• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Soms kan er meer dan je denkt. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning, en kon er nog 14 kwijt op de garage aan huis.
Maar inderdaad, dakoppervlak is een harde grens op een gegeven moment. Anders had ik er nog wel meer gelegd. Ik heb de overkapping in de tuin nog... maar kosten/baten zijn daar wat minder interesssant.
offtopic:
Heb je alles op het zuiden of ook op het noorden? Ik zie hier meerdere woningen die zowel op noord sla zuid panelen hebben. Maar die op noord lijken me niet echt rendabel?

graag weer verder ontopic

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2022 20:08 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hij heeft alle aandelen (behalve een bedrijf die in gevangenissen en mental health investeert) verkocht. Onder de traders wordt er gegrapt dat Michael Burry meestal 2 jaren te vroeg is. En als hij aandelen koopt, dan gebeurt de market crash.

De Fed kan de obligaties niet van de balance sheet halen, als de banken niet bereid zijn om de obligaties te kopen.

MBS is op Reddit al meer dan een jaar bekend voor het feit dat de DTCC het niet meer als collatoral accepteert. 100% haircut (afwaardering naar de nul) voor MBS met een lagere rating dan AA.

CMBS is de bom in de VS. Sinds de Corona hebben de Amerikanen minder winkels en kantoren nodig. Commerciële MBS kunnen overgewaardeerd zijn en straks een zware afwaardering moeten ondergaan.

De Amerikanen gebruiken thuiswerken om mensen in een goedkopere staat aan te werven. Zo kunnen ze bv de helft op loonkosten besparen. Zo agressief zijn de werkgevers in West-Europa nog niet. Je hebt minder kantoren nodig als je werknemers minstens 2 vlieguren ver van je bedrijf wonen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

bones schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:10:
[...]

Heb je alles op het zuiden of ook op het noorden? Ik zie hier meerdere woningen die zowel op noord sla zuid panelen hebben. Maar die op noord lijken me niet echt rendabel?
offtopic:
Ik heb Oost zuid en west.
Maar noord kan ook hoor. Dan is je tvt niet 1 of 2 jaar maar het dubbele misschien.

Graag ontopic blijven

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Wellicht offtopic, if so -> welk topic raden jullie aan?

Na onderstaande interview wel een beetje neerslachtig geworden:

TLDW: 2019 is het beste jaar wat we in onze leven hebben meegemaakt. Globalisering gaat eraan, China en Rusland staan op instorten. het gaat minstens 10 jaar duren voordat we alle ''offshoring'' hebben teruggedraaid en heel veel overheden gaan in die periode ten onder. Verder gaan we een enorm tekort krijgen aan mensen, en dan vooral werkende mensen. Terwijl in deze afgelopen jaren vooral wordt geroepen dat we met ''teveel'' mensen zijn.

Bereiden jullie je hierop voor? Vooral zijn uitspraak dat de chinese bevolking de komende 30 jaar gaat halveren hakt er nogal in. We zijn voor vrijwel alles afhankelijk van goedkope chinese import. Als dat stopt.. hoe gaat dat eruit zien?

Mijn eigen beleggingsstrategie is vooral gebaseerd op het feit dat ik er vanuit ga (ging?) dat er meer mensen op de aarde zijn over zo'n 30 jaar dan nu. en dat dat die mensen niet meer in armoede leven, dus gaan consumeren wat hogere beurswaardes tot gevolg heeft. 30 jaar lang elke maand NT World/EU/EM en klaar is kees.. maar die strategie kan het putje in als je er vanuit gaat dat mensen natuurlijk geen 2 kinderen meer krijgen en er dus minder mensen zijn.. :X

Benieuwd naar jullie kijk op dit alles.. :|

[ Voor 29% gewijzigd door spartacusNLD op 18-08-2022 20:02 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Interessant punt… niet meer de wereld index beleggen maar bepaalde sectoren: robotisering, AI en defensie. Zijn er toevallig Nederlandse EFT’s / Beleggingsfondsen die hierop inspelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

spartacusNLD schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:58:
Wellicht offtopic, if so -> welk topic raden jullie aan?

[YouTube: The Old World Order Is About To Collapse - Peter Zeihan | Modern Wisdom Podcast 514]

TLDW: 2019 is het beste jaar wat we in onze leven hebben meegemaakt. Globalisering gaat eraan, China en Rusland staan op instorten. het gaat minstens 10 jaar duren voordat we alle ''offshoring'' hebben teruggedraaid en heel veel overheden gaan in die periode ten onder. Verder gaan we een enorm tekort krijgen aan mensen, en dan vooral werkende mensen. Terwijl in deze afgelopen jaren vooral wordt geroepen dat we met ''teveel'' mensen zijn.

Bereiden jullie je hierop voor? Vooral zijn uitspraak dat de chinese bevolking de komende 30 jaar gaat halveren hakt er nogal in. We zijn voor vrijwel alles afhankelijk van goedkope chinese import. Als dat stopt.. hoe gaat dat eruit zien?

Mijn eigen beleggingsstrategie is vooral gebaseerd op het feit dat ik er vanuit ga (ging?) dat er meer mensen op de aarde zijn over zo'n 30 jaar dan nu. en dat dat die mensen niet meer in armoede leven, dus gaan consumeren wat hogere beurswaardes tot gevolg heeft. 30 jaar lang elke maand NT World/EU/EM en klaar is kees.. maar die strategie kan het putje in als je er vanuit gaat dat mensen natuurlijk geen 2 kinderen meer krijgen en er dus minder mensen zijn.. :X

Benieuwd naar jullie kijk op dit alles.. :|
Dit is het grootste gevaar voor de indexbeleggers die ervan uit gaan dat wat er in de laatste 35 à 40 jaren in de wereld/globalisering gebeurde nog decennia geëxtrapoleerd kan worden.

China en Rusland hebben niet alleen last van ontkoppeling economie, industrie, supply chains,... maar ook implosie van de bevolking. Als de bevolking halveert tegen 2050 of 2100, dan gaan het het aantal consumenten, werkkrachten,... hard onderuit en de GDP volgt.

China heeft gelogen over 100+ miljoen geboortes sinds het 1 kind beleid en als de bevolkingspiramide naar de werkelijkheid aangepast wordt, dan zijn er niet genoeg potentiële moeders om de bevolking in stand te houden. Halvering van de bevolking tegen 2050 wordt een probleem.

Xi beseft al te goed dat het strategische game-over is voor zijn volk en de oplossing is nog meer persoonlijkheidscultus dan Mao. Als de mensen in de grote eindeloze miserie gaan storten, dan gaan ze een god of afgod moeten aanbidden om het leven dragelijk te maken.

Voor een beleggingstermijn binnen een mensenleven ga je toch nog de market moeten timen. Time in de market is voor familievermogens door de eeuwen.

De Boomers hadden het geluk om uit de miserie van de jaren 70 te komen en genoeg geld in de jaren 80 verdienen om te beginnen met beleggen toen de muur begon te vallen, de voormalige communistische landen aan de wereldeconomie toegevoegd werden,...

Naar de geschiedenis kijkend, de vorige globaliseringspiek gebeurde in 1912, vlak voor WOI. Het heeft halve eeuw geduurd om de internationale handel te laten herstellen tot het niveau van 1912.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 18-08-2022 21:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:53
Fiscalist schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:23:
Interessant punt… niet meer de wereld index beleggen maar bepaalde sectoren: robotisering, AI en defensie. Zijn er toevallig Nederlandse EFT’s / Beleggingsfondsen die hierop inspelen?
Voordat je je geld daarin gaat stoppen zou ik ook deze video even kijken:

• Fiscalist
Wat vinden jullie van het fonds ABN AMRO Aegon Global Impact Equities? Relatief nieuw fonds en een focus op industrie.

Ik vermoed overigens dat het om een fbi gaat maar lees nergens de 8 maanden uitstoot termijn van dividenden.

Ter info ik volg al de wereld index fonds… maar zoek nu voor de fun iets meer industrie gerelateerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Fiscalist op 18-08-2022 20:41 ]

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Voordat je je geld daarin gaat stoppen zou ik ook deze video even kijken:
[YouTube: Thematic ETFs (are Terrible Investments)]
Dankje! Ik ga het vanavond doornemen

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:37:
Wat vinden jullie van het fonds ABN AMRO Aegon Global Impact Equities? Relatief nieuw fonds en een focus op industrie.
Zo op het eerste gezicht niet aantrekkelijk: duur (0.6% TER), geringe spreiding (slechts 44 bedrijven) en actief beheerd. Verder nog potentiële in- en uitstapkosten, zie https://ofs2.finfiles.nl/...cd12f3abb3340232&direct=1

Wellicht als je een sterke ESG focus hebt dat dit fonds interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fiscalist schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Dankje! Ik ga het vanavond doornemen
Thematische ETF'en spelen graag op populaire trends/hypes en vragen extra hoge kosten. Zodat voornamelijk de ETF-beheerder eraan verdient en de rest verliest.

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Zo op het eerste gezicht niet aantrekkelijk: duur (0.6% TER), geringe spreiding (slechts 44 bedrijven) en actief beheerd. Verder nog potentiële in- en uitstapkosten, zie https://ofs2.finfiles.nl/...cd12f3abb3340232&direct=1

Wellicht als je een sterke ESG focus hebt dat dit fonds interessant is.
Bij de ABN AMRO gelukkig geen in- en uitstapkosten. TER is inderdaad aan de hoge kant maar met het nieuwe belasting systeem kan ik daar weer 1/3 van in de kosten boeken.

• Fiscalist
Zien jullie overigens 100% zeker of het ABN fonds fiscaal optimaal ingestoken is? Kom niet zo veel verder als ik de brochure lees.

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:45:
[...]
Bij de ABN AMRO gelukkig geen in- en uitstapkosten. TER is inderdaad aan de hoge kant maar met het nieuwe belasting systeem kan ik daar weer 1/3 van in de kosten boeken.
Waarom dan niet de gebruikelijke NT fondsen waarvan je de FBI status wel kent? Die zijn goedkoper, passief beheerd en beter gespreid.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:47
Sport_Life schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Daarom komen er in dec ook 10.000WP aan panelen op mijn dak :) (max voor subsidie).
Ot: Welke subsidie?

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Waarom dan niet de gebruikelijke NT fondsen waarvan je de FBI status wel kent? Die zijn goedkoper, passief beheerd en beter gespreid.
Deze fondsen heb ik al. Ik vind duurzame industrie erg leuk en dit is louter een hobby aanschaf… ik zal morgen wel bellen, want in de prospectus geven ze aan dat ze bezig zijn met het aanvragen van een fbi / dan wel al hebben en alles eraan doen om die te behouden. Ergo.. ik kom er niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Waarom zou je?

Automatisering gebeurd toch heel breed over alle sectoren heen?

Wat mij betreft zijn die doemdenkfilmpjes op YouTube gewoon grote flauwekul.

Onze wereld is veel te onvoorspelbaar. Grafiekjes simpelweg extrapoleren is zelfbedrog.

Ja, er zijn nog heel veel problemen die om een oplossing vragen maar het is nu net daar waar het geld zit.

Kijk maar eens naar je eigen job: in essentie gaat die toch om problemen oplossen? Daar wordt je voor betaald. Hoe groter de problemen die je kan oplossen hoe meer je betaald wordt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Btw teruggaaf.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou eerder kijken naar de val en opkomst van landen/grootmachten. In welke munt wil je beleggen en exposure naar waar op de wereldkaart.

Zoals het nu eruit ziet, gaan Rusland en China eraan. Het Westen en bondgenoten zullen ook deze eeuw de wereld runnen.

Iedereen in Azië die niet Mainland China is, heeft ongelofelijke haat door de eeuwen of in de laatste 1500 jaren en zal moeiteloos antischeepsraketten lanceren om 80% van de Chinese energievoorziening en 80% van de voedselvoorziening onderuit te halen.

China heeft slechts succes/welvaart kunnen opbouwen dankzij Amerikaanse marine die de zeeën openhoudt. De Amerikanen moeten niet eens een oorlog tegen China vechten. Gewoon terugtrekken en goed kijken naar wat de historische vijanden van China gaan doen.

Vietnam had hun eerste friend request naar de VS gestuurd, want een eenmalige oorlog is onvergelijkbaar met oorlogen die elk 100 jaar herhalen voor 1500 jaren lang.

China is het grote imperialistische kwaad dat alle Aziatische landen willen vermijden door het binnenlaten van de Britse of Amerikaanse invloed.

Als je afvraag hoe je kan meten of een land/grootmacht in verval of groei/opkomst is:

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:45
Zijn er al mensen met ervaring met de Meesman Pensioenrekening? Het is nog maar 3 maandjes op de markt namelijk.

Zijn de ervaringen positief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja. Het doet wat het moet doen :P en ook de kapitaaloverdracht ging probleemloos.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:03:
Ja. Het doet wat het moet doen :P en ook de kapitaaloverdracht ging probleemloos.
Doen ze al de Nederlandse dividendbelasting verrekenen? Toen ik dat een paar maanden geleden vroeg wisten ze het niet, een maand later nog niet. Je kan het namelijk niet zelf verrekenen.

IBKR heeft nu ook 1,83% rente op USD. Toch mooi dat ik bovenop de SYEP ook nog rente krijg. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Doen ze al de Nederlandse dividendbelasting verrekenen? Toen ik dat een paar maanden geleden vroeg wisten ze het niet, een maand later nog niet. Je kan het namelijk niet zelf verrekenen.
Hoeft ook niet, want er wordt geen Nederlandse dividendbelasting ingehouden :)
quote: Dividendnota
Op uw dividend is geen dividendbelasting ingehouden. Uw bruto dividend is kosteloos voor u herbelegd tegen de ex-
dividendkoers van maandag 27 juni 2022. Meer informatie hierover vindt u in uw transactieoverzicht.

Omdat er geen dividendbelasting is ingehouden, kunt u niets verrekenen met de door u verschuldigde inkomsten- of
vennootschapsbelasting. U hoeft verder niets te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

RH was niet de enige die de knoopknop af zette.

Hoezo liquiditeitsproblemen? Als niemand het voor die prijs wilt verkopen, moet je toch gewoon meer bieden tot iemand het wilt verkopen? Is dat niet hoe de markt werkt?
Als een aandeel verhandeld wordt, dan is er een T+2 settlement. Je krijgt een belofte tot levering en de levering van de aandelen gebeurt later. Bij GME, BBBY,... kan de koers in 2 handelsdagen veel veranderen. Ze eisen dat Robinhood genoeg geld stort om tegen bv koersverdubbeling per dag of x4 in 2 dagen te kunnen.

De clearing house wilt bij hogere volatiliteit dat er meer geld gestort is. Toen ze 3,7 miljard dollar vroegen was het voor Robinhood teveel en de margin call kon afgewend worden als het kopen van bepaalde aandelen uitgeschakeld werd.

De T+2 settlement kan failed worden en er komt 35 kalenderdagen tijd erbij om de aandelen te leveren. Zoals wanneer de GME-koers in elkaar gezakt is. Wie boven 350 dollar kocht, kan z'n aandelen in februari 2021 ontvangen, want ze konden de aandelen dicht bij de 40 oprapen.

T+2 is een rekbaar begrip. Als T de expiratie op een vrijdag is, dan gaat de T+2 tot voor de openingsbel van woensdag. De orders moeten voor de openingsbel van woensdag geplaatst zijn en dat kan in dark pools gebeuren. Tegen dat het in lit markets print, is het al woensdagavond.

Bij dividendaandelen kunnen Amerikanen ontdekken dat de aandelen nog niet geleverd is. Dan staat er bij het dividend dat het dividend door een derde partij ter vervanging van het dividend betaald is.

De failure to delivers zoals T+2+35c (aandelen) en T+3+6+35c (ETF'en) kunnen ophopen, overlappen, samenvallen en de uitgestelde grootschalige aankopen kunnen plotseling grote koersstijgingen veroorzaken. Daarop kunnen traders inspelen.

In de VS kunnen ze shorten zonder het lenen van de aandelen. De regel is als je gelooft dat je binnen een redelijke termijn de aandelen kan lenen. Eventjes rondbellen in Wall Street, iemand heeft een grote stapel GME-aandelen die uitleenbaar zijn en het is naked shorting time. Als tientallen shorters aan dezelfde persoon vragen of de aandelen uitleenbaar is, dan zijn de shortposities tientallen keren groter dan het aantal uitleenbare aandelen dat ze gevonden hebben.

Als beloftes tot levering uit het niets kunnen genereren en zoveel kunnen verkopen als dat er kopers zijn. Dan kunnen aandelen naar de nul geshort worden en jaarlijks worden duizend Amerikaanse bedrijven op deze manier het faillissement ingeduwd.

Er zijn Amerikaanse bedrijven die alle uitstaande aandelen opgekocht hebben om een punt te maken in de rechtbank.

Anderzijds wordt het riskant als het bedrijf niet kapot gaat, veel cash, weinig schulden, goede toekomst,... heeft en retail koopt enorme hoeveelheden calls om opwaartse druk te genereren. Het is meer dan een trade, een protestactie, een strijd tegen de valsspelers.

REV is nog leuker als short queeze kandidaat. Voor elke failure to deliver dat ze moeten wegwerken, maken ze 2 of 3 nieuwe fails aan. In de komende maanden gaat dat een sneeuwbaleffect opleveren zoals GME van oktober 2020 tot in januari 2021. Hierop kan je met LEAPS inspelen.

Dagvolume is al boven 50 miljoen gegaan bij een float van 7,5 miljoen. Dat zijn heel veel failure to delivers. Door de faillisementaankondiging is het aandeel uit de ETF'en gegooid en ze kunnen geen aandelen uit de ETF-mandjes lospeuteren. Nu moeten ze wel de aandelen op de beurs kopen.

Ze kunnen wel internalizen, de kooporders op hun margin zetten en wachten totdat de koers laag genoeg gezakt is. Vroeg of laat moet dat van hun margin en ze jagen het eerst door de dark pools. Bij bepaalde aandelen gaat meer dan de helft van de dagvolume door de dark pools ipv de beurs.

De dark pools "printen" de kooporders naar de lit markets op bepaalde tijdstippen en je ziet forse stijgingen in tiental minuten op de daggrafiek. Een populaire grap is 12:69, om 13:09 New York tijd wordt een hoop kooporders in de lit markets gedumpt.

ETF'en kunnen ook stout zijn. XRT is berucht voor 7x instutional ownership per aandeel. De SEC had alleen de 13F nagekeken. Retail en partijen die geen 13F moeten indienen zijn niet meegeteld.
The XRT is the standard ETF for U.S. blue chip S&P 500 retail companies. It is a 'bread
and butter' fund in the ETF world, containing underlying retailers such as Walgreens, Office
Depot and Amazon.

The XRT is one example ETF with multiple owners per share (at times, up to 7 just based
on SEC 13-F reporting institutions21) on a continuous basis for years without significant
corresponding NSCC settlement fails; resulting in undisclosed delivery/receivable liabilities,
which likely will require settlement liquidity that is not readily available in a crisis market. A
substantial shadow portfolio exists for this ETF. Do auditors, and in this case Ernst & Young,
consider the public available information that confirms the existence of the XRTs shadow
portfolio(s)?
https://www.sec.gov/comments/s7-24-15/s72415-192.pdf

XRT kan gebruikt worden voor het neerdrukken van GME, BBBY,...

Het risico van de high risk high reward trades is dat ze de verwachte grote koersstijging een maandje uitstellen, dan nog een maandje, dan nog een keer,... totdat velen wanhopig worden of veel geld verloren heeft.

Dan laten ze het plotseling omhoog knallen. Het is daar kijken naar wanneer een neerwaartse hedge naar een opwaartse hedge omslaat of ze hebben een tegenpartij overtuigd om met volatiliteit swaps short volatiliteit te gaan voordat de volatiliteit door het dak gaat. Lange looptijden en laag genoeg kopen is belangrijk.

Een smerige truc dat ik meegemaakt heb, is dat de market makers de IV omlaag zetten en iedereen ziet plotseling tientallen procenten van de optiepremies verdampen. Dan worden stop losses aangetikt en allemaal naar de uitgang rennen.

Opties kopen is kapitaalintensief. Je wilt genoeg cash hebben om lange termijn opties op ATM of near the money strike te kunnen kopen. Hoe minder geld in een account, hoe hoger de kans dat er monthlies, weeklies en far OTM opties gekocht worden.

Je hebt kapitaal nodig om de risico's te kunnen reduceren. Na de eerste grote klapper heb je kapitaal om minder risico te nemen, dan ga je eventjes bezinnen en goed nadenken wat je wilt doen. Zeker niet de eerste beste trade chasen of YOLO.

Het doel van het traden is kapitaal opbouwen zodat je toegang tot de saaie lage risico beleggingen kan krijgen. Verliezen minimaliseren, niet te greedy achter grote winsten gaan, maar wel veel trades met een bescheiden winst doen. Als je elke week je account met 10% kan doen groeien, dan stapelt het snel op zoals rente op rente. 1,1^40 = 45x

Je wilt niet een te goede short squeeze kandidaat hebben, dan stoppen de market makers met het schrijven van opties. De liquiditeit droogt op en enorme spreads.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c2oVuNpC1mN2WmDc5Sa9VY71c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAiRd9hJIjFd4QYxY7jgF39N.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zie je asks die de veelvoud van de bid zijn.

Om GME te verstaan kan je op Reddit een lange reeks verhandelingen lezen (niet op SuperStonk). Er zijn veel market mechanics dat invloed op de koers heeft en het is eerder een strategiespel dan gokken. Je gaat de rare dingen tegenkomen zoals variance swaps, het shorten van volatiliteit,... Ze moeten een tegenpartij vinden die in de val trapt voordat ze de koers omhoog laten knallen.

Hoe detecteer je dat ze alles klaar gezet hebben voor de koersstijging? Hoe meer zekerheid en regelmaat in de koersstijgingen gevonden wordt, hoe beter dat de traders elke kwartaal kunnen inspelen.

Als je 3 keer per jaar inleg x10 kan doen, dan gaat de kapitaalopbouw hard en elke arme jongere in de VS heeft de kans om in 1 jaar tijd voorbij een miljoen dollar winst te gaan. Elke kwartaal inleg x5 gaat al hard, in 3 welgemikte kwartalen is er potentieel om x125 te gaan.

Waarom 3 niet 4 kwartalen? Ik heb in bepaalde kwartalen in de hinderlaag gelopen. Dat is het risico.

Je kan beter veel bescheiden winsten opstapelen zoals rente op rente dan 1 hoge volatiliteit trade naar de maan waar er veel kans is dat je de uitstapstrategie verkeerd uitvoert en er is geen herkansing. Elke kwartaal een bescheiden winst behalen, geeft wel ruimte tot herkansing en strategie verbeteren.
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Hoe komt het dat dit dan nu net voor het eerst (zover ik weet) bij Gamestop gebeurde? Toevallig het aandeel dat zwaar geshort wordt.

Goed, iedereen doet er mee wat ie wilt en kiest zelf zijn bronnen. Ik geloof dat er zwaar gesjoemeld wordt en hiervoor mag je me gerust ook een alu-hoedje geven. Ik heb het gros van mijn GME al meer dan een jaar en doe ze voorlopig ook niet weg.
Er zijn verschillende interpretaties.

Bij SuperStonk zie je vooral wat je niet moet doen.

DRS gaat niks doen en als de liquiditeit te laag is, dan dwingen ze Gamestop om nieuwe aandelen uit te geven. Voor Gamestop is nog een miljardje cash ophalen geen slecht idee en daarvoor moet de free float slechts 9% vergroot worden. Dan heb je 2 à 3 maanden aan dalende koers waar je vooral veel geduld moet hebben voordat je calls gaat kopen en de cyclussen blijven nog langer zwak.

De traders zien veel market mechanics dat uitgebuit kan worden voor stevige kwartaalwinsten en laat het exponentieel groeien zoals rente op rente.

Ik zit in de kamp van de traders en doe mee met regelmatig buskruit onder de GME-koers leggen om het op te blazen. Hoe meer kapitaal dat retail kan opbouwen, hoe meer druk dat retail kan uitoefenen. Niet meer wachten op een short squeeze, maar zorgt ervoor dat je steeds meer kapitaal hebt om de koers hoger en hoger op te drijven.

Mijn GME-aandelen zijn na een jaar vasthouden zeker settled/geleverd.

Bij een transfer van verschillende brokers naar IBKR ga ik zien wie de aandelen in enkele dagen kan doorgeven en wie T+2+35c gaat gebruiken om de aandelen vele weken later te leveren. De kwaliteit van brokers wordt getest.

Waarom voor de eerste keer bij Gamestop?

Omdat retail de kracht van gekochte opties ontdekte en hoe je de market maker voor je kar kan spannen om de koers van een illiquide aandeel op te drijven. Bij GME kan de spread meerdere dollars zijn en je kan 0 transacties in 5 minuten zien alsof dat er een halt is. Retail gedroeg gezamenlijk alsof dat ze de grootste hedgefonds in de wereld waren.

De fout dat retail gemaakt heeft is weeklies kopen en moeten in de laatste dagen voor de expiratie verkopen. Als retail Apr, May, Jun,... calls vasthield, dan kon de koers niet stoppen met stijgen. Retail is veel gevaarlijker als ze minstens 3 maanden meer looptijd hebben dan het moment waarop ze mikken.

Bij BBBY zitten wel bergen Jan calls die na de Aug expiratie nog opwaartse druk blijven geven. Als ze BBBY deze week naar de 15 drukken, dan wordt er ontiegelijk veel 20C gekocht om de koers volgende week hard op te drukken.

De shorters waren niet eruit gewipt en konden nieuwe shorts boven 350 openen om de verliezen uit het verleden goed te maken. Meer dan 300 dollar koersdaling was een mooie kans voor de shorters. Oude positie in dieprood en nieuwe positie in diepgroen heffen elkaar op zonder dat ze de aandelen moeten terugkopen.

Politici on both sides of the aisle hebben gepleit om de derivaten van de particulieren af te pakken. Hoe minder de particulieren in de market kunnen doen, hoe voorspelbaarder de markt wordt. Want dan gaat alles op de manier, werkwijzen,... van de institutionelen. Teveel particulieren brengt teveel onvoorspelbaarheid in de markten.

Institutionelen houden GME niet oneindig vast, maar zullen tegen een bepaalde weerstand vinden dat ze met tientallen % winst genoeg verdiend hebben en verkopen de aandelen. Daarna zie je de weeklies gedumpt worden en de koers zakt laag genoeg. Ze kopen onder de 80 (pre-split) om van de volgende koersstijging te genieten. De steun onder GME is de prijs waarop de institutionelen willen kopen.

Retail kunnen dingen doen dat tegen de werkwijzen van de institutionelen gaat.
InterCC schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:18:
[...]
Bewijs komt toch met arrestaties? Ik vind het niet raar dat hij geen bewijs kan aanleveren, maar het wel raar vindt. En er gebeuren wel meer rare dingen op de beurzen waar een valide toelichting een goed excuus kan zijn, maar niet de daadwerkelijke reden.
De SEC is zwak gecreëerd en zwak gehouden.

Op z'n Amerikaans is de procedure voor vals spelen:
  • Als je niet weet hoe het moet, ga naar de SEC-website en zoek goed gedocumenteerde voorbeelden op.
  • Dan lees je ook hoe de controleur controleert zodat je de controleur om de tuin kan leiden.
  • Dan lees je hoeveel het kost als je gepakt wordt en als de winst veel hoger dan kosten is, dan zijn de boetes costs of doing business.
Wie werkt voor de SEC? Meestal mensen die geen echte job in Wall Street kunnen vinden. Dan bouwen ze bij de SEC connecties op om later bij een bank een job te versieren.
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

In hoeverre jij DD vanuit een subreddit geloofwaardig vindt.

https://fliphtml5.com/bookcase/kosyg

Degene die het meest naar boven komen is 'House of Cards' en 'The Everything Short'. (Beide al meer dan een jaar oud iirc)

En zoals @InterCC zegt. Ik geef dit niet aan als bewijs, maar is onderzoek naar wat er mogelijks achter de schermen aan het gebeuren is.

De sneeze in Jan 2021 was inderdaad vooral door retail in gang gezet met een combinatie van gamma squeeze door de vele opties die in the money waren. Volgens mij (gebaseerd op DD van anderen) hebben de hedge funds nooit gecovered, en deed de media gewoon mee in hun leugens. Waarom er blijven tijd en ruimte aan geven als het toch geen probleem meer is want alle shorts zijn zogezegd gecovered?

EDIT:
The Wall Street Conspiracy was ook een goede documentaire over naked shorting maar hebben ze blijkbaar van YouTube gehaald.
Het probleem met veel Reddit DD is dat ze niet begrijpen wat ze lezen of ze tellen de trading days en calendar days van de failure to deliver verkeerd.

De onderzoekers schrijven/spreken over de tijdperk voordat de ETF'en populair zijn en beseffen niet hoe aandelen uit de mandjes losgepeuterd worden om de koers van een aandeel buitengewoon te kunnen shorten.

[ Voor 201% gewijzigd door rapture op 19-08-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Laatst online: 28-07 19:07
Crasheeee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:52:
Zijn er al mensen met ervaring met de Meesman Pensioenrekening? Het is nog maar 3 maandjes op de markt namelijk.

Zijn de ervaringen positief?
Ik had er ook wel interesse in echter bieden zij alleen de opbouw fase aan. Dus als je de pensioenleeftijd hebt bereikt moet je zelf het opgebouwde vermogen weer elders onderbrengen zodat die dat dan maandelijks kunnen uitkeren.
Zelf vind ik dat niet zo fijn, want geen idee hoe de wereld er over 25 jaar uitziet. Misschien zijn de regels dan gewijzigd of kun je het nergens onderbrengen.

Dus ben nog op zoek naar een soortgelijke pensioenrekening maar dan bij een partij die ook de maandelijkse uitkering op zich neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
Voordat we hier momentum verliezen rondom het filmpje met Peter Zeihan gepost door @spartacusNLD, ik ben best geïntrigeerd geraakt door zijn verhaal en ben eigenlijk erg benieuwd hoe de regulars hier zoals @Pistachenootje, @Zr40, @D_Jeff hier tegenaan kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loekoe
  • Laatst online: 15-09 20:25
r0bb schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:12:
Voordat we hier momentum verliezen rondom het filmpje met Peter Zeihan gepost door @spartacusNLD, ik ben best geïntrigeerd geraakt door zijn verhaal en ben eigenlijk erg benieuwd hoe de regulars hier zoals @Pistachenootje, @Zr40, @D_Jeff hier tegenaan kijken :)
Economie is het kijken naar het maken van keuzes in schaarste. Dat is de definitie van de bestudering van economie naar mijns inziens (deze definitie heb ik overigens niet zelf bedacht). Het ding is, dat het maken van die keuzes dus een zeer wezenlijk onderdeel is. Kijkend naar de geschiedenis hebben we steevast andere keuzes gemaakt dan voorspeld zijn. Sandra Phlippen gaf hier een mooi voorbeeld van in Zomergasten (aanrader trouwens): de voorspellingen van de literatuur en films rondom het verschijnen van het klimaatrappoort van de beroemde club van Rome 50 jaar geleden zijn niet uitgekomen. De wereld ziet er anders uit dan we dachten dat deze eruit zou gaan zien.

Kortom: je kunt eindeloos speculeren over wat de economie gaat doen, dat lijkt makkelijk omdat er al zoveel modellen, formules en historische data zijn, maar steeds meer economen onderkennen dat economie helaas ook een psychologische wetenschap is: het zijn mensen die handelen en keuzes maken in schaarste. Ik heb daarom niet veel met doemdenkers, en predikers van de val van het een of het ander, of het einde der tijden. Het kan allemaal gebeuren, het is niet ondenkbaar dat landen en mensen zichzelf ten val gaan brengen, of zelfs de gehele mensheid. Maar het is een keuze van een groep mensen als zoiets gebeurt, en dat kan van een groep mensen zijn die bv. nog niet eens geboren is.

Kortom: beetje abstract verhaal maar ik ben al met al zeer wantrouwig naar economen / YouTubers die met een of andere voorspelling aan komen zetten. Ze komen vaak niet uit, en als ze wel uitkomen: tsja, ook een kapotte klok tikt twee keer per dag raak. Ik sluit me meer aan bij de economen die onderkennen hoe verschrikkelijk onwetend zijn en zich bescheiden opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Loekoe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:05:
[...] Ik heb daarom niet veel met doemdenkers, en predikers van de val van het een of het ander, of het einde der tijden.
Precies dit, dit soort doomsayers zijn van alle tijden, hele religies zijn er rond opgetuigd, inclusief de bekende Abrahamistische geloven die een groot deel van de wereldbevolking in een massaal gevoel van fatalisme houden. Het zit blijkbaar diep in de psyche van de mensheid. Maar this time it’s different! Ja zeker, deze keer wel ja…

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:12
spartacusNLD schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:58:

Zoals Peter Lynch zei:
"meer mensen hebben geld verloren aan het beschermen van de downside, dan de daadwerkelijke crashes"

Waar ik ook geen antwoord op krijg is waarom in alle landen waar stevige inflatie is de aandelen beurs het hardstikke goed doet! Bijvoorbeeld Argentinië en Turkije.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO_yI4whI5DUe0tlzKHQzZLQruY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUSLwHlza2GWwxafUQoyR351.jpg?f=fotoalbum_large
Beurs Argentinië

Beleg gewoon niet meer dan je kan verliezen. Want wat is het alternatief? Cash op de bankrekening!?

Ik zie een crash ook wel gebeuren, maar ik zie blijvende inflatie ook wel gebeuren. En de aanname dat de beurs altijd omhoog blijft gaan vind ik ook dubieus. En dat de economie altijd blijft groeien. Ik weet het ook niet precies, maar je moet wel concrete alternatieven tegenover elkaar opwegen! En niet plan X afschrijven zonder een plan Y!!

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 19-08-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harm_H schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Zoals Peter Lynch zei:
"meer mensen hebben geld verloren aan het beschermen van de downside, dan de daadwerkelijke crashes"

Waar ik ook geen antwoord op krijg is waarom in alle landen waar stevige inflatie is de aandelen beurs het hardstikke goed doet! Bijvoorbeeld Argentinië en Turkije.
Maar wat is hardstikke goed? Als een bedrijf constant is in echte waarde, en er is zware inflatie, dan verwacht je dat de koers omhoog schiet. De beurs doet het dan veel beter dan het onder je kussen in cash verstoppen, maar betekend niet direct dat je rijk ervan wordt.

Daarnaast is je munt die minder waard wordt goed voor exporterende bedrijven, slecht voor importerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Maar wat is hardstikke goed?
Fout, want hartstikke is goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

JET heeft iFood eindelijk verkocht. Koers gelijk 25% omhoog, maar dat betekent dus dat het nu 20 euro en wat wisselgeld is.

Benieuwd of de stijging tijdelijk is of dat men nu aandelen gaat opkopen oid, dat was eerst wel de bedoeling geloof ik. Kan in het beste geval de beurskoers weer flink laten herstellen. Denken jullie hier dat dat realistisch is?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
[...]

Zoals Peter Lynch zei:

[Afbeelding]
Beurs Argentinië

Beleg gewoon niet meer dan je kan verliezen. Want wat is het alternatief? Cash op de bankrekening!?

Ik zie een crash ook wel gebeuren, maar ik zie blijvende inflatie ook wel gebeuren. En de aanname dat de beurs altijd omhoog blijft gaan vind ik ook dubieus. En dat de economie altijd blijft groeien. Ik weet het ook niet precies, maar je moet wel concrete alternatieven tegenover elkaar opwegen! En niet plan X afschrijven zonder een plan Y!!
De geldpers van de ECB heeft ongeveer 3 jaar op voele toeren kunnen draaien voor het uit de financiële markten begon weg te lekken

Gevolg: Crypto & Beurswinsten gingen door het dak heen.

Toen de boel eenmaal begon weg te lekken, ging de inflatie in de short squeeze.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Interessant voor de discussie, maar ik zie teveel speculatie om zoiets op te nemen voor de educatieve TS.

Dit is geen materiaal waarmee je een beginner wil vermoeien

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Volgens mij is het prima om momentum te verliezen over dit soort filmpjes.

Dit zijn precies de filmpjes die je juist niet moet gaan zitten kijken. Oppervlakkige observaties die zeer aannemelijk klinken en uiteraard onheil en verdoemenis verkondigen. Precies de dingen waar het menselijk brein primair hyper gevoelig voor is en pas later als het argumenten goed analyseert en op haar merites afweegt tot de conclusie komt dat het allemaal kwats is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Miki schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Volgens mij is het prima om momentum te verliezen over dit soort filmpjes.

Dit zijn precies de filmpjes die je juist niet moet gaan zitten kijken. Oppervlakkige observaties die zeer aannemelijk klinken en uiteraard onheil en verdoemenis verkondigen. Precies de dingen waar het menselijk brein primair hyper gevoelig voor is en pas later als het argumenten goed analyseert en op haar merites afweegt tot de conclusie komt dat het allemaal kwats is.
En niet te vergeten, hoe extremer de boodschap, hoe meer kliks. Er zit een verdienmodel achter.
Een genuanceerd verhaal had het minder goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
Bedankt voor de nuances, maar neem nu enkel even het scenario wat rondom China wordt geschetst. Een demografie die unsustainable is omdat er veel te weinig 18-40 jarigen zijn straks, maar wel veel senioren. Wie gaat al het werk dan doen? Ontstaan er dan spooksteden door de krimp ofzo?

Ik vind dit best wel een schets waar je met een realistische blik iets van mag zeggen en wat wellicht ook impact heeft op de wereld economie.

[ Voor 89% gewijzigd door r0bb op 19-08-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:50
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:04:
JET heeft iFood eindelijk verkocht. Koers gelijk 25% omhoog, maar dat betekent dus dat het nu 20 euro en wat wisselgeld is.

Benieuwd of de stijging tijdelijk is of dat men nu aandelen gaat opkopen oid, dat was eerst wel de bedoeling geloof ik. Kan in het beste geval de beurskoers weer flink laten herstellen. Denken jullie hier dat dat realistisch is?
Ik vond het in ieder geval wel leuk, ik had nog nooit individuele aandelen gekocht, maar dacht, waarom niet, eens een keer inzetten bij het casin... ik bedoel een aandeel kopen op de beurs, een week geleden. 20 aandeeltjes gekocht, en nu weer verkocht. Kunnen we een keertje leuk mee uit eten of zo :)

Ik merk wel een soort 'rush' bij mezelf zo, ik moet dit niet te vaak doen... ten eerste na het kopen elke dag de koers bekijken, en nu natuurlijk bij het met winst verkopen. Maar ja, dat was het doel nu eigenlijk ook, een beetje spelen.

Begin dit jaar ben ik begonnen met wat hier in het topic telkens wordt aanbevolen - dus 90% NT world en 10% NT EM. Daarnaast een even groot bedrag 'eenvoudig beleggen' bij de ING. Met als doel over 15-20 jaar eerder met pensioen te kunnen of zo.

Op dit moment trouwens eigenlijk bijna geen verschil tussen allebei de rekeningen. Tweakers doet het even goed als de experts van de ING >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eerlijk gezegd? Ik kijk er helemaal niet naar. :P

Ik houd vast aan mijn principes van spreiding en buy & hold.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Findail schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:32:
[...]
Tweakers doet het even goed als de experts van de ING >:)
Waarschijnlijk beter na aftrek van de kosten >:), zelf beleggen in de NT indexfondsen is goedkoper dan de "ING Eenvoudig beleggen' producten. Die laatste hebben lopende kosten van 0,55% en NT World + EM is ongeveer de helft daarvan. Kosten voor aanhouden van de verplichte beleggingsrekening en betaalrekening zijn gelijk.

Belangrijkste verschil is dat die ING eenvoudig beleggen producten zelfs bij 'zeer offensief' niet 100% in aandelen zit maar dat de NT combi dat natuurlijk wel is.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Laatst online: 07:50
Ik zit inderdaad in het 'zeer offensief' product, dus 90% aandelen uit mijn hoofd.

Als ik er precies 1 jaar in zit, wil ik wel een keer wat posten tussen de verschillen, met grafiekje of zo. maar dat wordt dus februari :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
r0bb schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
Bedankt voor de nuances, maar neem nu enkel even het scenario wat rondom China wordt geschetst. Een demografie die unsustainable is omdat er veel te weinig 18-40 jarigen zijn straks, maar wel veel senioren. Wie gaat al het werk dan doen? Ontstaan er dan spooksteden door de krimp ofzo?

Ik vind dit best wel een schets waar je met een realistische blik iets van mag zeggen en wat wellicht ook impact heeft op de wereld economie.
Dit rust heel erg op de vraag of en hoeveel de Chinese overheid liegt over de de bevolkingssamenstelling. Zonder bewijs gaat dat eerder richting samenzweringstheoriën dan iets nuttigs. Ik zie iemand die over 100 miljoen gelogen geboortes spreken. Als de soep toch niet zo heet gegeten wordt en dat 50 miljoen is, heb je even veel 0-19 jarige in China als Italië, Japan en Zuid Korea. Laat staan als er minder of helemaal niet gelogen is.

Zoals iemand anders zei, doomscenario's zijn aantrekkelijk en verkopen ook nog. Zeker over een land zoals China waar al een negatief sentiment over heerst, want dan is het nog lekkerder dat ze richting de afgrond gaan.

De Japanse bevolking halveert, met de huidige projecties, trouwens ook tegen 2075. Daar ook de investeringen wegtrekken of redt automatisering het land? 50 jaar de toekomst in kijken lijkt mij lastig, dus ik blijf gewoon in breed gespreide indexfondsen beleggen. Als het slecht gaat met China en Japan, zijn er gelukkig nog veel andere economiën waar het hopelijk beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53

Antonio di

a mi me dijeron que si

Dit stukje 'Wat is Euronext" van de intro van dit forum is erg gedateerd:
Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Zie:
Wikipedia: Euronext

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Laatst online: 15-09 20:25
Weet iemand/heeft iemand een mogelijkheid voor het inladen van de historische charts van de bekende NT fondsen? Via Yahoo Finance kan ik slechts 1 jaar terug in de tijd, maar wil het liefst terug tot 2019 (voor portfolio performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:14
Loekoe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:30:
Weet iemand/heeft iemand een mogelijkheid voor het inladen van de historische charts van de bekende NT fondsen? Via Yahoo Finance kan ik slechts 1 jaar terug in de tijd, maar wil het liefst terug tot 2019 (voor portfolio performance).
Stuur me maar een DM. Dan extract ik ze vanuit mijn PP en mail ik je ze als csv.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
[...]

Zoals Peter Lynch zei:

Omdat de index genoteerd is in de lokale munteenheid die door diezelfde inflatie geen klap meer waard is. De Merval index gemeten in US dollars staat gewoon in de min sinds 2010: https://estadisticasbcra.com/en/merval_in_usd .

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 19-08-2022 21:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Hoeft ook niet, want er wordt geen Nederlandse dividendbelasting ingehouden :)

[...]
Ik kreeg net als @Zenix een erg onduidelijk antwoord van Meesman. In sommige gevallen is het gunstiger om wel dividendbelasting te betalen omdat er elders dan meer verrekend kan worden. Ze kijken per jaar wat het meest gunstig is voor de deelnemers. Ik heb in ieder geval de indruk dat het niet zo efficient is als de 'gewone' beleggingsrekening van Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het zijn in ieder geval dezelfde fondsen als bij de 'gewone' beleggingsrekening. Ik zou dan een gelijke efficientie verwachten. Daarnaast, als er wel Nederlandse dividendbelasting zou worden ingehouden dan had je die voor de pensioenrekening niet kunnen verrekenen, en dat is wel minder efficient :P

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:52:
Het zijn in ieder geval dezelfde fondsen als bij de 'gewone' beleggingsrekening. Ik zou dan een gelijke efficientie verwachten. Daarnaast, als er wel Nederlandse dividendbelasting zou worden ingehouden dan had je die voor de pensioenrekening niet kunnen verrekenen, en dat is wel minder efficient :P
Hoe kan Meesman het fiscaal gunstig houden als ze 1 fonds gebruiken voor zowel pensioenbeleggers als gewone beleggers? Gewone beleggers hebben toch een 'cash drag' door de belasting die later verrekend wordt bij de aangifte? Bij pensioenbeleggers zou het dividend direct weer geinvesteerd worden aangezien er helemaal geen belasting betaald wordt. Het lijkt mij dat in een fiscaal efficiente constructie het twee aparte fondsen zouden moeten zijn. Voor zowel gewone beleggers als pensioenbeleggers gunstig houden is toch niet te doen met 1 en hetzelfde fonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Zie ook hier: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/
Geen belasting inhouden lijkt op het eerste gezicht wellicht gunstiger dan wel belasting inhouden, maar dat is niet per se het geval. Omdat het Meesman fonds dan bepaalde posten niet of minder kan verrekenen, kan dit per saldo minder voordelig voor het fonds uitpakken. Daarom bekijkt Meesman elk jaar opnieuw wat gunstiger is. Dit kan dus van jaar tot jaar verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

We gaan het de komende paar jaar al in NL zien met tekorten in hospitality (nu al een groot probleem) en straks met het instorten van de zorg.

In de VS speelt dit nu ook en sommigen geven aan dat het stil liggen van migratie tijdens covid een belangrijke rol speelt. Idd vanuit landen waar men meer kinderen heeft.

Geld en varieert van babyboomers komt straks vrij na dat grote tekort en dat gaat heel interessant worden qua wat dat gaat doen met alle uithoeken van de economie.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

Dat heet vergrijzing en vergrijzing is een grote uitdaging waar men in Europa met huivering naar kijkt in het bijzonder in casu Italië. Het is niet louter voorbehouden aan China. Of dit betekent dat 'China is done this decade' weet ik niet. Gaat China langzaamaan aan economische importantie inleveren? Allicht, alleen is dat ook niet zo gek na jaren enorme groei gekend te hebben. Ik geloof niet zo in de binaire globalisatie is kapot (of niet) filmpjes, maar dat er zaken gaan veranderen en verhoudingen over 15 jaar anders zijn dan nu lijkt me evident.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:52:
Bij de Giro wordt de Nederlandse dividendbelasting wel voor je terug gevraagd.
Zelf kan je dit niet, maar de broker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zolang je bij DEGIRO niet kan kiezen voor fondsen die geen dividendlekkage hebben in combinatie met een lage TER is dat een dubieus voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:58:
Zolang je bij DEGIRO niet kan kiezen voor fondsen die geen dividendlekkage hebben in combinatie met een lage TER is dat een dubieus voordeel :)
VanEck en Actiam kan je daar kopen, dus kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

VanEck en Actiam kan je daar kopen, dus kan wel.
Zit dat Actiam fonds nu in de kern selectie van beleggingsfondsen? Anders is het een dure aankoop namelijk.
Wat betreft van Eck, je moet fan zijn van equal weight wil je geld in zo’n fonds stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Zit dat Actiam fonds nu in de kern selectie van beleggingsfondsen? Anders is het een dure aankoop namelijk.
Wat betreft van Eck, je moet fan zijn van equal weight wil je geld in zo’n fonds stoppen.
Volgens mij niet. Beiden hebben ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel. De overige kosten zijn ook een stuk lager. En daarnaast heb je geen voorwaarden zoals bij Meesman met bepaalde inleg die je moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Volgens mij niet. Beiden hebben ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel. De overige kosten zijn ook een stuk lager. En daarnaast heb je geen voorwaarden zoals bij Meesman met bepaalde inleg die je moet doen.
Maar juist het concept van inleggen bij Meesman zorgt ervoor dat je ook vermogen gaat opbouwen. Dus dat periodiek inleggen of in één keer een groot bedrag inleggen heeft daadwerkelijk effect.

En over de lage kosten van DeGiro, het is geen geheim dat ik totaal geen fan ben van die toko. Lage kosten met veel verborgen kosten. Denk bijvoorbeeld aan lucratieve koersconversies met AutoFX. Ideaal bij ETF’s zoals VWRL die 4x per jaar in dollars uitkeren. Maar ook het uitlenen van aandelen verdienen ze goed op bij de basic accounts, daar waar andere brokers nog een vergoeding ervoor terug geven als je er voor kiest.

Ik heb liever een broker die transparant is en alles duidelijk inzichtelijk maakt en niet veelvuldig op de vingers is getikt over misleidende reclames en malafide bedrijfsvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Ik betaal daarom ook liever duizenden euro’s teveel dan te beleggen via Degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Maar juist het concept van inleggen bij Meesman zorgt ervoor dat je ook vermogen gaat opbouwen. Dus dat periodiek inleggen of in één keer een groot bedrag inleggen heeft daadwerkelijk effect.

En over de lage kosten van DeGiro, het is geen geheim dat ik totaal geen fan ben van die toko. Lage kosten met veel verborgen kosten. Denk bijvoorbeeld aan lucratieve koersconversies met AutoFX. Ideaal bij ETF’s zoals VWRL die 4x per jaar in dollars uitkeren. Maar ook het uitlenen van aandelen verdienen ze goed op bij de basic accounts, daar waar andere brokers nog een vergoeding ervoor terug geven als je er voor kiest.

Ik heb liever een broker die transparant is en alles duidelijk inzichtelijk maakt en niet veelvuldig op de vingers is getikt over misleidende reclames en malafide bedrijfsvoering.
Maar dat je minder keuze hebt qua inleg staat gewoon vast.
DeGiro heeft inderdaad nadelen, maar als je die nadelen weet en de verborgen kosten dan kan je daar ook rekening mee houden. Ik ben ook geen fan van DeGiro. Uitlenen doen ze niet bij pensioen overigens.

Maar Meesman heeft bij mij ook geen goede indruk gemaakt, die vraag die ik eerder stelde zeiden ze elke keer dat ze een antwoord hadden na een bepaalde periode, na twee maanden en drie mails verder nooit antwoord gekregen. Dan ben je mij ook kwijt als klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:29:
Huh? Bij een broker als Interactive Brokers ben je vaak goedkoper uit dan bij DeGiro. Bovendien deel je mee in het uitlenen van stukken. En mocht IB duurder zijn dan zal het verschil minimaal zijn.

Verder voor het gewone index beleggen zijn de grootbanken meestal goedkoper dan DeGiro.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 20-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:04:
[...]
En extreem ESG beleid. Verder heeft Van Eck wel TDIV, een hoog dividend fonds. Die is geen equal weight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Maar Meesman heeft bij mij ook geen goede indruk gemaakt, die vraag die ik eerder stelde zeiden ze elke keer dat ze een antwoord hadden na een bepaalde periode, na twee maanden en drie mails verder nooit antwoord gekregen. Dan ben je mij ook kwijt als klant.
Dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring wanneer ik ze vragen heb gesteld. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij ze hebt gevraagd, maar hier kwamen ze telkens binnen een dag met duidelijke antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Volgens een recent artikel in Effect leent De Giro ook bij basic en custody accounts geen effecten meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Huh? Bij een broker als Interactive Brokers ben je vaak goedkoper uit dan bij DeGiro. Bovendien deel je mee in het uitlenen van stukken. En mocht IB duurder zijn dan zal het verschil minimaal zijn.

Verder voor het gewone index beleggen zijn de grootbanken meestal goedkoper dan DeGiro.
Ik doelde op grootbanken in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring wanneer ik ze vragen heb gesteld. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij ze hebt gevraagd, maar hier kwamen ze telkens binnen een dag met duidelijke antwoorden.
Heb je aan Meesman ook vragen gesteld over de dividendbelasting bij de pensioenrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, omdat ik geen vragen had over dit onderwerp nadat ik de informatie in de dividendnota had gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Fiscalist schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:29:
Tja kop in het zand steken en niet verder kijken dan je neus lang is, heel verstandig om dat te doen met je eigen geld :)
koksie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:58:
Volgens een recent artikel in Effect leent De Giro ook bij basic en custody accounts geen effecten meer uit.
Bij custody is het al sinds de oprichting al geval. Bij basic zou het bijzonder zijn als ze het nu niet meer zouden doen, wellicht dat het in Duitsland niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
koksie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:58:
Link? Volgens mij lenen ze alleen bij custody niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:54:
Nee, omdat ik geen vragen had over dit onderwerp nadat ik de informatie in de dividendnota had gelezen.
Ik heb de rekening niet zo lang geleden geopend, daardoor heb ik nog geen dividend(nota) ontvangen. Dan wacht ik die nota rustig af en hopelijk begrijp ik het dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Nog even opgezocht, in de huidige voorwaarden is het nog steeds opgenomen.
Zie: https://www.degiro.nl/data/pdf/NIB_Beleggingsdiensten.pdf
Uitlenen van Effecten
Door het Acceptatieformulier Beleggingsdiensten te ondertekenen, verleent u DEGIRO het recht om Effecten te gebruiken die SPV aanhoudt voor de cliënten van DEGIRO.
Wanneer DEGIRO Effecten uitleent, heeft SPV vanaf dat moment niet voldoende Effecten van dat type. Als uw Effecten worden uitgeleend, vormt dit een risico voor u. Het risico dat dit tekort tot schade leidt is echter klein. DEGIRO beperkt dat risico op de volgende manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb de rekening niet zo lang geleden geopend, daardoor heb ik nog geen dividend(nota) ontvangen. Dan wacht ik die nota rustig af en hopelijk begrijp ik het dan beter.
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/meesman%20dividendnota.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Maar dan is er dus wel een dividend lek? Of hier hebben ze die dan gedicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Bedankt voor het delen.

Blijkbaar heeft Meesman voor dit jaar de keuze gemaakt om geen dividendbelasting te betalen. Ik ben nog steeds benieuwd hoe het kan dat in sommige gevallen het gunstiger is om de belasting wel te betalen, en welke posten er dan verrekend kunnen worden (https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/). Welicht komt er ooit nog meer duidelijkheid hierover van Meesman. Het zou in ieder geval wel meer vertrouwen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Maahes op 20-08-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

Maar dan is er dus wel een dividend lek? Of hier hebben ze die dan gedicht
Een eventueel dividendlek kan je niet herkennen aan of er inhouding heeft plaats gevonden bij uitkering aan jou.

En ja, voor dit fonds is het dividendlek gedicht voor zover dat voor Nederlandse fondsen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
Blijkbaar heeft Meesman voor dit jaar de keuze gemaakt om geen dividendbelasting te betalen. Ik ben nog steeds benieuwd hoe het kan dat in sommige gevallen het gunstiger is om de belasting wel te betalen, en welke posten er dan verrekend kunnen worden (https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/). Welicht komt er ooit nog meer duidelijkheid hierover van Meesman. Het zou in ieder geval wel meer vertrouwen geven.
Interessant. Ik was niet bekend met de mogelijkheid om dividendbelasting op die manier door de fondsaanbieder te laten verrekenen.

Als wat ik daar lees klopt, dan is wat dividendbelasting betreft niets beters mogelijk binnen de pensioenrekening dan hoe Meesman het beschrijft.

[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Pistachenootje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

https://www.veb.net/artik...rs-moeten-zelf-alert-zijn

' De effecten van beleggers worden volgens de broker al enige tijd niet meer uitgeleend.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
koksie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

https://www.veb.net/artik...rs-moeten-zelf-alert-zijn

' De effecten van beleggers worden volgens de broker al enige tijd niet meer uitgeleend.'
Ik zou dat echt met een flinke korrel zout nemen zolang de voorwaarden niet op dit punt gewijzigd worden. Daarnaast staat het bijvoorbeeld ook nog gewoon op hun website: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd

Btw wie kent Easybroker? Een subsidiaire van Interactive Brokers zoals Lynx dat ook is maar wel een stuk goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 20-08-2022 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:59:
Btw wie kent Easybroker? Een subsidiaire van Interactive Brokers zoals Lynx dat ook is maar wel een stuk goedkoper.
Mijn vraag zou vooral zijn welke waarde ze toevoegen. Waarom via Easybroker en niet direct bij Interactive Brokers?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
Ehhh, heb je de tarieven voor valutaconversie en margin al eens bekeken? :X

Aandelentransacties zijn dan weliswaar goedkoper dan bij Lynx, maar nog steeds noemenswaardig duurder dan bij Interactive Brokers. Ik zie net als @Tsurany geen reden om voor deze partij te kiezen.

Wel prachtige stock foto's en filmpjes trouwens, vooral die man die binnenshuis gaat fietsen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tsurany schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Mijn vraag zou vooral zijn welke waarde ze toevoegen. Waarom via Easybroker en niet direct bij Interactive Brokers?
Het was meer een algemene vraag omdat ik zelf nog nooit gehoord had van deze partij terwijl ze volgens eigen zeggen al een tijdje actief zijn. Zeker met de felle zoektocht naar lage kosten vind ik het vreemd dat deze partij nooit boven is komen drijven.

Mocht ik zelf overstappen van partij dan wordt het 100% IB. Het is dat ik met indexbeleggen gewoonweg met mijn portefeuille grootte nog niet interessant genoeg is om over te stappen. Al zou de combinatie met Actiam fondsen een goedkoop(er) alternatief zijn ben ik minder enthousiast over de grotere uitsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
IB geeft je zoveel meer vrijheid in het handelen en zoveel mogelijkheden, heerlijk. Vroeger deed ik af en toe nog een check voor een andere broker maar er kwam nooit iets nog maar bij in de buurt. Nu al 3 jaar niet meer vegeleken eerlijk gezegd, en gaat ook niet nodig zijn. Wat ook heerlijk is, is als je uit de MIFID regeling kan stappen, maar niet voor iedereen weg gelegd begrijp ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Galactic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:48:
Wat ook heerlijk is, is als je uit de MIFID regeling kan stappen, maar niet voor iedereen weg gelegd begrijp ik.
Ik snap wat je bedoelt, maar hoe je het schrijft klopt niet. :) MiFID geldt onconditioneel voor alle partijen in Europa.

Wat je bedoelt is dat IB als een van de weinige brokers de procedure ondersteunt om vrijwillig te kiezen voor herclassificatie als 'professional client' voor de MiFID regels. Daarmee schakel je bepaalde wettelijke beschermingen die specifiek voor 'retail clients' gelden uit, waaronder de bescherming die helaas ook zorgt voor de blokkade van US-based ETF's.

Ik heb begrepen dat met de toekomstige MiFID III een nieuwe categorie tussen 'retail' en 'professional' wordt geïntroduceerd, waarmee je (als je daar voor zou kiezen) wel de mogelijkheid hebt om US-based ETF's te kopen, zonder ook meteen alle andere beschermingen voor retail clients op te hoeven geven. Huidige verwachting is dat MiFID III over een jaar of 4 van kracht zal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Ja inderdaad, had het wat vaag omschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik ben ook een redelijk tevreden IB gebruiker, maar ik mis toch wel wat gebruiksvriendelijkheid. Het zal wel aan mij liggen, en veel van de functionaliteit is ook wel te vinden maar een beetje verstopt.

Hetgeen ik het meest mis is een overzichtje van laatste mutaties op je rekening. Oftewel, hoe komen ze tot het geldsaldo op je rekening. Bijvoorbeeld de bijgeschreven dividenden of inkomsten van het schrijven van een optie zijn gewoon geldtransacties.

Zoek ik gewoon niet goed of lijkt dit niet te bestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bestaat wel, maar met de standaard configuratie is het niet helemaal handig.

Standaard krijg je alleen een daily statement per email als er beurstransacties zijn uitgevoerd. Boekingen zoals dividend of fees triggeren dat niet. Het monthly statement krijg je wel altijd, maar dan moet je wachten tot de maand voorbij is. En dan staan de geldboekingen nog steeds niet in één lijst.

Wat je kan doen is een custom statement aanmaken met daarin de sectie 'Statement of Funds'. Die bevat alle geldboekingen per valuta en een start- en eindsaldo voor de periode waarover de statement gaat. Je kan vervolgens instellen dat je die dagelijks per email krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Had die kerel die hier een maand of 2-3 geleden postte zijn huis te hebben verkocht anticiperend op dalende huizenprijzen (en verdere algehele malaise) ook niet z'n gehele vermogen in $ ingewisseld? Tot nu toe wel een goede move als dat inderdaad zo is :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

Duinkonijn

Huh?

Staat me niks van bij.
Weet wel een Engelse man die alles verkocht had en toen naar het casino ging en alles in 1x op rood of zwart zette.

https://www.clint.be/ente...rgeld-130-000-euroop-rood

[ Voor 35% gewijzigd door Duinkonijn op 22-08-2022 11:07 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:59:
Had die kerel die hier een maand of 2-3 geleden postte zijn huis te hebben verkocht anticiperend op dalende huizenprijzen (en verdere algehele malaise) ook niet z'n gehele vermogen in $ ingewisseld? Tot nu toe wel een goede move als dat inderdaad zo is :)
DutchManticore in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Ja, fascinerend om te volgen hoe het verder gaat met de these van dutchmanticore. Best overtuigend geformuleerd en je zou bijna iets aanpassen, maar nee, ik blijf maar gewoon maandelijks in een tracker inleggen.

Wel benieuwd naar zijn updates komend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jedi_Pimp schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:59:
Als ik zo naar de historie kijk van de euro/dollar koers dan weet ik het net zo niet. Het verloop van de koers is vrij grillig, er zit weinig zijwaartse beweging in als ik 1999 pak tot nu. Maar goed, op zijn gok zit een flinke risk premium dus als het goed uitpakt dan heeft ie een leuke boterham verdient :)

https://www.ecb.europa.eu...rofxref-graph-usd.nl.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Z'n S&P 500 puts doen het wat minder geloof ik.

Ondertussen stijgen de huizenprijzen nog steeds, wel minder hard: https://www.parool.nl/ned...wel-minder-hard~b89d975e/

[ Voor 62% gewijzigd door Pistachenootje op 22-08-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ook voor @HEA220 / @Maahes: bij mij wordt er wél dividendbelasting ingehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0Njf1XEWGOGf3i4BUnJNLyzbzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32dhapR6GtX8YDgMXFxIsQoS.png?f=user_large

Edit: ik zie nu dat jullie het hebben over pensioenbeleggen bij Meesman. Ik heb een 'gewoon' account. Wel vreemd dat hier verschil in zit...

[ Voor 13% gewijzigd door Tehh op 22-08-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Is er een manier om te zoeken naar etf's (van degiro) op basis van hun samenstelling? Bijv. zoeken op etf's waar een groot deel in GOOG zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tehh Ik kan mij nog voorstellen dat dit de meest optimale strategie is om op fondsniveau de lekkage te minimaliseren zonder dat de pensioenrekeningen te maken krijgen met niet-verrekenbare dividendbelasting. Voor reguliere rekeningen maakt het verder niet uit, want daar kan je altijd verrekenen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
thomasmoors schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:40:
Is er een manier om te zoeken naar etf's (van degiro) op basis van hun samenstelling? Bijv. zoeken op etf's waar een groot deel in GOOG zit.
Kans is groot dat je die terugvind in technologie achtige fondsen. Dus kwestie van fondshuizen afstruinen en de beschikbare documentatie en data doorspitten. Met een paar avonden werk ben je er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@thomasmoors op Morningstar.nl kun je op de portefeuille pagina snel de top 10 holdings van een ETF zien met percentages.

Maar als je een groot deel Google wil kan je beter gewoon Google kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 12:44

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Tehh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Ook voor @HEA220 / @Maahes: bij mij wordt er wél dividendbelasting ingehouden.

[Afbeelding]

Edit: ik zie nu dat jullie het hebben over pensioenbeleggen bij Meesman. Ik heb een 'gewoon' account. Wel vreemd dat hier verschil in zit...
Ze leggen best goed uit waarom er verschil is: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/
Geen belasting inhouden lijkt op het eerste gezicht wellicht gunstiger dan wel belasting inhouden, maar dat is niet per se het geval. Omdat het Meesman fonds dan bepaalde posten niet of minder kan verrekenen, kan dit per saldo minder voordelig voor het fonds uitpakken. Daarom bekijkt Meesman elk jaar opnieuw wat gunstiger is. Dit kan dus van jaar tot jaar verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Ik vind dit niet 'goed uitgelegd'. Welke posten kunnen er verrekend worden, en waarom? Is er hierdoor een verschil in waardeontwikkeling tussen de pensioen- en rekeningen?

Dit is vooral relevant voor pensioenbeleggers die geen box 3 belasting hoeven te betalen, aangezien een minder efficiente pensioenrekening de keuze voor een 'gewone' rekening daarmee aantrekkelijker maakt. Het kan dus invloed hebben op de keuze die ik (en anderen) maak.
Pagina: 1 ... 121 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij