xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De laatste hypothese is dat vocht de oorzaak is: Marcel2020 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" . Dat kan ik elk geval verklaren dat bij sommigen de ICCU het al 2 of zelfs 3 x gegeven heeft en bij anderen 0.Elhovo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:03:
Ik lees me iets teveel verhalen over mensen bij wie de ICCU een 2e of zelfs 3e keer het begeeft, en daarnaast zijn er legio eigenaren bij wij er niks aan de hand is.
Zou het probleem in de auto (batterij, bekabeling, BMS etc) zelf zitten? Een combinatie van factoren in een bepaald percentage auto's waardoor de ICCU overmatig belast wordt en de geest geeft?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als het zo "simpel" was, dan hadden ze toch wel een fix inmiddels.blb4 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:09:
[...]
De laatste hypothese is dat vocht de oorzaak is: Marcel2020 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" . Dat kan ik elk geval verklaren dat bij sommigen de ICCU het al 2 of zelfs 3 x gegeven heeft en bij anderen 0.
Bij mij gebeurde het de vorige keer met 30 graden en droog weer.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 13-12-2025 21:15 ]
Maar hoeveel wordt er met de auto gereden? Als je veel met de auto rijdt (zeer regelmatig 100 km+ enkele rit) zal de vochtigheid een stuk lager zijn dan iemand die de auto alleen maar kleine stukjes (<15 km) rijdt.Phusebox schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:14:
[...]
Als het zo "simpel" was, dan hadden ze toch wel een fix inmiddels.
Bij mij gebeurde het de vorige keer met 30 graden en droog weer.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
De eerste keer ging de ICCU stuk een halve dag na een rit van 900 km.The Wizard schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:10:
[...]
Maar hoeveel wordt er met de auto gereden? Als je veel met de auto rijdt (zeer regelmatig 100 km+ enkele rit) zal de vochtigheid een stuk lager zijn dan iemand die de auto alleen maar kleine stukjes (<15 km) rijdt.
Nu gewoon na een week woon- werkverkeer, gemiddeld 70km per dag.
Het zal cumulatief zijn, vochtophoping. Als dat de oorzaak is...Phusebox schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:24:
[...]
De eerste keer ging de ICCU stuk een halve dag na een rit van 900 km.
Nu gewoon na een week woon- werkverkeer, gemiddeld 70km per dag.
Geen idee. Ik vind het een sterk verhaal dat Kia dit dan niet zelf zou hebben ontdekt en opgelost.The Wizard schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:25:
[...]
Het zal cumulatief zijn, vochtophoping. Als dat de oorzaak is...
Maar eh 22k km per jaar. Niet superveel maar ook niet weinig.
mijn lease loopt over 14 maanden af en dan neem ik de auto over, als dit probleem opgelost is. Anders stap ik toch over naar een ID7, of een iX3 als ik een loterij win..Phusebox schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:26:
Lekker. Hier ook de tweede keer de ICCU kapot. Bekende knal onder de achterbank.
Mijn vrouw is er ook klaar mee. Die auto gaat weg.
Ik denk dat ik wel genezen ben van elektrische auto's . Kost me zoveel verlof die tig keren dat ik per jaar naar de garage moet, en de overheid heeft de laatste druppel geleverd met de mrb.1Mark schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:21:
[...]
mijn lease loopt over 14 maanden af en dan neem ik de auto over, als dit probleem opgelost is. Anders stap ik toch over naar een ID7, of een iX3 als ik een loterij win..
Ze hebben allemaal de nodige issues, in ieder geval binnen mijn budget. En dankzij de enorme afschrijving op de EV6 is mijn huidig budget een stuk lager. Had toen niet verwacht 30+ k op 4 jaar af te schrijven.
Jouw vorige auto's waren benzine uitvoeringen, daar was ook vanalles aan de hand heb ik begrepen gezien de vele posts hierover.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:04:
[...]
Ik denk dat ik wel genezen ben van elektrische auto's . Kost me zoveel verlof die tig keren dat ik per jaar naar de garage moet, en de overheid heeft de laatste druppel geleverd met de mrb.
Ze hebben allemaal de nodige issues, in ieder geval binnen mijn budget. En dankzij de enorme afschrijving op de EV6 is mijn huidig budget een stuk lager. Had toen niet verwacht 30+ k op 4 jaar af te schrijven.
Ben erg benieuwd welke auto je gaat kopen, vooral op basis van welke criteria.
Onze tweede auto, een Fiesta heeft in 10 jaar tijd maar 1 reparatie nodig gehad die geen normale slijtage was.grotegok schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:09:
[...]
Jouw vorige auto's waren benzine uitvoeringen, daar was ook vanalles aan de hand heb ik begrepen gezien de vele posts hierover.
Ben erg benieuwd welke auto je gaat kopen, vooral op basis van welke criteria.
De BMW die ik hier voor had, private lease, heeft ook niks gehad.
Daarvoor was alles ellende idd.
Zelf zou ik echt niet terug willen naar een fossiele aandrijving. Elektrisch rijdt zoveel lekkerder en kan ik grotendeels thuis op PV overschot laden. Zeker met de steeds lager wordende terugleververgoeding in de mooie maanden is dat een extra voordeel. En bij rijden op zoveel mogelijk eigen opgewekte energie ben je minder afhankelijk van derden zoals de olie producerende landen, overheid etc.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat elektrisch rijden minder vervuilend is dan fossiel.
Alleen welke is de grote vraag. Buiten de prijs:Franciesco schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:15:
Een jong gebruikte EV proberen aan te schaffen scheelt een hoop afschrijving.
- Alles van Kia Hyundai valt af vanwege de ICCU.
- Alles dat niet minimaal 150 kW snelladen doet valt af.
- Alles van VW groep valt af
- Alles Chinees, en dus hier ik de buurt geen garage, valt af
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 09:20 ]
Tesla? Volvo?Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:19:
[...]
Alleen welke is de grote vraag. Buiten de prijs:
Bmw, Mercedes, Volvo, Tesla.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:19:
[...]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Volvo vindt ik allemaal lelijk ouderwets, en te duur net als Polestar en BMW.
Misschien dan maar een maatje kleiner en een Renault 5 of zelfs Twingo. Maar bij Renault kan ik me niet over die 34 hendels aan het stuur zetten. 🤣
Als ik mijn filters invul op ev database komt er ook niks uit.
EV6, Ioniq 5 en 6, CLA, Xpeng G6, Tesla M3.
Allemaal niks. 🤣
[ Voor 42% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 10:05 ]
Jaarabbo OV?Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:47:
Tesla valt sowieso af, vanwege hoe het rijdt en vanwege Musk en ik wil zo min mogelijk geld uitgeven aan producten uit de VS.
Volvo vindt ik allemaal lelijk ouderwets, en te duur net als Polestar en BMW.
Alvast een mail opstellen dat ik wil weten welke versie er uit gaat en welke erin komt, zodat ik in ieder gebal de licht gemodificeerde versie krijg. Verder wil ik garantie dat mijn 12V accu dit keer wel kosteloos wordt vervangen, aangezien deze nu ook weer op zijn donder heeft gehad en bij de vorige ICCU was de 12V bij de eerste koude periode erna onbetrouwbaar.
Die heb ik toen zelf moeten betalen, 270 euro, maar nu is wel duidelijk dat het echt gevolgschade was.
Ik wil ook dat ze de kabels en omgeving van de ICCU op vocht checken. En alvast een voorschot geven dat wanneer de ICCU weer defect gaat het een rechtszaak wordt wegens ondeugdelijk product. Een omvormer in een EV moet een autoleven lang mee gaan en niet 2 jaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 09:58 ]
Je zal iets water bij de wijn moeten doen anders blijf je ergenissen houden of je zit op de fiets..Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:19:
[...]
Toyota een optie? Zeer degelijk en zonder gezeur auto.
Zelf blijf ik blij zijn met mijn ev6 al rijdende sinds november 2021 met inmiddels 115k op te teller. 1x iccu, 1x accu, 2x interne laad bekabeling, rechterdeurraam en wat updates verder.
Dat zijn wel erg veel defecten aan een auto van slechts 4 jaar oud.... Voor mij een reden om elders te kijken. Want voor jou viel dit misschien in de garantie, maar als koper van een tweedehands wordt je hier toch niet vrolijk van?grotegok schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:20:
Zelf blijf ik blij zijn met mijn ev6 al rijdende sinds november 2021 met inmiddels 115k op te teller. 1x iccu, 1x accu, 2x interne laad bekabeling, rechterdeurraam en wat updates verder.
Die suggestie van een Toyota (BZ4X) is misschien nog niet zo gek. Qua techniek hobbelen ze (zoals gewoonlijk) wat achter de rest aan, maar bij Toyota blijft het tenminste wel heel. En daar is ook wat voor te zeggen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij Toyota vind ik het jammer dat het van binnen altijd zo ouderwets en plastic fantastic is.Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:56:
[...]
Dat zijn wel erg veel defecten aan een auto van slechts 4 jaar oud.... Voor mij een reden om elders te kijken. Want voor jou viel dit misschien in de garantie, maar als koper van een tweedehands wordt je hier toch niet vrolijk van?
Die suggestie van een Toyota (BZ4X) is misschien nog niet zo gek. Qua techniek hobbelen ze (zoals gewoonlijk) wat achter de rest aan, maar bij Toyota blijft het tenminste wel heel. En daar is ook wat voor te zeggen...
Uiterlijk boeit me minder van een auto, ik zit er immers in en sta er niet naar te kijken.
Dat klopt. En ook bij de splinternieuwe Rav4 (pas vanaf midden volgend jaar leverbaar) is Matrix-LED niet leverbaar. Dat kan dan ouderwets zijn, maar blijkbaar hebben ze er geen vertrouwen in dat dat lang genoeg mee gaat.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:58:
Bij Toyota vind ik het jammer dat het van binnen altijd zo ouderwets en plastic fantastic is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De 7/10 jaar garantie van Kia gaat gewoon over naar de volgende koper, mits het onderhoud uitgevoerd is. Mijn auto heb ik van zakelijk naar prive overgenomen. Feitelijk ben ik dus tweede koper. Vlak daarna ging de iccu stuk en dat was gewoon garantie.Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:56:
[...]
Dat zijn wel erg veel defecten aan een auto van slechts 4 jaar oud.... Voor mij een reden om elders te kijken. Want voor jou viel dit misschien in de garantie, maar als koper van een tweedehands wordt je hier toch niet vrolijk van?
Jij redeneert (begrijpelijk) vanuit je eigen bubbel en dus vanuit de groep die een nieuwe (lease)auto rijdt, of een jong gebruikte koopt.xxander968 schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:42:
De 7/10 jaar garantie van Kia gaat gewoon over naar de volgende koper, mits het onderhoud uitgevoerd is.
Echter, de gemiddelde leeftijd van een auto in NL is inmiddels zo'n 12 jaar (zie https://www.raivereniging...n-nederland-steeds-ouder/).
Jan Modaal rijdt dus (gemiddeld) in een veel oudere auto en zal een auto die jong al zoveel defecten vertoont en niet gemakkelijk gerepareerd kan worden niet graag kopen.
Maar dit is op alle denkbare manieren een nietszeggende grafiek.BelPhil schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:07:
Ik heb op de Nederlandstalige Facebook groep een poll gehouden ivm de ICCU problemen en de resultaten zijn toch wel onthutsend: [Afbeelding]
Hoeveel mensen hebben niet gereageerd ( ofwel, hoeveel Ev6 bezitters zijn er?), gaat dit verder dan alleen Ev6?, zijn respondenten die meer dan 1x hebben vervangen ook onderdeel van 1x vervangen? Etc, etc.
Je kunt dit lezen als: wanneer ik lid ben van die fb-groep én ook nog reageer dan heb ik een kans van 35% op iccu-falen.
Ik zou dan zeker niet gaan reageren op de poll....
[ Voor 11% gewijzigd door Harrie van Til op 14-12-2025 12:52 ]
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Tja je kunt net als Kia ook je kop in het zand steken natuurlijk.Harrie van Til schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:50:
[...]
Maar dit is op alle denkbare manieren een nietszeggende grafiek.
Hoeveel mensen hebben niet gereageerd ( ofwel, hoeveel Ev6 bezitters zijn er?), gaat dit verder dan alleen Ev6?, zijn respondenten die meer dan 1x hebben vervangen ook onderdeel van 1x vervangen? Etc, etc.
Je kunt dit lezen als: wanneer ik lid ben van die fb-groep én ook nog reageer dan heb ik een kans van 35% op iccu-falen.
Ik zou dan zeker niet gaan reageren op de poll....
Ook al is dit een vertekend beeld, het is genoeg om te zeggen dat het niet incidenteel is, zoals Kia beweert, maar structureel.
Kia is er alles aan gelegen om dit te bagatelliseren, en ondertussen blijven ze maar auto's produceren met een ontwerpfout.
Ze zijn al bij genoeg schandelen betrokken geweest en ook nu doen ze weer alsof er niks aan de hand is. Die hele garantie bij Kia is een wassen neus.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 12:56 ]
Ik ervaar het geheel anders. Alles wordt netjes vervangen zonder problemen, klantvriendelijk geholpen.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:54:
[...]
Tja je kunt net als Kia ook je kop in het zand steken natuurlijk.
Ook al is dit een vertekend beeld, het is genoeg om te zeggen dat het niet incidenteel is, zoals Kia beweert, maar structureel.
Kia is er alles aan gelegen om dit te bagatelliseren, en ondertussen blijven ze maar auto's produceren met een ontwerpfout.
Ze zijn al bij genoeg schandelen betrokken geweest en ook nu doen ze weer alsof er niks aan de hand is. Die hele garantie bij Kia is een wassen neus.
Mijn volgende auto is zeker weer een Kia.
ICCU issues is kennelijk niet eenvoudig degelijk te fixen blijkt, of mogelijk wel met de aangepaste versie. We gaan het zien.
Ondertussen zijn ze overal op voorraad, dus snel weer rijden als ie stuk is.
Niet te fixen maar we blijven wel gewoon nieuwe auto's leveren met dit gevaarlijk onderdeel. Ik heb het nu zelf ervaren, gelukkig reed er niemand dicht achter me.grotegok schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:05:
[...]
Ik ervaar het geheel anders. Alles wordt netjes vervangen zonder problemen, klantvriendelijk geholpen.
Mijn volgende auto is zeker weer een Kia.
ICCU issues is kennelijk niet eenvoudig degelijk te fixen blijkt, of mogelijk wel met de aangepaste versie. We gaan het zien.
Ondertussen zijn ze overal op voorraad, dus snel weer rijden als ie stuk is.
Het was "knal" en binnen 5 sec reed ik nog maar 40 km/u. Doordat ik de knal inmiddels herken heb ik meteen alarmlichten aangezet.
Als je pech hebt stopt de stuur en rembekrachtiging er ook mee. Ik ben blij dat ik het was en niet mijn vrouw, of dat het tijdens een drukker moment gebeurde.
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 13:15 ]
Zelfs daar wordt het gewoon genegeerd.
O, ik steek mn kop niet in het zand hoor. Weet als ev6-eigenaar echt wel dat de iccu-problemen evident zijn.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:54:
[...]
Tja je kunt net als Kia ook je kop in het zand steken natuurlijk.
Ging mij erom dat je met zo'n poll en grafiek niet op de proppen kunt komen en dan de conclusie 'onthutsend' trekt.
Wat moet ik dan zeggen? Top resultaat?Harrie van Til schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:27:
[...]
O, ik steek mn kop niet in het zand hoor. Weet als ev6-eigenaar echt wel dat de iccu-problemen evident zijn.
Ging mij erom dat je met zo'n poll en grafiek niet op de proppen kunt komen en dan de conclusie 'onthutsend' trekt.
Als bijna 300 mensen reageren op een poll dan geeft dat toch op zijn minst een indicatie dat de problemen groter zijn dan ons wordt gecommuniceerd door Kia. Mij gaat het er gewoon om dat een auto betrouwbaar moet zijn en dat is nu absoluut niet het geval.
Hoe representatief kan dat zijn voor alle verkochte EV 6en?
Ik rij een Ioniq 5 die, evenals de Ioniq 6, dezelfde ICCU problemen kennen.
Ik heb het probleem (nog?) niet, dus voor mij is dat probleem er helemaal niet (100% score, maar N=1).
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
10.000 mensen ondervragen voor een politieke poll. Hoe representatief kan dat zijn voor miljoenen stemmers?Peter-036 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:03:
300 respondenten van een facebookgroep.
Hoe representatief kan dat zijn voor alle verkochte EV 6en?
Ik rij een Ioniq 5 die, evenals de Ioniq 6, dezelfde ICCU problemen kennen.
Ik heb het probleem (nog?) niet, dus voor mij is dat probleem er helemaal niet (100% score, maar N=1).
Zo werkt een poll.
Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:05:
[...]
10.000 mensen ondervragen voor een politieke poll. Hoe representatief kan dat zijn voor miljoenen stemmers?
Zo werkt een poll.
I rest my case...
Mensen die problemen ervaren zijn vaak actiever en mondiger, zitten dus op een FB groep, en hebben eerder de neiging om aan zo'n poll mee te doen, omdat ze er een belang bij hebben. Het zegt dus niet zoveel. Wel is het duidelijk dat er een ICCU probleem is, maar daar is iedereen het ook wel over eens. Zoals gezegd er staan overal op internet duizenden posts en tientallen hypotheses over dat ICCU probleem.BelPhil schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:56:
[...]
Wat moet ik dan zeggen? Top resultaat?![]()
Als bijna 300 mensen reageren op een poll dan geeft dat toch op zijn minst een indicatie dat de problemen groter zijn dan ons wordt gecommuniceerd door Kia. Mij gaat het er gewoon om dat een auto betrouwbaar moet zijn en dat is nu absoluut niet het geval.
Maar een discussie over wie gelijk heeft of niet heeft geen zin. Iedereen doet en gelooft maar wat ie zelf denkt dat het beste is.
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 14-12-2025 14:21 ]
Zeer zeker, maar ik doel vooral op de eerste jaren waarin je garantie overdraagbaar is. Als ik in de buurt kom van 150.000 kilometer overweeg ik of ik rechtsbijstand zal nemen. Ik ga zeker niet betalen voor een iccu vervanging als het eropaan komt. Mijn bubbel bestaat uit een vorige auto met bijna 400.000 op de klok en 20 jaar oud. Dat beeld heb ik met de ev6 ook voor ogen. Maar wat er allemaal kan gebeuren in de tussentijd zien wel als het zich aandient.Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:50:
[...]
Jij redeneert (begrijpelijk) vanuit je eigen bubbel en dus vanuit de groep die een nieuwe (lease)auto rijdt, of een jong gebruikte koopt.
Echter, de gemiddelde leeftijd van een auto in NL is inmiddels zo'n 12 jaar (zie https://www.raivereniging...n-nederland-steeds-ouder/).
Jan Modaal rijdt dus (gemiddeld) in een veel oudere auto en zal een auto die jong al zoveel defecten vertoont en niet gemakkelijk gerepareerd kan worden niet graag kopen.
Moet je steekproef wel representatief zijn voor de gehele populatie. Weet je wel welk werk er achter de schermen gebeurt om deze pollen zo accuraat te maken? Wat zou de uitslag zijn als ik het op een VVD congres houdt met 10.000 deelnemers??Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:05:
[...]
10.000 mensen ondervragen voor een politieke poll. Hoe representatief kan dat zijn voor miljoenen stemmers?
Zo werkt een poll.
Onzin dat dit Facebook pillietje representatief is; het zegt hoogstens dat het iccu probleem er is en dat het vervelend is geweest voor de stemmers.
[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 14-12-2025 14:39 . Reden: Typo + voorbeeld ]
Ik wil het ook niet 1 op 1 vergelijken maar zeggen dat dit nul waarde heeft is ook onzin. Er zitten genoeg mensen in die groep zonder problemen die ook actief zijn en stemmen. Deze groep was al groot voordat de ICCU problemen echt aan het licht kwamen.slim_fan schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:34:
[...]
Moet je steekproef werk representatief zijn voor de gehele populatie. Weet je welk werk er achter de schermen gebeurt om deze pollen zo accuraat te maken?
Onzin dat dit Facebook pillietje representatief is; het zegt hoogstens dat het iccu probleem er is en dat het vervelend is geweest voor de stemmers.
In Amerika ging het om 1% van 50.000 auto's met ICCU problemen toen de recall werd afgedwongen.
Ik zeg niet dat het niets zegt; ik zeg dat het totaal niet representatief is en daardoor niets zegt over de echte frequentie.Phusebox schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:37:
[...]
Ik wil het ook niet 1 op 1 vergelijken maar zeggen dat dit nul waarde heeft is ook onzin. Er zitten genoeg mensen in die groep zonder problemen die ook actief zijn en stemmen. Deze groep was al groot voordat de ICCU problemen echt aan het licht kwamen.
In Amerika ging het om 50.000 auto's met ICCU problemen toen de recall werd afgedwongen.
50.000; hoeveel waren er verkocht? Dit zegt meer dan de poll
[ Voor 193% gewijzigd door slim_fan op 14-12-2025 14:42 ]
Correctie, rond de 50.000 teruggeroepen. Officiëel bij de overheid gemeldde ICCU issues die aanleiding waren voor de recall betrof ca. 1%.slim_fan schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:37:
[...]
Ik zeg niet dat het niets zegt; ik zeg dat het totaal niet representatief is en daardoor niets zegt over de echte frequentie.
50.000; hoeveel waren er verkocht? Dit zegt meer dan de poll
Maar dat is dus evengoed een groot aantal, voor de auto industrie. En dan zijn er nog de niet gedocumenteerde gevallen.
Als die poll naar waarheid is ingevuld zijn er in NL blijkbaar minimaal 100 ICCU's gesneuveld. Da's al heel veel.slim_fan schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:37:
[...]
Ik zeg niet dat het niets zegt; ik zeg dat het totaal niet representatief is en daardoor niets zegt over de echte frequentie.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kijk er - nu nog met het gemak van een leaserijder - ook zo tegenaan, het probleem met de ICCU hoort gewoon niet, volgens mij valt dit, ook na 10 jaar en 300.000+km onder non-conformiteit en moet dus gewoon zonder kosten opgelost worden door de leverancier. Helaas wel dikke kans dat je daar rechtsbijstand voor nodig hebt want gelijk hebben is helaas nog niet gelijk krijgen.xxander968 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:32:
[...]
Zeer zeker, maar ik doel vooral op de eerste jaren waarin je garantie overdraagbaar is. Als ik in de buurt kom van 150.000 kilometer overweeg ik of ik rechtsbijstand zal nemen. Ik ga zeker niet betalen voor een iccu vervanging als het eropaan komt. Mijn bubbel bestaat uit een vorige auto met bijna 400.000 op de klok en 20 jaar oud. Dat beeld heb ik met de ev6 ook voor ogen. Maar wat er allemaal kan gebeuren in de tussentijd zien wel als het zich aandient.
[ Voor 24% gewijzigd door blb4 op 14-12-2025 14:52 ]
ICCU (Integrated Charging Control Unit) Component Warranty Period:
(Previous) 10 years/160,000 KM → (Updated) 15 years/400,000 KM
Maar dat is dus (nog) niet hier
Evengoed onzin. Tenzij die 15 jaar op de ICCU reset bij elke vervanging.GHorsie schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:38:
Blijkbaar is de garantie in Zuid-Korea aangepast:
ICCU (Integrated Charging Control Unit) Component Warranty Period:
(Previous) 10 years/160,000 KM → (Updated) 15 years/400,000 KM
Maar dat is dus (nog) niet hier
Ik heb ook een operationele lease via het werk maar de verzekering hebben ze apart ergens ondergebracht. Slechte regeling want ik heb enkel recht op een vervangwagen van de verzekering wanneer de wagen betrokken is bij een ongeval. Bij gewone pannes wordt er geen vervangwagen voorzien dan ben ik volledig afhankelijk van de goodwill van de dealer of zij een vervangwagen voor mij ter beschikking kunnen stellen. Ik vind de EV6 een zalige auto maar de betrouwbaarheid is echt een groot probleem. Hoeveel uren ik al niet verloren heb met naar de garage te bellen hoe het zit met de herstelling en het gedoe met vervangwagens.blb4 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:48:
[...]
Als die poll naar waarheid is ingevuld zijn er in NL blijkbaar minimaal 100 ICCU's gesneuveld. Da's al heel veel.
Ik zie geen incentive voor de mensen om te liegen in de poll. Ik denk echt dat dit de reële cijfers of toch op zijn minst vrij aardig in de buurt.
Mijn werkgever heeft alle bestellingen op nieuwe Kia's on hold gezet door de vele problemen, Hyundai mag nog wel begreep ik. Komt ook voornamelijk door het dealernetwerk wat echt verschrikkelijk is (lange wachttijden, weinig service).BelPhil schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:02:
[...]
Ik heb ook een operationele lease via het werk maar de verzekering hebben ze apart ergens ondergebracht. Slechte regeling want ik heb enkel recht op een vervangwagen van de verzekering wanneer de wagen betrokken is bij een ongeval. Bij gewone pannes wordt er geen vervangwagen voorzien dan ben ik volledig afhankelijk van de goodwill van de dealer of zij een vervangwagen voor mij ter beschikking kunnen stellen. Ik vind de EV6 een zalige auto maar de betrouwbaarheid is echt een groot probleem. Hoeveel uren ik al niet verloren heb met naar de garage te bellen hoe het zit met de herstelling en het gedoe met vervangwagens.![]()
Ik zie geen incentive voor de mensen om te liegen in de poll. Ik denk echt dat dit de reële cijfers of toch op zijn minst vrij aardig in de buurt.
Het punt is niet of mensen zouden liegen, maar dat een niet representatieve steekproef helemaal niets zegt over de gehele populatie. De cijfers zeggen dan alleen iets over de reageerders in de poll.BelPhil schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:02:
[...]
Om dat laatste nog even kracht bij te zetten: In de periode van 2021 tot en met 2025 zijn er 11.279 exemplaren van de Kia EV6 verkocht. (Bron: https://allecijfers.nl/auto/kia-ev6/)slim_fan schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:58:
[...]
Het punt is niet of mensen zouden liegen, maar dat een niet representatieve steekproef helemaal niets zegt over de gehele populatie. De cijfers zeggen dan alleen iets over de reageerders in de poll.
En 300 respondenten in de poll.
Dat is op zich een best grote steekproef; meer dan 2,5%. Het gaat dus om de weging. Hoeveel van de eigenaren hebben facebook? Welk % ICCU gedupeerden reageren op dit soort steekproeven t.o.v. % mensen die geen problemen hebben etc.Harrie van Til schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:03:
[...]
Om dat laatste nog even kracht bij te zetten: In de periode van 2021 tot en met 2025 zijn er 11.279 exemplaren van de Kia EV6 verkocht. (Bron: https://allecijfers.nl/auto/kia-ev6/)
En 300 respondenten in de poll.
Wat je wel kan zeggen is dat er zeer waarschijnlijk minimaal 1% van de in Nederland verkochte exemplaren een ICCU probleem hebben. En dat is al best behoorlijk hoog.
De rijervaring is tot dusver top maar er is absoluut een leercurve. De rijhulpsystemen beginnen langzaamaan een automatisme te worden maar het doolhof aan menu's met opties gaat nog even duren.
Automatisch de batterij pre-conditioneren tijdens een lange rit werkt netjes en is zichtbaar aan de verwarmingsgolfjes in het batterijsymbool. Na een snellaadsessie is de accu uiteraard warm en dat wordt in de wagen en de app aangegeven.
Nu leek het vandaag dat wanneer de batterij warm is en ik na het laden via de boordcomputer conditionering activeerde, het symbool wijzigt in een batterijsymbool met een ventilator erin. De batterij wordt dus ook gekoeld, logisch want te warm is niet goed voor de batterij.
Is het de bedoeling dat je dit koelen na het snelladen telkens manueel activeert (post-conditioneren) of gaat dat eigenlijk telkens automatisch aan wanneer nodig?
Volgens mij betekend pre-conditioning verwarmen of koelen afhankelijk van de temperatuur van de batterij. En dat kan "automatisch" op basis van snellader als bestemming of - met MY25 - handmatig. En die pre-conditioning is m.i. alleen van belang als voorbereiding op een snellaadsessie. Niet dat er iets mis gaat als je geen pre-conditioning doet, maar je haalt dan niet de ideale vermogens.Bram_GT schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:32:
Sinds begin deze maand hier ook een EV6 business LR RWD.
De rijervaring is tot dusver top maar er is absoluut een leercurve. De rijhulpsystemen beginnen langzaamaan een automatisme te worden maar het doolhof aan menu's met opties gaat nog even duren.
Automatisch de batterij pre-conditioneren tijdens een lange rit werkt netjes en is zichtbaar aan de verwarmingsgolfjes in het batterijsymbool. Na een snellaadsessie is de accu uiteraard warm en dat wordt in de wagen en de app aangegeven.
Nu leek het vandaag dat wanneer de batterij warm is en ik na het laden via de boordcomputer conditionering activeerde, het symbool wijzigt in een batterijsymbool met een ventilator erin. De batterij wordt dus ook gekoeld, logisch want te warm is niet goed voor de batterij.
Is het de bedoeling dat je dit koelen na het snelladen telkens manueel activeert (post-conditioneren) of gaat dat eigenlijk telkens automatisch aan wanneer nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 14-12-2025 23:18 ]
https://www.facebook.com/share/p/1GVKzaxU7y/
[ Voor 59% gewijzigd door Edje040 op 15-12-2025 11:36 ]
Voor behoud van de fabrieksgarantie moet dat kunnen begreep ik, mits het onderhoud volgens de voorschriften van de fabrikant gebeurt.
Iemand hier ervaring mee?
Ik moet van de leasemaatschappij zelf naar de Bosch Car service.Franciesco schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:52:
Zijn er hier mensen die hun EV6 bij een universele (niet-Kia) garage in onderhoud hebben? En zo ja, bij wat voor garagebedrijf?
Voor behoud van de fabrieksgarantie moet dat kunnen begreep ik, mits het onderhoud volgens de voorschriften van de fabrikant gebeurt.
Iemand hier ervaring mee?
Dat is hier de lokale Opel verkoper.
Zeer specifiek dingen kunnen ze dan niet, dan moet je alsnog naar de dealer.
- brackman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 11:21
Gooi die pc maar uit het raam!
Nou ben ik slachtoffer geworden van defecte iccu paar weken geleden. Tijdens een recupuratie voor stoplicht. Ik was me niet bewust van drukventiel in de iccu dacht altijd gesloten systeem. Blijkbaar ademd de iccu om drukopbouw binnen te verkomen. Lucht is niet vochtloos en drukventiel heeft ook membraan om vocht en vochtheid tegen te houden. Zou condensatie ophoping in de iccu en kortsluiting veroorzaken als druppel op verkeerde plek terecht komt. Verkeerd membraan poriën grootte of membraan kwalitatief slecht is en gaat lekken. Ik vindt de observatie dat na periode van lage luchtvochtigheidsgraad (zomer) het bij hogere luchtvochtigheidsgraad weer hoger is spreken dat wellicht iets niet goed zit met drukventiel. De iccu zag er wel degelijk uit in YouTube uitelkaar halen. KIA zou eens open kaart moeten spelen met hun onderzoek naar de oorzaak ipv recall actie die voor de bühne is. Ze hebben een product verkocht dat niet aan verwachting voldoet van auto. Bijna zaakje ontbinding van koop.erdeke schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:59:
Nadat ik begin dit jaar ook slachtoffer was van een defecte ICCU heb ik de diverse topics hierover met interesse gevolgd. Het valt me op dat er een tijd lang weinig meldingen waren van defecte ICCU's en dat het aantal meldingen nu ineens weer toeneemt. Ik heb zelf het vermoeden dat het te maken heeft met het (voor)verwarmen van het interieur en het gebruik van de stoel en stuurverwarming wat een hoop stroom vraagt, waardoor de ICCU te hard moet werken.
Regelmatig vallen nu alle hulpsystemen uit behalve cc. Dat uit zich in eerst raar doen, zelfs vreemde stuurbewegingen, lijnen niet meer zien en dat met aan-uit-aan-uit gedrag. Om uiteindelijk vele foutmeldingen te geven zoals zicht beperkt, controleer dit of dat en uiteindelijk de melding dat de rijhulpsystemen uitgeschakeld zijn. Rijd je dan in een auto met nog minder hulp dan een Aygo van 15 jaar geleden...
Kortom: ook hier gaat de auto de deur uit bij de eerstvolgende mogelijkheid. 7-10 jaar garantie? Eerder garantie op 7-10x per jaar bij de dealer staan.
Dat vocht vind ik een lastige. Bij mij was de vorige keer dus in een periode van droog weer met 25 tot 35 graden.brackman schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:56:
[...]
Nou ben ik slachtoffer geworden van defecte iccu paar weken geleden. Tijdens een recupuratie voor stoplicht. Ik was me niet bewust van drukventiel in de iccu dacht altijd gesloten systeem. Blijkbaar ademd de iccu om drukopbouw binnen te verkomen. Lucht is niet vochtloos en drukventiel heeft ook membraan om vocht en vochtheid tegen te houden. Zou condensatie ophoping in de iccu en kortsluiting veroorzaken als druppel op verkeerde plek terecht komt. Verkeerd membraan poriën grootte of membraan kwalitatief slecht is en gaat lekken. Ik vindt de observatie dat na periode van lage luchtvochtigheidsgraad (zomer) het bij hogere luchtvochtigheidsgraad weer hoger is spreken dat wellicht iets niet goed zit met drukventiel. De iccu zag er wel degelijk uit in YouTube uitelkaar halen. KIA zou eens open kaart moeten spelen met hun onderzoek naar de oorzaak ipv recall actie die voor de bühne is. Ze hebben een product verkocht dat niet aan verwachting voldoet van auto. Bijna zaakje ontbinding van koop.
Zoals gezegd, het kan cumulatief zijn, daarnaast zijn de ochtenden in de zomer ook gewoon vochtig (dauw), das dat kan net zo goed in de auto gebeuren.Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:30:
[...]
Dat vocht vind ik een lastige. Bij mij was de vorige keer dus in een periode van droog weer met 25 tot 35 graden.
Nu wordt ik ook huiverig.MooDyBLueS schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:55:
Ik kom me ook voor waarschijnlijk de laatste keer melden. Sinds de ICCU kapot is gegaan en de 12V accu mee heeft getrokken en dat weer niet onder garantie valt en ik geen keuze had anders dan door de dealer laten vervangen wat 2x zo duur is als zelf een nieuwe én betere erin gooien, heb ik ook nog eens veel problemen met de auto.
Regelmatig vallen nu alle hulpsystemen uit behalve cc. Dat uit zich in eerst raar doen, zelfs vreemde stuurbewegingen, lijnen niet meer zien en dat met aan-uit-aan-uit gedrag. Om uiteindelijk vele foutmeldingen te geven zoals zicht beperkt, controleer dit of dat en uiteindelijk de melding dat de rijhulpsystemen uitgeschakeld zijn. Rijd je dan in een auto met nog minder hulp dan een Aygo van 15 jaar geleden...
Kortom: ook hier gaat de auto de deur uit bij de eerstvolgende mogelijkheid. 7-10 jaar garantie? Eerder garantie op 7-10x per jaar bij de dealer staan.
Niet dat ik deze issues heb, maar bij mij heeft de stoelverwarming/ventilatie en stuurverwarming console een eigen leven bij een koude start af en toe..
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
- brackman
Ik vind het ook een lastige maar ik ben niet overtuigd dat elektronica van beroerde kwaliteit is anders zouden er wel meldingen zijn van ontplofte of doorgebrande onderdelen in de iccu. Als vocht er eenmaal zit dan zal het er niet snel uitgaan bij dampdichte Membranen. Je hebt voor daken ook damp doorlatend en dampremmende folie. Met doorlatende en dampremmende eigenschappen. Het is een lastige heb me nog niet verdiept in verschil met oude iccu van de Niro ev die de problemen niet heeft. Locatie, algemeen ontwerp waar drukventiel zit en wellicht ontwerp binnen om vocht weg te leiden naar afvoer.Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:30:
[...]
Dat vocht vind ik een lastige. Bij mij was de vorige keer dus in een periode van droog weer met 25 tot 35 graden.
- brackman
Klinkt allemaal erg ruk. Mijn gevoel geeft aan dat het los contact,slecht contact door vocht is op een van de verbindingen naar de hulpsystemen. Ja een goede garage met kennis en diagnose zou dat moeten vinden. Ja vind die maar die verder gaan dan kia instructies en echt door diagnoses stellen en analyse doen.MooDyBLueS schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:55:
Ik kom me ook voor waarschijnlijk de laatste keer melden. Sinds de ICCU kapot is gegaan en de 12V accu mee heeft getrokken en dat weer niet onder garantie valt en ik geen keuze had anders dan door de dealer laten vervangen wat 2x zo duur is als zelf een nieuwe én betere erin gooien, heb ik ook nog eens veel problemen met de auto.
Simpel antwoord: Ja.Jago88 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:07:
Ik ben van plan om een MY ‘25 EV6 GT line privé aan te schaffen. Nu schrik ik een beetje van alle horror verhalen over de ICCU en wat nog niet meer. Speelt dit nog steeds bij de facelift/bj 2025?
Heeft iedere auto er last van? Nee.
De enige cijfers die we enigszins weten liggen tussen de 0,5 en 1%, gebaseerd op de oude modellen. Maar alle nieuwe modellen hebben er ook nog steeds last van. Het is een loterij, Kia geeft geen openheid of weet het zelf ook niet waar het door komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 16-12-2025 10:09 ]
ja speelt ook nog sporadisch bij de facelift. Maar niet teveel zorgen om maken, valt onder garantie en tegenwoording is de supply-line wel prima.Jago88 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:07:
Ik ben van plan om een MY ‘25 EV6 GT line privé aan te schaffen. Nu schrik ik een beetje van alle horror verhalen over de ICCU en wat nog niet meer. Speelt dit nog steeds bij de facelift/bj 2025?
Met de kennis van nu zou ik de auto nog steeds kopen. Alleen wel even met de dealer vooraf vastleggen hoe het zit met vervangend vervoer als de iccu het begeeft. Duidelijkheid voorkomt touwtrekken als het erop aan komt.Jago88 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:07:
En ook maar even mijn vrouw over inlichten hoe zo'n plof-scenario eruit kan zien, want die ontploft dan ook als die ICCU ploft...
Licht haar dan ook even in over de grotere kans op een dodelijk ongeluk op weg naar je bestemmingen.1Mark schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:13:
Ik ben er toch wel ongemakkelijk over met een wintersport deze kerst en de komende zomervakantie.
En ook maar even mijn vrouw over inlichten hoe zo'n plof-scenario eruit kan zien, want die ontploft dan ook als die ICCU ploft...
Statistisch gezien ben ik dus dood.Harrie van Til schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:39:
[...]
Licht haar dan ook even in over de grotere kans op een dodelijk ongeluk op weg naar je bestemmingen.
Als jij het zegt..
Gezien het grote aantal klachten, de grote aantallen Tweakers hier die al voor de 2e keer een nieuwe ICCU hebben en het feit dat recent in een enquete op FB kwam dat ca 1/3 van de mensen last van dit probleem had gehad durf ik er heel wat onder te verwedden dat het aantal auto's met deze klacht vele malen hoger ligt dan jouw 0.5 - 1%.Phusebox in "Het grote Kia EV6 topic"Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09[/mesage]:
De enige cijfers die we enigszins weten liggen tussen de 0,5 en 1%, gebaseerd op de oude modellen.
Ik vraag dit omdat ik overweeg een EV5 te leasen volgend jaar. Maar die staat op de shortlist dagen met Xpeng G6 LR en G9 SR.
De Xpengs hebben wel een actief ota beleid. Van de EV5 valt nog weinig te zeggen dus ik dacht ik vraag het hier even. Alvast bedankt voor de info.
De enige grote update naar mijn idee was het pre-conditioneren van de batterij van de pre-facelift. Maar dat was geen OTA.FJP84 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:04:
Algemene vraag: hebben jullie als eigenaren van de ev6 ota updates ontvangen die ook noemenswaardige verbeteringen met zich meebrachten?
Ik vraag dit omdat ik overweeg een EV5 te leasen volgend jaar. Maar die staat op de shortlist dagen met Xpeng G6 LR en G9 SR.
De Xpengs hebben wel een actief ota beleid. Van de EV5 valt nog weinig te zeggen dus ik dacht ik vraag het hier even. Alvast bedankt voor de info.
Verder is er weinig nuttigs toegevoegd, voor mij.
Wat me even snel binnenschiet:FJP84 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:04:
Algemene vraag: hebben jullie als eigenaren van de ev6 ota updates ontvangen die ook noemenswaardige verbeteringen met zich meebrachten?
- instellen met welk % SoC je op een laadstation of bestemming wilt aankomen.
- Waarschuwing voor naderende hulpdiensten
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Op de facelift?Bo0bz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:01:
[...]
Wat me even snel binnenschiet:
- instellen met welk % SoC je op een laadstation of bestemming wilt aankomen.
- Waarschuwing voor naderende hulpdiensten
Want waarschuwing voor naderende hulpdiensten heb ik nog nooit gehad.
De kaartupdates zijn eigenlijk het enige relevante wat me te binnen schiet.FJP84 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:04:
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Nee dat is helaas alleen op de facelift/ccNc.Phusebox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:25:
[...]
Op de facelift?
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
vraag je eerst eens af wat je verbeterd wilt zien worden aan de EV5 of de Xpengs. als je auto as-is prima vindt, is het aantal "noemswaardige verbeteringen" niet meer relevant. Wil je wel dat er veel dingen "noemswaardig" verbeterd worden, dan moet je je afvragen of je de auto uberhaupt wel moet nemen.FJP84 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:04:
Kaartupdates zul je waarschijnlijk bij beide gewoon krijgen.
Klopt op de facelift. Foto van internet:Phusebox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:25:
[...]
Op de facelift?
Klopt, ook al een paar keer live gezien.Bo0bz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:05:
[...]
Klopt op de facelift. Foto van internet:
[Afbeelding]
Helaas, weinig verbeelding bij Kia. De laatste "extra" waren nieuwe natuurgeluiden. Alsof iemand daar zit op te wachten. Geef dan wat variatie in de rijgeluiden en achteruitrijd-signalen misschien?Phusebox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 05:26:
[...]
De enige grote update naar mijn idee was het pre-conditioneren van de batterij van de pre-facelift. Maar dat was geen OTA.
Verder is er weinig nuttigs toegevoegd, voor mij.
Ook de navigatie is steeds minimaal 1 jaar oud. Oke, we moeten er misschien niets extra voor betalen maar de toegelaten snelheid aanduiding is nog op veel plaatsen achterhaald en dus niet betrouwbaar.
Mijn broer heeft een Porsche Taycan en die krijgt maandelijks en soms twee keer op een maand een update.
Even terloops: ik krijg nu al enkele weken een melding op het scherm in de EV6 (MY23) dat de gebruiksvoorwaarden en privacyinstellingen gewijzigd zijn met de vraag of ik ze wil lezen. Klik ik op Neen, gaat het scherm weg en verder lijkt er niets te gebeuren. Klik ik op JA dan opent er een nieuw scherm en gaat de er "iets" geladen worden blijkt uit de "dansende staafjes". En na 10 tot 20 seconden bevriest het scherm, er valt niets aan te klikken en een minuutje of zo later gaat het scherm gewoon weg. Tot bij de volgende stopplaats opnieuw dat eerste pop-up scherm naar boven komt. Al zeker 15 keer hetzelfde effect, ik raak niet verder, kan niets lezen, kan niets goedkeuren of bevestigen. Heb het entertainmentcenter al gereset via het kleine gaatje naast de volumeknop, maakt niets uit. Netwerkverbinding is uitstekend, overigens.
Iemand dezelfde ervaring en vooral: een oplossing?
Klopt. Daar denk ik nu dus ook meer over na.greg-a schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:44:
[...]
vraag je eerst eens af wat je verbeterd wilt zien worden aan de EV5 of de Xpengs. als je auto as-is prima vindt, is het aantal "noemswaardige verbeteringen" niet meer relevant. Wil je wel dat er veel dingen "noemswaardig" verbeterd worden, dan moet je je afvragen of je de auto uberhaupt wel moet nemen.
Kaartupdates zul je waarschijnlijk bij beide gewoon krijgen.
Wat me opvalt is dat de KIA EV5 GT-Plusline eigenlijk alle features heeft die ik aan de Xpengs ook prettig/leuk vind.
Eigenlijk zou ik alleen op de trekhaak iets qua functionaliteit moeten inleveren daar deze bij de KIA niet elektrisch is, zoals bij de Xpengs (en de Enyaq die ik nu heb)
Maar de HUD (dat ik nu ook heel prettig vind) en panoramadak dat ook open kan is wel echt een plus.
Dus als dat alles out of the box goed werkt en blijft werken is het eigenlijk dikke prima.
Ook de fysieke knoppen in deurpost van de KIA EV5 en dat je met de mute knop wat ADAS Controle systemen uit kan schakelen heeft vind ik ook goed doordacht.
Maar tot zover over de KIA EV5 (voordat het teveel off-topic gaat
Kun je wel naar beneden scrollen?DigitalHombre schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:06:
[...]
Even terloops: ik krijg nu al enkele weken een melding op het scherm in de EV6 (MY23) dat de gebruiksvoorwaarden en privacyinstellingen gewijzigd zijn met de vraag of ik ze wil lezen. Klik ik op Neen, gaat het scherm weg en verder lijkt er niets te gebeuren. Klik ik op JA dan opent er een nieuw scherm en gaat de er "iets" geladen worden blijkt uit de "dansende staafjes". En na 10 tot 20 seconden bevriest het scherm, er valt niets aan te klikken en een minuutje of zo later gaat het scherm gewoon weg. Tot bij de volgende stopplaats opnieuw dat eerste pop-up scherm naar boven komt. Al zeker 15 keer hetzelfde effect, ik raak niet verder, kan niets lezen, kan niets goedkeuren of bevestigen. Heb het entertainmentcenter al gereset via het kleine gaatje naast de volumeknop, maakt niets uit. Netwerkverbinding is uitstekend, overigens.
Iemand dezelfde ervaring en vooral: een oplossing?
Onderaan moet je zover ik mij herinner nog iets aan kunnen klikken alvorens volledig akkoord te kunnen geven.
Ik vind in de handleiding en in de app nergens een verwijzing naar een backup oid (kijk ik niet goed?).
Advies?
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Weet je, je zal best eens gelijk kunnen hebben. Maar ik ben eigenaar van de auto en het zal mij even op z'n Hollands gezegd aan mijn reet roesten waar het aan ligt en waar het misgaat. Het effect voor mij is continu ellende.brackman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:15:
[...]
Klinkt allemaal erg ruk. Mijn gevoel geeft aan dat het los contact,slecht contact door vocht is op een van de verbindingen naar de hulpsystemen. Ja een goede garage met kennis en diagnose zou dat moeten vinden. Ja vind die maar die verder gaan dan kia instructies en echt door diagnoses stellen en analyse doen.
En dat terwijl ik als jarenlange Toyota/Lexus klant met 10 jaar garantie wegens gebrek aan EV modellen destijds naar Kia overgestapt ben, want (toen) 7 jaar garantie (inmiddels ook 10), dan moet het toch op z'n minst vergelijkbaar zijn met Toyota was de verwachting. Heb toen de bZ4X laten staan omdat deze wat meer geluid het interieur in laat komen, iets minder fijn rijdt en minder snel laadt voor een vergelijkbare occasionprijs. Het spreekt voor zich dat ik inmiddels graag die nadelen voor lief had genomen. Het allerbelangrijkste vind ik namelijk een auto die gewoon werkt en waar je op kan vertrouwen. (En ja er kan een keer iets misgaan, met de nadruk op een keer).
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-12-2025 20:56 ]
Niks, het is gewoon een cold boot.GrubLeo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:48:
Als ik het infotainment reset via het onvolprezen gaatje welke instellingen raak ik dan kwijt en moet ik vooraf mss even vastleggen?
Ik vind in de handleiding en in de app nergens een verwijzing naar een backup oid (kijk ik niet goed?).
Advies?
Hoe bedoel je minimaal een jaar oud? De kaarten zelf of de laatste update? Die is namelijk van 9 september en dus 3 maanden geleden. Ik weet niet wat de datum is van de kaarten.DigitalHombre schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:06:
[...]
Ook de navigatie is steeds minimaal 1 jaar oud. Oke, we moeten er misschien niets extra voor betalen maar de toegelaten snelheid aanduiding is nog op veel plaatsen achterhaald en dus niet betrouwbaar.
Mijn broer heeft een Porsche Taycan en die krijgt maandelijks en soms twee keer op een maand een update.
Je vergelijkt nu wel een premium merk van >100k nieuw met een doodgewone Kia. Ik weet niet of dat eerlijk is.
Ik was de verbinding (remote commando’s) kwijt met de auto en heb deze procedure ook eerst gevolgd zonder resultaat. Hierna het modem gereset via het menu in de auto (herconfigureren) en toen werkte alles weer vlekkeloos.
Bij beide handelingen raak je geen instellingen kwijt kan ik bevestigen.
Oh, ha, als ie niks vergeet klinkt het meer als een "warm boot"
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
- brackman
Ik snap je reactie ook helemaal. Als autokoper zou je niet hoeven te analyseren en bedenken wat oorzaak van probleem is. Die kennis moet bij de specialist garage moeten liggen of je moet een betrokken autorijder zijn. Bij mij is het ook zo dat KIA zijn zaakjes op orde moet hebben en leren transparant communiceren. Dat is niet zo en hun opgebouwde vertrouwen van de afgelopen jaren is ook ter paard verdwenen wat zeer jammer is. Persoonlijk raad ik ook af om een KIA /Hyundai op E-gmp platform te kopen tot ze iccu loterij hebben opgelost. Het is zo gebeurt wel met meer merken waar ik vertrouwen in had en geld voor overhad. Betekent vooral dat je op zoek moet naar iets anders als het echt kapot gaat.MooDyBLueS schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:55:
[...]
Weet je, je zal best eens gelijk kunnen hebben. Maar ik ben eigenaar van de auto en het zal mij even op z'n Hollands gezegd aan mijn reet roesten waar het aan ligt en waar het misgaat. Het effect voor mij is continu ellende.
En dat terwijl ik als jarenlange Toyota/Lexus klant met 10 jaar garantie wegens gebrek aan EV modellen destijds naar Kia overgestapt ben, want (toen) 7 jaar garantie (inmiddels ook 10), dan moet het toch op z'n minst vergelijkbaar zijn met Toyota was de verwachting. Heb toen de bZ4X laten staan omdat deze wat meer geluid het interieur in laat komen, iets minder fijn rijdt en minder snel laadt voor een vergelijkbare occasionprijs. Het spreekt voor zich dat ik inmiddels graag die nadelen voor lief had genomen. Het allerbelangrijkste vind ik namelijk een auto die gewoon werkt en waar je op kan vertrouwen. (En ja er kan een keer iets misgaan, met de nadruk op een keer).
Ik heb wel hoop dat je ellende te repareren is bij goed onderzoek en diagnose en vervangen/schoonmaken van contacten. Monteurs met wat meer ervaring en die wat meer nadenken/verder kijken dan alle service bulletins. Ja je zult garage wat moeten masseren om het voor elkaar te krijgen. En deze problemen zijn niet conform wat je van auto mag verwachten.
Zul je zien dat ik zo meteen, na de ICCU reparatie, weer zelf voor een kapotte 12V mag opdraaien, na eerst drie keer ergens op de pechhulp te hebben gewacht omdat ie leeg is.
Tot zover "het gaat nu snel" met het vervangen van de ICCU.
Maakt iemand met het pre-facelift model gebruik van Slim Laden van Frank Energie?
Zo ja, hoe zijn de ervaringen en de invloed op de 12v-accu?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
De kaarten zelf zijn gegevens van een jaar oud, ik merk het aan een verkeerssituatie die meer dan een jaar gewijzigd werd en aan toegelaten snelheid aanduidingen met hetzelfde euvel. En ja, er is een prijsverschil maar koop je een 99€ losse gps heb je vaak gratis updates en via Google en de meeste andere route-apps ook gratis. Bovendien kan je nergens formeel terecht met melding van een fout (al zeker niet voor de snelheid waarschuwingen) . POI is al helemaal een ramp, met punten die al meer dan 10 jaar niet meer bestaan. Je hebt trouwens ook niet de keuze bij Kia voor een up-to date betalende optie wat GPS betreft.Bo0bz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:05:
[...]
Hoe bedoel je minimaal een jaar oud? De kaarten zelf of de laatste update? Die is namelijk van 9 september en dus 3 maanden geleden. Ik weet niet wat de datum is van de kaarten.
Je vergelijkt nu wel een premium merk van >100k nieuw met een doodgewone Kia. Ik weet niet of dat eerlijk is.
- brackman
Je kunt niet zelf langsgaan waar de auto staat.Phusebox schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:41:
Ik ben benieuwd hoe lang mijn reparatie dit keer gaat duren, zeker gezien de feestdagen. Auto staat sinds maandagochtend bij de dealer maar ze hebben hem nog niet aangeraakt, ondanks mijn verzoek om de 12V accu op te laden en eventueel te ontkoppelen.
Zul je zien dat ik zo meteen, na de ICCU reparatie, weer zelf voor een kapotte 12V mag opdraaien, na eerst drie keer ergens op de pechhulp te hebben gewacht omdat ie leeg is.
Tot zover "het gaat nu snel" met het vervangen van de ICCU.
Ik ben benieuwd naar de staat van eigen 12v batterij na iccu overlijden.
Er was maand ervoor nieuwe zelfde ruk 12 v accu ingezet onder garantie.
Half januari eerste onderhoudsbeurt binnen de 2 jaar, aan gedrag van 12 v accu zou ie de lading vasthoudtest weer kunnen falen.
We gaan het zien dat is weer onder de 2 jaar garantie.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
/f/image/khCktDIOIghgW1Es70AQYZYG.png?f=fotoalbum_large)