Deze ONT en die van Nokia zijn eigenlijk ook helemaal niet voor de consumenten markt bedoeld. Dat wij ze hier wel op die manier aanschaffen en gebruiken is een ander verhaal. Vrije modem keuze is leuk op papier, maar op Coax en XGS-PON eigenlijk gewoon een drama. Om het netwerk een beetje stabiel te kunnen houden moet de firmware (en ook de instellingen) op de ONT's afgestemd zijn op het netwerk. (En geloof mij, er wordt nog veel meer aangestuurd vanuit het netwerk, dan alleen firmware)Ocmer42 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:12:
[...]
Is het normaal dat dit soort relatief 'domme' apparaten, ONTs dus zoals hier de Huawei HN8010Ts, zich spontaan gaan zitten updaten, via een kanaal (rechtstreeks over het WAN?) dat buiten alle toezicht valt?
Zoiets zou ik nogal zorgelijk vinden. Nauwelijks op de hoogte worden gesteld dat het ding zich aan het updaten is geweest, laat staan dat je er toestemming voor hebt gegeven of het specifiek hebt aangezwengeld, en voorbereidingen hebt getroffen voor het geval het fout gaat. Het is een belangrijk deel van de infra, dit.
Kun jij, als consument, de firmware vinden van de Huawei of Nokia modems? Mij nog niet gelukt namelijk. Zomaar een voorbeeld dat deze apparaten helemaal niet voor deze markt bedoeld zijn.
Ik zou liever zien dat Delta gewoon de Nokia XS-010X-Q als optie aanbied voor de wat geavanceerdere gebruikers. Wat mij betreft hoeven ze dan geen tijd te steken in bridgemode op de XS-2426G.
Hier had uw advertentie kunnen staan!