Was inderdaad de ICCU. Afgelopen zaterdag stuk gegaan. Maandag door de dealer vastgesteld. Vanmiddag was de auto al weer klaar en de ICCU vervangen. Dat gaat gelukkig snel. De dealer heeft het goed opgepakt!JanAllElectric schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Ik heb dat ook zo gehad. Toen had de iccu nog lange levertijd. Ik heb toen zeker 1,5 maand gewoon met alleen snelladen gereden.
Met een beetje geluk heeft jouw dealer de iccu nu in voorraad of kan snel worden geleverd.
Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist? Hij neigt nu naar ietswat rechts van het midden. Ik wil juist iets links van het midden. Vooral op de linkerbaan is wat hij nu doet gewoon onhandig. Motoren kunnen er amper door en soms heb je van die idioten die ook liever met de wielen op de lijnen rijden
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Nee, helaas, dat gaat niet..oisyn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist? Hij neigt nu naar ietswat rechts van het midden. Ik wil juist iets links van het midden. Vooral op de linkerbaan is wat hij nu doet gewoon onhandig. Motoren kunnen er amper door en soms heb je van die idioten die ook liever met de wielen op de lijnen rijden
Wellicht kun je de camera laten calibreren, het kan zijn dat daar een kleine afwijking zit. Maar verwacht geen wonderen en zeker geen opzettelijke bias naar links.
Zover ik weet niet. Bij onze andere auto, een opel corsa EV, doet het systeem dit wel. Op het moment van het aanzetten van de lane assist, houdt deze continue dezelfde afstand tot de lijn. Bij de EV6 blijft deze het midden tussen de twee lijnen aanhouden..oisyn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:01:
Ja, dat kan, maar het is vrij duur. Overigens is er ook een nieuwere versie die minder wanstaltig deel van je voorruit inneemt. Misschien niet wat je bedoelde, maar bijkomend voordeel is dat je alleen nog maar op het verkeer hoeft te letten, en niet of de EV6 vraagt om het stuur even heen en weer te wiebelen..oisyn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist?
@mediumdry bedankt voor je suggestie maar gewoon een compleet ander systeem installeren is niet helemaal het antwoord dat ik zoek
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
@.oisyn snap ik, wilde alleen de optie aangeven. Mooie is wel dat je de gewone knoppen op je stuur kan blijven gebruiken, dus in het gebruik verandert er niet veel, je bent alleen wat ruimte op je voorruit kwijt
Op een serieuzer vlak, als ik het "zwalken" (bij mij blijft de EV6 soms wat meer naar links, soms wat meer naar rechts gaan, alsof ie steeds opnieuw moet zoeken naar waar hij wil rijden tussen de lijntjes) en de geboden om het stuur vast te houden (ook al heb ik 2 handen op het stuur) van de EV6 echt zat ben, dan bestaat de kans dat ik het ook werkelijk ga kopen. Maar daar ben ik nog niet.
Op een serieuzer vlak, als ik het "zwalken" (bij mij blijft de EV6 soms wat meer naar links, soms wat meer naar rechts gaan, alsof ie steeds opnieuw moet zoeken naar waar hij wil rijden tussen de lijntjes) en de geboden om het stuur vast te houden (ook al heb ik 2 handen op het stuur) van de EV6 echt zat ben, dan bestaat de kans dat ik het ook werkelijk ga kopen. Maar daar ben ik nog niet.
Lijkt me sterk dat dit legaal is in Nederland...mediumdry schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:30:
@.oisyn snap ik, wilde alleen de optie aangeven. Mooie is wel dat je de gewone knoppen op je stuur kan blijven gebruiken, dus in het gebruik verandert er niet veel, je bent alleen wat ruimte op je voorruit kwijt![]()
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Wel leuk om dit soort ontwikkelingen te zien. Was KIA zelf maar wat actiever/flexibeler. Adaptive cruise control en I-pedal werken op zich al goed. Mooi zou zijn als daar stoplichtherkenning en betere rotonde/bochtherkenning bij zou komen. Het kan dus wel en zelfs met relatief weinig kosten. De camera en de navigatie zijn er al.mediumdry schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:57:
[...]
Ja, dat kan, maar het is vrij duur. Overigens is er ook een nieuwere versie die minder wanstaltig deel van je voorruit inneemt. Misschien niet wat je bedoelde, maar bijkomend voordeel is dat je alleen nog maar op het verkeer hoeft te letten, en niet of de EV6 vraagt om het stuur even heen en weer te wiebelen.
Ik ben ook wel benieuwd wat eigenlijk wel/niet legaal is in Nederland.
Gisteren nog een filmpje gezien van de Tesla FSD (Full Self Drive / supervised) software. Ik was zeker onder de indruk, behalve dan dat de Tesla 1 keer wat moeizaam de snelweg opreed en ook het fietspad op de dam (Amsterdam)
[ Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 15-05-2026 10:21 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Zeker doen. Ik ga vandaag mijn nieuwe Model Y Premium RWD ophalen. Dit betekend dan ook een einde van mijn EV6 ownership (helaas). De EV6 is me goed bevallen, nooit issues mee gehad. Ik stoorde me wel soms aan de slechte LFA (op niet snelweg wegen) maar dat is een luxe probleem en werkt op de snelweg eigenlijk nagenoeg altijd feilloos.
Na mijn Total loss crash met 5 km/u waar ik afscheid heb moeten nemen van mijn edition advanced ph1, komt er zeer binnenkort een ph2 plus in kleur wit. Ik kon geen afscheid nemen van het model, en helaas was een edition advanced ph2 4K te duur.
De ph2 is inderdaad een stukje stiller en wat fijner afgeveerd. Jammer van de neus en echt lelijke velgen.
De ph2 is inderdaad een stukje stiller en wat fijner afgeveerd. Jammer van de neus en echt lelijke velgen.
Zijn de velgen van de oude EV6 nog te redden en te hergebruiken onder de nieuwe EV6?king_dude schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:43:
Na mijn Total loss crash met 5 km/u [...]Jammer van de neus en echt lelijke velgen.
Was dat maar zo. auto is in geheel doorverkocht. Die velgen zijn echt de icing on the cakemediumdry schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Zijn de velgen van de oude EV6 nog te redden en te hergebruiken onder de nieuwe EV6?
@king_dude tja.. je kan altijd nog een setje op marktplaats kopen, dan heb je in ieder het halve jaar ok velgen, bij je winter of zomerbanden
Ruitenwissers informatie Kia EV6 (bouwjaar 2024)
Bosch Aerotwin AR653S (bron dit topic) € 27,68
Bosch AR892S (bron dit topic) moeilijk verkrijgbaar
Bosch TWINspoiler 653S (zelf gemonteerd) € 17,06
-Orgineel: 650mm Center Spoiler LHD + 400mm 16L,2 #3 (Merk?)
Hoe vervangen: Auto uitzetten, binnen 20sec het ruitenwisser-pookje 2 seconden omlaag drukken: De ruitenwissers blijven nu verticaal staan.
Ter info.
Hoe vervangen: Auto uitzetten, binnen 20sec het ruitenwisser-pookje 2 seconden omlaag drukken: De ruitenwissers blijven nu verticaal staan.
Ter info.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ik wilde letterlijk in dit topic zoeken naar welke ruitenwissers werden aanbevolen haha. Dank uMaarten69 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:40:
Ruitenwissers informatie Kia EV6 (bouwjaar 2024)
Ter info.
Misschien een rare vraag deze tijd van het jaar, maar ik heb een paar velgen gekocht voor winterbanden. M'n oude sneeuwkettingen passen natuurlijk niet op de EV6, dus ben ik op zoek naar een andere set.
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, of past elke sneeuwketting gemaakt voor 235/55R19 onder de KIA? Zijn er beperkingen voor de dikte bv omdat de ketting anders tegen de kast loopt?
[edit] ja, uit het topic heb ik gezien dat max 12mm kettingen ok zijn, of een sok, of, als je geld wilt weggooien, een loopbandketting en een aantal heeft pewag 37153 kettingen. Maar zijn er ook mensen die ze gebruikt hebben? Ik had eind maart in Val Thorens met winterbanden net geen kettingen nodig, maar dat was met een andere auto.
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, of past elke sneeuwketting gemaakt voor 235/55R19 onder de KIA? Zijn er beperkingen voor de dikte bv omdat de ketting anders tegen de kast loopt?
[edit] ja, uit het topic heb ik gezien dat max 12mm kettingen ok zijn, of een sok, of, als je geld wilt weggooien, een loopbandketting en een aantal heeft pewag 37153 kettingen. Maar zijn er ook mensen die ze gebruikt hebben? Ik had eind maart in Val Thorens met winterbanden net geen kettingen nodig, maar dat was met een andere auto.
[ Voor 30% gewijzigd door mediumdry op 16-05-2026 17:18 ]
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Ben in de markt voor een tweedehands auto en de keuze was eigenlijk gevallen op de Ioniq5 met lichte voorkeur tov de EV6 (vooral vanwege looks). Nu beide ICCU problemen hebben komt de voorkeur op de EV6 als Kia de garantie ook in NL daarop verbetert. Toch niet zo'n zin in een ingebakken kans op een tegenvaller van +€3000
Vrienden,
Mijn carlink adapter heeft het altijd goed gedaan maar verliest nu wel eens zijn verbinding. Ik heb de USB-A poort al eens vervangen dus ik wil eigenlijk een nieuwe adapter kopen. Wat raden jullie mij aan, ik hoef niet specifiek Netflix of you Tube. Zou wel aardig zijn maar ik vind het geen must. Is voor een apple telefoon.
Mijn carlink adapter heeft het altijd goed gedaan maar verliest nu wel eens zijn verbinding. Ik heb de USB-A poort al eens vervangen dus ik wil eigenlijk een nieuwe adapter kopen. Wat raden jullie mij aan, ik hoef niet specifiek Netflix of you Tube. Zou wel aardig zijn maar ik vind het geen must. Is voor een apple telefoon.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Is er een manier om de Drive Mode standaard in te stellen op Eco? Of dat hij op z'n minst de laatste instelling onthoudt? Ik vind het irritant dat hij elke keer op Normal staat.
Het nut van de My Drive ontgaat me ook een beetje, is dat niets meer dan alleen een combinatie van Drive Mode en een stuur modus?
Het nut van de My Drive ontgaat me ook een beetje, is dat niets meer dan alleen een combinatie van Drive Mode en een stuur modus?
Heb je het nieuwe model?.oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:44:
Is er een manier om de Drive Mode standaard in te stellen op Eco? Of dat hij op z'n minst de laatste instelling onthoudt? Ik vind het irritant dat hij elke keer op Normal staat.
Op mijn 2024 model blijft hij gewoon in de gekozen stand staan (Eco in mijn geval)
Ja, '26 GT-Linejeroenkb schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:46:
[...]
Heb je het nieuwe model?
Op mijn 2024 model blijft hij gewoon in de gekozen stand staan (Eco in mijn geval)
Dat dacht ik dus ook toen ik in een occasion reed. De Snow stand was toen ook alleen maar bereikbaar door de knop ingedrukt te houden, maar nu staat hij tussen de 4 andere settings (eco, normal, sport, my drive, snow).
@.oisyn ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Wat mij betreft een achteruitgang t.o.v. de ph1 net als het uitschakelen van lane assist en dode hoek detectie bij aansluiten van een fietsendrager.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Hmm, irritant
.
Een ander ding, kan iemand een korte type 2 laadkabel adviseren? Alles wat ik vind is minstens 3 meter. Maar ja, dit is mijn situatie
Maar ik snap ook dat er niet per se een markt is voor korte kabels.
Een ander ding, kan iemand een korte type 2 laadkabel adviseren? Alles wat ik vind is minstens 3 meter. Maar ja, dit is mijn situatie
Oh ja die is wel 11kW, thanks. Alle krulkabels die ik tegenkwam waren 1-fase 3,7kW kabels.
Jammer dat dat blauw zo lelijk is
.edit: oh vond deze ook nog, ook wat goedkoper: https://www.onlinekabelshop.nl/inline-ev-spiraalvormige-autolaadkabel-11kw-type-2.html
Oeh en een witte https://bar2charge.eu/products/bar2charge-st-254-laadkabel-gekruld-type-2-11-kw-3-fase-16a?variant=51584786727249
Jammer dat dat blauw zo lelijk is
.edit: oh vond deze ook nog, ook wat goedkoper: https://www.onlinekabelshop.nl/inline-ev-spiraalvormige-autolaadkabel-11kw-type-2.html
Oeh en een witte https://bar2charge.eu/products/bar2charge-st-254-laadkabel-gekruld-type-2-11-kw-3-fase-16a?variant=51584786727249
[ Voor 80% gewijzigd door .oisyn op 17-05-2026 18:18 ]
Wellicht deze die mooi klein is?marc4547 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:25:
Vrienden,
Carlink mini
Haak aan de muur?.oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
Hmm, irritant.
Een ander ding, kan iemand een korte type 2 laadkabel adviseren? Alles wat ik vind is minstens 3 meter. Maar ja, dit is mijn situatie![]()
[Afbeelding]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Hier maken ze kabels op maat: https://www.evchargeking.com/en.oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
Hmm, irritant.
Een ander ding, kan iemand een korte type 2 laadkabel adviseren? Alles wat ik vind is minstens 3 meter. Maar ja, dit is mijn situatie![]()
[Afbeelding]
Goeie kwailiteit en niet te duur.
Let wel die kunnen geen 32a dacht ik, dus je kunt wel met 1qkw laden maar niet met 7.2(1 fase) denk kk
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Je kan ook een haakje kopen en monteren onderaan de paal, zelf heb ik een lus gemaakt met velcro rond de kabel, dan raakt die de grond ook niet..oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
Hmm, irritant.
[Afbeelding]
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Ik wil sowieso nog een extra kabel, dan kan ik er een aan de lader laten en de andere meenemen. En als ik toch een extra kabel koop, dan liever maar een zo kort mogelijkizzet3838 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:23:
[...]
Je kan ook een haakje kopen en monteren onderaan de paal, zelf heb ik een lus gemaakt met velcro rond de kabel, dan raakt die de grond ook niet.
Nou noem het maar "niet te duur"Elhovo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:55:
[...]
Hier maken ze kabels op maat: https://www.evchargeking.com/en
Goeie kwailiteit en niet te duur.
Ik heb inmiddels de witte spiraalkabel besteld van €139. Bedankt voor het meedenken iedereen
Of een EVHook
https://evcablehook.com/
EDIT: mosterd na de maaltijd.
https://evcablehook.com/
EDIT: mosterd na de maaltijd.
[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 17-05-2026 21:20 ]
(grote) tie wrap of velcro? weet niet hoe vaak je de kabel elders nodig hebt - meestal zijn kabels vrij prijzig. Is het het echt waard; of permanent aan de lader zitten en de kabel om de lader heen draaien?.oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
Hmm, irritant.
[Afbeelding]
Ken je niemand die elektricien is of bij een machinebouwer werkt? Die kan waarschijnlijk de kabel zo inkorten. De lengte van de kabel is niet vast. Gewoon stekker losmaken, foto maken hoe die nu is (eventueel met weerstand !!), kabel inkorten en opnieuw goed aansluiten..oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
Hmm, irritant.
[Afbeelding]
Let wel op, er lopen lange tijden hoge stromen, dus zorg dat dit goed gebeurd. (Lees: gebruik aderhulsen bij schroefcontacten)
Een nieuwe stekker ga je dan sowieso nodig hebben, die zijn bijna altijd geperst.cruysen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Ken je niemand die elektricien is of bij een machinebouwer werkt? Die kan waarschijnlijk de kabel zo inkorten. De lengte van de kabel is niet vast. Gewoon stekker losmaken, foto maken hoe die nu is (eventueel met weerstand !!), kabel inkorten en opnieuw goed aansluiten.
Let wel op, er lopen lange tijden hoge stromen, dus zorg dat dit goed gebeurd. (Lees: gebruik aderhulsen bij schroefcontacten)
De kant van de kabel die in de laadpaal zit is niet geperst en zou je vanaf die kant kunnen inkorten.marcel3 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Een nieuwe stekker ga je dan sowieso nodig hebben, die zijn bijna altijd geperst.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ik hang het teveel aan kabel altijd op aan de laadklep..oisyn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:09:
[...]
[...]
Ik wil sowieso nog een extra kabel, dan kan ik er een aan de lader laten en de andere meenemen. En als ik toch een extra kabel koop, dan liever maar een zo kort mogelijk. Maar dat haakje komt er idd wel, ook voor een kortere kabel is het wel fijn als je het uiteinde ergens om kan hangen ipv dat ie op de grond ligt of los bengelt.
[...]
Zo hangt nooit over de grond...
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik heb hem besteld Peterpetertenboer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:17:
[...]
Wellicht deze die mooi klein is?
Carlink mini
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Zijn er al mensen die ondertussen hun e-call batterij hebben moeten laten vervangen? Onze EV6 heeft de leeftijd bereikt van 4 jaar (69k km). Niks over gehoord tijdens de beurt afgelopen jaar 3,6 jaar oud en ook niks tijdens de apk van 2 weken geleden.
Online vind ik er weinig over terug behalve dat het op een rot plek zit en hoop centen kost.
Online vind ik er weinig over terug behalve dat het op een rot plek zit en hoop centen kost.
Bij mijn auto is dit naar mijn weten niet gedaan - auto komt uit april 2022.happy killer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:28:
Zijn er al mensen die ondertussen hun e-call batterij hebben moeten laten vervangen? Onze EV6 heeft de leeftijd bereikt van 4 jaar (69k km). Niks over gehoord tijdens de beurt afgelopen jaar 3,6 jaar oud en ook niks tijdens de apk van 2 weken geleden.
Weet iemand welke techniek de e-call van de EV6 gebruikt 2/3g of 4/5g? (n.a.v. dit artikel : Kabinet NL moet regel maken om afkeuring 1,8 miljoen recente auto's te voorkomen - Tweakers )
ik heb mijn ev6 gekocht met 4 jaar en 180.000km op de teller. Batterij is nog 99,8%. Kortom, voorbij de garantieperiode, maar ik heb er vol vertrouwen in dat ie het volhoudt tot ruim na het punt dat er genoeg bedrijven zijn die zich specialiseren in vervangen van cellen in batterijen, of het algemene vervangen van batterijen al dan niet met generic merk, maar dat zal nog wel even duren.
Ik heb het idee dat de KIA batterijen langer meegaan dan die van andere merken, maar dat kan ook liggen aan de reserves die KIA inbouwt.
Ik heb het idee dat de KIA batterijen langer meegaan dan die van andere merken, maar dat kan ook liggen aan de reserves die KIA inbouwt.
Volgens Gemini heeft de pre-facelift 2/3G en de facelift zit op 4G/LTE.greg-a schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:28:
[...]
Bij mijn auto is dit naar mijn weten niet gedaan - auto komt uit april 2022.
Weet iemand welke techniek de e-call van de EV6 gebruikt 2/3g of 4/5g? (n.a.v. dit artikel : Kabinet NL moet regel maken om afkeuring 1,8 miljoen recente auto's te voorkomen - Tweakers )
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Ik heb de notoire melding controleer elek. syst. wagen en de app geeft aan dat er een probleem is met de hoogspanning accu. De auto laad nog wel en de 12V laad ook bij, dus ik denk eigenlijk niet dat het mijn (2 maanden oude) ICCU is. Range is ook normaal. Donderdag kan ik naar de garage; morgen moet ik werken.
Zouden jullie hier mee rijden? Zien jullie risicos voor medeweggebruikers of de auto?
Zouden jullie hier mee rijden? Zien jullie risicos voor medeweggebruikers of de auto?
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic