Je zou toch denken dat ze dit bij Hyundai/KIA onderhand wel op de radar moeten hebben, maar blijkbaar is het goedkoper om het kaput te laten gaan, en dan te replacen met een ICCU die dezelfde componenten en issues heeft, dan om er structureel een nieuw design in te zetten. Kan ook zijn dat ze het hebben uitbesteed en nu met legal aan het touwtrekken zijn natuurlijk...Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:10:
[...]
Ja inderdaad interessant. Alhoewel de 400V dezelfde problemen blijken te hebben. Nu dat kan net zo goed stroom gerelateerd zijn want P=U x I. En die thermische verwijzingen duiden idd op hitteproblemen bij hogere vermogens. Als die condensatoren ontploffen dan is er idd veel schade. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en wij deden dat regelmatig voor de fun
Dat is gek!!Tomba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Ik heb dit jaar de eerste (2jaars/30.000km) beurt gehad op mijn EV6 en ik schrok me de tandjes van de prijs. Daar waar ik met mijn Honda Insight 1x per jaar een 100-150 kwijt was werd het deze keer meer dan 400 euro bij de dealer. EV zou goedkoper moeten zijn mijns inziens maar lijkt het niet te zijn.
Ik was bij de Kia dealer voor diezelfde beurt nog geen 300 euro kwijt.
Dit was wel zonder interieurfilter à 45 euro, ik koop zelf een betere voor dat geld
Ik zit op 8%, 160k op de teller, en zoals jullie weten altijd aan de snellader geweest, en ook vaak onder de 0.PrimaBB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:47:
De BMS weer even opgepoetst van mijn EV6.
Nu ~95% SOH bij kmstand van 78K.
Ligt wel in lijn der verwachting vind ik.
[Afbeelding]
Echt goede techniek!
:strip_exif()/f/image/qNRaA1Rgyi3EF6rhWjl9Fm0g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C3Tv1ikUdBTsY96MuQaXutub.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie toch 250 standard charges. Dat is geen AC?king_dude schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:30:
[...]
Ik zit op 8%, 160k op de teller, en zoals jullie weten altijd aan de snellader geweest, en ook vaak onder de 0.
Echt goede techniek!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ok dan.. 2/3 snelladenHansAuutB schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:34:
[...]
Ik zie toch 250 standard charges. Dat is geen AC?

[ Voor 15% gewijzigd door king_dude op 12-09-2025 23:38 ]
Ja, mooie ervaring. Geeft goed gevoel.king_dude schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:36:
[...]
Ok dan.. 2/3 snelladen. Punt is dat de accu zich kranig gehouden heeft tegen mijn gedrag. 👍🏻
En dan toch een overstap?
Entertainmentsysteem - onjuiste weergave maximum toegestane snelheid.
Op bepaalde snelwegen constateer ik dat de weergegeven maximaal toegestane snelheid nooit juist is.
Bijvoorbeeld op de A2 ter hoogte van Weert voor 06.00 uur in de ochtend geeft het systeem steevast aan dat de maximum snelheid 100 km is terwijl op dat moment 130 km is toegestaan.
Heeft iemand enig idee of er een bepaalde instelling is die er voor zorg draagt dat de weergave wel juist is?
PS:
- mijn EV6 = bouwjaar 2021
- weergave van de tijd is correct
Op bepaalde snelwegen constateer ik dat de weergegeven maximaal toegestane snelheid nooit juist is.
Bijvoorbeeld op de A2 ter hoogte van Weert voor 06.00 uur in de ochtend geeft het systeem steevast aan dat de maximum snelheid 100 km is terwijl op dat moment 130 km is toegestaan.
Heeft iemand enig idee of er een bepaalde instelling is die er voor zorg draagt dat de weergave wel juist is?
PS:
[ Voor 6% gewijzigd door bcc111 op 13-09-2025 12:39 ]
@bcc111 Ik denk het niet. Verkeersbordenherkenning werkt niet optimaal. Komt regelmatig voor, met name in Frankrijk, als je daar te dicht bij een afrit rijdt, hij de snelheid van het verkeersbord oppikt 90,70,50km, terwijl ikzelf op de autosnelweg 130 rijd. Ook in een dorpje waar ik regelmatig doorkom blijft hij op 60km staan, terwijl ik maar 50km mag. Ben er inmiddels aangewend.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Bekend probleem. Ik heb het sinds dag 1. En op 100 overdag 130 avond wegen heeft de Kia het altijd verkeerd.bcc111 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:37:
Entertainmentsysteem - onjuiste weergave maximum toegestane snelheid.
PS:
Sterker nog, na de laatste update blijft de Kia systeem continue piepen als ik 130 rijd als de Kia denkt dat ik Max 100 mag. Dus dat is een hele vervelende traject controle dan
Klopt.Wakkie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:54:
@bcc111 Ik denk het niet. Verkeersbordenherkenning werkt niet optimaal. Komt regelmatig voor, met name in Frankrijk, als je daar te dicht bij een afrit rijdt, hij de snelheid van het verkeersbord oppikt 90,70,50km, terwijl ikzelf op de autosnelweg 130 rijd. Ook in een dorpje waar ik regelmatig doorkom blijft hij op 60km staan, terwijl ik maar 50km mag. Ben er inmiddels aangewend.
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is. Rij je dus keurig 100 en begint dat ding als een gek herrie te maken. Helemaal leuk als het een trajectcontrole betreft. Zit je dus kilometers in dat boing boing boing.
Er schijnt een voice commando te zijn om dat uit te zetten maar ik herinner me dat nooit. Zou eigenlijk met de mute knop kunnen werken.
Ik sta altijd open voor iets nieuws, liefst anders dan anders. Gt is afgevallen (te duur), ph2 ev6 een serieuze optie (reed nog een stukje beter dan ph1), en die voyah.. afgeladen vol opties voor het geld.HansAuutB schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:11:
[...]
Ja, mooie ervaring. Geeft goed gevoel.
En dan toch een overstap?
Misschien is de Alpine A390 wat voor je @king_dude ? Wat betreft looks vind ik dat wel wat hebben.
Is er iemand die dat voice commando kent?Elhovo schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]
Klopt.
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is. Rij je dus keurig 100 en begint dat ding als een gek herrie te maken. Helemaal leuk als het een trajectcontrole betreft. Zit je dus kilometers in dat boing boing boing.
Er schijnt een voice commando te zijn om dat uit te zetten maar ik herinner me dat nooit. Zou eigenlijk met de mute knop kunnen werken.
Na de laatste update is mij dit ook een paar keer overkomen en dat is niet erg aangenaam om een paar minuten naar het geluid te luisteren.
Ik kan het voice commando niet. Je kan de melding wel definitief uit zetten; dat heb ik na de nieuwe update maar gedaan want de piepjes zijn, naar mijn mening, nu té aanwezig.petertenboer schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:43:
[...]
Is er iemand die dat voice commando kent?
Na de laatste update is mij dit ook een paar keer overkomen en dat is niet erg aangenaam om een paar minuten naar het geluid te luisteren.
Donderdag krijg ik mijn ev6, dit is denk ik het eerste wat ik ga aanpassen… kan je delen hoe je dit definitief uitzet?slim_fan schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:34:
[...]
Ik kan het voice commando niet. Je kan de melding wel definitief uit zetten; dat heb ik na de nieuwe update maar gedaan want de piepjes zijn, naar mijn mening, nu té aanwezig.
Sterker nog, de navigatie pakt de huidige (al dan niet foutieve) max snelheid van de positie van de auto, niet van de camera.Elhovo schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is.
[...]
Hier in de buurt staat bij een kruispunt een flitspaal voor roodlicht + snelheid en daar mag je 50. Navigatiesysteem 'denkt' dat je op de weg ervoor 30 mag (is ook gewoon 50) en begint te piepen, maar stopt iets verder richting het kruispunt waar de navigatie wel gewoon de juiste snelheid weer pakt. Precies op een overgangsstukje dus. Vrij irritant, maar ook vrij kort (niet zo irritant als verkeerde snelheid bij trajectcontrole inderdaad).
Met de EV6 heb ik afgelopen week anderen blij kunnen maken.
Ik had ook niet anders verwacht met zo'n fantastische auto
Wel natuurlijk nog even een nieuwe 12V voor ze erin gezet.
De opvolger is inmiddels bekend.
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Vervoer + import volgt binnenkort. Ik moet nog een paar weekjes geduld hebben.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie
Misschien denk ik straks met weemoed terug aan de betrouwbare EV6.
Maar hopelijk ga ik vooral genieten van een totaal andere rijervaring
Forum bedankt voor de afgelopen jaren!
Het is en was altijd prettig verblijven hier met mooie verhalen en nuttige info.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
waarschijnlijk een erg onbeleefde vraag, mag ik weten welke EV6 je hebt verkocht, hoeveel km gelopen en voor hoeveel (mag bij benadering zijn uiteraard)?PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Ik had ook niet anders verwacht met zo'n fantastische auto![]()
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismogeworden die ik met een fraaie afschrijving heb gevonden in Duitsland.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met totaal andere reputatie![]()
Maar hopelijk ga ik vooral genieten van een totaal andere rijervaring![]()
Forum bedankt voor de afgelopen jaren!![]()
Het is en was altijd prettig verblijven hier met mooie verhalen en nuttige info.
En veel plezier met de Porsche - toffe auto.
Leuke opvolger! Taycan is koning afschrijving, dus je hebt vast een goede deal gekregen.PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismogeworden die ik met een fraaie afschrijving heb gevonden in Duitsland.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie![]()
Poeh, toffe auto om te zien. Heb er een paar maand geleden ook eens naar gezocht als vervanger, maar schrok erg van het onderhoud en onderdelen wat de dealers er voor rekenen.PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie![]()
Heel veel plezier met de ongetwijfeld heerlijke ongeëvenaarde rijervaring
Sinds 4 weken ben ik een eigenaar geworden van een Rode EV6 GT AWD
Nu ben ik er 2 weken mee op vakantie in Zweden en er zijn wat kleine problemen.
De trekhaak stekkerdoos loop bij heftige regenval vol met water.
Dit geef continu storingen aanhanger verlichting.
Als je het klepje opend komt er een een kwak water uit. Het raren is dat wanneer de auto geparkeerd staat er je na een uur weer gaat kijken dat er weer water uit komt.
Heeft iemand dit ook al ervaren?
Tevens beslaat met zware regenval de voorruit om de 10min ? Lijkt erop alsof de airco ineens omschakeld?
Als je het klepje opend komt er een een kwak water uit. Het raren is dat wanneer de auto geparkeerd staat er je na een uur weer gaat kijken dat er weer water uit komt.
Tevens beslaat met zware regenval de voorruit om de 10min ? Lijkt erop alsof de airco ineens omschakeld?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
De automatische airco kan soms raar doen idd, wat mij betreft is het probleem vooral de combinatie van de heat en ac knop, als die heat aanzet gaat de ac automatisch uit, wat bij mij helpt is dan manueel ac ook aanzetten.Wodan89 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:
Geen idee trouwens welke logica achter die keuze zit
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Hallo allemaal,
Eerste post hier, maar rijd nu al een tijdje de Kia EV6 (60KW, weet de precieze naam niet).
Afgelopen weekend ook weer op en neer geweest naar Italië en het blijft me opvallen dat het bereik wat aangegeven wordt eigenlijk nooit overeen komt met wat je rijdt. Zo had ik het laatste stuk naar huis (moest nog 260 km) geladen tot een bereik van 310 km, dus een overschot van 50 km, maar dit werd steeds kleiner en toen ik thuis was had ik nog 18 km bereik. Ik zou zeggen dat dit bijgewerkt wordt op basis van mijn gemiddelde verbruik (ligt meestal rond de 14 tot 16 KWh/100km), maar dit gebeurt eigenlijk altijd. Wordt dit ooit beter?
Bonusvraag: Is er een meest efficiënte snelheid in tijd en verbruik of is dat eigenlijk niet te zeggen? Reed nu eigenlijk constant 110km/u (waar het mag) zodat het redelijk efficiënt bleef.
Eerste post hier, maar rijd nu al een tijdje de Kia EV6 (60KW, weet de precieze naam niet).
Afgelopen weekend ook weer op en neer geweest naar Italië en het blijft me opvallen dat het bereik wat aangegeven wordt eigenlijk nooit overeen komt met wat je rijdt. Zo had ik het laatste stuk naar huis (moest nog 260 km) geladen tot een bereik van 310 km, dus een overschot van 50 km, maar dit werd steeds kleiner en toen ik thuis was had ik nog 18 km bereik. Ik zou zeggen dat dit bijgewerkt wordt op basis van mijn gemiddelde verbruik (ligt meestal rond de 14 tot 16 KWh/100km), maar dit gebeurt eigenlijk altijd. Wordt dit ooit beter?
Bonusvraag: Is er een meest efficiënte snelheid in tijd en verbruik of is dat eigenlijk niet te zeggen? Reed nu eigenlijk constant 110km/u (waar het mag) zodat het redelijk efficiënt bleef.
De indicator die de resterende range aangeeft wordt GOM genoemd. Dit staat voor Guess-O-Meter.MarkEijnden schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Hallo allemaal,
De naam zegt het al. Die is nooit accuraat en het is vrij normaal dat de range naar beneden wordt bijgesteld.
Een goede gewoonte is om na laden de aangegeven range te zien en die te vergelijken met de nog af te leggen afstand. Stel dat je volgende etappe 180 km is en de range bij 80% 220 km aangeeft, dan heb je een verschil van 40 km.
Ik hou die delta in de gaten. Als die langzaam kleiner wordt dan geen probleem. Zie je echter dat het snel afloopt, dan moet je of je snelheid aanpassen of eerder laden.
Ik werk zelf meestal op basis van verbruik en percentage. Mijn accu heeft netto 74 kWh capaciteit, dus 80% is plm 59 kWh (ik negeer even verschillen in voltage bij hoge en lage SoC). Als mijn verbruik gedurende de rit gemiddeld 21 kWh / 100 km is, is mijn bereik plm 275 km danwel plm 33 km per 10%. Bij hoger of lager verbruik tijdens de rit pas je dat getal aan of je past je snelheid aan.
Overigens, de GOM wordt wel nauwkeuriger naarmate je meer rijdt, maar verbruik is altijd afhankelijk van meerdere factoren die de GOM niet vooraf kan inschatten: windrichting en - snelheid, drukte op de weg, regen, kou etc etc. Blijf dus vooral ook zelf nadenken en leer je auto kennen. Belangrijkste tip: bouw altijd een veiligheidsmarge in, zeker op onbekend terrein en helemaal zeker als je in een gebied bent waar laders niet alomtegenwoordig zijn.
Ik vind dat een KIA dingetje, mijn Optima plugin-hybrid had daar ook geweldig veel last vanizzet3838 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:06:
[...]
De automatische airco kan soms raar doen idd, wat mij betreft is het probleem vooral de combinatie van de heat en ac knop, als die heat aanzet gaat de ac automatisch uit, wat bij mij helpt is dan manueel ac ook aanzetten.
Geen idee trouwens welke logica achter die keuze zit
Als ‘t gaat om ‘t snelste thuis zijn dan kan je beter sneller rijden (waar ‘t mag), uitgaande dat je laad bij echte snelladers en tussen de 3% en ~75% SoC blijft. De snelheidswinst is dan meer dan je verliest aan extra laadtijd.MarkEijnden schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hoi,
Ik ben van plan om een trekhaak onder mijn EV6 GT (2023) te laten zetten
Ik zie verschillende opmerkingen over contactdoosjes waarvan de afsluitklep niet makkelijk opengaat/klem zit, contactdoosjes die vol water lopen,trekhaken die roesten, kortom kan iemand mij adviseren waar ik het beste een trekhaak onder mijn auto kan laten zetten waar ik geen van genoemde klachten kan verwachten?
Ik zie verschillende opmerkingen over contactdoosjes waarvan de afsluitklep niet makkelijk opengaat/klem zit, contactdoosjes die vol water lopen,trekhaken die roesten, kortom kan iemand mij adviseren waar ik het beste een trekhaak onder mijn auto kan laten zetten waar ik geen van genoemde klachten kan verwachten?
Een trekhaakspecialist die met OEM werkt.volverwachting schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:02:
Hoi,
Klopt voor de nieuwe App.Fiorano schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:02:
Kia Server plat, top...
Heb zelf de oude app vorige week gedownload, een verademing 👍🏻.
En op dit moment werkt deze ook gewoon zonder problemen 😂😂😂
[ Voor 5% gewijzigd door petertenboer op 17-09-2025 07:43 ]
Ik moest even kijken wat OEM betekent, klinkt plausibel, bedanktHansAuutB schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:55:
[...]
Een trekhaakspecialist die met OEM werkt.
Hij schakelt soms automatisch over op binnen-circulatie, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. Dit heeft helaas als effect dat als het regent je ineens niks meer ziet omdat alles beslaat...Wodan89 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:
Ben er inmiddels aan gewend en zet het snel weer uit, maar misschien is er ook wel een optie op dit permanent uit te zetten. In NL zijn tunnels dermate goed geventileerd dat de feature ook niet echt nodig is.
[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 17-09-2025 09:39 ]
Je kunt dit via de instellingen uitzetten, vraag me niet precies waar, maar ik heb het een keer gezien.Bosmonster schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:37:
[...]
Hij schakelt soms automatisch over op binnen-circulatie, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. Dit heeft helaas als effect dat als het regent je ineens niks meer ziet omdat alles beslaat...
Ben er inmiddels aan gewend en zet het snel weer uit, maar misschien is er ook wel een optie op dit permanent uit te zetten. In NL zijn tunnels dermate goed geventileerd dat de feature ook niet echt nodig is.
Ik vind het wel een fijne feature want ondanks ventilatie in de tunnel zelf, ruik je soms nog wel een stinkende dieselauto of vrachtwagen als je recirculatie uit hebt staan.
Niet alleen bij EV's, bij ICE heb je ook dit probleem, daar kan het zelfs extremer zijn dan bij een EV. Idd gewoon logisch denken en redeneren, ik ga zelf altijd uit van de SOC.Elhovo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:53:
[...]
De indicator die de resterende range aangeeft wordt GOM genoemd. Dit staat voor Guess-O-Meter.
De naam zegt het al. Die is nooit accuraat en het is vrij normaal dat de range naar beneden wordt bijgesteld.
Een goede gewoonte is om na laden de aangegeven range te zien en die te vergelijken met de nog af te leggen afstand. Stel dat je volgende etappe 180 km is en de range bij 80% 220 km aangeeft, dan heb je een verschil van 40 km.
Ik hou die delta in de gaten. Als die langzaam kleiner wordt dan geen probleem. Zie je echter dat het snel afloopt, dan moet je of je snelheid aanpassen of eerder laden.
Ik werk zelf meestal op basis van verbruik en percentage. Mijn accu heeft netto 74 kWh capaciteit, dus 80% is plm 59 kWh (ik negeer even verschillen in voltage bij hoge en lage SoC). Als mijn verbruik gedurende de rit gemiddeld 21 kWh / 100 km is, is mijn bereik plm 275 km danwel plm 33 km per 10%. Bij hoger of lager verbruik tijdens de rit pas je dat getal aan of je past je snelheid aan.
Overigens, de GOM wordt wel nauwkeuriger naarmate je meer rijdt, maar verbruik is altijd afhankelijk van meerdere factoren die de GOM niet vooraf kan inschatten: windrichting en - snelheid, drukte op de weg, regen, kou etc etc. Blijf dus vooral ook zelf nadenken en leer je auto kennen. Belangrijkste tip: bouw altijd een veiligheidsmarge in, zeker op onbekend terrein en helemaal zeker als je in een gebied bent waar laders niet alomtegenwoordig zijn.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Nope, ik heb een grijze (oud model) en idd nu een grijze auto met nieuw snuitje. Dus de kleur wordt wel goed doorgegeven maar niet het modeljaar.Sonicfreak schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:40:
De nieuwe Kia app werkt weer.
Jammer alleen dat het plaatje van de auto het facelift model is geworden.
Ik heb het originele model. De kleur klopt in mijn geval dan weer wel, maar rood zal wel standaard zijn in de app ook al heb je een andere kleur auto.
[Afbeelding]
pff, is er iets dat ze wel goed doen, die sw ontwikkelaars? Ik heb een nieuw model maar krijg juist een plaatje van 't oude model. En verkeerde uitvoering. Wel de juiste kleur, dat dan weer wel....The Wizard schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:52:
[...]
Nope, ik heb een grijze (oud model) en idd nu een grijze auto met nieuw snuitje. Dus de kleur wordt wel goed doorgegeven maar niet het modeljaar.
/f/image/sM9rgVb1o4OrIusW87P8Mkl4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door blb4 op 17-09-2025 12:14 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
hahaha, misschien kunnen we van account wisselenblb4 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:10:
[...]
pff, is er iets dat ze wel goed doen, die sw ontwikkelaars? Ik heb een nieuw model maar krijg juist een plaatje van 't oude model. Wel de juiste kleur, dat dan weer wel....
Hier klopt de kleur wel maar wel het nieuwe model. Ik heb denk ik helaas de brief gemist van KIA NL dat ze hem gratis kwamen omruilen voor een nieuw model.The Wizard schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:10:
[...]
hahaha, misschien kunnen we van account wisselen
Ik had een afneembare trekhaak onder mijn GT laten zetten bij KIA en die garage werkte eigenlijk ook met een onafhankelijke installateur. Was wel een KIA trekhaak. Veel plaats heb je idd niet om aan het contactdoosje te geraken en ik moest ook een convertor naar 7 polig plaatsen maar het lukt wel. Geen idee hoe het zit met de waterdichtheid want ik heb hem enkele weken na het plaatsen vd trekhaak verkocht. Ik heb wel de nieuwe in bestelling en had ook direct een trekhaak op het aankooporder laten zetten. Zijn er idd zoveel problemen met de KIA trekhaak dat het beter is dat te annuleren en OEM te gaan?volverwachting schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:02:
Hoi,
Inderdaad zoals iedereen hier al heeft aangehaald het blijft giswerk op basis van je rijgedrag. Aan de positieve kant. Ik doe normaal altijd korte trippen van en naar het werk maar ik moest deze zomer naar Den Haag vanuit België en dat was 210 km enkel met 80% snelweg. Ik vreesde dat dit voor de GT een probleem ging zijn omdat ik meestal maar max 350 km zag staan bij 100% en de WLTP is 420km. Ik heb rustig gereden en op de snelwegen niet sneller als 100. En tot mijn verbazing had ik nog 250km over bij aankomst. Perfect terug naar huis gereden en als hij terug tot 100% geladen was gaf de GOM 476km aan. Het werkt dus wel in beide richtingenMarkEijnden schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Hallo allemaal,
De OEM trekhaak is gewoon een Brink of 1 vd andere merken, Kia maakt geen trekhaken. Wel belangrijk is een goede kabelboom en het liefst eentje van Kia (OEM dus) zelf. Vermoedelijk is ergens een rubbertje vergeten waardoor er water langs de bedrading kan lopen.Bogey555 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:56:
[...]
Ik had een afneembare trekhaak onder mijn GT laten zetten bij KIA en die garage werkte eigenlijk ook met een onafhankelijke installateur. Was wel een KIA trekhaak. Veel plaats heb je idd niet om aan het contactdoosje te geraken en ik moest ook een convertor naar 7 polig plaatsen maar het lukt wel. Geen idee hoe het zit met de waterdichtheid want ik heb hem enkele weken na het plaatsen vd trekhaak verkocht. Ik heb wel de nieuwe in bestelling en had ook direct een trekhaak op het aankooporder laten zetten. Zijn er idd zoveel problemen met de KIA trekhaak dat het beter is dat te annuleren en OEM te gaan?
Vochtig fris weer is (zeker met mensen in de auto) een klein drama. De logica van de aansturing van het ventilatiesysteem is er simpelweg niet. Ik rijd altijd met airco aan en zelf dan mag je handmatig bijsturen (lees, de ac op standje 2 of 3 zetten)Wodan89 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:
Sinds 4 weken ben ik een eigenaar geworden van een Rode EV6 GT AWD
Dat van die trekhaak heb ik ook. Ik zo’n inklapbare stekkerdoos (heel onpraktisch, want altijd gore handen en je kunt er slecht bij), staat ook water in en op enig moment dus ook een hoop bagger en de onderste aansluitingen vol met troep.
Werkt dus ook niet goed,
Dat kan idd permanent uit.maar zelfs dan blijft het ruk bij vochtig weer.Bosmonster schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:37:
[...]
Hij schakelt soms automatisch over op binnen-circulatie, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. Dit heeft helaas als effect dat als het regent je ineens niks meer ziet omdat alles beslaat...
Bij mij met MY2022 wordt het model, de uitvoering (GT-line) en de kleur (blauw) goed getoond. Wauw!blb4 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:10:
[...]
pff, is er iets dat ze wel goed doen, die sw ontwikkelaars? Ik heb een nieuw model maar krijg juist een plaatje van 't oude model. En verkeerde uitvoering. Wel de juiste kleur, dat dan weer wel....
[Afbeelding]
Ik heb het juiste model 2024 in de juiste kleur, alleen is de afbeelding een gt line, ik ben buiten gaan kijken maar heb nog steeds een niet gt line 
:strip_exif()/f/image/SfVPNGPcPrGy0ZRRpTLfziat.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door izzet3838 op 17-09-2025 18:56 ]
iOS 26 CarPlay ziet er wel prachtig uit. Maakt beter gebruik nu van het breedbeeldscherm van de EV6.
Hoe krijgen jullie daar nou je model auto, zoals hier die blauwe? ik heb een 2023 , maar bij mij is het plaatje grijs, er staat geen auto ....... Liefst in forest Green natuurlijk?izzet3838 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:55:
Ik heb het juiste model 2024 in de juiste kleur, alleen is de afbeelding een gt line, ik ben buiten gaan kijken maar heb nog steeds een niet gt line[Afbeelding]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Bij mij was 't ook dagenlang een grijze vlek, 't is nu sinds 2 dagen weer een plaatje van een EV6, oud model weliswaar... Volgens mij heb ik een x uitgelogd en weer opnieuw ingelogd en kreeg toen dat plaatje weer.marc4547 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:44:
[...]
Hoe krijgen jullie daar nou je model auto, zoals hier die blauwe? ik heb een 2023 , maar bij mij is het plaatje grijs, er staat geen auto ....... Liefst in forest Green natuurlijk?
Ik heb een GT-Line uit 2021 in het zwart, in de app zie ik wel een zwarte EV6 alleen dan de facelift.
Bij mij klopt de kleur (grey), maar helaas een facelift in de app terwijl ik een 2022 versie heb.Loei123 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:28:
Ik heb een GT-Line uit 2021 in het zwart, in de app zie ik wel een zwarte EV6 alleen dan de facelift.
Nu nog het infotainment scherm updaten van een generiek autootje naar een EV6 en de juiste kleur op de dashboard (die is daar nog wit).
Hetzelfde voor mij, ook na uit- en inloggen.1Mark schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:49:
[...]
Bij mij klopt de kleur niet (grey ipv groen), maar helaas een facelift in de app terwijl ik een 20223 versie heb.
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Hier ook na uit- en inloggen een nieuw type in het lichter blauw waar ik een MY24 heb in het Gravity Blue Metallic (het diepe donkerblauw)
zo te horen hebben ze in elk geval oude en nieuwe type door elkaar gehaald.db I Delirium schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:36:
Hier ook na uit- en inloggen een nieuw type in het lichter blauw waar ik een MY24 heb in het Gravity Blue Metallic (het diepe donkerblauw)
Ik ben wel blij te lezen dat het leven bij iedereen met een EV6 zo goed gaat dat we kunnen klagen over een verkeerd plaatje in een app....
verbaasd me dat phusebox nog niet is wezen klagen hier
Er is een update beschikbaar voor Home Assistant om de login issues te verhelpen. Deze pagina (https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow) heeft echter alleen een oplossing voor een Linus omgeving. Iemand een idee hoe je dit kan doen op een windows PC?
verbaasd me dat phusebox nog niet is wezen klagen hier
Er is een update beschikbaar voor Home Assistant om de login issues te verhelpen. Deze pagina (https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow) heeft echter alleen een oplossing voor een Linus omgeving. Iemand een idee hoe je dit kan doen op een windows PC?
Ik heb 'm gisteren - met behulp van een Raspberry pi - weer werkend gekregen, was ff een gedoetje.greg-a schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:58:
Om eerlijk te zijn klagen we wel eens maar ik heb heel veel ev rijders in mijn omgeving en de ev6 is zo slecht nog niet.greg-a schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:58:
Ik ben wel blij te lezen dat het leven bij iedereen met een EV6 zo goed gaat dat we kunnen klagen over een verkeerd plaatje in een app....![]()
verbaasd me dat phusebox nog niet is wezen klagen hier![]()
Vrienden met elektrische vw/cupra's kunnen blijkbaar de autodeur niet unlocken via de app...
De Polestar app ziet er niet uit qua ui en je kunt zelfs geen temperatuur instellen voor de wagen te koelen/verwarmen dat kiest de wagen zelf...
Bij Audi had ik in het verleden zelf dat ik gemiddeld 1 keer per maand werd uitgelogd en niet enkel id app maar ook in de auto.
Ik vind dat Kia toch redelijk stabiel is als ik met die merken vergelijk.
Natuurlijk als je gaat vergelijken met bmw of tesla is het mogelijks een ander verhaal...
Iedereen heeft een andere drempel qua eigen verwachtingsmanagement. Ook denk ik dat je een beetje geluk moet hebben. En qua service van de dealer is het ook wel ‘wat je geeft krijg je terug’.
Het is op veel vlakken een bijzondere auto geweest tijdens de intro periode, en denk dat we het een stuk slechter hadden kunnen treffen (maar ook een stukje beter), gezien covid tijd toen.
Prima accutechniek, bijzonder mooie auto die ook goed stuurt. Een waardig stukje techniek voor ons ‘durfal’ in covid periode.
Het is op veel vlakken een bijzondere auto geweest tijdens de intro periode, en denk dat we het een stuk slechter hadden kunnen treffen (maar ook een stukje beter), gezien covid tijd toen.
Prima accutechniek, bijzonder mooie auto die ook goed stuurt. Een waardig stukje techniek voor ons ‘durfal’ in covid periode.
Gisteren mijn ev6 gtline mogen ophalen bij de garage! (Wat een auto!!) maar goed, deze functie kan je uitschakelen in je persoonlijke rijders profiel, daar kan je herkenning van borden uitzetten. Ik weet alleen niet of het ook werkt met de interne snelheidslimiet in de navigatie..Elhovo schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]
Klopt.
Ik heb zojuist deze stappen gevolgd vanuit deze pagina: (goed lezen!!)greg-a schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:58:
Ik ben wel blij te lezen dat het leven bij iedereen met een EV6 zo goed gaat dat we kunnen klagen over een verkeerd plaatje in een app....![]()
verbaasd me dat phusebox nog niet is wezen klagen hier![]()
https://github.com/Hyunda.../kia_uvo/discussions/1285
Assuming you have windows, then install Spyder6 from this link https://www.spyder-ide.org/
Download the KiaFetchApiTokens.py script from this link:
https://gist.github.com/m...file-kiafetchapitokens-py
Run Spyder 6 - it will open a window.
open the script from within Spyder and run it.
Follow the instructions 1 to 6 from the above link.
Step 1 is using a browser (I used Firefox, but they recommend Chrome) on your PC.
When you get to the network conditions, follow them and select custom in the user agent bit and copy and paste the following in the box that becomes active:
Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.1.1; Galaxy Nexus Build/JRO03C) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.166 Mobile Safari/535.19_CCS_APP_AOS
Step 2 is to use the same tab as you opened on your browser and paste in the link they provide.
Follow the rest of the instructions
Nu werkt ie bij mij weer.
Thanks !!! Ik ga het vanavond proberenMister I schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb zojuist deze stappen gevolgd vanuit deze pagina: (goed lezen!!)
Assuming you have windows, then install Spyder6 from this link https://www.spyder-ide.org/
Step 1 is using a browser (I used Firefox, but they recommend Chrome) on your PC.
When you get to the network conditions, follow them and select custom in the user agent bit and copy and paste the following in the box that becomes active:
Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.1.1; Galaxy Nexus Build/JRO03C) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.166 Mobile Safari/535.19_CCS_APP_AOS
Step 2 is to use the same tab as you opened on your browser and paste in the link they provide.
Ik ben misschien gek. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het wachtwoord veranderd naar het token.Mister I schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb zojuist deze stappen gevolgd vanuit deze pagina: (goed lezen!!)
Weet je toevallig waar je dit kan vinden.
Hiero? https://github.com/Hyunda...7#issuecomment-3223019018happy killer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:13:
[...]
Ik ben misschien gek. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het wachtwoord veranderd naar het token.
Ik gebruik geen HA, maar de hyundai_kia_connect_monitor van @ZuinigeRijder (mbv hyundai_kia_connect_api).
Je kan het password veld daar ook vervangen door het token in monitor.cfg.
[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 19-09-2025 16:35 ]
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Ik heb net de procedure gevolgd. Liep ook vast op het wachtwoord veranderen.happy killer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:13:
[...]
Ik ben misschien gek. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het wachtwoord veranderd naar het token.
Heb in de devices de hub verwijderd en een nieuwe (add hub) toegevoegd.
Email adres en als wachtwoord de refresh token ingevoerd en nu doet hij het weer.
Ja dat was bij mij ook de oplossing inderdaad.mapsy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:36:
[...]
Ik heb net de procedure gevolgd. Liep ook vast op het wachtwoord veranderen.
Heb in de devices de hub verwijderd en een nieuwe (add hub) toegevoegd.
Email adres en als wachtwoord de refresh token ingevoerd en nu doet hij het weer.
Dag allen,
Nieuw hier, sinds een week of twee in het bezit van een EV6. Heerlijke auto!
Nu een beetje graven op het internet over de security van de sleutels van de EV6. Ik kom het volgende tegen.
1. Kia/Hyundai maakt gebruik van DST80 voor de sleutels:
Wikipedia: Digital signature transponder
2. Kia/Hyundai hadden hun key generation niet op orde en dus hadden de sleutels maar 24 bits entropie in plaats van de bedoelde 80:
https://tches.iacr.org/in...ES/article/view/8546/8111
Ook een youtube filmpje van dezelfde onderzoekers:
https://www.youtube.com/watch?v=5uF9bOCOong
De betrokken autos waren toen de Kia Karens (2014), de Ceed (2016) en aan de Hyundai kant van het concern de i40 (2013) IX20 (2016)
De conclusies van dat onderzoek zijn, zoals het bij 'responsible disclosure' hoort, netjes gedeeld met de betrokken bedrijven, in 2020 of daaromtrent.
3. Fast forward naar 2025: Er worden veel Ioniq's 5 en EV6'en gestolen in Engeland.
https://www.eco-trak.co.u...5-electric-stolen-cars-uk
https://www.regit.cars/ca...-most-likely-to-be-stolen
4. Wat interessant is is dat dat niet met de klassieke 'relay attack' lijkt te gaan, maar door het 'brute forcen' van sleutels.
Hier bijvoorbeeld een verhaal van een eigenaar die zijn sleutels netjes in een 'faraday box' had liggen, dat lijkt er op te wijzen dat het geen relay attack geweest kan zijn:
https://www.kiaownersclub...6-stolen-overnight.79593/
Dit komt op mij nogal over als het brute-forcen van de autosleutel:
YouTube: key tool
De website van het bedrijf dat het apparaat verkoopt:
https://www.cnautokeys.com/account/sign-up.html
Nog meer links naar de 'Gameboy' hack
https://futurism.com/the-byte/gadget-steal-almost-any-car
https://auto-keys.eu/
Inmiddels lijkt Hyundai ook wel door te hebben dat er iets gebeurt dat niet mogelijk zou moeten zijn.
5. Er is een update!
https://www.autoevolution...le-it-created-255765.html
Maar het lijkt er op dat het alleen in het VK uitgerold wordt, en dan alleen voor de Ioniq5, (nog) niet voor de EV6.
https://www.hyundai.com/u...-and-locking-systems.html
Zo te horen een software update van de auto en het vervangen van de sleutels.
https://www.reddit.com/r/...grade_in_uk_for_security/
We kunnen (en zullen....
) lang debatteren over de vraag of een 'klantbijdrage' voor een security upgrade acceptabel is.
Maar...... Ik zou hem wel willen eerlijk gezegd.
Weet er iemand meer?
Groeten!
Nu een beetje graven op het internet over de security van de sleutels van de EV6. Ik kom het volgende tegen.
2. Kia/Hyundai hadden hun key generation niet op orde en dus hadden de sleutels maar 24 bits entropie in plaats van de bedoelde 80:
De betrokken autos waren toen de Kia Karens (2014), de Ceed (2016) en aan de Hyundai kant van het concern de i40 (2013) IX20 (2016)
De conclusies van dat onderzoek zijn, zoals het bij 'responsible disclosure' hoort, netjes gedeeld met de betrokken bedrijven, in 2020 of daaromtrent.
3. Fast forward naar 2025: Er worden veel Ioniq's 5 en EV6'en gestolen in Engeland.
4. Wat interessant is is dat dat niet met de klassieke 'relay attack' lijkt te gaan, maar door het 'brute forcen' van sleutels.
Hier bijvoorbeeld een verhaal van een eigenaar die zijn sleutels netjes in een 'faraday box' had liggen, dat lijkt er op te wijzen dat het geen relay attack geweest kan zijn:
Inmiddels lijkt Hyundai ook wel door te hebben dat er iets gebeurt dat niet mogelijk zou moeten zijn.
5. Er is een update!
Maar het lijkt er op dat het alleen in het VK uitgerold wordt, en dan alleen voor de Ioniq5, (nog) niet voor de EV6.
We kunnen (en zullen....
Weet er iemand meer?
Groeten!
@Wazonga Proficiat met de EV 6!
Het verhaal over de (Britse) remedie voor de 'game-boy hack' was al eerder (week of twee terug?) gedeeld in dit forum.
Het verhaal over de (Britse) remedie voor de 'game-boy hack' was al eerder (week of twee terug?) gedeeld in dit forum.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Zijn er mensen die zelf de velgen van hun EV6 verwisselen? Ik heb een 2e set velgen met winterbanden gekocht en kreeg toen de opmerking van een vriend dat je niet elke EV zomaar op een krik kan zetten, ivm het battery pack in de bodem.
Als het kan, waar kan ik dan de krik punten herkennen?
Als het kan, waar kan ik dan de krik punten herkennen?
@fishman ik wissel de wielset zelf. Er zitten driehoekige inkepingen een stukje achter het voorwiel en een stukje voor het achterwiel als indicatie waar je de krik moet zetten.
Super, dat moet gaan lukken dan.Franciesco schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:30:
@fishman ik wissel de wielset zelf. Er zitten driehoekige inkepingen een stukje achter het voorwiel en een stukje voor het achterwiel als indicatie waar je de krik moet zetten.
Nu even kijken of mijn hydrologische krik deze auto omhoog krijgt, weegt bijna 2x zoveel als mijn vorige auto.
Beetje krik doet al gauw 2-2,5t dus dat moet wel lukken. Je hoeft niet de hele auto op te tillen hèfishman schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:16:
[...]
Super, dat moet gaan lukken dan.
Nu even kijken of mijn hydrologische krik deze auto omhoog krijgt, weegt bijna 2x zoveel als mijn vorige auto.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Er is nu een mogelijkheid, Kia bied het zelf aan, om de batterij van de afstandsbediening te vervangen voor een type wat een electronisch iets in de sleutel heeft en na 3 minuten niet te bewegen de sleutel uitgeschakeld wordt waardoor de gameboy truc of met een antenne voor je deur niet meer werkt. Niet goedkoop maar wel de oplossing tegen diefstal,Wazonga schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:03:
Dag allen,
5. Er is een update!
We kunnen (en zullen....) lang debatteren over de vraag of een 'klantbijdrage' voor een security upgrade acceptabel is.
Weet er iemand meer?
Groeten!
zie deze link:
https://www.sleepingbattery.com/
Het is niet goedkoop, iets van 90 euro voor 2 batterijen , Misschien is dat een oplossing?
gr
Marc.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
De gameboy truc =/= relay attack. De hack is gebaseerd op een zwakte in het encryptie systeem dat Kia gebruikt, waardoor de juist code kan worden gegenereerd en de auto op basis daarvan 'denkt´ dat de juiste sleutel is gebruikt. Dus zo'n batterijtje heeft geen nut tegen die hack.marc4547 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:43:
[...]
Er is nu een mogelijkheid, Kia bied het zelf aan, om de batterij van de afstandsbediening te vervangen voor een type wat een electronisch iets in de sleutel heeft en na 3 minuten niet te bewegen de sleutel uitgeschakeld wordt waardoor de gameboy truc of met een antenne voor je deur niet meer werkt. Niet goedkoop maar wel de oplossing tegen diefstal,
zie deze link:
https://www.sleepingbattery.com/
Het is niet goedkoop, iets van 90 euro voor 2 batterijen , Misschien is dat een oplossing?
gr
Marc.
Hyundai heeft in UK voor 59 pond een fix beschikbaar gesteld waarbij software in de auto wordt ge-update en je twee nieuwe sleutels krijgt. Daarmee wordt de gameboy attack onmogelijk gemaakt. Kia heeft in al hun wijsheid echter besloten deze fix NIET beschikbaar te stellen. Zucht.
Overigens: je kunt de gameboy attack frustreren door keyless entry uit te zetten. Dit doe je door de lock en unlock knop op de sleutel ingedrukt te houden. Helaas moet je dat elke keer weer opnieuw doen, maar een goede gewoonte als je de auto op twijfelachtige locaties parkeert.
95euro voor twee batterijen die normaal een paar euro kosten en dan ook nog minder lading vanwege de ruimte die nodig is voor de elektronica waardoor die minder lang meegaat.marc4547 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:43:
Het is niet goedkoop, iets van 90 euro voor 2 batterijen , Misschien is dat een oplossing?.
Ik geef toe in vergelijking met een gestolen auto is het niet veel, maar het voelt niet als een goede deal.
Dacht dat onze sleutel sowieso al in standby gaat omdat die zelf al een bewegingssensor heeft?
Zomaar een gedachte: ligt het nou aan mij of is inderdaad het aantal gevallen van een gebrickte ICCU aan het afnemen na de laatste firmware update? Zoals bekend, is de belangrijkste wijziging die met die update is ingevoerd, een geforceerde koeling van de ICCU bij AC laden. Ik volg een aantal forums en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er minder gevallen naar voren komen.
Heeft iemand anders ook dat gevoel?
Heb ook wel dat gevoel, maar ik kan het niet staven...Elhovo schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:42:
Zomaar een gedachte: ligt het nou aan mij of is inderdaad het aantal gevallen van een gebrickte ICCU aan het afnemen na de laatste firmware update? Zoals bekend, is de belangrijkste wijziging die met die update is ingevoerd, een geforceerde koeling van de ICCU bij AC laden. Ik volg een aantal forums en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er minder gevallen naar voren komen.
Als ze dat zouden oplossen zou ik prive eigenlijk een ev6 kunnen overwegen later.
De grootste issues lijken de 12v acuu(makkelijk op te lossen, en al aangepast in de my25) en de iccu.
Voor de rest is de wagen eigenlijk redelijk betrouwbaar...
Het zal ongetwijfeld met geld te maken hebben, overigens was die 800Volt voor mij een reden om voor de EV6 te kiezen. Maar met 400 volt moet je ook theoretisch 200kW kunnen halen, met de 800 volt kan dat oplopen naar 350kW, maar ik heb nog nooit sneller geladen dan 230kW ( 18 minuten van 10-80%)murky123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:58:
waarom lijkt het dat KIA volledig afstapt van 800volt? elke andere kia na de ev6 is 400volt, de 3, 4 en 5, de 2 straks ook. allemaal 400 volt.
te duur? ICCU gerelateerd ? 800volt overkill ?
een Kia Ev4 gaat daar 30 minuten over doen.
Helaas, ik ben er ook aan toe ben ik bang. 😒 Afgelopen zaterdag (AC) aardlek na 1,5uur laden eruit. Reset, weer uit. Dus ff laten afkoelen. (gecombineerd met automaat) Helaas nog er direct uit.
Dus dan maar ff proberen met de KIA schuko stekker lader. Helaas, bij inschakelen ander aardlek eruit en E2 op de lader. FF opgezocht, dus ook aardlek. \
Ook ff proberen te snelladen, helaas, die reageerde ook niet. 😒
Afspraak gemaakt bij de garage, morgen neerzetten. Kijken wat er aan de hand is en of het garantie is. (Verwacht ICCU, maar dat hoor ik dan nog wel.)
Dus dan maar ff proberen met de KIA schuko stekker lader. Helaas, bij inschakelen ander aardlek eruit en E2 op de lader. FF opgezocht, dus ook aardlek. \
Afspraak gemaakt bij de garage, morgen neerzetten. Kijken wat er aan de hand is en of het garantie is. (Verwacht ICCU, maar dat hoor ik dan nog wel.)
Die indruk heb ik ook.Elhovo schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:42:
Wat me ook opgevallen is dat bij het laden thuis de auto meer lawaai produceert (dat zal dan die actieve koeling zijn)
GerkeP
Balen. Hoe oud is jouw auto en wanneer heb je de laatste ICCU recall laten uitvoeren?cruysen schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:04:
Helaas, ik ben er ook aan toe ben ik bang. 😒 Afgelopen zaterdag (AC) aardlek na 1,5uur laden eruit. Reset, weer uit. Dus ff laten afkoelen. (gecombineerd met automaat) Helaas nog er direct uit.
De mijne is van januari 2022 en de ICCU is al preventief vervangen een paar jaar geleden. (weet niet precies.)Elhovo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:14:
[...]
Balen. Hoe oud is jouw auto en wanneer heb je de laatste ICCU recall laten uitvoeren?
Kia heeft geen beleid om alle EV6s pro-actief terug te roepen en te voorzien van de laatste ICCU patch. Je krijgt de ICCU update ook niet over the air of via een USB stick.Elhovo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:14:
[...]
Balen. Hoe oud is jouw auto en wanneer heb je de laatste ICCU recall laten uitvoeren?
Bij een gepland garagebezoek zal de wagen pas voorzien worden van de update.
Het kan tot twee jaar duren, vanaf datum van de laatste release, voordat alle wagens voorzien zijn van de update. Zonder meer informatie is het is nu te vroeg om de vlag al uit te hangen.
Ik weet niet hoe dat zit in Nl, maar in de US en waar ik zelf woon (in Spanje) is er wel degelijk een preventieve terugroepactie geweest voor de ICCU firmware update.bokkie72 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:38:
[...]
Kia heeft geen beleid om alle EV6s pro-actief terug te roepen en te voorzien van de laatste ICCU patch. Je
je kunt ook zelf checken op de site van Kia EU of je auto in aanmerking komt:
https://www.kia.com/eu/se...-maintenance/kia-recalls/
Elke dealer is verplicht om de firmware te updaten van een auto die op die site wordt gesignaleerd.
In België ook. Ik heb een brief gekregen en ik moest me binnen bepaalde tijd aanbieden in de garage of ik had geen garantie meer op een ICCU failure.Elhovo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:34:
[...]
Ik weet niet hoe dat zit in Nl, maar in de US en waar ik zelf woon (in Spanje) is er wel degelijk een preventieve terugroepactie geweest voor de ICCU firmware update.
Elke dealer is verplicht om de firmware te updaten van een auto die op die site wordt gesignaleerd.
Ik heb even gekeken:Elhovo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:34:
[...]
Ik zie geen recalls maar de tekst doet vermoeden dat er wel wat is. Denk gewoon crappy opgezet en ga er dan ook vanuit dat er geen recalls openstaan voor onze auto.quote: kia websitevinNumber:
xxxxxxxxxxx
campaignNu:
241041
Last updated:
16-September-2025
Search again
The above mentioned recall(s) need to be performed in your vehicle. Please contact your Kia Dealer or schedule your service appointment.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 23-09-2025 15:36 ]
ik denk eerlijk gezegd dat er wel een openstaande recall is. ik zou je dealer naar 's bellen en het campagnenummer gevenCard Nox schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:35:
[...]
Ik heb even gekeken:
[...]
Ik zie geen recalls maar de tekst doet vermoeden dat er wel wat is. Denk gewoon crappy opgezet en ga er dan ook vanuit dat er geen recalls openstaan voor onze auto.
@Elhovo, ahh het CampaignNo is de terugroep actie, wellicht heb je wel gelijk. Ik zal hem eens een belletje geven, thanks!
Als ik die van mij ingeef zegt die dat er niks openstaat, heb 2 maanden geleden ook de wagen moeten binnendoen voor een update(viel gelukkig samen met onderhoud)...Card Nox schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:39:
@Elhovo, ahh het CampaignNo is de terugroep actie, wellicht heb je wel gelijk. Ik zal hem eens een belletje geven, thanks!
De facelift ev6 zou de terugroepacties wel via ota moeten krijgen dus die zullen wellicht minder naar de dealer moeten.
Heb het even nagezocht. Campagne 241041 is de 2e update van de ICCU, die zorgdraagt voor koeling van de ICCU en het voorkomen van spanningspieken tijdens 12V laden.Card Nox schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:39:
Hoe sneller je dit laat doen, hoe beter. Knap beroerd van de dealer dat ze je niet ff op de hoogte hebben gesteld.
Wellicht dat die een mail hebben gestuurd maar die in de spam is belandt?Elhovo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:29:
[...]
Heb het even nagezocht. Campagne 241041 is de 2e update van de ICCU, die zorgdraagt voor koeling van de ICCU en het voorkomen van spanningspieken tijdens 12V laden.
Hoe sneller je dit laat doen, hoe beter. Knap beroerd van de dealer dat ze je niet ff op de hoogte hebben gesteld.
Ik heb als ik het me goed herinner in juli-augustus mail gehad van de dealer en van de LM(alphabet) hierover.
ik heb nog niets ontvangen. Het kan zijn dat de wagenbeheerder hier niet op reageert maar mijn auto moet in november voor onderhoud. De dealer heeft mijn email adres maar van geen enkele kant een bericht ontvangen. Ik neem aan dat ze dan pas tijdens onderhoud de openstaande acties uitvoeren. Ik heb ook een pre-facelift model.izzet3838 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:36:
[...]
Wellicht dat die een mail hebben gestuurd maar die in de spam is belandt?
Ik heb als ik het me goed herinner in juli-augustus mail gehad van de dealer en van de LM(alphabet) hierover.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic