld dat ik opgaf was een (US) TIPS. Misschien minder interessant voor ons, maar om hier even mee verder te werken:
- Obligatie uitgegeven aan 100 (?)
- Volgens TreasuryDirect is de terugbetalingswaarde intussen 112,987 geworden: https://www.treasurydirec...etail.htm?cusip=91282CCA7
- Aankoopprijs vandaag is 97,52
- Coupon bedraagt 0,125 (voor het gemak indexeer ik deze niet in mijn voorbeeld)

Stel dat er vanaf vandaag geen inflatie meer is, en de terugbetalingswaarde dus 112,987 blijft, dan heb je op deze obligatie bijgevolg een nominaal geannuliseerd rendement van 4,276%. Dit is hoger dan op klassieke treasuries. Klopt toch iets niet aan mijn redenering? (tenzij beleggers deflatie verwachten, maar dat lijkt mij weinig waarschijnlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door user001 op 03-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Hoe kan die terugbetalingswaarde al bekend zijn? Is dat niet afhankelijk van de inflatie over de gehele periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:32:
Hoe kan die terugbetalingswaarde al bekend zijn? Is dat niet afhankelijk van de inflatie over de gehele periode?
Misschien de verkeerde term, maar ik bedoel de terugbetalingswaarde als de terugbetaling vandaag zou gebeuren. Of anders bekeken de finale terugbetalingswaarde indien inflatie vanaf vandaag 0% zou zijn, zoals ik in mijn "casus" stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Ik denk dat je het zo moet interpreteren dat je 112,987 dollar zou krijgen als de betaling vandaag zou zijn. Hieremee heb je precies dezelfde 'purchasing power' als je originele 100 dollar toen je de obligatie kocht. Verder krijg je nog een coupon van 0,125%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:55:
Ik denk dat je het zo moet interpreteren dat je 112,987 dollar zou krijgen als de betaling vandaag zou zijn. Hieremee heb je precies dezelfde 'purchasing power' als je originele 100 dollar toen je de obligatie kocht. Verder krijg je nog een coupon van 0,125%.
Zo ziet ik het ook, maar net daarom vind ik het vreemd dat de obligatie behoorlijk ver onder pari noteert, zeker gezien de sterke recente inflatie (iets minder dan de in de EU, maar toch hoog). Mocht ik ergens het antwoord vinden, zal ik het hier zeker posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
user001 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:59:
[...]

Zo ziet ik het ook, maar net daarom vind ik het vreemd dat de obligatie behoorlijk ver onder pari noteert, zeker gezien de sterke recente inflatie (iets minder dan de in de EU, maar toch hoog). Mocht ik ergens het antwoord vinden, zal ik het hier zeker posten.
Wellicht omdat je vandaag ook inflation linked obligaties kunt kopen met een hogere coupon?

Net zoals een hogere rente de koers van een 'gewone' obligatie laat dalen, zo laat een hogere reele rente de koers van inflation linked bonds dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:12:
[...]

Wellicht omdat je vandaag ook inflation linked obligaties kunt kopen met een hogere coupon?

Net zoals een hogere rente de koers van een 'gewone' obligatie laat dalen, zo laat een hogere reele rente de koers van inflation linked bonds dalen.
Ja, maar in dit concrete voorbeeld zouden TIPS in nominale termen, behoudens deflatie, altijd meer opbrengen dan klassieke treasuries, en dit verschil van ongeveer 1% per jaar neemt enkel toe bij toekomstige inflatie > 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Dat kan niet kloppen inderdaad. Dan begrijpen wij gewoon niet hoe we deze cijfers moeten interpreteren. :)

Uit het verschil in de rente tussen 'gewone' obligaties en inflation linked obligaties kun je de break even inflation rate berekenen. De inflatie die 'de markt' verwacht.

In dollars is deze inflatie lager dan de nominale rente, en in de eurozone nog steeds behoorlijk veel hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:37:
Dat kan niet kloppen inderdaad. Dan begrijpen wij gewoon niet hoe we deze cijfers moeten interpreteren. :)

Uit het verschil in de rente tussen 'gewone' obligaties en inflation linked obligaties kun je de break even inflation rate berekenen. De inflatie die 'de markt' verwacht.

In dollars is deze inflatie lager dan de nominale rente, en in de eurozone nog steeds behoorlijk veel hoger.
Mijn vraag werd beantwoord door jeffyscott van het Bogleheads-forum (citaat licht aangepast).
(...)
Using the OP's figures, at 97.52 you would pay $1101.85 for 1129.87 in accrued principle (97.52 x 1.12987). In the unlikely event of 0% inflation and ignoring the coupons, that's a nominal gain of just 2.54% over ~3.5 years. Including the coupons, I get a nominal YTM of 0.826. That's close to the real YTM as should be, with inflation set to 0.
(...)
De verkopende partij moet vergoed worden voor de misgelopen verhoogde hoofdsom. Die is namelijk gestegen van 100 naar 112.987.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Ook even de moeite gedaan om de oefening te herhalen voor een Franse obligatie gerelateerd aan de (HICP) inflatie van de Eurozone. Het verhaal is hier behoorlijk anders.

- FR0013519253, vervaldatum maart 2026 (https://www.aft.gouv.fr/index.php/en/titre/fr0013519253)
- Indexwaarde startdatum: 105,13
- Indexwaarde augustus 2022: 117,78
-> indexeringsgetal startdatum <-> vandaag: 1,1203
- Obligatiekoers secundaire markten vandaag: 105,15
-> Te betalen aan de verkopende partij: 105,15*1,1203=117,799
- Terugbetaling hoofdsom indien geen inflatie gedurende de resterende looptijd: 100*1,1203=112,03

Zonder rekening te houden met de verwaarloosbare coupon (0,10% exclusief indexering) en met belastingen allerhande, bedraagt het geannualiseerd nominaal verlies op deze obligatie 1,42%. Let wel: indien inflatie gedurende de resterende looptijd wel (strikt) positieve proporties aanneemt - en dat boven 1,42% per jaar - wordt het nominaal rendement positief.

Je kunt dus stellen dat deze obligatie je koopkracht op pijl houdt ten belope van het verschil tussen de feitelijke toekomstige inflatie en 1,42% per jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door user001 op 04-09-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
Hi,

Wellicht word deze vraag in een eerder stadium behandelt, ik kan het alleen niet vinden. Zoekende naar een goedkope en enigszins laag risico manier om euro's om te zetten naar dollars.

Bij degiro kost het zover ik kan zien 0.35% voor het omzetten obv 10k.

Ik kan zo 123 niet de kosten vinden die bijvoorbeeld interactive brokers rekent voor het omzetten van 10k. En wat de markt spread is.

Iemand hier ervaring mee? En zo ja, welke manier(en) raden jullie aan om dollars te kopen?

Ook niet onbelangrijk is risico management en eventueel rente die een broker geeft op een positief USD saldo.

Met risico management bedoel ik de kans op failliet gaan. Neem aan dat aanhouden van USD niet gedekt zijn door Beleggerscompensatie ?

Ik las wel dat interactive brokers 1.83% rente geeft vanaf 10k, of is dat niet voor Nederlandse inwoners?

Benieuwd naar ervaringen :)

grt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

VanBreukelen schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:29:
Ik kan zo 123 niet de kosten vinden die bijvoorbeeld interactive brokers rekent voor het omzetten van 10k. En wat de markt spread is.
Vast tarief van 2 dollar (of 2 euro) dacht ik. Dus zeker bij hogere tarieven is dat erg interessant.
Zeker als je een limit order plaatst. Wat ik altijd lees is dat de koers erg gunstig is bij IBKR.

0.35% is dan best duur.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
En zo ja, welke manier(en) raden jullie aan om dollars te kopen?
Interactive Brokers. Zie voor tarieven hier: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=49818
Met risico management bedoel ik de kans op failliet gaan. Neem aan dat aanhouden van USD niet gedekt zijn door Beleggerscompensatie ?
Nee, cash is bij sommige brokers wel gedekt door Deposito Garantie Stelsel. Niet bij IB.

De kans dat je het bij IB nodig hebt acht ik wel kleiner dan bij DeGiro.

(knip) Speculatie over kans van omvallen deze broker t.o.v. andere partij.
Citation needed. Dit is een claim over financiele stabiliteit van verschillende brokers en die moet onderbouwd worden.
Ik las wel dat interactive brokers 1.83% rente geeft vanaf 10k, of is dat niet voor Nederlandse inwoners?
Jawel. Zie: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=46788
Benieuwd naar ervaringen :)
Zeer tevreden met IB sinds enkele jaren.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 12-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:31:
[...]

Vast tarief van 2 dollar (of 2 euro) dacht ik. Dus zeker bij hogere tarieven is dat erg interessant.
Zeker als je een limit order plaatst. Wat ik altijd lees is dat de koers erg gunstig is bij IBKR.

0.35% is dan best duur.
Bedankt voor de reactie. En zover ik begreep is IBKR de grootste en langst bestaande broker beschikbaar voor de Nederlandse markt. Dan zou je zeggen dat het risico op faillissement iets lager licht.

Zover ik begreep is het Deposito Garantie Stelsel alleen geldig voor positief Euro saldo.

Wat ik trouwens ook irritant vind aan deGiro is het niet kunnen kopen van Canadese aandelen, dus dat zou 2 vliegen in 1 klap zijn.

Moet zo'n referral actie via een IBKR gebruiker gaan trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

VanBreukelen schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:05:
[...]

Zover ik begreep is het Deposito Garantie Stelsel alleen geldig voor positief Euro saldo.
Voor de helderheid, ik weet niet over welk stelsel je het hebt, maar die van Nederland/Europa is het in ieder geval niet lijkt me.
Kans op faillisement lijkt me erg klein ja.
ja je kunt dus iemand een persoonlijk bericht sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Oh ja goed punt.
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:06:
[...]

Voor de helderheid, ik weet niet over welk stelsel je het hebt, maar die van Nederland/Europa is het in ieder geval niet.
ik vermoed dat hij het over DeGiro heeft, daar heb je Duits DGS tot 100k EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
Pistachenootje schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:08:
[...]

Ja daar ben ik van op de hoogte. Het gaat mij meer om mijn geplande dollars die ik voor +- 1jr wil vasthouden.

Komt neer op de veiligste plek van stalling, waar een faillissement zeer onwaarschijnlijk is, en de kosten voor het omzetten mee vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22

Qwerty-273

Meukposter

De valuta maakt niet uit. Een vreemde valuta telt gewoon mee in de 100k euro per rekeninghouder. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de vreemde valuta deposito’s die verschillende banken aanbieden.
https://www.ing.nl/media/...ito.pdf_tcm162-121055.pdf
Voor consumenten rekeningen zie je eigenlijk geen verschillende valuta’s (bij NLse banken) dat bieden ze eigenlijk alleen aan bij zakelijke rekeningen. In andere EU landen is er vaak meer mogelijk voor de consument, om rekeningen in verschillende valuta’s aan te houden. Ook daar geldt dan een totale max dekking van 100k euro (waar vreemde valuta dan via de wisselkoers worden meegerekend).

Bij een negatief saldo komt de curator op een gegeven moment wel aankloppen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-09-2022 17:41 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Dat lijkt niet noodzakelijk het geval te zijn. Probeer eens de calculator uit: https://www.interactivebr...ricing-interest-rates.php.
Voor een portefeuille met (enkel) 15000 USD aan cash kom ik bijvoorbeeld aan 0% op de schijf 0-10000 USD en 0.275% op de schijf 10000 USD-15000 USD.

Afhankelijk van de doelstelling en mate waarin je het geld snel moet kunnen opnemen, kun je eventueel US Treasuries kopen met een resterende looptijd van 1 of 2 jaar, bijvoorbeeld. Levert >3% per jaar op.

[ Voor 24% gewijzigd door user001 op 05-09-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

user001 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:24:
[...]
Dat lijkt niet noodzakelijk het geval te zijn. Probeer eens de calculator uit: https://www.interactivebr...ricing-interest-rates.php.
Voor een portefeuille met (enkel) 15000 USD aan cash kom ik bijvoorbeeld aan 0% op de schijf 0-10000 USD en 0.275% op de schijf 10000 USD-15000 USD.
Houd er rekening mee dat accounts met een totale asset value van minder dan 100k USD ook een proportioneel lagere rente ontvangen. Als jij naast die 15k USD ook 85k USD aan aandelen zou hebben, dan zou je voor die schijf boven 10k USD de volledige 1,83% ontvangen. Maar met enkel 15k USD en verder niets, ontvang je 15% van die 1,83% en dat komt uit op 0,275%. Over het deel boven 10k dus.

Daarmee willen ze ontmoedigen dat je ze enkel gebruikt als alternatieve bewaarplek voor kleine hoeveelheden geld. Dat soort accounts zijn duur en leveren hen niets op. Ze willen graag dat je belegt :P of dat je serieuze bedragen stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
De beurzen doen het goed zeg… jeetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:33:
[...]

Houd er rekening mee dat accounts met een totale asset value van minder dan 100k USD ook een proportioneel lagere rente ontvangen. Als jij naast die 15k USD ook 85k USD aan aandelen zou hebben, dan zou je voor die schijf boven 10k USD de volledige 1,83% ontvangen. Maar met enkel 15k USD en verder niets, ontvang je 15% van die 1,83% en dat komt uit op 0,275%. Over het deel boven 10k dus.

Daarmee willen ze ontmoedigen dat je ze enkel gebruikt als alternatieve bewaarplek voor kleine hoeveelheden geld. Dat soort accounts zijn duur en leveren hen niets op. Ze willen graag dat je belegt :P of dat je serieuze bedragen stort.
Dat is het inderdaad, maar het was mij niet duidelijk of de vraagsteller al activa heeft bij IBKR.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27

Thompson

Beeromaniac

Fiscalist schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:37:
Niks heel geks toch? -18% YTD. Dat is na de bizarre rally post-corona niet heel gek.
Als je kijkt naar de S&P500 pre-corona stond die op 3380. Dat is nu een goeie 2,5 jaar geleden. á 7% rendement gemiddeld zou je nu een koers verwachten van +/- 4000, daar zitten we maar 2% onder en een 2 weken geleden zaten we er er nog ruim 5% boven.

* Thompson Blijft lekker elke maand na storting salaris bijkopen en kijk er verder niet al te veel naar om

Hoog, laag, 't zal me wat. Als ik d'r over 25 jaar maar van met vervroegd pensioen kan :9

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:32
Wellicht lichtelijk offtopic maar ook niet echt een nieuw topic waardig, dus ik probeer het hier :)

Wij hebben ons woning verkocht, overwaarde is 165k. Tevens hebben we een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering moet nog plaatsvinden, we hebben een overbruggingshypotheek van 66k. Blijft over voor ons 99k.

Nieuwe hypotheek is 485 - 66 = 419k. De maandelijkse lasten kunnen we (makkelijk) dragen, dit hoeft dus niet perse omlaag. Een deel van die 419k is een annuiteitenhypotheek ter hoogte van 48k waarvan de RVP op 1 oktober 2022 verloopt, we kunnen met de overwaarde dit deel dus ineens zonder boete aflossen.

Het liefst ga ik ondernemen/beleggen met de overwaarde ipv in het steen vast te zetten. Met beleggen heb ik weinig ervaring, maar het geld in een index stoppen kan (op de lange termijn) toch haast niet fout gaan? Of zit ik er volledig naast en is het in de het verleden ook gigantisch mis gegaan (op de lange termijn dan)?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
c-nan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:26:
Wellicht lichtelijk offtopic maar ook niet echt een nieuw topic waardig, dus ik probeer het hier :)

Wij hebben ons woning verkocht, overwaarde is 165k. Tevens hebben we een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering moet nog plaatsvinden, we hebben een overbruggingshypotheek van 66k. Blijft over voor ons 99k.

Nieuwe hypotheek is 485 - 66 = 419k. De maandelijkse lasten kunnen we (makkelijk) dragen, dit hoeft dus niet perse omlaag. Een deel van die 419k is een annuiteitenhypotheek ter hoogte van 48k waarvan de RVP op 1 oktober 2022 verloopt, we kunnen met de overwaarde dit deel dus ineens zonder boete aflossen.

Het liefst ga ik ondernemen/beleggen met de overwaarde ipv in het steen vast te zetten. Met beleggen heb ik weinig ervaring, maar het geld in een index stoppen kan (op de lange termijn) toch haast niet fout gaan? Of zit ik er volledig naast en is het in de het verleden ook gigantisch mis gegaan (op de lange termijn dan)?
op lange termijn (>10j) zit je meestal wel goed. Als je gespreid belegt. Dus niet alles in BBBY, AMC of een Chinese vastgoedtoko Yolo'en.

Let wel op dat je door je overwaarde 165k aan eigenwoningreserve hebt opgebouwd. Aangezien je maar 66k terug in je nieuwe huis steekt, krijg je van je hypotheek van 419k straks maar over 320k HRA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In het verleden is index-beleggen voor lange termijnen (bijvoorbeeld 30 jaar) nog nooit 'gigantisch misgegaan'.

In de toekomst zou het wel mis kunnen gaan. Populariteit van indexbeleggen, verschuiving van resultaten van kapitaal naar arbeid, veranderingen in fiscale behandeling van vermogen, klimaatcrisis, deglobalisering, krimpende wereldbevolking. Er zijn allerlei risico's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
RocketKoen schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]

op lange termijn (>10j) zit je meestal wel goed. Als je gespreid belegt. Dus niet alles in BBBY, AMC of een Chinese vastgoedtoko Yolo'en.

Let wel op dat je door je overwaarde 165k aan eigenwoningreserve hebt opgebouwd. Aangezien je maar 66k terug in je nieuwe huis steekt, krijg je van je hypotheek van 419k straks maar over 320k HRA.
En het verschil tussen die 419K en 320K is een box 3 hypotheek welke als schuld dus wel superhandig is om je VRH te drukken :)

@c-nan ik ben van plan hetzelfde te doen met mijn overwaarde eind dit jaar. Het enige wat ik momenteel niet heel leuk vind is de zwakke Euro tov de USD.

[ Voor 11% gewijzigd door r0bb op 06-09-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:32
RocketKoen schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]

Ik dacht aan (dat is wat ik hier vaak voorbij zie komen), of vergelijkbaars:
- NT World 89% + NT EM 11%
- VWRL 100%

Behalve de 66k, steken we ook nog meerwerk van 60k in het huis, dat bedrag mag je ook van het EWR aftrekken volgens mij? Dan is het HRA over 320k+60k = 380k, terwijl ons hypotheek straks 419k is, niet?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
c-nan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:07:
[...]

Ik dacht aan (dat is wat ik hier vaak voorbij zie komen), of vergelijkbaars:
- NT World 89% + NT EM 11%
- VWRL 100%

Behalve de 66k, steken we ook nog meerwerk van 60k in het huis, dat bedrag mag je ook van het EWR aftrekken volgens mij? Dan is het HRA over 320k+60k = 380k, terwijl ons hypotheek straks 419k is, niet?
Kosten van onderhoud of een verbouwing mag je van je eigenwoningreserve aftrekken. Meerwerk bij nieuwbouw valt volgens mij gewoon onder de koopsom.

Bij https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je kijken wat het voordeligste is. VWRL heeft bijvoorbeeld wel lage kosten, maar zadelt je op met een flinke dividendlekkage.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 06-09-2022 10:14 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-07 08:42
VWRL of VFEM + VEVE beter? Mocht het laatste beter zijn, wat is een beter verhouding om nadruk op te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
eamelink schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:38:
In het verleden is index-beleggen voor lange termijnen (bijvoorbeeld 30 jaar) nog nooit 'gigantisch misgegaan'.

In de toekomst zou het wel mis kunnen gaan. Populariteit van indexbeleggen, verschuiving van resultaten van kapitaal naar arbeid, veranderingen in fiscale behandeling van vermogen, klimaatcrisis, deglobalisatie, krimpende wereldbevolking. Er zijn allerlei risico's :)
Wat is een goed alternatief voor indexbeleggen?
Het is jammer dat de Rabobank haar fondsen niet beschikbaar maakt voor zelfbeleggen.. deze is namelijk heel interessant https://www.blackrock.com...factor-aandelen-fonds-agg

Ik vind het niet erg om ongeveer 0,6% extra te betalen aan kosten.. ik heb echter geen idee welk fonds wel een goede spreiding heeft en geen dividend lek.

[ Voor 19% gewijzigd door Fiscalist op 06-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
FlashHeaven schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:24:
VWRL of VFEM + VEVE beter? Mocht het laatste beter zijn, wat is een beter verhouding om nadruk op te leggen?
Laatste is niet beter maar wel iets goedkoper. Maar beter kun je iets nemen zonder dividendlek. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:33:
Ik vrees dat dat niet bestaat. Deposito's/obligaties leveren imo te weinig op.
ik heb echter geen idee welk fonds wel een goede spreiding heeft en geen dividend lek.
Dit is al wel heel vaak besproken. Zie bijv.: https://www.financieelona...ten-indexfondsen-en-etfs/

[ Voor 38% gewijzigd door Pistachenootje op 06-09-2022 14:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Fiscalist schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:33:
[...]

Niks. Zolang je geen Warren Buffett heet is een index fonds je beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Hielko schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:53:
[...]

Niks. Zolang je geen Warren Buffett heet is een index fonds je beste keus.
Alles in BRK-B stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34
Mja, ik vermoed alleen dat als de beste man komt te overlijden het aandeel flinke klappen gaat krijgen want zo irrationeel rolt de beurs terwijl er ook andere (slimme) mensen werken die al grotendeels de bedrijfsvoering leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Laatst online: 28-04 12:55
Miki schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:25:
[...]

Mja, ik vermoed alleen dat als de beste man komt te overlijden het aandeel flinke klappen gaat krijgen want zo irrationeel rolt de beurs terwijl er ook andere (slimme) mensen werken die al grotendeels de bedrijfsvoering leiden.
Zoals alles wordt ingeprijsd zou je dat ook verwachten bij een dergelijk aandeel (het genie wordt ouder, dus aandeel 'minder waard' als dat een effect zou moeten hebben). Maar dat zal vast en zeker niet nee. Ik houd me niet met zijn holding bezig, maar kan ook zo maar zijn dat het juist een positief effect gaat hebben (meer naamsbekendheid voor zijn holding/meer sympathie). De lijn zal in ieder geval verder naar rechts gaan :P

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik dacht vanochtend ook nog hetzelfde. En ben daarna short gegaan.

Want de hausse blijft echt niet duren denk ik. Ik denk dat er deze maand nog klappen gaan vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:16
Waarom zoveel focus op Buffett?
De laatste jaren is toch vastgesteld dat Buffett er geen reet van kan en dat we allemaal in Cathie Wood haar ETF moeten beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Matige spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Pistachenootje schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:08:
[...]

Is dit overigens nieuw? Ik dacht dat dit maar tot 20k ging voor beleggingen. Maar heeft Duitsland een betere regeling?

edit; of is dit alleen voor het saldo dat je aanhoudt op het beleggingsaccount?

[ Voor 11% gewijzigd door tuinïnen op 06-09-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De SPY puts drukken mijn portefeuille op.
eamelink schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:38:

In de toekomst zou het wel mis kunnen gaan. Populariteit van indexbeleggen, verschuiving van resultaten van kapitaal naar arbeid, veranderingen in fiscale behandeling van vermogen, klimaatcrisis, deglobalisering, krimpende wereldbevolking. Er zijn allerlei risico's :)
Vooral de krimpende wereldbevolking maakt een einde van het economisch model van meer, meer, meer, groter, groter, groter,... dat sinds 1500 tot nu toe zo goed gewerkt heeft. De "time in de market" strategie kan zomaar gesloopt worden.

Tijdens onze belle époque (35 jaren voor de Corona) heeft index beleggen goed gewerkt wegens de val van de Muur, de Westerse economie expandeert overal op de wereldkaart,...

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 06-09-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-07 12:39
We krimpen niet we stabiliseren als wereldbevolking. Laatst stond er een filmpje over op dit forum volgens mij. Een professor statistiek bij Lubach op bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
rapture schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:18:
[...]

[...]

Vooral de krimpende wereldbevolking maakt een einde van het economisch model van meer, meer, meer, groter, groter, groter,... dat sinds 1500 tot nu toe zo goed gewerkt heeft. De "time in de market" strategie kan zomaar gesloopt worden.

Tijdens onze belle époque (35 jaren voor de Corona) heeft index beleggen goed gewerkt wegens de val van de Muur, de Westerse economie expandeert overal op de wereldkaart,...
Stel dát dit klopt, dan zou indexbeleggen door de altijd verruimende geldhoeveelheid alsnog een goede keuze zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
tuinïnen schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:15:
[...]
Is dit overigens nieuw? Ik dacht dat dit maar tot 20k ging voor beleggingen. Maar heeft Duitsland een betere regeling?

edit; of is dit alleen voor het saldo dat je aanhoudt op het beleggingsaccount?
Gaat alleen over saldo inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Vooral de krimpende wereldbevolking maakt een einde van het economisch model van meer, meer, meer, groter, groter, groter,...
Ja natuurlijk, this time it’s different. Stel dat de bevolking niet meer zal groeien; de economische groei hoeft niet alleen van bevolkingsgroei te komen. Technologische ontwikkelingen dragen ook bij, potentieel zelfs exponentieel. Wat denk je dat ‘onbeperkte’ energie, bijv. door nuclear fusion zal doen voor de wereldeconomie?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-07 19:40
Ik blijf het eng vinden om veel geld bij een beleggingsplatform te laten voor vele jaren.
Komt omdat ik het niet gewend ben.

Hoe veilig is onze geld\aandelen? En hoe zit het met garantie?

Zelf zeggen ze altijd dat het goed zit(volgens de website) Maar hoe goed is het dan echt?

Ik zit bijv. bij DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Atsiz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:18:
Ik blijf het eng vinden om veel geld bij een beleggingsplatform te laten voor vele jaren.

Zelf zeggen ze altijd dat het goed zit(volgens de website) Maar hoe goed is het dan echt?

Ik zit bijv. bij DeGiro.
DeGiro is toch een paar keer beboet door de AFM? Zou daar mijn geld iig niet stallen. Ik heb zelf mijn rekening daar opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:50
[...]

[...]

Exact de reden dat ik bescheiden met indexbeleggen ben begonnen en meer risico neem met (vooral) crypto met aanvullend edelmetalen (fysiek) en grondstof aandelen zoals bv Uranium. Ik zie wel het 1 en ander verschuiven de komende jaren. Kan het ook mis hebben hoor daarom: spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Alpina schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:40:
[...]

Exact de reden dat ik bescheiden met indexbeleggen ben begonnen en meer risico neem met (vooral) crypto met aanvullend edelmetalen (fysiek) en grondstof aandelen zoals bv Uranium. Ik zie wel het 1 en ander verschuiven de komende jaren. Kan het ook mis hebben hoor daarom: spreiding.
Welke aandelen heb jij gekocht om in Uranium te investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Laatst online: 13:45
.

[ Voor 106% gewijzigd door TechFox op 07-09-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Fiscalist schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:41:
[...]

Welke aandelen heb jij gekocht om in Uranium te investeren?
Een hele waslijst ;) grootste deel uit deze lijst en Kazatomprom uiteraard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFEOT9cOvU7geIQGr0oLkykJjlE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XKq9C6BVcF7v30f3hdfw6xEz.png?f=fotoalbum_large

Ik had ook net zo goed een ETF kunnen nemen maar dat ‘saaie’ doe ik met indexbeleggen.

Ik vind vooral de ontwikkelingen mbt SMR zeer interessant en ben dan ook benieuwd naar de nieuwe Oliver Stone docu:

https://frompage2screen.c...eoliverstone-la_biennale/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Alpina schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:53:
[...]

Een hele waslijst ;) grootste deel uit deze lijst en Kazatomprom uiteraard:

[Afbeelding]

Ik had ook net zo goed een ETF kunnen nemen maar dat ‘saaie’ doe ik met indexbeleggen.

Ik vind vooral de ontwikkelingen mbt SMR zeer interessant en ben dan ook benieuwd naar de nieuwe Oliver Stone docu:

https://frompage2screen.c...eoliverstone-la_biennale/
Dankjewel voor het delen Van je informatie! Mag ik vragen welke broker je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Fiscalist schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:56:
[...]

Dankjewel voor het delen Van je informatie! Mag ik vragen welke broker je gebruikt?
Grondstoffen voornamelijk via Degiro omdat ik daar een paar jaar geleden al een account had. Verder geen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:19

Ik zit bijv. bij DeGiro.
Misschien moet je dan gaan wennen met een gedeelte van je geld?
Hoe veilig is je geld/aandelen kun je afzetten tegen de vraag hoe veilig je geld is als je niets doet. Helaas heeft niemand een glazen bol en de situatie in Oekraine zorgt voor veel instabiliteit op veel markten.

Het enige dat ik je kan aanraden is spreiden. Doe iets lange termijn, doe iets korte termijn, doe iets bij DeGiro, doe iets bij je huisbank en doe met een gedeelte van je geld niets, en probeer niet het onderste uit de kan te halen, maar doe conservatief.

Ik denk dat dat de meeste rust in jouw hoofd geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door bregweb op 07-09-2022 08:20 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Ik zit bijv. bij DeGiro.
Ligt er heel erg aan hoe betrouwbaar je platform is.
DeGiro heeft bijvoorbeeld al een paar boetes gehad. Maar die hebben tenminste een banklicentie en worden dus door de overheid (in dit geval de Duitse) gecontroleerd.

Je hebt tegenwoordig ook hippe beleggings apps. Die constructies die daar achter zitten zijn vaak op zn best twijfelachtig. Als die je naaien kun je vrijwel nergens terecht. Ik zou er met een grote boog omheen lopen.

Maar bij een betrouwbare instelling zijn je aandelen ongeveer even veilig als het geld op je bank. Met als verschil dat het geld op de bank gegarandeerd minder waard wordt (inflatie) en je bij de aandelen nog een kans hebt dat ze meer waard worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

correct me if i'm wrong, maar als je aandelen hebt staan die toch gewoon op naam? Dus als je broker failliet gaat heb jij geen problemen.
Enige irritante is dat je waarschijnlijk even tijd moet steken in het veranderen van broker en dus een tijdje je aandelen niet kan verkopen.

Enige probleem is als je geld hebt staan bij je broker en daar niets mee doet. Dan kan het wel een flinke tijd duren voordat je dat weer tot je beschikking hebt.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Laatst online: 16:49
De afgelopen vier weken erg klote. Stond eindelijk weer in de plus, nu -15%. Goed gespreide portefeuille, dus dit doet pijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RocketKoen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:16:
[...]

Ligt er heel erg aan hoe betrouwbaar je platform is.
DeGiro heeft bijvoorbeeld al een paar boetes gehad. Maar die hebben tenminste een banklicentie en worden dus door de overheid (in dit geval de Duitse) gecontroleerd.
Toen DeGiro nog niet door Flatex was over genomen was er ook nog niks met een banklicentie, maar toch vielen ze toen gewoon onder toezicht van de AFM. Immers zijn ze een geregistreerde financiële instelling.

Die banklicentie heeft AFAIK in zoverre ook alleen betrekking op het (beleggings)rekening gedeelte, dus o.a. dat het geld op de rekening tot 100k gedekt wordt etc. Maarja, je gaat normaliter natuurlijk geen geld stallen bij een beleggingsinstelling, dat ga je beleggen. En daardoor valt dat weer onder het beleggingscompensatiestelsel. Dat dekt maar tot 20k, maar is niet perse een probleem door alle andere constructies die er worden toegepast. Dus dat de aandelen worden beheerd door een aparte bewaar BV die financieel onafhankelijk moet zijn van fe beleggingsinstelling. Dus als bv DeGiro failliet gaat zou de bewaar BV moeten blijven bestaan, waardoor je als eigenaar van de beleggingen deze ook nog kunt "claimen" / verplaatsen naar een andere broker. Maar dit is dus een van de dingen waarvoor de AFM DeGiro op de vingers heeft getikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:25:
correct me if i'm wrong, maar als je aandelen hebt staan die toch gewoon op naam? Dus als je broker failliet gaat heb jij geen problemen.
In theorie wel, mits de vermogensscheiding goed geregeld is. Laat dan nou net een probleem geweest zijn bij DeGiro. Laten we hopen dat het nu wel allemaal klopt.

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pistachenootje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:32:
[...]

In theorie wel, mits de vermogensscheiding goed geregeld is. Laat dan nou net een probleem geweest zijn bij DeGiro. Laten we hopen dat het nu wel allemaal klopt.

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op
Zo werkt het toch: Ik geef deGiro geld en zeg "koop X aandeel Y tegen koers Z" zij geven mijn geld aan de verkoper (minus wat kosten etc) en ergens op een centrale plek wordt gemeld dat Bezulba nu X aandelen heeft.

Dan heeft deGiro er voor de rest toch vrij weinig mee van doen? De boetes waren volgens mij voor de interne geldstromen van deGiro die doodleuk alles op een hoop gooide.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
...
Ik zit bijv. bij DeGiro.
Waarom dan niet beleggen bij de grootbanken en/of Interactive Brokers?

Bij DeGiro zou ik me ook niet geheel veilig voelen met grote bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
de Foarsitter schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:31:
De afgelopen vier weken erg klote. Stond eindelijk weer in de plus, nu -15%. Goed gespreide portefeuille, dus dit doet pijn
Wat is je beleggingsdoel? Het beste advies dat ik gekregen heb is toch echt om er niet teveel naar te kijken en eigenlijk zo passief mogelijk te beleggen. Uiteindelijk wil ik het toch pas over 10-15 jaar gaan gebruiken, die paar weken of maanden is dan niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:37:
[...]
De boetes waren volgens mij voor de interne geldstromen van deGiro die doodleuk alles op een hoop gooide.
Ook voor de vermogensscheiding is DeGiro op de vingers getikt door AFM. Zie o.a. eerdere link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Foarsitter schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:31:
Looking At Your Portfolio Hurts Returns.
en zorgt voor stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:01

oscar82

De ondertitel

Ik kijk niet zozeer naar m’n portfolio, maar ben wel redelijk verslaafd aan het volgen van de VWRL koers.
Als het stijgt denk ik mooi, het totaal wordt meer waard. En als het daalt denk ik mooi, goedkoper inkopen volgende maand.

[ Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 07-09-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:37:
[...]

Zo werkt het toch: Ik geef deGiro geld en zeg "koop X aandeel Y tegen koers Z" zij geven mijn geld aan de verkoper (minus wat kosten etc) en ergens op een centrale plek wordt gemeld dat Bezulba nu X aandelen heeft.

Dan heeft deGiro er voor de rest toch vrij weinig mee van doen? De boetes waren volgens mij voor de interne geldstromen van deGiro die doodleuk alles op een hoop gooide.
Nee, ergens is een entiteit die alle aandelen van alle klanten bezit. En die entiteit heeft ook een lijst met Bezulba heeft nu X aandelen in Y. So far so good. Maar als dezelfde entiteit niet volledig gescheiden is van andere (verliesgevende) activiteiten kan het ook zijn dat uiteindelijk als puntje bij paaltje komt die entiteit ook nog schulden heeft aan Z, en vervolgens aandelen verkocht moeten worden om aan die schuld te voldoen. Dan mag er wel staan dat jij X aandelen hebt, maar als die er niet meer zijn dan heb je daar niks aan. Daarom moet het klantvermogen volledig gescheiden worden van andere zakelijke activiteiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

oscar82 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:54:
Ik kijk niet zozeer naar m’n portfolio, maar ben wel redelijk verslaafd aan het volgen van de VWRL koers.
Als het stijgt denk ik mooi, het totaal wordt meer waard. En als het daalt denk ik mooi, goedkoper inkopen volgende maand.
oftewel, je houdt jezelf lekker voor de gek.
Maar als dat jou helpt om er geen stress van te hebben, prima natuurlijk. dan is het meer een coping-mechanisme (omgaan met de situatie).

Rationeel gezien is het onzin.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 11:44 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij