Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
Daar sluit ik me bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
robertwebbe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Het aantal is best flink geworden en ik denk dat het einde nog niet in zicht is. Gezien het dan om een flink bedrag gaat, is het wat mij betreft ook prima om al een tikkie te sturen op het moment dat blijkt dat die werkt zodat we vooraf betalen.
Dit lijkt mij ook inderdaad een goede optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 16:43
Lijkt mij ook niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
Inderdaad, denk dat iedereen het daar wel mee eens is, zo niet laat het dan weten. Anders gewoon thumbs up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:05
[...]

Het aantal is best flink geworden en ik denk dat het einde nog niet in zicht is. Gezien het dan om een flink bedrag gaat, is het wat mij betreft ook prima om al een tikkie te sturen op het moment dat blijkt dat die werkt zodat we vooraf betalen.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

No worries. Het test exemplaar komt zonder kosten deze kant op. Gezien de belangstelling weet ik zeker dat ik ze wel kwijt raak. En anders ga ik op Koningsdag wel met een kraampje staan :) .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:35
ernstoud schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:59:
[...]

No worries. Het test exemplaar komt zonder kosten deze kant op. Gezien de belangstelling weet ik zeker dat ik ze wel kwijt raak. En anders ga ik op Koningsdag wel met een kraampje staan :) .
Haha idd, dan kom ik je wel helpen, dan neem ik dit keer de koeken mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:45
[...]

Vooraf afrekenen is geen probleem, laat maar weten als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:57
Sharpedo93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Maar in de beschrijving van de ONT op ebay staat:

"The Nokia ONT terminates the 10 G symmetrical Passive Optical Network (XGS-PON) fiber interface that is compliant with a Full Service Access Network (FSAN).

XS-010X-Q Features:
WAN: XGS-PON, SC/APC
LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45, auto negotiating supported
ITU-T G.9807.1, G.988 compliant
Wire speed data transfer"

https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY
Oh gaaf, mocht ik weer overstappen dan volgend jaar even goed checken of ze fatsoenlijk leverbaar zijn. Delta heeft het nog steeds niet voor elkaar. Eigenlijk triest dat alles zo lang moet duren. Vooral omdat ze nu CGNAT gaan toepassen i.p.v. gewoon ipv6 maar beschikbaar stellen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ernstoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Dit is dus een 10 Gbps “SFP+ with MAC”, meer info: https://zaram.com/product_view.php?cate=001&idx=205

Waar je aan ziet dat dit wel meer is dan een standaard SFP:

Main Chip ZARAM SoC (ZX300)
Flash Memory Embedded 256Mbit (Serial Flash*1)
Memory Embedded 512Mbit, LPDDR

Er zit dus een processor, firmware en memory in. Zeg maar zoiets als een complete Raspberry Pi ;) en die SoC handelt het XGS-PON management interface af, encryptie, identificatie, authenticatie etc.
Top dat je de kar hierin wil trekken tezamen met een aantal andere tweakers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze dan ook gebruikt kan gaan worden met andere fiber providers die XGS-PON gaan implementeren. Dan zou het makkelijk worden om maar 1 SFP aan te schaffen en vervolgens deze ook op Glaspoort/KPN te gebruiken etc. Voor zover ik weet komen de specificaties van die aansluitingen redelijk overeen.

*empty*

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alle partijen die in Nederland met XGS-PON bezig zijn, doen dit met dezelfde Nokia apparatuur. Het enige wat er nodig is, is een OLT profiel zodat het netwerk weet wat er aan de andere kant zit en wat er mogelijk is. Het lijkt erop dat het profiel dat @R3D heeft gemaakt voor de FS versie, ook geschikt is voor de Zaram maar dat zal gaan blijken.

KPN (en andere partijen) zullen ook een dergelijk profiel moeten toevoegen. Misschien kent @Barre73 een ingang om dit geregeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:15
robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:32:
Alle partijen die in Nederland met XGS-PON bezig zijn, doen dit met dezelfde Nokia apparatuur. Het enige wat er nodig is, is een OLT profiel zodat het netwerk weet wat er aan de andere kant zit en wat er mogelijk is. Het lijkt erop dat het profiel dat @R3D heeft gemaakt voor de FS versie, ook geschikt is voor de Zaram maar dat zal gaan blijken.

KPN (en andere partijen) zullen ook een dergelijk profiel moeten toevoegen. Misschien kent @Barre73 een ingang om dit geregeld te krijgen.
Zou uit mijn hoofd niet echt. En ik betwijfel of ze daar aan mee willen werken... De instelling lijkt tot nu toe te zijn: "we doen precies wat de wet voorschrijft en niets meer". Dus publiceren wat er nodig is voor eigen apparatuur (inclusief ONT) maar meer niet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Barre73 Hmm, zou dan wel vreemd zijn van KPN om wel specificaties te publiceren maar vervolgens geen profielen aanmaakt zodat je die apparatuur kunt gebruiken. Misschien is er een porretje van de ACM nodig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Even een reminder…

Inmiddels richting de 35 aanmeldingen.

Iedereen die een PB heeft gestuurd staat op de lijst. Ik stuur geen bevestiging daarvan, maar wees gerust.

Zodra testen gunstig verlopen zijn gaat er een purchase order naar Zaram. Moet even zoeken naar de beste verzender vanuit Zuid-Korea maar dat komt best goed. Ook zal ik dan wat meer berichten over hier in NL verzenden, ophalen, betalen e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:51:
@Barre73 Hmm, zou dan wel vreemd zijn van KPN om wel specificaties te publiceren maar vervolgens geen profielen aanmaakt zodat je die apparatuur kunt gebruiken. Misschien is er een porretje van de ACM nodig.
Niet iedere ISP heeft geweldenaren zoals @R3D en @fagao in dienst !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:51:
Ik vraag me eigenlijk af waar überhaupt zo'n profiel allemaal uit bestaat, als bijvoorbeeld de XG-99S gewoon op de lijst van gecertificeerde apparatuur staat dan zou deze gewoon moeten werken maar missen we nog steeds bepaalde informatie, wellicht informatie waarmee je bijvoorbeeld een bestand zoals deze kunt fine-tunen zodat het werkt? https://github.com/YuukiJ...(XG-99M)/default_scfg.txt

Het lijkt er trouwens op dat de Nokia XS-010X-G een whitelabled apparaat is van de CIG XG-99YF (https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/) Wellicht kunnen we deze XS-010X-G emuleren door dit scfg bestand aan te passen? Dan zou het op beide netwerken moeten werken zonder enkele interventie medunkt?

Ik zal als ik zin/tijd heb eens proberen te verdiepen in het hele GPON gebeuren, misschien valt er wel helemaal niks te finetunen in dat bestand (iig wat relevant is voor PON) :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:57
hierbij open ik voor de laatste keer een Nokia XS-010X inkoop actie.

deze loopt tot 03-08 23.59

stuur maar een PB bij interesse!

voor 135 ish euro

[ Voor 7% gewijzigd door Brentjuh2000 op 01-08-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:26:
hierbij open ik voor de laatste keer een Nokia XS-010X inkoop actie.

deze loopt tot 03-08 23.59

stuur maar een PB bij interesse!
Wat was uiteindelijk de prijs die iedereen betaalde?

Ik vraag dit omdat ik een aanvraag heb lopen met behoorlijke kans op succes voor de iCotera 7208 ONT, deze is BBF.247 gecertificeerd. Als die goedkoper zou kunnen zijn dan de Nokia, is het een alternatief. Ik denk het overigens niet, ik denk dat hij te duur wordt in kleine aantallen. Maar testen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
ernstoud schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Wat was uiteindelijk de prijs die iedereen betaalde?

Ik vraag dit omdat ik een aanvraag heb lopen met behoorlijke kans op succes voor de iCotera 7208 ONT, deze is BBF.247 gecertificeerd. Als die goedkoper zou kunnen zijn dan de Nokia, is het een alternatief. Ik denk het overigens niet, ik denk dat hij te duur wordt in kleine aantallen. Maar testen kan geen kwaad.
135 eurootjes.
de meeste hebben de postduif gekozen dus kwam er 6.95 extra bij.

overigens zag ik dat jij lekker bezig wat met het (poging tot ) inkopen van de XGS SFP. hopelijk komt daar straks ook gang in

[ Voor 10% gewijzigd door Brentjuh2000 op 01-08-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

135 eurootjes.
de meeste hebben de postduif gekozen dus kwam er 6.95 extra bij.

overigens zag ik dat jij lekker bezig wat met het (poging tot ) inkopen van de XGS SFP. hopelijk komt daar straks ook gang in
Overweldigende hoeveelheid aanvragen, richting de 40. Maar eerst testen. Met die aantallen moet ik 100% zeker weten dat hij goed werkt en dat hij eenvoudig te registreren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
ernstoud schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Overweldigende hoeveelheid aanvragen, richting de 40. Maar eerst testen. Met die aantallen moet ik 100% zeker weten dat hij goed werkt en dat hij eenvoudig te registreren is.
zelf heb ik ook rond de 30-40 aanvragen gehad van de Nokia. er is toch genoeg vraag naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:35
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

zelf heb ik ook rond de 30-40 aanvragen gehad van de Nokia. er is toch genoeg vraag naar
Kan je toch zien dat er meer aansluitingen zijn en interesse voor ONT’s. In Maart heb ik er slechts 10 bij elkaar kunnen verzamelen bij de Zwitserland actie :) (ook wel wat duurder toen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30

MJV

Domme vraag misschien maar ik krijg van de Nokia XS-010X-Q nergens een handleiding gevonden, puur pdf-jes met datasheets enz.

Ik heb hem netjes bij Delta aangemeld, en de PON-led knippert nu. Ik heb mijn router nog niet aangesloten, want wil liever geen downtime. Delta zal natuurlijk wat verwerkingstijd hebben, waarna de PON-led zal gaan branden (?).

Of moet ik hiervoor toch mijn router aansluiten, om ervoor te zorgen dat het modem correct gaat werken?

Als er iemand ergens een tabelletje heeft met betekenis van de LED's houd ik me daarvoor ook aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coaqii
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 16:55
MJV schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:57:
Domme vraag misschien maar ik krijg van de Nokia XS-010X-Q nergens een handleiding gevonden, puur pdf-jes met datasheets enz.

Ik heb hem netjes bij Delta aangemeld, en de PON-led knippert nu. Ik heb mijn router nog niet aangesloten, want wil liever geen downtime. Delta zal natuurlijk wat verwerkingstijd hebben, waarna de PON-led zal gaan branden (?).

Of moet ik hiervoor toch mijn router aansluiten, om ervoor te zorgen dat het modem correct gaat werken?

Als er iemand ergens een tabelletje heeft met betekenis van de LED's houd ik me daarvoor ook aanbevolen.
Heb hetzelfde, alleen al wel aangesloten als 2e wan omdat kpn nog actief is, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
Volgens Delta is de registratie aan hun kant afgerond, heb em net gereset maar helaas nog geen resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MJV schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:57:

Misschien helpt dit: https://forum.kpn.com/int...nteurs-xgs-pon-ont-595278

Halverwege die thread post een KPN monteur het datasheet. Die ken je al, maar daaronder het overzicht van de lampjes.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/7075c171-339e-449b-901c-d0823ab2aec7.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:52
Bij mij is:
- Power: Green solid
- PON: Green solid
- Alarm: Off
- Data: Green blinking

Het serienummer is je PON-ID. Die begint met ALCL. In de webinterface kun je en moet je niets aanpassen. Ook niet proberen daar je PON-ID te setten. Die is in de webinterface gevuld met nullen.

Als de Nokia niet werkt. Of wegvalt zodra je je router aansluit, dan moet deze (door Delta) een firmware update krijgen. Ze willen daar echter niet altijd aan meewerken hebben we hier gemerkt. Volgens mij heeft hier nog niemand de juiste firmware kunnen vinden. (Ik kan je wel mijn versienummer doorgeven)

Edit:

Active software version: 3FE49337AOCK85
Standby software version: 3FE49337BOCK10

[ Voor 7% gewijzigd door EWS99 op 01-08-2023 17:22 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coaqii
Hoe kom je in de webinterface? Direct aanlsuiten met een device oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Coaqii schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:14:
Hoe kom je in de webinterface? Direct aanlsuiten met een device oid?
Direct aansluiten inderdaad. IP adres configureren op je device, bijvoorbeeld 192.168.100.2. (als je niet weet hoe dat werkt, dan weet ik niet of je wel een eigen modem nodig hebt...).

http://192.168.100.1
u: admin
p: 1234

Of via ssh telnet naar 192.168.100.1

Maar echt, geloof me, je hebt daar niks te zoeken. Je kunt er niets mee! (en meer kapot maken dan fixen)

Telnet interface:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ telnet 192.168.100.1

Entering character mode
Escape character is '^]'.

Login as: admin
Password:
menu:
    1 - Retrieve PLOAM password
    2-- Modify PLOAM password
    3-- Logout

Input command: 1
Get SLID Successful!!
current SLID: 41 4C 43 4C 46 39 REDACTED 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00  ALCLF9REDACTED
input   SLID:

menu:
    1 - Retrieve PLOAM password
    2-- Modify PLOAM password
    3-- Logout

[ Voor 69% gewijzigd door EWS99 op 01-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coaqii
Ah oke check.
admin 1234 lijkt niet te werken helaas, maar als ik er toch niets in kan maakt dat niet zo veel uit. Heb jij toevallig nog andere suggesties? Ik las volgens mij dat er soms firmware updates nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Coaqii schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:28:
Ah oke check.
admin 1234 lijkt niet te werken helaas, maar als ik er toch niets in kan maakt dat niet zo veel uit. Heb jij toevallig nog andere suggesties? Ik las volgens mij dat er soms firmware updates nodig zijn?
Mijn suggestie is zoeken naar xs-010x-q en evt naar mijn posts op dit forum :).

Wellicht keertje resetten? (minimaal 10 sec de reset button inhouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dank voor alle tips.

De klantenservice vroeg bij mij expliciete toestemming voor 1 dag downtime; ik heb hem denk ik rond 14.30 aangesloten, dus misschien is het ook vooral even een kwestie van geduld.

Ongeduldig als ik ben probeer ik nog even een fabrieksreset, en anders kijk ik het even aan tot morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MJV Vannacht rond 4:00 uur gaat het gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 01-08-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coaqii
robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:19:
Hmm okee, ik zit nu met delta te chatten, hebben ook gevraagd of ik mijn oude modem weer aan kon sluiten (die geeft nu een rood PON lampje). Maar vanaf vannacht zou het pas echt moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:19:
Says who?
Dan ligt je automatisering gewoon op één oor😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
waarom zou het en dag moeten duren?

Ik heb hem ook aangemeld en wacht wel af, Ziggo draait hier ook nog.
chatmedewerker kende het klappen van de zweep. aardig contact
vanavond wordt ik terug gebeld over de 8 maanden actie die niet goed in het systeem staat.
Eens afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@MJV uw klantnummer in mijn inbox aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:35:
[...]
Says who?
Dan ligt je automatisering gewoon op één oor😆
Alle keren dat de provisioning via de klantenservice liep, werd iets na 4:00 uur mijn WAN poort actief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Alle keren dat de provisioning via de klantenservice liep, werd iets na 4:00 uur mijn WAN poort actief.
You’re welcome😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zit jij dat ‘s nachts te doen dan?
Ik ging er vanuit dat er dan een proces ging lopen.

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 01-08-2023 19:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coaqii
Met hulp van @R3D is het gefixt! Alles draait nu stabiel op de XS-010X-Q :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:12
Coaqii schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:59:
Voor mij is er ook zo’n Nokia onderweg. Wat is dan het meest efficiënte stappenplan om je verbinding over te zetten van een standaard Nokia modem naar een XS-010X-Q?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
@R3D Hebben jullie toevallig een generiek profiel beschikbaar die wij kunnen gebruiken dmv spoofing? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 16:03
Coaqii schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:59:
Hoi aangezien waarschijnlijk meerdere mensen deze modem gaan aanschaffen is het wellicht handig om je ervaringen te delen wat er nu moest gebeuren dat het nu wel werkt, daar kunnen wij dan ook van leren, of het moet echt een instelling zijn bij Delta, alvast bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coaqii
Ik heb niet zo veel bijzonders gedaan volgens mij.
Modem bij delta geregistreerd via de chat, daarna glaskabel uit oud modem gehaald (1 schroefje onderin modem) en voeding ervan hergebruikt.

Om niet zonder internet te zitten heb ik kpn maar weer in mn wan poort geprikt.
Nadat het volgens delta afgerond zou moeten zijn prikte ik mn eigen modem er in, alleen bleef pon knipperen.
Vervolgens heeft R3D iets aangepast aan de kant van delta (provisioning liep stuk oid) en ging pon branden.
Toen even wachten en dhcp lease kon op vlan100 worden opgehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJV

MJV

Same here, weet niet of R3D bij mij nog iets heeft gedaan, maar deze ochtend werkte het. Iets uitgebreider 'stappenplan':
  1. Neem contact op met Delta klantenservice (via chat makkelijkste om kan op overnamefouten te minimaliseren. Geef daarbij door: MAC ID, ONT P/N, S/N. Staan alle drie op onderkant nieuwe modem.
  2. Delta geeft aan 1 dag (nacht?) verwerkingstijd nodig te hebben, heb je geen oude/2e lijn meer is aan het einde van de dag contact zoeken wellicht handig om zo min mogelijk downtime te hebben.
  3. Schroef direct nadat je contact hebt gehad met klantenservice Delta Nokia modem aan de onderkant open (1 schroef). Daar zie je een clip zitten.
  4. Plaats deze groene clip in je nieuwe Nokia-modem. Sluit ook adapter van nieuwe Nokia aan., gebruik indien nodig oude adapter van je Delta Nokia.
  5. PON-ledje op nieuwe modem zal knipperen. Pas als deze continu brandt heeft het zin om je router aan te sluiten.
  6. Router ondertussen goed instellen: Vlan100 op de WAN-interface, en DHCP.
  7. Vooor mijn Edgerouter-X moest ik ook op een aantal andere plekken (NAT-masquarading, hairpin NAT) de WAN interface vervolgens aanpassen van eth0 naar eth0.100 (de VLAN interface).
@Brentjuh2000 dank ook voor jouw instructies bij het modem en de nette levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:22

KRASH

Juist ja...

Hier ook eindelijk de aanvraag gedaan voor omzetting naar 2Gbit XGS-PON. Wilde eigenlijk zakelijk pro 4Gbit aanvragen, maar daar is geen eigen apparatuur toegestaan (en de FS.com SFP komt einde van de maand).

Iemand een idee of je de apparatuur vooraf kan laten registeren zodat hij gelijk actief is bij omzetting van het abonnement? Heb hier een XS-010X-Q die ik ga gebruiken totdat de SFP binnen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

robertwebbe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:57:
Zit jij dat ‘s nachts te doen dan?
Ik ging er vanuit dat er dan een proces ging lopen.
Tja, je zult versteld van staan hoeveel van zogenaamde ‘processen’ bij miljardenbedrijven gewoon mensen zijn die handelingen verrichten op basis van hun kennis en ervaring. Het zijn geen McDonald’s ;)

Ik heb nog geen gebruik mogen maken van de diensten van R3D maar spreek nu al mijn waardering voor hem uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Nu online
Hier is de nokia ook van nacht aktief geworden
Pon lampje brand nu continu
Heb echter op mijn wam poort een 192.168.1.1 nummer

Modem en router maar eens half uurtje uitgezet, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
fazertje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:52:
Hier is de nokia ook van nacht aktief geworden
Pon lampje brand nu continu
Heb echter op mijn wam poort een 192.168.1.1 nummer

Modem en router maar eens half uurtje uitgezet, we zullen zien.
Heb je op je eigen router VLAN 100 op je WAN poort gezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Fijn om te horen dat iedereen de service als uitstekend heeft ondervonden. inderdaad zat er ook een quickstart guide bij. klein stukje service om het zo maar te noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Nu online
@Brentjuh2000 Perfect geregeld !
@EWS99 Nu wel, ik had verwacht dat ik gewoon een ipnummer zou krijgen vanuit de ONT.
Na vlan 100 opgezet te hebben werkt het .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
Ik wordt morgen overgezet van 1gb naar 2 gb, heb ondertussen al een Nokia modem besteld bij Brentjuh.
Nu ben ik mij verder aan het inlezen maar nu kom ik er achter zover ik het begrijp dat je dus een router moet hebben die VLAN ondersteunt.
Ik heb 2x Asus RT-AX86U staan maar die blijken het dus niet te ondersteunen de pro versie daarvan wel.
Betekend dan echt dat ik dan een nieuwe router moet gaan bestellen vandaag, of is er omheen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
markmart33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:35:
Ik wordt morgen overgezet van 1gb naar 2 gb, heb ondertussen al een Nokia modem besteld bij Brentjuh.
Nu ben ik mij verder aan het inlezen maar nu kom ik er achter zover ik het begrijp dat je dus een router moet hebben die VLAN ondersteunt.
Ik heb 2x Asus RT-AX86U staan maar die blijken het dus niet te ondersteunen de pro versie daarvan wel.
Betekend dan echt dat ik dan een nieuwe router moet gaan bestellen vandaag, of is er omheen te werken?
je zou ASUSMerlin eens kunnen proberen. wel vreemd dat alleen de pro dit lijkt te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
Helaas is het toch echt zo ook wat ik kan terug vinden op de Asus support site, en wat ik op internet kan vinden werkt het ook met Merlin niet standaard out the box, wordt dus een nieuwe router bestellen, of heeft iemand andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
markmart33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:53:
Helaas is het toch echt zo ook wat ik kan terug vinden op de Asus support site, en wat ik op internet kan vinden werkt het ook met Merlin niet standaard out the box, wordt dus een nieuwe router bestellen, of heeft iemand andere ideeën?
ik draai zelf sinds kort een PFbox van Alie. haal de volle 2Gbps daarop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Nu online
Internet werkt, veel dropouts / verbinding wegvallen.
Tijdens dat weg vallen blijven de ping tijden gewoon op 7 ms , de radio valt steeds weg en ook een speedtest geeft verbinding fouten
@R3D eens kontakten, die heeft dit zo te lezen vaker opgelost( andere firmware ? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik ga weer even een kanttekening plaatsen:
In het kader van "eigen modem, eigen onderhoud" , stel jezelf niet teleur .
De mooie Nokia XS-010X-Q die jullie overal en nergens vandaan toveren word geleverd met een firmwareversie van ergens 2021. (AOCK68) >>> meest recente versie is nu 2023 (BOCK10).
Alle bugs zijn dus voor eigen rekening,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@R3D
- Zijn er nadelen / gevolgen bekend van oude versies?
- Ik was in de veronderstelling dat ze geüpdatet konden worden via Delta, maar dat is dus niet zo? Of is het meer een kwestie van niet willen (vanwege policy)?
- Is er een andere methode bij jou bekend om ze zelf te updaten?

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 02-08-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de volledigheid…

De firma iCotera staat met twee XGS-PON ONT’s op de BBF.247 lijst.

De i7204 lijkt op de Nokia en Huawei en een verzoek voor een sample in februari jl. leek gehonoreerd te worden, maar uiteindelijk kwam er een i7208. Beetje bijzonder device met meerdere 10Gbps. poorten (geen router maar geschikt voor meerdere streams voor diverse diensten).

Met hulp van @R3D en @robertwebbe is de 1Gbps. poort op dat device wel werkend gekregen maar van verder testen is afgezien. Het leek er op dat er alsnog een sample kon komen van de i7204 maar gezien de beperkte markt op dit moment ziet iCotera daar vanaf.

Dead end.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

In de oude versies schuilen wat bugs.

Bij vrijemodem staat als het goed is “geen soft-/hardware ondersteuning “
Ook niet als een gelijk modem als vrije modem word gebruikt.
In het provisionen van eigen modems staat firmware validation “disabled”.
Betekent geen updates, maar je word er ook niet afgedonderd als je firmware te oud is.

Ik ben online nog geen geheime repository tegengekomen waar voor de xs-010x-q gehost word.

Je kan het altijd proberen bij Nokia, misschien werken ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brentjuh2000 Welke versie staat er op jouw ONT? 3FE49337BOCK10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@R3D Voor vrije modem keuze snap ik de redenatie. Maar worden de ONT’s ook niet geüpdatet als Delta ze zelf uitlevert? Bijvoorbeeld bij zakelijke pakketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R3D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:06:
In de oude versies schuilen wat bugs.

Bij vrijemodem staat als het goed is “geen soft-/hardware ondersteuning “
Ook niet als een gelijk modem als vrije modem word gebruikt.
In het provisionen van eigen modems staat firmware validation “disabled”.
Betekent geen updates, maar je word er ook niet afgedonderd als je firmware te oud is.

Ik ben online nog geen geheime repository tegengekomen waar voor de xs-010x-q gehost word.

Je kan het altijd proberen bij Nokia, misschien werken ze mee.
Wellicht intern bij Delta ter discussie brengen dat als deze Nokia ONT aangesloten wordt op verzoek van de klant (uiteraard als Nokia dat richting Delta ook toestaat) firmware validation wel op “enabled” kan?

Is uiteraard een “can of worms” juridisch maar anderzijds is het wel merkwaardig en de ACM zal er ook fronsend naar kijken dat een door de consument aangeschaft identiek device dan dat wat Delta zelf gebruikt, niet werkt.

Tragisch dat Nokia in grote delen van de wereld geen lokale vertegenwoordiger heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Valt veel over te zeggen , maar volgens mij moet de isp alleen alles transparant doorlaten.
Staat geen verplichting over het bijhouden.
“Ik wil omdat het kan” staat niet gelijk aan “jij moet omdat ik wil”.

Daarnaast is de keten voor het provisionen van eigen modem gescheiden met die van eigen modems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
robertwebbe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:06:
@Brentjuh2000 Welke versie staat er op jouw ONT? 3FE49337BOCK10?
dan zou ik even moeten inloggen. heb hem alleen even getest bij ons op kantoor.

aangezien ik na oktober over moet op XGS kan ik hem dan pas gebruiken.

de mfg date is 2022 december

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

dan zou ik even moeten inloggen. heb hem alleen even getest bij ons op kantoor.

aangezien ik na oktober over moet op XGS kan ik hem dan pas gebruiken.

de mfg date is 2022 december
De exemplaren via @justdaboo zijn van mei 2022.

Overigens is BBF.247 gecertificeerde versie, die dus getest is in samenwerking met o.a. Nokia OLT infra:

HW: 3FE49331
SW: ALCL102AOCK57

hetgeen de vraag doet rijzen hoe Delta zou moeten/kunnen acteren als deze gecertificeerde versie - die voldoet aan de eisen die Delta stelt - niet blijkt te werken. In de regelgeving van de ACM staat hier niets over en is er geen medewerken van Delta te verwachten, anders dan de meer dan goede wil van @R3D .

Al dit gezever omdat Delta weigert een fatsoenlijke ONT aan consumenten te verstrekken. Hopelijk komt daar verandering in. Zelfs KPN levert nu de Nokia ONT uit als tweede optie naast de Genexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
Eensch, erg frustrerend allemaal. Wat mij betreft mag dat hele GPON er wel uit :D

Ik zit nog te twijfelen of ik überhaupt zelf een ONT wil aanschaffen want het lijkt dat je dan nog steeds (te veel) afhankelijk bent van de fabrikant en ISP wat betreft firmware.

Misschien kunnen we open source project opstarten waarbij we onze eigen software ontwikkelen zodat we af kunnen met een stick zonder MAC, maar dat zal wel erg pittig worden.

Wat betreft de firmware voor de XS-010X-Q, als je deze al kunt verkrijgen ergens (wellicht vanuit Nokia, maar no way in hell denk ik :D), hoe ga je deze toepassen? Er zitten UART pads op het moederbord waarmee je toegang tot de shell kunt verkrijgen en waarmee je wellicht de firmware kunt updaten, maar dit is echt onredelijk bezwarend tbh

Anyway, via deze shell zou je de firmware ook kunnen dumpen dus misschien voelt iemand zich geroepen dit te doen als die zijn Nokia via Delta heeft ontvangen. ;)

Maarja, nogmaals eensch, dit topic zou waarschijnlijk niet eens bestaan als Delta eens zou doorpakken en zorgt voor een bridgemodus en/of wellicht betere ondersteuning om hardware werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:24:
Er zitten UART pads op het moederbord waarmee je toegang tot de shell kunt verkrijgen en waarmee je wellicht de firmware kunt updaten, maar dit is echt onredelijk bezwarend tbh

Anyway, via deze shell zou je de firmware ook kunnen dumpen dus misschien voelt iemand zich geroepen dit te doen als die zijn Nokia via Delta heeft ontvangen. ;)
Goed idee. Er is altijd wel iemand te vinden met werkende firmware. Maar updaten gaat niet via de GUI dus dan moet elke Nokia opengemaakt worden om te flashen. Niet echt een optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zit gelukkig nog op het AON netwerk met 1gbps maar ik wil @R3D toch prijzen voor zijn werk als vrijwilliger op het forum voor alle XGS-PON mede-tweakers.
Een echte techneut die ook buiten werktijd het leuk vindt. Dikke kudos!

Ben zelf benieuwd wanneer men AON om gaan zetten naar XGS-PON, ik houd het om die reden ook nog steeds maar bij 1Gbps zodat ik nog niet om "moet" .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFEmh8L-DegBYRSKgQlPNErtlJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCIVhZPLBWVXVaVfpC1SQEB9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 09:19
Uit dezelfde serie heb ik vandaag de xs-010x-q met software versie: 3FE49337AOCK80 aangemeld bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluewalk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:27:
Ik zit gelukkig nog op het AON netwerk met 1gbps maar ik wil @R3D toch prijzen voor zijn werk als vrijwilliger op het forum voor alle XGS-PON mede-tweakers.
Een echte techneut die ook buiten werktijd het leuk vindt. Dikke kudos!

Ben zelf benieuwd wanneer men AON om gaan zetten naar XGS-PON, ik houd het om die reden ook nog steeds maar bij 1Gbps zodat ik nog niet om "moet" .
Idem. Ben zeer tevreden over de stabiliteit van AON. Het zal een keer omgezet worden maar ik zit er niet op te wachten. Hoezeer ik me ook bezig houd met de XGS-PON materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 09:19
Ze sturen de gegevens door naar de backend, afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zou die “Stand-by Version” dan betekenen? Weet het device dat er een nieuwere versie is? Staat die er al op? Wanneer wordt die dan actief? Merkwaardig.

De Genexis 7840 doet ook zoiets. Bij een FW update wordt de huidige versie verplaatst naar /fw/1 en de nieuwe komt in /fw/0. Ik denk dat het dan eenvoudiger is om de vorige versie te restoren mocht er een probleem met de nieuwere versie zijn. Maar automatisch de oude laden als de nieuwe niet wil starten zit er niet ingebakken. Ook niet in de loader (uboot). Moet dus remote gebeuren, en als je dat als operator kunt dan kun je dus firmware laden, dus waarom dan die oude versie lokaal bewaren? Merkwaardig.

Ik was er erg blij mee overigens. De huidige 3.16 firmware van de Genexis heeft de bug die SSH toegang in de 3.14 versie mogelijk maakt gesloten. Na de update naar 3.16 (ik meen eind 2021) heb ik zelf via de WAN poort versie 3.14 geflasht en weer toegang enabled, waarbij conform het bovenstaande mechanisme daarna keurig in /fw/1 het image van de 3.16 firmware stond. Die geanalyseerd er SSH toegang weer ingebakken en geflasht. Klaar.

Ja, je moet als nerd iets met je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Bij zyxel wordt bij een provisioning de nieuwe firmware aangestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
Is een eis vanuit de OMCI specs dacht ik om dual boot te hebben, moet dan ook via OMCI geactiveerd worden na upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mossell
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:34
Vrijdag 29-07 overgestapt van Caiway naar DELTA (1Gbit), het standaard modem/router aangesloten voor de activatie en daarna meteen mijn Huawei HN8010Ts aangemeld via de webchat van DELTA.

De Huawei heb ik maandag weer aangesloten alleen het lijkt erop dat deze zich nog bij Caiway meld ondanks dat Caiway de opzegging heeft bevestigd voor 31-07, de snelheden gaan niet hoger dan 400Mbit/s met de Huawei, met het standaard modem/router van DELTA zit ik wel rond een 1Gbit.

Vandaag nog contact gehad met de webchat echter deze geeft aan de verbinding is actief en in het geval dat de snelheid niet voldoet dat ik naar de leverancier van mijn eigen modem moet.

Iemand een idee of het een kwestie van wachten is totdat mijn Huawei zich niet meer meld bij Caiway of nogmaals een poging wagen via de webchat?

(Huawei herstarten/resetten en mac address veranderen van mijn router heeft ook geen effect gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mossell schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:49:
Vrijdag 29-07 overgestapt van Caiway naar DELTA (1Gbit), het standaard modem/router aangesloten voor de activatie en daarna meteen mijn Huawei HN8010Ts aangemeld via de webchat van DELTA.

De Huawei heb ik maandag weer aangesloten alleen het lijkt erop dat deze zich nog bij Caiway meld ondanks dat Caiway de opzegging heeft bevestigd voor 31-07, de snelheden gaan niet hoger dan 400Mbit/s met de Huawei, met het standaard modem/router van DELTA zit ik wel rond een 1Gbit.

Vandaag nog contact gehad met de webchat echter deze geeft aan de verbinding is actief en in het geval dat de snelheid niet voldoet dat ik naar de leverancier van mijn eigen modem moet.

Iemand een idee of het een kwestie van wachten is totdat mijn Huawei zich niet meer meld bij Caiway of nogmaals een poging wagen via de webchat?

(Huawei herstarten en mac address veranderen van mijn router heeft ook geen effect gehad)
Hoe concludeer je ”het lijkt erop dat deze zich nog bij Caiway meld”? De infrastructuur is DFN. Het verschil tussen Delta en Caiway is volgens mij alleen administratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mossell
ernstoud schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Hoe concludeer je ”het lijkt erop dat deze zich nog bij Caiway meld”? De infrastructuur is DFN. Het verschil tussen Delta en Caiway is volgens mij alleen administratief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmE0nWkcBaoJZi2V9JqyRj3LJy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9us3zX2Zz8GvGbInVWHgQXeF.png?f=fotoalbum_large

Grafiek op 400Mb/s is met de Hauwei tijdens Caiway en nu DELTA, daartussen is met het DELTA modem/router.

(snelheden zijn niet stabiel omdat mijn router op dit moment op brakke hardware draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mossell schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

[Afbeelding]

Grafiek op 400Mb/s is met de Hauwei tijdens Caiway en nu DELTA, daartussen is met het DELTA modem/router.

(snelheden zijn niet stabiel omdat mijn router op dit moment op brakke hardware draait)
Even @R3D vriendelijk aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Gaat R3D niet veel mee kunnen, je haalt op de geleverde Nokia de snelheid en op je eigen modem niet … lijkt me dat je eerst heel goed naar je eigen modem kijkt.
Als het ergens anders zou zitten zou ook de Nokia daar niet komen qua snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
R3D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:18:
Gaat R3D niet veel mee kunnen, je haalt op de geleverde Nokia de snelheid en op je eigen modem niet … lijkt me dat je eerst heel goed naar je eigen modem kijkt.
Bij de snelheidsverhoging moest er toch wel wat gedaan worden bij mijn eigen modem. Die stond toen nog op de oude snelheid. Lijkt hier ook wel aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mossell
EWS99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Bij de snelheidsverhoging moest er toch wel wat gedaan worden bij mijn eigen modem. Die stond toen nog op de oude snelheid. Lijkt hier ook wel aan de hand?
Het lijkt er nu iig op dat het gecapped is op 400/400 wat ik bij Caiway had, ik heb de Huawei ook al een reset gegeven maar geen verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:18:
Ach, wellicht staat er in de OLT een bitje verkeerd voor de Huawei HN8010Ts?

Het is me wat met dat XGS-PON. Koop waar ook ter wereld een AON SFP van een paar euro, stop hem in een router van nog geen honderd euro en je hebt gigabit internet.

Koop een BBF.247 gecertificeerde ONT van wereldbekende merken en je moet maar zien of het werkt.

Het is te hopen dat dit echt veel beter gaat worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Laatst online: 17:39

rvk

Mossell schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:26:
[...]
Het lijkt er nu iig op dat het gecapped is op 400/400 wat ik bij Caiway had, ik heb de Huawei ook al een reset gegeven maar geen verbetering.
Welke router hangt er achter de Huawei?

En waarom zou het bij Caiway gecapped zijn. Als jouw router 400/400 op WAN haalt dan klopt het plaatje precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Het profiel van de klant zou toch de snelheid moeten bepalen en niet de ONT?

Moet zeggen dat je op het KPN forum ook heel veel leest dat mensen bij een snelheidsupgrade problemen ervaren, een XGS-PON dingetje wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mossell
rvk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Welke router hangt er achter de Huawei?

En waarom zou het bij Caiway gecapped zijn. Als jouw router 400/400 op WAN haalt dan klopt het plaatje precies.
OPNsense, omdat ik bij Caiway 400/400 afnam, diezelfde OPNsense hing ook achter het Nokia modem/router van DELTA waar de snelheid wel naar 1Gbit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
bluewalk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:27:
(...)
1Gbps abo is onvoldoende reden, ben ik afgelopen vrijdag pijnlijk achtergekomen. Overgestapt van 400Mbit Caiway naar 1Gbit Delta en helaas een Nokia in de doos. Enige wat helpt is dus je bestaande abonnement houden én dat niet tot boven de 1Gbps optrekken. Monteur van DFnetwerk zei vandaag (ja vandaag, want door een verkeerde patch heb ik bijna 5 dagen zonder internet gezeten) dat er nergens meer nieuw AON wordt uitgeleverd op het Delta-netwerk, voor welke snelheid dan ook.
Dus ik moet ook nieuwe spulletjes, want ik ben na zes uur het Nokia modem al meer dan zat... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Mossell schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:37:
[...]
OPNsense, omdat ik bij Caiway 400/400 afnam, diezelfde OPNsense hing ook achter het Nokia modem/router van DELTA waar de snelheid wel naar 1Gbit gaat.
Ok. Als die OPNsense ook achter de Nokia router hing dan zou dat inderdaad geen probleem mogen zijn.

(Misschien nog stomme vraag, maar wel dezelfde netwerkkabel gebruikt in alle gevallen :) )

Kun je in die HN8010Ts trouwens zien wat voor soort provisioning je gekregen hebt.
(Misschien hebben ze die bij Delta verkeerd gezet op 400/400)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:28
Kunnen we @R3D ergens voordragen voor tweakers heldenstatus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 15:41
Kwam vandaag dit tegen misschien staat daar nog wat nuttigs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@Mossell kun je jou klantnr in een pb sturen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mossell
R3D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:45:
@Mossell kun je jou klantnr in een pb sturen
@R3D heeft het opgelost, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Niet online
Ik begrijp het niet. Wat gaat er dan steeds fout? @R3D Kun jij wellicht uitleggen wat jij allemaal aanpast om het te laten werken? Wellicht kunnen wij dan wat doen en hoeven we je of de klantenservice niet lastig te vallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:32:
Ik begrijp het niet. Wat gaat er dan steeds fout? @R3D Kun jij wellicht uitleggen wat jij allemaal aanpast om het te laten werken? Wellicht kunnen wij dan wat doen en hoeven we je of de klantenservice niet lastig te vallen. ;)
En waarom dat aanpassen nodig is. Het is toch waanzin dat dat nodig is? We hebben in veel landen vrije modem keuze. Dan kan het toch niet zo zijn dat in de vrije markt verkrijgbare gecertificeerde devices gewoon niet werken? Wat gaat hier nou mis? We hebben het niet over papa-mama firma’s vanuit een achterkamertje in zeg China. Maar over producten van gerenommeerde bedrijven, Nokia, Huawei, AVM, CIG e.a.

XGS-PON is kaput, broken. Als dit zo blijft. Zorgwekkend.

Toch eens bij de ACM informeren dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Xeroxr0x schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:32:
Ik neem aan dat R3D iets aan de Delta kant aangepast heeft (vandaar de vraag om het klantnummer).
Dat zullen wij niet kunnen doen :+

(mijn gok is verkeerde provisioning)

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 03-08-2023 00:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rvk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:04:
[...]

Ik neem aan dat R3D iets aan de Delta kant aangepast heeft (vandaar de vraag om het klantnummer).
Dat zullen wij niet kunnen doen :+

(mijn gok is verkeerde provisioning)
Mijn gok is dat XGS-PON niet rijp genoeg is voor vrije modem keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
Mossell schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

@R3D heeft het opgelost, thanks!
Dit was waarschijnlijk hetzelfde waar @EWS99 en ik al een keer tegenaan zijn gelopen, al was dat een snelheidsupgrade bij dezelfde provider. Inclusief een helpdesk die alle goede argumenten negeert en vind dat het probleem bij de klant ligt terwijl dat achteraf dus duidelijk niet zo was.
Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.