• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:11
Dat rijden in level 0 helpt m.i niet voor betere wegligging. Als je de auto in L0 zet worden inderdaad de eerste tien keer remmen of zo idd alleen de schijfremmen gebruikt. Dit dient om de schijven te kunnen ontdoen van roest. Daarna gaat de auto weer terug in de default, dus bij remmen wordt eerst regeneratie gebruikt totdat meer remvermogen wordt gevraagd. Bij gladde wegen gebeurt dus exact hetzelfde als op L3. Wewllicht dat SNOW mode hier iets aan verandert, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:47
Elhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:10:
Dat rijden in level 0 helpt m.i niet voor betere wegligging. Als je de auto in L0 zet worden inderdaad de eerste tien keer remmen of zo idd alleen de schijfremmen gebruikt. Dit dient om de schijven te kunnen ontdoen van roest. Daarna gaat de auto weer terug in de default, dus bij remmen wordt eerst regeneratie gebruikt totdat meer remvermogen wordt gevraagd. Bij gladde wegen gebeurt dus exact hetzelfde als op L3. Wewllicht dat SNOW mode hier iets aan verandert, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen
Ik herken dit niet in mijn auto. L0 reset naar default bij uitschakelen van de auto. Net als i-pedal of auto. Met een lager regeneratie level heb je zelf met controle op het afremmen van de auto. Bij L3 je 'gas' op een glad wegdek kan invloed hebben op het uitbreken. Precies de reden dat in snow alleen L0/L1 gebruikt kunnen worden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
Snow mode heeft ook een nog veel lagere acceleratie respons dan Eco mode.

Met de all seasons ging het prima hier behalve in de wijk waar het echt grote platen ijs waren op de weg. Maar viel me reuze mee als je maar de situatie herkent en je aanpast (al kun je altijd gewoon pech hebben of moeten anticiperen op een andere weggebruiker die zich niet aanpast).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Vanmorgen maar een klein stukje gereden maar met winterbanden & drivemode Snow vond ik ‘m als een tank op de weg liggen. Op dat kleine stukje heel wat gestrande auto’s gezien.
Yep, ik wou dat ik ze had, maar is uitgeleverd met conti premium 6 zomer. En da’s een heel ander verhaal zoals je kon lezen 😉👍

• king_dude
  • Niet online
Elhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:10:
Het gaat niet om de manier waarop geremd wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)

• Elhovo
king_dude schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Het gaat niet om de manier waarop gereed wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)
Fair enough. In ben gewend om het stroompedaal te 'vederen' dus ik laat nooit zomaar het gas los maar laat het geleidelijk opkomen om af te remmen of te 'coasten'. Maar daarvoor hebben we de flippers, zodat iedereen de auto kan laten reageren zoals hij / zij dat wenst.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:50
greg-a schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:26:
[...]

volgorde aanpassen. Eerst Android/Apple navigatie starten, daarna Kia navi starten. Of Kia, Android/Apple, Kia hervatten. dat werkte bij mij altijd. (pre- facelift)
Maar je hebt Apple Carplay? Android Auto lukt bij mij op geen enkele manier.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• king_dude
  • Niet online
Yep, draadloos via dongle

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:25
king_dude schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Het gaat niet om de manier waarop geremd wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)
Ik heb gisteren gewoon op I-pedal gereden (wist niet meer hoe snow aan moest, nu wel weer) maar eigenlijk geen centje pijn met I-pedal. Snelheid goed kunnen doceren terwijl auto om mij heen problemen hadden met grip. Paar momentjes maar dat kwam eigenlijk doordat ik dan iets te hard reed voor de omstandigheden (Wel met winterbanden)

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:24
HansAuutB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:38:
[...]

ik heb zo'n Ottocast dongle. Niet helemaal tevreden, want ik heb vaak een kraak in telefoongesprekken. Maar voor navigeren en muziek is het prima. Dus dat ga ik dan eens proberen!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
HansAuutB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:38:
[...]

ik heb idd apple. Volgens mij maakt zelfs dat android boxje dat ik nu heb (T box ambient) gebruik van apple carplay voor de verbinding.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-01 16:20
1Mark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:46:
[...]

ik heb zo'n Ottocast dongle. Niet helemaal tevreden, want ik heb vaak een kraak in telefoongesprekken. Maar voor navigeren en muziek is het prima. Dus dat ga ik dan eens proberen!
Ik heb Ottocast, Carsifi en AA Wireless. Van die 3 werkt AA Wireless het best. Altijd verbinding, betere audiokwaliteit. In developers mode ook leuk youtube kijken tijdens DC-laden (of wachten op mijn vrouw O-) ).

Maar het is mij ook nog nooit gelukt Google Maps en native navigatie tegelijk aan te hebben (helaas). Ik vind de interne navigatie wel goed, maar op mijn rit in december naar winterberg wilde de navigatie steeds naar een ander laadstation gaan dan ik (handmatig) had ingegeven 8)7. Steeds geskipt, met als gevolg veel te veel voorverwarmen accu. Ook met 10% thuiskomen (ik laad 85% van de tijd thuis op) vindt de interne navigatie niet fijn (EV6 RDW long range 2022).

NB: ik rijdt 50/50 met interne navigatie (vooral vanwege het tijdig waarschuwen camera's en trajectcontroles in binnen en buitenland en ook de betere verkeersinfo/wegafsluitingen) en Google maps (mooiere kaarten en beter in omzeilen grenscontroles op de A12 _/-\o_ ). ABRP vind ik als voorbereiding uitstekend (keuze laadstations), maar als navigatie onvoldoende.

[ Voor 44% gewijzigd door JanAllElectric op 06-01-2026 11:20 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• king_dude
  • Niet online
Elhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Fair enough. In ben gewend om het stroompedaal te 'vederen' dus ik laat nooit zomaar het gas los maar laat het geleidelijk opkomen om af te remmen of te 'coasten'. Maar daarvoor hebben we de flippers, zodat iedereen de auto kan laten reageren zoals hij / zij dat wenst.
Ben het overigens met je eens hoor. Regulier flipper ik, of speel ik actief met de regen instelling (y). Sorry als ik wat bot overkwam.

En regulier zou ik de snow setting niet gebruiken vanwege de lazy response (en daarna snel opwaardse curve) van het gaspedaal. Echter heb ik dat nu liever wel, omdat bij eco er meer direct koppel is bij aanraken. Met een zomerband nu niet wenselijk.

[ Voor 19% gewijzigd door king_dude op 06-01-2026 12:16 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 17:50

The Wizard

Moderator Mobile
sQuare schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:36:
[...]

Ik heb gisteren gewoon op I-pedal gereden (wist niet meer hoe snow aan moest, nu wel weer) maar eigenlijk geen centje pijn met I-pedal. Snelheid goed kunnen doceren terwijl auto om mij heen problemen hadden met grip. Paar momentjes maar dat kwam eigenlijk doordat ik dan iets te hard reed voor de omstandigheden (Wel met winterbanden)
Als ik i-pedal had gebruikt afgelopen weekend van Noorwegen naar huis dan was er nu niks meer over van de auto, zelfs level 1 op winterbanden zorgde al voor uitbreken van de achterkant, black ice is veel gevaarlijker met RWD dan met FWD.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:18
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb en de auto heeft echt nul grip, het minste of geringste en de achterkant breekt uit (kan ook leuk zijn) en de ABS knalt erin.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:01
Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb en de auto heeft echt nul grip, het minste of geringste en de achterkant breekt uit (kan ook leuk zijn) en de ABS knalt erin.
Met winterbanden gisteren op ijzige stukken greep ABS ook snel in als je wat speelde met 't pedaal. Maar uitbreken heb ik niet meegemaakt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Phusebox
Wat slecht van Kia... Een achterwiel aangedreven auto met zomerbanden die ook nog eens Sport in hun naam hebben. Had ik niet verwacht dat die geen grip zouden hebben in winterse omstandigheden.

:+

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:33
Ik heb ook de Nexen erop met RWD maar gebruik nu juist geen I-pedal terwijl ik er normaal wel altijd mee rij, rem af en toe bij met de flipper nu met de sneeuw maar als je met beleid rijd is het wel te doen hoor. Rij 75 km woon werk verkeer dagelijks.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53

TGEN

Hmmmx_

Je gaat met dit weer toch niet met zomerbanden de weg op? Dan zit je alleen maar mensen in de weg als rijdende/glijdende chicane...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:03
TGEN schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:24:
Je gaat met dit weer toch niet met zomerbanden de weg op? Dan zit je alleen maar mensen in de weg als rijdende/glijdende chicane...
uiteraard is een winterband beter in deze omstandigheden dan een zomerband. maar het is te doen met de zomerband, als je je rijgedrag en snelheid maar aanpast.

de enige die je in de weg zit zijn mensen die haast hebben , geen afstand houden , en zich minimaal aanpassen aan de omstandigheden.

• blb4
murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:49:
[...]

uiteraard is een winterband beter in deze omstandigheden dan een zomerband. maar het is te doen met de zomerband, als je je rijgedrag en snelheid maar aanpast.

de enige die je in de weg zit zijn mensen die haast hebben , geen afstand houden , en zich minimaal aanpassen aan de omstandigheden.
Ik zou zeggen dat een systeem zoals ze o.a. in Duitsland hebben hier ook prima zou zijn: Als de omstandigheden er om vragen zijn winterbanden (of all-seasons) verplicht. Oftewel met een gemiddelde NL winter kan je gewoon doorrijden op je zomerbanden maar je loopt 't risico dat je de weg niet op mag als de omstandigheden toch wat te bar worden.

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 07-01-2026 09:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• murky123
dan heb je 6 jaar oude uitgedroogde winterbanden liggen die je er dan een x om moet gooien :P

• blb4
murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:06:
dan heb je 6 jaar oude uitgedroogde winterbanden liggen die je er dan een x om moet gooien :P
ik neem aan dat de regelgeving daar ook iets over zegt.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:07
[...]

Met de sneeuw die nu buiten ligt? Dan vind ik het nogal naief om te denken dat een zomerband nog kan met aangepaste snelheid. Je bent een gevaar op de weg.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:47
[...]

Tja in de praktijk is het toch echt anders:
YouTube: Summer, All Season and Winter Tire Differences!

Deze gast op YT doet niets anders dan banden testen:
https://www.youtube.com/@tyrereviews/f
Een aanrader om te kijken als je op zoek bent naar nieuwe bandjes,
murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:06:
ADAC geeft als advies banden maximaal 6 jaar oud. Verzekeraars in Duitsland kunnen besluiten niet uit te keren als banden 10+ jaar oud zijn. Profiel minimaal 1.6mm maar advies winterbanden met minimaal 4mm profiel. Alpine logo is verplicht sinds 2018. Banden met alleen M+S logo zijn niet meer toegestaan.

Nog een leuk praktijk voorbeeldje:
Als je op zomerbanden rijdt, ligt de bewijslast bij jou. Jij moet dan kunnen aantonen dat het ongeluk ook was gebeurd als je wel winterbanden had gehad. In de praktijk is dit bijna onmogelijk te bewijzen bij temperaturen rond het vriespunt of op een nat/glad wegdek.en zal daarom een deel van de aansprakelijkheid alsnog bij de jou liggen. Bron: Schoonvader die een speedpedelec op zijn motorkap kreeg afgelopen oktober met 0c graden.

[ Voor 39% gewijzigd door Bo0bz op 07-01-2026 09:28 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• murky123
Bitaktus19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Met de sneeuw die nu buiten ligt? Dan vind ik het nogal naief om te denken dat een zomerband nog kan met aangepaste snelheid. Je bent een gevaar op de weg.
we hebben het niet over NU, nu werk ik lekker thuis, we hadden het afgelopen week.

"Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb"

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:18
Hier (Noord Limburg) was vorige week al sneeuw gevallen. Nu het gros gestrooid is vind ik het wel te doen, maar waar niet gestrooid is...toevallig wilde ik gisteren de auto keren bij ons in de straat maar de auto wilde niet meer achteruit. Kinderen eruit gehaald, in bed gelegd, terug gelopen met een schop en een metertje achter de achterbanden vrij gemaakt en voila (wellicht moet ik de schop maar in de auto laten liggen :D).
Ik vind de grip echt schrikbarend laag, kan me niet herinneren dat het met andere autos die ik heb gehad ook zo extreem was.
We rijden nu zoveel mogelijk in onze Zoe met all season banden overigens.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:07
Card Nox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
Hier (Noord Limburg) was vorige week al sneeuw gevallen. Nu het gros gestrooid is vind ik het wel te doen, maar waar niet gestrooid is...toevallig wilde ik gisteren de auto keren bij ons in de straat maar de auto wilde niet meer achteruit. Kinderen eruit gehaald, in bed gelegd, terug gelopen met een schop en een metertje achter de achterbanden vrij gemaakt en voila (wellicht moet ik de schop maar in de auto laten liggen :D).
Ik vind de grip echt schrikbarend laag, kan me niet herinneren dat het met andere autos die ik heb gehad ook zo extreem was.
Grote zware auto met brede banden... Dat gaat niet werken. :)

• murky123
we moeten ook een beetje oppassen voor schijnveiligheid. natuurlijk is een winterband in deze condities beter en minder gevaarlijk dan all-season en zomerband.

maar er zijn ook genoeg mensen die denken "ach ik heb winterbanden dus komt het goed en valt het mee"
dat gedrag doet die 15 meter kortere remweg dan weer teniet.

ga niet de weg op als je (werk) situatie het toe laat.

sneeuw is sneeuw, ijs is ijs en glijden doe je dan op alle banden

• Elhovo
Card Nox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
Voor een paar tientjes koop je sneeuwsokken. Die leg je in de frunk en in geval van nood heb je ze er in een paar minuten omliggen.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:11
Bitaktus19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Grote zware auto met brede banden... Dat gaat niet werken. :)
Hoe breder de banden des te minder grip.
In het verleden nam ik voor winterbanden zelfs altijd een breedtemaat minder om meer grip te creëren.

[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 07-01-2026 12:51 ]

• Phusebox
Denk dat velen ook niet gewend zijn aan achterwielaandrijving (voor de mensen die geen AWD hebben uiteraard). Ik vind dat je nog best gek moet doen wil je het ding laten glijden (op sneeuw), ijs is een ander verhaal.

Snelheid aanpassen en afstand houden blijft het belangrijkste als je dan toch de weg op moet.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Phusebox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:11:
Denk dat velen ook niet gewend zijn aan achterwielaandrijving (voor de mensen die geen AWD hebben uiteraard). Ik vind dat je nog best gek moet doen wil je het ding laten glijden (op sneeuw), ijs is een ander verhaal.

Snelheid aanpassen en afstand houden blijft het belangrijkste als je dan toch de weg op moet.
Daarnaast fatsoenlijke all-season banden op zin minst in winterse omstandigheden.
Laat auto gewoon staan met zomerbanden, te riskant ook al denk je dat het wel kan.

Genoeg zielen gezien met zomerbanden (te vroeg wisselen) bij laatste stuiptrekkingen afgelopen winter hier in Finland. Die stonden in de berm of kwamen heuvel niet op.

Succes allemaal met mooie sneeuw. Er valt wel mee te rijden als de voorbereiding goed is en aanpassing aan wegomstandigheden gedaan wordt door automobilisten. Geef elkaar wat ruimte en meer geduld. Groeten uit Finland.
Pagina: 1 ... 456 457 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic