Ja precies dat! Ik ga even kijken naar dat scherm en of die ook op een RPi direct aan te sluiten is. Ik wil eigenlijk het Creality silent board behouden. Deze werkt prima icm Klipper en is al voorzien van een extra stepper driver om de z-assen onafhankelijk aan te sturen (mits ik nog een heatsink plak, want deze zijn ze "vergeten").mphilipp schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:43:
[...]
Ik stond voor hetzelfde dilemma toen ik mijn Ender 5 Plus ombouwde naar Klipper. Ik heb ervoor gekozen om ook het mainboard te vervangen door een SKR 2 want deze heeft een extra stepper driver en daarmee wilde ik de twee Z assen onafhankelijk laten aansturen (dus niet 2 assen via een splitter op 1 stepper). Je krijgt dan de mogelijkheid om een autolevel te doen van de z-assen (z_tilt_adjust).
Ook kun je daar dan meteen een mini 12864 LCD scherm op aansluiten, wat vaak op de Vorons wordt gebruikt. Het is een minimalistisch scherm dat precies laat zien wat je nodig hebt. Er zijn passtukjes te vinden om zelf te printen zodat het schermpje precies op de oude plek past (de touchscreen is groter).
Ik had zelf ook geen trek in een fork van Klipper waardoor ik afhankelijk wordt van iemand die dat moet blijven onderhouden. Verkoopt ie straks zijn printer en is het feest afgelopen. Bovendien is dat z tilt adjust gewoon leuk om te showen/posen. Mag toch?
Yeah... Ik heb 't een beetje schoongemaakt en die pads van de hotend power connectors zijn inderdaad niet iets waar ik nog op durf te wedden.jbhc schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:25:
@ManIkWeet Die print zou ik als verloren beschouwen. De kans dat die na een eventuele reparatie weer onstabiel wordt is best groot.....
De pads van de steppers daarentegen... Ja daar wil ik nog wel een beetje mee spelen. Ik heb de onderdelen liggen, in 't ergste geval heb ik wat extra ervaring opgedaan

De instabiliteit was trouwens meer dat als ik op de knop van 't scherm klikte, dat ie ook een paar rotaties zag... Dus niet dat 't bord willekeurig crashte of zo.
Het zal geen mainboard voor een printer worden, maar misschien een ERCF? Of een controller bord waarmee ik mijn radio gestuurde stopcontact kan schakelen wanneer een zekering doorbrand? Ideeën genoeg alleen nooit de tijd/wilskracht om 't te implementeren

De mini bear is klaar:
Voor de MGN12 op de x-as moest ik de houders op ze xz nog aanpassen (naast de extruder uiteraard)
Print goed, zeer betrouwbaar en door de linear rails behoorlijk stuk stiller geworden.
Ik zat nog te denken aan linear rails op de z-as, maar ik denk dat ik het zo laat. 2 rails is altijd lastig uitlijnen.
Grootste wijzigingen:
Net nog een leuk printje klaar (dit keer geen eigen ontwerp
) :
De tanden zijn een beetje "rafelig", maar dat hoort zo.
Geprint op 0.20, zonder supports
Voor de MGN12 op de x-as moest ik de houders op ze xz nog aanpassen (naast de extruder uiteraard)
Print goed, zeer betrouwbaar en door de linear rails behoorlijk stuk stiller geworden.
Ik zat nog te denken aan linear rails op de z-as, maar ik denk dat ik het zo laat. 2 rails is altijd lastig uitlijnen.
Grootste wijzigingen:
- Linear rails X
- Linear rails Y
- LGX Shortcut Mosquito
- Extruder geprint in Prusament PC CF
- Fanshroud geprint in annealed Vulcano (moest aangepast ivm mosquito)
Net nog een leuk printje klaar (dit keer geen eigen ontwerp

[Voor 48% gewijzigd door rinkel op 28-02-2023 19:49]
Tot nu toe heb ik vooral functionele dingen geprint maar er is nu een verzoek vanuit familie om een kopie van een beeld te printen. Model heb ik gemaakt, maar ik twijfel over de afwerking want dat heb ik nooit eerder gedaan. Het beeld is namelijk Spaans groen, de kleur van verouderd brons, met in de hoeken en kieren zwart van de verwering. Denk een beetje aan het vrijheidsbeeld bijvoorbeeld.
Mijn idee is om een PLA te vinden die zoveel mogelijk in de buurt komt van Spaans groen, en dan wat weathering technieken toe te passen voor het zwart. Ik kan echter om te beginnen al niet de goede kleur groen vinden. Het lijkt allemaal of te fel of te donker. Iemand daar nog een idee voor?
Of kan ik het beter gewoon in wit printen en vanaf daar eerst het groen verfen en daarna de weathering toepassen?
Mijn idee is om een PLA te vinden die zoveel mogelijk in de buurt komt van Spaans groen, en dan wat weathering technieken toe te passen voor het zwart. Ik kan echter om te beginnen al niet de goede kleur groen vinden. Het lijkt allemaal of te fel of te donker. Iemand daar nog een idee voor?
Of kan ik het beter gewoon in wit printen en vanaf daar eerst het groen verfen en daarna de weathering toepassen?
Heb je er al aan gedacht om met een filament zoals ColorFabb Copperfill te printen en het dan versneld te laten oxideren? Dat geeft het meest natuurgetrouwe resultaat. Ik heb ook nog wel eens iets gelezen over PLA met 90% koper die je opstuurt om te laten sinteren, maar dat is echt gloeiend duur.Farai schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:59:
Tot nu toe heb ik vooral functionele dingen geprint maar er is nu een verzoek vanuit familie om een kopie van een beeld te printen. Model heb ik gemaakt, maar ik twijfel over de afwerking want dat heb ik nooit eerder gedaan. Het beeld is namelijk Spaans groen, de kleur van verouderd brons, met in de hoeken en kieren zwart van de verwering. Denk een beetje aan het vrijheidsbeeld bijvoorbeeld.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik zou wit (of grijs, vaak betere ondergrondkleur) printen, primen (2k primer, misschien zelfs filler primer) en dan dan aan de slag met een metal coating zoals https://sculptnouveau.com/products/metal-coatings ze hebben ook bijbehorende patina'sFarai schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:59:
YouTube: Metal Coating on 3D Prints - PLA
[Voor 5% gewijzigd door Rmg op 01-03-2023 17:13]
Mooi! Heb je originele HIWIN rails en geleiders gebruikt?rinkel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:11:
De mini bear is klaar:
[Afbeelding]
Grootste wijzigingen:Ik zit nu een beetje te gluren naar de v-minion, maar eigenlijk heb ik een 2e printer niet nodig, en deze print gewoon erg goed.
- Linear rails X
- Linear rails Y
- LGX Shortcut Mosquito
- Extruder geprint in Prusament PC CF
- Fanshroud geprint in annealed Vulcano (moest aangepast ivm mosquito)
Net nog een leuk printje klaar (dit keer geen eigen ontwerp) :
[Afbeelding]
Nee, deze komen helaas uit China. Beetje uitzoeken totdat je goede hebt. Ik heb nu een klein voorraadje met vooral MGN9C. Het lijkt ook wel dat de geleider bij een rails hoort. Zeker als het verschillende merken zijn.MBgek schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:47:
[...]
Mooi! Heb je originele HIWIN rails en geleiders gebruikt?
Goed schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet.
Deze zijn nu op zich goed, maar ik denk om voor de x-as (mgn12h) wel van Hiwin te bestellen. Maarja, even 150 euro...
Aan de andere kant heb ik inmiddels ook wel 100 euro uitgegeven aan chinees spul, waarvan een kwart goed is.
[Voor 11% gewijzigd door rinkel op 01-03-2023 22:09]
Inderdaad, koper PLA (of in OP's geval brons) en dan met een mix tussen zout water en azijn lekker laten oxideren is het meest realistische. Ik gebruik zelf FormFutura filament en heb net even een foto gemaakt van een onbehandeld koper PLA plaatje, en eentje die ik heb laten oxideren:ocf81 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:56:
[...]
Heb je er al aan gedacht om met een filament zoals ColorFabb Copperfill te printen en het dan versneld te laten oxideren? Dat geeft het meest natuurgetrouwe resultaat. Ik heb ook nog wel eens iets gelezen over PLA met 90% koper die je opstuurt om te laten sinteren, maar dat is echt gloeiend duur.
Een alternatief is een special effects verf zoals Modern Masters oxidizing paint.
[Voor 5% gewijzigd door citruspers op 02-03-2023 09:19]
Erg mooi idd!citruspers schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, koper PLA (of in OP's geval brons) en dan met een mix tussen zout water en azijn lekker laten oxideren is het meest realistische. Ik gebruik zelf FormFutura filament en heb net even een foto gemaakt van een onbehandeld koper PLA plaatje, en eentje die ik heb laten oxideren:
[Afbeelding]
Een alternatief is een special effects verf zoals Modern Masters oxidizing paint.
Ik heb er ook ooit eens naar gekeken.
Nadeel van die metaal PLA is dat het behoorlijk aan de prijs is, en metaal is zwaarder, dus krijg je een kleinere rol...
Ik zit er aan te denken om mijn MK3S+ om te bouwen naar lineaire rails van HIWIN, maar de juiste lengtes en überhaupt prijzen zijn lastig te vinden, vandaar mijn vraag. Als alleen jouw X-as al 150 euro kost wacht ik er nog wel even mee denk ikrinkel schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Nee, deze komen helaas uit China. Beetje uitzoeken totdat je goede hebt. Ik heb nu een klein voorraadje met vooral MGN9C. Het lijkt ook wel dat de geleider bij een rails hoort. Zeker als het verschillende merken zijn.
Goed schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet.
Deze zijn nu op zich goed, maar ik denk om voor de x-as (mgn12h) wel van Hiwin te bestellen. Maarja, even 150 euro...
Aan de andere kant heb ik inmiddels ook wel 100 euro uitgegeven aan chinees spul, waarvan een kwart goed is.

Ik heb 2 oude vertex k8400 printers staan van velleman. Ik wil die eigenlijk demonteren en recycelen. Met andere woorden, ik wil er 1 zelf bouwen. Voordat ik dat doe wil ik eigenlijk weten of het moederbordje nog voorzien kan worden van modernere firmware van Marlin of Klipper.
Het idee is om een model te bouwen met een bewegend bed. Vanwege de eenvoud eigenlijk.
Maar voor nu wil ik eerst weten of het bordje nog wel geuprade kan worden.
Het idee is om een model te bouwen met een bewegend bed. Vanwege de eenvoud eigenlijk.
Maar voor nu wil ik eerst weten of het bordje nog wel geuprade kan worden.
@roger_s volgens de handleiding draait er een variant van Marlin op en beschikt het board over een ATmega 2560. Als je de pinout weet te achterhalen zou je wrs ook Klipper kunnen draaien. Maar dat is een kwestie van proberen denk ik?
Bedoel je deze pins?bennierex schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:10:
@roger_s volgens de handleiding draait er een variant van Marlin op en beschikt het board over een ATmega 2560. Als je de pinout weet te achterhalen zou je wrs ook Klipper kunnen draaien. Maar dat is een kwestie van proberen denk ik?
Klipper heeft wel een lichte voorkeur, Marlin heeft wel een lagere pruts drempel, draait er momenteel idd op.
Ik had meerdere verschillende gekocht, maar toevallig heb ik die nu ook gebruikt in mijn setup.MdBruin schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:20:
@rinkel ik heb deze leverier gebruikt uit de voron sourcing guide. Geen problemen met de rails welke ze hebben geleverd (3 mgn9h en 2 mgn12h).
Deze zijn wel iets beter dan een willekeurige van Amazon.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over RobotDigg
De originele HIWIN zijn inderdaad erg aan de prijs, voornamelijk de rails. De karretjes kosten rond de 40 euro per stuk.MBgek schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Ik zit er aan te denken om mijn MK3S+ om te bouwen naar lineaire rails van HIWIN, maar de juiste lengtes en überhaupt prijzen zijn lastig te vinden, vandaar mijn vraag. Als alleen jouw X-as al 150 euro kost wacht ik er nog wel even mee denk ik
Geen idee of die goed op de chinese rails passen. Ik waag het er iig niet op.
Bovenstaande chinese varianten zijn best ok, zeker als je ze goed schoonmaakt.
Ik zou Amazon links laten liggen.
@roger_s hier kan je de voorbeeld config vinden van je mainboard.
https://github.com/Klippe...r-velleman-k8200-2013.cfg
@rinkel Ja die zijn ook goed, zolang je niet de zwarte versie pakt. Die zijn breekbaar zover ik heb gelezen, dus ben ik eraf gebleven.
@rinkel Ja die zijn ook goed, zolang je niet de zwarte versie pakt. Die zijn breekbaar zover ik heb gelezen, dus ben ik eraf gebleven.
Thnx. Ik ga eens kijken of ik deze kan gebruiken/flashen dit weekend.MdBruin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:20:
@roger_s hier kan je de voorbeeld config vinden van je mainboard.
Vandaag zijn de spullen binnen voor de Nevermore. Kan nu beginnen met printen voor de Voron 2.4. Maar nog steeds twijfel tussen de Voron 2.4 of de Tribent.
Ben ook gaan verdiepen in de files die op gridhub staam. Maar wat is de CAD file gaaf zeg nooit gebruik gemaakt van CAD.
Ga dit zeker gebruiken tijdens het bouwen.
Ben ook gaan verdiepen in de files die op gridhub staam. Maar wat is de CAD file gaaf zeg nooit gebruik gemaakt van CAD.
Ga dit zeker gebruiken tijdens het bouwen.
[Voor 7% gewijzigd door breaker.evert op 03-03-2023 22:59]
Kom weer even terug bij de 5015 fans.
Ik had een chinese 5010 erop gezet, deze zou wel echte lagers hebben en blaast ook nog behoorlijk, vergelijkbaar met de originele prusa.
Nu had ik echter een LDO in bestelling staan, dus die er even opgezet... Die blaast echt als een malle!
Alleen flink wat meer herrie en trilt ook iets meer, daardoor voel ik mijn buro trillen. Ook zie ik wat VFA's (artifacts) terug in mijn print, maar dan moet je goed kijken met bepaalde lichtval.
Dus zeer goede fans, maar mij iets te luidruchtig. Ik ga weer heel even terug naar de chinese fan, een echte Pengdalantu ! (Er staat bij het artikel "Dual Ball Bearing", is een echte Pengdalantu, dus zal wel kloppen.....)
Ik had een chinese 5010 erop gezet, deze zou wel echte lagers hebben en blaast ook nog behoorlijk, vergelijkbaar met de originele prusa.
Nu had ik echter een LDO in bestelling staan, dus die er even opgezet... Die blaast echt als een malle!
Alleen flink wat meer herrie en trilt ook iets meer, daardoor voel ik mijn buro trillen. Ook zie ik wat VFA's (artifacts) terug in mijn print, maar dan moet je goed kijken met bepaalde lichtval.
Dus zeer goede fans, maar mij iets te luidruchtig. Ik ga weer heel even terug naar de chinese fan, een echte Pengdalantu ! (Er staat bij het artikel "Dual Ball Bearing", is een echte Pengdalantu, dus zal wel kloppen.....)
[Voor 12% gewijzigd door rinkel op 03-03-2023 23:32]
Ik ben op zoek naar een plat bouwoppervlakte, zodat ik mijn printer kan herbouwen want 't frame is zo scheef als de toren van Pisa.
Nou heb ik gehoord "haal gewoon restafval van een keukenblad leverancier"... Is dat überhaupt een ding in Nederland? Ik kan zo gauw niks vinden in ieder geval...
Zelf zat ik te denken aan een grote tegel, zeg 50x50cm, van een winkel bij mij in de buurt. Maar dat soort tegels hebben natuurlijk geen specificatie hoe plat ze moeten zijn. Daarbij zijn er natuurlijk ongelooflijk veel keuzes, ik heb geen idee welke er 't platst zou zijn...
Hebben jullie nog ideeën/suggesties?
Nou heb ik gehoord "haal gewoon restafval van een keukenblad leverancier"... Is dat überhaupt een ding in Nederland? Ik kan zo gauw niks vinden in ieder geval...
Zelf zat ik te denken aan een grote tegel, zeg 50x50cm, van een winkel bij mij in de buurt. Maar dat soort tegels hebben natuurlijk geen specificatie hoe plat ze moeten zijn. Daarbij zijn er natuurlijk ongelooflijk veel keuzes, ik heb geen idee welke er 't platst zou zijn...
Misschien iets als een spiegel of glasplaat?ManIkWeet schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:48:
Ik ben op zoek naar een plat bouwoppervlakte, zodat ik mijn printer kan herbouwen want 't frame is zo scheef als de toren van Pisa.
Interessante vraag, ga even de andere antwoorden in de gaten houden.
My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava
Ik heb het frame van mijn Prusa op het keukenblad in elkaar gezet. Eerst aan tafel samengesteld en toen op het keukenblad gezet en alles vastgedraaid.ManIkWeet schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:48:
Ik heb mijn Voron (en Prusa) gewoon op het bureau gebouwd, zolang je maar goed blijft meten, vastzetten en opnieuw meten komt het prima voor elkaar is mijn ervaring.ManIkWeet schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:48:
Hmmm zou op zich goed kunnen, ben wel bang dat ie misschien krom trekt of zo omdat 't een vrij dunne glasplaat is.Hoogie2004 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:40:
[...]
Misschien iets als een spiegel of glasplaat?
Interessante vraag, ga even de andere antwoorden in de gaten houden.
Mijn keukenblad is helaas niet geschikt voor dit soort werk, en de printer moet op zolderMBgek schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Ik heb het frame van mijn Prusa op het keukenblad in elkaar gezet. Eerst aan tafel samengesteld en toen op het keukenblad gezet en alles vastgedraaid.

Ja op zich wel maar ik dacht "als ik het opnieuw doe wil ik het wel goed doen"Pixelmagic schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:24:
Ik heb mijn Voron (en Prusa) gewoon op het bureau gebouwd, zolang je maar goed blijft meten, vastzetten en opnieuw meten komt het prima voor elkaar is mijn ervaring.
Ik heb iig een nieuwe lts versie van Marlin kunnen flashen. Later verdiepen in Marlin.roger_s schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Thnx. Ik ga eens kijken of ik deze kan gebruiken/flashen dit weekend.
Ik was echter bang dat het gehele project al zou stranden vanwege de kosten. Maar ik denk dat ik het frame van de printer voor rond de 75€ wel heb.
De overige onderdelen kan ik printen of heb ik zover al in huis.
Keukenbladen zijn een optie. Grafstenen ook.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik zie het zo voor me, 's nachts op het kerkhof je printer levelenocf81 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:45:
Keukenbladen zijn een optie. Grafstenen ook.

Hèhè. Dat zou inderdaad wel een nogal een dingetje zijn. Gelukkig worden grafstenen ook ergens gesneden en gaat dat soms ook wel eens fout, waardoor er restjes zijn.Hoogie2004 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Ik zie het zo voor me, 's nachts op het kerkhof je printer levelen

[Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2023 11:59]
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 bewaren ze die kleinere stukjes niet voor de kleinere grafstenen of gaan ze meestal gewoon de container in?
Het is ondertussen bijna 25 jaar geleden dat ik daar werkte. Maar destijds werd er meestal op bestelling gewerkt. Een dekplaat die breekt kan/kon eigenlijk niet meer voor iets anders worden hergebruikt, dus dat zou een geschikte plaat kunnen zijn als een werkblad voor hobbyisten. De kinderformaatjes zijn zeldzamere items, dus voor dat doel wordt er geen voorraad van reststukken aanhouden.MdBruin schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
@ocf81 bewaren ze die kleinere stukjes niet voor de kleinere grafstenen of gaan ze meestal gewoon de container in?
© ocf81 1981-infinity
Ik heb vandaag mijn Creality Ender 3 v2 Neo ontvangen, en heb - tot zo ver ik het nu zie - alles goed gemonteerd. Het enigste wat ik niet begrijp, en de montage handleiding maakt het niet duidelijker.
Ik heb namelijk 1 bout over van de 5, 4 gingen in de gantry maar nergens staat waar die ander moet. Iemand enig idee?
Ik heb namelijk 1 bout over van de 5, 4 gingen in de gantry maar nergens staat waar die ander moet. Iemand enig idee?
Ik heb ook nu ongeveer een week of 2 een ender 3 v2 neo en heb idd ook spul over. Lijkt op een extra nozzle, nozzle cleaner (de lange veer in dat vage plastic, weet naam even niet) en een lange schroef.Killion schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:55:
Ik heb vandaag mijn Creality Ender 3 v2 Neo ontvangen, en heb - tot zo ver ik het nu zie - alles goed gemonteerd. Het enigste wat ik niet begrijp, en de montage handleiding maakt het niet duidelijker.
Voor zover ik weet is het allemaal extra, en heeft ook de extra nozzle niet een kleinere diameter ofzo. in ieder egval komen mijn prints er momenteel prima uit, ik heb wel mijn printbed handmatig moeten levelen ondanks dat er een automatische level functie op zit. Dat was wel aardig wat gepriegel wat me wel een uur of 2 heeft gekost en nogsteeds is het een beetje meh, maar niet perse destructief.
-------------------------------------
Wat ik me eigenlijk afvraag... wat doet iedereen met hun gefaalde prints?? Ik heb mijn printer nu een week of 2 a 3.. en ik merk dat ik mede dankzij slecht afgestemde printer en zelfgemaakt slecht ontworpen designs, dat ik aardig wat afval heb veroorzaakt.
En ik ben zeer benieuwd wat iedereen daarmee doet. Een fillament recycler kost 4.000 (ProtoCycler+) tot 15.000 $ (Filabot)... PLA is naar mijn weten biologisch, maar of het ook zo maar bij plastic afval kan..?? Ik probeer overigens ook al paar dagen online naar bedrijven te zoeken waar ik dan maar eventueel kosteloos mijn spul naar toe sturen kan zodat het iig gerecycled wordt, of ik er nu profijt van heb of niet.. maar ook dat lukt me niet om te vinden.
[Voor 26% gewijzigd door Lt.Kraken op 07-03-2023 22:53]
De geprinte delen die je weg wild gooien moet je gewoon bij het restafval gooien .
Filament mag nog niet bij het plastic afval .
Aah kijk, dat is al goed om te weten, thankswim62 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:13:
De geprinte delen die je weg wild gooien moet je gewoon bij het restafval gooien .
Omdat de onderdelen printen voor de Voron 2.4 niet echt lekker loopt. Grote prints gaan niet echt lekker ook staan ze in een kast.
Ben bang dat de Ender 3 v2 daar niet echt voor geschikt is ook al heeft deze een Micro Swiss.
Besloten om de functional print parts te kopen op AliExpress kijken wat daar de kwaliteit van is staat vermeld dat dit met ABS+ is geprint.
Ben bang dat de Ender 3 v2 daar niet echt voor geschikt is ook al heeft deze een Micro Swiss.
Besloten om de functional print parts te kopen op AliExpress kijken wat daar de kwaliteit van is staat vermeld dat dit met ABS+ is geprint.
Ik heb gisteren ongeveer deze discussie gestart in het Bambu Labs topic. Dit naar aanleiding van de waste die bij multicolor prints achterblijft. Dit is in sommige gevallen meer dan het gewicht van de print.Lt.Kraken schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:30:
[...]
Wat ik me eigenlijk afvraag... wat doet iedereen met hun gefaalde prints?? Ik heb mijn printer nu een week of 2 a 3.. en ik merk dat ik mede dankzij slecht afgestemde printer en zelfgemaakt slecht ontworpen designs, dat ik aardig wat afval heb veroorzaakt.
En ik ben zeer benieuwd wat iedereen daarmee doet. Een fillament recycler kost 4.000 (ProtoCycler+) tot 15.000 $ (Filabot)... PLA is naar mijn weten biologisch, maar of het ook zo maar bij plastic afval kan..?? Ik probeer overigens ook al paar dagen online naar bedrijven te zoeken waar ik dan maar eventueel kosteloos mijn spul naar toe sturen kan zodat het iig gerecycled wordt, of ik er nu profijt van heb of niet.. maar ook dat lukt me niet om te vinden.
Er is een toko in Duitsland waar je filament left-overs heen kunt sturen. Je verdient dan credits waarmee je gerecycled filament kunt betalen (voor een deel).
Professionele apparatuur om filament te maken van korrels (of je eigen afval dat je gemalen hebt) zijn inderdaad erg duur. Er zijn een paar DIY projecten om zelf zo'n recycler te maken. Maar ja, dan kost het erg veel tijd en het resultaat is niet echt top natuurlijk.
Ik denk niet dat het een business model is waar je rijk van wordt. Zoals gezegd: de professionele apparatuur is erg duur en het proces is best arbeidsintensief. En voordat je zover bent dat je betrouwbaar filament kunt produceren, ben je ook wel even verder. Het is niet een kwestie van de rotzooi in een bak gooien en op de knop drukken. En dan moet je ook nog eens proberen om een rol te produceren die min of meer kan concurreren met wat er te koop is. Tenzij je aan louter idealisten verkoopt.
Wat misschien zou werken is op lokaal nivo in een makerspace collectief zo'n ding kopen en dan gezamelijk inzamelen en filament maken dat je allemaal kunt gebruiken. Dan is het een soort hobbyproject waarmee je je afval reduceert en extra filament produceert.
Goed idee van die toko, zal eens kijken straks.mphilipp schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:28:
[...]
Ik heb gisteren ongeveer deze discussie gestart in het Bambu Labs topic. Dit naar aanleiding van de waste die bij multicolor prints achterblijft. Dit is in sommige gevallen meer dan het gewicht van de print.
Er is een toko in Duitsland waar je filament left-overs heen kunt sturen. Je verdient dan credits waarmee je gerecycled filament kunt betalen (voor een deel).
Professionele apparatuur om filament te maken van korrels (of je eigen afval dat je gemalen hebt) zijn inderdaad erg duur. Er zijn een paar DIY projecten om zelf zo'n recycler te maken. Maar ja, dan kost het erg veel tijd en het resultaat is niet echt top natuurlijk.
Ik denk niet dat het een business model is waar je rijk van wordt. Zoals gezegd: de professionele apparatuur is erg duur en het proces is best arbeidsintensief. En voordat je zover bent dat je betrouwbaar filament kunt produceren, ben je ook wel even verder. Het is niet een kwestie van de rotzooi in een bak gooien en op de knop drukken. En dan moet je ook nog eens proberen om een rol te produceren die min of meer kan concurreren met wat er te koop is. Tenzij je aan louter idealisten verkoopt.
Wat misschien zou werken is op lokaal nivo in een makerspace collectief zo'n ding kopen en dan gezamelijk inzamelen en filament maken dat je allemaal kunt gebruiken. Dan is het een soort hobbyproject waarmee je je afval reduceert en extra filament produceert.
Of het geen business model is weet ik niet, een bedrijf verdient er niet aan, een individu misschien wel. Protocycler+ zonder grinder kost 3.000 usd, als je een deel filament gedoneerd krijgt of gewoon tegen vergoeding per 500g (€5) een service aanbied, denk ik wel dat je op termijn er winst uit kunt halen. Het is alleen een best bedrag voor een dergelijke gok.
PIF van Voron zelf is geen optie voor je? Mogelijk is dit ook goedkoper dan wat er op AliExpress staat. Geen ervaring met AliExpress onderdelen in het algemeen, maar wel goede ervaring gehad met het gebruik van PIF voor een Voron V0.1 toentertijd. Op de Voron Discord kan je ook vaak zat ervaringen vinden van mensen die PIF hebben gebruikt.breaker.evert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:39:
Omdat de onderdelen printen voor de Voron 2.4 niet echt lekker loopt. Grote prints gaan niet echt lekker ook staan ze in een kast.
Inderdaad. Daarom het idee van een lokaal initiatief, via een makerspace oid/hobbyclubje. Samen zo'n ding aanschaffen, en filament afval/mislukte prints inleveren. Als je dan een beetje goede boekhouding bijhoudt, kun je afspreken dat je na X ingeleverde kilo's Y korting op een rol krijgt ofzo.Lt.Kraken schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:23:
[...]
Of het geen business model is weet ik niet, een bedrijf verdient er niet aan, een individu misschien wel. Protocycler+ zonder grinder kost 3.000 usd, als je een deel filament gedoneerd krijgt of gewoon tegen vergoeding per 500g (€5) een service aanbied, denk ik wel dat je op termijn er winst uit kunt halen. Het is alleen een best bedrag voor een dergelijke gok.
Mocht je hulp nodig hebben dan heb je altijd de Voron discord natuurlijk.breaker.evert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:39:
Voor een leuke discord over 3d printen en veel Vorons heb je de 3D(IY) Printing NL\BE Community
De laatste heb ik veel aan gehad als ik vragen had over hoe iets moest of ik er echt niet meer uit kwam.
Je had er ook via een onofficiele PIF parts kunnen kopen en er worden vaak groupbuys georganiseerd voor verschillende onderdelen of filament.
Boullie
Heb paar pif contacten gehad daar waren de verzendkosten duurder dan de producten zelf. Was 1 die vroeg bijna 1000 aan verzendkosten.
Maar ik heb het niet via Discord verder geprobeerd.
Maar de onderdelen zijn gisteren verzonden alleen moet ik dan paneel en nog een paar printen.
Maar ik heb het niet via Discord verder geprobeerd.
Maar de onderdelen zijn gisteren verzonden alleen moet ik dan paneel en nog een paar printen.
Als je kijkt naar de video van Slant3D waar ik laatst naar linkte, dan vraag ik mij af of recyclen financieel gezien zin heeft. Je moet echt veel werk verrichten om het filament weer bruikbaar te maken en als je filament uit verschillende bronnen gebruikt zal dat de kwaliteit niet ten goede komen. Het lijkt mij vooral iets in de categorie: "Leuk idee, maar de moeite niet waard".
© ocf81 1981-infinity
Ja, ik snap dat verschillende soorten filament mixen geen goed idee is. Gaat me er meer om dat ik potentieel die carbon footprint reduceren kan. Daarom ook mijn initiele idee om de mislukte prints dan evt. te doneren aan een bedrijf dat wel een dergelijke recycler in gebruik heeft, zonde om het ook maar bij het restafval te gooien.
Maar goed, het was een poging waard
Zit er net 3 weken in, ben nog niet echt bekend in deze 3D-print wereld. Wel een leuke hobby moet ik toegeven.
Enige spijtige is dat ik functionele onderdelen moet ontwerpen in Blender, omdat alles van Autodesk voor een leek niet te betalen is, haha.
Maar goed, het was een poging waard

Enige spijtige is dat ik functionele onderdelen moet ontwerpen in Blender, omdat alles van Autodesk voor een leek niet te betalen is, haha.
[Voor 12% gewijzigd door Lt.Kraken op 09-03-2023 22:27]
Fusion360 is gratis voor persoonlijk non-commercieel gebruik.Lt.Kraken schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:26:
Hier te downloaden (let op dat je je niet laat doorverwijzen naar de lokale site, je moet de personal use downloaden vanaf de .com)
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
Voor blender zijn ze ook bezig met een CAD addon.
Zie ook: https://www.cadsketcher.com/
Schijnt wel redelijk te werken verder, maar het is nog niet perfect.
FreeCAD kost geen geld, maar wel meer tijd en geduld dan je wellicht op kan/wil brengen. Daar krijg je echter wel een hele hoop features voor terug zonder dat het nodig is om aan het internet verbonden te zijn of je data op te geven.Lt.Kraken schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:26:
Ja, ik snap dat verschillende soorten filament mixen geen goed idee is. Gaat me er meer om dat ik potentieel die carbon footprint reduceren kan. Daarom ook mijn initiele idee om de mislukte prints dan evt. te doneren aan een bedrijf dat wel een dergelijke recycler in gebruik heeft, zonde om het ook maar bij het restafval te gooien.
Maar goed, het was een poging waardZit er net 3 weken in, ben nog niet echt bekend in deze 3D-print wereld. Wel een leuke hobby moet ik toegeven.
[Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 10-03-2023 17:00]
© ocf81 1981-infinity
Wow, verrek. Ik liep alleen maar tegen die andere gigantisch dure varianten aan van de week. Bedankt voor deze tip.. Vroeg me al af of alle thingiverse mensen dik geld betaalden voor hun ontwerpen.Hoogie2004 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:25:
[...]
Fusion360 is gratis voor persoonlijk non-commercieel gebruik.
Hier te downloaden (let op dat je je niet laat doorverwijzen naar de lokale site, je moet de personal use downloaden vanaf de .com)
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
Nice, ga ik eens proberen. Dankje. Heb recentelijk iets ontworpen in Blender, maar dat was echt een hels karwei om te doen. Vaak werkt het net niet zoals je verwacht, waaronder bijv. de ruimte tussen de objecten. Dit "simpele" ontwerp heeft me echt een week gekost, en 20 printsessies; https://www.printables.co...-fillament-guiding-systemHortz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:04:
Voor blender zijn ze ook bezig met een CAD addon.
Ik ben eigenlijk voornamelijk bekend met Blender. Ik heb wel geprobeerd met FreeCAD, maar vond het alles behalve intuitief. Maar misschien heb ik het niet de kans gegeven dat het verdiend.ocf81 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:37:
[...]
FreeCAD kost geen geld, maar wel meer tijd en geduld dan je wellicht op kan/wil brengen. Daar krijg je echter wel een hele hoop features voor terug zonder dat het nodig is om aan het internet verbonden te zijn of je data op te geven.
FreeCAD kost geen geld, maar wel meer tijd en geduld dan je wellicht op kan/wil brengen. Daar krijg je echter wel een hele hoop features voor terug zonder dat het nodig is om aan het internet verbonden te zijn of je data op te geven.
[Voor 9% gewijzigd door Lt.Kraken op 10-03-2023 17:33]
Ik gebruik Freecad al jaren, kon niet echt wennen aan Fusion, zo zie je maar.
Nu gebruik ik Freecad volledig verkeerd en doe ik maar wat, maar het meeste lukt me aardig.
Freecad heeft wel wat nukkige neigingen als je dingen terug wilt draaien waar afhankelijkheden in zitten.
Er veel youtube filmpjes over te vinden.
Nu gebruik ik Freecad volledig verkeerd en doe ik maar wat, maar het meeste lukt me aardig.
Freecad heeft wel wat nukkige neigingen als je dingen terug wilt draaien waar afhankelijkheden in zitten.
Ik wil met de nieuwe printer eens carbon fiber filament gaan proberen, wat is jullie ervaring met merken en soorten hiervan ? Ik wil het wel graag binnen de EU bestellen.
Ik print regelmatig met PolyCarbonate Carbon Fiber.Pixelmagic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:03:
Ik wil met de nieuwe printer eens carbon fiber filament gaan proberen, wat is jullie ervaring met merken en soorten hiervan ? Ik wil het wel graag binnen de EU bestellen.
Ik merk dat die CF het printen een stuk makkelijker maakt. Ik kan het gewoon op een open printer printen, dus zonder enclosure. Wel even lijmstift gebruiken.
Ik print altijd met Prusament PCCF.
Ik heb ook een tijdje met FreeCad gewerkt en gebruik het zo nu en dan nog steeds om bij te blijven, maar gebruik nu hoofdzakelijk Fusion360, dat is gewoon veel gebruiksvriendelijker, alleen sla ik wel al mijn ontwerpen tevens op als step file op mijn computer zodat ik ze altijd nog verder kan gebruiken in FreeCad mocht Autodesk stoppen met de free personal versie.rinkel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:48:
Ik gebruik Freecad al jaren, kon niet echt wennen aan Fusion, zo zie je maar.
Het gekke is dat Freecad mij dus makkelijker afging dan Fusion.Hardy8 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:04:
[...]
Ik heb ook een tijdje met FreeCad gewerkt en gebruik het zo nu en dan nog steeds om bij te blijven, maar gebruik nu hoofdzakelijk Fusion360, dat is gewoon veel gebruiksvriendelijker, alleen sla ik wel al mijn ontwerpen tevens op als step file op mijn computer zodat ik ze altijd nog verder kan gebruiken in FreeCad mocht Autodesk stoppen met de free personal versie.
Ik denk dat ik Fusion nog eens een kans moet geven.
Ik gebruik zelf Autodesk Inventor omdat ik dat 20 jaar geleden ooit heb geleerd. Dan is Fusion hetzelfde, maar toch anders genoeg om het vervelend te maken. M'n studentenlicentie is wel net afgelopen 

blup
Ikis nog 2 interessante zaken in dit topic:
Marlin heeft ook een feature wat 'lineair advance' heet. Hiermee krijg je een meer consistente printdikte.en minder last van 'oozing'.
Verder gebruik ik zelf het 3D programma Design Sparc Mechanical wat er overzichtelijk werkt en alle geavanceerde mogelijkheden heeft die je mag verwachten.
Marlin heeft ook een feature wat 'lineair advance' heet. Hiermee krijg je een meer consistente printdikte.en minder last van 'oozing'.
Verder gebruik ik zelf het 3D programma Design Sparc Mechanical wat er overzichtelijk werkt en alle geavanceerde mogelijkheden heeft die je mag verwachten.
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren.
Ook werk al een tijdje met Klipper en daar heb je dan "pressure_advance" i.p.v. "linear_advance", dat heb ik toevallig afgelopen week toegepast en geeft bij mij inderdaad een veel strakker resultaat, tevens heb de functie "ïnput_shaper" gebruikt met een sensor, om zoveel mogelijk de resonantie frequentie te corrigeren tijdens het printen, dit kan inmiddels ook in de laatste versie van Marlin alleen zonder sensor en is daardoor wel minder nauwkeurig en ingewikkelder.
Ook werk al een tijdje met Klipper en daar heb je dan "pressure_advance" i.p.v. "linear_advance", dat heb ik toevallig afgelopen week toegepast en geeft bij mij inderdaad een veel strakker resultaat, tevens heb de functie "ïnput_shaper" gebruikt met een sensor, om zoveel mogelijk de resonantie frequentie te corrigeren tijdens het printen, dit kan inmiddels ook in de laatste versie van Marlin alleen zonder sensor en is daardoor wel minder nauwkeurig en ingewikkelder.
Vandaag via 3d jake de Voron 2.4 besteld.
Nu maar wachten mij handen jeuken nu al om te bouwen.
Ben benieuwd hoeveel tijd en hoeveel plezier erin gaat zitten.
Wat leuk, de mijne staat al even te printen, wereld apparaat. De meeste tijd zat er bij mij in het printen en wachten tot een onderdeel klaar is. Het bouwen vond ik erg leuk en heb me regelmatig verbaasd over hoe goed dingen ontworpen zijn.breaker.evert schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:46:
Vandaag via 3d jake de Voron 2.4 besteld.
Een tip die ik je wil geven voor als je zelf je plastic print, check vooraf met een paar prints je maatvoering, die is cruciaal. De hendel in de clockwork2 die in elkaar moet passen is lekker klein en een prima voorbeeld.
Verder wat vele zeggen snap ik nu ook, bouw hem eerst volledig stock voordat je gaat aanpassen. Dat is bijna noodzakelijk tijdens het tunen.
Ik heb een apart topic gemaakt voor mijn bouw, die kan je hier vinden: [Build] Voron 2.4 300
Ik wil beginnen met 3D printen en heb als printer de Creality Ender 3 V2 gekozen (maar nog niet besteld).
Twee vragen hierover:
1. De enige ruimte waar ik de printer kan plaatsen is in een onverwarmde berging. Daar is het nu zo'n 10°. Kan er dan eigenlijk met deze lage omgevingstemperatuur wel zonder problemen geprint worden?
2. Voor de Creality kan je een Auto Bed Leveling unit bij bestellen. Is dat aan te raden?
Deze ouwe newbie is dankbaar voor advies!
Twee vragen hierover:
1. De enige ruimte waar ik de printer kan plaatsen is in een onverwarmde berging. Daar is het nu zo'n 10°. Kan er dan eigenlijk met deze lage omgevingstemperatuur wel zonder problemen geprint worden?
2. Voor de Creality kan je een Auto Bed Leveling unit bij bestellen. Is dat aan te raden?
@Axhill als je PLA wilt printen is dit geen probleem. Maar ik zal je toch adviseren om te kijken voor enclosure.
Voor auto bed leveling zal ik mee wachten eerst kijken zonder sensor daardoor leer je printer en voor namelijk bed leveling beter kennen.
Voor auto bed leveling zal ik mee wachten eerst kijken zonder sensor daardoor leer je printer en voor namelijk bed leveling beter kennen.
Waarom zou je niet voor de Ender 3 V2 Neo gaan? De Neo variant heeft al vele malen extra's voor slechts +- 50 euro meer. Daarbij hoort onder andere een metalen extruder, steel bed, auto bed leveling, etc.Axhill schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:28:
Ik wil beginnen met 3D printen en heb als printer de Creality Ender 3 V2 gekozen (maar nog niet besteld).
Twee vragen hierover:
Alleen de bed leveling module kost al 50 euro, dus ik zie het nut niet in om nu (of later) 50 euro te investeren in die auto bed leveling als het bij de Neo standaard is. Daarbij losgelaten dat de metalen extruder ook zeker zijn voordelen heeft, en je daarmee al boven de meerprijs uitkomt.
[Voor 5% gewijzigd door Lt.Kraken op 13-03-2023 09:19]
Bestel gelijk de juiste nozzle van gehard staal erbijPixelmagic schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:03:

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Ook handig om deze video te bekijken, breekt ook alles op qua alle filament typen en voor- en nadelen daarvan: YouTube: I Tested (Almost) EVERY FILAMENT on Amazon: Every Single Filament Pa...BiLo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:20:
[...]
Bestel gelijk de juiste nozzle van gehard staal erbij
1. Niet zonder maatregelen te nemen. Zelfs PLA gaat bij deze temperaturen problemen hebben met warping. Je kan behuizing, bijvoorbeeld zo'n tentje van creality kopen om de ergste problemen te voorkomen.Axhill schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:28:
Twee vragen hierover:
2. Ja, min of meer een must.
© ocf81 1981-infinity
Er is een nieuwe alpha versie van PrusaSlicer 2.6 alpha5
Naast een aantal andere mooie ontwikkelingen (bv tree supports) heeft deze voor mij een zeer goede verbetering: Betere infill met solid layers ondersteuning.
Bij de vorige versies werd de solid layer niet altijd goed ondersteund; er werd soms in het luchtledige geprint omdat de het infill-patroon net niet op de juiste plek zat. Dit is nu aangepast.
Op het infill patroon wordt op die plekken voor ondersteuning een volledige bridge gemaakt, zodat de bovenliggende solid layer netjes geprint kan worden, ook al zit die bovenlaag net tussen het infill patroon in.
Officieel heet dit Extend sparse infill
Echt heel fijn.
Naast een aantal andere mooie ontwikkelingen (bv tree supports) heeft deze voor mij een zeer goede verbetering: Betere infill met solid layers ondersteuning.
Bij de vorige versies werd de solid layer niet altijd goed ondersteund; er werd soms in het luchtledige geprint omdat de het infill-patroon net niet op de juiste plek zat. Dit is nu aangepast.
Op het infill patroon wordt op die plekken voor ondersteuning een volledige bridge gemaakt, zodat de bovenliggende solid layer netjes geprint kan worden, ook al zit die bovenlaag net tussen het infill patroon in.
Officieel heet dit Extend sparse infill
Echt heel fijn.
[Voor 23% gewijzigd door rinkel op 14-03-2023 20:33]
Ik ben benieuwd wanneer de volgende stable release is. Ik heb nu met superslicer gespeeld en ik kan niet wachten tot de verbeteringen die daar in zitten eens terug komen in PrusaSlicer.
© ocf81 1981-infinity
Ik zag dat de bovenkant van mijn prints (top solid layer) underextrusion vertoonde. Alles nagemeten met calibration cube, klopt allemaal.
Blijkt mijn nozzle dus een gedeeltelijke clog heeft. Naald wil er niet doorheen.
Andere nozzle gepakt: alles weer ok.
Nu heb ik alleen een dure tungsten nozzle waar ik erg tevreden over ben, maar zo wordt het wel een dure grap als ik die steeds moet vervangen. Voorlopig maar een goedkope messing nozzle erin gedaan.
Hopelijk krijg ik die nozzle nog schoon....
(Ik print af en toe met carbon fiber, dus vandaar die harde nozzle)
Edit.
Naald afgebroken in de nozzle, jammer maar helaas.
Ik denk dat ik bij goedkopere nozzles blijf.
Ik heb nog een NozzleX voor CF, dan wissel ik maar af en toe.
Blijkt mijn nozzle dus een gedeeltelijke clog heeft. Naald wil er niet doorheen.
Nu heb ik alleen een dure tungsten nozzle waar ik erg tevreden over ben, maar zo wordt het wel een dure grap als ik die steeds moet vervangen. Voorlopig maar een goedkope messing nozzle erin gedaan.
Edit.
[Voor 13% gewijzigd door rinkel op 15-03-2023 23:23]
Ik heb wel goede ervaring met de Trianglelab nozzles, voor ongeveer een tientje heb je een plated copper of hardened steel nozzle.rinkel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:48:
Edit.
Kapot is ie al dus dan de verfbrander erop. Rustig opwarmen en met nieuwe naald vanaf de nozzle kant opnieuw doordrukken.rinkel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:48:
Ik zag dat de bovenkant van mijn prints (top solid layer) underextrusion vertoonde. Alles nagemeten met calibration cube, klopt allemaal.
Edit.
Goedkope verfbrander kost je 15 euro bij de action.
Boullie
Ligt er aan welk onderdeel de hogere expansiefactor heeft: de naald of de spuitmond. Voor Tungsten is die dus lager dan die van ijzer.Boullie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Kapot is ie al dus dan de verfbrander erop. Rustig opwarmen en met nieuwe naald vanaf de nozzle kant opnieuw doordrukken.
Goedkope verfbrander kost je 15 euro bij de action.
© ocf81 1981-infinity
Ging er mij om dat je het plastic smelt dat de boel dan wel weer los komt. Als je de verkeerde maat naald hebt gebruikt voor de nozzle dan wordt het een ander verhaal maar daar ging ik niet vanuit.ocf81 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Ligt er aan welk onderdeel de hogere expansiefactor heeft: de naald of de spuitmond. Voor Tungsten is die dus lager dan die van ijzer.
Boullie
Ik heb overigens wel iets in PrusaSlicer 260 a5, bridges...
250
260
Dit zorgt voor slechte bridges in 260, althans bij mij.
Je kunt de hoek wel aanpassen, maar dat helpt dus niet.
Ik zal eens in superslicer kijken hoe die dat doet.
Edit
Gaat goed in superslicer
SuperSlicer
260 alpha 5
Je ziet hier dat SuperSlicer nog op de manier van 250 werkt. De solid infill hangt op sommige plekken in de lucht, waarbij 260 de gehele sparse infill als bridge gebruikt.
250
260
Dit zorgt voor slechte bridges in 260, althans bij mij.
Je kunt de hoek wel aanpassen, maar dat helpt dus niet.
Ik zal eens in superslicer kijken hoe die dat doet.
Edit
Gaat goed in superslicer
Ik heb nog eens gekeken naar het verschil tussen SupserSlicer en 260 alpha5 mbt de solidlayer supportocf81 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:37:
Ik ben benieuwd wanneer de volgende stable release is. Ik heb nu met superslicer gespeeld en ik kan niet wachten tot de verbeteringen die daar in zitten eens terug komen in PrusaSlicer.
SuperSlicer
260 alpha 5
Je ziet hier dat SuperSlicer nog op de manier van 250 werkt. De solid infill hangt op sommige plekken in de lucht, waarbij 260 de gehele sparse infill als bridge gebruikt.
[Voor 49% gewijzigd door rinkel op 16-03-2023 20:48]
Oké goed om te weten. Maar ik gebruik toch liever stabiele uitgaven van software, dat geeft toch net wat meer vertrouwen in de werking. Voor mij nog even wachten dus.rinkel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Ik heb nog eens gekeken naar het verschil tussen SupserSlicer en 260 alpha5 mbt de solidlayer support
SuperSlicer
[Afbeelding]
260 alpha 5
[Afbeelding]

© ocf81 1981-infinity
Slant3D, de megaprintfarm in de VS, gaat zelf misschien wel filament maken. Ze hopen zo betere kwaliteit voor een lagere prijs te kunnen gaan leveren. Ik ben benieuwd of ze potten gaan breken in. Als het ze lukt zou dat wel eens een push kunnen zijn naar consolidatie in de markt. [Video: https://yewtu.be/watch?v=wbOSENFpuz4]
© ocf81 1981-infinity
Even cross posten uit het Creality topic:
Ik heb nu een ender 3V2 met een microswiss directdrive extruder.
Deze staat in een behuizing gemaakt van een ikea Lack tafeltje.
Mijn filament rollen staan bovenop dit kastje en gaan door het blad naar de printer.
So far so good.
Nu heb ik van de week een runout sensor gekocht en deze met een beugeltje onder het blad gehangen.
Alleen nu maakt de filament best wat lawaai omdat deze langs de onderkant van de sensor heen en weer wordt bewogen door de printkop.
:strip_exif()/f/image/qh2UhwvICHwnrOMBTp00D9dY.jpg?f=fotoalbum_small)
Is er een betere oplossing om de sensor te monteren bij een directrice als de filament van boven komt?
Standaard wordt deze via links aangevoerd en zit hij op de Z-as, maar dat gaat met mijn behuizing niet.
Of zijn er sensoren die wel een fatsoenlijke doorvoer hebben?
Mijn filament rollen staan bovenop dit kastje en gaan door het blad naar de printer.
So far so good.
Nu heb ik van de week een runout sensor gekocht en deze met een beugeltje onder het blad gehangen.
Alleen nu maakt de filament best wat lawaai omdat deze langs de onderkant van de sensor heen en weer wordt bewogen door de printkop.
:strip_exif()/f/image/qh2UhwvICHwnrOMBTp00D9dY.jpg?f=fotoalbum_small)
Is er een betere oplossing om de sensor te monteren bij een directrice als de filament van boven komt?
Standaard wordt deze via links aangevoerd en zit hij op de Z-as, maar dat gaat met mijn behuizing niet.
Maakt die sensor sowieso herrie als je er filament door heen haalt, of alleen als deze gemonteerd is?Crxtreem schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:39:
Even cross posten uit het Creality topic:
So far so good.
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Terugkomend op de niet correct werkende bridges.
Ik had het als bug aangemeld op github, het is opgepakt en gefixt voor de volgende release.
Ik had het als bug aangemeld op github, het is opgepakt en gefixt voor de volgende release.
Dat valt wel mee.ocf81 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:02:
[...]
Maakt die sensor sowieso herrie als je er filament door heen haalt, of alleen als deze gemonteerd is?
Het meeste is dat hij het filament tegen de rand van het gaatje trekt als de printkop links of rechts print.
En omdat het waarschijnlijk aan de onderkant van het blad gemonteerd zit wordt dit geluid versterkt.
De Voron 2.4 is gisteren binnen gekomen. Mooi pakket alles goed apart verpakt.
Ik ga morgen beginnen met bouwen.
De 3d prints van makerPanda via AliExpress zien er ook goed uit. Was een gok via AliExpress en paar na gemeten.
Wat is het beste voor de Lineair rail? Te ontvetten of niet. Ik zie op internet meerder manieren voorbij komen.
Ik ga morgen beginnen met bouwen.
De 3d prints van makerPanda via AliExpress zien er ook goed uit. Was een gok via AliExpress en paar na gemeten.
Wat is het beste voor de Lineair rail? Te ontvetten of niet. Ik zie op internet meerder manieren voorbij komen.
@breaker.evert er zijn 2 manieren, waarbij de eerste methode het veiligste is.
1. Je maakt de rail schoon met iso alcohol, daarna kan je om roest te voorkomen de rail met een klein beetje vet vettig te maken. Daarnaast kan je aan de onderkant van de cartridge door een schroefgat heen nog wat extra vet bij de kogeltjes krijgen (via de rails lukt het niet door de wipertjes).
2. De cartridge van de rails af halen en dan de cartridge weken in iso alcohol (of zelfs verder uit elkaar halen). Daarna de kogeltjes opnieuw invetten nadat deze droog is. Deze manier is af te raden omdat de kwaliteit behoorlijk beter is geworden en je geen risico loopt dat je nieuwe kogeltjes mag gaan kopen omdat ze over de grond heen zijn gegaan.
1. Je maakt de rail schoon met iso alcohol, daarna kan je om roest te voorkomen de rail met een klein beetje vet vettig te maken. Daarnaast kan je aan de onderkant van de cartridge door een schroefgat heen nog wat extra vet bij de kogeltjes krijgen (via de rails lukt het niet door de wipertjes).
2. De cartridge van de rails af halen en dan de cartridge weken in iso alcohol (of zelfs verder uit elkaar halen). Daarna de kogeltjes opnieuw invetten nadat deze droog is. Deze manier is af te raden omdat de kwaliteit behoorlijk beter is geworden en je geen risico loopt dat je nieuwe kogeltjes mag gaan kopen omdat ze over de grond heen zijn gegaan.
Het enige dat ik kan bedenken is om iets te vinden dat meebeweegt. Dat kan een PTFE buis zijn die je dan verbind met het uiteinde van de sensor aan de onderkant of een scharnier en wat ruimte aan de bovenkant om de beweging te faciliteren.Crxtreem schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:11:
[...]
Dat valt wel mee.
Het meeste is dat hij het filament tegen de rand van het gaatje trekt als de printkop links of rechts print.
En omdat het waarschijnlijk aan de onderkant van het blad gemonteerd zit wordt dit geluid versterkt.
© ocf81 1981-infinity
Dan ga ik maar weer eens aan de slag met Tinkercad.ocf81 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Het enige dat ik kan bedenken is om iets te vinden dat meebeweegt. Dat kan een PTFE buis zijn die je dan verbind met het uiteinde van de sensor aan de onderkant of een scharnier en wat ruimte aan de bovenkant om de beweging te faciliteren.
Ik ga denk een beugel maken waaronder een trechtervormige uitloop onder zit.
Ik gebruik in mijn behuizing tot aan de extruder geen tube.
Of ik moet toch overstappen naar een tube tot aan de extruder.
Vandaag een populaire print van Printables geprint (als je daar geregeld kijkt, heb je hem zeker al eens gezien). Erg leuke print. Heb de onderkant helemaal geschuurd, maar de bovenkant niet. Weet iemand of ik die nog probleemloos kan schuren nu hij in elkaar zit,of lopen de kleuren dan door?
@breaker.evert welk type inbussleutel heb je gebruikt? Met een bolkop eraan af zonder. Het beste is om de inbussleutel zonder bolkop te gebruiken, deze heeft het meeste contactoppervlakte met de schroefkop waardoor deze minder gauw slipt in de schroefkop (uitgaande dat je natuurlijk wel de inbussleutel zo ver mogelijk in de schroefkop drukt en houdt tijdens het vastdraaien). Daarnaast is het natuurlijk ook nog een aluminium frame waarbij je moet opletten dat je niet het schroefdraad eruit trekt, vast is vast.
Maar er uiteraard nog een optie, de schroefkop of inbussleutel welke niet voldoet aan de maat. Sommige inbussleutel en schroefkop combinaties hebben te veel speling waardoor je makkelijk een schroefkop kunt beschadigen. Bij de bolkop inbussleutels is dit risico groter omdat het contract oppervlakte een stuk kleiner is. Voor alle situaties waarbij je geen hoek nodig hebt is een normale inbussleutel aangeraden.
Maar er uiteraard nog een optie, de schroefkop of inbussleutel welke niet voldoet aan de maat. Sommige inbussleutel en schroefkop combinaties hebben te veel speling waardoor je makkelijk een schroefkop kunt beschadigen. Bij de bolkop inbussleutels is dit risico groter omdat het contract oppervlakte een stuk kleiner is. Voor alle situaties waarbij je geen hoek nodig hebt is een normale inbussleutel aangeraden.
Gebruik een inbus bitset van een bekend gereedschap merk met een bithouder.MdBruin schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:49:
@breaker.evert welk type inbussleutel heb je gebruikt? Met een bolkop eraan af zonder. Het beste is om de inbussleutel zonder bolkop te gebruiken, deze heeft het meeste contactoppervlakte met de schroefkop waardoor deze minder gauw slipt in de schroefkop (uitgaande dat je natuurlijk wel de inbussleutel zo ver mogelijk in de schroefkop drukt en houdt tijdens het vastdraaien). Daarnaast is het natuurlijk ook nog een aluminium frame waarbij je moet opletten dat je niet het schroefdraad eruit trekt, vast is vast.
Maar het is inmiddels gelukt de kwaliteit van de bouten is goed 12.9 bouten. Maar het is gewoon pech hebben dat zo iets gebeurt.
En voor het frame gebruik ik ook Loctite 243 draadborgmiddel.
Kleine sidenote: voor de bouw van een Voron wordt doorgaans juist een set bolkop-inbussen aangeraden, omdat een aantal van de schroefjes onder een hoek aangedraaid moet worden.MdBruin schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:49:
En knap dat het lukt de schroefdraad kapot te draaien. Ik heb advies gelezen (ik meen in de Voron docs) dat je het beste voor 3mm draad een imbus sleutel alleen met de korte kant moet draaien, om te voorkomen dat je te veel kracht zet. Ik kan me voorstellen dat als je een schroevendraaier handvat hebt je ook behoorlijk wat meer kracht zet dan met het korte stukje van een imbus sleutel.citruspers schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Kleine sidenote: voor de bouw van een Voron wordt doorgaans juist een set bolkop-inbussen aangeraden, omdat een aantal van de schroefjes onder een hoek aangedraaid moet worden.
Hoe dan ook zeker bij de profielen niet fijn, groter uitboren en m4 tappen of eventueel dieper tappen met m3 en een langere bout gebruiken ?
Dat moest ik dus doen bij mijn V0.2 in aanbouw. Iets te veel kracht erop gezet en ik was de pineut bij 2 hoeken.Pixelmagic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:32:
[...]
of eventueel dieper tappen met m3 en een langere bout gebruiken ?
Boullie
Hij heeft het volgens mij over de kop - dus niet het schroefdraad..Pixelmagic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:32:
[...]
En knap dat het lukt de schroefdraad kapot te draaien. Ik heb advies gelezen (ik meen in de Voron docs) dat je het beste voor 3mm draad een imbus sleutel alleen met de korte kant moet draaien, om te voorkomen dat je te veel kracht zet. Ik kan me voorstellen dat als je een schroevendraaier handvat hebt je ook behoorlijk wat meer kracht zet dan met het korte stukje van een imbus sleutel.
Hoe dan ook zeker bij de profielen niet fijn, groter uitboren en m4 tappen of eventueel dieper tappen met m3 en een langere bout gebruiken ?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Ik denk dat dat specifieke stukje meer ging over de M3's die in threaded inserts worden gedraaid. Als je die te hard aandraait loop je inderdaad het risico dat je ze er uit trekt (althans, dat is mij wel overkomen)Pixelmagic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:32:
Ik heb advies gelezen (ik meen in de Voron docs) dat je het beste voor 3mm draad een imbus sleutel alleen met de korte kant moet draaien, om te voorkomen dat je te veel kracht zet.

Er stond alleen een frame op de foto, dus dat lijkt me niet. En moet eerlijk zeggen dat ik het dan liever bij een insert zou hebben, slechtste geval moet je een keer opnieuw printen. Het is mij nog niet gelukt alu extrusion te printencitruspers schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat dat specifieke stukje meer ging over de M3's die in threaded inserts worden gedraaid. Als je die te hard aandraait loop je inderdaad het risico dat je ze er uit trekt (althans, dat is mij wel overkomen)

Ik doelde op het voron advies om alleen de korte kant te gebruiken, dat dat waarschijnlijk ivm de threaded inserts is.Pixelmagic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:29:
[...]
Er stond alleen een frame op de foto, dus dat lijkt me niet. En moet eerlijk zeggen dat ik het dan liever bij een insert zou hebben, slechtste geval moet je een keer opnieuw printen. Het is mij nog niet gelukt alu extrusion te printen
Ik heb zelf mijn frame (M6) echt flink aangehulked met de lange kant overigens

@breaker.evert mooi dat het toch gelukt is, het belangrijkste is dat de inbussleutel goed in de schroefkop past waardoor beschadigen minder kans heeft. Zelf heb ik 2 duurdere sets (facom, 1 met en 1 zonder bolkop) en een wat goedkopere set. Soms past de goedkope set beter als de duurdere facom's.
@citruspers ja het staat erin, maar als ik bijvoorbeeld naar Nero 3D (Voron team member) kijk dan gebruikt hij ook wel eens de lange zijde om gedoseerd kracht te zetten. Maar ik ben het met je eens dat als je de korte zijde gebruikt dat de kans op kapot draaien lastig is. Dat maakt de noodzaak van de bolkop ook nodig omdat de inbussleutel op die manier op z'n langste is.
Voor de andere reacties aluminium is zacht waardoor je bij teveel kracht zetten het schroefdraad kapot kan gaan. Dat het kan gebeuren betekent natuurlijk niet dat het zal gebeuren. Hertappen naar een grotere maat is een optie, maar voorkomen is natuurlijk beter als genezen.
@citruspers ja het staat erin, maar als ik bijvoorbeeld naar Nero 3D (Voron team member) kijk dan gebruikt hij ook wel eens de lange zijde om gedoseerd kracht te zetten. Maar ik ben het met je eens dat als je de korte zijde gebruikt dat de kans op kapot draaien lastig is. Dat maakt de noodzaak van de bolkop ook nodig omdat de inbussleutel op die manier op z'n langste is.
Voor de andere reacties aluminium is zacht waardoor je bij teveel kracht zetten het schroefdraad kapot kan gaan. Dat het kan gebeuren betekent natuurlijk niet dat het zal gebeuren. Hertappen naar een grotere maat is een optie, maar voorkomen is natuurlijk beter als genezen.