ronny1090 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:06:
Hallo allemaal,
Ik overweeg serieus om een EV6 uit 2022 te kopen met 100.000 km op de teller en nog 4 jaar garantie.
Maar na alles wat ik over de ICCU-problemen heb gelezen, begin ik me toch wel zorgen te maken of ik de knoop wel moet doorhakken.
Ik heb de neiging om me op de nadelen te focussen, maar ik wil gewoon een betrouwbare gezinsauto.
Maak ik mezelf hier gek?
Om op de laatste vraag te antwoorden: misschien wel

.
Ik heb 3/4 jaar geleden een EV6 met 90K op de teller van dec 2021 gekocht.
In de historie was te zien dat de 12 Volt een keer vervangen was maar van de iccu was niks te vinden.
Trek de historie na. Is de verkoper betoruwbaar?
Eventueel kun je KIA NL bellen mbt tot het kenteken.
Dan heb je je huiswerk wel gedaan.
ICCU's worden vooralsnog onder garantie vervangen. Zou me verbazen als er na de garantieperiode niet iets geregeld wordt voor EV6 eigenaren (en anderen).
Mijn beeld is dat het iets kentekenspecifieks is dat de ICCU op de kniieen krijgt.
Ofwel een "afwijking" in een specifieke auto ofwel iets dat samen hangt met het gedrag van de eigenaar in die specifieke auto. Dat laatste omdat er eigenaren zijn met vaker een ICCU probleem (maar mss is mijn suggestie onterecht).
Rationale: er lijkt geen eenduidig mechanisme te vinden dat aanwijsbaar tot 100% falen leidt.
Verder heb ik geen mening en ben ik blij met mijn EV6.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek