Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Medetweakers, ik ben nu even de weg kwijt. Zie hier een aangeboden 58kWh:

https://www.autoweek.nl/o...mtepomp-levering-q4-2021/

De foto's lijken niet overeen te komen met de 58kWh want sfeerverlichting, volledig leren stoelen en pianolak middenconsole. Maar, de Plus heeft de stoelverwarming/verkoelingsknoppen in touch versie en de 58kWh heeft gewoon drukknoppen (zoals de foto's). Daarnaast heeft deze uitvoering ook geen stoelventilatie, wat dus weer wel overeenkomt met de 58kWh.

Jullie enig idee naar welke versie we hier zitten te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
marcovit schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:01:
[...]

Toen ik zaterdag bij de dealer was stond het alarm in hun systeem en kon ik hem ook bestellen. Denk niet dat ze hem achter af gaan inbouwen.
In de omschrijving staat: Nog niet direct leverbaar.

Maar wat is het verschil met achteraf inbouwen of niet? Hij komt niet met alarm uit Korea hoor.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
BDelamontagne schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:

De foto's lijken niet overeen te komen met de 58kWh want sfeerverlichting, volledig leren stoelen en pianolak middenconsole. Maar, de Plus heeft de stoelverwarming/verkoelingsknoppen in touch versie en de 58kWh heeft gewoon drukknoppen (zoals de foto's). Daarnaast heeft deze uitvoering ook geen stoelventilatie, wat dus weer wel overeenkomt met de 58kWh.

Lijkt gewoon een plus. Of een buitenlandse auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-06 11:32

In de omschrijving staat kleur rood, de foto is een grijze. Dus ik denk dat de foto's en de auto niet met elkaar overeen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31

Just my 2 cents (en daar hoef jij je natuurlijk niets van aan te trekken)..
Maar als de verkoper niet eens de moeite neemt om een doekje over het scherm (eigenlijk het hele interieur) te halen voor de foto's van de verkoop. Dan laat ik hem lekker staan. Immers weet je dan ook hoe men voor de rest met de auto is omgegaan. Of het boeit ze niet, of ze zien het niet eens (nog erger), dat de auto goor is van binnen.. :X

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ERN5T
  • Laatst online: 18-09 15:23

Lang voordat de eerste EV6 in Nederland was, zag je al dit soort bij elkaar geknipte en geplakte aanbiedingen van wagens met geringe kilometerstanden, die er nog niet waren. Allemaal verkoop-trucs, kom toch vooral naar ons.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
ERN5T schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:15:
[...]

Lang voordat de eerste EV6 in Nederland was, zag je al dit soort bij elkaar geknipte en geplakte aanbiedingen van wagens met geringe kilometerstanden, die er nog niet waren. Allemaal verkoop-trucs, kom toch vooral naar ons.
Precies. Gaspedaal.nl staat vol met occasion EV6's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXPjij-SDHZhYHs9ZQqmqKczZks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTwm62y0Q7LdQhKMqkNozh85.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door henrov op 15-11-2021 10:40 . Reden: plaatje toegvoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaMeLiNoS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42
stimpyrulez schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:35: [...]
Met nadruk op 'zou'. En geloof ook wel dat het (veel) langer erop zit, maar het is ook ruim 3 á 4 keer zo duur. Dus daar mag je ook wat anders van verwachten.

Volgens mij zou dit ruim een jaar erop moeten blijven zitten. Zou alleen niet weten hoe je dat kan testen / controleren. (Maar dat zou ik ook met een glas coating hebben).
Heb zelf op mijn weekend auto een glascoating aangebracht (Nanolex SI3D) en daar zie je het verschil enorm. Water hecht niet, vuil is zo los (dat scheelt echt) en een goede wasbeurt is meer dan voldoende om de auto bij te houden. Wel moet ik melden dat deze auto na het rijden altijd binnen staat en dat gedurende de zomer 1x per 2 weken wel een wasbeurt krijgt en de periode ervoor/erna als er vuil is na het rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BDelamontagne
DonJunior schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:15:
[...]

Just my 2 cents (en daar hoef jij je natuurlijk niets van aan te trekken)..
Maar als de verkoper niet eens de moeite neemt om een doekje over het scherm (eigenlijk het hele interieur) te halen voor de foto's van de verkoop. Dan laat ik hem lekker staan. Immers weet je dan ook hoe men voor de rest met de auto is omgegaan. Of het boeit ze niet, of ze zien het niet eens (nog erger), dat de auto goor is van binnen.. :X
Haha ja ben ik met je eens! Gaat in dit geval ook niet om aanschaf voor mij maar puur het gebrek aan beeldmateriaal van de 58kWh. Een advertentie als deze kan dan helpen, maar brengt in dit geval alleen maar meer verwarring 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV_81
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-06 22:16
BDelamontagne schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:43:
[...]

Haha ja ben ik met je eens! Gaat in dit geval ook niet om aanschaf voor mij maar puur het gebrek aan beeldmateriaal van de 58kWh. Een advertentie als deze kan dan helpen, maar brengt in dit geval alleen maar meer verwarring 8)7
Hij is ook flink aan de prijs voor een 58 kWh met warmtepomp en een ander kleurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

WaMeLiNoS schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:41:
[...]

Heb zelf op mijn weekend auto een glascoating aangebracht (Nanolex SI3D) en daar zie je het verschil enorm. Water hecht niet, vuil is zo los (dat scheelt echt) en een goede wasbeurt is meer dan voldoende om de auto bij te houden. Wel moet ik melden dat deze auto na het rijden altijd binnen staat en dat gedurende de zomer 1x per 2 weken wel een wasbeurt krijgt en de periode ervoor/erna als er vuil is na het rijden.
Is dat makkelijk zelf te doen?
Waar moet aan gedacht worden /rekening mee gehouden worden?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:46
WaMeLiNoS schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:41:
[...]

Ik geloof ook wel dat een glascoating werkt hoor en effectief is (en beter werkt dan de Kia optie).
Alleen is de Kia optie ook navenant goedkoper (als je het laat doen in ieder geval).
Dus ja, daar heb ik (persoonlijk) ook andere verwachtingen bij (dus dat het minder lang goed werkt).

En dan is de vraag of je het bedrag er voor over hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Ik heb voorlopig geen problemen met de verwarming , koud is die nooit. Ik heb 1 keer gehad dat het wel veel te warm werd.
Ik heb geen warmtepomp trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
JT900 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:01:
Ik heb voorlopig geen problemen met de verwarming , koud is die nooit. Ik heb 1 keer gehad dat het wel veel te warm werd.
Ik heb geen warmtepomp trouwens
Huh? Alleen de basis is toch verkrijgbaar zonder warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
henrov schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:07:
[...]

Huh? Alleen de basis is toch verkrijgbaar zonder warmtepomp?
Correct!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaMeLiNoS
--HOOLIE-- schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:56: [...]
Is dat makkelijk zelf te doen? Waar moet aan gedacht worden /rekening mee gehouden worden?
Ja is meer dan prima te doen. Wel auto goed voorbereiden (dus gepolijst/gepoetst) alvorens je dit doet. Verder zitten er alles bij om de auto te doen. Echter heb ik zelf nog wat extra doeken aangeschaft om het excess eraf te halen. Was voor mij een eerste keer, maar zou het zo weer doen. Mogelijk doe ik de EV6 ook nog wel als ik deze heb.
stimpyrulez schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:56:[...] Ik geloof ook wel dat een glascoating werkt hoor en effectief is (en beter werkt dan de Kia optie). Alleen is de Kia optie ook navenant goedkoper (als je het laat doen in ieder geval).
Dus ja, daar heb ik (persoonlijk) ook andere verwachtingen bij (dus dat het minder lang goed werkt).
En dan is de vraag of je het bedrag er voor over hebt of niet.
Helemaal eens. Ik vind het heerlijk aan de slag te zijn met de auto en daar ook de tijd voor te maken en te nemen dan. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd. Daarbij - ik ben een amateur, maar probeer het gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

WaMeLiNoS schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:09:
[...]

Ja is meer dan prima te doen. Wel auto goed voorbereiden (dus gepolijst/gepoetst) alvorens je dit doet. Verder zitten er alles bij om de auto te doen. Echter heb ik zelf nog wat extra doeken aangeschaft om het excess eraf te halen. Was voor mij een eerste keer, maar zou het zo weer doen. Mogelijk doe ik de EV6 ook nog wel als ik deze heb.

[...]
Is gepoetst uit een (luxe) wasstraat voldoende, of echt met de hand?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV_81
  • Laatst online: 21-06 22:16
Ik begrijp uit eerdere reacties dat in België een warmtepomp op hogere uitrustingsniveaus een optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaMeLiNoS
--HOOLIE-- schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:17: [...] Is gepoetst uit een (luxe) wasstraat voldoende, of echt met de hand?
Je brengt een harde laag aan op de lak dus je zult, als er (was)krassen in zitten, dit ook terug gaan zien als je deze niet goed (voor)behandeld hebt en het dus niet meer kunnen corrigeren. Glascoating zal uitharden en kan je alleen door het polijsten weer weghalen.

Heb zelf een DAP900 kit gekocht bij Carclean en doe het machinaal in meerdere stappen. Kost nog steeds een hoop tijd maar het resultaat heb je zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT900
Klopt , de warmtepomp is in België een optie. Deze is voor mijn dagelijkse ritten niet nodig , ik kom een week toe met 1 lading wel tot 100%.
Ik zou eigenlijk eens moeten testen wat het resultaat bij snelladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

anc

Ik kreeg trouwens de opmerking bij de garage dat ik de EV6 gewoon tot 100% kan laden en niet aan die 80% hoef te houden.
Hij raadde het wel af om het helemaal leeg te rijden.

Is er meer overhead waardoor je gewoon tot "100%" kan laden? Is het systeem algemeen intelligenter waardoor die extra degradatie tegen gaat?
En hoeveel meer degradatie was/is er dan met accu's als hem altijd tot 100% zou laden ipv die 80%? Hebben we het over een paar punt procent verschil of paar procenten verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkwl
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-04-2024
Dartlink schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:03:
[...]

Ik heb maandag een afspraak bij een Profile vestiging vanuit Leasemij. Krijg Bridgestone banden, geen idee welk type. Bij interesse kan ik dat wel delen maandag :)
ik zit even op de Continental site te kijken en daar zie ik deze
WinterContact™ TS 850 P , heb het dan over de 19 inch

https://www.continental-b...ntiwintercontact-ts-850-p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:49
jkwl schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:05:
[...]

Het is de Bridgestone Blizzak LM005 235/55R19 105V geworden :)
https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/381838

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperSpy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 19:14
Zojuist een paar uur bij de KIA dealer gezeten vanwege het verwarmings issue.
Er zaten wat foutcodes in, deze hebben ze bekeken en gereset.
Maar na een half uur draaien kwamen ze weer terug.

Het issue wordt nu doorgespeeld naar KIA Nederland.
Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat dit issue nog niet bekent was bij KIA Nederland.
Net als wat meer issues die ik ook direct gemeld heb.

Het wordt dus nog even afwachten en waarschijnlijk terug binnenkort voor een langere periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Net de verwachtte leverdatum gekregen, tweede helft vorige week een RWD Plus Deep Forest Metallic besteld, en dat is de laatste week van april 2022. Dat is dus een dikke 5 maanden levertijd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT900
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:02:
Ik kreeg trouwens de opmerking bij de garage dat ik de EV6 gewoon tot 100% kan laden en niet aan die 80% hoef te houden.
Hij raadde het wel af om het helemaal leeg te rijden.

Is er meer overhead waardoor je gewoon tot "100%" kan laden? Is het systeem algemeen intelligenter waardoor die extra degradatie tegen gaat?
En hoeveel meer degradatie was/is er dan met accu's als hem altijd tot 100% zou laden ipv die 80%? Hebben we het over een paar punt procent verschil of paar procenten verschil?
Dat advies kreeg ik ook , enkel het snelladen indien mogelijk beperken tot 80% is mij meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:55

51k voor een basis met WP? Beetje veel, niet? Daar heb je een Plus voor met afwijkende kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Laatst online: 24-06 11:32
JT900 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:48:
[...]

Dat advies kreeg ik ook , enkel het snelladen indien mogelijk beperken tot 80% is mij meegeven.
Een batterij houdt het het langste vol met een lading rond de 50%. Dat is zeg maar zijn stabiele midden. Hoe verder je daarboven en daaronder hoe slechter het is. Echter, het BMS houdt daar ook al rekening mee en ook heeft men een veiligheidsmarge ingebouwd. Dus 100% is niet echt 100%. In praktijk bljjkt dat BEVs een degradatie van 1% per jaar hebben. Dat is niet echt iets om je zorgen om te maken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc

anc

JT900 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:48:
[...]
Moet dan eerlijk zijn, ik laad het liefst gewoon op tot 100% en gebruik hem tot 10% ofzo of tot ik zoiets heb van... morgen heb ik meer nodig dan er nu nog in zit. Vind het 80% laden zo'n gevoel van, ik heb iets maar mag het niet helemaal gebruiken |:(
Echter snelladen beperken tot 80% is precies de plek waar ik hem juist wel zo mogelijk zal laten laden, maar dit komt bij mij waarschijnlijk 4-6 keer per jaar voor met vakanties? Lijkt mij niet een probleem.
KingOfNorway schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:04:
[...]
Een batterij houdt het het langste vol met een lading rond de 50%. Dat is zeg maar zijn stabiele midden. Hoe verder je daarboven en daaronder hoe slechter het is. Echter, het BMS houdt daar ook al rekening mee en ook heeft men een veiligheidsmarge ingebouwd. Dus 100% is niet echt 100%. In praktijk bljjkt dat BEVs een degradatie van 1% per jaar hebben. Dat is niet echt iets om je zorgen om te maken denk ik.
Als het met 100% laden 1% degradatie is en met 80% iets minder dan 1% dan is mijn keuze snel gemaakt, gewoon tot 100% thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:
[...]

Moet dan eerlijk zijn, ik laad het liefst gewoon op tot 100% en gebruik hem tot 10% ofzo of tot ik zoiets heb van... morgen heb ik meer nodig dan er nu nog in zit. Vind het 80% laden zo'n gevoel van, ik heb iets maar mag het niet helemaal gebruiken |:(
Echter snelladen beperken tot 80% is precies de plek waar ik hem juist wel zo mogelijk zal laten laden, maar dit komt bij mij waarschijnlijk 4-6 keer per jaar voor met vakanties? Lijkt mij niet een probleem.
Onderweg op vakantie wil je vooral ook maar tot 80% laden omdat die laatste 20% langzamer gaat. Als je een lange stop maakt zou ik inderdaad tot 100% laden, maar anders werken "korte sprintjes" beter schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Phusebox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:10:
[...]

Onderweg op vakantiei wil je vooral ook maar tot 80% laden omdat die laatste 20% langzamer gaat. Als je een lange stop maakt zou ik inderdaad tot 100% laden, maar anders werken "korte sprintjes" beter schijnbaar.
Wij maken meestal 1 stop en gaan dan eten en drinken(30-45min) :) En ja ik verwacht ondanks de lading (dakkoffer + aanhanger met 4 fietsen erop) dat een lading van 80% ruim genoeg is om de bestemming te bereiken EN dat hij dan toch niet helemaal vol zal zijn na die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Die hele laadpercentagesaga lijkt mij voornamelijk op lucht gebaseerd. Een overblijfsel uit de tijd dat enigszins volwassen laadintelligentie op smartphones nog geen gemeengoed was.
Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:25:
[...]

Als je de 100% lading niet elke dag nodig hebt, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet standaard tot 100% laden.
Ik ben het zo van plan: standaard tot 80%. En de keren dat ik meer (denk) nodig te hebben, dan 90-100%.
Waarom laat je het laden niet over aan het BMS? Daar is het voor gemaakt.

[ Voor 54% gewijzigd door FirePuma142 op 15-11-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
Anunnaki schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:50:
[...]

51k voor een basis met WP? Beetje veel, niet? Daar heb je een Plus voor met afwijkende kleur.
Haha ja klopt. Deze hele advertentie klopt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
jkwl schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ik zit ook na winterbanden te kijken (wil met de EV6 op wintersport).
Aangezien ik de AWD heb, heb ik 20" velgen onder zitten.
Ik gebruik de banden voornamelijk in Nederland, maar heb ze dus nodig voor de wintersport.

Ben nu in dubio wat ik zou moeten gaan doen:
1. winterbanden op de 20"velgen laten zetten

2. 19" velgen halen met winterbanden

Punt 1:
Is lekker simpel.
alleen de banden zijn erg breed 255 45 20"
Op sneeuw zou je wellicht minder brede banden willen hebben.
De vraag is wellicht dan wel hoe vaak je op sneeuw rijdt...

Punt 1:
Wellicht dat het efficiënter is met een kleinere velgmaat, maar dan zou ik tevens voor minder breede banden gaan.
Maar ja, dan moet je weer velgen + TPMS + banden aanschaffen.
Is natuurlijk weer een stuk duurder.

Iemand wellicht advies?

Huidige zomerband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPtYEPAfCxlxtn10-quqmAWuUtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk1quGHAkv9ZOXD0jOSmFcYj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:
[...]

Als je de 100% lading niet elke dag nodig hebt, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet standaard tot 100% laden.
Ik ben het zo van plan: standaard tot 80%. En de keren dat ik meer (denk) nodig te hebben, dan 90-100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

[...]

Maar wat is het onzekere? Garage zegt immers gewoon 100% laden.
Nee ik heb het niet nodig maar het is wel iets minder vaak de stekker erin stoppen. Is zeker niet spannend ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
stimpyrulez schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:24:
[...]

Ik gebruik de banden voornamelijk in Nederland, maar heb ze dus nodig voor de wintersport.

Punt 1:
Is lekker simpel.

Punt 1:
Wellicht dat het efficiënter is met een kleinere velgmaat, maar dan zou ik tevens voor minder breede banden gaan.

Iemand wellicht advies?

Huidige zomerband:
[Afbeelding]
Ik zou voor 19 inch 4 seizoenenbanden met sneeuwvlok/mountain peak symbool gaan. Die volstaan ook prima voor een wintersportvakantie en in Nederland zul je daarmee in de winter vaak veiliger rijden dan met een winterband.
Check de diverse Youtube video's van Tyre Review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:27:
[...]

Maar wat is het onzekere? Garage zegt immers gewoon 100% laden.
Nee ik heb het niet nodig maar het is wel iets minder vaak de stekker erin stoppen. Is zeker niet spannend ofzo.
Tsja, bijna overal lees je op internet dat altijd 100% niet verstandig is. Ook bij Tesla, behalve voor de LFP batterij. Wat één monteur van Kia zegt zou ik niet direct voor waarheid aannemen. Of staat die 100% ook aanbevolen in de handleiding van de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

Punt 1:
Is lekker simpel.

Punt 1:

Iemand wellicht advies?

Huidige zomerband:
[Afbeelding]
Ik zou voor optie twee gaan, en zelfs overwegen om stalen velgen te nemen met een paar wieldoppen. Lichtmetaal kan natuurlijk ook en natuurlijk mooier, maar significant duurder. Groot voordeel is dat je het hierna zelf kan doen, auto op krikje zetten op de oprit/parkeerplaats en binnen kwartier gewisseld. Bij optie 1 zit je dan ook direct aan een garage gebonden met bijbehorende kosten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EPE2021
  • Laatst online: 03-12-2023
Zojuist de dealer aan de telefoon gehad en mijn RWD GT-line is binnen.
Helaas mag ik deze pas 1 december ophalen, waren veel auto's die nog in november rijklaar gemaakt moesten worden :-( moet nog even geduld hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:30:
[...]

Tsja, bijna overal lees je op internet dat altijd 100% niet verstandig is. Ook bij Tesla, behalve voor de LFP batterij. Wat één monteur van Kia zegt zou ik niet direct voor waarheid aannemen. Of staat die 100% ook aanbevolen in de handleiding van de EV6?
Er staat ook nergens geen 100% aanbevolen in de handleiding van de EV6. Buiten dat, er is 6% overcapaciteit. Zit die aan de onderkant, of aan de bovenkant, of is die verdeeld en zo ja in welke verhouding? Of is dat wellicht dynamisch. Ergo, het BMS weet meer dan jij en houdt dat prima in de gaten. Geen enkele noodzaak om anders te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:28:
[...]

Ik zou voor 19 inch 4 seizoenenbanden met sneeuwvlok/mountain peak symbool gaan. Die volstaan ook prima voor een wintersportvakantie en in Nederland zul je daarmee in de winter vaak veiliger rijden dan met een winterband.
Check de diverse Youtube video's van Tyre Review.
All seasons én zomerbanden dan? Is dat beter dan de combi winter/zomer?

Interessant:
https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 15-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 13:44
SuperSpy schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:07:
Zojuist een paar uur bij de KIA dealer gezeten vanwege het verwarmings issue.
Er zaten wat foutcodes in, deze hebben ze bekeken en gereset.
Maar na een half uur draaien kwamen ze weer terug.

Het issue wordt nu doorgespeeld naar KIA Nederland.
Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat dit issue nog niet bekent was bij KIA Nederland.
Net als wat meer issues die ik ook direct gemeld heb.

Het wordt dus nog even afwachten en waarschijnlijk terug binnenkort voor een langere periode.
Heel bijzonder...ook ik zat vanochtend bij een dealer volgens afspraak.
Verwarmings issue is wel degelijk bij Kia NL bekend. Dit wisten ze mij vorige week al te vertellen, en werd vanochtend weer bevestigd. Men is er mee bezig...(letterlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Phusebox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:36:
[...]

All seasons én zomerbanden dan? Is dat beter dan de combi winter/zomer?

Interessant:
https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm
Wat mij betreft wel ja. Is ook wat Tyre Reviews aanraadt voor mildere klimaten (zoals hier in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 19:14
EricEB schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:40:
[...]

Heel bijzonder...ook ik zat vanochtend bij een dealer volgens afspraak.
Verwarmings issue is wel degelijk bij Kia NL bekend. Dit wisten ze mij vorige week al te vertellen, en werd vanochtend weer bevestigd. Men is er mee bezig...(letterlijk...)
Volgende week donderdag mag de KIA weer terug, ze hopen dan meer informatie van KIA Nederland te hebben. Hopelijk hebben ze dan een oplossing :)

Ook het snelladen bij Fastned heb ik bij ze neergelegd, toch wel vervelend dat ik nog nooit boven de 120KW ben gekomen bij geen enkel Fastned (heb ondertussen al 5 verschillende gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
FirePuma142 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:36:
Er staat ook nergens geen 100% aanbevolen in de handleiding van de EV6. Buiten dat, er is 6% overcapaciteit. Zit die aan de onderkant, of aan de bovenkant, of is die verdeeld en zo ja in welke verhouding? Of is dat wellicht dynamisch. Ergo, het BMS weet meer dan jij en houdt dat prima in de gaten. Geen enkele noodzaak om anders te laden.
Dat het geen noodzaak is wil nog niet zeggen dat er geen reden is. Andersom zou je kunnen zeggen dat met name voor wie thuis of op het werk eenvoudig kan laden er geen enkele reden is om tot 100% te willen laden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
FirePuma142 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:36:
[...]

Even opgezocht in de online manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc_9oYP6GxcQFYQNfTUQHwbZW7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sd1Iob7B5Qcv0ebwMJfqc1J1.png?f=fotoalbum_large

Hieruit concludeer ik hetzelfde als wat meestal aanbevolen wordt: beter om niet standaard tot 100% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:43:
[...]

Wat mij betreft wel ja. Is ook wat Tyre Reviews aanraadt voor mildere klimaten (zoals hier in NL).
Ik denk dat ik voor deze zou gaan, maar dan ook helemaal geen zomerbanden meer:

https://www.autobandenmar...4b0471436cc1cdff6f677eae0

Uit het linkje wat ik net postte blijkt die bijna niet onder te doen voor een zomerband op droog wegdek en op de rest is alles beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

assje schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:45:
[...]

Dat het geen noodzaak is wil nog niet zeggen dat er geen reden is. Andersom zou je kunnen zeggen dat met name voor wie thuis of op het werk eenvoudig kan laden er geen enkele reden is om tot 100% te willen laden.
Dat is niet waar. Waarom zou ik bewust minder willen laden? En dus vaker die kabel erin pluggen?
Ik heb vooralsnog geen duidelijk artikel gevonden wat het degradatie verschil is tussen altijd laden naar 100% en 80%/60%/etc. Wel artikelen over dat het beter is, maar niet hoeveel beter het is. Een paar procentpunt minder degradatie is voor mij echt geen enkele reden om altijd naar 80% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Schijnt zeker een goede band te zijn @Phusebox. Maar over het algemeen hebben 4 seizonenbanden wel een wat hogere rolweerstand dan een zomerband, en dus wat minder bereik. Of dat een "probleem" voor je is, is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:49:
[...]

Dat is niet waar. Waarom zou ik bewust minder willen laden? En dus vaker die kabel erin pluggen?
Ik heb vooralsnog geen duidelijk artikel gevonden wat het degradatie verschil is tussen altijd laden naar 100% en 80%/60%/etc. Wel artikelen over dat het beter is, maar niet hoeveel beter het is. Een paar procentpunt minder degradatie is voor mij echt geen enkele reden om altijd naar 80% te laden.
Zie mijn post hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:47:
[...]
Hieruit concludeer ik hetzelfde als wat meestal aanbevolen wordt: beter om niet standaard tot 100% te laden.
En ik ben dan rete benieuwd naar de sub-optimal conditions :) Dan kan ik zelf bepalen wat de impact is in mijn gedrag en of ik dat acceptabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veridis_quo
  • Laatst online: 12-05-2023
EPE2021 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:35:
Zojuist de dealer aan de telefoon gehad en mijn RWD GT-line is binnen.
Helaas mag ik deze pas 1 december ophalen, waren veel auto's die nog in november rijklaar gemaakt moesten worden :-( moet nog even geduld hebben...
Nou, dan heb je geluk. Bij mij ook binnen, ophalen de 9e... Het is retedruk overal....
Wachten, wachten wachten. Voordeel is dat wellicht tegen die tijd wat kinderziektes opgelost zijn/updates geinstalleerd zijn..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Phusebox
Conclusie:
Leaserijders >>> 100%
Particulier bezit >>> 80%

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
SuperSpy schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:45:
[...]
Ook het snelladen bij Fastned heb ik bij ze neergelegd, toch wel vervelend dat ik nog nooit boven de 120KW ben gekomen bij geen enkel Fastned (heb ondertussen al 5 verschillende gehad).
Dit zal door de koude batterij komen verwacht ik. Op Youtube (Björn Nyland) is hier al het e.e.a. over te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:47:
[...]

Even opgezocht in de online manual:

[Afbeelding]

Ik lees hier de combinatie tot 80% en het beperken van snelladen. Niet of/of maar en/en. En naast en/en is het een mogelijkheid dat. Ik lees hier primair een juridische disclaimer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 19:43
[...]

Iemand wellicht advies?

Huidige zomerband:
[Afbeelding]
Stalen 19 inch velgen met smalste winterbanden, eventueel met sierdeksel. En die buiten de winterbandenperiode in opslag.
Minst mooi, maar meest kostenefficiënt.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Als tot 100% laden én DC laden genoemd wordt, dan hebben beide zaken dus naar verwachting invloed op de conditie van de batterij.

Terugkomend op mijn eerdere post: ik zei "het zekere voor het onzekere nemen". Dit sluit mijn inziens aan bij hetgeen in de manual staat.
Maar ieder staat vrij om te doen wat hij/zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:03:
Als tot 100% laden én DC laden genoemd wordt, dan hebben beide zaken dus naar verwachting invloed op de conditie van de batterij.

Terugkomend op mijn eerdere post: ik zei "het zekere voor het onzekere nemen". Dit sluit mijn inziens aan bij hetgeen in de manual staat.
Maar ieder staat vrij om te doen wat hij/zij wil.
Als dat onzekere betekent dat je 20% accuvermogen permanent inlevert om aan het einde van de rit wellicht enkele procenten accuvermogen bespaard te hebben die je nooit zal gebruiken, dan lijkt me het een investering die je nimmer terug verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:47

Peetman

Tjah....

Ik heb de limiet op 90% gezet voor AC laden en 80% voor DC laden. 100% hebben we vermoedelijk zelden nodig. Gisteren met 90% vertrokken en met 35% thuisgekomen van 1 van de standaard familietripjes met omweg i.v.m. wegafsluitingen. Misschien dat we hem voordat we op vakantiegaan wel tot 100% laden ivm de vouwwagen er achter.

Begrijp dat we nog niet naar de dealer hoeven om de auto uit te laten lezen voor de klimaatissues als ze bij Kia er blijkbaar mee bezig zijn. Hopelijk binnenkort de trekhaak binnen en gelijk de updates om dit op te lossen.

We gaan voorlopig op all-seasons rijden (CrossClimate2) en kijken wel hoe dat gaat qua slijtage, dus die laten we er in de zomer ook onder. Ze moeten wel heel hard slijten om het rendabel te maken om 2 keer per jaar te wisselen van band. En onze rijstijl vergt ook niet het uiterste van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 18-09 13:44
SuperSpy schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:45:
[...]

Volgende week donderdag mag de KIA weer terug, ze hopen dan meer informatie van KIA Nederland te hebben. Hopelijk hebben ze dan een oplossing :)

Men is met mijn auto bezig...er wordt iets vervangen....

Vwb snelladen zijn bij mij ook zeer wisselende resultaten te merken. Al paar maal een 175kw lader Shell Recharge meegemaakt die het onverklaarbaar niet doet, bij FastNed 300kw lader meestal plm 120, maar ook al 2x plm 200kw gehaald ( zie eerder een foto van mij). En dan merk je wel verschil...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
anc schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:49:
Ik parkeer mijn auto achter het huis waar ik een plug&charge lader heb hangen met vaste kabel. Deze kabel in de auto stoppen kost letterlijk 15 seconden. Als je afhankelijk bent van een publiek laadpunt 3 straten verder dat niet altijd beschikbaar is zal logischerwijs de overweging anders zijn.

De theoretische basis is er wel, voor praktijkervaringen hebben we simpelweg meer tijd nodig. Dingen die slecht zijn voor je accu:
  • hoge temperaturen
  • langdurig hoge SOC
  • langdurig lage SOC
  • snelladen
Het is zonder meer aannemelijk dat het verschil tussen zeer slecht en zeer goed gebruik zomaar een factor 2 zou kunnen zijn. Het kan zijn dat dit dan het verschil maakt tussen een levensduur van bijvoorbeeld 400kkm en 800kkm en de 1e eigenaar hier dus inderdaad nooit iets van gaat merken.

Ik hoop dat er op een zeker moment een universele definitie komt van accucapaciteit en degradatie zodat goed gebruik zich ook daadwerkelijk vertaalt in een hogere restwaarde.

Hoe dan ook zal ieder voor zich de afweging moeten maken wat betreft moeite/waarde. Met een mogelijkheid tot instellen maximaal laadniveau is de moeite voor mij nihil. Daarnaast rijd ik een EV grotendeels vanuit overweging sustainability. Productie van de accu is een enorme component in de impact van een EV dus verlengen van de levensduur per definitie zinvol.

Herhaling van eerdere post:
assje in "Het grote KIA EV6 topic"

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 15-11-2021 14:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Peetman schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:20:

We gaan voorlopig op all-seasons rijden (CrossClimate2) en kijken wel hoe dat gaat qua slijtage, dus die laten we er in de zomer ook onder. Ze moeten wel heel hard slijten om het rendabel te maken om 2 keer per jaar te wisselen van band. En onze rijstijl vergt ook niet het uiterste van de banden.
Heb je die meteen laten vervangen? Ik denk dat ik dat beter zelf kan laten doen, meerprijs voor all-seasons was om en nabij 500 euro. Dan kan ik beter zelf de banden laten vervangen en de zomerbanden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Phusebox schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:31:
[...]

Heb je die meteen laten vervangen? Ik denk dat ik dat beter zelf kan laten doen, meerprijs voor all-seasons was om en nabij 500 euro. Dan kan ik beter zelf de banden laten vervangen en de zomerbanden houden.
We rijden nu nog op de meegeleverde banden, Kumho Ecsta. Moet nog even kijken hoe en wat. Gun de dealer best wel z'n handel, maar het prijsverschil waar ze nu mee kwamen tov banden bestellen via internet en laten monteren bij een montagepartner was fors.
De zomerbanden gaan dan ergens in een schuur voorlopig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Phusebox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:54:
Conclusie:
Leaserijders >>> 100%

Te kort door de bocht. Er zijn genoeg leaserijders die zorgdragen voor de auto die ze leasen. Uit principe, milieuoogpunt of met het idee om de auto ex-lease alsnog zelf over te nemen.
Ook als je niet dagelijks grote afstanden aflegt hoe je niet perse elke dag te laden waardoor ie gemiddeld ook niet steeds op 100% staat 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Peetman schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
[...]

We rijden nu nog op de meegeleverde banden, Kumho Ecsta. Moet nog even kijken hoe en wat. Gun de dealer best wel z'n handel, maar het prijsverschil waar ze nu mee kwamen tov banden bestellen via internet en laten monteren bij een montagepartner was fors.
De zomerbanden gaan dan ergens in een schuur voorlopig.
Same here dus. Dat zou ook mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

EricEB schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:21:
[...]

Men is met mijn auto bezig...er wordt iets vervangen....
Ben benieuwd wat er vervangen wordt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
[...]

Te kort door de bocht. Er zijn genoeg leaserijders die zorgdragen voor de auto die ze leasen. Uit principe, milieuoogpunt of met het idee om de auto ex-lease alsnog zelf over te nemen.
Ook als je niet dagelijks grote afstanden aflegt hoe je niet perse elke dag te laden waardoor ie gemiddeld ook niet steeds op 100% staat 's nachts.
Eens Ik ben een leaserijder en heb laatst nog mijn auto van de lader gehaald, omdat hij al vol was. Plekje vrij voor een ander!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Ik rij al 5 jaar een EV en heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt om % laden. Bij mij zijn de tijden van afspraken iets waar ik op moet letten.

Ik laad hier op het werk altijd tot 100%

Langs de snelweg zijn er 3 opties :
1. Max. laden (95% ?) als ik de tijd heb, of als het mooi zomer weer is,
of als mijn koffie en broodje nog niet op zijn :)
2. Ik heb haast maar niet super veel dan laden tot 70-80%.
3. Oh shit, ik ben bijna te laat voor mijn afspraak. Dan laad ik op de klok. (10/15 minuten of zo)

Gewoon pragmatisch zijn.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:06
JT900 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:40:
Klopt , de warmtepomp is in België een optie. Deze is voor mijn dagelijkse ritten niet nodig , ik kom een week toe met 1 lading wel tot 100%.
Ik zou eigenlijk eens moeten testen wat het resultaat bij snelladen is.
Kijk dat is interessant voor mijn.
Ik overweeg een EV6 uit Duitsland te halen en twijfel of ik de warmtepomp wel of niet neem. Dat scheelt 1.000 euro namelijk. En dat vind ik toch een hoop geld, want ik lees wisselende verhalen over het effect van de warmtepomp.

Deze zou vooral op langere ritten nuttig zijn. Het initieel opwarmen van de auto gebeurt toch altijd met de elektrische verwarmingselementen. Zodoende zou op een ritje van een half uur het effect van de warmtepomp te verwaarlozen zijn.
Verder lees ik dat op een rit van 3 uur bij 5 graden buitentemperatuur het ongeveer 2,5 tot 3 kWh verbruik zou schelen. Dat is bij een accu van 77kWh een aanvaardbaar meerverbruik als je met mij vraagt en knabbelt niet te veel van je range af.

Ik ben benieuwd of jij veel merkt van met of zonder verwarming rijden qua range en of je nog andere zaken opvallen. Ik zou je heel dankbaar zijn wanneer je dit hier zou willen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

assje schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:22:
[...]

Het is zonder meer aannemelijk dat het verschil tussen zeer slecht en zeer goed gebruik zomaar een factor 2 zou kunnen zijn. Het kan zijn dat dit dan het verschil maakt tussen een levensduur van bijvoorbeeld 400kkm en 800kkm en de 1e eigenaar hier dus inderdaad nooit iets van gaat merken.
Van die aannemelijkheid zie ik niets terug, ook niet in de blog van mux. Sterker nog, daar wordt juist aangegeven dat het ontwerp van de EV de doorslaggevende factor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm

Plaatje lijkt inderdaad niet bij de omschrijving te horen.

Maar het zou wel kunnen een 58 kWh met deze opties.
In Duitsland wordt de Kia EV6 in de basisuitvoering verkocht als 58 kWh met matte spatbordranden en een mat interieur met drukknoppen.

Wanneer je echter het P1 (air pakket) besteld, krijg je hoogglans zwart gespoten spatbordranden en ook stoelventilatie en verwarmde stoelen achter ( en nog een aantal zaken). Dus qua uiterlijk ziet hij er dan uit als de Plus uitvoering in Nederland. Hoe het met het interieur zit weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
FirePuma142 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:15:
[...]

Als dat onzekere betekent dat je 20% accuvermogen permanent inlevert om aan het einde van de rit wellicht enkele procenten accuvermogen bespaard te hebben die je nooit zal gebruiken, dan lijkt me het een investering die je nimmer terug verdient.
Niet om je perse te willen overtuigen, maar niemand heeft gezegd dat je 20% permanent moet inleveren. Het ging er juist om dat veel mensen 100% lading lang niet elke dag nodig hebben, dus het ook niet nodig is om elke dag tot de max te laden. Voor de keren dat je wel 100% nodig hebt, laad je uiteraard wel tot 100%. Zo heb ik het eerder ook verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:48:
[...]

Niet om je perse te willen overtuigen, maar niemand heeft gezegd dat je 20% permanent moet inleveren. Het ging er juist om dat veel mensen 100% lading lang niet elke dag nodig hebben, dus het ook niet nodig is om elke dag tot de max te laden. Voor de keren dat je wel 100% nodig hebt, laad je uiteraard wel tot 100%. Zo heb ik het eerder ook verwoord.
Range anxiety... maar wat als je dan onverwacht... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Dan neem je die power bank van 8kW mee :+

[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 15-11-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
[...]

Wat ik mis is de functie om de standaard instelling (bijv. laden tot 90%) eenvoudig 1x te overrulen als ik wat verder weg moet.

Nu moet je het maximum opschroeven en voor de volgende keer weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
FirePuma142 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:47:
Van die aannemelijkheid zie ik niets terug, ook niet in de blog van mux. Sterker nog, daar wordt juist aangegeven dat het ontwerp van de EV de doorslaggevende factor is.
Klopt, die voorkomt dat de accu zoals bij een Leaf na 100kkm al praktisch afgeschreven is. Doet verder weinig af aan het gegeven dat gebruik alsnog invloed heeft op levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
Levertijd voor mijn 58kWh staat nu op week 1 2022. De indicatie van half december was de datum van boot in de haven, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

assje schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:52:
[...]

Klopt, die voorkomt dat de accu zoals bij een Leaf na 100kkm al praktisch afgeschreven is. Doet verder weinig af aan het gegeven dat gebruik alsnog invloed heeft op levensduur.
Dat dat een gegeven is, is logisch. Ik vind het nogal tendentieus om daar een willekeurige factor 2 op te plakken. Zeker als die factor maar voor een minimaal deel in de invloedsfeer van de gebruiker ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
BDelamontagne schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:03:
Levertijd voor mijn 58kWh staat nu op week 1 2022. De indicatie van half december was de datum van boot in de haven, haha!
Welke kleur heb jij gekozen?
Ben benieuwd naar de foto's en later naar je ervaringen.

Geniet nog even van de voorpret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
FirePuma142 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:06:
Dat dat een gegeven is, is logisch. Ik vind het nogal tendentieus om daar een willekeurige factor 2 op te plakken. Zeker als die factor maar voor een minimaal deel in de invloedsfeer van de gebruiker ligt.
https://www.researchgate...._for_Cell_Life_Assessment

Zonder de diepte in te gaan m.b.t. impact van 1001 andere variabelen en puur kijkend naar een theoretische benadering op basis van "dynamic stress test cycling". Zijn we even genereus en nemen we aan dat door BMS/buffers 0-100% effectief representatief is voor 85-25% (groene lijn, 60% utilisatie). Vervolgens nemen we de bewuste gebruiker die daar nog eens overheen gaat met een gebruik van 75-45% (30% utilisatie dus de helft van capaciteit.

Op basis hiervan bijna 50% additionele degradatie (reproduced data):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGF4QAkyjjdUzv2SxgW-QMFgqTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dcob3PuccoPSwqcFRGIOGPGq.jpg?f=user_large

Verder is het al echt wel meetbaar geweest dat het gebruiksprofiel van bijvoorbeeld Taxi's (veel snelladen) duidelijk tot (veel) hogere slijtage leidt.

Het verschil tussen worst case gebruik (veel snelladen, parkeren op 100% SOC, laden 0-100%) versus optimaal gebruik aannemen op een factor 2 lijkt me absoluut niets tendentieus aan. Sterker nog, alleen maar je snelheid verlagen met 10% geeft aannemelijk al zo'n 15% langere levensduur (minder load cycles).

Maar, deze discussie heeft verder weinig met een EV6 te maken dus ik rond 'm hier af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Zelf heb ik AC op 90% gezet en zet dit omhoog naar 100% als ik iets verder weg wil. Kan die 30-40km net wel het verschil maken tussen snelladen of niet :)

DC heb ik wel naar 80% gezet by default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Phusebox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:54:
Conclusie:
Leaserijders >>> 100%

Ondernemers die de auto kopen 80%?

Ja, het lijkt heel ouderwetsch maar ze bestaan nog hoor >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
asennamm schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:16:
[...]

Welke kleur heb jij gekozen?
Ben benieuwd naar de foto's en later naar je ervaringen.

Geniet nog even van de voorpret.
Aurora Black Pearl + WP. Zal delen als hij voor de deur staat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
BDelamontagne schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:24:
[...]

Aurora Black Pearl + WP. Zal delen als hij voor de deur staat :*)
Mag ik vragen waarom je voor de warmtepomp hebt gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:35
BDelamontagne schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:03:
Dat is balen, heb je zakelijke lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Dartlink schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:21:
Zelf heb ik AC op 90% gezet en zet dit omhoog naar 100% als ik iets verder weg wil. Kan die 30-40km net wel het verschil maken tussen snelladen of niet :)

DC heb ik wel naar 80% gezet by default.
Zou het dan beter zijn om die dag 100% soc te laden of beter om even 8-10 kwh DC te laden? Oftewel wat is het beste van 2 'kwaden'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
asennamm schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:25:
[...]

Mag ik vragen waarom je voor de warmtepomp hebt gekozen?
Wilde hem eigenlijk niet, maar dealer had alleen voorraad op de boot staan met WP. Ben helaas dealer gebonden dus ik kon niet anders.
Poulske schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:26:
[...]

Dat is balen, heb je zakelijke lease?
Zakelijke lease, maar garantie op kenteken dit jaar dus voor mij maakt het niet uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anunnaki
Even een reminder en voor de nieuwelingen: registratie van de verschillende EV6 problemen die we tegen komen. Mocht je jou problemen er tussen zien staan gewoon dezelfde melding doen.

Kia EV6 - problemen
Formulier
Overzicht
Dashboard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_MhfMiteMTnvXp6uTRDRZRRwDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBNvkk9U4Fq2U28oLATvn3xH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het verschil tussen die twee is het grootst bij grofweg 5000 DST, laten we daar 200 km per cycle van maken. Dan hebben we het over 1 miljoen kilometer. Dan hebben we het ook over ver, ver na de economische en technische levensduur van de auto als geheel. Aangezien een gemiddeld Nederlander per jaar een 12.500 kilometers rijdt, hebben we het alsnog over 80 jaar in dezelfde auto rondkarren door verschillende eigenaren opeenvolgend. Als we er 50.000 kilometer per jaar van maken, nog steeds 20. De boel is dan al lang en breed gerecycled.

75% is de ondergrens voor KIA als ik het goed heb. Daar heb je dan een 6000 cycles op de minst gunstige cycle voor nodig. Laten we daar 300 kilometer per cycle van maken. Dan hebben we het over 1,8 miljoen kilometers.
Maar, deze discussie heeft verder weinig met een EV6 te maken dus ik rond 'm hier af.
Prima.

[ Voor 11% gewijzigd door FirePuma142 op 15-11-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Ik kan de afbeelding helaas niet vergroten. Ben ik de enige?

[ Voor 39% gewijzigd door henrov op 15-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 21:08
Anunnaki schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:37:
Even een reminder en voor de nieuwelingen: registratie van de verschillende EV6 problemen die we tegen komen. Mocht je jou problemen er tussen zien staan gewoon dezelfde melding doen.

Kia EV6 - problemen
Formulier
Overzicht
Dashboard

[Afbeelding]
Ik wacht nog steeds op een chauffeur die mijn auto van Rotterdam naar de dealer brengt dus ik rij voorlopig nog niet, en heb daarom ook (nog) geen problemen, maar wat ik niet zo goed begrijp is waarom men de “klachten” niet meld bij de dealer….? Een lijstje bijhouden is leuk maar maar dat lost je probleem niet op natuurlijk. -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaMeLiNoS
henrov schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:54:
[...] Ik kan de afbeelding helaas niet vergroten. Ben ik de enige?
Same, maar de link staat er gewoon bij... https://view.monday.com/1...4451b15f49103d46f2?r=use1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
henrov schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:54:
[...]

Ik kan de afbeelding helaas niet vergroten. Ben ik de enige?
Nope ik ook niet hahaha O-)
Bij deze opnieuw.... En zoals @WaMeLiNoS al aangaf, link staat erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_MhfMiteMTnvXp6uTRDRZRRwDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBNvkk9U4Fq2U28oLATvn3xH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:35

Adjo

my first vectrex...

Waar hebben jullie je auto verzekerd? Ik bel net mijn verzekeraar (Promovendum) en die verzekert alleen met Alarmklasse 3...!
Lekker als je morgenochtend je nieuwe auto wilt ophalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
O-B-One schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:58:
[...]

Ik wacht nog steeds op een chauffeur die mijn auto van Rotterdam naar de dealer brengt dus ik rij voorlopig nog niet, en heb daarom ook (nog) geen problemen, maar wat ik niet zo goed begrijp is waarom men de “klachten” niet meld bij de dealer….? Een lijstje bijhouden is leuk maar maar dat lost je probleem niet op natuurlijk. -O-
Klopt, maar de lijst hier is niet voor de dealers alleen. Ook voor toekomstige kopers, of die hem gaan ophalen. Dan kunnen ze op voorhand ook bepaalde problemen bespreken/melden en eventueel de dealer verzoeken of zie hier naar willen gaan kijken voordat hij wordt uitgeleverd.

En deze lijst gaat uiteindelijk ook gewoon naar Kia NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Adjo schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:05:
Waar hebben jullie je auto verzekerd? Ik bel net mijn verzekeraar (Promovendum) en die verzekert alleen met Alarmklasse 3...!
Inshared (en gok goedkoper dan promovendum)

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyrulez op 15-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
de meester01 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:26:
[...]

Zou het dan beter zijn om die dag 100% soc te laden of beter om even 8-10 kwh DC te laden? Oftewel wat is het beste van 2 'kwaden'?
Totaal niet onderbouwd, maar mijn onderbuik gevoel:

Ik zou voor de 100% SoC gaan, deels omdat snelladen met klem wordt afgeraden door Kia. Deels omdat ik dan speciaal langs de kant van de weg moet gaan staan. En deels omdat 100% geen "echte" 100% is. De accu zelf was rond de 84kWh meende ik.

Maar zoals ik zeg, bovenstaand is niet gefundeerd en enkel op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 21:08
Anunnaki schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:07:
[...]

Klopt, maar de lijst hier is niet voor de dealers alleen. Ook voor toekomstige kopers, of die hem gaan ophalen. Dan kunnen ze op voorhand ook bepaalde problemen bespreken/melden en eventueel de dealer verzoeken of zie hier naar willen gaan kijken voordat hij wordt uitgeleverd.

En deze lijst gaat uiteindelijk ook gewoon naar Kia NL.
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar dan een algemene vraag aan de rijders die al een issue hebben toegevoegd aan de lijst: Wellicht dat zij de lijst kunnen updaten/aanvullen met de datum waarop zij de melding aan hun garage hebben gedaan van het issue. Technische problemen zijn vervelend maar als toekomstig rijder is info over hoe lang het duurt om een issue op te lossen ook belangrijk lijkt mij. Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat mensen wel een melding van een storing doen op de lijst maar hier niet zelf mee naar de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Adjo schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:05:
Ik kan met mijn kenteken gewoon een premie berekenen hoor. (met gekozen alarm klasse 1)
Ik kom op 103 euro.
Bij Inshared zit ik op 80 of zo.

Gewoon effe independent checken.
Pagina: 1 ... 40 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic