padoempats schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:11:
[...]
Dit bevestigt dus ook een beetje de hypothese dat temperatuur minder uitmaakt dan wordt aangenomen, en bewolking veel meer invloed heeft op het vermogen. Of anders gezegd, er wordt gezegd da op koudere dagen de piek vaker wordt geraakt, mijn stelling is meer dat het niet komt door de lagere temperatuur, maar door de bewolking die zorgt voor extra instraling
Nee, je haalt hier twee actoren door elkaar vind ik.
Bewolking heeft natuurlijk altijd invloed op de directe zoninstraling en dus opbrengst.
De temperatuur daartegen, heeft wel degelijk invloed op de opbrengst. Het was namelijk slechts circa 22 graden Celcius gisteren. Als er straks dagen komen van + 30 graden Celsius, dan zal bij een zelfde zon instraling zeker minder rendement zijn. En dat kan ik ook zeker beamen uit mijn data. Ik heb nog nooit een record gehaald rondom de langste dag, omdat het dan meestal ook warmer is dan het voorjaar, zoals nu.
Daartegen zie ik dat ook in de data van gisteren, enkele uren getopt. Zie onderstaande afbeelding. Mijn micro omvormers kunnen maximaal 320Watt output geven, 12 x 320 = 3.8kWh. Echter op warmere dagen, bij maximaal zon, worden ze veel minder lang afgetopt. Omdat de efficiency Temp. Coef. (Power) ook oploopt.
Voor de geรฏnteresseerde, ik maak gebruik van Enphase IQ7X Micro omvormers met Sunpower Maxeon III panelen. En gebruik voor het lezen van productie en consumptie de CT ringen om de fases in de meterkast in combinatie met de Envoy Metered. Op die manier kan ik de productie- en consumptie separaat van elkaar lezen.
[
Voor 6% gewijzigd door
robinh op 31-05-2021 15:12
]