Acties:
  • +1 Henk 'm!
Johan H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Ben alleen nog benieuwd, heb de Vlan in de Deco (X50) net ingesteld, maar zie geen optie om een poort te 'raggen' is dat hier niet van toepassing misschien?
Dat “taggen” is een technische term voor zorgen dat verkeer over een VLAN (in dit geval 100) ergens terecht komt. Het is raar dat de Deco die term niet gebruikt maar als je ergens in een veld met de naam “VLAN” een getal kunt intikken dan zal het wel goed komen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Deco via de app in “routed mode” zetten dan krijg je op je wan settings de “vlan-id” settings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Johan H Slechts 11 posts geleden heeft Ernst de link gedeeld hoe je dit kunt instellen op Deco apparaten.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 10-07-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05-2024
Beste Deco gebruikers, het lijkt erop alsof ik mijn iptv/ van instellingen niet meer kan aanpassen in de app Ja, ik heb de deco met hulp van de aardige mensen hier op tweakers werkend gekregen maar nu ik wat wilde aanpassen/ testen lijkt de app hiervoor afgesloten te zijn. Iemand een idee? Alles opnieuw installeren/ opzetten is ook zo omslachtig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17
TheGuy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:51:
Beste Deco gebruikers, het lijkt erop alsof ik mijn iptv/ van instellingen niet meer kan aanpassen in de app Ja, ik heb de deco met hulp van de aardige mensen hier op tweakers werkend gekregen maar nu ik wat wilde aanpassen/ testen lijkt de app hiervoor afgesloten te zijn. Iemand een idee? Alles opnieuw installeren/ opzetten is ook zo omslachtig
Met IGMP Snooping aan werkt IPTV ook via VLAN100. Toevallig vanmiddag nog ingericht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05-2024
Hoi, heb de boel opnieuw opgestart en het werkt. Ben nu nog wel benieuwd of de 802.1q tag aangevinkt moet zijn of niet (heb trouwens geen idee waar het voor staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-06 14:53
robertwebbe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:47:
@Johan H Slechts 11 posts geleden heeft Ernst de link gedeeld hoe je dit kunt instellen op Deco apparaten.
Hi Robert,
Dat klopt, die link heb ik ook gebruikt.
Echter daar staat niks over het 'taggen' van een poort bij, vandaar mijn vraag.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
R3D schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:33:
Deco via de app in “routed mode” zetten dan krijg je op je wan settings de “vlan-id” settings.
TheGuy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:51:
Een netwerkapparaat via een mobile/tablet app moeten beheren... DE HORROR!!! :o :X :| :F

Koop toch fatsoenlijke spullen die dergelijke troep niet nodig hebben en je gewoon met een PC/Laptop + Webbrowser kan instellen! ;) :Y) d:)b
TheGuy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:02:
Hoi, heb de boel opnieuw opgestart en het werkt.

Ben nu nog wel benieuwd of de 802.1q tag aangevinkt moet zijn of niet (heb trouwens geen idee waar het voor staat)
Johan H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:31:
Dat klopt, die link heb ik ook gebruikt.
Echter daar staat niks over het 'taggen' van een poort bij, vandaar mijn vraag.
Dan zoek je dat op hé : Wikipedia: IEEE 802.1Q :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Een netwerkapparaat via een mobile/tablet app moeten beheren... DE HORROR!!! :o :X :| :F

Koop toch fatsoenlijke spullen die dergelijke troep niet nodig hebben en je gewoon met een PC/Laptop + Webbrowser kan instellen! ;) :Y) d:)b
Voor de meeste mensen is het juist top spul. Aangezien het meest belangrijke bijna altijd het goed instellen, plaatsen aansluiten van het netwerk spul is.

Dat is met TP Link Deco's toch wel het meest eenvoudige van al het netwerk spul volgens mij. Dus de minste kans op fouten en slechte configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@bjusterbaarlik

Mja, het kan ook anders en een monitor/laptopscherm vind ik nog steeds overzichtelijker dan zo'n VVS apparaat! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
jinglewood schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:33:
Even een kleine update wat betreft het gebruik van de HN8010Ts, sinds vanochtend staat het LOS led rood te knipperen en PON led is uit.
Categorie 5 van deze manual : “ The ONT is not connected to fibers or does not receive optical signals.”

Geen internet. Aan en uitzetten heeft geen effect. Helpdesk gaat ermee aan de slag. Standaard antwoord: 1 tot 5 werkdagen doorlooptijd.
Iemand ervaring mee? Mijn postcode geeft geen storingsmelding. Ik hoop niet dat het zo’n gevalletje ‘meneer heeft eigen modem dus eigenlijk verantwoordelijkheid’ gaat worden.

Update: morgen komt VolkerWessels monteur om alles na te meten.
Update 2: opgelost in 15 minuutjes; men had mij in de PoP al eerder gekruist (iets met administratieve fout volgens medewerker) en toen heeft deze monteur dat enkele weken terug tijdens activatie vd lijn opgelost. Nu had een willekeurige medewerker mij gisteren op eigen initiatief foutief teruggezet op de originele plek. Het labeltje ‘niet aankomen’ zou volgens de beste man dit euvel in de toekomst moeten voorkomen. Epische glasbaas verder, heerlijk dit soort no-nonsense mensen. _/-\o_
Hopelijk blijft men nu van mijn vezel af! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:52:
Was vandaag op tijd thuis, dus zojuistv de Huawei aangeprikt en aangemeld.
Spannend...... we houden u op de hoogte !
Inmiddels zo'n 24 uur verder en nog geen internet. Zijn er druk mee bezig zeggen ze.
Zal ook vast wel goed komen denk ik, maar het begrip 'vrije modemkeuze' vind ik wel wat twijfelachtig, daar je aan de Delta goden bent overgeleverd of, wanneer en of ze het goed doen. Met een vrije modemkeuze wil ik natuurlijk ten alle tijden een (geschikt) modem aan kunnen prikken.
Is daar geen regelgeving voor?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Inmiddels zo'n 24 uur verder en nog geen internet. Zijn er druk mee bezig zeggen ze.
Zal ook vast wel goed komen denk ik, maar het begrip 'vrije modemkeuze' vind ik wel wat twijfelachtig, daar je aan de Delta goden bent overgeleverd of, wanneer en of ze het goed doen. Met een vrije modemkeuze wil ik natuurlijk ten alle tijden een (geschikt) modem aan kunnen prikken.
Is daar geen regelgeving voor?
Nou zelf in elk geval dit gevonden bij de ACM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvTBB4AvUbO7RXHLX5PNDOEDwEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ap9CN6yHSkw90LrXy19Eg4V0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Nou zelf in elk geval dit gevonden bij de ACM:
Weet niet welk punt je precies probeert te maken, maar Delta werkt prima mee hoor aan vrij modem keuze. De meeste hier hebben het eigen modem in een dagje wel online. Meeste issues zitten toch echt aan de klant kant als ik @R3D mag geloven.

- Heb je je PON id via de chat doorgegeven? Dat voorkomt tikfouten
- Heb je VLAN 100 op je WAN interface geconfigueerd?
- Brand je PON lampje al?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-06 16:46
Probeer zelf ook al een paar dagen een Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen (ondanks de uitstekende hulp van @robertwebbe en @R3D ). Mijn probleem is het volgende: sluit ik de glasvezel kabel en mijn UTP kabel aan, dan brandt het POWER en PON lampje. Echter mijn pfSense firewall krijgt maar geen verbinding. Het DATA lampje op de ONT blijft ook uit. Verwijder ik echter de glasvezel kabel, dan gaat het DATA lampje branden en zie ik ook in pfSense dat er een verbinding met de ONT gemaakt wordt. Krijg dan natuurlijk geen IP adres, omdat de ONT een "dom" apparaat is.

Ja, ik heb VLAN 100 geconfigureerd en ja ik kan als ik de ONT rechtstreeks aan een laptop koppel ook de interface van de ONT in (waarin je echter niets kunt aanpassen. Weinig tot geen mogelijkheden).

Hebben andere Nokia XS-010X-Q gebruikers ook dergelijke ervaringen in combinatie met een pfSense firewall? Heb al een 2e pfSsense firewall ernaast gezet met een gehele nieuwe installatie, maar ook bij deze heb ik hetzelfde probleem.

Doe ik iets verkeerd, is de ONT defect of moet DELTA nog iets doen??

[ Voor 3% gewijzigd door Appletower op 11-07-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
EWS99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Weet niet welk punt je precies probeert te maken, maar Delta werkt prima mee hoor aan vrij modem keuze. De meeste hier hebben het eigen modem in een dagje wel online. Meeste issues zitten toch echt aan de klant kant als ik @R3D mag geloven.

- Heb je je PON id via de chat doorgegeven? Dat voorkomt tikfouten
- Heb je VLAN 100 op je WAN interface geconfigueerd?
- Brand je PON lampje al?
Het punt wat ik probeer te maken is dat ik het niet fijn vind zelf geen controle te hebben.
Eerder met KPN VDSL bijvoorbeeld kon je naar hartelust wisselen en nu moet je wachten en moet je er bijkant 2 dagen voor uittrekken.
Ik gaf aan dat ze zeiden er nog mee bezig te zijn en er van uit ga dat het wel goed komt, dus dan zal het nu nog niet werken.
Het PON ledje brand sinds ik het gister heb aangekoppeld, het LOS led niet.
Heb al een Deco aangekoppeld en volgens instructie met Vlan 100 geconfigureerd.
Gaf PON door, maar ze wilden alles, dus foto van sticker gestuurd, ja dan is er kans op typfouten....
Delta heeft aangegeven contact op te nemen zodra het geregeld is, nog niets vernomen.
Had vandaag uitgetrokken om mn hele netwerk en dat zijn nogal wat apparaten opnieuw op te zetten, daar wacht ik nog even mee tot ik zeker weet dat het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 11-07-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Appletower schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:35:
Probeer zelf ook al een paar dagen een Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen (ondanks de uitstekende hulp van @robertwebbe en @R3D ). Mijn probleem is het volgende: sluit ik de glasvezel kabel en mijn UTP kabel aan, dan brandt het POWER en PON lampje. Echter mijn pfSense firewall krijgt maar geen verbinding. Het DATA lampje op de ONT blijft ook uit. Verwijder ik echter de glasvezel kabel, dan gaat het DATA lampje branden en zie ik ook in pfSense dat er een verbinding met de ONT gemaakt wordt. Krijg dan natuurlijk geen IP adres, omdat de ONT een "dom" apparaat is.

Ja, ik heb VLAN 100 geconfigureerd en ja ik kan als ik de ONT rechtstreeks aan een laptop koppel ook de interface van de ONT in (waarin je echter niets kunt aanpassen. Weinig tot geen mogelijkheden).

Hebben andere Nokia XS-010X-Q gebruikers ook dergelijke ervaringen in combinatie met een pfSense firewall? Heb al een 2e pfSsense firewall ernaast gezet met een gehele nieuwe installatie, maar ook bij deze heb ik hetzelfde probleem.

Doe ik iets verkeerd, is de ONT defect of moet DELTA nog iets doen??
Als je VLAN100 van je WAN interface haalt en het IP adres 192.168.100.2 configureerd. Kun je dan wel bij de ONT op IP adres 192.168.100.1? (als dat niet werkt ook even zonder glasvezel proberen, na loskoppelen moet je je ONT opnieuw opstarten zodat hij zonder PON opstart).

Wat je ook nog kunt proberen is Linux op je 2e pfSense zetten en die op VLAN100 instellen. Of een simpele raspberry pi.

Klinkt beetje als een auto-negotiate van de interface die niet lekker loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Het punt wat ik probeer te maken is dat ik het niet fijn vind zelf geen controle te hebben.
Eerder met KPN VDSL bijvoorbeeld kon je naar hartelust wisselen en nu moet je wachten en moet je er bijkant 2 dagen voor uittrekken.
Ik gaf aan dat ze zeiden er nog mee bezig te zijn en er van uit ga dat het wel goed komt, dus dan zal het nu nog niet werken.
Het PON ledje brand sinds ik het gister heb aangekoppeld, het LOS led niet.
Heb al een Deco aangekoppeld en volgens instructie met Vlan 100 geconfigureerd.
Gaf PON door, maar ze wilden alles, dus foto van sticker gestuurd, ja dan is er kans op typfouten....
Delta heeft aangegeven contact op te nemen zodra het geregeld is, nog niets vernomen.
Had vandaag uitgetrokken om mn hele netwerk en dat zijn nogal wat apparaten opnieuw op te zetten, daar wacht ik nog even mee tot ik zeker weet dat het werkt.
Als PON brandt en LOS niet, dan is je modem aangemeld (zie https://support.huawei.co...e93/indicator-description en https://info.support.huaw...les/common_indicator.html). Dus de kans is groot dat er aan de klant zijde nog iets niet goed staat.

Deze had je vast ook al wel gevonden, toch? https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/. Dus alleen stap 3 volgen, Custom aanvinken, Internet VLAN aanzetten en VLAN ID op 100 zetten.

En anders, zoals ik hier boven ook al adviseer, even een raspberry pi er aan met vlan 100 op de interface geconfigureerd?

[ Voor 4% gewijzigd door EWS99 op 11-07-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
EWS99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Als PON brandt en LOS niet, dan is je modem aangemeld (zie https://support.huawei.co...e93/indicator-description en https://info.support.huaw...les/common_indicator.html). Dus de kans is groot dat er aan de klant zijde nog iets niet goed staat.

Deze had je vast ook al wel gevonden, toch? https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/. Dus alleen stap 3 volgen, Custom aanvinken, Internet VLAN aanzetten en VLAN ID op 100 zetten.
Bedankt voor de hulp!
Apart, want PON ledje brande gister direct al.
Hierbij een printscreen, zoals je ziet heb ik de 802.1Q tag niet beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q5pCsVrJRkDDPTAzzwthT9KlAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhGJdWhI6yZzRiWEIhYjdcI2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Bedankt voor de hulp!
Apart, want PON ledje brande gister direct al.

[Afbeelding]
Je zou zeggen dat het goed staat. Je zou @R3D nog lief aan kunnen kijken of hij aan de kant van Delta nog iets ziet wat je verder kan helpen.

En de boel een keertje uit-en-aan doet soms ook wonderen.

[ Voor 4% gewijzigd door EWS99 op 11-07-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
@Appletower mijn ervaring is dat je pfsense opnieuw moet starten als je een wan ip wilt oppikken. Tenminste met ziggo modem in bridge bij mij.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
EWS99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Je zou zeggen dat het goed staat. Je zou @R3D nog lief aan kunnen kijken of hij aan de kant van Delta nog iets ziet wat je verder kan helpen.

En de boel een keertje uit-en-aan doet soms ook wonderen.
Nou @R3D, bij deze 😀😅 kun je iets betekenen🙏?

Heb inmiddels nu even een X20 er achter gezet, daar heb ik die tag optie wel, maar helpt ook niet, ook niet na complete harde reset.

Zal ondertussen ook nog 1maal in chat informeren of ik nu wel of niet ben aangemeld....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Je snapt dat ik geen glazenbol heb, dus ik zal iets meer info nodig hebben (Pb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
R3D schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:04:
Je snapt dat ik geen glazenbol heb, dus ik zal iets meer info nodig hebben (Pb)
Als het goed is heb ik een bericht gestuurd (eerste keer hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Als het goed is heb ik een bericht gestuurd (eerste keer hier)
Volgens Melisa van de chat is het nieuwe modem nog niet aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:23:
[...]

Volgens Melisa van de chat is het nieuwe modem nog niet aangemeld.
Ik zie opeens rode lampje op Deco groen geworden en ja hoor, high speed internet!
Het LOS led brand niet, maakt dat wat uit?

Ga zo wel de X20 er weer af halen en de X60 er aan hangen 🙏

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik heb wat stappen overgeslagen.
Zal iemand van de helpdesk snel genoeg achterkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
Ik ben zooooo blij!

Maar het LOS led hoeft dus niet te branden?

[ Voor 57% gewijzigd door Johan H op 11-07-2023 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

LOS (LossOfSignal)
Zou t gewoon zo nemen, dat lampje aan geeft zo’n ellende altijd 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
R3D schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:57:
LOS (LossOfSignal)
Zou t gewoon zo nemen, dat lampje aan geeft zo’n ellende altijd 😂
O mooi, dacht groen goed, rood ellende 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Inmiddels X20 vervangen door X60 zonder de tag optie, werkt gewoon! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Ik heb vandaag mijn huawei ONT binnen gekregen, ik lees hier dat delta support ook om het MAC adress vraagt. nu vindt ik het mac adress achterop het apparaat nogal een vreemde. Namelijk 12 cijfers/letters achter elkaar zonder streepjes, gevolgd door een streepje met daarachter 6D(9) Zou iemand dat kunnen duiden voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 14:44
Ik heb het forum doorgespit maar kan geen direct uitsluitsel vinden over wat te doen, vandaar toch de vraag.
Ik heb sinds vandaag via via via lastig een Nokia XS-010X-Q weten te bemachtigen, jeuhj :) .

Eenmaal aangesloten snap ik niet helemaal wat ik door moet gaan geven aan Delta.
Ik denk zelf een random string op geven bij New ONT ID (PLOAM psw) en vervolgens op update klikken.
Ik heb in de afbeelding testesttest ingevuld. Is dan testtesttest het ONT ID / PON ID wat ik moet doorgeven aan Delta, of is dat de string die daar onder staat en ook bij more info achter Current ONT ID? Dus:
0x746573746573746573740000000000000000000000000000000000000000000000000000

Toen ik hem initieel aansloot stond hier:
0x000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlLh8RBHxhHRvXlbfv-O4qA3waM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BvQsAXAM4CJfXHQj3j0XNQ73.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JalRr0L0f7HMf9UZhgkstPhQBmo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IqFlaTnjxTrNxuIq61WX3y0M.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door ndonkersloot op 11-07-2023 21:56 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wat je door moet geven staat op de achterkant van de ONT. Je hoeft niet in te loggen in de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:02:
Wat je door moet geven staat op de achterkant van de ONT. Je hoeft niet in te loggen in de ONT.
Aha :+ dan zal een aangepast PLOAM psw misschien zelfs in de weg zitten..

Toevallig ook iemand de reset procedure paraat? Online handleidingen reppen er niets over, en de reset knop ingedrukt houden tijdens boot, of operatie laten alle lampjes knipperen maar de aangepaste PLOAM psw blijft er in staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:11:
Die vergelijkingen kan je beter niet maken op het moment dat je wat anders dan KPN neemt als ISP op misschien een aantal "Tweakerachtige" ISP's na die een beetje in de buurt komen! ;)
EWS99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:26:
Wat je ook nog kunt proberen is Linux op je 2e pfSense zetten en die op VLAN100 instellen.
Of een simpele raspberry pi.
Of zoiets doen vanaf een Linux/*BSD bakkie :
# tcpdump -vvvvvv

En dan op je WAN Interface uiteraard! :)

MacOS zou misschien ook wel kunnen, maar dat weet ik niet zeker...
Johan H schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:39:

[Afbeelding]
offtopic:
Effe serieus...

Maak thumbnails of gebruik bijvoorbeeld "GoT - Grote thumbnail" via https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ ;)
ndonkersloot schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:07:
Toevallig ook iemand de reset procedure paraat?

Online handleidingen reppen er niets over, en de reset knop ingedrukt houden tijdens boot, of operatie laten alle lampjes knipperen maar de aangepaste PLOAM psw blijft er in staan....
Vaak moet je bij netwerkapparatuur zo'n "Factory Defaults Button" langer dan 15/20/30/45 seconden vasthouden en dan pas gaat de hele procedure in werking en is je apparaat aan het booten met lege instellingen! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kliklakloe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:52:
Ik heb vandaag mijn huawei ONT binnen gekregen, ik lees hier dat delta support ook om het MAC adress vraagt. nu vindt ik het mac adress achterop het apparaat nogal een vreemde. Namelijk 12 cijfers/letters achter elkaar zonder streepjes, gevolgd door een streepje met daarachter 6D(9) Zou iemand dat kunnen duiden voor me?
Van die eerste 12 cijfers/letter het MAC address maken.

Tussen steeds 2 cijfers/letters staat een streepje of een dubbele punt, dus:

a1b2c3d4e5f6

wordt:

a1:b2:c3:d4:e5:f6

Wat de rest van dat MAC address op de sticker betekent? Geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ndonkersloot schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Aha :+ dan zal een aangepast PLOAM psw misschien zelfs in de weg zitten..

Toevallig ook iemand de reset procedure paraat? Online handleidingen reppen er niets over, en de reset knop ingedrukt houden tijdens boot, of operatie laten alle lampjes knipperen maar de aangepaste PLOAM psw blijft er in staan....
Vaak moet je een bepaalde tijd die reset ingedrukt houden, 10 sec. of zoiets. Vaak totdat lampjes juist uit gaan.

Als je in dat PLOAM veld niets ingeeft en dan update klikt… wordt het dan niet weer een reeks nullen?

Zoals gezegd, niets in die GUI is van belang. ALCL12345678 en MAC address van de sticker. Meer is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@nero355 @ernstoud
Ik had de reset button ruim 30 seconde ingedrukt gehouden maar kreeg niet het gevoel dat er iets veranderde, waarschijnlijk telde ik te snel ofzo. Ik zal het morgen nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
offtopic:
Effe serieus...

Maak thumbnails of gebruik bijvoorbeeld "GoT - Grote thumbnail" via https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ ;)

[...]

Dat wordt dan het volgende onderwerp waar ik me in ga verdiepen 💪

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Kort geleden kreeg ik een 2 maanden enquette van Delta. Die heb ik ingevuld met onder meer enkele kritiekpunten. 1 er van was dat er geen ipv6 ondersteuning was.

Zonet krijg ik een bericht van mijn Fritz!Box dat ik een extern ipv6 adres heb gekregen! En deze is inderdaad benaderbaar! Ben ik in een pilot gekomen, of zijn ze aan het uitrollen?
Ik ben er in ieder geval helemaal blij mee!

[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 12-07-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdswaluw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:03
Goedendag,

Ik heb sinds gisteren een actieve Delta glasvezelverbinding. XGS-PON met Nokia modem. Vast IP.

Op zich leek alles na wat configuratie prima te werken, maar de port forwarding stopt er steeds mee. In het modem geeft hij dan als status actief, maar er komt geen bitje overheen. Regel verwijderen en opnieuw toevoegen lijkt uitkomst te bieden.

Als het werkt, vaak voor maar even, dan komen OpenVPN en Wireguard verbindingen prima tot stand.

Hebben hier al andere mensen problemen mee gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Heb je alleen port forwarding actief of ook UPnP (geen idee of de combi uberhaupt mogelijk is)?
En verwijst de forward naar een statisch adres (al dan niet via een static lease)?

Bij mijn schoonmoeder heb ik een port forward voor de Wireguard site-2-site vpn aangemaakt, deze werkt naar behoren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Johan H schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:10:
offtopic:
Effe serieus...

[...]

Dat wordt dan het volgende onderwerp waar ik me in ga verdiepen 💪
Is dit op mijn post bedoelt? Dit zijn GoT grote thumbnails uit mijn foto album van Tweakers....
Omdat mijn afbeeldingen zo klein waren had ik wellicht beter de volledige afbeelding kunnen plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door ndonkersloot op 12-07-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdswaluw
lier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:18:
Heb je alleen port forwarding actief of ook UPnP (geen idee of de combi uberhaupt mogelijk is)?
En verwijst de forward naar een statisch adres (al dan niet via een static lease)?

Bij mijn schoonmoeder heb ik een port forward voor de Wireguard site-2-site vpn aangemaakt, deze werkt naar behoren.
UPnP is ook actief. Die zal ik eens uit zetten. Adres is inderdaad statisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-06 21:45
ahbart schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:46:
Kort geleden kreeg ik een 2 maanden enquette van Delta. Die heb ik ingevuld met onder meer enkele kritiekpunten. 1 er van was dat er geen ipv6 ondersteuning was.

Zonet krijg ik een bericht van mijn Fritz!Box dat ik een extern ipv6 adres heb gekregen! En deze is inderdaad benaderbaar! Ben ik in een pilot gekomen, of zijn ze aan het uitrollen?
Ik zag gister ook dat ik ineens een IPv6 adres heb gekregen alleen moet het nog instellen verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Dat zou goed nieuws zijn! Dat vind ik namelijk achteruitgang t.o.v. mijn Ziggo verbinding.
Wat heb je gekregen? Een /56 blok of?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
ndonkersloot schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:10:
Dat zou goed nieuws zijn! Dat vind ik namelijk achteruitgang t.o.v. mijn Ziggo verbinding.
Wat heb je gekregen? Een /56 blok of?
/56 ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 13:25
Kom er net achter dat mijn Linksys Velop mesh router geen VLAN ID configuratie ondersteund. 8)7

Vandaag komt mijn eerste U6 Pro maar zal dus maar snel de RB5009 bestellen met PoE. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Ik heb inderdaad een /56 block gekregen en gebruik deze nu al op mijn divices via Fritz!Box 5590.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Super! Dan kan ik straks weer 100% internet.nl score halen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 13:25
ahbart schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:46:
Kan ik dit ook ergens terug zien in het standaard Nokia modem dat ik gekregen heb van Delta? Kan het niet vinden namelijk.

Tevens zit ik niet achter CGNAT, zojuist gecontroleerd. Dacht dat iedereen van Delta daar tegenwoordig standaard achter gezet werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 09:28

Vuurvoske

Nunquam cede!

Hey, Ik krijg binnenkort ook glasvezel aangesloten van Delta. Ik heb op ebay een nokia XS-010-Q kunnen aanschaffen. Wat me nu nog niet duidelijk is. Heb ik ook nog een XGS-PON SFP+ adapter nodig voor in het nokia modem? Zo ja, welke is het best aan te raden?

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
ndonkersloot schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:29:
Is dit op mijn post bedoelt? Dit zijn GoT grote thumbnails uit mijn foto album van Tweakers....
Omdat mijn afbeeldingen zo klein waren had ik wellicht beter de volledige afbeelding kunnen plaatsen.
Nee, dat was juist het goede voorbeeld geven! d:)b _O_
mvdswaluw schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:50:
Goedendag,

Ik heb sinds gisteren een actieve Delta glasvezelverbinding. XGS-PON met Nokia modem. Vast IP.

Op zich leek alles na wat configuratie prima te werken, maar de port forwarding stopt er steeds mee. In het modem geeft hij dan als status actief, maar er komt geen bitje overheen. Regel verwijderen en opnieuw toevoegen lijkt uitkomst te bieden.

Als het werkt, vaak voor maar even, dan komen OpenVPN en Wireguard verbindingen prima tot stand.

Klinkt als de problemen die @Daniel. had met de Nokia 2426A/B -O-
lier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:18:

En dat werkt altijd zonder enig probleem :?
Met de Nokia 2426A/B gewoon ?!
Scidd0w schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:19:
Kan ik dit ook ergens terug zien in het standaard Nokia modem dat ik gekregen heb van Delta?
Kan het niet vinden namelijk.
Er zal toch wel iets van een "WAN Status Overview" of iets webpagina erbij zitten :?
Tevens zit ik niet achter CGNAT, zojuist gecontroleerd.
Dacht dat iedereen van Delta daar tegenwoordig standaard achter gezet werd?
Als het goed is niet en meer een soort Russische Roulette helaas... :+
Vuurvoske schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:20:
Hey, Ik krijg binnenkort ook glasvezel aangesloten van Delta.
Ik heb op ebay een nokia XS-010-Q kunnen aanschaffen.

Wat me nu nog niet duidelijk is.
Heb ik ook nog een XGS-PON SFP+ adapter nodig voor in het nokia modem?
Zo ja, welke is het best aan te raden?
De Nokia 010 ONT doet al het werk voor je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

nero355 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:
En dat werkt altijd zonder enig probleem :?
Met de Nokia 2426A/B gewoon ?!
Yes *O*

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 09:28

Vuurvoske

Nunquam cede!

nero355 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:

[...]

De Nokia 010 ONT doet al het werk voor je ;)
Bedankt voor je antwoord. Ik ga de tip uit deze post gebruiken:
Lange_Slurf in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdswaluw
mvdswaluw schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:50:
Goedendag,

Ondertussen is de port forwarding weer stabiel. Het lijkt er op dat TCP dichtzetten en enkel UDP toestaan een hoop scheelt in de stabiliteit van OpenVPN. Maar dat verklaart niet waarom Wireguard ook problemen had.

Het enige waar ik aan kan denken is dat de DNS nog niet overal lekker van mijn oude IP naar jhet Delta-IP om is gegaan en dat soms het oude IP weer voor een tijd uit de resolve kwam.

Tot slot sluit ik lokale werkzaamheden ook niet uit. Ik ben een van de eerste op de nieuw opgeleverde POP hier in de wijk. Tijd zal het leren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-06 18:51
door alle positieve reacties en aanvragen heb ik besloten nogmaals een x aantal Nokia's XS010-Q te laten bestellen .

aanmelden kan tot 15-07-2023 23:59!!

Kom maar op met die PB's!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Brentjuh2000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:47:
ik ga een aantal Nokia XS010Q's bestellen. iemand die er eventueel ook 1 wil voor 135 ish euro?
dubbel :P

[ Voor 20% gewijzigd door fazertje op 13-07-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-06 18:51
jaaaa.. dat was de oude oproep.

die had ik een aantal dagen terug stopgezet. maar die loopt nu weer tot de 15e

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:56:
[...]

jaaaa.. dat was de oude oproep.

die had ik een aantal dagen terug stopgezet. maar die loopt nu weer tot de 15e
Neemt je collega eigenlijk geen risico bij het over de grens tillen van die partij? Vanuit de USA gelden behoorlijke invoerrechten, en natuurlijk 21% BTW en mogelijk een boete…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
MrJoery schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Tussen de RJ45 en power poorten zit een knopje waar je bij kan met een paperclip, ingedrukt houden tot de power-led uit gaat / gaat knipperen, ongeveer 10 seconden.
Ik heb er een New ONT ID (PLOAM psw) in mijn XS-010X-Q gezet en wil hem factory resetten omdat ik niet weet of dat voor problemen gaat zorgen bij het aanmelden bij Delta. Maar ik krijg hem op geen mogelijke manier gereset. Zodra je de reset knop indrukt gaat meteen het POWER lampje uit en daarna geel branden en na ongeveer 10 seconde gaan alle lampjes knipperen. Dit lijkt de enige staat te zijn die er is, hoe lang ik hem ook vast houd maakt niet uit.

Vervolgens gaat het apparaat opnieuw booten maar krijg ik vrolijk mijn eerder ingevulde PLOAM psw te zien, in mijn ogen dus niet gereset.

Toevallig iemand nog een goed idee? Ik kan geen handleiding vinden van het apparaat hoe het zou moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
ndonkersloot schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:42:
[...]

Ik heb er een New ONT ID (PLOAM psw) in mijn XS-010X-Q gezet en wil hem factory resetten omdat ik niet weet of dat voor problemen gaat zorgen bij het aanmelden bij Delta. Maar ik krijg hem op geen mogelijke manier gereset. Zodra je de reset knop indrukt gaat meteen het POWER lampje uit en daarna geel branden en na ongeveer 10 seconde gaan alle lampjes knipperen. Dit lijkt de enige staat te zijn die er is, hoe lang ik hem ook vast houd maakt niet uit.

Vervolgens gaat het apparaat opnieuw booten maar krijg ik vrolijk mijn eerder ingevulde PLOAM psw te zien, in mijn ogen dus niet gereset.

Toevallig iemand nog een goed idee? Ik kan geen handleiding vinden van het apparaat hoe het zou moeten..
Kan je die niet overnemen van de Nokia? Zou dat ook het bellen met ze voor kunnen komen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ndonkersloot
Het is opgelost, niet door het te resetten maar door een lege PLOAM psw te zetten. In de GUI als je niets invult en op update klikt dan gebeurt er niets, maar kennelijk heeft het ding ook een telnet interface en via die weg kon ik wel een lege PLOAM psw zetten...

Ik ga 'm aanmelden bij Delta via de chat :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIsjuiGI4xwt1hCgqnReN3sS6vg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5IHUj4JywoSMoPDqrAwTfibb.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appletower
Na een firmware update, werkt ook mijn XS-010X-Q nu uitstekend. Ben er wel achter gekomen dat zonder @R3D dit haast onmogelijk is om te doen. Dank is groot R3D!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Appletower schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:07:
Na een firmware update, werkt ook mijn XS-010X-Q nu uitstekend. Ben er wel achter gekomen dat zonder @R3D dit haast onmogelijk is om te doen. Dank is groot R3D!
Wat waren je problemen en welke firmware heb je nu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appletower
Mijn probleem was, dat de DATA verbinding stopte zodra de PON verbinding was opgezet. Lampje op de ONT alsook aan de NIC in de firewall gingen uit. Dit is in mijn geval opgelost door een nieuwere firmware (3FE49337BOCK10) te pushen naar mijn Nokia ONT.

Weet wel dat de helpdesk dit niet kan/mag doen. Vandaag een chat gesprek gehad met iemand van DELTA. Zij heeft echt alles geprobeerd. Heb haar ook verwezen naar deze post, maar haar "supervisor" stond het niet toe dat zij iets voor mij deed. Ondanks dat deze Nokia ONT wel ondersteund wordt bij het Zakelijke Pro abonnement. Snap dat wel, maar vind het toch jammer!

Gelukkig kunnen wij terugvallen op mede-Tweakers!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ndonkersloot schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:42:

ndonkersloot schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:52:
Het is opgelost, niet door het te resetten maar door een lege PLOAM psw te zetten. In de GUI als je niets invult en op update klikt dan gebeurt er niets, maar kennelijk heeft het ding ook een telnet interface en via die weg kon ik wel een lege PLOAM psw zetten...

Ik ga 'm aanmelden bij Delta via de chat :) .

[Afbeelding]
Mooi dat het is opgelost, maar ik zat me stiekem af te vragen of je browser niet misschien lelijk zat te doen :?

De volgende keer effe een nieuwe lege Profile proberen met een volledig lege Cache en alle rare "meuk onthouden" opties uitzetten! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
nero355 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:04:
[...]

[...]

Mooi dat het is opgelost, maar ik zat me stiekem af te vragen of je browser niet misschien lelijk zat te doen :?

De volgende keer effe een nieuwe lege Profile proberen met een volledig lege Cache en alle rare "meuk onthouden" opties uitzetten! ;)
Ik heb om precies die reden een in-private window geopend nadat ik de reset had uitgevoerd, tevens ververst met netwerk cache uit in de developers tab. Ik geloof niet dat het cache is. Via telnet ook eerst het PLOAM psw opgehaald en daar zag ik ook nog mijn input. Het reset proces heb ik dus werkelijk geen idee van..

Ik heb alleen geen andere browser dan Firefox geprobeerd om een leeg veld te updaten met het update knopje in de web interface. Misschien dat dit wel had gewerkt in een chromium gebaseerde browser, dat weet ik nu niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndonkersloot
Appletower schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:40:
Mijn probleem was, dat de DATA verbinding stopte zodra de PON verbinding was opgezet. Lampje op de ONT alsook aan de NIC in de firewall gingen uit. Dit is in mijn geval opgelost door een nieuwere firmware (3FE49337BOCK10) te pushen naar mijn Nokia ONT.

Weet wel dat de helpdesk dit niet kan/mag doen. Vandaag een chat gesprek gehad met iemand van DELTA. Zij heeft echt alles geprobeerd. Heb haar ook verwezen naar deze post, maar haar "supervisor" stond het niet toe dat zij iets voor mij deed. Ondanks dat deze Nokia ONT wel ondersteund wordt bij het Zakelijke Pro abonnement. Snap dat wel, maar vind het toch jammer!

Gelukkig kunnen wij terugvallen op mede-Tweakers!!
Thanks! Ik heb nog geen vast brandend PON lampje en heb firmware 3FE49337AOCK80. Hopelijk heb ik niet diezelfde problemen straks.

edit:

Internet doet het en krijg ook een IPv6 prefix /56 toebedeeld, super fijn :) .

[ Voor 4% gewijzigd door ndonkersloot op 14-07-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Dus kort door de bocht, een Nokia XS010Q werkt niet out of the box ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appletower
Ik had blijkbaar een oudere firmware op mijn XS-010-Q, @fazertje . Te weten: 3FE49337A0CK68. Vanaf de versie die eindigt op 80 (en hoger) moet het volgens mij vlekkeloos verlopen als ik dit forum zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij kan ook een eerdere provisioning van een andere provider een probleem zijn als je hem tweedehands koopt. Kwestie van reset naar fabrieksinstellingen en dan zou het opgelost moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
@fazertje
Volgens mij werkt het prima out-of-the-box. Ik heb gewoon veel woorden gegeven aan iets eenvoudigs :+ .
Samenvatting voor tweakers die ook een XS-010-Q krijgen en die willen gebruiken:

Factory Reset
Om een factory reset uit te voeren houd je 10 seconde de reset knop ingedrukt. Dank aan MrJoey.

Mij lukte dit overigens niet, maar dit zal wel aan mij liggen 8)7 .

Aanmelden bij Delta/Caiway
Je hoeft het niet in de webinterface van het apparaat te zijn om iets aan te passen. Achter op het apparaat staan alle gegevens die je door moet geven. Dit zijn:
  • MAC ID:
  • ONT P/N:
  • S/N:
Het makkelijkste is om het door te geven via de chat, zo ben je zeker dat de gegevens zonder fouten overgenomen worden. Vervolgens dien je het apparaat aan te sluiten en op je eigen apparatuur stel je VLAN100 in op de WAN interface. Binnen een dag zou je dan een adres moeten krijgen via je DHCP client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik heb sinds vandaag een aansluiting gekregen via Delta, waar ik voorheen via Caiway (min of meer ook Delta) was verbonden. Zelfde aansluitsnelheid: 1G/1G, alleen iets goedkoper.

Uiteraard heb ik weer zo'n router toegestuurd gekregen: een Nokia XS-2426G-B dit keer. Omdat ik al een werkende verbinding had direct op mijn USG via een doodnormale 1GB SFP, heb ik dit ding lekker in de doos gelaten en ging ik er min of meer vanuit dat een nieuwe DHCP lease alles was wat er ging veranderen.

Blijkbaar niet dus.

Bij het omzetten van de verbinding hebben ze me dus blijkbaar op het GPON netwerk gegooid, waardoor ik nu dus de normale verbinding niet meer kan gebruiken.

Uit dit topic heb ik vanalles kunnen halen, maar niet echt het antwoord op mijn vraag. Moet ik nu perse alsnog dit extra apparaat toevoegen als nog een router naar buiten? Ik kan namelijk geen informatie vinden over of mijn SFP nog steeds geschikt is voor deze verbinding, en er wordt met termen als ONT gestrooid waar ik nog niet echt een goeie uitleg over gevonden heb.

Het liefst zou ik een geschikte SFP kopen, de Nokia lekker in z'n doos laten en doorgaan op mijn prima werkende USG, maar is dat te doen?

In the meantime dus maar even dit kreng aansluiten anders heb ik in het geheel geen verbinding...

Edit:

okee ik heb inmiddels de specs kunnen vinden van de SFP die ik zou moeten hebben en waar ik voorheen een 1310TX/1550RX 1G module had, heb ik nu dus een 10G 1270TX/1580RX module nodig.

Dat beantwoordt dus min of meer mijn vraag: nee dat kan dus niet direct met mijn USG want die kan geen 10G SFPs aan. Dus moet ik dit onding ergens in de meterkast kwijt. Redelijk teleurstellend, dit.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 14-07-2023 15:56 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:32:
Ik heb sinds vandaag een aansluiting gekregen via Delta, waar ik voorheen via Caiway (min of meer ook Delta) was verbonden. Zelfde aansluitsnelheid: 1G/1G, alleen iets goedkoper.

Uiteraard heb ik weer zo'n router toegestuurd gekregen: een Nokia XS-2426G-B dit keer. Omdat ik al een werkende verbinding had direct op mijn USG via een doodnormale 1GB SFP, heb ik dit ding lekker in de doos gelaten en ging ik er min of meer vanuit dat een nieuwe DHCP lease alles was wat er ging veranderen.

Blijkbaar niet dus.

Bij het omzetten van de verbinding hebben ze me dus blijkbaar op het GPON netwerk gegooid, waardoor ik nu dus de normale verbinding niet meer kan gebruiken.

Uit dit topic heb ik vanalles kunnen halen, maar niet echt het antwoord op mijn vraag. Moet ik nu perse alsnog dit extra apparaat toevoegen als nog een router naar buiten? Ik kan namelijk geen informatie vinden over of mijn SFP nog steeds geschikt is voor deze verbinding, en er wordt met termen als ONT gestrooid waar ik nog niet echt een goeie uitleg over gevonden heb.

Het liefst zou ik een geschikte SFP kopen, de Nokia lekker in z'n doos laten en doorgaan op mijn prima werkende USG, maar is dat te doen?

In the meantime dus maar even dit kreng aansluiten anders heb ik in het geheel geen verbinding...
In deze thread van 99 pagina’s staan alle antwoorden.

Korte samenvatting:

- er is nog geen geschikte SFP te koop
- het toegezonden Nokia device kan niet in bridge
- wil je dat wel dan 1 van de 2 devices (Nokia of Huawei ONT) bovenaan deze thread onder “price watch” aanschaffen.

Meer info? Gebruik de zoekfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
ernstoud schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:50:
[...]

In deze thread van 99 pagina’s staan alle antwoorden.

Korte samenvatting:

- er is nog geen geschikte SFP te koop
- het toegezonden Nokia device kan niet in bridge
- wil je dat wel dan 1 van de 2 devices (Nokia of Huawei ONT) bovenaan deze thread onder “price watch” aanschaffen.

Meer info? Gebruik de zoekfunctie.
Correctie: fs.com heeft een in theorie werkende SFP te koop alleen word die pas in september geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:06
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:32:

Blijkbaar niet dus.

Edit:

okee ik heb inmiddels de specs kunnen vinden van de SFP die ik zou moeten hebben en waar ik voorheen een 1310TX/1550RX 1G module had, heb ik nu dus een 10G 1270TX/1580RX module nodig.

Dat beantwoordt dus min of meer mijn vraag: nee dat kan dus niet direct met mijn USG want die kan geen 10G SFPs aan. Dus moet ik dit onding ergens in de meterkast kwijt. Redelijk teleurstellend, dit.
FS.COM heeft een SFP+ module die mogelijk zou kunnen werken maar voor de 209 euro die ze ervoor vragen zijn er nog weinigen die de gok hebben genomen. Nog geen praktijkervaringen volgens mij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
THM0 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:30:
[...]

FS.COM heeft een SFP+ module die mogelijk zou kunnen werken maar voor de 209 euro die ze ervoor vragen zijn er nog weinigen die de gok hebben genomen. Nog geen praktijkervaringen volgens mij…
Praktijkervaring is ook niet mogelijk aangezien ze in september pas gaan leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Computer guy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Praktijkervaring is ook niet mogelijk aangezien ze in september pas gaan leveren
Volgens mij had iemand hem hier toch al ontvangen maar nog geen lijn opgeleverd door Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
THM0 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:59:
[...]

Volgens mij had iemand hem hier toch al ontvangen maar nog geen lijn opgeleverd door Delta?
Adze in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
Ah die had ik gemist 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Computer guy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Correctie: fs.com heeft een in theorie werkende SFP te koop alleen word die pas in september geleverd.
Juist, maar we weten nog niet of die geschikt is (lees: werkt). En is erg duur. Dan is een losse ONT flexibeler en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Goedemiddag,

Even een kleine update; sinds dinsdag is mijn Huawei online. Woensdag Netwerk opgebouwd met 5 deco's en werkt alles probleemloos.
Vanmiddag 2x even een rood LOS led gehad.
Contact gehad met Delta chat, volgens hen was er onderhoud aan de gang, dus lag het niet aan mijn hardware.
Ik hou het in de gaten, zou mooi zijn als Delta in het vervolg een mailtje stuurt als er onderhoud is 😬
Verder tot nu toe zeer tevreden, stabiel internet snelheid constant, lage ping rond 4a5 ms. Merk het vooral op de Apple Tv's dat alle apps en content veel soepeler laden en aan mijn cams dat ik van afstand veel soepeler met DScam door de tijdlijnen scrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Johan H Het kan ook gaan om ongepland onderhoud n.a.v. een storing. Dan is een brief mosterd na de maaltijd.

Je kunt zelf hier eerst controleren of er op jouw adres storingen zijn: Delta storingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Superbeagle op 14-07-2023 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Johan H schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:17:
Contact gehad met Delta chat, volgens hen was er onderhoud aan de gang, dus lag het niet aan mijn hardware.
Ik hou het in de gaten, zou mooi zijn als Delta in het vervolg een mailtje stuurt als er onderhoud is :)
Delta/Caiway doet daar helaas niet echt aan en het blijkt nuttiger te zijn om bij https://status.weserve.nl/ effe te kijken, want daar staan dan storingen van alle netwerken waarmee zij samenwerken en dus onder andere ook Delta :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
Superbeagle schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:23:
@Johan H Het kan ook gaan om ongepland onderhoud n.a.v. een storing. Dan is een brief mosterd na de maaltijd.

Je kunt zelf hier eerst controleren of er op jouw adres storingen zijn: Delta storingen.
Onderhoud kun je plannen, storingen treden spontaan op. Zelfs als er n.a.v. een storing een stukje onderhoud gepleegd gaat worden kun je er een berichtje uit doen. Online was er niets te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
nero355 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Delta/Caiway doet daar helaas niet echt aan en het blijkt nuttiger te zijn om bij https://status.weserve.nl/ effe te kijken, want daar staan dan storingen van alle netwerken waarmee zij samenwerken en dus onder andere ook Delta :+
Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:05
Johan H schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Onderhoud kun je plannen, storingen treden spontaan op. Zelfs als er n.a.v. een storing een stukje onderhoud gepleegd gaat worden kun je er een berichtje uit doen. Online was er niets te vinden.
Een storingsmelding kunt je in MijnDelta instellen :

Mapje in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 13% gewijzigd door Mapje op 15-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ga ik van t weekend even naar kijken, bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

THM0 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Kijken we niet over het feit dat @Dutchess_Nicole geen XG sfp poort heeft op de USG??
Dus ont sfp aanprijzen heeft niet veel zin.

Maar als we t toch over ont SFP’s hebben, ik mag niet klagen over fs.com.
Op mijn UDM Pro doet hij het prima (( wel de GPON variant op T-Mobile))
Ga dr vanuit dat de XGS variant hetzelfde presteert afgaand van de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35
ndonkersloot schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:20:
@fazertje
Volgens mij werkt het prima out-of-the-box. Ik heb gewoon veel woorden gegeven aan iets eenvoudigs :+ .
Samenvatting voor tweakers die ook een XS-010-Q krijgen en die willen gebruiken:

Factory Reset
Om een factory reset uit te voeren houd je 10 seconde de reset knop ingedrukt. Dank aan MrJoey.

Mij lukte dit overigens niet, maar dit zal wel aan mij liggen 8)7 .

Aanmelden bij Delta/Caiway
Je hoeft het niet in de webinterface van het apparaat te zijn om iets aan te passen. Achter op het apparaat staan alle gegevens die je door moet geven. Dit zijn:
  • MAC ID:
  • ONT P/N:
  • S/N:
Het makkelijkste is om het door te geven via de chat, zo ben je zeker dat de gegevens zonder fouten overgenomen worden. Vervolgens dien je het apparaat aan te sluiten en op je eigen apparatuur stel je VLAN100 in op de WAN interface. Binnen een dag zou je dan een adres moeten krijgen via je DHCP client.
Wat is het IP van de web interface van de Nokia? Ik kan het niet vinden en de standaard ip's werken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndonkersloot
Mich schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Wat is het IP van de web interface van de Nokia? Ik kan het niet vinden en de standaard ip's werken niet.
192.168.100.1.
Je moet uiteraard wel zelf een statisch IP instellen op je NIC in dit subnet voor je er bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ndonkersloot schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:11:
[...]

192.168.100.1.
Je moet uiteraard wel zelf een statisch IP instellen op je NIC in dit subnet voor je er bij kan.
Thanks. Hier kan je weinig op zien verder. Als ik het goed begrijp zou ik nadat ik de juiste gegevens aan Delta heb doorgegeven vanzelf vanuit hun een eventuele nieuwe firmware krijgen en de juiste instellingen. Staat hij dan ook automatisch in bridge mode? Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. :) Of moet ik dit nog apart doorgeven?

Wel FF wennen een apparaat in huis waar je zo weinig controle op hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliklakloe
@Mich Er is geen bridge mode aangezien het ook helemaal geen router functionaliteit heeft. vandaar dat er ook niks in te stellen valt verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Mich schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Thanks. Hier kan je weinig op zien verder. Als ik het goed begrijp zou ik nadat ik de juiste gegevens aan Delta heb doorgegeven vanzelf vanuit hun een eventuele nieuwe firmware krijgen en de juiste instellingen. Staat hij dan ook automatisch in bridge mode? Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. :) Of moet ik dit nog apart doorgeven?

Wel FF wennen een apparaat in huis waar je zo weinig controle op hebt :)
Je hoeft hier in principe niet op te zijn, het is ook geen router maar enkel bedoeld om de PON verbinding op te zetten. De router/firewall daar achter krijgt vervolgens rechtstreeks een publieke adres.

Delta doet volgens mij geen firmware update op dit apparaat omdat het een eigen device is, ondanks dat Delta met de zakelijke abo's hetzelfde device gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ndonkersloot schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:00:
Delta doet volgens mij geen firmware update op dit apparaat omdat het een eigen device is, ondanks dat Delta met de zakelijke abo's hetzelfde device gebruikt.
Doen ze wel als het zonder firmware update niet werkt!

Hebben al een paar medeTweakers ondertussen al gemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ndonkersloot schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Je hoeft hier in principe niet op te zijn, het is ook geen router maar enkel bedoeld om de PON verbinding op te zetten. De router/firewall daar achter krijgt vervolgens rechtstreeks een publieke adres.

Ik draai zelf een routers met opnsense dus dat komt goed. Ik dacht dat dit ook een routers zou zijn die dan in bridge moest maar dat was mijn denkfout.

Ik dacht eerder in dit topic gelezen te hebben dat ze een firmware update stuurde maar ik zag ook dat ik die al had dus dat is prima.

Nu wachten tot ons gebied eindelijk live gaat. Maar ik zie nog op genoeg plekken vezels uit de straat steken dus vrees dat het nog even duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocmer42
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08-2023
Hendriksie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:27:

Ik zie in de logs dat er wel een software upgrade is gedaan. Alleen zijn de datums een beetje appart dus weet niet precies wanneer:
Is het normaal dat dit soort relatief 'domme' apparaten, ONTs dus zoals hier de Huawei HN8010Ts, zich spontaan gaan zitten updaten, via een kanaal (rechtstreeks over het WAN?) dat buiten alle toezicht valt?

Zoiets zou ik nogal zorgelijk vinden. Nauwelijks op de hoogte worden gesteld dat het ding zich aan het updaten is geweest, laat staan dat je er toestemming voor hebt gegeven of het specifiek hebt aangezwengeld, en voorbereidingen hebt getroffen voor het geval het fout gaat. Het is een belangrijk deel van de infra, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Ocmer42 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Is het normaal dat dit soort relatief 'domme' apparaten, ONTs dus zoals hier de Huawei HN8010Ts, zich spontaan gaan zitten updaten, via een kanaal (rechtstreeks over het WAN?) dat buiten alle toezicht valt?

Zoiets zou ik nogal zorgelijk vinden. Nauwelijks op de hoogte worden gesteld dat het ding zich aan het updaten is geweest, laat staan dat je er toestemming voor hebt gegeven of het specifiek hebt aangezwengeld, en voorbereidingen hebt getroffen voor het geval het fout gaat. Het is een belangrijk deel van de infra, dit.
Tja er zal een TFTP server oid draaien op het netwerk die op bepaalde queries reageert met een firmware file. Dat jouw apparaat toevallig dezelfde queries uitstuurt als de apparaten die Delta verstrekt en ook nog die files oppakt en installeert lijkt me meer jouw probleem…
Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.