Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 22:26
robertwebbe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:01:
Update: Vannacht rond 4:00 uur is de Nokia geprovisioned, om 9:00 uur ga ik via chat de Huawei proberen aan te laten sluiten.
Benieuwd hoe soepel dit gaat verlopen... Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zojuist via chat aangemeld. Eerste vraag was of mijn nieuwe modem voldeed aan de eisen, tweede was het PON ID. Vervolgens een paar minuten wachten en toen kreeg ik de bevestiging dat die geregistreerd was en dat het 24 uur kan duren voordat die geprovisioned wordt. Dus vannacht swap ik het modem en verwacht dat die morgen werkt.
TBC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:55:
Ik heb vanavond de Nokia XS-2426G-B aangesloten. PON lampje brandde vrij snel, Internet niet. Dus wel gepatched maar niet geprovisioned. Ik zal morgen weer even bellen.

En ook de Huawei OptiXstar HN810Ts XGS-PON ONT is ontvangen. In eerste instantie kon ik niet in de web interface komen maar na een harde reset lukte het wel. Moest overigens nog wel even handmatig IP4 adres toekennen, er is volgens mij geen DHCP. Voor de liefhebbers alvast wat screenshots.

[...]
@robertwebbe
Dank! De mijne komt als het goed is vandaag binnen. FTU is hier recent geplaatst, vezel(s) gelast, maar helaas bij controle geen signaal dus er komt nog iemand binnenkort nameten en dan de FTU definitief vastmaken.
Gezien jouw opmerking over DHCP: heb jij voor het resetten en inloggen op de GUI van de Huawei een aparte laptop gebruikt? Heb je ook het standaard ww aangepast enzo? Ik ben benieuwd naar de stappen.
Ik heb zelf hier een UDM-Pro hangen, mijn idee was om na die harde reset zoals jij dat hebt gedaan en inloggen op de Huawei daarna de ONT weg te hangen en vervolgens met UTP in de WAN poort van de UDM-Pro te pluggen op vlan100 in afwachting van de provisioning.
Overigens dit alles nadat ik eerst de lijn heb getest met het standaardmodem alvorens ik de kabel er voorzichtig uithaal en daarna in de ONT plug.
Heb ik het zo compleet of zijn er nog andere stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

robertwebbe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:27:
@MindBender Geen van je lijstje staat in de BBF.247 lijst, zelfs de Nokia niet. En dat is wel wat Delta eist.
Ah, je bedoelde dus niet dat het niet kan omdat ze niet bestaan, maar dat het niet kan omdat DFN ze niet toelaat vanwege een ontbrekende BBF.247 certificering. Duidelijk nu.

Hoewel je ook geluk kan hebben, want mijn Adtran 622v staat ook niet op die lijst, maar is inmiddels wel commissioned. Ik denk dat het ook een beetje afhangt van wie je treft bij Delta of DFN.

Maar goed, het zijn kostbare modules. Wat mij betreft te kostbaar om het risico te lopen dat DFN hem niet wil provisionen. Ik beweerde ook niet dat het verstandige keuze is, al ben ik wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 19:28
justdaboo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]

Hier is hij iig vanmiddag binnen gekomen :)
Krijg bericht dat hij morgen verwacht wordt voor bezorging door UPS🤗

Acties:
  • +9 Henk 'm!
En zoals verwacht werd mijn Huawei HN8010Ts vanacht om 4:00 uur geprovisoned. Eerste wat ik vanmorgen deed toen ik wakker werd was speedtesten natuurlijk. Alleen kwam de down- en upload niet hoger dan 150 Mbps. Maar na een reset van de ONT haal ik nu hogere snelheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h0m60VizQeldaIoZEFIVbbsBs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KFaZqFPdOZp8qxF5RGE12jrb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOHQkdvcHp5Acbm6pdplLk7rApQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AxnYpEMQuetrBcIHPVvgDBvf.png?f=user_large

WAN (port 10) = Delta
WAN2 (port 9) = Ziggo

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 03-03-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:44:
En zoals verwacht werd mijn Huawei HN8010Ts vanacht om 4:00 uur geprovisoned. Eerste wat ik vanmorgen deed toen ik wakker werd was speedtesten natuurlijk. Alleen kwam de down- en upload niet hoger dan 150 Mbps. Maar na een reset van de ONT haal ik nu hogere snelheden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WAN (port 10) = Delta
WAN2 (port 9) = Ziggo
Mooi, maar net als eerder gemeld geen 8Gbps. Kan natuurlijk aan de SpeedTest server liggen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WAN (port 10) = Delta
WAN2 (port 9) = Ziggo
Gefeliciteerd met het mooie resultaat !

Overigens typisch dat Delta geen uitspraken doet over minimum snelheden boven de 1Gbps

https://www.delta.nl/veel...etsnelheid-op-mijn-adres/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeD_NcL
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:04
Verwacht geen snelle bridge mode oplossing van Delta dit jaar, dus heb net ook de Huawei HN8010Ts bij onze Poolse vrienden CDR besteld. Totaal 144 euro 36 inclusief 15 euro verzending (op de zaak dus geen BTW).

Levering rond de 12e van maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mapje Goed punt, ik heb direct een mail gestuurd naar Delta met deze vraag en het verzoek om deze informatie ook toe te voegen aan de betreffende pagina (gezien ze dit verplicht zijn om te vermelden). Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.

Ik ben inmiddels vele speedtesten gedaan en zie dat ik meestal tussen de 3 en 4 Gbps kom. Heel af en toe toe tik ik de 5 of 6 Gbps aan, het lijkt mij dus een kwestie van flinke overboeking. Zou het kunnen zijn dan ik een 10 Gbps aanvoer deel met iedereen in de POP?

De temperatuur van de SFP+ module in mijn router stijgt navenant mee, die tikt na een paar speedtesten de 91 graden aan.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 03-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:10
SeD_NcL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Verwacht geen snelle bridge mode oplossing van Delta dit jaar, dus heb net ook de Huawei HN8010Ts bij onze Poolse vrienden CDR besteld. Totaal 144 euro 36 inclusief 15 euro verzending (op de zaak dus geen BTW).

Levering rond de 12e van maart.
Bij mij staat 0 op voorraad, en 0 reserve op de site :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
robertwebbe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:28:
@Mapje Goed punt, ik heb direct een mail gestuurd naar Delta met deze vraag en het verzoek om deze informatie ook toe te voegen aan de betreffende pagina (gezien ze dit verplicht zijn om te vermelden). Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.

Ik ben inmiddels vele speedtesten gedaan en zie dat ik meestal tussen de 3 en 4 Gbps kom. Heel af en toe toe tik ik de 5 of 6 Gbps aan, het lijkt mij dus een kwestie van flinke overboeking. Zou het kunnen zijn dan ik een 10 Gbps aanvoer deel met iedereen in de POP?
Goed dat je idd een mail hebt verzonden naar ze...

Het kan per gebied sterk wisselen. Het is maar net waar ze de backbone vandaan halen. Dit kan bij verdere uitrol van het netwerk nog veranderen in enkele gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeD_NcL
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:04
Polyphemus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Bij mij staat 0 op voorraad, en 0 reserve op de site :/
Na de bestelling kreeg ik een mail: We expect delivery about 12rd March. Do you want to wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:10
Heb ik net die Adtran 621, krijg ik een mail van Delta, dat ze verwachten tweede kwartaal 2024 klaar te zijn met aanleggen :F

Dan kan ik hem net zo goed weer verkopen aan iemand die hem ook niet gebruiken kan :P

Acties:
  • +21 Henk 'm!
@jinglewood Als je hem wilt aansluiten op je Ubiquiti router dan zou ik de volgende voorbereiding aanraden:

1) Reset de Huawei ONT (30 seconden de knop aan de zijkant ingedrukt houden).

2) Sluit (bijvoorbeeld) een laptop aan op de ethernetaansluiting, via de Windows instellingen stel je handmatig IPv4 in.

3) Via een browser ga je naar http://192.168.100.1, gebruikersnaam en wachtwoord staat op de sticker aan de onderkant.

4) In de GUI ga je naar de Device Information, daar kun je de PON ID vinden, dat is de waarde die begint met HWTC...... (zie https://tweakers.net/foto...Ci8ZUYdBapzVh4Kz5WH7G.png).

Side note: Als je nog een andere back up verbinding erbij aanhoudt, check dan even wat het IP adres is van dat modem. Ik heb nog een Ziggo aansluiting en daarvan is het IPv4 adres ook 192.168.100.1. Om deze reden heb ik in de LAN Host Configuration van de Huawei het primary IP adres gewijzigd naar 192.168.4.1. Nadat je deze wijziging hebt opgeslagen surf je naar dat adres als je nog in de GUI wilt blijven.

5) Om je Delta internetverbinding te activeren moet je eerst het door Delta geleverde Nokia modem aansluiten. Pas als je kunt internetten via de Nokia, kun je je Huawei laten registreren. Het best kun je dat doen via chat, deze medewerkers zijn (denk ik) getraind op deze vraag. Ze vragen het merk en typenummer en of deze voldoet aan de eisen die Delta stelt. Vervolgens vragen ze je PON ID. Na een paar minuten wachten melden ze je dat ze hem hebben geregistreerd en dan moet je wachten tot 4:00 uur. Je kunt voordat je naar bed gaat de Huawei vast aansluiten. Het PON lampje gaat gewoon groen branden maar omdat die niet geprovisioned is, heb je geen internet.

6) In je Ubiquiti router wijzig je je huidige WAN verbindinginstellingen. Als je nog even wilt testen of je in de Huawei kunt komen, zet dan de VLAN nog niet aan en bij IPv4 geef je hem handmatig nog even het IP nummer (192.168.100.1 of een andere als je deze zelf gewijzigd hebt). Als je dan in je netwerk naar dat IP adres gaat, dan kom je in de GUI van de Huawei. Als je klaar bent voor de provisioning, zet dan de IPv4 op DHCP (dat heb ik overigens ook bij IPv6 gedaan ter voorbereiding) en de VLAN ID op 100.

Side note: als de Huawei 's morgens werkt, even nog een keer reset geven (uit/aan) voor een verse start.

Aanvulling 20/3:
Als je een iperf3 speedtest wilt doen, installeer dan iperf3 op je UDM-P. Dit doe je door in UniFi Network naar de UniFi Devices te gaan, dan kies je je UDM-P > Settings > System > Debug. Even geduld met opstarten. Bij de opdracht prompt klop je volgende regel in de UniFi OS shell (en afsluiten met een Enter):
code:
1
apt-get install iperf3

Nadat je dit gedaan hebt, kun je iperf3 speedtesten doen.
Voorbeelden (let goed op hoofdletters en kleine letters):
code:
1
2
iperf3 -c 62.45.44.30 -P 32 -R 
iperf3 -c 62.45.44.30 -P 32

De eerste regel is een download speedtest, de tweede regel een upload speedtest.

Mocht je niet bekend zijn met de iperf3 commando's:
- de '-c' in het commando staat voor 'Run iPerf in client mode, connecting to an iPerf server running on host' en het IP adres er achter is een Delta speedtest server,
- de '-P' geef je aan met hoeveel gelijktijdige connecties je wilt testen en
- de '-R' staat voor 'Reverse mode', de server zendt en client ontvangt.
Het resultaat kun je in de laatste 2 regels lezen [SUM]. Met een 8 Gbps haal je waarschijnlijk tussen de 5-7 Gbps.

Mocht je een time out krijgen, wacht dan een paar minuten en probeer het dan opnieuw.

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 24-05-2023 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:52:
@jinglewood Als je hem wilt aansluiten op je Ubiquiti router dan zou ik de volgende voorbereiding aanraden:

1) Reset de Huawei (30 seconden de knop aan de zijkant ingedrukt houden).

2) Sluit (bijvoorbeeld) een laptop aan op de ethernetaansluiting, via de Windows instellingen stel je handmatig IPv4 in.

3) Via een browser ga je naar http://192.168.100.1, gebruikersnaam en wachtwoord staat op de sticker aan de onderkant.

4) In de GUI ga je naar de Device Information, daar kun je de PON ID vinden.

Side note: Als je nog een andere back up verbinding erbij aanhoudt, check dan even wat het IP adres is van dat modem. Ik heb nog een Ziggo aansluiting en daarvan is het IPv4 adres ook 192.168.100.1. Om deze reden heb ik in de LAN Host Configuration van de Huawei het primary IP adres gewijzigd naar 192.168.4.1. Nadat je deze wijziging hebt opgeslagen surf je naar dat adres als je nog in de GUI wilt blijven.

5) Om je Delta verbinding te activeren moet je eerst het Nokia modem aansluiten. Pas als je kunt internetten via de Nokia, kun je je Huawei laten registreren. Het best kun je dat doen via chat, deze medewerkers zijn (denk ik) getraind op deze vraag. Ze vragen het merk en typenummer en of deze voldoet aan de eisen die Delta stelt. Vervolgens vragen ze je PON ID. Na een paar minuten wachten melden ze je dat ze hem hebben geregistreerd en dan moet je wachten tot 4:00 uur. Je kunt voordat je naar bed gaat de Huawei vast aansluiten. Het PON lampje gaat gewoon groen branden maar omdat die niet geprovisioned is, heb je geen internet.

6) In je Ubiquiti router wijzig je je huidige WAN verbindinginstellingen. Als je nog even wilt testen of je in de Huawei kunt komen, zet dan de VLAN nog niet aan en bij IPv4 geef je hem handmatig nog even het IP nummer (192.168.100.1 of een andere als je deze zelf gewijzigd hebt). Als je dan in je netwerk naar dat IP adres gaat, dan kom je in de GUI van de Huawei. Als je klaar bent voor de provisioning, zet dan de IPv4 op DHCP (dat heb ik overigens ook bij IPv6 gedaan ter voorbereiding) en de VLAN ID op 100.

Side note: als de Huawei 's morgens werkt, even nog een keer reset geven voor een verse start.
Het is dat ik geen +5 kan geven, anders had ik het wel gedaan :)
Dank voor het overzicht! De FTU is geplaatst, nu nog levering van het standaard modem en dan kan ik deze stappen doorlopen. Ik zal hier een update geven zodra ik verder ben gekomen.
Nogmaals dank. _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
Even ter info.
Zijn er mensen die interesse hebben in een XS-010X-Q en graag wat testen willen doen en feedback willen geven. Ik heb er een paar refurbished liggen hier. Je moet wel een actieve XGS-PON verbinding hebben.
Wie het eerst komt die het eerst maalt. Stuur mij een PM en ik kijk of ik je kan helpen.

Helaas, ik heb niets meer...

[ Voor 5% gewijzigd door fagao op 03-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fagao schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:49:
Even ter info.
Zijn er mensen die interesse hebben in een XS-010X-Q en graag wat testen willen doen en feedback willen geven. Ik heb er een paar refurbished liggen hier. Je moet wel een actieve XGS-PON verbinding hebben.
Wie het eerst komt die het eerst maalt. Stuur mij een PM en ik kijk of ik je kan helpen.
Prima initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 17:25
Heb zeker wel interesse voor de XS-010X-Q maar nog geen actieve verbinding helaas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 21:24
Best soepel gegaan volgens mij?

Ik heb een USG, maar ik moet zeggen dat ik die speedtests van Unifi niet zo betrouwbaar vind

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vrieske schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:33:
Heb zeker wel interesse voor de XS-010X-Q maar nog geen actieve verbinding helaas ;)
Hier ook nog niet, jammer. De Huawei ligt op de plank te wachten tot het moment dat 8Gbps. hier bestelbaar wordt.

Ik vind overigens dat er best wel een abonnement tussen 1Gbps en 8Gbps zou passen, bijvoorbeeld 2.5Gbps; past beter op de huidige ethernet poorten van PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 17:25
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Hier ook nog niet, jammer. De Huawei ligt op de plank te wachten tot het moment dat 8Gbps. hier bestelbaar wordt.

Ik vind overigens dat er best wel een abonnement tussen 1Gbps en 8Gbps zou passen, bijvoorbeeld 2.5Gbps; past beter op de huidige ethernet poorten van PC's.
eens, mag wel een abbo tussen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Ik heb een USG, maar ik moet zeggen dat ik die speedtests van Unifi niet zo betrouwbaar vind
Beste blijft toch iperf3 naar een eigen servertje in een datacenter met voldoende bandbreedte. Ik meet constant 940/935 naar mijn VM in de Oracle Cloud Infrastructure met 4Gbps. bandbreedte. Is nog geheel gratis ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 17:35
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Is een bekend probleem van de USG, CPU is niet snelgenoeg voor de speedtest 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Even ter info.
Jammer, heb er net een besteld via @justdaboo .
Goed initiatief tho, hoop dat je anderen er blij mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Wat voor router gebruiken jullie icm 8Gbps lijn?

Ik heb blijkbaar als xgs-pon maar ze bieden nog geen 8Gbps aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
hussie01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:46:
Wat voor router gebruiken jullie icm 8Gbps lijn?

Ik heb blijkbaar als xgs-pon maar ze bieden nog geen 8Gbps aan.
Unifi Dream Machine Pro SE, echter vindt ik wel dat tov de oude unifi routers er wel veel settings ontbreken.

Om te beginnen met het feit dat je niet meerdere vlans kan configureren op een wan interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Dat is er blijkbaar al op sommige locaties : 4 Gbps (up en down)

https://www.delta.nl/zake...terreinen/krimpenerwaard/

En is vorig jaar ook al aangekondigd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQLk93qmjtOzw2npvo_BhiiBrUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/evENCBYXdeENTKFQObVKubCi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Even ter info.
hier ook interesse, de fiber is getrokken maar geen idee wanneer er opgeleverd wordt. Paar keer de vraag al aan Delta gesteld maar kunnen me geen datum geven.

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
Ik heb een Caiway abonnement. Dat zou per 1 maart van 300 Mbps naar 400 Mbps gaan, maar daar merk ik in de speedtests nog niet veel van.
~ % iperf3 -c iperf.worldstream.nl -t 60 -P 8 -i 0 -4
Connecting to host iperf.worldstream.nl, port 5201
[ 5] local 192.168.88.10 port 59770 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 7] local 192.168.88.10 port 59772 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 9] local 192.168.88.10 port 59788 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 11] local 192.168.88.10 port 59792 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 13] local 192.168.88.10 port 59804 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 15] local 192.168.88.10 port 59810 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 17] local 192.168.88.10 port 59814 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 19] local 192.168.88.10 port 59818 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr Cwnd
[ 5] 0.00-60.00 sec 392 MBytes 54.8 Mbits/sec 1874 102 KBytes
[ 7] 0.00-60.00 sec 434 MBytes 60.7 Mbits/sec 684 140 KBytes
[ 9] 0.00-60.00 sec 341 MBytes 47.7 Mbits/sec 479 153 KBytes
[ 11] 0.00-60.00 sec 189 MBytes 26.4 Mbits/sec 658 28.3 KBytes
[ 13] 0.00-60.00 sec 289 MBytes 40.4 Mbits/sec 390 49.5 KBytes
[ 15] 0.00-60.00 sec 152 MBytes 21.2 Mbits/sec 1495 17.0 KBytes
[ 17] 0.00-60.00 sec 288 MBytes 40.3 Mbits/sec 1223 182 KBytes
[ 19] 0.00-60.00 sec 145 MBytes 20.3 Mbits/sec 711 62.2 KBytes
[SUM] 0.00-60.00 sec 2.18 GBytes 312 Mbits/sec 7514
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr
[ 5] 0.00-60.00 sec 392 MBytes 54.8 Mbits/sec 1874 sender
[ 5] 0.00-60.02 sec 390 MBytes 54.5 Mbits/sec receiver
[ 7] 0.00-60.00 sec 434 MBytes 60.7 Mbits/sec 684 sender
[ 7] 0.00-60.02 sec 433 MBytes 60.5 Mbits/sec receiver
[ 9] 0.00-60.00 sec 341 MBytes 47.7 Mbits/sec 479 sender
[ 9] 0.00-60.02 sec 340 MBytes 47.5 Mbits/sec receiver
[ 11] 0.00-60.00 sec 189 MBytes 26.4 Mbits/sec 658 sender
[ 11] 0.00-60.02 sec 189 MBytes 26.4 Mbits/sec receiver
[ 13] 0.00-60.00 sec 289 MBytes 40.4 Mbits/sec 390 sender
[ 13] 0.00-60.02 sec 288 MBytes 40.2 Mbits/sec receiver
[ 15] 0.00-60.00 sec 152 MBytes 21.2 Mbits/sec 1495 sender
[ 15] 0.00-60.02 sec 151 MBytes 21.1 Mbits/sec receiver
[ 17] 0.00-60.00 sec 288 MBytes 40.3 Mbits/sec 1223 sender
[ 17] 0.00-60.02 sec 287 MBytes 40.1 Mbits/sec receiver
[ 19] 0.00-60.00 sec 145 MBytes 20.3 Mbits/sec 711 sender
[ 19] 0.00-60.02 sec 144 MBytes 20.2 Mbits/sec receiver
[SUM] 0.00-60.00 sec 2.18 GBytes 312 Mbits/sec 7514 sender
[SUM] 0.00-60.02 sec 2.17 GBytes 310 Mbits/sec receiver

iperf Done.
Ik haalde altijd al ongeveer 310 Mbps.

Nu heb ik een Nokia XS-010X-Q met daar achter een MiktoTik Hex S. Volgens mij zou 400 Mbps geen probleem moeten zijn. Anders is het wel heel toevallig dat ik al eerder precies op de limiet zat.

Zijn er anderen met een eigen modem waarbij de snelheidsverhoging wel of niet is gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 10:21

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Even ter info.
Ik heb je een DM gestuurd.
Actieve verbinding en een XGS-PON lijn.

Super dat je dit doet!

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Het is zo jammer dat de klantenservice van Delta zelf niet eens weet hoe en wat. Al in september een glasvezel aanvraag gedaan. Volkers en Wessels (zit in Zeeland) heeft een maand later de FUP gerealiseerd. Aangezien ik een eigen linux server heb draaien en een beetje afhankelijk ben van een fatsoenlijke bridge mode meermaals contact met ze gehad of het modem dat ik kreeg in bridge kon. Dit was standaard niet het geval, maar zodra ik het modem (Nokia) binnen had kon ik contact opnemen met ze om deze om te laten wisselen naar een geschikt modem. Hiervoor met 4 verschillende medewerkers gesproken die allemaal hetzelfde zeiden. Ik vond het nogal raar dat ze niet direct een juist modem konden sturen.

Nu is de XGS-PON actief en heb ik het modem binnen. Netjes aangesloten en daarop Delta gebeld. Opeens krijg ik te horen dat dit niet mogelijk is en dat ik 2 opties heb: annuleren of zelf maar een modem kopen.

Ik heb daarop gebeld met een andere afdeling binnen Delta (die van coax waar ik werkzaam ben) en heb daar het verhaal neergelegd. Het is een bekend probleem want de zakelijke klanten lopen hier allemaal tegenaan. Ze zouden er hard mee bezig zijn. Ook verteld dat Helden van Nu - die opereren op het Delta netwerk wel een ONT leveren die aan hen wordt geleverd door Delta Wholesale. Volgens de beste man was dit zelfs bij T-Mobile het geval, maar hij kon met geen mogelijkheid voor mij aan een ONT komen. Heb ik eindelijk mijn actieve glas verbinding: kan ik er niks mee. Diepe zucht.

Mijn hoop is dus nu gevestigd op @fagao . Ik heb anders een maand om te annuleren.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

EWS99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:21:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik een XGS-PON splitter op mijn aansluiting aan zou sluiten en dan beide Nokia's zou verbinden. Zou mij niet verbazen als ik dan 2 actieve internet verbindingen heb. Voor 16,- (https://www.dustinhome.nl...208923/ufiber-splitter-14) zou ik die test wel willen doen. (nog geen idee wat ik met een 2e verbinding zou kunnen doen overigens).
Zou je deze splitter kunnen gebruiken om tijdelijk zowel je nieuwe als je oude ONT aan te kunnen sluiten? Zodat je je oude kunt gebruikt om online te zijn, en je nieuwe provisioned kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
Even ter info.
Er was veel interesse, helaas zijn ze nu op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Unifi Dream Machine Pro SE, echter vindt ik wel dat tov de oude unifi routers er wel veel settings ontbreken.

Om te beginnen met het feit dat je niet meerdere vlans kan configureren op een wan interface.
Zijn er naar jou weten (betaalbare) alternatieven icm pfsense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
liberque schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:35:
Het is zo jammer dat de klantenservice van Delta zelf niet eens weet hoe en wat. Al in september een glasvezel aanvraag gedaan. Volkers en Wessels (zit in Zeeland) heeft een maand later de FUP gerealiseerd. Aangezien ik een eigen linux server heb draaien en een beetje afhankelijk ben van een fatsoenlijke bridge mode meermaals contact met ze gehad of het modem dat ik kreeg in bridge kon. Dit was standaard niet het geval, maar zodra ik het modem (Nokia) binnen had kon ik contact opnemen met ze om deze om te laten wisselen naar een geschikt modem. Hiervoor met 4 verschillende medewerkers gesproken die allemaal hetzelfde zeiden. Ik vond het nogal raar dat ze niet direct een juist modem konden sturen.

Nu is de XGS-PON actief en heb ik het modem binnen. Netjes aangesloten en daarop Delta gebeld. Opeens krijg ik te horen dat dit niet mogelijk is en dat ik 2 opties heb: annuleren of zelf maar een modem kopen.

Ik heb daarop gebeld met een andere afdeling binnen Delta (die van coax waar ik werkzaam ben) en heb daar het verhaal neergelegd. Het is een bekend probleem want de zakelijke klanten lopen hier allemaal tegenaan. Ze zouden er hard mee bezig zijn. Ook verteld dat Helden van Nu - die opereren op het Delta netwerk wel een ONT leveren die aan hen wordt geleverd door Delta Wholesale. Volgens de beste man was dit zelfs bij T-Mobile het geval, maar hij kon met geen mogelijkheid voor mij aan een ONT komen. Heb ik eindelijk mijn actieve glas verbinding: kan ik er niks mee. Diepe zucht.

Mijn hoop is dus nu gevestigd op @fagao . Ik heb anders een maand om te annuleren.
Dat verhaal komt van de Genexis Platinum 7840 die niet in bridge kan maar vervangen kan worden door de half-bridge Titanium-22 (VoIP en IPTV blijft op het device, dus niet via je eigen router, vandaar half-bridge). Dat heeft de helpdesk jaren verteld en daarin zitten ze vastgeroest. Voor XGS-PON geldt dit dus niet.

Beetje educatie van de helpdesk zou helpen ;) .

Je opties:

- Huawei HN8010Ts bij cdr.pl bestellen
- Nokia ONT in Zwitserland bestellen, maar vereist een Zwitsers adres voor verzending
- overstappen naar Helden van Nu

Beide dure oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
MindBender schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Zou je deze splitter kunnen gebruiken om tijdelijk zowel je nieuwe als je oude ONT aan te kunnen sluiten? Zodat je je oude kunt gebruikt om online te zijn, en je nieuwe provisioned kan worden?
Ik had die besteld maar toch weer gecanceld, omdat het te lang duurde, maar ook omdat ik niet echt een use case heb voor een 2e internet verbinding.

Maar ik zou t zeker proberen als je nieuwe ONT nog provisioned moet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
mvdnes schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
Ik heb een Caiway abonnement. Dat zou per 1 maart van 300 Mbps naar 400 Mbps gaan, maar daar merk ik in de speedtests nog niet veel van.

[...]

Ik haalde altijd al ongeveer 310 Mbps.

Nu heb ik een Nokia XS-010X-Q met daar achter een MiktoTik Hex S. Volgens mij zou 400 Mbps geen probleem moeten zijn. Anders is het wel heel toevallig dat ik al eerder precies op de limiet zat.

Zijn er anderen met een eigen modem waarbij de snelheidsverhoging wel of niet is gebeurd?
Hmm, ik heb ook Caiway en ook een Nokia XS-010X-Q en ook een mail gehad van de snelheidsverhoging van 300 naar 400. Toevallig vandaag nog een speedtest gedaan en ook ik kom niet hoger dan 300.

Misschien zijn ze de “eigen modem” gebruikers vergeten aan te passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAndereJurre
hussie01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Zijn er naar jou weten (betaalbare) alternatieven icm pfsense?
Sorry, Ik ben helaas niet heel erg up to date met pfsense. Misschien dat er iets vergelijkbaar is als dit maar dan voor 10Gb

Je kan ook altijd nog naar mikrotik kijken als je meer configuratie wil dan er op de dream machine beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAndereJurre
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Hmm, ik heb ook Caiway en ook een Nokia XS-010X-Q en ook een mail gehad van de snelheidsverhoging van 300 naar 400. Toevallig vandaag nog een speedtest gedaan en ook ik kom niet hoger dan 300.

Heb je al geprobeerd om je modem te herstarten? Misschien dat die dan wel een nieuw profiel binnen haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Lijkt me heel sterk. Je krijgt niet meerdere poorten op de ISAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAndereJurre
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Lijkt me heel sterk. Je krijgt niet meerdere poorten op de ISAM.
Gebruiken ze bij XGS-PON geen passieve splitters? Hoe weet de ONT nu het verschil tussen mijn "2e" modem met een splitter of mijn buurman zijn modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Gebruiken ze bij XGS-PON geen passieve splitters? Hoe weet de ONT nu het verschil tussen mijn "2e" modem met een splitter of mijn buurman zijn modem?
Op een XGS-PON verbinding wordt time multiplexing toegepast. Jouw device, de ONT, en de andere kant, de OLT, wisselen met elkaar een tijdslot uit voor jouw verkeer. In dat tijdslot is niemand anders actief. Een tweede device op de lijn moet dus aangemeld zijn om samen met de OLT te kunnen communiceren. En Delta koppelt een tweede device aan dezelfde poort op de ISAM in de POP. Twee abonnementen op 1 adres kent geen enkele ISP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:25:
[...]

In theorie kun je thuis je verbinding splitten en 2 ONT's aansluiten. Een 1:2 splitter kost je iets meer dan 3 dB extra aan demping. Meestal is die ruimte er wel op je verbinding qua demping.
Echter gaat dit alleen werken als de ISP's beide ONT's geactiveerd heeft staan op de OLT poort. De OLT poort bepaalt welke ONT's geaccepteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
fagao schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:41:
[...]

In theorie kun je thuis je verbinding spillen en 2 ONT's aansluiten. Een 1:2 splitter kost je iets meer dan 3 dB extra aan demping. Meestal is die ruimte er wel op je verbinding qua demping.
Echter gaat dit alleen werken als de ISP's beide ONT's geactiveerd heeft staan op de OLT poort. De OLT poort bepaalt welke ONT's geaccepteerd worden.
Dat is toch bij Delta? Want ik krijg op beide ONT's die ik heb een verbinding. Heb natuurlijk nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik ze allebei tegelijk aan sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Ah dan ben ik niet de enige. Heb nog niet met de helpdesk contact gehad. Ben bang dat ze het eerst op 'niet ondersteund' gooien...
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Heb je al geprobeerd om je modem te herstarten? Misschien dat die dan wel een nieuw profiel binnen haalt.
Ja heb modem (en router voor de zekerheid) beide opnieuw opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Op een XGS-PON verbinding wordt time multiplexing toegepast. Jouw device, de ONT, en de andere kant, de OLT, wisselen met elkaar een tijdslot uit voor jouw verkeer. In dat tijdslot is niemand anders actief. Een tweede device op de lijn moet dus aangemeld zijn om samen met de OLT te kunnen communiceren. En Delta koppelt een tweede device aan dezelfde poort op de ISAM in de POP. Twee abonnementen op 1 adres kent geen enkele ISP.
XGS-PON werkt met passieve splitters. Je kunt de glasvezel lijn meerdere keer achter elkaar splitten. Dacht dat jij dat wel wist :P. Vanuit de OLT gezien is er geen verschil tussen de splitters die Delta gebruikt en de splitter die je dan thuis aansluit. Misschien dat ze met software wel kunnen bepalen welke ONT's niet tegelijk actief mogen zijn. Geen idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:13:
[...]
Nog niet geprobeerd. Zal ik morgen even doen. Kan dat nu niet doen, want de kids kunnen nog geen minuut zonder internet hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:14:
[...]

XGS-PON werkt met passieve splitters. Je kunt de glasvezel lijn meerdere keer achter elkaar splitten. Dacht dat jij dat wel wist :P. Vanuit de OLT gezien is er geen verschil tussen de splitters die Delta gebruikt en de splitter die je dan thuis aansluit. Misschien dat ze met software wel kunnen bepalen welke ONT's niet tegelijk actief mogen zijn. Geen idee..
Uiteraard weet ik dat van die splitters (die DFN overigens volgens mij niet toepast, alles is nog point-to-point). Maar het gaat in deze niet om de weg, de optiek dus, maar om het protocol welk device “praat” met wie en wanneer, en is dat geautoriseerd.

Op een snelweg mag iedereen rijden, door elkaar. Tenzij er een slagboom, tolweg, controleur is. De weg is niet bepalend, maar de partij die zegt of je er op mag met meer dan 1 device. En dat bepaalt Delta met de config op de ISAM.

Uiteraard ben ik benieuwd wat er gebeurt als je met zo’n splitser twee modems aansluit. Ik denk dat geen van beiden zal werken, of degene die het eerst de handshake met de OLT heeft afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAndereJurre
fagao schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:41:
[...]

In theorie kun je thuis je verbinding splitten en 2 ONT's aansluiten. Een 1:2 splitter kost je iets meer dan 3 dB extra aan demping. Meestal is die ruimte er wel op je verbinding qua demping.
Kijk weer wat geleerd, dankje voor de uitleg!
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Uiteraard weet ik dat van die splitters (die DFN overigens volgens mij niet toepast, alles is nog point-to-point). Maar het gaat in deze niet om de weg, de optiek dus, maar om het protocol welk device “praat” met wie en wanneer, en is dat geautoriseerd.

Op een snelweg mag iedereen rijden, door elkaar. Tenzij er een slagboom, tolweg, controleur is. De weg is niet bepalend, maar de partij die zegt of je er op mag met meer dan 1 device. En dat bepaalt Delta met de config op de ISAM.

Uiteraard ben ik benieuwd wat er gebeurt als je met zo’n splitser twee modems aansluit. Ik denk dat geen van beiden zal werken, of degene die het eerst de handshake met de OLT heeft afgerond.
Aangezien je terug kan wisselen naar je nokia modem zonder eerst contact op te nemen met delta, neem ik aan dat die toch nog geauthoriseerd is. Maar als ik goed begrijp lijkt het me dat delta niet in hun configuratie heeft staan dat er twee apparaten op 1 poort tegelijk actief kunnen zijn.

Wie weet, misschien een leuke test voor iemand om te proberen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
[...]

Volgens mij ligt er in onze straat toch echt een splitter in de grond. Ze hebben daar na aanleg nog werkzaamheden aan verricht door 'm op te graven. En de kabels die ze hier over de straat uitrolde waren echt niet lang genoeg om tot in de pop te komen. Dus ik ben er niet zo zeker van dat DFN kabels point-to-point aanlegt bij nieuwe verbindingen.

Oh en mocht het toch point-to-point bekabeld worden, dan ligt de splitter in de pop.

[ Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 03-03-2023 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Volgens mij ligt er in onze straat toch echt een splitter in de grond. Ze hebben daar na aanleg nog werkzaamheden aan verricht door 'm op te graven. En de kabels die ze hier over de straat uitrolde waren echt niet lang genoeg om tot in de pop te komen. Dus ik ben er niet zo zeker van dat DFN kabels point-to-point aanlegt bij nieuwe verbindingen.
Nee hier ligt een handhole, hier worden de klantvezels uit de klantkabels op de multivezel kabel gelast. Het zijn namelijk 100% 1:1 verbindingen vanuit de pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
justdaboo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Nee hier ligt een handhole, hier worden de klantvezels uit de klantkabels op de multivezel kabel gelast. Het zijn namelijk 100% 1:1 verbindingen vanuit de pop.
Ahja, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Oh en mocht het toch point-to-point bekabeld worden, dan ligt de splitter in de pop.
Zover ik weet point-to-point, maar ik weet ook niet alles ;) .

Kabellengte zegt niet veel, uiteraard moeten er lassen gemaakt worden. In een mof ondergronds. Dat heb ik wel gezien, ook hier (AON infra). Maar uiteindelijk aan de hoofdweg was het een dikke plastic buis met voor elke aanwonende een eigen vezeltje.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• justdaboo
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Ahja, dat kan natuurlijk ook.
Ik mag de meeste hier uiteraard niet delen, anders had ik het heel mooi kunnen laten zien. Ik fotografeer de aanleg van een aantal glasvezel projecten van A tot Z.

Wel een beetje offtopic, maar zo'n casette vind je in zo'n handhole (of wel HH). Links zie je de gekleurde vezel bundels uit de pop, rechts zijn de groene klantkabels.

Die worden gelast en komen dat in zo'n klapla te liggen. In zo'n la ligt altijd een flink stuk overlengte (pigtail) voor het geval dat de las moet worden aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaD1dmVLXL3gYtKyH2HFMJ2_zUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPrrcJVvFiF7bfOcOuIEGYlo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 03-03-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
justdaboo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Ik mag de meeste hier uiteraard niet delen, anders had ik het heel mooi kunnen laten zien. Ik fotografeer de aanleg van een aantal glasvezel projecten van A tot Z.

Wel een beetje offtopic, maar zo'n casette vind je in zo'n handhole (of wel HH). Links zie je de gekleurde vezel bundels uit de pop, rechts zijn de groene klantkabels.

Die worden gelast en komen dat in zo'n klapla te liggen.
Heel intressant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
En die twee linker klantkabeltjes (vezels met beschermende mantel) zijn uit de houders geschoten :N . maar dat zal nog wel gecorrigeerd zijn voordat de HH dicht ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:08:
[...]

En die twee linker klantkabeltjes (vezels met beschermende mantel) zijn uit de houders geschoten :N . maar dat zal nog wel gecorrigeerd zijn voordat de HH dicht ging.
Dat klopt, deze foto is gemaakt op de lastafel tijdens het lassen. Alle vezels die rechts los liggen moeten dus nog gelast worden.

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 03-03-2023 21:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Dat klopt, deze foto is gemaakt op de lastafel tijdens het lassen. Alle vezels die rechts los liggen moeten dus nog gelast worden.
Toen hier de FTU geplaatst werd heb ik meegekeken tijdens het lassen. Mooi werk, de techniek van dat las apparaat om de vezels uit te lijnen, met een vlam boog te lassen en de demping te meten. Fraai.

De buitenlandse meneer had wel humor… hij keek in mijn overdadig van computers voorziene opkamer om zich heen en maakte opmerking wat hij daarvan allemaal kon stelen ;) . Nogal stigmatiserend voor het land van zijn herkomst 8)7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
[...]

Als je XGSPON doet dan is het heel gebruikelijk dat je splitters toepast. Anders heeft PON totaal geen zin en is het alleen maar duurder.
Het passieve netwerk is PTP ( elke vezel wordt afgeleverd op een ODF frame in de POP), maar het actieve is PON

Bij Delta gaat 2 modems tegelijk aansluiten niet werken omdat je slechts 1 IPv4 adres krijgt per aansluiting. Dus je kan er maar 1 tegelijk gebruiken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• justdaboo
fagao schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:40:
[...]

Als je XGSPON doet dan is het heel gebruikelijk dat je splitters toepast. Anders heeft PON totaal geen zin en is het alleen maar duurder.
Het passieve netwerk is PTP ( elke vezel wordt afgeleverd op een ODF frame in de POP), maar het actieve is PON

Bij Delta gaat 2 modems tegelijk aansluiten niet werken omdat je slechts 1 IPv4 adres krijgt per aansluiting. Dus je kan er maar 1 tegelijk gebruiken
Een stukje van de nog lege ODF in de PoP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts0KA90dFSPITJUhzgQ9rYUYyG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFsP9pAPrcVxcT1ZMzV2mXjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
justdaboo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Een stukje van de nog lege ODF in de PoP.

[Afbeelding]
Hele gave foto !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

fagao schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:40:
Ook niet als je het nieuwe modem verder nergens anders op aansluit? Dus geen DHCP client aan de Ethernetzijde?

Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om twee modems tegelijk te gebruiken. Maar het zou wel handig zijn om online te kunnen blijven tijdens de werkdag die Delta nodig heeft om de provisioning uit te voeren. Want we weten nog steeds niet of het te-provisionen modem online moet zijn ten tijde van de provisioning. Of dat dat ergens rondom de OLT gecached wordt en dat dat alsnog gebeurt als het modem zich later meldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Wel een beetje offtopic, maar zo'n casette vind je in zo'n handhole (of wel HH).
Maakt dat het lassen zelf een hand job?
Een Qapla’.

Meer foto’s zijn zeer welkom. Mij werd na het testen van onze fibers gevraagd of ik een foto van het scherm met meetresultaten wilde maken. Ik heb dat gedaan, hoewel ik geen herkenbare eenheden als dB zag. Ik zal die foto eens opzoeken en hier posten, want misschien dat het voor anderen interessant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
MindBender schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Maakt dat het lassen zelf een hand job?

[...]
Dat is het zeker, deze worden volgens schema vezel voor vezel gelast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG31n7F60kLRWv0LReoC3Upgsmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhjTNuIiOKDd0LlGUkqoqLh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn uploadsnelheid blijft sinds vanmorgen hangen rond de 100 Mbps. Ik heb de Huawei al een paar keer uit- en aangezet maar resultaat blijft hetzelfde. Nu heb ik gisteren wel heel veel speedtesten gedaan en enorm veel data rond gepompt.

@fagao Zou er een beperking geactiveerd kunnen zijn?

Binnenkort de volgende proef:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mINV_07nKFa72knSXVDhxqig-bw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTkpdlDnihDGWCRtMPRyIxNx.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 04-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:54
Zijn er mensen hier die een eigen modem hebben laten registreren bij Caiway? Ik ben nu 3 dagen verder en het lukt maar niet. Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen want Caiway stuurt mij nu door naar de helpdesk van Huawei.

Ik zit met een door Caiway geleverde Nokia XS-2426G-B modem op het XGS-PON netwerk van Caiway (Delta). Maar aangezien deze geen Bridge modus heeft wil ik graag een eigen modem (ONT?) gebruiken. Door dit topic al enkele weken te volgen heb ik bij CDR in polen de Huawei HN8010Ts (https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html) ONT gekocht en 3 dagen geleden ontvangen en aangesloten. Zowel via de chat als via de telefoon heb ik de gegevens doorgestuurt die Caiway nodig heeft. Dit betreft de Serienummer en het MAC-adres. Zowel de klantenservice als de technische afdeling zeggen dat het PON ID niet nodig is, wat ik wel een beetje raar vind omdat bij Delta (als ik de berichten hierboven lees) dat wel nodig is. Caiway zegt dat het geregistreerd is, echter heb ik tot heden nog geen werkende verbinding.

Ik heb enkele screenshots van voor en na de registratie die ik graag wil delen om hopelijk meer duidelijkheid te geven.

Device Information pagina van voor de registratie. Serienummer die door rood is doorgestreept heb ik naar Caiway gestuurd. Deze staat ook achterop het device.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhKtxFM7wCbbQHTnSe6oODgSvNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3LmGk3N1nUYlYKUQhPRup4Oa.jpg?f=user_large

Device Information pagina van na de registratie. ONT status ging van "O1(Initial state)" naar "O5(Operation state)".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZtnzQs4H1RPGOytTVgXZOAntKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx0P6oEwz5kPZOkINcmvY2x0.jpg?f=fotoalbum_large

Service Provisioning Status na de registratie geeft een foutmelding, is de afgelopen 3 dagen na meerdere keren contact te hebben gehad met de klantenservice niet veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec7xs8ZA3ANDHBVH7BsVE0kordg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7Q94ybUDvPMX3kf187mFuZr.jpg?f=user_large

Gegevens achterop het device, Serienummer en MAC-adres die door rood is doorgestreept heb ik naar Caiway gestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyoR6CmomWEbxF6O4hFy5hodMLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYV5zQCBNpcLfOfuYT9BUYn6.jpg?f=fotoalbum_large

Ubiquiti USG WAN Config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WTngCDND76W4-IQ5gKRSneAJbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VYquOoM77p3SuRvkK6T6fP2.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een paar screenshots van paginas die wellicht meer informatie geven maar waar ik niks in heb aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmsGY945L5EFg8BIq9yV86dJcHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4HSPCaxARsQ4r1YuQdQWlLP9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDlyRHnlFvBb2sWm0uezOCR7XJI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ym0Sm2t7GhdCVHEjiHWLuw7e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F9HwoVDpFLJqlcCC0V23bZG_D8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HsXRGG2IVjgD1HcBtXxObyvB.jpg?f=user_large

Ik hoop dat hier iemand mij het "eureka" moment kan geven want ik ben de weg helemaal kwijt.

Helaas heb ik weinig kennis van de glasvezel wereld waar ik in ben belandt. Maar als programmeur ben ik zeker geen onbekende wat software/techniek betreft dus als ik ergens in moet duiken of meer informatie moet geven dan doe ik dat graag natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hendriksie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:22:
Zijn er mensen hier die een eigen modem hebben laten registreren bij Caiway? Ik ben nu 3 dagen verder en het lukt maar niet. Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen want Caiway stuurt mij nu door naar de helpdesk van Huawei.

Ik zit met een door Caiway geleverde Nokia XS-2426G-B modem op het XGS-PON netwerk van Caiway (Delta). Maar aangezien deze geen Bridge modus heeft wil ik graag een eigen modem (ONT?) gebruiken. Door dit topic al enkele weken te volgen heb ik bij CDR in polen de Huawei HN8010Ts (https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html) ONT gekocht en 3 dagen geleden ontvangen en aangesloten. Zowel via de chat als via de telefoon heb ik de gegevens doorgestuurt die Caiway nodig heeft. Dit betreft de Serienummer en het MAC-adres. Zowel de klantenservice als de technische afdeling zeggen dat het PON ID niet nodig is, wat ik wel een beetje raar vind omdat bij Delta (als ik de berichten hierboven lees) dat wel nodig is. Caiway zegt dat het geregistreerd is, echter heb ik tot heden nog geen werkende verbinding.

Ik heb enkele screenshots van voor en na de registratie die ik graag wil delen om hopelijk meer duidelijkheid te geven.

Device Information pagina van voor de registratie. Serienummer die door rood is doorgestreept heb ik naar Caiway gestuurd. Deze staat ook achterop het device.
[Afbeelding]

Device Information pagina van na de registratie. ONT status ging van "O1(Initial state)" naar "O5(Operation state)".
[Afbeelding]

Service Provisioning Status na de registratie geeft een foutmelding, is de afgelopen 3 dagen na meerdere keren contact te hebben gehad met de klantenservice niet veranderd.
[Afbeelding]

Gegevens achterop het device, Serienummer en MAC-adres die door rood is doorgestreept heb ik naar Caiway gestuurd.
[Afbeelding]

Ubiquiti USG WAN Config:
[Afbeelding]

Hier nog een paar screenshots van paginas die wellicht meer informatie geven maar waar ik niks in heb aangepast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop dat hier iemand mij het "eureka" moment kan geven want ik ben de weg helemaal kwijt.

Helaas heb ik weinig kennis van de glasvezel wereld waar ik in ben belandt. Maar als programmeur ben ik zeker geen onbekende wat software/techniek betreft dus als ik ergens in moet duiken of meer informatie moet geven dan doe ik dat graag natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!
Op het tweede plaatje zie je een serienummer (vrij lang) met daarachter tussen ronde haakjes de verkorte versie. Hier: DieAndereJurre in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" kun je lezen dat je die verkorte versie aan Delta/Caiway moet doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:54
ernstoud schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Op het tweede plaatje zie je een serienummer (vrij lang) met daarachter tussen ronde haakjes de verkorte versie. Hier: DieAndereJurre in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" kun je lezen dat je die verkorte versie aan Delta/Caiway moet doorgeven.
Ah shit, dus toch. De klantenservice vroegen zo specifiek om het serienummer en MAC-adres (en niet het PON ID want die hebben ze niet nodig zeggen ze) inclusief foto van deze gegevens op de achterzijde van het device dat ik dat dus maar had gedaan. Maar blijkbaar heb ik dus toch de verkeerde gegevens gebruikt.

Tijd voor mij om weer te gaan chatten met Caiway, hopelijk is dit de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
EWS99 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Nog niet geprobeerd. Zal ik morgen even doen. Kan dat nu niet doen, want de kids kunnen nog geen minuut zonder internet hier.
Inmiddels modem herstart, maar nog steeds maar 300 mbit. Nu chatten met Caiway :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
EWS99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Inmiddels modem herstart, maar nog steeds maar 300 mbit. Nu chatten met Caiway :)
Dat heb ik ook vanochtend gedaan. Zie onderstaande chat. Hoop dat ze dit deze week op kunnen lossen.
User
Goedemorgen
zaterdag 04 maart 2023 09:02
Per 1 maart zou mijn internet snelheid verhoogd moeten zijn van 300 naar 400 Mbps. Met het originele modem van delta aangesloten is dat ook het geval, maar met mijn eigen modem zit ik nog steeds op slechts 300 Mbps.
zaterdag 04 maart 2023 09:03

Support
Ik begrijp het, is dit echt een modem of is dit een router die aangesloten zit in ons modem?
zaterdag 04 maart 2023 09:04

User
Een echt modem

Support
Oké duidelijk, ik ga dit voor je uitzoeken, moment graag!

User
Bedankt!
zaterdag 04 maart 2023 09:05

Support
Bedankt voor je geduld! Ik heb dit voor je nagekeken maar ook jouw eigen modem zou inderdaad de juiste snelheid moeten halen. Ik ga daarom direct een ticket aanmaken naar de juiste afdeling zodat er wordt uitgezocht hoe dit zit. Zou je mij het mac adres kunnen doorgeven van je eigen modem?
zaterdag 04 maart 2023 09:10

User
MAC: [...]
zaterdag 04 maart 2023 09:11
Serienummer / PON-id: [...]
zaterdag 04 maart 2023 09:11

Support
Bedankt! Ik ga dit direct doorzetten zodat zij hiermee aan de gang kunnen!
zaterdag 04 maart 2023 09:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
mvdnes schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Dat heb ik ook vanochtend gedaan. Zie onderstaande chat. Hoop dat ze dit deze week op kunnen lossen.

[...]
Oh, ik krijg op dit moment het volgende te horen:
Er kan nooit gegarandeerd worden dat je 400 mbps kan krijgen. Dat is het maximale haalbare snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
EWS99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:27:
[...]

[...]
400Mbps abonnement is ongeveer 420/430Mbps bij Delta in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
DieAndereJurre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb het zelfde, ik heb een UDP Pro SE hangen, maar overweeg toch bv de Vigor 3910 voor als mn 8G Delta lijn actief is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hendriksie Ik denk dat Caiway nog te weinig ervaring heeft met de materie. Ze vragen het serienummer maar eigenlijk hebben ze het PON ID nodig. Bij de Huawei begint dat met HWTC.....
Zodra ze deze geregistreerd hebben, volgt rond 4:00 uur 's nachts de provisioning. Ik moest hem 's morgens nog wel even een keer uit en aan zetten om de volledige snelheid te halen maar toen werkte die.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 04-03-2023 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist heb ik de Nokia ONT XS-010X-Q via de chat laten registreren bij Delta. Toen ik hem aansloot, leek het erop dat die een update kreeg, de powerled knipperde een tijdje en daarna resette die. Op dit moment nog geen internet, waarschijnlijk omdat die pas vannacht rond 4:00 uur geprovisioned zal worden. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:10:
Zojuist heb ik de Nokia ONT XS-010X-Q via de chat laten registreren bij Delta. Toen ik hem aansloot, leek het erop dat die een update kreeg, de powerled knipperde een tijdje en daarna resette die. Op dit moment nog geen internet, waarschijnlijk omdat die pas vannacht rond 4:00 uur geprovisioned zal worden. To be continued.
Benieuwd of dat te maken kan hebben met het feit dat het een Nokia is (de lijkende update, maar dat is als buitenstaander speculatie).

Heel nieuwsgierig naar de resultaten tov de Huawai…

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hij is al geprovisioned :) Er was nog een bekend issue als je van eigen modem wisselt (volgens mij ben ik een van de weinigen die geraakt wordt door dit probleem) maar na een reset, werkte die onmiddelijk.

Zelfde IPv4 adres en.... ik heb nu ook IPv6. Mogelijk ben ik nu toegevoegd aan de pilot die nu loopt.
@Roetzen

@justdaboo Snelheden lijken hetzelfde als de Huawei, daar hoef je het dus niet voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:27:
[...]

[...]
Dat van die maximale snelheid is pure onzin. Dat geldt bij VDSL, niet bij glas.

Delta garandeert het volgende:

https://www.delta.nl/veel...etsnelheid-op-mijn-adres/

Dus reclameren. Des te meer omdat er dus een profiel verschil is tussen de geleverde Nokia is en een eigen ONT. Is denk ik gewoon een configuratie fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:39:
Hij is al geprovisioned :) Er was nog een bekend issue als je van eigen modem wisselt (volgens mij ben ik een van de weinigen die geraakt wordt door dit probleem) maar na een reset, werkte die onmiddelijk.

Zelfde IPv4 adres en.... ik heb nu ook IPv6. Mogelijk ben ik nu toegevoegd aan de pilot die nu loopt.
@Roetzen

@justdaboo Snelheden lijken hetzelfde als de Huawei, daar hoef je het dus niet voor te doen.
Zou er een maximum zijn van te provisionen ONT’s op een poort/abo?

Nu de iCotera i7802 nog…

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sinds gisterenmiddag 14:10 uur heb ik overigens wel een issue met mijn uploadsnelheid. Tot dit tijdstip haalde ik meerdere Gbps, daarna niet meer, nu haal ik niet meer dan tussen de 60 en 100 Mbps. Dit had ik bij de Huawei en nu ook bij de Nokia. Ik zal het Nokia XS-2426G-B modem weer even aansluiten om te zien of die het ook heeft. En als dat zo is, dan kan ik de klantenservice inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:06:
Sinds gisterenmiddag 14:10 uur heb ik overigens wel een issue met mijn uploadsnelheid. Tot dit tijdstip haalde ik meerdere Gbps, daarna niet meer, nu haal ik niet meer dan tussen de 60 en 100 Mbps. Dit had ik bij de Huawei en nu ook bij de Nokia. Ik zal het Nokia XS-2426G-B modem weer even aansluiten om te zien of die het ook heeft. En als dat zo is, dan kan ik de klantenservice inschakelen.
Krijg toch sterk het idee dat dat hele XGS-PON niet erg stabiel is, ook het KPN forum staat vol met klachten, vaak ook lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Het is nog een relatief nieuwe techniek. Precies dezelfde problemen waren er ooit ook bij ISDN, DSL, DOCSIS, etc. Geef het een jaar en dan zullen de meeste problemen wel verholpen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 22:39
Wel een top verhaal (voor iid tot 900 mbps): voor de maximale snelheid moet 1 op 10 metingen 90% van de geadverteerde snelheid halen. Maar voor de minimale snelheid moet je altijd 98% van de geadverteerde snelheid halen.
Rekenen is moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En ik ben heel benieuwd wat ze gaan stellen voor de 8000 Mbps. Waarschijnlijk zal normaal op 50% staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAndereJurre
robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:54:
Mijn uploadsnelheid blijft sinds vanmorgen hangen rond de 100 Mbps. Ik heb de Huawei al een paar keer uit- en aangezet maar resultaat blijft hetzelfde. Nu heb ik gisteren wel heel veel speedtesten gedaan en enorm veel data rond gepompt.

@fagao Zou er een beperking geactiveerd kunnen zijn?

Binnenkort de volgende proef:
[Afbeelding]
Ik heb momenteel ook een Huawei modem en ik heb dit probleem nog niet ervaren. Ik heb volgens de UDM SE iets meer dan 1TB geupload en 258GB gedownload van speedtest.net. (Totaal 5.54 TB gedownload, 1.55 TB Geupload)

Hoe had je de Huawei aangesloten op je UDM? Ik kan vaag herinneren dat bij sommige SFP+ naar RJ45 sledes er problemen waren waar na een tijdje de upload niet boven de 100mb kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JuutieZ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Wel een top verhaal (voor iid tot 900 mbps): voor de maximale snelheid moet 1 op 10 metingen 90% van de geadverteerde snelheid halen. Maar voor de minimale snelheid moet je altijd 98% van de geadverteerde snelheid halen.
Rekenen is moeilijk.
Ik begrijp ook echt niet wat er op die website staat. Ook nergens kun je lezen wat de maximale, minimale en normale snelheid dan is bij een bepaald abonnement. Er wordt alleen een snelheid geadverteerd. Als je er van uit gaat dat dan de maximale snelheid is, dan moet je dus in 10% van de gevallen die snelheid ook meten.

Maar mag dan in de overige 90% van de metingen die snelheid 0 Mbps. zijn?

Dit zo redenerend zou ik dus in 10% van de metingen echt 1.000 Mbps. moeten meten, hetgeen technisch op AON niet kan.

Hier staat ook niets:

https://www.caiway.nl/voorwaarden/internetsnelheden

verwijst naar:

https://cdn.caiway.nl/-/m...5B7DC006E0B6C9F576BA66167

En daar staat ook niets in. Lekker transparant.

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 04-03-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 22:39
ernstoud schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:59:
Maar mag dan in de overige 90% van de metingen die snelheid 0 Mbps. zijn?

Dit zo redenerend zou ik dus in 10% van de metingen echt 1.000 Mbps. moeten meten, hetgeen technisch op AON niet kan.
Maar voor minimum en maximum hebben ze het bij beide over een percentage van de geadverteerde snelheid, dus dat minimum percentage van geadverteerde moet je toch altijd kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JuutieZ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Maar voor minimum en maximum hebben ze het bij beide over een percentage van de geadverteerde snelheid, dus dat minimum percentage van geadverteerde moet je toch altijd kunnen halen?
Volgens mij moet je het niet zo lezen. Er staat dat Delta op vier manieren een snelheid kan noemen: geadverteerd, maximaal, normaal en minimaal. Dat doen ze helemaal niet.

Ze zouden dus moeten adverteren als volgt:

Abonnement giga snel 1Gbps., maximale snelheid 940Mbps., normale snelheid 900Mbps, minimale snelheid 800Mbps. Dan kun je met die percentages en je metingen kijken of ze dat waarmaken.

Maar ze noemen alleen 1Gbps. Dus een geadverteerde snelheid. En daar kun je dus niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JuutieZ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Nee, het gaat om de linkerkolom in die tabel, de “omschreven snelheid”. En dat doet Delta/Caiway dus niet. Die omschrijven de snelheid nergens in die termen. Ze omschrijven alleen de “ Geadverteerde download- en uploadsnelheid”. De andere 3 snelheidsomschrijvingen vind je nergens. Zelfs niet eens in je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DieAndereJurre schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:54:
[...]
Ik heb momenteel ook een Huawei modem en ik heb dit probleem nog niet ervaren. Ik heb volgens de UDM SE iets meer dan 1TB geupload en 258GB gedownload van speedtest.net. (Totaal 5.54 TB gedownload, 1.55 TB Geupload)

Hoe had je de Huawei aangesloten op je UDM? Ik kan vaag herinneren dat bij sommige SFP+ naar RJ45 sledes er problemen waren waar na een tijdje de upload niet boven de 100mb kwam.
Ik heb deze module: uitvoering: MikroTik S+RJ10 module.

Bedankt voor de tip, ik zal even googlen of dat ook voor deze het geval is.
Welk merk/type heb jij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fagao
Even over die snelheidsesten. Wat gebruiken jullie voor testen servers/protocollen.
Iperf3 testen zijn wel een goede methode om te testen. Soms moet je ook tweaken om de maximale snelheid te halen. Soms wil het helpen om meerdere flows te starten in paralel (1 flow per core is een goede metric, vooral bij 1G+ snelheden is dit een must). De meeste speedtest apps doen dit ook, om ze de load over de cores te verdelen.

Ik heb net even een test gedaan op mijn eigen Gigabit P2P verbinding van Delta en haal bij de upload de max, nl 950 Mbit (zowel met UDP als met TCP).
De download blijft wel iets steken bij 800 Mbit, maar dat kan ik wel verklaren doordat er meerdere gezinsleden ook zitten te streamen en andere dingen doen..

Mijn ervaring bij snelheidstesten boven de Gigabit is dat heel veel andere factoren een rol spelen en het heel lastig is om de snelheid te halen. De meest betrouwbare testen zijn gespecialiseerde test apparatuur als Spirent en VIAVI.

Dit zijn de testen die ik gedaan heb op een Linux VM op een Intel NUC met een USB interface aan een RJ45 poort icm een GLC-BX-U sfp in een fs.com mediaconverter die aan de Delta FTU hangt :)

Testen van 1G Upload met 1 stream via TCP
iperf3 -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G

[ 5] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 945 Mbits/sec 0 sender
[ 5] 0.00-10.02 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec receiver

Testen van 1G Upload via UDP met 1 stream
iperf3 -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G -u

[ ID] Interval Transfer Bitrate Jitter Lost/Total Datagrams
[ 5] 0.00-10.00 sec 1.16 GBytes 1000 Mbits/sec 0.000 ms 0/856081 (0%) sender
[ 5] 0.00-10.07 sec 1.12 GBytes 953 Mbits/sec 0.005 ms 34696/856053 (4.1%) receiver

Testen van 1G Download via TCP met 1 stream
iperf3 -R -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G

[ 5] 0.00-10.01 sec 916 MBytes 768 Mbits/sec 0 sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 913 MBytes 766 Mbits/sec receiver

Testen van 1G Download via UDP met 1 stream
iperf3 -R -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G -u

[ 5] 0.00-10.01 sec 1.16 GBytes 1000 Mbits/sec 0.000 ms 0/856541 (0%) sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 968 MBytes 812 Mbits/sec 0.011 ms 159764/854705 (19%) receiver

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:36:
Even over die snelheidsesten. Wat gebruiken jullie voor testen servers/protocollen.
Iperf3 testen zijn wel een goede methode om te testen. Soms moet je ook tweaken om de maximale snelheid te halen. Soms wil het helpen om meerdere flows te starten in paralel (1 flow per core is een goede metric, vooral bij 1G+ snelheden is dit een must). De meeste speedtest apps doen dit ook, om ze de load over de cores te verdelen.

Ik heb net even een test gedaan op mijn eigen Gigabit P2P verbinding van Delta en haal bij de upload de max, nl 950 Mbit (zowel met UDP als met TCP).
De download blijft wel iets steken bij 800 Mbit, maar dat kan ik wel verklaren doordat er meerdere gezinsleden ook zitten te streamen en andere dingen doen..

Mijn ervaring bij snelheidstesten boven de Gigabit is dat heel veel andere factoren een rol spelen en het heel lastig is om de snelheid te halen. De meest betrouwbare testen zijn gespecialiseerde test apparatuur als Spirent en VIAVI.

Dit zijn de testen die ik gedaan heb op een Linux VM op een Intel NUC met een USB interface aan een RJ45 poort icm een GLC-BX-U sfp in een fs.com mediaconverter die aan de Delta FTU hangt :)

Testen van 1G Upload met 1 stream via TCP
iperf3 -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G

[ 5] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 945 Mbits/sec 0 sender
[ 5] 0.00-10.02 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec receiver

Testen van 1G Upload via UDP met 1 stream
iperf3 -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G -u

[ 5] 0.00-10.00 sec 1.16 GBytes 1000 Mbits/sec 0.000 ms 0/856081 (0%) sender
[ 5] 0.00-10.07 sec 1.12 GBytes 953 Mbits/sec 0.005 ms 34696/856053 (4.1%) receiver

Testen van 1G Download via TCP met 1 stream
iperf3 -R -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G

[ 5] 0.00-10.01 sec 916 MBytes 768 Mbits/sec 0 sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 913 MBytes 766 Mbits/sec receiver

Testen van 1G Download via UDP met 1 stream
iperf3 -R -c speedtest.delta.nl -4 -P 1 -t 10 -b 1G -u

[ 5] 0.00-10.01 sec 1.16 GBytes 1000 Mbits/sec 0.000 ms 0/856541 (0%) sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 968 MBytes 812 Mbits/sec 0.011 ms 159764/854705 (19%) receiver
Dank voor je metingen. Heb jij geen 8Gbps :?

Zeker, meten met een iPerf3 cliënt naar een stabiele iPerf3 server met meer dan voldoende bandbreedte is het allerbeste. Daarom promoot ik die gratis (!) Ampere ARM Ubuntu of CentOS VM in de Oracle Cloud Infrastructure met 4Gbps. bandbreedte ook. Daarop meet ik met mijn gigabit Caiway abonnement een rock steady 945/935 Mbps., met 7 ms. latency. De tenancy draait in een DC in Amsterdam.

Als ik Ookla SpeedTest gebruik fluctueert de snelheid veel meer, allen I3DNet en Worldstream lijken redelijk stabiel. Worldstream en Weserve (de laatste op de DFN infra) hebben trouwens ook een public iPerf3 server. Niet altijd direct verbinding want die wordt soms te veel aangesproken, ook een voordeel van je eigen VM: altijd beschikbaar.

SpeedTest had vroeger problemen met glasvezel snelheden, zou kunnen dat ze nu met 10Gbps. in de knoei komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:26

duderuud

Sliden is koel

Vanavond modem ontvangen en aangesloten. Via de chat gevraagd om de status van bridge mode en ondersteunde ONT's...reactie:
Bridge modes is niet mogelijk als je op het pon netwerk zit, maar je kan zelf wel een modem aanschaffen die dat kan. We zijn wel aan het kijken naar mogelijkheden om dit aan te bieden, maar dit gaat op zijn vroegst op het einde van het jaar gebeuren. Ik kan je helaas dus niet verder helpen.
:X

Is het nou echt zo moeilijk/duur? Ik begrijp echt niet dat dit in 2023 nog zo moeilijk moet zijn. Voorlopig zit ik met een Omada netwerk waar ik niet uit kan halen wat er in zit :(

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duderuud schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:35:
Vanavond modem ontvangen en aangesloten. Via de chat gevraagd om de status van bridge mode en ondersteunde ONT's...reactie:

[...]

:X

Is het nou echt zo moeilijk/duur? Ik begrijp echt niet dat dit in 2023 nog zo moeilijk moet zijn. Voorlopig zit ik met een Omada netwerk waar ik niet uit kan halen wat er in zit :(
Tja, daar gaat deze thread dus over. Er zijn mogelijkheden. Snelste is de Huawei HN8010Ts in Polen bestellen. Hoewel er berichten waren dat er op dit moment geen voorraad is.

Er is mij over 2 maanden een sample van de iCotera i7204 toegezegd. Als die werkt, de kostprijs goed is en geleverd kan worden wil ik er een aantal aan geïnteresseerden hier tegen kostprijs aanbieden. Stay tuned.

En dat bericht van “tegen het eind dit jaar” |:( … elke keer andere berichten, maar nooit positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:26

duderuud

Sliden is koel

Ja, ik heb het hele topic al gelezen...

Ik wacht nog een paar dagen met bestellen van een ONT omdat er wat snelheidsproblemen lijken te zijn.
(En idd geen voorraad bij die Poolse webshop)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAndereJurre
robertwebbe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:44:
[...]

Ik heb deze module: uitvoering: MikroTik S+RJ10 module.

Bedankt voor de tip, ik zal even googlen of dat ook voor deze het geval is.
Welk merk/type heb jij?
Die MikroTik zou moeten werken, dus dat zal het dan ook wel niet zijn. Om het uit te sluiten zou je nog is de RJ45 wan poort kunnen proberen. Kijken of je upload dan wel hoger is.

Ik heb je ook een PB'tje gestuurd met het IP van een iperf3 server op mijn delta verbinding.

Ikzelf gebruik een MikroTik en een Ubiquiti sfptje.
Pagina: 1 ... 12 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.