Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar als het weer zo blijft moet een all time high er hier inzitten vandaag!AUijtdehaag schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:53:
@Rol-Co
Edit:
Zul je altijd zien: ben je vol-verwachting-van-een-record en meld je dat hier, wordt het afgestraft met wolken.
Monitoring pas een week draaien (nieuwbouw), gister 40,38 kWh / 7,26 kWp = 5,56
:fill(white):strip_exif()/f/image/6FBZDh8XUqrE8cagmetCgWku.png?f=user_large)
Wel een opstelling met 3 vlakken:
6x oost op ~50 graden
10x zuid platdak, 10 graden
6x west op ~50 graden
Start van vandaag ziet er al een stuk veelbelovender uit!
:fill(white):strip_exif()/f/image/1iEXGfKoGDozRLIaihZO5pEq.png?f=user_large)
Ga mijn huidige record van vrijdag (41,15kWh) als het zo doorgaat eenvoudig breken lijkt me
.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6FBZDh8XUqrE8cagmetCgWku.png?f=user_large)
Wel een opstelling met 3 vlakken:
6x oost op ~50 graden
10x zuid platdak, 10 graden
6x west op ~50 graden
Start van vandaag ziet er al een stuk veelbelovender uit!
:fill(white):strip_exif()/f/image/1iEXGfKoGDozRLIaihZO5pEq.png?f=user_large)
Ga mijn huidige record van vrijdag (41,15kWh) als het zo doorgaat eenvoudig breken lijkt me
[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 30-05-2021 13:08 ]
Inmiddels April ingehaald. Nu nog 150 kWh inhalen voor prorata maandtarget van mei :N😂
[ Voor 68% gewijzigd door Copitano op 30-05-2021 13:39 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd
Kom maar op met die eerste 6-punter van het jaar!
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
En deze in het zuidwesten. Vanavond 0 % ipv -2 %Copitano schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:29:
Inmiddels April ingehaald. Nu nog 150 kWh inhalen voor prorata maandtarget van mei :N😂
[Afbeelding]
All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4
Wordt een prachtige opbrengst vandaag
Mijn @SolarEdgePV systeem heeft vandaag 18.96 kWh geproduceerd en 1.24 MWh in totaal #LiveGreen
Op naar een 7 punter
Mijn @SolarEdgePV systeem heeft vandaag 18.96 kWh geproduceerd en 1.24 MWh in totaal #LiveGreen
Op naar een 7 punter
[ Voor 8% gewijzigd door Freakystyle op 30-05-2021 14:49 ]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881
Het Dagtarget is alweer binnen in Aalten , nog 10 KWh erbij en datzelfde morgen om het maand target te halen
hmm toch wat meer stapel wolken ineens .
hmm toch wat meer stapel wolken ineens .
[ Voor 15% gewijzigd door Misterpc op 30-05-2021 15:52 ]
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Dat lijkt hier al om zeep geholpen door de bewolking vanmorgen, gelijk met gisteren (ook prima) kan nog wel.Wilke schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:06:
[...]
Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar als het weer zo blijft moet een all time high er hier inzitten vandaag!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Yep exact dat hier ook denk ik vandaag...Rol-Co schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:17:
[...]
Dat lijkt hier al om zeep geholpen door de bewolking vanmorgen, gelijk met gisteren (ook prima) kan nog wel.
Hoewel de bewolking nog wel meeval vanmorgen, maar piekjes zijn gedurende de dag ook een stuk lager nu helaas. Ik heb een beetje het gevoel dat dit komt omdat er vanochtend wel wind was maar de wind er gedurende de dag meer gestopt is. Zie grafiek.
:strip_exif()/f/image/j721lQJAXmoTbDaYTciKf0XT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ach ja nog steeds een boel opbrengst in elk geval, en genoeg om een paar heerlijke bitterballen in het frituur te doen zonder dat we daar weer grijze stroom voor nodig hebben
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Gaan weer wolken komen, en natuurlijk weer precies op de plek van de zonGerco-M schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:35:
[...]
Yep exact dat hier ook denk ik vandaag...
Hoewel de bewolking nog wel meeval vanmorgen, maar piekjes zijn gedurende de dag ook een stuk lager nu helaas. Ik heb een beetje het gevoel dat dit komt omdat er vanochtend wel wind was maar de wind er gedurende de dag meer gestopt is. Zie grafiek.
[Afbeelding]
Ach ja nog steeds een boel opbrengst in elk geval, en genoeg om een paar heerlijke bitterballen in het frituur te doen zonder dat we daar weer grijze stroom voor nodig hebben![]()
Maar goed, we hebben alweer €12,50 aan stroom binnen.
En heerlijk weer, goed weekend nog!
Ik had een beetje op een zevenpunter gehoopt vandaag, maar dat mag niet zo zijn: er drijft bewolking binnen. Maar een dikke zespunter is ook prima! Net als gister 😌
Houden jullie die bewolking FF lekker bij je, ben bezig met een ath!!
1 PVoutput . Dongen NB
waneer komt er waterkoeling op de hoofdzekering?reneeke1970 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:13:
Houden jullie die bewolking FF lekker bij je, ben bezig met een ath!!
Zal eens gaan voelen....twain4me schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:22:
[...]
waneer komt er waterkoeling op de hoofdzekering?
Twintig graden, gewoon koud
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 30-05-2021 17:59 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Geen probleem hierGramser schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:31:
Trouwens, de PV Output app laat bij mij niks meer zien, sinds gister. Meer mensen last van..?
1 PVoutput . Dongen NB
PvO app doet het prima, hij liet me even weten dat ik sinds ik begon al op 28MWh zit 
Als @Rol-Co de wolken daar houdt verwacht ik een 7-punter op Z/W
Deze staat binnen omdat buiten de bbq brandlucht (van aso buren verderop) niet te harden is
Als @Rol-Co de wolken daar houdt verwacht ik een 7-punter op Z/W
Deze staat binnen omdat buiten de bbq brandlucht (van aso buren verderop) niet te harden is
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Speedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:01:
PvO app doet het prima, hij liet me even weten dat ik sinds ik begon al op 28MWh zit
Als @Rol-Co de wolken daar houdt verwacht ik een 7-punter op Z/W![]()
Deze staat binnen omdat buiten de bbq brandlucht (van aso buren verderop) niet te harden is![]()
[Afbeelding]
Heb je die foto gemaakt met een nokia 3310 of zo? Bbq staat hier ook aan en de lucht is prima te harden.
https://www.fonq.nl/produ...FhjLvw8zmsoEaAtjKEALw_wcB
Het is een Nokia, maar wel iets nieuwer (die dichtbij matige focus heeft).Rol-Co schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:10:
[...]
![]()
Heb je die foto gemaakt met een nokia 3310 of zo? Bbq staat hier ook aan en de lucht is prima te harden.
https://www.fonq.nl/produ...FhjLvw8zmsoEaAtjKEALw_wcB
Een elektrische bbq verspreidt die gore droge rook wat minder, bij die buren ruikt het naar afvalverbranding
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Minder? Helemaal niet! Maar ik heb nog 23 anderen om me heen die het wel doen.Speedy-Andre schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:16:
[...]
Het is een Nokia, maar wel iets nieuwer (die dichtbij matige focus heeft).
Een elektrische bbq verspreidt die gore droge rook wat minder, bij die buren ruikt het naar afvalverbranding
Stoort me niet hoor, moet kunnen.
:strip_exif()/f/image/6WXpT6hNA7KBKwIl67GdSXoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 30-05-2021 18:31 ]
De 7 punter is binnen, nu nog even door voor het dagrecord.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Maar goed, op naar de 37kWh en kijken of mijn oude record standhoudtRol-Co schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:24:
[...]
Minder? Helemaal niet! Maar ik heb nog 23 anderen om me heen die het wel doen.![]()
Stoort me niet hoor, moet kunnen.
April ben ik ruim voorbij, dat voelt altijd net iets minder slecht
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 31-05-2021 06:29 . Reden: Offtopic ]
Maandtarget is een feit, nieuw dagrecord is een feit en hopelijk een 7 punter nog in de maak, paar Wh nodig nog straks..
Als morgen nog eenzelfde type dag wordt, haal ik april nog in.
Als morgen nog eenzelfde type dag wordt, haal ik april nog in.
nggyu nglyd
Tijd voor een meat topic
Dat zal er best ergens zijn, alleen niet in het duurzame deel
Ath is een feit, nu even kijken hoe ver ie komt, ik denk 188/189
1 PVoutput . Dongen NB
Hier de eerste 7 punter (7,4) sinds de installatie in November. Record dagje. Eindelijk weer wat goedgemaakt.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Teller staat nu op 6.5kWh/kWp, misschien is de 6.7 er nog uit te persen. Vooral na 12u erg strak helder geweest.
Zevenhuizen, zzw
Zevenhuizen, zzw
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Toch wel even wat records tot op heden.
1- Vandaag mijn eerste echte 6-punter gehaald, de vorige was met 5,99 net geen zes punten.
2- Vandaag officieel april ook voorbij.
3- Vandaag ook hoogste score ooit (nou ja ooi sinds september-2020) met 23,5 kWh
4- Ook de slechtste maand ook kwa pro-rata ben nog nooit zoveel tekort gekomen
5- Morgen nog een mooie dag en opperdop op naar juni.
Oja, ik wil van het gas af, mag ik dan nog wel een gas BBQ van jullie of mot ie ook electrisch :-)
1- Vandaag mijn eerste echte 6-punter gehaald, de vorige was met 5,99 net geen zes punten.
3- Vandaag ook hoogste score ooit (nou ja ooi sinds september-2020) met 23,5 kWh
Oja, ik wil van het gas af, mag ik dan nog wel een gas BBQ van jullie of mot ie ook electrisch :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Gas natuurlijk, met goedkope LPGmartijn v o schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:44:
Toch wel even wat records tot op heden.
1 PVoutput . Dongen NB
Mooie parabool vandaag
Er druppelt nog wat binnen, maar zet niet echt meer zoden aan de dijk.
ZO: 40,29kWh - 7,00kWh/kWp
NO: 18,37kWh - 4,78kWh/kWp
Totaal: 58,66kWh - 6,11kWh/kWp
30% direct verbruikt. Helaas zat de EV al vol
In de grafiek van de garage zitten 3 trapjes. Dan gaan er elke keer 4 panelen de schaduw in door het huis.
ZO: 40,29kWh - 7,00kWh/kWp
NO: 18,37kWh - 4,78kWh/kWp
Totaal: 58,66kWh - 6,11kWh/kWp
30% direct verbruikt. Helaas zat de EV al vol
In de grafiek van de garage zitten 3 trapjes. Dan gaan er elke keer 4 panelen de schaduw in door het huis.
![]() | ![]() | ![]() |
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Zolang je niet in mijn buurt woont mag je alles verbranden wat je wil
18.70kwh = 5.75kwh/kwp.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
nggyu nglyd
Dit lijkt me een super optimale installatie qua ligging, helaas vermeld je geen details, zoals type panelen, omvormer, oriëntatie, helling . . .Super Cow schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:02:
Mijn eerste volledige dag:
13,4KWh opbrengst en er ligt 1,8KWp aan panelen.
7,44 kWh/kWp
Komt zeker nog - misschien je sig aanpassen? - Trouwens wat heb je per Wp betaalt?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat zal me leren er over te posten!Rol-Co schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:17:
Dat lijkt hier al om zeep geholpen door de bewolking vanmorgen, gelijk met gisteren (ook prima) kan nog wel.
Het wordt een foto-finish, maar volgens mijn berekening gaan we het op zo'n 0,02 kWh niet redden
Linkje, vandaag vs. 26 april (all time high): https://pvoutput.org/comp...7&df=20210426&dt=20210530
Spanning en sensatie...maar je moet toch iets, na een jaar thuiszitten vanwege covid-maatregelen
Ja in gouda ook, het gaat hooguit één kWh minder zijn dan gisteren, ook prima toch?
Sig gedaan, als ik pvoutput aan de gang krijg komt het er bij.dunklefaser schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:17:
[...]
Dit lijkt me een super optimale installatie qua ligging, helaas vermeld je geen details, zoals type panelen, omvormer, oriëntatie, helling . . .
Komt zeker nog - misschien je sig aanpassen? - Trouwens wat heb je per Wp betaalt?
Systeem 1800Wp, 4 x longi 450wp panelen en een Goodwe GD2000-XS omvormer.
Ligging Zuid (175 graden) helling 20~ graden.
Het heeft mij totaal € 1162 incl. btw gekost (zelf gelegd)
Dus € 0,65 per wp?
Tobben..... stekker er in en klaar...
280 AH lithium kan veel, maar das toch te gek in het vrije veld.
Is geen tobben, slangetje uitrollen en klaar
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag een nieuwe highscore gezet met 34,92kWh (6.61kWh/kWp), vorige record uit april stond op 33,9kWh.
Tevreden, maar had gehoopt nog wat hoger te komen maar het piekvermogen bleef wat achter (piekte rond de 4.5kWp op een 5.28kWp installatie). Heb eerder deze maand al korte pieken over de 5kWp gezien, dus het moet mogelijk zijn.
Maar goed, als ik morgen nog een kleine verbetering van het dagrecord haal, is de opbrengst van mei in ieder geval even hoog als april (april 616kWh, sta nu op 580). Dat is wat mij betreft, gezien hoe
*%=*#@+ het weer was deze maand, nog best aardig. Komt alleen omdat ik uit de laatste 3 dagen al 100kWh gehaald heb, maar goed...laten we hopen dat juni beter wordt (weersverwachting voor de aankomende dagen is in ieder geval goed).
Tevreden, maar had gehoopt nog wat hoger te komen maar het piekvermogen bleef wat achter (piekte rond de 4.5kWp op een 5.28kWp installatie). Heb eerder deze maand al korte pieken over de 5kWp gezien, dus het moet mogelijk zijn.
Maar goed, als ik morgen nog een kleine verbetering van het dagrecord haal, is de opbrengst van mei in ieder geval even hoog als april (april 616kWh, sta nu op 580). Dat is wat mij betreft, gezien hoe
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Door warmte dalen de pieken met honderden watt, word komende week alleen maar ergerMoi_in_actie schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:35:
Vandaag een nieuwe highscore gezet met 34,92kWh (6.61kWh/kWp), vorige record uit april stond op 33,9kWh.
Maar goed, als ik morgen nog een kleine verbetering van het dagrecord haal, is de opbrengst van mei in ieder geval even hoog als april (april 616kWh, sta nu op 580). Dat is wat mij betreft, gezien hoe*%=*#@+ het weer was deze maand, nog best aardig. Komt alleen omdat ik uit de laatste 3 dagen al 100kWh gehaald heb, maar goed...laten we hopen dat juni beter wordt (weersverwachting voor de aankomende dagen is in ieder geval goed).
1 PVoutput . Dongen NB
Assen 20,61kWh = 5,85kWh/kWp prima dagje. Tweede beste dag ooit, zegt nog niet zoveel want we zitten nu in het tweede jaar.
Zal deels kloppen, panelen en optimizers waren echter totaal niet warm (heb t eens gevoeld). Daarbij, op 9 mei jongstlede was het even warm (ruim 24) en piekte hij die dag rond de 4.8kWp. Alleen gedurende die dag meer wolken, dus totaalopbrengst was maar matig (kleine 22kWh). Wil echter voor de gein morgen eens kijken of het echt verschil maakt, door midden op de dag de panelen eens kort af te sproeien met de tuinslang. Puur als test, ga natuurlijk niet elke dag zoiets doen.reneeke1970 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:37:
[...]
Door warmte dalen de pieken met honderden watt, word komende week alleen maar erger
Hoogste pieken komen hier meestal in mei (gebaseerd op data van een vriend die een soortgelijke installatie al een aantal jaar draaiende heeft), dus in dat opzicht is het natuurlijk dubbel jammer dat deze maand zo weinig zonuren kreeg.
En ik moet niet klagen: al sinds maart haal ik minimaal mn maandverbruik eruit (sta deze maand ook weer in de min) en dat was mijn initiële doel, onder de streep ongeveer mn gehele verbruik compenseren.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Uiteindelijk niks te klagen met 6,578 kWh/kWp... als die drie grote wolken er niet waren geweest, lag er een 7punter in het verschiet. Mogelijk beste opbrengst ooit, sinds de bijna twee jaar na installatie.
@Moi_in_actie In de TS staat er iets over "Waarom wekt mijn installatie op warmere dagen minder op?"
Helaas geen volledige informatie met bijbehorende links.
Een voorbeeld link: "Zonnepanelen en temperatuurcoëfficiënt"
[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 30-05-2021 21:03 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
6.256kWh/kWp vandaag, beste dag sinds de panelen er liggen.
Ik ben redelijk tevreden, op een wolkje na voor een minuut of 5-10.
Ik ben redelijk tevreden, op een wolkje na voor een minuut of 5-10.
Ruim 2 kWh minder dan gisteren. 75.4 kWh = 7.25 kWh/kWp voor vandaag. Dit zat hem in de morgen tussen 9 en 11 waar hier best nog wat bewolking overkwam. Al met al een dag qua opbrengst om van te dromen. Al droom ik liever ergens anders over.....
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Gisteren beloofde al heel wat, maar werd toch verstoord door veel wolk en daarmee geeneens de dagtarget. Vandaag zou bijna wéér zo beginnen, maar de zon herpakte zich en perste er zelfs nog 30 kWh uit - al lijkt de boel (warmte?) af te toppen op 4 kW. Sinds een schaarse topdag van april wist ik al dat 6-punters er bij mij niet meer inzitten; april van dit jaar kom ik sowieso niet meer voorbij.
TL;DR:
gisteren 3,75 Wh/Wp
vandaag 5,67 Wh/Wp
Mei: drama.
TL;DR:
gisteren 3,75 Wh/Wp
vandaag 5,67 Wh/Wp
Mei: drama.
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Duiven : 19,3 kWh = 6,03 kWh/kWp
Gaat prima. Eindsprintje om de pijn wat te verzachten zullen we maar zeggen.
Gaat prima. Eindsprintje om de pijn wat te verzachten zullen we maar zeggen.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Op de Kwh afgerond zelfde score als gisteren, 94,0 kwh - 5,8 kwh/kwp. Meer zon vandaag, maar ook iets warmer dus zekere lagere pieken.
Voor ZO vandaag 6,4 kwh/kwp en ik vraag me wel af of ik daar ooit een 7 punter ga zien. Misschien draaid de zon nog wat verder en gaat het dan wel lukken?
Voor NW is de 4,9 kwh/kwp al heel leuk maar later op de dag zijn de bomen naast het huis toch niet ideaal en kosten zeker wel wat kwh maar zoals vandaag toch nog steeds 30 kwh dus of die tvt nou een jaar langer is of niet, ach ja.
Voor mei zit ik nog op 87% pro rata en als ik morgen 280 kwh ga scoren dan komt het goed. Tja dat wordt lastig denk ik
Voor ZO vandaag 6,4 kwh/kwp en ik vraag me wel af of ik daar ooit een 7 punter ga zien. Misschien draaid de zon nog wat verder en gaat het dan wel lukken?
Voor NW is de 4,9 kwh/kwp al heel leuk maar later op de dag zijn de bomen naast het huis toch niet ideaal en kosten zeker wel wat kwh maar zoals vandaag toch nog steeds 30 kwh dus of die tvt nou een jaar langer is of niet, ach ja.
Voor mei zit ik nog op 87% pro rata en als ik morgen 280 kwh ga scoren dan komt het goed. Tja dat wordt lastig denk ik
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
6,76 kWh/kWp in Heerhugowaard. De 6,94 kWh/kWp van vorig jaar 23/05 blijft denk staan. Het wordt simpel weg al weer te warm. Sowieso is een 7 punter onmogelijk met al mijn schaduw. Met een SolarEdge omvormer en bijbehorende sjoemel software zou ik die paar % er net uit kunnen halen om een 7 punter te halen. Ik houd het liever het 100% zuiver.
Dat moet voor jou morgen gaan lukkenJoKo schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:10:
[...]
En deze in het zuidwesten. Vanavond 0 % ipv -2 %
[Afbeelding]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Net niet het record van 28 mei geëvenaard. 40.1 kWh = 6.85 kWh/kWp.
Morgen op papier nog net wat meer zon, maar ook weer warmer. Zou leuk zijn om een keer de zeven punten te halen 😎
Morgen op papier nog net wat meer zon, maar ook weer warmer. Zou leuk zijn om een keer de zeven punten te halen 😎
40.1 kWh = 6.85 kWh/kWp.
Gisteren 30.62 kWh = 7.29
Vandaag 30.25 kWh = 7.2
7 punters twee op een rij. Morgen een hattrick?
Gisteren 30.62 kWh = 7.29
Vandaag 30.25 kWh = 7.2
7 punters twee op een rij. Morgen een hattrick?
Ik weet dat de productie minder wordt bij hogere temperaturen, no worries. Ik wilde alleen aangeven dat ik in dit geval niet denk dat temperatuur de enige factor was, aangezien bij een gelijke temperatuur eerder deze maand mn piekvermogen een stuk hoger was. Tevens was hier vandaag nog een aandig briesje wat iets helpt qua koeling.dunklefaser schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:58:
@Moi_in_actie In de TS staat er iets over "Waarom wekt mijn installatie op warmere dagen minder op?"
Wellicht dat hier toch, hoog in de atmosfeer, wat hele dunne bewolking was waardoor de zonkracht niet maximaal was. Tevens, als temperatuur vandaag echt het (enige) issue was had ik het vermogen in de ochtend nog altijd sneller moeten zien stijgen, maar in de middag eerder/sneller zien aftoppen. Dat was echter niet het geval, mn grafiek was niet anders.
Ter illustratie, vandaag (onder, +-25 graden) vergeleken met 23 april (boven, +-14 graden):
/f/image/B4n7zPhznHn2Z9gTDdSAENum.png?f=fotoalbum_large)
Ruim 10 graden verschil in temperatuur, vrijwel identieke grafiek.
Kortom: ik denk dat t ondanks temperaturen van rond de 25 graden nog iets beter moet kunnen, maar ik verwacht echt geen 5k-5.2k wat mn installatie op piek kan halen.
Nieuwe dagrecord is geëindigd op 32,73 kWh = 7,3 kWh/kWp.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
23.8kWh op 6.8kWh/kWp.... Voor mij een dagrecord.. onder de rook van Eindhoven
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
BAM ! de felbegeerde 7 punter is dan eindelijk een feit !
Tevens een nieuw ath !
37.444 kWh = 7.038 kWh/kWp
Tevens een nieuw ath !
37.444 kWh = 7.038 kWh/kWp
6,25 kWh/kWp vandaag voor gouda, toch weer 61 kWh in de plus.
Gaat niet op buiten temperatuur maar paneel temperatuur, en die is zeker te weten eerder dit jaar niet zo hoog geweest. UV 6 tot 8 is lang geleden.Moi_in_actie schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Ik weet dat de productie minder wordt bij hogere temperaturen, no worries. Ik wilde alleen aangeven dat ik in dit geval niet denk dat temperatuur de enige factor was, aangezien bij een gelijke temperatuur eerder deze maand mn piekvermogen een stuk hoger was. Tevens was hier vandaag nog een aandig briesje wat iets helpt qua koeling.
Wellicht dat hier toch, hoog in de atmosfeer, wat hele dunne bewolking was waardoor de zonkracht niet maximaal was. Tevens, als temperatuur vandaag echt het (enige) issue was had ik het vermogen in de ochtend nog altijd sneller moeten zien stijgen, maar in de middag eerder/sneller zien aftoppen. Dat was echter niet het geval, mn grafiek was niet anders.
Ter illustratie, vandaag (onder, +-25 graden) vergeleken met 23 april (boven, +-14 graden):
[Afbeelding]
Ruim 10 graden verschil in temperatuur, vrijwel identieke grafiek.
Kortom: ik denk dat t ondanks temperaturen van rond de 25 graden nog iets beter moet kunnen, maar ik verwacht echt geen 5k-5.2k wat mn installatie op piek kan halen.
1 PVoutput . Dongen NB
Inmiddels een nieuw alltime hgh.
3e zespunter dit jaar.
/f/image/WfgAaBFTRWBDsgNWArsDGcsa.png?f=fotoalbum_large)
Mooi resultaat, maar gaat mijn maanddoel niet meer redden🙃
3e zespunter dit jaar.
/f/image/WfgAaBFTRWBDsgNWArsDGcsa.png?f=fotoalbum_large)
Mooi resultaat, maar gaat mijn maanddoel niet meer redden🙃
Huis : 53,96 kWh = 5,71 kWh / kWp
Mooi resultaat maar nog lang geen record, want dit jaar nog steeds geen 6-punter
Kantoor : 103,17 Wh
= 7,24 kWp / kWp
op 10 graden Z+ZW.
Dat is voorlopig wel een mooi record voor dit setje, dat pas sinds half April op het dak ligt
Mooi resultaat maar nog lang geen record, want dit jaar nog steeds geen 6-punter
Kantoor : 103,17 Wh
Dat is voorlopig wel een mooi record voor dit setje, dat pas sinds half April op het dak ligt
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Vandaag beter dan gisteren, 100.39 kWh = 6.12 kWh/kWp, en 22.45 kWh achterstand ingelopen op @JoKo die deze maand nog 10 kWh voor ligt ...dat wordt spannend morgen
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
37,386kWh in Alminde®, 6,688Wh/Wp en Z/W 3240Wp deed 23,557kWh of 7,271Wh/Wp
Z/W is een all-time high, 28 mei 2020 was dat 23,523kWh maar toen deed N/O het beter.
Vandaag is de beste dag van dit jaar, ik betwijfel of het beter wordt omdat de temperatuur stijgt.
Met dit soort gepiel achter de komma maakt het uit waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait.
Vandaag komt op de 2e plaats, 28 mei 2020 blijft de beste dag met 37,751kWh.
Z/W is een all-time high, 28 mei 2020 was dat 23,523kWh maar toen deed N/O het beter.
Vandaag is de beste dag van dit jaar, ik betwijfel of het beter wordt omdat de temperatuur stijgt.
Met dit soort gepiel achter de komma maakt het uit waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait.
Vandaag komt op de 2e plaats, 28 mei 2020 blijft de beste dag met 37,751kWh.
Gisteren in Deventer toch ondanks bewolking 17,48 kWh = 4,48 kWh.kWp.
Vandaag geen wolkje gezien wat eindigde in een 25,14 kWp = 6,48 kwh/kWp. 3e 6-punter vanaf 9 maart.
De andere 2 op 26 en 27 april.
Vandaag geen wolkje gezien wat eindigde in een 25,14 kWp = 6,48 kwh/kWp. 3e 6-punter vanaf 9 maart.
De andere 2 op 26 en 27 april.
Perfecte parabool vandaag, maar doordat de zon hoger komt en de temperatuur omhoog gaat, zijn de scores vergelijkbaar met perfecte dagen in maart, en iets lager dan in april. Desondanks niet ontevreden: bijna 40 kWh, 6,4 kWh/kWp.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Hoewel de ochtend langzaam begon toch de afgelopen dagen nipt overtroffen.
Amsterdam ONNO helling 20° -> 6.00 kWh/kWp.
Amsterdam ONNO helling 20° -> 6.00 kWh/kWp.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ai wat zonde, net als gisteren geen 7-punter in Zuid-Limburg
Exact hetzelfde resultaat echter, scheelt 0.01kWh (10Wh) en het was een 7-punter 
29.39kWh (6.9976kWh/kWp)
Als morgen 18.08kWh (4.3kWh/kWp) opgewekt kan worden, dan haal ik april nog in
Misschien zit dat er nog in
29.39kWh (6.9976kWh/kWp)
Als morgen 18.08kWh (4.3kWh/kWp) opgewekt kan worden, dan haal ik april nog in
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Super dagje vandaag. Nou ja, net niet eigenlijk. Had de hoop vandaag voor het eerst 30kWh te halen, maar helaas net niet: 29.749kWh =5.822kWh/kWp.
En dat kwam omdat er op primetime net wat wolken waren:

Zie ik daar gewoon een dikke vinger?

Nou ja, toch wel een dagrecord dus
En dat kwam omdat er op primetime net wat wolken waren:

Zie ik daar gewoon een dikke vinger?

Nou ja, toch wel een dagrecord dus
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Eindelijk een score die mei verdiend !
21.80 en 6.86 kWh/kWp
21.80 en 6.86 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Vandaag was hier, met 42,88 volgens mij net geen nieuw record. Maar wel in de top 3. 
De maand zelf is the worst meimaand ever hier..
De maand zelf is the worst meimaand ever hier..
Wise enough to play the fool
Emmeloord ook tevreden met een 6,33 mijn eerste 'zesje' sinds de start 1 mei
Een 7-punter zit er niet in met de huidige opstelling van de panelen waarbij er rond 17:00 resp. 18:00 schaduw op de panelen valt, ook gaat het in de ochtend pas los rond 8 uur vanwege schaduw van een bos.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vgs201OKgEx8QMd2WIV9g745.jpg?f=user_large)
Zoals enkele anderen al opmerkten vandaag duidelijk minder vermogen dan op eerdere (koudere?) dagen, op de parabool lijkt nu nauwelijks afgetopt te worden waar dat op 12 mei van 11:00 tot ca, 14:30 een duidelijk afgetekend aftop plafond te zien was op 300W/paneel.
Een 7-punter zit er niet in met de huidige opstelling van de panelen waarbij er rond 17:00 resp. 18:00 schaduw op de panelen valt, ook gaat het in de ochtend pas los rond 8 uur vanwege schaduw van een bos.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vgs201OKgEx8QMd2WIV9g745.jpg?f=user_large)
Zoals enkele anderen al opmerkten vandaag duidelijk minder vermogen dan op eerdere (koudere?) dagen, op de parabool lijkt nu nauwelijks afgetopt te worden waar dat op 12 mei van 11:00 tot ca, 14:30 een duidelijk afgetekend aftop plafond te zien was op 300W/paneel.
Eerste 7-punter dit jaar en eerste parabool deze maand!
7.217 kWh/kWp, 25.258 kWh
7.217 kWh/kWp, 25.258 kWh
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Nieuw ath. 36 kwh = 6,45 Wh/Wp ( nu bijna 2 jaar de panelen )
Zeer tevreden vandaag. April niet voorbij gegaan maar is minder dan 4 %. Morgen nog een keer knallen , dan blijft de schade ongeveer 20 % minder dan vorig jaar mei
Zeer tevreden vandaag. April niet voorbij gegaan maar is minder dan 4 %. Morgen nog een keer knallen , dan blijft de schade ongeveer 20 % minder dan vorig jaar mei
Geen ath in J'dorp, wel een mooie 4e plek voor vandaag met 21.452 kWh = 6.218 kWh/kWp
De ochtend begon bewolkt, wellicht morgen nog een ath, we gaan duimen. laatste nachtdienst, bijna weekend hier
De ochtend begon bewolkt, wellicht morgen nog een ath, we gaan duimen. laatste nachtdienst, bijna weekend hier
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
30-05-2021 tot heden de beste dag van dit jaar. Mag ook wel na 2 maanden gemiddeld genomen bagger;
37.403 kWh = 6,81 kWh/kWp
Gezien ik vrijwel nooit boven de 35-36 kWh uitkom moest ik even zoeken... maar helaas geen nieuw record.
Die zal ook niet zomaar even worden ingehaald hier vermoed ik;
05-05-2020 met 39,225 kWh = 7,14 kWh/kWp
Nog 1 dag te gaan en ik loop nog circa 25 kWh achter op april 2021. Ik denk dat we daar morgen wel overheen gaan
37.403 kWh = 6,81 kWh/kWp
Gezien ik vrijwel nooit boven de 35-36 kWh uitkom moest ik even zoeken... maar helaas geen nieuw record.
Die zal ook niet zomaar even worden ingehaald hier vermoed ik;
05-05-2020 met 39,225 kWh = 7,14 kWh/kWp
Nog 1 dag te gaan en ik loop nog circa 25 kWh achter op april 2021. Ik denk dat we daar morgen wel overheen gaan
[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 31-05-2021 01:29 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Inderdaad, bij volledig onbewolkte dag heb je er 11/12 meer.PentaClover schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:13:
Vandaag beter dan gisteren, 100.39 kWh = 6.12 kWh/kWp, en 22.45 kWh achterstand ingelopen op @JoKo die deze maand nog 10 kWh voor ligt ...dat wordt spannend morgen
Hopelijk wordt het warm bij jou vandaag
All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4
Hier in Zuid-Limburg was het iets beter dan zaterdag 1Kwh meer opgewekt.MK_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:58:
Ai wat zonde, net als gisteren geen 7-punter in Zuid-LimburgExact hetzelfde resultaat echter, scheelt 0.01kWh (10Wh) en het was een 7-punter
29.39kWh (6.9976kWh/kWp)
Als morgen 18.08kWh (4.3kWh/kWp) opgewekt kan worden, dan haal ik april nog inMisschien zit dat er nog in
52,8 kwH een 6,47 of ik ooit een 7 punter ga scoren betwijfel ik.....
April ben ik gisteren voorbij gegaan, de maandtarget zit er niet meer in. Die is dan ook berekend, volgend jaar hebben we concrete cijfers om naar te kijken.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
De slechtste maand mei sinds 2015.... Het gaat nog moeilijk worden om de target te halen in 2021, aangezien mei de beste maand is. Zelfs april was nog beter dit jaar... Nu hebben we natuurlijk nog 1 dag, maar zoals dat er nu uitziet, gaat er niet veel bijkomen en helemaal al geen 56kWh (wat ik nu nog minder heb dan wat de berekende maandopbrengst van april is). Voor de berekende maandopbrengst van mei zou ik nog 117kWh moeten hebben...
Als je dat vergelijkt met mei 2020... toen gingen we er bijna 200kWh overheen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ja, er zit meer in, gisteren 25,587 kWh, 6,51 kWh/kWp.Maasluip schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:42:
Vorige week van 1920 Wp naar 3930 Wp gegaan, mijn vorige dagrecord was 12,113 kWh, 6,31 kWh/kWp.
Vandaag 25,2 kWh, 6,41 kWh/kWp.
En er zit zelfs meer in.
Niet verkeerd.
Signatures zijn voor boomers.
Het zit weer helemaal dicht. Geen zon te zien.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Prima dagje gister. 5,83kwh/kwp panelen volledig op het Westen.
Ff een vraag. Het valt me op dat het vermogen wat de omvormer levert bij hele zonnige dagen lager is dan bij half bewolkte dagen. We hebben een 5Kw omvormer. Als het wat bewolkt is haalt ie die 5K (soms er over heen) bij zonnige periodes. Bij een dag zoals gisteren wordt minder vermogen gehaald. Zo'n 4,7Kw. Klein verschil, maar het is me al eerder opgevallen bij een hele zonnige dag in april. Weet iemand waar dat mee te maken heeft?
Ff een vraag. Het valt me op dat het vermogen wat de omvormer levert bij hele zonnige dagen lager is dan bij half bewolkte dagen. We hebben een 5Kw omvormer. Als het wat bewolkt is haalt ie die 5K (soms er over heen) bij zonnige periodes. Bij een dag zoals gisteren wordt minder vermogen gehaald. Zo'n 4,7Kw. Klein verschil, maar het is me al eerder opgevallen bij een hele zonnige dag in april. Weet iemand waar dat mee te maken heeft?
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 31-05-2021 08:28 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Mja.. hele slechte maand inderdaad. En april was ook al niet heel best. Ik moet vandaag nog 5kw opwekken om april te verbeteren. Dat gaat wel lukken, maar zowel de target van april (99%) en mei (ca 95%) niet gehaald.Wailing_Banshee schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:57:
De slechtste maand mei sinds 2015.... Het gaat nog moeilijk worden om de target te halen in 2021, aangezien mei de beste maand is. Zelfs april was nog beter dit jaar...
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Hier in Twentse buitengebied vanochtend dikke mist met zicht van maximaal 80 meter.
Zo haal ik vandaag nooit de 51,1 kWh om April 2021 te evenaren.
Mei 2020 ga ik nooit meer inhalen.....
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Niet alleen in het buitengebied, geen dichte mist maar wel genoeg dat de zon niet doorkomt.964C2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:31:
Hier in Twentse buitengebied vanochtend dikke mist met zicht van maximaal 80 meter.
Vandaag gaat helaas niet hetzelfde worden als gisteren
Misschien niet alleen berichten plaatsen maar ook mee lezen met anderen dan had je het geweten....Hulleman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
Prima dagje gister. 5,83kwh/kwp panelen volledig op het Westen.
1 PVoutput . Dongen NB
April was hier juist wel aardig (103%), en mei bagger (nu 84%, komt natuurlijk nog wel iets bij)Hulleman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:31:
[...]
Mja.. hele slechte maand inderdaad. En april was ook al niet heel best. Ik moet vandaag nog 5kw opwekken om april te verbeteren. Dat gaat wel lukken, maar zowel de target van april (99%) en mei (ca 95%) niet gehaald.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hee vraagje, m’n panelen leveren bij zulk warm weer lang niet zulke hoge pieken als bij koudere dagen. Hebben anderen daar ook last van?

Anyway, ondanks dat fenomeen heb ik gisteren hogere ogen dan ooit gegooid. Komt puur door een hoge boom die weg is en de juiste optimizers (hoewel dat laatste in de winter meer zoden aan de dijk zet). Of een zevenpunter er in zit? Moeilijk...
Anyway, ondanks dat fenomeen heb ik gisteren hogere ogen dan ooit gegooid. Komt puur door een hoge boom die weg is en de juiste optimizers (hoewel dat laatste in de winter meer zoden aan de dijk zet). Of een zevenpunter er in zit? Moeilijk...
De laatste dagen van mei leveren hier in ieder geval wel goed, met 2 dag records achter elkaar. Resp. 6.18 en 6.66 kWh/kWp met 12x 340 Wp op plat dak oost west. Mijn maandtarget is hier in ieder geval toch net mee gehaald.
April was hier prima, Je moet niet vergelijken met vorig jaar natuurlijk. Dat was echt een belachelijke maand.
Mei gaat hier iets onder target komen maar niet echt extreem. (ook wederom niet in vergelijking met vorig jaar natuurlijk.)
Gisteren vlak onder het dagrecord
Mei gaat hier iets onder target komen maar niet echt extreem. (ook wederom niet in vergelijking met vorig jaar natuurlijk.)
Gisteren vlak onder het dagrecord
[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-05-2021 08:47 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Gisteren mijn eerste 7 punter behaald en meteen een nieuw dagrecord, eindelijk na al die zure weken.
Opbrengst: 33.221kWh
Efficiency 7.382kWh/kW
Opbrengst: 33.221kWh
Efficiency 7.382kWh/kW
[ Voor 8% gewijzigd door robinh op 31-05-2021 09:03 ]
Ja, is heel normaal, zie ff hierboven in dit topic.Gramser schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:44:
Hee vraagje, m’n panelen leveren bij zulk warm weer lang niet zulke hoge pieken als bij koudere dagen. Hebben anderen daar ook last van?
Waar ik nu meer last van heb is de mist 's morgens die maar niet weg wil. Killing voor m'n ZZO set. Tot nu toe staat de teller vandaag op slechts 1/8 Wh/Wp
Dus allemaal ff naar het noorden blazen, dan pik ik ook nog een graantje zon mee in deze pusmaand.
@TheWalrus aan Weerslag te zien, is het aan het opentrekken.
[ Voor 6% gewijzigd door Gosse_W op 31-05-2021 08:51 ]
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
:strip_exif()/f/image/1EZoBFsIC0rSE7pfeAAJpWtU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G1DAExjUp8qwG2OA30OzpkOv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fmN1vnVhCMt58azC43vUhjvZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/PSRsATyxyileckRXy36a3L5b.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/UDYtDEhu6t387JKBKvn5EELJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0kp6gcKR50iNdrl9ojxi2Np1.jpg?f=fotoalbum_large)