Google is wel behoorlijk duur per aandeel natuurlijk. En ik wil anders gewoon een etf met daarin veel grote techbedrijven, maar ook weer niet de top 100 zeg maar.Pistachenootje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:17:
@thomasmoors op Morningstar.nl kun je op de portefeuille pagina snel de top 10 holdings van een ETF zien met percentages.
Maar als je een groot deel Google wil kan je beter gewoon Google kopen.
"Alphabet (GOOG -2.27%) (GOOGL -2.46%), the parent company of Google, executed its 20-for-1 stock split on July 15. That represented the tech giant's second stock split after its 2-for-1 split in 2014, and reduced its trading price from about $2,200 to approximately $110 per share.19 jul. 2022"thomasmoors schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Google is wel behoorlijk duur per aandeel natuurlijk. En ik wil anders gewoon een etf met daarin veel grote techbedrijven, maar ook weer niet de top 100 zeg maar.
Is onlangs wel iets goedkoper geworden dus
Goeie! al was het wel voornamelijk een voorbeeld.Polycom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
"Alphabet (GOOG -2.27%) (GOOGL -2.46%), the parent company of Google, executed its 20-for-1 stock split on July 15. That represented the tech giant's second stock split after its 2-for-1 split in 2014, and reduced its trading price from about $2,200 to approximately $110 per share.19 jul. 2022"
Is onlangs wel iets goedkoper geworden dus
Dag allemaal, na een tijd meelezen hebben wij besloten ook een begin te maken met beleggen. Simpel en automatisch is de bedoeling. Bij de Rabo een rekening aangemaakt voor handmatig beleggen, dat was het goedkoopst daar. Nu wil ik graag uitzoeken welke etf's het "best" zijn om zoveel mogelijk spreiding tegen lage kosten te hebben. Ik lees vaak over de combi nt world + nt em in de verhouding 88-12% .
Ik zou graag wat meer info willen vinden over waarom die combi, of alternatieven met hun voor en nadelen. Iemand hier die daar een website voor weet? Op www.indexfondsenvergelijken.nl kom ik niet veel verder dan een kostenplaatje. Ik zoek meer een opsomming wat de betreffende etf's of combinaties daarvan, inhouden. Ik kom daar met Google niet heel veel verder mee anders dan blogs van mensen waarvan ik moeilijk kan inschatten of ze objectief danwel bekwaam zijn. Iemand hier een tip?
Mvg Remco
Ik zou graag wat meer info willen vinden over waarom die combi, of alternatieven met hun voor en nadelen. Iemand hier die daar een website voor weet? Op www.indexfondsenvergelijken.nl kom ik niet veel verder dan een kostenplaatje. Ik zoek meer een opsomming wat de betreffende etf's of combinaties daarvan, inhouden. Ik kom daar met Google niet heel veel verder mee anders dan blogs van mensen waarvan ik moeilijk kan inschatten of ze objectief danwel bekwaam zijn. Iemand hier een tip?
Mvg Remco
Hoe ga je inschatten of de tip die je hier krijgt wel van een bekwaam iemand komt?Remco d schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:30:
Dag allemaal, na een tijd meelezen hebben wij besloten ook een begin te maken met beleggen. Simpel en automatisch is de bedoeling. Bij de Rabo een rekening aangemaakt voor handmatig beleggen, dat was het goedkoopst daar. Nu wil ik graag uitzoeken welke etf's het "best" zijn om zoveel mogelijk spreiding tegen lage kosten te hebben. Ik lees vaak over de combi nt world + nt em in de verhouding 88-12% .
Mvg Remco
Ik adviseer je om je toch wat meer in te lezen. De website waar je naar verwijst laat een aantal combinaties van beleggingsfondsen of ETF's zien die de totale markt proberen te volgen. Die combinaties proberen dus min of meer hetzelfde te doen maar hebben soms net andere kenmerken. Dat heeft te maken de index die gevolgd wordt, ESG uitsluitingen (wat ook gevolgen heeft voor de marktkapitalisatie), wel of geen Small Caps / EM , de kosten en er is ook verschil in dividendlekkage. Komt bij dat sommige combinaties alleen via een optieroute aan te schaffen zijn en dat is ook niet voor iedereen.Remco d schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:30:
Mvg Remco
Wat het beste bij jou past zul je zelf moeten bepalen en daarvoor is het verstandig er wat tijd aan te besteden.
[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 22-08-2022 15:42 ]
Toch kun je daar wel degelijk de marktkapitalisatie zien. Dat geeft je een goede indicate van hoe goed de spreiding is.Remco d schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:30:
Op www.indexfondsenvergelijken.nl kom ik niet veel verder dan een kostenplaatje.
Je zit bij de Rabobank, dan heb je met NT world, EM en small cap hele goede spreiding tegen lage kosten.
Als hier een link komt naar een website met info en die site wordt hier niet afgebrand die de vele lezers/gebruikers van dit topic, zal het waarschijnlijk al geen grote onzin zijn denk ik zo? Ik zoek wat meer verdieping maar vind weinig info tussen "ik doe dit want dat werkt" en "complete abracadabra waar je eerst flink voor ingelezen moet hebben en ik niks van begrijp".
Dat inlezen en verdiepen, waar doe ik dat?
https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/Remco d schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:41:
@Remco d de mate waarin de marktkapitalisatie benaderd wordt geeft aan hoe goed de totale markt gevolgd wordt. Het idee van veel indexbeleggers is dat je het in principe niet structureel beter kan weten dan 'de markt' en dus maar beter de hele markt kan kopen, inclusief alle winnaars en verliezers.
De stocks series van jl Collins zijn wel goed om te lezen om goed te begrijpen wat de kracht is van op de lange termijn de gehele markt te volgen.
Nb: een beetje afwijking van de wereldmarkt vanwege ESG lijkt me niet zo'n bezwaar
De stocks series van jl Collins zijn wel goed om te lezen om goed te begrijpen wat de kracht is van op de lange termijn de gehele markt te volgen.
Nb: een beetje afwijking van de wereldmarkt vanwege ESG lijkt me niet zo'n bezwaar
In mijn reactie staat al een opsomming van een aantal belangrijke verschillen in kenmerken tussen de combinaties dus als je daar op zoekt, zou je vrij snel een wat beter beeld kunnen vormen. En daarnaast zijn en veel websites te vinden over mensen die indexbeleggen, bijvoorbeeld zoals in een post hierboven.Remco d schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:41:
Als hier een link komt naar een website met info en die site wordt hier niet afgebrand die de vele lezers/gebruikers van dit topic, zal het waarschijnlijk al geen grote onzin zijn denk ik zo? Ik zoek wat meer verdieping maar vind weinig info tussen "ik doe dit want dat werkt" en "complete abracadabra waar je eerst flink voor ingelezen moet hebben en ik niks van begrijp".
Je verklaring klopt denk ik. Ook voor de Turkse beurs in USD uitgedrukt (helaas niet tot en met nu, snelste wat ik zo kon vinden).writser schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Omdat de index genoteerd is in de lokale munteenheid die door diezelfde inflatie geen klap meer waard is. De Merval index gemeten in US dollars staat gewoon in de min sinds 2010: https://estadisticasbcra.com/en/merval_in_usd .
:strip_exif()/f/image/5G4frGX7I1MBYVxLLuWbXT1R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aKlBhBvrmfxQ0KaCg57gEhkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar maakt dat uit? Als je daar woont: Beleg je dan liever, of houd je die peso's of lira's? De keuze is des te makkelijker! En ook voor hier in Nederland - als je denkt dat de overheid/ecb geld blijft uitgeven, geld goedkoop blijft uitlenen en inflatie door blijft gaan - dan wil je toch in alles zitten behalve cash?
Ik dacht altijd dat een 'crash' zit in een dalende lijn - maar een echte crash is als alles onbetaalbaar is - een stijgende lijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 22-08-2022 16:39 ]
Leuke post. Maar jouw getallen kloppen toch niet?DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:49:
Uitgaande van 400.000 aankoopwaarde:
- Bij 2.5% rente : $2030 per maand
- Bij 6.28% rente is dat al $2920 per maand
- Bij 8% rente is dat al $3385 per maand
- Bij 10% rente is dat al $3960 per maand
Uitgaande van 400.000 aankoopwaarde, 100% annuiteit:
- Bij 2.5% rente : 1580 per maand
- Bij 6.28% rente is dat al 2470 per maand
- Bij 8% rente is dat al 2935 per maand
- Bij 10% rente is dat al 3510 per maand
* 'redding' is in the eye of the beholder. Ik begrijp dat de jeugd zit te smachten op een huizencrash. Stijgende prijzen zijn misschien een teken van verval, niet van groei?
[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 22-08-2022 16:46 ]
Het is geen idee, maar wetenschappelijk aangetoond dat beleggen in de volledige markt met saai indexbeleggen je meer oplevert dan dat je op basis van stock picking probeert een positief resultaat te halen op de lange termijnG83 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:46:
@Remco d de mate waarin de marktkapitalisatie benaderd wordt geeft aan hoe goed de totale markt gevolgd wordt. Het idee van veel indexbeleggers is dat je het in principe niet structureel beter kan weten dan 'de markt' en dus maar beter de hele markt kan kopen, inclusief alle winnaars en verliezers.
Edit:
Met dank aan @Deveon voor het vinden van dit briljante filmpje.
[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 22-08-2022 18:28 ]
Rechtstreeks uit een Amerikaanse mortgage calculator gehaald. Daarbij moest ik ook een staat kiezen, Texas gekozen, dus waarschijnlijk zitten er ook belastingen of andere kosten bij in 🤷🏻♂️Harm_H schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Leuke post. Maar jouw getallen kloppen toch niet?
Uitgaande van 400.000 aankoopwaarde, 100% annuiteit:Ongeveer 1900 per maand bij 4% is nog wel prima op te brengen met z'n tweeën? En inderdaad als de rente door blijft stijgen wordt het te gulzig. Onderschat alleen niet hoeveel mensen uit het zuiden hiernaartoe komen, ik vermoed dat migratie de redding* is van de Nederlandse huizenmarkt (maar van de huizenmarkt heb ik relatief weinig verstand).
- Bij 2.5% rente : 1580 per maand
- Bij 6.28% rente is dat al 2470 per maand
- Bij 8% rente is dat al 2935 per maand
- Bij 10% rente is dat al 3510 per maand
* 'redding' is in the eye of the beholder. Ik begrijp dat de jeugd zit te smachten op een huizencrash. Stijgende prijzen zijn misschien een teken van verval, niet van groei?
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Iemand een idee welke url ik in Portfolio Performance kan gebruiken om de historische koersen van de NN FitVermogen fondsen zichtbaar te krijgen?
Gaat om de volgende fondsen:
NL0006311771 (NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund)
NL0012125736 (NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund)
Ik krijg ze maar tot 30 dagen terug te zien. Het probleem wat ik ervaar, is dat ik zodra ik mijn aankoop met NN fondsen in Portfolio Performance zet, mijn prestatiegrafiek gelijk 10% keldert, terwijl het aandeel in de loop van de dag nooit zoveel daalt.
Bij alle crypto's die ik ook in Portfolio Performance heb staan en waar de koersen automatisch geladen worden, heb ik geen enkel probleem en volgt de prestatiegrafiek de daadwerkelijke koers.
Gaat om de volgende fondsen:
NL0006311771 (NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund)
NL0012125736 (NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund)
Ik krijg ze maar tot 30 dagen terug te zien. Het probleem wat ik ervaar, is dat ik zodra ik mijn aankoop met NN fondsen in Portfolio Performance zet, mijn prestatiegrafiek gelijk 10% keldert, terwijl het aandeel in de loop van de dag nooit zoveel daalt.
Bij alle crypto's die ik ook in Portfolio Performance heb staan en waar de koersen automatisch geladen worden, heb ik geen enkel probleem en volgt de prestatiegrafiek de daadwerkelijke koers.
[ Voor 7% gewijzigd door JRR op 22-08-2022 21:47 ]
Verwijderd
Welk beleggingsfonds (dus geen ETF) is bij de Giro een aanrader uit de rebatevrij+gratis lijst?
Dag, ik heb momenteel een aantal beleggingen in US stocks, ETF en crypto via eToro. Dit zijn ‘dollar’ beleggingen.
De dollar / euro is momenteel ongeveer par maar mijn persoonlijke verwachting is dat we op termijn (<2 jaar) weer meer dollars per euro gaan krijgen.
Begrijp ik het juist dat ik tegen de tijd dat ik de beleggingen liquideer naar euro cash dus zomaar 10% verlies (bij 1 euro / 1.1 dollar) maar daar nu niets tegen kan doen behalve euro stocks kopen?
Of vergis ik mij?
De dollar / euro is momenteel ongeveer par maar mijn persoonlijke verwachting is dat we op termijn (<2 jaar) weer meer dollars per euro gaan krijgen.
Begrijp ik het juist dat ik tegen de tijd dat ik de beleggingen liquideer naar euro cash dus zomaar 10% verlies (bij 1 euro / 1.1 dollar) maar daar nu niets tegen kan doen behalve euro stocks kopen?
Of vergis ik mij?
Wat de wisselkoers van de valuta doet telt nu al mee bij de waarde van je belegging. Je moet het niet afzonderlijk zien van de handelskoers van het aandeel!
Voor welk doel? En waarom wil je geen ETF?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:10:
Welk beleggingsfonds (dus geen ETF) is bij de Giro een aanrader uit de rebatevrij+gratis lijst?
Waar kan ik zien welke bedrijven er in NT World zitten?
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Via https://www.msci.com/constituents en dan zoeken op NT WorldNaamloos87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:45:
Waar kan ik zien welke bedrijven er in NT World zitten?
NT World ga je daar niet vinden, de MSCI index die NT World volgt, wel.Miki schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
Via https://www.msci.com/constituents en dan zoeken op NT World
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
NT World heeft een eigen (custom) index die je daar dus wel gaat vinden of we begrijpen elkaar verkeerdHerko_ter_Horst schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:02:
[...]
NT World ga je daar niet vinden, de MSCI index die NT World volgt, wel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ViNEpJRRCR82DDC2LQ8pwRCd.png?f=user_large)
My bad, je hebt gelijk, ik zat op m'n telefoon door die lijst te scrollen en ik zag ze ff niet en ik dacht ook dat NT World een 'standaard' index volgde.Miki schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
NT World heeft een eigen (custom) index die je daar dus wel gaat vinden of we begrijpen elkaar verkeerd
[Afbeelding]
Geen probleem, dat is meteen ook het slimme truukje van Northern Trust. Ze hebben een eigen benchmark waar tegen ze hun eigen fonds afzetten, staat altijd leuk in je factsheet hoe je performance isHerko_ter_Horst schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
My bad, je hebt gelijk, ik zat op m'n telefoon door die lijst te scrollen en ik zag ze ff niet en ik dacht ook dat NT World een 'standaard' index volgde.
Nou, daar gaat je plannetje.Xanaroth schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:47:
Voor degene die nog alternatieve 'beleggingen' zoeken of open staan; moet gelet op de cijfers toch eens zonnepanelen noemen als belegging.
Offerte na belastingteruggave is 2532,04 voor nog een laatste set panelen, dan ligt het dak vol aan de zon kant. Geeft ons (kijkend naar de huidige panelen) ongeveer 1600 kwh/jaar extra. Huidige energiecontract is teruglevering 34,5ct/kwh - met zulke bedragen heb je geen saldering nodig dacht ik zo.
Voor 2532,04 investering, 552/jaar opbrengst. Tegen de 20% rendement. Zelfs als het hele Rusland/Oekraine/Gas gebeuren wat tot rust komt en gaat normaliseren, blijf je heel lang een dubbel-cijferig rendement ontvangen.
Althans. Dat zou je gedacht hebben. Dat dacht is oorspronkelijk ook.
Nu komt echter de meest boeiende notitie, gelet op al het gedoe rond 'we gaan naar 300-400/maand voor GWL'. Dus ben wat meer de energie prijzen ingedoken, ipv alleen naar ons huidige contract te kijken. Probeer nu eens een contract opnieuw af te sluiten of verlengen en kijk naar de tarieven die je kunt verwachtten. Daar lopen we straks toch vanzelf allemaal tegenaan. Bijvoorbeeld Vattenval/Nuon zie je zomaar 90+ct/KWH staan als er nu een contract afsluit, mijn huidige leverancier zit nu op een 56ct/kwh. Vrijwel overal is alleen een compleet variabel contract nog je enige optie.
Tweede notitie is dat dit op basis is van de huidige omstandigheden, dus dat maatregelen zoals de verlaagde BTW in stand worden gehouden want anders gaan de prijzen (natuurlijk) rap omhoog.
Zo ga je richting 1,5-3 jaar break-even afhankelijk van waar je klant bent. Tot 30-60% rendement op je investering... Serieuze optie dat je de volle 100% terug hebt voordat de prijzen stabiliseren danwel normaliseren.
Kan dus de moeite waard zijn eens goed prijzen op te vragen, contracten na te lopen, en misschien paar euro van je beleggingen richting zonnepanelen (misschien ook andere vormen van verbetering/isolatie) te gooien. Zou zomaar eens een van de betere 'beleggingen' kunnen blijken voor de korte termijn.
De Eneco schroeft terugleververgoeding terug van >50ct naar 9ct per september.
En dus stapt iedereen over naar Innova. Jaarcontract 71 cent per kWh terugleververgoeding.Get!em schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:51:
[...]
Nou, daar gaat je plannetje.
De Eneco schroeft terugleververgoeding terug van >50ct naar 9ct per september.
het is een kat-en-muis spel.
Off topic, energieprijzen zijn geen beursgenoteerde beleggingen
[ Voor 161% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:59 ]
Klopt, voorlopig nog wel, maar ik verwacht hier een beweging die bij meerdere leveranciers gaat komen: terugschroeven of opschroeven zal via ACM en of rechter gaan verlopen, want regel zou zijn: redelijke terugleververgoeding tov leveringstarief. Met andere woorden: onzekerheid.
Enige zekerheid die er nu dus is: saldering en de regeling die er nu is afgesproken (voorzover die niet nog weer gewijzigd wordt). Dus productie thv je eigen verbruik is nu nog ok, overproductie geeft wat onzekerheid voor de termijn waarop je ze wilt neerleggen.
Enige zekerheid die er nu dus is: saldering en de regeling die er nu is afgesproken (voorzover die niet nog weer gewijzigd wordt). Dus productie thv je eigen verbruik is nu nog ok, overproductie geeft wat onzekerheid voor de termijn waarop je ze wilt neerleggen.
Juist niet. Er zijn al aanbieders die per maand salderen. En Eneco doet het per tariefsperiode.
Maar dit is hier verder off topic.
Sorry, ik geloof dat ik het niet begrijp?Zr40 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:27:
Wat de wisselkoers van de valuta doet telt nu al mee bij de waarde van je belegging. Je moet het niet afzonderlijk zien van de handelskoers van het aandeel!
Ik koop ze nu (dus niet x maanden geleden toen de koers EUR1/$1.1 was). Als de portefeuille in dollars nu 10% stijgt en de koers ook 10% dan heb ik in Euro toch niks verdiend?
Ja dat klopt. Het ligt eraan waarin je je portefeuille in uitdrukt, als jij je portefeuille uitdrukt in euro’s dan zit deze al ‘ingebakken’ in de waarde. Druk jij alles uit in USD dan komt de wisselkoers later er nog bij kijken.tatata schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Sorry, ik geloof dat ik het niet begrijp?
Ik koop ze nu (dus niet x maanden geleden toen de koers EUR1/$1.1 was). Als de portefeuille in dollars nu 10% stijgt en de koers ook 10% dan heb ik in Euro toch niks verdiend?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
https://www.quotenet.nl/z...ll-beurscrash-rechtszaak/Een particuliere belegger bij BinckBank keek ook tegen verliezen aan van honderdduizenden euro's op zijn effectenrekening, en werd na een margin call door de bank gedwongen om posities te sluiten. Schade die hij bij de rechtbank Amsterdam probeerde te verhalen: € 895.367 en 18 cent.
Ja maar speculeren op margin heeft toch helemaal geen consequenties voor jezelf?! Het is de broker die fout zit!

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2022 10:56 ]
Interessant wist ik niet.Miki schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:32:
[...]
Geen probleem, dat is meteen ook het slimme truukje van Northern Trust. Ze hebben een eigen benchmark waar tegen ze hun eigen fonds afzetten, staat altijd leuk in je factsheet hoe je performance is
Ik vond het overigens wel opmerkelijk dat IEX deze week een artikel plaatste over world ETF's waarbij ze het advies gaven om naar iShares Core MSCI World UCITS ETF te kijken, daarnaast gaven ze nog een paar andere tips maar NT World stond daar gewoon niet tussen.
[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 25-08-2022 11:51 ]
BlaBlaBla
NT World is dan ook geen ETF (beursverhandeld (Exchange Traded) fonds). De overeenkomst tussen dat iShares fonds en NT World is dat ze allebei in beginsel passief een bepaalde index volgen (index trackers).Strider schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:50:
[...]
Interessant wist ik niet.
Ik vond het overigens wel opmerkelijk dat IEX deze week een artikel plaatste over world ETF's waarbij ze het advies gaven om naar iShares Core MSCI World UCITS ETF te kijken, daarnaast gaven ze nog een paar andere tips maar NT World stond daar gewoon niet tussen.
Hier de hele uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:4840 .
Opzich best een geinige case. Ik snap dat de eiser baalt. Hij schrijft bij wijze van spreke een optie op 1 euro. In de paniek in maart 2020 kelderen aandelenprijzen, schiet de volatiliteit omhoog en nog erger: market makers geven geen laatkoersen meer af. Dus is de beste laatkoers, ik noem maar wat, 5 euro. Het margemodel van Binck baseert de verplichtingen op de laatkoers dus de margeverplichting gaat een aantal keer over de kop. De eiser kan niet aan die verplichtingen voldoen en vervolgens dwingt Binck je om de opties terug te kopen op 5 euro. En een paar week later handelen ze weer op 1 euro.
Maar goed, helaas: zo werkt marge! Risico van het vak als je short gaat, opties schrijft of belegt met geleend geld. Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan.
Als je kijkt naar de portfolio van de eiser (leuk dat die in het vonnis is vermeld
Mooie illustratie van wat je NIET moet doen.
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 25-08-2022 14:33 ]
Onvoorstelbaar!
Een vraag hierover. Omdat er geen laatkoers was en de optie zoals in jou voorbeeld 5 euro doet terwijl hij eerst 1 euro was...writser schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Hier de hele uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:4840 .
Opzich best een geinige case. Ik snap dat de eiser baalt. Hij schrijft bij wijze van spreke een optie op 1 euro. In de paniek in maart 2020 kelderen aandelenprijzen, schiet de volatiliteit omhoog en nog erger: market makers geven geen laatkoersen meer af. Dus is de beste laatkoers, ik noem maar wat, 5 euro. Het margemodel van Binck baseert de verplichtingen op de laatkoers dus de margeverplichting gaat een aantal keer over de kop. De eiser kan niet aan die verplichtingen voldoen en vervolgens dwingt Binck je om de opties terug te kopen op 5 euro. En een paar week later handelen ze weer op 1 euro.
Maar goed, helaas: zo werkt marge! Risico van het vak als je short gaat, opties schrijft of belegt met geleend geld. Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan.
Als je kijkt naar de portfolio van de eiser (leuk dat die in het vonnis is vermeld) vind ik het ook lastig om heel veel sympathie op te brengen. Al weken eerder had hij een achterlijke portfolio met een VBR van een paar duizend euro of minder op een kaspositie van een half miljoen. En als je daar dan nog een maand op blijft zitten dan vraag je er ook om ..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie illustratie van wat je NIET moet doen.
Stel hij heeft 1 putoptie verkocht op koers asml 400 maar ook 40.000 euro cash staan. Officieel handel je op marge en gaat er VBR af. Terwijl de positie wel gedekt is. Al valt de laat dan weg zal toch nooit de positie gesloten worden tegen een achterlijke prijs? Hij kan de aandelen namelijk gewoon afnemen.
Bedankt voor je uitleg...
Dat scenario is geen probleem. De 40.000 euro cash is voldoende om aan de koopplicht te voldoen mocht de optie worden uitgeoefend. Er zal geen tekort optreden en de broker zal niet ingrijpen.
Waar in deze zaak het probleem optrad is dat hij veel meer putopties heeft geschreven dan hij had kunnen voldoen met zijn cash positie, en het tekort werd dusdanig groot dat de broker heeft moeten ingrijpen. Hierdoor heeft hij de puts moeten terugkopen tegen een veel hogere prijs.
Waar in deze zaak het probleem optrad is dat hij veel meer putopties heeft geschreven dan hij had kunnen voldoen met zijn cash positie, en het tekort werd dusdanig groot dat de broker heeft moeten ingrijpen. Hierdoor heeft hij de puts moeten terugkopen tegen een veel hogere prijs.
[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2022 17:33 ]
Een broker moet nooit in een situatie komen waarin een klant op een negatief saldo komt te staan. De kans dat die klant dat pas laat of zelfs nooit terugbetaalt is erg groot. En dan moeten ze de andere kant van de transactie compenseren met hun eigen vermogen of zelfs het geld van hun andere klanten.
Dus ja. Als je potentieel negatief komt te staan dan heeft je broker veel liever dat jij alles kwijt bent, dan dan hun ook maar het kleinste risico lopen dat je posities niet verbeteren en je straks miljoenen in de min staat.
Daarom is short gaan en op marge handelen in het algemeen zo gevaarlijk.
Dus ja. Als je potentieel negatief komt te staan dan heeft je broker veel liever dat jij alles kwijt bent, dan dan hun ook maar het kleinste risico lopen dat je posities niet verbeteren en je straks miljoenen in de min staat.
Daarom is short gaan en op marge handelen in het algemeen zo gevaarlijk.
Ik zag vandaag in de abnamro app een zomeractie:
“Met Begeleid Beleggen belegt u gemakkelijk voor een doel op langere termijn. Waarvoor zou u willen beleggen? Start nu en ontvang € 75 Zomerbonus!
Wanneer u 4 maanden op rij minimaal € 150 inlegt in een profielfonds naar keuze, krijgt u van ons € 75 bonus op uw rekening gestort.”
Dat lijkt me een goed rendement 😊
4 maanden storten en dan de boel weer sluiten?
Mis ik de catch?
“Met Begeleid Beleggen belegt u gemakkelijk voor een doel op langere termijn. Waarvoor zou u willen beleggen? Start nu en ontvang € 75 Zomerbonus!
Wanneer u 4 maanden op rij minimaal € 150 inlegt in een profielfonds naar keuze, krijgt u van ons € 75 bonus op uw rekening gestort.”
Mis ik de catch?
Dat soort deals zijn er elke maand wel ergens. Werkt prima hoor. Ik heb er al 1300 euro mee binnen gehaald aan welkomstpremies.tatata schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:52:
Mis ik de catch?
Lijkt op de ASR actie.
https://www.asr.nl/belegg...voorwaarden-70-euro-actieOpen een rekening, start met een periodieke inleg van minimaal € 200 per maand, 3 maanden lang en ontvang € 70 beleggingstegoed.
Toevallig net de rekening opgezegd omdat ik mee had gedaan met dezelfde actie ~6 maanden geleden. Ze zien me aankomentatata schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:52:
Mis ik de catch?

Deze keer gaan vriendin en dochter ook meedoen. De actie gaat op persoonlijke basis
Het gaat nu wel goed met mijn puts op de indexen, EV en calls op olie, gas en graan. Voor het echte werk moet de markt nog beseffen dat het positieve nieuws alleen maar de Fed motiveert om harder in te grijpen zodat de inflatie snel getemd wordt ipv 10+ jaren aanslepend probleem van maken. Dat is de conclusie van Jackson Hole en JPow. De centrale banken willen de hoge prijzen en de Russische economie in elkaar trappen en de werkloosheid opdrijven (2 openstaande vacatures per werkloze Amerikaan is echt teveel) om de economie te normaliseren.
Mijn risicobeheer was te agressief. Ik was niet bereid om tientallen BBBY calls tot in de laatste dagen voor de expiratie vast te houden zoals een echte degenerate zodat alle strikes van mijn gekochte far OTM calls ITM konden gaan. Ik wil minstens 30 dagen of liefst 90 dagen meer looptijd hebben dan het moment waarop ik mik. De nieuwprijs van een Tesla aan winstpotentieel heb ik gemist en heb de troostprijs van een tweedehandse auto verdienen.
Als de koersen de verkeerde kant opgaat tov de fundamentals/nieuws/verwachtingen, dan is het voor de herpositionering bedoeld. De longs/bulls kunnen een mooie prijs krijgen voor de verkooporders en de shorts/bears kunnen de shortposities zo hoog mogelijk openen en de puts zo goedkoop mogelijk kopen.
De stilte voor de storm of "the dip before the rip" (de laatste keer dat de koers nog hard gedrukt wordt voordat het hard omhoog knalt) zijn voorbeelden van momenten die uitgebuit kunnen worden. Koersontwikkeling tov volume zegt veel, als de koers artificieel hoger of lager gaat en er is geen volume of druk om het houdbaar te maken, dan weet je dat het een valse stijging of daling is, voordat de echte beweging ingezet wordt.
Wie opties schrijft, moet wel beseffen dat het risico bestaat dat de opties met verlies teruggekocht moet worden voordat het nog fouter gaat. Geschreven puts op techaandelen in combinatie met een onbekende virus dat mogelijk de wereld gaat overspoelen, was slecht risicobeheer.
IV door het dak en market makers die hun handen van de optiereeksen wegtrekken (de ask wordt veelvouden van de bid) is de slechtste dag voor de optieschrijvers. Voor de optiekopers is dat geniaal, belachelijk hoge asks wordt aangetikt door de optieschrijvers die terug moeten kopen wegens margin calls. Bij een voldoende harde daling kan de stijgende IV ervoor zorgen dat de gekochte calls omhoog schieten.
Short volatiliteit vlak voor een potentiële crash is een slecht idee, long volatiliteit vlak voor een potentiële crash is interessant. Wie vlak voor een crash calls ipv puts gekocht heeft, kan nog met winst weglopen.
Er zijn momenten dat ik opties op basis van vega uitkies. Long volatiliteit heeft wel langere looptijden nodig om de gekochte opties zo immuun mogelijk voor koersveranderingen te maken en puur voor de IV-verandering gaan. Daarom zijn er Jan 2024 calls op de hoogste mogelijke strike in mijn portefeuille.
Het was een leermoment voor een particuliere belegger. Iemand liet zich vangen door de IV, de invloed van de market makers op de optiereeksen en teveel risico nemen met margin.
Mijn risicobeheer was te agressief. Ik was niet bereid om tientallen BBBY calls tot in de laatste dagen voor de expiratie vast te houden zoals een echte degenerate zodat alle strikes van mijn gekochte far OTM calls ITM konden gaan. Ik wil minstens 30 dagen of liefst 90 dagen meer looptijd hebben dan het moment waarop ik mik. De nieuwprijs van een Tesla aan winstpotentieel heb ik gemist en heb de troostprijs van een tweedehandse auto verdienen.
Eind januari 2020 was ik druk bezig met het doorspitten van wetenschappelijke publicaties over de Corona en de soorten mondmaskers, filters,... Tussen het moment dat ik de Corona volgde en de piek voor de crash, was er 3 weken aan stijgende indexen om de mooiste prijs voor het verkopen van longposities te krijgen en shorters/bears konden hun posities zo hoog/goedkoop mogelijk te openen.
Als de koersen de verkeerde kant opgaat tov de fundamentals/nieuws/verwachtingen, dan is het voor de herpositionering bedoeld. De longs/bulls kunnen een mooie prijs krijgen voor de verkooporders en de shorts/bears kunnen de shortposities zo hoog mogelijk openen en de puts zo goedkoop mogelijk kopen.
De stilte voor de storm of "the dip before the rip" (de laatste keer dat de koers nog hard gedrukt wordt voordat het hard omhoog knalt) zijn voorbeelden van momenten die uitgebuit kunnen worden. Koersontwikkeling tov volume zegt veel, als de koers artificieel hoger of lager gaat en er is geen volume of druk om het houdbaar te maken, dan weet je dat het een valse stijging of daling is, voordat de echte beweging ingezet wordt.
Wie opties schrijft, moet wel beseffen dat het risico bestaat dat de opties met verlies teruggekocht moet worden voordat het nog fouter gaat. Geschreven puts op techaandelen in combinatie met een onbekende virus dat mogelijk de wereld gaat overspoelen, was slecht risicobeheer.
IV door het dak en market makers die hun handen van de optiereeksen wegtrekken (de ask wordt veelvouden van de bid) is de slechtste dag voor de optieschrijvers. Voor de optiekopers is dat geniaal, belachelijk hoge asks wordt aangetikt door de optieschrijvers die terug moeten kopen wegens margin calls. Bij een voldoende harde daling kan de stijgende IV ervoor zorgen dat de gekochte calls omhoog schieten.
Short volatiliteit vlak voor een potentiële crash is een slecht idee, long volatiliteit vlak voor een potentiële crash is interessant. Wie vlak voor een crash calls ipv puts gekocht heeft, kan nog met winst weglopen.
Er zijn momenten dat ik opties op basis van vega uitkies. Long volatiliteit heeft wel langere looptijden nodig om de gekochte opties zo immuun mogelijk voor koersveranderingen te maken en puur voor de IV-verandering gaan. Daarom zijn er Jan 2024 calls op de hoogste mogelijke strike in mijn portefeuille.
Het was een leermoment voor een particuliere belegger. Iemand liet zich vangen door de IV, de invloed van de market makers op de optiereeksen en teveel risico nemen met margin.
Nav dit bericht probeerde ik vandaag een beleggingsrekening hier te openen. Ik ben erachter wat de adder is, je kunt alleen een rekening openen als je klant bent/wordt van ABN. Je hebt namelijk een rekening van hun nodig, a € 2,95 p/m.tatata schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:52:
Mis ik de catch?
Feitelijk is het rendement nog steeds ok maar dit gaat mij een stap te ver. Wil best een extra beleggingsrekening openen maar een verplichte betaalrekening pas ik voor.
Dat is geen adder. gewoon een voorwaarde. Als je al bij ABN zit is het een prima actie.Arebij schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
Nav dit bericht probeerde ik vandaag een beleggingsrekening hier te openen. Ik ben erachter wat de adder is, je kunt alleen een rekening openen als je klant bent/wordt van ABN. Je hebt namelijk een rekening van hun nodig, a € 2,95 p/m.
Feitelijk is het rendement nog steeds ok maar dit gaat mij een stap te ver. Wil best een extra beleggingsrekening openen maar een verplichte betaalrekening pas ik voor.
Zo Powell praat eindelijk duidelijke taal.
De inflatie moet terug naar 2%, en ze zijn gedwongen zowel de markt en de economie hard afremmen om langdurige inflatie te voorkomen. Ze gaan niet stoppen met groei-restrictief beleid totdat inflatie gedood is, en zeggen expliciet dat ze liever te lang doorgaan dan te snel stoppen en inflatie weer laten opstuwen.
Dit komende van een centrale bank die al op 3.75% rente zit.
De euro gaat met deze duidelijke en sterke hawkish houding van de VS verder afzwakken. De huizenmarkt in de VS, die toch al zichtbaar afkoelt, gaat nog veel harder afkoelen en zelfs crashen.
De ECB gaat volgen. Inflatie ontwricht zelfs al substantiële delen van de rijkere Europese bevolking.
Ik denk nog steeds dat er een flinke zwarte bladzijde aan zit te komen.
Posities:
- bijna 100% cash (70% in dollar, niet euro)
- Portfolio verkocht op SPY 374
- Puts op SPY nov-dec 22 op 370-380
- Huis nog steeds verkocht op voorlopige piek van de markt, en gehuurd wonen.
Nu wachten tot capitulatie plaatsvindt. En daarna gaan we 2008 nog een keer over doen met een zware recessie of depressie.
De rekening voor 14 jaar monetair wanbeleid moet betaald worden...
De inflatie moet terug naar 2%, en ze zijn gedwongen zowel de markt en de economie hard afremmen om langdurige inflatie te voorkomen. Ze gaan niet stoppen met groei-restrictief beleid totdat inflatie gedood is, en zeggen expliciet dat ze liever te lang doorgaan dan te snel stoppen en inflatie weer laten opstuwen.
De euro gaat met deze duidelijke en sterke hawkish houding van de VS verder afzwakken. De huizenmarkt in de VS, die toch al zichtbaar afkoelt, gaat nog veel harder afkoelen en zelfs crashen.
De ECB gaat volgen. Inflatie ontwricht zelfs al substantiële delen van de rijkere Europese bevolking.
Posities:
Nu wachten tot capitulatie plaatsvindt. En daarna gaan we 2008 nog een keer over doen met een zware recessie of depressie.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 27-08-2022 21:02 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
let wel op de voorwaarde:Pistachenootje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:19:
Lijkt op de ASR actie.
[...]
https://www.asr.nl/belegg...voorwaarden-70-euro-actie
"10 Beëindig je je beleggingsrekening vóórdat je beleggingsopdracht van € 70 is uitgevoerd? Dan heb je geen recht op deze vergoeding."
Je moet de 70 euro dus eerste beleggen voordat je die weer kan cashen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Ik vind de bewoording altijd zo lastig: "Voor klanten die nog niet bij ons beleggen. U opent voor het eerst een Begeleid Beleggen beleggingsrekening bij ons in de actieperiode (15 juli 2022 tot en met 30 september 2022)."WhySoSerious schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:00:
[...]
Toevallig net de rekening opgezegd omdat ik mee had gedaan met dezelfde actie ~6 maanden geleden. Ze zien me aankomen![]()
Deze keer gaan vriendin en dochter ook meedoen. De actie gaat op persoonlijke basis
Ik heb ooit een Begeleid Beleggen rekening gehad, maar dat is inmiddels jaren geleden.
Daarnaast heb ik momenteel een Zelf Beleggen Basis rekening, maar die gebruik ik niet. Of in ieder geval, voor het laatst meer dan een jaar geleden.
Voldoe ik nu wel of niet?
@revox862 ik vermoed dat jij niet in aanmerking komt (omdat het niet je eerste keer is) maar ik begrijp wat je bedoelt.
https://www.parool.nl/ned...wel-minder-hard~b89d975e/
Volgens CBS stijgen de huizenprijzen nog steeds, maar wel minder hard. Dat was dus geen piek maanden geleden.DutchManticore schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
https://www.parool.nl/ned...wel-minder-hard~b89d975e/
[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 28-08-2022 09:06 ]
Zo moeilijk is het toch niet? Voorwaarde: "U opent voor het eerst een Begeleid Beleggen beleggingsrekening bij ons". Jouw situatie: "Ik heb ooit een Begeleid Beleggen rekening gehad". Jij voldoet dus niet aan de voorwaarden op basis van deze omschrijving (kan zijn dat er in de volledige voorwaarden nog een limiet genoemd wordt aan hoe lang geleden iets geweest is).revox862 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:
[...]
Ik vind de bewoording altijd zo lastig: "Voor klanten die nog niet bij ons beleggen. U opent voor het eerst een Begeleid Beleggen beleggingsrekening bij ons in de actieperiode (15 juli 2022 tot en met 30 september 2022)."
Ik heb ooit een Begeleid Beleggen rekening gehad, maar dat is inmiddels jaren geleden.
Daarnaast heb ik momenteel een Zelf Beleggen Basis rekening, maar die gebruik ik niet. Of in ieder geval, voor het laatst meer dan een jaar geleden.
Het staat er wel dubbelzinnig hoor. Er staat namelijk 'voor het eerst ... in de actieperiode'. En daar voldoet ie wel aan 
Maar goed, zo bedoelen ze het volgens mij niet en ik denk ook dat ie niet in aanmerking komt.
Maar goed, zo bedoelen ze het volgens mij niet en ik denk ook dat ie niet in aanmerking komt.
Dat is wel een beetje creatief lezen hoor
Wat er bedoeld wordt is 'u opent voor het eerst, en dat doet u in de actieperiode'
[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2022 10:44 ]
[ Voor 91% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:58 ]
[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:58 ]
@Zr40 Het is mi. niet creatief lezen, maar een van de mogelijke, valide interpretaties van de zin. Ze hebben het gewoon slordig geformuleerd.
Maar goed, zoals gezegd, mij is ook wel duidelijk wat ze bedoelen.
Maar goed, zoals gezegd, mij is ook wel duidelijk wat ze bedoelen.
Zoveel? Heb je een lijstje voor ons of een manier om het zelf goed bij te kunnen houden?de Peer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:54:
[...]
Dat soort deals zijn er elke maand wel ergens. Werkt prima hoor. Ik heb er al 1300 euro mee binnen gehaald aan welkomstpremies.
Niet echt eigenlijk. Ik kijk af en toe op pepper.com in de categorie 'geldzaken en verzekeringen'. In de comments zie je vervolgens vaak weer lijstjes en tips voor andere aanbiedingen. Het gaat allemaal via via vaak.rr7r schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:47:
[...]
Zoveel? Heb je een lijstje voor ons of een manier om het zelf goed bij te kunnen houden?
Verder hoor ik in willekeurige topics wel eens wat of simpelweg op de radio of tv.
De mooiste was Flatex een paar jaar terug. Toen kreeg ik 150 euro (en mijn vriendin ook) terwijl je daar zelf weinig voor hoefde te doen, ik dacht alleen 1000 euro storten.
Trade republic was ook een mooie. Toen ontving ik een aandeel ter waarde van 180 euro.
De laatste tijd is het stiller hoor met aanbiedingen. Net na Corona was er een piek omdat toen veel mensen vatbaar waren om te gaat beleggen.
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 14:53 ]
ASR 70 EUR.rr7r schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:47:
[...]
Zoveel? Heb je een lijstje voor ons of een manier om het zelf goed bij te kunnen houden?
Centraal Beheer 65 EUR.
ABN 75 EUR.
Bux gratis aandeel.
12Trade gratis aandeel.
Referral acties*:
Interactive Brokers tot $1000 aandelen.
Mintos 50 EUR.
Raisin 50 EUR.
* Voor deze heb je iemand nodig die je uitnodigt. <knip> Niet doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 28-08-2022 16:59 ]
Waarschijnlijk niet, maar het is aan ABN om dat te beslissen. Als je die bonus wil, informeer even bij de klantenservice of je misschien toch in aanmerking komt voor die bonus als je nu een nieuwe begeleid beleggen rekening opent. Misschien zijn ze daar wel hartstikke blij als ze jou voor 70 euro zo'n rekening kunnen aansmeren. Dat zou in elk geval mijn praktische insteek zijn.revox862 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:
[...]
Ik vind de bewoording altijd zo lastig: "Voor klanten die nog niet bij ons beleggen. U opent voor het eerst een Begeleid Beleggen beleggingsrekening bij ons in de actieperiode (15 juli 2022 tot en met 30 september 2022)."
Als je de voorwaarden niet helemaal duidelijk vindt zou ik mezelf niet bij voorbaat uitsluiten. Dan krijg je die bonus sowieso niet
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 28-08-2022 21:38 ]
Onvoorstelbaar!
Waarom blijven bedrijven na hun vertrek zoals Shell en Unilever nog in de AEX zitten?
Omdat hun marktkapitalisatie (op de amsterdamse beurs) niet veranderd is. Het gaat bij de AEX om de fondsen die de grootste marktkapitalisatie hebben op die beurs.
[ Voor 55% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-08-2022 09:44 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
De AEX is volgens mij geen index van grote bedrijven met een domicile in Nederland, maar een index van grote bedrijven met een listing op Euronext Amsterdam. Dat hebben zowel Shell als Unilever nog steeds, ondanks de verhuizing. Vandaar ook de originele afkorting: Amsterdam Exchange Index.
In de MSCI Nederland index zit geen Unilever en Shell meer, die selecteert wel op basis van domicile vermoed ik.
Hoewel daar NXP ook niet in zit. Dus als je helemaal precies wil weten hoe het zit moet je de kleine lettertjes induiken vrees ik.
In de MSCI Nederland index zit geen Unilever en Shell meer, die selecteert wel op basis van domicile vermoed ik.
Hoewel daar NXP ook niet in zit. Dus als je helemaal precies wil weten hoe het zit moet je de kleine lettertjes induiken vrees ik.
[ Voor 44% gewijzigd door writser op 29-08-2022 09:51 ]
Onvoorstelbaar!
Precies. NXP Semiconductors is een mooi voorbeeld van het omgekeerde. Dat is gewoon een Nederlands bedrijf (NV) en genoteerd aan de NASDAQ en S&P500, maar niet aan de Amsterdamse beurs.writser schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:41:
De AEX is volgens mij geen index van grote bedrijven met een domicile in Nederland, maar een index van grote bedrijven met een listing op Euronext Amsterdam. Dat hebben zowel Shell als Unilever nog steeds, ondanks de verhuizing.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Lees ik nu correct dat VW Porsche naar de beurs brengt tegen een geschatte market cap van zo'n 85 miljard?
En dat terwijl de volledige VW groep (die vandaag 100% van Porsche bezit) maar aan 83 miljard noteert.
Dus als je VW koopt krijg je vandaag min of meer 1-op-1 Porsche aandeel, en krijg je Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini & Bugatti er gratis bij
En dat terwijl de volledige VW groep (die vandaag 100% van Porsche bezit) maar aan 83 miljard noteert.
Dus als je VW koopt krijg je vandaag min of meer 1-op-1 Porsche aandeel, en krijg je Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini & Bugatti er gratis bij

Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Mijn vermoeden is dat er naast de IPO ook een cash injectie plaats vind, anders kan Porsche nooit meer waard worden dan Volkswagen die nu eigenaar is. Die verdubbeling van waarde moet ergens vandaan komen.
Ik snap je gedachten gang, maar vindt het tegelijk ook riskant. Oplopende inflatie, mits breed genoeg, kan namelijk ook juist beurskoersen omhoog gaan duwen.DutchManticore schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
Posities:
Als alles snoeihard omhoog schiet door de inflatie, krijg je een dynamiek waarbij de waarde van schuld rap afneemt. Daarnaast kan een dalende marge leiden tot stijgende winst, simpelweg omdat de absolute getallen groter worden. Uiteindelijk is de beurs gebaseerd op absolute getallen. X kosten, Y opbrengsten, Z winst, en AA marktcapitalisatie, BB schuld, etc.
Bijvoorbeeld 100 euro omzet met 10% winst, vs 120 euro omzet met 9% winst. 2e draait meer winst in absolute euro's dus koers kan stijgen, en de schuld wordt ook beter betaalbaar als bonus. Ondanks dat de kosten harder stijgen dan de inkomsten (zie marge druk).
Zie ik de S&P, dan zie ik een daling van -10,4% als ik 1 jaar terug kijk. Diezelfde periode is de inflatie >7%. Rente is nu 3,75%. Had je geld op de bank gezet had je 'maar' 3-4% verloren in koopkracht, maar geld in aandelen zijn ruim 17% koopkracht verloren.
Scenario waarbij de waarde van geld de beurs/vastgoed/... inhaalt, ipv dat deze zakken naar een reëel niveau tegenover de waarde van geld, zie ik nog niet als compleet uitgesloten.
Ik ben zelf min of meer tegenovergestelde uitgekomen. Waarom zou ik nu dure dollars kopen, wetende dat diezelfde dure dollar juist ongunstig is voor menig bedrijf aan de andere kant van het water...?
Nieuwe inleg gaat juist overweight richting EUR bedrijven. Die door het wisselkoers verschil ineens een veel gunstigere concurrentie positie krijgen (20% goedkoper dan 1 jaar geleden met dank aan EUR/USD), juist op een moment dat er een recessie aan lijkt te komen en prijzen stijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 29-08-2022 10:24 ]
Waar krijg je 3,75% rente op, toch niet op je spaargeld....Xanaroth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Zie ik de S&P, dan zie ik een daling van -10,4% als ik 1 jaar terug kijk. Diezelfde periode is de inflatie >7%. Rente is nu 3,75%. Had je geld op de bank gezet had je 'maar' 3-4% verloren in koopkracht, maar geld in aandelen zijn ruim 17% koopkracht verloren.
Sc
Rapapa...
marktrente (10jr?) in de VS denk ik.LosGieros schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Waar krijg je 3,75% rente op, toch niet op je spaargeld....
Persoonljk heb ik daarom Porsche Holding gekocht. Hebben iets meer dan de helft van de voting power in VW en een goede 30% van de aandelen in VW plus nog wat ander spul zoals Porsche Design en Engineering. En dat tegen een discount op VW zelf. De IPO van Porsche Automotive wordt zo gedaan dan de families heel lekker cashen, maar toch controle houden.Jebus4life schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:52:
Lees ik nu correct dat VW Porsche naar de beurs brengt tegen een geschatte market cap van zo'n 85 miljard?
Volgens mij is er genoeg margin of safety daar. Helemaal als je bijvoorbeeld VW afzet tegen Toyota. Wat betreft cijfers zijn ze bijna gelijk, maar Toyota heeft 2.5 x de market cap van VW.
Vond dit wel een leuk informerend stuk in de NRC over de rol van staats- en bedrijfsobligaties in je portfolio in deze tijd.
Grappig om te lezen dat inderdaad veel mensen die 'van oudsher' de klassieke 60/40 portfolio adviseren stiekem zelf al lang 100% in aandelen zijn gaan zitten. Die indruk kreeg ik al en is in dit draadje natuurlijk niet verassend te noemen.
Grappig om te lezen dat inderdaad veel mensen die 'van oudsher' de klassieke 60/40 portfolio adviseren stiekem zelf al lang 100% in aandelen zijn gaan zitten. Die indruk kreeg ik al en is in dit draadje natuurlijk niet verassend te noemen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb dan ook al sinds oktober / november vorig jaar een positie in dollars. De koers stond toen op 1.16 dollar per euro als ik me niet vergis.Xanaroth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Ik snap je gedachten gang, maar vindt het tegelijk ook riskant. Oplopende inflatie, mits breed genoeg, kan namelijk ook juist beurskoersen omhoog gaan duwen.
Als alles snoeihard omhoog schiet door de inflatie, krijg je een dynamiek waarbij de waarde van schuld rap afneemt. Daarnaast kan een dalende marge leiden tot stijgende winst, simpelweg omdat de absolute getallen groter worden. Uiteindelijk is de beurs gebaseerd op absolute getallen. X kosten, Y opbrengsten, Z winst, en AA marktcapitalisatie, BB schuld, etc.
Bijvoorbeeld 100 euro omzet met 10% winst, vs 120 euro omzet met 9% winst. 2e draait meer winst in absolute euro's dus koers kan stijgen, en de schuld wordt ook beter betaalbaar als bonus. Ondanks dat de kosten harder stijgen dan de inkomsten (zie marge druk).
Scenario waarbij de waarde van geld de beurs/vastgoed/... inhaalt, ipv dat deze zakken naar een reëel niveau tegenover de waarde van geld, zie ik nog niet als compleet uitgesloten.
Ik ben zelf min of meer tegenovergestelde uitgekomen. Waarom zou ik nu dure dollars kopen, wetende dat diezelfde dure dollar juist ongunstig is voor menig bedrijf aan de andere kant van het water...?
Nieuwe inleg gaat juist overweight richting EUR bedrijven. Die door het wisselkoers verschil ineens een veel gunstigere concurrentie positie krijgen (20% goedkoper dan 1 jaar geleden met dank aan EUR/USD), juist op een moment dat er een recessie aan lijkt te komen en prijzen stijgen.
Heb al een behoorlijk rendement.
Nu nog een groot aantal dollars kopen zou ik ook niet zo aandurven.
Daarvoor zou dan ook een brede crisis nodig zijn, waarbij meerdere deelstaten in default komen. De staatsschulden in de EU zijn torenhoog. Het recept is er...
[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 29-08-2022 12:28 ]
Volgensmij is de schuld/BNP verhouding in Europa beter dan in de US. Ja er zitten wat uitschieters naar boven, maar gemiddeld genomen hebben we als Europese Unie minder schuld dan de US (87% vs 108%). Waarom zijn de schulden in Europa een probleem en in de US niet?DutchManticore schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Ik heb dan ook al sinds oktober / november vorig jaar een positie in dollars. De koers stond toen op 1.16 dollar per euro als ik me niet vergis.
Heb al een behoorlijk rendement.
Nu nog een groot aantal dollars kopen zou ik ook niet zo aandurven.
Daarvoor zou dan ook een brede crisis nodig zijn, waarbij meerdere deelstaten in default komen. De staatsschulden in de EU zijn torenhoog. Het recept is er...
In de US staan alle Staten garant voor de gezamenlijke schuld. Plus investeerders moesten EU staatspapier afschrijven ondanks dat de totale schuld verhouding in de EU niet dramatisch isJanpietertje89 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:03:
[...]
Volgensmij is de schuld/BNP verhouding in Europa beter dan in de US. Ja er zitten wat uitschieters naar boven, maar gemiddeld genomen hebben we als Europese Unie minder schuld dan de US (87% vs 108%). Waarom zijn de schulden in Europa een probleem en in de US niet?
. https://www.businessinsid...ing-griekse-schuld-nodig/
Ergo… rijke landen met weinig schulden willen niet betalen voor arme landen met veel schulden. Derhalve heb je niets aan een vergelijking op totaal niveau (EU vs US)
[ Voor 20% gewijzigd door Fiscalist op 29-08-2022 20:13 ]
Dus puur based op gevoel en track record, terwijl de cijfers een ander beeld geven?Fiscalist schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:10:
[...]
In de US staan alle Staten garant voor de gezamenlijke schuld. Plus ik meen mij niet dat investeerders ooit schulden in US staatspapier moesten afschrijven ( iig niet in de afgelopen 50 60 jaar). https://www.businessinsid...ing-griekse-schuld-nodig/
Ergo… rijke landen met weinig schulden willen niet betalen voor arme landen met veel schulden. Derhalve heb je niets aan een vergelijking op totaal niveau (EU vs US)
Wat dat tweede betreft heeft de Europese Bank volgensmij een compleet ander beleid met duidelijk statement bij de vorige renteverhoging.
Ik ben verder geen econoom dus kan de details ook niet genoeg overzien maar vond het gewoon typisch dat Europa altijd maar aan de rand van de afgrond wordt afgebeeld terwijl het gemiddeld genomen best meevalt.
[ Voor 35% gewijzigd door Janpietertje89 op 29-08-2022 20:22 ]
Ik meen mij te herinneren dat NT Small Cap pas later werd toegevoegd aan het assortiment bij de grootbanken.
Nu vroeg ik mij af wat de reële kans is dat de grootbanken deze verwijderen? En wat zou er dan gebeuren? Word alles per dagkoers verkocht? Zou je dit evt. nog kunnen verhuizen naar een andere bank/broker?
Nu vroeg ik mij af wat de reële kans is dat de grootbanken deze verwijderen? En wat zou er dan gebeuren? Word alles per dagkoers verkocht? Zou je dit evt. nog kunnen verhuizen naar een andere bank/broker?
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Omdat de dollar wereld reserve is, en het privilege exorbitante geniet. Er is altijd vraag naar dollars, al is het maar omdat de VS afdwingt dat olie in dollars afgerekend worden door (bevriende) oliestaten gebacked door het grootste leger ter wereld.Janpietertje89 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:03:
[...]
Volgensmij is de schuld/BNP verhouding in Europa beter dan in de US. Ja er zitten wat uitschieters naar boven, maar gemiddeld genomen hebben we als Europese Unie minder schuld dan de US (87% vs 108%). Waarom zijn de schulden in Europa een probleem en in de US niet?
Dat is wezenlijk anders voor Europa en haar lidstaten. De Euro staat oprecht vele malen dichter bij de afgrond dan de Dollar.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 29-08-2022 21:57 ]
Zijn er hier mensen die meer weten van exchange rates / obligaties en mij kunnen helpen?
Stel dat je een lange termijn belegger bent (>10 jaar) en obligaties de gehele looptijd aanhoudt. Waarom zou je dan euro's aanhouden met een negatief reeel rendement terwijl er een alternatief in dollars is met een reeel positief rendement?
Ik begrijp dat er een zeker wisselkoersrisico is als je van plan bent om je geld over >10 jaar als euro's te spenderen, maar je kunt ook 'inflation linked bonds' kopen.
Stel dat je een US TIPS koopt van 10 jaar, dan weet je vrij zeker dat je over 10 jaar dezelfde (mandje van) producten en diensten in dollars kunt afrekenen. Dat biedt toch veel meer zekerheid dan bijvoorbeeld een EU inflation linked bond waar je over 10 jaar nog maar minder dan 90% over houdt na inflatie? Dat mandje van goederen zal ongeveer wel hetzelfde zijn in de VS en in de Eurozone. Waarom wordt hier niet op gearbitreerd? De euro zou toch nog veel meer moeten dalen in waarde?
Stel dat je een lange termijn belegger bent (>10 jaar) en obligaties de gehele looptijd aanhoudt. Waarom zou je dan euro's aanhouden met een negatief reeel rendement terwijl er een alternatief in dollars is met een reeel positief rendement?
Ik begrijp dat er een zeker wisselkoersrisico is als je van plan bent om je geld over >10 jaar als euro's te spenderen, maar je kunt ook 'inflation linked bonds' kopen.
Stel dat je een US TIPS koopt van 10 jaar, dan weet je vrij zeker dat je over 10 jaar dezelfde (mandje van) producten en diensten in dollars kunt afrekenen. Dat biedt toch veel meer zekerheid dan bijvoorbeeld een EU inflation linked bond waar je over 10 jaar nog maar minder dan 90% over houdt na inflatie? Dat mandje van goederen zal ongeveer wel hetzelfde zijn in de VS en in de Eurozone. Waarom wordt hier niet op gearbitreerd? De euro zou toch nog veel meer moeten dalen in waarde?
In principe kan je verwachten dat wanneer er verder geen ontwikkelingen plaats vinden, de wisselkoers EUR/USD verandert met het verschil tussen de risk-free rates van de twee valuta. Dat wil zeggen dat je weliswaar procentueel meer rente ontvangt, maar dat verlies je weer aan de verandering in wisselkoers. Enkel voor het renteverschil hoef je het dus niet te doen. Misschien heb je nog andere redenen of verwacht je bepaalde ontwikkelingen die door de markt nog niet verwacht worden, maar daar hoor ik je niets over zeggen 
Wat TIPS betreft: dat is net als een verzekering. Je levert wat in (de coupon is lager), en in ruil beweegt de waarde van de hoofdsom mee met hun eigen inflatie (zowel locatie als definitie). Als je dat een goede ruil vindt, dan is dat iets wat je zou kunnen overwegen.
Wat TIPS betreft: dat is net als een verzekering. Je levert wat in (de coupon is lager), en in ruil beweegt de waarde van de hoofdsom mee met hun eigen inflatie (zowel locatie als definitie). Als je dat een goede ruil vindt, dan is dat iets wat je zou kunnen overwegen.
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 30-08-2022 09:38 ]
Bij 'gewone' obligaties begrijp ik wat je bedoelt. Stel dat de euro een rente heeft van 1% en de dollar een rente heeft van 2%, dan zal over 10 jaar de koers van de dollar iets lager moeten zijn geworden. Anders zou er immers een mogelijkheid tot arbitrage zijn. Je zou gewoon vandaag dollers kunnen kopen en over 10 jaar verkopen en dan heb je 'gratis' winst. De markt zal een evenwicht zoeken en hiervoor verdisconteren met de wisselkoers van vandaag. Op die manier is een belegging in dollars of euros vandaag equivalent, omdat de rente al in de euro/dollar koers verwerkt zit.Zr40 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:24:
In principe kan je verwachten dat wanneer er verder geen ontwikkelingen plaats vinden, de wisselkoers EUR/USD verandert met het verschil tussen de risk-free rates van de twee valuta. Dat wil zeggen dat je weliswaar procentueel meer rente ontvangt, maar dat verlies je weer aan de verandering in wisselkoers. Enkel voor het renteverschil hoef je het dus niet te doen. Misschien heb je nog andere redenen of verwacht je bepaalde ontwikkelingen die door de markt nog niet verwacht worden, maar daar hoor ik je niets over zeggen
De crux zit in 'eigen inflatie'? Stel dat (hypothetisch) en inflatiemandje identiek is. Laten we er ook vanuit gaan dat we in een open wereldeconomie leven zonder handelsrestricties in de goederen van het inflatiemandje. De wisselkoers is vandaag 1,00 euro / dollar. In dollars kun je over 10 jaar 1,1 mandje kopen, terwijl je in euro's nog maar 0,9 mandje kunt kopen. Waar komt dit verschil vandaan?
Dat is een gevolg van het afdekken van een risico. Dat risico had net zo goed niet kunnen plaatsvinden, en dan was de situatie in euro's juist beter geweest. Want daar heb je met TIPS wel voor betaald in de vorm van een lagere coupon ten opzichte van de gewone obligaties.Maahes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Stel dat (hypothetisch) en inflatiemandje identiek is. Laten we er ook vanuit gaan dat we in een open wereldeconomie leven zonder handelsrestricties in de goederen van het inflatiemandje. De wisselkoers is vandaag 1,00 euro / dollar. In dollars kun je over 10 jaar 1,1 mandje kopen, terwijl je in euro's nog maar 0,9 mandje kunt kopen. Waar komt dit verschil vandaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-08-2022 10:54 ]
Nee expliciet niet. Het is zeker geen kwestie van gevoel. Lees even terug. Privilege exorbitante naar aanleiding van Bretton Woods zorgt voor geheel andere spelregels voor de dollar.Janpietertje89 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:19:
[...]
Dus puur based op gevoel en track record, terwijl de cijfers een ander beeld geven?
Wat dat tweede betreft heeft de Europese Bank volgensmij een compleet ander beleid met duidelijk statement bij de vorige renteverhoging.
Ik ben verder geen econoom dus kan de details ook niet genoeg overzien maar vond het gewoon typisch dat Europa altijd maar aan de rand van de afgrond wordt afgebeeld terwijl het gemiddeld genomen best meevalt.
Daarnaast, de olie die geforceerd in dollars afgerekend moet worden.
En daar bovenop nog een centrale bank die objectief veel harder en efficiënter ingrijpt. En daar bovenop nog weer dat de Verenigde Staten veel meer autarkie bezitten wat betreft energie voorziening en eerste levensbehoeften.
De Euro(zone) staat objectief dichter bij de afgrond dan de VS
[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 30-08-2022 11:50 ]
Het gaat mij niet zozeer om inflation linked versus gewone obligaties, maar om het verschil tussen euro inflation linked obligaties versus dollar inflation linked obligaties.Zr40 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
Dat is een gevolg van het afdekken van een risico. Dat risico had net zo goed niet kunnen plaatsvinden, en dan was de situatie in euro's juist beter geweest. Want daar heb je met TIPS wel voor betaald in de vorm van een lagere coupon ten opzichte van de gewone obligaties.
Wellicht heb ik niet voldoende kennis om je reactie te begrijpen.
Stel dat het inflatiemandje exclusief uit 1 kg rijst bestaat (for the sake of simplicity). Stel dat 1 kg rijst op dit moment 1 euro kost en ook 1 dollar. Dan kun je met eenzelfde investering in dollar-inflation linked bonds over 10 jaar meer rijst kopen dan met eenzelfde investering in euro-inflation linked bonds. Dan kun je toch gewoon short gaan op euro inflation linked bonds en long gaan op dollar inflation linked bonds en risicoloos geld verdienen?
Kortom, stel dat (hypothetish) de US hetzelfde 'inflatiemandje' heeft als de eurozone, dan zouden de reele rentes toch identiek moeten zijn in een efficiente markt?
@Maahes weet niet of dit nuttig is voor je vragen maar ik vond dit wel een interessant artikel over TIPS.
Why Are TIPS Losing Money With Inflation at 9%?
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 30-08-2022 12:38 ]
Bedankt. Het ging mij echter om obligaties aanhouden gedurende de gehele looptijd. Dat (inflation linked) obligaties tussentijds een koersrisico hebben door wijzigingen van inflatie en of rente speelt dan geen rol.Pistachenootje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:37:
@Maahes weet niet of dit nuttig is voor je vragen maar ik vond dit wel een interessant artikel over TIPS.
Heb ik het goed als TIPS obligaties zijn de qua rente gewoon de inflatie volgen?Maahes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Het gaat mij niet zozeer om inflation linked versus gewone obligaties, maar om het verschil tussen euro inflation linked obligaties versus dollar inflation linked obligaties.
Wellicht heb ik niet voldoende kennis om je reactie te begrijpen.
Stel dat het inflatiemandje exclusief uit 1 kg rijst bestaat (for the sake of simplicity). Stel dat 1 kg rijst op dit moment 1 euro kost en ook 1 dollar. Dan kun je met eenzelfde investering in dollar-inflation linked bonds over 10 jaar meer rijst kopen dan met eenzelfde investering in euro-inflation linked bonds. Dan kun je toch gewoon short gaan op euro inflation linked bonds en long gaan op dollar inflation linked bonds en risicoloos geld verdienen?
Kortom, stel dat (hypothetish) de US hetzelfde 'inflatiemandje' heeft als de eurozone, dan zouden de reele rentes toch identiek moeten zijn in een efficiente markt?
Indien je EU TIPS koopt zullen die gelinkt zijn aan EU inflatie
Indien je US TIPS koopt zullen die gelinkt zijn aan US inflatie
Als rijst zou worden verhandeld in USD, en wisselkoersen ervoor zouden zorgen dat onze rijst geen 1 EUR kost in the end maar 1,1 EUR, dus 10% inflatie, dan zal je dit toch gekregen hebben via een hogere rente?
1 USD = 1KG rijst
US TIP van 1 USD - aan 0% inflatie zal 1 USD uitkeren na 10 jaar waarmee je 1KG rijst kan kopen
EU TIP van 1 EUR - door wisselkoers die van 1 USD/EUR naar 1,1 USD/EUR gaat heb je een inflatie van 10% gehad - dus je hebt 1,1EUR op het einde - waarmee je dus ook 1KG rijst kan kopen?
Het is niet de rente, maar de hoofdsom die is gelinkt aan de inflatie. De rente van de obligatie staat vast!forzaracing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Heb ik het goed als TIPS obligaties zijn de qua rente gewoon de inflatie volgen?
De eenvoudigste manier om er over te denken is dat als je de obligatie op par koopt (bij uitgifte), dat de hoofdsom de inflatie volgt (zoals de uitgever die definieert) en je daarnaast gewoon de nominale rente ontvangt.
Wat de obligatie doet als je het op de secundaire markt koopt is een stuk lastiger om over te denken. Je moet niet alleen de handelskoers vertalen naar een discount/premium en dat weer naar de YTM, maar die discount/premium heeft alleen met de transactie te maken en staat verder helemaal los van de inflatiegecorrigeerde hoofdsom.
[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2022 18:09 ]
In het moears van topics is dit misschien al aan de orde geweest of gevraagd, maar ik ben op zoek naar het volgende.
Omdat ik mijn fondsen, aandelen, ETF's via verschillende brokers heb, ben ik eigenlijk op zoek naar een site (mag een site zijn waar je voor moet betalen), waar je je portefeuille handmatig op kan voeren met je GAK en dat je daarmee dus een totaalplaatje krijgt van je portefeuille.
Daarnaast; wat zijn goede sites voor nieuwsbrieven en eventueel inzicht en info kan vergaren, denk aan bijv. Beleggersbelangen.nl.
Ook dit mag met betaald abonnement zijn.
Omdat ik mijn fondsen, aandelen, ETF's via verschillende brokers heb, ben ik eigenlijk op zoek naar een site (mag een site zijn waar je voor moet betalen), waar je je portefeuille handmatig op kan voeren met je GAK en dat je daarmee dus een totaalplaatje krijgt van je portefeuille.
Daarnaast; wat zijn goede sites voor nieuwsbrieven en eventueel inzicht en info kan vergaren, denk aan bijv. Beleggersbelangen.nl.
Ook dit mag met betaald abonnement zijn.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Een excel sheet ?Naboo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:20:
@Naboo Morningstar.nl kan dat en is volgens mij gratis.
Nou, meer in de trant van dat de site dus de koersen bijhoudt en je daarmee ook je resultaat kan zien
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
https://www.portfolio-performance.info/en/Naboo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:14:
[...]
Nou, meer in de trant van dat de site dus de koersen bijhoudt en je daarmee ook je resultaat kan zien
Die wordt hier veel gebruikt.
Het is een app en geen website. Maar ik vind het wel fijn om mijn financiële info lokaal op te slaan ipv in een cloud.
Je importeert (of vult handmatig) je transacties en het programma doet de rest voor je.
https://www.google.com/finance voldoet misschien?Naboo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:20:
Omdat [...] ben ik eigenlijk op zoek naar een site (mag een site zijn waar je voor moet betalen), waar je je portefeuille handmatig op kan voeren
Ik gebruik die om snel mijn lijstje van indexkoersen te kunnen zien.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Wat zou je nu doen met spaargeld? Ik heb geen huis en zit ook niet in de positie om te kopen. Wel spaargeld in euro’s.DutchManticore schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
Posities:
Tja hij kan moeilijk zeggen "ik ga de inflatie lekker op z'n beloop laten".DutchManticore schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 01-09-2022 20:10 ]
nieuwe maand, een nieuw overzicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7QDAgZBeIRQ1vOYWjPlpaNgC.png?f=user_large)
Al zal dit dit zal voorlopig mijn laatste overzicht zijn. Ik heb afgelopen tijd de boel verkocht en "geïnvesteerd" in een lexus ct200h. heb nog een plukje aandelen over waar ik zwaar onderwater mee sta,die hoop ik te kunnen verkopen in betere tijden. Ik heb het leuk gevonden om zelf te beleggen, beursnieuws volgen, je aankoop/verkoopmementen bepalen, het is als een hobby die soms nog geld opleverd ook
Maar daar tegenover staat is dat het wel je gemoedstoestand beinvloed. Ik vond het erg deprimerend, om dag na dag je winst langzaam te zien verdampen. Als ik opnieuw zou beginnen, dan liever gewoon passief ipv actief.
hier de prestaties overall
:fill(white):strip_exif()/f/image/dVAoHPEqRKky0c4ieFgxCkqO.png?f=user_large)
....over slechte investeringen gesproken, ik heb ook een hoop verliezers in mijn portfolio gehad, met name memestocks als GME/Growgeneration/bed bath beyond/microvision. Duur leergeld maar ik heb mijn lesje wel geleerd, gewoon niet aan beginnen, en al helemaal niet na een flinke runup. Alleen BB heb ik geld aan over .
Mijn niet meme-aandelen deden het gelukkig beter, ik kon er ook beter op handelen, en ik zat daar ook veel groter in. De grootste winnaars zijn ZIM,Peabody,Cleveland-Cliffs, en Hastings technology.
Ik heb dus een mooi jaar achter de rug, en heb mijn winst verzilverd. Op de bodem van juni stevig bijgekocht, en op weg naar te top langzaam verkocht. Buy the dip heeft voor mij goed gewerkt, maar je moet wel durven... want ik zag het wel even somber in, maar heb niet gecapituleerd, gelukkig ook maar.
De toekomst is onzeker... Inflatie,rentes,energieprijzen,huizenbubbel. Wel denk ik we tot 31 december niet heel veel meer gaan dalen, economie is nu nog niet zo slecht als het nieuws brengt, olie is weer goedkoper aan het worden. Dat schept hoop. Teminste, hier in europa. Hyperinflatie,overstomingen,hongersnood zijn elders op de wereld wel te vinden.
En op lange termijn... weet ik niet of ik eigenlijk nog wel geïnvesteerd wil zijn. ik zie de wereld gewoon langzaam naar de kl*te gaan
:fill(white):strip_exif()/f/image/7QDAgZBeIRQ1vOYWjPlpaNgC.png?f=user_large)
Al zal dit dit zal voorlopig mijn laatste overzicht zijn. Ik heb afgelopen tijd de boel verkocht en "geïnvesteerd" in een lexus ct200h. heb nog een plukje aandelen over waar ik zwaar onderwater mee sta,die hoop ik te kunnen verkopen in betere tijden. Ik heb het leuk gevonden om zelf te beleggen, beursnieuws volgen, je aankoop/verkoopmementen bepalen, het is als een hobby die soms nog geld opleverd ook
Maar daar tegenover staat is dat het wel je gemoedstoestand beinvloed. Ik vond het erg deprimerend, om dag na dag je winst langzaam te zien verdampen. Als ik opnieuw zou beginnen, dan liever gewoon passief ipv actief.
hier de prestaties overall
:fill(white):strip_exif()/f/image/dVAoHPEqRKky0c4ieFgxCkqO.png?f=user_large)
Koerswinst | 74,66 |
gerealiseerde winst | 4153,68 |
dividend ontvangen | 152,72 |
Gemaakte kosten | 739,19 |
....over slechte investeringen gesproken, ik heb ook een hoop verliezers in mijn portfolio gehad, met name memestocks als GME/Growgeneration/bed bath beyond/microvision. Duur leergeld maar ik heb mijn lesje wel geleerd, gewoon niet aan beginnen, en al helemaal niet na een flinke runup. Alleen BB heb ik geld aan over .
Mijn niet meme-aandelen deden het gelukkig beter, ik kon er ook beter op handelen, en ik zat daar ook veel groter in. De grootste winnaars zijn ZIM,Peabody,Cleveland-Cliffs, en Hastings technology.
Ik heb dus een mooi jaar achter de rug, en heb mijn winst verzilverd. Op de bodem van juni stevig bijgekocht, en op weg naar te top langzaam verkocht. Buy the dip heeft voor mij goed gewerkt, maar je moet wel durven... want ik zag het wel even somber in, maar heb niet gecapituleerd, gelukkig ook maar.
De toekomst is onzeker... Inflatie,rentes,energieprijzen,huizenbubbel. Wel denk ik we tot 31 december niet heel veel meer gaan dalen, economie is nu nog niet zo slecht als het nieuws brengt, olie is weer goedkoper aan het worden. Dat schept hoop. Teminste, hier in europa. Hyperinflatie,overstomingen,hongersnood zijn elders op de wereld wel te vinden.
En op lange termijn... weet ik niet of ik eigenlijk nog wel geïnvesteerd wil zijn. ik zie de wereld gewoon langzaam naar de kl*te gaan

ora et labora
Niet zo lang geleden was het "de inflatie waait vanzelf over, geen zorgen maken".rr7r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:09:
[...]
Tja hij kan moeilijk zeggen "ik ga de inflatie lekker op z'n beloop laten".
Om te verstaan wat er aan het gebeuren is, kan ik terugkijken naar wat de Amerikaanse traders een jaar geleden zeiden. Het was geopolitiek te vroeg voor een market crash en JPow moest "transitory inflation" blijven roepen terwijl iedereen wist dat het BS is.
In 2008 waren de Amerikanen verrast en het kapitaal zocht groenere oorden zoals China op. China heeft van de kapitaalvlucht genoten om sterk te worden.
Deze keer moesten de Amerikanen en bij verlenging, het Westen, zeker zijn dat er geen kapitaalvlucht meer is. De Fed had maart 2020 volledig teruggedraaid en heel veel puts/shorts afgeslacht. Dat goede werk zal niet zomaar weggegooid worden en de Fed zal het boeltje op blijven pompen voor zolang dat het nodig is.
China had in augustus 2020 de three red lines ingevoerd en een jaar later begon het te rommelen in China in de zomer van 2021:
Dit was de eerste objective, China werd uninvestable.Rumours, downgrades and warnings in summer 2021
The letter of warning
A letter circulated online on the last week of August 2020, where Evergrande informed the government of Guangdong province that they were close to running out of cash. The company alleges the letter has been fabricated and is "pure defamation", and followed its circulation by a number of public announcements to reduce fears from investors and the public.[2]
Downgrades to credit rating
On 22 June 2021, Fitch downgraded Evergrande from B+ to B, and further downgraded it to CCC+ on 28 July.[10] According to the company, the initial downgrade reflected "ongoing pressure for Evergrande to downsize its business and reduce total debt,"[11] with the latter action being due to "Evergrande's diminishing margin of safety in preserving liquidity".[12]
On 3 August 2021, Moody's downgraded Evergrande's rating from B2 to Caa1.[13] On 5 August, S&P Global Ratings downgraded Evergrande and its subsidiaries from B− to CCC, two steps on its scale, qualifying it as having extremely speculative credit worthiness.[14] On 7 September, Fitch downgraded Evergrande further from CCC+ to CC.[15]
Missed debt payments and attempted asset sales in autumn 2021
Bond payments put in question
In a statement on 31 August 2021, Evergrande warned it would default on its debts if it failed to raise enough cash to cover them.[16] At the time, Evergrande was China's most indebted real estate developer, and has several large bond payments to make for the foreseeable future.[17] On 24 September, Evergrande missed off-shore bond payments totalling US$83.5 million. While the company had 30 days to avoid defaulting on the debt, analysts felt it was unlikely to manage doing so.[18] On 12 October, Evergrande missed payments on three offshore bonds which totalled US$148 million. By this date, the developer had missed five bond payments during the crisis.[19] On 20 October, Evergrande paid off US$83.5 million worth of interest in order to avoid a default on the 24 September bonds.[20] On 10 November 2021, Evergrande defaulted on 3 additional bonds after missing the grace period for interest payments,[21] but reportedly fulfilled the payments after the deadline.[22]
Wikipedia: 2020–2022 Chinese property sector crisis
Het was een kwestie van tijd dat de hoge olieprijs de Beer overtuigt om weer een oorlog te starten. Rusland staat of valt met de olieprijs en de Beer moest uit z'n hok stormen zoals dat altijd al gebeurde.
Energie-, voedsel-, grondstoffen-,... prijzen door het dak en de zekerheid dat het kapitaal niet meer naar China of Rusland kan vluchten was het moment dat een market crash in het Westen mag gebeuren. De sancties gaf de waarschuwing dat iedereen voor uninvestable landen moet oppassen.
Het beste middel tegen de inflatie, hoge prijzen, personeelstekort,... is een recessie creëren. Ofwel gaat het in een land dermate fout dat het vanzelf gebeurt ofwel zorgt Putin ervoor (daarom is ECB zo traag en passief) ofwel zorgt een centrale bank ervoor.
Hoe slecht is het nu in China?
70% van al het geld van de Chinezen is in de vastgoedbubbel belegt, want ze vertrouwen de obligaties, aandelen,... niet. De vastgoedsector ging ponzi-toestanden achterna. Je koopt een woning op plan, de projectontwikkelaar gebruikt jouw voorschot om het volgende project op te starten en nog meer mensen overtuigen om een woning op plan te kopen. Onafgewerkte woning (ruwbouw) in the middle of nowhere waar niemand wilt wonen, 80% in 't rood is een understatement.
Als 70% van je portefeuille minstens 80% in 't rood gaat, dan verdampt minstens 56% van je portefeuille. Als het slechts paar beleggers is, dan is het geen probleem. Maar als de hele bevolking op deze manier verarmd, dan ga je dat in de consumentenuitgaven en de GDP zien. De vastgoedbubbel zorgt voor 30% van de Chinese GDP. Een kwart van de GDP kan zomaar verdampen.
De kopers van woningen die toch niet opgeleverd worden en nog altijd een huurwoning moeten betalen, zijn begonnen met protesteren. Als een persoon een hypotheek niet betaalt, dan is het z'n probleem. Maar als duizenden mensen hun hypotheek niet betalen, dan is het een probleem van de bank.
De spaarders reageren met hun geld van de bank afhalen en allerlei restricties zijn opgeworpen om te voorkomen dat de mensen aan hun geld kunnen.
De combinatie van iedereen verarmt sterk en je kan de cash niet van de bank halen zal voor een economische implosie zorgen.
Maar de schreeuwerige YouTube video's die beweren dat China of de partij in x dagen zal vallen, hebben geen besef van de Chinese geschiedenis. Iedereen al hun geld en life savings verliezen zal het land of de partij niet doen vallen.
De Chinezen kunnen veel miserie of doden verdragen.

Een Noord-Korea 2.0 kan ontstaan, maar de partij blijft gewoon aan de macht.
Voor Europa was China tijdens de vorige crisis goed om de luxemerken aan de man te brengen toen de vraag in het Westen in elkaar zakte. Duitsland kon de Aziatische fabrieken, infrastructuurprojecten,... van machines voorzien. Een imploderende China die heel Azië meesleurt, kan het zwaar tegen vallen voor de Europese economie en de EM Azië beleggers.
Hoe is het in de VS?
De renteverhogingen heeft de maandelijkse hypotheeklasten voor wie de rente niet op lange termijn vastgelegd heeft, verdubbeld. De vastgoedsector is al in recessie en de projectontwikkelaars hebben al winstwaarschuwingen afgegeven (moeten kortingen op nieuwbouw geven). GDP is al 2 kwartalen dalend.
En hier in Europa?
In Europa is het kijken naar hoe Putin het fundament van de Duitse economie onderuit haalt. Chemie en industrie dat op het goedkope Russische aardgas opgebouwd is. Alle andere sectoren zijn van de Duitse chemie of onderdelen afhankelijk. Volkswagen valt gewoon stil zonder goedkope Russische aardgas en via de supply chain verspreidt de technische werkloosheid naar de rest van Europa. Straks kan de ECB opgelucht kijken als de auto's en files van de wegen gehaald wordt alsof dat de technische werkloosheid van 2020 herhaald wordt.
Posities:
- SPY puts op strikes 300 tot 380
- SPXS calls
- wheat calls
- olie en gas aandelen en calls
De shorts gaan winst nemen na de daling van SPY 421 naar onder 400 en kopen de aandelen terug, verkopen de gekochte puts,... (werkt koersopdrijvend). Deze week en volgende week kan er een heropleving naar 407, 408,... gebeuren. Dat is goed voor de herpositionering, nieuwe shortposities openen of puts kopen bij 10 dollar hogere koers.
Daarna begint de SLD in de aanloop naar de maandelijkse expiratie. De grote spelers in Wall Street moeten geld storten afhankelijk van de volume en volatiliteit van de expiratie. Daarvoor gaan ze op de sell button rammen om geld op te halen en de indexen worden gebruikelijk lager gezet. Na de expiratie kan er nog negatief op de FOMC geanticipeerd worden.
Dus een weekje groen kan eraan komen, gevolgd door 2 weken rood.
Het risico is een oude wijsheid:
Of anders gezegd: Michael Burry is meestal 2 jaren te vroeg.Markets can stay irrational longer than you can stay solvent.
Het kost gewoon veel tijd om een sneeuwbal te laten aangroeien tot een onstopbare lawine.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij