• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-12 22:17
ronny1090 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:06:
Hallo allemaal,
Ik overweeg serieus om een ​​EV6 uit 2022 te kopen met 100.000 km op de teller en nog 4 jaar garantie.

Maar na alles wat ik over de ICCU-problemen heb gelezen, begin ik me toch wel zorgen te maken of ik de knoop wel moet doorhakken.

Ik heb de neiging om me op de nadelen te focussen, maar ik wil gewoon een betrouwbare gezinsauto.

Maak ik mezelf hier gek?
Het is een persoonlijke keuze, maar als het buiten garantie en buiten eventuele toekonstige coulance valt en het niet al vervangen is, de kans waarschijnlijk 10 tot 20% naar mijn gevoel (mijn inschatting/Kia geeft veel lagere cijfers uit). De kosten zijn rond de 2.000 euro.

Daarmee rekening houdend moet je de knoop doorhakken.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hallo allemaal,
Ik overweeg serieus om een ​​EV6 uit 2022 te kopen met 100.000 km op de teller en nog 4 jaar garantie.

Maar na alles wat ik over de ICCU-problemen heb gelezen, begin ik me toch wel zorgen te maken of ik de knoop wel moet doorhakken.

Ik heb de neiging om me op de nadelen te focussen, maar ik wil gewoon een betrouwbare gezinsauto.

Maak ik mezelf hier gek?
Je kunt vragen of de ICCU al eens is vervangen en wanneer. Vanaf eind 2024 heb je kans op de laatste verbeterde versie (niet foutloos helaas).
Verder is de vraag wat Kia gaat doen na die 160.000 km garantie. Als het dan voor eigen kosten is, wordt het een duur grapje.

Anderzijds moest ik onlangs de distributieriem van onze 10 jaar oude Fiesta laten vervangen als regulier onderhoud en dat was samen met een beurt ook 3k.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:03
Phusebox schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:56:
[...]

Je kunt vragen of de ICCU al eens is vervangen en wanneer. Vanaf eind 2024 heb je kans op de laatste verbeterde versie (niet foutloos helaas).
Verder is de vraag wat Kia gaat doen na die 160.000 km garantie. Als het dan voor eigen kosten is, wordt het een duur grapje.

Anderzijds moest ik onlangs de distributieriem van onze 10 jaar oude Fiesta laten vervangen als regulier onderhoud en dat was samen met een beurt ook 3k.
Ik heb nog steeds de overtuiging dat een defecte ICCU een non-conformiteit betreft en dus ook als de fabrieksgarantie van Kia verstreken is door de verkopende partij gratis verholpen moet worden. Dat wil niet zeggen dat de verkoper er ook zo over denkt en hierin direct meegaat, helaas zal soms wel wat rechtsbijstand kunnen helpen; recht hebben ≠ recht krijgen. Een ICCU is geen slijtageonderdeel zoals een distributieriem wel is.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 30-12-2025 08:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Phusebox
  • Nu online
FCTW schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 02:13:
[...]

Het is een persoonlijke keuze, maar als het buiten garantie en buiten eventuele toekonstige coulance valt en het niet al vervangen is, de kans waarschijnlijk 10 tot 20% naar mijn gevoel (mijn inschatting/Kia geeft veel lagere cijfers uit). De kosten zijn rond de 2.000 euro.

Volgens liggen de kosten tussen de 3000 en 5000 wat ik wel eens heb gezien in het buitenland.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:43
@ronny1090 Bij een vergelijkbare uitgave voor een gebruikte ICE-auto met een ton op de klok, loop je de kans dat de motor het opgeeft buiten de (Bovag) garantieperiode.
Is dat een reden om ook die 'gok' maar niet/nooit meer te wagen?
De kosten die daaraan verbonden zijn kunnen toch ook vrij sterk oplopen (of zelfs gelijk zijn?)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• ronny1090
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12 13:58
Peter-036 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:28:
@ronny1090 Bij een vergelijkbare uitgave voor een gebruikte ICE-auto met een ton op de klok, loop je de kans dat de motor het opgeeft buiten de (Bovag) garantieperiode.
Is dat een reden om ook die 'gok' maar niet/nooit meer te wagen?
De kosten die daaraan verbonden zijn kunnen toch ook vrij sterk oplopen (of zelfs gelijk zijn?)
Het is niet per se de afweging tussen een EV en een ICE, maar meer of het niet slim is om deze 'gok' te wagen met deze specifieke EV.

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:57
ronny1090 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:17:
[...]

Het is niet per se de afweging tussen een EV en een ICE, maar meer of het niet slim is om deze 'gok' te wagen met deze specifieke EV.
Als je geen risico wilt lopen, kun je waarschijnlijk beter (private) leasen. Dan weetje op voorhand wat het je gaat kosten. Bij de koop van iedere (tweedehands) auto loop je risico’s.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:43
ronny1090 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:17:

Voor wat het waard is: ik rij nu ruim 2 jaar probleemloos in een 06-'22 Ioniq 5 met nu 64000km op de klok.
Ik heb er zelf de laatste 40000km bij opgezet.
Maar het is jouw keuze/geld/gok* (*doorhalen hetgeen niet van toepassing is).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:08
Hallo allemaal,

Maak ik mezelf hier gek?
Om op de laatste vraag te antwoorden: misschien wel :) .

Ik heb 3/4 jaar geleden een EV6 met 90K op de teller van dec 2021 gekocht.
In de historie was te zien dat de 12 Volt een keer vervangen was maar van de iccu was niks te vinden.
Trek de historie na. Is de verkoper betoruwbaar?
Eventueel kun je KIA NL bellen mbt tot het kenteken.
Dan heb je je huiswerk wel gedaan.
ICCU's worden vooralsnog onder garantie vervangen. Zou me verbazen als er na de garantieperiode niet iets geregeld wordt voor EV6 eigenaren (en anderen).
Mijn beeld is dat het iets kentekenspecifieks is dat de ICCU op de kniieen krijgt.
Ofwel een "afwijking" in een specifieke auto ofwel iets dat samen hangt met het gedrag van de eigenaar in die specifieke auto. Dat laatste omdat er eigenaren zijn met vaker een ICCU probleem (maar mss is mijn suggestie onterecht).
Rationale: er lijkt geen eenduidig mechanisme te vinden dat aanwijsbaar tot 100% falen leidt.

Verder heb ik geen mening en ben ik blij met mijn EV6.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:08

Harrie van Til

Doe maar blauw

Hallo allemaal,

Maak ik mezelf hier gek?
Ja

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:08

Harrie van Til

Doe maar blauw

FCTW schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 02:13:
[...]

... de kans waarschijnlijk 10 tot 20% naar mijn gevoel (mijn inschatting/Kia geeft veel lagere cijfers uit). De kosten zijn rond de 2.000 euro.

Kijk, door dit soort uit de lucht gegrepen percentages laat iemand zich de kop gek maken.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:28
Hallo allemaal,

Maak ik mezelf hier gek?
Mijn EV6 is uit 2022 en heeft bijna 100/k op de teller, ruim 1,5 jaar geleden gekocht. Nog geen ICCU problemen gehad (knock on wood). Enige issue dat ik heb gehad is dat de 12 volt batterij er mee op hield. Dit werd netjes onder (Bovag) garantie verholpen.

Dat er een probleem is met de ICCU is een feit, maar ik denk inderdaad dat je jezelf gek maakt als je daar op gaat focussen. Het is verder een fantastische auto waar je geen spijt van gaat krijgen.

Succes met je beslissing.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
Alexhuber schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:13:
[...]

Dat er een probleem is met de ICCU is een feit, maar ik denk inderdaad dat je jezelf gek maakt als je daar op gaat focussen. Het is verder een fantastische auto waar je geen spijt van gaat krijgen.
ik rij nu ruim 60k in een '22 EV6 en nog geen enkel probleem gehad (ook *knock on wood*). Als er ooit handmatige accuverwarming komt met een UI knopje en er een oplossing komt voor de ICCU is het wat mij betreft een perfecte auto.

Wat ik ook heel fijn vind is dat er na 4 jaar nog geen enkel rammeltje of kraakje in de auto zit.

• Phusebox
  • Nu online
1Mark schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:11:
[...]

ik rij nu ruim 60k in een '22 EV6 en nog geen enkel probleem gehad (ook *knock on wood*). Als er ooit handmatige accuverwarming komt met een UI knopje en er een oplossing komt voor de ICCU is het wat mij betreft een perfecte auto.

Wat ik ook heel fijn vind is dat er na 4 jaar nog geen enkel rammeltje of kraakje in de auto zit.
Lucky you. Bij mij kraakt de stoel, de vering aan de voorzijde, de middenconsole, het linker portier tikt bij hoge snelheid en een plaat onder de auto klappert.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
1Mark schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:11:
[...]

Helemaal mee eens, hier 140k gereden in de '22 EV6 en op de ICCU na geen enkel probleem gehad. Ik heb echt genoten van de auto, wat een top auto.

Heb met heel veel moeite afscheid genomen van de EV6 maar mag nu genieten van een ander top merk.

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-12 22:32
Phusebox schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:18:
[...]

Volgens liggen de kosten tussen de 3000 en 5000 wat ik wel eens heb gezien in het buitenland.
Indien geen garantie ;
ICCU Unit,€ 1.800 - € 2.300
Arbeid & Kleinmateriaal,€ 300 - € 500
Zekering & Koelvloeistof,€ 50 - € 100
Totaal indicatie,€ 2.150 - € 3.000

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Phusebox schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:15:
[...]

Lucky you. Bij mij kraakt de stoel, de vering aan de voorzijde, de middenconsole, het linker portier tikt bij hoge snelheid en een plaat onder de auto klappert.
Valt best mee als je nagaat wat er allemaal kan kraken, tikken en piepen in zo'n gecompliceerde auto.

Je mag je handjes wel dichtknijpen met zo weinig gedoe.

• Phusebox
  • Nu online
vanisher schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:45:
[...]

Valt best mee als je nagaat wat er allemaal kan kraken, tikken en piepen in zo'n gecompliceerde auto.

Je mag je handjes wel dichtknijpen met zo weinig gedoe.
Ja en hij staat zo vaak bij de garage dat ik genoeg weken met een nieuwere leenauto mag rijden die nog niet kraakt. Dus dat is ook top.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:03
We blijven ‘t maar over de ICCU problemen hebben wat natuurlijk ook wel logisch is. Nu recent gaat de discussie vaak, ook b.v. bij aanschaf tweedehands, over het risico dat je hier zelf voor moet betalen (buiten de fabrieksgarantie termijn). Ik ga er zelf vanuit dat het risico daarop heel klein is; de problemen met de ICCU zijn zodanig bekend en structureel dat deze onder de wettelijke garantie (non-conformiteit) zullen vallen.

Zijn er gevallen bekend waarbij de ICCU niet door KIA (als fabrikant) of door de leverende partij (meestal dealer) onder garantie zijn vergoed? Er zijn nu EV6en met meer dan 150.000km op de teller, die zouden dan niet meer onder fabrieksgarantie vallen. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een defecte ICCU met 150.000+ op de teller. Mogelijk dat we daarmee de onzekerheid wat kunnen wegnemen.

Dat dus even los van de discussie over extra kosten voor vervangend vervoer, het mogelijke gevaar bij uitval als je aan ‘t rijden bent, de algemene ellende en gedoe die zo’n defect geeft etc.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:44
blb4 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:38:
We blijven ‘t maar over de ICCU problemen hebben wat natuurlijk ook wel logisch is. Nu recent gaat de discussie vaak, ook b.v. bij aanschaf tweedehands, over het risico dat je hier zelf voor moet betalen (buiten de fabrieksgarantie termijn). Ik ga er zelf vanuit dat het risico daarop heel klein is; de problemen met de ICCU zijn zodanig bekend en structureel dat deze onder de wettelijke garantie (non-conformiteit) zullen vallen.

Zijn er gevallen bekend waarbij de ICCU niet door KIA (als fabrikant) of door de leverende partij (meestal dealer) onder garantie zijn vergoed? Er zijn nu EV6en met meer dan 150.000km op de teller, die zouden dan niet meer onder fabrieksgarantie vallen. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een defecte ICCU met 150.000+ op de teller. Mogelijk dat we daarmee de onzekerheid wat kunnen wegnemen.

Dat dus even los van de discussie over extra kosten voor vervangend vervoer, het mogelijke gevaar bij uitval als je aan ‘t rijden bent, de algemene ellende en gedoe die zo’n defect geeft etc.
Ik zag hier ooit een verhaal van een taxi chauffeur voorbijkomen die het zelf heeft betaald.

De iccu problemen zouden mij ook tegenhouden los van het feit dat het een enorm dure reparatie is het feit dat er dusver nog geen finale oplossing voor is...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

Pagina: 1 ... 455 456 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic