Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 22:08
Ocmer42 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Is het normaal dat dit soort relatief 'domme' apparaten, ONTs dus zoals hier de Huawei HN8010Ts, zich spontaan gaan zitten updaten, via een kanaal (rechtstreeks over het WAN?) dat buiten alle toezicht valt?

Zoiets zou ik nogal zorgelijk vinden. Nauwelijks op de hoogte worden gesteld dat het ding zich aan het updaten is geweest, laat staan dat je er toestemming voor hebt gegeven of het specifiek hebt aangezwengeld, en voorbereidingen hebt getroffen voor het geval het fout gaat. Het is een belangrijk deel van de infra, dit.
Deze ONT en die van Nokia zijn eigenlijk ook helemaal niet voor de consumenten markt bedoeld. Dat wij ze hier wel op die manier aanschaffen en gebruiken is een ander verhaal. Vrije modem keuze is leuk op papier, maar op Coax en XGS-PON eigenlijk gewoon een drama. Om het netwerk een beetje stabiel te kunnen houden moet de firmware (en ook de instellingen) op de ONT's afgestemd zijn op het netwerk. (En geloof mij, er wordt nog veel meer aangestuurd vanuit het netwerk, dan alleen firmware)

Kun jij, als consument, de firmware vinden van de Huawei of Nokia modems? Mij nog niet gelukt namelijk. Zomaar een voorbeeld dat deze apparaten helemaal niet voor deze markt bedoeld zijn.

Ik zou liever zien dat Delta gewoon de Nokia XS-010X-Q als optie aanbied voor de wat geavanceerdere gebruikers. Wat mij betreft hoeven ze dan geen tijd te steken in bridgemode op de XS-2426G.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Tja er zal een TFTP server oid draaien op het netwerk die op bepaalde queries reageert met een firmware file. Dat jouw apparaat toevallig dezelfde queries uitstuurt als de apparaten die Delta verstrekt en ook nog die files oppakt en installeert lijkt me meer jouw probleem…
Delta kent dit Huawei product niet en zal dus geen firmware updates pushen. Het kan wel zo zijn dat deze ONT zelf op zoek gaat, ET-phone-home dus. Of dat een goede zaak is?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocmer42
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08-2023
EWS99 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Deze ONT en die van Nokia zijn eigenlijk ook helemaal niet voor de consumenten markt bedoeld. Dat wij ze hier wel op die manier aanschaffen en gebruiken is een ander verhaal. Vrije modem keuze is leuk op papier, maar op Coax en XGS-PON eigenlijk gewoon een drama. Om het netwerk een beetje stabiel te kunnen houden moet de firmware (en ook de instellingen) op de ONT's afgestemd zijn op het netwerk. (En geloof mij, er wordt nog veel meer aangestuurd vanuit het netwerk, dan alleen firmware)
Of deze apparaten bedoeld zijn voor consumenten of niet lijkt me weinig uit te maken:
  • Juist voor consumenten zou het 'handig' zijn dat devices volautomatisch worden bijgewerkt, omdat de gemiddelde consument nergens enig benul van heeft.
  • Meer grip willen hebben op updates (of algemener, wijzigingen in hun infra) is juist iets voor professioneler gebruikers, die het risico kunnen inschatten.
Beide partijen kun je tevreden stellen door consumenten automatische updates aan te bieden en de rest handmatig firmware te laten downloaden en uitrollen.
En geloof mij, er wordt nog veel meer aangestuurd vanuit het netwerk, dan alleen firmware)

Kun jij, als consument, de firmware vinden van de Huawei of Nokia modems? Mij nog niet gelukt namelijk. Zomaar een voorbeeld dat deze apparaten helemaal niet voor deze markt bedoeld zijn.
Het kan ook dat de Huawei's en Nokia's van deze wereld het maar lastig vinden om dingen voor handmatige download aan te bieden. Weer wat moeten organiseren om gedownloade firmware bij het device te krijgen, dat door de bridging slecht toegankelijk is geworden.

Hinderlijk kan het zijn dat de eigenaren/beheerders van verkochte apparatuur niet doen wat de fabrikant vindt dat goed voor ze is, en blijven zitten op een eerdere versie. Die de fabrikant natuurlijk deprecated vindt maar waarmee de eigenaar/beheerder betere ervaringen heeft.

Komt het weer terug op de vraag Van wie is dat apparaat nou eigenlijk? Als er problemen optreden mag de ISP verlangen dat je minimaal op versie X zit (en je voor mijn part afsluiten als je geen gehoor geeft), maar da's wat anders dan versie X maar stilletjes door de strot te duwen.
Ik zou liever zien dat Delta gewoon de Nokia XS-010X-Q als optie aanbied voor de wat geavanceerdere gebruikers. Wat mij betreft hoeven ze dan geen tijd te steken in bridgemode op de XS-2426G.
Er zijn signalen (eerder in de thread) dat Delta de XS-010X-Q aanbiedt aan "Zakelijk Pro" klanten die een subnet afnemen. Als ze dat daar al doen zou levering aan consumenten, onder een 'eigen verantwoordelijkheid dan'-verklaring natuurlijk, niet zo'n punt moeten zijn. Maar misschien hebben ze simpelweg niet genoeg van die dingen :).

Als deze ONT door Delta geleverd zou worden (en eigendom van Delta zou zijn/blijven) had ik misschien minder een probleem met automatische updates. Ervan uitgaand natuurlijk dat het Delta is die de updates pusht. De ISP zul je toch moeten vertrouwen...

Of dat met die zelfgekochte ONTs ook zo is valt nog maar te bezien. Het kan lopen via TFTP binnen de infra van Delta, fair enough, sort of. Wat echter als deze updates helemaal buiten Delta om gaan en rechtstreeks bij de fabrikant opgehaald worden, via full IP, HTTPS of zo?

Eén van de twee bekende ONTs is van Huawei, een partij waar qua intercontinentale verhoudingen een schaduw over ligt. Moeten we dan niet alleen Delta vertrouwen maar ook Huawei, die van een overheid bevriende partij de opdracht het verzoek kan krijgen firmware te deployen die minder kosher is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 17:12
als Particulier een XS-010X-Q krijgen kan je vergeten...
befaamde kastje naar de muur.
Delta zakelijk verbreekt nog net niet de verbinding als je er over begint.
als het niet gaat werken zoals ik wil, gaat binnen14 dagen naar oplevering (activatie) alles terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fazertje Ik denk dat je dan even de algemene voorwaarden van Delta moet gaan lezen want als de lijn eenmaal actief is, kun je deze niet meer opzeggen. Zie robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 15-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:25
robertwebbe schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:38:
@fazertje Ik denk dat je dan even de algemene voorwaarden van Delta moet gaan lezen want als de lijn eenmaal actief is, kun je deze niet meer opzeggen. Zie robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Dit staat idd in hun algemene voorwaarden, maar de wetgeving zegt anders, Heb zelf hierdoor afgelopen maand mijn Contract laten ontbonden icm juridisch brief. 2 dagen later kreeg ik mail dat mijn contract ontboden is. zonder eventuele kosten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 11:57

Superbeagle

Always smile

Johan H schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:10:
[...]
Onderhoud kun je plannen, storingen treden spontaan op. Zelfs als er n.a.v. een storing een stukje onderhoud gepleegd gaat worden kun je er een berichtje uit doen. Online was er niets te vinden.
Grappig dat jouw tweede zin de eerste weerlegt. Ik zit toevallig in het maintenance-wereldje en er is zelfs een naam voor die term ‘correctief onderhoud’. En die valt niet te plannen. Bij genoeg data kun je wel de kans op een volgende storing bepalen, maar dat is hier offtopic.

Verder ben ik het met je eens dat een professioneel bedrijf haar stakeholders informeert in zo’n geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:15
Soppyscroll schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Dit staat idd in hun algemene voorwaarden, maar de wetgeving zegt anders, Heb zelf hierdoor afgelopen maand mijn Contract laten ontbonden icm juridisch brief. 2 dagen later kreeg ik mail dat mijn contract ontboden is. zonder eventuele kosten,
Heb je hier wat meer details over? Ik zou namelijk maar al te graag gebruik maken van mijn herroepingsrecht om deze rommel en rotverbinding de deur te wijzen.

Ik heb wel eea gevonden vanuit de wet koop op afstand, waar ze het hebben over het feit dat de bedenktijd in zou gaan zodra je de laatste zending van apparatuur hebt ontvangen (wat dus 2 weken scheelt, maar nog steeds langer geleden is dan nu nuttig is), maar als er daadwerkelijk ergens in de wet staat dat de bedenktijd ingaat op het moment van _activatie_ dan is dat heel andere koek.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Heb je hier wat meer details over? Ik zou namelijk maar al te graag gebruik maken van mijn herroepingsrecht om deze rommel en rotverbinding de deur te wijzen.

Ik heb wel eea gevonden vanuit de wet koop op afstand, waar ze het hebben over het feit dat de bedenktijd in zou gaan zodra je de laatste zending van apparatuur hebt ontvangen (wat dus 2 weken scheelt, maar nog steeds langer geleden is dan nu nuttig is), maar als er daadwerkelijk ergens in de wet staat dat de bedenktijd ingaat op het moment van _activatie_ dan is dat heel andere koek.
Voor oplevering van mijn lijn heb ik door een jurist het volgende als informatie verkregen:
Men verwijst in dit soort gevallen naar de memorie van toelichting op de Implementatiewet de Europese Richtlijn Consumentenrechten (Pb EU L 304) en de besluiten zijn eenduidig: de bedenktijd gaat pas in na installatie en oplevering van de modem en aansluiting op het netwerk.
Voorbeelden van de geschillencommissie omtrent deze kwestie zijn hier te zien en specifiek dit geval:
Daardoor kon de consument pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de ondernemer over de betreffende dienst beschikken en dus ook pas op dat moment beoordelen of hij gebruik wil maken van deze dienst. De gedachte achter de bedenktijd dient te zijn dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn moet kunnen ontbinden (vergelijk Rb Arnhem 14 juni 2010, LJN BN0733).
Bron: https://www.degeschillenc...ikleen-te-geven-hardware/

Heel simpel: niet tevreden? binnen 14 dagen na activatie en werkende oplevering van de lijn mag alles zonder opgaaf van reden geannuleerd worden. De wet is glashelder.
Gelukkig in mijn geval ben ik wel tevreden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Waar loop je tegenaan dan? Want met een eigen ONT is het echt allemaal zo slecht nog niet hoor. Je hebt jammer genoeg net de inkoopactie van Nokia XS-010X-Q van @Brentjuh2000 gemist (misschien als je 'm heel lief vraagt kan er nog eentje er bij). Als je even zoekt op Huawei, dan vind je hoe je aan de HN810Ts kunt komen. En als je een weekje geduld hebt, verwacht ik dat er wel wat ONT's in V/A komen van gebruikers die bij @Brentjuh2000 ingekocht hebben (bijv. Huawei vervangen door Nokia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
EWS99 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Waar loop je tegenaan dan? Want met een eigen ONT is het echt allemaal zo slecht nog niet hoor. Je hebt jammer genoeg net de inkoopactie van Nokia XS-010X-Q van @Brentjuh2000 gemist (misschien als je 'm heel lief vraagt kan er nog eentje er bij). Als je even zoekt op Huawei, dan vind je hoe je aan de HN810Ts kunt komen. En als je een weekje geduld hebt, verwacht ik dat er wel wat ONT's in V/A komen van gebruikers die bij @Brentjuh2000 ingekocht hebben (bijv. Huawei vervangen door Nokia).
Waar ik tegenaan loop is dat mijn eigen ONT (optical network terminator neem ik aan dat dat betekent?) prima werkt, en ik geen extra apparaten in mijn netwerk wil hebben die ik niet kan beheren en dus niet kan vertrouwen.

Daarnaast zijn er problemen met de snelheid van de verbinding die niet redelijk zijn: op vrijwel alle speed test die ik deze paar dagen gedaan heb haal ik net 280Mb/s op een 1Gb/s lijn voor upload. Nou verwacht ik niet exact 1000/1000 maar downstream lukt het wel om 920Mb/s oid te halen, dus ik verwacht dat de upstream kant op zijn minst 80% zou moeten kunnen halen van de snelheid die ik heb gekocht.

Daar bovenop heb ik dus inmiddels elke dag een nieuw IP gekregen, wat betekent dat ik constant mijn eigen systemen moet aanpassen (denk, DNS etc) omdat met een nieuw IP alles weer breekt. Ik heb er geen bezwaar tegen dat een IP elke 6 maanden oid wisselt, maar elke dag is niet acceptabel.

Al met al forceren ze met het hele PON gebeuren dat ik zelf extra geld en tijd moet investeren om te krijgen wat ik al had. BIJ CAIWAY OF ALL PLACES.

Ik heb geen zin om een slordige 400 euro neer te tikken om een apparaat aan te kopen dat 10G kan doen, om een 1G apparaat te vervangen, en er vervolgens maar 1G van te gebruiken: dat kan mijn huidige USG ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 18:40
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:31:
[...]

Waar ik tegenaan loop is dat mijn eigen ONT (optical network terminator neem ik aan dat dat betekent?) prima werkt, en ik geen extra apparaten in mijn netwerk wil hebben die ik niet kan beheren en dus niet kan vertrouwen.

Daarnaast zijn er problemen met de snelheid van de verbinding die niet redelijk zijn: op vrijwel alle speed test die ik deze paar dagen gedaan heb haal ik net 280Mb/s op een 1Gb/s lijn voor upload. Nou verwacht ik niet exact 1000/1000 maar downstream lukt het wel om 920Mb/s oid te halen, dus ik verwacht dat de upstream kant op zijn minst 80% zou moeten kunnen halen van de snelheid die ik heb gekocht.

Daar bovenop heb ik dus inmiddels elke dag een nieuw IP gekregen, wat betekent dat ik constant mijn eigen systemen moet aanpassen (denk, DNS etc) omdat met een nieuw IP alles weer breekt. Ik heb er geen bezwaar tegen dat een IP elke 6 maanden oid wisselt, maar elke dag is niet acceptabel.

Al met al forceren ze met het hele PON gebeuren dat ik zelf extra geld en tijd moet investeren om te krijgen wat ik al had. BIJ CAIWAY OF ALL PLACES.

Ik heb geen zin om een slordige 400 euro neer te tikken om een apparaat aan te kopen dat 10G kan doen, om een 1G apparaat te vervangen, en er vervolgens maar 1G van te gebruiken: dat kan mijn huidige USG ook prima.
Heeft die USG geen optie voor DDNS? Maar elke dag een nieuwe lease is wel heel vaak en niet hoe het hoort. Je kan nog even kijken of R3D wat voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Computer guy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Heeft die USG geen optie voor DDNS? Maar elke dag een nieuwe lease is wel heel vaak en niet hoe het hoort. Je kan nog even kijken of R3D wat voor je kan doen.
De USG wel, de andere kant niet. En nee, ik verwacht eigenlijk min of meer nooit een IP change, tenzij de router er een dag uitligt ofzo. Dan zou het best logisch zijn.

Wat is een R3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:46:
[...]

De USG wel, de andere kant niet. En nee, ik verwacht eigenlijk min of meer nooit een IP change, tenzij de router er een dag uitligt ofzo. Dan zou het best logisch zijn.

Wat is een R3D?
R3D is een infra engineer bij DFN. Zie:

R3D in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Als je hem een PB stuurt kan hij misschien wat voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Wat is een R3D?
@R3D een medewerker van DELTA die nogal eens mensen zo kan helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Haha, “wat is een R3D”? :)
Is je zoekfunctie boven aan de pagina stuk?😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:28
[...]

[...]
Hebben hier meer mensen last van? Ik heb ook last van een lage upload snelheid om m'n Huawei HN8010Ts. Wanneer ik de standaard Nokia XS-2426G-B van Caiway er tussen hang zijn de snelheden wel prima.

Eerst had ik helemaal geen verbinding om m'n Huawei maar met hulp en tips van @R3D is dat wel gefixed gelukkig. Maar de upload snelheid is hier sinds een weekje of 2 ook niet sneller dan ~250Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-09 10:14
Computer guy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Is dit niet gewoon CGNAT dat aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-09 14:56
[...]

Daar kun je over klagen want dit garandeert Delta minimaal :

https://www.delta.nl/veel...etsnelheid-op-mijn-adres/

Met het originele Nokia modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
[...]

En toch denk ik dat je meeste problemen opgelost zijn door een Nokia of Huawei ONT aan te schaffen. Vervelend dat je nu overvallen wordt door XGS-PON, maar uiteindelijk gaat iedereen over. Misschien een mooi moment om je er wat meer in te verdiepen, want ook andere providers zullen over gaan naar XGS-PON.

En zoek even in dit topic naar CGNAT en hoe je dat uit kunt laten zetten. Lost ook zeker een groot deel van je problemen al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhal3
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-08 12:52
EWS99 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Huawei vervangen door Nokia.
Wat zou een reden zijn om de Huawei te vervangen voor een Nokia?

xhal3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wantrouwen jegens het merk.

Ik heb zelf betere resultaten met een Huawei dan een Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 22:31
EWS99 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:00:
[...]

En toch denk ik dat je meeste problemen opgelost zijn door een Nokia of Huawei ONT aan te schaffen. Vervelend dat je nu overvallen wordt door XGS-PON, maar uiteindelijk gaat iedereen over. Misschien een mooi moment om je er wat meer in te verdiepen, want ook andere providers zullen over gaan naar XGS-PON.

En zoek even in dit topic naar CGNAT en hoe je dat uit kunt laten zetten. Lost ook zeker een groot deel van je problemen al op.
Klopt, iedereen gaat over. AON vs XGS-PON scheelt providers soms wel 75% energiekosten in de pop en ook ruimte. Je hebt in tegenstelling tot AON niet meer voor elke HAs (Huis aansluiting) een laser nodig. Ik heb toevallig pas hier een case video over gemaakt in opdracht van een provider en zijn stakeholders binnen het gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
justdaboo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:21:
[...]

Klopt, iedereen gaat over. AON vs XGS-PON scheelt providers soms wel 75% energiekosten in de pop en ook ruimte. Je hebt in tegenstelling tot AON niet meer voor elke HAs (Huis aansluiting) een laser nodig. Ik heb toevallig pas hier een case video over gemaakt in opdracht van een provider en zijn stakeholders binnen het gebied.
Business case zo gemaakt lijkt me.

Ik ben nog wel benieuwd hoe ze iedereen overzetten naar XGS-PON. Als ze dat een-voor-een doen bij een abbo wijziging, dan gaat het nog lang duren.. Lijkt me ook niet echt efficient, want volgens mij moet er een monteur naar de POP om een kabel over te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 22:31
EWS99 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:39:
[...]

Business case zo gemaakt lijkt me.

Ik ben nog wel benieuwd hoe ze iedereen overzetten naar XGS-PON. Als ze dat een-voor-een doen bij een abbo wijziging, dan gaat het nog lang duren.. Lijkt me ook niet echt efficient, want volgens mij moet er een monteur naar de POP om een kabel over te steken?
Klopt, heel veel apparatuur moet vervangen worden en deze moet uiteraard gepatcht worden naar de ODF in de PoP (niet te verwarren met de provider) naar de vezel van de HAs. Geen idee hoe ze dit doen maar ik denk dat ze hier wel “gas op geven” als er eenmaal XGS-PON hardware hangt…

Ik heb voor mijn klanten met AON op DFN alvast een Nokia ONT klaar liggen…(voor al ze over gaan/moeten)

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 17-07-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09 21:15

Adze

CCNP !

EWS99 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:39[/message]:
[...]
Golflengte van AON en XGS-PON zijn verschillende en kunnen tegelijk naast elkaar bestaan. Het fysiek omzetten gaat dan ook in grote batches. Aan de klantzijde kan het dan op individuele momenten.

Door @SkullboyNL gewezen op het feit dat Delta wel individueel omprikt, dus dit bericht mag je negeren...

[ Voor 9% gewijzigd door Adze op 17-07-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Adze schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Golflengte van AON en XGS-PON zijn verschillende en kunnen tegelijk naast elkaar bestaan. Het fysiek omzetten gaat dan ook in grote batches. Aan de klantzijde kan het dan op individuele momenten.
Hoe werkt dat dan? Want AON en XGS-PON zijn toch fysiek verschillende switches? Bij AON gaat de kabel 1-op-1 de switch in. Bij XGS-PON gaat de kabel eerst in bundels (van 128? of 64?) een splitter en dan pas de switch in. Dus in de POP moet dan toch de kabel over geprikt worden van AON naar XGS-PON?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

EWS99 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:10:

Hoe werkt dat dan? Want AON en XGS-PON zijn toch fysiek verschillende switches? Bij AON gaat de kabel 1-op-1 de switch in. Bij XGS-PON gaat de kabel eerst in bundels (van 128? of 64?) een splitter en dan pas de switch in. Dus in de POP moet dan toch de kabel over geprikt worden van AON naar XGS-PON?
Het is een beetje afhankelijk van de opstelling, maar over het algemeen als je van AON lay-out naar PON layout migreert, komen fysiek alle glaskabels van de eindgebruikers nog steeds individueel binnen op de pop. Op deze POP is zowel een AON switch als een PON OLT switch actief. Deze sturen ieder hun eigen golflengte uit. Met behulp van een MUX zoals deze worden beide signalen op de lijn richting je huis gezet. Kan natuurlijk zijn dat Delta een ander migratie strategie heeft... Ik ben niet werkzaam bij Delta.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:17
Mijn vader is actief als monteur bij een dochter van delta die voornamelijk storingen voor delta oplost in de glaskabels. De laatste tijd is hij ook betrokken bij de migraties en het gaat precies zoals jij zegt. Kabel uit de AON switch halen en in de PON verdeler drukken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Hier is “The R3D”
@Dutchess_Nicole kan je je klantnr in een pb sturen , kan ik voor je checken wat hier gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 11:40
Sinds een week of 2 zijn wij ook over naar Delta en heb een Nokia xs-2426g-b modem.
Prima, iets uitgebreider had fijn geweest maar is niet erg.

Wat ik wel fijn zou vinden is als de deze in de meterkast kan plaatsen, iemand ervaring met een vervangende glasvezel kabel van X meter of überhaupt het losmaken van deze kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marciej123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:35:
Sinds een week of 2 zijn wij ook over naar Delta en heb een Nokia xs-2426g-b modem.

Wat ik wel fijn zou vinden is als de deze in de meterkast kan plaatsen, iemand ervaring met een vervangende glasvezel kabel van X meter of überhaupt het losmaken van deze kabel?
Aan de onderzijde van de Nokia zit een klepje met een schroefje. Daaronder zit een connector. Die kun je lostrekken.
In de FTU (witte kastje aan de muur) zit in een slede ook een connector die je uit de slede los kunt maken.

En dan kun je die glasvezel kabel vervangen door een langere.

Of je verlengt de huidige kabel met een koppelstukje aan de connector die je uit de Nokia haalt.

In deze thread is alle informatie over de juiste connectoren, koppelstukje, leveranciers e.d. te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:05
marciej123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:35:

Ik heb een langere kabel gelegd vanaf de FTU naar mijn router. Deze pagina was daarbij heel behulpzaam: https://systemx.io/post/2...-the-delta-caiway-router/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb een langere kabel gelegd vanaf de FTU naar mijn router. Deze pagina was daarbij heel behulpzaam: https://systemx.io/post/2...-the-delta-caiway-router/
Wat daar staat is van toepassing op AON glasvezel, XGS-PON gebruikt andere apparatuur en een SC/APC - SC/APC kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
bjusterbaarlik schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Wat daar staat is van toepassing op AON glasvezel, XGS-PON gebruikt andere apparatuur en een SC/APC - SC/APC kabel.
O ja ik heb nog AON inderdaad. Moeten ze bij overstap naar XGS-PON ook in huis weer iets doen dan op de FTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nee je hebt alleen andere apparatuur nodig en in de PoP moet je omgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
bjusterbaarlik schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:40:
Nee je hebt alleen andere apparatuur nodig en in de PoP moet je omgezet worden.
Ok maar artikel blijft dus hetzelfde behalve dat je een andere kabel en andere SFP+ module of ONT moet hebben dus. Belangrijkste stuk voor mij was hoe die slede te demonteren en andere kabel erin plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 17:12
Kan ik de glasvezel van de delta modem eruit halen en zo in de nokia xs-010-q stoppen ?
Of moet ik daar nog wat voor bestellen ?

kan de Howto zo niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
fazertje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:16:
Kan ik de glasvezel van de delta modem eruit halen en zo in de nokia xs-010-q stoppen ?
Of moet ik daar nog wat voor bestellen ?

kan de Howto zo niet vinden...
Ja die kabel heeft dezelfde connector, je hoeft alleen onderaan de Nokia een schroefje los te draaien en je kan hem ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-09 09:55
Welk verschil is er tussen de nokia xs-010-q en de Nokia die nu word geleverd met Delta?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Computer guy
babbi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:31:
Welk verschil is er tussen de nokia xs-010-q en de Nokia die nu word geleverd met Delta?
Eentje is een Router en ONT combo (dat ding van DELTA) en een is alleen een ONT en heeft geen routing functies ingebouwd.

Weet je niet wat een router is? --> Nokia van DELTA gebruiken

Weet je wat een router is en heb je je eigen --> kijken of je met dubble NAT kan leven anders naar de xs-010-q

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-09 15:25
Zojuist even goed geteld maar er komen toch weer 32 nieuwe Nokia XS-010X-Q's op het netwerk van Delta bij.

zoveel dat er zelfs een aantal per post worden gestuurd naar mij door mijn collega.

dan kunnen er gelukkig weer een hoop crap modems van Delta in de doos/kast.

denk dat er een hoop straks blij zullen zijn met de aansluit vrijheid!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

denk dat er een hoop straks blij zullen zijn met de aansluit vrijheid!
Of meer drama?
Ik heb de popcorn al klaar staan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
R3D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 01:46:
[...]

Of meer drama?
Ik heb de popcorn al klaar staan >:)
Zoute of zoet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

zoute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Omdat ik geen xs-010-q kon krijgen bij Delta (meerdere keren gevraagd) heb ik uiteindelijk de Huawei gekocht in Polen en die werkt prima met een Attema Slede naar SC/APC vezel. Ik heb de complete Nokia van Delta dus nog netjes hangen in de meterkast inclusief vezel maar stroomloos.

Ik kan op dit moment even geen linkje vinden waar die vezel te bestellen is, maar wellicht kan Delta hem ook gewoon voor je opsturen. Fritsshop leek hem te hebben, maar die hele website lijkt hier dood

Met de Huawei ONT haal ik ongeveer 970/970 mbit, echter als ik mijn eigen modem er achter hang dan blijft het hangen op 500/500, je eigen modem maakt dus een verschil in je gehaalde snelheid en deze problemen mag je niet afschuiven op Delta. Het eigen modem is op dit moment een Mikrotik RB1200 en die zal later dus vervangen worden door iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
raymonvdm schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:30:
Omdat ik geen xs-010-q kon krijgen bij Delta (meerdere keren gevraagd) heb ik uiteindelijk de Huawei gekocht in Polen en die werkt prima met een Attema Slede naar SC/APC vezel. Ik heb de complete Nokia van Delta dus nog netjes hangen in de meterkast inclusief vezel maar stroomloos.

Ik kan op dit moment even geen linkje vinden waar die vezel te bestellen is, maar wellicht kan Delta hem ook gewoon voor je opsturen. Fritsshop leek hem te hebben, maar die hele website lijkt hier dood

Met de Huawei ONT haal ik ongeveer 970/970 mbit, echter als ik mijn eigen modem er achter hang dan blijft het hangen op 500/500, je eigen modem maakt dus een verschil in je gehaalde snelheid en deze problemen mag je niet afschuiven op Delta. Het eigen modem is op dit moment een Mikrotik RB1200 en die zal later dus vervangen worden door iets anders.
De Mikrotik RB1200 heeft geen snelle CPU. Ik kwam op de volgende site (wi.com) een doorvoersnelheidtest tegen. Daar worden de snelheden die jij meet inderdaad bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
raymonvdm schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:30:

router

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 11:42
Adze schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:01:
Ik heb zojuist de XGS-PON ONT SFP+ module van FS ontvangen. Helaas krijg is pas 18 augustus mijn Delta XGS-PON verbinding geleverd, dus kan hem nog niet volledig testen. De module werkt wel correct in mijn Ubiquiti UDMP. Kan op afstand inloggen op SFP+ module via telnet.

Nog even geduld dus, maar ik ben hoopvol.

Ik ben eventueel bereid om bij iemand langs te komen die al wel een XGS-PON aansluiting van Delta heeft, om deze module te testen. Laat maar weten of je in de buurt van Maarsbergen/Doorn/Driebergen woont.
Ik heb vorige week de module opgehaald bij Adze en hij zit ondertussen in mijn UDM Pro en heb net via de chat alle gegevens doorgegeven.
Hier is aangegeven dat binnen 1 werkdag de lijn actief moet zijn op de module.
Hopelijk gaat het in één keer goed :).

Nogmaals dank Adze dat we het op deze manier kunnen proberen (y) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:31

lier

MikroTik nerd

Interessant, is het mogelijk om het partnumber te krijgen van deze module @rodebest of @Adze?

Aah...even gezocht:
https://www.fs.com/products/185594.html

[ Voor 24% gewijzigd door lier op 18-07-2023 15:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

rodebest schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:22:
Ik heb vorige week de module opgehaald bij Adze en hij zit ondertussen in mijn UDM Pro en heb net via de chat alle gegevens doorgegeven.

Nogmaals dank Adze dat we het op deze manier kunnen proberen (y) .
Ik hoop heel erg dat het in 1x werkt. Misschien dat @R3D tijd heeft om aan Delta kant mee kan kijken. Ben erg nieuwsgierig/ongeduldig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oOo

Wel erg prijzig. Heb je natuurlijk een router met SFP+ is het - als het werkt - een mooie geïntegreerde oplossing maar een aparte ONT is flexibeler; daar kan elke router achter. Zelfs de Genexis 7840 ;) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!
En als die werkt, haal je dan de geadverteerde snelheden? Het is mij inmiddels wel duidelijk dat hier nog wat problemen mee zijn. Ook bij mij: met mijn Huawei ONT haal ik hogere snelheden dan de Nokia ONT. Zover ik weet is er bij Delta niets in te stellen, er wordt gekeken naar je abonnement en op basis hiervan wordt de snelheid in je profiel geconfigureerd. Het zou dus niet uit moeten welk apparaat je hebt maar er is (nog) *iets* waardoor het soms niet lekker werkt, vermoedelijk nog wat kinderziektes in het provisionen van eigen apparatuur.

Als die SFP+ werkt, dan bestel ik die (ook). Tweaker hè...
Zou fijn zijn als het @R3D al lukt om hem eerder te activeren. *O*

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 18-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-08 21:00
ernstoud schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:
[...]

oOo

Wel erg prijzig. Heb je natuurlijk een router met SFP+ is het - als het werkt - een mooie geïntegreerde oplossing maar een aparte ONT is flexibeler; daar kan elke router achter. Zelfs de Genexis 7840 ;) .
Alleen voor mijn Ubiquiti Dream Machine moet ik dan eerst van glas naar RJ45 via ONT, en vervolgens weer naar een SFP insert (10Gbit). Dan zijn 2 dingen om aan te schaffen, met beiden energieverbruik. En in het totaal zit je dan niet heel ver van de prijs van die XGSPON SFP vandaan.
je zou nog wat kunnen besparen door misschien geen 10G SFP te gebruiken in de Dream Machine, maar dan ga je in de toekomst misschien weer willen upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 03-09 22:55

ThaHandy

Discovery Channel

De FS.com XGS-ONU-25-20NI

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/1034153295704510584/1130960022457819218/image.png

Het schijnt een rebranded CIG module te zijn gezien het mac-adres. De module wordt gedetecteerd in mijn Mikrotik router en daar blijft het bij. Op het moment kom ik niet in de telnet managment omgeving van de module. Gezien ik nog steeds geen (8Gb) Delta aansluiting heb kan ik ook deze nog niet verder testen. :/ Ik heb wel een support request neergelegd bij Mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

ThaHandy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:42:

[Afbeelding]

Het schijnt een rebranded CIG module te zijn gezien het mac-adres. De module wordt gedetecteerd in mijn Mikrotik router en daar blijft het bij. Op het moment kom ik niet in de telnet managment omgeving van de module. Gezien ik nog steeds geen (8Gb) Delta aansluiting heb kan ik ook deze nog niet verder testen. :/ Ik heb wel een support request neergelegd bij Mikrotik.
Mogelijk ten overvloedde, maar het standaard ip wat op deze SFP leeft (192.168.100.1) is enkel bereikbaar vanaf IPs in hetzelfde /24 subnet. Er is geen routering actief. Mocht je dus vanaf een niet "lokaal" IP komen, dan zal je nooit kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:26
voor de liefhebbers:
https://www.ebay.nl/itm/1...31ccaf:g:5ysAAOSwxTFkir91

Hoogstwaarschijnlijk veel keren benoemd, maar in mijn gemeente is de snelheid van het te kiezen abbonement verlaagd van 8 gigabit naar 2 gbit. Is dit nog wel de zelfde verbinding of is deze geknepen?

Ik zou graag 8/8 afnemen, maar kan dit nu niet meer kiezen. Had ik het maar alvast geregeld :/
Echt wel lame..

gr,
jllerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
jllerk schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:54:
voor de liefhebbers:
https://www.ebay.nl/itm/1...31ccaf:g:5ysAAOSwxTFkir91

Hoogstwaarschijnlijk veel keren benoemd, maar in mijn gemeente is de snelheid van het te kiezen abbonement verlaagd van 8 gigabit naar 2 gbit. Is dit nog wel de zelfde verbinding of is deze geknepen?

Ik zou graag 8/8 afnemen, maar kan dit nu niet meer kiezen. Had ik het maar alvast geregeld :/
Echt wel lame..

gr,
jllerk
vergeet niet dat je ook nog 21% BTW en invoerrechten moet betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

[Afbeelding]

Voor zijn GPON broertje heb ik dit gevolgt, los van het spoofen van van gegevens en een andere provider zou de benadering hetzelfde moeten werken.

https://gathering.tweaker...message/73311968#73311968

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:55

[Afbeelding]

https://www.cigtech.com/product_portfolio/xg-99x-3/

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Goed om te weten dat we dan bij aanmelding de Cambridge XG-99S moeten noemen als merk en type want die staat wel in de BBF.247 lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8HZ-WHM1Me7Z_ZgX2MZ7a34X7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c7jgRj9CRaearK71AeNEpV0N.jpg?f=user_large

@R3D Dank voor de verwijzing. 👍🏻

Ik las op de FS website dat de username en password voor Telnet per apparaat uniek zijn, deze zijn via je sales contactpersoon op te vragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njTIrz3bpEbhIVXvvUTdqRew14I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FoL3lm7oDB83vwgZ8V86nthN.jpg?f=user_large

Er is ook een configuratie manual:
https://resource.fs.com/mall/doc/20230707100953h2rejm.pdf

In die instructie waar R3D naar linkt, staat dat het PON-ID van de oorspronkelijke router gekopieerd moet worden. Ik zou toch liever de oorspronkelijke gebruiken. Volgens die manual kun je deze als volgt opvragen via Telnet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDa59y__Q24dwkbzP31YPjs4TN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HDpcCFKGHAvgNMeGeeh54ktK.jpg?f=user_large
In bovenstaande voorbeeld is volgens mij dan het PON-ID GPON227000fe.

Op de oorspronkelijke Cambridge module staat op de sticker een serienummer welke ook begint met vendor ID GPON (= generic code):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nmzCgG6dAkiTL9pjPAVndEf8z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N8N2B7hhBwxCLN1TwfxQ4FLV.png?f=user_large

Eigenlijk is dat wel een beetje vreemd want Cambridge heeft een eigen vendor ID: CIGG, zie https://hack-gpon.org/vendor/.

En op de FS versie staat blijkbaar geen PON-ID op de sticker, alleen een serienummer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFbN933KMylBITPm1k4hKVHKdPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cAGh7tbRVnen4qaslfmG7cgY.jpg?f=user_large

Zou de Telnet username dan gelijk zijn aan de PON-ID? Lijkt mij wel zo logisch. Als dat klopt, hoef je ook niet meer in te loggen om te kijken.
@rodebest & @ThaHandy, hoe is dit bij jullie?

[ Voor 115% gewijzigd door robertwebbe op 19-07-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rodebest schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:22:
[...]
[…]
En??? Doet die het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

onu_sfp is nog steeds online, maar geen activiteit op z’n etherport.
Gok dat hij nog niet in de onu_sfp heeft kunnen inloggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodebest
Zoals @R3D heeft aangegeven is het mij nog niet gelukt om op de SFP module in te loggen via Telnet.
Hierdoor heb ik niet kunnen kijken of de module zelf nog wat nuttigs zegt.
evt. moet ik hierin ook VLAN 100 instellen voordat hij het internet wilt doorgeven aan de UDMP.

Om via telnet contact te maken moet ik mijn thuisnetwerk naar de 192.168.100.xxx range verhuizen, maar dat wilt de UDMP niet zomaar doen omdat ik vaste IP's heb ingesteld.
Gisteren had ik niet genoeg tijd om dat te doen.

@robertwebbe
Het PON-ID staat niet op de module of de doos.
Je zal dus helaas moeten inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
rodebest schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:09:
Zoals @R3D heeft aangegeven is het mij nog niet gelukt om op de SFP module in te loggen via Telnet.
evt. moet ik hierin ook VLAN 100 instellen voordat hij het internet wilt doorgeven aan de UDMP.

Om via telnet contact te maken moet ik mijn thuisnetwerk naar de 192.168.100.xxx range verhuizen, maar dat wilt de UDMP niet zomaar doen omdat ik vaste IP's heb ingesteld.

@robertwebbe
Kan die module niet op een eigen VLAN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

De UDM gaat je helaas niet verder helpen om erop te komen.
Dat is zover ik weet ook nog niemand gelukt, mij is het op de UDM ook (nog) niet gelukt.
Je zal een andere switch/router met sfp+ cage moeten gebruiken hiervoor, of zoals ik heb gedaan met een sfp-programmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
R3D schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:37:
De UDM gaat je helaas niet verder helpen om erop te komen.
Dat is zover ik weet ook nog niemand gelukt, mij is het op de UDM ook (nog) niet gelukt.
Je zal een andere switch/router met sfp+ cage moeten gebruiken hiervoor, of zoals ik heb gedaan met een sfp-programmer.
@Adze Hoe ben jij via telnet op de SFP module gekomen?
Ook via een UDMP toch?

Misschien woont er nog iemand in de buurt van Hendrik-Ido-Ambacht die een SFP(+) naar PCIe heeft of een switch met SFP poort die hem wel even wilt uitlenen ;)
THM0 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Kan die module niet op een eigen VLAN?
Hoe bedoel je dat?
Ik heb zowel de WAN poort VLAN 100 gegeven en dat werkt niet, als een virtueel netwerk aangemaakt (krijt verplicht VLAN 2) en ze daarin gegooit. Beide werkte niet :'(

[ Voor 21% gewijzigd door rodebest op 19-07-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
rodebest schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Ik heb zowel de WAN poort VLAN 100 gegeven en dat werkt niet, als een virtueel netwerk aangemaakt (krijt verplicht VLAN 2) en ze daarin gegooit. Beide werkte niet :'(
Nou tijdelijk even op een eigen VLAN zetten zodat je er via normale routering bij kan ipv alles omnummeren op je LAN. Maar geen idee of dat werkt met de module, laat staan met de UDMP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
rodebest schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:40:
[...]

@Adze Hoe ben jij via telnet op de SFP module gekomen?
Ook via een UDMP toch?

Misschien woont er nog iemand in de buurt van Hendrik-Ido-Ambacht die een SFP(+) naar PCIe heeft of een switch met SFP poort die hem wel even wilt uitlenen ;)

[...]

Hoe bedoel je dat?
Kun je niet via SSH inloggen op je UDM (net als dat ook kan naar een USG) en dan vanuit daar met telnet naar je sfp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Beetje off-topic… KPN gebruikt nu ook de Nokia ONT:

https://forum.kpn.com/int...nteurs-xgs-pon-ont-595278

Zou mooi zijn als die voor een goede prijs in de KPN webshop komt en werkt op DFN. Dat laatste is twijfelachtig gezien de slechte ervaringen met de Genexis ONT van KPN op DFN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ernstoud KPN is blijkbaar ook klaar met die Genexis meuk. Zou mooi zijn als we hem los kunnen aanschaffen voor een aantrekkelijk bedrag en op DFN kunnen gebruiken. Volgens mij is alleen de behuizing aangepast zodat die op de KPN FTU past. Maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon met een kabel verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@robertwebbe
In de Q&A van dit product staat dat de Telnet username en password voor iedere module uniek is en via je sales contactpersoon opgevraagd kan worden. Zoals ik eerder schreef vermoed ik dat het PON-ID ook wordt gebruikt als username. Wellicht kun je dan makkelijk en snel aan de PON-ID komen zonder te hoeven inloggen.

En volgens mij hoef je in de SFP geen VLAN 100 in te stellen, dat doe je immers ook niet op een ONT met ethernet.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 19-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
robertwebbe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:09:
[...]

In de Q&A van dit product staat dat de Telnet username en password voor iedere module uniek is en via je sales contactpersoon opgevraagd kan worden. Zoals ik eerder schreef vermoed ik dat het PON-ID ook wordt gebruikt als username. Wellicht kun je dan makkelijk en snel aan de PON-ID komen zonder te hoeven inloggen.
Alle benodigde gegevens had ik al via @Adze ontvangen. dus dat was al gelukt. Het is nu 100% aan mijn kant van de lijn waar iets niet goed ingesteld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

@robertwebbe
Ga alsjeblieft niet je LAN omnummeren naar 100.x range. Dat heb ik ook niet gedaan en is absoluut niet nodig. Ping en telnet vanaf UDMP moet gewoon werken, dat had ik immers ook werkend.

Ik heb je al PM gestuurd met mn telefoonnummer, zodat we even kunnen sparren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Hmmm. Router geruild na een hoop gesprekken met erg welwillende medewerkers. De nieuwe is echter nog slechter dan de vorige! Exact hetzelfde ding, wederom een XS-2426-B. Maar deze ronde mag ik genieten van de volgende ongelofelijke performance:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDV8iOh-HG3NNv3ov1SFRKI0VRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XjQiFKIsEeG1qhlabWmmLQHo.png?f=user_large

Dussehh, jah. Gaat lekker daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dutchess_Nicole Dit topic gaat specifiek over Delta in combinatie met een eigen router / ONT. Gezien je de standaard Delta router gebruikt, kun je denk ik beter terecht in dit topic:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dutchess_Nicole schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:08:
Hmmm. Router geruild na een hoop gesprekken met erg welwillende medewerkers. De nieuwe is echter nog slechter dan de vorige! Exact hetzelfde ding, wederom een XS-2426-B. Maar deze ronde mag ik genieten van de volgende ongelofelijke performance:

[Afbeelding]

Ik wacht nog steeds op je PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
robertwebbe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:23:
@Dutchess_Nicole Dit topic gaat specifiek over Delta in combinatie met een eigen router / ONT. Gezien je de standaard Delta router gebruikt, kun je denk ik beter terecht in dit topic:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
Goed punt inderdaad, ik verhuis wel even. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 16:39

@robertwebbe
Ik zou proberen een extra netwerk aan te maken met 192.168.100.0/24 met bijvoorbeeld als gateway de 192.168.100.254. Daarna de interface van de SFP in hetzelfde netwerk hangen.

Nu zou je via de cli van de UDM (ssh) de SFP moeten kunnen pingen, als dit lukt hoef je enkel nog even de telnet package te installeren op de UDM met #apt install telnet

Als het lukt ga ik zeker ook via die weg, de aanvraag voor 2 Gb XGSPON is al 2 maanden de deur uit maar ze kunnen de kabelnog niet vinden….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodebest
Met wat hulp zit ik via telnet in de sfp module terwijl deze in de UDMP zit.
Het lijkt alsof de module geen connectie maakt met Delta.

Het commando # ONT/ traffic/ pon> show link
geeft:
----------------- LINK STATE -----------------
Operation State Machine: OPERATION ( O5 )
----------------- STATE END ---

Het commando / traffic/ pon/ show traffic all
geeft:
DS GEM FLOW Table
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
FlowId GemIndex PortId TcontId DQ Dst gemRuleIndex EthFlow EthFlow QosMap Pri Def
===============================================================

US GEM FLOW Table
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
FlowId GemIndex PortId TcontId UQ AES gemRuleIndex
=============================================================

TCONT Table
Tcont number alloc ID traffic mgmt State Flow Id

Het commando / traffic/ omci/ show connection all
Geeft helemaal niets.
Als ik pon of bridge geef ip.v. all krijg ik "Error code 1".

Commando: # ONT/ traffic/ omci/ debug> showemrcfg 0
Geeft:
The connection is invalid.

Commando: / traffic/ pon/ show pm gem all
Geeft ook niets.

Commando: #ONT/traffic/eth>show pack
Geeft:
build time Apr 26 2023: 06:23:15

-------------------- Line Pack -- PWR 0X0 --
Line Slot 10, NumOfPorts 1, type 49, subtype 75, state 2
-------------------- Configuration -------------------
port | enable | loop | Mode | RL Type | RL Us Rate| RL Ds Rate|
1 Yes No Auto 0 0 0

-------------------- Status -------------------
1) link state: Up, link mode: 10G Full

-------------------- Bridge Pack -------------------
Type: 75
State: 2
MAC Table: 0
MAC Aging: 0
MTU: 0
-------------------- Chip Data -------------------
eth Fd: 7
port Mask: 0x0018
type 28

********** DEBUG INFO **********
EmrLogId : 5
EmrAdminEn : 0
EmrbeInited : 1
EmrDumpConn : 0
EmrPwrShedEn : 0x0
EmrConnItemNum : 0
EmrUsDsReverseEn : 1
EmrConnAllVidCheck : 0
EmrMcastGemVlanOpEn : 1
gEmrSaveConnItemEn : 1
gEmrMcastCrossVlanEn : 1
EmrUniExtractPriMatch : 1
EMR_DRV_PACK_DUMP_ITEM_EN : 0

Dus wie heeft ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:55
rodebest schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:38:
Met wat hulp zit ik via telnet in de sfp module terwijl deze in de UDMP zit.
Het lijkt alsof de module geen connectie maakt met Delta.

Het commando # ONT/ traffic/ pon> show link
geeft:
----------------- LINK STATE -----------------
Operation State Machine: OPERATION ( O5 )
----------------- STATE END ---

Het commando / traffic/ pon/ show traffic all
geeft:
DS GEM FLOW Table
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
FlowId GemIndex PortId TcontId DQ Dst gemRuleIndex EthFlow EthFlow QosMap Pri Def
===============================================================

US GEM FLOW Table
FlowId GemIndex PortId TcontId UQ AES gemRuleIndex

TCONT Table
Tcont number alloc ID traffic mgmt State Flow Id

Het commando / traffic/ omci/ show connection all
Geeft helemaal niets.
Als ik pon of bridge geef ip.v. all krijg ik "Error code 1".

Commando: # ONT/ traffic/ omci/ debug> showemrcfg 0
Geeft:
The connection is invalid.

Commando: / traffic/ pon/ show pm gem all
Geeft ook niets.

Commando: #ONT/traffic/eth>show pack
Geeft:
build time Apr 26 2023: 06:23:15

-------------------- Line Pack -- PWR 0X0 --
Line Slot 10, NumOfPorts 1, type 49, subtype 75, state 2
-------------------- Configuration -------------------
port | enable | loop | Mode | RL Type | RL Us Rate| RL Ds Rate|
1 Yes No Auto 0 0 0

-------------------- Status -------------------
1) link state: Up, link mode: 10G Full

-------------------- Bridge Pack -------------------
Type: 75
State: 2
MAC Table: 0
MAC Aging: 0
MTU: 0
-------------------- Chip Data -------------------
eth Fd: 7
port Mask: 0x0018
type 28

********** DEBUG INFO **********
EmrLogId : 5
EmrAdminEn : 0
EmrbeInited : 1
EmrDumpConn : 0
EmrPwrShedEn : 0x0
EmrConnItemNum : 0
EmrUsDsReverseEn : 1
EmrConnAllVidCheck : 0
EmrMcastGemVlanOpEn : 1
gEmrSaveConnItemEn : 1
gEmrMcastCrossVlanEn : 1
EmrUniExtractPriMatch : 1
EMR_DRV_PACK_DUMP_ITEM_EN : 0

Dus wie heeft ideeën?
Activation state O5 (wel op basis van GPON doc.):
The ONU now enters Operation State (O5) and you're online.
During the activation of an ONU, the parameters are exchanged via PLOAM (Physical Layer Operations, Administration and Maintenance) messages. PLOAM is deliberately simple in order that it can be supported by self-contained simple low power processors or microcontrollers in autonomous modules regardless of the status of the connected CPE/host.

A fibre provider/telco will normally only authorise recognised ONUs in order to enforce the use of mandated equipment. Or require you to register a new ONU, if you have replaced your device, to ensure compatibility. Only one ONU can be registered to each customer account (otherwise you could add your own optical splitter and get a 'second connection').
https://www.draytek.co.uk...bscriber-modem-activation

Dus dit is mogelijk nog een authenticatie/autorizatie issue.

[ Voor 0% gewijzigd door bas1286 op 20-07-2023 16:51 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rodebest

Het lijkt er dus op dat er wel verbinding is met het PON netwerk maar dat er nog geen verbinding is naar het ethernet. @R3D deelde eerder al een link naar bericht waar iemand een soortgelijke uitdaging had met T-Mobile. Daar werden deze commando’s gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8PodjFI_Db57UrfVXl9Cotl3Hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQMOyoITCd5TcEPlyVkvMrNy.jpg?f=user_large

Hier zit nog wel een stuk in om de PON-ID te wijzigen maar de rest is mogelijk noodzakelijk om de PON te binden met het internet?

Iemand enig idee wat deze commando’s doen?
fw_setenv sgmii_mode
uci commit

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 21-07-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:27:
@rodebest

Het lijkt er dus op dat er wel verbinding is met het PON netwerk maar dat er nog geen verbinding is naar het ethernet. @R3D deelde eerder al een link naar bericht waar iemand een soortgelijke uitdaging had met T-Mobile. Daar werden deze commando’s gebruikt:

[Afbeelding]

Hier zit nog wel een stuk in om de PON-ID te wijzigen maar de rest is mogelijk noodzakelijk om de PON te binden met het internet?

Iemand enig idee wat deze commando’s doen?
fw_setenv sgmii_mode
uci commit
Die sfp_i2c commando’s veranderen de PON id in de firmware. Dat moet je dus niet doen lijkt me. Hiermee verander je de gegevens van de SFP naar die van de Huawei HN8010. Waarom zou je dat willen?

En het is HUAWEI, niet HUWAWEI :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb het inmiddels aan ChatGPT gevraagd en dit waren de antwoorden:

De code "fw_setenv sgmii_mode" is een commando dat wordt gebruikt in een telnet-sessie om een omgevingsvariabele genaamd "sgmii_mode" in te stellen. In veel Linux-gebaseerde systemen, waaronder embedded systemen zoals routers, switches en andere netwerkapparaten, kunnen omgevingsvariabelen worden gebruikt om configuratieparameters en andere instellingen op te slaan.

In dit specifieke geval stelt het commando "fw_setenv" de waarde van de omgevingsvariabele "sgmii_mode" in. Deze variabele kan worden gebruikt door het apparaat om verschillende configuratiemodi aan te geven met betrekking tot het SGMII-protocol (Serial Gigabit Media Independent Interface). SGMII is een seriële interface die wordt gebruikt om communicatie tussen Ethernet-fysieke lagen mogelijk te maken, zoals Gigabit Ethernet.

De exacte betekenis van de "sgmii_mode" variabele kan variëren afhankelijk van het specifieke apparaat en de software die het gebruikt. Mogelijke waarden kunnen bijvoorbeeld "auto", "forced", "1000", "100", enz. zijn, wat de snelheid en duplexmodus van de Ethernet-verbinding aangeeft.

Opmerking: Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het aanpassen van omgevingsvariabelen, vooral op netwerkapparatuur, omdat verkeerde instellingen ernstige gevolgen kunnen hebben voor de functionaliteit en het gedrag van het apparaat. Als je niet zeker weet wat je doet, is het raadzaam om advies in te winnen bij de fabrikant of een ervaren systeembeheerder.

Het commando "uci commit" wordt gebruikt in OpenWrt en LEDE (Linux Embedded Development Environment) gebaseerde router- en embedded Linux-systemen om de wijzigingen in de configuratiebestanden toe te passen en op te slaan. UCI staat voor "Unified Configuration Interface" en is een eenvoudige manier om configuratie-instellingen te beheren op OpenWrt-gebaseerde systemen.

Wanneer je wijzigingen aanbrengt in de configuratie van het systeem, zoals netwerkinstellingen, DHCP-instellingen, firewall-regels, enz., worden deze wijzigingen meestal eerst opgeslagen in een tijdelijke opslagplaats, zodat je de mogelijkheid hebt om verschillende configuraties te wijzigen voordat je ze definitief opslaat.

Wanneer je het commando "uci commit" uitvoert, worden de wijzigingen in de tijdelijke opslagplaats daadwerkelijk toegepast op de systeemconfiguratiebestanden. Dit betekent dat de configuratiebestanden worden bijgewerkt met de wijzigingen die je hebt aangebracht. De gewijzigde instellingen worden nu permanent opgeslagen en blijven behouden, zelfs na een herstart van het systeem.

Het gebruik van "uci commit" is vooral handig wanneer je een reeks configuratiewijzigingen wilt doorvoeren en er zeker van wilt zijn dat deze wijzigingen in één keer worden toegepast in plaats van afzonderlijk. Als je echter slechts één enkele configuratie wilt aanpassen, kun je ook het bijbehorende UCI-commando gebruiken, zoals "uci set" en "uci delete", gevolgd door "uci commit" om die specifieke wijziging op te slaan.

Let op: Het gebruik van UCI en het uitvoeren van configuratiecommando's kan gevolgen hebben voor de werking van het systeem, dus zorg ervoor dat je begrijpt welke wijzigingen je aanbrengt voordat je ze definitief opslaat met "uci commit".

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:56:
Ik heb het inmiddels aan ChatGPT gevraagd en dit waren de antwoorden:

De code "fw_setenv sgmii_mode" is een commando dat wordt gebruikt in een telnet-sessie om een omgevingsvariabele genaamd "sgmii_mode" in te stellen. In veel Linux-gebaseerde systemen, waaronder embedded systemen zoals routers, switches en andere netwerkapparaten, kunnen omgevingsvariabelen worden gebruikt om configuratieparameters en andere instellingen op te slaan.

In dit specifieke geval stelt het commando "fw_setenv" de waarde van de omgevingsvariabele "sgmii_mode" in. Deze variabele kan worden gebruikt door het apparaat om verschillende configuratiemodi aan te geven met betrekking tot het SGMII-protocol (Serial Gigabit Media Independent Interface). SGMII is een seriële interface die wordt gebruikt om communicatie tussen Ethernet-fysieke lagen mogelijk te maken, zoals Gigabit Ethernet.

De exacte betekenis van de "sgmii_mode" variabele kan variëren afhankelijk van het specifieke apparaat en de software die het gebruikt. Mogelijke waarden kunnen bijvoorbeeld "auto", "forced", "1000", "100", enz. zijn, wat de snelheid en duplexmodus van de Ethernet-verbinding aangeeft.

Opmerking: Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het aanpassen van omgevingsvariabelen, vooral op netwerkapparatuur, omdat verkeerde instellingen ernstige gevolgen kunnen hebben voor de functionaliteit en het gedrag van het apparaat. Als je niet zeker weet wat je doet, is het raadzaam om advies in te winnen bij de fabrikant of een ervaren systeembeheerder.

Het commando "uci commit" wordt gebruikt in OpenWrt en LEDE (Linux Embedded Development Environment) gebaseerde router- en embedded Linux-systemen om de wijzigingen in de configuratiebestanden toe te passen en op te slaan. UCI staat voor "Unified Configuration Interface" en is een eenvoudige manier om configuratie-instellingen te beheren op OpenWrt-gebaseerde systemen.

Wanneer je wijzigingen aanbrengt in de configuratie van het systeem, zoals netwerkinstellingen, DHCP-instellingen, firewall-regels, enz., worden deze wijzigingen meestal eerst opgeslagen in een tijdelijke opslagplaats, zodat je de mogelijkheid hebt om verschillende configuraties te wijzigen voordat je ze definitief opslaat.

Wanneer je het commando "uci commit" uitvoert, worden de wijzigingen in de tijdelijke opslagplaats daadwerkelijk toegepast op de systeemconfiguratiebestanden. Dit betekent dat de configuratiebestanden worden bijgewerkt met de wijzigingen die je hebt aangebracht. De gewijzigde instellingen worden nu permanent opgeslagen en blijven behouden, zelfs na een herstart van het systeem.

Het gebruik van "uci commit" is vooral handig wanneer je een reeks configuratiewijzigingen wilt doorvoeren en er zeker van wilt zijn dat deze wijzigingen in één keer worden toegepast in plaats van afzonderlijk. Als je echter slechts één enkele configuratie wilt aanpassen, kun je ook het bijbehorende UCI-commando gebruiken, zoals "uci set" en "uci delete", gevolgd door "uci commit" om die specifieke wijziging op te slaan.

Let op: Het gebruik van UCI en het uitvoeren van configuratiecommando's kan gevolgen hebben voor de werking van het systeem, dus zorg ervoor dat je begrijpt welke wijzigingen je aanbrengt voordat je ze definitief opslaat met "uci commit".
Een lap tekst die geen werkelijke info bevat ;) . Dat is wel meer met AI. Om de brei heen praten maar niet tot de kern komen.

Met betrekking tot sgmii: Wikipedia: Media-independent interface
Raar dat de variabele gezet wordt maar geen waarde krijgt. Het SFP+ interface is serieel, ik denk dat je met deze variabele de snelheid instelt, maar dan zou 10 Gbps. gezet moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist nog een keer op zoek geweest naar die Nokia XS-010S-Z SFP ONT, helaas niets te vinden.
Maar ik vond wel eentje die er heel erg veel op lijkt, de Zaram ZXOS11NPI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bEJRNXLEjqja9FyCIU92YLFWho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iWdrOKA8M670UFTeE4fyQOU5.png?f=user_large

En kijk eens naar het Manufacturer Product Nummer op de sticker van de Nokia:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0jkCm5pfQ03gehWtlGK8fMenyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOqBqkLdXiS3csUWT4sZsy3r.jpg?f=user_large

Nokia staat op de Zaram website zelfs vermeld als partner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO3o6KbLYKTNZf701k03iQkWJSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/daGdn6QpbhBmB4jZz6ffYInu.png?f=user_large

Vermoedelijk koopt Nokia ze daar in en maken ze ze dus niet zelf.
Alleen de Zaram is natuurlijk ook nog nergens te koop. Wellicht kan @ernstoud zijn charmes in de strijd gooien en een sample vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:38:
[...]

Done!

Goede vondst. Alles hangt en staat met de prijs natuurlijk. Heb een sample en quote gevraagd. Stay tuned.
Top. Ik vermoed dat ze rond de US$ 200 gaan kosten, daar komen dan nog kosten voor transport, inklaring, BTW. e.d. nog bij dus zal uiteindelijk wel rond de 300 euro zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
Ik wil even in het topic gooien dat @R3D
momenteel bezig is met de fs gpon module en dat het voorlopig positief lijkt.

Dus mensen hoeven nu even niets te kopen of bij te dragen voor deze case ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rodebest schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:39:

Meerdere opties onderzoeken via meerdere kanalen is altijd zinvol ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34
rodebest schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:39:

Spannend. Heb je wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-09 09:55
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:08:

[Afbeelding]

Heb je deze snelheden nog steeds?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
babbi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Heb je deze snelheden nog steeds?
Denk dat daar wat mis ging bij de quote. OM het hier even af te ronden: nee, momenteel zijn de snelheden acceptabel. De fiberkabel die bij het modem zat was niet goed, dus ik had veel problemen met sowieso aanmelden bij het PON netwerk. Die heb ik vervangen en nu werkt het ding qua snelheden wel okee.

Niet zozeer qua functies: DHCP op de LAN poorten werkt maar ik kan geen fixed DHCP allocations toevoegen, en het apparaat herkent geen LAN clients, dus voorzover die router weet zit er niks aan de LAN kant verbonden.

Maar als de verbinding verder wel werkt (en dat doet die) dan vind ik het voorlopig prima en ga ik op zoek naar een ander apparaat om deze te vervangen. het is nu iig werkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Denk dat daar wat mis ging bij de quote. OM het hier even af te ronden: nee, momenteel zijn de snelheden acceptabel. De fiberkabel die bij het modem zat was niet goed, dus ik had veel problemen met sowieso aanmelden bij het PON netwerk. Die heb ik vervangen en nu werkt het ding qua snelheden wel okee.

Niet zozeer qua functies: DHCP op de LAN poorten werkt maar ik kan geen fixed DHCP allocations toevoegen, en het apparaat herkent geen LAN clients, dus voorzover die router weet zit er niks aan de LAN kant verbonden.

Maar als de verbinding verder wel werkt (en dat doet die) dan vind ik het voorlopig prima en ga ik op zoek naar een ander apparaat om deze te vervangen. het is nu iig werkbaar
Kan je jouw klantnummer in een privéberichtje sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 11:40
ernstoud schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Aan de onderzijde van de Nokia zit een klepje met een schroefje. Daaronder zit een connector. Die kun je lostrekken.
In de FTU (witte kastje aan de muur) zit in een slede ook een connector die je uit de slede los kunt maken.

En dan kun je die glasvezel kabel vervangen door een langere.

Of je verlengt de huidige kabel met een koppelstukje aan de connector die je uit de Nokia haalt.

In deze thread is alle informatie over de juiste connectoren, koppelstukje, leveranciers e.d. te vinden.
Vorige week de glasvezel kabel getrokken en met een koppelstukje op de 'originele' kabel aangesloten.
Mocht ik om wat voor rede dan ook iets moeten testen dan kan ik de originele kabel gewoon terugprikken en het modem tijdelijk verplaatsen.
Werkt perfect en bedankt voor de tip!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:38:
[...]

Done!

Goede vondst. Alles hangt en staat met de prijs natuurlijk. Heb een sample en quote gevraagd. Stay tuned.
Update: NDA ontvangen en (uiteraard) de vraag hoeveel per jaar er gekocht gaan worden. Zodra duidelijk is of dit ding werkt, zal ik behoefte peilen.

Blijft overigens stil over de ervaringen.

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.