Kan je inderdaad uit eigen ervaring vertellen dat ook bussiness geen bridge levert, al aantal keer aan de zakelijke gevraagt (kan ze het morgen nog eens vragen net gevraagd en het antwoord was nee). De training daar mag wel omhoogWRT54G schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:23:
Van de week mijn eigen topic geopend m.b.t. advies over een glas abonnement aangezien ze klaar zijn hier met het graafwerk en binnenkort de aansluiting binnenshuis komen aanleggen, XGS-PON aansluiting.
Ik werd terecht door @hans_lenze doorverwezen naar dit topic en heb met open mond van verbazing 13 pagin's doorgespit. Wat een enorme shit-show maakt Delta/Caiway er toch van...
Heb zelf Delta van de week gebeld met de vraag of het mogelijk was om hun modem in bridge te zetten.
Het woord "bridge (modus)" heb ik 4x moeten herhalen omdat de dame aan de andere kant van de telefoon niet wist waar ik het over had. Na het 4x uitgelegd te hebben gaf ze aan dit uit te zoeken voor me.
Later werd ik terug gebeld met de mededeling dat Caiway dit helemaal niet ondersteund en Delta wel maar alleen met een Flex-Business module erbij. Maar na dit topic gelezen te hebben geloof ik dus geen zak meer van wat ze mij verteld hebben.
Enige opties die ik zover kan vinden zijn het zelf aanschaffen van een ONT:
Nokia XS-010X-Q of Huawei HN8010Ts
Deze dan vervolgens aansluiting op mijn pfSense firewall/router.
Mis ik verder nog iets?
Ik kreeg vandaag eindelijk antwoord van Delta Business, over mijn klacht over het gebrek van bridge mode, en deze zin viel nogal op:
Nu ben ik een beetje verward; Zakelijk Pro is toch helemaal niet nieuw? Wat zou er sinds vandaag dan wel nieuw zijn in het productportfolio? Toch die betaalde media converter?U geeft ons 2 opties. Optie 1 is een media converter deze kunnen wij niet zomaar aanbieden. Wel hebben wij sinds vandaag een nieuw product portfolio waarin het mogelijk is om een media converter aan te vragen (tegen betaling)
Hiervoor zou u eens kunnen kijken naar de abonnementsvorm Zakelijk Pro. Dit is te vinden op https://www.delta.nl/zakelijk/
Lijkt het wel op ja. Als je bij pro kijkt naar optioneel staat er bridged modem bij. Nu hopen dat ze die ook snel naar de normale lijn weten te zetten.MindBender schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:07:
Ik kreeg vandaag eindelijk antwoord van Delta Business, over mijn klacht over het gebrek van bridge mode, en deze zin viel nogal op:
[...]
Nu ben ik een beetje verward; Zakelijk Pro is toch helemaal niet nieuw? Wat zou er sinds vandaag dan wel nieuw zijn in het productportfolio? Toch die betaalde media converter?
Alleen heeft wel paar nadelen namelijk dat het én stukje (€30/m meer als je tv wil en nog eens €50 aanschaf kosten) duurder is én je moet de ONT zelf betalen (€160)
Trouwens wel grappig om te vermelden delta support vertelde me net dat XGS-PON nog in beta is

[ Voor 10% gewijzigd door Computer guy op 09-03-2023 21:33 ]
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 23:16
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
ONT, de OLT zit aan de Delta kant.Computer guy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:10:
[...]
Lijkt het wel op ja. Als je bij pro kijkt naar optioneel staat er bridged modem bij. Nu hopen dat ze die ook snel naar de normale lijn weten te zetten.
Alleen heeft wel paar nadelen namelijk dat het én stukje (€30/m meer als je tv wil en nog eens €50 aanschaf kosten) duurder is én je moet de OLT zelf betalen (€160)
Trouwens wel grappig om te vermelden delta support vertelde me net dat XGS-PON nog in beta is
En bij mij:
“DELTA Zakelijk Pro is niet beschikbaar op jouw adres.”
Thanks @Computer guy
Net ook even gekeken bij Zakelijk Pro maar ook bij mij niet beschikbaar op mijn adres.
Net ook even gekeken bij Zakelijk Pro maar ook bij mij niet beschikbaar op mijn adres.
Op mijn adres is het wel leverbaar maar maximaal 1 Gbps en ik kan niets vinden over een single port ONT.
Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat Delta aan het experimenteren is om aan de OLT zijde optics te gaan vervangen waardoor er aan de ONT zijde er sfp+'s zonder MAC mogelijk zouden worden. Er wordt dus aan gewerkt, kwestie van nog eventjes geduld en je kan de https://www.fs.com/de-en/products/141199.html bestellen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Lijkt me onzin. Want welk device gaat dan bij de klant de encryptie/decryptie, identificatie, autorisatie en hetbruijnes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:59:
Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat Delta aan het experimenteren is om aan de OLT zijde optics te gaan vervangen waardoor er aan de ONT zijde er sfp+'s zonder MAC mogelijk zouden worden. Er wordt dus aan gewerkt, kwestie van nog eventjes geduld en je kan de https://www.fs.com/de-en/products/141199.html bestellen.
OMCI protocol afhandelen? Dat doet de processor in de ONT. Dus dan zou je een SFP+ moeten plaatsen in een device die dat voor je gaat afhandelen zoals de meest recente AVM modellen dat kunnen. En die AVM modellen kunnen nu al op DFN infra.
Er zijn geen andere routers die de genoemde functies hebben, dus wil je bridge ontkom je niet aan een ONT.
Broodje aap?
[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 09-03-2023 23:44 ]
Er zijn zat andere providers die je zonder MAC op de ONT SFP+ module kunt gebruiken om de diensten te gebruiken. De keuzes gemaakt door de provider zijn daarin doorslaggevend. Maar goed we gaan het vanzelf zienernstoud schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:38:
[...]
Lijkt me onzin. Want welk device gaat dan bij de klant de encryptie/decryptie, identificatie, autorisatie en het
OMCI protocol afhandelen? Dat doet de processor in de ONT. Dus dan zou je een SFP+ moeten plaatsen in een device die dat voor je gaat afhandelen zoals de meest recente AVM modellen dat kunnen. En die AVM modellen kunnen nu al op DFN infra.
Er zijn geen andere routers die de genoemde functies hebben, dus wil je bridge ontkom je niet aan een ONT.
Broodje aap?
Dit zijn dan waarschijnlijk geen XGS-PON verbindingen…bruijnes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:56:
[...]
Er zijn zat andere providers die je zonder MAC op de ONT SFP+ module kunt gebruiken om de diensten te gebruiken. De keuzes gemaakt door de provider zijn daarin doorslaggevend. Maar goed we gaan het vanzelf zien
Ik ben dan benieuwd wie je bron is. Ik vermoed iets met klok en klepel...bruijnes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:59:
Als je XGSPON doet heb je een OLT aan de provider kant en een ONT aan de klant kant. Die ONT kan in theorie ook verwerkt zijn in een optic (ook wel SFP with MAC genoemd) of een alles-in-een-apparaat.
Of diegene is in de war met een andere FTTx techniek (AON)
Als dat waar is, zou het een AON verbinding worden, in plaats van een PON verbinding. Ik zou dat toejuichen, maar ik zie eerlijkt gezegd geen motief, want AON is veel duurder.bruijnes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:59:
Bij mij is het ook niet leverbaar, dus bedankt voor de screenshot!Larry schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:36:
Op mijn adres wel 4000Mbps. Prijzen zijn alleen niet mals.[Afbeelding]
Zie ik het goed dat een ONT (waarschijnlijk de Nokia XS-010X-Q) gratis is maar een bridged modem € 192,39 kost? Ben wel benieuwd welk modem ze dan opsturen.
Ik ben dan eigenlijk wel heel blij dat ik met consumenten abonnement een bridged connection heb. 
Want nu biedt Delta het dan zelf via Zakelijk Pro. Op zich logisch dat ze het op deze manier aanbieden, ik denk dat zakelijke klanten meer doelgroep zijn dan een klein clubje Tweakers. En voor zakelijk klanten zijn deze kosten meestal niet echt een probleem.
Het is trouwens wel interessant om te zien hoe de abonnementen opgebouwd zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFvkMhVwSo9ncP1nKyTzjNoQ.png?f=user_large)
Flex Zakelijk > is min of meer gewoon hetzelfde aanbod als een particulier abonnement. Voor de line up is 2 Gbps het snelste abonnement. Ik zou er niet van staan te kijken als Delta eigenlijk gewoon het 8 Gbps abonnement provisionen maar je krijgt het standaard Nokia modem met een 2.5 GbE poort. Die halve gig extra is dan gewoon een leuke bonus.
Zakelijk Pro > dit is volgens mij ook weer het 8 Gbps abonnement maar bij Pro kun je nu als extra optie een bridge modem krijgen (waarschijnlijk de Nokia XS-010X-Q). Voor de line up is 4 Gbps het snelste abonnement. De praktische snelheden van een 8 Gbps verbinding zijn dan inderdaad rond de 4 Gbps. In hun line up staat bewust geen 'synmetrisch' toevoeging bij de snelheid, want die is altijd wel iets lager.
Standaard bundelen ze het met 1 vast IPv4 adres.
Bij Pro heb je de optie voor een bridged modem (á €159 ex / € 192,39 in BTW) en als je dit kiest kun je ook 8, 16 of 32 extra IPv4 adressen kiezen (via subnet).
Er staat niet echt veel over de SLA, alleen "24/7 Zakelijke Servicedesk". Waarschijnlijk heeft dit pakket wel betere voorwaarden dan een particulier abonnement. Mogelijk krijg je bij dit abonnement ook een hogere QoS waardoor je een iets hogere snelheid haalt dan een particulier abonnement omdat jouw data voorrang kijgt.
Zakelijk Premium > Hier staat specifiek bij "Tot 10 Gbps symmetrisch (up- en down)", dan heb je denk ik gewoon je eigen 10 Gb datapijp in plaats van een gedeelde. En hier staat ook bij specifiek "Hoge SLA, reparatietijd binnen 8 uur", dat is wat je als bedrijf graag wilt zien. En hier kunnen je allerei managed en cloud service erbij nemen. De prijs wordt niet genoemd, het is altijd maatwerk via een accountmanager.
@fagao Weet jij wat voor soort / type aansluiting die 10 Gbps is?
Want nu biedt Delta het dan zelf via Zakelijk Pro. Op zich logisch dat ze het op deze manier aanbieden, ik denk dat zakelijke klanten meer doelgroep zijn dan een klein clubje Tweakers. En voor zakelijk klanten zijn deze kosten meestal niet echt een probleem.
Het is trouwens wel interessant om te zien hoe de abonnementen opgebouwd zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFvkMhVwSo9ncP1nKyTzjNoQ.png?f=user_large)
Flex Zakelijk > is min of meer gewoon hetzelfde aanbod als een particulier abonnement. Voor de line up is 2 Gbps het snelste abonnement. Ik zou er niet van staan te kijken als Delta eigenlijk gewoon het 8 Gbps abonnement provisionen maar je krijgt het standaard Nokia modem met een 2.5 GbE poort. Die halve gig extra is dan gewoon een leuke bonus.
Zakelijk Pro > dit is volgens mij ook weer het 8 Gbps abonnement maar bij Pro kun je nu als extra optie een bridge modem krijgen (waarschijnlijk de Nokia XS-010X-Q). Voor de line up is 4 Gbps het snelste abonnement. De praktische snelheden van een 8 Gbps verbinding zijn dan inderdaad rond de 4 Gbps. In hun line up staat bewust geen 'synmetrisch' toevoeging bij de snelheid, want die is altijd wel iets lager.
Standaard bundelen ze het met 1 vast IPv4 adres.
Bij Pro heb je de optie voor een bridged modem (á €159 ex / € 192,39 in BTW) en als je dit kiest kun je ook 8, 16 of 32 extra IPv4 adressen kiezen (via subnet).
Er staat niet echt veel over de SLA, alleen "24/7 Zakelijke Servicedesk". Waarschijnlijk heeft dit pakket wel betere voorwaarden dan een particulier abonnement. Mogelijk krijg je bij dit abonnement ook een hogere QoS waardoor je een iets hogere snelheid haalt dan een particulier abonnement omdat jouw data voorrang kijgt.
Zakelijk Premium > Hier staat specifiek bij "Tot 10 Gbps symmetrisch (up- en down)", dan heb je denk ik gewoon je eigen 10 Gb datapijp in plaats van een gedeelde. En hier staat ook bij specifiek "Hoge SLA, reparatietijd binnen 8 uur", dat is wat je als bedrijf graag wilt zien. En hier kunnen je allerei managed en cloud service erbij nemen. De prijs wordt niet genoemd, het is altijd maatwerk via een accountmanager.
@fagao Weet jij wat voor soort / type aansluiting die 10 Gbps is?
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 10-03-2023 10:50 ]
Nee, hoe ik het lees gebruiken ze de term ONT en bridged modem door elkaar. Feitelijk niet helemaal correct, maar waarschijnlijk denken ze zo meer vliegen in een klap te vangen door alle termen te noemen. Je kunt ook niet de bridged modem schakelaar uitzetten zonder dat de hele bridged module wegvalt.esky schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:20:
[...]
Bij mij is het ook niet leverbaar, dus bedankt voor de screenshot!
Zie ik het goed dat een ONT (waarschijnlijk de Nokia XS-010X-Q) gratis is maar een bridged modem € 192,39 kost? Ben wel benieuwd welk modem ze dan opsturen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Inderdaad, bij AON of GPON, niet bij XGS-PON.bruijnes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:56:
[...]
Er zijn zat andere providers die je zonder MAC op de ONT SFP+ module kunt gebruiken om de diensten te gebruiken. De keuzes gemaakt door de provider zijn daarin doorslaggevend. Maar goed we gaan het vanzelf zien
Hahaha ja zeker, tnx == aangepasternstoud schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:00:
[...]
Je bedoelt zeker:
Dit zijn dan waarschijnlijk geen XGS-PON verbindingen…
@hussie01 Ja, dat hoort bij een gedeelde verbinding. Er zal waarschijnlijk één 10Gbit/s verbinding zijn per 32 of 64 aansluitingen. In de praktijk is dit prima te doen want de gelijktijdigheid is vaak laag.
Dan maar hopen dat je niet een bij aantal tweakers in dezelfde straat komt te wonenrobertwebbe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:23:
@hussie01 Ja, dat hoort bij een gedeelde verbinding. Er zal waarschijnlijk één 10Gbit/s verbinding zijn per 32 of 64 aansluitingen. In de praktijk is dit prima te doen want de gelijktijdigheid is vaak laag.
Nu maar hopen dat Delta geen studentenflats aansluit bijvoorbeeld in de buurt van een TUrobertwebbe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:23:
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Het is lang geleden dat ik met de Erlang formules uit de wachtrij theorie moest berekenen hoeveel telefoonlijnen je nodig hebt in een voice response systeem, maar als je weet welke garantie je wilt bieden (daar is Delta niet duidelijk over), de transactie duur (dus hoe lang zal een abonnee gemiddeld de maximale capaciteit benutten) en het aantal wachtenden (lees: actieve abonnees) dan kun je de benodigde uplink capaciteit (aantal loketten, lijnen, verkeersstroken etc.) berekenen.esky schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Nu maar hopen dat Delta geen studentenflats aansluit bijvoorbeeld in de buurt van een TU
Dat zal een ISP wel doen denk ik. Zou wel aardig zijn als de overboeking gepubliceerd zou worden.
Ik denk dat ze deze vanuit concurrentie gedachte nooit zullen publiceren.
Vroeger was dat gewoon bekend hoor :robertwebbe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:22:
Ik denk dat ze deze vanuit concurrentie gedachte nooit zullen publiceren.
- BBned : 1:25
- KPN : 1:40
- Versatel weet ik effe niet meer...
- Alle kabelaars zoals UPC/Ziggo/@Home en dergelijken deden het vele malen slechter...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
En toch werd Ziggo meer dan 10 jaar achtereen tot beste provider uitgeroepen door Tweakers.
En daar ging het dus verkeerd!robertwebbe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:26:
En toch werd Ziggo meer dan 10 jaar achtereen tot beste provider uitgeroepen door Tweakers.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Een capabele medewerker bij DeltaWRT54G schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:23:
Van de week mijn eigen topic geopend m.b.t. advies over een glas abonnement aangezien ze klaar zijn hier met het graafwerk en binnenkort de aansluiting binnenshuis komen aanleggen, XGS-PON aansluiting.
Ik werd terecht door @hans_lenze doorverwezen naar dit topic en heb met open mond van verbazing 13 pagin's doorgespit. Wat een enorme shit-show maakt Delta/Caiway er toch van...
Heb zelf Delta van de week gebeld met de vraag of het mogelijk was om hun modem in bridge te zetten.
Het woord "bridge (modus)" heb ik 4x moeten herhalen omdat de dame aan de andere kant van de telefoon niet wist waar ik het over had. Na het 4x uitgelegd te hebben gaf ze aan dit uit te zoeken voor me.
Later werd ik terug gebeld met de mededeling dat Caiway dit helemaal niet ondersteund en Delta wel maar alleen met een Flex-Business module erbij. Maar na dit topic gelezen te hebben geloof ik dus geen zak meer van wat ze mij verteld hebben.
Enige opties die ik zover kan vinden zijn het zelf aanschaffen van een ONT:
Nokia XS-010X-Q of Huawei HN8010Ts
Deze dan vervolgens aansluiten op mijn pfSense firewall/router.
Mis ik verder nog iets?
Keep smiling
Voor wie geïnteresseerd is, en even op voorhand dat het hier is toegestaan, ik heb een Adtran 621i ongebruikt in de doos. Ik heb er een NL voedings adapter bij gekocht.
Besteld via Ebay uit de UK, je mag hem voor mijn kostprijs overnemen. Ik heb van Fagao een Nokia XS-010X-Q over kunnen nemen welke prima werkt.
Besteld via Ebay uit de UK, je mag hem voor mijn kostprijs overnemen. Ik heb van Fagao een Nokia XS-010X-Q over kunnen nemen welke prima werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Lange_Slurf op 11-03-2023 14:17 ]
Bestaan er trouwens ook ONT versies die enkel 1gbps zijn? scheelt misschien in prijs?
Keep smiling
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Adtran 621i heeft alleen een 1Gbps. poort. Alle andere genoemde ONT’s hebben alleen een 10Gbps. poort.Teaclo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:35:
Bestaan er trouwens ook ONT versies die enkel 1gbps zijn? scheelt misschien in prijs?
De iCotera i7408 die @robertwebbe gaat testen heeft naast de 10Gbps. poort ook 4 x 1Gbps., maar die zullen op DFN infra denk ik niets doen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Heb een prijs gekregen voor de (nog te testen) iCotera i7208… EUR 100. Maar wel bij afname van 400 stuks.
Ai, dat wordt geen deal voor de community vrees ik.
Ai, dat wordt geen deal voor de community vrees ik.
Helaas moet ik je vermoeden ontkrachten. In de zoektocht naar een juiste optic kwam ik in contact met https://www.solid-optics.com/about_us/ De medewerker die ik sprak gaf aan dat ze samen met Delta aan t zoeken zijn naar een passende oplossing waardoor een MAC SFP+ niet meer noodzakelijk zou zijn. Zodra deze oplossing gevonden is zou ik een mailtje krijgen is mij toegezegd. Ik wacht rustig af.fagao schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:18:
[...]
Ik ben dan benieuwd wie je bron is. Ik vermoed iets met klok en klepel...
Als je XGSPON doet heb je een OLT aan de provider kant en een ONT aan de klant kant. Die ONT kan in theorie ook verwerkt zijn in een optic (ook wel SFP with MAC genoemd) of een alles-in-een-apparaat.
Of diegene is in de war met een andere FTTx techniek (AON)
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
We gaan het zien. Maar afgezien van de vraag “waarom, want er zijn gewoon al oplossingen, nl. een ONT zoals de Nokia of de Huawei”, blijft de vraag open wat je er mee opschiet om functies uit een “SFP+ with MAC” te halen die je toch echt dan ergens anders moet realiseren? Dat doet AVM dus; eenvoudige optische module maar complexiteit in de router en firmware. Waardoor je een gesloten systeem krijgt, want er zijn dus geen andere routers met de vereiste XGS-PON functies (identificatie, autorisatie, encryptie/decryptie en het beheer via OMCI).bruijnes schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:13:
[...]
Helaas moet ik je vermoeden ontkrachten. In de zoektocht naar een juiste optic kwam ik in contact met https://www.solid-optics.com/about_us/ De medewerker die ik sprak gaf aan dat ze samen met Delta aan t zoeken zijn naar een passende oplossing waardoor een MAC SFP+ niet meer noodzakelijk zou zijn. Zodra deze oplossing gevonden is zou ik een mailtje krijgen is mij toegezegd. Ik wacht rustig af.
Dus leuk, eenvoudige optiek. En dan? Waarin plaats je die SFP+?
Ik laat me graag verrassen maar er klopt hier iets niet…

*knip*. Goed bedoeld, maar daar hebben we de V&A voor.
[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 23-03-2023 08:13 ]
Zijn er al berichten m.b.t. de AON naar XGS-PON migraties?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Nog nergens iets over gelezen.bas1286 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:01:
Gezien de tekst “ Voorjaar 2023 beschikbaar voor iedereen met DELTA Glasvezel” (hier: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/) zou dus in ieder geval in elke POP een Nokia ISAM geplaatst moeten zijn zodat 8Gbps. bestelbaar wordt.
Ik vermoed dat bestaande klanten tot 1Gbps. voorlopig niet omgezet worden. Dan zou Delta/Caiway honderdduizenden modems moeten gaan vervangen. Met alle gevolgen van dien voor consumenten die opeens van alles opnieuw moeten inrichten, bridge mode wat niet werkt, port forwarding dat slecht werkt etc. etc.
Overigens was de melding dat het eind vorig jaar in heel NL beschikbaar zou zijn, nu dus dit voorjaar. Mijn mening? Ik geloof er niets van.
Zoals @ernstoud al zegt denk ik niet dat Delta alle klanten met een abo t/m 1gbit actief gaat overzetten, zonde van de modems die de prullebak in kunnen en er zullen aardig wat helpdesk vragen door ontstaan.bas1286 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:01:
Delta heeft regelmatig "Onderhoud ivm netwerkmigratie" zoals bijvoorbeeld komende nacht "Upgrade OLT's" in Kapelle, Koudekerk aan den Rijn, Koudum en Middelburg. Misschien is dat voor de implementatie van XGS-PON?
Ze zijn toch juist in Kapelle gestart met het uitrollen van XGS-PON?esky schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Zoals @ernstoud al zegt denk ik niet dat Delta alle klanten met een abo t/m 1gbit actief gaat overzetten, zonde van de modems die de prullebak in kunnen en er zullen aardig wat helpdesk vragen door ontstaan.
Delta heeft regelmatig "Onderhoud ivm netwerkmigratie" zoals bijvoorbeeld komende nacht "Upgrade OLT's" in Kapelle, Koudekerk aan den Rijn, Koudum en Middelburg. Misschien is dat voor de implementatie van XGS-PON?
Delta geeft aan dat XGS-PON beschikbaar is. Denk dat ze alleen nieuwe klanten voorzien van het nieuwste modem en klanten die hun abbo upgraden. De rest zal vervangen worden als de huidige modems zijn afgeschreven.
Korte update over de Huawei HN8010Ts.
Tot nu toe nog geen problemen ervaren met de modem. Modem is stabiel en ik heb nog geen enkele keer de modem moeten herstarten voor een issue.
Het valt me wel op dat sinds vrijdag, dat de downloadsnelheid tov de delta speedtest server een stuk langzamer is geworden. Maar een modem restart lost dit niet op, dus denk eigenlijk niet dat dit issue aan de modem ligt.
Voor de geïnteresseerde hieronder een grafiekje.
Tot nu toe nog geen problemen ervaren met de modem. Modem is stabiel en ik heb nog geen enkele keer de modem moeten herstarten voor een issue.
Het valt me wel op dat sinds vrijdag, dat de downloadsnelheid tov de delta speedtest server een stuk langzamer is geworden. Maar een modem restart lost dit niet op, dus denk eigenlijk niet dat dit issue aan de modem ligt.
/f/image/qnpnh3sulHGe5qPPyEQ3oDYw.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben al sinds vorige week maandag bezig om een Nokia XS-10X-Q geactiveerd te krijgen.
Helpdesk was er eerst van overtuigd dat ik de gegevens aan het doorgeven was van hun modem en bleef me er maar op wijzen dat ik de gegevens van mij modem moest doorgeven.
Uiteindelijk na veel moeite, de helpdesk zover gekregen om die Nokia modem te laten registreren.
Sinds Vrijdag kan deze modem zich wel aanmelden, maar ik krijg er geen werkende verbinding op / reactie op DHCP verzoek.
Helpdesk was er eerst van overtuigd dat ik de gegevens aan het doorgeven was van hun modem en bleef me er maar op wijzen dat ik de gegevens van mij modem moest doorgeven.
Uiteindelijk na veel moeite, de helpdesk zover gekregen om die Nokia modem te laten registreren.
Sinds Vrijdag kan deze modem zich wel aanmelden, maar ik krijg er geen werkende verbinding op / reactie op DHCP verzoek.
Toevallig niet dezelfde fout gemaakt als ik en dus vergeten een VLAN in te stellen?DieAndereJurre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:29:
In Debian is dat vrij eenvoudig, maar heb je wel een package nodig. Download die dan ook voordat je begint.
code:
1
| apt install vlan |
Daarna moeten we nog even toestemming geven zodat er meerdere VLAN's naast elkaar kunnen bestaan met hun eigen routing. Handig voor als je ook interactieve televisie afneemt.
code:
1
| echo "500 firsttable" | tee -a /etc/iproute2/rt_tables |
VLAN tagging zit normaliter in de kernel ingebakken, maar dit moet je nog wel even controleren en activeren als dat niet het geval is.
code:
1
2
3
4
| JidBRT:~# lsmod | grep 8021q 8021q 40960 0 garp 16384 1 8021q mrp 20480 1 8021q |
Krijg je geen respons dan even activeren:
code:
1
| modprobe 8021q |
Nu is het alleen nog een kwestie van je interfaces aanpassen en je VLAN entry daar vermelden. Nu is bij mij enp3s0 mijn WAN NIC (vroeguh was dat gewoon eth0 zucht) dus gaan we daar een VLAN entry op maken.
code:
1
| nano /etc/network/interfaces |
code:
1
2
| auto enp3s0.100 iface enp3s0.100 inet dhcp |
Daarna brengen we de VLAN online.
code:
1
| ifup enp3s0.100 |
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Vlan staat goed.liberque schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Toevallig niet dezelfde fout gemaakt als ik en dus vergeten een VLAN in te stellen?
In Debian is dat vrij eenvoudig, maar heb je wel een package nodig. Download die dan ook voordat je begint.
code:
1 apt install vlan
Daarna moeten we nog even toestemming geven zodat er meerdere VLAN's naast elkaar kunnen bestaan met hun eigen routing. Handig voor als je ook interactieve televisie afneemt.
code:
1 echo "500 firsttable" | tee -a /etc/iproute2/rt_tables
VLAN tagging zit normaliter in de kernel ingebakken, maar dit moet je nog wel even controleren en activeren als dat niet het geval is.
code:
1 2 3 4 JidBRT:~# lsmod | grep 8021q 8021q 40960 0 garp 16384 1 8021q mrp 20480 1 8021q
code:
1 modprobe 8021q
Nu is het alleen nog een kwestie van je interfaces aanpassen en je VLAN entry daar vermelden. Nu is bij mij enp3s0 mijn WAN NIC (vroeguh was dat gewoon eth0 zucht) dus gaan we daar een VLAN entry op maken.
code:
1 nano /etc/network/interfaces
code:
1 2 auto enp3s0.100 iface enp3s0.100 inet dhcp
code:
1 ifup enp3s0.100
Ik ga ook van eigen modem naar eigen modem.
Huawei HN8010Ts -> Nokia XS-010X-Q.
Router staat op VLAN 100 icm met de Huawei en dat werkt. Ik neem dus aan dat als ik naar de Nokia omwissel dat deze ook zou werken met de zelfde instellingen.
Dat zou inderdaad wel het geval moeten zijn. Nu moest ik bij mijn 'wissel' wel de ONT al op de verbinding zetten (en zat ik dus verstoken van internet voor een dag), maar dat was iets wat DFN expliciet vroeg. Ben jij in de tussentijd aan het wisselen (hou me ten goede: ik weet niet of dat een probleem zou kunnen zijn)DieAndereJurre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:53:
[...]
Vlan staat goed.
Ik ga ook van eigen modem naar eigen modem.
Huawei HN8010Ts -> Nokia XS-010X-Q.
Router staat op VLAN 100 icm met de Huawei en dat werkt. Ik neem dus aan dat als ik naar de Nokia omwissel dat deze ook zou werken met de zelfde instellingen.
Toen ik naar de XS-010X-Q wilde wisselen zat DFN ook te miepen dat ze een Pon-ID wilde hebben. Het SN van de ONT was echter afdoende. Je vertelt dat ze gegeven van "het modem" wilde hebben, maar ik neem aan dat je toch enkel dat SN heb doorgegeven?
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Ze geven wel het volgende aan op de website. Ik moet het nog zien...
XGS-PON vanaf nu beschikbaar in steeds meer plaatsen
De uitrol van het XGS-PON netwerk gaat snel. Kapelle in Zeeland had de primeur. Huishoudens die we aansluiten op glasvezel in Het Hogeland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant kunnen er nu ook al voor kiezen.
In de loop van 2023 geldt dit voor alle huishoudens met DELTA Glasvezel. Zodra de upgrade die 8 Gig mogelijk maakt is uitgevoerd, ontvangen klanten met DELTA Glasvezel daarover een persoonlijk bericht. Of doe de postcodecheck om te kijken of het al mogelijk is om nu te bestellen.
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/
Er is bij ons sinds kort XGS-PON aangelegd in het dorp en ik heb vorige week de hardware van Delta ontvangen om aan te sluiten (Nokia XS-2426G-B).
Nu kwam ik tot de conclusie dat ik die modem dus niet in bridge mode kan zetten (ik weet het, lekker op tijd die constatering gezien dit hele topic van 54 pagina's).
Op dit moment heb ik een Ziggo uitsluiting en modem in de woonkamer en heb dan een UTP kabel naar mijn meterkast met daarin een Netgear R7000 router aangesloten op het modem. Vanuit de R7000 verspreidt de rest van het netwerk mijn huis in, ook naar 2 Unifi AP's voor WiFi.
Nu is het zo dat de glasvezel aansluiting ook in de woonkamer is gekomen en ik dus in de veronderstelling was dat ik de Ziggo modem gewoon kon vervangen voor het Nokia modem en klaar maar helaas.
De R7000 heb ik wel nodig omdat al mijn netwerkkabels in de meterkast uitkomen en ik die niet allemaal naar de woonkamer krijg (naast dat het Nokia modem te weinig aansluitingen heeft).
Ik zie zelf 2 mogelijke oplossingen en wilde even bij jullie toetsen of dat die mogelijk zijn aangezien jullie inmiddels ervaring hebben met een router aansluiten aan de Nokia modem.
1) Gebruik maken van DMZ instelling in Nokia modem
2) R7000 in AP modus zetten en dan router functie van Nokia modem gebruiken
Denken jullie dat 1 of allebei de bovenstaande oplossingen een mogelijkheid zijn om de R7000 toch aan te sluiten op het Nokia modem?
Nu heb ik hier op Tweakers ook wat gelezen over dat je een Nokia XS-010X-Q nodig hebt of een Fritzbox. zolang Delta geen andere modem beschikbaar heeft.
Wat zijn de voordelen van een Nokia XS-010X-Q of Fritzbox?
Nu kwam ik tot de conclusie dat ik die modem dus niet in bridge mode kan zetten (ik weet het, lekker op tijd die constatering gezien dit hele topic van 54 pagina's).

Op dit moment heb ik een Ziggo uitsluiting en modem in de woonkamer en heb dan een UTP kabel naar mijn meterkast met daarin een Netgear R7000 router aangesloten op het modem. Vanuit de R7000 verspreidt de rest van het netwerk mijn huis in, ook naar 2 Unifi AP's voor WiFi.
Nu is het zo dat de glasvezel aansluiting ook in de woonkamer is gekomen en ik dus in de veronderstelling was dat ik de Ziggo modem gewoon kon vervangen voor het Nokia modem en klaar maar helaas.
De R7000 heb ik wel nodig omdat al mijn netwerkkabels in de meterkast uitkomen en ik die niet allemaal naar de woonkamer krijg (naast dat het Nokia modem te weinig aansluitingen heeft).
Ik zie zelf 2 mogelijke oplossingen en wilde even bij jullie toetsen of dat die mogelijk zijn aangezien jullie inmiddels ervaring hebben met een router aansluiten aan de Nokia modem.
Denken jullie dat 1 of allebei de bovenstaande oplossingen een mogelijkheid zijn om de R7000 toch aan te sluiten op het Nokia modem?
Nu heb ik hier op Tweakers ook wat gelezen over dat je een Nokia XS-010X-Q nodig hebt of een Fritzbox. zolang Delta geen andere modem beschikbaar heeft.
K1LL3RB33 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:40:
Er is bij ons sinds kort XGS-PON aangelegd in het dorp en ik heb vorige week de hardware van Delta ontvangen om aan te sluiten (Nokia XS-2426G-B).
Nu kwam ik tot de conclusie dat ik die modem dus niet in bridge mode kan zetten (ik weet het, lekker op tijd die constatering gezien dit hele topic van 54 pagina's).![]()
![]()
- Het voordeel van de XS-010X-Q is dat die in feite hetzelfde werkt als je Ziggo modem nu. Maar die is niet leverbaar
- Het voordeel van de Fritzbox is dat die wel leverbaar is, maar die kan niet in bridge. Dus dan doettie hetzelfde als je R7000 nu al doet.
Als je verder geen portforwards doet, dan zou je de R7000 er tussenuit kunnen halen door die in AP modus te zetten. Ik zou 'm persoonlijk dan vervangen door een simpele switch, mits je de wifi functie van de R7000 niet gebruikt.
Doe je wel portforwards dan zit je met het probleem dat de Nokia XS-2426G-B geen NAT loopback (of hairpin) ondersteund. Ofwel als je een domein hebt hangen aan de dienst die je met portforwarding beschikbaar maakt, dan werkt het niet vanuit je interne netwerk. Dat kun je dan weer oplossen door intern een DNS server te zetten die je domeinnaam naar een intern adres omzet. (Zoek even terug op hairpin in 1 van de Delta topics, er is zeker meer info hierover)
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik krijg hier dus alleen 1Gbps pakket aangeboden.bas1286 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:30:
Ze geven wel het volgende aan op de website. Ik moet het nog zien...
[...]
Prachtig gewoon!DieAndereJurre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:29:

@Lange_Slurf had ook zoiets en het bleek dat die sufferds zijn Nokia 010 verkeerd hadden aangemeld!Sinds Vrijdag kan deze modem zich wel aanmelden, maar ik krijg er geen werkende verbinding op / reactie op DHCP verzoek.

Die drie dingen zouden niet nodig moeten zijn en vanzelf geactiveerd moeten worden op het moment dat je dit doet :liberque schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:51:
Toevallig niet dezelfde fout gemaakt als ik en dus vergeten een VLAN in te stellen?
code:
1 apt install vlan
code:
1 2 3 4 JidBRT:~# lsmod | grep 8021q 8021q 40960 0 garp 16384 1 8021q mrp 20480 1 8021q
code:
1 modprobe 8021q
code:
1 nano /etc/network/interfaces
code:
1 2 auto enp3s0.100 iface enp3s0.100 inet dhcp
code:
1 ifup enp3s0.100
Dat is dan ook de veel nettere optie, want Reverse NAT is een zeer ranzige oplossing die eigenlijk niet zou mogen bestaan!EWS99 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:53:
Doe je wel portforwards dan zit je met het probleem dat de Nokia XS-2426G-B geen NAT loopback (of hairpin) ondersteund.
Ofwel als je een domein hebt hangen aan de dienst die je met portforwarding beschikbaar maakt, dan werkt het niet vanuit je interne netwerk.
Dat kun je dan weer oplossen door intern een DNS server te zetten die je domeinnaam naar een intern adres omzet. (Zoek even terug op hairpin in 1 van de Delta topics, er is zeker meer info hierover)
Met alles m.b.t. je thuisnetwerk reeds ingeregeld op de R7000, zou ik in jou geval zeker voor optie 1) gaan.K1LL3RB33 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:40:
(Dus twee routers in een NAT achter NAT set-up).
Let bij die situatie er wel op, dat het LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is
met dat van het IP sub-netwerk van de R7000.
Met de R7000 in AP modus optie 2) zul je alles opnieuw moeten inregelen in de door Delta geleverde Nokia router, omdat die router dan het LAN thuisnetwerk vormt.
[ Voor 14% gewijzigd door Babylonier op 13-03-2023 18:54 ]
Helaas kan ik je hier geen gelijk in geven. Ik had dit weekend een enorme fout gemaakt door een bash script uit te laten voeren door een programma om rechten te veranderen. Ja, je ruikt hem al ipv dat er een chmod werd uitgevoerd op de juiste dir besloot het bash script dat even te doen in de root dir.. en het programma stond ook lekker te draaien als root. Stom stom stom.. maar gevolg was een volledige borked Linux met alle rechten om zeep.. dus een fresh install van Debian nodig.nero355 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Die drie dingen zouden niet nodig moeten zijn en vanzelf geactiveerd moeten worden op het moment dat je dit doet :
[...]
.. en daar liep ik al direct tegen het probleem aan dat de netinst niet werkte door het ontbreken van de vlan package.. echter ook een volledige cd install had hem niet onboard. Na wat geklooi met een usb stick en mijn mobiel (ja, want geen internet) dit op weten te lossen. Nu zelf maar een custom install usb gemaakt voor het geval dat ik nog eens zo stom mocht zijn.
Is iemand er al achter waar die schommelingen in de snelheid vandaan komen? XGS-PON opstartprobleempjes aan de kant van DFN? Komen de hoge snelheden nog terug?DieAndereJurre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:26:
Korte update over de Huawei HN8010Ts.
[Afbeelding]
Hier zit ik nog steeds netjes op 940mbit beide kanten op. Overdag zie ik hem soms dippen naar 800mbit, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met de overbooking. Blijft het langere tijd zo bij je dan zou ik toch even contact opnemen met DFNjinglewood schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:42:
[...]
Is iemand er al achter waar die schommelingen in de snelheid vandaan komen? XGS-PON opstartprobleempjes aan de kant van DFN? Komen de hoge snelheden nog terug?
Geen optie om het LAN Subnet te veranderen in de webGUI van dat ding zekerBabylonier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:44:
Met alles m.b.t. je thuisnetwerk reeds ingeregeld op de R7000, zou ik in jou geval zeker voor optie 1) gaan.
Met de R7000 in AP modus optie 2) zul je alles opnieuw moeten inregelen in de door Delta geleverde Nokia router, omdat die router dan het LAN thuisnetwerk vormt.
Dat is inderdaad echt serieus belangrijk bij een NAT achter NAT opstelling, want anders zit je opeens zonder een internetverbinding vanwege een hele lullige reden!Let bij die situatie er wel op, dat het LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is
Raar...liberque schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:09:
Helaas kan ik je hier geen gelijk in geven.
.. en daar liep ik al direct tegen het probleem aan dat de netinst niet werkte door het ontbreken van de vlan package.. echter ook een volledige cd install had hem niet onboard. Na wat geklooi met een usb stick en mijn mobiel (ja, want geen internet) dit op weten te lossen. Nu zelf maar een custom install usb gemaakt voor het geval dat ik nog eens zo stom mocht zijn.
Het is tegenwoordig in vrijwel elke distro standaard aanwezig namelijk!
Simpele antwoord in mijn optiek. Als je niks bijzonders doet van internet naar interne netwerk dan kan een DMZ setup prima. Ik heb dit ook gedaan (moet toegeven Delta is backup verbinding) en dit werkt gewoon voor alles wat ik niet van buiten naar binnen wil brengen.K1LL3RB33 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:40:
Nu kwam ik tot de conclusie dat ik die modem dus niet in bridge mode kan zetten (ik weet het, lekker op tijd die constatering gezien dit hele topic van 54 pagina's).![]()
![]()
*empty*
Wat is je beweegreden om de R7000 te vervangen voor een simpelere switch?EWS99 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:53:
[...]Als je verder geen portforwards doet, dan zou je de R7000 er tussenuit kunnen halen door die in AP modus te zetten. Ik zou 'm persoonlijk dan vervangen door een simpele switch, mits je de wifi functie van de R7000 niet gebruikt.
Thx voor de waardevolle info maar ik gebruik enkel wel eens portforwarding voor bijv. een TeamSpeak server. Maar dit soort eenvoudige portforwarding kan toch ook met de Nokia modem/router? Of functioneert dat niet goed met de Nokia?EWS99 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:53:Doe je wel portforwards dan zit je met het probleem dat de Nokia XS-2426G-B geen NAT loopback (of hairpin) ondersteund. Ofwel als je een domein hebt hangen aan de dienst die je met portforwarding beschikbaar maakt, dan werkt het niet vanuit je interne netwerk. Dat kun je dan weer oplossen door intern een DNS server te zetten die je domeinnaam naar een intern adres omzet. (Zoek even terug op hairpin in 1 van de Delta topics, er is zeker meer info hierover)
Zou je me kunnen uitleggen wat je bedoeld met "LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is met dat van het IP sub-netwerk van de R7000"?Babylonier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:44:
[...]Met alles m.b.t. je thuisnetwerk reeds ingeregeld op de R7000, zou ik in jou geval zeker voor optie 1) gaan.
Let bij die situatie er wel op, dat het LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is
Bedoel je dan dat Nokia router bijv. 192.168.178.xxx is en R7000 192.168.1.xxx?
Het lijkt me dat dat met elke router mogelijk is. Ook met een door Delta geleverde Nokia modem/router.K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:00:
...ik gebruik enkel wel eens portforwarding voor bijv. een TeamSpeak server. Maar dit soort eenvoudige portforwarding kan toch ook met de Nokia modem/router?
(Sinds jaren zit dit soort basis functionaliteiten in door ISP's geleverde modem/routers).
(Bij een dubbel NAT set-up - twee routers achter elkaar in router mode). Precies dat.K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:00:
Zou je me kunnen uitleggen wat je bedoeld met "LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is met dat van het IP sub-netwerk van de R7000"?
Als het dezelfde IP sub-net bereiken zijn, conflicteert dat met elkaar.
In de plaats van DMZ vanuit de 1e router naar de 2e router toe, zou je ook de port forwarders die je nodig zou hebben voor gebruik van een TeamSpeak server, twee keer kunnen instellen.
- De 1e port forward in de Delta Nokia router naar je R7000 router toe.
- De 2e port forward vanuit de R7000 router naar de TeamSpeak server.
Simpel en doeltreffend alle spullen die je nu al in gebruik hebt, combineren met de Delta Nokia modem/router. Zonder daar verder nog andere routers of switches voor te hoeven aanschaffen.
Het "kan" anders (met de nodige tijd, energie en kosten wat je erin zou willen steken - als het je hobby is).
Maar zou zeggen, voor "nu" maak het je allemaal niet moeilijker dan nodig.
Eigenlijk is de situatie daarmee erg goed vergelijkbaar met je eerdere Ziggo set-up.
Alleen de eerste Nokia modem/router nu niet in bridge mode (zoals bij Ziggo), maar in router mode.
Rekening houdend met dubbele port forwarders of DMZ, kun je op die wijze alle vergelijkbare services die je van buiten uit zou willen benaderen naar je thuisnetwerk toe kunnen realiseren.
Vroeg of laat komen de gebruikers die hier "als hobby" mee bezig zijn om dat met eigen router te realiseren,
- zonder gebruik van een Delta Nokia modem/router - wel tot een werkende oplossing.
Tegen die tijd dat het allemaal werkt zou je alsnog kunnen kijken of het interessant genoeg is om in te zetten.
[ Voor 34% gewijzigd door Babylonier op 14-03-2023 12:09 ]
Misschien een domme vraag maar zou je voorbeeld kunnen geven van wat conflicteren IP sub-net bereiken zijn?Babylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:
[...](Bij een dubbel NAT set-up - twee routers achter elkaar in router mode). Precies dat.
Bedoel je te zeggen dat ik de Nokia router bijv. IP sub-net bereiken van 192.168.1.10 t/m 192.168.1.20 kan laten toekennen en dat de R7000 dan niet in dat zelfde bereik moet gaan zitten?
Dit schept verwarring bij me want als je gebruik maakt van DMZ functie in de Nokia modem/router dan sla je toch de hele firewall/router functie van de Nokia over of niet?Babylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:
[...]In de plaats van DMZ vanuit de 1e router naar de 2e router toe, zou je ook de port forwarders die je nodig zou hebben voor gebruik van een TeamSpeak server, twee keer kunnen instellen.
Of is het zo dat de Nokia router in DMZ modus nog steeds een IP toekent aan de R7000 met DHCP en dat enkel de firewall instellingen in de Nokia router omzeilt worden?
Dit is inderdaad precies mijn doel. Ik wil het nu graag op een zo eenvoudig mogelijke manier aan de gang krijgen zodat het werkt. Ik heb misschien iets meer IT kennis dan de gemiddelde NL'er maar heb niet de kennis om uit te vogelen hoe dat het evt. werkend te maken is met andere apparatuur zoals de meeste dat hier wel hebben.Babylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:
[...]Simpel en doeltreffend alle spullen die je nu al in gebruik hebt, combineren met de Delta Nokia modem/router. Zonder daar verder nog andere routers of switches voor te hoeven aanschaffen.
Het "kan" anders (met de nodige tijd, energie en kosten wat je erin zou willen steken - als het je hobby is).
Maar zou zeggen, voor "nu" maak het je allemaal niet moeilijker dan nodig.![]()
Eigenlijk is de situatie daarmee erg goed vergelijkbaar met je eerdere Ziggo set-up.
Alleen de eerste Nokia modem/router nu niet in bridge mode (zoals bij Ziggo), maar in router mode.
Rekening houdend met dubbele port forwarders of DMZ, kun je op die wijze alle vergelijkbare services die je van buiten uit zou willen benaderen naar je thuisnetwerk toe kunnen realiseren.
Vroeg of laat komen de gebruikers die hier "als hobby" mee bezig zijn om dat met eigen router te realiseren,
- zonder gebruik van een Delta Nokia modem/router - wel tot een werkende oplossing.
Tegen die tijd dat het allemaal werkt zou je alsnog kunnen kijken of het interessant genoeg is om in te zetten.
Ik gok het vebruikK1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:00:
Wat is je beweegreden om de R7000 te vervangen voor een simpelere switch?
Dan wil je dus echt een losse ONT want de Nokia 2426A/B kan dat niet betrouwbaar voor je doen op het moment!Thx voor de waardevolle info maar ik gebruik enkel wel eens portforwarding voor bijv. een TeamSpeak server.
Zie bijvoorbeeld de reacties van @Daniel. in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2.
Ja.Maar dit soort eenvoudige portforwarding kan toch ook met de Nokia modem/router?
NOPE.AVIOf functioneert dat niet goed met de Nokia?
Precies dat!Zou je me kunnen uitleggen wat je bedoeld met "LAN IP sub-netwerk van de Delta Nokia router wel verschillend is met dat van het IP sub-netwerk van de R7000"?
Het kan, maar er Reset ergens iets om de zoveel tijd en het is gewoon totaal NIET betrouwbaar!Babylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:34:
Het lijkt me dat dat met elke router mogelijk is. Ook met een door Delta geleverde Nokia modem/router.
(Sinds jaren zit dit soort basis functionaliteiten in door ISP's geleverde modem/routers).

Als je ook maar IETS zelf host dan wil je gewoon een eigen Router en een eigen ONT of hopelijk ooit een door Delta/Caiway uitgeleverde ONT zoals Online.nl en Helden van Nu dat al doen!(Bij een dubbel NAT set-up - twee routers achter elkaar in router mode). Precies dat.
In de plaats van DMZ vanuit de 1e router naar de 2e router toe, zou je ook de port forwarders die je nodig zou hebben voor gebruik van een TeamSpeak server, twee keer kunnen instellen.
Simpel en doeltreffend alle spullen die je nu al in gebruik hebt, combineren met de Delta Nokia modem/router. Zonder daar verder nog andere routers of switches voor te hoeven aanschaffen.
Maar zou zeggen, voor "nu" maak het je allemaal niet moeilijker dan nodig.![]()
Stel je het volgende voor :K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:07:
Misschien een domme vraag maar zou je voorbeeld kunnen geven van wat conflicteren IP sub-net bereiken zijn?
Bedoel je te zeggen dat ik de Nokia router bijv. IP sub-net bereiken van 192.168.1.10 t/m 192.168.1.20 kan laten toekennen en dat de R7000 dan niet in dat zelfde bereik moet gaan zitten?
Jouw linkerarm is 192.168.1.0/24 - Netgear
Jouw rechterarm is 192.168.1.0/24 - Nokia
Vervolgens vraagt iemand je de weg naar 192.168.1.50 bijvoorbeeld.
Welke arm gebruik je dan om de beste meneer of mevrouw de juiste kant op te wijzen ?!
Dat laatste natuurlijk!Dit schept verwarring bij me want als je gebruik maakt van DMZ functie in de Nokia modem/router dan sla je toch de hele firewall/router functie van de Nokia over of niet?
Of is het zo dat de Nokia router in DMZ modus nog steeds een IP toekent aan de R7000 met DHCP en dat enkel de firewall instellingen in de Nokia router omzeilt worden?
En als de Nokia 2426A/B alweer een slechte dag heeft dan werkt je opstelling totaal niet!
Dingen zelf hosten = ONT aanschaffen of erop wachten!Dit is inderdaad precies mijn doel. Ik wil het nu graag op een zo eenvoudig mogelijke manier aan de gang krijgen zodat het werkt. Ik heb misschien iets meer IT kennis dan de gemiddelde NL'er maar heb niet de kennis om uit te vogelen hoe dat het evt. werkend te maken is met andere apparatuur zoals de meeste dat hier wel hebben.
Wachten op betere firmware van de Nokia 2426A/B kan natuurlijk ook, maar dat duurt denk ik nog langer dan wachten op een ONT vanuit Delta/Caiway dus denk daar eens goed over na!
Maar iets anders...
Een Netgear R7000 is ondertussen behoorlijk oud en waarschijnlijk EOL qua Support/Firmware Updates vanuit Netgear en daarnaast ook een paar keer behoorlijk kreupel gemaakt door verkeerde Firmware Releases dus ik zou eens effe goed checken hoe het daarmee staat en hoe je R7000 op dit moment nog presteert!
Dus DMZ werkt wel maar Nokia 2426 is onbetrouwbaar?nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:26:
[...]Dat laatste natuurlijk!
En als de Nokia 2426A/B alweer een slechte dag heeft dan werkt je opstelling totaal niet!
Dat is wel een goed punt. In het verleden eens geupdate en toen functioneerde het ding niet meer waardoor Netgear een nieuwe heeft opgestuurd. Sinds die tijd ben ik van de firmware updates afgebleven omdat het nu goed werkt maar ben me bewust van veiligheidsrisico.nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:26:[...]
Een Netgear R7000 is ondertussen behoorlijk oud en waarschijnlijk EOL qua Support/Firmware Updates vanuit Netgear en daarnaast ook een paar keer behoorlijk kreupel gemaakt door verkeerde Firmware Releases dus ik zou eens effe goed checken hoe het daarmee staat en hoe je R7000 op dit moment nog presteert!
Ik ga toch wel eerst proberen het zaakje met huidige hardware aan de praat te krijgen en te zien of ik de hogere snelheden van Delta kan halen.
Vervolgens is het vervangen van de R7000 wel een goede optie.
Heb je suggesties voor een goede alternatieve router / switch?
Die voorbeelden had je in een vorig bericht zelf al gegeven.K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:07:
...zou je voorbeeld kunnen geven van wat conflicteren IP sub-net bereiken zijn?
Als zijnde "verschillend" - Dat conflicteert dus NIET:
Voorbeeld als zijnde wel "hetzelfde" - Dat conflicteert WEL:
Nokia router bijv. 192.168.178.xxx - en ook in de R7000 het gebruik van sub-net 192.168.178.xxx
of
Nokia router bijv. 192.168.1.xxx - en ook in de R7000 het gebruik van sub-net 192.168.1.xxx
Waarbij met gebruik van sub-net masker 255.255.255.0
het hele subnet IP bereik wordt bedoeld van 192.168.178.1 tot en met 192.168.178.255
of 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.255
(Vandaar dat je zelf wellicht die voorbeelden omschrijft met een aantal xxx op die plek).
Nee, met DMZ sla je de "router" functie helemaal niet over. Er is nog steeds gewoon een LAN netwerk actief, DHCP server en DNS server.K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:07:
Dit schept verwarring bij me want als je gebruik maakt van DMZ functie in de Nokia modem/router dan sla je toch de hele firewall/router functie van de Nokia over of niet?
Er zijn 65.535 poorten.
Met DMZ worden al die poorten (op misschien enkele uitzonderingen na) doorgestuurd.
Naar een "vast" IP adres van de 2e router, waarvan je dat IP-adres dan wel in de Delta Nokia router moet vastleggen op basis van MAC-adres.
Dus ja, ook bij DMZ is het zo dat je in de Delta Nokia nog steeds een vast IP moet toekennen aan de R7000.
(En de R7000 op DHCP laten staan).
Precies op vergelijkbare manier zoals je dat mogelijk ook voor een aantal apparaten in je thuisnetwerk hebt vastgelegd met de R7000? (Zoals waarschijnlijk de door je eerder genoemde TeamSpeak server, met instellingen in de R7000 router om poorten door te kunnen sturen).
Wikipedia: List of TCP and UDP port numbers
Verder schreef ik:
Je kunt "blind" 65.535 poorten doorsturen met DMZ vanuit de Nokia router naar de R7000 router.
Kleine vergissing in je R7000, of een veiligheidslek, en je stelt mogelijk al meer open, dan de bedoeling is.
Met meer controle kun je in de plaats van DMZ, ook alleen maar die paar poorten doorsturen die betrekking hebben op alleen de TeamSpeak server, of net die services die je van buiten af wilt bereiken in je LAN netwerk.
Twee keer instellen,
simpelweg omdat er twee routers achter elkaar zijn opgesteld in een NAT achter NAT set-up
Op dit moment in een tijdelijke test-opstelling maak ik zelf gebruik van een "NAT achter NAT set-up",
met in mijn geval twee "eigen" routers achter elkaar (overigens niet bij Delta).
Met verschillende VPN-verbindingen naar achterliggende VPN-servers.
Diverse NAS- en andere bestand-servers bijv. via een connectie met USB harde schijven achter een router.
Alles op basis van "twee keer" poorten doorsturen voor die services waar dat betrekking op heeft.
(geen DMZ). En het werkt echt allemaal uitstekend.
[ Voor 10% gewijzigd door Babylonier op 14-03-2023 16:32 ]
Zie de eerder gelinkte reacties in het Caiway TopicK1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:04:
Dus DMZ werkt wel maar Nokia 2426 is onbetrouwbaar?
Dat is ook de reden dat dit topic bestaat hé!
Ik roep al gauw DIY Router tegenwoordig, maar in jouw geval moet je misschien maar eens gewoon kijken naar iets op Consumer Level zeg maar dus de gemiddelde ASUS/TP-Link/AVM/enz. modellenHeb je suggesties voor een goede alternatieve router / switch?
Afgelopen zondag wilde ik online racen. Heb je een server met meerdere gameservers draaien en natuurlijk als je het dan zelf wilt gebruiken doet het het weer niet. Vandaag werkt het wel weer, gisteren werkte het nog steeds niet. Mijn broer heeft maar poorten opengezet mocht die het niet doen dat die het op zijn game-pc kan draaien. Heb je een aparte machine voor dat soort dingen kan je er alsnog geen gebruik van maken. Inmiddels ben ik al een halfjaar weg bij Ziggo(kan weer opnieuw gebruik maken van een aanbieding) en ga kijken hoe ik onder dit contract vandaan kan komen. Helaas was de prijsverhoging net te vroeg aangekondigd anders kon ik daar mooi een beroep op doen. Of gaat die tijd pas in op het moment dat je de verhoging betaald.K1LL3RB33 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Dus DMZ werkt wel maar Nokia 2426 is onbetrouwbaar?
[...]
@Daniel.
Of problemen met online gamen die je ondervindt te wijten zijn aan een "DMZ" instelling,
is nergens uit je antwoord op te maken. Het kunnen net zo goed problemen zijn die voortkomen uit andere onvolkomenheden in je thuisnetwerk set-up?? Hoe heb je dat met aanvullende testen vastgesteld??
Daarmee wil ik overigens niet bagatelliseren dat "DMZ" géén problemen zou kunnen opleveren.
Jaren terug bij toen "Telfort" liep een "DMZ" instelling in een Experia Box V8, naar een eigen router toe,
"bij herhaling" (en repeteerbaar bij testen vast te stellen), uit op netwerkproblemen.
Reden voor mij "toen" om DMZ niet in te zetten bij een dubbele NAT set-up met een eigen router erachter.
Maar te testen met enkel port forwarding instellingen voor die services die ik van buitenaf met mijn thuis netwerk wilde benaderen, naar mijn eigen router toe (en vandaar weer verder). En met succes!!
Geen problemen meer.
Wat heb je zelf allemaal uitgetest aan alternatieve set-ups om problemen te lokaliseren??
En te kunnen vaststellen waar de problemen met zekerheid "werkelijk" aan zouden kunnen liggen??
Of problemen met online gamen die je ondervindt te wijten zijn aan een "DMZ" instelling,
is nergens uit je antwoord op te maken. Het kunnen net zo goed problemen zijn die voortkomen uit andere onvolkomenheden in je thuisnetwerk set-up?? Hoe heb je dat met aanvullende testen vastgesteld??
Daarmee wil ik overigens niet bagatelliseren dat "DMZ" géén problemen zou kunnen opleveren.
Jaren terug bij toen "Telfort" liep een "DMZ" instelling in een Experia Box V8, naar een eigen router toe,
"bij herhaling" (en repeteerbaar bij testen vast te stellen), uit op netwerkproblemen.
Reden voor mij "toen" om DMZ niet in te zetten bij een dubbele NAT set-up met een eigen router erachter.
Maar te testen met enkel port forwarding instellingen voor die services die ik van buitenaf met mijn thuis netwerk wilde benaderen, naar mijn eigen router toe (en vandaar weer verder). En met succes!!
Geen problemen meer.
Wat heb je zelf allemaal uitgetest aan alternatieve set-ups om problemen te lokaliseren??
En te kunnen vaststellen waar de problemen met zekerheid "werkelijk" aan zouden kunnen liggen??
[ Voor 7% gewijzigd door Babylonier op 14-03-2023 22:30 ]
De DMZ van mijn Nokia begon na 2 weken poort 443 te blokkerenBabylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:23:
@Daniel.
Geen problemen meer.

- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Op het Delta Zeelandnet serviceforum staat te lezen:Computer guy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:59:
[...]
De DMZ van mijn Nokia begon na 2 weken poort 443 te blokkerendat uitgezet en alle poorten naar mijn router geforward lijkt beter te werken.
”Poort 443 werkt niet..en voorlopig ook niet....
Contact gehad met medewerker techniek.
Naar nu blijkt kan Delta, vanwege een bug in het Nokia modem, poort 443 niet “leveren”
…
Een bekend probleem waarbij ze niet kunnen aangeven wanneer e.e.a. is opgelost…
…
Hoop op een snelle fix door Nokia maar...de reactie van Delta m.b.t. een termijn was niet erg hoopgevend.”
Lees nou eens zijn reacties door die ik noem in mijn vorige reactie : nero355 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"Babylonier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:23:
@Daniel.
Geen problemen meer.
Ik denk dat je daarna spijt krijgt van bovenstaande post!
Waarom zou ik spijt krijgen?
In het voor mij wat onsamenhangende gaming verhaal (sorry) van @Daniel is voor mij niet duidelijk wat de oorzaak is waar die problemen die hij ondervindt door komen?
Ik vraag alleen hoe hij die problemen met aanvullende testen heeft vastgesteld??
Verder geef ik in mijn post met name mijn eigen negatieve ervaring weer van een Telfort model router van jaren terug met DMZ. Reden om dat DMZ toen niet in te zetten, en port forwarding te gebruiken. Probleem over !!
Dat is kennelijk ook een vergelijkbare ervaring van @Computer guy beschreven in < deze vervolgreactie >
met de door Delta geleverde Nokia modem/router.
Dus geen gebruik te maken van DMZ, maar van losse port forwarding voor die services die men wil inzetten.
Precies datgene wat ik de hele tijd al propageer.
Verder ben ik nog steeds van mening, dat @K1LL3RB33 eerst eens probeert gewoon zijn eigen netwerk online te krijgen met de spullen die hij al heeft. Met minimale aanpassingen van instellingen in de Delta Nokia router.
Wat ik van internet haal gebruikt TeamSpeak server 3 poorten (niet 443).Lijkt me niet moeilijk dat in te stellen. Als het daarmee werkt, dan werkt het. Ben je klaar. Dat lijkt nog niet geprobeerd te zijn.
Alvorens op voorhand al allerlei nieuwe apparaten aan te bevelen, en het netwerk overhoop te gooien.
Waarbij het maar de vraag is, of het dan wel werkt met alle problemen die ik daarover lees van gebruikers die daar als "hobby" mee aan de slag zijn.
In het voor mij wat onsamenhangende gaming verhaal (sorry) van @Daniel is voor mij niet duidelijk wat de oorzaak is waar die problemen die hij ondervindt door komen?
Ik vraag alleen hoe hij die problemen met aanvullende testen heeft vastgesteld??
Verder geef ik in mijn post met name mijn eigen negatieve ervaring weer van een Telfort model router van jaren terug met DMZ. Reden om dat DMZ toen niet in te zetten, en port forwarding te gebruiken. Probleem over !!
Dat is kennelijk ook een vergelijkbare ervaring van @Computer guy beschreven in < deze vervolgreactie >
met de door Delta geleverde Nokia modem/router.
Dus geen gebruik te maken van DMZ, maar van losse port forwarding voor die services die men wil inzetten.
Precies datgene wat ik de hele tijd al propageer.
Verder ben ik nog steeds van mening, dat @K1LL3RB33 eerst eens probeert gewoon zijn eigen netwerk online te krijgen met de spullen die hij al heeft. Met minimale aanpassingen van instellingen in de Delta Nokia router.
Wat ik van internet haal gebruikt TeamSpeak server 3 poorten (niet 443).Lijkt me niet moeilijk dat in te stellen. Als het daarmee werkt, dan werkt het. Ben je klaar. Dat lijkt nog niet geprobeerd te zijn.
Alvorens op voorhand al allerlei nieuwe apparaten aan te bevelen, en het netwerk overhoop te gooien.
Waarbij het maar de vraag is, of het dan wel werkt met alle problemen die ik daarover lees van gebruikers die daar als "hobby" mee aan de slag zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Babylonier op 15-03-2023 07:23 ]
Flink geld neerleggen voor een losse ONT is helemaal niet nodig als je gebruik wilt maken van port-forwards. Gewoon tijdelijk het Nokia modem gebruiken voor de routing. De verwachting is dat Delta in Q2 een update uitbrengt voor de Nokia modems die bridge-modus mogelijk maakt.
En nee, deze informatie komt niet van de helpdesk bij Delta.
Dat zou heel mooi zijn, maar gezien de track record van Delta (veel beloven weinig waar maken) ben ik sceptisch.MrJoery schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:14:
Flink geld neerleggen voor een losse ONT is helemaal niet nodig als je gebruik wilt maken van port-forwards. Gewoon tijdelijk het Nokia modem gebruiken voor de routing. De verwachting is dat Delta in Q2 een update uitbrengt voor de Nokia modems die bridge-modus mogelijk maakt.
Ook ik heb meerdere keren gevraagd of de modem in Bridge modus gezet kon worden, voordat ik mezelf had aangemeld. En het blijkt dat dit achteraf toch (nog) niet kan en ben dus ook enigszins sceptisch...esky schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Dat zou heel mooi zijn, maar gezien de track record van Delta (veel beloven weinig waar maken) ben ik sceptisch.
Ondanks dat ik nog geen DFN aansluiting heb (verwacht medio september), heb ik vanochtend vroeg toch de Huawei HN8010TS bij CDR besteld (just in case).
Ik wilde deze groep blij maken met het bericht dat de HN8010TS weer bij CDR te koop is, maar inmiddels is deze ook niet meer beschikbaar.

Het Nokia modem in bridge modus wordt al enige tijd getest onder een groep gebruikers. Volgens mij hadden een paar Tweakers de functie ook al gevonden in de Nokia app een x aantal weken geleden, maar hiervoor moet je de firmware hebben die nu nog wordt getest.pingme schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Ook ik heb meerdere keren gevraagd of de modem in Bridge modus gezet kon worden, voordat ik mezelf had aangemeld. En het blijkt dat dit achteraf toch (nog) niet kan en ben dus ook enigszins sceptisch...
Omdat ik zijn reacties WEL heb gelezen door de tijd heen en daarnaast ook bijvoorbeeld de ervaringen van @Lange_Slurf in een vrijwel dezelfde situatie ken en bij beiden de betrouwbaarheid van de Nokia 2426A/B gewoon keihard heeft gefaald op het moment dat je zelf een TeamSpeak Server of Site-to-Site VPN draait!Babylonier schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:58:
Waarom zou ik spijt krijgen?
Dus...
"Tell me you have read his replies, without telling me you haven't read his replies"
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Dat zou goed nieuws zijn. Volgens de huisregels op Tweakers is dan een bron noemen wel zo aardig.MrJoery schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:17:
[...]
Het Nokia modem in bridge modus wordt al enige tijd getest onder een groep gebruikers. Volgens mij hadden een paar Tweakers de functie ook al gevonden in de Nokia app een x aantal weken geleden, maar hiervoor moet je de firmware hebben die nu nog wordt getest.
Een goede vriend van mij werkt bij Delta op een afdeling die verantwoordelijk is voor de modems voor de consumenten.ernstoud schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:18:
[...]
Dat zou goed nieuws zijn. Volgens de huisregels op Tweakers is dan een bron noemen wel zo aardig.
Geen "officiële" bron nee, maar wel iemand die er meer van af weet dan de helpdesk. Ik zal 'm regelmatig om een update vragen, maar ik wil ook niet dat hij in de problemen komt voor het naar buiten brengen van informatie wat nog niet mag!
Dan ben ik ook nieuwsgierig naar het modem met 10Gb poort waarvan men in eerste instantie hoopte dat deze in het najaar van ‘22 zou komen. Dit is naast het bridge verhaal voor de 8Gb abbo klanten ook een reden om bv naar een ONT te gaan. (Voor mij vind ik een ONT iig technisch de mooiste oplossing) Maar hoe meer opties voor de gebruiker hoe beter…MrJoery schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:40:
[...]
Een goede vriend van mij werkt bij Delta op een afdeling die verantwoordelijk is voor de modems voor de consumenten.
Geen "officiële" bron nee, maar wel iemand die er meer van af weet dan de helpdesk. Ik zal 'm regelmatig om een update vragen, maar ik wil ook niet dat hij in de problemen komt voor het naar buiten brengen van informatie wat nog niet mag!
En ligt dat dan aan de Nokia 2426A/B of een niet sluitende netwerk set-up van een NAT achter NAT configuratie achter die Nokia 2426A/B die de heren hebben opgezet ??nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Omdat ik zijn reacties WEL heb gelezen door de tijd heen en daarnaast ook bijvoorbeeld de ervaringen van @Lange_Slurf in een vrijwel dezelfde situatie ken en bij beiden de betrouwbaarheid van de Nokia 2426A/B gewoon keihard heeft gefaald op het moment dat je zelf eenNokia 2426A/B TeamSpeak Server of Site-to-Site VPN draait!
Heb met een middenstandsbedrijf contact, met twee internet adressen in België, en filiaal in Zeeland via Delta.
Zowel in België met Belgische provider als in Nederland via Delta een "NAT achter NAT" set-up.
VPN tussen de twee Belgische adressen gaf juist problemen. Niet vanuit Delta / Zeeland naar België toe.
Andersom vanuit België naar Delta / Zeeland ook niet.
Het was zelfs zo dat hij van de ene Belgische locatie een VPN opzette naar het Delta adres in Zeeland.
En omdat het uitgaande WAN IP-adres dan "Delta" / Nederland betrof.
Kon hij wel een VPN connectie opzetten van de ene Belgische locatie "via Delta als tussenstap",
naar de andere Belgische locatie.
Met wat kleine aanpassingen in set-up, zijn er helemaal geen problemen meer met VPN.
Welke locatie ook wordt ingezet voor VPN. (Beheer en uitlezing van kassa systemen).
@Babylonier VPN is ook maar net wat voor techniek erachter zit. Sommige combinaties werken gewoon niet of matig. Ziggo heeft bijvoorbeeld zakelijk heel wat Hitron modems neergezet. Die dingen zijn gewoon per definitie instabiel als je een IPsec VPN over dat ding laat lopen. Bonuspunten bij 2 VPN verbindingen tegelijk, dan loopt zo'n modem gewoon tig keer per dag vast.
Op de eerste plaats hartelijk dank voor jullie uitgebreide uitleg / toelichting.
Mogelijk kom ik hier nog eens terug zodra internet werkt maar ik het verder niet aan de gang krijg.
Daarnaast heb je gelijk met bovenstaande vind ik. Op dit moment werkt internet nog niet eens na het aansluiten van het modem. Zodra dat werkt, ga ik eens experimenteren met NAT achter NAT setup en evt. portforwarden als ik dat ergens voor nodig heb. Goed om te weten hoe ik dan ook met IP subnet om moet gaan.Babylonier schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:58:Verder ben ik nog steeds van mening, dat @K1LL3RB33 eerst eens probeert gewoon zijn eigen netwerk online te krijgen met de spullen die hij al heeft. Met minimale aanpassingen van instellingen in de Delta Nokia router.
Mogelijk kom ik hier nog eens terug zodra internet werkt maar ik het verder niet aan de gang krijg.
Heb die van mij op de V&A gezet, ben je die van jou al kwijt?Lange_Slurf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:16:
Voor wie geïnteresseerd is, en even op voorhand dat het hier is toegestaan, ik heb een Adtran 621i ongebruikt in de doos. Ik heb er een NL voedings adapter bij gekocht.
Verwacht binnenkort ook een XS-010X-Q
[ Voor 6% gewijzigd door joon op 16-03-2023 08:37 ]
Ik ook, en dan komt mijn werkende Adtran SDX-622v (met 10Gbase-T poort) ook beschikbaar.joon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:05:
Heb die van mij op de V&A gezet, ben je die van jou al kwijt?
Verwacht binnenkort ook een XS-010X-Q
En ik kreeg te horen "we verwachten dat niet dit jaar".MrJoery schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:14:
Huawei ONT ontvangen en aangemeld bij Delta. Ze vroegen om het PON ID, serienummer en MAC adres.
Ben benieuwd...
Wanneer het allemaal werkt, kan je dan een update geven over snelheid/stabiliteit etcetera?duderuud schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:33:
[...]
En ik kreeg te horen "we verwachten dat niet dit jaar".
Huawei ONT ontvangen en aangemeld bij Delta. Ze vroegen om het PON ID, serienummer en MAC adres.
Ben benieuwd...
Bij mij werkt de Huawei super stabiel. Eenmaal geprovisioned heb je er geen omkijken meer naar. Qua snelheid kun je via een multi thread iperf3 Speedtest altijd wel tussen de 5-7 Gbps halen, zowel down als up. In de daluren zit je gemiddeld wat hoger dan in de piekuren.
Als ik met mijn UDM-Pro een Speedtest doe, dan haal ik rond de 4-5 Gbps down en 3-4 Gbps up. De beperkende factor is dus al snel je eigen hardware, niet het DFN netwerk.
Als ik met mijn UDM-Pro een Speedtest doe, dan haal ik rond de 4-5 Gbps down en 3-4 Gbps up. De beperkende factor is dus al snel je eigen hardware, niet het DFN netwerk.
[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 17-03-2023 09:02 ]
En weer een nieuwe datum. Ik krijg dit jaar 2e glas verbinding in huis (glaspoort) dan is DFN overbodig geworden en zal die dus ook weer een klant verliezen. Bridge is tegenwoordig zo ingeburgerd dat je het als een essentiële dienst mag beschouwen. Als je dat na al jaren bezig zijn nog steeds niet kunt aanbieden dan moet je toch bij jezelf, als netwerkprovider, gaan denken wat doen we verkeerd.duderuud schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:33:
[...]
*empty*
Verbinding is nog niet actief (gelukkig is mijn oude Ziggo verbinding nog actief).pingme schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:21:
[...]
Wanneer het allemaal werkt, kan je dan een update geven over snelheid/stabiliteit etcetera?
Volgens de dame duurde het 24 uur dus het zou rond 18:00 moeten werken.
Ik zal wel wat tests draaien dan.
Let wel, ik heb het 1 gigabit abonnement.
Pon ID is toch het ook het serienummer maar dan verkort?(HWTC?)duderuud schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Ben benieuwd...
Anders heb ik het denk ik niet goed door gegeven

Ik ga vanmiddag kijken of de Huawei namelijk online is gekomen..
CorrectPon ID is toch het ook het serienummer maar dan verkort?(HWTC?)
Voor de snelle beslissers: Huawei HN8010TS is weer beschikbaar bij CDR:
https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html
Ik heb er afgelopen woensdag nog 1 kunnen scoren. Maar daarna was die ook meteen uitverkocht.pingme schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:31:
Voor de snelle beslissers: Huawei HN8010TS is weer beschikbaar bij CDR:
€157,12 voor het modem, en €18,15 voor het verzenden.
Senaxx schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:47:
Ik heb er afgelopen woensdag nog 1 kunnen scoren. Maar daarna was die ook meteen uitverkocht.
€157,12 voor het modem, en €18,15 voor het verzenden.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Verschil is de BTW, 21%. Die moet je gewoon betalen als consument. De prijs op de website is exclusief.nero355 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Dat is al € 30 meer dan het in het begin was geloof ik ?!
Uiteraard, maar was die eerst niet iets van € 127 of zelfs € 117 of zoernstoud schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:53:
Verschil is de BTW, 21%. Die moet je gewoon betalen als consument. De prijs op de website is exclusief.
Dacht zelfs ergens € 98 gezien te hebben...
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- AVM
Nee, de eerste lichting kopers hebben EUR 127,- excl. BTW dus EUR 171 incl. BTW en verzendkosten betaald.nero355 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:56:
[...]
Uiteraard, maar was die eerst niet iets van € 127 of zelfs € 117 of zo
Dacht zelfs ergens € 98 gezien te hebben...
Het lijkt te kloppen dat modems alleen 's nachts worden geprovisioned. Ik heb mijn ONT gisteren rond 18:00 aangemeld maar zal waarschijnlijk pas aankomende nacht actief worden.
Iets om rekening mee te houden
Iets om rekening mee te houden
Ik wil bij deze even melden dat de Huawei HN8010Ts ONT Werkt!
ik heb dus alleen het Pon ID (korte Serienummer door gegeven aan Delta)
en het werkt!

Speedtest van UDM Pro geeft aan:
Download: 6430 Mbps
Upload: 2845 Mbps
Het is een 8gb lijn van Delta.
Maar zoals ik in de Forum heb gelezen, is de snelheid waarschijnlijk nog hoger alleen is de een beperking van de UDM Pro
ik heb dus alleen het Pon ID (korte Serienummer door gegeven aan Delta)
en het werkt!
Speedtest van UDM Pro geeft aan:
Download: 6430 Mbps
Upload: 2845 Mbps
Het is een 8gb lijn van Delta.
Maar zoals ik in de Forum heb gelezen, is de snelheid waarschijnlijk nog hoger alleen is de een beperking van de UDM Pro
[ Voor 42% gewijzigd door timwat op 17-03-2023 16:08 ]
@duderuud De klantenservice registreert het alleen, een andere afdeling verwerkt het daarna nog.
Dus als je na 17:00 uur contact opneemt met de klantenservice, dan moet je een werkdag extra wachten omdat het provisioningverzoek alleen tijdens kantooruren verwerkt wordt.
Dus als je na 17:00 uur contact opneemt met de klantenservice, dan moet je een werkdag extra wachten omdat het provisioningverzoek alleen tijdens kantooruren verwerkt wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 17-03-2023 15:57 ]
@duderuud ...and there was light!
Gisterenochtend om 09.36 moest ik de volgende gegevens doorgeven aan de Delta klantenservice:
In de Service Provisioning Status tab staat:
/f/image/p8rCX40c2a26Jtaq2pCFsIDw.png?f=fotoalbum_large)
Is de modem toch nog niet aangemeld in het systeem van DFN?
Net met een Delta medewerker gechat en deze zegt:
- merk en type modem
- Mac adres
- Serie nummer
- PON ID/ modem ID
In de Service Provisioning Status tab staat:
/f/image/p8rCX40c2a26Jtaq2pCFsIDw.png?f=fotoalbum_large)
Is de modem toch nog niet aangemeld in het systeem van DFN?
Net met een Delta medewerker gechat en deze zegt:
Ik heb meteen voor je gekeken en ik zie dat mijn collega de melding goed heeft aangemaakt! Het kan ongeveer 24 uur duren totdat dit volledig verwerkt is, het staat nog open en zal dus binnen enkele uren verwerkt worden.
[ Voor 16% gewijzigd door SeD_NcL op 18-03-2023 09:17 ]
Dit topic is gesloten.