Serieus? Hoe ziet dat eruit?Dartlink schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:24:
In verlengde van die plaatjes/stickers lijm.
Mijn dealer vond het nodig om zelf zijn naam op de achter bumper te plakken. Ik lees allemaal "tips" op internet. Maar wat werkt nu echt goed om de sticker weg te halen, nu de sticker nog "nieuw" is?
Dat is wel echt zuur dat ze dat doen. Kunnen ze hem er ook zelf afhalen toch? Of heb je gezegd krijg ik nu 1000 euro korting per jaar dat ik ermee rondrijd?Dartlink schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:24:
Mijn dealer vond het nodig om zelf zijn naam op de achter bumper te plakken. Ik lees allemaal "tips" op internet. Maar wat werkt nu echt goed, nu de sticker nog "nieuw" is?
Note to self: in de overeenkomst laten vastleggen dat ik geen stickers wil. Ook niet die 7 jaar garantie sticker (zag ik laatst op eentje bij een proefrit).
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik ken het, eerste dag net mijn nieuwe 1 serie moest ik al na 5 uur de hulpdiensten bellen. Ook daar konden ze eerst niks want mijn auto was nog niet geregistreerd.Ihkvdb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:59:
[...]
We hebben hem in garage aan laadpaal gelegd en geladen van 80% naar 100% tijdens een etentje. Niet ‘gespeeld’ dus. En voordeurhendels staan open maar achter staan dicht. Wacht op de hulp van Kia.
LET OP. Heb je een EV6 dan kan je geen online hulp oproepen maar moet je wachten op medewerker aan telefoon. De EV6 staat namelijk nog niet in het online hulpaanvraag systeem (foei Kia)
Ik kon er toen alleen maar om lachen want dat was typisch iets voor mij. Hopelijk is het snel opgelost.
In other EV6 "news"... Blijkbaar trekt de EV6 een divers publiek aan.
Nog maar 1 AWD?
bijzonder... Had er meer verwacht.
Maar morgen op mijn oprit
Wel echt mini, maar ik stoor me eraan. Op een kentekenhouder is ook lelijk, maar das tot daaraan toe. Dit is echt op de auto zelf. Lang leve Wensink...
We hebben hem in garage aan laadpaal gelegd en geladen van 80% naar 100% tijdens een etentje. Niet ‘gespeeld’ maar gegeten dus. En voordeurhendels staan open maar achter staan dicht. Wacht op de hulp van Kia.Freezhost schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:36:
[...]
Wat zitten spelen zonder te starten? Probeer hem even aan de kabel te zetten, lijkt op het probleem wat ik had namelijk een te lage spanning in de 12 volt accu.
LET OP. Heb je een EV6 dan kan je geen online hulp oproepen maar moet je wachten op medewerker aan telefoon. De EV6 staat namelijk nog niet in het online hulpaanvraag systeem..😳
V2L door hulpdienst via noodknop in achterbak (rechts) losgehaald. Daarna ging starten weer. Morgen garage maar even naar laten kijken.
Auto had geen ‘ready’ signaal en kwam mogelijk door deurhendels, achterklep of laadklep. Zonder ready signaal kan je niet naar Drive of Reverse.
Wel een voordeel dat je gewoon even een föhn kan aansluiten, om de sticker te verwijderenDartlink schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:24:
Mijn dealer vond het nodig om zelf zijn naam op de achter bumper te plakken. Ik lees allemaal "tips" op internet. Maar wat werkt nu echt goed om de sticker weg te halen, nu de sticker nog "nieuw" is?
Heb lang gewacht vandaag om de cijfers te updaten. Maar vandaag geen update op de site, dus cijfers zijn zoals je ziet t/m 2-11.stimpyrulez schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:35:
[...]
Nog maar 1 AWD?
Misschien gisteren en vandaag paar AWD’s geregistreerd op naam. En anders rijd er voorlopig maar 1 in NL 😎
Voor iedereen die benieuwd was naar dakdragers voor de EV6:
Tip: schrijf wel de feiten op maar niet het oordeel.Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:45:
@PieterSn @magikfly
Sorry ik wil niemand zijn of haar aankoop in een kwaad daglicht plaatsen. Dat is nooit de intentie geweest.
Denk dat ik de, in mijn ogen, minpunten voor mezelf aanhaalde en uitvergroot zodat ik beter kan relativeren dat ik zonder deze prachtige auto door het leven moet. (First world problems)
"Het verbaast me dat de buitenspiegels niet dimmen" klinkt OK,."Wat stom dat de buitenspiegels niet dimmen" klinkt minder OK.
Zelfde boodschap.
Ik wil geen discussie aangaan, maar ik zeg toch niet dat het stom is, alleen dat ik het niet snap. En de conclusie is vragend of zoiets tegenwoordig niet standaard is... Maar ik zal er op proberen te letten.henrov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:26:
[...]
Tip: schrijf wel de feiten op maar niet het oordeel.
"Het verbaast me dat de buitenspiegels niet dimmen" klinkt OK,."Wat stom dat de buitenspiegels niet dimmen" klinkt minder OK.
Zelfde boodschap.
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:23:
[...]
Kijk dat zijn dan weer dingen die ik niet snap. Is toch beetje standaard in een premium auto?
Interessant, kan er iemand vertalen? 😉Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 05:57:
[YouTube: KIA EV6 전기차 루프박스 툴레 벡터 알파인 / 전기차에 아주 잘맞는 루프박스 / 캠핑]
Uit de tekst haal ik dat het geen originele is specifiek voor de EV6 maar dat ze deze hebben gebruikt:
Thule Wing evo 7105 + 5000 kit
Vandaag is dan eindelijk de dag @stimpyrulez! Veel plezier!stimpyrulez schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:35:
[...]
Nog maar 1 AWD?
Ik ben erg benieuwd. Hopelijk heb je straks tijd om een bericht te posten met je eerste ervaringen. En foto's natuurlijk!
Woensdag mag ik onze Plus RWD steel grey ophalen. Kijk er erg naar uit.
Twijfel nog of ie op zomerbanden moet blijven staan.
Nice. Tja heb je winterbanden echt nodig in Nederland? Ik heb ze altijd gehad, maar laatste jaren niet echt nodig gehad.Rudolfust schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:20:
Woensdag mag ik onze Plus RWD steel grey ophalen. Kijk er erg naar uit.
De EV6 heeft sowieso een snow modus om te helpen met tractie in winterse omstandigheden (als ik het goed heb?). Denk dat ik zelf bij een volgende auto voor all-season banden ga. Die zijn inmiddels een stuk beter geworden.
Pardon? Zijn we februari 2021 vergeten? Mensen zonder winterbanden zaten letterlijk vast in de straat, ik kon lekker doortuffen.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:31:
[...]
Nice. Tja heb je winterbanden echt nodig in Nederland? Ik heb ze altijd gehad, maar laatste jaren niet echt nodig gehad.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Onder de 7 graden blijft het nog steeds verstandiger om winterbanden onder je auto te doen. De remweg is dan gewoon korter dan met zomerbanden.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:31:
[...]
Nice. Tja heb je winterbanden echt nodig in Nederland? Ik heb ze altijd gehad, maar laatste jaren niet echt nodig gehad.
De EV6 heeft sowieso een snow modus om te helpen met tractie in winterse omstandigheden (als ik het goed heb?). Denk dat ik zelf bij een volgende auto voor all-season banden ga. Die zijn inmiddels een stuk beter geworden.
Ik heb ook jaren winterbanden gehad maar sinds de afgelopen 2 jaar niet meer gedaan en simpelweg besloten om niet te rijden bij ijzel en sneeuw. Als ik dan echt weg moet dan pak ik wel het OV en meestal blijkt het dan toch niet echt zo'n noodzaak te zijn.
Oh en met ijzel maakt winterbanden geen fluit uit....
Nog even gezocht naar dakdragers en op deze (spaanse) site kan je het automerk en type aanklikken en geven ze verschillende mogelijkheden voor de EV6:Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:58:
[...]
Uit de tekst haal ik dat het geen originele is specifiek voor de EV6 maar dat ze deze hebben gebruikt:
Thule Wing evo 7105 + 5000 kit
https://negrillo.es/compr...o-normal-2021-actualidad/
Ook Thule heeft de EV6 gewoon opgenomen in de Nederlandse website: https://www.thule.com/nl-nl/roof-rack/car-roof-racks
Oh echt? Hier was dat volgens mij dan niet zo erg.Arfman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:41:
[...]
Pardon? Zijn we februari 2021 vergeten? Mensen zonder winterbanden zaten letterlijk vast in de straat, ik kon lekker doortuffen.
Ja goed all season banden zouden voor mij dan wel een optie zijn. Echt puur alleen zomerbanden zou ik niet doen, dus of all-seasons of twee setjes. Al is het maar omdat ik vlak bij Duitsland woon.anc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:41:
[...]
Onder de 7 graden blijft het nog steeds verstandiger om winterbanden onder je auto te doen. De remweg is dan gewoon korter dan met zomerbanden.
Ik heb ook jaren winterbanden gehad maar sinds de afgelopen 2 jaar niet meer gedaan en simpelweg besloten om niet te rijden bij ijzel en sneeuw. Als ik dan echt weg moet dan pak ik wel het OV en meestal blijkt het dan toch niet echt zo'n noodzaak te zijn.
[ Voor 56% gewijzigd door Phusebox op 05-11-2021 09:49 ]
Ondergetekende had all seaons bij de vorige leaseauto, en ik kwam ook de straat niet uit in die sneeuw. Dusja ben blij dat mijn huidige leasemi gewoon winter en zomerbanden wisselt.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:48:
[...]
Oh echt? Hier was dat volgens mij dan niet zo erg.
Inderdaad @stimpyrulez veel plezier, 1 van de eerste AWD's op Nederlandse bodem.Franciesco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:17:
[...]
Vandaag is dan eindelijk de dag @stimpyrulez! Veel plezier!
Ik ben erg benieuwd. Hopelijk heb je straks tijd om een bericht te posten met je eerste ervaringen. En foto's natuurlijk!
Als ik de straat niet uit kom wil ik de straat ook niet uit.Dartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]
Ondergetekende had all seaons bij de vorige leaseauto, en ik kwam ook de straat niet uit in die sneeuw. Dusja ben blij dat mijn huidige leasemi gewoon winter en zomerbanden wisselt.
Ja dat is tegenwoordig wel fijner nu thuiswerken wat meer normaal is geworden. Mocht het echt zo erg zijn buiten dan kan ik vast wel thuiswerken. En lange periodes van meer dan een week deze omstandigheden zijn toch vrij zeldzaam.henrov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:51:
[...]
Als ik de straat niet uit kom wil ik de straat ook niet uit.
Als er sneeuw ligt komt hier in de straat sowieso een strooiwagen en schuiver langs.
Ieders casus is natuurlijk anders. Maar voor mij is het in dat soort momenten niet wenselijk om naar buiten te "moeten". Maar als ik dan moet, dat moet ik ook echt (in verband met werk).
Maargoed! EV6... Ik ben nog niet benaderd door mijn Kia dealer over een eventuele software update. Zouden ze dat niet doorhebben dat ze klanten actief moeten benaderen?
Maargoed! EV6... Ik ben nog niet benaderd door mijn Kia dealer over een eventuele software update. Zouden ze dat niet doorhebben dat ze klanten actief moeten benaderen?
Die 7 graden is zeker geen harde grens dat winterbanden beter zijn dan zomerbanden. Dat is talloze keren aangetoond.anc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:41:
[...]
Onder de 7 graden blijft het nog steeds verstandiger om winterbanden onder je auto te doen. De remweg is dan gewoon korter dan met zomerbanden.
Winterbanden zijn vooral nuttig bij sneeuw/ijs ed. Koude temperaturen (rond de 3 graden en lager) en nat wegdek: winterbanden zijn vaak iets in het voordeel. Koude temperaturen maar een droog wegdek: zomerbanden zijn vrijwel altijd beter.
De Nederlandse winters zijn vaak dusdanig zacht, dat je met winterbanden het merendeel van de tijd minder veilig onderweg bent dan met zomerbanden. Beste i.c.m. meest flexibele optie in NL (inclusief wintersport vakantie) is naar mijn idee zomerbanden in de zomer en 4 seizoenenbanden (met sneeuwvlok/mountain peak symbool) voor in de winter.
Kun je de auto laten staan bij sneeuw ed: alleen zomerbanden.
Ik las gisteravond trouwens dat de EV6 de 12V accu alleen oplaadt bij regenereren. Dat zou betekenen dat je bij veel lange ritten op de snelweg misschien te maken krijgt met een platte 12V accu.
VW zou om die reden de accu's vervangen door Li in de iD modellen die dat nog niet hebben.
Zie ook deze video
VW zou om die reden de accu's vervangen door Li in de iD modellen die dat nog niet hebben.
Zie ook deze video
Mooi niet altijd, vorig jaar weigerde de gemeente mijn straat schoon te vegen. De wind legde de sneeuw precies goed waardoor er een berg ontstond van 1m diep (5m lang). Wij konden er dus mooi niet uit en de evt ambulance er niet in.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:53:
[...]
Als er sneeuw ligt komt hier in de straat sowieso een strooiwagen en schuiver langs.
(niet dat sneeuwbanden veel hadden geholpen)
Voordeel voor mij is dat ik aan een belangrijke weg woon voor doorstroming van het verkeer, dus de kans is hier wat groter. Bedoelde ook specifiek in mijn situatie.marcovit schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:59:
[...]
Mooi niet altijd, vorig jaar weigerde de gemeente mijn straat schoon te vegen. De wind legde de sneeuw precies goed waardoor er een berg ontstond van 1m diep (5m lang). Wij konden er dus mooi niet uit en de evt ambulance er niet in.
(niet dat sneeuwbanden veel hadden geholpen)
Iemand nog een idee hoe ik aan de kentekens kom die nog niet op naam staan? Kom hier helaas niet uit.
Dit is info die nog niet op de grafieken staat aangegeven, maar wel een hele belangrijke voor diegene die wachten op hun EV6
Ik weet dat er een database is met deze gegevens, bij autoweek kan ik op kenteken zoeken en die geeft dan aan dat die auto nog niet op naam staat. Waar halen ze die info vandaan...
Dit is info die nog niet op de grafieken staat aangegeven, maar wel een hele belangrijke voor diegene die wachten op hun EV6
Ik weet dat er een database is met deze gegevens, bij autoweek kan ik op kenteken zoeken en die geeft dan aan dat die auto nog niet op naam staat. Waar halen ze die info vandaan...
Ik denk dat zij een koppeling met het RDW hebben, zoals de garages?Anunnaki schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:01:
Iemand nog een idee hoe ik aan de kentekens kom die nog niet op naam staan? Kom hier helaas niet uit.
Dit is info die nog niet op de grafieken staat aangegeven, maar wel een hele belangrijke voor diegene die wachten op hun EV6![]()
Staan die niet gewoon hier in? https://opendata.rdw.nl/V...ende_voertuigen/m9d7-ebf2Anunnaki schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:01:
Dit is info die nog niet op de grafieken staat aangegeven, maar wel een hele belangrijke voor diegene die wachten op hun EV6![]()
Henrov was me voor
[ Voor 93% gewijzigd door marcovit op 05-11-2021 10:07 ]
Interessant om te zien dat deze dakdrager ook in combinatie met open dak optie kan (geen idee of het dak dan ook nog effectief open kan).Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 05:57:
[YouTube: KIA EV6 전기차 루프박스 툴레 벡터 알파인 / 전기차에 아주 잘맞는 루프박스 / 캠핑]
Ik ben benieuwd welke impact dit op verbruik gaat hebben, als je met of zonder dakdrager 1000km zou afleggen.
Zal dat niet alleen het geval zijn bij een 12V accu die vol genoeg is? En dat bij een lage SoC van de 12V deze accu wel bijgeladen wordt vanuit het high voltage battery pack?Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Ik las gisteravond trouwens dat de EV6 de 12V accu alleen oplaadt bij regenereren. Dat zou betekenen dat je bij veel lange ritten op de snelweg misschien te maken krijgt met een platte 12V accu.
Dit laatste lijkt mij logisch. En zou ook conform het eerder in dit topic benoemd advies zijn: bij langdurig spelen met de EV6 moet je de auto volledig inschakelen (rempedaal intrappen en op START drukken) omdat anders de 12V accu leeg loopt.
Vermoed dat het hetzelfde gaat als bij mijn e-Niro: tijdens rijden af en toe, maar ook eens paar zoveel tijd als ie stilstaat. Zie af en toe een lampje op het dashboard knipperen, dan is ie de 12V batterij aan het bijladen vanaf het accupakket. Over het algemeen kom je zo nooit met lage accuspanning te staan, alleen in het geval dat de accu defect is of er een deur niet goed dicht zit (en dus een lampje blijft branden) kan de spanning alsnog te ver zakken. Dan start de auto dus niet meer. Staat ongetwijfeld in de handleiding.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Zie ook deze video
[YouTube: ⚡KIA EV6 and friction brakes - Car Scanner app]
@Poulske @henrov @marcovit
Informatie komt inderdaad van RDW vandaan, maar dan moeten ze een koppeling hebben die niet voor iedereen toegankelijk is. Want waar ik bij RDW bij kan staan alleen de auto's die al op naam staan en dus al zijn uitgeleverd. Ik zoek de auto's die wachten op hun baasje.
Iemand die bij een garage werkt of daar nauwe connecties heeft?
Informatie komt inderdaad van RDW vandaan, maar dan moeten ze een koppeling hebben die niet voor iedereen toegankelijk is. Want waar ik bij RDW bij kan staan alleen de auto's die al op naam staan en dus al zijn uitgeleverd. Ik zoek de auto's die wachten op hun baasje.

Er was ook in dit topic (en van de eerste meende ik met een EV6?) die had ook de accu leeg en moest de granny er even op aansluiten dacht ik.Franciesco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:09:
[...]
Zal dat niet alleen het geval zijn bij een 12V accu die vol genoeg is? En dat bij een lage SoC van de 12V deze accu wel bijgeladen wordt vanuit het high voltage battery pack?
Dit laatste lijkt mij logisch. En zou ook conform het eerder in dit topic benoemd advies zijn: bij langdurig spelen met de EV6 moet je de auto volledig inschakelen (rempedaal intrappen en op START drukken) omdat anders de 12V accu leeg loopt.
Dit is voor benzine brandstof maar de weerstand blijft hetzelfde.someone4 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
[...]
Interessant om te zien dat deze dakdrager ook in combinatie met open dak optie kan (geen idee of het dak dan ook nog effectief open kan).
Ik ben benieuwd welke impact dit op verbruik gaat hebben, als je met of zonder dakdrager 1000km zou afleggen.
Een dakkoffer levert het grootste aandeel in het extra brandstofverbruik. Dat heeft de Duitse ADAC gemeten in een winters georiënteerde praktijktest. Bij een snelheid van 130 kilometer per uur verbruikt een auto met dakkoffer over een afstand van 100 kilometer twee liter extra brandstof. Ook bij een snelheid van 80 kilometer per uur is de verbruikstoename al 11%.
De mijne staat gepland om op 15 november te leveren en ik vraag mij af of ik de dealer actief van te voren moet verzoeken/informeren dat er nieuwe updates zijn en ze graag te installeren alvorens de auto op te leveren :-)Dartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:56:
Ieders casus is natuurlijk anders. Maar voor mij is het in dat soort momenten niet wenselijk om naar buiten te "moeten". Maar als ik dan moet, dat moet ik ook echt (in verband met werk).
Bij ijs heb je echt niks aan welke band dan ook.Franciesco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:56:
Winterbanden zijn vooral nuttig bij sneeuw/ijs ed. ....
Ik heb voor volgende zomer een vakantie gepland met de EV6 + aanhanger met 4 fietsen erop en een dakdrager met natuurlijk een hoge dakkoffer. Ben zeer benieuwd wat het verbruik gaat worden. Want qua aerodynamica blijft er niks meer over.someone4 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
Interessant om te zien dat deze dakdrager ook in combinatie met open dak optie kan (geen idee of het dak dan ook nog effectief open kan).
Gewicht extra zal wel meevallen. gok iets van 400 kg aanhanger met inhoud + 50kg fietsen + overige bagage iets van 100kg
Blijf wel in NL.
Weet iemand of er alternatieven zijn voor de winterwielen van KIA? Vanaf 2750 euro meen ik terwijl een half jaar geleden de inschatting 1600 euro was.... Wil eigenlijk wel winterwielen maar een krappe 3000 euro (en voor 20" wordt het nog meer) is vrij royaal.anc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:41:
[...]
Hoe kom je tot die conclusie?Anunnaki schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:10:
@Poulske @henrov @marcovit
Iemand trouwens enig idee welke uitvoering/variant combinatie welke auto is?
:fill(white):strip_exif()/f/image/QMkspITP4XPWskrV9P0zzJ6X.png?f=user_large)
Rupsbanden
Ik zou zeggen doe een proefritje en rapporteer het terug aan ons.anc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:17:
Ik heb voor volgende zomer een vakantie gepland met de EV6 + aanhanger met 4 fietsen erop en een dakdrager met natuurlijk een hoge dakkoffer. Ben zeer benieuwd wat het verbruik gaat worden. Want qua aerodynamica blijft er niks meer over.
Gewicht extra zal wel meevallen. gok iets van 400 kg aanhanger met inhoud + 50kg fietsen + overige bagage iets van 100kg
Blijf wel in NL.
Ik heb niet zo'n hoge verwachtingen van de dealer bij mijn in de stad. Ik heb eind van de zomer aangegeven dat ik graag op de hoogte wil worden gehouden wanneer de EV6 in de showroom zou staan en dat ik een testrit kon inplannen, maar nooit meer iets van ze gehoord. Als ze al niet hun best willen doen om ze te verkopen, dan vermoed ik dat ze ook niet heel hard zullen lopen om de eigenaren geïnformeerd te houden.Dartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:56:
Omdat de "Datum te naamstelling" is ingevuld, en ik een kenteken heb die niet op naam staat en dus niet in die lijst terug te vinden is.henrov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:18:
[...]
Hoe kom je tot die conclusie?
[Afbeelding]
Uitvoering en variant is voor alle type hetzelfde, wat op zich vreemd is idd.
Ja ik ook niet van Lelystad. Hengelo daarentegen best wel tevreden over.KingOfNorway schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:22:
[...]
Ik heb niet zo'n hoge verwachtingen van de dealer bij mijn in de stad. Ik heb eind van de zomer aangegeven dat ik graag op de hoogte wil worden gehouden wanneer de EV6 in de showroom zou staan en dat ik een testrit kon inplannen, maar nooit meer iets van ze gehoord. Als ze al niet hun best willen doen om ze te verkopen, dan vermoed ik dat ze ook niet heel hard zullen lopen om de eigenaren geïnformeerd te houden.
Heb ook de enquête vrij slecht ingevuld en weet dat KIA Nederland daar dan de dealer wel over aanspreekt.
Ga morgen toch nog maar eens kijken bij een dealer verder weg die een Steel Grey en Interstellar Grey heeft staan (na onze - vloeken in de kerk - proefrit met de Model 3).
Wat waren je ervaringen daar? Voor toekomstige kopers in de buurt.Dartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:23:
[...]
Ja ik ook niet van Lelystad. Hengelo daarentegen best wel tevreden over.
Heb ook de enquête vrij slecht ingevuld en weet dat KIA Nederland daar dan de dealer wel over aanspreekt.
Over de 12v accu. Volgens mij is die 12v "af en toe laden" functie alleen voor wanneer de auto lang stil staat.
Ik denk dat je nog geen 100km red als je puur van de 12 accu je airco en alles zou draaien. De auto laad tijdens rijden de 12v accu altijd bij.
Dit kun je testen met je ramen. Hoe?
Stap in de auto, zet de auto aan, en zet dan de auto weer uit. Begin nu met de voorramen te openen, dit gaat wat langzaam/moeizaam (puur op 12v accu), schakel nu gelijk (tijdens het raam openen), je auto weer in (voet op de rem + start). Opeens gaan je ramen veel sneller omdat de HV -> 12v convertor aan gaat.
Ik denk dat je nog geen 100km red als je puur van de 12 accu je airco en alles zou draaien. De auto laad tijdens rijden de 12v accu altijd bij.
Dit kun je testen met je ramen. Hoe?
Stap in de auto, zet de auto aan, en zet dan de auto weer uit. Begin nu met de voorramen te openen, dit gaat wat langzaam/moeizaam (puur op 12v accu), schakel nu gelijk (tijdens het raam openen), je auto weer in (voet op de rem + start). Opeens gaan je ramen veel sneller omdat de HV -> 12v convertor aan gaat.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat lijkt me nogal een ongenuanceerde uitspraak. Ja, op ijs heeft elke band het moeilijk. Maar de winterband heeft meer tractie en een kortere remweg op ijs dan een zomerband. Of dit relevant voor je gebruik is, is een tweede.anc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:17:
[...]
Bij ijs heb je echt niks aan welke band dan ook.
Ben erachter gekomen...henrov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:18:
[...]
[Afbeelding]
F5E44 = AWD
F5E22 = RWD
E11A11 = 19"
E11B11 = 20"
Ik vond vooral de communicatie tekort schieten. Moest vooral zelf achteraan gaan, alleen afleveringsdatum belden ze zelf actief over op. Ook aftersales was het een beetje afschuiven naar de dealer hier in de buurt.marcovit schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:26:
[...]
Wat waren je ervaringen daar? Voor toekomstige kopers in de buurt.
in almere hetzelfde verhaal (ook wensink), ik zou op de terugbel lijst staan voor een proefrit.... ik heb nog steeds niets gehoord.....maar geen probleem; komende vrijdag haal ik mijn ioniq 5 opDartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:23:
[...]
Ja ik ook niet van Lelystad. Hengelo daarentegen best wel tevreden over.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Almere moet een collega van mij zijn EV6 ophalen, ook die erg negatief over Almere.Tiggy80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:34:
[...]
in almere hetzelfde verhaal (ook wensink), ik zou op de terugbel lijst staan voor een proefrit.... ik heb nog steeds niets gehoord.....maar geen probleem; komende vrijdag haal ik mijn ioniq 5 opdie belde wel gelijk terug toen een proefrit mogelijk was
ja sinds het wensink is geworden is de klantgerichtheid ook gelijk verdwenen. (in de dijkstra periode kwam ik er met onze C4 nog wel eens, maar alleen als het niet anders kon)Dartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:35:
[...]
Almere moet een collega van mij zijn EV6 ophalen, ook die erg negatief over Almere.
Dealers cq verkopers blijft toch een persoonlijke dingetje.
Het is maar net wie je treft.
FUMES et CARNES
En vergeet ook niet dat wij als (potentiële) kopers via fora zoals dit alles over één model uitpluizen, terwijl een verkoper dat van 16 verschillende modellen zou moeten doen. Zou een dagtaak voor ze worden en wij zouden nog steeds meer weten te achterhalen. Gebruikerservaring is veel krachtiger dan specsheets.Iusedto schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:09:
Dealers cq verkopers blijft toch een persoonlijke dingetje.
Omwisselen naar all season gaat me €500 kosten. Dus eerst maar eens kijken of het wil lukken met zomerbanden. Dealer vertelde mij dat profiel eis voor all seasons hoger is en dus sneller toe aan vervanging.
Overigens ook gehoord dat banden onder een EV sneller slijten door snelle acceleratie vanuit stilstand.
Overigens ook gehoord dat banden onder een EV sneller slijten door snelle acceleratie vanuit stilstand.
Op dit moment gaat het dealers/verkopers gewoon veuls te makkelijk af. EVs vliegen momenteel nog als broodjes over de toonbank, dus waarom zouden ze veel moeite doen voor een klant met 'lastige' vragen? Het interesseert ze werkelijk geen ene jota dat het om een flink geldbedrag gaat... ben benieuwd of ze in Februari komend jaar anders piepen als de bijtellingsregels veranderd zijn
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Zouden er nu nog veel EV's verkocht worden die op tijd geleverd worden voor de nieuwe regels? Neem aan dat als er een afname is, die nu al merkbaar moet zijn.Freekers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:20:
Op dit moment gaat het dealers/verkopers gewoon veuls te makkelijk af. EVs vliegen momenteel nog als broodjes over de toonbank, dus waarom zouden ze veel moeite doen voor een klant met 'lastige' vragen? Het interesseert ze werkelijk geen ene jota dat het om een flink geldbedrag gaat... ben benieuwd of ze in Februari komend jaar anders piepen als de bijtellingsregels veranderd zijn
Nu er wat meer EV6’s rondrijden, en het weer wat natter en kouder wordt: wat is de status met het ontwasemen van beslagen ramen? Las dat het soms niet goed werkte?
Vanochtend moest ik hem even ophalen bij een laadpaal, was wel beslagen, maar ook binnen twee minuten helemaal weg.olafmol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:25:
Nu er wat meer EV6’s rondrijden, en het weer wat natter en kouder wordt: wat is de status met het ontwasemen van beslagen ramen? Las dat het soms niet goed werkte?
(Mijn auto is aan de binnenkant vochtig omdat ik nog wel eens iets nats of vochtig vervoer)
En daarom is Sales een vakFreekers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:20:
Op dit moment gaat het dealers/verkopers gewoon veuls te makkelijk af. EVs vliegen momenteel nog als broodjes over de toonbank, dus waarom zouden ze veel moeite doen
Elke sales manager denkt te kunnen verkopen maar de realiteit is anders.
Wat mij opviel is dat men inderdaad niet zo hard loopt als toen ik 5 jaar geleden mijn Ioniq bestelde.
Heb nu proefritjes gemaakt in een ID4 en Ioniq 5 en je wordt zelfs niet meer terug gebeld. Ik vond dat heel erg vreemd.
Maakte de keuze voor de EV6 een stuk makkelijker
[ Voor 3% gewijzigd door Iusedto op 05-11-2021 11:35 ]
FUMES et CARNES
Ik hoop dat je een hond hebtDartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:30:
[...]
Vanochtend moest ik hem even ophalen bij een laadpaal, was wel beslagen, maar ook binnen twee minuten helemaal weg.
(Mijn auto is aan de binnenkant vochtig omdat ik nog wel eens iets nats of vochtig vervoer)
Ben benieuwd wat je ervaring zal zijn.Phusebox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:26:
Ga morgen toch nog maar eens kijken bij een dealer verder weg die een Steel Grey en Interstellar Grey heeft staan (na onze - vloeken in de kerk - proefrit met de Model 3).
Voor mij was het een no brainer na de vergelijking .
Het Plus versus GT Line vraagstuk bleek uiteindelijk heel makkelijk. Ik vond het headupdisplay verschrikkelijk, net varifocus. Het glazen dak leverde een stuk meer rijgeluid op en ik vind het interieur met witte accenten minder mooi. Dan blijft er de dodehoekcamera, de matrixkoplampen en de 360-camera over, daar ga ik geen meerprijs voor betalen.FirePuma142 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:58:
[...]
Ik ga morgenochtend een proefritje maken, de voorselectie voor een elektrische auto komt telkens weer op de EV6 uit. ENYAQ staat ook nog op de lijst, maar een duidelijke nummer twee. Twijfel nog wel erg tussen de 77 RWD Plus en GT Line, hoop daar morgen wat meer duidelijkheid over te krijgen.
Het rijdt boven verwachting goed, soepele regeneratie (dat is bij de C350e die ik nu rij wat horkerig), heerlijk vlot. Stuurt prima maar niet superstrak. De uitstraling en gebruikte materialen vond ik wel wat minder dan ik gewend ben, maar zeker niet storend. De twee schermen en de info erg overzichtelijk, losse knoppen ook plezierig. Ik neem het weekend nog om wat na te denken en neem maandagmiddag mijn vrouw nog mee voor een proefritje, maar het ziet er positief uit.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Lease maatschappijen houden doorgaans zomer en winterbanden aan, omdat er minder ongelukken gebeuren dan met all season banden. Werd mij verteld...
De IONIQ5 gaat geupdate worden en ik lees het volgende:
"Bovendien voert Hyundai een update door in de vehicle-to-load-functie. Daarmee kun je externe apparaten aansluiten op de auto en de Ioniq 5 als elektriciteitsbron gebruiken. De functie is niet op alle auto’s gemonteerd, maar via de software-update kan de fabrikant ook die auto’s van de V2L-functie gaan voorzien."
Met andere woorden, V2L is softwarematig te ontgrendelen op auto's die het eigenlijk niet hebben. Zou leuk zijn als ze dit dan op de EV6 ook aanbieden, al heb je natuurlijk wel nog de adapter nodig.
Bron: https://www.autovisie.nl/...tbe92E#Echobox=1636040991
"Bovendien voert Hyundai een update door in de vehicle-to-load-functie. Daarmee kun je externe apparaten aansluiten op de auto en de Ioniq 5 als elektriciteitsbron gebruiken. De functie is niet op alle auto’s gemonteerd, maar via de software-update kan de fabrikant ook die auto’s van de V2L-functie gaan voorzien."
Met andere woorden, V2L is softwarematig te ontgrendelen op auto's die het eigenlijk niet hebben. Zou leuk zijn als ze dit dan op de EV6 ook aanbieden, al heb je natuurlijk wel nog de adapter nodig.
Goed om te lezen dat Hyundai ook andere updates dan alleen kaartupdates OTA kan pushen. Hopelijk beschikt de EV6 over dezelfde techniek. Afgezien van dat het ritjes naar de dealer scheelt zal ook het releasebeleid waarschijnlijk wat sneller zijn bij OTA updates.BDelamontagne schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:33:
De IONIQ5 gaat geupdate worden en ik lees het volgende:
Dus als een keer het stroom uitvalt in de wijk ben jij die ene persoon waar het licht nog brand.BDelamontagne schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:33:
mits je een verlengsnoer kunt vinden in het donkermarcovit schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:11:
[...]
Dus als een keer het stroom uitvalt in de wijk ben jij die ene persoon waar het licht nog brand.
Nu ben ik ook benieuwd of de voorbereiding voor het stopcontact onder de achterbank ook gemaakt is in de basis versie
En je de adapter hebt, en die krijg ik dus niet bij mijn instappertTiggy80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:15:
[...]
mits je een verlengsnoer kunt vinden in het donker
V2L is wat anders dan V2Grid.marcovit schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:11:
[...]
Dus als een keer het stroom uitvalt in de wijk ben jij die ene persoon waar het licht nog brand.
Adapter wordt in Duitsland al los aangeboden.BDelamontagne schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:16:
[...]
En je de adapter hebt, en die krijg ik dus niet bij mijn instappert
`Ihkvdb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:20:
Kia Charge is eerste jaar gratis maar let op want een creditcard is verplicht. Automatische afschrijving is (nog) geen optie.
Die had ik nog niet, direct besteld. Dankjewel voor deze opmerking.
Ik ben bang dat de boot met de 58Kwh's aan boord gezinkt is. 
:fill(white):strip_exif()/f/image/vXeq7w8tMyIGAsPriZs60Lvs.png?f=user_large)
Mijn garage heeft een full HD dashcam geïnstalleerd, de DZ700DC met voor- en achter camera. Mooi compact een via app alles te bekijken. Heeft ook parkeer sensor. Kan SD kaartje in tot 128G. Heb dit model gekozen omdat het heel klein is. Kan evt ook foto ‘s plaatsen.
Dat ben ik ook van plan, kan je inderdaad wat foto’s plaatsen, hoe het is ingebouwd?Ihkvdb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:28:
Mijn garage heeft een full HD dashcam geïnstalleerd, de DZ700DC met voor- en achter camera. Mooi compact een via app alles te bekijken. Heeft ook parkeer sensor. Kan SD kaartje in tot 128G. Heb dit model gekozen omdat het heel klein is. Kan evt ook foto ‘s plaatsen.
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Hahaha, dat zou zuur zijn.... Dan cancel ik mijn order!henrov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:28:
Ik ben bang dat de boot met de 58Kwh's aan boord gezinkt is.
[Afbeelding]
PS. gezonken
Auto's worden toch ook verzinkt en niet verzonken....BDelamontagne schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:53:
[...]
Hahaha, dat zou zuur zijn.... Dan cancel ik mijn order!
PS. gezonken
Ga nu uit eten, ik zal morgen meer info en foto’s plaatsen!ERN5T schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]
Dat ben ik ook van plan, kan je inderdaad wat foto’s plaatsen, hoe het is ingebouwd?
Eet smakelijk en geen haast, mijn EV6 is nog niet in zicht.Ihkvdb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:01:
[...]
Ga nu uit eten, ik zal morgen meer info en foto’s plaatsen!
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Eerder deze week op bezoek geweest bij de plaatselijke dealer. Helaas stond daar ook alleen een GT-line, dus ik hoop dat dat schip niet zoek is. Ik ben toch wel erg benieuwd naar de basis-versie...
Wat is jullie laadervaring bij de FASTNED stations 300KW?
ik ben daar nu 2x geweest, eerste keer 130KW laden en vandaag begon hij met 46KW! en na 20min pas op 75KW.
Ik had verwacht dat hij toch wel minimaal zou starten met 200+ KW?
betreft een plus versie.
ik ben daar nu 2x geweest, eerste keer 130KW laden en vandaag begon hij met 46KW! en na 20min pas op 75KW.
betreft een plus versie.
Fastned Palmpol vorige week vrijdag 40%-80% geladen. Gemiddeld 180kW.Problemtulip schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:20:
Wat is jullie laadervaring bij de FASTNED stations 300KW?
betreft een plus versie.
Gisteren bij Allego Deventer geweest en kwam niet boven de 120kW uit bij 8%-50%
Ikzelf zit te kijken naar een BlackVue omdat deze ook voorzien kan worden van een sim kaart. Stel ze breken in of maken schade en zijn zo brutaal om ook de camera te jatten, zijn de opnames in ieder geval nog opgeslagen in 'de cloud'. Plus op afstand meekijken als je in het winkelcentrum bent oidIhkvdb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:28:

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
is de accutemperatuur dan zo belangrijk? ik vind de verschillen wel erg extreemDartlink schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:23:
[...]
Fastned Palmpol vorige week vrijdag 40%-80% geladen. Gemiddeld 180kW.
Gisteren bij Allego Deventer geweest en kwam niet boven de 120kW uit bij 8%-50%
Kan misschien ook een probleem met de laadpaal zijn geweest. Of een compatibiliteitsissue tussen lader en auto?
Of het is gewoon wat het is en is dan teleurstellend tov de concurrentie. Het zou een groot voordeel moeten zijn tov tesla met 250kwh en de rest van de meuk met 150kwh oplaad mogelijkheidFranciesco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:27:
Kan misschien ook een probleem met de laadpaal zijn geweest. Of een compatibiliteitsissue tussen lader en auto?
Staar je niet blind op Tesla: die 250kW haal je maar heel kort. Veel korter dan de max 235-240kW die een EV6 kan halen.
En mocht de lage snelheid aan de EV6 gelegen hebben: troost je in het feit dat alle merken soms laadissues hebben/traag laden. Dat lees je namelijk ook bij VAG, Polestar etc.
En mocht de lage snelheid aan de EV6 gelegen hebben: troost je in het feit dat alle merken soms laadissues hebben/traag laden. Dat lees je namelijk ook bij VAG, Polestar etc.
[ Voor 42% gewijzigd door Franciesco op 05-11-2021 17:37 ]
Ik zeg niet dat de tesla het wel haalt, wat ik probeer te zeggen dat ze toch allemaal wel dicht bij elkaar zitten… een polestar is niet veel langzamer dan x en y is niet veel sneller dan z.Franciesco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:36:
Staar je niet blind op Tesla: die 250kW haal je maar heel kort. Veel korter dan de max 235-240kW die een EV6 kan halen.
Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Zelf denk ik nog steeds dat de EV6 qua laadsnelheid duidelijk boven de concurrentie uitstijgt. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het een incident betreft als iemand “slechts” max 120kW haalt. Of er moeten duidelijke redenen zijn zoals koude batterij, bepaalde SoC waar de hele hoge snelheden sowieso niet bereikt worden etc. Er zijn immers al behoorlijk wat testen gedaan waar de 10-80% in ca 20 minuten gehaald zijn.
Zelf denk ik nog steeds dat de EV6 qua laadsnelheid duidelijk boven de concurrentie uitstijgt. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het een incident betreft als iemand “slechts” max 120kW haalt. Of er moeten duidelijke redenen zijn zoals koude batterij, bepaalde SoC waar de hele hoge snelheden sowieso niet bereikt worden etc. Er zijn immers al behoorlijk wat testen gedaan waar de 10-80% in ca 20 minuten gehaald zijn.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic