• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:00

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Hobbit13 schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:05:
[...]

Bij Cruise control gaat de voorste motor idd uit (of i pedal uit, is maar hoe je er naar kijkt)
Je hebt gelijk in one pedal / i-pedal mode blijven de beide motoren werken continu. Vanochtend eens bekeken. Dank _/-\o_ weer wat bijgeleerd over gebruik van de beide motoren bij verschillende regeratie modes.

Eigenlijk wel prettig dat allebei de motor gebruik worden voor kracht overbrenging (en gelijkmatige slijtage van banden) en regeneren op beide motoren in de i-pedal stand. De active cruise control mode heeft blijkbaar meer dynamische in en uitschakeling van de voormotor en regeneren op beide motoren bij detectie voorganger of verkeersbord met lagere snelheid.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 22:32
Mooi om dit topic van begin tot eind door te lezen. Mijn situatie is dat ik onze stationwagen uit 2011 wil vervangen voor of een Model Y of EV6 GT-Line.

Nu is mijn oog gevallen op een model uit 2022, met ~185.000 km en SOH 100% voor een mooie marktprijs.

Zou graag aan jullie ervaringsdeskundigen vragen of jullie dat “aanraden” of voor iets anders zouden gaan.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09 09:09
Pepernoot schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:51:
Mooi om dit topic van begin tot eind door te lezen. Mijn situatie is dat ik onze stationwagen uit 2011 wil vervangen voor of een Model Y of EV6 GT-Line.

Nu is mijn oog gevallen op een model uit 2022, met ~185.000 km en SOH 100% voor een mooie marktprijs.

Zou graag aan jullie ervaringsdeskundigen vragen of jullie dat “aanraden” of voor iets anders zouden gaan.
Enige nadeel is dat je garantie voorbij is bij die kilometerstand. Ik zou persoonlijk liever een paar duizend euro meer uitgeven en eentje zoeken met minder kilometers.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:38
Bitaktus19 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:09:
[...]

Enige nadeel is dat je garantie voorbij is bij die kilometerstand. Ik zou persoonlijk liever een paar duizend euro meer uitgeven en eentje zoeken met minder kilometers.
Akkoord, tenzij het prijsverschil groot is (bijvoorbeeld meer dan 5k met een model dat 100k km heeft).

Voor de rest wel een aanrader, hou alleen rekening met het feit dat de model Y nog veel ruimer is dan de ev6, achterin zitten is prettiger en de koffer is ruimer.

Dat gezegd hebbende is de ev6 ruim zat, en rijdt hij verfijnder/beter (voor mij).

[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 30-09-2026 09:44 ]

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:11
izzet3838 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:44:
[...]

Akkoord, tenzij het prijsverschil groot is (bijvoorbeeld meer dan 5k met een model dat 100k km heeft).

Voor de rest wel een aanrader, hou alleen rekening met het feit dat de model Y nog veel ruimer is dan de ev6, achterin zitten is prettiger en de koffer is ruimer.

Dat gezegd hebbende is de ev6 ruim zat, en rijdt hij verfijnder/beter (voor mij).
Afgelopen weekend meegereden in een Y.

Het rijgedrag is heel jachterig/nerveus (onrustig) en het geluid binnen is vele malen meer dan in de EV6.
Ruimte in de Y is goed en de navigatie is super.

Ondanks sommige voordelen van de Y heb ik toch liever een EV6.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
HansAuutB schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:49:
Ruimte in de Y is goed en de navigatie is super.
In NL speelt dat waarschijnlijk meer dan in België maar de ruimte (voor BE standaarden) vooraan en achteraan is in de EV6 meer dan zat genoeg.
De EV6 is (voor ons) eigenlijk al te groot en dat wordt er met een Y niet beter op.

Op de navigatie van de EV6 (Kia in het algemeen) kan je wel wat opmerken maar op onbekend terrein gebruiken we doorgaans gewoon de nav van de smartphone (geprojecteerd op het dashboard).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:49
Maak in beide een proefrit, de Model Y en EV6 verschillen echt enorm in karakter, grote kans dat je één van de twee niets vind. Ken de Model Y niet persoonlijk, maar heb wel in een Model 3 gereden. Dat vond ik helemaal niets, nerveuze stoterige auto, met een vreselijk ongezellig interieur. Maar dat is puur "smaak", de Model 3/Y is absoluut geen slechte auto, maar gewoon niet mijn ding.

Als je deze vraag in een Model 3/Y forum stelt, krijg je natuurlijk mensen waarvoor de EV6 niet hun "ding" is!

(Op gebied van efficientie is Telsa helaas wel heer en meester, de Model Y is een stuk zuiniger. De EV6 kan wel sneller laden.)

• IvoB2
  • Niet online
Hobbit13 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:46:
(Op gebied van efficientie is Telsa helaas wel heer en meester, de Model Y is een stuk zuiniger. De EV6 kan wel sneller laden.)
Mee eens maar bij een bedrijfswagen (in België) is die zuinigheid eerder een nadeel dan een voordeel. :)
Privé zou ik een Tesla noch een EV6 overwegen.

• Ghaanz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 17:13
Nadat we 4 jaar een Kia EV6 via de lease hebben gereden, hebben we deze helaas moeten inleveren. Nu geen nieuwe lease-auto, dus zijn we op zoek naar een vervangende occasion en kijken we weer voor een EV6. We zijn wel geïnteresseerd in een GT-line, vanwege de extra opties en dan liefst eentje met niet al te veel kilometers en trekhaak. Nu lijkt het al best moeilijk om een EV6 GT-line met lage kilometers te vinden en de trekhaak maakt het nog moeilijker, al kan die achteraf natuurlijk ook nog (maar het verschil in prijs zien we er niet aan af, dus zijn het extra kosten). Als ik andere reacties hier lees, zijn lijkt het inderdaad dat er minder aanbod is en hogere prijzen.

Is er hier op het forum nog iemand die zijn/haar eigen GT-line (binnenkort) in de aanbieding doet om een nieuwere of andere auto te kopen?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:28:
Nadat we 4 jaar een Kia EV6 via de lease hebben gereden, hebben we deze helaas moeten inleveren. Nu geen nieuwe lease-auto, dus zijn we op zoek naar een vervangende occasion en kijken we weer voor een EV6. We zijn wel geïnteresseerd in een GT-line, vanwege de extra opties en dan liefst eentje met niet al te veel kilometers en trekhaak. Nu lijkt het al best moeilijk om een EV6 GT-line met lage kilometers te vinden en de trekhaak maakt het nog moeilijker, al kan die achteraf natuurlijk ook nog (maar het verschil in prijs zien we er niet aan af, dus zijn het extra kosten). Als ik andere reacties hier lees, zijn lijkt het inderdaad dat er minder aanbod is en hogere prijzen.

Is er hier op het forum nog iemand die zijn/haar eigen GT-line (binnenkort) in de aanbieding doet om een nieuwere of andere auto te kopen?
Ja het is drama, ik zoek een GT-line in een kleurtje....Amper aanbod, met trekhaak al helemaal zo goed als niet...En 40k voor een GT-line uit ~2023 betalen gaat ook nergens over natuurlijk. Dan kan je beter een demo bij een dealer opscharrelen van na de facelift.

Ga van het weekend maar bij een "Plus" kijken...

• Ghaanz
nooberke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
[...]

Ja het is drama, ik zoek een GT-line in een kleurtje....Amper aanbod, met trekhaak al helemaal zo goed als niet...En 40k voor een GT-line uit ~2023 betalen gaat ook nergens over natuurlijk. Dan kan je beter een demo bij een dealer opscharrelen van na de facelift.

Haha, een kleurtje maakt het inderdaad nog moeilijker. Ik zie wel wat (witte) opties, maar ze zijn ook praktisch nooit goed volgens het onderhoudsschema onderhouden. Nou weet ik niet hoe streng Kia daarop is, maar dat vind ik wel een risico. Als er eenmaal iets mis is met zo'n EV, dan kunnen de kosten ook direct aardig hoog zijn.

• nooberke
Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:49:
[...]

Haha, een kleurtje maakt het inderdaad nog moeilijker. Ik zie wel wat (witte) opties, maar ze zijn ook praktisch nooit goed volgens het onderhoudsschema onderhouden. Nou weet ik niet hoe streng Kia daarop is, maar dat vind ik wel een risico. Als er eenmaal iets mis is met zo'n EV, dan kunnen de kosten ook direct aardig hoog zijn.
Klopt, leasemaatschappijen hebben nog wel is de neiging om het laatste beurtje over te slaan. Denk je een mooie te vinden....9000dkm over zijn beurt, achterbanden op 3MM...So far "dealeronderhouden"

Trekhaak achteraf erop laten zetten is goed te doen, maar kleurtje en garantie zijn toch wel echt mandatory....

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 21:01
Wij twijfelen over een Kia EV6, occasion met toch wel ruim 150k op de teller (ivm budget). Vooral een EV6 lijkt ons fijn ivm het snelladen op de vakantieritjes en familieritjes.

Ik lees wel over problemen met ICCU en zijn we wat terughoudender in ons enthousiasme. Is dat terecht, die 'angst'?

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nooberke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
[...]

Ik had het geluk dat ik 1,5 jaar geleden er al één gekocht heb, toen kon ik uitvoering, kleur, bouwjaar en km-stand kiezen en ging er veel van de prijs af. Had heel veel keus, zelfs met trekhaak... andere tijden.

Ik ging initieel ook voor GT-line, want weinig meerprijs, maar alle modellen pre-facelift hebben dan een schuif-kanteldak (in ieder geval degene waar ik tussen kon kiezen). Leuk, maar wel een paar cm lager aan de binnenzijde en daardoor kon ik niet meer lekker zitten (ik ben 1,88m). Wat een paar cm al uit kan maken...

Meest luxe model zonder schuifdak was dan de Plus, uiteindelijk ook heel blij mee. Maar misschien iets om rekening mee te houden als je wat langer bent.

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22
Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:40:
Wij twijfelen over een Kia EV6, occasion met toch wel ruim 150k op de teller (ivm budget). Vooral een EV6 lijkt ons fijn ivm het snelladen op de vakantieritjes en familieritjes.

Ik lees wel over problemen met ICCU en zijn we wat terughoudender in ons enthousiasme. Is dat terecht, die 'angst'?
Weet even niet zeker of dit nu al officieel is voor NL/BE maar volgens mij gaat de garantie daarop van 7j/150k km naar 15j/300k km. Dus dan is het alleen het ongemak wat je ervan zou hebben, ALS je er last van krijgt.

• Pepper123
db I Delirium schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:01:
[...]

Weet even niet zeker of dit nu al officieel is voor NL/BE maar volgens mij gaat de garantie daarop van 7j/150k km naar 15j/300k km. Dus dan is het alleen het ongemak wat je ervan zou hebben, ALS je er last van krijgt.
Ja dat had ik ook gelezen! Dat is super fijn natuurlijk. Maar langs de weg stranden met 2 kinderen in de auto wil je het allerliefste voorkomen natuurlijk. Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:12:
[...]

Ja dat had ik ook gelezen! Dat is super fijn natuurlijk. Maar langs de weg stranden met 2 kinderen in de auto wil je het allerliefste voorkomen natuurlijk. Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.
Terwijl dat er uiteindelijk veel meer zijn dan degene die wel problemen krijgen. Voor mij wogen de voordelen van de EV6 veel zwaarder dan het mogelijke nadeel van een langs de kant van de weg met een kapotte accu. Helemaal nu het niet meer maanden duurt, voordat je een nieuwe in je auto hebt zitten.

Ga ik zwaar balen als het gebeurt? Natuurlijk, maar ja, dat overleven we ook wel weer

• IvoB2
  • Niet online
Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:12:
[...]

Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.
Ik rij bijna 2,5 jaar met een blauwe GT-line met trekhaak en zonder schuifdak en tot nu toe nog geen ICCU probleem (wel compressor airco in garantie vervangen).
De max. (zomer) range bedraagt 580 km en de laagste (winter) range 360 km.
Staan nu een 38K km op de teller.
Over iets meer dan 1,5 jaar gaat ie (in BE) de deur uit met waarschijnlijk een 65K km op de teller. :+

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2026 14:13 ]

• Pepper123
jeroenkb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:48:
[...]

Terwijl dat er uiteindelijk veel meer zijn dan degene die wel problemen krijgen. Voor mij wogen de voordelen van de EV6 veel zwaarder dan het mogelijke nadeel van een langs de kant van de weg met een kapotte accu. Helemaal nu het niet meer maanden duurt, voordat je een nieuwe in je auto hebt zitten.

Ga ik zwaar balen als het gebeurt? Natuurlijk, maar ja, dat overleven we ook wel weer
Is het probleem wel snel verholpen? En zijn er 'voortekenen' dat hij kapot gaat of weet je dat niet?

Hebben 2jr geleden een auto gekocht, gingen er na 3 maanden mee op vakantie en stonden stil langs de Franse snelweg, versnellingsbak kapot. We hebben er een klein trauma van haha.

• Ghaanz
db I Delirium schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:01:
[...]

Die verlengde garantie zou wel heel mooi zijn! Ook als je je auto over een paar jaar verkoopt met 150-200km, dan kun je die nog steeds met garantie verkopen als je tenminste het onderhoud goed laat plegen.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:38
Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:09:
[...]

Die verlengde garantie zou wel heel mooi zijn! Ook als je je auto over een paar jaar verkoopt met 150-200km, dan kun je die nog steeds met garantie verkopen als je tenminste het onderhoud goed laat plegen.
(Enkel op de iccu)
In principe zou je die zelfs zonder onderhoud kunnen claimen, vraag is alleen hoe moeilijk de dealer/kia zal doen en hoe ver je dan wilt gaan.

Maar om garantie te weigeren zouden zei moeten kunnen aantonen dat het defect wordt veroorzaakt door gebrekig onderhoud wat hier niet kan aangezien er geen onderhoud gebeurt aan de iccu(er van uitgaande dat je alle terugroepacties hebt laten uitvoeren).

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:08
Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:18:
[...]

Is het probleem wel snel verholpen? En zijn er 'voortekenen' dat hij kapot gaat of weet je dat niet?

Hebben 2jr geleden een auto gekocht, gingen er na 3 maanden mee op vakantie en stonden stil langs de Franse snelweg, versnellingsbak kapot. We hebben er een klein trauma van haha.
Bij mij kon ik thuis niet meer laden. De aardlekschakelaar van de laadpaal deed zijn werk. Binnen 3 werkdagen reed ik weer met een nieuwe ICCU. In tussentijd kon ik nog wel snelladen, maar dat is niet bij iedereen het geval. Er zijn ook gevallen bekend dat de auto stilvalt, en dat is behoorlijk minder.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

Mjas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:41:
[...]

Bij mij kon ik thuis niet meer laden. De aardlekschakelaar van de laadpaal deed zijn werk. Binnen 3 werkdagen reed ik weer met een nieuwe ICCU. In tussentijd kon ik nog wel snelladen, maar dat is niet bij iedereen het geval. Er zijn ook gevallen bekend dat de auto stilvalt, en dat is behoorlijk minder.
Ik heb het 2x gehad, laatste nog geen jaar geleden. Beide keren kon ik niet meer rijden en ging de auto in turtle mode, binnen enkele seconden van 90 naar 30 km/u.

Maar nee, niet gevaarlijk zegt Kia. :|

failure is the only option

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:43
Ik heb mijn EV6 ingewisseld voor een EV6 die bijna even oud is en ongeveer 35000km minder op de teller heeft. (nu nog maar 165k, dus de garantie uit) Reden was voornamelijk dat ik het grotere accupakket wilde. Dus nu een Plus uit 2022. Leuke bijkomstigheid is dat de deuren nu te openen zijn zonder dat je eerst moet uitzoeken hoe je de deurknop kan pakken. En ik heb stoelventilatie! (ik haat stoelverwarming, maar ook die heb ik nu weer) Kan ook nu de achterklep automatisch openen/sluiten. Verder voornamelijk hetzelfde, al ben ik de extra opbergruimte achterin kwijt vanwege een subwoofer.

Ik vond een redelijk geprijst exemplaar bij mij in de buurt en hoewel het duurder was dan alleen deze kopen en niet eerst mijn air was het verschil niet zodanig dat het onoverkomelijk was.

3 vragen alleen....
  • Ik kan nu de deur openen door naar de auto te lopen, de auto ziet dat ik er ben, spiegels "openen" en de deurhandle komt naar buiten en ik kan daarmee de deur open doen. Alleen het afsluiten van de auto.. hiervoor kon ik uitstappen, de deurhandle induwen en alles ging op slot. Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen? Of moet ik gewoon zoiets kopen?
  • In home assistant kan ik bij de nieuwe niet meer zien of de laadklep open of dicht is. In de KIA app is het nog wel gewoon te zien? Het zal aan de Hyundai/KIA connect integratie liggen, maar vind het vreemd dat voor 2 modellen die zo dicht bij elkaar zitten dat de info anders is.. iemand die ervaring heeft of hier meer van weet?
  • de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door mediumdry op 02-10-2026 08:27 ]

• IvoB2
  • Niet online
mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:24:
Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen?
Op de voorste portierhendels zit een "keepje" wanneer je dat aanraakt (met de sleutel in je zak of tas) sluit het portier.
de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
Het is inderdaad nogal een "opeenvolging van knopbedieningen" op de sleutel voor het werkt.
Wanneer ik het me goed herinner:
- zie dat je dicht genoeg bij de auto staat (in het bereik van de sleutel-auto)
- alle portieren met de sleutel locken (druk op "slotje").
- dan vlug binnen enkele seconden op de sleutelknop "remote start op afstand" drukken en ingedrukt houden tot de richtingaanwijzers knipperen,
- Dan, naargelang de richting die je uit wil, de knop voorwaarts of achterwaarts ingedrukt houden. Wanneer je de knop loslaat stopt de auto.

ps. Zo werkt het toch allemaal standaard op mijn GT-line, geen idee of er nog verschillen zijn met een plus met die opties.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2026 08:52 ]

• mediumdry
@IvoB2 huzzah! hartelijk dank, de auto gaat nu vooruit en achteruit terwijl ik er naast sta!

Wat betreft dat "keepje", dat doet helaas niets. Of ik nu alleen aanraak of induw.. het enige dat er gebeurt is dat de portierhendels dicht gaan. Maar ik hoor de auto niet op slot gaan en de spiegels klappen ook niet in. Ik ga maar eens op zoek naar gebruiksaanwijzing :)

Overigens was de auto natuurlijk vochtig, want 's ochtends, ik zal ook eens kijken wat er gebeurd als ie droog is. Mijn inductiekookplaat houdt er ook niet van als ik met natte vingers probeer iets aan te passen.

Dank voor het oplossen van 1 van de vragen in ieder geval!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:40

Mooijekind

Manager Product Content
mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:
@IvoB2 huzzah! hartelijk dank, de auto gaat nu vooruit en achteruit terwijl ik er naast sta!

Wat betreft dat "keepje", dat doet helaas niets. Of ik nu alleen aanraak of induw.. het enige dat er gebeurt is dat de portierhendels dicht gaan. Maar ik hoor de auto niet op slot gaan en de spiegels klappen ook niet in. Ik ga maar eens op zoek naar gebruiksaanwijzing :)

Overigens was de auto natuurlijk vochtig, want 's ochtends, ik zal ook eens kijken wat er gebeurd als ie droog is. Mijn inductiekookplaat houdt er ook niet van als ik met natte vingers probeer iets aan te passen.

Ik heb in januari een EV6 2022 overgenomen en daar deden de deurklinken ook niets. Als ik aan kwam lopen ging de auto netjes open ( spiegels uit en deurklink uit) maar bij het uitstappen kon ik drukken wat ik wilde. Er gebeurde helemaal niets, ook geen spiegels in. Ik moest dus altijd de auto sluiten met de sleutel.

Ik heb dit bij de 120000km beurt aangegeven en ze hebben toen bij bij de antennes van van buitenportieren onder garantie vervangen. Sindsdien werkt het goed bij mij en kan ik de auto sluiten door op het "keepje" te drukken.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:

Hun een Plus uit 2022 die vooruit en achteruit kan rijden met de sleutel? Dat is nieuw voor mij?

• brackman

brackman

mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:24:
Ik heb mijn EV6 ingewisseld voor een EV6 die bijna even oud is en ongeveer 35000km minder op de teller heeft. (nu nog maar 165k, dus de garantie uit) Reden was voornamelijk dat ik het grotere accupakket wilde. Dus nu een Plus uit 2022. Leuke bijkomstigheid is dat de deuren nu te openen zijn zonder dat je eerst moet uitzoeken hoe je de deurknop kan pakken. En ik heb stoelventilatie! (ik haat stoelverwarming, maar ook die heb ik nu weer) Kan ook nu de achterklep automatisch openen/sluiten. Verder voornamelijk hetzelfde, al ben ik de extra opbergruimte achterin kwijt vanwege een subwoofer.

Ik vond een redelijk geprijst exemplaar bij mij in de buurt en hoewel het duurder was dan alleen deze kopen en niet eerst mijn air was het verschil niet zodanig dat het onoverkomelijk was.

3 vragen alleen....
  • Ik kan nu de deur openen door naar de auto te lopen, de auto ziet dat ik er ben, spiegels "openen" en de deurhandle komt naar buiten en ik kan daarmee de deur open doen. Alleen het afsluiten van de auto.. hiervoor kon ik uitstappen, de deurhandle induwen en alles ging op slot. Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen? Of moet ik gewoon zoiets kopen?
  • In home assistant kan ik bij de nieuwe niet meer zien of de laadklep open of dicht is. In de KIA app is het nog wel gewoon te zien? Het zal aan de Hyundai/KIA connect integratie liggen, maar vind het vreemd dat voor 2 modellen die zo dicht bij elkaar zitten dat de info anders is.. iemand die ervaring heeft of hier meer van weet?
  • de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
Het komt nogal eens voor dat er een interne kabelbreuk is bij de bestuurderskant slot. Beide kanten kabelbreuk zou kunnen.. zou er naar laten kijken bij de garage.

Afgelopen voorjaar bestuurderskant slot totaal vervangen onder garantie vanwege kabelbreuk. Aanraken slot inkeping (met sleutel in zak) resulteerde niet openen of sluiten.

• mediumdry
Phusebox schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:47:
Hun een Plus uit 2022 die vooruit en achteruit kan rijden met de sleutel? Dat is nieuw voor mij?
Het kan zijn dat ze niet de juiste info hadden, want de auto heeft allerlei extra luxe (zoals 360 view bij parkeren). Weet je hoe ik kan vinden wat voor model het nu eigenlijk is?

• mediumdry
@brackman & @Mooijekind ook aan de bijrijderskant doet de inkeping niets.. ik zal even navragen. Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
[...]

Het kan zijn dat ze niet de juiste info hadden, want de auto heeft allerlei extra luxe (zoals 360 view bij parkeren). Weet je hoe ik kan vinden wat voor model het nu eigenlijk is?
Maakt niet uit of het nat of droog is , althans bij mij. Lichte aanraking volstaat bij mij.
Qua model lijkt het er idd op dat je gewoon een extra pakket erop hebt zitten. Maar welke precies dat durf ik niet te zeggen.

• IvoB2
  • Niet online
Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?
Hier werkt het (vooralsnog) altijd (behoudens sneeuw- en vorstdagen staat de EV6 thuis hier altijd in open lucht geparkeerd).

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2026 10:46 ]

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

[...]

Dan is het of een import auto of een GT Line denk ik. Want in Nederland bestond die samenstelling toen niet.

• mediumdry
Import zou kunnen, want de voorwaarden van KIA in de auto bij KIA connect worden in eens in het Duits gegeven, terwijl ik de taal op Engels heb staan.

Ik heb verder ook weinig auto's in gebroken wit gezien, met leren bekleding die ook creme is.

Misschien bij een KIA dealer hier eens vragen. Ik heb in ieder geval wel een warmtepomp :)

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Gewoon even je kenteken invoeren bij de RDW, https://ovi.rdw.nl/ .

Onder eht kopje vervaldata en historie ku je snel zien wat de eerste toelating is en weet je meteen of het een import-auto is.

• brackman

brackman

mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:23:
@brackman & @Mooijekind ook aan de bijrijderskant doet de inkeping niets.. ik zal even navragen. Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?
Ook al is ie wat vochtig dan moet het slot nog steeds reageren. Deze functie van de auto ben ik pas na een jaar gebruik gaan gebruiken. Gewoonte van de vorige auto was gewoon altijd de sleutel gebruiken om auto te openen en sluiten.

• mediumdry
@brackman ik had een renault met prima keyless entry, dus ben gewend geraakt aan niets hoeven doen om de auto te openen/sluiten. Met de vorige ev6 moest ik alleen de inkeping op het portierhendel induwen voor het openen/sluiten, dus ben niet meer gewend om de sleutel uit m'n broekzak te vissen :)

@Mooijekind ah.. dat verklaard inderdaad het verschil tussen de eerste toelating (30 september 2021) en eerste tenaamstelling Nederland (12 augustus 2022). Het zal dus een import zijn uit Duitsland. Wist niet dat leasebedrijven ook import deden. (het verhaal is dat de auto uit de lease komt)

Ik ga volgende week bij de verkoper langs, daar gaan ze even kijken naar portierhendels. En ik ga KIA even contacteren om uit te vinden wat nou precies het model van de auto is en welke opties er in zitten. Ik denk niet dat het een GT-line is, want alleen RWD, geen suede achtige stoelen en geen panoramadak.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
@brackman ik had een renault met prima keyless entry, dus ben gewend geraakt aan niets hoeven doen om de auto te openen/sluiten. Met de vorige ev6 moest ik alleen de inkeping op het portierhendel induwen voor het openen/sluiten, dus ben niet meer gewend om de sleutel uit m'n broekzak te vissen :)

@Mooijekind ah.. dat verklaard inderdaad het verschil tussen de eerste toelating (30 september 2021) en eerste tenaamstelling Nederland (12 augustus 2022). Het zal dus een import zijn uit Duitsland. Wist niet dat leasebedrijven ook import deden. (het verhaal is dat de auto uit de lease komt)

Ik ga volgende week bij de verkoper langs, daar gaan ze even kijken naar portierhendels. En ik ga KIA even contacteren om uit te vinden wat nou precies het model van de auto is en welke opties er in zitten. Ik denk niet dat het een GT-line is, want alleen RWD, geen suede achtige stoelen en geen panoramadak.
Per land verschilde de uitvoeringen. Dus ik zou even een Duitse prijslijst nemen uit 2021. Dan ben je er snel achter denk ik.

• IvoB2
  • Niet online
mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:

Ik heb een GT-line (BE) zonder panoramadak (dat was in BE voor de GT-line een optie).
Eveneens RWD (AWD optie op de GT-line).
Je kon op de GT-line hier ook kiezen tussen witte stoelen (kunstleer) met zwarte rand of het omgekeerde, zwarte suède stoelen met wit "leren" rand.

Wat je zegt over jou auto bestond buiten NL dus wel degelijk als GT-line.

• mediumdry
ok.. ik heb gezocht naar EV6 folders uit 2021 en in de Franse vond ik dit bij de kleuren: Blanc Glacier (GLB):Disponible uniquement sur EV6 Air Active / Air Design. In m'n aankoop wordt niet expliciet het model genoemd, maar wel PlusPack genoemd. In de Spaanse is er alleen Air of GT-line uit dat jaar en daar wordt expliciet genoemd dat de GLB niet voor de GT-Line beschikbaar is. In de Ierse is de kleur sowieso niet beschikbaar en de Koreaanse kan ik niet lezen :)

Als iemand me een link kan geven voor de Duitse, dan graag, want ik heb deze al van een duitse site, maar die hebben geen duitse versie :)

Zal eens kijken naar de koplampen of ik op die manier kan zien of het een air active of air design is, met dan een pluspack, dan kan ik al een stuk gerichter zoeken.

• nooberke
mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:54:
ok.. ik heb gezocht naar EV6 folders uit 2021 en in de Franse vond ik dit bij de kleuren: Blanc Glacier (GLB):Disponible uniquement sur EV6 Air Active / Air Design. In m'n aankoop wordt niet expliciet het model genoemd, maar wel PlusPack genoemd. In de Spaanse is er alleen Air of GT-line uit dat jaar en daar wordt expliciet genoemd dat de GLB niet voor de GT-Line beschikbaar is. In de Ierse is de kleur sowieso niet beschikbaar en de Koreaanse kan ik niet lezen :)

Als iemand me een link kan geven voor de Duitse, dan graag, want ik heb deze al van een duitse site, maar die hebben geen duitse versie :)

Zal eens kijken naar de koplampen of ik op die manier kan zien of het een air active of air design is, met dan een pluspack, dan kan ik al een stuk gerichter zoeken.
In een 2022 prijslijst van Duitsland zie ik het lichte leren interieur ook voorbij komen.

Zijn je wielkasten zwart of in carrosseriekleur?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Volgens mij is de GT-line in alle landen in ieder geval betrouwbaar te herkennen aan de buitenzijde: zowel de neus, achterzijde als de zijkanten (wielkasten, sierstrips). Dus met foto's weet je dit snel, al kan het exacte optiepakket dan natuurlijk nog wel varieren per land.

Ook de vorm van het stuur is voor zover ik weet gelijk bij alle GT-lines: deze is dan afgeplat aan de onderzijde, de Plus en andere (niet zijnde de GT) hebben een volledig rond stuur.

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:36
Ik lees hier weleens over de wat dunne verflaag op de EV6. Is het normaal dat een exemplaar van 120-140km wel heel veel steenslag aan de voorkant heeft? Met name de onderkant bumper lijkt meer steenslag te hebben dan bij andere auto's, al kan ik niet zeggen dat ik het wetenschappelijk heb onderzocht.

• IvoB2
  • Niet online
De topverflaag is - in vergelijking met andere auto's die ik al reed - idd krasgevoelig (en niet alleen vooraan).

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
Het is een verschrikking die zachte laag. Heb rondom de deuren legio aan krassen

• mediumdry
nooberke schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:48:
In een 2022 prijslijst van Duitsland zie ik het lichte leren interieur ook voorbij komen.
heb je daar misschien een link naar?
Zijn je wielkasten zwart of in carrosseriekleur?
Ze zijn zwart, dus niet wat een gt heeft. Heeft gt line ook in carrosseriekleur? Het lijkt er sterk op dat het een air is met uitgebreid optiepakket. (hij heeft ook highway lane adjust of hoe het ook heet, dat ie een baan naar links of rechts kan sturen voor je)

In het kader van de extra opties... weet iemand of het mogelijk is om het snelheidsbord uit de heads up display te krijgen? (op het gewone scherm stoort het me niet) of moet dat elke start weer opnieuw gedaan worden? Indien het laatste, is er een snelknop voor te maken om dat snel te doen, of moet je per se het menu in?

• IvoB2
  • Niet online
"Settings (instellingen)" > "Vehicle (voertuig)" > "Head-Up Display" kies "content settings" (inhoudselectie).

Indien je dit doet in jouw voorkeurmodus (er zijn er drie) dan wordt het alleen voor die modus opgeslagen.

Pagina: 1 ... 475 476 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic