@Lange_Slurf heeft mij daar wat leuke foto's van gestuurd die hij hier vast wel effe wil delen met iedereen!ernstoud schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:15:
Ja, dat kan. Geen enkel probleem. Ik weet echter niet (ik heb geen XGS-PON) of de aansluiting aan het geleverde Delta/Caiway device verzegeld is. Dan neem je wel een (klein) risico gezien de algemene voorwaarden.

Kort samengevat : Veel relaxer dan bij de Genexis 7840 het geval is met dat stomme rode bracketje om de SFP heen!
Dat was dan ook mijn TIP maar stiekem heeft hij een eigen bouwsel erbij gebouwd als backup optie!ernstoud schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:40:
Zeker, maar ik zou toch voor de optie gaan om de SC/APC uit de Nokia te gebruiken. Op die manier laat je de aansluiting in de Attema FTU met rust. Die aansluiting is niet je eigendom. Gaat daar iets stuk door het uit- en inschuiven (bij mij ging het heel zwaar) moet er een monteur komen.
Precies!De SC/APC uit de Nokia omsteken is zo gebeurd, de AC adapter van de Nokia werkt ook met de Huawei en Nokia ONT. Heel simpel dus; 2 connectors even omzetten en klaar.
Iets nuttigs vinden op de Delta of Caiway website is sowieso een uitdaging...Mapje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:12:
Overigens typisch dat Delta geen uitspraken doet over minimum snelheden boven de 1Gbps
https://www.delta.nl/veel...etsnelheid-op-mijn-adres/

Maar laten we eerlijk zijn :
- We hebben het over abonnementen bedoeld voor Consumenten.
- Deze hebben vaak een overboeking van minimaal 1:25 tot 1:40 en in sommige situaties nog veel hoger...
Dus ik gok dat je met een 8 Gbps lijn als minimale snelheid 1/40ste ervan moet aanhouden = 204,8 Mbps
Hoe test je precies ?robertwebbe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:28:
Ik ben inmiddels vele speedtesten gedaan en zie dat ik meestal tussen de 3 en 4 Gbps kom. Heel af en toe toe tik ik de 5 of 6 Gbps aan, het lijkt mij dus een kwestie van flinke overboeking.
De volledige 10 Gbps volpompen vereist namelijk nogal wat CPU kracht en tuning is mijn ervaring!
Meestal zal je iets van 6+ Gbps halen en met wat finetuning net ergens aan die 8 Gbps van Delta zitten
Ik heb in het verleden 2 x 10 Gbps LACP setups gebouwd voor klanten en zonder finetuning kreeg je daar niet meer dan 13 Gbps uit en dus verre van 20 Gbps
Misschien wel 25 of 40 Gbps zelfs, maar de gebruikte apparatuur en overboeking en dergelijke kan allemaal het uiteindelijke resultaat flink benadelen...Zou het kunnen zijn dan ik een 10 Gbps aanvoer deel met iedereen in de POP?
Dat is minder...De temperatuur van de SFP+ module in mijn router stijgt navenant mee, die tikt na een paar speedtesten de 91 graden aan.
Welke Router precies ?
- USG reeks = MIPS CPU voor het OS + Offloading Chips voor NAT en (bijna) al het andere...EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:36:
Ik heb een USG, maar ik moet zeggen dat ik die speedtests van Unifi niet zo betrouwbaar vind
- UDR/UDM reeks = ARM SoC die alles via de CPU doet.
Resultaat => Verdomd lage speedtests als je de USG modellen gebruikt en wat betere resultaten als je de UDR/UDM reeks gebruikt, maar nog steeds niet ideaal!
Kortom : Gebruik gewoon een snelle PC of Laptop voor je tests!
Ik vind alles tussen de 1 Gbps en 10 Gbps uitmelktroep dus ik zie liever de prijzen lager worden, want 400 Mbps voor bijna € 50 is echt totaal niet meer van deze tijd @Caiwayernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:37:
Ik vind overigens dat er best wel een abonnement tussen 1Gbps en 8Gbps zou passen, bijvoorbeeld 2.5Gbps; past beter op de huidige ethernet poorten van PC's.
Die optie is er nooit geweest, tenzij je direkt op de CLI van een USG ging zitten en daarna de config in een mooie JSON file liet dumpen, maar dan kon je net zo goed een EdgeRouter kopen!DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
Unifi Dream Machine Pro SE, echter vindt ik wel dat tov de oude unifi routers er wel veel settings ontbreken.
Om te beginnen met het feit dat je niet meerdere vlans kan configureren op een wan interface.
Dat soort dingen gebeuren in batches dus gewoon je beurt afwachten zoals bij elke ISP tijdens elke snelheidsverhogingen gerelateerde periodemvdnes schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
Ik heb een Caiway abonnement. Dat zou per 1 maart van 300 Mbps naar 400 Mbps gaan, maar daar merk ik in de speedtests nog niet veel van.
[...]
Ik haalde altijd al ongeveer 310 Mbps.
Nu heb ik een Nokia XS-010X-Q met daar achter een MiktoTik Hex S. Volgens mij zou 400 Mbps geen probleem moeten zijn. Anders is het wel heel toevallig dat ik al eerder precies op de limiet zat.
Zijn er anderen met een eigen modem waarbij de snelheidsverhoging wel of niet is gebeurd?
Als je wilt weten wat die Hex kan dan moet je effe in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie rondkijken...
Volgens mij komt die aardig ver met fasttrack aan en dan op IPv4 basis maar hoe ver precies weet ik niet
Dat gebeurt over het algemeen op iets van een centrale Load Balancer en dan maakt het verder niet uit wat je aan apparatuur gebruikt!EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:09:
Hmm, ik heb ook Caiway en ook een Nokia XS-010X-Q en ook een mail gehad van de snelheidsverhoging van 300 naar 400. Toevallig vandaag nog een speedtest gedaan en ook ik kom niet hoger dan 300.
Misschien zijn ze de “eigen modem” gebruikers vergeten aan te passen?
DrayTek Routers > UniFi Routers anytime wat mij betreft!justdaboo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:01:
Ik heb het zelfde, ik heb een UDP Pro SE hangen, maar overweeg toch bv de Vigor 3910 voor als mn 8G Delta lijn actief is…
Dus gewoon NU AL UPGRADEN en genieten van die +100% boost qua instellingen die je ineens via de webGUI erbij krijgt!
Sorry, maar als ex-abonnee van een xDSL lijntje ben ik het daar echt totaal niet mee eens!robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:33:
@ernstoud Het is nog een relatief nieuwe techniek. Precies dezelfde problemen waren er ooit ook bij ISDN, DSL, DOCSIS, etc. Geef het een jaar en dan zullen de meeste problemen wel verholpen zijn.
Veel minder gezeik mee gezien of gehad dan dit hele XGS-PON drama gedoe...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||