Acties:
  • +18 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

De fs.com XGS-PON onu stick with mac werkt als geadverteerd.
Hij is online op een UDM Pro, specs zijn meer dan goed.
Met dank aan @Adze voor het laten testen van de SFP en @rodebest voor de UDM tests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:34:
Met dank aan @Adze voor het laten testen van de SFP en @rodebest voor de UDM tests.
Top. Betekent dat dat als de helpdesk gevraagd wordt dit device te registreren, dat zal lukken?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dat nog niet, ik heb het nu handmatig gedaan.
Eerst even een mooi profiel in elkaar zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Adze

CCNP !

Dat is erg goed nieuws om te lezen! Dank voor het meedenken @R3D . Hoe is de snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:56:
Dat nog niet, ik heb het nu handmatig gedaan.
Eerst even een mooi profiel in elkaar zetten.
Kun je daar iets over vertellen? Waarom dat nodig is? Want is XGS-PON nog niet zo standaard als zou moeten? Wat moet er dan specifiek in de OLT aangepast worden?

Wel erg goed nieuws dat er nu een SFP+ is die werkt.

Die Zaram SFP+ - de ODM die Nokia dus ook gebruikt - is wellicht ook een optie. Maar vermoedelijk wil die ODM alleen leveren in grote aantallen.

En Zaram informeerde naar 1588v2 en syncE als verschillende opties. Gaat mij boven mijn pet :? .

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 24-07-2023 23:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

XGS-PON is prima ingericht, maar de hardware wil variëren.
De hardware profielen die er nu instaan zijn gericht op ont’s , de onu stick heeft een ander hardware profiel.
Dus dat profiel zal gecreëerd moeten worden om dit makkelijker aan te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Adze schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:59:
Dat is erg goed nieuws om te lezen! Dank voor het meedenken @R3D . Hoe is de snelheid?
Laatste bericht van @rodebest is 2,02GB up/Down

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:14
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Laatste bericht van @rodebest is 2,02GB up/Down
Op een 2/2 Lijn? Of op een 8/8?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Op 2/2Gb , op de 8Gb trekt hij op de iperf 6,5/6,5Gb give or take

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fantastisch nieuws! Rond 3 augustus wordt mijn bestelling door FS geleverd, dan kan de 10 GbE er tussen uit. De huidige SFP haalt nu af en toe temperaturen van rond de 100 graden Celcius, je verbrandt je vinger als je hem aanraakt. De FS FTP zou een stuk koeler moeten zijn, minder energie moeten verbruiken en mogelijk nog iets sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:14
robertwebbe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:51:
Fantastisch nieuws! Rond 3 augustus wordt mijn bestelling door FS geleverd, dan kan de 10 GbE er tussen uit. De huidige SFP haalt nu af en toe temperaturen van rond de 100 graden Celcius, je verbrandt je vinger als je hem aanraakt. De FS FTP zou een stuk koeler moeten zijn, minder energie moeten verbruiken en mogelijk nog iets sneller.
Ja inderdaad echt top! Laatste stukje koper kan er dan tussenuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb FS.com de suggestie gestuurd om het PON-ID direct op de sticker van het product te vermelden, dat is wel zo praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:09
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:18:
XGS-PON is prima ingericht, maar de hardware wil variëren.
De hardware profielen die er nu instaan zijn gericht op ont’s , de onu stick heeft een ander hardware profiel.
Dus dat profiel zal gecreëerd moeten worden om dit makkelijker aan te maken.
Dat is mooi, bedankt voor je inzet! Kunnen we de FS module dan dus met een gerust hart bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:52
Zou deze fs.com XGS-PON onu stick with mac tzt in mijn router (RT-AX89X) kunnen werken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@sh623661 Lijkt mij wel het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BqtQycQQCkXy5QpLyybXbzBuCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oXJ2Gq8VoB8YKaVh5kGiD29t.jpg?f=user_large

Iedere router die een SFP+ WAN poort heeft en VLAN 100 kan koppelen zou moeten werken. Althans, er vanuit gaande dat het @R3D lukt om een OLT profiel te maken. Maar eigenlijk twijfel ik hier niet aan, zo goed is onze R3D. 😘

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 25-07-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
robertwebbe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:25:
@sh623661 Lijkt mij wel het geval. Iedere router die een SFP+ WAN poort heeft en VLAN 100 kan koppelen zou moeten werken. Althans, er vanuit gaande dat het @R3D lukt om een OLT profiel te maken. Maar eigenlijk twijfel ik hier niet aan, zo goed is onze R3D. 😘
Vind nu net onderstaande op de Asus site:
RT-AX89X does not support SFP PON modules such as GPON, XGS-PON.
The RT-AX89X only supports 1Gbps SFP modules and 10Gbps SFP+ modules. Other speeds (2.5G/5G) are not supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sh623661 Volgens deze afbeelding zou het moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIpeBtxkH3qYXSuPpuUpAkD2IxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ej7IGjdPYXW79eYCPWBkhWW.jpg?f=user_large

Mogelijk bedoelen ze dat niet iedere PON stick werkt. Daar hebben we inmiddels al aardig over gediscussieerd in dit topic, deze zou in theorie wel moeten werken. De FS versie is in ieder geval een 10Gbps SFP+.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 25-07-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 03-09 22:55

ThaHandy

Discovery Channel

De FS module werkt ook in een SFP poort. De link is dan 1Gbit ipv. 10Gbit ongeacht je Gbit+ abonnement
Will this module be able to work in a normal SFP (1Gbit) slot?
* Yes, it supports the 1Gbit rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
robertwebbe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:49:
@sh623661 Volgens deze afbeelding zou het moeten werken:

Mogelijk bedoelen ze dat niet iedere PON stick werkt. Daar hebben we inmiddels al aardig over gediscussieerd in dit topic, deze zou in theorie wel moeten werken. De FS versie is in ieder geval een 10Gbps SFP+.
Op dit moment heb ik nog een AON aansluiting met een Genexis Titanium. (1Gig heel stabiel)
Misschien als ik mijn abonnement in februari mag/ga aanpassen, en ze een goede aanbieding hebben, dat ik overga naar XGS-PON.
Maar dat ga ik alleen doen als ik zeker weet dat het werkt met deze fs.com XGS-PON onu stick with mac.
200€ uitgeven aan iets wat niet werkt is een beetje overdreven.
Anders moet het een Huawei of een Nokia XS010-Q worden.
Misschien dat er tegen die tijd iemand is die de fs.com XGS-PON onu stick getest heeft met een RT-AX89X.
Ik houd me aanbevolen over info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 17:47
Ik ga proberen (hopelijk) een XS010-Q te pakken te krijgen als @Brentjuh2000 de inkoopactie kan laten doorgaan. Dan kan ik in ieder geval een tijdelijk, daadwerkelijk instelbaar apparaat aan de lijn hangen.

Later ga ik dan wel kijken of ik een UXG of iets anders kan aanschaffen dat ik dan kan gebruiken met een GPON module erin. Dat wordt nog wel een investering, dus ik begin eerst even met iets dat niet al te prijzig is en in ieder geval volledig (wederom hopelijk) kan werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 14:08
Is het voordeel van de FS PON stick nou alleen dat je geen extra kastje er tussen hoeft te hangen dat stroom verbruikt (de ONT) of zijn er nog meer voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-08 21:00
Scidd0w schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:59:
Is het voordeel van de FS PON stick nou alleen dat je geen extra kastje er tussen hoeft te hangen dat stroom verbruikt (de ONT) of zijn er nog meer voordelen?
In het geval van een Ubiquiti Dream Machine Pro kun je dus direct 10Gbit op je WAN invoeren. Aangezien deze geen RJ45 poort heeft sneller dan 1Gbit moet je anders naast je PON een SFP insert bijkopen van 10Gbit RJ45 om een WAN sneller dan 1Gbit te kunnen gebruiken.
De Dream Machine Pro SE heeft wel 2.5Gbit WAN dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:24
Ben ik weer, mijn ouders hebben nu weer een aanbod gekregen maar deze keer met de gratis aanleg t.w.v. 995 euro. Spelen alle problemen nog steeds met portforwarding? Ook moeten zij bij het thuisnetwerk kunnen i.v.m. Home Assistant en een paar andere dingen. Nu is er nog de keuze om CaiWay of Delta te kiezen maar het lijkt mij beide meer van hetzelfde met een ander logo er op. Inmiddels is er wel CGNAT(wat alleen maar erger is) en ik dacht nog steeds geen IPV6. Heeft iemand recentere ervaring ermee en of het nu wel enigzins werkt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:16:
Ben ik weer, mijn ouders hebben nu weer een aanbod gekregen maar deze keer met de gratis aanleg t.w.v. 995 euro. Spelen alle problemen nog steeds met portforwarding? Ook moeten zij bij het thuisnetwerk kunnen i.v.m. Home Assistant en een paar andere dingen. Nu is er nog de keuze om CaiWay of Delta te kiezen maar het lijkt mij beide meer van hetzelfde met een ander logo er op. Inmiddels is er wel CGNAT(wat alleen maar erger is) en ik dacht nog steeds geen IPV6. Heeft iemand recentere ervaring ermee en of het nu wel enigzins werkt.
Standaard nog steeds geen bridge. Krijg je CGNAT dan is dat via de helpdesk uit te schakelen (dus weer gewoon eigen IP). Voor IPv6 loopt een pilot, zal dus wel een keer komen.

Je zult dus XGS-PON krijgen. Beste oplossing is een eigen ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 09:02
[quote]nero355 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Gewoon de RB5009 en de rest negeren! :Y)

[...]

Heeft iemand ervaring met de MikroTik CCR2004-16G-2S+PC, specifiek met de 8GB/s van Delta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 21:09
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:49:
Op 2/2Gb , op de 8Gb trekt hij op de iperf 6,5/6,5Gb give or take
Dat is zeker mooi nieuws, ik ga hem alvast bestellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpedo93
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 13:19
Sindskort ben ik overgestapt van Ziggo naar een gigabit fiber delta abbonement.

Probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de meegeleverde Nokia modem van Delta geen bridging optie voor mijn virtuele pfsense router/firewall heeft. Ook zit de ONT ingebakken in de modem, die kan niet gebruikt worden.

Nu lees ik hierboven dat fs.com xgs-pon modules verkoopt die compatibel kan zijn met Delta. Welke exacte module heb ik nodig? Ik zie namelijk twee verschillende prijzen 200/80 euro.

Ik denk dat als ik de module en een sfp+ netwerkkaart koop ik mijn pfsense kan gebruiken als router/modem.

Glasvezel is nieuwe technologie voor mij en veel van de termen die in het delta document staat beschreven (eisen eigen modem) zijn abracadabra voor mij.

Kan iemand mij de weg wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Sharpedo93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:04:

Probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de meegeleverde Nokia modem van Delta geen bridging optie voor mijn virtuele pfsense router/firewall heeft. Ook zit de ONT ingebakken in de modem, die kan niet gebruikt worden.

Nu lees ik hierboven dat fs.com xgs-pon modules verkoopt die compatibel kan zijn met Delta. Welke exacte module heb ik nodig? Ik zie namelijk twee verschillende prijzen 200/80 euro.

Ik denk dat als ik de module en een sfp+ netwerkkaart koop ik mijn pfsense kan gebruiken als router/modem.

Glasvezel is nieuwe technologie voor mij en veel van de termen die in het delta document staat beschreven (eisen eigen modem) zijn abracadabra voor mij.

Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

XGS-PON with MAC heb je nodig. Die MAC toevoeging maakt het nogal duur voor zover ik kan overzien… Een ‘gewone’ XGS-PON transceiver is stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpedo93
THM0 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:12:
[...]

XGS-PON with MAC heb je nodig. Die MAC toevoeging maakt het nogal duur voor zover ik kan overzien… Een ‘gewone’ XGS-PON transceiver is stukken goedkoper.
Bedankt voor het snelle antwoord. 252 inclusief btw vind ik het niet waard...
Ik denk dat ik mijn netwerkconfiguratie om ga gooien en dan toch maar wacht op bridging mogelijkheid in de firmware van de Nokia modem. Vind het overigens jammer dat de provider geen bruikleen ONT of iets dergelijks aanbied.

[ Voor 7% gewijzigd door Sharpedo93 op 26-07-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpedo93
THM0 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Is https://www.fs.com/products/133619.html geen optie?

En is dit geen veel goedkopere oplossing dat direct werkt?
https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY

[ Voor 21% gewijzigd door Sharpedo93 op 26-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Laatst online: 10:27
ernstoud schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Standaard nog steeds geen bridge. Krijg je CGNAT dan is dat via de helpdesk uit te schakelen (dus weer gewoon eigen IP). Voor IPv6 loopt een pilot, zal dus wel een keer komen.

Je zult dus XGS-PON krijgen. Beste oplossing is een eigen ONT.
Kun je ook ipv6 uitschakelen als je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:45
Ik heb recent ook Delta besteld nadat ik Ziggo steeds meer zat begon te worden met de prijsverhogingen.

Hier ook het huis vol met Ubiquiti Unifi en will dus idd modem in Bridge hebben.
Heb echter ook een XGS-Pon connectie...

Nu het hele topic ff doogespit, Nokia ONT lukt vast wel om daaraan te komen, maar ik zit nog even met telefoon. Ik denk dat ik dan een Voip telefoon zal moeten aanschaffen ipv de analoge die we nu hebben...

Nog suggesties hoe dat werkend te krijgen met Delta?
ONT => UDM-Pro-SE => USW-24-G2 => Voip adapter of telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
some schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:
Ik heb recent ook Delta besteld nadat ik Ziggo steeds meer zat begon te worden met de prijsverhogingen.

Hier ook het huis vol met Ubiquiti Unifi en will dus idd modem in Bridge hebben.

Nu het hele topic ff doogespit, Nokia ONT lukt vast wel om daaraan te komen, maar ik zit nog even met telefoon. Ik denk dat ik dan een Voip telefoon zal moeten aanschaffen ipv de analoge die we nu hebben...

Voor zover ik weer is hier nog weinig succes mee behaald. Ik heb mn nummer gewoon bij een Voip provider geparkeerd en een SIP toestel set gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 22:08
some schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:

Het goede nieuws is dat Delta ook elk jaar de prijs verhoogd, dus je gaat er goed op vooruit 🤡

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpedo93
ernstoud schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Nee. Is GPON, geen XGS-PON.
Maar in de beschrijving van de ONT op ebay staat:

"The Nokia ONT terminates the 10 G symmetrical Passive Optical Network (XGS-PON) fiber interface that is compliant with a Full Service Access Network (FSAN).

XS-010X-Q Features:
WAN: XGS-PON, SC/APC
LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45, auto negotiating supported
ITU-T G.9807.1, G.988 compliant
Wire speed data transfer"

[ Voor 12% gewijzigd door Sharpedo93 op 26-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-09 12:54
Sharpedo93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:04:

Een Nokia XS010X-Q is ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
EWS99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Het goede nieuws is dat Delta ook elk jaar de prijs verhoogd, dus je gaat er goed op vooruit 🤡
:+ eenbesparing van 70 euro p/mnd voor 8 maanden is redelijk fors...
Na bijna 20 jaar Ziggo en ze niet meer dan 20,- korting willen verstrekken werd het tijd oms eens verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
justdaboo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Voor zover ik weer is hier nog weinig succes mee behaald. Ik heb mn nummer gewoon bij een Voip provider geparkeerd en een SIP toestel set gekocht.
Zal deze variant ook eens bekijken. Bevalt de Voip provider waar je nu zit? Welke heb je als vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 04:12
Voip? Zijn er mensen die nog een vaste telefoon hebben? Zon ding die niet in je broekzak past en waarmee je niet kan doomscrollen tijdens een toiletbezoek?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sharpedo93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Maar in de beschrijving van de ONT op ebay staat:

"The Nokia ONT terminates the 10 G symmetrical Passive Optical Network (XGS-PON) fiber interface that is compliant with a Full Service Access Network (FSAN).

XS-010X-Q Features:
WAN: XGS-PON, SC/APC
LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45, auto negotiating supported
ITU-T G.9807.1, G.988 compliant
Wire speed data transfer"

Ja, die Nokia ONT werkt goed (althans, het is niet zeker of een tweedehands uit de USA zal werken. Dat is een gok, er staat wellicht firmware op specifiek voor een ISP aldaar).

Mijn opmerking over GPON ging over je 2e vraag over de SFP van fs.com waar je naar linkte. Die werkt 100% zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
some schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Zal deze variant ook eens bekijken. Bevalt de Voip provider waar je nu zit? Welke heb je als vragen mag?
Ik heb wat nummers bij Eazit lopen, waaronder een nummer voor thuis. Fijne oplossingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 20:38
some schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Ik zit nu ruim een jaar bij Cheapconnect, naar volle tevredenheid. Doe het vooral om bereikbaar te zijn en dat doen ze tegen zeer lage kosten (€8,95 per jaar). Bel je zelf veel via deze 'lijn', dan is het minder geschikt, want ze rekenen af op basis van prepaid en ze hebben geen 'onbeperkt bellen' abonnement.

Voordien zat ik, net als mijn ouders, bij 12Connect. Afgelopen twee jaar is de service echter dramatisch achteruitgegaan en zijn de prijzen enorm gestegen. Laatste tijd ook enorm veel storingen (meerdere keren per week). Mijn moeder zit er nog, vandaar dat ik dat kan volgen. Vanwege dat onbeperkt bellen (en gelukkig tarieven uit het verleden die maar beperkt gestegen zijn) is het nog steeds 12Connect, maar ik denk dat het ook z'n langste tijd gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 17:12
Ik moet de ip range in de delta nokia modem van 192.168.1.xxx verandert hebben naar 192.168.2.xxx ivm een ip conflict op mijn netwerk.
ik gebruik een asus router achter de nokia modem van delta.
Die zitten in de zelfde reeks en geeft meteen een ip conflict op mijn netwerk.
mijn net werk met 42 items met vast IP omzetten ga ik niet doen.
Alleen ik na alleen dhcp in de nokia uitzetten, de range kan ik niet veranderen.

iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 10:52
fazertje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
Ik moet de ip range in de delta nokia modem van 192.168.1.xxx verandert hebben naar 192.168.2.xxx ivm een ip conflict op mijn netwerk.
Alleen ik na alleen dhcp in de nokia uitzetten, de range kan ik niet veranderen.

iemand een idee ?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Volgens deze draad gaat 192.168.2.xxx niet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door esky op 26-07-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03

lier

MikroTik nerd

Waarom nog een extra router?
Zijn de vaste IP adressen op de clients ingesteld?

Zo ja...dan weet je nu waarom je dat nooit moet doen.
Zo nee...dan valt het omnummeren wel mee...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:06

iemand een idee ?
Wanneer je de Nokia in een ander netwerk plaatst dan de Asus dan hoeft dhcp ook niet uit op de Nokia, die conflicteert dan nl niet meer met de Asus. De Asus krijgt dan op de Wanpoort een IP adres van de Nokia en z'n lankant draait dan dhcp in zijn eigen 192.168.1.x reeks. DMZ op de Nokia maakt dat nog wat overzichtelijker. Oh ja, maak er dan iets anders dan 2 van want dat is op een of andere manier al gereserveerd in de Nokia...

[ Voor 5% gewijzigd door Ethefox op 26-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:40

iemand een idee ?
Het 192.168.2.x subnet is uitgesloten om te gebruiken, meerdere uren ingestoken maar helaas geen oplossing kunnen vinden, ik heb m'n thuisnetwerk / domotica om moeten configureren en heb gelijk een fatsoenlijk subnet gepakt in de 10.x.x.x reeks.

Het is even klote maar er is niks aan te doen (mits je de router niet wilt vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Ik heb het zo opgelost:
de reeks 192.168.2.xxx werd niet geaccepteerd door modern
192.162.1.xxx wel.
Nu werkt het, nu wachten op de Nokia ONT en intussen tijdelijk met DMZ werken.

een traccar server die draait op een RPI is nu ook benaderbaar via ingesteld DDNS , verbaast me dat het werkt achter dubbel NAT.

Het rare is dat 2 van de 6 gps units, die alle gelijk zijn geconfigureerd , maar verbinding kunnen maken.

Komt waarschijnlijk goed met de Nokia ONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:19:
Waarom nog een extra router?
Zijn de vaste IP adressen op de clients ingesteld?

Zo ja...dan weet je nu waarom je dat nooit moet doen.
Zo nee...dan valt het omnummeren wel mee...
Omdat ik met een asus AiMesh werk, maar alles werkt nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
fazertje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:18:
Ik heb het zo opgelost:
de reeks 192.168.2.xxx werd niet geaccepteerd door modern
192.162.1.xxx wel.
Nu werkt het, nu wachten op de Nokia ONT en intussen tijdelijk met DMZ werken.

een traccar server die draait op een RPI is nu ook benaderbaar via ingesteld DDNS , verbaast me dat het werkt achter dubbel NAT.

Het rare is dat 2 van de 6 gps units, die alle gelijk zijn geconfigureerd , maar verbinding kunnen maken.

Komt waarschijnlijk goed met de Nokia ONT
192.162.1.x is een heel slecht idee. Dat is namelijk een publiek adres. Dus websites met IP 192.162.1.x kun je dan niet meer bereiken (geen idee welke sites precies hoor). Bovendien loop je risico dat je privé verkeer over het internet gerouteerd wordt. (Hoewel dat risico volgens mij niet zo heel groot is).
Je mag alleen RFC1918 adressen gebruiken (even googlen 😉) voor privé netwerken. Die adressen worden ook altijd geblokkeerd door internet routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Laatst online: 05-09 15:06
Ik gebruik zelf 192.168.9.x maar er is keuze genoeg, alles van 3 t/m 254 (ja, 0 ook) zal prima werken. 1 niet omdat je eigen netwerk daar op draait en 2 omdat die in de Nokia al gereserveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
EWS99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:59:
[...]

192.162.1.x is een heel slecht idee. Dat is namelijk een publiek adres. Dus websites met IP 192.162.1.x kun je dan niet meer bereiken (geen idee welke sites precies hoor). Bovendien loop je risico dat je privé verkeer over het internet gerouteerd wordt. (Hoewel dat risico volgens mij niet zo heel groot is).
Je mag alleen RFC1918 adressen gebruiken (even googlen 😉) voor privé netwerken. Die adressen worden ook altijd geblokkeerd door internet routers.
thankx , :) 192.168.3.xxx pakte hij nu wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik denk dat ik dan een Voip telefoon zal moeten aanschaffen ipv de analoge die we nu hebben...

Ik heb voip werkend op een Fritz!Box 5590 met VLAN = 102
Ik zie geen reden waarom dit met andere hardware niet zou kunnen.
Ik heb het getest, maar ik gebruik het niet, het hoort bij mijn abo.
Ik kan dus niet veel zeggen over kwaliteit of stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 17:47

iemand een idee ?
Wat ik doe: Nokia ding aansluiten op mijn bureau met LAN kabel naar mijn laptop, inloggen met default gegevens, Even wachten want het ding is ontzettend traag met inladen en zal me waarschijnlijk terugschoppen naar de login. Weer inloggen. Naar LAN -> DHCP IPv4

en dan het adres aanpassen, DHCP uit (toch niet nodig met maar 1 devicer erachter) en opslaan.
Het adresveld is dus wel instelbaar bij mij, en voorzover ik weet moet dat ook zo zijn.

Het adres wat ik instel is overigens 192.168.20.1/31 en dat werkt, dus ik denk dat het misschien specifiek 192.168.2 is wat niet wil, als ik de comments zo lees. Kies dus gewoon even een ander derde octet

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 27-07-2023 08:11 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
berning schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb voip werkend op een Fritz!Box 5590 met VLAN = 102
Ik zie geen reden waarom dit met andere hardware niet zou kunnen.
Ik heb het getest, maar ik gebruik het niet, het hoort bij mijn abo.
Ik kan dus niet veel zeggen over kwaliteit of stabiliteit.
Thanx, ga het proberen als alles binnen is. Settings heb ik ondertussen gevonden op de Delta site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 17:06
Ik heb een nieuw IP gehad van Delta en nu zijn m'n home services niet meer bereikbaar (522, via Cloudflare, DNS uiteraard aangepast). Zoek me rot.. Kan dit met Cgnat te maken hebben? Heb nu een 62.45.x.x adres. Ik gebruik nu de standaard Nokia xs-2426g-b modem, met mijn UDM in de DMZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 04:12
nee een 62. adres is geen cgnat die begint met 100.

Edit: kijk je op een website naar je ip? Zoja dan kan het cgnat zijn kijk een in je modem wat je ip is.

[ Voor 51% gewijzigd door SkullboyNL op 28-07-2023 16:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
SkullboyNL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:20:
nee een 62. adres is geen cgnat die begint met 100.

Edit: kijk je op een website naar je ip? Zoja dan kan het cgnat zijn kijk een in je modem wat je ip is.
Je hebt gelijk, ik keek via een site, in mn modem zie ik een 100.90.x.x IP.

Is hier een workaround voor of heb ik pech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 18:40
Recklezz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:07:
[...]

DELTA bellen en zeggen dat je uit de CG-NAT pool gehaald wil worden zou het op moeten lossen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Recklezz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Is de helpdesk vragen om uit de cgnat pool gehaald te worden. Maar dat had je met 10 seconden zoeken in dit forum ook kunnen achterhalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
.

[ Voor 99% gewijzigd door THM0 op 28-07-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recklezz
Computer guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:11:
[...]

DELTA bellen en zeggen dat je uit de CG-NAT pool gehaald wil worden zou het op moeten lossen
Thanks dat ga ik doen. En excuus als mijn vraag al eerder was beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-09 22:38
R3D schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:34:
Gisteren heb ik er ook één besteld. Verwachte leverdatum is 25 september, met 29 verkochte exemplaren zijn ze alweer uitverkocht. @R3D denk je dat het tegen die tijd mogelijk is om deze via de klantenservice te activeren of mogen we jou daar dan nog mee lastig vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
Vandaag mijn installatie van Delta opgeleverd gekregen. Na wat ellende om CGNAT uit te laten zetten is dat nu ook opgelost.
Ik heb mijn Dream Machine Pro nu in de DMZ ingesteld van de Delta modem. Mijn probleem is alleen dat ik vanuit mijn wifi netwerk mijn eigen domein niet meer kan benaderen met port forwards.
Via 5G kom ik nog steeds via mijn eigen domein naam mijn Home assistant in. Als ik wifi aan zet op mijn telefoon lukt dat niet meer. Als ik mijn domein ping vanuit mijn wifi krijg ik wel het correcte ip adres terug.
Iemand een suggestie waar ik het verder nog zoeken kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 18:40
timminater schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:44:
Vandaag mijn installatie van Delta opgeleverd gekregen. Na wat ellende om CGNAT uit te laten zetten is dat nu ook opgelost.
Ik heb mijn Dream Machine Pro nu in de DMZ ingesteld van de Delta modem. Mijn probleem is alleen dat ik vanuit mijn wifi netwerk mijn eigen domein niet meer kan benaderen met port forwards.
Via 5G kom ik nog steeds via mijn eigen domein naam mijn Home assistant in. Als ik wifi aan zet op mijn telefoon lukt dat niet meer. Als ik mijn domein ping vanuit mijn wifi krijg ik wel het correcte ip adres terug.
Iemand een suggestie waar ik het verder nog zoeken kan?
De term die je zoekt is NAT Hairpinning en ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel werkt als je port forwards in de Nokia zet ipv DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
Computer guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:45:
[...]

...ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel werkt als je port forwards in de Nokia zet ipv DMZ.
net geprobeerd, ook dan kom ik er nog niet in via wifi. via 5G nog steeds wel.

edit: ik lees inderdaad problemen met NAT hairpin (of NAT loopback) dat mijn domeinen welke het ip van mijn thuisnetwerk hebben niet werken. Oplossing zou zijn om een lokale DNS server te draaien. Aangezien er toch een ONT komt ga ik daar nu geen moeite in steken, dan maar eventjes zonder.

[ Voor 32% gewijzigd door timminater op 28-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08 00:49
Volg het topic met veel interesse maar lees alleen zoveel informatie dat ik helaas het overzicht zelf een beetje kwijtraak... Misschien kan iemand me even kort helpen met mijn onderstaande 3 vraagjes.

Vraag 1:
Ik heb vorige week van iemand een nokia xs-010x-q over kunnen nemen die hem niet meer nodig had. Als ik deze nu op de WAN-10 van mijn UDM pro wil aansluiten dan krijg je toch:
FTU => glasvezel-kabel => Nokia xs-010x-q ONT => UTP (cat6)=> SFP+ module => UDM pro WAN-10 ?
- Om meer dan 1gbit te halen op de WAN moet ik naar de SFP+ WAN toch? Welke SFP+ module zou ik moeten nemen om (minimaal) 2gbit en evt voor de toekomst 10gbit te halen, zou een UF-RJ45-10G voldoen bijv?

Vraag 2:
Mijn UDM staat +/- 15 meter van de FTU af. Wat zou de beste setup zijn:
- Van de FTU een lange glasvezelkabel trekken naar de UDM pro en daar de Nokia ONT hangen, vervolgens met een korte UTP kabel naar de SFP+ module op de UDM pro wan-10
- De Nokia ONT naast de FTU in de meterkast hangen met een kort glasvezelkabeltje en een langere UTP kabel trekken naar de UDM-pro?
Wat zou het beste zijn en welk type glasvezelkabel(tje) zou ik dan moeten halen, genomen ik wil mijn delta-modem liever niet demonteren :)

Vraag 3:
Heeft iemand met een Delta business pack recent (afgelopen maand) ook last gehad dat ondanks de belofte van een vast IP adres deze toch is gewijzigd na herstart van de modem?

Alvast bedankt!
John

[ Voor 3% gewijzigd door jpedwards op 28-07-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jpedwards
1) Als je Ubiquiti wilt, neem dan deze: uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG.
Deze gebruik ik zelf (met een 8 Gbps abonnement) en werkt ook prima: uitvoering: MikroTik S+RJ10 module. Volgens mij is de Ubiquiti een rebranded MikroTik.

2) Een afstand van 15 meter is niets, je zult geen enkel verschil merken. Goedkoopste is dus een ONT naast de FTU en een goede CAT kabel er tussen. Om de ONT met FTU verbinden heb je een kabel nodig met aan beide kanten een groene SC/APC connector.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 29-07-2023 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jpedwards schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:08:
Volg het topic met veel interesse maar lees alleen zoveel informatie dat ik helaas het overzicht zelf een beetje kwijtraak... Misschien kan iemand me even kort helpen met mijn onderstaande 3 vraagjes.

Vraag 1:
Ik heb vorige week van iemand een nokia xs-010x-q over kunnen nemen die hem niet meer nodig had. Als ik deze nu op de WAN-10 van mijn UDM pro wil aansluiten dan krijg je toch:
FTU => glasvezel-kabel => Nokia xs-010x-q ONT => UTP (cat6)=> SFP+ module => UDM pro WAN-10 ?
- Om meer dan 1gbit te halen op de WAN moet ik naar de SFP+ WAN toch? Welke SFP+ module zou ik moeten nemen om (minimaal) 2gbit en evt voor de toekomst 10gbit te halen, zou een UF-RJ45-10G voldoen bijv?

Vraag 2:
Mijn UDM staat +/- 15 meter van de FTU af. Wat zou de beste setup zijn:
- Van de FTU een lange glasvezelkabel trekken naar de UDM pro en daar de Nokia ONT hangen, vervolgens met een korte UTP kabel naar de SFP+ module op de UDM pro wan-10
- De Nokia ONT naast de FTU in de meterkast hangen met een kort glasvezelkabeltje en een langere UTP kabel trekken naar de UDM-pro?
Wat zou het beste zijn en welk type glasvezelkabel(tje) zou ik dan moeten halen, genomen ik wil mijn delta-modem liever niet demonteren :)

Vraag 3:
Heeft iemand met een Delta business pack recent (afgelopen maand) ook last gehad dat ondanks de belofte van een vast IP adres deze toch is gewijzigd na herstart van de modem?

Alvast bedankt!
John
Vraag 1… die UF-RJ45-10G lijkt geschikt, maar RobertWebbe heeft ervaring… zie zijn post hier net boven.
Vraag 2… doe wat je het makkelijkst vindt, neem wel CAT6 of hoger voor 10Gbps.
Vraag 3… geen ervaring mee, maar volgens mij is in de Tweakers Delta/Caiway threads dit wel gemeld ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08 00:49
@robertwebbe, @ernstoud Heren, zeer hartelijk dank voor de snelle antwoorden. Scheelt me toch weer een paar tientjes op de MikroTik vs de Ubiquiti SFP en waarschijnlijk een aantal retourzendingen vanwege fout bestelde glasvezelkabeltjes _/-\o_

Acties:
  • +20 Henk 'm!
Beste Tweakers,

Onze jonge onderzoeker @robertwebbe heeft hier: robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" gepost dat de BBF.247 gecertificeerde 10Gbps. SFP een OEM product is van de Koreaanse firma Zaram. Petje af voor zijn speurtocht.

Ik ben met hen in contact geraakt en heb goed nieuws. De contactpersoon aldaar heeft bevestigd dat zij inderdaad de producent zijn van de Nokia SFP zoals ook in de post van robertwebbe getoond.

Er wordt wel opgemerkt dat de Nokia uitvoering door Nokia voorzien wordt van hun eigen Management Engine, maar dat dit voor normaal gebruik geen issue is. Klopt ook wel want de fs.com SFP werkt en die heeft ook die ME niet.

Het goede nieuws is de prijs van USD 100 bij afname van 10 stuks, zeg met import, verzending en BTW plm. EUR 125.

Ik heb voorgesteld interesse hier te peilen en bij voldoende interesse er in ieder geval 1 aan te schaffen voor die prijs. Die kunnen we dan hopelijk met medewerking van @R3D testen, daarna komen er dan minimaal 10 beschikbaar. Mooie oplossing voor in de UDM.

Ik wil er niets aan verdienen, alles tegen kostprijs.

Kortom, stuur een PB als er interesse is. Die interesse wordt pas bindend als de SFP blijkt te werken, minimaal zo goed als de fs.com oplossing, die overigens ruim twee keer zoveel kost.

Ik maak de balans op van de interesse op 4 augustus. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:12:
Beste Tweakers,

Onze jonge onderzoeker @robertwebbe heeft hier: robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" gepost dat de BBF.247 gecertificeerde 10Gbps. SFP een OEM product is van de Koreaanse firma Zaram. Petje af voor zijn speurtocht.

Ik ben met hen in contact geraakt en heb goed nieuws. De contactpersoon aldaar heeft bevestigd dat zij inderdaad de producent zijn van de Nokia SFP zoals ook in de post van robertwebbe getoond.

Er wordt wel opgemerkt dat de Nokia uitvoering door Nokia voorzien wordt van hun eigen Management Engine, maar dat dit voor normaal gebruik geen issue is. Klopt ook wel want de fs.com SFP werkt en die heeft ook die ME niet.

Het goede nieuws is de prijs van USD 100 bij afname van 10 stuks, zeg met import, verzending en BTW plm. EUR 125.

Ik heb voorgesteld interesse hier te peilen en bij voldoende interesse er in ieder geval 1 aan te schaffen voor die prijs. Die kunnen we dan hopelijk met medewerking van @R3D testen, daarna komen er dan minimaal 10 beschikbaar. Mooie oplossing voor in de UDM.

Kortom, stuur een PB als er interesse is. Die interesse wordt pas bindend als de SFP blijkt te werken, minimaal zo goed als de fs.com oplossing, die overigens ruim twee keer zoveel kost.

Ik maak de balans op van de interesse op 4 augustus. Ik ben benieuwd.
Heeft deze nou de MAC ondersteuning? Staat er niet expliciet bij. Geen idee of dat een software feature is die mogelijk ontbreekt en dat dat de prijs beïnvloedt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
THM0 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Heeft deze nou de MAC ondersteuning? Staat er niet expliciet bij. Geen idee of dat een software feature is die mogelijk ontbreekt en dat dat de prijs beïnvloedt?
Dit is dus een 10 Gbps “SFP+ with MAC”, meer info: https://zaram.com/product_view.php?cate=001&idx=205

Waar je aan ziet dat dit wel meer is dan een standaard SFP:

Main Chip ZARAM SoC (ZX300)
Flash Memory Embedded 256Mbit (Serial Flash*1)
Memory Embedded 512Mbit, LPDDR

Er zit dus een processor, firmware en memory in. Zeg maar zoiets als een complete Raspberry Pi ;) en die SoC handelt het XGS-PON management interface af, encryptie, identificatie, authenticatie etc.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 29-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:12:
[…]
Ik neem aan dat de “management engine” een sjieke naam is voor de user interface? Die van de ONT stelde al niet veel voor dus ik vermoed dat het voor de SFP niet veel meer is. En voor DFN hoef je helemaal geen instellingen te doen als het onze geweldige @R3D lukt om een profiel te maken.
Koopje! (naar mijn bescheiden mening).
Heeft iemand je vandaag al verteld dat je geweldig bent? 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Ik neem aan dat de “management engine” een sjieke naam is voor de user interface? Die van de ONT stelde al niet veel voor dus ik vermoed dat het voor de SFP niet veel meer is. En voor DFN hoef je helemaal geen instellingen te doen als het onze geweldige @R3D lukt om een profiel te maken.

[...]

Koopje! (naar mijn bescheiden mening).

[...]

Heeft iemand je vandaag al verteld dat je geweldig bent? 🙏🏻
Ik zal aan Zaram vragen wat die ME (management engine) behelst. Ik vermoed zelf een tool om de ONT remote te beheren vanuit de tools die Nokia voor een ISP platform aanbiedt. Een soort add-on op het gestandaardiseerde OMCI. Om beheer door de ISP makkelijker te maken wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:14
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Ik zal aan Zaram vragen wat die ME (management engine) behelst. Ik vermoed zelf een tool om de ONT remote te beheren vanuit de tools die Nokia voor een ISP platform aanbiedt. Een soort add-on op het gestandaardiseerde OMCI. Om beheer door de ISP makkelijker te maken wellicht.
Weet je ook of deze module op een 1G SFP interface werkt, naast de 10G SFP+? Ik snap dat de snelheid dan beperkt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:45
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Ik denk het wel. Zal het navragen.
En dan zal het toch ook werken via een tp link mc 220 naar mijn UDR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Als je toch een apart apparaat nodig hebt voor de conversie van glas naar UTP, zou ik voor een ONT zoals de Nokia of Huawei gaan, ipv gokken dat het werkt in die tplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Nee. De MC220 is niet geschikt voor deze SFP+. Daar kunnen alleen SFP’s in, dus zonder “+”.

Zie bijvoorbeeld hier: https://community.ui.com/...b4-4df3-a852-d6fbb8463225 :

“To repeat again, for most switches, SFP transceivers can be used in SFP+ slot, but SFP+ modules can not be plugged in SFP ports that support 1G.”

Een SFP en een SFP+ hebben gelijke afmetingen maar uitwisselbaar zijn ze niet.

Je hebt dit dan nodig: https://www.fs.com/de-en/products/101477.html

Dan wordt het (SFP+ en deze media converter) prijziger dan bijvoorbeeld de Huawei HN8010Ts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:45
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Nee. De MC220 is niet geschikt voor deze SFP+. Daar kunnen alleen SFP’s in, dus zonder “+”.

“To repeat again, for most switches, SFP transceivers can be used in SFP+ slot, but SFP+ modules can not be plugged in SFP ports that support 1G.”

Je hebt dit dan nodig: https://www.fs.com/de-en/products/101477.html

Dan wordt het (SFP+ en deze media converter) prijziger dan bijvoorbeeld de Huawei HN8010Ts.
Thanks voor de vakkundige reactie, want er zijn heel veel users die nu een tp link mc 220 hebben, en waar nu ook de twijfel weg is.
Want bv in het cogas gebied ga je na een overstap of verhuizing gelijk naar xgs-pon, ook bij een 600/600 verbinding, en dan is ie nutteloos, tot nu tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-08 14:32
@ernstoud zie PM - dank voor het initiatief en ik doe ook graag mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Laatst online: 06:30
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Dit is dus een 10 Gbps “SFP+ with MAC”, meer info: https://zaram.com/product_view.php?cate=001&idx=205

Er zit dus een processor, firmware en memory in. Zeg maar zoiets als een complete Raspberry Pi ;) en die SoC handelt het XGS-PON management interface af, encryptie, identificatie, authenticatie etc.
Als deze werkt op het XGS-PON van Delta, hoe groot is de kans dat deze bij andere providers werkt met XGS-PON?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fonias schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:22:
[...]

Als deze werkt op het XGS-PON van Delta, hoe groot is de kans dat deze bij andere providers werkt met XGS-PON?
Vrij groot, maar niet 100% zeker. Dat hebben we eerder gezien met de Genexis ONT die KPN gebruikt, deze was niet stabiel op Delta. Ondanks certificering.

Dus de werking op een bepaalde infra is altijd eerst te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En de netwerken moeten er een OLT profiel voor maken zodat die herkend wordt en juist geconfigureerd. Anders is er wel een PON verbinding maar geen binding met internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 19:48
ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Ik begrijp het nog niet helemaal. Dit is dus alleen een SFP+ module die je vervolgens in een ONT of Glasvezel modem kunt gebruiken? Heeft deze SFP+ dan voordelen tov andere sfp(+) modules?
Ik heb bijvoorbeeld een Fritz!Box 5590 met Fritz XGSPON sfp module. Zou die van Zaram daar dan voordelen boven hebben? Of is dit 'gewoon' een alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
ahbart schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Ik begrijp het nog niet helemaal. Dit is dus alleen een SFP+ module die je vervolgens in een ONT of Glasvezel modem kunt gebruiken? Heeft deze SFP+ dan voordelen tov andere sfp(+) modules?
Ik heb bijvoorbeeld een Fritz!Box 5590 met Fritz XGSPON sfp module. Zou die van Zaram daar dan voordelen boven hebben? Of is dit 'gewoon' een alternatief?
Deze zet je in je eigen router met SFP+ poort waar vervolgens de glasvezel kabel direct op inplugt. Geen apart modem meer nodig daarna.
Als je niet voornemens bent je Fritzbox te vervangen met een andere router voegt het sowieso niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:56:
[...]

[...]
Jawel. (niet over de De MC220)
Als de module geen 1Gbit link ondersteund en enkel 10Gbit link (SFP+), werk deze dus niet in een SFP slot.
Hier kom je snel achter als je deze in je router drukt. Deze zal dan de supported links laten zien.

Onderstaande afbeelding geeft bijvoorbeeld de ondersteunde links van de fs.com module (XGS-ONU-25-20NI)
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1034153295704510584/1135161980806778910/image.png

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 04-08-2023 14:35 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Met test exemplaar en een exemplaar als reserve, nu al bijna 40 (!) aanmeldingen.

NDA is getekend, test exemplaar komt zsm. naar NL, robertwebbe heeft zich opgeworpen om hem - hopelijk met hulp van R3D en fagao - te testen in een UDM.

Een batch van minimaal 20 exemplaren wordt besteld als de test aantoont dat hij goed werkt, dus zoals aangegeven in R3D in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" gelijk aan het fs.com (CIG) product en als er een eenvoudige activatie op de Delta/Caiway infra mogelijk is. We kunnen nl. niet van R3D verwachten alle klanten met de hand te doen, er moet dus een HW profiel voor komen (heb ik begrepen).

—-

Alle aanmeldingen worden geregistreerd. Ik benader de aanmelders pas als het testen afgerond is. Meld je je dus aan maar hoor je nu even niets, dan klopt dat ;) .

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 31-07-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ThaHandy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Jawel.
Als de module geen 1Gbit link ondersteund en enkel 10Gbit link (SFP+), werk deze dus niet in een SFP slot.
Hier kom je snel achter als je deze in je router drukt. Deze zal dan de supported links laten zien.

Onderstaande afbeelding geeft bijvoorbeeld de ondersteunde links van de fs.com module (XGS-ONU-25-20NI)
[Afbeelding]
Welke MikroTik gebruik je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
Wellicht interessant: https://github.com/YuukiJapanTech/CA8271x

Iemand is bezig geweest met het hacken van de CIG XG-99S. Er is ook een firmware dump van de stick zodat je deze kunt emuleren dmv QEMU. Je kunt dan een tool gebruiken die aan de hand van het serienummer het juiste wachtwoord voor je genereert: https://github.com/YuukiJ...blob/main/doc/Password.md :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:09:
Wellicht interessant: https://github.com/YuukiJapanTech/CA8271x

Iemand is bezig geweest met het hacken van de CIG XG-99S. Er is ook een firmware dump van de stick zodat je deze kunt emuleren dmv QEMU. Je kunt dan een tool gebruiken die aan de hand van het serienummer het juiste wachtwoord voor je genereert: https://github.com/YuukiJ...blob/main/doc/Password.md :-)
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
ernstoud schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:31:
[...]

En SIP server, id en wachtwoord verstrekt de helpdesk.
Dank je, zodra ik alles compleet heb, zal ik die opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Xeroxr0x schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Welke MikroTik gebruik je?
ik heb een CCR1009 en een CCR1036, maar gebruik 'm nog niet. Nog geen (8GBit) Delta en de FS.com stick werkt (nog) niet goed. Ik kan niet bij de telnet komen van de module.

/edit
Advertise vs link zijn 2 verschillende dingen zo te zien.
De S+RJ10 (10,5,2.5,1Gbit Ethernet module) is wel link maar geen data in de SFP @ 1Gbit :F My bad.

Volgens FS moet het kunnen. Ik kan het pas 100% testen als ik daadwerkelijk glasvezel heb.

[ Voor 28% gewijzigd door ThaHandy op 31-07-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
ThaHandy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:10:
[...]

ik heb een CCR1009 en een CCR1036, maar gebruik 'm nog niet. Nog geen (8GBit) Delta en de FS.com stick werkt (nog) niet goed. Ik kan niet bij de telnet komen van de module.

/edit
Advertise vs link zijn 2 verschillende dingen zo te zien.
De S+RJ10 (10,5,2.5,1Gbit Ethernet module) is wel link maar geen data in de SFP @ 1Gbit :F My bad.

Volgens FS moet het kunnen. Ik kan het pas 100% testen als ik daadwerkelijk glasvezel heb.
Spijtig om te horen. Ik denk dat je nu al wel de management interface moet kunnen bereiken ongeacht of je glasvezel hebt of niet. Heb je wellicht een export van je RouterOS-configuratie?

Wanneer wordt jouw verbinding opgeleverd?

[ Voor 3% gewijzigd door Xeroxr0x op 31-07-2023 01:39 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:23:
Met test exemplaar en een exemplaar als reserve, nu al bijna 40 (!) aanmeldingen.
Het aantal is best flink geworden en ik denk dat het einde nog niet in zicht is. Gezien het dan om een flink bedrag gaat, is het wat mij betreft ook prima om al een tikkie te sturen op het moment dat blijkt dat die werkt zodat we vooraf betalen.
Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.